Ik heb vandaag een gesprek gehad met mijn hypotheek om een extra lening te krijgen voor het verduurzamen van mijn woning.
Graag zou ik met Tweakers willen checken of mijn gegevens en uitgangspunten correct zijn.
Soort: tussenwoning
Oppervlakte: 95+17m^2
Inhoud: 346m^3
Woning bestaat uit 3 verdiepingen met vaste trap naar de zolder
- 2-5cm EPS in dak (weet niet precies hoe dik)
- Kruipruimte is voor zover ik kan zien niet geisoleerd
- Op de begane vloer combinatie van jaren '80 dubbelglas en enkelglas, deuren in zeer slechte staat
- 9 zonnepanelen op het dak, 2,7kWp, ZZO
- Stoken via radiatoren, CV-ketel is in april 2021 nieuw geplaatst (Nefit Trendline HRC30/CW5)
- Radiatorfolie achter alle radiatoren
- Aansturing verwarming gaat nu via een Tado, zonder zones/radiatorknoppen
- Naar verwachting 2500kWh, teruglevering ~2000kWh
Dit betekent dat ik ongeveer €12.500,- over houdt voor overige maatregelen. Enkele die ik op mijn lijstje heb staan:
- Meterkast en aansluiting upgraden naar 3-fasen (€271,- via Enexis, excl. kosten 3 fase hoofdschakelaar, kan ik zelf plaatsen)
- Gas de deur uit en volledig over naar een warmtepomp (kosten geschat €8k-€10k?)
- Kruipruimte isoleren met PIR en vloerfolie (zelf doen; geschat €500-€700?)
- Vloerverwarming laten aanleggen op de begane grond en evt. alle verdiepingen (per verdieping €1.500? incl. nieuwe vloer)
- WTW-ventilatie systeem aanleggen. Dit wil ik grotendeels zelf doen maar zal wel een bedrijf moeten laten boren (geschat €4-5k?)
- DWTW aanleggen als de badkamer onder handen wordt genomen (ongeveer €1k?)
- In de toekomst: de bijkeuken met plat dak en de noord-kant van het dak ook volleggen met zonnepanelen
Al mijn wensen passen natuurlijk niet binnen mijn budget, dus ik wil me vooral focussen op investeringen die zich snel terugverdienen en/of het comfort verhogen.
- Het liefste zou ik ook zonebediening mogelijk maken, dit kan via Tado of een andere slimme thermostaat, ik heb namelijk gelezen in het Tado topic dat deze niet zo goed samengaat met warmtepompen en koelen.
- In het huis hangen overal type 11 of type 21/22 (en een type 33 maar dan met 4 rijen vinnen i.p.v. 3). Geeft dit voldoende warmteafgifte voor een warmtepomp? Ik heb de CV afgelopen winter op 50 graden gehad en geen problemen ervaren met het verwarmen.
- Gezien ik in een tussenwoning woon en een zeer beperkte tuin heb is het niet mogelijk om de buitenunit van de warmtepomp ver van de gevel van mijn buren te plaatsen. Is dit reden om specifiek te kijken naar een stille(re) warmtepomp of kan ik dit beter oplossen met een omkisting mocht dit nodig zijn?
- Waar moet ik nog meer op letten bij een warmtepomp in mijn situatie?
- Welke volgorde is volgens jullie de beste uit deze rij investeringen? Is het misschien beter om de warmtepomp uit te stellen en eerst te zorgen voor betere isolatie (spouwmuur, dak etc.) en vloerverwarming voordat ik aan een warmtepomp begin?
- Voor nu even geen overige vragen; ben vooral benieuwd naar jullie meningen en standpunten. Ik ben vast ook belangrijke informatie vergeten dus aarzel zeker niet om hierom te vragen!
Alvast bedankt!
Graag zou ik met Tweakers willen checken of mijn gegevens en uitgangspunten correct zijn.
Details
Woning
Bouwjaar: 1982Soort: tussenwoning
Oppervlakte: 95+17m^2
Inhoud: 346m^3
Woning bestaat uit 3 verdiepingen met vaste trap naar de zolder
Huidige isolatie & SWW/verwarming
- HR++ glas & kunststof kozijnen op de gehele eerste verdieping- 2-5cm EPS in dak (weet niet precies hoe dik)
- Kruipruimte is voor zover ik kan zien niet geisoleerd
- Op de begane vloer combinatie van jaren '80 dubbelglas en enkelglas, deuren in zeer slechte staat
- 9 zonnepanelen op het dak, 2,7kWp, ZZO
- Stoken via radiatoren, CV-ketel is in april 2021 nieuw geplaatst (Nefit Trendline HRC30/CW5)
- Radiatorfolie achter alle radiatoren
- Aansturing verwarming gaat nu via een Tado, zonder zones/radiatorknoppen
Huidig verbruik
- Dit jaar (okt - okt) naar verwachting 1000-1100m^3 gas (met 3 dagen p.w. thuis werken, 20C, sanitair schat ik op 150m^3)- Naar verwachting 2500kWh, teruglevering ~2000kWh
De verduurzaming zelf
Budget
Ik kan vanuit de hypotheek ongeveer €22.500,- lenen. Daarnaast hoop ik een groot deel weer terug te kunnen krijgen via diverse subsidies.Uitgangspunt
Het liefste wil ik gas de deur uit doen en volledig over op elektrisch verwarmen via een warmtepomp. Het doel is om de energielasten per maand zo laag mogelijk te krijgen.Verduurzamingsmogelijkheden
Allereerst wil ik de kozijnen, deuren en het glas op de begane vloer vervangen. Offerte die ik hiervoor heb komt uit op ongeveer €10.000,- (1 voordeur, 1 buitendeur, 2 grote glaskozijnen + 1 deur wat een raam wordt, HR+++)Dit betekent dat ik ongeveer €12.500,- over houdt voor overige maatregelen. Enkele die ik op mijn lijstje heb staan:
- Meterkast en aansluiting upgraden naar 3-fasen (€271,- via Enexis, excl. kosten 3 fase hoofdschakelaar, kan ik zelf plaatsen)
- Gas de deur uit en volledig over naar een warmtepomp (kosten geschat €8k-€10k?)
- Kruipruimte isoleren met PIR en vloerfolie (zelf doen; geschat €500-€700?)
- Vloerverwarming laten aanleggen op de begane grond en evt. alle verdiepingen (per verdieping €1.500? incl. nieuwe vloer)
- WTW-ventilatie systeem aanleggen. Dit wil ik grotendeels zelf doen maar zal wel een bedrijf moeten laten boren (geschat €4-5k?)
- DWTW aanleggen als de badkamer onder handen wordt genomen (ongeveer €1k?)
- In de toekomst: de bijkeuken met plat dak en de noord-kant van het dak ook volleggen met zonnepanelen
Al mijn wensen passen natuurlijk niet binnen mijn budget, dus ik wil me vooral focussen op investeringen die zich snel terugverdienen en/of het comfort verhogen.
Eisen
- De warmtepomp moet ook kunnen koelen en kunnen samenwerken met HomeAssistant- Het liefste zou ik ook zonebediening mogelijk maken, dit kan via Tado of een andere slimme thermostaat, ik heb namelijk gelezen in het Tado topic dat deze niet zo goed samengaat met warmtepompen en koelen.
Mijn vragen
- Het is nu natuurlijk met de hoge gasprijzen enorm voordelig om over te stappen naar elektrisch verwarmen, de CV ketel kan ik waarschijnlijk voor een €500,- tot €800,- kwijt via MP. Is dit niet alsnog kapitaalvernietiging gezien de CV net 1,5 jaar oud is?- In het huis hangen overal type 11 of type 21/22 (en een type 33 maar dan met 4 rijen vinnen i.p.v. 3). Geeft dit voldoende warmteafgifte voor een warmtepomp? Ik heb de CV afgelopen winter op 50 graden gehad en geen problemen ervaren met het verwarmen.
- Gezien ik in een tussenwoning woon en een zeer beperkte tuin heb is het niet mogelijk om de buitenunit van de warmtepomp ver van de gevel van mijn buren te plaatsen. Is dit reden om specifiek te kijken naar een stille(re) warmtepomp of kan ik dit beter oplossen met een omkisting mocht dit nodig zijn?
- Waar moet ik nog meer op letten bij een warmtepomp in mijn situatie?
- Welke volgorde is volgens jullie de beste uit deze rij investeringen? Is het misschien beter om de warmtepomp uit te stellen en eerst te zorgen voor betere isolatie (spouwmuur, dak etc.) en vloerverwarming voordat ik aan een warmtepomp begin?
- Voor nu even geen overige vragen; ben vooral benieuwd naar jullie meningen en standpunten. Ik ben vast ook belangrijke informatie vergeten dus aarzel zeker niet om hierom te vragen!
Alvast bedankt!
[ Voor 4% gewijzigd door DynaSpan op 12-09-2022 16:29 . Reden: Tado info; wat eisen ]