Vergeet de energiecoöperatie niet. Ok, je wordt er niet rijk van maar het is ook veel minder gedoe.IvoB2 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:16:
[...]
Zeker weten (in mijn geval)
Dat gejammer over PV hoor ik nu al meer dan 10 jaar.
En in die 10 jaar is er veel gewijzigd maar niet het feit dat mijn energierekening nog altijd positief is ipv bij te dragen aan de winsten van de grote energieleveranciers (waar ook jij blijkbaar niet aan wil bijdragen?).
Zelf zit ik in een veel "ongunstiger" situatie dan @de Peer maar is de laatste 11 jaar ook nooit verlieslatend geweest en binnen de 5 jaar afbetaald dus sindsdien gewoon pure winst. En de kans is groot dat dit minstens voor de komende negen jaar idem zal zijn.![]()
En je opmerking in mijn richting betreffende het opbouwen van een eigen energiecentrale, wat zou daar mis mee zijn? Jij wou toch ook net energetisch zo onafhankelijk mogelijk worden?
Vooralsnog zie ik dat alleen maar gebeuren met PV (eventueel incombinatie met eigen opslag) en niet door een eigen oliebron of gasbel aan te boren noch door het plaatsen van een eigen productieve windmolen op het dak/in de tuin.
Gezien jouw panelen en die van de aanverwanten verlieslatend zijn misschien eens uitwijken naar de tweedehandsmarkt? Gezien de vraag het huidige aanbod overtreft (blijkbaar allemaal kandidaat kopers die niet kunnen rekenen?) zou je daar waarschijnlijk wel goed kunnen scoren?
Je moet toch toegeven dat jouw installatie richting een bijberoep gaat? Wat geen probleem is maar wel een afweging van de voor- en nadelen.
Ik denk toch dat op termijn (binnen 5 á 10j?) zowel afname als injectie volgens dynamische uurtarieven zal lopen. In volle zomer zullen er dan veel pv-installaties in de remmen mogen gaan om niet met negatieve prijzen geconfronteerd te worden.
Daar zullen ook wel oplossingen voor bedacht worden maar dan komen we weer uit bij het bijberoep, dan begint het verdacht veel op werken te lijken. Gratis geld bestaat niet.