De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 106 ... 119 Laatste
Acties:
  • 525.339 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:47
IvoB2 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:16:
[...]

Zeker weten (in mijn geval)
Dat gejammer over PV hoor ik nu al meer dan 10 jaar.
En in die 10 jaar is er veel gewijzigd maar niet het feit dat mijn energierekening nog altijd positief is ipv bij te dragen aan de winsten van de grote energieleveranciers (waar ook jij blijkbaar niet aan wil bijdragen?).
Zelf zit ik in een veel "ongunstiger" situatie dan @de Peer maar is de laatste 11 jaar ook nooit verlieslatend geweest en binnen de 5 jaar afbetaald dus sindsdien gewoon pure winst. En de kans is groot dat dit minstens voor de komende negen jaar idem zal zijn. :)

En je opmerking in mijn richting betreffende het opbouwen van een eigen energiecentrale, wat zou daar mis mee zijn? Jij wou toch ook net energetisch zo onafhankelijk mogelijk worden?
Vooralsnog zie ik dat alleen maar gebeuren met PV (eventueel incombinatie met eigen opslag) en niet door een eigen oliebron of gasbel aan te boren noch door het plaatsen van een eigen productieve windmolen op het dak/in de tuin.

Gezien jouw panelen en die van de aanverwanten verlieslatend zijn misschien eens uitwijken naar de tweedehandsmarkt? Gezien de vraag het huidige aanbod overtreft (blijkbaar allemaal kandidaat kopers die niet kunnen rekenen?) zou je daar waarschijnlijk wel goed kunnen scoren?
Vergeet de energiecoöperatie niet. Ok, je wordt er niet rijk van maar het is ook veel minder gedoe.

Je moet toch toegeven dat jouw installatie richting een bijberoep gaat? Wat geen probleem is maar wel een afweging van de voor- en nadelen.

Ik denk toch dat op termijn (binnen 5 á 10j?) zowel afname als injectie volgens dynamische uurtarieven zal lopen. In volle zomer zullen er dan veel pv-installaties in de remmen mogen gaan om niet met negatieve prijzen geconfronteerd te worden.
Daar zullen ook wel oplossingen voor bedacht worden maar dan komen we weer uit bij het bijberoep, dan begint het verdacht veel op werken te lijken. Gratis geld bestaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Termy schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:24:
@JDx Je negeert mijn antwoord blijkbaar, maar goed.

Je kunt wel piepen zeggen dat je niet wilt verkopen voor 7 ct en moeten kopen voor 80
Je blijft afhankelijk van wat de energiemaatschappijen doen, dat is iets waar je juist van af wil.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Wozmro schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:33:
[...]

Vergeet de energiecoöperatie niet. Ok, je wordt er niet rijk van maar het is ook veel minder gedoe.

Je moet toch toegeven dat jouw installatie richting een bijberoep gaat? Wat geen probleem is maar wel een afweging van de voor- en nadelen.

Ik denk toch dat op termijn (binnen 5 á 10j?) zowel afname als injectie volgens dynamische uurtarieven zal lopen. In volle zomer zullen er dan veel pv-installaties in de remmen mogen gaan om niet met negatieve prijzen geconfronteerd te worden.
Daar zullen ook wel oplossingen voor bedacht worden maar dan komen we weer uit bij het bijberoep, dan begint het verdacht veel op werken te lijken. Gratis geld bestaat niet.
Dit bedoel ik ongeveer, momenteel is het lucratief, net als crypto minen met een bak videokaarten ooit gratis geld was (zelf ook gedaan), maar op de lange termijn heb ik nog vele vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

JDx schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:33:
[...]

Je blijft afhankelijk van wat de energiemaatschappijen doen, dat is iets waar je juist van af wil.
Het belangrijkste dat het misschien ook makkelijker maakt om het te begrijpen: met meer panelen zal het aantal dagen dat jij volledig of bijna volledig zelfvoorzienend bent met tientallen toenemen. Denk dus niet alleen aan de winter maar ook de lente en herfst en bewolkte zomerdagen.

je kunt 'nog vragen' hebben. Prima natuurlijk. maar de mensen die de afgelopen 10 jaar telkens vragen hadden liepen de boot mis of moesten een 2e of 3e keer panelen bij leggen tegen hoge kosten.

Maar he, garanties zijn er nooit he. Het blijft een investering waar altijd een risico aan zit. no risk, no reward.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

de Peer schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:42:
[...]

Het belangrijkste dat het misschien ook makkelijker maakt om het te begrijpen: met meer panelen zal het aantal dagen dat jij volledig of bijna volledig zelfvoorzienend bent met tientallen toenemen. Denk dus niet alleen aan de winter maar ook de lente en herfst en bewolkte zomerdagen.

je kunt 'nog vragen' hebben. Prima natuurlijk. maar de mensen die de afgelopen 10 jaar telkens vragen hadden liepen de boot mis of moesten een 2e of 3e keer panelen bij leggen tegen hoge kosten.

Maar he, garanties zijn er nooit he. Het blijft een investering waar altijd een risico aan zit. no risk, no reward.
True, maar die risk is wel link, wil juist omdat ik bijna geen geld heb zo veel mogelijk opzij leggen om in de toekomst nog goedkoper te kunnen leven. Kan rondkomen van 800/maand, zie dat het liefst naar 400 gaan.

Het kan natuurlijk nooit kwaad om sowieso 25 euro per week opzij te leggen en dan in 2026 kijken of het nog nut heeft om te upgraden, zo niet ligt er geld voor andere investeringen. Als ik er vandaag 12 op kon leggen had ik dat wel gedaan, dat geld heb je al bijna terug in 2026.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:47
Ja maar, diegene die er vroeg bij waren hebben hun Wp duurder betaalt en zijn nu aan het rekenen of het niet interessant zou zijn om hun 200Wp panelen te vervangen door 400Wp, of hebben dat al gedaan.

Eigenlijk is het een business, een energie centrale beheren (in het relatief klein). Met inderdaad de opbrengsten en de risico’s.

Ik heb geen eigen zonnepanelen maar heb in mijn werk al vele honderden pv-installaties gekeurd in België. Van hele kleine tot grote, bij particulieren, bij bedrijven, boerderijen,...
Het grootste profijt doe je als je veel elektriciteit nodig hebt in de maanden met veel zon (bvb koeling) dan zou ik inderdaad niet twijfelen. Maar bij mij thuis zijn dat net de maanden waarin we toekomen met 100kWh/maand.

[ Voor 17% gewijzigd door Wozmro op 27-12-2022 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Wozmro schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:33:
[...]
Gezien ik meestal voor een en/en verhaal ben vergeet ik ook dat niet. Zit momenteel in twee energiecoöperaties voor het max. aantal toegelaten aandelen.
Geen gedoe maar PV vind ik ook geen gedoe. Eenmaal op het dak doen ze al meer dan 11 jaar probleemloos hun ding. Weinig omkijken naar. De dakrand is ook maar een 260 cm hoog dus gemakkelijk bereikbaar voor een jaarlijkse onderhoudsbeurt of zeldzame sneeuwruiming.
Verwar je mijn installatie niet met die van @de Peer en diegenen die 90 c€/kWh krijgen voor teruglevering?
De realiteit is dat mijn huidige PV-installatie gemiddeld een goede 5000 kWh per jaar produceert (dit jaar was een nieuw recordjaar met tegen de 5600 kWh), ik "maar" een goede 20 c€/kWh injectie krijg (wat dan nog maar recent is waar het voorheen een 4-6 c€/kWh was) en tussen de 9 en 13 c€/kWh stroomkost moet betalen voor de afname (dankzij het mede investeren in een coöperatie die bijna uitsluitend groene stroom produceert).
Allemaal niet zo'n extreme zaken en binnen het handbereik van velen (die tijdig kunnen beslissen en handelen).
Ik heb ook niets tegen dynamische tarieven. De laatste zelf maanden ben ik zelf een referentieklant om in een proefproject de voor- en nadelen van een dynamisch contract tov een contract van onbepaalde duur tegen elkaar af te wegen bij klanten met uiteenlopende profielen. In die tijd heb ik, wat betreft mijn eigen situatie, dus al heel wat inzicht verworven in de voor- en nadelen van beide systemen. Om al voorbereid te zijn op wijzigende omstandigheden en vlug te kunnen switchen van het ene naar het andere (wat op dat ogenblik de beste optie is). Het is dus niet zo dat ik bij wijzingende omstandigheden dan nog achter de feiten moet aanlopen om te beginnen met rekenen en handelen.
Eigenlijk geen idee waar je, wat mij betreft, precies op doelt.
Gratis geld bestaat uiteraard wel (toch al van de beurs gehoord? :) ).
Alleen bestaat gratis niet altijd en voor iedereen. Er is altijd iemand die de winst van een ander betaalt en de verliezen moet dragen. Wat de ene wint verliest de ander dus. De kunst is dan juist zo lang mogelijk in het winnende kamp te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wozmro schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:54:
Ja maar, diegene die er vroeg bij waren hebben hun Wp duurder betaalt
Ook niet helemaal correct.
De subsidies waren toen ook veel hoger om zoveel mogelijk mensen over de streep te trekken. Sommigen bleven in het kamp van de ongelovigen en anderen hebben gewoon het risico genomen. Wanneer je nooit risico's neemt zal je waarschijnlijk weinig verliezen maar ook nooit veel kunnen winnen/opbouwen.
Werkt net als investeren in de beurs hoor: er is een optimum om in te stappen en een optimum om te verkopen.
Wie niet durft in te stappen noch tijdig te verkopen zit meestal op de blaren.

Mijn installatie is van 2011 en was binnen de 5 jaar terugbetaald. En dat heeft dan nog relatief lang geduurd omdat ik de eerste drie jaar in de woning waar de panelen op lagen niet gewoond heb en dus ook geen elektriciteit heb verbruikt.

En ter info, in de zomermaanden heeft mijn woning ook nauwelijks mechanische koeling nodig.
En in 2022 had ik tussen 14/2 en 20/11 het grid helemaal niet nodig en kon ik 24/7 autonoom in eigen energie voorzien. En dan nog hield ik er geld aan over. Geen 15.000 € maar een goede 2276 €. goed om mijn andere uitgaven van een viertal maanden te coveren (of iets meer dan 2 maanden voor ons tweepersoonsgezin).

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 27-12-2022 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

JDx schreef op maandag 26 december 2022 @ 23:25:
[...]

Oh dat schiet niet op, 1200 euro kom je nergens. Dacht misschien dat ik 8 kon verkopen voor 4000 en voor 6000-8000 weer 12 er op. Dan laat ik het wel zo aangezien salderen er ook af gaat.

Valt ook meer te halen op andere punten die lang mee gaan, warmtepomp erbij, nieuwe ramen en kozijnen.

Edit: oh die prijzen zijn wel veranderd zeg, 3300 voor 10x405. Dat is dus 4050wp, ik dacht dat ik toen al 4500 betaalde voor 2400wp.
Ik heb €190,- betaald voor 450wp panelen en alles zelf gelegd. Maar uiteindelijk kun je iedere euro maar een keer uitgeven maar deze leveren wel meer op momenteel.
Nieuwe ramen en kozijnen ben ik ook nog aan het denken, heb nu oud dubbelglas overal. Hoeft ook niet duur te zijn als je ze zelf plaatst.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:20

Termy

valt er nog wat te fragge?

JDx schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:29:
[...]

Dat wil natuurlijk niemand, maar een investering van 4000 euro tegenover een besparing van 8 euro per maand in de winter is ook zonde. Kan ik (in mijn geval) beter in isolatie, warmtepomp en andere dingen steken.
Waar haal je dat vandaan dan? Je krijgt toch 7 ct/kWh? Dat levert toch veel meer op? Waarom alleen de focus op de winter?

Maar goed, ik geloof het wel verder. Zoals velen al gezegd hebben: nog niemand heeft spijt gehad van te veel en velen spijt van te weinig panelen. Succes met je beslissing.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Termy schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:49:
[...]
Waarom alleen de focus op de winter?
Omdat ik alleen maar in de winter koop.

Je zei: "waarom je conclusie dan is dat je méér tegen 80 ct wil kopen is me een raadsel." daar reageerde ik op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
JDx schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:35:
[...]
Dit bedoel ik ongeveer, momenteel is het lucratief, net als crypto minen met een bak videokaarten ooit gratis geld was (zelf ook gedaan), maar op de lange termijn heb ik nog vele vragen.
De exacte toekomst kent niemand.
Wanneer je dus beslissingen gaat laten afhangen van wat je zeker weet over de toekomst is de conclusie dat je dan nooit tot handelen kan overgaan.
Wat ik wel weet is dat meer panelen meer onafhankelijkheid garandeert van derden en meer onafhankelijkheid veel onbekende parameters uitsluit gezien je die dan zelf in de hand hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

klump4u schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:40:
[...]

Ik heb €190,- betaald voor 450wp panelen en alles zelf gelegd. Maar uiteindelijk kun je iedere euro maar een keer uitgeven maar deze leveren wel meer op momenteel.
Nieuwe ramen en kozijnen ben ik ook nog aan het denken, heb nu oud dubbelglas overal. Hoeft ook niet duur te zijn als je ze zelf plaatst.
190 per paneel? Oh dat is wel een normale prijs zie ik nu, tikt al snel aan.

Zelf leggen gaat mij niet lukken, ik durf sowieso niet 6 meter hoog mijn dak op :'( :9

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TMI2ipTl.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door JDx op 27-12-2022 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

JDx schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:55:
[...]

Omdat ik alleen maar in de winter koop.
Nee, zonder salderen zal jij in elk seizoen moeten kopen. Maar een stuk minder als je meer panelen hebt.
Valt het kwartje al een keer :X

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 27-12-2022 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
de Peer schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:17:
[...]

Nee, zonder salderen zal jij in elk seizoen moeten kopen.
Niet voor wie tov zijn dagverbruik genoeg panelen legt en een thuisaccu geen k*k vindt.
Dat kwartje is hier, door jaren te meten en dus te weten, hier al geruime tijd geleden gevallen. :)

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 27-12-2022 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

de Peer schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:17:
[...]

Nee, zonder salderen zal jij in elk seizoen moeten kopen. Maar een stuk minder als je meer panelen hebt.
Valt het kwartje al een keer :X
10kWh (wat ik nu opbreng in de wintermaanden per maand) is niet een stuk minder, maar bijna verwaarloosbaar, ik gebruik al 8 tot 16 kWh per dag aan verwarmen, dus dat ben je in 1 dag al kwijt.

De 2100kWh extra door van 8x300 naar 12x405 te gaan die ik in de overige 8 maanden opwek komt op zo'n 150 euro op jaarbasis aan TLV.

En waarom zou ik in de zomermaanden moeten kopen? Overdag gebruik ik alles meteen en hou nog over en 's nachts moet je sowieso kopen als het donker is, al heb je 100 panelen.

[ Voor 12% gewijzigd door JDx op 27-12-2022 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
JDx schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:42:
[...]

10kWh (wat ik nu opbreng in de wintermaanden per maand) is niet een stuk minder, maar bijna verwaarloosbaar, ik gebruik al 8 tot 16 kWh per dag aan verwarmen, dus dat ben je in 1 dag al kwijt.
Nou als je installatie in de wintermaanden maar 10 kWh oplevert zal je binnenkort toch goed moeten rekenen want door het prijsplafond in Nederland maakt je opgebouwd productieoverschot van het voorbije jaar op 1 januari een knip en start je dan, wat betreft salderen, terug op nul en wordt het niet verbruikte deel op 31/12 gewoon uitbetaald. Wanneer dat aan slechts 7 c€/kWh is lijkt me dat geen al te beste zaak wanneer je dan in januari voor je warmtepomp alles boven de 10 kWh aan 40 c€/kWh moet gaan inkopen?
En op 31/12/23 herhaalt zich dat nog een keer (alle opgebouwde saldo terug naar nul).

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 27-12-2022 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

IvoB2 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:54:
[...]

Nou als je installatie in de wintermaanden maar 10 kWh oplevert zal je binnenkort toch goed moeten rekenen want door het prijsplafond in Nederland maakt je opgebouwd productieoverschot van het voorbije jaar op 1 januari een knip en start je dan, wat betreft salderen, terug op nul en wordt het niet verbruikte deel op 31/12 gewoon uitbetaald. Wanneer dat aan slechts 7 c€/kWh is lijkt me dat geen al te beste zaak?
Daar heb ik dan weer geluk, want mijn contract loopt van 13 mei tot 13 mei. Op 1 januari heb ik sinds 13 mei ongeveer evenveel gebruik als feed-in, volgens mij +300.

Vanaf 1 januari tot 13 mei zit ik ook ongeveer gelijk, half maart schiet het opeens omhoog qua opbrengst en gebruik ik nog maar een paar kWh per dag en zal ik op 13 mei ook weer ongeveer gelijk zitten, verwacht +300.

Edit: nee wel wat meer meer +600 ofzo, maar alsnog een eindafrekening van 240 is niet slecht.

[ Voor 6% gewijzigd door JDx op 27-12-2022 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:45
[...]

En waarom zou ik in de zomermaanden moeten kopen? Overdag gebruik ik alles meteen en hou nog over en 's nachts moet je sowieso kopen als het donker is, al heb je 100 panelen.
Je geeft het antwoord zelf, omdat je in het donker niets opwekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

[...]

De 2100kWh extra door van 8x300 naar 12x405 te gaan die ik in de overige 8 maanden opwek komt op zo'n 150 euro op jaarbasis aan TLV.

Ik geef het op. sorry :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:26
Wozmro schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:54:
Ja maar, diegene die er vroeg bij waren hebben hun Wp duurder betaalt en zijn nu aan het rekenen of het niet interessant zou zijn om hun 200Wp panelen te vervangen door 400Wp, of hebben dat al gedaan.

Eigenlijk is het een business, een energie centrale beheren (in het relatief klein). Met inderdaad de opbrengsten en de risico’s.

Ik heb geen eigen zonnepanelen maar heb in mijn werk al vele honderden pv-installaties gekeurd in België. Van hele kleine tot grote, bij particulieren, bij bedrijven, boerderijen,...
Het grootste profijt doe je als je veel elektriciteit nodig hebt in de maanden met veel zon (bvb koeling) dan zou ik inderdaad niet twijfelen. Maar bij mij thuis zijn dat net de maanden waarin we toekomen met 100kWh/maand.
In 2010-2014 nooit meer dan eur 1,05 per wattpiek, geinstalleerd op het dak betaald. Dat zie ik nu niet meer langskomen....

En nu zelf nog even wat op de zijmuur plakken.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

[...]

Dan maak je van die 405, 450 wp dan heb je 3000 wp extra, bij Budget Energie krijg je 50% van het levertarief als teruglevering, dus met b.v. 2500 overschot krijg je €750,- terug als het levertarief €0,60 is.
Leg je de panelen een beetje naar 15graden dan is de opbrengst ook meteen meer.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2MLUShGl.png

Gelukkig had ik deze vorig jaar ook, anders was ik wel geschrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
JDx schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:30:
[Afbeelding]

Gelukkig had ik deze vorig jaar ook, anders was ik wel geschrokken.
Hier vandaag toch bijna 9 kWh en gisteren 4 kWh teruggeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
*knip*

[ Voor 175% gewijzigd door IvoB2 op 28-12-2022 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:35
@de Peer Goed idee, van die overkapping! Op Duitse websites kom ik in dat kader "glas-glas modules" tegen waardoor je nog wel licht door een overkapping kunt laten schijnen. (bijvoorbeeld: https://www.solar-ueberdachung.com/solar-terrassenueberdachung/) Ga je zoiets neerleggen? Of laat je het helemaal donker?
Ben benieuwd. Wij gaan ook steeds meer panelen aan het dak toevoegen. Heb zelf nog een klein discussietje met de leverancier over de hoeveelheid panelen er op ons dak zouden passen. Ben daarom nog op zoek naar een goede tool om dat goed zelf te kunnen nameten. Als je daarvoor een suggestie hebt, hoor ik die ook graag van je.
de Peer schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:15:
[...]

Nou maak je om mij vooral niet druk :D
Mijn panelen (57 stuks) hebben bij elkaar 10.000 euro gekost. En de opbrengst gaat al richting de 40.000 euro. Dus al schaffen ze salderen morgen af, ik ben al 'binnen'.
Alleen al volgend jaar krijg ik 15.000 euro aan terugleververgoeding. En in 2022 was dat 6000 euro.

Ik ga er over 2 weken (btw vrij) nog even 6 panelen bij leggen op mijn overkapping, dan is écht elke vierkante meter van mijn huis vol gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09-2023
walletje-w schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:31:
[...]

En dat is waar het duurzaamheidsaspect bij mij nog een beetje wringt. Op dit moment is er in de winter weer een andere energie bron nodig die die “gratis batterij” is. Zonnepanelen zie ik nu dus ook als zeer gehandicapte duurzame energie op wekkers. Ik zou graag zien dat er een push komt naar een complete oplossing want op deze manier gaat het in dit topic meer over hoe we er zoveel mogelijk aan kunnen verdienen dan dat we enkel duurzame energie gebruiken.
De enige niet-fossiele oplossing in Nederland is kernenergie. Hydro is niet echt een optie hier. Maar dat gaat weer niet goed samen met zonne-energie, omdat je een kerncentrale het liefst juist 24/7 energie laat leveren (om de hoge vaste kosten sneller terug te verdienen). Ik verwacht dat we in de winter voorlopig nog wel even van dure en grijze stroom afhankelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

HaraldBou schreef op woensdag 28 december 2022 @ 17:24:
@de Peer Goed idee, van die overkapping! Op Duitse websites kom ik in dat kader "glas-glas modules" tegen waardoor je nog wel licht door een overkapping kunt laten schijnen. (bijvoorbeeld: https://www.solar-ueberdachung.com/solar-terrassenueberdachung/) Ga je zoiets neerleggen? Of laat je het helemaal donker?
Ben benieuwd. Wij gaan ook steeds meer panelen aan het dak toevoegen. Heb zelf nog een klein discussietje met de leverancier over de hoeveelheid panelen er op ons dak zouden passen. Ben daarom nog op zoek naar een goede tool om dat goed zelf te kunnen nameten. Als je daarvoor een suggestie hebt, hoor ik die ook graag van je.

[...]
Bij mij gaat het om een bestaande overkapping met bitumen dak. Dus ik leg daar gewoon 6 standaard panelen op.
Als het nog een te bouwen overkapping was zou ik het waarschijnlijk anders doen.

Wat ik altijd doe is gewoon 1 dakpan goed opmeten (of het gemiddelde van meerdere dakpannen) en dan vervolgens een goede foto van je dak maken en dan is het gewoon tellen.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 28-12-2022 18:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:46
icall5s schreef op woensdag 28 december 2022 @ 17:55:
De enige niet-fossiele oplossing in Nederland is kernenergie. Hydro is niet echt een optie hier. Maar dat gaat weer niet goed samen met zonne-energie, omdat je een kerncentrale het liefst juist 24/7 energie laat leveren (om de hoge vaste kosten sneller terug te verdienen). Ik verwacht dat we in de winter voorlopig nog wel even van dure en grijze stroom afhankelijk zijn.
De gemiddelde prijs is morgen 8 cent/kWh op de day-ahead markt. Het probleem is dat er gewoon veel te weinig windturbines zijn op dit moment. Dat is eenvoudig op te lossen door gewoon veel meer wind turbines te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
phicoh schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:09:
[...]

De gemiddelde prijs is morgen 8 cent/kWh op de day-ahead markt. Het probleem is dat er gewoon veel te weinig windturbines zijn op dit moment. Dat is eenvoudig op te lossen door gewoon veel meer wind turbines te installeren.
Wat leveren veel meer wind turbines dan op als het windstil is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icall5s
phicoh schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:09:
[...]

Tot het niet waait, dan is elektriciteit opeens vele malen duurder, ook in landen met veel kernenergie, en wordt er volop kolen/gas gestookt. ;)

Voor die periodes is er nog geen oplossing en dat kan aardig in de papieren lopen.
https://euenergy.live/?date=2022-12-08
https://euenergy.live/?date=2022-12-29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wolly schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:29:
[...]

Wat leveren veel meer wind turbines dan op als het windstil is?
Het is zelden op zee zo windstil dat een windturbine niet meer draait en produceert. De meeste windturbines staan juist stil omdat ze moduleerbaar zijn en o.a. kernenergie alleen rendabel is als het continue op vollast kan draaien. PV productie is ook niet echt moduleerbaar. Blijft de windturbines schakelen volgens vraag en aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
icall5s schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:31:
[...]

Tot het niet waait, dan is elektriciteit opeens vele malen duurder, ook in landen met veel kernenergie, en wordt er volop kolen/gas gestookt. ;)

Voor die periodes is er nog geen oplossing en dat kan aardig in de papieren lopen.
https://euenergy.live/?date=2022-12-08
https://euenergy.live/?date=2022-12-29
Uiteraard.
Net omdat er onvoldoende werd geïnvesteerd in HE en opslag en kernenergie in de meeste landen maar een marginaal gegeven is moeten de dure fossiele centrales veel te veel bijspringen. En laat nu net in Europa de prijs (ook van goedkope HE en nucleair) altijd bepaald worden door de allerlaatste dure centrale die moet inspringen. En dat is hoofdzakelijk bijna altijd een verouderde heel dure fossiele centrale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:38:
[...]

Het is zelden op zee zo windstil dat een windturbine niet meer draait en produceert. De meeste windturbines staan juist stil omdat ze moduleerbaar zijn en o.a. kernenergie alleen rendabel is als het continue op vollast kan draaien. PV productie is ook niet echt moduleerbaar. Blijft de windturbines schakelen volgens vraag en aanbod.
Volgens mij hebben we net een paar windstille dagen achter de rug :+

En waarom zou kernenergie alleen rendabel zijn als het continu op vollast draait? Volgens mij is het bij kernenergie niet verstandig om continu naar gelang de vraag op/af te schakelen maar voor baseload is het prima geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Omdat de investeringskosten in nucleair zo hoog zijn dat op- en afschakelen (als het al kan) net te duur is om dat de TVT dan nog langer duurt (de opruimkosten worden sowieso al niet 1/1 meegeteld).
Gezien de investeringskosten in HE en opslag al geruime tijd gevoelig dalen zijn tegen de tijd dat nieuw te bouwen kerncentrales hun eerste commerciële kWh op het net zetten (en dan is er nog jaren geen winst te bespeuren) al niet meer rendabel.
Bovendien is HE en opslag ook veel vlugger uit te rollen dan de bouw van een kerncentrale en kunnen ze al beginnen te produceren in de tijd dat het er nog echt toe doet. Kerncentrales produceren tijdens de bouwperiode alleen maar nog meer CO2 zonder iets te produceren.

Wanneer je voldoende opslag uitbouwt (de enige echte achilleshiel van HE) doen een paar echte windstille dagen er ook niet meer toe. Bovendien is het niet overal altijd windstil. Daarom zijn de landnetten ook geconnecteerd met andere landen. Gelukkig voor een land als Frankrijk dat jaren al zijn budgetten op één nucleair paard heeft ingezet. Zoniet zaten ze daar al met effectieve afschakelplannen.

[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 28-12-2022 19:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icall5s
Wolly schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:44:
[...]

Volgens mij hebben we net een paar windstille dagen achter de rug :+

En waarom zou kernenergie alleen rendabel zijn als het continu op vollast draait? Volgens mij is het bij kernenergie niet verstandig om continu naar gelang de vraag op/af te schakelen maar voor baseload is het prima geschikt.
Een kerncentrale heeft veel vaste kosten en vrijwel geen variabele kosten. Als je reactoren uitzet of als centrales flink moeten afschalen in load following mode is de terugverdientijd veel langer en kan er ook minder eventuele rente afgedragen worden. Dit is belangrijk bij bankfinanciering, wat juist in Europa de dominante vorm van financiering is en was.

Bij kolen- en gascentrales is het juist andersom: lage vaste kosten en hoge variabele kosten.

Dit kun je ook teruglezen in het rapport over kernenergie dat door KPMG in opdracht van de overheid gemaakt is. :)
The market participants indicated that baseload operation is the most economic way to use a nuclear power plant. The fixed costs (construction costs) are very high and the variable costs relatively low (uranium is cheap per MWh).3),4),5) On this basis, it is more economic to operate a nuclear power plant continuously. This means a nuclear power plant can supply cheaper electricity (LCOE) at a higher capacity factor.5)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 08:50
HaraldBou schreef op woensdag 28 december 2022 @ 17:24:

[...]
@de Peer
Ik heb zelf een lichtdoorlatende carport gemaakt van Bisol Lumina panelen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:35
@null wij vragen ons af of je niet vreselijk afgeleid wordt door al die donkere vierkantjes boven je hoofd. vooral mijn vrouw denkt dat het erg ongemakkelijk is als je er onder zit. hebben jullie daar last van of merk je er eigenlijk niks van? volgens mij moeten wij een keer op zoek naar een zaak waar ze die zonnepanelenoverkappingen in een voorbeeldopstelling buiten hebben staan of zo. iemand een idee waar dat in de buurt van Groningen zou kunnen?
!null schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:53:
[...]

@de Peer
Ik heb zelf een lichtdoorlatende carport gemaakt van Bisol Lumina panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 08:50
HaraldBou schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:21:
@null wij vragen ons af of je niet vreselijk afgeleid wordt door al die donkere vierkantjes boven je hoofd. vooral mijn vrouw denkt dat het erg ongemakkelijk is als je er onder zit. hebben jullie daar last van of merk je er eigenlijk niks van?
[...]
Dat zou je de auto moeten vragen want het is een carport :+
En dan is het veel winst ten opzichte van een dichte donkere carport.

Het effect van de vierkantjes vond ik juist wel leuk. Als je er genoeg afneemt kun je zelf kiezen hoeveel cellen erop zitten.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gsyNX44FkBfR0M0moTqBBUO4lC0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sm2mRH1WiRaoZNBVqjcL8MaC.png?f=fotoalbum_large
Grafiek van PM 2.5 fijnstof van afgelopen nacht in huis gemeten, ondanks pollenfilter in de WTW houd je het niet buiten helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

deejeebv schreef op zondag 1 januari 2023 @ 09:40:
[Afbeelding]
Grafiek van PM 2.5 fijnstof van afgelopen nacht in huis gemeten, ondanks pollenfilter in de WTW houd je het niet buiten helaas.
Jawel, wat ik altijd doe is de WTW een paar uurtjes uit zetten na 0:00. werkt perfect.
Bij mij schoot de PM 2.5 van 0,6 naar 1,1 microgram rond 0:00 om daarna weer te dalen. bijna niets dus.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 01-01-2023 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
de Peer schreef op zondag 1 januari 2023 @ 09:41:
[...]

Jawel, wat ik altijd doe is de WTW een paar uurtjes uit zetten na 0:00. werkt perfect.
Bij mij schoot de PM 2.5 van 0,6 naar 1,1 microgram rond 0:00 om daarna weer te dalen. bijna niets dus.
Hij stond hier op stand 1, automatische regeling uitgezet. Een waarde van 20 is niet slecht, de streefwaarde voor jaargemiddelde is 25.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLa7Vv9wv42fcq_T4DeIpjaIBak=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/997frfG3sGsPEvMQ7DhW1LJe.png?f=user_large
Dit is de grafiek van een meetstation in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

deejeebv schreef op zondag 1 januari 2023 @ 10:05:
[...]

Hij stond hier op stand 1, automatische regeling uitgezet. Een waarde van 20 is niet slecht, de streefwaarde voor jaargemiddelde is 25.
[Afbeelding]
Dit is de grafiek van een meetstation in de buurt.
Waarschijnlijk een verschilletje stad-platteland dan. Want bij mij gaan alle alarmbellen af bij 20 :o
Dat haal ik hooguit een paar keer per jaar al ik iets laat aanbranden oid.

wat natuurlijk ook kan is dat mijn sensor (Nova SDS011, 2 jaar in bedrijf) niet nauwkeurig is...

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 01-01-2023 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
de Peer schreef op zondag 1 januari 2023 @ 10:08:
[...]

Waarschijnlijk een verschilletje stad-platteland dan. Want bij mij gaan alle alarmbellen af bij 20 :o
Dat haal ik hooguit een paar keer per jaar al ik iets laat aanbranden oid.

wat natuurlijk ook kan is dat mijn sensor niet nauwkeurig is...
Die waarde geldt voor buiten, hier in huis is de waarde standaard 0.
Ik heb een MCO Home Z-Wave Plus A8-9 multi-sensor. Geen idee wat betreft nauwkeurigheid.

[ Voor 9% gewijzigd door deejeebv op 01-01-2023 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josmeijer
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-02 08:27
teacher schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:00:
[...]

Zo'n pompschakelaar is echt een no brainer.
-Amframatic
-Eco pump switch
-Magnum eco

Ze doen allemaal ongeveer hetzelfde, en die 4 tientjes heb je er met een jaar uit. Even rekenen.
Pompje is meestal 60watt dus ruim 500Kwh per jaar. Per maand een goede 40Kwh dus 8/9 euro.

Dus die heb je er binnen 5 (zomer)maanden uit. :Y
Voor de minvermogende knutselaar: je kunt hetzelfde ook beneden de 2 euro réaliseren
€ 1,12 | Temperatuur Schakelaar Protector KSD301 10A 250V 0/5/10/15/20/25/30/35/40/45/50/55/60/65/70/75/80/85/90/92/95/100/105/110C Graden
https://a.aliexpress.com/_EGQR1bv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Alle tarieven van warmtebedrijven (via Energeia)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9do_Uqi4gpoycdwMj11BgUsAago=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pv4tKl0w5xc0YEYQWfG81Krq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-06 22:18
Dames en heren, niet schrikken van dit artikel waarin iemand propageert om COP1 te verwarmen.

Als die saldering eraf gaat staat Krijn nog iets te wachten! Van 3.000 naar 5.500 kwh voor 8.500 euro...

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:08
Iemand nog tips voor bedrijven die eventueel de bestaande spouwmuur isolatie kunnen controleren?
Heb zelf wel een FLIR maar kan zie weinig verschil over de muren maar toch voelen die bij een lage buitentemperatuur toch wel fris aan.
Nu is de spouw niet hele groot (6 a 7 cm) en hierin zit steenwol vlokken vulling. Deze is alleen heel veel jaar geleden aangebracht en ik verwacht dat dit wel op de nodige plekken is ingezakt. 2 Jaar geleden wel bij de achtergevel een stuk muur verwijderd en daar zat het eigenlijk nog wel aardig op z'n plek. Maar ik heb een hoekwoning en juist de hoekzijde heb ik wel mijn twijfels of het daar goed zit. Maar ja hoe kan je dat goed (laten) controleren?

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

GudZ schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:18:
Dames en heren, niet schrikken van dit artikel waarin iemand propageert om COP1 te verwarmen.

Als die saldering eraf gaat staat Krijn nog iets te wachten! Van 3.000 naar 5.500 kwh voor 8.500 euro...
Heb het item destijds op tv gezien.

ja dat krijg je dus als 'van het gas af' een doel op zich wordt, zonder vooruit te kijken.
Hij had beter een paar airco's kunnen ophangen.

Bij Radar werd hij als een slimme uitvinder neergezet die alles tot in de puntjes uitgevogeld en geoptimaliseerd heeft. Hij wilde ook vooral 'kennis delen' zodat iedereen kon profiteren van zijn inzichten.

Ik zat behoorlijk te gniffelen, hoe zo'n programma als Radar daar met ogen open in trapt.

Hij heeft wel de beste bedoelingen overigens, maar erg handig is dit allemaal niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
de Peer schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:28:
[...]

Heb het item destijds op tv gezien.

ja dat krijg je dus als 'van het gas af' een doel op zich wordt, zonder vooruit te kijken.
Hij had beter een paar airco's kunnen ophangen.

Bij Radar werd hij als een slimme uitvinder neergezet die alles tot in de puntjes uitgevogeld en geoptimaliseerd heeft. Hij wilde ook vooral 'kennis delen' zodat iedereen kon profiteren van zijn inzichten.

Ik zat behoorlijk te gniffelen, hoe zo'n programma als Radar daar met ogen open in trapt.

Hij heeft wel de beste bedoelingen overigens, maar erg handig is dit allemaal niet.
Het enige wat we hier tegen kunnen doen (en wat ik ook gedaan heb) is onder het filmpje op Youtube uitleggen hoe het zit, namelijk dat dit zeker niet duurzaam is en dat Krijn de extra investering in een WP in een dik jaar terug kan verdienen.
Jammer dat er bij Radar blijkbaar niemand kan rekenen, want dit is niet de eerste keer dat ze daar op het gebied van energie een enorme flater slaan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Andrehj schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:40:
[...]

Het enige wat we hier tegen kunnen doen (en wat ik ook gedaan heb) is onder het filmpje op Youtube uitleggen hoe het zit, namelijk dat dit zeker niet duurzaam is en dat Krijn de extra investering in een WP in een dik jaar terug kan verdienen.
Jammer dat er bij Radar blijkbaar niemand kan rekenen, want dit is niet de eerste keer dat ze daar op het gebied van energie een enorme flater slaan.
ja men was weinig kritisch, en zag Krijn blijkbaar als een expert.
Ook dat windmolentje.... om te huilen. En dan nog beweren dat dat zo'n slimme oplossing is.

blijkbaar is het voor zo'n redactie moeilijk of te veel werk om iemand te vinden die iets meer verstand van zaken heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 02-01-2023 10:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
de Peer schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:45:
Ook dat windmolentje.... om te huilen. En dan nog beweren dat dat zo'n slimme oplossing is.
Dat dat molentje volgens het artikel 400W per jaar :? :? opwekt is wel weer illustratief voor het niveau van Radar. Wat zouden ze daar bedoelen? kWh kan ik me niet voorstellen, maar Wh is weer te weinig. Ik schat dat dit het piekvermogen van de molentje is, wat dit ding alleen bij windkracht 10 aan de kust kan halen.
Gemiddeld opgewekt vermogen zal hooguit een paar Watt zijn. Stel dat dat 5W is, dan kom je op 44 kWh per jaar.
Stel stroom kost 70 cent dan levert die molen € 30 per jaar op.
Investering was ca € 230 (168 voor de molen, 50 voor het lassen en nog wat montagemateriaal + kabels). Dan zou de terugverdientijd (met al deze aannames) zo'n 8 jaar zijn.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:41

ericplan

5180 Wp PV

Zit juist te werken aan een topic over verduurzaming binnen onze VvE met 11 kleine appartementen en ik denk toch dat bij ons complex elektrische radiatoren de enige reële oplossing zijn.
Zoveel technische en ruimtelijke randvoorwaarden waar je rekening mee moet houden en dan heb je ook nog de VvE met complexe besluitvorming.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ericplan schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:55:
Zit juist te werken aan een topic over verduurzaming binnen onze VvE met 11 kleine appartementen en ik denk toch dat bij ons complex elektrische radiatoren de enige reële oplossing zijn.
Zoveel technische en ruimtelijke randvoorwaarden waar je rekening mee moet houden en dan heb je ook nog de VvE met complexe besluitvorming.
Je moet je afvragen of je dan nog wel met verduurzaming bezig bent. Ik denk namelijk van niet en vraag me ook af wat je doel is. Die elektrische radiatoren hebben enkel nadelen:
  • Je investeert een hoog bedrag, en daarna wordt je energierekening hoger. Zie dat maar eens aan de leden te verkopen.
  • En het milieu is er ook nog niet bij gebaat. Zolang er in de winter nog veel gas (of kolen) in elektriciteitscentrales wordt verstookt, kun je (als je niet naar warmtepompen wilt of kunt) dat gas beter direct gebruiken om je appartement te verwarmen. Is goedkoper en het rendement is beter.

[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 02-01-2023 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Lastig hoor, als je zo beperkt wordt in de mogelijkheden.
Wat ik me dan wel afvraag, neem je het scenario mee waarin er in het geheel niet meer gesaldeerd kan worden en wat is dan de conclusie? het wordt toch een dure grap of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

5500 kWh totaalverbruik voor een elektrisch verwarmd huis is best redelijk te noemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Wolly schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:58:
[...]

5500 kWh totaalverbruik voor een elektrisch verwarmd huis is best redelijk te noemen.
misschien. maar je weet niet of hij in de kou zit, of dat de 5500 kWh het overgebleven verbruik is ná salderen. Het niveau van het artikel is laag en neem veel van de genoemde getallen met een korrel zout.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:20
[...]

5500 kWh voor een paar delen van het huis, met ingeboet comfort is niet best redelijk te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daar geloof ik niks van. Met de opbrengst van 24 panelen heb je een veel hoger verbruik als je energierekening nul euro is. Het zal eerder zo'n 10.000 kWh zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
overhyped schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:01:
[...]

5500 kWh voor een paar delen van het huis, met ingeboet comfort is niet best redelijk te noemen.
Dat staat er ook niet.
Voor de energietransitie gebruikte Krijn en Jetty zo'n 3300 kWh per jaar aan elektriciteit en betaalden ze zo'n 180 euro per maand aan hun energierekening; dat was nog voor de explosieve stijging van de huidige energieprijzen. Ze zijn sinds 2019 helemaal van het gas af en vanaf die tijd is hun elektriciteitsverbruik gestegen naar 5500 kWh per jaar.
Ze zijn dus 2200 kWh meer gaan verbruiken omdat ze nu van het gas af zijn. Dat is best redelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
Andrehj schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:57:
[...]

Je moet je afvragen of je dan nog wel met verduurzaming bezig bent. Ik denk namelijk van niet en vraag me ook af wat je doel is. Die elektrische radiatoren hebben enkel nadelen:
  • Je investeert een hoog bedrag, en daarna wordt je energierekening hoger. Zie dat maar eens aan de leden te verkopen.
  • En het milieu is er ook nog niet bij gebaat. Zolang er in de winter nog veel gas (of kolen) in elektriciteitscentrales wordt verstookt, kun je (als je niet naar wamtepompen wilt) dat gas beter direct gebruiken om je appartement te verwarmen. Is goedkoper en het rendement is beter.
Ik wil daar wel een stap overheen gaan. Het heeft helemaal niets meer met duurzaamheid te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Wolly schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:04:
Ze zijn dus 2200 kWh meer gaan verbruiken omdat ze nu van het gas af zijn. Dat is best redelijk.
Jij kan al net zo slecht rekenen als die prutsers van Radar. Je vergeet namelijk de opbrengst van die extra panelen.
Niemand kan zo'n zeer matig geïsoleerd huis met 2200 kWh thermisch (275 m³ gas exclusief douchen) verwarmen. Dat kan alleen als de binnentemperatuur rond de 10 graden zit en je geen verbruik voor warm water hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 02-01-2023 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

overhyped schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:05:
[...]

Ik wil daar wel een stap overheen gaan. Het heeft helemaal niets meer met duurzaamheid te maken.
je kunt hooguit stellen dat je door elektrisch te verwarmen in de toekomst mogelijk een duurzame bron zult kunnen gebruiken. Namelijk als je stroom volledig duurzaam wordt. Maar dat gaat echt nog heel lang duren. Tot die tijd is gas gebruiken duurzamer denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Andrehj schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:06:
[...]

Jij kan al net zo slecht rekenen als die prutsers van Radar. Je vergeet namelijk de opbrengst van die extra panelen.
Niemand kan zo'n zeer matig geïsoleerd huis met 2200 kWh thermisch (275 m³ gas exclusief douchen) verwarmen. Dat kan alleen als de binnentemperatuur rond de 10 graden zit en je geen verbruik voor warm water hebt.
Ik kan uit het artikel niet opmaken dat het gaat om netto verbruik.

En hij zal inderdaad niet het hele huis opwarmen, maar wellicht zitten die mensen de hele dag op dezelfde plek (achter de geraniums >:) ) en is het daar lekker warm?

Ik vind het wel mooi, zo'n oude vent die voor zichzelf een prima oplossing in elkaar zet tegen minimale kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
Wolly schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:08:
[...]

Ik kan uit het artikel niet opmaken dat het gaat om netto verbruik.

En hij zal inderdaad niet het hele huis opwarmen, maar wellicht zitten die mensen de hele dag op dezelfde plek (achter de geraniums >:) ) en is het daar lekker warm?

Ik vind het wel mooi, zo'n oude vent die voor zichzelf een prima oplossing in elkaar zet tegen minimale kosten.
Dat wel, maar dat het door een programma als radar als een "goede oplossing" neergezet wordt vindt ik wat minder. Voor een kleine niche is het mischien leuk, maar voor de meeste mensen levert het een hoge energie rekening, minder comfort, en potentieel brandgevaarlijke situaties op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:40
Het mooiste dat ik eruit haal, is dat het iemand is die er serieus mee bezig is geweest en ook gehandeld heeft. Misschien een beetje "verkeerd" gehandeld, maar je kunt hem niet betichten van onverschilligheid ten aanzien van verduurzaming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
de Peer schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:07:
[...]

je kunt hooguit stellen dat je door elektrisch te verwarmen in de toekomst mogelijk een duurzame bron zult kunnen gebruiken. Namelijk als je stroom volledig duurzaam wordt. Maar dat gaat echt nog heel lang duren. Tot die tijd is gas gebruiken duurzamer denk ik.
Ja, pas als de energie mix een stuk duurzamer is dan heeft dit zin. Maar zelfs dan moet je je afvragen of 4 keer wat nodig is gebruiken zin heeft. JE zou toch zeggen dat je als VVE juist eerder naar een klein warmtenet met eigen bron gaat kijken. Volledig in eigen beheer, kosten en baten voor de bewoners, als ik in een appartement zou wonen zou ik er voor tekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Andrehj schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:57:
[...]
  • En het milieu is er ook nog niet bij gebaat. Zolang er in de winter nog veel gas (of kolen) in elektriciteitscentrales wordt verstookt, kun je (als je niet naar warmtepompen wilt of kunt) dat gas beter direct gebruiken om je appartement te verwarmen. Is goedkoper en het rendement is beter.
Misschien moet ik het anders formuleren: Amsterdam wil in 2040 van het aardgas af zijn. Dat is over 17 jaar.
Ik zie binnen ons appartementencomplex geen mogelijkheden voor een L/L of L/W warmtepomp. Beschermd stadsgezicht en Unesco werelderfgoedregels zitten in de weg.
Bovendien hebben de appartementen nauwelijks technische ruimte, niet meer dan 0,5 m2.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

overhyped schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:14:
[...]

Ja, pas als de energie mix een stuk duurzamer is dan heeft dit zin. Maar zelfs dan moet je je afvragen of 4 keer wat nodig is gebruiken zin heeft. JE zou toch zeggen dat je als VVE juist eerder naar een klein warmtenet met eigen bron gaat kijken. Volledig in eigen beheer, kosten en baten voor de bewoners, als ik in een appartement zou wonen zou ik er voor tekenen.
ja zoiets zou de voorkeur hebben, echter krijg je dat in een VVE moeilijk voor elkaar vaak. Nogal ingrijpend en je hebt dan weer een hoop tegenstemmers of mensen zonder geld etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-06 08:29
Hi Allen, ik begin het nieuwe jaar in deze kroeg :) Beste wensen!

Ik zit met een probleem met mijn mechanische ventilatie en kan niet echt een ander topic vinden hierover. Dus hopelijk zitten hier gebruikers die er wat vanaf weten :)

Situatie:

Nieuwbouwwoning,
benedenverdieping +- 85m2
2 ventielen + ventiel toilet en boven in de badkamer ook 1 ventiel.

Nu is uit diverse metingen gebleken dat deze niet goed functioneren. Sowieso werkt de vochtsensor niet goed. Maar vooral de waarden van het afzuigen zien er niet goed uit.

Keuken/woonkamer 1 - 59
Keuken/woonkamer 2 - 68
Toilet - 95
Badkamer - 57
Technische ruimte - 52

Nu geeft de installateur de volgende oplossing waarbij ik mijn twijfels heb of dit wel zo werkt en uberhaupt mag.

"Doordat er te veel lucht wordt afgezogen in het toilet kom je te kort, dit is op telossen door er een regelklep in het kanaal tussen te zetten en opnieuw in regelen."

Ik hoop dat hier de kennis is om mij verder te helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
ericplan schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:15:
[...]

Misschien moet ik het anders formuleren: Amsterdam wil in 2040 van het aardgas af zijn. Dat is over 17 jaar.
Ik zie binnen ons appartementencomplex geen mogelijkheden voor een L/L of L/W warmtepomp. Beschermd stadsgezicht en Unesco werelderfgoedregels zitten in de weg.
Bovendien hebben de appartementen nauwelijks technische ruimte, niet meer dan 0,5 m2.
Een eigen warmtepomp is daar dan ook geen goede oplossing. een lokaal warmtenet, of misschien zelfs wel een alternatief gas mogelijk wel. of cop1 electrisch dan boven aan komt? Ik betwijfel het, wordt wel erg duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
[...]

Is blokverwarming een realistische optie? Kun je voor het het hele appartementencomplex de warmte centraal opwekken en via CV leidingen verdelen over de appartementen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:40
leonlwd schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:16:
Hi Allen, ik begin het nieuwe jaar in deze kroeg :) Beste wensen!

Ik zit met een probleem met mijn mechanische ventilatie en kan niet echt een ander topic vinden hierover. Dus hopelijk zitten hier gebruikers die er wat vanaf weten :)

Situatie:

Nieuwbouwwoning,
benedenverdieping +- 85m2
2 ventielen + ventiel toilet en boven in de badkamer ook 1 ventiel.

Nu is uit diverse metingen gebleken dat deze niet goed functioneren. Sowieso werkt de vochtsensor niet goed. Maar vooral de waarden van het afzuigen zien er niet goed uit.

Keuken/woonkamer 1 - 59
Keuken/woonkamer 2 - 68
Toilet - 95
Badkamer - 57
Technische ruimte - 52

Nu geeft de installateur de volgende oplossing waarbij ik mijn twijfels heb of dit wel zo werkt en uberhaupt mag.

"Doordat er te veel lucht wordt afgezogen in het toilet kom je te kort, dit is op telossen door er een regelklep in het kanaal tussen te zetten en opnieuw in regelen."

Ik hoop dat hier de kennis is om mij verder te helpen :)
Ik heb hier nul verstand van, maar gezien het zo'n specifieke vraag is voor jouw situatie, denk ik dat je hier het beste een eigen topic voor kunt openen.

Niettemin jij ook de beste wensen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
de Peer schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:16:
[...]

ja zoiets zou de voorkeur hebben, echter krijg je dat in een VVE moeilijk voor elkaar vaak. Nogal ingrijpend en je hebt dan weer een hoop tegenstemmers of mensen zonder geld etc...
de VVE kan hier natuurlijk prima een hypotheek voor afsluiten. Dat is een betere oplossing voor zo'n lange termijn investering dan cash neerleggen door de leden die nog wel eens wisselen. Een oplossing die m'n energie rekening verdubbeld zou ik ook voor gaan liggen als lid. Het vereist wel een bestuur dat goed de case kan door (laten) rekenen, en een ontwerp met een gunstige, positieve, business case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13:52
Andrehj schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:02:
[...]

Daar geloof ik niks van. Met de opbrengst van 24 panelen heb je een veel hoger verbruik als je energierekening nul euro is. Het zal eerder zo'n 10.000 kWh zijn.
Volgens mij heeft hij er 18, 12 uit 2011 en 6 uit 2020. Die uit 2011 zullen echt niet meer zijn dan 250Wp per stuk. dus max ligt er dan 5400 Wp. en met de ligging van hem verwacht ik hieruit niet meer dan 4600 kWh per jaar.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Joris748 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:17:
[...]
Is blokverwarming een realistische optie? Kun je voor het het hele appartementencomplex de warmte centraal opwekken en via CV leidingen verdelen over de appartementen?
Voor blokverwarming zou de VvE een besluit moeten nemen. Probleem is dat de ruimte voor installaties ontbreekt en de belangen in de VvE te verschillend zijn. Er zijn drie appartementen aardgasvrij en ook appartementen waar de CV-ketel twee jaar oud is. En elke vierkante centimeter in het complex is benut.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

overhyped schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:21:
[...]

de VVE kan hier natuurlijk prima een hypotheek voor afsluiten. Dat is een betere oplossing voor zo'n lange termijn investering dan cash neerleggen door de leden die nog wel eens wisselen. Een oplossing die m'n energie rekening verdubbeld zou ik ook voor gaan liggen als lid. Het vereist wel een bestuur dat goed de case kan door (laten) rekenen, en een ontwerp met een gunstige, positieve, business case.
ook dat gaat allemaal niet zo maar. De maandelijkse lasten van de leden zullen fors omhoog gaan. Mijn ervaring met een VVE was dat er al forse protesten, huilbuien en beginnende ruzies waren als het om tientjeswerk ging om de tuin op te knappen. Een lastenverhoging is nogal wat.

Het moet inderdaad zeer professioneeel aangepakt worden, een mega project.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
leonlwd schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:16:
Het topic over mechanische ventilatie (systeem C) is Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie
En als je wilt upgraden naar systeem D (met WTW): Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic
Decentraal kan ook nog: Decentrale balansventilatie met warmteterugwinning
Of met een enthalpiewisselaar: Enthalpiewisselaar tbv WTW balansventilatie

[ Voor 29% gewijzigd door Andrehj op 02-01-2023 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
de Peer schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:24:
[...]

ook dat gaat allemaal niet zo maar. De maandelijkse lasten van de leden zullen fors omhoog gaan. Mijn ervaring met een VVE was dat er al forse protesten, huilbuien en beginnende ruzies waren als het om tientjeswerk ging om de tuin op te knappen. Een lastenverhoging is nogal wat.

Daarom het belang van een goede business case, en een bestuur die dat goed kan presenteren zodat iedereen snapt dat het een lasten verlaging is ook zo groot :) maar inderdaad, het besef van de gemiddelde VVE deelnemer over kosten/baten en belang van lange termijn denken is ver te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-06 08:29
Andrehj schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:27:
[...]

Het topic over mechanische ventilatie (systeem C) is Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie
En als je wilt upgraden naar systeem D (met WTW): Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic
Decentraal kan ook nog: Decentrale balansventilatie met warmteterugwinning
Of met een enthalpiewisselaar: Enthalpiewisselaar tbv WTW balansventilatie
He, jij ook hier ;)

Thnx! Stel ik de vraag daar even!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

de Peer schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:24:
[...]

Daar zit een deel van het probleem: de belangen binnen de VvE lopen nogal uiteen. De huisjesmelker (we hebben er twee) zit niet te wachten op een lastenverhoging, die wil geld verdienen met z'n investering. En er zijn al drie appartementen aardgasvrij, dus die zitten ook niet te wachten op iets anders.
Overigens zijn het kleine appartementen met een relatief kleine energiebehoefte, dus de energierekening blijft beperkt, zeker tot de overige woonlasten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-06 22:18
Interessant. Wij zijn met 69 huishoudens en krijgen binnenkort een energiescan van de gemeente. Dan komt er een keuzemenu en kunnen we gaan besluiten. Keuzemenu van 1 of 2 maatregelen oplopend tot full electric low carbon.

We hebben een enquête gehouden (N=25) en zonnepanelen met spouw/gevelisolatie zie ik als het meest haalbare. Elektrisch koken, warmtepompen, nieuwe afgifte en centrale wtw ventilatie zien ze niet zitten. Als het aan mij lag deden we alles. Niets doen wordt de keuze, denk ik. Maar goed dan hebben we er met de bereidwilligen tenminste alles aan gedaan om iedereen te betrekken en doen we het lekker zelfstandig. Ben toch al bezig met bodemfolie en zonnepanelen op overkapping (parterre woning).

Misschien kunnen we elkaar af en toe via PM op de hoogte houden? ;)

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik zou dit nog een tiental jaren uitstellen. Tegen die tijd zitten er (hopelijk ook in Amsterdam) wat gemeenteraadsleden met meer dan twee hersencellen, die begrijpen dat in dit soort appartementen L/L warmtepompen de logische keus zijn, en dat ze dus buitenunits op het dak of achtergevel moeten toestaan.
Dat combineer je dan met een doorstroomverwarmer en doucheWTW voor het warm water en je probleem is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Onze achtergevel. Links de achterburen, in het midden de buren aan de gracht om de hoek (rijksmonument) en rechts onze achtergevel. Elke buitenunit van welke buur dan ook zorgt voor overlast bij een andere buur.
Datzelfde geldt voor units het dak omdat die panden (niet op de foto te zien) hoger zijn. Combineert ook niet goed met het groene dak, dat we vanwege klimaateisen en met subside van de gemeente hebben laten aanleggen.

Het ligt niet aan gemeenteraadsleden, het probleem is bebouwing op een stratenpatroon uit 1600. Vandaar dat in mijn optiek verwarming met COP=1 de meest realistische benadering is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nCvv9wNfIWwoF6QEGVTwCvJIIYU=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/vqi4jpF63Q0nnoFdLOKRaEsk.gif?f=fotoalbum_large

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

overhyped schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:30:
[...]

Daarom het belang van een goede business case, en een bestuur die dat goed kan presenteren zodat iedereen snapt dat het een lasten verlaging is ook zo groot :) maar inderdaad, het besef van de gemiddelde VVE deelnemer over kosten/baten en belang van lange termijn denken is ver te zoeken.
Maar ik vraag me juist af of het wel een lastenverlaging is...
Misschien is de terugverdientijd wel 12-15 jaar. Veel van de bewoners verwachten waarschijnlijk helemaal niet dat ze er dan nog wonen. En dan heb je dus weinig draagvlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
de Peer schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:40:
[...]

Maar ik vraag me juist af of het wel een lastenverlaging is...
Misschien is de terugverdientijd wel 12-15 jaar. Veel van de bewoners verwachten waarschijnlijk helemaal niet dat ze er dan nog wonen. En dan heb je dus weinig draagvlak.
Daarom niet cash betalen, maar financieren. Dan is de cashflow als het goed is direct positief (voor de bewoners) bij huisjes melkers die geen belang bij de totale maandlasten hebben wordt dat lastiger. Al kunnen die de huur voor een zuinig huis waarschijnlijk verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
ericplan schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:35:
Onze achtergevel. Links de achterburen, in het midden de buren aan de gracht om de hoek (rijksmonument) en rechts onze achtergevel. Elke buitenunit van welke buur dan ook zorgt voor overlast bij een andere buur.
Datzelfde geldt voor units het dak omdat die panden (niet op de foto te zien) hoger zijn. Combineert ook niet goed met het groene dak, dat we vanwege klimaateisen en met subside van de gemeente hebben laten aanleggen.

Het ligt niet aan gemeenteraadsleden, het probleem is bebouwing op een stratenpatroon uit 1600. Vandaar dat in mijn optiek verwarming met COP=1 de meest realistische benadering is.

[Afbeelding]
Of blok verwarming, of een van de weinige plekken waar een alternatief gas een goed idee is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online

Op basis van de informatie die jij geeft deel ik die mening met je. Het pand is te kleinschalig om blokverwarming rendabel te krijgen. Alleen groen gas zou een alternatief kunnen zijn, maar dat hebben we eigenlijk nodig voor de industrie

Je zou nog wel een combinatie van elektrische radiatoren en stralingspanelen kunnen overwegen. Mogelijk kan daardoor de ruimtetemperatuur omlaag en wordt er iets aan energie bespaard.

Alternatief is een doorstroomketel met boilervaatje. Bosch heeft die dingen vanaf 4 kW met bijv. een 60 liter boilervat. Hoef je de bestaande afgiftesysteem niet aan te passen en heb je ook direct voorzien in tapwater. Een los tapwaterboiler met element kost namelijk ook al gauw 1000 euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 24-06 23:59
ericplan in "De Duurzame Kroeg deel 4"
Het stratenplan uit 1600 is niet het probleem maar een gegeven randvoorwaarde voor de te kiezen oplossing. Hier is een warmtenet m.i. dé oplossing.

Jullie probleem van de hoge dichtheid en geen ruimte voor dz energieopwek is een ruimtelijke uitdaging. Dit speelt op veel plekken in A'dam en daarbuiten. Een warmtenet met duurzame energie is dan een goede oplossing. Helaas zijn warmtenetten in NL vaak een drama omdat de grote energiebedrijven de touwtjes in hand hebben en dat de belangen van de eindgebruikers vaak ver te zoeken zijn. We zijn m.i. in Nl een beetje verleerd om gezamenlijk nutsvoorzieningen te realiseren. Bij de overheid lopen te weinig ing/ir's rond met een visie (en genoeg invloed op het beleid). De generalisten, de beleidsmakers en de markt zijn dominant.

/out of the box modus aan/
Wijs in het bestemmingplan/Omgevingsplan plekken aan voor de collectieve opwekking van duurzame energie. Laat de gemeente hier regie op voeren. Neem als uitgangspunt dat het een collectief nuts systeem is zonder winst oogmerk, met de mogelijkheid van de bewoners om deels eigenaar/aandeelhouder te worden. Een prijsvraag uitschrijven voor innovatieve concepten?
/out of the box modus uit/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Nomind schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:26:
[...]

Het stratenplan uit 1600 is niet het probleem maar een gegeven randvoorwaarde voor de te kiezen oplossing. Hier is een warmtenet m.i. dé oplossing.

Jullie probleem van de hoge dichtheid en geen ruimte voor dz energieopwek is een ruimtelijke uitdaging. Dit speelt op veel plekken in A'dam en daarbuiten. Een warmtenet met duurzame energie is dan een goede oplossing. Helaas zijn warmtenetten in NL vaak een drama omdat de grote energiebedrijven de touwtjes in hand hebben en dat de belangen van de eindgebruikers vaak ver te zoeken zijn. We zijn m.i. in Nl een beetje verleerd om gezamenlijk nutsvoorzieningen te realiseren. Bij de overheid lopen te weinig ing/ir's rond met een visie (en genoeg invloed op het beleid). De generalisten, de beleidsmakers en de markt zijn dominant.

Wijs in het bestemmingplan/Omgevingsplan plekken aan voor de collectieve opwekking van duurzame energie. Laat de gemeente hier regie op voeren. Neem als uitgangspunt dat het een collectief nuts systeem is zonder winst oogmerk, met de mogelijkheid van de bewoners om deels eigenaar/aandeelhouder te worden. Een prijsvraag uitschrijven voor innovatieve concepten?
En de gemeente even op stage naar Denemarken sturen. Daar is dit concept een stuk meer ingeburgerd. In theorie zou een VVE daar het ideale middel voor zijn, je deelt al een gezamenlijk lange termijn belang. In de praktijk zien veel mensen de VVE vooral als ‘kostenpost’ en niet als investering, en manier om samen slagkracht te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

overhyped schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:34:
[...]
En de gemeente even op stage naar Denemarken sturen. Daar is dit concept een stuk meer ingeburgerd. In theorie zou een VVE daar het ideale middel voor zijn, je deelt al een gezamenlijk lange termijn belang. In de praktijk zien veel mensen de VVE vooral als ‘kostenpost’ en niet als investering, en manier om samen slagkracht te hebben.
In theorie heb je gelijk, maar de praktijk is anders. Verwarming is bij veel VvE's een individuele zaak, niet iets van de VvE. Alleen de rookgasafvoer is weer vaak gemeenschappelijk. Wil je dat wijzigen, dan zit je vaak vast aan wijziging van de splitsingsakte.
Maar een groter probleem is dat de leden niet synchroon lopen als het gaat om ketelvervanging. In ons complex zijn er ketels van 2 jaar oud, maar ook van 15 jaar. En drie van de appartementen zijn al aardgasvrij.
[...]

Een LT warmtenet zou een oplossing kunnen zijn, maar dat is in de Amsterdamse binnenstad ook niet simpel. De ondergrondse ruimte ligt vol met kabels en leidingen, daar past een warmtenet niet zomaar bij.

Nog los van de inpassing in ons complex waar horizontaal en verticaal leidingwerk ook nog voor uitdagingen zorgt (voorzichtig uitgedrukt).

[ Voor 47% gewijzigd door ericplan op 02-01-2023 13:46 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
ericplan schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:41:
[...]

In theorie heb je gelijk, maar de praktijk is anders. Verwarming is bij veel VvE's een individuele zaak, niet iets van de VvE. Alleen de rookgasafvoer is weer vaak gemeenschappelijk. Wil je dat wijzigen, dan zit je vaak vast aan wijziging van de splitsingsakte.
Maar een groter probleem is dat de leden niet synchroon lopen als het gaat om ketelvervanging. In ons complex zijn er ketels van 2 jaar oud, maar ook van 15 jaar. En drie van de appartementen zijn al aardgasvrij.
Het zal in de praktijk niet makkelijk zijn nee, maar feit is dat er een einde aan aardgas komt. Wat je nu doet doe je voor de komende 30-50 jaar, daar is wat extra afschrijving niets bij. Maar ik ben het met eens hoor qua gedoe. Ik heb nog ‘trauma’s’ Van de kortzichtigheid van m’n buurtgenoten toen ik voorstelde om toch maar eens een lange termijn begroting te maken voor het onderhoud aan een gezamenlijke parkeerplaats en het gezamenlijke parkje. Nu geen last meer van gelukkig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Skyaero schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:26:
[...]
Op basis van de informatie die jij geeft deel ik die mening met je. Het pand is te kleinschalig om blokverwarming rendabel te krijgen. Alleen groen gas zou een alternatief kunnen zijn, maar dat hebben we eigenlijk nodig voor de industrie

Je zou nog wel een combinatie van elektrische radiatoren en stralingspanelen kunnen overwegen. Mogelijk kan daardoor de ruimtetemperatuur omlaag en wordt er iets aan energie bespaard.

Alternatief is een doorstroomketel met boilervaatje. Bosch heeft die dingen vanaf 4 kW met bijv. een 60 liter boilervat. Hoef je de bestaande afgiftesysteem niet aan te passen en heb je ook direct voorzien in tapwater. Een los tapwaterboiler met element kost namelijk ook al gauw 1000 euro.
Lees in een ander topic dat een e-cv (want dat is een doorstroomketel toch?) niet zou mogen vanuit het bouwbesluit.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
ericplan schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:31:
[...]

Daar zit een deel van het probleem: de belangen binnen de VvE lopen nogal uiteen. De huisjesmelker (we hebben er twee) zit niet te wachten op een lastenverhoging, die wil geld verdienen met z'n investering. En er zijn al drie appartementen aardgasvrij, dus die zitten ook niet te wachten op iets anders.
Overigens zijn het kleine appartementen met een relatief kleine energiebehoefte, dus de energierekening blijft beperkt, zeker tot de overige woonlasten.
Maar waar in Amsterdam staat het pand? Op de kaart van aadgasvrij Amsterdam zijn maar een beperkt aantal gebieden aangewezen om over te gaan op Full Electric. De binnenstad gaat naar Duurzaan gasnet, daaromheen voornamelijk warmtenet. Zelf investeren in All-Electric met COP=1 schiet je dan ook niets mee op lijkt mij.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

ArjoK schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:56:
[...]
Maar waar in Amsterdam staat het pand? Op de kaart van aadgasvrij Amsterdam zijn maar een beperkt aantal gebieden aangewezen om over te gaan op Full Electric. De binnenstad gaat naar Duurzaan gasnet, daaromheen voornamelijk warmtenet. Zelf investeren in All-Electric met COP=1 schiet je dan ook niets mee op lijkt mij.
In 2018 gaf Amsterdam subsidie om van het gas af te gaan. Drie appartementen bij ons zijn met deze subsidie gasloos geworden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 24-06 12:28

Hij heeft alu folie onder zijn elektrische vloerverwarming zodat die alleen naar boven straalt. Daarmee wordt zijn COP toch 2 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:46
Een belangrijk probleem is we in Nederland helemaal doorgeschoten zijn in het verzinnen van argumenten tegen vernieuwing. In het verleden werd van alles verbouwd, gewoon om het bruikbaar te houden. Monumenten die niet bruikbaar zijn, zijn heel moeilijk instand te houden.

De oplossing is om niet meteen binnen bestaande kaders een oplossing te zoeken, maar om gezamenlijk met andere beschermde panden te zoeken naar oplossingen en daarvoor politiekdraagvlak te creeeren.

Ook belangrijk is natuurlijk om geen oplossing te kiezen die op lange termijn waarschijnlijk onbetaalbaar zal zijn. Bijv. een hoge temperatuur warmtenet kan op termijn aardig wat problemen geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
ericplan schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:54:
[...]

Lees in een ander topic dat een e-cv (want dat is een doorstroomketel toch?) niet zou mogen vanuit het bouwbesluit.
Komt men wel op terug. Er leeft in de politieke en adviseurswereld nog een beeld dat alles wat niet met een warmtepomp verwarmd kan worden, wel door een warmtenet ingevuld wordt.

Die droom begint inmiddels in duigen te vallen. Warmtenetten zijn vreselijk duur in aanleg; de business case is moeilijk rond te krijgen en ook financiering is niet eenvoudig te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Op die foto zien we toch ook wel wat platte daken? Wellicht is daar in de toekomst flexibeler om te gaan met regels met betrekking tot aanpassingen/uitstraling?

Er zullen echt wel woningen overblijven waar elektrisch of hernieuwbare brandstoffen de oplossing gaat zijn. De simpele conclusie zal wel zijn dat de energiekosten in de toekomst >factor 3 hoger zullen zijn dan andere woningen waar dit wel gelukt is. In de toekomst zal dit (nog) zwaarder mee gaan wegen in financieringsnormen en zou ik dus ook een relatieve waardedaling verwachten.

De waarde van duurzaamheid wordt groter, positieve ontwikkeling.

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 02-01-2023 14:55 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
ericplan schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:00:
[...]

In 2018 gaf Amsterdam subsidie om van het gas af te gaan. Drie appartementen bij ons zijn met deze subsidie gasloos geworden.
Die Stadsbrede subsidie was er vorig jaar ook nog, alleen niet meer de € 8.000 van toen.
Voor dit jaar zie ik hem niet meer... de laatste regeling ingang 8-12-2022 spreekt over
Het subsidieplafond voor de activiteiten voor het tijdvak lopende van de inwerkingtreding van de subsidieregeling gebiedsgericht aardgasvrij en 31 december 2022.
Alleen de aangewezen gebieden Warm Amsterdam kennen nog subsidie tot 31 december 2026.

Pagina: 1 ... 106 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.