Dat was een keuze, en ik hou wel van de simpele opzet hiervan. Een WP voor de vloer, de WPB voor het tapwater. Onafhankelijk van elkaar. En het warmtepomptopic een beetje in de gaten houdend, leken de meeste issues met vorst van de afgelopen periode op te treden bij de WP's die ook SWW moesten verzorgen. Maar misschien lees ik dan selectief. Het had dus overigens beide al uitgevoerd moeten zijn he, het apparaat is er alleen niet nu. Nu dus relatief heel duur vastrecht.IvoB2 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:40:
[...]
ok.
Gewoon uit nieuwsgierigheid, waarom dan het SWW ook daar niet aan gekoppeld en nog in gas en later een bijkomende investering voor WPB voorzien?
Vraag:
Wat is het praktische verschil tussen een betonkernverwarming of een cementdekvloer met VV?
Volgens mij werken ze volgens hetzelfde principe toch?
Wat is het praktische verschil tussen een betonkernverwarming of een cementdekvloer met VV?
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Het is eigenlijk betonkernactivering, en het verschil met VVW in de cementdekvloer is dat het systeem nog wat trager is, omdat je de VVW-slangen in de constructieve vloer legt. Achteraf gezien had dat hier wellicht ook wel gekund, dan hadden we de hele cementdekvloer kunnen skippen. Dat had geld gescheeld, en ook ca 25 cm aan hoogte, die we er dan op de 2e verdieping bij hadden gekregen.GudZ schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:45:
Vraag:
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Het heet jaarrekening en die gaat uit van de contractueel afgesproken tarieven en einddatum. Daar zou ik ze aan houden. Een eindrekening ontvang je bij verhuizing of overstappen naar een andere leverancier. Wat heeft je leverancier voor verhaal?mv_ak schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:16:
Hoort de datum van je jaarrekening (of eindrekening zoals het ook heet) overeen te komen met je contractperiode? Bij mij is die ong 1,5 maand verschoven door mijn energieleverancier wat nu nadelig gaat uitpakken met het hele verhaal voor-na jaarrekening prijsplafond en salderen.
Inmiddels gelukkig gecorrigeerd, het verhaal was dat ik een keer te vroeg de meterstand had doorgegeven (wat ik überhaupt betwijfel) daarom de "nieuwe" vervroegde datum.FransvWoerkom schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 00:29:
[...]
Het heet jaarrekening en die gaat uit van de contractueel afgesproken tarieven en einddatum. Daar zou ik ze aan houden. Een eindrekening ontvang je bij verhuizing of overstappen naar een andere leverancier. Wat heeft je leverancier voor verhaal?
Sinds zaterdag een dynamisch energiecontract van Tibber. Gemiddelde prijs vandaag 16 ct per kWh, inclusief belastingen. Zeker in combinatie met elektrische auto zeer lucratief.
Daarnaast via referal code ook nog €50 tegoed voor slimme gadgets uit de Tibber Store.
Ben benieuwd waar mijn gemiddelde prijs op uit gaat komen. Zal vast lager zijn dan de 58 ct die ik had bij Engie.
Daarnaast via referal code ook nog €50 tegoed voor slimme gadgets uit de Tibber Store.
Ben benieuwd waar mijn gemiddelde prijs op uit gaat komen. Zal vast lager zijn dan de 58 ct die ik had bij Engie.
Ben benieuwd hoe dynamisch dat volgend jaar is, het wordt nu heel erg gehyped om klanten binnen te halen en dan volgend jaar gewoon 40+ vragen?deejeebv schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:47:
Sinds zaterdag een dynamisch energiecontract van Tibber. Gemiddelde prijs vandaag 16 ct per kWh, inclusief belastingen. Zeker in combinatie met elektrische auto zeer lucratief.
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Je hebt in elk geval geen opzegtermijn, dus als het te duur wordt ben je zo weer weg.JDx schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:59:
[...]
Ben benieuwd hoe dynamisch dat volgend jaar is, het wordt nu heel erg gehyped om klanten binnen te halen en dan volgend jaar gewoon 40+ vragen?
hoezo vragen? Je betaalt de inkoopprijs. Dus het wordt bepaald door de energiebeurzen. Daar hebben de aanbieders zelf geen invloed op.JDx schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:59:
[...]
Ben benieuwd hoe dynamisch dat volgend jaar is, het wordt nu heel erg gehyped om klanten binnen te halen en dan volgend jaar gewoon 40+ vragen?
Je betaalt alleen abonnementskosten van 3 of 4 euro per maand. Ja die zouden ze wel kunnen verhogen. Maar zelfs al zouden ze die verdubbelen dan blijft het nog supergoedkoop.
Ja, maar dan betaal je wel veel meer dan nu. Als je terug gaat naar dezelfde tenminste. Plus dat dat nog wel vervelend uit kan pakken met zonnepanelen als je de zomer dynamisch had en dan terug gaat.deejeebv schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:00:
[...]
Je hebt in elk geval geen opzegtermijn, dus als het te duur wordt ben je zo weer weg.
Dan krijg je een eindafrekening over de zomer, dus veel meer opwek dan gebruik en ga je de winter in zonder veel opwek om te kunnen salderen.
Werkt het dynamisch tarief bij Tibber dan volgens een gemiddelde dagprijs?deejeebv schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:47:
Hier werkt een dynamisch tarief met uurprijzen. En vandaag zitten deze (excl. BTW en netkosten) tussen de 1,63 c€/kWh en 21,5 c€/kWh (in NL tussen de 1,63 en 12,65 c€).
De gemiddelde dagprijs bij laden doet er dan niet zo toe maar de uren dat je laadt en tegen welke prijs je een hoeveelheid energie per uur kan binnenhalen.
Dagprijzen zijn ook maar een momentopname (de laatste dagen zijn de uurprijzen in vrije val en sommige uurprijzzen stijgen morgen dan weer tot 800% in vergelijking met vandaag).
En heb je dan een een dynamisch contract alleen voor de thuislaadpaal en een ander contract voor de woning?
[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 26-12-2022 18:14 ]
Wanneer je alleen de inkoopprijzen betaalt waar leeft je energieleverancier dan van? Hier vragen ze bovenop de inkoopprijs een vaste fee per kWh en vanaf 2023 waarschijnlijk een vaste contractvergoeding (en ook een opzegtermijn van een maand). En daar betaal je dan nog eens 6% BTW bovenop.de Peer schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:00:
[...]
hoezo vragen? Je betaalt de inkoopprijs. Dus het wordt bepaald door de energiebeurzen. Daar hebben de aanbieders zelf geen invloed op.
Je betaalt alleen abonnementskosten van 3 of 4 euro per maand. Ja die zouden ze wel kunnen verhogen. Maar zelfs al zouden ze die verdubbelen dan blijft het nog supergoedkoop.
En hier wordt de stroom verdeeld door een netbeheerder en niet door de leveranciers. Die doet dat ook niet gratis. De netkost is momenteel vele malen hoger dan de energiecomponent van een dynamisch contract.
Dynamisch contract + salderen tezamen mag hier sowieso al niet. Je kan hier aleen maar een dynamisch contract afsluiten met een digitale meter en dan vervalt automatisch het recht op salderen.
[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 26-12-2022 12:19 ]
de abonnementskosten, die ik ook noemde (4 euro per maand).IvoB2 schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:16:
[...]
Wanneer je alleen de inkoopprijzen betaalt waar leeft je energieleverancier dan van?
En Tibber rekent ook nog 0,2 cent per kWh opslag. Die vergat ik even te noemen. Als consument is dat eigenlijk een verwaarloosbaar bedrag.
Nee Tibber werk met een uurprijs, de dag vooraf om 13:00 staan de prijzen van de volgende dag in de app. Exclusief belasting vandaag variërend van 1.6 tot 17.7 cent, inclusief belastingen 9.6 - 26.8 cent.IvoB2 schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:12:
[...]
Werkt het dynamisch tarief bij Tibber dan volgens een gemiddelde dagprijs?
Hier werkt een dynamisch tarief met uurprijzen. En vandaag zitten deze (excl. BTW en netkosten) tussen de 1,63 c€/kWh en 21,5 c€/kWh (in NL tussen de 1,63 en 12,65 c€).
De gemiddelde dagprijs bij laden doet er dan niet zo toe maar de uren dat je laadt en tegen welke prijs je een hoeveelheid energie per uur kan binnenhalen.
Dagprijzen zijn ook maar een momentopname (de laatste dagen zijn de uurprijzen in vrije val).
En heb je dan een een dynamisch contract alleen voor de thuislaadpaal en een ander contract voor de woning?
Netkosten zijn in Nederland een vast bedrag per maand afhankelijk van de capaciteit van je aansluiting.
[ Voor 5% gewijzigd door deejeebv op 26-12-2022 12:19 ]
Kan me dan ook voorstellen dat je in de zomer negatieve bedragen krijgt, wat moet je dan met je zonnepanelen, uit zetten? Want dan betaal je denk ik voor teruglevering?deejeebv schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:18:
[...]
Nee Tibber werk met een uurprijs, de dag vooraf om 13:00 staan de prijzen van de volgende dag in de app. Exclusief belasting vandaag variërend van 1.6 tot 17.7 cent, inclusief belastingen 9.6 - 26.8 cent.
Gebruiken openbare laadpalen voor EV's eigenlijk ook dynamische tarieven?
[ Voor 7% gewijzigd door JDx op 26-12-2022 12:21 ]
Dat klopt. dat komt voor. Je moet dan betalen. Het komt echter niet veel voor dus over het gehele jaar bekeken heeft het niet veel impact.JDx schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:19:
[...]
Kan me dan ook voorstellen dat je in de zomer negatieve bedragen krijgt, wat moet je dan met je zonnepanelen, uit zetten? Want dan betaal je denk ik voor teruglevering?
In mijn geval zet ik dan een schakelaar om in de meterkast waardoor ik mijn zonnepanelen overzet van de ene slimme meter naar de andere. Zodat ik gewoon weer teruglever via reguliere leverancier met een vaste TLV.
Dit wordt overigens allemaal besproken in het TLV topic, in het dynamische tarieven topic, en in het SAP (2e slimme meter) topic.
Dan is het hier voorlopig nog voordeliger: nul euro vaste vergoeding en 0,23 c€/kWh.de Peer schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:17:
[...]
de abonnementskosten, die ik ook noemde (4 euro per maand).
En Tibber rekent ook nog 0,2 cent per kWh opslag. Die vergat ik even te noemen. Als consument is dat eigenlijk een verwaarloosbaar bedrag.
Maar bij injectie gaat er ook 0,23 c€/kWh af van de prijs en bij negatieve prijzen betaal je bij injectie dus ipv geld te krijgen.
Maar de netvergoeding, kosten en BTW maakt het over een gans jaar gezien niet meer zo voordelig dan een contract van onbepaalde duur met 24/7 een deels vaste kWh prijs en vooral een vaste injectievergoeding.
[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 26-12-2022 12:24 ]
Eind februari gaat mijn jaarcontract bij Innova in, met een terugleververgoeding van 90 ct per kWh.JDx schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:19:
[...]
Kan me dan ook voorstellen dat je in de zomer negatieve bedragen krijgt, wat moet je dan met je zonnepanelen, uit zetten? Want dan betaal je denk ik voor teruglevering?
Dat is zeker voordelig ja! Bijzonder dat het daar kan zonder de vaste kosten die wij hier betalen.IvoB2 schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:21:
[...]
Dan is het hier voorlopig nog voordeliger: nul euro vaste vergoeding en 0,23 c€/kWh.
Dat klopt, voor mensen met (veel) zonnepanelen zijn dynamische tarieven niet altijd interessant.Maar de netvergoeding, kosten en BTW maakt het over een gans jaar gezien niet meer zo voordelig dan een contract van onbepaalde duur met 24/7 een deels vaste kWh prijs en vooral een vaste injectievergoeding.
Dit is de reden dat ik dus dynamisch inkoop via mijn 1e slimme meter met contract 1, en teruglever via slimme meter 2 met contract 2 bij een reguliere leverancier met een vaste TLV (injectievergoeding).
Correct.JDx schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:19:
[...]
Met een dubbel contract (dynamisch voor laden en onbepaald voor woning) lijkt het me nog lucratief omdat je de uren van laden kan plannen. Maar het gebruik in en rond een woning valt veel minder te plannen per uur. en al zeker niet volgens de laagste tarieven. Met één dynamisch contract loop je dan ook het risico (voor de woning) een paar uur veel minder te betalen maar voor de rest van de dag evenveel als een contract van onbepaalde duur en in de dure uren (juist wanneer een standaardgezin stroom gaat verbruiken) veel meer.
Bij een dynamisch contract zijn de uren dat er weinig vraag is meestal de goedkoopste en waneer de meerderheid gaat verbruiken hoger. Idem met zonnepanelen: lage prijzen bij veel zon en hoge prijzen bij geen zon.
Ok, totaal ander uitgangspunt dus. Je kan dus alleen maar winnen op de naakte stroomcomponent omdat de vaste kosten altijd gelijk zijn.deejeebv schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:18:
[...]
Netkosten zijn in Nederland een vast bedrag per maand afhankelijk van de capaciteit van je aansluiting.
Hier worden, voor kleine verbruikers, de vaste kosten per kWh voor netkosten iets meer dan 20 c€/kWh.
Of dat, in vergelijking met Nl, veel of weinig is hangt van jullie vaste kosten af. Hier bedragen de netkosten dan jaarlijks, incl. 6% BTW en ongeacht het aansluitvermogen, 109,19 €.
[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 26-12-2022 12:36 ]
Wat wel leuk is met een dynamisch contract is dan in plaats van (extra) zonnepanelen een accu kopen, dan kan je gewoon dat ding "volgooien" als het goedkoop is en pas gebruiken wanneer nodig.
Op die manier zou je een accu nog wel eens terug kunnen verdienen.
Het voordeel van een dynamisch contract is ook dat de energieleverancier niet zo snel failliet gaat op een manier dat het schadelijk is voor de klanten. Gewoon wat goeie IT, automatisering en je bent klaar.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
@deejeebv de day-ahead stroombeurs werkt met een combinatie van energiehoeveelheid en prijs waar de uiteindelijke prijs op bepaald wordt. Als klant bij Tibber doen zij een inschatting hoe het volume dat door jou afgenomen gaat worden zich verhoudt tot de prijs, en die zal nooit perfect zijn. Er zal dus ook een risico-opslag bij zitten om de onbalans te betalen?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Nee, zo bijzonder is dat niet.de Peer schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:25:
[...]
Dat is zeker voordelig ja! Bijzonder dat het daar kan zonder de vaste kosten die wij hier betalen.
Het betreft een proefperiode van de energieleverancier van 6 maanden om klanten over te halen in het proefproject in te stappen (waar ik me dus ook voor opgegeven heb). Ze hebben al aangegeven dat wanneer dynamisch afnemen voor iedere klant beschikbaar komt er waarschijnlijk een vaste kost zal aangerekend worden voor een dynamisch contract (waar dit bij een standaardcontract nog altijd niet van toepassing is).
Hoeveel die vaste kost is weten we pas in januari 2023.
Maar na 6 maanden proef weet ik voor mezelf al dat het onder de huidige omstandigheden niet lucratiever is om over te schakelen naar een dynamisch contract (zoals eerder al gezegd kan je hier in Vlaanderen niet schakelen tussen verschillende digitale meters per woning en is er alleen maar een uitzondering om laadpalen op een afzonderlijke digitale meter aan te sluiten).
Nou dat zou ik dan toch eerst maar eens grondig narekenen.JDx schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:40:
Wat wel leuk is met een dynamisch contract is dan in plaats van (extra) zonnepanelen een accu kopen, dan kan je gewoon dat ding "volgooien" als het goedkoop is en pas gebruiken wanneer nodig.
Ten eerste gooi je een accu al niet "vol" op het uur dat de prijzen het goedkoopst zijn. Je bent dan afhankelijk van het vermogen dat de accuomvormer permanent kan leveren.
Ten tweede moet je dan al een accu hebben met genoeg capaciteit om de rest van het etmaal te oveoverbruggen.
En laatst maar niet het minste: je moet dan ook twee keer rekening houden met AC/DC omzetverliezen. Het is niet zo dat je 100% stroom van het net in zo'n acuu laadt en deze erna 100% terug uithaalt voor je verbruikers.
Hmm, dat klinkt niet fijn, het lijkt me zo mooi om gewoon lekker zelf energie op te kunnen slaan zonder tussenkomst van terug lever vergoedingen en alles. Maw, accu's zijn dus nog steeds kak en te duur.IvoB2 schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:48:
[...]
Nou dat zou ik dan toch eerst maar eens grondig narekenen.
Ten eerste gooi je een accu al niet "vol" op het uur dat de prijzen het goedkoopst zijn. Je bent dan afhankelijk van het vermogen dat de accuomvormer permanent kan leveren.
Ten tweede moet je dan al een accu hebben met genoeg capaciteit om de rest van het etmaal te oveoverbruggen.
En laatst maar niet het minste: je moet dan ook twee keer rekening houden met AC/DC omzetverliezen. Het is niet zo dat je 100% stroom van het net in zo'n acuu laadt en deze erna 100% terug uithaalt voor je verbruikers.
Zo werkt het hier toch niet hoor.Proton_ schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:43:
@deejeebv de day-ahead stroombeurs werkt met een combinatie van energiehoeveelheid en prijs waar de uiteindelijke prijs op bepaald wordt. Als klant bij Tibber doen zij een inschatting hoe het volume dat door jou afgenomen gaat worden zich verhoudt tot de prijs, en die zal nooit perfect zijn. Er zal dus ook een risico-opslag bij zitten om de onbalans te betalen?
Dat is dus gewoon de DA Epex prijs + 0,23 c€/kWh voor de leverancier => + 6% BTW + netkosten (en vanaf 2023 + capaciteitstarief per kW afgenomen vermogen per kwartier).
En aan alles na de => heeft de leverancier ook niets. Hij verdient dus echt maar 0,23 c€/kWh (zowel op afname als injectie) + eventuele vaste contractvergoeding. Maar het platform voor koppeling met de DA prijs en de individuele afname (hier het AMEO platform) wordt aangeleverd door de e-leverancier dus deze draagt daar ook de kosten van.
Je kan de DA prijzen zonder dynamisch contract ook gewoon volgen op de epex beurs:
https://www.epexspot.com/...0&data_mode=graph&period=
Of als je een tablet of smartphone gebruikt gewoon gratis de Engie app voor dynamische prijzen downloaden (zowel voor Android, I-phone, Nl, BE,...).
:strip_exif()/f/image/YW189q7lqIGkhvWDfctucxgP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Iy13tobxqa1U0YtIc5hCTNfT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/C00FBbdDaziiizAcKPkUga2r.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 54% gewijzigd door IvoB2 op 26-12-2022 13:00 ]
@IvoB2 het kan dat je er niets van merkt, maar je koopt op de epex altijd een volume (een hoeveelheid MWh). Als jij niet van tevoren een volume bij je leverancier koopt, en daar heb ik inderdaad nog nooit van gehoord, dan doet hij dus een aanname. Iemand moet dan het verschil tussen aanname en werkelijkheid bijpassen.
Misschien zijn de aannames zo goed dat het verwaarloosbaar is, maar met opschalen en betere vraagsturing bij consumenten zou dit nog wel eens tot verrassingen kunnen leiden.
Misschien zijn de aannames zo goed dat het verwaarloosbaar is, maar met opschalen en betere vraagsturing bij consumenten zou dit nog wel eens tot verrassingen kunnen leiden.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dat kan uiteraard ook (PV naar accu naar AC verbruikers).JDx schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:52:
[...]
Hmm, dat klinkt niet fijn, het lijkt me zo mooi om gewoon lekker zelf energie op te kunnen slaan zonder tussenkomst van terug lever vergoedingen en alles. Maw, accu's zijn dus nog steeds kak en te duur.
Maar het lijkt me ook niet meer dan logisch dat wanneer je er, om welke reden dan ook, voor kiest om van de diensten van een e-leverancier en netbeheerder gebruik te maken je daar ook voor betaalt. Jij werkt toch ook niet altijd gratis?
Ik heb al geruime tijd een accu van 15,4 kWh in gebruik. Werd geleverd zonder k*k.
En ik vond het niet eens zo duur. Rijk ga ik er idd niet mee worden maar geld heeft het me ook niet gekost (alleen minder winst met de PV).
Ik koop idd geen vooraf bepaalde volumes aan bij de leverancier maar gewoon ieder uur wat er nodig is.Proton_ schreef op maandag 26 december 2022 @ 13:05:
@IvoB2 het kan dat je er niets van merkt, maar je koopt op de epex altijd een volume (een hoeveelheid MWh). Als jij niet van tevoren een volume bij je leverancier koopt, en daar heb ik inderdaad nog nooit van gehoord, dan doet hij dus een aanname. Iemand moet dan het verschil tussen aanname en werkelijkheid bijpassen.
Werkt dus ook alleen maar bij verbruikers die vraaggestuurd kunnen automatiseren: laadpalen, e-boilers, warmtepompen, accu's,.....
Ik neem dus aan dat in de 0,23 c€/kWh het risico voor de e-leverancier is inbegrepen.
Dat dit duurder kan worden kan best zijn. Het is ook voor de leverancier een proefperiode.
Dat er bij massaal gebruik van dynamische contracten verrassingen mogelijk zijn moet je mij niet vertellen want dat drijft volledig op vraag en aanbod. Wanneer eindgebruikers massaal overschakelen op dynamische contracten en dan gelijktijdig aan de laagste prijs willen gaan afnemen en aan de hoogste prijs gaan injecteren verstoor je de vraag en aanbod en past de prijs zich aan.
Net zoals met veel zal dat ook maar lucratief zijn waneer je daar in meegaat tegen de grote stroom in. Wanneer iets gemeengoed wordt is de lucratieve periode meestal ten einde.
[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 26-12-2022 13:12 ]
IvoB2,IvoB2 schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:48:
[...]
Nou dat zou ik dan toch eerst maar eens grondig narekenen.
Heb ik het goed dat jij ook bij Ecopower (België) zit?
Wij hebben als gezin een relatief laag elektrisch verbruik. Sedert dit jaar een l/l warmtepomp en een kleine elektrische boiler voor douche, fluitketel op de inductiekookplaat voor afwas. De andere elektrische verbruikers zijn te verwaarlozen tov die drie.
Gaskraan staat dicht. Ook tijdens de koude weken van begin december heeft de warmtepomp het goed gedaan.
Ik schat dat we zullen toekomen met zo’n 2300 á 2500kWh per jaar all-in.
We hebben nog geen eigen zonnepanelen maar wel 20 aandelen bij Ecopower. De huidige tariefformule bij Ecopower vind ik redelijk geniaal, het beste van 2 werelden eigenlijk, de helft eigen productie, de andere helft de gemiddelde maandprijs.
Ik vraag mij eigenlijk sterk af waarom ik nog zou investeren in eigen zonnepanelen? Wat is hier nog de meerwaarde van, met ons verbruik en het feit dat we bij een energiecoöperatie zoals Ecopower zitten?
@IvoB2
Misschien interessante achtergrond:
https://www.epexspot.com/en/basicspowermarket
Dit doet jouw leverancier dus voor je, maar hij weet niet hoe jouw gedrag gaat veranderen bij een bepaalde prijs.Market participants send two types of orders in the auction: Firstly, orders for each delivery period that reflect their willingness to buy or sell, in volume, for all price ticks between the minimum and maximum prices of the auction. Secondly, block orders linking several delivery periods together.
Ja de enige die in Vlaanderen naast Engie (iets goedkoper per kWh , duurder vaste vergoeding) een dynamisch contract aanbiedt. En bij Ecopower moet je dan ook nog aandeelhouder zijn en geen nieuwe klant (klantenstop sinds energiecrisis).Wozmro schreef op maandag 26 december 2022 @ 13:12:
[...]
IvoB2,
Heb ik het goed dat jij ook bij Ecopower (België) zit?
Vanaf 2023 verdwijnt het all in tarief bij Ecopower trouwens ook (door invoering van capaciteitstarief).
Je krijgt dan ook een opsplitsing van de factuur volgens stroomcomponent, netvergoeding per kWh, capaciteitstarief volgens vermogen, accijnzen, BTW,......
Iedereen moet zijn eigen rekening maken.Wij hebben als gezin een relatief laag elektrisch verbruik. Sedert dit jaar een l/l warmtepomp en een kleine elektrische boiler voor douche, fluitketel op de inductiekookplaat voor warm water. De andere elektrische verbruikers zijn te verwaarlozen tov die drie.
Gaskraan staat dicht. Ook tijdens de koude weken van begin december heeft de warmtepomp het goed gedaan.
Ik schat dat we zullen toekomen met zo’n 2300 á 2500kWh per jaar all-in.
We hebben nog geen eigen zonnepanelen maar wel 20 aandelen bij Ecopower. De huidige tariefformule bij Ecopower vind ik redelijk geniaal, het beste van 2 werelden eigenlijk, de helft eigen productie, de andere helft de gemiddelde maandprijs.
Ik vraag mij eigenlijk sterk af waarom ik nog zou investeren in eigen zonnepanelen? Wat is hier nog de meerwaarde van, met ons verbruik en het feit dat we bij een energiecoöperatie zoals Ecopower zitten?
Maar door jaarlijks lokaal 5000 kWh op te wekken en - door PV - alleen tussen half november en half februari van Ecopower nog een 400 tot 500 kWh betalend af te nemen (en de overige maanden de overproductie tegen 20 c€/kWh belastingvrij te verkopen) betaal ik op jaarbasis niets meer maar trek ik nog geld terug.
Vorige jaar (1 oktober 2021 tem 30/9/22) afgesloten met een positief energiesaldo van 2275,89 €.
Bij een jaarverbruik van 2800 kWh en zonder PV en een gemiddelde all in prijs van 0,26 c€/kWh (wat me in 2023 moeilijk te handhaven lijkt voor afname terwijl de terugleververgoeding wel meer dan drie keer in prijs stijgt) zou me dat een 730 € kosten. Dus al bijna een verschil van 3000 € per jaar.
Door PV moet ik vanaf 2023 zelfs geen rekening houden met het voorkomen van kwartierpieken (wat je bij Ecopower net als bij iedere andere e-leverancier wel moet doen om de rekening niet te laten oplopen) en betaal ik gewoon jaarlijks het linimum forfaitaire tarief van 109 €. Ongeacht de vermogenspiek.
Zelf vind ik dat genoeg redenen op PV te leggen en in de toekomst nog uit te breiden.
[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 26-12-2022 15:24 ]
Die is 0.2 ct per kWh.Proton_ schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:43:
Inderdaad en daarom vraagt hij een risicofee.Proton_ schreef op maandag 26 december 2022 @ 13:16:
@IvoB2
[...]
Dit doet jouw leverancier dus voor je, maar hij weet niet hoe jouw gedrag gaat veranderen bij een bepaalde prijs.
Maar je moet mij niet overtuigen van de gevaren en mogelijke nadelen van een dynamisch contract hoor. Zeker niet voor een woning.
Op 31 december stopt hier de proefperiode van 6 maanden en ik ben zeker niet van plan voor de woning over te stappen op een dynamisch contract. Voor mijn specifieke situatie heeft dat maar weinig (als ze er al zijn) voordelen. Moest dat in de toekomst wijzigen wil ik mijn mening en handelen altijd herzien. Ik blijf het dus wel gewoon opvolgen.
Bij een dynamisch contract moet je de e-leverancier ook inzage geven in je kwartierwaarden. Dit in tegenstelling tot een klant met een standaard contract en al heel zeker bij klanten zonder digitale meter.
Het lijkt me dan net dat de leverancier bij klanten met een dynamisch contract de onbalans veel beter kan inschatten dan bij klanten met een DM zonder inzage in de kwartierwaarden (maar een eenmalige doorgave van de standen van de netbeheerder aan de leverancier) en al helemaal niet voor klanten met een analoge meter die bovendien ook nog eens volgens de seizoenen salderen (waar het al helemaal natte vingerwerk is).
Die kost moet een leverancier dus kunnen inschatten voor geheel van zijn protefeuille. En deze lijkt me dan net bij een dynamisch contract meer voorspelbaar dan bij de overige klanten.
[ Voor 45% gewijzigd door IvoB2 op 26-12-2022 13:37 ]
Dat is dus iets dat ik over de NL situatie niet kan vatten.deejeebv schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:22:
[...]
Eind februari gaat mijn jaarcontract bij Innova in, met een terugleververgoeding van 90 ct per kWh.
Hoe kan een leverancier je 90 c€/kWh betalen wanneer stroom produceren zelden meer dan een 20 c€/kWh kost en zelden zo duur verhandeld wordt op de dagmarkt?
Tegen welke prijzen verkopen ze dan die stroom verder?
[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 26-12-2022 14:08 ]
Ik begrijp deze ook niet helemaal, dan hebben we nog een prijsplafond van 40 cent, dus kan je beter alles terugleveren en los inkopen? Heb nog nergens stroom gezien van 90cent/kWh, betaal nu 79 cent bij Eneco en volgens mij gaat dat naar 65 ofzo in januari.IvoB2 schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:08:
[...]
Dat is dus iets dat ik over de NL situatie niet kan vatten.
Hoe kan een leverancier je 90 c€/kWh betalen wanneer stroom produceren zelden meer dan een 20 c€/kWh kost en zelden zo duur verhandeld wordt op de dagmarkt?
Tegen welke prijzen verkopen ze dan die stroom verder?
Hoe kan je nou 90(!) cent per kWh krijgen en bijvoorbeeld bij Eneco 9.
Ik kom bij Innova uit op:
Leveringskosten Innova Energie
Leveringstarief enkel 3.500 kWh 0,49435
Teruglever tarief 0 kWh -0,07000
Als ik invul 3500 verbruik en 4000 teruglevering:
Teruglevering resterende 500 kWh * -0,07000 = -35,00
Het is 7 cent dus bij Innova en geen 90 cent als je nu afsluit. Wel mooie tarieven verder, nog geen 50 cent voor stroom en onder de 2 euro voor gas.
[ Voor 21% gewijzigd door JDx op 26-12-2022 14:44 ]
Of een aggregaat je stroom laten produceren en deze dan terugleveren aan het net?JDx schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:38:
[...]
Ik begrijp deze ook niet helemaal, dan hebben we nog een prijsplafond van 40 cent, dus kan je beter alles terugleveren en los inkopen?
Afgelopen zomer kostte een jaarcontract stroom bij datzelfde Innova dus iets van 1,17 euro per kWh. Dat is volgens mij het contract dat ik zelf ook heb, echter lever ik er alleen mee terug.JDx schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:38:
[...]
Ik begrijp deze ook niet helemaal, dan hebben we nog een prijsplafond van 40 cent, dus kan je beter alles terugleveren en los inkopen? Heb nog nergens stroom gezien van 90cent/kWh,
natuurlijk is dit niet houdbaar. Maar voor de tientallen of misschien 100 lucky basterds die dit contract hebben weten af te sluiten is het mooi mee genomen. Ik heb zelfs direct mijn werk op de zaak neer gelegd om dit contract telefonisch af te sluiten. Sorry baas, maar dit energiecontract levert me 4 maandsalarissen op, je wacht maar even.
[ Voor 36% gewijzigd door de Peer op 26-12-2022 18:01 ]
De (grote) leveranciers kopen gewoon niet alles op de dagmarkt. Die hebben ook langere-termijncontracten of eigen centrales waar ze voor prijs x brandstof voor gekocht hebben. Dus wat de day ahead doet is dan gewoon niet zo relevant. Aangezien bv Innova de kale leverprijs als TLV geeft zou je wel denken dat ze per definitie moeten verliezen op teruglevering want als er normaal een opslag op zit voor risico en winst en ze gaan die uitkeren aan jou, dan kan dat niet gunstig zijn. Het vreemde van Innova is ook dat het zelfs een jaarcontract is en zover ik weet hebben zij zelf helemaal niks aan centrales dus hoe ze het rond kunnen krijgen dat een jaar lang voor die prijs teruggeleverd wordt ongeacht wat de markt doet, geen idee. Ik neem tenminste maar even aan dat ze geen afnamecontracten van een jaar+ hebben afgesloten in deze tijden. In geval van een Eneco of zo kan ik me voorstellen dat stroom tegen hun levertarief doorverkopen goedkoper is dan brandstof voor een gascentrale kopen.
Maar goed, met toenemende wind en zon zal er steeds dringender een oplossing moeten komen voor overschotten en daar waar een zonne- of windpark makkelijker kunnen schakelen (ook in opdracht van TenneT, gok ik), is dat lastiger voor zon op dak. Daar ligt ondertussen ook al een aardig vermogen opgesteld met weinig tot geen sturing (hoewel allerlei omvormers beweren wel gestuurd te kunnen worden vanuit het net). Ik ben zeer benieuwd wat dit gaat worden want als je ergens zeker van kunt zijn is het wel dat ze niet iets gaan doen waar ze structureel geld op verliezen.
Maar goed, met toenemende wind en zon zal er steeds dringender een oplossing moeten komen voor overschotten en daar waar een zonne- of windpark makkelijker kunnen schakelen (ook in opdracht van TenneT, gok ik), is dat lastiger voor zon op dak. Daar ligt ondertussen ook al een aardig vermogen opgesteld met weinig tot geen sturing (hoewel allerlei omvormers beweren wel gestuurd te kunnen worden vanuit het net). Ik ben zeer benieuwd wat dit gaat worden want als je ergens zeker van kunt zijn is het wel dat ze niet iets gaan doen waar ze structureel geld op verliezen.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Gourmetten, lekker en gezellig, maar niet zo goed voor het binnenklimaat 

(ESP32 met een SDS011 fijnstofsensor, draait ESPHOME en is gekoppeld aan Home Assistant)

(ESP32 met een SDS011 fijnstofsensor, draait ESPHOME en is gekoppeld aan Home Assistant)
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant
Ik heb door zo een bijna dezelfde aanbieding al mijn bijna 10 jaar oude panelen en omvormers (8780wp) van de verschillende daken hier afgehaald en goed tweedehands verkocht en met wat spaargeld 14400wp terug gelegd. Terugverdiend in een half jaar en nog 4-5000 euro toe volgend jaar september.JDx schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:38:
[...]
Ik begrijp deze ook niet helemaal, dan hebben we nog een prijsplafond van 40 cent, dus kan je beter alles terugleveren en los inkopen? Heb nog nergens stroom gezien van 90cent/kWh, betaal nu 79 cent bij Eneco en volgens mij gaat dat naar 65 ofzo in januari.
Hoe kan je nou 90(!) cent per kWh krijgen en bijvoorbeeld bij Eneco 9.
Ik kom bij Innova uit op:
Leveringskosten Innova Energie
Leveringstarief enkel 3.500 kWh 0,49435
Teruglever tarief 0 kWh -0,07000
Als ik invul 3500 verbruik en 4000 teruglevering:
Teruglevering resterende 500 kWh * -0,07000 = -35,00
Het is 7 cent dus bij Innova en geen 90 cent als je nu afsluit. Wel mooie tarieven verder, nog geen 50 cent voor stroom en onder de 2 euro voor gas.
:strip_exif()/f/image/89YpD8wQsaWj4XpaRwFkJTt0.jpg?f=fotoalbum_medium)
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Lekker, is dat een beetje te doen, verkopen? Heb zelf 8x300 panelen en wil er eigenlijk 12, alleen zoals ze nu liggen gaat dat niet passen, kunnen er misschien net 2 bij.klump4u schreef op maandag 26 december 2022 @ 21:02:
[...]
Ik heb door zo een bijna dezelfde aanbieding al mijn bijna 10 jaar oude panelen en omvormers (8780wp) van de verschillende daken hier afgehaald en goed tweedehands verkocht en met wat spaargeld 14400wp terug gelegd. Terugverdiend in een half jaar en nog 4-5000 euro toe volgend jaar september.
[Afbeelding]
Aangezien je toch ook een nieuwe omvormer moet hebben inderdaad misschien over 2 jaar het hele handeltje eraf en naar 12x400wp ofzo.
€0,50 per wp bij alleen omvormer met panelen en €0,60 met montagemateriaal.JDx schreef op maandag 26 december 2022 @ 21:15:
[...]
Lekker, is dat een beetje te doen, verkopen? Heb zelf 8x300 panelen en wil er eigenlijk 12, alleen zoals ze nu liggen gaat dat niet passen, kunnen er misschien net 2 bij.
Aangezien je toch ook een nieuwe omvormer moet hebben inderdaad misschien over 2 jaar het hele handeltje eraf en naar 12x400wp ofzo.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Oh dat schiet niet op, 1200 euro kom je nergens. Dacht misschien dat ik 8 kon verkopen voor 4000 en voor 6000-8000 weer 12 er op. Dan laat ik het wel zo aangezien salderen er ook af gaat.klump4u schreef op maandag 26 december 2022 @ 21:57:
[...]
€0,50 per wp bij alleen omvormer met panelen en €0,60 met montagemateriaal.
Valt ook meer te halen op andere punten die lang mee gaan, warmtepomp erbij, nieuwe ramen en kozijnen.
Edit: oh die prijzen zijn wel veranderd zeg, 3300 voor 10x405. Dat is dus 4050wp, ik dacht dat ik toen al 4500 betaalde voor 2400wp.
[ Voor 11% gewijzigd door JDx op 26-12-2022 23:37 ]
Zonder salderen wil je meer, niet minder.JDx schreef op maandag 26 december 2022 @ 23:25:
[...]
Dan laat ik het wel zo aangezien salderen er ook af gaat.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Hoe dat, bij een TLV van 7 cent verdien je het nooit meer terug. En in de winter is op mijn dak de oplevering 0.
Dan gebruik ik juist de meeste stroom om te verwarmen.
[ Voor 9% gewijzigd door JDx op 27-12-2022 08:18 ]
Dan wil (bijna) niemand nog panelen.JDx schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 08:18:
[...]
Hoe dat, bij een TLV van 7 cent verdien je het nooit meer terug. En in de winter is op mijn dak de oplevering 0.
Ik reken voor mijn panelen een afschrijving van 6 cent per KWh, dan hou ik wel geteld 1 cent over... dat was zelfs 100 jaar geleden bijna niets

Inmiddels zijn er heel veel mensen/ gezinnen die hun brood met zonnepanelen verdienen, die kunnen dan allemaal de WW in en zoeken naar andere werk (maar zover komt het niet)
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Dan scheelt er gewoon iets met de oriëntatie van je dak en/of de dakhelling.JDx schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 08:18:
[...]
Het komt hier hoogst zelden voor dat de opbrengst nul is.
Tot oktober 2022 was lag de terugleververgoeding hier tussen de 4 en 6 c€/kWh. Geen probleem mee om zo'n installatie terug te verdienen hoor. Het duurt uiteraard langer (alhoewel met hoge energieprijzen verdien je veel PV ook virtueel sneller terug want je hebt gedurende meer dagen op een jaar genoeg opbrengst voor direct verbruik) maar zeker niet "nooit";
[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 27-12-2022 09:01 ]
Ja niet 0,0 maar zo goed als, deze maand zit ik op 11kWh, in de zomer doe ik op 1 dag 17kWh.IvoB2 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 08:59:
[...]
Dan scheelt er gewoon iets met de oriëntatie van je dak en/of de dakhelling.
Het komt hier hoogst zelden voor dat de opbrengst nul is.
Tot oktober 2022 was lag de terugleververgoeding hier tussen de 4 en 6 c€/kWh. Geen probleem mee om zo'n installatie terug te verdienen hoor.
Ze liggen bijna plat op het dak (15 of 20 graden) en als de zon op zijn laagst staat (over het jaar gezien) zitten er een paar grote eiken voor de helft van de dag.
Ik snap helemaal niks van je berichtnatural colour schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 08:44:
[...]
Dan wil (bijna) niemand nog panelen.
Ik reken voor mijn panelen een afschrijving van 6 cent per KWh, dan hou ik wel geteld 1 cent over... dat was zelfs 100 jaar geleden bijna niets![]()
Inmiddels zijn er heel veel mensen/ gezinnen die hun brood met zonnepanelen verdienen, die kunnen dan allemaal de WW in en zoeken naar andere werk (maar zover komt het niet)
Je haalt dus gewoon een individuele situatie aan om de TVT van panelen aan te vechten?JDx schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:02:
[...]
Ja niet 0,0 maar zo goed als, deze maand zit ik op 11kWh, in de zomer doe ik op 1 dag 17kWh.
Ze liggen bijna plat op het dak (15 of 20 graden) en als de zon op zijn laagst staat zitten er een paar grote eiken voor de helft van de dag.
=> plat dak en een paar grote eiken die de helft van de dag schaduw werpen?
Mijn hoogste productiepieken haal ik meestal eind april, begin mei (in de zomer daalt de productie door de warmte) en dan kom ik (met een installatie die nog maar 50% productievermogen heeft van wat max. haalbaar is) aan een 34 kWh per dag (en ze liggen ook maar op 32°). De laagste productiemaand is december en dan haal ik nog een 60 kWh. En ook dat komt voornamelijk omdat er op het oosten, zuiden en westen hoge bomen staan waardoor er in december maar productie is tussen 09:30 en 14:00 uur. Maar dat laatste is mijn individueel "probleem" en ga ik niet toeschrijven aan de PV-installatie.
Ik verdien dan wel mijn volledig brood niet met mijn PV-installatie. Maar die PV-installatie (met een TVT lager dan 5 jaar) was toch een van de elementen om 5 jaar vroeger dan voorzien te stoppen met werken voor anderen. Ik heb niet alleen al jaren een nulenergierekening maar daarbovenop jaarlijks nog een extra paar duizend euro inkpmsten. Wanneer ik lees wat sommigen nu maandelijks, keer op keer, aan energiefacturen moeten betalen aan derden zou je idd kunnen stellen dat ik er mijn brood + beleg mee verdien.natural colour schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 08:44:
[...]
Dan wil (bijna) niemand nog panelen.
Ik reken voor mijn panelen een afschrijving van 6 cent per KWh, dan hou ik wel geteld 1 cent over... dat was zelfs 100 jaar geleden bijna niets![]()
Ik reageerde op Termy die ook heel generaliserend zei zonder salderen wil je juist meer. Dat is niet altijd het geval, zeker niet met een plat dak onder een kleine hoek.IvoB2 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:09:
[...]
Je haalt dus gewoon een individuele situatie aan om de TVT van panelen aan te vechten?
[ Voor 46% gewijzigd door JDx op 27-12-2022 09:14 ]
Daar heb je dan ook weer een punt.
Zodra het zowel wettelijk mogelijk is en voordeliger dan de huidige situatie ga ik persoonlijk de productiecapaciteit van mijn PV-installatie toch minstens verdubbelen. Maar dat is idd ook een persoonlijk uitgangspunt.
Zodra het zowel wettelijk mogelijk is en voordeliger dan de huidige situatie ga ik persoonlijk de productiecapaciteit van mijn PV-installatie toch minstens verdubbelen. Maar dat is idd ook een persoonlijk uitgangspunt.
[ Voor 76% gewijzigd door IvoB2 op 27-12-2022 09:16 ]
Ondertussen kijk ik met een meer dan gemiddeld groot genoegen naar de grafiekjes van mijn warmtepomp die hier al een weekje met continu meer dan COP5 staat te pruttelen en de boel aangenaam houdt. Mede met dank aan de 14 extra panelen die ik in oktober heb laten leggen, want het beetje stroom dat die opwekken gaat meteen die pomp in. Het wachten is nog op zonnige winterdagen... Maar ondertussen blijft de gasmeter steken op maximaal 0,5 kuub per dag, en ook dat is een aflopende zaak. Het leven is best mooi
Ja zonder salderen wil je juist meer panelen hebben zodat je een groter deel van het jaar (dan heb ik het over alle seizoenen) zelfvoorzienend bent.JDx schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:14:
[...]
Ik reageerde op Termy die ook heel generaliserend zei zonder salderen wil je juist meer. Dat is niet altijd het geval, zeker niet met een plat dak onder een kleine hoek.
Daarnaast is de verwachting dat de TLV niet 7 cent wordt, maar 80% van het kale levertarief. En dat is dus zo slecht nog niet.
Bovendien kun je met dynamische tarieven ook een mooie TLV halen.
De zonnige winterdagen - hier toch - waren er net op de dagen dat het ijskoud was.
Zoals het er nu uitziet vandaag waarschijnlijk weer een redelijk zonnige dag.
Dankzij de zonnepanelen (en de accu) ook in 2022 meer dagen in volledige eilandwerking kunnen afsluiten dan on grid. Voor 2022 komen we aan max. 67 dagen on grid (maar vandaag lijkt her erop dat het er weer eentje minder zal zijn
).
En inderdaad, na de recente stijging van de terugleververgoeding naar 20 c€/kWh ii het teruglevertarief hier ongeveer gelijk aan het afnametarief (excl. BTW en netkosten).
En niet alleen dynamische tarieven kunnen de TVT verkorten. Ook bv. een BEV waarin je zoveel mogelijk overproductie van de PV kan injecteren (één van de hoofdredenen dat wij een EV gebruiken).
Dankzij de zonnepanelen (en de accu) ook in 2022 meer dagen in volledige eilandwerking kunnen afsluiten dan on grid. Voor 2022 komen we aan max. 67 dagen on grid (maar vandaag lijkt her erop dat het er weer eentje minder zal zijn
En inderdaad, na de recente stijging van de terugleververgoeding naar 20 c€/kWh ii het teruglevertarief hier ongeveer gelijk aan het afnametarief (excl. BTW en netkosten).
En niet alleen dynamische tarieven kunnen de TVT verkorten. Ook bv. een BEV waarin je zoveel mogelijk overproductie van de PV kan injecteren (één van de hoofdredenen dat wij een EV gebruiken).
[ Voor 48% gewijzigd door IvoB2 op 27-12-2022 09:41 ]
Hier tot nu toe in december met 11 kWp totaal 175 kWh, met een maximum van 26 kWh op 14-12. Mijn maximale dagproductie in de zomer is 70 kWh.IvoB2 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:33:
De zonnige winterdagen - hier toch - waren er net op de dagen dat het ijskoud was.
Dankzij de zonnepanelen (en de accu) ook in 2022 meer dagen in volledige eilandwerking kunnen afsluiten dan on grid.
Top, kan kloppen met mijn cijfers.deejeebv schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:42:
[...]
Hier tot nu toe in december met 11 kWp totaal 175 kWh, met een maximum van 26 kWh op 14-12. Mijn maximale dagproductie in de zomer is 70 kWh.
Ik heb 5,6 kWp bij een omvormer van 5.0 kVA wat dus 50% van jouw theoretische productiecapaciteit is.
In de zomermaanden kloppen de praktische cijfers dus.
En in de winter is het minder maar de oorzaak had ik al aangegeven => relatief lage hellingshoek en vooral minder uren productie door aan drie zijden bosrand die de lage zonnestand het grootste deel van de dag niet kan overbruggen (maar dat zal de komende jaren ook steeds minder en minder een probleem vormen). Is in de winter - wat betreft energieopwekking - nadelig maar heeft dan weer zij voordelen bij warm weer (uiterst zelden koeling nodig).
[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 27-12-2022 09:49 ]
Ik bedoel met de aanleg van zonnepanelen verdienen veel mensen hun brood, ik bedoel niet de terug-lever vergoeding.IvoB2 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:14:
[...]
Ik verdien dan wel mijn volledig brood niet met mijn PV-installatie. Maar die PV-installatie (met een TVT lager dan 5 jaar) was toch een van de elementen om 5 jaar vroeger dan voorzien te stoppen met werken voor anderen. Ik heb niet alleen al jaren een nulenergierekening maar daarbovenop jaarlijks nog een extra paar duizend euro inkpmsten. Wanneer ik lees wat sommigen nu maandelijks, keer op keer, aan energiefacturen moeten betalen aan derden zou je idd kunnen stellen dat ik er mijn brood + beleg mee verdien.
Zonder saldering 7 ct krijgen per KWh krijgen is het einde van de particuliere zonnepanelen, en dat is wat de grote energie bedrijven het liefst zien; alle energielevering via zij en niet via particulieren.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Dan nog, er kunnen maximaal 12 panelen op het dak, dan zal de opbrengst in de wintermaanden 20kWh zijn, dat heb je er met een warmtepomp binnen 1 a 2 dagen doorheen.de Peer schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:32:
[...]
Ja zonder salderen wil je juist meer panelen hebben zodat je een groter deel van het jaar (dan heb ik het over alle seizoenen) zelfvoorzienend bent.
Daarnaast is de verwachting dat de TLV niet 7 cent wordt, maar 80% van het kale levertarief. En dat is dus zo slecht nog niet.
Bovendien kun je met dynamische tarieven ook een mooie TLV halen.
Volgens mij is vrij lastig om te verwarmen met de winterzon.
Of je moet al 40/50 panelen onder 45 graden hebben op het zuiden?
Sowieso in een rijtjeshuis zal het niet lukken om zelfvoorzienend te worden, maar ook in een villa zal je toch wel naar langdurige opslag moeten of niet?
het punt was: hoe meer panelen, des te beter. Dat je niet meer kunt leggen als je dak vol is, is logisch.JDx schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:46:
[...]
Dan nog, er kunnen maximaal 12 panelen op het dak, dan zal de opbrengst in de wintermaanden 20kWh zijn, dat heb je er met een warmtepomp binnen 1 a 2 dagen doorheen.
Elk extra paneel maakt verschil, want dan hoef je in de herfst/winter minder stroom in te kopen.
Zelfvoorzienend zijn gaat never nooit lukken met een klein dak, maar het gaat er dus om zo min mogelijk te hoeven inkopen, en daarom: hoe meer panelen, hoe beter.
Zonder opslag gaat (zonder salderen) geen enkel huis zelfvoorzienend zijn. En opslag is gewoon nog te duur.JDx schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:49:
Sowieso in een rijtjeshuis zal het niet lukken om zelfvoorzienend te worden, maar ook in een villa zal je toch wel naar langdurige opslag moeten of niet?
Maar dat geeft niet, we kunnen nog vele jaren salderen (dat is een grote gratis batterij voor iedereen).
Als de TLV naar 80% gaat wel, maar zijn daar plannen voor dan?de Peer schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:55:
[...]
het punt was: hoe meer panelen, des te beter. Dat je niet meer kunt leggen als je dak vol is, is logisch.
Elk extra paneel maakt verschil, want dan hoef je in de herfst/winter minder stroom in te kopen.
Zelfvoorzienend zijn gaat never nooit lukken met een klein dak, maar het gaat er dus om zo min mogelijk te hoeven inkopen, en daarom: hoe meer panelen, hoe beter.
Met een TLV van 7 cent duurt het 15 jaar ofzo voordat je ze eruit hebt gok ik, want toen stroom nog 16 cent kostte gemiddeld zou je met salderen zonnepanelen eruit hebben in 7 jaar.
Dat is wel altijd het geval. De grap is nl dat vroegah, voor De Crisis, men een TLV van zo'n 10 ct al fantastisch vond en daarnaast slechts zo'n 23 ct had te salderen. Hier heb ik m'n berekeningen op gemaakt. Toen kon het al prima uit om de set zo groot mogelijk te maken. Nu is de situatie voor PV nog veel gunstiger.JDx schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:14:
[...]
Ik reageerde op Termy die ook heel generaliserend zei zonder salderen wil je juist meer. Dat is niet altijd het geval, zeker niet met een plat dak onder een kleine hoek.
Wat gebeurt er wanneer saldering eraf gaat? Dan mag je je verbruik niet meer wegstrepen tegen teruglevering. Alle terugleververing verkoop je dan dus tegen TLV ipv dat het de hoge tarieven van tegenwoordig compenseert. Hoe voorkom je dat? Door vaker al je verbruik zelf op te wekken. In de zomer zal dit waarschijnlijk weinig verschillen, maar er zijn vele maanden waar je overdag nu niet volledig op eigen opbrengst drijft en dus meer panelen had kunnen gebruiken. Zelfs in de zomer maakt het nog wel uit want dan heb je een groter deel van de dag alles uit eigen opwekking en meer ruimte voor hoge pieken (wasmachine, etc).
Zoals hier al aangehaald heb je in de winter in een tussenwoning nooit genoeg panelen om zelfvoorzienend te zijn dus is elk extra paneel altijd nuttig. Zeker op grauwe dagen waar je het toch van diffuus licht moet hebben is plat ook helemaal prima. Grootste probleem van de winter is dat het gewoon zo kort licht is.
ja, dat is het huidige plan van de regering. Dat is geen nieuws hoor, dat is al 1 a 2 jaar bekend geloof ik.JDx schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:08:
[...]
Als de TLV naar 80% gaat wel, maar zijn daar plannen voor dan?
Als je helemaal niet meer kunt salderen, er een TLV is van 7 cent, en je moet de panelen nog aanschaffen, dan is het niet erg interessant meer nee. Maar dat is totaal niet aan de orde.Met een TLV van 7 cent duurt het 15 jaar ofzo voordat je ze eruit hebt gok ik
want:
-Het voornemen is 80% van kale levertarief
-Je mag nog jarenlang salderen en verdient de panelen daar al grotendeels mee terug
-Veel mensen hebben al panelen liggen, nog goedkoop aangeschaft en al deels terugverdiend.
-Dynamische tarieven zijn nu ook erg interessant, kun je ook een mooie TLV mee bij elkaar sprokkelen.
en inderdaad zoals hierboven ook benoemd, ik was ook superblij met een TLV van 10 eurocent. Daar had ik een prima terugverdientijd mee. dat ik nu 91 cent per kWh ontvang is compleet van de pot gerukt en zorgt er dus ook voor dat ik een asociaal rendement heb, ik kan gewoon 2 dagen per week minder gaan werken.
[ Voor 30% gewijzigd door de Peer op 27-12-2022 11:16 ]
En nog even voor mij beeld @deejeebv: bij welke energieleverancier ben je aangesloten?
Interessant, zo veel mogelijk zelfvoorzienend spreekt mij heel erg aan en hier in de buurt heb je best regelmatig wat goedkope vrijstaande (oude) woningen met veel dakoppervlak en grond.de Peer schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:12:
[...]
ja, dat is het huidige plan van de regering. Dat is geen nieuws hoor, dat is al 1 a 2 jaar bekend geloof ik.
[...]
Als je helemaal niet meer kunt salderen, er een TLV is van 7 cent, en je moet de panelen nog aanschaffen, dan is het niet erg interessant meer nee. Maar dat is totaal niet aan de orde.
want:
-Het voornemen is 80% van kale levertarief
-Je mag nog jarenlang salderen en verdient de panelen daar al grotendeels mee terug
-Veel mensen hebben al panelen liggen, nog goedkoop aangeschaft en al deels terugverdiend.
-Dynamische tarieven zijn nu ook erg interessant, kun je ook een mooie TLV mee bij elkaar sprokkelen.
en inderdaad zoals hierboven ook benoemd, ik was ook superblij met een TLV van 10 eurocent. Daar had ik een prima terugverdientijd mee. dat ik nu 91 cent per kWh ontvang is compleet van de pot gerukt en zorgt er dus ook voor dat ik een asociaal rendement heb, ik kan gewoon 2 dagen per week minder gaan werken.
De crux zit hem in zo veel mogelijk zelf verbruiken van je opwek. Vooral met een EV kun je daar veel in sturen. Je moet niet alleen naar de TLV kijken.JDx schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:08:
[...]
Met een TLV van 7 cent duurt het 15 jaar ofzo voordat je ze eruit hebt gok ik, want toen stroom nog 16 cent kostte gemiddeld zou je met salderen zonnepanelen eruit hebben in 7 jaar.
Op het moment bij Tibber.HaraldBou schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:18:
En nog even voor mij beeld @deejeebv: bij welke energieleverancier ben je aangesloten?
En dat is waar het duurzaamheidsaspect bij mij nog een beetje wringt. Op dit moment is er in de winter weer een andere energie bron nodig die die “gratis batterij” is. Zonnepanelen zie ik nu dus ook als zeer gehandicapte duurzame energie op wekkers. Ik zou graag zien dat er een push komt naar een complete oplossing want op deze manier gaat het in dit topic meer over hoe we er zoveel mogelijk aan kunnen verdienen dan dat we enkel duurzame energie gebruiken.de Peer schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:56:
[...]
(dat is een grote gratis batterij voor iedereen).
Langdurige opslag is waar het nog aan schort.walletje-w schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:31:
[...]
En dat is waar het duurzaamheidsaspect bij mij nog een beetje wringt. Op dit moment is er in de winter weer een andere energie bron nodig die die “gratis batterij” is. Zonnepanelen zie ik nu dus ook als zeer gehandicapte duurzame energie op wekkers. Ik zou graag zien dat er een push komt naar een complete oplossing want op deze manier gaat het in dit topic meer over hoe we er zoveel mogelijk aan kunnen verdienen dan dat we enkel duurzame energie gebruiken.
Klopt, heb je helemaal gelijk in. Daarom moet het salderen eigenlijk ook sneller afgebouwd worden, zodat er naar een echt duurzame oplossing gekeken kan worden.walletje-w schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:31:
[...]
En dat is waar het duurzaamheidsaspect bij mij nog een beetje wringt. Op dit moment is er in de winter weer een andere energie bron nodig die die “gratis batterij” is. Zonnepanelen zie ik nu dus ook als zeer gehandicapte duurzame energie op wekkers. Ik zou graag zien dat er een push komt naar een complete oplossing want op deze manier gaat het in dit topic meer over hoe we er zoveel mogelijk aan kunnen verdienen dan dat we enkel duurzame energie gebruiken.
Nou dat is dan jouw mening maar niet de mijne.natural colour schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:38:
[...]
Zonder saldering 7 ct krijgen per KWh krijgen is het einde van de particuliere zonnepanelen, en dat is wat de grote energie bedrijven het liefst zien; alle energielevering via zij en niet via particulieren.
Al was de injectievergoeding nul euro (salderen heb ik al vrijwillig opgegeven) dan zou ik nog zonnepanelen leggen. Want iedere kWh die ze opwekken en ik zelf kan verbruiken moet ik niet aankopen. Lijkt me een no brainer.
Het is dus eerder jouw instelling die de grote energiebedrijven in de kaart spelen en niet de mijne.
En hoe meer zonnepanelen op mijn dak (of elders) hoe minder ik afhankelijk ben van de externe energiebedrijven. Lijkt me ook een no brainer.
Maar ik wil in de eerste plaats gewoon zoveel mogelijk zelf energie produceren en zo onafhankelijk mogelijk zijn van derden en niet via PV nog rijker worden. Dat is misschien het verschil in uitgangspunt?
12 panelen a rato 450 Wp geeft al 5400 Wp in totaal.JDx schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:46:
[...]
Dan nog, er kunnen maximaal 12 panelen op het dak, dan zal de opbrengst in de wintermaanden 20kWh zijn, dat heb je er met een warmtepomp binnen 1 a 2 dagen doorheen.
Je moet dan toch al een heel slechte oriëntatie hebben om in een wintermaand maar 20 kWh productie te hebben?
En waneer je in de winter met een WP er dagelijks 10-20 kWh doorheen jaagt zou ik toch eerst beginnen te investeren in isolatie van de woning ipv PV uit te breiden. Om te vergelijken, op 24/12 heeft onze L/L WP om de volledige woning te verwarmen exact 4 kWh verbruikt. En door de warmte van het koken en de aanwezigen hebben we op 25 en 26 december niet meer moeten bijverwarmen. Pas op 27/12 om 08:35 uur was de temperatuur binnenshuis afgekoeld tot 18,2°C en zijn we terug de leefruimte beginnen te verwarmen.
En dat komt dan nog omdat er aanhoudend zonloze dagen waren. Op zonnige winterse dagen (zoals de vries tiendaagse begin december) is de toestand zelfs gunstiger. De zon schijnt dan zo hard door het glas dat er dagelijks meer opgewekt wordt dan er nodig is om bij te verwarmen.
Zoals gewoonlijk behaal je de beste resultaten door in te zetten op een combinatie van zaken en niet door op één ding de focus te leggen. Dus verbruik zo laag mogelijk houden door isolatie, oriëntatie en natuurlijke opwarming + zoveel mogelijk eigen productie + opslag in functie van productie en verbruik,.....
In november ll. had ik nog meer productie dan er verbruik was.
In de lopende decembermaand heb ik tot op heden 80 kWh van het net moeten importeren.
Maar die "kost" wordt ruimschoots goedgemaakt door de export van overproductie tussen half februari en half november (en de injectievergoeding lag voor deze periode in 2022 tussen 4 en 6 c€/kWh en is onlangs gestegen naar 20 c€/kWh).
Door productie te verdubbelen en hier en daar nog wat te tweaken zal de netafhankelijkheid in de toekomst nog verkleinen.
[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 27-12-2022 12:02 ]
Ook weer relatief en plaatsgebonden.de Peer schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:56:
[...]
Zonder opslag gaat (zonder salderen) geen enkel huis zelfvoorzienend zijn. En opslag is gewoon nog te duur.
In tegenstelling tot Nederland was dat enkele tijd geleden in bv. Vlaanderen helemaal niet zo duur (waar je al lang niet meer kosteloos kan salderen).
Ik moet eerlijk bekennen dat ik in mijn reacties eigenlijk bijna nooit rekening houdt met de Belgische situatie. Dat maakt bijna elke harde uitspraak moeilijk denk ik. Dan zal ik er altijd NL bij moeten zetten.IvoB2 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:07:
[...]
Ook weer relatief en plaatsgebonden.
In tegenstelling tot Nederland was dat enkele tijd geleden in bv. Vlaanderen helemaal niet zo duur (waar je al lang niet meer kosteloos kan salderen).
Je moet het dan ook niet altijd in extremen zoeken als bv. "rijtjeshuis" versus "villa".JDx schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:49:
Ik woon bv. (bewust voor gekozen) al sinds begin 2014 in een open bebouwing maar daarom is het nog geen "villa". Eerder een oud uitgewoond pand stap voor stap heropgebouwd tot een bescheiden woonhuis dat zo weinig mogelijk energie verbruikt en zoveel mogelijk zelf kan produceren en opslaan. In totaal dus inzake investering veel goedkoper dan een energieslurpende villa en waarschijnlijk ook niet zoveel duurder dan een rijtjeshuis in het centrum van een stad.
Anderzijds woont een van mjjn kinderen dan weer in een nieuwbouw hoekappartement. Daar zijn geen stookkosten gezien de binnentemperatuur er nooit (en de eerste helft van december was een goede testcase) zakt onder de 18,5°C.
En zelfvoorzienend is toch nog iets anders dan off grid gaan.
Ik ben bv. wel energetisch zelfvoorzienend omdat de woning op jaarbasis al jaren meer energie produceer dan verbruikt maar niet off grid (wat overigens technisch wel kan) want op een jaar tijd heb ik nog een 60-70 tal dagen het grid nodig. Als het moet kan het wel en redelijk eenvoudig maar de kosten om die 70 dagen ook volledig in eilandwerking te kunnen gaan wegen niet op tegen de baten. Nu toch nog niet.
De techniek is ook niet blijven stilstaan. Ik heb bv. nu 20 panelen van elk 280 Wp op het dak liggen (op ZO) maar op hetzelfde dakopp. (om te zwijgen van andere mogelijkheden) kunnen 24 panelen geplaatst worden.
En huidige panelen zitten al over de 400 Wp ipv 280 Wp.
[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 27-12-2022 12:34 ]
Waarom neem je voor de TLV alleen de injectievergoeding in aanmerking? De grootste besparing haal je uit de (nu dure) kWh die je niet meer van het net moet afhalen tegen stijgende prijzen.JDx schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:08:
[...]
Je hebt helemaal geen langdurige opslag nodig maar een goede verhouding tussen verbruik, productie en opslag.JDx schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:33:
[...]
Langdurige opslag is waar het nog aan schort.
En dit in de opgesomde volgorde van belangrijkheid.
Je verbruik zo laag mogelijk houden is meestal een kwestie van een eenmalige investering (en verandering van instelling). En productie verhogen is veel goedkoper dan opslagcapaciteit verhogen.
Met een productie van 5,6 kWp bij 5.0 kVA en een opslagcapaciteit van 15,4 kWh haal ik in 2022 al een zelfredzaamheidsgraad tussen de 85 en 86% (is tot op heden 86% maar jaar is nog niet ten einde dus voorzichtig rekenen). Om deze te verhogen heb ik niet meer opslag nodig maar juist meer productievolume.
Geen probleem. Ik zal je er op tijd en stond aan herinneren.de Peer schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:12:
[...]
Ik moet eerlijk bekennen dat ik in mijn reacties eigenlijk bijna nooit rekening houdt met de Belgische situatie. Dat maakt bijna elke harde uitspraak moeilijk denk ik. Dan zal ik er altijd NL bij moeten zetten.
En ter herinnering: het is de Vlaamse situatie en niet de Belgische situatie. Energie is een gewestelijke bevoegdheid en geen federale. In de andere gewesten is de situatie dus niet gelijkaardig aan de Vlaamse.
Omdat ik, net als mijn ouders (26 panelen) en mijn broertje (16 panelen) bijna niks opwekken en juist nu veel gebruiken, in de zomermaanden blijft er extreem veel stroom over die spotgoedkoop verkocht wordt. In de winter kan je dat weer duur terugkopen.IvoB2 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:20:
[...]
Waarom neem je voor de TLV alleen de injectievergoeding in aanmerking? De grootste besparing haal je uit de (nu dure) kWh die je niet meer van het net moet afhalen tegen stijgende prijzen.
Heb de hele winter de verwarming al op 18,5 staan en zij ook en dat is prima, maar kouder hoeft van mij niet.
Al zou ik het aantal zonnepanelen verdubbelen dan nog is het in de winter na twee dagen op en in de zomer hou ik 2x zo veel over tegen de TLV.
En al wordt het 80% dan krijg je als straks alle aanbieders naar dynamische prijzen gaan vrijwel niets voor je zomerstroom en is je winterstroom extra duur.
[ Voor 17% gewijzigd door JDx op 27-12-2022 12:45 ]
@JDx,
Koop ze vooral niet. Dan kan een ander dat doen..
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
@JDx Dat is dan specifiek voor jouw situatie en aanverwanten.
Als ik, als tegenvoorbeeld, bv. vandaag 27/12, begin van de winter, neem dan is mijn lokale productie sinds middernacht al hoger dan mijn dagverbruik sinds middernacht. En dat met slechts 20 elf jaar oude panelen.
Voor teruglevering krijg ik ook in de zomer 20 c€/kwh (onder voorbehoud van toekomstige wijzigingen) en in de winter betaal ik voor de stroomcomponent nauwelijks meer.
Kijk je naar de dynamische prijzen voor Nederland dan schommelen deze vandaag tussen de 0,8 c€/kwh (excl. BTW en kosten) en 24,78 c€/kWh.
Als ik, als tegenvoorbeeld, bv. vandaag 27/12, begin van de winter, neem dan is mijn lokale productie sinds middernacht al hoger dan mijn dagverbruik sinds middernacht. En dat met slechts 20 elf jaar oude panelen.
Voor teruglevering krijg ik ook in de zomer 20 c€/kwh (onder voorbehoud van toekomstige wijzigingen) en in de winter betaal ik voor de stroomcomponent nauwelijks meer.
Kijk je naar de dynamische prijzen voor Nederland dan schommelen deze vandaag tussen de 0,8 c€/kwh (excl. BTW en kosten) en 24,78 c€/kWh.
:strip_exif()/f/image/aqx7K4roz67LgOK2W8dIZ5Gf.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 43% gewijzigd door IvoB2 op 27-12-2022 13:04 ]
Blijf het bizar vinden dat je nu dus alles op een rijtje hebt, maar de conclusie trekt dat meer panelen niet de moeite waard is...JDx schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:42:
[...]
Omdat ik, net als mijn ouders (26 panelen) en mijn broertje (16 panelen) bijna niks opwekken en juist nu veel gebruiken, in de zomermaanden blijft er extreem veel stroom over die spotgoedkoop verkocht wordt. In de winter kan je dat weer duur terugkopen.
Heb de hele winter de verwarming al op 18,5 staan en zij ook en dat is prima, maar kouder hoeft van mij niet.
Al zou ik het aantal zonnepanelen verdubbelen dan nog is het in de winter na twee dagen op en in de zomer hou ik 2x zo veel over tegen de TLV.
En al wordt het 80% dan krijg je als straks alle aanbieders naar dynamische prijzen gaan vrijwel niets voor je zomerstroom en is je winterstroom extra duur.
Lees deze post over 5 jaar eens terug
Het idee dat je 5,5/7/9 cent krijgt voor je stroom in de zomer en er dan weer 80 cent voor moet betalen in de winter staat mij gewoon niet aan. Als het naar 80% gaat misschien wel, maar met dynamische prijzen, wat eraan gaat komen krijg je er in de zomer misschien wel niets voor.de Peer schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:04:
[...]
Blijf het bizar vinden dat je nu dus alles op een rijtje hebt, maar de conclusie trekt dat meer panelen niet de moeite waard is...
Lees deze post over 5 jaar eens terug![]()
Ik zou ook pas van 8x300 naar 12x400+ gaan over 2/3 jaar op zijn vroegst, dan is salderen al naar 64% en dalende. Dus zie geen reden om je dak maar maximaal vol te gooien. In Ivo's geval heeft het ook nog weinig met verduurzamen te maken, meer je eigen energiecentrale bouwen.
Gaan ze dat op den duur niet bedrijfsmatig belasten ofzo?
En ja ben ook benieuwd of jij over 5 jaar nog zo blij bent met een maximaal aantal mogelijke panelen
Daar kan je zelf iets aan doen: om te beginnen een ander energiecontract afsluiten.JDx schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:08:
[...]
Het idee dat je 5,5/7/9 cent krijgt voor je stroom in de zomer en er dan weer 80 cent voor moet betalen in de winter staat mij gewoon niet aan. Als het naar 80% gaat misschien wel, maar met dynamische prijzen, wat eraan gaat komen krijg je er in de zomer misschien wel niets voor.
Dat is dan ook niet het geval, misvatting dus.JDx schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:08:
[...]
Het idee dat je 5,5/7/9 cent krijgt voor je stroom in de zomer en er dan weer 80 cent voor moet betalen in de winter staat mij gewoon niet aan.
Je moet het dus zo zien: in de winter betaal je idd 80 cent per kWh. Elk paneel extra gaat dus helpen om dat niet te hoeven betalen.
Dat is allerminst zeker. Afschaffing wordt al sinds 2015 geroepen en er is 4 a 5 keer concreet een datum genoemd en telkens ging het niet door en/of kwam er uitstel.Ik zou ook pas van 8x300 naar 12x400+ gaan over 2/3 jaar op zijn vroegst, dan is salderen al naar 50% en dalende.
Ik zou er niet vanuit gaan dat 2025 de afbouw start.
Om maximaal voorbereid te zijn op niet meer kunnen salderen, en in de tussentijd nog mooi een fijne TLV bij elkaar sprokkelen.Dus zie geen reden om je dak maar maximaal vol te gooien.
Het is bij zonnepanelen tot nu toe altijd zo geweest dat stug door blijven investeren zeer de moeite waard is. En iedereen die twijfelde of voorzichtig was, had het nakijken.
Dat doen ze al, maar je kunt in de KOR (kleine ondernemersregeling) waardoor je omzet vrijgesteld is van belasting, als je niet té veel opwekt.Gaan ze dat op den duur niet bedrijfsmatig belasten ofzo?
Ik kijk wel even aan hoe het gaat met de tarieven, leg nu 100 opzij voor een 2e l/l warmtepomp, als die er is rond de zomer, dan kijken wat het volgende stap is.IvoB2 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:11:
[...]
Daar kan je zelf iets aan doen: om te beginnen een ander energiecontract afsluiten.
Ander energiecontract heeft pas nut na 2025 en bij een overschot, dat heb ik nu niet.
[ Voor 4% gewijzigd door JDx op 27-12-2022 13:14 ]
Nou maak je om mij vooral niet drukJDx schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:09:
[...]
En ja ben ook benieuwd of jij over 5 jaar nog zo blij bent met een maximaal aantal mogelijke panelen
Mijn panelen (57 stuks) hebben bij elkaar 10.000 euro gekost. En de opbrengst gaat al richting de 40.000 euro. Dus al schaffen ze salderen morgen af, ik ben al 'binnen'.
Alleen al volgend jaar krijg ik 15.000 euro aan terugleververgoeding. En in 2022 was dat 6000 euro.
Ik ga er over 2 weken (btw vrij) nog even 6 panelen bij leggen op mijn overkapping, dan is écht elke vierkante meter van mijn huis vol gelegd.
[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 27-12-2022 13:18 ]
Zeker weten (in mijn geval)[b]JDx schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:09:[/
Dat gejammer over PV hoor ik nu al meer dan 10 jaar.
En in die 10 jaar is er veel gewijzigd maar niet het feit dat mijn energierekening nog altijd positief is ipv bij te dragen aan de winsten van de grote energieleveranciers (waar ook jij blijkbaar niet aan wil bijdragen?).
Zelf zit ik in een veel "ongunstiger" situatie dan @de Peer maar is de laatste 11 jaar ook nooit verlieslatend geweest en binnen de 5 jaar afbetaald dus sindsdien gewoon pure winst. En de kans is groot dat dit minstens voor de komende negen jaar idem zal zijn.
En je opmerking in mijn richting betreffende het opbouwen van een eigen energiecentrale, wat zou daar mis mee zijn? Jij wou toch ook net energetisch zo onafhankelijk mogelijk worden?
Vooralsnog zie ik dat alleen maar gebeuren met PV (eventueel in combinatie met eigen opslag) en niet door een eigen oliebron of gasbel aan te boren noch door het plaatsen van een eigen productieve windmolen op het dak/in de tuin.
Gezien jouw panelen en die van de aanverwanten verlieslatend zijn misschien eens uitwijken naar de tweedehandsmarkt? Gezien de vraag het huidige aanbod overtreft (blijkbaar allemaal kandidaat kopers die niet kunnen rekenen?) zou je daar waarschijnlijk wel goed kunnen scoren?
[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 27-12-2022 13:25 ]
Netjes, heb ze ook al terugverdiend, ben alleen zoekende of een upgrade het waard is, zie de komende maanden wel of het een doel gaat worden. Wellicht ook ooit naar een oost/west opstelling, zou in de winter ook ietsjes helpen denk ik.de Peer schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:15:
[...]
Nou maak je om mij vooral niet druk![]()
Mijn panelen hebben bij elkaar 10.000 euro gekost. En de opbrengst gaat al richting de 40.000 euro. Dus al schaffen ze salderen morgen af, ik ben al 'binnen'.
Alleen al volgend jaar krijg ik 15.000 euro aan terugleververgoeding. En in 2022 was dat 6000 euro.
Ik ga er over 2 weken (btw vrij) nog even 6 panelen bij leggen op mijn overkapping, dan is écht elke vierkante meter van mijn huis vol gelegd.
Zeker dat in de winter O/W veel gaat helpen?
In de winter komt de zon pas op in het ZO en gaat onder in het ZW. Zonder rekening te houden met bomenrijen.
In de winter komt de zon pas op in het ZO en gaat onder in het ZW. Zonder rekening te houden met bomenrijen.
@JDx Je negeert mijn antwoord blijkbaar, maar goed.
Je kunt wel piepen dat je niet wilt verkopen voor 7 ct en moeten kopen voor 80 (dan doe je het overigens sowieso niet goed), maar waarom je conclusie dan is dat je méér tegen 80 ct wil kopen is me een raadsel.
Je kunt wel piepen dat je niet wilt verkopen voor 7 ct en moeten kopen voor 80 (dan doe je het overigens sowieso niet goed), maar waarom je conclusie dan is dat je méér tegen 80 ct wil kopen is me een raadsel.
@JDx Ik heb onlangs 14 panelen op het dak van het huis toegevoegd. Voordeel in de winter van dat dak is dat het heel steil is, dus goede instraling bij laagstaande zon. Als-ie ook maar een beetje doorbreekt stroomt er zo 3-4kW binnen van de 5,82kW. Meer dan genoeg voor het (momentane) verbruik van de warmtepomp, droger en wasmachine. Ook nog iets om mee te nemen in de vergelijking, los van de windrichting.
Dat wil natuurlijk niemand, maar een investering van 4000 euro tegenover een besparing van 8 euro per maand in de winter is ook zonde. Kan ik (in mijn geval) beter in isolatie, warmtepomp en andere dingen steken.Termy schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:24:
@JDx Je negeert mijn antwoord blijkbaar, maar goed.
waarom je conclusie dan is dat je méér tegen 80 ct wil kopen is me een raadsel.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.