De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 109 ... 119 Laatste
Acties:
  • 524.870 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
annespruit1980 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:05:
Ok, steenwol wordt het.
Glaswol viel al af, inderdaad soort van brandnetels.....
En PUR/PIR nu ook wel afgevallen, zeker als dat niet goed tegen knaagdieren kan.
Spijkerbroeken? Tja dat zie ik niet zo zitten, maar ik zal het eens bekijken.
Moet overigens wel onder de subsidie regels vallen, want ik ben niet helemaal gek......

En pomp had ik zelf kunnen bedenken natuurlijk.
Driekwart jaar geleden een 16 kW Tcap uit Duitsland gehaald, maar dat was voor een kennis.
De enige die ik nog kon krijgen, al was het niet zo'n heel slechte keuze, gebouw van ze stamt uit 1900.

Edit: spijkerbroeken kosten bijna 8 euro per m2 bij een Rd van 1.25
Aangezien het minimaal een Rd van 3.5 moet zijn gaat dat naar de 20 euro per m2.
Dan denk ik toch dat ik voor steenwol ga.
Kan ik volgens mij goedkoper krijgen dan dat, en dan hoeft ik niet 3 lagen over elkaar te leggen.
Ben ook niet echt een zeer groene bouwer, meer een gierige doe het zelf type....
3 Lagen hoeven niet, je kunt platen krijgen tot 200 mm dik, Rd 5 .
120 mm Geeft een Rd 3.05 en 17.49 per m2 incl BTW.
https://www.groenebouwmat...e-katoen-isolatie-pm.html
Andere voordelen zijn veel betere geluidsisolatie en een flinke warmtevertraging van 8 uur waardoor het onder het dak koeler blijft.
Alleen het financiele argument blijft over volgens mij, dus ik probeer het toch maar eens ;)

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivolve
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-06 16:48
annespruit1980 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:29:
[...]

Ik heb een bouw/installatie bedrijf.
Dus ik wel, mits ik mezelf een factuur stuur en die betaal.
Slaat nergens op, ik weet het, maar dat zijn de regels.....
Maar dan moet je over de arbeid dus weer BTW en inkomstenbelasting over betalen. Is je subsidie zo weer weg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-06 14:15
Ik zat te kijken op https://co2monitor.nl/energiebronnen en daar zie je dat vandaag ineens een enorme spike van de "Overige" bron komt. Heel veel MW terwijl de rest niet afneemt? Ziet er uit als een bug, wwat zou het anders kunnen zijn?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10-05 12:31
Ivolve schreef op maandag 16 januari 2023 @ 18:19:
[...]

Maar dan moet je over de arbeid dus weer BTW en inkomstenbelasting over betalen. Is je subsidie zo weer weg...
Eigen bedrijf, dus blijft voor het grootste deel in eigen zak.
Maar het zou inderdaad beter zijn als het niet via mijn bedrijf hoefde.
Dat is echter ingevoerd door een -ik meen- groen linkser.
Kwaliteit is nu veel hoger.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
joezzt schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:49:
[...]

Andere voordelen zijn veel betere geluidsisolatie en een flinke warmtevertraging van 8 uur waardoor het onder het dak koeler blijft.
Alleen het financiele argument blijft over volgens mij, dus ik probeer het toch maar eens ;)
En helaas ben ik een gierige knutselaar, dus als het niet onder de subsidie valt, is het geen optie.
Misschien dat ze het kunnen aanmelden als subsidieerbaar.

Edit:
Met subsidie bedoel ik dus dak isolatie.
Niet vloerisolatie, dan zou het wel kunnen.
Merkwaardig dat het geen subsidie krijgt als dakisolatie.

Nogmaals edit:
Ik ben kennelijk erg moe, of ik kan niet kijken.
Het valt dus wel onder de subsidie regeling voor dakisolatie.
Blijft wel dat het voor de juiste dikte 145 mm dik moet zijn.
En dan is het bijna 24 euro per m2.
Wel minder dan de 30 euro per m2 voor de subsidie ( met tweede maatregel ).
Blijft brandbaarheid wel een punt, daar moet ik ook nog naar kijken.

[ Voor 27% gewijzigd door annespruit1980 op 16-01-2023 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07:40
annespruit1980 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:01:
[...]

En helaas ben ik een gierige knutselaar, dus als het niet onder de subsidie valt, is het geen optie.

Edit:
het is wel heel fijn spul om mee te werken. Ik kan slecht tegen glaswol, toen houtwol geprobeerd wat op zich aardig is maar komt echt serieus veel stof uit wat ik ook niet echt lekker vond, maar dat katoenspul vond ik wel fijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-06 14:15
Houtwol isolatie is wel stoffig maar verwekt wel makkelijk. Echter als je het boven je gaat verwerken in plafond dan wordt het wat heftiger en wil je wel mondkapje en bril.
Metisse (katoen) is wel fijner om mee te werken, maar beetje duur om echt grote oppervlakten mee te doen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
!null schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:28:
Houtwol isolatie is wel stoffig maar verwekt wel makkelijk. Echter als je het boven je gaat verwerken in plafond dan wordt het wat heftiger en wil je wel mondkapje en bril.
Metisse (katoen) is wel fijner om mee te werken, maar beetje duur om echt grote oppervlakten mee te doen.
Houtwol klinkt als erg brandbaar.
En ik geloof dat beide stoffen ( houtwol en katoen ) niet onder subsidie vallen voor dakisolatie.
Tot slot, het is inderdaad boven mijn hoofd, dak is erg schuin omhoog.
Dus het is ook nog eens een grote vlak ( 100 m2 plat vlak, dus ik schat iets van 140 m2 te isoleren oppervlakte ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07:40
houtwol (gutex thermoflex) heeft inderdaad brandklasse E waarmee het zeker een bijdrage levert aan de brandintensiteit. Zeker in de volumes die je erin stopt. E is ietsje beter dan “brand als een fakkel”
PIR is brandklasse B en is daarmee serieus brandvertragend en levert maar een geringe bijdrage bij brand.
Steenwol is euroklasse A1 en daarmee onbrandbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
Lochnes schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:44:
houtwol (gutex thermoflex) heeft inderdaad brandklasse E waarmee het zeker een bijdrage levert aan de brandintensiteit. Zeker in de volumes die je erin stopt. E is ietsje beter dan “brand als een fakkel”
PIR is brandklasse B en is daarmee serieus brandvertragend en levert maar een geringe bijdrage bij brand.
Steenwol is euroklasse A1 en daarmee onbrandbaar.
Ja, dat lees ik net ook.
Het brand 'maar een beetje' mee met de brand.
Dus 'redelijk' onbrandbaar.
En steenwol is uiteraard echt onbrandbaar.
Dus ik neig nog steeds naar steenwol.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:07
Ik heb zelf het hellend dak geïsoleerd met vlaswol. Ecologisch, brandklasse C, redelijk aangenaam te verwerken. Wel nogal slappe platen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
Wozmro schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:50:
Ik heb zelf het hellend dak geïsoleerd met vlaswol. Ecologisch, brandklasse C, redelijk aangenaam te verwerken. Wel nogal slappe platen.
Ik zal er morgen eens naar kijken.
Maar klasse C is brandbaar zover ik weet.
Niet erger dan de houten balken die er nu zitten, maar ook niet minder.
Dus geen extra bescherming van de balken.
DIe platen, waren die dik ( > 150 mm )?
En dan slap?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-06 18:04
Gamma verkoopt ze

[ Voor 32% gewijzigd door wheli op 16-01-2023 21:11 ]

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:25
@wheli @annespruit1980 je kan het wel goedkoper krijgen dan bij de gamma. b.v. bij eco-logisch.nl of een bouwmarkt voor de professional in de buurt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
annespruit1980 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:48:
[...]

Ja, dat lees ik net ook.
Het brand 'maar een beetje' mee met de brand.
Dus 'redelijk' onbrandbaar.
En steenwol is uiteraard echt onbrandbaar.
Dus ik neig nog steeds naar steenwol.
Je hebt ook nog naturoll dat is ook brandklasse A1 dacht ik, dat heb ik hier in het plafond gestopt.
Geen last van jeuk en qua geluid demping ook prima, we hebben houten verdiepingsvloeren dus dat is wel prettig meegenomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald.42 op 16-01-2023 21:20 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:59

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Ik snap even iets niet denk ik. Ik ben aan het kijken naar een SVn Duurzaamheidslening tbv het plaatsen van zonnepanelen en ik ben nog aan het afwegen of ik het volledige bedrag wil lenen, of de aanbetaling uit eigen middelen wil bekostigen.

Nu zie ik de volgende opmerking in hun FAQ:
Het bouwdepot komt tot een einde wanneer de lening volledig is opgenomen of als de einddatum bereikt is. Mocht het voorkomen dat er op de einddatum nog een saldo aanwezig is in het bouwdepot, dan zal dit gebruikt als extra aflossing op de lening.
Het bouwdepot heeft een looptijd van 12 maanden. Stel: offerte zonnepanelen is 10K, met een aanbetaling van 5K.

Als ik 10K leen, tegen 1,6% rente, 180mnd, kom ik op een bruto maandlast van €63, totale kosten (over 180mnd) €11.254.

Als ik 5K leen, tegen 1,6% rente, 120mnd, kom ik op een bruto maandlast van €45, totale kosten €5414.

Echter, als ik bovenstaande quote lees, dan lijkt het alsof ik 10K kan lenen, waarvan ik 5K declareer en 5K in het bouwdepot blijft staan. Dan heb ik een maandlast van €63 (en nog wat creditrente uit het bouwdepot). Het bouwdepot sluit na 12 maanden en dan wordt de 5K gedeclareerd afgelost met de 5K die nog open staat in het bouwdepot. De lening is daarmee afgelost.

Maar dan betaal ik toch maar 12 x €63 = €756 (zegge en schrijve) voor een setje panelen inclusief montage met een waarde van 10K?

Ik mis hier iets waarschijnlijk, maar kan niet helemaal plaatsen waar ik de verkeerde afslag neem. Iemand die me de goeie richting op kan duwen?

Rail Away!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
Mad Marty schreef op maandag 16 januari 2023 @ 23:00:
Ik snap even iets niet denk ik. Ik ben aan het kijken naar een SVn Duurzaamheidslening tbv het plaatsen van zonnepanelen en ik ben nog aan het afwegen of ik het volledige bedrag wil lenen, of de aanbetaling uit eigen middelen wil bekostigen.

Nu zie ik de volgende opmerking in hun FAQ:

[...]

Het bouwdepot heeft een looptijd van 12 maanden. Stel: offerte zonnepanelen is 10K, met een aanbetaling van 5K.

Als ik 10K leen, tegen 1,6% rente, 180mnd, kom ik op een bruto maandlast van €63, totale kosten (over 180mnd) €11.254.

Als ik 5K leen, tegen 1,6% rente, 120mnd, kom ik op een bruto maandlast van €45, totale kosten €5414.

Echter, als ik bovenstaande quote lees, dan lijkt het alsof ik 10K kan lenen, waarvan ik 5K declareer en 5K in het bouwdepot blijft staan. Dan heb ik een maandlast van €63 (en nog wat creditrente uit het bouwdepot). Het bouwdepot sluit na 12 maanden en dan wordt de 5K gedeclareerd afgelost met de 5K die nog open staat in het bouwdepot. De lening is daarmee afgelost.

Maar dan betaal ik toch maar 12 x €63 = €756 (zegge en schrijve) voor een setje panelen inclusief montage met een waarde van 10K?

Ik mis hier iets waarschijnlijk, maar kan niet helemaal plaatsen waar ik de verkeerde afslag neem. Iemand die me de goeie richting op kan duwen?
Afslag idd gemist... Je lening is 10K (180 mnd) en je lost daarvan dus na 12 mnd 5K af met ongebruikt depotgeld. Dan heb je na 12 mnd nog steeds een lening open staan van € 4.333,33 . (10K minus 5K aflossing minus je 12 mnd aflossing (=€ 666,67) op de oorspronkelijke lening.)

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
BarryH schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:14:
@wheli @annespruit1980 je kan het wel goedkoper krijgen dan bij de gamma. b.v. bij eco-logisch.nl of een bouwmarkt voor de professional in de buurt
Aangezien het iets van 140 m2 is, ga ik dat uiteraard niet bij de gamma of zo kopen.
Dat wordt een soort van groothandel, anders wordt het echt te duur.
Bouwmarkten zijn leuk voor losse kleine dingen, maar niet voor serieuze aantallen.
Voor de HR+++ ramen hier wilde ik wat glaslatten hebben, en ik schrok me dood van die prijzen.
Uiteindelijk maar een gebruikte vlak en vandiktebank gekocht en daarmee wat goedkoop hout van marktplaats op maat gemaakt.
Was wel wat ( niet eens veel ) duurder, maar nu heb ik de mogelijkheid om het helemaal zelf op maat te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
Ronald.42 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:19:
[...]

Je hebt ook nog naturoll dat is ook brandklasse A1 dacht ik, dat heb ik hier in het plafond gestopt.
Geen last van jeuk en qua geluid demping ook prima, we hebben houten verdiepingsvloeren dus dat is wel prettig meegenomen.
Als ik het zo lees, dan is dat onbeklede glaswol.
Inderdaad onbrandbaar ( denk ik ), maar glaswol is niet echt iets waar ik goede ervaringen mee heb.
Tenminste, voor het plaatsen, als het er eenmaal zit en je hoeft er niet meer bij dan zal het wel goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
annespruit1980 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 05:52:
[...]

Als ik het zo lees, dan is dat onbeklede glaswol.
Inderdaad onbrandbaar ( denk ik ), maar glaswol is niet echt iets waar ik goede ervaringen mee heb.
Tenminste, voor het plaatsen, als het er eenmaal zit en je hoeft er niet meer bij dan zal het wel goed zijn.
Ik had ook slechte ervaringen met ouderwetse glaswol, het brandnetel gevoel zal ik het maar noemen.
Maar dit spul heb ik boven mijn hoofd in het plafond gestopt gewoon in een T-shirtje en nergens last van.
Het schijnt iets met het bindmiddel te malen te hebben.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
Ronald.42 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 05:58:
[...]

Ik had ook slechte ervaringen met ouderwetse glaswol, het brandnetel gevoel zal ik het maar noemen.
Maar dit spul heb ik boven mijn hoofd in het plafond gestopt gewoon in een T-shirtje en nergens last van.
Het schijnt iets met het bindmiddel te malen te hebben.
Zal eens kijken of ik ergens een stukje te pakken kan krijgen.
Hebben ze dat ook als platen die je kan snijden, want ik zie ze op internet alleen als rollen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
annespruit1980 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 06:10:
[...]

Hebben ze dat ook als platen die je kan snijden, want ik zie ze op internet alleen als rollen?
Geen idee eigenlijk, ik had ook rollen maar ook een rot maat tussen de balken dus kwam voor mij wel mooi uit.
Stukjes van 600 breed en dan in lengte variërend tussen 500 en 800 kon ik dan mooi op maat snijden met weinig afval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Ik blijf jeuk krijgen bij elke woordje glaswol :')

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
annespruit1980 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:01:
[...]

Edit:

Nogmaals edit:
Ik ben kennelijk erg moe, of ik kan niet kijken.
Het valt dus wel onder de subsidie regeling voor dakisolatie.
Blijft wel dat het voor de juiste dikte 145 mm dik moet zijn.
En dan is het bijna 24 euro per m2.
Wel minder dan de 30 euro per m2 voor de subsidie ( met tweede maatregel ).
Blijft brandbaarheid wel een punt, daar moet ik ook nog naar kijken.
Brandklasse B S1 D0 dus , bijzonder streng
https://www.asphalia.nl/wat-is-een-brandklasse/

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Ronald.42 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:19:
[...]

Hallo, dit is De Duurzame Kroeg!
Glaswol is enorm energieintensief om te maken. Dus echt niet duurzaam!!
Dus het feit dat je gaat isoleren. Top!
Nu nog een bewuste keuze voor het isolatiemateriaal.....
Ik ben ook een zuinige klusser maar heb wel mijn hus volgestopt met duurzame materialen.
(bijv. pavatex, gutex, isovlas, hemplax etc).
Allemaal dampopen spul dus geen last meer van hoge luchtvochtigheid in huis.
Wel aandacht geven aan folies en overige afwerking.
Daarnaast heerlijk om te verwerken.

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-06 10:26
GRRRR...

Bericht van united consumers over mijn maandelijks voorschot ivm het energie plafond:
ik ga van €37,-/mnd naar €586,- per maand.
Heb flink wat overschot, dus zou eigenlijk op € 0,- moeten staan.

Uiteraard gebeld: blijkt dat ze naar het verbruik van de afgelopen 2 maanden kijken.
Lekker handig met een elektrische auto, warmtepomp en geen opwekking.
Bedrag was te verlagen tot minimaal 425,-
ik heb vriendelijk bedankt.
Vandaag nog maar eens proberen te bellen.

*spuimodus uit*

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Motorfret schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:20:
GRRRR...

Bericht van united consumers over mijn maandelijks voorschot ivm het energie plafond:
ik ga van €37,-/mnd naar €586,- per maand.
Heb flink wat overschot, dus zou eigenlijk op € 0,- moeten staan.

Uiteraard gebeld: blijkt dat ze naar het verbruik van de afgelopen 2 maanden kijken.
Lekker handig met een elektrische auto, warmtepomp en geen opwekking.
Bedrag was te verlagen tot minimaal 425,-
ik heb vriendelijk bedankt.
Vandaag nog maar eens proberen te bellen.

*spuimodus uit*
mss kun je hier wat mee??
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2147570

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:58
annespruit1980 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 12:36:
Ok, ik heb die 5 hele grote trippel ramen er in ( > 140 kg ) en zowaar subsidie gekregen.
Nu dus verder met het dak.
Ik zit te denken om daar steenwol van 150 mm dik te gebruiken.
Glaswol is wel wat goedkoper geloof ik, maar mijn ervaringen in het verleden met dat spul zijn niet zo goed.
Gaat overal in zitten en prikken.
PIR/PUR is volgens mij brandbaarder en nu ik toch bezig ben heb ik het liefst zo onbrandbaar mogelijk.
Iemand nog opmerkingen daarover, liefst die het zelf hebben gedaan ( wat ik dus van plan ben ).
En laatste vraag, waar ( welk land ) kan ik het beste een nieuwe Panasonic warmtepomp bestellen?
Ik heb er geen haast mee, ik heb alleen geen zin om ze hier in Nederland te kopen, aangezien ze hier ( vroeger in ieder geval ) een heel stuk duurder zijn dan in het buitenland.
Kijk ook eens naar houtvezelplaat, werkt ook heel fijn! En milieu vriendelijker.
Zelf pavaflex 160mm gebruikt in dak van de dakkapel.

Edit: lees net de andere reacties 8)7 Maar ik zou er toch nog eens naar kijken. Stof vond ik wel meevallen.

[ Voor 5% gewijzigd door loyske op 17-01-2023 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
CvP_tweakers schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:02:
[...]

Ik ben ook een zuinige klusser maar heb wel mijn hus volgestopt met duurzame materialen.
Dit vinden ze er zelf van bij naturoll.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yX8vPkB1U77kA99VbxkO5KHfP-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7bEd3JTQC5BL4xkqABeWLjYY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/my_v8-azufl2yHhs8uu6W4xgQOU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XgX2EEZbPhKQqicZSMEqnTTj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Ronald.42 op 17-01-2023 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
loyske schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:08:
[...]

Kijk ook eens naar houtvezelplaat, werkt ook heel fijn! En milieu vriendelijker.
Zelf pavaflex 160mm gebruikt in dak van de dakkapel.

Edit: lees net de andere reacties 8)7 Maar ik zou er toch nog eens naar kijken. Stof vond ik wel meevallen.
houtvezel is volgens mij ook brandbaar.
En wat het milieu vriendelijk betreft, als ik de keuze heb tussen vriendelijk en niet vriendelijk ( zelfde specs verder ), dan ga ik voor vriendelijk.
Maar als ik de keuze heb tussen totaal niet brandbaar en wel brandbaar, dan wordt de keuze toch echt eerder niet brandbaar.
Hangt uiteraard van andere zaken ook af, maar het moet toch echt zo onbrandbaar mogelijk zijn.
In ieder geval niet er aan bijdragen, nog liever uitdoven ( zoals dus steenwol ).

Maar ik zal dat houtvezel eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:02

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
CvP_tweakers schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:02:
[...]

je weet dat isovlas heel europa door tuft om je isolatie bij je te krijgen? ;) dat een product bestaat uit natuurlijke materialen maakt het nog niet duurzaam, het gaat om de gehele keten. groei, productie, vervoer, toevoegingen zoals zouten, hergebruik etc.
grappige is dat eps nog altijd als 1 van de materialen wordt gezien met de minste milleu kosten, juist omdat er heel erg weinig grondstoffen in zitten en die grondstoffen dus heel erg efficient getransporteerd kunnen worden. moet je uiteraard wel in de buurt van een fabriek wonen die er platen van maakt en het niet zoals isovlas uit voormalig oosteuropa halen. hemplax produceerd voor ons geloof ik wel lokaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Laatst online: 10:58
annespruit1980 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 11:49:
[...]

houtvezel is volgens mij ook brandbaar.
En wat het milieu vriendelijk betreft, als ik de keuze heb tussen vriendelijk en niet vriendelijk ( zelfde specs verder ), dan ga ik voor vriendelijk.
Maar als ik de keuze heb tussen totaal niet brandbaar en wel brandbaar, dan wordt de keuze toch echt eerder niet brandbaar.
Hangt uiteraard van andere zaken ook af, maar het moet toch echt zo onbrandbaar mogelijk zijn.
In ieder geval niet er aan bijdragen, nog liever uitdoven ( zoals dus steenwol ).

Maar ik zal dat houtvezel eens bekijken.
Dit schrijft ecomat.be erover:

Ook qua brandveiligheid scoort houtwol beter dan een minerale wol. Dat verbaast je misschien wel, maar denk maar eens aan een telefoonboek : een blad papier steek je makkelijk in brand, maar een boek met hoge densiteit is al veel moeilijker ontvlambaar. Een stevige toevoeging van 10% ammoniumpolyfosfaat (een soort keukenzout) draagt hieraan bij.Wanneer vuur de matten aanraakt, verschroeien de buitenste vezels en verstikken daardoor de brandopmars. Een houten constructie blijft dus langer overeind staan met Pavaflex dan met glaswol. Bovendien gaat de isolatie niet druipen bij brand, ook al veiliger.

bron: https://ecomat.be/producten/detail/pavaflex

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• annespruit1980
loyske schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:27:
[...]

Dit schrijft ecomat.be erover:

Ook qua brandveiligheid scoort houtwol beter dan een minerale wol. Dat verbaast je misschien wel, maar denk maar eens aan een telefoonboek : een blad papier steek je makkelijk in brand, maar een boek met hoge densiteit is al veel moeilijker ontvlambaar. Een stevige toevoeging van 10% ammoniumpolyfosfaat (een soort keukenzout) draagt hieraan bij.Wanneer vuur de matten aanraakt, verschroeien de buitenste vezels en verstikken daardoor de brandopmars. Een houten constructie blijft dus langer overeind staan met Pavaflex dan met glaswol. Bovendien gaat de isolatie niet druipen bij brand, ook al veiliger.

bron: https://ecomat.be/producten/detail/pavaflex
Ok, ik zal het eens nader bekijken.
Prijs valt mee, 25 per m2 voor 140 mm dik.
Alleen die tekst ga ik niet zonder meer geloven.
Ook het feit dat ze het bij de dikkere hebben over minder vezels is natuurlijk een beetje in tegenspraak.
Ik merk dat ze het allemaal hebben over hoe geweldig het spul is.
Daarmee bedoel ik ook andere leveranciers van hele andere materialen.
Soort van WC-eend idee krijg ik wel altijd.....

Maar ik zal het bekijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 18:41
Zometeen begint het debat in de Tweede Kamer over de afbouw van de salderingsregeling. Ik ben benieuwd wat daaruit gaat komen: https://www.tweedekamer.n.../activiteit?id=2022A01608

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 09-06 22:35

ErikVers

e-Duurzaam

Gramser schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 16:12:
Zometeen begint het debat in de Tweede Kamer over de afbouw van de salderingsregeling. Ik ben benieuwd wat daaruit gaat komen: https://www.tweedekamer.n.../activiteit?id=2022A01608
Live een geniaal idee van één van de sprekers; (dhr Bauke??) wij zelf moeten een energie maatschappij kunnen worden omdat je aan het terugleveren bent. Ik zeg geef die man een podium 👍💪

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 18:41
ErikVers schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:16:
[...]

Live een geniaal idee van één van de sprekers; (dhr Bauke??) wij zelf moeten een energie maatschappij kunnen worden omdat je aan het terugleveren bent. Ik zeg geef die man een podium 👍💪
Dat podium heeft-ie: de Tweede Kamer 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Gramser schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:17:
[...]

Dat podium heeft-ie: de Tweede Kamer 😉
Haha. Ik kijk alleen denk ik.
P2P ik zeg gas erop 👍💪✅

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-05 10:18
Vanmiddag op NPORadio1 iemand die vertelde dat in de toekomst de accu van de elektrische auto zoveel opslag heeft en wellicht nog meer krijgt dat die geïntegreerd kan worden in een accusysteem thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:20
Ultraboy schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:32:
Vanmiddag op NPORadio1 iemand die vertelde dat in de toekomst de accu van de elektrische auto zoveel opslag heeft en wellicht nog meer krijgt dat die geïntegreerd kan worden in een accusysteem thuis.
Tuurlijk... Met V2G... De Sono Sion heeft een 54 kWh batterij en V2G over 3 fasen... Volgens mij heeft Renault vandaag gisteren aangekondigd dat ze dit ook willen gaan doen..

[ Voor 9% gewijzigd door bvdbos op 17-01-2023 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
ErikVers schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:22:
[...]

Haha. Ik kijk alleen denk ik.
P2P ik zeg gas erop 👍💪✅
Ik zit zijdelings te kijken, zit te wachten op Pieter Omtzigt. Die is altijd wel scherp op de details. Nog 5 minuten wachten.

Ik volg niet vaak debatten maar een paar dingen vielen mij op:
- Vragen om de manier waarop de salderingsregeling moet worden toegepast vastleggen, jaarcontracten heeft niet iedereen.
- BBB, PVV, Haga hadden het alleen over 'plotseling afschaffen salderingsregeling, onbetrouwbare overheid' terwijl de regeling al vanaf het begin tijdelijk was en het al vanaf 2017 duidelijk was dat het afgeschaft zou worden.
- PVV is volledig tegen zonnepanelen en wat voor stimulering dan ook.
- Leijten, Bontebal (CDA), Omtzigt meest inhoudelijk ingevoerd.
- Martin Bosma (PVV) top voorzitter

[ Voor 49% gewijzigd door Kalentum op 17-01-2023 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Kalentum schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:52:
[...]

Ik zit zijdelings te kijken, zit te wachten op Pieter Omtzigt. Die is altijd wel scherp op de details. Nog 5 minuten wachten.

Ik volg niet vaak debatten maar een paar dingen vielen mij op:
- Vragen om de manier waarop de salderingsregeling moet worden toegepast vastleggen, jaarcontracten heeft niet iedereen.
- BBB, PVV, Haga hadden het alleen over 'plotseling afschaffen salderingsregeling, onbetrouwbare overheid' terwijl de regeling al vanaf het begin tijdelijk was en het al vanaf 2017 duidelijk was dat het afgeschaft zou worden.
- PVV is volledig tegen zonnepanelen en wat voor stimulering dan ook.
- Leijten, Bontebal (CDA), Omtzigt meest inhoudelijk ingevoerd.
- Martin Bosma (PVV) top voorzitter
Hier een zelfde niet trouwe kijker 😋👍

Als ze maar een goede terugleververgoeding borgen vind ik het allemaal best, ik moet het nog zien hoe dit gaat aflopen. Ook zeker het periode tarief hanteren voor het salderen (per jaar) is er ééntje om scherp op te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Maar daar los je het zomer/winter probleem nog niet mee op.

Daar zit echt het grote probleem, we moeten van het gas af, onafhankelijk worden, maar stel heel Nederland is van het gas af, dan hebben we dus nooit genoeg stroom in de winter uit zonnepanelen voor al die warmtepompen.

Of er moeten al tienduizenden windmolens bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayMotix
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-06 14:37
ErikVers schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:10:
[...]

Hier een zelfde niet trouwe kijker 😋👍

Als ze maar een goede terugleververgoeding borgen vind ik het allemaal best, ik moet het nog zien hoe dit gaat aflopen. Ook zeker het periode tarief hanteren voor het salderen (per jaar) is er ééntje om scherp op te blijven.
Vooralsnog las ik dat ze dat tot 1 januari 2027 willen vastleggen. Eerlijk gezegd baart dat wel enigszins zorgen. 2027 is al snel en daarna is die salderingsregeling ook volledig afgeschaft. Zal wel weer een flinke investering nodig zijn om het “leuk” te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

RayMotix schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:14:
[...]

Vooralsnog las ik dat ze dat tot 1 januari 2027 willen vastleggen. Eerlijk gezegd baart dat wel enigszins zorgen. 2027 is al snel en daarna is die salderingsregeling ook volledig afgeschaft. Zal wel weer een flinke investering nodig zijn om het “leuk” te houden.
Tegen die tijd hebben wij als klootjes volk hopelijk al lang een mooi P2P netwerk opgezet, ik haak af 💤
Wel respect voor de sprekers, het is geen eenvoudige stof met nog veel te maken keuzes…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
ErikVers schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:20:
[...]

Tegen die tijd hebben wij als klootjes volk hopelijk al lang een mooi P2P netwerk opgezet, ik haak af. Wel respect voor de sprekers, het is geen eenvoudige stof met nog veel te maken keuzes…
Het buurtbatterijtje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

ErikVers schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:20:
[...]

Tegen die tijd hebben wij als klootjes volk hopelijk al lang een mooi P2P netwerk opgezet, ik haak af 💤
Wel respect voor de sprekers, het is geen eenvoudige stof met nog veel te maken keuzes…
Tesla heeft toch zo'n virtuele batterij, dat je je eigen batterij deelt met duizenden anderen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Of een goed betalende buurman of een fabriek die ff op gaat toeren. Tata over op elektra/waterstof vol draaien in de zomer en we hebben het nergens meer over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraboy
Kalentum schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:52:
[...]

Het is niet ongebruikelijk dat degenen die het hardst "onbetrouwbaar" roepen, het zelf zijn, zo blijkt maar weer.
Het is helaas weer de pro-gaswinning retoriek om uit een zekere hoek stemmen te krijgen voor maart a.s..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Alexander Kops (PVV) op Twitter zojuist.

De #PVV is voor het afbouwen van de #salderingsregeling/subsidie voor NIEUWE gevallen. Maar voor wie nu al #zonnepanelen heeft, moet de regeling blijven. Als dat niet wordt geregeld, zal de PVV TEGEN de wet stemmen.

https://twitter.com/KopsP...&t=bQWLFT81IMr3s6v1ZiaPBA

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Buurtbatterij? Moet je dan iets met de buren regelen? Ik woon in zo'n pauperwijk waar niemand met elkaar praat, sowieso heeft niemand zonnepanelen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanseleur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:39
Hier schijnt ook nogal wat regelgedoe over te zijn: https://www.volkskrant.nl...erwonnen-worden~b86241b2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Oh ja, dan kan je dus thuis opladen en bij je ouders uitladen, of andersom, wat neer komt op hetzelfde als energie direct verkopen aan je buren, wat dus blijkbaar weer niet mag, want foei. Nooit aan gedacht.

Of op het werk laden en thuis uitladen, wat neer komt op verkapt loon, net als een lease auto, sjonge wat een regeltjes waardoor alles zo lastig wordt gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanseleur
Ik vond dat stukje over die autofabrikanten ook wel interessant: door het extra gebruik van die accu’s is het de vraag hoe het zit met de garantie. En inderdaad: je auto op het werk opladen en ‘s avonds het huis erop laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraboy
JDx schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 07:23:
[...]

Oh ja, dan kan je dus thuis opladen en bij je ouders uitladen, of andersom, wat neer komt op hetzelfde als energie direct verkopen aan je buren, wat dus blijkbaar weer niet mag, want foei. Nooit aan gedacht.
Volgens de wet ben je met zonnepanelen een soort zzp-er en mag je de opgewekte stroom belastingvrij verkopen, Dat doe je immers ook al bij teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ultraboy schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:33:
[...]

Volgens de wet ben je met zonnepanelen een soort zzp-er en mag je de opgewekte stroom belastingvrij verkopen, Dat doe je immers ook al bij teruglevering.
Oh Google gaf nog het oude antwoord, maar blijkbaar mag dit sinds juli 2022.

Edit: dat is nieuws van een Belgische site, in Nederland is dit verboden of je moet een vergunning hebben.
Een kabeltje trekken naar de buren dan maar?
Helaas, dat mag niet. Je hebt namelijk een vergunning nodig om elektriciteit te leveren aan consumenten. Daarvoor moet je aan allerlei strenge financiële, organisatorische en technische eisen voldoen. Lever je zonder vergunning, dan riskeer je een forse boete. Tenzij je dus ambities hebt om vanuit huis een nieuwe Nuon, Eneco of Engie te starten is dit geen handige optie.
Wel zijn ze bezig om dit in Nederland ook mogelijk te maken.

[ Voor 48% gewijzigd door JDx op 18-01-2023 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Laatst online: 12:59

BeyondThunder

Lost Lightning

JoKo schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:55:
Alexander Kops (PVV) op Twitter zojuist.

De #PVV is voor het afbouwen van de #salderingsregeling/subsidie voor NIEUWE gevallen. Maar voor wie nu al #zonnepanelen heeft, moet de regeling blijven. Als dat niet wordt geregeld, zal de PVV TEGEN de wet stemmen.

https://twitter.com/KopsP...&t=bQWLFT81IMr3s6v1ZiaPBA
Ik lees hier toch een heel iets anders, ben benieuwd wat het standpunt van de #PVV nu echt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraboy
BeyondThunder schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:54:
[...]

Ik lees hier toch een heel iets anders, ben benieuwd wat het standpunt van de #PVV nu echt is.
Opportunistischer kan het niet.
Tegen elke milieusubsidie zijn, maar in dit geval even niet?
Het is maar net welke draai er nodig is om tegen te kunnen stemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanseleur
Ultraboy schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:20:
[...]

Opportunistischer kan het niet.
Tegen elke milieusubsidie zijn, maar in dit geval even niet?
Het is maar net welke draai er nodig is om tegen te kunnen stemmen.
Als de PVV er eenmaal achter is dat ze een wet van een D66-minister steunen (en redden), dan draaien ze vast zo weer. De algemene lijn van de PVV is meestal: 'tegen het huidige beleid, tegen de regering en tegen de plannen van de regering'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraboy
Ben trouwens niet rouwig om het stranden van dit wetsvoorstel, maar valt me gewoon op dat de PVV iets roept over "onbetrouwbare overheid" maar net zo goed is in het gebruiken van gelegenheidsargumenten als de het kabinet Rutte.

Want laten we eerlijk zijn: afschaffing van de saldering "omdat de hoge energieprijzen al genoeg belonen" is een idioot argument dat opeens uit de hoge hoed komt. Met name is het een kulargument omdat de energietarieven in Nederland sowieso buitensporig hoog zijn vanwege het feit dat ze onder het hoge btw tarief vallen. (En dan hebben we het nog niet over de Nederlandse accijnzen op brandstoffen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
BeyondThunder schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:54:
[...]

Nou gisteravond was er dus een debat, waar Kops van de PVV deze wens (bestaande eigenaren ontzien) had kunnen neerleggen. Dat is echter niet gebeurt. Dus waarschijnlijk kreeg Wilders een brainfairt en moest die arme Kops dat dan nog laat op de avond tweeten. Buiten het debat om dus formeel hebben ze het kabinet nergens om gevraagd.

De bijdrage van de PVV was best helder: Zonnepanelen dienen niet gesubsidieerd te worden.

Als je het na wilt lezen, stenogram vanaf pagina 57
https://www.tweedekamer.n.../activiteit?id=2022A01608

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:40
Dat afschaffen in Belgie hebben ze toch ook geprobeerd. Het liep daar ook stuk op dat er nog mensen zijn met de oude verbruiksmeters. Dat doordat er verschil zou onstaan tussen oude en nieuwe meters dit gezien wordt als discriminatie. Oude meters lopen namelijk terug uit en dus saldeer je automatisch. Dit zou dus discriminatie zijn van de mensen met een nieuwe waar er verschil te maken is tussen verbruik en terug levering.

Wellicht zou dus ook zoiets kunnen gaan spelen in Nederland wanneer ze willen gaan afbouwen.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Kalentum schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:46:
[...]

Nou gisteravond was er dus een debat, waar Kops van de PVV deze wens (bestaande eigenaren ontzien) had kunnen neerleggen. Dat is echter niet gebeurt. Dus waarschijnlijk kreeg Wilders een brainfairt en moest die arme Kops dat dan nog laat op de avond tweeten. Buiten het debat om dus formeel hebben ze het kabinet nergens om gevraagd.

De bijdrage van de PVV was best helder: Zonnepanelen dienen niet gesubsidieerd te worden.

Als je het na wilt lezen, stenogram vanaf pagina 57
https://www.tweedekamer.n.../activiteit?id=2022A01608
Moties worden in de regel pas in de tweede termijn ingediend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Wolly schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:01:
[...]

Moties worden in de regel pas in de tweede termijn ingediend.
Maar vind jij dan de bijdrage van Kops consistent met wat hij NA het debat twittert?

Tijdens het debat heeft hij letterlijk GEEN WOORD over bestaande installaties gezegd.

[ Voor 14% gewijzigd door Kalentum op 18-01-2023 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Kalentum schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:04:
[...]

Maar vind jij dan de bijdrage van Kops consistent met wat hij NA het debat twittert?

Tijdens het debat heeft hij letterlijk GEEN WOORD over bestaande installaties gezegd.
Hij heeft natuurlijk een draai gemaakt maar dat heeft niets te maken met "formeel ergens om vragen" aangezien dat laatste in de vorm van moties en amendementen wordt vorm gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Wolly schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:08:
[...]

Hij heeft natuurlijk een draai gemaakt maar dat heeft niets te maken met "formeel ergens om vragen" aangezien dat laatste in de vorm van moties en amendementen wordt vorm gegeven.
Ik heb stukken van dat debat geluisterd en het zit vol met vragen waar de minister dan later op moet reageren. Kijk maar na. Ook de aangekondigde moties zijn kort toegelicht. Dus als je iets wil ('bestaande installaties ontzien') dan is het op zich wel handig om daar tijdens het debat over te beginnen.

Oh wacht je kan natuurlijk ook gewoon een motie indienen, die laten verwerpen en dan laten zien hoe onbetrouwbaar de overheid is en daar dan op 14 maart om half negen op NPO1 een punt van gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Kalentum schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:14:
[...]

Ik heb stukken van dat debat geluisterd en het zit vol met vragen waar de minister dan later op moet reageren. Kijk maar na. Ook de aangekondigde moties zijn kort toegelicht. Dus als je iets wil ('bestaande installaties ontzien') dan is het op zich wel handig om daar tijdens het debat over te beginnen.

Oh wacht je kan natuurlijk ook gewoon een motie indienen, die laten verwerpen en dan laten zien hoe onbetrouwbaar de overheid is en daar dan op 14 maart om half negen op NPO1 een punt van gaan maken.
Nogmaals, je kan gerust je moties aankondigen en wat al niet meer. Je kan er ook voor kiezen om de inbreng van collega's en de antwoorden van de minister af te wachten en dan pas besluiten om al dan niet een motie in tweede termijn in te dienen.

Het is een debat, alles is in principe fluide. Met alleen een aankondiging van een motie kan het bijvoorbeeld ook zo zijn dat de minister zelf besluit om iets te wijzigen zodat de motie niet meer nodig is.

En of Knops dat ook wilde doen? Ik denk het niet maar als je over het proces gaat hoef je in eerste termijn niets 'formeels te vragen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:29
Vraag (denk dat ik er voor bij SolarEdge moet zijn, en ik denk dat het antwoord nee is ;) )

Als salderen er op een bepaald moment geheel uit is, dan zal 's zomers regelmatig de situatie voorkomen dat de thuisaccu vol is, de EV geladen, de boiler is op temperatuur, de was en de vaat zijn gedaan enz - kortom er is een overschot wat nergens meer heen kan behalve het net op. Als ik dan een dynamisch contract heb zou het best kunnen dat de kWh-prijs negatief is, en dat terugleveren dus geld kost.

Op dit moment zijn er alleen de opties:
  • Omvormer werkt normaal en produceert maximaal
  • Omvormer schakelt uit door te hoge lokale netspanning
  • Omvormer wordt door gebruiker uitgeschakeld
Een fijne vierde optie zou zijn dat de omvormer precies genoeg levert voor de woning, maar niet te veel. Een optie om hetzelfde resultaat te bereiken zou een serie zware weerstanden zijn (bv 100 - 200 - 400 - 800 watt enz) die je dynamisch in laat schakelen om het overschot (buiten!) af te fakkelen, maar dat voelt toch niet echt goed.

Zou het mogelijk zijn een PV-omvormer dynamisch terug te regelen dat hij precies genoeg produceert voor het verbruik van de woning?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:18
JeroenH schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:37:
Vraag (denk dat ik er voor bij SolarEdge moet zijn, en ik denk dat het antwoord nee is ;) )

Als salderen er op een bepaald moment geheel uit is, dan zal 's zomers regelmatig de situatie voorkomen dat de thuisaccu vol is, de EV geladen, de boiler is op temperatuur, de was en de vaat zijn gedaan enz - kortom er is een overschot wat nergens meer heen kan behalve het net op. Als ik dan een dynamisch contract heb zou het best kunnen dat de kWh-prijs negatief is, en dat terugleveren dus geld kost.

Een fijne vierde optie zou zijn dat de omvormer precies genoeg levert voor de woning, maar niet te veel. Een optie om hetzelfde resultaat te bereiken zou een serie zware weerstanden zijn (bv 100 - 200 - 400 - 800 watt enz) die je dynamisch in laat schakelen om het overschot (buiten!) af te fakkelen, maar dat voelt toch niet echt goed.

Zou het mogelijk zijn een PV-omvormer dynamisch terug te regelen dat hij precies genoeg produceert voor het verbruik van de woning?
Zal hopelijk niet nodig zijn als motie van Omtzigt en anderen wordt uitgevoerd: https://twitter.com/PieterOmtzigt/status/1614962667654942720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
deejeebv schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:48:
[...]

Zal hopelijk niet nodig zijn als motie van Omtzigt en anderen wordt uitgevoerd: https://twitter.com/PieterOmtzigt/status/1614962667654942720
Is dat niet meer een motie voor de buhne? Hoe vaak is er nu immers zo'n situatie?

Wellicht dat het in de toekomst meer gaat spelen maar als electriciteit vaak gratis is gaat er toch iets mis met het model lijkt mij :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanseleur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:11
Ik ben bepaald geen PVV liefhebber, maar dit vind ik dan toch wel aardig van Geert. :+

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:15
Vraag (denk dat ik er voor bij SolarEdge moet zijn, en ik denk dat het antwoord nee is ;)

.....

Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Louwke schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:57:
Dat afschaffen in Belgie hebben ze toch ook geprobeerd. Het liep daar ook stuk op dat er nog mensen zijn met de oude verbruiksmeters. Dat doordat er verschil zou onstaan tussen oude en nieuwe meters dit gezien wordt als discriminatie. Oude meters lopen namelijk terug uit en dus saldeer je automatisch. Dit zou dus discriminatie zijn van de mensen met een nieuwe waar er verschil te maken is tussen verbruik en terug levering.

Wellicht zou dus ook zoiets kunnen gaan spelen in Nederland wanneer ze willen gaan afbouwen.
Maar iedereen met een analoge meter (die zich daardoor benadeeld voelt) kan wel geheel gratis zich laten overschakelen naar een digitale meter (die soms zelfs voordeliger is dan je te blijven vastklampen aan een AM).
Dat er nog altijd mensen zijn met een analoge terugdraaiende meter (en de situatie speelt in Vlaanderen, niet in België) komt louter en alleen van bepaalde politieke partijen zonder guts uit de angst om wat stemmen te verliezen.
Met een digitale meter kan je trouwens even goed salderen dan met een terugdraaiende analoge meter. Dat er een verschillende benadering is van afrekening tussen 2 meettoestellen is dus ook louter te danken aan politieke beslissingen (verdeel en heers) en heeft geen technische grond.

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 18-01-2023 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH

Bij sma kan je via modbus(?) het max AC wattage bijregelen vanuit je domotica

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-06 13:13
Louwke schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:57:
Maar daarom moeten die mensen met analoge meter + zonnepanelen in België toch ook het extra 'prosumententarief' betalen? Een vaste bijdrage voor de infrastructuur. Daar komt ook dat verhaal vandaan uit België "we moeten gaan betalen om onze zonnestroom te leveren" aangezien ze daar gewend waren om hun netbeheer te betalen als een kleine opslag per kWh. Maar als je saldeert, betaal je daar ook niets meer aan mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:36
BarryH schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:45:
Bij sma kan je via modbus(?) het max AC wattage bijregelen vanuit je domotica
Toevallig zit ik net met Modbus en SMA te prutsen (om een en ander uit te lezen met modpoll), maar in hun handleiding staat wel een duidelijke waarschuwing over het vaak schrijven naar bepaalde registers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ggexcDtrjiu9U1TAwV8iJnQmUTI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dIXRySjDEwKTGMUKsErMGk2v.png?f=user_large
Nu is het power-limiting register daar weliswaar van uitgezonderd, maar het is wel belangrijk om je even goed in de zaak te verdiepen voordat je allerlei modbus-registers gaat overschrijven.

Zelf begin ik daar niet aan, ik gebruik het alleen om zaken uit te lezen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:31

ericplan

5180 Wp PV

We moeten maar weer naar de warme maaltijd tussen de middag en een boterhammetje ‘s avonds. Veel beter voor het verbruik van verse zonnestroom.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
mdvmine schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:21:
[...]

Maar daarom moeten die mensen met analoge meter + zonnepanelen in België toch ook het extra 'prosumententarief' betalen? Een vaste bijdrage voor de infrastructuur. Daar komt ook dat verhaal vandaan uit België "we moeten gaan betalen om onze zonnestroom te leveren" aangezien ze daar gewend waren om hun netbeheer te betalen als een kleine opslag per kWh. Maar als je saldeert, betaal je daar ook niets meer aan mee.
Mee akkoord maar even een paar punten nuanceren:
- Ten eerste is het geen vaste bijdrage maar is het prosumententarief (alleen geldig voor de regio Vlaanderen niet voor het land België) afhankelijk van de kVA van de omvormer gekoppeld aan de PV-installatie ongeacht het aantal Wp dat die installatie telt en jaarlijks kan produceren,
- Voor alles wat je meer produceert dan zelf verbruikt krijg je niets. Dat kan de netbeheerder "gratis" gebruiken om het net mee te helpen balanceren (dit in tegenstelling tot de situatie in NL dacht ik waar naast salderen voor eigen verbruik er wel nog een vergoeding is voor geïnjecteerde productie welke niet zelf verbruikt wordt?). Een van de voordelen van een digitale meter in Vlaanderen is dat je wel een vergoeding krijgt voor iedere kWh die je naar het net injecteert (ook diegene die je zelf niet verbruikt) en dat wat je injecteert opgekocht en herverdeeld kan worden door je eigen energieleverancier (in tegenstelling tot bij de AM waar dit deel gewoon opgaat in het geheel van het net).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
ericplan schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:09:
We moeten maar weer naar de warme maaltijd tussen de middag en een boterhammetje ‘s avonds. Veel beter voor het verbruik van verse zonnestroom.
Bwa, opgewarmde verse zonnestroom kan 's avonds ook nog hoor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-06 13:13
IvoB2 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:33:
[...]
- Voor alles wat je meer produceert dan zelf verbruikt krijg je niets. Dat kan de netbeheerder "gratis" gebruiken om het net mee te helpen balanceren (dit in tegenstelling tot de situatie in NL dacht ik waar naast salderen voor eigen verbruik er wel nog een vergoeding is voor geïnjecteerde productie welke niet zelf verbruikt wordt?). Een van de voordelen van een digitale meter in Vlaanderen is dat je wel een vergoeding krijgt voor iedere kWh die je naar het net injecteert (ook diegene die je zelf niet verbruikt) en dat wat je injecteert opgekocht en herverdeeld kan worden door je eigen energieleverancier (in tegenstelling tot bij de AM waar dit deel gewoon opgaat in het geheel van het net).
"balanceren": zo zouden de netbeheerders het denk ik niet noemen aangezien ze geen controle hebben over die omvormers? Die ingevoede stroom brengt eerder onbalans aangezien hij varieert door de dag.
"in NL dacht ik waar naast salderen voor eigen verbruik er wel nog een vergoeding is voor geïnjecteerde productie welke niet zelf verbruikt wordt": klopt dit heet de terugleververgoeding die vorig jaar een hot topic was aangezien die bij veel energieleveranciers gelijk was aan het kale leveringstarief. Toen die enorm stegen, steeg de TLV (terugleververgoeding) dus even hard mee. Bij een analoge meter krijg je dit tarief als je meterstanden lager worden. Dit gaat waarschijnlijk wel veranderen als je vanaf 2025 niet meer 100% mag salderen (maar nog maar 64% dit wordt langzaam afgebouwd). Maar dit analoge meter probleem is dus ook precies de reden dat die salderings(afbouw)datum al zo vaak naar achteren geduwd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvP
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:14

RvP

Denk dat het ook bij een SE installatie wel mogelijk is als ik het volgende lees:
https://www.solaredge.com...ion-and-metering-solution

SolarEdge 22x360Wp Zuid (7920Wp) 11x365Wp Noord (4015Wp), Daikin Altherma 3M 9kW Monoblock, Gasloos sinds september 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Nu nog bedenken hoe ik mijn zonnestroom op mijn werk krijg :+

Ik neig toch telkens meer naar de thuisaccu ik had al een experiment gedaan met wat accu's en het werkt natuurlijk prima, alleen deze maanden even niet.( rendement van mijn knutsel laten we maar even in het midden ;) )

We zaten toen savonds mooi voor de tv met lampjes aan en nog een beetje terugleveren ook.
Op zich wel grappig maar nog niet echt rendabel.

Eerst zien dat ik het parlement aan het verstand krijg dat de wasmachine drogers en dat soort zaken toch echt overdag moeten draaien.
Dat is een grotere uitdaging dan een accu instaleren :+

En dan maar wachten op de eerste sessy ervaringen want die heb ik wel bovenaan mijn lijstje van de thuisaccu oplossingen staan momenteel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Zero-export heet dat. In veel landen gebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ronald.42 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:52:
[...]
Thuiswerken?
alleen deze maanden even niet.
Reden?
Hier werken de batterijen "deze maanden" op dezelfde wijze als alle overige maanden.
Eerst zien dat ik het parlement aan het verstand krijg dat de wasmachine drogers en dat soort zaken toch echt overdag moeten draaien
Wat heeft de overheid te maken met het laten draaien van wasmachine en andere elektrische toestellen? Dat kun je toch nog altijd zelf beslissen? Op de meeste toestellen (zoals wasmachines en drogers) staan ook timers. Handleiding lezen en leren instellen. :+
En dan maar wachten op de eerste sessy ervaringen
Wat ik er tot nu toe over gelezen heb en via communicatie van het bedrijf over vernomen heb zijn ze juiqt ergens achteraan mijn lijstje beland. :)

[ Voor 76% gewijzigd door IvoB2 op 18-01-2023 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:44:
[...]

Thuiswerken?

[...]

Reden?
Hier werken de batterijen "deze maanden" op dezelfde wijze als alle overige maanden.
Dat eerste gaat niet iets met een overall en mijn handen die het werk doen.

Dat tweede klopt de baterijen doen hetzelfde alleen met 35kwh verbruik van de wp en een schamele paar kwh van de panelen kan ik niet zelf salderen met een accu.

December had ik 1154 kwh verbruik en 97,3 kwh opwek dat schiet dan niet op.

Mjah als jij mijn betere helft weet te overtuigen dat de vaatwasser niet beslist na het avondeten aan moet maar dat dat ook de volgende dag kan als we zelf opwek hebben...
Aan de voorraad servies en bestek ligt het niet.
Idem met de droger en de wasmachine 🤷‍♂️

Welk punt of punten activeren je afkeer tegen sessy?
Ik ben benieuwd want ik heb nog niks definitief beslist al vind ik het zachtjesaan wel tijd worden om een knoop te hakken.

[ Voor 28% gewijzigd door Ronald.42 op 18-01-2023 18:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Ronald.42 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:50:
[...]
December had ik 1154 kwh verbruik en 97,3 kwh opwek dat schiet dan niet op.
Klopt. Wanneer verbruik, productie en opslag niet in verhouding zijn schiet het idd niet op.
Eerst verbruik verminderen is de goedkoopste oplossing en maakt de rest ook nog eens goedkoper.
Met zo'n verbruik zou ik me er toch ook al maar bij neerleggen dat een thuisaccu nooit rendabel te krijgen is.
Dat is ze al niet met een 10-20% van jouw maandverbruik.

Wat betreft thuiswerken zijn er ook meerdere opties als je out of the box durft denken, bv. gewoon van job veranderen waar dat wel een mogelijkheid is. Ik ken trouwens ook beroepen genoeg waar je in een overall en met je handen in en rond eigen huis kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 18:57:
[...]

Klopt. Wanneer verbruik, productie en opslag niet in verhouding zijn schiet het idd niet op.
Eerst verbruik verminderen is de goedkoopste oplossing en maakt de rest ook nog eens goedkoper.
Met zo'n verbruik zou ik me er toch ook al maar bij neerleggen dat een thuisaccu nooit rendabel te krijgen is.
Dat is ze al niet met een 10-20% van jouw maandverbruik.

Wat betreft thuiswerken zijn er ook meerdere opties als je out of the box durft denken, bv. gewoon van job veranderen waar dat wel een mogelijkheid is. Ik ken trouwens ook beroepen genoeg waar je in een overall en met je handen in en rond eigen huis kan werken.
Mijn idee was dat in de maanden dat ik wel mijn opwek en verbruik kan afstemmen ik voor de nachten en pieken de accu kan gebruiken.
En dan dus overdag zoveel mogelijk de grote verbruikers laat werken.
Het is geen hals zaak maar het kan wel een stuk beter hier.
Is ook een stukje laksheid want salderen...

Deze maanden met de wp is het sowieso een illusie.

Wat betreft mijn werk.. nee ik ga niet wat anders doen.
Dat gaat qua inzet en financieel rendement nooit meer beter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wanneer financieel rendement het eerste uitgangspunt is dan nooit een thuisaccu installeren.
Ook niet, bij de huidige energieprijzen, zonder salderen.
Kan je, bij een hoog verbruik, al beter gaan inzetten op een dynamisch tarief.

Je WP is niet het probleem maar het verbruik van je WP.
Ik zou dus eerder energie steken in dat verbruik naar beneden te krijgen en dan pas andere maatregelen overwegen.

[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 18-01-2023 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:13:
Wanneer financieel rendement het eerste uitgangspunt is dan nooit een thuisaccu installeren.
Ook niet, bij de huidige energieprijzen, zonder salderen.
Kan je, bij een hoog verbruik, al beter gaan inzetten op een dynamisch tarief.

Je WP is niet het probleem maar het verbruik van je WP.
Ik zou dus eerder energie steken in dat verbruik naar beneden te krijgen en dan pas andere maatregelen overwegen.
Financieel is voor een groot deel van de mensen een belangrijke drijfveer vermoed ik.

De wp doet nu zijn eerste winter en daar zijn zeker winsten te behalen in rendement.
De eerste plannen liggen dan ook al klaar, uitvoering na het stookseizoen voor nu vind ik het wel even goed.
Dan kan ik op mijn gemakje de boel aanpassen zonder eventueel haast te moeten maken om niet in de kou te hoeven zitten.

Ik heb nog een paar maanden een vast energie contract voor 14 cent de kwh en ik had nog geen idee van het verbruik van de wp en wpb dus krijg daar nu mooi inzicht in tegen weinig kosten.
Zoals het er nu uitziet houd ik stroom over dus ja dat had ik duur kunnen verkopen maar dat is achteraf.

De gaskraan heb ik oudejaarsdag dicht gedraait dus gasloos zijn we al.

Nu nog finetunen op comfort en kosten.

Voorlopig heb ik vorig jaar al een mooie stap gemaakt.
Gas was dat jaar 232 m3 en dit jaar wordt dat nul. (En 10 m3 hout nu 1m3)
Er is nog 3 kwp aan panelen bij geplaatst.
De cv ketel is weg
Gasfornuis is weg
Wpb geplaatst
Wp geplaatst

Dus ik zeg tegen mezelf dat ik leuk bezig ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
En ‘s-middags naar huis rijden om de auto op te laden O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Ronald.42 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:52:
[...]

Ik neig toch telkens meer naar de thuisaccu ik had al een experiment gedaan met wat accu's en het werkt natuurlijk prima, alleen deze maanden even niet.( rendement van mijn knutsel laten we maar even in het midden ;) )

We zaten toen savonds mooi voor de tv met lampjes aan en nog een beetje terugleveren ook.
Op zich wel grappig maar nog niet echt rendabel.

Eerst zien dat ik het parlement aan het verstand krijg dat de wasmachine drogers en dat soort zaken toch echt overdag moeten draaien.
Dat is een grotere uitdaging dan een accu instaleren :+

En dan maar wachten op de eerste sessy ervaringen want die heb ik wel bovenaan mijn lijstje van de thuisaccu oplossingen staan momenteel.
Nissan Leaf met grote accu, Home assistant, Quasar chademo thuislader en https://v2g-liberty.eu/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:22
joezzt schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:49:
[...]

Zo duur is het toch niet, of kijk ik scheef :?

Katoen, 80 mm, Rd=2,04, 12,17 euro/m²
Steenwol, 80 mm, Rd=2,25, 17,31 euro/m² (bv hier: https://www.isolatiemater...x80mm-rd225-6plpak-360-m2)

Heb een paar duizend euro aan steenwol in het huis zitten hier. Als ik een paar jaar terug dat katoen had gezien, zou ik daar zeker warm voor gelopen zijn.

Nadeel van steen en glaswol is dat de productie niet zo "groen" is. Nou ja, kost gewoon erg veel energie om te maken, en blijft onprettig om mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:22
annespruit1980 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 06:10:
[...]

Ja, ze hebben ze ook in platen. Niet zo stevig als steenwolplaten, maar prima te doen. Is erg fijn spul om mee te werken, lekker glad en stoft nauwelijks. Ik kan redelijk goed tegen biede materialen (en werk dus iets te gemakklijk onbeschermd :$), maar heb beduidend minder snel irritatie van naturol dan steenwol. Snijd alleen iets lastiger dan steenwol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ronald.42 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:30:
[...]
Financieel is voor een groot deel van de mensen een belangrijke drijfveer vermoed ik.
Inderdaad. Daarom dat ik uit eigen ervaring ook meegeef dat voor wie dat de belangrijkste drijfveer is er beter niet aan begint. Ook niet nadat salderen verdwijnt. Toch niet onder de huidige omstandigheden (prijs van instalaltie en relatief lage elektriciteitsprijzen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wolly schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 20:52:
[...]
En ‘s-middags naar huis rijden om de auto op te laden O-)
Dan heb je toch al een behoorlijke PV-installatie nodig om bij deze zonnestand na gebruik in de woning nog voldoende lokale overproductie te hebben zodat het de moeite is om daar over en weer voor te rijden.
Lijkt me laden op de parking van de werkgever (in dit seizoen) een beter alternatief en de eigen PV-productie beter besteden aan eigen verwarming en huishouden dan aan af en aangerij van een auto. Lijkt me nu ook weer niet erg duurzaam om daar speciaal voor H/T te rijden met een auto. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
BarryH schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:29:
[...]
Nissan Leaf met grote accu, Home assistant, Quasar chademo thuislader en https://v2g-liberty.eu/
En waarmee ga je dan, in deze tijd van het jaar, die grote accu van de EV mee aanvullen om thuis over te hevelen?
Blijkbaar hier allemaal eigenaars van reuzegrote PV-installaties met hoge overproductie in het midden van de winter?
Of ik mag toch niet hopen dat je denkt om aan lage prijzen van het net op te laden om dit nadien, na de nodige dubbele verliezen, terug te leveren aan de woning? Waarom dan niet rechtstreeks via een dynamisch contract van net naar woning leveren?

En dan nog lijkt het me in 2023 geen al te strak plan om nog te investeren in een EV en bi-directionele laadpaal op basis van CHAdeMO.

[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 19-01-2023 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ik ben momenteel aan het sparen voor een 2e airco om te koelen en verwarmen, heb er nu al eentje voor de woonkamer, maar wil boven ook eentje zodat ik qua verwarming van het gas af kan.

Zo'n ding is best prijzig (ik spaar als het lukt 25 euro per week), tegen die tijd dat ik dat geld bij elkaar heb is het al 2024, zelfs zonder salderen kan dat nog wel uit toch in plaats van gas.

Met 2000 euro zit je al aardig dicht in de buurt van een thuisbatterij, als het er echt af gaat zou ik ook door kunnen sparen voor een thuisbatterij, of is zo'n kleintje van ca. 2500 euro de moeite niet om de nachten op te vangen?

Dat ik in de winter kan verwarmen van m'n (zomer) opwek met 8 panelen heb ik al opgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
IvoB2 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 01:15:
[...]

En waarmee ga je dan, in deze tijd van het jaar, die grote accu van de EV mee aanvullen om thuis over te hevelen?
Blijkbaar hier allemaal eigenaars van reuzegrote PV-installaties met hoge overproductie in het midden van de winter?
Of ik mag toch niet hopen dat je denkt om aan lage prijzen van het net op te laden om dit nadien, na de nodige dubbele verliezen, terug te leveren aan de woning? Waarom dan niet rechtstreeks via een dynamisch contract van net naar woning leveren?

En dan nog lijkt het me in 2023 geen al te strak plan om nog te investeren in een EV en bi-directionele laadpaal op basis van CHAdeMO.
Mee eens. Was puur reactie op vraag @Ronald.42 . En als je toch een auto moet hebben, dan is het wel een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:59
JDx schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 07:11:
Ik ben momenteel aan het sparen voor een 2e airco om te koelen en verwarmen, heb er nu al eentje voor de woonkamer, maar wil boven ook eentje zodat ik qua verwarming van het gas af kan.

Zo'n ding is best prijzig (ik spaar als het lukt 25 euro per week), tegen die tijd dat ik dat geld bij elkaar heb is het al 2024, zelfs zonder salderen kan dat nog wel uit toch in plaats van gas.

Met 2000 euro zit je al aardig dicht in de buurt van een thuisbatterij, als het er echt af gaat zou ik ook door kunnen sparen voor een thuisbatterij, of is zo'n kleintje van ca. 2500 euro de moeite niet om de nachten op te vangen?

Dat ik in de winter kan verwarmen van m'n (zomer) opwek met 8 panelen heb ik al opgegeven.
Ik denk dat je een accu in de winter vooral kunt gebruiken voor piekmomenten en zelfs deze 's nachts het beste kan opladen (wanneer te weinig eigen opwek).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HEqtF0JMipcQ6U2xzLhUk8_K8gg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NkwcvPk3s5Nuaan4dcPQCttX.png?f=fotoalbum_large