• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:27
- Je kunt je geld maar één keer uitgeven
- Bezint eer ge begint
- De kost gaat voor de baat uit
- All of the above

Pick one.

OhSunnyDay

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:58

JDx

Ben ik ^

Het is niet mijn laatste spaargeld, maar wat ik nog kan sparen voor leuke dingen, ipv een auto of vakantie moest dat een 2e airco worden om uiteindelijk van het gas af te kunnen. Maar de beeindiging van de saldering drukt de voordelen nogal, wordt eigenlijk te duur om voor die kleine besparing 2000 euro uit te geven.

Als de gasprijzen tenminste weer wat stabiliseren. Dan zet ik boven op de koude dagen gewoon af en toe de kachel weer aan om het op 15 graden te houden, zoals ik nu ook doe.

Heb geen auto en een lage hypotheek, lager nog dan m'n energielasten momenteel.

[Voor 6% gewijzigd door JDx op 19-01-2023 10:41]

Dingen als Games enzo | Mijn 12600K systeem | En 3D/AI/PS hier

• JDx

JDx

Ben ik ^

Packardhell schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:04:
[...]

Ik denk dat je een accu in de winter vooral kunt gebruiken voor piekmomenten en zelfs deze 's nachts het beste kan opladen (wanneer te weinig eigen opwek).

[Afbeelding]
Ja dit is een bijkomend voordeel van een accu kan je ook laden op de goedkope momenten om overdag te gebruiken om te verwarmen en andere dingen.

Op zich red ik het boven ook bijna wel zonder verwarming, maar met een flink overschot aan stroom in de zomer leek het me een no-brainer, als het boven ijskoud is moet ie benden ook harder werken, maar nu weet ik het niet meer.

[Voor 14% gewijzigd door JDx op 19-01-2023 09:56]

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:00
JDx schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 07:11:
Met 2000 euro zit je al aardig dicht in de buurt van een thuisbatterij, als het er echt af gaat zou ik ook door kunnen sparen voor een thuisbatterij, of is zo'n kleintje van ca. 2500 euro de moeite niet om de nachten op te vangen?
Hangt ervan af hoeveel je PV dagelijks op overschot (na direct verbruik) kan produceren en hoeveel je verbruik is tussen het uur dat je PV stopt met nog voldoende te produceren voor eigen consumptie en het uur dat dit terug start. Einde herfst tot ergens einde winter zijn dat meer uren dan dat er productieve uren zijn.
Je moet er ook rekening mee houden dat zo'n "goedkope" batterij zelden een DoD van 100% heeft en zeer veel cycli gaat trekken waardoor vroegtijdige veroudering van het systeem dreigt. Op termijn zou "goedkoop" dan wel eens duurkoop kunnen blijken te zijn.

Zomerproductie via eigen opslag transfereren is nu gewoon onzinnig en zal dit nog wel geruime tijd blijven.
Je moet er voor zorgen dat, ook in de winter, productie opslag en vooral verbruik op elkaar zijn afgestemd. Hoe lager het verbruik (meestal een eenmalige investering die zich op termijn zal terugverdienen) en hoe hoger de productie (goedkoper dan opslag) hoe lager de opslag kan zijn om nachten en sombere dagen te overbruggen.

[Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 19-01-2023 10:04]

• IvoB2
BarryH schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:39:
[...]

Mee eens. Was puur reactie op vraag @Ronald.42 . En als je toch een auto moet hebben, dan is het wel een optie.
Dat weet ik nog zo niet
Ook al moet je nog een auto hebben zou ik sowieso al niet overwegen om nog voor CHAdeMO en Nissan te kiezen.
En ik zou daarna toch eens goed rekenen of de meerprijs van een bi-directionele laadpaal (voor die prijs heb je al een thuisbatterij) wel te verantwoorden is met de eventuele winst die je zou kunnen doen door een EV (permanent?) te koppelen aan je thuisnetwerk. Als het niet permanent kan zie ik, als vervanging van een thuisbatterij, het persoonlijk nut (onder de huidige omstandigheden) niet echt in.
Kan in de (nabije?) toekomst veranderen maar bij gebrek aan gegevens nu niet in te schatten.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Nja, het geld is er toch nog lang niet, dus genoeg tijd om over na te denken.

En af te wachten wat er definitief gaat gebeuren met salderen.

• IvoB2
Packardhell schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:04:
[...]
Ik denk dat je een accu in de winter vooral kunt gebruiken voor piekmomenten en zelfs deze 's nachts het beste kan opladen (wanneer te weinig eigen opwek).
Iedere situatie is anders maar mijn eigen ervaring is dat ook dit (onder de huidige omstandigheden) niet lonend is. Het is nl. niet zo dat de energie die je 's nachts oplaadt via het net nadien voor 100% terug kan inzetten op je verbruikers. Economisch gezien kan je dan, bij de huidige dynamische prijzen, bij tekort aan eigen productie beter rechtstreeks van het net gebruiken.
In onderstaande grafieken zie je bv. een praktijkvoorbeeld tussen verschil dynamisch tarief en standaardtarief voor de lopende maand januari 2023. Prijzen all in (maar zonder de vaste kost voor een dynamisch contract).
Dit zijn telkens de rechtstreekse verbruiken van het net zonder de batterij te laden tijdens de goedkoopste uren (wat meerdere uren zou vragen). Die kost krijg je niet terugverdiend door je batterij dagelijks extra te gaan belasten met van het net te laden en telkens terug naar verbruikers te ontladen.

De blauwe lijn stelt de gemiddelde maandprijs van een standaardafnamecontract voor (all in).
De groene grafiek de afrekening gebaseerd op de geldende uurprijzen (incl. netkosten, heffingen, btw en fee voor leverancier - geen enkele particulier kan via een dynamisch contract energie afnemen tegen de naakte stroomprijs zoals gehanteerd op de spotmarkt).

[Voor 57% gewijzigd door IvoB2 op 19-01-2023 10:25]

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:08
Hier gisteren een behoorlijk onbalans tussen verbruik en productie. Netto was ik gisteren producent, maar ik heb toch 19.38 kWh uit het net verbruikt.

Accucapaciteit om niet van het net gebruik te hoeven maken zou denk ik zeker 15 kWh moeten zijn, dat is een behoorlijke investring.
Misschien hadden we onze Mitsubishi I-Miev met Chademo aansluiting niet in moeten ruilen, dan hadden we die als opslag kunnen gebruiken.
Met het dynamische tarief van Tibber is er op dit moment niet zoveel prikkel om zonne-energie direct zelf te gebruiken. In de nacht is het tarief meestal lager dan overdag.

• JDx

JDx

Ben ik ^

IvoB2 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:12:
[...]

Iedere situatie is anders maar mijn eigen ervaring is dat ook dit (onder de huidige omstandigheden) niet lonend is. Het is nl. niet zo dat de energie die je 's nachts oplaadt via het net nadien voor 100% terug kan inzetten op je verbruikers. Economisch gezien kan je dan, bij de huidige dynamische prijzen, bij tekort aan eigen productie beter rechtstreeks van het net gebruiken.
Ja ik denk ook dat het zelfs in 2024 nog te vroeg is voor een betaalbare goede accu die lang mee gaat.

Als ze halveren in prijs dan wordt het interessant... misschien.

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 03-02 17:53
Ronald.42 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 19:30:
[...]

De gaskraan heb ik oudejaarsdag dicht gedraait dus gasloos zijn we al.

Nu nog finetunen op comfort en kosten.

Voorlopig heb ik vorig jaar al een mooie stap gemaakt.
Gas was dat jaar 232 m3 en dit jaar wordt dat nul. (En 10 m3 hout nu 1m3)
Er is nog 3 kwp aan panelen bij geplaatst.
De cv ketel is weg
Gasfornuis is weg
Wpb geplaatst
Wp geplaatst

Dus ik zeg tegen mezelf dat ik leuk bezig ben.
Je schrijft dat je afgelopen jaar 232m3 gas hebt gebruikt.
Als je dat vervangt door een warmtepomp ga je (heel globaal) naar 500kwh electra.
Als ik dan in een eerdere post lees:

"December had ik 1154 kwh verbruik "

dan is dat in 1 maand ongeveer 2 x je jaarverbruik.

Er gaat dan iets heel erg niet goed!!

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo 10-3, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

• IvoB2
Gramser schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:24:
- Je kunt je geld maar één keer uitgeven
- Bezint eer ge begint
- De kost gaat voor de baat uit
- All of the above

Pick one.
Niet geheel mee eens.
Wie een betalende job heeft (of op een andere manier een uitkering krijgt) krijgt iedere maand er terug geld bij.
Waar ik het wel mee eens ben is dat je prioriteiten moet kunnen stellen.
En dan zou mijn prioriteit zijn om te sparen voor eenmalige investeringen welke na uitvoering permanent lopende rekeningen omlaag halen (of zelfs doen verdwijnen).

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Nu online
CvP_tweakers schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:27:
[...]

Je schrijft dat je afgelopen jaar 232m3 gas hebt gebruikt.
Als je dat vervangt door een warmtepomp ga je (heel globaal) naar 500kwh electra.
Als ik dan in een eerdere post lees:

"December had ik 1154 kwh verbruik "

dan is dat in 1 maand ongeveer 2 x je jaarverbruik.

Er gaat dan iets heel erg niet goed!!
Die 10 m3 hout moet je niet vergeten ;-)

1 kuub hout is ongeveer 200 m3 gas iets meer nog zelfs.

Dat verbruik van december is totaal trouwens niet alleen de warmtepomp gelukkig.

[Voor 12% gewijzigd door Ronald.42 op 19-01-2023 10:47]

• IvoB2
deejeebv schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:15:
Hier gisteren een behoorlijk onbalans tussen verbruik en productie. Netto was ik gisteren producent, maar ik heb toch 19.38 kWh uit het net verbruikt.
Dan had je EV wel de gehele dag en nacht aan je huisaansluiting moeten hangen.
En dan nog: gisteren heb ik 200 Wh van het net afgehaald en 1,7 kWh geïnjecteerd in het net.
Zonder accu had ik 3,1 kWh van het net gehaald en een 3 kWh geïnjecteerd in het net.
En zonder salderen bedraagt de injectievergoeding hier een 60% van de afnameprijs.

• JDx

JDx

Ben ik ^

IvoB2 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:29:
[...]

Niet geheel mee eens.
Wie een betalende job heeft (of op een andere manier een uitkering krijgt) krijgt iedere maand er terug geld bij.
En dan zou mijn prioriteit zijn om te sparen voor eenmalige investeringen welke na uitvoering permanent lopende rekeningen omlaag halen (of zelfs doen verdwijnen).
Dit was mijn hele insteek ook, aangezien ik alleen woon in een eengezinswoning en met mijn huidige inkomsten geen nieuwe hypotheek kan krijgen en dus niet kan verhuizen wil ik op lange termijn de maandlasten zo laag mogelijk hebben, dit is ook echt nodig om hier te kunnen blijven wonen.

Heb in de afgelopen 16 jaar al 2x de hypotheek verlaagd (tegen een vergoeding), waardoor ik nu nog 2,25% betaal tot einde looptijd.

Op vloerisolatie na heb ik gedaan wat er mogelijk is, zit te denken om misschien over m'n oude laminaat nog een laag te leggen, weet niet of dat veel helpt. Dus over het huidige weer isolatie en laminaat, het moet toch een keer vervangen worden, deze vloer is bijna af.

Waar echt nog op te besparen is, is dus de energierekening, ik gebruik minimaal, heb geen diepvries, geen EV, een 22 inch LED TV die ik nooit gebruik, alleen een leuke PC, maar die gebruikt alleen veel bij gamen.

Wasmachine 1x per week, vaatwasser 2x per week.

Er passen ook niet meer dan 8 panelen op m'n huisje, misschien 10 met wat schuiven of heel misschien 12 in een andere opstelling, maar zonneplan zegt dat 10 past, terwijl sommige buren wel 12 hebben, al heb ik het idee dat sommige iets gesjoemeld hebben en een heel klein stukje op het dak van de buren zitten.

Wat ik dus nog als mogelijkheden zag waren:
- thuisbatterij
- airco erbij

Vaste lasten moeten naar max 500/maand, anders naar sociale huur op de langere termijn.

• Gramser
IvoB2 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:29:
[...]

Niet geheel mee eens.
True!

OhSunnyDay

• IvoB2
JDx schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:53:
[...]
- thuisbatterij
- airco erbij

Vaste lasten moeten naar max 500/maand, anders naar sociale huur op de langere termijn.
Gezien de voorgaande info die je geeft zou ik eerst zoveel mogelijk investeren in isolatie, afhankelijk van de uitkomst in verbruik tussen gas en elektriciteit voor verwarming en de kostprijs voor installatie van een A2A WP voor je airco maar het idee van een thuisbatterij laten varen. Dat gaat in jouw geval geen enkel economisch voordeel opleveren.
Ik mag dan wel zelf een thuisbatterij gebruiken maar TVT was daarbij geen punt want die bestaat zelfs bij mijn lage verbruik (energetisch zijn de maandlasten minder dan nul) niet.

• JDx

JDx

Ben ik ^

IvoB2 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:18:
[...]

Gezien de voorgaande info die je geeft zou ik eerst zoveel mogelijk investeren in isolatie, afhankelijk van de uitkomst in verbruik tussen gas en elektriciteit voor verwarming en de kostprijs voor installatie van een A2A WP voor je airco maar het idee van een thuisbatterij laten varen. Dat gaat in jouw geval geen enkel economisch voordeel opleveren.
Ik mag dan wel zelf een thuisbatterij gebruiken maar TVT was daarbij geen punt want die bestaat zelfs bij mijn lage verbruik (energetisch zijn de maandlasten minder dan nul) niet.
Wat is een A2A WP? Ik kan een airco krijgen tegen kostprijs + een beetje, installatie via via (wel STEK).

[Voor 6% gewijzigd door JDx op 19-01-2023 11:22]

• IvoB2
Air to air => unit die zowel kan koelen als verwarmen (airco).

[Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 19-01-2023 11:23]

• JDx

JDx

Ben ik ^

IvoB2 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:22:
Air to air => airco die zowel kan koelen als verwarmen.
Oh ja, ik heb nu een Daikin Perfera 3,5kW voor beneden, daar zou er dan nog eentje van komen voor boven.

Of een 2,5kW afhankelijk van welke kamers ik nog ga gebruiken, slaap en douche eigenlijk alleen nog boven, maar het was in december 9 graden, dat werd me iets te gek. En de airco beneden moest veel harder werken, deed ook vaak de deur open om nog wat warmte naar boven te laten sijpelen.

Alleen moest die warme lucht dan wel eerst door de ijskoude gang (bij de voordeur langs) wat ook niet hielp.

Voor de voordeur hangt nu een extreem dik (echt zwaar) gordijn, dat scheelt al wel.

het idee van, kan ik dan niet beter... thuisbatterij is in ieder geval zo goed als weg

[Voor 54% gewijzigd door JDx op 19-01-2023 11:28]

• IvoB2
En is dat boven dan echt nodig? Ik neem aan dat daar je slaapkamer(s) is?
Hier wordt alleen de leefruimte verwarmd (door een combinatie van rechtstreekse zonneinstraling/A2A/A2W/speksteenkachel gevoed uit lokaal bosbeheer). De andere ruimten worden totaal niet (berging, slaapkamers, toilet) of niet doorlopend (badkamer) verwarmd. Wel alles gelijkvloers dus geen verlies van warmte vanuit de leefruimte naar buiten toe, wel zijdelings naar de niet verwarmde ruimten binnen dezelfde geïsoleerde buitenschil.

• JDx

JDx

Ben ik ^

IvoB2 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:28:
En is dat boven dan echt nodig? Ik neem aan dat daar je slaapkamer(s) is?
Hier wordt alleen de leefruimte verwarmd (door een combinatie van rechtstreekse zonneinstraling/A2A/A2W/speksteenkachel gevoed uit lokaal bosbeheer). De andere ruimten worden totaal niet (berging, slaapkamers, toilet) of niet doorlopend (badkamer) verwarmd. Wel alles gelijkvloers dus geen verlies van warmte vanuit de leefruimte naar buiten toe, wel zijdelings naar de niet verwarmde ruimten binnen dezelfde geïsoleerde buitenschil.
Ja dat is de vraag, hoe veel het gaat schelen, heb plat dak, dus koeling in de zomer is ook wel mooi meegenomen, heb ook al gedacht aan ventilatieroosters van beneden naar de slaapkamer zodat het toch nog een beetje warm blijft, maar dan moet die 3,5kW wel heel hard werken.

Er zit wel enige haast bij de beslissing aangezien de "familiekorting" vervalt als familie met pensioen gaat.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:18

Termy

valt er nog wat te fragge?

@JDx Hoe liggen die panelen nu op het dak dan? Alles op zuid of in dakjes zij aan zij?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Termy schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:49:
@JDx Hoe liggen die panelen nu op het dak dan? Alles op zuid of in dakjes zij aan zij?
| | | |
| | | | <- ZUID

Exact op zuid. Volgens zonneplan kunnen er nog 2 bij, dus max 10, maar zie pijl, die hebben 12.

Aan de achtertuin grenzen een aantal enorme eiken, waardoor ze bijvoorbeeld nu met lage zon in de schaduw liggen, zitten dan wel geen bladeren aan, maar scheelt wel aardig.

[Voor 18% gewijzigd door JDx op 19-01-2023 16:04]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:54

de Peer

under peer review

JDx schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:03:
[...]

| | | |
| | | | <- ZUID

Exact op zuid. Volgens zonneplan kunnen er nog 2 bij, dus max 10, maar zie pijl, die hebben 12.

[Afbeelding]
tsja misschien zijn dat 12 kleintjes. Panelen zijn wel groter geworden de laatste jaren.

Tibber-klant, 18.285 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• JDx

JDx

Ben ik ^

de Peer schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:04:
[...]

tsja misschien zijn dat 12 kleintjes. Panelen zijn wel groter geworden de laatste jaren.
Denk het wel. En zomaar 2 erbij kan ook ivm de omvormer.

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05:31
JDx schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 11:23:
[...]

Oh ja, ik heb nu een Daikin Perfera 3,5kW voor beneden, daar zou er dan nog eentje van komen voor boven.

Of een 2,5kW afhankelijk van welke kamers ik nog ga gebruiken, slaap en douche eigenlijk alleen nog boven, maar het was in december 9 graden, dat werd me iets te gek. En de airco beneden moest veel harder werken, deed ook vaak de deur open om nog wat warmte naar boven te laten sijpelen.

Alleen moest die warme lucht dan wel eerst door de ijskoude gang (bij de voordeur langs) wat ook niet hielp.

Voor de voordeur hangt nu een extreem dik (echt zwaar) gordijn, dat scheelt al wel.

het idee van, kan ik dan niet beter... thuisbatterij is in ieder geval zo goed als weg
9 graden vind ik voor geen enkele woonruimte acceptabel. Opslag zoals schuur of garage zou nog kunnen maar zelfs voor een werkplaats is dat koel.

Ik roep in de ruimte en heb dit niet berekend maar het zou zomaar kunnen:

Je verwarmt straks boven met de nieuwe unit 's winters naar 17 graden met een lage modulatie (~300W)
Daardoor heb je minder warmtetransmissie van beneden naar boven en haal je met je beneden-unit een hogere COP omdat die niet op 1.000W hoeft te stoken.

Wie weet is de som minder dan de twee delen! Qua comfort zou ik dit sowieso overwegen. In de zomer is een koele slaapkamer onder een plat dak ook wel zo prettig.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ja het kan er echt heet worden en die warmte blijft ook nog enorm lang hangen, helaas niet tot de winter.

Hoef in ieder geval niet bang te zijn voor overbelasting in de wijk, er ligt echt bijna niets op de daken

[Voor 16% gewijzigd door JDx op 19-01-2023 16:12]

• IvoB2
JDx schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:11:
Ja het kan er echt heet worden en die warmte blijft ook nog enorm lang hangen, helaas niet tot de winter.
Wanneer in de winter je binnentemperatuur zakt tot 9°C en het in de zomer veel te warm wordt is de oplossing niet ver te zoeken => isoleren.
Een warmtepomp (een airco is niet anders dan een WP die in 2 richtingen kan werken) in een niet tot slecht geïsoleerde ruimte gebruiken is nooit een goed idee. Hoe slechter de woning/ruimte geïsoleerd hoe lager het rendement van de WP.

• JDx

JDx

Ben ik ^

IvoB2 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:18:
[...]

Wanneer in de winter je binnentemperatuur zakt tot 9°C en het in de zomer veel te warm wordt is de oplossing niet ver te zoeken => isoleren.
Een warmtepomp (een airco is niet anders dan een WP die in 2 richtingen kan werken) in een niet tot slecht geïsoleerde ruimte gebruiken is nooit een goed idee. Hoe slechter de woning/ruimte geïsoleerd hoe lager het rendement van de WP.
Alleen valt er boven niet meer zo veel te isoleren, enkele jaren geleden kunststofkozijnen met HR++ glas laten plaatsen, het zijn alleen maar ramen in alle kamers en verder is er het niet veel meer dan wat betonnen muurtjes tot waar het raam begint.

Kan de kruipruimte nog doen, maar dat zal boven niet veel helpen. Misschien super goed isolerend behang?

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:42
JDx schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:23:
[...]

Alleen valt er boven niet meer zo veel te isoleren,
Warm dak isolatie?

It's time to play the music, it's time to light the lights

• JDx

JDx

Ben ik ^

Dat moet je dan met de buren doen ofzo? Hoe moet ik dat voor me zien, dan wordt je dak toch hoger dan de andere huizen?

• big bang
@JDx Samen met de buren zal wel beter werken, maar ik kan me ook voorstellen dat je dit binnen de dakrand kunt organiseren op zo'n manier dat je er vanaf de straat niets van ziet. Ik ben geen specialist op dit gebied, het lijkt me slechts het uitzoeken waard.

• JDx

JDx

Ben ik ^

big bang schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:09:
@JDx Samen met de buren zal wel beter werken, maar ik kan me ook voorstellen dat je dit binnen de dakrand kunt organiseren op zo'n manier dat je er vanaf de straat niets van ziet. Ik ben geen specialist op dit gebied, het lijkt me slechts het uitzoeken waard.
Zou idd wel iets zijn om uit te zoeken en kan dan tegelijk met nieuwe dakbedekking. Moeten wel de zonnepanelen er weer af en alles. Aan de binnenkant gaat sowieso niet lukken.

Plafond is al laag en ramen tot aan de plafondrand.

En dat wordt dan wel solo, want krijg al 3 jaar nog geld van de buren voor de gezamenlijke schutting, dat zie ik waarschijnlijk nooit weer, bij verhuizen trek ik die er ook mooi uit. Eerst 50% toezeggen en dan niet betalen.

• GudZ
JDx schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:15:
[...]

Zou idd wel iets zijn om uit te zoeken en kan dan tegelijk met nieuwe dakbedekking. Moeten wel de zonnepanelen er weer af en alles. Aan de binnenkant gaat sowieso niet lukken.

Plafond is al laag en ramen tot aan de plafondrand.

En dat wordt dan wel solo, want krijg al 3 jaar nog geld van de buren voor de gezamenlijke schutting, dat zie ik waarschijnlijk nooit weer, bij verhuizen trek ik die er ook mooi uit. Eerst 50% toezeggen en dan niet betalen.
Lekker wijkje

• JDx

JDx

Ben ik ^

Niet bepaald, staat ook wel bekend als achterstandswijk, enige reden om hier te blijven wonen is omdat ik niks anders heb, daarom wil ik er ook max 500 voor betalen all-in, hypotheek + energie en andere lasten.

Ben er ook nog wel eens bang voor dat m'n buitenunit gejat wordt :')

[Voor 9% gewijzigd door JDx op 19-01-2023 18:36]

• IvoB2
JDx schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:23:
[...]
Misschien super goed isolerend behang?
Dan lijkt me je dak isoleren (je eigen deel of in samenspraak met de eventuele buren) meer nut te hebben.
Zoniet resteren er maar weinig opties meer: uitkijken naar een andere woning met meer mogelijkheden of ermee leren leven.

• JDx

JDx

Ben ik ^

IvoB2 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:43:
[...]

Dan lijkt me je dak isoleren (je eigen deel of in samenspraak met de eventuele buren) meer nut te hebben.
Zoniet resteren er maar weinig opties meer: uitkijken naar een andere woning met meer mogelijkheden of ermee leren leven.
Denk dat ik beneden nog wel van die isolerende wandplaten ga doen in plaats van behang aan de open kant van de woning (ene kant is rijtje, andere kant geschakeld).

Niet deze, maar zoiets
https://isodeco.nl/l1806/...kgZ_owaIrOJ4aApnjEALw_wcB

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Mijn sympathie voor energiebedrijven is al niet erg groot, maar Vattenfall maakt het wel heel erg bont.

Hun termijnbedrag is gebaseerd op het jaarverbruik, maar ze houden bij de bepaling ervan geen rekening met het prijsplafond. En ze rekenen voor ons variabele contract van de VvE een vriendenprijsje van € 0,84844 per kWh.
Concreet betalen we dan met de voorschotten ongeveer 2x zoveel als we gaan verbruiken. En uiteraard kan je in mijn.Vattenfall het bedrag niet lager zetten dan €xx,-, zodat je nog steeds een energiebedrijf aan het sponsoren bent.
(Heeft m'n autocorrect toch gelijk, die maakte er rattenval van)

A'dam ZonPHP PVOutput

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Overigens is het inmiddels wel verlaagd naar wat ik acceptabel vind, na wat heen en weer gepraat via Whatsapp.

A'dam ZonPHP PVOutput

• Termy

Termy

JDx schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:03:
[...]

| | | |
| | | | <- ZUID

Aan de achtertuin grenzen een aantal enorme eiken, waardoor ze bijvoorbeeld nu met lage zon in de schaduw liggen, zitten dan wel geen bladeren aan, maar scheelt wel aardig.

[Afbeelding]
Mogelijk wel de moeite om eens exacte maten van je dak te meten en te gaan puzzelen hoeveel Wp er nou echt op kan in oost/west- of noord/zuid-dakjes.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Peet-je
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03-02 14:10
Termy schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:58:
[...]

Mogelijk wel de moeite om eens exacte maten van je dak te meten en te gaan puzzelen hoeveel Wp er nou echt op kan in oost/west- of noord/zuid-dakjes.
Daarnaast is het mss een optie om evt. op een schuur of een te creëeren overkapping/zonwering in je tuin wat panelen te plaatsen.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Peet-je schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 23:46:
[...]

Daarnaast is het mss een optie om evt. op een schuur of een te creëeren overkapping/zonwering in je tuin wat panelen te plaatsen.
Heb zo gauw geen foto, maar op dit filmpje kan je zien waarom in de tuin zinloos is, zou het wel willen, moet de gemeente ff die bomen kappen. Daarom liggen ze op het dak ook zo ver mogelijk naar achteren.

Op seconde 0,01 zie je nog net mijn dak, tuin richt exact naar het zuiden (en al die eiken).

Bij sommige buren staan ze nog dichterbij, die hebben tot april zelfs schaduw op het dak.

Het ziet er wel mooi uit die bomen, maar je hebt 4 maanden schaduw tot op het dak, 4 maanden ben je bladeren aan het ruimen en de andere 4 maanden ben je aan het krabben van de processierupsen :')

[Voor 33% gewijzigd door JDx op 20-01-2023 09:37]

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-01 20:38

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Ik heb een vraag over "van het gas af gaan". Ik zoek iemand/een partij die mij kan helpen met het selecteren en implementeren van een totaal oplossing. Ik woon in een huis (2016) gebouwd onder bouwbesluit 2012, alle verdiepingen vloerverwarming inclusief zolder. Ik zou graag een totaal oplossing willen, ventilatie (type-d?) verwamt en gekoeld. Vloerverwarming verwamt en "gekoeld". Tevens SWW, we hebben een 250l bad en stort douche waar elke dag gebruik van wordt gemaakt.
Mijn probleem is dat ik geen persoon/partij kan vinden die mij kan adviseren/bijstaan in een totaal oplossing. Ik ben technisch aangelegd maar mijn kennis over CV/afzuiging rijkt niet ver genoeg. Ik heb mij verdiept in de materie, ik zie echter door de bomen het bos niet meer. Vendoren verwijzen naar installateurs. Grote installateurs geven aan enkel nieuwbouw te willen doen en niet bestaande bouw. Kleine installateurs geven aan weinig tot geen ervaring te hebben, daarbij lees ik topics van gezinnen die 7 weken zonder warmte zitten en zie ik "pruts" maar ook "nette" installaties opgeleverd worden.
Hoe kan ik het beste voorwaarts gaan?

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

• Remtronica
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-02 23:03
Hallo, ik heb glas van het type hero glass k 7234/ce hero -glas 91343.004. Weet iemand toevallig of dit hr+ of hr++ is? Heb al contact gezocht met de fabrikant, maar helaas geen reactie, daarnaast heb ik de vlam test gedaan. Helaas werd ik hier ook niet wijzer van. Alvast bedankt

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:08
WeaZuL schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:52:
Ik heb een vraag over "van het gas af gaan". Ik zoek iemand/een partij die mij kan helpen met het selecteren en implementeren van een totaal oplossing. Ik woon in een huis (2016) gebouwd onder bouwbesluit 2012, alle verdiepingen vloerverwarming inclusief zolder. Ik zou graag een totaal oplossing willen, ventilatie (type-d?) verwamt en gekoeld. Vloerverwarming verwamt en "gekoeld". Tevens SWW, we hebben een 250l bad en stort douche waar elke dag gebruik van wordt gemaakt.
Mijn probleem is dat ik geen persoon/partij kan vinden die mij kan adviseren/bijstaan in een totaal oplossing. Ik ben technisch aangelegd maar mijn kennis over CV/afzuiging rijkt niet ver genoeg. Ik heb mij verdiept in de materie, ik zie echter door de bomen het bos niet meer. Vendoren verwijzen naar installateurs. Grote installateurs geven aan enkel nieuwbouw te willen doen en niet bestaande bouw. Kleine installateurs geven aan weinig tot geen ervaring te hebben, daarbij lees ik topics van gezinnen die 7 weken zonder warmte zitten en zie ik "pruts" maar ook "nette" installaties opgeleverd worden.
Welke regio zit je. In Ede zit Plushuis. Nicolaas adviseert zowel bij nieuwbouw als bij verduurzaaming van bestaande huizen.

• Termy

Termy

Remtronica schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:26:
Heb al contact gezocht met de fabrikant, maar helaas geen reactie, daarnaast heb ik de vlam test gedaan. Helaas werd ik hier ook niet wijzer van. Alvast bedankt
Je zag geen verkleurde (groen, staat me bij) vlam of hoezo werd je niet wijzer? Als je het niet zag helpt het om onder een grotere hoek (schuiner) naar de vlam te kijken.

• IvoB2
Remtronica schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:26:
Hallo, ik heb glas van het type hero glass k 7234/ce hero -glas 91343.004. Weet iemand toevallig of dit hr+ of hr++ is? Heb al contact gezocht met de fabrikant, maar helaas geen reactie, daarnaast heb ik de vlam test gedaan. Helaas werd ik hier ook niet wijzer van. Alvast bedankt
Staat de U-waarde dan niet gegraveerd in de afstandhouders?

• Peet-je
JDx schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:34:
[...]

Heb zo gauw geen foto, maar op dit filmpje kan je zien waarom in de tuin zinloos is, zou het wel willen, moet de gemeente ff die bomen kappen. Daarom liggen ze op het dak ook zo ver mogelijk naar achteren.

[YouTube: F16 Fighter Jet Emmen Netherlands]

Op seconde 0,01 zie je nog net mijn dak, tuin richt exact naar het zuiden (en al die eiken).

Bij sommige buren staan ze nog dichterbij, die hebben tot april zelfs schaduw op het dak.

Het ziet er wel mooi uit die bomen, maar je hebt 4 maanden schaduw tot op het dak, 4 maanden ben je bladeren aan het ruimen en de andere 4 maanden ben je aan het krabben van de processierupsen :')
Daar kan je de gemeente over aanspreken, fors snoeien sowieso en bestrijding processierups.

Wellicht eens kijken of het wortelen van zulke grote bomen schade in jullie tuinen veroorzaakt, risico op omvallen misschien en nagaan of verplaatsen door de gemeente evt. mogelijk is?
Zal wel i.c.m. plaatsing andere bomen zijn, maar ook argument i.v.m. diversiteit is mss. mogelijk een optie.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Peet-je schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:30:
[...]

Daar kan je de gemeente over aanspreken, fors snoeien sowieso en bestrijding processierups.

Wellicht eens kijken of het wortelen van zulke grote bomen schade in jullie tuinen veroorzaakt, risico op omvallen misschien en nagaan of verplaatsen door de gemeente evt. mogelijk is?
Zal wel i.c.m. plaatsing andere bomen zijn, maar ook argument i.v.m. diversiteit is mss. mogelijk een optie.
Een buurman waar een boom aan zijn kant van het voetpad staat, dus echt tegen zijn schutting aan heeft wel aanvraag bij de gemeente gedaan of die weg mag.

Dat is geen eik, maar die is echt mega.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Stuk over de thuisbatterij, het wordt bijna in alle opzichten nog niet echt aangeraden
https://www.nu.nl/wonen/6...-slaan-een-goed-idee.html

• Remtronica
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-02 23:03
Termy schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:13:
[...]

Je zag geen verkleurde (groen, staat me bij) vlam of hoezo werd je niet wijzer? Als je het niet zag helpt het om onder een grotere hoek (schuiner) naar de vlam te kijken.
Ik kon geen verschil zien tussen de vlammen. Ik zie er 4 met een normale kleur.

De gehele tekst wat ik kan lezen in het glas is:
23-03-10 691 343/ 1 hero-glas k 7234/ce hero -glas 91343.004

Meer staat er helaas niet in het glas. Is er een manier om toch achter te komen of het hr+ of hr++ is?

• WeaZuL

WeaZuL

deejeebv schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:55:
[...]

Welke regio zit je. In Ede zit Plushuis. Nicolaas adviseert zowel bij nieuwbouw als bij verduurzaaming van bestaande huizen.
Regio Brabant, ik heb gekeken en plushuis geeft zelf aan de regio van Ede / Amersfoort te prefereren, begrijpelijk....

• Peet-je
JDx schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:45:
[...]

Een buurman waar een boom aan zijn kant van het voetpad staat, dus echt tegen zijn schutting aan heeft wel aanvraag bij de gemeente gedaan of die weg mag.

Dat is geen eik, maar die is echt mega
Nou, precies, wat let je om het ook te proberen?

Kijk bijv. eens hoe de status is van het voetpad bij "jouw" boom èn de andere bomen (of de wortels bijv. schade veroorzaken) maar laat je ook op de hoogte houden van de stand van zaken door die buurman (wanneer is de aanvraag gedaan, welke behandeltermijn staat er voor i.v.m. evt. aanhaken qua klachten?)

Mocht dat niets worden, dien dan een verzoek in om op z'n minst te snoeien.

Iets met niet geschoten en mis enzo....

• GudZ
Ik kon het niet laten om deze te delen. _O-

[Voor 0% gewijzigd door GudZ op 20-01-2023 16:59. Reden: Smiley toegevoegd]

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:43
WeaZuL schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:52:
Het zou kunnen dat er bedrijven totaaloplossingen bieden maar na 5,5 jaar verbouwen en verduurzaming heb ik alleen nog vertrouwen in mijzelf en de tips van bijvoorbeeld tweakers. Er zitten belachelijk veel uren in, de helft snap ik nog niet, maar het gemiddelde installatie of bouwbedrijf voert uit. Ik vond alles zelf uitzoeken en coördineren leuk en leerzaam (veel foutjes gemaakt) maar zou het zo weer doen.
Maar je vraag beantwoorden: een architect of bouwkundige zou je misschien kunnen helpen.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• WeaZuL

WeaZuL

wheli schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:16:
[...]

Het zou kunnen dat er bedrijven totaaloplossingen bieden maar na 5,5 jaar verbouwen en verduurzaming heb ik alleen nog vertrouwen in mijzelf en de tips van bijvoorbeeld tweakers. Er zitten belachelijk veel uren in, de helft snap ik nog niet, maar het gemiddelde installatie of bouwbedrijf voert uit. Ik vond alles zelf uitzoeken en coördineren leuk en leerzaam (veel foutjes gemaakt) maar zou het zo weer doen.
Maar je vraag beantwoorden: een architect of bouwkundige zou je misschien kunnen helpen.
Architect of bouwkundige? Die hebben toch geen specialistische kennis m.b.t bepaalde typen warmtepompen en/of implementaties etc? Bouwtechnisch kom ik er wel uit, dwz, luchtinblaas en afzuigpunten, plaatsing van de installatie heb ik een idee over maar ik zou graag advies willen van en sparren met een expert en ben daarvoor bereid te betalen. Ik ben bouwtechnisch bereid de handjes te laten wapperen maar zodra de installatie gerealiseerd en aangesloten dient te worden, netjes, laat ik dat graag aan een professional over met kennis en ervaring.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik graag een "set it and forget it" oplossing wens, lees zo weinig mogelijk interventie. Dat hebben we nu ook met de Intergas ketel, staat 365 dagen op 20.5 omdat de vloeren zo traag opwarmen/afkoelen.
Alleen wil ik nu van gas af en zoek advies hoe dat te realiseren.

• wheli
Zeker wel: beide opleidingen gaan over kennis over de bouwschil, ventilatie, isolatie etc. Dat is veel theorie, de uitvoering wordt dan veelal door bouw- en installatiebedrijven gedaan.
Verder zit op dit forum heel veel kennis. Je zou gewoon een topic kunnen maken met je kenmerken van de bouw, verbruik etc en dan zoek je daar een uitvoerende partij bij. Maar mijn ervaring so far is dat er enkele goede adviesbureaus zijn maar ook erg veel cowboys en dat de adviseurs zelden zelf iets installeren.

• Supreme_One
  • Laatst online: 03-02 15:14
Wist niet precies waar ik het kwijt kon.
Woon in 2/1 woning uit 2008 150m2 en 521 m3 energielabel A. Snachts wordt de thermostaat op 15 graden gezet. Nu merk ik de laatste dagen 's nachts af en toe dat de CV ketel aanspringt om de woonkamer op 15 graden te houden. Vorige maand met de kou was dit nog niet het geval.

Overdag probeer ik de verwarming zo min mogelijk aan te zetten is dit slim? Of is constant op 17 graden (wil niet teveel stoken) zuiniger. Ik zet hem vaker overdag op 15 graden als ik ff weg ben en dan weer naar 17 paar uur later als ik thuis ben. Op 15 graden stook ik toch zo'n 3 m3. Alleen in de keuken, hal en woonkamer + badkamer staat de verwarming aan (badkamer voor de afzuiger van WTW met de hoop dat het warme lucht afzuigt en via de woonkamer warmere lucht inblaast).

Ik kon hier nergens antwoord op vinden dat je snachts de verwarming lager moet zetten oke, maar wat is zuiniger overdag een constante temperatuur of variabel?

• Termy

Termy

@Supreme_One Gesteld dat je altijd met dezelfde efficiëntie stookt is nachtverlaging zuiniger want je warmteverlies is bij kleiner temperatuurverschil gewoon kleiner.

• Supreme_One
Termy schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:14:
@Supreme_One Gesteld dat je altijd met dezelfde efficiëntie stookt is nachtverlaging zuiniger want je warmteverlies is bij kleiner temperatuurverschil gewoon kleiner.
Ik bedoelde meer voor overdag :) 's nachts zet ik de verwarming sowieso op 15 graden.

• Termy

Termy

Supreme_One schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:16:
[...]

Ik bedoelde meer voor overdag :) 's nachts zet ik de verwarming sowieso op 15 graden.
Zelfde principe. Meer temperatuurdelta = meer warmteverlies = meer verbruik.

De overwegingen om het niet te doen komen vooral voort uit comfort en of je verwarming snel of langzaam werkt. Vloerverwarming kan vrij traag zijn als het een enorme plak beton moet verwarmen waardoor je effectief weinig wint met de verlaging (afkoelen gaat ook traag) en je qua comfort het beter vast kan zetten.

Maar hoe dan ook: bij gelijke efficiëntie van stoken (dus in HR-bereik met een ketel, of COP van een warmtepomp), geeft een hogere kamertemperatuur altijd meer verbruik omdat het warmteverlies gewoon hoger is.

• Supreme_One
Termy schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:22:
[...]

Zelfde principe. Meer temperatuurdelta = meer warmteverlies = meer verbruik.

De overwegingen om het niet te doen komen vooral voort uit comfort en of je verwarming snel of langzaam werkt. Vloerverwarming kan vrij traag zijn als het een enorme plak beton moet verwarmen waardoor je effectief weinig wint met de verlaging (afkoelen gaat ook traag) en je qua comfort het beter vast kan zetten.

Maar hoe dan ook: bij gelijke efficiëntie van stoken (dus in HR-bereik met een ketel, of COP van een warmtepomp), geeft een hogere kamertemperatuur altijd meer verbruik omdat het warmteverlies gewoon hoger is.
Ik heb geen vloerverwarming ben het vergeten aan te geven. Dus ipv. 8 uur op 17 graden 11 uur op 15 graden (springt de ketel ook af en toe voor aan) vervolgens 15 uur op 17 graden enz enz. Kan ik beter voor 17 graden de hele dag gaan (wil niet hoger stoken).

Duidelijk

• Termy

Termy

Supreme_One schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:26:
[...]

Ik heb geen vloerverwarming ben het vergeten aan te geven. Dus ipv. 8 uur op 17 graden 11 uur op 15 graden (springt de ketel ook af en toe voor aan) vervolgens 15 uur op 17 graden enz enz. Kan ik beter voor 17 graden de hele dag gaan (wil niet hoger stoken).

Duidelijk
Dan heb je het toch niet goed gelezen :P. De hele dag 17 graden zal meer kosten dan gedeeltelijk naar 15 verlagen (wederom: met de kanttekening dat ik hier uit ga van even efficient stoken in beide gevallen). Het verschil tussen 17 graden binnen en 0 graden buiten is groter dan 15 graden binnen en 0 graden buiten dus het warmteverlies is groter en daar moet je meer voor stoken.

Anders gezegd: als je het warmteverlies integreert over een dag dan zal het totale energieverbruik hoger zijn bij constant 17 dan bij gedeeltelijk 17 en 15. Dat je meer nodig hebt dan alleen je warmteverlies compenseren om van 15 naar 17 te gaan is niet relevant als je op dat moment even efficient stookt als om het op 15 of 17 te houden.

Als je COP van een warmtepomp instort op het vermogen dat nodig is om te verwarmen naar 17 graden wanneer het buiten koud is dan zal het goedkoper kunnen zijn om het constant op 17 te houden (mogelijk ook ivm defrosts die je meer zult hebben met hoger vermogen).

In principe is het het beste om het gewoon beide zelf te testen over een relatief lange periode waarvan je goed kan bijhouden wat de omstandigheden waren en op gewogen graaddagen oid te normaliseren. Dan neem je mee wat er allemaal specifiek aan jouw situatie is.

• Gerardus1956
  • Laatst online: 02-02 22:19
Warmteverlies is hoger bij hogere temperaturen, maar het opstoken hoeft niet met dezelfde efficiëntie te gaan als gewoon op hetzelfde temperatuur te houden.
Zo heb ik een huis met veel energie-inhoud, maar met relatief kleine radiatoren ivm tussenwoning. Als ik het huis iedere morgen 3 a 4 graden ineens zou opstoken, krijg ik hele hoge watertemperaturen. Dan stook ik echt niet in het HR+ gebied. Erg comfortabel was het ook niet als het 's morgens heel lang duurt dat het huis warm is. Daarom is onze nachttemperatuur 17 graden en wordt het thermostaat 's morgens naar 18 gezet. 's avonds komt daar nog iets bij. Heel comfortabel terwijl ons gasverbruik afgelopen jaar 500 kuub was.

Overdag korte tijd van 17 naar 15 gaan zal weinig besparen terwijl dat met langere perioden wel kan uitmaken.

VW ID3

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ik zou gewoon kijken hoe koud het 's nachts wordt zonder de verwarming aan en daar een halve graad onder zetten, dan hoeft ie niet voor een halve graad steeds aan te springen, nu springt ie steeds aan bij 14,5 terwijl het misschien niet kouder wordt dan dat of 14.

• Termy

Termy

Zoals ik zei dus.. als je even efficiënt stookt in beide gevallen. Of dat voor hem geldt zal hij zelf moeten uitzoeken maar puur natuurkundig gezien betekent elke verlaging een vermindering van verbruik.

• wheli
Je kan ook je CV begrenzen op 58 (of 50) graden en kijken hoe lang opwarmen dan duurt. Duurt dat telkens langer dan dat je van huis bent: dan is het beter om hem op 17 te laten staan. Krijg je het prima snel warm: dan verlaging toepassen. Je blijft altijd in HR+ gebied.

• NIB0R
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Remtronica schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:27:
[...]

Meer staat er helaas niet in het glas. Is er een manier om toch achter te komen of het hr+ of hr++ is?
Als alle 4 de vlammen dezelfde kleur hebben dan is het gewoon dubbel glas. Geen hr+ en geen hr++.

• Gerardus1956
  • Laatst online: 02-02 22:19
wheli schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 21:10:
Je kan ook je CV begrenzen op 58 (of 50) graden en kijken hoe lang opwarmen dan duurt. Duurt dat telkens langer dan dat je van huis bent: dan is het beter om hem op 17 te laten staan. Krijg je het prima snel warm: dan verlaging toepassen. Je blijft altijd in HR+ gebied.
Dat is een manier. Je kunt ook de temperatuur meten of voelen als je het huis aan het opwarmen bent. Verbrand je je handen aan een leiding, weet je dat je ketel niet meer aan het condenseren is. Regelmatig voel ik zo aan leidingen. Het nadeel van begrenzen is dat een ketel erg gaan pendelen. (vaak aan en uit)
De instelling van je nachttemperatuur is zo een afweging tussen kosten en comfort en voor ieder huis anders.
Wij kiezen er voor om weinig aan nachtverlaging te doen en alleen de benedenverdieping te verwarmen. Ketel brandt zo met het beste rendement en we hebben een aardig hoog comfort.

VW ID3

• wheli
Pendelen hangt af van het (minimum) vermogen van je ketel. Mijn ervaring (eigen huis en vrijwillig energie adviseur) is dat pendelen optreedt bij aanvoertemperaturen onder de 40-45 graden en te weinig flow (niet op elke ketel vrij in te stellen). Met een P1 meter en een nieuwe (ESRM 5) slimme meter kan je pendelen er makkelijk uit halen trouwens.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:58

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik zou met vragen over "pendelen" en efficiënt stoken misschien het toepasselijke topic over
"Gas besparen door middel van CV tuning - deel III" raadplegen.
Soms zijn er interessante antwoorden te vinden, o.a. in de TS over pendelen.

@wheli Hoe kan je trouwens met een P1 meter (dongle? o.i.d.) i.c.m. een SMR 5 slimme meter
er achter komen dat de ketel pendelt?

[Voor 13% gewijzigd door dunklefaser op 22-01-2023 10:52]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 03-02 19:09
wheli schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:10:
Pendelen hangt af van het (minimum) vermogen van je ketel. Mijn ervaring (eigen huis en vrijwillig energie adviseur) is dat pendelen optreedt bij aanvoertemperaturen onder de 40-45 graden en te weinig flow (niet op elke ketel vrij in te stellen). Met een P1 meter en een nieuwe (ESRM 5) slimme meter kan je pendelen er makkelijk uit halen trouwens.
Kun je aangeven hoe je pendelen met een P1 en ESMR5 slimme meter eruit kunt halen?
Dank.

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:16
Remtronica schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:27:
[...]

Die nummers hebben te maken met het KOMO certificaat. Hier vind je de oude catalogus van Hero:
https://www.yumpu.com/nl/...solierg-nl-0501-hero-glas

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:38
Als het goed is wordt er binnenkort een Quatt hybride warmtepomp bij ons geinstalleerd.

Ik zie dit als een goede stap naar een gasvrije woning.

Koken gebeurd al elektrisch, en verwarmen ook grotendeels, met behulp van een airco.

Ik hoop dat Quatt mee gaat werken aan de cv ketel overbodig maken voor verwarming, qua capaciteit zou het moeten kunnen (5KW airco krijgt het over het algemeen al warm, tenzij het echt ruim onder de 0 gaat).

Als ik de Quatt deze winter en begin van komende winter wat kan uittesten kan ik met een beetje mazzel winter 2023 - 2024 na installatie van een (warmtepomp) boiler de cv ketel de deur uit doen.

Nu vroeg ik me af: is het een idee om een warmtewisselaar aan de warme (het huis inkomende) leiding van de Quatt te zetten, en deze het koude water wat de cv ketel instroomt te laten voorverwarmen?

Je krijgt dan basaal de volgende situatie, waarbij de warmtewisselaar (oranje), en koudwaterleiding (blauw-geel) zijn ingetekend.

Nadeel: je pompt kou het huis in. Daar heb ik echter ook weer niet zo heel veel moeite mee, aangezien je over het algemeen geen uren doucht, en er dankzij de airco toch bijna altijd overcapaciteit zal zijn.

Voordelen: nu minder gas verbruik, en als er tzt een warmtepompboiler komt heb je in minder mate een dubbele overbodige actie, waarbij de warmtepomp warmte het huis in pompt, en de warmtepompboiler deze verder verplaatst het water in. Een bijkomend voordeel als de cv ketel de deur uit is, is dat je op dat moment de koudwater aanvoerleiding na de warmtewisselaar ver kunt dichtknijpen, zodat er minder snel warmte uit het huis onttrokken wordt, en het water wat de boiler in gaat meer tijd heeft om op te warmen in de warmtewisselaar, waardoor het warmer de boiler in gaat.

Mijn vragen:
- Zie ik dingen over het hoofd waar ik nog geen rekening mee houd?

- Wat is de efficientie van een warmtewisselaar? Neem bijv. deze wisselaar:
https://www.ho-michielsen...28kF-uV1Tf8gaAjUWEALw_wcB
Ik kan nergens vinden hoe efficient deze zijn in warmte uitwisselen. Voor douchewater warmtewisselaars is dit wel (meestal ergens tussen 50 en 70%) te vinden, maar voor normale water / water wisselaars kan ik niets vinden. En zonder zulke gegevens is het moeilijk om te berekenen wat het oplevert.

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:25
onlinaius schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 01:44:
Als het goed is wordt er binnenkort een Quatt hybride warmtepomp bij ons geinstalleerd.

Koken gebeurd al elektrisch, en verwarmen ook grotendeels, met behulp van een airco.

Ik hoop dat Quatt mee gaat werken aan de cv ketel overbodig maken voor verwarming, qua capaciteit zou het moeten kunnen (5KW airco krijgt het over het algemeen al warm, tenzij het echt ruim onder de 0 gaat).

Als ik de Quatt deze winter en begin van komende winter wat kan uittesten kan ik met een beetje mazzel winter 2023 - 2024 na installatie van een (warmtepomp) boiler de cv ketel de deur uit doen.

Nu vroeg ik me af: is het een idee om een warmtewisselaar aan de warme (het huis inkomende) leiding van de Quatt te zetten, en deze het koude water wat de cv ketel instroomt te laten voorverwarmen?

Je krijgt dan basaal de volgende situatie, waarbij de warmtewisselaar (oranje), en koudwaterleiding (blauw-geel) zijn ingetekend.

[Afbeelding]

Nadeel: je pompt kou het huis in. Daar heb ik echter ook weer niet zo heel veel moeite mee, aangezien je over het algemeen geen uren doucht, en er dankzij de airco toch bijna altijd overcapaciteit zal zijn.

Voordelen: nu minder gas verbruik, en als er tzt een warmtepompboiler komt heb je in minder mate een dubbele overbodige actie, waarbij de warmtepomp warmte het huis in pompt, en de warmtepompboiler deze verder verplaatst het water in. Een bijkomend voordeel als de cv ketel de deur uit is, is dat je op dat moment de koudwater aanvoerleiding na de warmtewisselaar ver kunt dichtknijpen, zodat er minder snel warmte uit het huis onttrokken wordt, en het water wat de boiler in gaat meer tijd heeft om op te warmen in de warmtewisselaar, waardoor het warmer de boiler in gaat.

Mijn vragen:

Ik kan nergens vinden hoe efficient deze zijn in warmte uitwisselen. Voor douchewater warmtewisselaars is dit wel (meestal ergens tussen 50 en 70%) te vinden, maar voor normale water / water wisselaars kan ik niets vinden. En zonder zulke gegevens is het moeilijk om te berekenen wat het oplevert.
De efficiëntie van een warmtewisselaar in een gesloten circuit is (los van eventueel verlies richting de buitenlucht wat je met leidingen heb) 100% aangezien alle energie die je er niet uithaalt in het circuit blijft zitten als je begrijpt wat ik bedoel.

Ik zou echter adviseren om de opstelling voor het voorverwarmen niet te doen met de volgende redenen:
Je quatt werkt waarschijnlijk met een delta T van 3 graden met war, op bijvoorbeeld 35 graden. Nadat dit 35 graden warme water je waterleiding tegenkomt in de warmtewisselaar zakt dit tot 10-25 graden, waarbij de quatt in de 2e ronde dus een aanvoer temperatuur zal krijgen van 13-28, potentieel schiet hij dan al in storing of zal dit proberen te corrigeren met een hoger vermogen maar. Als je dan stopt met douchen moet hij weer aftoeren en heb je kans dat hij ten onrechte afslaat of weer in storing schiet

6760wp enphase zuid-west, 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• big bang
@onlinaius is het niet makkelijker om een standaard douche-wtw te installeren? Dan bereik je min of meer het zelfde resultaat zonder dat je aan de wp hoeft te morren. Moet je natuurlijk wel de mogelijkheid hebben tot een (bij voorkeur verticale) installatie.

Edit: ik denk dat je daar zelfs nog wel meer mee bereikt, gezien je daarvoor warmte gebruikt die anders letterlijk “down the drain” gaat. Een douche wtw kan natuurlijk ook nog icm wat je hierboven bedacht hebt.

[Voor 29% gewijzigd door big bang op 24-01-2023 08:18]

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Ik zou de vraag ook even droppen in het topic mrdop in "Ervaringen met Quatt?"
Daar zitten inmiddels de eerste mensen die ervaringen hebben met de machine van deze startup. Overigens in mijn beeld best positieve verhalen. Geloof dat de pilot fase nu langzamerhand naar roll out gaat.

Succes!
onlinaius schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 01:44:

[Afbeelding]

Mijn vragen:

• Gramser
Dit topic nog eens doorbrowsend, de laatste dagen, kom ik tot de conclusie dat als ik vijf jaar geleden op het kennisniveau was geweest waar ik nu ben, ik sommige zaken van onze verbouwing toch echt wel anders had aangepakt. En niet eens heel anders hoor, gewoon wat slimmigheidjes die verduurzaming en besparing in de hand werken. Zoals een douche-wtw, of slim omgaan met de retourleiding van de badkamerverwarming (die had als een lus onder de vloer gelegd kunnen worden, voor net dat beetje "gratis" vloerverwarming).

Waar ik dan wel weer blij mee ben is dat ik al wel had nagedacht over de "technische ruimte" / bijkeuken, waar nu ruimte is voor een boilervat en waar de leidingen van de warmtepomp direct zijn aangesloten op de nu pomploze verdeler. Zo ook met de zonnepanelen: de eerste set heb ik me SolarEdge laten aanpraten, de tweede set is een stringomvormer die een veel betere efficiëntie haalt.

Maar het allermooiste vind ik dat we met een redelijk goed, maar niet volledig, geïsoleerd jaren '30 huisje van het gas af zijn gegaan (althans, als de WPB eindelijk wordt geplaatst). Gewoon een paar jaar eerder dan gepland, vooral veroorzaakt door dat Russische geklootviool, en omdat we hebben gespaard de laatste jaren. Goedkoop wordt het nooit, maar ik heb nog geen moment spijt.

Doe niet te moeilijk mensen, het kan gewoon. Lees je in, bereid voor wat je kunt, ga op zoek naar een goede installateur en neem daar de tijd voor. Het hoeft niet morgen af.

[Voor 12% gewijzigd door Gramser op 24-01-2023 08:36]

OhSunnyDay

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:05
Gramser schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:30:
Dit topic nog eens doorbrowsend, de laatste dagen, kom ik tot de conclusie dat als ik vijf jaar geleden op het kennisniveau was geweest waar ik nu ben, ik sommige zaken van onze verbouwing toch echt wel anders had aangepakt. En niet eens heel anders hoor, gewoon wat slimmigheidjes die verduurzaming en besparing in de hand werken. Zoals een douche-wtw, of slim omgaan met de retourleiding van de badkamerverwarming (die had als een lus onder de vloer gelegd kunnen worden, voor net dat beetje "gratis" vloerverwarming).

Waar ik dan wel weer blij mee ben is dat ik al wel had nagedacht over de "technische ruimte" / bijkeuken, waar nu ruimte is voor een boilervat en waar de leidingen van de warmtepomp direct zijn aangesloten op de nu pomploze verdeler. Zo ook met de zonnepanelen: de eerste set heb ik me SolarEdge laten aanpraten, de tweede set is een stringomvormer die een veel betere efficiëntie haalt.

Maar het allermooiste vind ik dat we met een redelijk goed, maar niet volledig, geïsoleerd jaren '30 huisje van het gas af zijn gegaan (althans, als de WPB eindelijk wordt geplaatst). Gewoon een paar jaar eerder dan gepland, vooral veroorzaakt door dat Russische geklootviool, en omdat we hebben gespaard de laatste jaren. Goedkoop wordt het nooit, maar ik heb nog geen moment spijt.

Doe niet te moeilijk mensen, het kan gewoon. Lees je in, bereid voor wat je kunt, ga op zoek naar een goede installateur en neem daar de tijd voor. Het hoeft niet morgen af.
Ik ben 2,5 jaar geleden begonnen, en dankzij de enorme schat aan informatie van Tweakers.net uiteindelijk wel de meeste keuzen slim kunnen maken. Al is het soms meer geluk achteraf dan wijsheid vooarf :9

Zoals: CV-ketel hing op zolder, maar wilden we verkameren, dus naar de schuur verplaatst + verleggen leidingwerk. Bleek een meesterzet te zijn toen ik een jaar later ging verdiepen in het concept WP, aangezien al het leidingwerk nu al van beneden gevoed werd.

Waar heb ik spijt van? Geen vloerverwarming. Wilde ik wel, maar er zat nog een mooie vloer in, en vrouwlief wilde die behouden. 6 maanden later een enorme lekkage gehad, dus vloer er alsnog uit, maar had zelf niet de puf om zo ad-hoc de VVW uit te denken + nergens mensen te vinden die op stel en sprong iets voor je gaan doen.

En overal steenwol gebruikt in plaats van milieuvriendelijker katoen.

Anderzijds, hier woning uit 1939, nu goed nageïsoleerd (op het glaswerk na), met WP en oude dikke radiatoren houd het goed warm. DWTW is ook een leuke bonus. PV komt over een paar maanden.

Al met al: gezien het overige verbouwwerk, toch best aardig gelukt allemaal. En de kennis en inzichten zijn stukken verder dan 5 jaar terug.

• big bang
Vergeet niet: “the best is the enemy of the good”. Al te veel streven naar de perfecte uitwerking staat het realiseren van een goede oplossing in de weg. Dat je achteraf dingen anders zou doen is niet erg, want als je dat had willen weten was je nu misschien nog niet begonnen.

• Gramser
big bang schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:23:
Vergeet niet: “the best is the enemy of the good”. Al te veel streven naar de perfecte uitwerking staat het realiseren van een goede oplossing in de weg. Dat je achteraf dingen anders zou doen is niet erg, want als je dat had willen weten was je nu misschien nog niet begonnen.
Kijk, dát vind ik nou een hele mooie relativerende insteek! Ik ga die uitspraak onthouden _/-\o_

OhSunnyDay

• Zwartoog
big bang schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:23:
Haha, vooral dat laatste. Mijn vrouw is van het maken van "lijstjes" van wat er nog moet gebeuren en in welke volgorde, en vind het enigszins frustrerend dat ik daar niet naar kijk en gewoon doe :D Ik zeg: "als ik van tevoren een lijstje had gehad met wat we allemaal zouden moeten doen, was ik er nooit aan begonnen" :P

Ik maak tenminste dingen af, dus komt wel goed *;

• onlinaius
LinuZZ schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 03:58:
waarbij de quatt in de 2e ronde dus een aanvoer temperatuur zal krijgen van 13-28, potentieel schiet hij dan al in storing of zal dit proberen te corrigeren met een hoger vermogen maar. Als je dan stopt met douchen moet hij weer aftoeren en heb je kans dat hij ten onrechte afslaat of weer in storing schiet
Daar heb ik ook over na lopen denken. Dat was een van de redenen dat ik wat meer inzicht wilde krijgen in de efficientie van de warmtewisselaar. Ik begrijp dat deze feitelijk 100% is, omdat er geen warmte verloren gaat, maar ik bedoelde eigenlijk meer:

Cv water in: 32 graden
SWW water in: 9 graden
Cv water uit: 9 graden
SWW water uit: 32 graden

Betekend dan voor mij een 100% efficientie. Ik begrijp uiteraard dat dit niet haalbaar is, maar het is wel een verschil of de warmtewisselaar het SWW in bovenstaande voorbeeld tot 29 graden krijgt, of bijvoorbeeld maar tot 20.

Corrigeren met een hoger vermogen vind ik niet perse een probleem. Ook bij een hoger vermogen zal de warmtepomp over het algemeen een hogere efficientie hebben dan de cv ketel. Ik zou dan op de 'normale douchetijden' denk ik ook de temperatuur in huis een beetje (0.5 tot 1 graad) hoger zetten. Hierdoor is er meer temperatuur beschikbaar, en zal de Quatt actief zijn op het moment dat je gaat douchen.

In storing schieten lijkt me eerlijk gezegd niet. Een snelle afkoeling kan ook in normale operatie ontstaan, als je een aantal deuren naar buiten open laat staan.

Mijjn vraag naar de efficientie kwam ook voort uit het verder willen berekenen wat de retour temperatuur wordt na enkele rondes door het cv systeem. We hebben hier op het grootste gedeelte van de benedenverdieping vloerverwarming, ruwweg zo'n 68 m2. De hartleidingafstand weet ik niet, het is aangelegd in 1997, dus waarschijnlijk in beton gegoten, er is dus aardig wat thermische massa.

Als je onderstaande tabel neemt zie je dat in het negatiefste geval, bij een hartleiding afstand van 20cm er zo'n 4.8w per graad verschil per m2 aan warmteuitwisseling is.

https://www.klusidee.nl/pdf/warmte%20afgifte%20tabel.pdf

Dat betekend dat de woning per graad dat de cv waterleiding onder de huistemperatuur zakt 326.4 watt aan warmte aan de leiding terug geeft.

Als ik in excel een aantal cycles doorreken met een warmtewisselaar efficientie van 0.6 (dus CV water komt op 60% van de temperatuur van de Quatt output) gaat er aan het eind van de douchebeurt water van zo'n 17 graden het vloerverwarmingssysteem in, en de vloer warmt deze een ruime graad op tot 18.58 graden.

Daarbij heb ik wel puur gerekend met een huistemperatuur van 21 graden, de vloer zal (als de vloerwarming op dat moment aanstaat), warmer zijn dan de 21 graden van de woning, dus de eerste cycles zullen efficienter zijn.

• onlinaius
big bang schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:16:
@onlinaius is het niet makkelijker om een standaard douche-wtw te installeren? Dan bereik je min of meer het zelfde resultaat zonder dat je aan de wp hoeft te morren. Moet je natuurlijk wel de mogelijkheid hebben tot een (bij voorkeur verticale) installatie.

Edit: ik denk dat je daar zelfs nog wel meer mee bereikt, gezien je daarvoor warmte gebruikt die anders letterlijk “down the drain” gaat. Een douche wtw kan natuurlijk ook nog icm wat je hierboven bedacht hebt.
De douche warmtewisselaar gaat er ook waarschijnlijk nog wel eens komen, maar dat wordt zodra de douche verbouwt wordt (en dat zit de komende jaren nog niet in de planning).

Een douche warmtewisselaar heeft ook een aanschafprijs die fors hoger ligt. Uiteindelijk verdienen we die wel terug, maar de terugverdientijd ligt wel aardig aan de hoge kant (boven de 7 jaar als ik er mee ga rekenen), uiteraard afhankelijk van gas en elektriciteitsprijzen (deels beinvloed door het afbouwen van de salderingsregeling).

• onlinaius
HaraldBou schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:24:
Ik zou de vraag ook even droppen in het topic mrdop in "Ervaringen met Quatt?"
Daar zitten inmiddels de eerste mensen die ervaringen hebben met de machine van deze startup. Overigens in mijn beeld best positieve verhalen. Geloof dat de pilot fase nu langzamerhand naar roll out gaat.

Succes!

[...]
Daar ben ik ook redelijk actief, maar ik dacht dat deze hier beter past, aangezien dit eigenlijk een vraag is die met warmtepompen en duurzaamheid in het algemeen te maken heeft.

Dat ik er een Quatt aan wil hangen doet hiervoor wat minder ter zake, het zou in principe iedere (hybride) warmtepomp kunnen zijn, en dat zou de afweging niet veranderen.

• big bang
onlinaius schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:51:
[...]
Een douche warmtewisselaar heeft ook een aanschafprijs die fors hoger ligt. Uiteindelijk verdienen we die wel terug, maar de terugverdientijd ligt wel aardig aan de hoge kant (boven de 7 jaar als ik er mee ga rekenen), uiteraard afhankelijk van gas en elektriciteitsprijzen (deels beinvloed door het afbouwen van de salderingsregeling).
Aanschafprijs: €535 inc btw

Besparing: 500kWh per jaar (bij een huishouden van 3 personen). Een kWh kost nu zo'n €0,75, maar ga voorzichtig uit van €0,50 en de terugverdientijd is 2,14 jaar.

Uitgaande van zelf installeren, en je eigen uren niet rekenen etc. Echter zelfs al laat je het doen a €500 dan nog is het een hele nette TVT.

[Voor 7% gewijzigd door big bang op 24-01-2023 11:59]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
big bang schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:57:
[...]

Besparing: 500kWh per jaar (bij een huishouden van 3 personen). Een kWh kost nu zo'n €0,75, maar ga voorzichtig uit van €0,50 en de terugverdientijd is 2,14 jaar.

Uitgaande van zelf installeren, en je eigen uren niet rekenen etc. Echter zelfs al laat je het doen a €500 dan nog is het een hele nette TVT.
Die besparing van 500 kWh (bij SWW via warmtepomp) is wel heel optimistisch.

• big bang
Ik kan helaas niet zo snel vinden hoe milieucentraal aan die 500kWh komt, maar hij staat wel onder het kopje "Besparing douche-wtw met warmtepomp"

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
big bang schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:04:
Ik kan helaas niet zo snel vinden hoe milieucentraal aan die 500kWh komt, maar hij staat wel onder het kopje "Besparing douche-wtw met warmtepomp"
Hier staan meer realistische gegevens: Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?

• onlinaius
[...]

Wij zijn echter met 2 personen, en douchen tussen de 7 en de 10 kuub gas per maand weg (waarvan in de koudere maanden ook nog eens 0.5 - 1 kuub in badwater wordt gestoken).

Laten we even het midden pakken, 8.5 kuub (en ik denk dat we daar gemiddeld nog onder zitten), dan zit je met een prijs van 1.50 (niet onrealistisch gok ik als langjarig gemiddelde?) op 12.75 per maand = 153 per jaar.

Laten we zeggen dat de WW 60% bespaart = 91.8 per jaar, dan worden de terugverdientijden al anders.

Ik zou het nog steeds wel laten doen, maar zo rooskleurig zijn die terugverdientijden niet als je zoals ons weinig kuub per maand gebruikt voor de douche.

• big bang
onlinaius schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:21:
[...]

Laten we zeggen dat de WW 60% bespaart = 91.8 per jaar, dan worden de terugverdientijden al anders.

Ik zou het nog steeds wel laten doen, maar zo rooskleurig zijn die terugverdientijden niet als je zoals ons weinig kuub per maand gebruikt voor de douche.
Hoe minder je doucht, hoe minder er te besparen valt natuurlijk. Ik zou zo'n ding dan ook niet snel installeren voor een gastenbadkamer die 10x per jaar gebruikt wordt.

[Voor 27% gewijzigd door big bang op 24-01-2023 12:29]

• Gramser
Verduurzaming is niet altijd zonder risico...

https://nos.nl/artikel/24...tallatie-van-zonnepanelen

Maar dat zou met deze dingen eigenlijk tot het verleden moeten behoren. Uitklappen en opwekken maar! https://nos.nl/artikel/24...ambia-van-stroom-voorzien

[Voor 43% gewijzigd door Gramser op 24-01-2023 13:18]

OhSunnyDay

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Tjah, koken, fietsen, zwemmeb etc. ook niet.

• IvoB2
[...]

Wanneer je zo rekent uiteraard wel.
Maar jouw rekening is niet noodzakelijk de rekening van een ander. :)
Voor de een zal het dus wel uitkunnen en voor een ander niet. Voor mij bv. al niet: geen gas, PV welke meer produceert dan er verbruik is en SWW-boiler o.a. via WP (de kost voor SWW is dus gewoon het verlies aan injectievergoeding welke nu op 20 c€/kWh staat en 150 l opwarmen vraagt afhankelijk van het seizoen zo'n 500 Wh tot 2 kW waarbij één douchebeurt (2 personen) 10 tot 30 l vergt. Geeft een totaal ander resultaat. De mogelijke besparing die jij aangeeft (500 kWh) verbruik ik op jaarbasis voor SWW niet eens. En wat je niet verbruikt kost niets en vraagt dan ook geen bijkomende investering om te kunnen besparen.
Waarmee ik niet zeg dat het voor een ander, met een ander verbruiksprofiel, niet weer heel anders kan uitkomen.

[Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 24-01-2023 13:59]

• Zwartoog
big bang schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:04:
Meten is weten, hier uitgebreid rapport:
Zwartoog in "Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?"

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-02 20:10

silverball

De wagen voor moderne mensen

Mag ik een korte vraag tussendoor gooien?

Ik kom niet uit met de minimale systeeminhoud van een 75 liter voor een panasonic 5kW of zelfs 100l voor een panasonic 7kW monobloc warmtepomp. Grofweg heb ik een systeeminhoud van 60liter.

Kan ik een klein buffervat in het midden van het systeem plaatsen tegen pendelen? (dus op de zolder?) Daar heb ik wat ruimte, in de rest van de woning wordt 't heel lastig.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Gramser schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:30:

Je laatste alinea slaat m.i. wel de spijker op zijn kop hoor. Ik woon in een wijk uit begin jaren 70. Onze gemeente heeft aangegeven dat een van de opties om van het gas af te gaan een warmtenet is. Het gedwongen stoppen met gas is hier niet echt goed gevallen. Eerder heb ik al eens een whatsappje gedeeld die rond ging door het dorp waarin gesteld werd dat het een ton zou kosten (80k daarvan had betrekking op isolatie wat in de basis niets met gasloos wonen te maken heeft).

Gisteren werden we als straat geïnformeerd op het gemeentehuis, hierin werd het proces besproken en werden kort de opties benoemd (individueel van het gas, kleinschalige WKO, warmtenet of wachten op waterstof/andere alternatieven). Onze straat bestaat voor 50% uit pensionado's en 50% dertigers. Voor velen was maar één ding relevant: wat zijn de kosten. Bij een enkeling vanwege een schijnbaar moeilijke financiële situatie, maar bij de pensionado's heerst echt het gevoel dat zij 'moeten betalen voor de jonkies'.
Ondanks dat de betreffende ambtenaar noemde dat 1) het niet binnen enkele jaren hoeft, 2) het niets doen zorgt voor waardevermindering, 3) het niet eens per sé duurder hoeft te zijn / gepaard gaat met hoge initiële investeringen, was het enige dat bleef hangen de - door diverse aanwezigen - volledig uit de lucht gegrepen bedragen van 30k, 50k, 80k of 100k welke hiermee gemoeid zouden zijn. Een van de aanwezigen is op dit moment bezig met een full electric warmtepomp te plaatsen en hij noemde dat hij 50k had geleend voor het isoleren van de zolder + zonnepanelen + enkele nieuwe kozijnen + warmtepomp en hij nu geen kosten voor energie meer had en alleen de aflossing van de lening welke gelijk is aan de energiekosten van 2 jaar terug. Toch bleef alleen die 50k hangen... "ja maar ik heb geen 50k / ik ga geen 50k lenen / ik kan geen 50k lenen"
Wat ook niet meehielp was dat één van de bewoners meldde dat hij slechts € 32 per maand betaalde en dat hij weigerde te geloven dat enig alternatief goedkoper zou zijn. Dat was weer olie op het vuur voor m.n. de ouderen. Hierbij ging men volledig voorbij aan het feit dat de betreffende bewoner (zoals bleek bij navraag): nog een oud 5 jarig contract had, zonnepanelen had én 's winters de helft van de tijd in zijn vakantiehuis in zuid Spanje doorbracht.

Minstens de helft van de pensionado's uit onze straat gaat niet meemaken dat we 100% gasloos zijn en tóch zijn ze tegen.

't was net de politiek in het klein...

• big bang
Nice. Ik denk dat de efficiëntie iets toe neemt als je met twee kort achter elkaar doucht. De eerste paar(?) minuten doet de douche-wtw niet of nauwelijks iets, gezien het water en later de pijp nog aan het opwarmen zijn. Als er net iemand voor je heeft gedoucht dan heb je dat niet.

Overigens zit er in ons geval een extra voordeel in dat we met een iets kleinere boiler toe kunnen. Je doucht deze immers minder snel leeg. Daarmee verdien je direct al een deel terug. Overige kosten zijn bij ons marginaal i.v.m. casco nieuwbouw.

• Gramser
Tehh schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:46:
[...]

Tjah, koken, fietsen, zwemmeb etc. ook niet.
Ja maar gebeuren daarbij beroepsmatig dezelfde percentages aan ongelukken :+ ? Als ik een keer uit eten ga en ik iemand opdracht geef mijn eten te maken, verwacht ik toch slechts in een heel klein percentage van de gevallen dat hij of zij op een mes valt en zichzelf dodelijk verwondt.

OhSunnyDay

• Gramser
Tehh schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:46:
[...]

Je laatste alinea slaat m.i. wel de spijker op zijn kop hoor. Ik woon in een wijk uit begin jaren 70. Onze gemeente heeft aangegeven dat een van de opties om van het gas af te gaan een warmtenet is. Het gedwongen stoppen met gas is hier niet echt goed gevallen. Eerder heb ik al eens een whatsappje gedeeld die rond ging door het dorp waarin gesteld werd dat het een ton zou kosten (80k daarvan had betrekking op isolatie wat in de basis niets met gasloos wonen te maken heeft).

Gisteren werden we als straat geïnformeerd op het gemeentehuis, hierin werd het proces besproken en werden kort de opties benoemd (individueel van het gas, kleinschalige WKO, warmtenet of wachten op waterstof/andere alternatieven). Onze straat bestaat voor 50% uit pensionado's en 50% dertigers. Voor velen was maar één ding relevant: wat zijn de kosten. Bij een enkeling vanwege een schijnbaar moeilijke financiële situatie, maar bij de pensionado's heerst echt het gevoel dat zij 'moeten betalen voor de jonkies'.
Ondanks dat de betreffende ambtenaar noemde dat 1) het niet binnen enkele jaren hoeft, 2) het niets doen zorgt voor waardevermindering, 3) het niet eens per sé duurder hoeft te zijn / gepaard gaat met hoge initiële investeringen, was het enige dat bleef hangen de - door diverse aanwezigen - volledig uit de lucht gegrepen bedragen van 30k, 50k, 80k of 100k welke hiermee gemoeid zouden zijn. Een van de aanwezigen is op dit moment bezig met een full electric warmtepomp te plaatsen en hij noemde dat hij 50k had geleend voor het isoleren van de zolder + zonnepanelen + enkele nieuwe kozijnen + warmtepomp en hij nu geen kosten voor energie meer had en alleen de aflossing van de lening welke gelijk is aan de energiekosten van 2 jaar terug. Toch bleef alleen die 50k hangen... "ja maar ik heb geen 50k / ik ga geen 50k lenen / ik kan geen 50k lenen"
Wat ook niet meehielp was dat één van de bewoners meldde dat hij slechts € 32 per maand betaalde en dat hij weigerde te geloven dat enig alternatief goedkoper zou zijn. Dat was weer olie op het vuur voor m.n. de ouderen. Hierbij ging men volledig voorbij aan het feit dat de betreffende bewoner (zoals bleek bij navraag): nog een oud 5 jarig contract had, zonnepanelen had én 's winters de helft van de tijd in zijn vakantiehuis in zuid Spanje doorbracht.

Minstens de helft van de pensionado's uit onze straat gaat niet meemaken dat we 100% gasloos zijn en tóch zijn ze tegen.

't was net de politiek in het klein...
Heel herkenbaar, zo ging het bij ons ook. Na de eerste bijeenkomst dacht ik al dat ik dat zelf maar moest regelen allemaal. Verschrikkelijk.

OhSunnyDay

Pagina: 1 ... 110 ... 113 Laatste

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee