• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:08
Tehh schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:46:
Een van de aanwezigen is op dit moment bezig met een full electric warmtepomp te plaatsen en hij noemde dat hij 50k had geleend voor het isoleren van de zolder + zonnepanelen + enkele nieuwe kozijnen + warmtepomp en hij nu geen kosten voor energie meer had en alleen de aflossing van de lening welke gelijk is aan de energiekosten van 2 jaar terug. Toch bleef alleen die 50k hangen... "ja maar ik heb geen 50k / ik ga geen 50k lenen / ik kan geen 50k lenen"
Dit is ook een kwestie van wennen. Nu is het bijzonder als iemand z'n woning aanpakt en van het gas afgaat.

Uiteindelijk gaat het natuurlijk ook om dwang. Bijv. dat een woning met een slecht energielabel na verkoop niet meer bewoond mag worden. Dat de gemeente aankomt met een datum dat een warmtenet aangelegd wordt (op kosten van de woningen die nog gas gebruiken) en dat een paar jaar later gas wordt afgesloten.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:38
maar bij de pensionado's heerst echt het gevoel dat zij 'moeten betalen voor de jonkies'.
Ik zal wel een jonkie zijn, maar goh, wat zijn we zielig. De hele aardgasbel opgesoupeerd, en mede daarmee sociale zekerheid, AOW en ruime pensioenen opgebouwd, maar nu het tijd is om te verduurzamen is het opeens 'te duur'.

• onlinaius
phicoh schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:01:
Dat de gemeente aankomt met een datum dat een warmtenet aangelegd wordt (op kosten van de woningen die nog gas gebruiken) en dat een paar jaar later gas wordt afgesloten.
Warmtenet, brrr, ik hoop dat mijn gemeente daar nooit mee aan gaat komen, dat blijven veel te dure, inefficiente rotdingen. Het enige warmtenet wat ik wil overwegen is met enkele buren een bodemput slaan om warmte uit de bodem te onttrekken, dat kan efficient zijn als je bijv 2x zo diep kunt boren met meerdere woningen ipv per woning een ondiepere put.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
onlinaius schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:23:
[...]

Ik zal wel een jonkie zijn, maar goh, wat zijn we zielig. De hele aardgasbel opgesoupeerd, en mede daarmee sociale zekerheid, AOW en ruime pensioenen opgebouwd, maar nu het tijd is om te verduurzamen is het opeens 'te duur'.
Hahaha dat was ook het eerste wat in mij op kwam. Vanwege het gezegde: "beter een goede buur dan een verre vriend" heb ik mijn mond maar wijselijk stil gehouden. Zoals ik zei dacht ik ook op dat moment: tegen de tijd dat het huis waar jij in woont van het gas af moet lig jij al onder de grond...

Overigens is nog lang niet de hele aardgasbel opgesoupeerd, er zit nog voor vele miljarden in de grond in 't Noorden...
Mijn vader riep 10 jaar terug al: "Olie en gas niet oneindig? We krijgen het nooit op!"
Nu lijkt hij toch nog gelijk te krijgen ook... :+

• Tehh
  • Niet online
onlinaius schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:26:
[...]

Warmtenet, brrr, ik hoop dat mijn gemeente daar nooit mee aan gaat komen, dat blijven veel te dure, inefficiente rotdingen. Het enige warmtenet wat ik wil overwegen is met enkele buren een bodemput slaan om warmte uit de bodem te onttrekken, dat kan efficient zijn als je bijv 2x zo diep kunt boren met meerdere woningen ipv per woning een ondiepere put.
Tjah, en toch is het systeem zo gek nog niet. Een dorp hier in de buurt heeft een eigen warmtenet. In eigen beheer, zonder energiemaatschappij. Die zitten voor een ±€ 20/GJ zonder vastrecht o.i.d..
Maar dat is in feite wat jij zelf ook zegt: een lokale WKO, stichting/VVE constructie er bij voor MJOP en je bent spekkoper.

• onlinaius
Tehh schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:30:
[...]

Tjah, en toch is het systeem zo gek nog niet. Een dorp hier in de buurt heeft een eigen warmtenet. In eigen beheer, zonder energiemaatschappij. Die zitten voor een ±€ 20/GJ zonder vastrecht o.i.d..
Maar dat is in feite wat jij zelf ook zegt: een lokale WKO, stichting/VVE constructie er bij voor MJOP en je bent spekkoper.
Nee, ik ben er ook niet perse tegen, maar de ellende in Nederland is dat er bijna altijd een of andere dure rotcorporatie tussen moet gaan zitten, die mooie winsten voor de aandeelhouders moet boeken.

Ik ben behoorlijk (klassiek) liberaal en sterk voor marktwerking, maar marktwerking waar je keuze hebt uit maar liefst 1 hele aanbieder is geen marktwerking.

Daarnaast zijn warmtenetten volgens mij een tijdelijke oplossing om oudere woningen van het gas af te kunnen krijgen. Wie spreekt er nog over een warmtenet als je met een Rd 10 woning een fluisterstille, 200 watt COP 5 warmtepomp, voor de prijs van een cv ketel op het dak kunt zetten en het daarmee tot -10 buiten prima red.

Dan ga je echt geen uitgebreide systemen met warmwater buizen de hele wijk door trekken.

Het enige wat ik nog voor me zie is een lokaal warmtenet in de vorm van een hele diepe put, waaruit je 100+ graden trekt. Als je daarmee lokaal zowel energie kunt opwekken als warmte winnen voor de wijk kan dat mogelijk nog efficienter en goedkoper zijn dan kleine warmtepompen, want dan heb je het over warmte die niet meer moet worden opgewaarderd dmv een warmtepomp tot bruikbare temperaturen.

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-02 15:59
[...]
Maar het graven+leggen van het warmtenet en WKO is zeker een investering, wie heeft die betaald dan? Of is dat verrekend in die 20 euro/GJ? Want dat is al lager dan pre-crisis gasprijzen. Plus een WKO werkt ook met een warmtepomp toch? Dus de huizen moeten al geschikt zijn voor laagtemperatuurverwarming.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:00
Gramser schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:53:
[...]
Heel herkenbaar, zo ging het bij ons ook. Na de eerste bijeenkomst dacht ik al dat ik dat zelf maar moest regelen allemaal. Verschrikkelijk.
Nog altijd de beste oplossing: allemaal beter zelf tijdig regelen en laat de rest maar leuteren (en betalen).
Ik ben al meer dan 10 jaar volledig vrijwillig van het gas af, heb vrijwillig zelf in isolatie, update woning, zonnepanelen, ..... geïnvesteerd. Ondanks een mediaan loon (gerenoveerd op één inkomen) geen boterham minder voor moeten eten en ik pluk er al jaren zelf de vruchten van (o.a. al meer dan 10 jaar een nul energierekening zonder deeltijds in het buitenland te moeten vertoeven). :+
Laat de tegenstanders met hun zelf verzonnen tegenargumenten dan maar wat zeveren denk ik dan. Ik weet wel beter.
Ik investeer liever eenmalig in eigen goed dan maand na maand in de positieve balans van de energieleverancier.

[Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 24-01-2023 16:56]

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:20
[...]

Dat is het deense model: Warmtenetten, maar dan lokaal aangelegd met de buren, in bezit van de buren, voor rekening en risico van de buren. Daar zou ik morgen voor tekenen. Dan is er tenminste een incentive om het efficient te doen. Niet die gedrochten die we in NL hebben.

• Floppus
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Floppus

Customer Experience matters

Tehh schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:46:
[...]

Tjah, koken, fietsen, zwemmeb etc. ook niet.
Ga jij wel eens met 22 kilo op je schouder en een oppervlak van 2 m2 op de fiets zonder dat er zelfs maar een tweede man kijkt of het goed gaat?

Dit was bij mij van de zomer, en nee, ik was not amused...

Denk dat ik de fiets nog zou prefereren boven een smal laddertje waarbij de wind meestal net over het dak waait.

[Voor 7% gewijzigd door Floppus op 24-01-2023 16:49]

Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)

• IvoB2
overhyped schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:41:
[...]

Dat is het deense model: Warmtenetten, maar dan lokaal aangelegd met de buren, in bezit van de buren, voor rekening en risico van de buren. Daar zou ik morgen voor tekenen. Dan is er tenminste een incentive om het efficient te doen. Niet die gedrochten die we in NL hebben.
Tja, als de meerderheid van de buren dan een mentaliteit hebben zoals hiervoor omschreven geraak je nog geen stap verder.

• phicoh
Helaas zijn er gemeenten die enthousiast warmtenetten aanleggen. De bewoners betalen de rekening, dus geen probleem toch?

Maar daar buiten, de maatschappij moet langzaam wennen aan het idee dat er in de toekomst geen gasaansluiting meer zal zijn. Een van de wegen daar naatoe is dat de gemeente begint met plannen voor een warmtenet. Hopelijk schrikken dan genoeg huiseigenaren dat dat niet doorgaat.

Uiteindelijk zijn de belangrijkste stappen isoleren, bijvoorkeur een WTW en een plek vinden in huis waar je een WP plus SWW vat kwijt kan (of kiezen voor doorstroomverwarming voor SWW). Allemaal zaken waar gemeente weinig mee te maken heeft, maar die wel gedaan moeten worden.

(tenzij geothermie opeens een vlucht neemt, maar op dit moment lijkt het niet dat we heel nederland binnenkort met geothermie kunnen verwarmen)

• phicoh
overhyped schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:41:
Waar zit het voordeel? Bij een W/W warmtepomp zit er een voordeel om samen te boren. Maar is dat voordeel groot genoeg dat je vrijwillig vast wil zitten aan je buren?

Het is natuurlijk anders als een L/W of een L/L WP niet kan.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:07
Floppus schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:48:
[...]

Ga jij wel eens met 22 kilo op je schouder en een oppervlak van 2 m2 op de fiets zonder dat er zelfs maar een tweede man kijkt of het goed gaat?

Dit was bij mij van de zomer, en nee, ik was not amused...
[Afbeelding]

Denk dat ik de fiets nog zou prefereren boven een smal laddertje waarbij de wind meestal net over het dak waait.
Man man man, zelfs de pannen niet weggeschoven om nog enigszins stabiel te kunnen staan.

Bij mij hadden ze in elk geval de randvalbeveiliging geplaatst.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

phicoh schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:04:
[...]
Waar zit het voordeel? Bij een W/W warmtepomp zit er een voordeel om samen te boren. Maar is dat voordeel groot genoeg dat je vrijwillig vast wil zitten aan je buren?

Geen grote installaties in je huis, dus als bewoner vrijwel geen onderhoud. Ideaal voor gestapelde (nieuw)bouw. Warmtenetten hebben een slechte naam gekregen door de "Vattenfalls" en het "Niet meer dan anders"principe. Maar het is best een slimme oplossing.

A'dam ZonPHP PVOutput

• phicoh
ericplan schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:16:
Geen grote installaties in je huis, dus als bewoner vrijwel geen onderhoud. Ideaal voor gestapelde (nieuw)bouw. Warmtenetten hebben een slechte naam gekregen door de "Vattenfalls" en het "Niet meer dan anders"principe. Maar het is best een slimme oplossing.
Als je toch al een VVE nodig hebt, zoals bij gestapelde bouw, dan is het niet gek. Hoewel je met blokverwarming natuurlijk meteen de klos bent met een prijsplafond.

Als je geen installatie in je huis wil hebben, dan zal je buiten je huis met COP4 moeten gaan verwarmen. Dat is behoorlijk ingewikkeld als het gaat om bestaande huizen. Waar vindt je de ruimte?

Misschien weet jij hoe die installaties werken. Als je 1 leiding legt naar ieder huis, dan moet je watertemperatuur rond de 50 graden zijn voor SWW, eigenlijk nog hoger om salmonella te voorkomen. Dat kan je niet eenvoudig met COP4 produceren.

Je kan ook een lagere water temperatuur hebben, maar dan moet je voor SWW dat weer met COP1 verwarmen. Dat kost extra stroom t.o.v. een WP met opslagvat.

• H. Lal
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08:31
phicoh schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:58:
[...]

Helaas zijn er gemeenten die enthousiast warmtenetten aanleggen. De bewoners betalen de rekening, dus geen probleem toch?

Maar daar buiten, de maatschappij moet langzaam wennen aan het idee dat er in de toekomst geen gasaansluiting meer zal zijn. Een van de wegen daar naatoe is dat de gemeente begint met plannen voor een warmtenet. Hopelijk schrikken dan genoeg huiseigenaren dat dat niet doorgaat.

Uiteindelijk zijn de belangrijkste stappen isoleren, bijvoorkeur een WTW en een plek vinden in huis waar je een WP plus SWW vat kwijt kan (of kiezen voor doorstroomverwarming voor SWW). Allemaal zaken waar gemeente weinig mee te maken heeft, maar die wel gedaan moeten worden.

(tenzij geothermie opeens een vlucht neemt, maar op dit moment lijkt het niet dat we heel nederland binnenkort met geothermie kunnen verwarmen)
Aan je betoog vermoed ik dat je in een ruime rijtjeswoning, 2onder1 kap of zelfs vrijstaande woning woont. Echter is dit niet hoe heel Nederland woont.

Waar ik het wel mee eens ben is het enthousiasme waarmee (hoogtemperatuur-) warmtenetten worden ontwikkeld niet in het juiste belang worden gedaan. Deze zijn inefficient en daardoor opzichzelf al kostbaar, maar ze zijn 'groen gelabeld' dus goed voor de projectontwikkelaar en goed voor de gemeente.

Toch vind ik een (midden- of zelfs laagtemperatuur) warmtenet een technisch mooie oplossing als aan een paar voorwaarden wordt voldaan:
  • voldoende hoge woningdichtheid, meer binnenstedelijk (ideaal is middenhoogbouw). Hier wil je ook geen kostbare ruimte kwijt zijn om voor elk appartement een grote technische installatieruimte te hebben voor warmtepompen, warmteterugwininstallaties en dergelijke.
  • de bron duurzaam is: solarthermie, geothermie (en niet grootschalig gebruik maken van restwarmte van afvalverbranding of petrochemische industrie)
  • Vernieuwde warmtewet. Om alleen overgeleverd te zijn aan de grillen van de monopolist van het warmtenet en de ACM voor de tarieven is ook niet bepaald duurzaam.
Ikzelf heb een 1999 huis (2onder1kap) die op een warmtenet zit, aanvankelijk was ik sceptisch, maar eigenlijk bevalt het mij prima:
  • Prima geïsoleerd huis
  • HR++ glas geplaatst (van "gewoon" dubbelglas)
  • Zelfregelende ventilatieroosters (Duco ZR)
  • zone geregelde, vraaggestuurde ventilatie geïnstalleerd (Duco Focus)
  • zone geregelde verwarming geïnstalleerd (Tado)
  • HR+++ dakramen geplaatst voor 2 werkkamers op zolder
  • vliering geplaatst
  • zonnepanelen geplaatst.
Hiermee heb ik (met een gezin van 2 kinderen) en regelmatig thuiswerken van mij en mijn partner toch een zeer schappelijke energierekening van minder dan 100 euro per maand (2023; 2022 zaten we zelfs op 60 euro per maand). Waarbij ik geen grote ruimte en tijd kwijt ben aan dure installaties als WPs en WTWs (not tweaker-like, I know)

• overhyped
[...]

ik zie vooral schaalvoordelen: gezamenlijke diepere bron, gezamenlijke buurt batterij, slimme sturing op buurt niveau, direct onderling verrekenen van PV overschot en gewvruikers behoefte, zonder dat een groot bedrijf er veel geld aan moet verdienen.

De correspondent had laatst een serie met gesprekken over de energie transitie, daar wordt ‘t ook in behandeld.

https://decorrespondent.n...gie/982668962880-10699b1d

• IvoB2
[...]

Ik durf zelfs te betwijfelen of er in ons klimaat nog veel voordeel te halen valt uit een grondboring. Dan zit de temperatuur het hele jaar rond de 10-11°C. Bij L/W en L/L zit je daar idd soms onder maar het grootste deel van het jaar boven.

• IvoB2
phicoh schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:34:
[...]
Misschien weet jij hoe die installaties werken. Als je 1 leiding legt naar ieder huis, dan moet je watertemperatuur rond de 50 graden zijn voor SWW, eigenlijk nog hoger om salmonella legionella te voorkomen. Dat kan je niet eenvoudig met COP4 produceren.

• phicoh
IvoB2 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:58:
[...]

Ik durf zelfs te betwijfelen of er in ons klimaat nog veel voordeel te halen valt uit een grondboring. Dan zit de temperatuur het hele jaar rond de 10-11°C. Bij L/W en L/L zit je daar idd soms onder maar het grootste deel van het jaar boven.
Er zijn twee voordelen die je niet noemt: geen geluid van de buitenunit van een lucht WP. Efficient koelen in de zomer.

W/W wordt regelmatig toegepast, dus ik neem aan dat de voordelen groot genoeg zijn, boren kost een flinke bak geld.

• phicoh
overhyped schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:58:
ik zie vooral schaalvoordelen: gezamenlijke diepere bron, gezamenlijke buurt batterij, slimme sturing op buurt niveau, direct onderling verrekenen van PV overschot en gewvruikers behoefte, zonder dat een groot bedrijf er veel geld aan moet verdienen.

https://decorrespondent.n...gie/982668962880-10699b1d
PV is een totaal ander verhaal. Stroom is lokaal eenvoudig te verplaatsen. Dus technisch is dat veel minder een probleem dan een lokaal warmtenet.

Op dit moment is er wel een groot probleem met de regels op dit gebied. Ik ken de details niet, maar er zijn veel VVE's die min of meer gedwongen zijn om per woning een losse set panelen en een omvormer aan te leggen. 1 omvormer voor het hele gebouw zou efficienter zijn, maar de regels staan het niet toe.

Er gaat veel veranderen in de nieuwe energiewet, maar de details ken ik niet.

Het is natuurlijk gemakkelijk in te schatten wat het probleem is. Als je direct elektriciteit deelt met je buren dan loopt de overheid de energiebelasting mis.

Bedankt voor het delen van de gesprekken in de correspondent.

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
dunklefaser schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:45:
Ik zou met vragen over "pendelen" en efficiënt stoken misschien het toepasselijke topic over
"Gas besparen door middel van CV tuning - deel III" raadplegen.
Soms zijn er interessante antwoorden te vinden, o.a. in de TS over pendelen.

@wheli Hoe kan je trouwens met een P1 meter (dongle? o.i.d.) i.c.m. een SMR 5 slimme meter
er achter komen dat de ketel pendelt?
@EVfan

Eerste plaatje sterk vermoeden op pendelen met zeer veel start-stops. Tweede plaatje mooie sinus van de anti-pendelmodus toen in de aanvoertemp naar 35 graden zette.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

• wheli
  • Nu online
[...]

Je laatste alinea slaat m.i. wel de spijker op zijn kop hoor. Ik woon in een wijk uit begin jaren 70. Onze gemeente heeft aangegeven dat een van de opties om van het gas af te gaan een warmtenet is. Het gedwongen stoppen met gas is hier niet echt goed gevallen. Eerder heb ik al eens een whatsappje gedeeld die rond ging door het dorp waarin gesteld werd dat het een ton zou kosten (80k daarvan had betrekking op isolatie wat in de basis niets met gasloos wonen te maken heeft).

Gisteren werden we als straat geïnformeerd op het gemeentehuis, hierin werd het proces besproken en werden kort de opties benoemd (individueel van het gas, kleinschalige WKO, warmtenet of wachten op waterstof/andere alternatieven). Onze straat bestaat voor 50% uit pensionado's en 50% dertigers. Voor velen was maar één ding relevant: wat zijn de kosten. Bij een enkeling vanwege een schijnbaar moeilijke financiële situatie, maar bij de pensionado's heerst echt het gevoel dat zij 'moeten betalen voor de jonkies'.
Ondanks dat de betreffende ambtenaar noemde dat 1) het niet binnen enkele jaren hoeft, 2) het niets doen zorgt voor waardevermindering, 3) het niet eens per sé duurder hoeft te zijn / gepaard gaat met hoge initiële investeringen, was het enige dat bleef hangen de - door diverse aanwezigen - volledig uit de lucht gegrepen bedragen van 30k, 50k, 80k of 100k welke hiermee gemoeid zouden zijn. Een van de aanwezigen is op dit moment bezig met een full electric warmtepomp te plaatsen en hij noemde dat hij 50k had geleend voor het isoleren van de zolder + zonnepanelen + enkele nieuwe kozijnen + warmtepomp en hij nu geen kosten voor energie meer had en alleen de aflossing van de lening welke gelijk is aan de energiekosten van 2 jaar terug. Toch bleef alleen die 50k hangen... "ja maar ik heb geen 50k / ik ga geen 50k lenen / ik kan geen 50k lenen"
Wat ook niet meehielp was dat één van de bewoners meldde dat hij slechts € 32 per maand betaalde en dat hij weigerde te geloven dat enig alternatief goedkoper zou zijn. Dat was weer olie op het vuur voor m.n. de ouderen. Hierbij ging men volledig voorbij aan het feit dat de betreffende bewoner (zoals bleek bij navraag): nog een oud 5 jarig contract had, zonnepanelen had én 's winters de helft van de tijd in zijn vakantiehuis in zuid Spanje doorbracht.

Minstens de helft van de pensionado's uit onze straat gaat niet meemaken dat we 100% gasloos zijn en tóch zijn ze tegen.

't was net de politiek in het klein...
Dit zijn altijd van die frustrerende momenten waar mensen zich weten te verzamelen om collectief boos te zijn (vaak bij gebrek aan Twitter) niet gehinderd door enige kennis. Ga eens naar een bijeenkomst van verenigingen eigen huis of de Consumentenbond en je kan je geluk niet op als cartoonist.

Maar zonder gekheid: deze energiecrisis is geweldig. Eindelijk wordt er betaald voor de uitstoot die fossiele brandstoffen veroorzaken. De politiek is gelukkig uiterst traag geweest met het inzetten van staatsleningen om de fossiele industrie indirect weer eens te subsidiëren: net genoeg om alle bedrijven die zich bezighouden met verduurzaming voor de aankomende jaren van werk te voorzien. De geest is bij de meeste mensen nu wel om, de verbouwingen kosten toch menskracht wat er niet acuut is en de penisonado's kunnen vaak wel wat missen dus die betalen de rekening aankomende jaren.
Ik ga even voorbij aan de alleenstaande moeders in een tochtig huurhuis van onze 'prins' van Oranje die uiteraard steun nodig heeft maar jullie begrijpen het idee denk ik.

• onlinaius
ericplan schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:16:
[...]

Maar dan heb je het mogelijk ook (deels) over blokverwarming, waar in appartementencomplexen vaak voor wordt gekozen.

'Echte' warmtenetten zijn voor mij toch een beetje een oplossing voor een probleem wat 'vanzelf' deels ophoud met bestaan. Isolatie wordt beter, warmtepompen efficienter en goedkoper, en daarmee wordt het steeds minder interessant om warmte over grotere afstanden te transporteren met bijbehorende verliezen.

Dan moet warmte van elders wel heel veel goedkoper zijn, wil het kunnen opboxen tegen verwarming per unit / blokverwarming. En dat zie ik eigenlijk alleen gebeuren met 'gratis' energie doormiddel van een diepe geothermische boring.

• overhyped
phicoh schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:42:
[...]

PV is een totaal ander verhaal. Stroom is lokaal eenvoudig te verplaatsen. Dus technisch is dat veel minder een probleem dan een lokaal warmtenet.

Op dit moment is er wel een groot probleem met de regels op dit gebied. Ik ken de details niet, maar er zijn veel VVE's die min of meer gedwongen zijn om per woning een losse set panelen en een omvormer aan te leggen. 1 omvormer voor het hele gebouw zou efficienter zijn, maar de regels staan het niet toe.

Er gaat veel veranderen in de nieuwe energiewet, maar de details ken ik niet.

Het is natuurlijk gemakkelijk in te schatten wat het probleem is. Als je direct elektriciteit deelt met je buren dan loopt de overheid de energiebelasting mis.

Bedankt voor het delen van de gesprekken in de correspondent.
Wat mij betreft moet je het juist in 1 geheel zien. Als er een bijvoorbeeld PV overschot is wil je dat in de buurt bufferen, thermisch of elektrisch, warmtenetten die van veraf warmte halen zijn niet de toekomst inderdaad (denk ik)

Als maatschappij moeten we juist zulke ideeen aanmoedigen, ik ben alleen een beetje bang dat alles ‘aan de markt’ overgelaten wordt, conform
Het huidige neoliberale beleid.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Nu online
phicoh schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:34:
[...]

Misschien weet jij hoe die installaties werken. Als je 1 leiding legt naar ieder huis, dan moet je watertemperatuur rond de 50 graden zijn voor SWW, eigenlijk nog hoger om salmonellate voorkomen. Dat kan je niet eenvoudig met COP4 produceren.
Mischien geen kippen in je leiding toelaten... :+

• IvoB2
phicoh schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:31:
[...]

Er zijn twee voordelen die je niet noemt: geen geluid van de buitenunit van een lucht WP. Efficient koelen in de zomer.

W/W wordt regelmatig toegepast, dus ik neem aan dat de voordelen groot genoeg zijn, boren kost een flinke bak geld.
Er zijn uiteraard plaatsen (en vooral in het verleden) waar W/W zijn voordelen heeft.
Mijn punt was juist dat, in het klimaat waar wij nu wonen, die voordelen steeds kleiner worden.
Het argument dat als iets bakken geld kost daarom voordeliger is onderschrijf ik dan weer niet.
En wanneer ik bakken geld heb (of juist geen bakken geld) investeer ik (persoonlijke mening) liever eenmalig in een woning die in de zomer niet overmatig opwarmd zodat artificieel extra koelen de zomers erna niet meer nodig is. Voorkomen is immers rendabeler dan steeds maar te moeten genezen. :+
Verder kan je ook beter meten en rekenen dan gewoon iets aan te nemen op basis van de kostprijs van een systeem.
Mijn laatste L/L unit die ik geplaatst heb (4 kW - ik heb ook nog een 10 jaar oude L/W unit) maakt buiten zo weinig lawaai dat ik tijdens de proefrun op het plat dak moest kruipen om te kijken of ze wel draaide want op de begane grond kon ik ze niet horen. Dus ook hier komt de praktijkervaring niet overeen met het buikgevoel.

• phicoh
overhyped schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:03:
Wat mij betreft moet je het juist in 1 geheel zien. Als er een bijvoorbeeld PV overschot is wil je dat in de buurt bufferen, thermisch of elektrisch, warmtenetten die van veraf warmte halen zijn niet de toekomst inderdaad (denk ik)
Voorlopig hebben we een enorm tekort aan PV. Om dan PV te gaan gebruiken om COP1 warm water op te slaan lijkt me een slechte zaak.

• overhyped
phicoh schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:57:
[...]

Voorlopig hebben we een enorm tekort aan PV. Om dan PV te gaan gebruiken om COP1 warm water op te slaan lijkt me een slechte zaak.
Wie heeft het over cop1? Ik niet. Er zijn momenten dat energie een negatieve prijs heeft, daar wil je gebruik van maken. Dat gaat efficiënter met een groepje buren dan alleen.

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
phicoh schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:57:
[...]

Om met een COP1 je PV af te fakkelen, is natuurlijk niet echt duurzaam.
Maar de belastingen op elektriciteit zijn in mijn beleving, momenteel niet in verhouding met de werkelijke kosten om stroom te maken. Als straks het salderen wordt afgebouwd, en je weinig belastingtegoed ontvangt(als je al iets ontvangt) op de kWhtjes die je hebt opgewekt, en je moet ze daarna duur terugkopen. Dan begrijp ik wel dat mensen, hun directverbruik op die manier vergroten.

Pijnacker Oost/West

• phicoh
overhyped schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:41:
Wie heeft het over cop1? Ik niet. Er zijn momenten dat energie een negatieve prijs heeft, daar wil je gebruik van maken. Dat gaat efficiënter met een groepje buren dan alleen.
Het is heel moeilijk om daar gebruik van te maken. Ten eerste is er helemaal niet veel stroom met een negatieve prijs. Ten tweede zit je al gauw met een negatief effect op het klimaat: een grotere water tank produceren levert meer CO2 uitstoot op dan dat je bespaart.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:16

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@phicoh Ik zou dit toch iets breder willen trekken: We (in NL) hebben een enorm tekort
aan duurzaam opgewekte stroom, ook in vergelijking met de rest van Europa is het aandeel hernieuwbare energie (incl. stroom) in de energiemix zeer laag.
Bron: https://www.deconsult.nl/Paginas/Energie/Bladen_maatregel/en_maat_hernieuwbaar.html

Ik was afgelopen vrijdag in het ecodorp Boekel: Hier wordt in de zomer de zonnestroom via een soort weerstandsverwarming als warmteenergie in een reusachtige opslagloods bij maximaal 450°C voor de winter! in “staalslakken” opgeslagen. De nodige isolatie heeft een Rd van >35!
De elektrische installatie wordt (voorlopig nog) niet op het openbare net aangesloten - het is dus een eilandsysteem en het hele systeem is sowieso niets voor particulieren, helaas.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• phicoh
RemmyB83 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:50:
Om met een COP1 je PV af te fakkelen, is natuurlijk niet echt duurzaam.
Maar de belastingen op elektriciteit zijn in mijn beleving, momenteel niet in verhouding met de werkelijke kosten om stroom te maken. Als straks het salderen wordt afgebouwd, en je weinig belastingtegoed ontvangt(als je al iets ontvangt) op de kWhtjes die je hebt opgewekt, en je moet ze daarna duur terugkopen. Dan begrijp ik wel dat mensen, hun directverbruik op die manier vergroten.
Seisoens opslag in de vorm van warmte is niet eenvoudig. Dat gaat om een forse massa die je moet verwarmen. Vrijwel iedereen met PV heeft in de zomer een overschot. Dus als je dat niet wilt verkopen, dan moet je het meenemen naar de herfst.

Ik ga er eerder vanuit dat elektricteit uit gas duur genoeg wordt, dat accu's rendabel worden.

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 03-02 17:53
[...]

Wij willen ook zoiets en maken graag gebruik van reeds opgedane kennis en ervaring.
Ik ben nieuwsgierig welk dorp/organsatie dat is.
Alvast dank!

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo 10-3, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
dunklefaser schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:53:
@phicoh Ik zou dit toch iets breder willen trekken: We (in NL) hebben een enorm tekort
aan duurzaam opgewekte stroom, ook in vergelijking met de rest van Europa is het aandeel hernieuwbare energie (incl. stroom) in de energiemix zeer laag.
Bron: https://www.deconsult.nl/Paginas/Energie/Bladen_maatregel/en_maat_hernieuwbaar.html

Ik was afgelopen vrijdag in het ecodorp Boekel: Hier wordt in de zomer de zonnestroom via een soort weerstandsverwarming als warmteenergie in een reusachtige opslagloods bij maximaal 450°C voor de winter! in “staalslakken” opgeslagen. De nodige isolatie heeft een Rd van >35!
De elektrische installatie wordt (voorlopig nog) niet op het openbare net aangesloten - het is dus een eilandsysteem en het hele systeem is sowieso niets voor particulieren, helaas.
Hebben ze inmiddels de PV liggen en de accu "gevuld"?

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:16

dunklefaser

Point Of KnowReturn

bbbrumbrum schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:13:
[...]

Hebben ze inmiddels de PV liggen en de accu "gevuld"?
"Accu opgeladen"
In principe ja - maar door de kortere tijd dat de panelen (sinds de zomer?)
op de daken liggen was de "accu" maar tot 175°C opgeladen.
Gelukkig is de winter tot nu toe vrij zacht (afkloppen!).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:26
Bij een negatieve stroomprijs moet er nog steeds belasting afgedragen worden, hoor. Dus helemaal negatief komt niet super vaak voor. PV overcapaciteit is dan feitelijk vaak goedkoper.
[...]

• RemmyB83
  • Nu online
phicoh schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:58:
[...]

Seisoens opslag in de vorm van warmte is niet eenvoudig. Dat gaat om een forse massa die je moet verwarmen. Vrijwel iedereen met PV heeft in de zomer een overschot. Dus als je dat niet wilt verkopen, dan moet je het meenemen naar de herfst.

Ik ga er eerder vanuit dat elektricteit uit gas duur genoeg wordt, dat accu's rendabel worden.
Het was mijn niet duidelijk dat je het puur over seizoensopslag had. Ik dacht dat je COP1 opslag van PV in het algemeen bedoelde. Kortere opslag kan natuurlijk ook. Een elektrische boiler die aan gaat, als je veel gaat terugleveren kan natuurlijk. Meeste mensen hebben geen grote dagelijkse overschotten. En het kost ook ongeveer 10kWh om 200liter van 10°C naar 60°C te brengen. Dus daar zou je denk prima op kunnen douchen. Daarmee hebben ze al een groot deel afgenomen van hun eigen dagelijkse overschot.

Ik hoop dat accu's niet rendabel worden voor particulieren, vanwege de oa milieubelasting.
Ik hoop dat we met zijn alle het net kunnen blijven gebruiken zoals nu, alleen dat we voor de 'PV opslag' op het net een vergoeding gaan betalen.
Maar ben bang dat je gelijk krijgt, wat betreft de thuis accu's. En dan doen we ons best om te verduurzamen door middel van PV te niet, door de massale productie van thuisbatterijtjes. 👌

Pijnacker Oost/West

• overhyped
dunklefaser schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:53:

mooi voorbeeld inderdaad, vereist een andere manier van denken die nog lastig is voor veel mensen en instanties. Ik vermoed dat het loskoppelen van het net meer politiek is, dan technisch, want zulke installaties zijn goede balans generatoren. Als er behoefte is aan extra gebruik (lage, of negatieve stroomprijs) kan je er bijna onbeperkt elektriciteit in kwijt. Op deze manier kan je op wijk niveau al helpen met meer balans.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:11
@CvP_tweakers project energiek nagele

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• IvoB2
phicoh schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:58:
[...]
De praktijk laat toch nog iets anders zijn.
Hier in België hebben ze zojuist een plan voorgesteld om een deel van de BTW op energie om te zetten op een accijnzen die goedkoper is bij een basisverbruik en duurder bij een meerverbruik.
Op zich een goed plan. Alleen is het basisverbruik voor elektriciteit 3000 kWh en voor gas 12000 kWh en is de accijns op elektro hoger dan op gas. Dus allesbehalve een aanmoediging om van gas over te stappen naar elektriciteit voor verwarming en huishouden en zelfs EV. In de praktijk voert men niet uit wat men zelf preekt. eerder het tegendeel.

• IvoB2
[...]

Hangt van het individueel verbruiksprofiel af.
Hier loopt al zes maanden als vergelijking het dynamisch en standaard tarief naast elkaar.
Dynamisch tarief (die in de praktijk nooit negatief is want bovenop de spotprijs betaal je als eindgebruiker nog de fee voor de leverancier, de accijnzen en heffingen en BTW) is alleen in de maanden december en januari ligt voordeliger dan het standaardtarief (omdat er in die maanden weinig tot geen teruglevering is, hogere terugleveringprijzen in de winter doen in de praktijk dus niet veel). Alle andere maanden is het standaardtarief voordeliger (omdat er wel meer injectie is maar dynamisch de teruglevertarieven dan doorgaans lager zijn dan het vaste standaardtarief voor injectie).

• IvoB2
RemmyB83 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:57:
[...]
Ik hoop dat accu's niet rendabel worden voor particulieren, vanwege de oa milieubelasting.
Wanneer economische rendabiliteit voor thuisaccu's het enige uitgangspunt is moet je je geen zorgen maken want dat zijn ze in de overgrote meerderheid van de huishoudens niet en dat zal nog wel een tijd zo duren. Zelfs na salderen zijn ze dat (nog) niet.
Ik hoop dat we met zijn alle het net kunnen blijven gebruiken zoals nu, alleen dat we voor de 'PV opslag' op het net een vergoeding gaan betalen.
Waarom zou je voor PV-opslag op het net een vergoeding gaan betalen? Dat scenario bestaat immers niet.
Het net slaat niets op en moet steeds in balans zijn. Wat je wel doet is, tegen vergoeding, je overproductie via een leverancier verkopen aan de dichtsbijzijnde buur welke zelf elektriciteit tekort komt. En tussen de naakte stroompprijs voor afname en injectie zit doorgaans weinig verschil. Het prijsverschil komt door de netkosten die (hier toch) volledig gedragen worden door de afnemer. En het lijkt me ook logisch dat als je van de diensten van een ander gebruik maakt (in deze het openbaar net) dat daar iemand de kosten voor draagt.

• phicoh
RemmyB83 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:57:
Meeste mensen hebben geen grote dagelijkse overschotten. En het kost ook ongeveer 10kWh om 200liter van 10°C naar 60°C te brengen. Dus daar zou je denk prima op kunnen douchen. Daarmee hebben ze al een groot deel afgenomen van hun eigen dagelijkse overschot.
De meeste PV installaties hebben in de zomer juist iedere dag een overschot. Misschien huizen met een paar schaampanelen niet.

Met een WP verwarm je voor SWW al met COP2 of beter. Dus dat schiet helemaal niet op om daar je overschot mee op te maken.

• phicoh
IvoB2 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:32:
Hier in België hebben ze zojuist een plan voorgesteld om een deel van de BTW op energie om te zetten op een accijnzen die goedkoper is bij een basisverbruik en duurder bij een meerverbruik.
Op zich een goed plan. Alleen is het basisverbruik voor elektriciteit 3000 kWh en voor gas 12000 kWh en is de accijns op elektro hoger dan op gas. Dus allesbehalve een aanmoediging om van gas over te stappen naar elektriciteit voor verwarming en huishouden en zelfs EV. In de praktijk voert men niet uit wat men zelf preekt. eerder het tegendeel.
Je zou denken, hoe meer belasting op elektriciteit, hoe eerder een thuisaccu rendabel wordt.

Voor een WP of EV is een hoge belasting op elektriciteit inderdaad niet gunstig.

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:18
IvoB2 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:45:
[...]

Wanneer economische rendabiliteit voor thuisaccu's het enige uitgangspunt is moet je je geen zorgen maken want dat zijn ze in de overgrote meerderheid van de huishoudens niet en dat zal nog wel een tijd zo duren. Zelfs na salderen zijn ze dat (nog) niet.
Ik denk dat thuis accu's pas economisch rendabel worden op het moment dat er sprake is van een capaciteitstarief. Thuisaccu's kunnen imho prima gebruikt worden om de hoogste pieken op te vangen.

Dan pas dragen ze ook bij aan een maatschappelijk belang, namelijk meer stabiliteit van het stroomnet.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• phicoh
big bang schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:26:
Dan pas dragen ze ook bij aan een maatschappelijk belang, namelijk meer stabiliteit van het stroomnet.
Een thuisaccu kan ook nu bij dragen aan het algemeen belang. Er is in Nederland op de day-ahead markt een enorme vraag naar goedkope stroom. Daar gaat de opbrengst van PV op een zonnige dag naartoe. En dan staan 's avonds en 's nachts gascentrales te draaien.

Door PV op te slaan in accu's en 's avond in te voeren, hoeft er minder gas gebruikt te worden voor nuttige activiteiten. De PV die dan overdag ontbreekt zal waarschijnlijk niet leiden tot veel meer gas gebruik, want biedingen op de day-ahead markt zijn daarvoor te laag.

• IvoB2
phicoh schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:00:
[...]
Je zou denken, hoe meer belasting op elektriciteit, hoe eerder een thuisaccu rendabel wordt.
Wat de prijzen (belastingen) in de toekomst gaan doen weet ik uiteraard ook niet maar de kostprijs stroomcomponent + heffingen + BTW zijn momenteel niet hoog genoeg om de normale kostprijs van een thuisaccu met een capaciteit die er toe doet binnen de normale levensduur van de thuisaccu terug te verdienen.
Wanneer je een heel ongunstig duur afnamecontract en goedkoop injectietarief gaat vergelijken met een "schaam"batterij zal de TVT uiteraard korter worden. Maar dan lijkt het me rendabeler (indien dat het uitgangspunt is) om over te schakelen naar een beter energiecontract.
En op injectie (hier al geen saldering meer) betaal je nog altijd geen belastingen. De injectievergoeding is dus nog altijd netto inkomen (dat van de afnamekost kan afgetrokken worden).

Je mag ook niet uit het oog verliezen dat de energie die je in een thuisaccu stopt er nooit voor 100% terug uitkomt en dat in de periode dat een doorsnee gezin het meeste elektriciteit nodig heeft de eigen productie het laagst is (= geen tot nauwelijks overschot voor opslag).
En de maanden dat er wel veel overschot is om op te slaan is er minder vraag naar elektriciteit en doe je meer uren per dag op PV zonder opslag.

Ik heb zelf al geruime tijd een thuisaccu en vergelijk iedere dag de prijs van een dynamisch contract met standaardcontract dus moet niet op vermoedens afgaan. Uiteraard volgens mijn verbruikersprofiel.
Wanneer je de plaats en het budget hebt kan je dat beter eerst in isolatie en meer PV steken dan in een thuisaccu. De investering in isolatie is eenmalig en het rendement voor heel lang en de kost van PV is lager dan deze van een accu en de levensduur van de eerste is langer dan deze van een accu.

[Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 25-01-2023 15:05]

• IvoB2
big bang schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:26:
[...]

Ik denk dat thuis accu's pas economisch rendabel worden op het moment dat er sprake is van een capaciteitstarief. Thuisaccu's kunnen imho prima gebruikt worden om de hoogste pieken op te vangen.

Hangt van de hoogte en de vorm van het capaciteitstarief af en het individuele verbruikersprofiel.
Ik heb al geen saldering meer en ben vanaf 1/1/23 onderworpen aan een capaciteitstarief (maar monitor al geheel 2022 mijn installatie alsof er al een capaciteitstarief van toepassing zou zijn).
Een relatief groot deel (voor verbruikers met PV en accu) van het capaciteitstarief is een vast forfaitair bedrag (of je het nu gebruikt of niet maakt niet uit, je betaalt er sowieso voor). Daar gaat peakshaving dus niets aan verhelpen. En voor het deel dat op vermogen zit is capaciteit uit de accu verbruiken voor peakshaving niet rendabel. Mijn accu wordt dus NIET gebruikt voor peakshaving. Mijn accu wordt zoveel mogelijk gebruikt om netafname te beperken en dan doet, in het huidige systeem, een hoge vermogenspiek er niet toe (toch niet vanuit economisch oogpunt).

In de praktijk is er een groot verschil tussen denken hoe in de toekomst iets zal werken en het beleid het in de praktijk uitwerkt. Daar draait het ook over TVT en winst en dan gaat men geen beleid invoeren dat gunstig is voor de TVT van de eindgebruiker ten nadele van de overheidsinkomsten. Hoe minder eindgebruikers vermogen en energie van het net gaan afnemen hoe hoger men de forfaitaire kosten zal doen stijgen om minstens de inkomsten op hetzelfde peil te houden. Als beleid kan je het immers ook niet maken om de kosten van een net te verhalen op een steeds kleinere groep betalers.

[Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 25-01-2023 15:16]

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:18
IvoB2 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:12:
[...]

Hangt van de hoogte en de vorm van het capaciteitstarief af en het individuele verbruikersprofiel.
Ik heb al geen saldering meer en ben vanaf 1/1/23 onderworpen aan een capaciteitstarief (maar monitor al geheel 2022 mijn installatie alsof er al een capaciteitstarief van toepassing zou zijn).
Een relatief groot deel (voor verbruikers met PV en accu) van het capaciteitstarief is een vast forfaitair bedrag (of je het nu gebruikt of niet maakt niet uit, je betaalt er sowieso voor). Daar gaat peakshaving dus niets aan verhelpen. En voor het deel dat op vermogen zit is capaciteit uit de accu verbruiken voor peakshaving niet rendabel. Mijn accu wordt dus NIET gebruikt voor peakshaving. Mijn accu wordt zoveel mogelijk gebruikt om netafname te beperken en dan doet, in het huidige systeem, een hoge vermogenspiek er niet toe (toch niet vanuit economisch oogpunt).
Jij zit, als ik me niet vergis, in België toch? De regelgeving is daar anders. Ik doelde meer op een capaciteitstarief zoals dat bij groot zakelijke aansluitingen geld. Daar wordt je achteraf afgerekend op de hoogste piek (kwartiergemiddelde).

Verder, als je zo nu en dan net niet genoeg hebt aan een 3x25A aansluiting, kan ik met voorstellen dat een thuisaccu kan helpen daar net binnen te blijven en dat je de meerprijs van 3x35A als besparing kunt zien.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• IvoB2
big bang schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:23:
[...]

Jij zit, als ik me niet vergis, in België toch? De regelgeving is daar anders. Ik doelde meer op een capaciteitstarief zoals dat bij groot zakelijke aansluitingen geld. Daar wordt je achteraf afgerekend op de hoogste piek (kwartiergemiddelde).

Verder, als je zo nu en dan net niet genoeg hebt aan een 3x25A aansluiting, kan ik met voorstellen dat een thuisaccu kan helpen daar net binnen te blijven en dat je de meerprijs van 3x35A als besparing kunt zien.
Daarom dat ik ook schreef dat het afhankelijk van de vorm van het capaciteitstarief is. Ook in Vlaanderen (capaciteitstarief is een regionale en geen federale materie, BTW en accijnzen zijn dan weer wel federaal) is er een verschil in berekening tussen grote bedrijven en huishoudelijke aansluitingen.
Hoe de uiteindelijke regelgeving in NL er voor huishoudelijk verbruik zal uitzien zal je dan ook moeten afwachten.

Het capaciteitstarief slaat in Vlaanderen niet op de prijs van de aansluiting maar op het effectieve hoogste vermogen, ongeacht het max. vermogen van de aansluiting, afgenomen binnen één klokkwartier per maand. En voor het maandgemiddelde (waarop de afrekening steunt) worden de laatste 12 maandpieken verrekend tot het gemiddelde. Maar je betaalt sowieso voor een forfaitair vermogen van min. 2,5 kW per maand (is de kwartierpiek die maand lager wordt hij op 2,5 kW gesteld). En de prijs van de pieken die daar boven gaan zijn niet hoog genoeg (gelukkig maar) om batterijcapaciteit te verspillen aan peakshaving in verhouding tot het beperken van de kost voor netafname kWh.

Verder is het wel een wilde gok om op de capaciteit van een thuisaccu te vertrouwen om een lagere aansluiting te nemen. Wat ga je dan doen in de winter wanneer er onvoldoende PV is om de accu op niveau te houden om bijkomend vermogen te genereren? De accu laden uit het net? Rekening houdend met de dubbele verliezen en de prijs van het net is dat niet rendabel tov rechtstreeks van het net afnemen.

[Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 25-01-2023 16:06]

Zojuist werd ik weer even getriggerd na een blik in de app van het ventilatiesysteem:
De WTW wint op dit moment maar liefst 1.8 kW terug.
En dat terwijl de WP de laatste dagen met een vermogen van gemiddeld 3.4 kW de hut warm houdt.

Zonder die WTW had ik dus anderhalf maal zoveel vermogen van de WP nodig gehad (en, door de verslechtering van het rendement daardoor, had dat dus meer dan een factor anderhalf aan energie gescheeld.).

Duurzame tip: Installeer WTW-ventilatie!

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-02 15:59
Andrehj schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:38:
Zonder die WTW had ik dus anderhalf maal zoveel vermogen van de WP nodig gehad (en, door de verslechtering van het rendement daardoor, had dat dus meer dan een factor anderhalf aan energie gescheeld.).

Betaalt het verschil in verslechtering rendement (hoofd)warmtepomp de investering in de WTW-ventilatie terug? Zeker bij een huis met zonder, of alleen afzuiging, zal het een flinke investering zijn.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:57

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Andrehj yep, staat hier bovenaan de wensenlijst. Met enthalpiewisselaar; RV is nu 38%...
De WAF is nog niet helemaal geregeld; koofjes zijn uit den boze.
En ook bij dat onderwerp is het zaak dat je het zelf uitzoekt en zelf doet, of onbepaalde tijd moet wachten om een onbepaald bedrag te betalen. Dat samen beperkt me weer tot dingen die je zonder betonboring of grote diameter gaten kunt aanleggen, dus decentraal...

@mdvmine met vloerverwarming is er geen sprake van verslechtering van het rendement, alleen van minder draaiuren :)

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• IvoB2
Een momentopname bepaalt uiteraard het rendement van een installatie niet.
M.a.w. wat verbruikt je WTW ventilatie op een jaar, wat wint ze terug op verwarmingskosten, wat zijn de onderhoudskosten en welke investering staat daar tegenover.
Met een momentopname bewijs je niets. Lijkt dan eerder op een marketingpraatje. :+

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-02 16:55
Zojuist werd ik weer even getriggerd na een blik in de app van het ventilatiesysteem:
De WTW wint op dit moment maar liefst 1.8 kW terug.
En dat terwijl de WP de laatste dagen met een vermogen van gemiddeld 3.4 kW de hut warm houdt.

Mijn huis heeft op dit moment geen ventilatie, in badkamer wel afzuiging en natuurlijk in de keuken. Overweeg om WTW ventilatie op benedenverdieping aan te leggen, maar vraag me af hoeveel dit daadwerkelijk gaan opleveren. RV is daar doorgaans <45%. Op bovenverdiepingen wel hoger, maar daar staat de verwarming ook niet aan. Ventilatie voor hele huis is complex en staat ook niet op de lijst.
mdvmine schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:10:
Betaalt het verschil in verslechtering rendement (hoofd)warmtepomp de investering in de WTW-ventilatie terug? Zeker bij een huis met zonder, of alleen afzuiging, zal het een flinke investering zijn.
Wij hebben ons huis nieuw gebouwd. In totaal heeft het ventilatiesysteem nu € 10641 gekost, wat inclusief alles is, dus ook inclusief de latere upgrade met een enthalpiewisselaar (daardoor nu 44% luchtvochtigheid hier bij 19.8°C).
Zonder WTW had er ook een ventilatiesysteem in gemoeten, en had ik roosters in de kozijnen (extra) nodig gehad. Dus ik schat dat de WTW ca 5k extra heeft gekost.

Volgens de bijbehorende app heeft de WTW tot nu toe (in 2.5 jaar) 9213 kWh aan verwarming bespaard, en 245 kWh aan koeling.
In totaal 9458 kWh. Met een cop van 6 is dat 1576 kWh elektriciteit. Maal 60 cent is 945 euro in 2.5 jaar.
Zo rekenend doe ik er dus ca 13 jaar over om deze investering terug te verdienen. Eigenlijk nog iets korter, want ook de WP kon 3 kW kleiner worden gekocht.

Het loont dus.

Maar veel belangrijker is de enorme comfortwinst:
  • Altijd schone lucht binnen doordat de lucht gefilterd wordt.
  • In de winter houdt het de warmte binnen
  • In de zomer houdt het de koelte binnen
  • Ventilatie onafhankelijk van de windrichting
  • Automatische zomernachtkoeling.
  • Automatische vochtigheidsregeling
  • Je huis wordt stiller, omdat er geen geluid meer de ventilatieroosters binnen komt.
  • Geen tochtende roosters meer.
  • Geen vliegen meer binnen, omdat je niet meer met het raam open hoeft te slapen
  • Je warmtepomp kan 2 à 3 kW kleiner worden uitgevoerd.
  • Het systeem verdient zichzelf door de energiebesparing weer terug (zie Andrehj in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic" en Andrehj in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic").
  • Onderhoud veel makkelijker dan met systeem C, want je hoeft maar twee filters te verwisselen / schoon te zuigen ipv een heleboel roosters + een vervuilende ventilator (want niet voorzien van een afzuigfilter).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

IvoB2 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:44:
Een momentopname bepaalt uiteraard het rendement van een installatie niet.
M.a.w. wat verbruikt je WTW ventilatie op een jaar, wat wint ze terug op verwarmingskosten, wat zijn de onderhoudskosten en welke investering staat daar tegenover.
Met een momentopname bewijs je niets. Lijkt dan eerder op een marketingpraatje. :+
Het rendement (in %) van mijn WTW is afhankelijk van het ventilatiedebiet, en dat staat bij ons vast op 220 m³/h. Dat gaat alleen (CO2 gestuurd) omhoog bij veel mensen in de woonkamer.

Onderhoud: 1x per jaar setje nieuwe filters à 30 euro. Verder elke drie maanden de filters stofzuigen. Maar dat is dus veel minder werk dan ventilatieroosters schoonmaken!

Rest van de kosten, zie boven.

O, en qua verbruik: afgelopen 12 maanden 306 kWh. Maar dat moet je om het eerlijk te maken wel vergelijken met systeem C. Extra verbruik zal wellicht 150 kWh zijn.

[Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 25-01-2023 19:36]

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:48
IvoB2 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:32:
[...]

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/01/25/accijnshervorming/

Maar als ik het goed begrijp zullen de accijnzen op aardgas op termijn wel sneller stijgen want ze kunnen niet meer dalen.

De komende jaren zal er nog veel evolueren op gebied van prijstarieven voor energie.

De overheid zal veel moeten investeren in voorlichting en communicatie. Want mensen die er zich niet in kunnen of willen verdiepen zullen stapelzot worden. Mensen met veel centen en mensen met technische kennis en voldoende centen kunnen zich hier wel doorheen laveren. Maar heel veel andere mensen dus niet.

Je kan ze niet helemaal ongelijk geven want het is ook moeilijke en abstracte materie. Hopen maar dat de energietransitie geen hefboom wordt voor populistische partijen.

• IvoB2
Wozmro schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:52:
[...]

Want mensen die er zich niet in kunnen of willen verdiepen zullen stapelzot worden. Mensen met veel centen en mensen met technische kennis en voldoende centen kunnen zich hier wel doorheen laveren. Maar heel veel andere mensen dus niet.
Bwa, ik heb noch heel veel centen en al zeker geen technische kennis maar ik heb in het basisonderwijs wel leren lezen. :) En in het middelbaar begrijpend leren lezen en verbanden leggen. En in de school van het leven vooral dat je zelf moet handelen ipv over iets waar je toch geen vat op hebt te blijven klagen en zagen en de schuld op een ander steken als hoofdreden om zelf niet te moeten handelen.
Gezien er nu leerplicht is tot 16/18 jaar mag dat dus, voor wie echt wil, niet echt een probleem zijn.

En uit het verleden heb ik ook geleerd wat nu niet kan of niet kan stijgen/dalen geen garantie voor de toekomst is.
In een recent verleden gingen we met zijn allen de CO2 uitstoot nog binnen de kortste keren een halt toe roepen. Studies, cijfers en plannen bij de vleet. Een oorlogje later sluit men lucratieve gascontracten af met andere dictaturen en aarzelt men niet om woongelegenheid plat te walsen om terug meer kolen te winnen om te verstoken. En niet in een of ander derde wereld land. Hier in het westen, de rijkste regio op aarde.

[Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 25-01-2023 20:19]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:11
Andrehj schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:33:
[...]

Het rendement (in %) van mijn WTW is afhankelijk van het ventilatiedebiet, en dat staat bij ons vast op 220 m³/h. Dat gaat alleen (CO2 gestuurd) omhoog bij veel mensen in de woonkamer.

Onderhoud: 1x per jaar setje nieuwe filters à 30 euro. Verder elke drie maanden de filters stofzuigen. Maar dat is dus veel minder werk dan ventilatieroosters schoonmaken!

Rest van de kosten, zie boven.

O, en qua verbruik: afgelopen 12 maanden 306 kWh. Maar dat moet je om het eerlijk te maken wel vergelijken met systeem C. Extra verbruik zal wellicht 150 kWh zijn.
volgens mij is normaal gesproken 25m3/uur verversen per persoon voldoende (niet roken, excl. afzuigen braadlucht, geen kaarsen).
Dus 2 personen 50m3 p uur, 4 personen 100m3/uur.
Stel dat je met 4 personen woont, kan je debiet halveren, daarmee je besparing ook. TVT dus 26 jaar.
Kortom: lastige casus in bestaand huis waar met volle tevredenheid door 2 personen in gewoond wordt.

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• phicoh
BarryH schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:34:
volgens mij is normaal gesproken 25m3/uur verversen per persoon voldoende (niet roken, excl. afzuigen braadlucht, geen kaarsen).
Dus 2 personen 50m3 p uur, 4 personen 100m3/uur.
Stel dat je met 4 personen woont, kan je debiet halveren, daarmee je besparing ook. TVT dus 26 jaar.
Kortom: lastige casus in bestaand huis waar met volle tevredenheid door 2 personen in gewoond wordt.
Mijn ervaring met traditionele mechanische ventilatie is vrij negatief. De balansventilatie die ik nu heb geeft een veel beter gevoel. Nog niet perfect helaas, niet perfect stil, en te weinig in sommige plaatsen.

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 01-02 13:25
Even kort jullie mening.
Ik heb sinds 1 november de sleutel van ons huis (1986 2 onder 1 kapper), en ben al lekker aan het isoleren gegaan..

Dak is naar RC5 gegaan, en vloer naar een RC van 4,5
Glas is helaas nog thermopane uit het jaar 1986, dit wordt pas in het voorjaar vervangen voor HR++.
Spouw kon niet nageisoleerd worden (glaswol van 4-5cm in een spouw van 6cm)

Echter merk ik deze week nu de temperaturen weer onder het vriespunt komen dat het huis vrij snel afkoelt, gisteren om 21:30 de CV terug gedraaid van 20 naar 17 graden, en toen ik tegen 23:00 naar bed ging was het alweer 18 graden in de woonkamer.

Ik had gehoopt ondertussen de warmte iets beter vast te kunnen houden..
Ik merk nog wel dat er veel koude lucht via de aangebouwde garage (deur in keuken) binnen komt.. Ik heb hier al een timmerman naar laten kijken, maar daar is eigenlijk weinig aan te doen, door de grote temperatuur verschillen trekt de deur krom en ontstaat er een flinke kier.
Tochtstrips plaatsen heeft geen zin, dan kan de deur helemaal niet meer dicht.

Wanneer de temperatuur weer stijgt in de garage dan trekt de deur ook wel weer recht..
Enige oplossing is gaan stoken in de garage, maar dat zie ik niet zo zitten, dan moet ik 70m3 gaan verwarmen terwijl ik er bijna nooit ben.

Totaal gas verbruik valt gelukkig wel mee, sinds 1 november zitten we op 500m3 gas, gemiddeld 5-6m3 per dag. Maarja ik heb het gevoel dat dit beter kan... :)

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
verstappen33 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 08:40:

Wanneer de temperatuur weer stijgt in de garage dan trekt de deur ook wel weer recht..
Enige oplossing is gaan stoken in de garage, maar dat zie ik niet zo zitten, dan moet ik 70m3 gaan verwarmen terwijl ik er bijna nooit ben.
Al een gordijn voor de deur langs overwogen? Of wellicht wat isolatieschuim (cv-buis isolatie achtig) aan de garage-kant van de deur vastmaken rondom de kieren, om de luchtstroom wat te hinderen. Dat laatste is vast geen gezicht, maar als je daardoor geen koude tenen meer voelt in de keuken lijkt me dat een redelijke deal :-).

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Even kort jullie mening.
Ik heb sinds 1 november de sleutel van ons huis (1986 2 onder 1 kapper), en ben al lekker aan het isoleren gegaan..

Glas is helaas nog thermopane uit het jaar 1986, dit wordt pas in het voorjaar vervangen voor HR++.

Echter merk ik deze week nu de temperaturen weer onder het vriespunt komen dat het huis vrij snel afkoelt, gisteren om 21:30 de CV terug gedraaid van 20 naar 17 graden, en toen ik tegen 23:00 naar bed ging was het alweer 18 graden in de woonkamer.

Ik merk nog wel dat er veel koude lucht via de aangebouwde garage (deur in keuken) binnen komt.. Ik heb hier al een timmerman naar laten kijken, maar daar is eigenlijk weinig aan te doen, door de grote temperatuur verschillen trekt de deur krom en ontstaat er een flinke kier.

Totaal gas verbruik valt gelukkig wel mee, sinds 1 november zitten we op 500m3 gas, gemiddeld 5-6m3 per dag. Maarja ik heb het gevoel dat dit beter kan... :)
Tijd voor een nieuwe deur en eventueel kozijn.

Gibson S-1, Godin Multiac SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• verstappen33
joezzt schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 08:55:
[...]

Tijd voor een nieuwe deur en eventueel kozijn.
Volgens de timmerman zal ik dit met elke type (houten) deur hebben, of we moeten richting het type kunstof voordeuren gaan met een metalen frame erin..

[Voor 6% gewijzigd door verstappen33 op 26-01-2023 08:59]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:57

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@verstappen33 een driepuntssluiting kan ook een boel schelen, maar is wat vervelend als je de deur veel gebruikt.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

verstappen33 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 08:58:
[...]

Volgens de timmerman zal ik dit met elke type (houten) deur hebben, of we moeten richting het type kunstof voordeuren gaan met een metalen frame erin..
Ik heb een aluplex voordeur. Dat is multiplex met aan beide kanten een laag aluminium, ongeveer twee lagen onder de buitenkant. Werkt bijna niet, ondanks flinke temperatuurverschillen.

A'dam ZonPHP PVOutput

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:26
hoe goed geisoleerd is de garagedeur zelf?
wij hebben zo'n roldeur en eerlijk gezegd valt het me bij ons erg mee.

wellicht kan die ook nog extra geisoleerd worden.

in een vorig huis hadden we zo'n metalen klapdeur die al koud uitstraalde als je er bij wijze van spreken een fles koude frisdrank aan de andere kant voor zette, dus ik snap precies wat je bedoelt.

wel met de restrictie dat wij de roldeur maar heel kort open hebben en dan altijd direct dicht als het echt koud is buiten.

• verstappen33
We hebben geen roldeur of iets dergelijk, het is 60-70% dicht, en een normale deur om de garage in te komen,
Heel goed is de garage niet geisoleerd, er zit een beetje tempex onder het dakbeschot, en verder eigenlijk niets..

Op dit moment is het ongeveer 6-8 graden in de garage..

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:35

Ik weet niet zeker of het helpt, maar zou het een idee zijn om een plaat PIR aan de garagezijde op de deur te lijmen? Afhankelijk van de draairichting van de deur zou die misschien zelfs iets over kunnen steken om de kieren ook af te dichten. Mogelijk dat daarmee het temperatuurverschil tussen de kant van de keuken en de kant van de garage kleiner is wat het kromtrekken ook beperkt?

Mocht je nog isolatie materiaal overhebben, dan zou je als test misschien al iets provisorisch kunnen plaatsen en kijken of het een merkbaar verschil geeft?

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:09
@verstappen33 Ik heb ook een deur die krom trekt en daardoor niet meer met de driepunts sluiting op slot wou. Dit hebben we simpel opgelost door twee raamboompjes te monteren, daarmee trek je hem heel makkelijk goed dicht. Misschien is dat bij jou ook een optie?

3120WP Omnik, 4825WP SolarEdge en verwarmen met een Elga.

• verstappen33
Aziraphale schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:56:
@verstappen33 Ik heb ook een deur die krom trekt en daardoor niet meer met de driepunts sluiting op slot wou. Dit hebben we simpel opgelost door twee raamboompjes te monteren, daarmee trek je hem heel makkelijk goed dicht. Misschien is dat bij jou ook een optie?
Nee is geen optie, de deur trekt in het midden krom, boven en onder sluit die prima, maar rondom het slot niet meer. En het slot stellen zal niets helpen omdat je de deur dan niet meer in het slot krijgt.

• Tehh
  • Niet online
[...]

Vrijwel elke voordeur die gemaakt is vóór het jaar 2000 is van hout. De meeste sluiten prima en zijn niet krom.

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-02 12:43
Zoals velen ben ik bezig met aanschaf (hybride) WP, maar zie door de bomen het bos niet meer. Links/rechts wat topics doorgespit.

Aanbieder komt met WTW als alternatief. Ons huis is van 2016, voorzien van MV. Uit de info begrijp ik echter dat WTW sowieso een aan- en afvoerleiding nodig heeft en in iedere ruimte? Dat zou onze MV dus al uitsluiten, want die heeft enkel wat afzuigleidingen in badkamer/wc/keuken.

Ik ben geneigd toch te gaan voor de H-WP.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

• verstappen33
Skyrunner schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:27:
Zoals velen ben ik bezig met aanschaf (hybride) WP, maar zie door de bomen het bos niet meer. Links/rechts wat topics doorgespit.

Aanbieder komt met WTW als alternatief. Ons huis is van 2016, voorzien van MV. Uit de info begrijp ik echter dat WTW sowieso een aan- en afvoerleiding nodig heeft en in iedere ruimte? Dat zou onze MV dus al uitsluiten, want die heeft enkel wat afzuigleidingen in badkamer/wc/keuken.

Er zijn systemen (brinks geloof ik), die werken met een centrale toevoer van verse lucht via het trapgat bijvoorbeeld, en zuigen dan weer de "vuile" lucht af via de woonkamer/douche/toilet etc..

Voor de slaapkamers heb je dan wel een extra gat nodig.

YouTube: Multi Air Supply - WTW zonder toevoerkanalen - Brink Climate Systems...

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-02 14:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tehh schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:16:
[...]

Vrijwel elke voordeur die gemaakt is vóór het jaar 2000 is van hout. De meeste sluiten prima en zijn niet krom.
Echt niet? Mijn deur is massief 38mm (bouwjaar 1989) en die is boven en onder een paar mm krom. Krom genoeg dat de tochtstrip (die ik misschien eens moet vervangen) het gat niet kan overbruggen. Als ik dan de grendels dichtdoe sluit de deur wel aan.
En het is niet het slot dat afgesteld moet worden, want als ik de deur daar dichtdruk scheelt het misschien een halve mm.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Skyrunner
verstappen33 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:30:
[...]

Er zijn systemen (brinks geloof ik), die werken met een centrale toevoer van verse lucht via het trapgat bijvoorbeeld, en zuigen dan weer de "vuile" lucht af via de woonkamer/douche/toilet etc..

Voor de slaapkamers heb je dan wel een extra gat nodig.

YouTube: Multi Air Supply - WTW zonder toevoerkanalen - Brink Climate Systems...
Ja precies.

En dit onderschrijft eigenlijk wat ik al dacht, nl. dat er hak- en breekwerk nodig zal zijn een WTW in een bestaand huis met MV te krijgen.

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:58

JDx

Ben ik ^

Maasluip schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:33:
[...]

Echt niet? Mijn deur is massief 38mm (bouwjaar 1989) en die is boven en onder een paar mm krom. Krom genoeg dat de tochtstrip (die ik misschien eens moet vervangen) het gat niet kan overbruggen. Als ik dan de grendels dichtdoe sluit de deur wel aan.
En het is niet het slot dat afgesteld moet worden, want als ik de deur daar dichtdruk scheelt het misschien een halve mm.
Mijn voordeur is ook krom, maar die is wel wat ouder, heb bovenaan zo'n schuifslotje zodat ik hem goed aan kan drukken. En dan nog eens enorm zware/dikke gordijnen ervoor. En noppenfolie op het enkel glas :9

Dingen als Games enzo | Mijn 12600K systeem | En 3D/AI/PS hier

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:58

JDx

Ben ik ^

Links waar de paraplu hangt was ook enkelglas, daar zit piepschuim en een MDF plaat met behang.

Dingen als Games enzo | Mijn 12600K systeem | En 3D/AI/PS hier

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:12

MrScratch

I am rubber, you are glue

Skyrunner schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:27:

Wat bedoel je met als alternatief? WTW Balansventilatie (Type D ventilatie) is een manier (de beste wat mij betreft) van ventileren in je woning. Een WP is een manier om te verwarmen (en te koelen). Dit zijn twee verschillende functies, dus hoe kan het 1 een alternatief zijn voor het ander?

Als je een warmtepomp neemt, dan is het het beste om dat in combinatie met een WTW te hebben, want dan wordt de warmte van afgezogen lucht hergebruikt in de aanvoerlucht. Dan kan de warmtepomp kleiner gedimensioneerd worden en dus besparing en efficienter. Maar ook met Mechanische ventilatie (Type C) kan je natuurlijk een warmtepomp toepassen.

Lijkt me dat een huis uit 2016 prima met WP (geen hybride) kan worden verwarmd. De isolatieeisen zullen toch wel goed genoeg zijn voor een huis uit die tijd. Ik heb zelf een huis uit 2005 (gelukkig wel met WTW) en dat gaat prima met een full electric warmtepomp.

Aandachtspunt is wat je afgiftesysteem is (vloerverwarming is de beste manier natuurlijk, hoe meer in je huis daarmee verwarmt is, hoe beter).

PS: Waarom worden er nog steeds huizen zonder WTW gebouwd? Dat zou echt standaard/verplicht moeten zijn, de winst is gewoon zo groot. Om nog maar niet over de vele voordelen te praten mbt luchtkwaliteit, afwezige koudeval, geen tocht, noem het maar op.

Look behind you! A three headed monkey!

• onlinaius
Tochtstrips plaatsen heeft geen zin, dan kan de deur helemaal niet meer dicht.. :)
Er is een type tochtstrip wat je op het kozijn maakt. Dit is niet de allermooiste oplossing, maar als je het aan de garagekant kunt doen mogelijk niet zo'n probleem. (daar heb ik ze zelf ook zitten).

Onderstaand alleen wat foto's. Ik heb je een DM gestuurd met de link, maar die plaats ik hier niet omdat ik een zakelijk belang heb bij deze strips en ik kan me goed voorstellen dat die hier plaatsen op tweakers niet gewaardeerd wordt.

• H. Lal
Even kort jullie mening.

Ga gewoon voor een nieuwe (geïsoleerde)(buiten)deur kozijn combinatie.
Laatst een recentere 2 onder 1 kapper (2010) gezien met garage. Daar is vanuit de bouw de garage ook ongeïsoleerd en zat er dus vanuit de bouw ook een volwaardige (buiten)deur en spouwmuur tussen garage en woning.
Voor zowel warmte als inbraakwerendheid. Want laten we eerlijk zijn, Een garagedeur is niet de best inbraakwerende opening in een huis.

• Aziraphale
Maar zo'n tussendeur ook niet. Als ze een keer naar in de garage zijn hebben ze alle tijd om dwars door die deur binnen te komen.

• H. Lal
Aziraphale schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:23:
Maar zo'n tussendeur ook niet. Als ze een keer naar in de garage zijn hebben ze alle tijd om dwars door die deur binnen te komen.
Daarom adviseer ik ook een volwaardige (buiten) deur

• Skyrunner
MrScratch schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:44:
[...]

Wat bedoel je met als alternatief? WTW Balansventilatie (Type D ventilatie) is een manier (de beste wat mij betreft) van ventileren in je woning. Een WP is een manier om te verwarmen (en te koelen). Dit zijn twee verschillende functies, dus hoe kan het 1 een alternatief zijn voor het ander?

Als je een warmtepomp neemt, dan is het het beste om dat in combinatie met een WTW te hebben, want dan wordt de warmte van afgezogen lucht hergebruikt in de aanvoerlucht. Dan kan de warmtepomp kleiner gedimensioneerd worden en dus besparing en efficienter. Maar ook met Mechanische ventilatie (Type C) kan je natuurlijk een warmtepomp toepassen.

Lijkt me dat een huis uit 2016 prima met WP (geen hybride) kan worden verwarmd. De isolatieeisen zullen toch wel goed genoeg zijn voor een huis uit die tijd. Ik heb zelf een huis uit 2005 (gelukkig wel met WTW) en dat gaat prima met een full electric warmtepomp.

Aandachtspunt is wat je afgiftesysteem is (vloerverwarming is de beste manier natuurlijk, hoe meer in je huis daarmee verwarmt is, hoe beter).

PS: Waarom worden er nog steeds huizen zonder WTW gebouwd? Dat zou echt standaard/verplicht moeten zijn, de winst is gewoon zo groot. Om nog maar niet over de vele voordelen te praten mbt luchtkwaliteit, afwezige koudeval, geen tocht, noem het maar op.
Ik had het anders moeten verwoorden: de WTW zou dan een alternatief zijn op het besparen van gas ipv een (hybride) WP. De huidige CV blijft bestaan, maar ik zet mijn vraagtekens bij de echte besparing op warmte en dus gas tussen WP en WTW. En wil daarnaast geen breekwerk in mijn woning doen.

• wheli
  • Nu online
Als dat je uitgangspunten zijn zou ik gewoon een hybride WP doen.

• RemmyB83
  • Nu online

Ik weet niet wat je stookgedrag is. Maar als je bijv. om 18uur thuis komt en je zet de thermostaat op 20, dan is je huis nog koud en zal niet alles volledig zijn opgewarmd om 21:30. De lucht wel, maar muren en meubels niet. Als je vervolgens om 21:30 de thermostaat op 17 zet, lijkt het mijn logisch dat de temperatuur snel zakt. Zeker als je huis veel betonnen muren bevat, deze nemen namelijk langzaam energie op. Dus misschien doet de isolatie meer dan je denkt, en valt het allemaal wel mee.

Pijnacker Oost/West

• Aziraphale
H. Lal schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:24:
[...]

Daarom adviseer ik ook een volwaardige (buiten) deur
Dat heb ik toen we ons huis aan het renoveren waren ook overwogen, maar werd de door een bevriende politieagent sterk afgeraden. Wanneer ze eenmaal binnen en uit het zicht zijn gaan ze overal doorheen,

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:12

MrScratch

I am rubber, you are glue

Skyrunner schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:28:
[...]

Ik had het anders moeten verwoorden: de WTW zou dan een alternatief zijn op het besparen van gas ipv een (hybride) WP. De huidige CV blijft bestaan, maar ik zet mijn vraagtekens bij de echte besparing op warmte en dus gas tussen WP en WTW. En wil daarnaast geen breekwerk in mijn woning doen.
Ik snap eerlijk gezegd niet wat je hier zegt. Als je een WTW installeert, dan bespaar je gas? Of trek je dat in twijfel? Dat lijkt me evident. Je gooit geen verwarmde lucht meer naar buiten en zuigt geen koude lucht je woning binnnen. Dat lijkt me natuurkundig makkelijk bewijsbaar.

Dus als je geen breekwerk wilt, dan moet je accepteren dat je een een potentiele besparing niet benut. Dat is verder prima.

Look behind you! A three headed monkey!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
[...]

Tijd voor een andere timmerman dan ;-) Als je jezelf een beetje verdiept in ge-isoleeerde deuren zie je dat er heel veel mogelijk is met hout. Ikzelf heb deze aangeschaft, weliswaar een voordeur, maar geeft al een beetje een idee. Wat @ericplan voorstelt klinkt ook goed, ik ben zelf ook een fan van Okoume. Kun je mooi blank lakken ook nog.

Gibson S-1, Godin Multiac SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• verstappen33
joezzt schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:33:
[...]

Tijd voor een andere timmerman dan ;-) Als je jezelf een beetje verdiept in ge-isoleeerde deuren zie je dat er heel veel mogelijk is met hout. Ikzelf heb deze aangeschaft, weliswaar een voordeur, maar geeft al een beetje een idee. Wat @ericplan voorstelt klinkt ook goed, ik ben zelf ook een fan van Okoume. Kun je mooi blank lakken ook nog.
Het is geen voordeur bij mij, maar een tussendeur tussen keuken/garage..
Deze deur is nu massief hout (geen idee welk hout)..

Met tussendeuren is de keuze heel anders en heb je bijna geen geisoleerde of verstevigde deuren die niet krom trekken..

Maar de zoektocht gaat verder.. :)

[Voor 10% gewijzigd door verstappen33 op 26-01-2023 13:55]

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-02 10:42
Aziraphale schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:26:
[...]

Dat heb ik toen we ons huis aan het renoveren waren ook overwogen, maar werd de door een bevriende politieagent sterk afgeraden. Wanneer ze eenmaal binnen en uit het zicht zijn gaan ze overal doorheen,
Je hoeft die deur niet op slot te doen.
Als hij makkelijk open te maken is voor die dieven, dan laten ze hem wel heel.

• Aziraphale
annespruit1980 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:01:
[...]

Je hoeft die deur niet op slot te doen.
Als hij makkelijk open te maken is voor die dieven, dan laten ze hem wel heel.
Maar wat is dan het nu van zo'n deur?

• annespruit1980
Aziraphale schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:08:
[...]

Maar wat is dan het nu van zo'n deur?
Warmte binnen houden lijkt mij.

• Aziraphale
Ja, duh. Ik bedoel dus: Wat is dan het nu van het plaatsen van een buitendeur met driepuntssluiting als tussendeur naar een garage? Ik denk dat de onze nog brandwerend is (was, meen ik, nog verplicht in de jaren '50), maar verder lijkt me een simpele plaatdeur genoeg om de warmte binnen te houden.

• annespruit1980
Aziraphale schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:26:
[...]

Dan laat je dus die deur van het slot, wel dicht, en geen schade als ze al binnen zijn.
Maar goed, we praten langs elkaar heen.

• IvoB2
Wanneer ik het goed begrijp gaat het niet over de garagedeur noch voordeur maar over een binnendeur tussen de garage en keuken?
En inderdaad, buitendeuren uit vol hout (of houten panelen met isolatieplaten tussen) trekken alleen krom als het hout voor de montage onvoldoende gedroogd was. Hier zijn bijna alle buiten- en binnendeuren en gevelbekleding van hout. Het temperatuurverschil tussen de houten garagepoort bedraagt bij nul graden buitentemperatuur 15°C en zakt bij lagere buitentemperaturen in de garage nooit onder de 14°C. Het temperatuurverschil tussen de houten voordeur en de binnenruimte kan oplopen tot 25°C en dan trekt ze nog niet krom.

De binnendeuren zijn hier dan weer niet van vol hout maar van MDF. In MDF heb je verschillende soorten voor iedere toepassing tot tricoya dat tegen zowat alles bestand is. Wanneer dat nog krom trekt in je woning is er toch wel iets anders aan de hand dat aandacht verdiend.

[Voor 77% gewijzigd door IvoB2 op 26-01-2023 16:40]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:56

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@zonnigtype

Je wordt gewoon even genoemd in het saldering debat. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Pagina: 1 ... 111 112 113 Laatste

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee