18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
We hebben hier een huis uit ‘59 met aanbouw uit ‘96. De aanbouw heeft een enorm veel glas (wintergarten) en vloerverwarming. De rest van het huis (radiatoren) en sww wordt met een olieketel gestookt (Duitsland).
Nu ben ik me aan het oriënteren op zonnepanelen (beginnen bij de garage, 10 panelen schat ik). Omdat we geen saldering kennen in Duitsland en ik toch sneller rendement wil was ik aan het bedenken dat het wellicht slim is om het SWW via een WPB te doen. Kost een smak geld maar eigen verbruik is imo de way to go om je terugverdientijd te verkleinen.
Ben verder nog bezig met een exacte berekening, kom ik later nog op terug. Olie lijkt vooralsnog zo slecht (financieel gezien) qua opbrengst.
Anyway:
Als ik nu een WPB overweeg voor alleen het SWW, is het dan niet interessanter om dan een kleine warmtepomp te nemen en meteen ook de VVW daar op aan te sluiten? Dus bijv het oude buffervat wat we nu hebben gewoon gebruiken en vullen met een kleine warmtepomp die ook de vloerverwarming doet.
Voordat iemand oppert “waarom dan niet meteen de rest van je woning ook via een WP?”:
- geen spouwmuurisolatie aanwezig. Ben nog niet zeker of dit mogelijk is ivm geverfde muren;
- vww in woonkamer niet mogelijk ivm aanwezige dure parketvloer die ik niet wil vernieuwen.
Aan de andere kant stoken we het huis nooit mega warm. Op slaapkamers alleen om de kou te breken en de woonkamer gewoon “ok warm”. Ketel is niet thermostaat geregeld, dus zodra ik thuis ben gaat vaak de kachel aan.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Alleen het energiecomponent. Maar ik krijg nu nog BTW op de terugleveringsvergoeding dus weet niet of dat dan nog is.IvoB2 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 19:10:
Slaat de 80% terugleververgoeding op de all in prijs (incl. heffingen en BTW) of alleen op de energiecomponent?
Maar meer leggen loont dan wel weer.
[ Voor 19% gewijzigd door klump4u op 26-01-2023 19:54 ]
En, dankzij de motie Bontenbal, op salderen op basis van tarief en niet meer op basis van kWh.klump4u schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 19:02:
Als ik het debat goed gevolgd heb sturen ze aan op afbouwen saldering per 2025 en 80% terug lever vergoeding. Niet zo heel slecht lijkt mij.
Prijs zeg maar €0,50 + €0,19 EB en €0,14 BTW. Ik krijg dus 5000 x €0,50 = €2250,- terug
Nieuwe regeling (80%) betaal ik 6000 x €0,83 = €4980,- en krijg 11000 x €0,40 = €4400,- terug dus betaal dan €4980,- - €4400,- = €580,-
Krijg ik de BTW op de teruglevering ook nog uitbetaald (€924) dan ga ik nog €344,- in de plus
Mijn direct verbruik dan maar gaan verhogen lijkt mij.
[ Voor 10% gewijzigd door klump4u op 26-01-2023 20:12 ]
nee dat wil niet. Het sanitair warm water is drinkwater, het water in je vloerverwarming zit in je vloerverwarming en is geen drinkwaterkwaliteit. De retour van je vloerverwarming zou retour je boiler ingaan en zou je dan mee douchen…De_Bastaard schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 18:56:
Voordat ik een apart topic open, even snel hier checken.
We hebben hier een huis uit ‘59 met aanbouw uit ‘96. De aanbouw heeft een enorm veel glas (wintergarten) en vloerverwarming. De rest van het huis (radiatoren) en sww wordt met een olieketel gestookt (Duitsland).
Nu ben ik me aan het oriënteren op zonnepanelen (beginnen bij de garage, 10 panelen schat ik). Omdat we geen saldering kennen in Duitsland en ik toch sneller rendement wil was ik aan het bedenken dat het wellicht slim is om het SWW via een WPB te doen. Kost een smak geld maar eigen verbruik is imo de way to go om je terugverdientijd te verkleinen.
Ben verder nog bezig met een exacte berekening, kom ik later nog op terug. Olie lijkt vooralsnog zo slecht (financieel gezien) qua opbrengst.
Anyway:
Als ik nu een WPB overweeg voor alleen het SWW, is het dan niet interessanter om dan een kleine warmtepomp te nemen en meteen ook de VVW daar op aan te sluiten? Dus bijv het oude buffervat wat we nu hebben gewoon gebruiken en vullen met een kleine warmtepomp die ook de vloerverwarming doet.
Voordat iemand oppert “waarom dan niet meteen de rest van je woning ook via een WP?”:
- geen spouwmuurisolatie aanwezig. Ben nog niet zeker of dit mogelijk is ivm geverfde muren;
- vww in woonkamer niet mogelijk ivm aanwezige dure parketvloer die ik niet wil vernieuwen.
Aan de andere kant stoken we het huis nooit mega warm. Op slaapkamers alleen om de kou te breken en de woonkamer gewoon “ok warm”. Ketel is niet thermostaat geregeld, dus zodra ik thuis ben gaat vaak de kachel aan.
En er zijn naast nog een aantal andere zaken wel oplossingen voor te bedenken maar allemaal minder handig en niet kostenefficient.
Een warmtepompboiler heb je al vanaf een 1500-2000 euro, dus kost wel geld maar geen megainvestering en is een goede manier om een pv overschot effixient om te zetten in iets wat je anders op olie zou stoken.
Doen dus!
Je zou verder best je huis op een warmtepomp kunnen stoken hoor, het wordt alleen een grotere warmtepomp….Maar niet minder efficient dan dat je nu op olie stookt, ik ken alleen de kostrpijs per kwh warmte uit huisbrandolie niet om het financiele plaatje uit te rekenen maar dat kun je wel opzoeken. je moet alleen wel even testen of je afgiftesysteem de capaciteit heeft om bij een lagere watertemperatuur je huis warm te krijgen. Kun je je oliegestookte ketel naar een aanvoertemp van max 45 graden zetten of iets in die buurt en krijg je dan je huis op temperatuur?
wat betreft spouwmuurisolatie: volgens mij hebben ze in duitsland uitgevonden om in plaats daarvan het huis buitenom te isoleren - dat is vrij gangbaar en vast een buurman te vinden die daar ervaring mee heeft..
Haha nee dat snap ik, ik was bijv. opzoek naar een kleine WP die twee uitgangen heeft, een voor SWW en een voor de VWW.Lochnes schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 20:18:
[...]
nee dat wil niet. Het sanitair warm water is drinkwater, het water in je vloerverwarming zit in je vloerverwarming en is geen drinkwaterkwaliteit. De retour van je vloerverwarming zou retour je boiler ingaan en zou je dan mee douchen…
En er zijn naast nog een aantal andere zaken wel oplossingen voor te bedenken maar allemaal minder handig en niet kostenefficient.
Een warmtepompboiler heb je al vanaf een 1500-2000 euro, dus kost wel geld maar geen megainvestering en is een goede manier om een pv overschot effixient om te zetten in iets wat je anders op olie zou stoken.
Doen dus!
Je zou verder best je huis op een warmtepomp kunnen stoken hoor, het wordt alleen een grotere warmtepomp….Maar niet minder efficient dan dat je nu op olie stookt, ik ken alleen de kostrpijs per kwh warmte uit huisbrandolie niet om het financiele plaatje uit te rekenen maar dat kun je wel opzoeken. je moet alleen wel even testen of je afgiftesysteem de capaciteit heeft om bij een lagere watertemperatuur je huis warm te krijgen. Kun je je oliegestookte ketel naar een aanvoertemp van max 45 graden zetten of iets in die buurt en krijg je dan je huis op temperatuur?
wat betreft spouwmuurisolatie: volgens mij hebben ze in duitsland uitgevonden om in plaats daarvan het huis buitenom te isoleren - dat is vrij gangbaar en vast een buurman te vinden die daar ervaring mee heeft..
Ja buitenom isoleren kan wel maar dat past voorlopig niet in de financiële planning. Het is een huis met landelijke uitstraling en als je dat terug wilt moet je al steenstrips oid erop plakken, kost al met al behoorlijk veel geld.
dat zou waarschijnlijk wel kunnen, gewoon even testen of je het met de watertemperatuur van 40 a50 graden beneden warm krijgt.De_Bastaard schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 20:40:
[...]
Haha nee dat snap ik, ik was bijv. opzoek naar een kleine WP die twee uitgangen heeft, een voor SWW en een voor de VWW.
Ja buitenom isoleren kan wel maar dat past voorlopig niet in de financiële planning. Het is een huis met landelijke uitstraling en als je dat terug wilt moet je al steenstrips oid erop plakken, kost al met al behoorlijk veel geld.
Maar ik dacht dat het huidige algemene advies van het forum was om voor een aparte wp boiler en aparte wp te gaan, omdat het minder complex is en je meer keus hebt op waar je je boilervat neerzet zeker in oudbouw. En dat het zeker niet meer hoeft te kosten, de warmtepomp mafia durft vrij fors te vragen voor wat in feite een vrij dom vat is en leidingwerk en driewegkleppen zijn ook niet gratis.
Open anders een topic met het template in Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic .
Belangrijkste gegevens zijn je afgiftesysteem en -temperatuur, ook je olieverbruik is relevant (ca 10 kWh/liter geloof ik), liefst je jaarrecord van een fatsoenlijke winter
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Is goed, zal dat topic eens doornemen. Ik rekende nu met 9kwh/liter omdat het al een wat oudere ketel is. Zal wel ongeveer in de buurt van elkaar zitten :-).Proton_ schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:36:
@De_Bastaard een warmtepomp met buitenunit kan, maar is waarschijnlijk duurder te plaatsen dan een losse warmtepompboiler. Het kan wel makkelijker zijn omdat er kleinere buitenmuurdoorvoeren nodig zijn, zeker bij een splitunit (geen idee hoe de F-gassen in Duitsland geregeld zijn). Het voordeel van een buitenunit is dat het stiller is en je meer vermogen hebt, dus sneller weer heet water.
Open anders een topic met het template in Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic .
Belangrijkste gegevens zijn je afgiftesysteem en -temperatuur, ook je olieverbruik is relevant (ca 10 kWh/liter geloof ik), liefst je jaarrecord van een fatsoenlijke winter
We hebben overigens een ketelruimte van 2x3m en net geen 2m hoog. Voor veel wpb wordt dat nog wel krap denk ik.
Er is een raampje naar buiten voor de buitenlucht, zou prima iets in gemaakt kunnen worden voor leiding doorvoer.
Een hele WP stond eigenlijk niet op de planning maar ik zal eens kijken of ik de woonkamer warm krijg door dat systeem op ~50graden te zetten.
Dat is overigens een beetje k*t want dit ding heeft geen thermostaat en is gestuurd op basis van de buitentemperatuur. Als het opeens veel kouder of warmer wordt moeten we die curve weer aanpassen

[ Voor 23% gewijzigd door De_Bastaard op 26-01-2023 22:04 ]
Als je jetten moet geloven niet, die blijft hangen aan de terugverdientijd van 7 jaar en dat panelen goedkoper worden, welke steen heeft die man geleefd joh. Die is aan het lobbyen voor een leuke baan ergens.klump4u schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 19:02:
Als ik het debat goed gevolgd heb sturen ze aan op afbouwen saldering per 2025 en 80% terug lever vergoeding. Niet zo heel slecht lijkt mij.
De regeling is helemaal ruk en stopt de transitie, een warmtepomp kan dan niet meer uit tenzij hij bijna gratis weggeven wordt, panelen verkoop gaat ook naar een lager pitje. De vraag waarom de 4 miljard aan subsidie aan de fossiele industrie niet geschrapt wordt negeren ze praktisch.
De 80% is van de kale energieprijs, dus stel je bent nu precies op 0 door salderen met pv en warmtepomp ga je gewoon weer naar een 300,- pm aan stroomkosten.
Salderen moet gewoon blijven, laten ze maar wat doen met die ode die betaald wordt voor mensen zonder pv en de teruggave energiebelasting voor mensen met pv, dat zijn onnodige kosten.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Uiteraard bestaat dat, WP met een uitgang voor SWW en een uitgang voor CV. Hangt er alleen vanaf wat je met "klein" precies bedoelt.De_Bastaard schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 20:40:
[...]
Haha nee dat snap ik, ik was bijv. opzoek naar een kleine WP die twee uitgangen heeft, een voor SWW en een voor de VWW.
En wanneer je nu met stookolie stookt heb je dus radiatoren. Die kan je eventueel vervangen (zonder breekwerk voor de leidingen als je de binnenunit in dezelfde ruimte als de stookolieketen kan plaatsen) door convectoren met ventilo's. Die vragen eenmalig een extra investering maar de rest van je leven stook je wel aan een lagere temperatuur wat bij een WP niet onbelangrijk is voor het rendement.
Toevallig heb ik ook buitenom geïsoleerd en volledig afgewerkt met hout. Van een landelijke uitstraling gesproken
Wat was je daar nu voor kwijt als ik vragen mag?IvoB2 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 22:47:
[...]
Uiteraard bestaat dat, WP met een uitgang voor SWW en een uitgang voor CV. Hangt er alleen vanaf wat je met "klein" precies bedoelt.
En wanneer je nu met stookolie stookt heb je dus radiatoren. Die kan je eventueel vervangen (zonder breekwerk voor de leidingen als je de binnenunit in dezelfde ruimte als de stookolieketen kan plaatsen) door convectoren met ventilo's. Die vragen eenmalig een extra investering maar de rest van je leven stook je wel aan een lagere temperatuur wat bij een WP niet onbelangrijk is voor het rendement.
Toevallig heb ik ook buitenom geïsoleerd en volledig afgewerkt met hout. Van een landelijke uitstraling gesproken.
En: t33 radiatoren zijn dan onvoldoende ?
Het gaat er niet om of de radiatoren voldoende warmte kunnen afgeven of niet maar wat de aanvoertemperatuur is. Als je maar warm genoeg water aanvoert krijg je het, binnen bepaalde limieten, altijd wel warm. Maar als je verwarmt met een WP is het voor het rendement belangrijk om de aanvoertemperatuur zo laag mogelijk te houden. Hier varieert deze tussen de 27 en 35°C voor CV en 40-50°C voor SWW.De_Bastaard schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 23:24:
[...]
En: t33 radiatoren zijn dan onvoldoende ?
De kostprijs van mijn systeem is niet relevant. Ten eerste dateert het gehele systeem (WP, CV en SWW) al van 2013 en je kan de ene woning niet vergelijken met de andere. Het was ook geen vervanging van bestaande radiatoren maar een totaal renovatie.
Doelde op je gevel isolatie ;-). Bedankt voor je snelle reactie btw.IvoB2 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 01:05:
[...]
Het gaat er niet om of de radiatoren voldoende warmte kunnen afgeven of niet maar wat de aanvoertemperatuur is. Als je maar warm genoeg water aanvoert krijg je het, binnen bepaalde limieten, altijd wel warm. Maar als je verwarmt met een WP is het voor het rendement belangrijk om de aanvoertemperatuur zo laag mogelijk te houden. Hier varieert deze tussen de 27 en 35°C voor CV en 40-50°C voor SWW.
De kostprijs van mijn systeem is niet relevant. Ten eerste dateert het gehele systeem (WP, CV en SWW) al van 2013 en je kan de ene woning niet vergelijken met de andere. Het was ook geen vervanging van bestaande radiatoren maar een totaal renovatie.
WP ga ik nog verder onderzoeken, zal proberen dit weekend een en ander te berekenen.
Om nu toch alvast wat stappen te zetten in verduurzamen/bezuinigen denk ik dat zonnepanelen + WPB al een goede eerste stap zou zijn. Zoals eerder gezegd, salderen kennen ze niet en de terugleververgoeding is maar 8cent. Eigen verbruik zou dus omhoog moeten om de investering sneller terug te verdienen, een WPB is hier gezien de lagere investering volgens mij wel een goede eerste stap voor.
Nu heb ik het volgende berekend, kan iemand bevestigen of deze ergens op slaat ?
- Gezin van 2 volwassenen, 1 kind. Ik pas de vuistregel toe die ik online kon vinden: 3.500 kWh nodig voor warm water.
- Gebruikte COP van 3,3 voor een WPB
- Geschatte kWh per liter olie schat ik op 9 kWh/l.
- Olie kost me €1,25 (huidige prijs, dagprijzen);
- kWh kost me €0,31 excl netwerk kosten.
- Ik verwacht ~10 panelen op het garagedak te kunnen leggen. 10x 410WP = 4100wp * 0,85 = 3485w.
Grofweg kom ik dan uit op:
Wat | Unit in | kWh uit | Input nodig | Kosten per jaar |
---|---|---|---|---|
Olie | 1 | 9 | 389 liter | € 466,67 |
WPB | 1 | 3,3 | 1061 | € 328,79 |
WPB met Zonnepanelen | 1 | 3,3 | 1061 | € 49,32 |
Voor de rekensom mét zonnepanelen heb ik (kWh nodig * kWh prijs) * 0,15. De 0,15 hier is gebaseerd op de stroom die ik zou moeten inkopen omdat ik uit ga van 85% opbrengst van die panelen.
Aanschaf/afschrijving heb ik hier niet in meegenomen. De ketel zelf is van jaren 90, maar doet het vooralsnog prima. Hij zal wel een keer vervangen moeten worden dus weet ik niet of het fair is om de investering van een WPB op te tellen bij de kosten van een WPB en dat niet te doen voor de olieketel. Misschien zou dat wel moeten
[ Voor 54% gewijzigd door De_Bastaard op 27-01-2023 09:03 ]
Heb je een manier om historisch verbruik te bekijken? Dan kun je deze namelijk zien aan de hand van de zomermaanden (die je niet op vakantie was uiteraard). Zomermaanden zijn wel vaak wat aan de lage kant wat douchen betreft, omdat veel mensen in de winter wat langer douchen, aan de andere kant zul je in de zomer misschien extra douchen omdat je zweet / sportieve buitenactiviteiten hebt gedaan, etc.[b]De_Bastaard schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 06:32:
- Gezin van 2 volwassenen, 1 kind. Ik pas de vuistregel toe die ik online kon vinden: 3.500 kWh nodig voor warm water.
Het is in ieder geval een aardige indicatie van je verbruik, mits je gegevens hebt van eerdere zomer(s).
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Hangt sterk af van de temperatuur van de aanvoerlucht. Een WPB wordt efficienter als de aanvoerlucht warmer is. Die 3.3 zou dus wel eens mogelijk kunnen zijn als je de aanvoerlucht uit je woning haalt.[b]De_Bastaard schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 06:32:
- Gebruikte COP van 3,3 voor een WPB
Het nadeel hiervan is uiteraard dat deze warmte ook je woning in moet, dus je verplaatst de warmte 2x, en je warmtepomp / cv ketel moet harder aan de bak.
Je kunt ook aanzuigen van buiten, hierdoor daalt de COP van de warmtepompboiler, maar koel je niet je woning af. Daarmee ga je waarschijnlijk geen 3.3 halen. Ook zal de COP beinvloed worden door de temperatuur van het water in de boiler. Als je tot 40 graden opwarmt krijg je een andere cop dan wanneer je tot 55 graden opwarmt, maar bij 55 graden heb je wel weer meer water tot je beschikking dan bij 40 graden omdat er meer water is dat gemengd kan worden met koud water.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Ik weet niet of je in Duitsland kunt salderen. Als je niet kunt salderen kun je de opbrengst van de zonnepanelen niet 1 op 1 aftrekken van het verbruik van de boiler omdat je panelen een overschot hebben in de zomer, waardoor je teruglevert, en in de winter (meestal) een tekort.
Salderen kan hij niet zoals in de post staat. Hij gaat uit dat hij 85% van de benodigde stroom direct van zijn zonnepanelen kan halen en de rest extern in moet kopen.onlinaius schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:01:
[...]
Ik weet niet of je in Duitsland kunt salderen. Als je niet kunt salderen kun je de opbrengst van de zonnepanelen niet 1 op 1 aftrekken van het verbruik van de boiler omdat je panelen een overschot hebben in de zomer, waardoor je teruglevert, en in de winter (meestal) een tekort.
Nu heeft een WPB niet heel veel vermogen nodig, ik denk dat die 85% best een aardige aanname is die wel met 10 zonnepanelen op te wekken is gedurende een groot deel van het jaar. Je hebt uiteindelijke geen 2000W continu nodig maar slechts een paar honderd.
Van klussen krijg je grijze haren
Sorry, overheen gelezen.fenrir schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:20:
[...]
Salderen kan hij niet zoals in de post staat. Hij gaat uit dat hij 85% van de benodigde stroom direct van zijn zonnepanelen kan halen en de rest extern in moet kopen.
Nu heeft een WPB niet heel veel vermogen nodig, ik denk dat die 85% best een aardige aanname is die wel met 10 zonnepanelen op te wekken is gedurende een groot deel van het jaar. Je hebt uiteindelijke geen 2000W continu nodig maar slechts een paar honderd.
Ik denk dat je met 85% aan de hoge kant zit, tenzij je slimme vormen van aansturing gebruikt. 85% op jaarbasis haal je misschien als je de boiler alleen overdag laat verwarmen. In de winter is het meer dan 12 uur per dag donker / schemerend.
Onze panelen liggen op het zuiden en in een 15 graden hellingshoek, waardoor de opwekperiode ook nog eens wat langer wordt, omdat ze net wat meer zon uit het westen en oosten meepakken.
Als ik kijk op het kortste moment van het jaar sloeg de converter bij ons aan om 8:20 en ging uit op 16:55.
Dus 15:25 uur per dag wordt er geen stroom opgewekt.
Op de langste dag van het jaar begon het opwekken om 4:15 en stopte om 21:25. 6:40 lang dus geen generatie.
Gemiddeld is dit bijna 11 uur per dag geen generatie. Uitgaande van die 11 uur kun je als de warmtepomp geen rekening houd met de zonnepanelen maximaal 55% van het gebruik dekken over het jaar.
Zelfs in de zomer haal je 'maar' 72%.
Als je terugleveren meerekent kun je uiteraard andere sommetjes krijgen. Van 3485 x 0.08 kun je het boilerverbruik vermoedelijk aardig afdekken, afhankelijk van toekomstige energieprijzen. En als je een procentje of 40 van die stroom direct uit de panelen gebruikt kom je nog wat gunstiger uit.
Het idee is dan om wanneer ik zonnepanelen zou aanschaffen zoveel mogelijk eigen verbruik te realiseren. Dan denk ik aan vaatwasser/wasmachine/droger overdag draaien etc.
De WPB dan op een slimme manier laten opwarmen zodra er opbrengst is past daar wat mij betreft ook in, maar praktisch is het misschien wat minder handig. De situatie dat iemand dat ding volledig leeg trekt en vervolgens pas de dag erna zou worden opgewarmd zal niet snel voorkomen, maar is wel wat om rekening mee te houden in de automatisering.
Ik ging inderdaad uit van ~85% omdat er in de winter een lagere opbrengst is. Blijkbaar was ik nog wat optimistisch. Maar goed, stel het is al 50%+ dan is de besparing nog aanzienlijk toch?
Het gaat mij erom dat alleen zonnepanelen zonder zelf direct gebruik van te maken van de opbrengst niet bijzonder interessant zijn vanwege géén saldering en de lage terugleververgoeding. De optie bestaat op nog meer panelen neer te leggen, maar alleen panelen leggen en dan laag eigen verbruik weegt niet op tegen de kosten die je moet maken om ze te (laten) leggen. Duitsers zijn wat dat betreft nogal een beetje merkwaardig, het idee is dan ook om de panelen op het garagedak zelf te leggen. Dat is niet zo hoog en doe ik zelf wel
Helaas niet. Ik weet wel wat we aan olie verbruikt hebben, maar dat is dan het totale verbruik voor het huis te verwarmen + sww.onlinaius schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:32:
[...]
Heb je een manier om historisch verbruik te bekijken? Dan kun je deze namelijk zien aan de hand van de zomermaanden (die je niet op vakantie was uiteraard). Zomermaanden zijn wel vaak wat aan de lage kant wat douchen betreft, omdat veel mensen in de winter wat langer douchen, aan de andere kant zul je in de zomer misschien extra douchen omdat je zweet / sportieve buitenactiviteiten hebt gedaan, etc.
Het is in ieder geval een aardige indicatie van je verbruik, mits je gegevens hebt van eerdere zomer(s).
[ Voor 22% gewijzigd door De_Bastaard op 27-01-2023 13:02 ]
Dat lijkt me een heel overdreven schatting.fenrir schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:20:
[...]
Salderen kan hij niet zoals in de post staat. Hij gaat uit dat hij 85% van de benodigde stroom direct van zijn zonnepanelen kan halen en de rest extern in moet kopen.
Normaal zit je direct verbruik van PV ergens rond de 25-30%.
Met een relatief kleine installatie tov verbruik stijgt het direct verbruik wel maar kom je tijdens andere periodes (bv. tussen november en maart) weer veel PV tekort waardoor je meer van het net moet gaan afnemen.
Hier is zowat alles op elektriciteit, incl. CV en SWW via A2A en A2W WP. En het SWW wordt dan nog maar opgewarmd tot 40°C (dat is de minimale instelling, hoe hoger je het SWW op temperatuur wil brengen hoe lager de COP, zeker in de wintermaanden).
Eveneens wordt er hier nauw op toegekeken om stuurbare verbruikers zoveel mogelijk tijdens zonneschijn aan te schakelen. En dan haal ik op jaarbasis nog maar een direct verbruik van 25% uit PV, 51% van het verbruik uit de zon en bijkomend 35% uit de accu (maar zonder accu gaat die energie wel het net op).
En dat zijn cijfers op basis van continue metingen over 365 dagen per jaar. Niet op basis van aannames en goochelen met cijfers gevonden op het internet.
Salderen doe ik ook al meer dan een jaar niet meer maar de verhouding terugleververgoeding (20 c€/kWh) en afname (tussen 33 en 43 c€/kWh all in) is ook veel gunstiger. Bovendien is er alleen in de maanden december en januari een netto afname en de overige maanden netto veel injectie waardoor de afnamekost in de 2 wintermaanden ruimschoots gecompenseerd wordt door de teruglevering in de tien andere maanden.
[ Voor 63% gewijzigd door IvoB2 op 27-01-2023 14:57 ]
Maar haal je met terugleveren wel die 80%? Ik lees ergens anders dat die 80% op de naakte stroomprijs zou slaan wat incl. kosten en BTW (die je als eindgebruiker bij afname er ook moet bijrekenen) geen 80% meer oplevert.onlinaius schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:27:
[...]
Als je terugleveren meerekent kun je uiteraard andere sommetjes krijgen. Van 3485 x 0.08 kun je het boilerverbruik vermoedelijk aardig afdekken, afhankelijk van toekomstige energieprijzen. En als je een procentje of 40 van die stroom direct uit de panelen gebruikt kom je nog wat gunstiger uit.
Geen idee wat de verhouding tussen afname en teruglevering van de all in elektriciteitsprijs in Duitsland exact is. Eerder schreef hij al dat hij maar 8 c€/kWh krijgt voor terugleveren.
[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 27-01-2023 14:44 ]
Mocht ik ervoor gaan om een deel van de opbrengst zelf te verbruiken dan is de vergoeding voor een een installatiegrootte tot 10kwp, 8cent/kWh. Als ik het koop dan betaal ik 31,7 cent/kWh exclusief de netwerk kosten (€10 per maand).IvoB2 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:41:
[...]
Maar haal je met terugleveren wel die 80%? Ik lees ergens anders dat die 80% op de naakte stroomprijs zou slaan wat incl. kosten en BTW (die je als eindgebruiker bij afname er ook moet bijrekenen) geen 80% meer oplevert.
Geen idee wat de verhouding tussen afname en teruglevering van de all in elektriciteitsprijs in Duitsland exact is. Eerder schreef hij al dat hij maar 8 c€/kWh krijgt voor terugleveren.
Mocht ik ervoor gaan om volledig terug te leveren dan is de vergoeding voor een een installatiegrootte tot 10kwp, 13cent/kWh. Als ik het koop dan betaal ik 31,7 cent/kWh exclusief de netwerk kosten (€10 per maand).
[ Voor 22% gewijzigd door De_Bastaard op 27-01-2023 14:56 ]
Heb je, bij de tweede optie, dan een PV installatie die niet aan de woning gekoppeld is maar uitsluitend teruglevert aan het net? Het voordeel voor de eigenaar begrijp ik dan al helemaal niet want je gaat alles terugleveren tegen 13 cent om alles af te nemen aan 31,7 cent?
De eerste optie begrijp ik wel en dat is toch wat je wil? Eerst je stroom van PV zelf verbruiken aan 0 cent en wat je niet zelf verbruikt terugleveren aan 8 cent?
Of bedoel je dat je niets krijgt om terug te leveren maar 8 cent krijgt voor wat je zelf verbruikt?
Wanneer ik het goed begrepen heb lijken me geen van beide opties optimaal maar daar kan je zelf uiteraard niet veel aan doen.
En blijkbaar zijn de netkosten in Duitsland een forfait per maand en niet berekend op verbruik dus dat maakt dan niet uit hoeveel je zelf verbruikt. Maar wel nadelig als je weinig van het net afneemt.
[ Voor 80% gewijzigd door IvoB2 op 27-01-2023 15:16 ]
Dat tweede wil je inderdaad niet nee. Er zijn echter genoeg lui (boeren enzo) die hele zonneparken op het dak leggen en gewoon maximaal het net inpompen. Vroeger kreeg je meer (28cent ofzo) per kWh, dan loont het zich wel om natuurlijk zoveel mogelijk het net in te sturen. Nu loont zich dat bij lange na niet en is eigen verbruik de enige interessante manier.IvoB2 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:09:
Dat laatste begrijp ik niet.
Heb je, bij de tweede optie, dan een PV installatie die niet aan de woning gekoppeld is maar uitsluitend teruglevert aan het net? Het voordeel voor de eigenaar begrijp ik dan al helemaal niet want je gaat alles terugleveren tegen 13 cent om alles af te nemen aan 31,7 cent?
De eerste optie begrijp ik wel en dat is toch wat je wil? Eerst je stroom van PV zelf verbruiken aan 0 cent en wat je niet zelf verbruikt terugleveren aan 8 cent?
Of bedoel je dat je niets krijgt om terug te leveren maar 8 cent krijgt voor wat je zelf verbruikt?
Wanneer ik het goed begrepen heb lijken me geen van beide opties optimaal maar daar kan je zelf uiteraard niet veel aan doen.
En blijkbaar zijn de netkosten in Duitsland een forfait per maand en niet berekend op verbruik dus dat maakt dan niet uit hoeveel je zelf verbruikt. Maar wel nadelig als je weinig van het net afneemt.
En ja, dat eerste is wat ik wil. Zoveel mogelijk zelf verbruiken en wat er nog over is het net insturen. Daarom is de markt voor accu's in Duitsland ook veel groter dan in Nederland.
Een zonnepanelen installatie met 10kwh accu kost ~30-35k hier in Duitsland als je het laat doen ...HaraldBou schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:22:
Dus zo veel mogelijk op het dak en dan een "E3DC Hauskraftwerk" er op aansluiten. Maar dat is wel een prijzige aangelegenheid, volgens mij

Overigens dat model wat jij zegt kost nog eens veel meer. Alleen die accu kost al 25k, dan komt de rest daar nog bij
[ Voor 30% gewijzigd door De_Bastaard op 27-01-2023 15:28 ]
Dan had ik het tweede goed begrepen en dat wil je idd niet. Zelfs niet aan 13 c€/kWh als "verdienmodel".De_Bastaard schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:19:
[...]
Dat tweede wil je inderdaad niet nee. Er zijn echter genoeg lui (boeren enzo) die hele zonneparken op het dak leggen en gewoon maximaal het net inpompen. Vroeger kreeg je meer (28cent ofzo) per kWh, dan loont het zich wel om natuurlijk zoveel mogelijk het net in te sturen. Nu loont zich dat bij lange na niet en is eigen verbruik de enige interessante manier.
En ja, dat eerste is wat ik wil. Zoveel mogelijk zelf verbruiken en wat er nog over is het net insturen. Daarom is de markt voor accu's in Duitsland ook veel groter dan in Nederland.
Maar hoe zit het dan precies met de andere optie?
- Produceren en afnemen en de overschot aan 8 c€ het net op,
- Produceren aan 8 c€/kWh en afnemen doch niets voor wat er het net opgaat?
Dat maakt wel een duidelijk verschil om de kosten te berekenen.
En dan die prijzen die je noemt

Wat ik wel niet begrijp want toen ik een accu geplaatst heb ging een ander zijn materiaal in Duitsland kopen omdat het toen goedkoper was dan hier in Vlaanderen (en netto heb ik maar een 6.000 € betaald voor een 15,4 kWh accu in eilandwerking).
Hier in Vlaanderen denkt bijna iedereen voortdurend geschoren te worden door de overheid en dat het elders altijd beter is dan hier. Maar als ik dat zo lees zijn we hier nog niet zo slecht af.

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 27-01-2023 15:54 ]
Wat ik ervan begreep is dat inderdaad zo dat je dan 8cent krijgt voor het gene wat je het net op stuurt, nadat je zelf verbruikt hebt.IvoB2 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:49:
[...]
Dan had ik het tweede goed begrepen en dat wil je idd niet. Zelfs niet aan 13 c€/kWh als "verdienmodel".
Maar hoe zit het dan precies met de andere optie?
- Produceren en afnemen en de overschot aan 8 c€ het net op,
- Produceren aan 8 c€/kWh en afnemen doch niets voor wat er het net opgaat?
Dat maakt wel een duidelijk verschil om de kosten te berekenen.
Ik ben er nog niet helemaal in thuis maar volgens mij kun je de omvormer zo instellen dat je eerst/direct zelf verbruikt alvorens je het het net op duwt.
Het materiaal valt hier overigens nog wel mee hè, maar je bent hier verplicht om alles te laten doen door een Elektro-meister en die maken daar goed gebruik van. Collega (woont toevallig ook in Duitsland) van me heeft in November nog een offerte getekend. €35k voor een 12kWp installatie met 10kWh accu.
Die accu kost misschien 10k, de panelen nog eens 4k? Reken uit je winst, die electriciens lachen zich de ballen uit de broek.
Gelukkig is er wel een alternatief: zelf panelen leggen en de boel aansluiten en vervolgens een elektro-meister €1k betalen om de afname & aanmelding te doen

[ Voor 38% gewijzigd door De_Bastaard op 27-01-2023 15:59 ]
Met accu is de standaard configuratie (hier) :
1. Productie eerst zelf verbruiken,
2. Wat niet verbruikt wordt de accu in voor later gebruik,
3. Wat niet meer de accu in kan het net op tegen de injectievergoeding (vrij van kosten, BTW en heffingen).
4. Wat niet uit PV en accu kan komen van het net afnemen. Eventueel met een dynamisch tarief (maar dat komt in mijn geval economisch niet uit).
Maar, als ik je goed begrijp, is terugleveren aan 8 c€/kWh en afnemen aan 31,7 c€/kWh ook niet al te gunstig en moet je dan idd zoveel mogelijk zelf verbruiken. Maar ik ken niemand die met PV een direct verbruik heeft van 80% zonder accu. Zelfs met een ruim bemeten accu en op jaarbasis meer productiecapaciteit dan ik zelf verbruik haal ik op jaarbasis maar een 86%.
En zoals geschreven, je kan het DV laten stijgen door (veel) minder te produceren dan je verbruikt maar een (groot) deel van het jaar zal je dan ook weer relatief veel van het net moeten afhalen.
Zonder opslag is het uiterst moeilijk om productietijden af te stemmen op verbruikstijden.
En al helemaal met een WP. In de zomer heb je productie in overvloed maar haalt een WP veel energie uit de omgeving waardoor ze er zelf minder moet opnemen. In de winter is er nauwelijks productie maar kan de WP veel minder energie uit de omgeving halen waardoor ze zelf meer moet gaan opnemen.
Dat laatste moet je dan gaan compenseren door in de zomer tegen 8 c€/kWh je overproductie op het net te zetten en het in de wintermaanden tegen 31,7 c€/kWh terug in te kopen.
[ Voor 53% gewijzigd door IvoB2 op 27-01-2023 16:07 ]
Het rekensommetje was hier dat alle geschatte stroom van de panelen terugleveren 278.80 oplevert. Daarvan kun je de boiler waarschijnlijk wel een eind een jaar draaien. Daarmee dekken theoretisch de zonnepanelen het gebruik van de boiler volledig af. Je komt dan voor de prijs van een warmtepompboiler en de zonnepanelen installatie netto op een SWW kostenpost van 0 per jaar uit, maar ik ben het met je eens dat dat een wat rare rekenmethode is.IvoB2 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:41:
[...]
Maar haal je met terugleveren wel die 80%? Ik lees ergens anders dat die 80% op de naakte stroomprijs zou slaan wat incl. kosten en BTW (die je als eindgebruiker bij afname er ook moet bijrekenen) geen 80% meer oplevert.
Dat is al onlogisch als je de dag-nacht verhouding bekijkt. Vanwege duisternis kun je al (gemiddeld) de helft van de dag geen stroom uit je zonnepanelen halen. Dan heb je nog geluk dat je tijdens de lange dagen ook meer kans op meer opwek hebt, maar dat kan nooit dat verschil overbruggen.fenrir schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:20:
[...]
Als ik naar mezelf kijk zit ik op 70% van de tijd dat ik enige vorm van stroom moet afnemen uit het net. En dat is per uur bekeken. Als je het in detail bekijkt zal het nog erger zijn (want als de kookplaat met 2 kW aan staat is dat meestal als er geen 2 kW teruggeleverd wordt).
Zelfs met een 10 kWh accu zou ik nog op 55% zitten.
Signatures zijn voor boomers.
Het punt is uiteraard dat wanneer je je baseert op schattingen en aannames voor een rekenmodel je in de praktijk wel eens bedrogen zou kunnen uitkomen.onlinaius schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:03:
[...]
Het rekensommetje was hier dat alle geschatte stroom van de panelen terugleveren 278.80 oplevert. Daarvan kun je de boiler waarschijnlijk wel een eind een jaar draaien. Daarmee dekken theoretisch de zonnepanelen het gebruik van de boiler volledig af. Je komt dan voor de prijs van een warmtepompboiler en de zonnepanelen installatie netto op een SWW kostenpost van 0 per jaar uit, maar ik ben het met je eens dat dat een wat rare rekenmethode is.
Je moet al minstens vier seizoenen lang continue je verbruik en productie monitoren om daar echt een goed zicht in te krijgen. Dat is toch mijn idee (en ervaring).
Hangt af van je verbruik en productie.De_Bastaard schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:09:
Door zo'n elektriker die bij ons in Oktober langs is geweest voor een offerte (waar ik overigens niets meer van gehoord heb), zou zo'n 10kwp accu betekenen dat we 70% van de stroomrekening gedekt zouden hebben. Lijkt me ook wel wat optimistisch.
Verbruik, productie en opslag moet op elkaar afgestemd zijn. En dat is voor iedereen anders.
Zoals ik eerder schreef zitten we hier (zelf gemeten, geen verkoopspraatje) op 86 % (over 2022).
Maar ik heb dan ook mijn elektrisch verbruik volledig onder controle (geen gemiddeld verbruik, eerder aan de lage kant), meer productiecapaciteit dan afnamebehoefte en - in verhouding tot eigen verbruik en productie - een ruim bemeten accu.
Het verkooppraatje kan dus zeker maar is afhankelijk van meerdere factoren.
Je kan jezelf dan ook de vraag stellen dat je met een accu aan 70% komt de berekening wel juist is dat wanneer je zonder accu met PV aan een DV van 80% zou komen. Volgens mij haal je dat nooit. Zelfs niet bij benadering.
Overigens is om je rekening te maken het direct verbruik/zelfconsumptie niet van belang (dat is maar een makkelijk te beïnvloeden statistisch cijfer) maar wel je zelfvoorziening (wat veel moeilijker na te streven is zonder saldering).
De zelfconsumptie geeft aan hoeveel procent van de geproduceerde energie je zelf heb verbruikt (en die je dus niet op het net heb geinjecteerd).
De zelfvoorziening geeft aan hoeveel procent van de verbruikte energie je zelf heb geproduceerd (en dus niet van het net heb moeten halen).
[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 27-01-2023 16:26 ]
We gebruiken nu per jaar:
3.500 kWh stroom
~1500-2000L olie
Stel we verwarmen het SWW met een WPB ipv met olie dan sparen we ~4-500L olie maar gaan we meer stroom verbruiken.
Beetje kip/ei verhaal, maar volgens mij moeten we of in één keer volledig omgaan naar WP+WPB+Zonnepanelen(zelfs met accu?) om het financieel interessant te maken?
We gebruiken nu naar mijn idee te weinig stroom om überhaupt een investering van 20k goed te praten. Laat staan 35k als ik die panelen laat leggen.
Dat rekensommetje heb ik wel eens gemaakt voor mijn woning: 4000 kWh productie, 3300 kWh afname, op dit moment zo'n 30% eigen gebruik.De_Bastaard schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:09:
Door zo'n elektriker die bij ons in Oktober langs is geweest voor een offerte (waar ik overigens niets meer van gehoord heb), zou zo'n 10kwp accu betekenen dat we 70% van de stroomrekening gedekt zouden hebben. Lijkt me ook wel wat optimistisch.
Bij een accu van 5 kWh zou ik richting de 70% gaan.
/f/image/OKhCTCnbBC0wp4HFXWKOLRE0.webp?f=fotoalbum_large)
Figuur komt uit een blog die ik ooit geschreven heb
https://medium.com/@bartr...home-battery-f62e2d290718
Maar goed, 40% (70 - 30%) van 3300 kWh is 1320 kWh. Met die 1320 kWh moet je dus de batterij terugverdienen.
Quick en dirty: Investering van 5k, levensduur 10 jaar, kun je in totaal 13200 kWh verzetten, moet je dus gemiddeld 38 eurocent per kWh winst maken.
[ Voor 10% gewijzigd door Skyaero op 27-01-2023 17:03 ]
.Maasluip schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:06:
[...]
Dat is al onlogisch als je de dag-nacht verhouding bekijkt. Vanwege duisternis kun je al (gemiddeld) de helft van de dag geen stroom uit je zonnepanelen halen. Dan heb je nog geluk dat je tijdens de lange dagen ook meer kans op meer opwek hebt, maar dat kan nooit dat verschil overbruggen.
Als ik naar mezelf kijk zit ik op 70% van de tijd dat ik enige vorm van stroom moet afnemen uit het net. En dat is per uur bekeken. Als je het in detail bekijkt zal het nog erger zijn (want als de kookplaat met 2 kW aan staat is dat meestal als er geen 2 kW teruggeleverd wordt).
volgens mij was dus ook het hele idee zonnepanelen te leggen en daardan iets aan te hangen wat energie kan gebruiken als die panelen leveren - een boiler dus.
die zet je op een tijdklok dat hij tussen 10 en 14 aan mag.
bij 10 panelen van 390 wp kom je schat ik in december boven de 35 kwh maandopwekking uit waar je dan ca 115 kwh warmte mee hebt gemaaktmet cop 3.red je het in december net niet je behoefte van ca 200 kwh maar alle andere maanden wel en heb je in december een 100% eigengebruik.
toch? (cijfers uit de losse pols)
Dat is wel een beetje mijn plan, maar die rekensom is niet super makkelijk.Lochnes schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 17:06:
[...]
.
volgens mij was dus ook het hele idee zonnepanelen te leggen en daardan iets aan te hangen wat energie kan gebruiken als die panelen leveren - een boiler dus.
bij 10 panelen van 390 wp kom je schat ik in december boven de 35 kwh maandopwekking uit waar je dan ca 115 kwh warmte mee hebt gemaaktmet cop 3.red je het in december net niet je behoefte van ca 200 kwh maar alle andere maanden wel en heb je in december een 100% eigengebruik.
Iedere liter uitgespaarde olie vervangen door lokaal geproduceerde elektriciteit is an sich al een vorm van vooruitgang.De_Bastaard schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 17:00:
Ja inderdaad, en in dat geval denk ik ook dat ons stroomverbruik momenteel nog te laag is om zo’n investering te verantwoorden toch?
3.500 kWh stroom
~1500-2000L olie
Stel we verwarmen het SWW met een WPB ipv met olie dan sparen we ~4-500L olie maar gaan we meer stroom verbruiken.
Beetje kip/ei verhaal, maar volgens mij moeten we of in één keer volledig omgaan naar WP+WPB+Zonnepanelen(zelfs met accu?) om het financieel interessant te maken?
We gebruiken nu naar mijn idee te weinig stroom om überhaupt een investering van 20k goed te praten. Laat staan 35k als ik die panelen laat leggen.
Wanneer je uitgangspunt louter economisch is dan wacht je idd beter af tot je stookolieketel de geest geeft.
Wil je ook de investering van een accu op zijn eigen economisch rendabel maken moet je daar al helemaal niet aan beginnen. De accu's waarvan je de investeringskost terugverdiend, laat staan winst mee maakt, voordat ze de geest geven zijn eerder de uitzondering dan de regel.
[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 27-01-2023 17:14 ]
nee hoor. die panelen plus wp boiler is misschien wel de meest kosteneffectieve omdat die juist en zomer en winter gelijke behoefte heeft en je overdag iets kunt doen waar je savonds wat aan hebt.De_Bastaard schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 17:00:
Ja inderdaad, en in dat geval denk ik ook dat ons stroomverbruik momenteel nog te laag is om zo’n investering te verantwoorden toch?
3.500 kWh stroom
~1500-2000L olie
de rest zet meer zoden aan de dijk, maar tegen een steeds lager economisch rendement.
Die euro”s kun je dan beter in isolatie stoppen…
(je kunt als je ruimte hebt ook gewoon van binnenuit spouw - 15 cm pir - hollewandsteen zetten of een gewone voorzetwand, kun je zwlf doen in stukjes niet zo duur ineens)
Hier een mirror voor als hij niet meer te downloaden is.
standaard tabelletje opzoeken van pv opbrengst bij jou in de buurt per maand. Of gewoon even intekenen in sunny designer en het uitrekenen wat de maandopbrengst is. in excel zettenDe_Bastaard schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 17:08:
[...]
Dat is wel een beetje mijn plan, maar die rekensom is niet super makkelijk.
daaronder de geschatte warmwaterbehoefte gedeeld door cop (3 is prima conservatieve waarde). van elkaar aftrekken en ons het resultaat van de businesscase laten weten. over 5 jaar rondje geven van de winst. ok?
Dat is inderdaad gerekend uit de losse pols.Lochnes schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 17:06:
[...]
.
Het hangt van veel meer parameters dan een eenvoudig rekensommetje af of je überhaupt in december een cop van 3 voor SWW haalt en of je die 35 kWh opwek voor 100% via je WP in je SWW vat krijgt.
Ik vind het geen gekke gedachte dat je op jaarbasis 85% van je stroomverbruik van je WPB (en alleen die unit) met 10 panelen kunt afdekken. die WPB kun je slim schakelen op moment dat er instelling is op de panelen, juist omdat je het warme water buffert in zijn/haar vat.Maasluip schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:06:
[...]
Dat is al onlogisch als je de dag-nacht verhouding bekijkt. Vanwege duisternis kun je al (gemiddeld) de helft van de dag geen stroom uit je zonnepanelen halen. Dan heb je nog geluk dat je tijdens de lange dagen ook meer kans op meer opwek hebt, maar dat kan nooit dat verschil overbruggen.
volgens bij is dat de use case zoals beschreven, dat meerdere reageerders het meteen over het hele stroomverbruik van een dag hebben is een heel ander verhaal (en use case). volgens mij gaat het hier in dit geval helemaal niet over, puur om het afdekken van het stroomverbruik van de te plaatsen warmtepompboiler.
Van klussen krijg je grijze haren
11.637 € (incl. 6% BTW, excl. premie netbeheerder) voor 73 m2 met een Rd waarde van 4,5 m² K/W en afgewerkt met ceder. Bedrag voor de isolatie: 3.705,76 €. Premiebedrag 30 €/m² (van vorig bedrag af te trekken).
Maar daar heb je zelf uiteraard niets aan. Ander land, andere woning.
[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 27-01-2023 18:03 ]
Klopt.fenrir schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 17:27:
[...]
volgens bij is dat de use case zoals beschreven, dat meerdere reageerders het meteen over het hele stroomverbruik van een dag hebben is een heel ander verhaal (en use case). volgens mij gaat het hier in dit geval helemaal niet over, punt om het afdekken van het stroomverbruik van de te plaatsen warmtepompboiler.
Maar als je alleen voor SWW moet gaan investeren in 10 PV panelen + WPB + sturingen + eventueel accu om wat liters stookolie uit te sparen (want het uitgangspunt was economisch rendement) wordt het ook een heel ander verhaal. Dan kan je al even goed de vergelijkende berekening maken voor een zonneboiler.
Ik denk inderdaad dat de warmtepomp vaak verstandiger is als eerste stap. Is er niet toevallig een duitse Quatt equivalent die dat goedkoop kan regelen?De_Bastaard schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 17:00:
3.500 kWh stroom
~1500-2000L olie
Het hangt ook een beetje af van hoe je de warmtepompboiler wilt gaan gebruiken. Als je deze met buitenlucht laat werken is het geen issue, maar als je verwarmde binnenlucht gaat gebruiken ga je in de winter niets opschieten met de warmtepompboiler. Die trekt dan de warmte je huis uit, die je met oliestook weer moet aanvullen, dan zal het bijna altijd goedkoper zijn om direct dat water met olie te verwarmen.
Niet als je warmte uit de verwarmde schil gebruikt (en dat is bij een WPB niet ongebruikelijk), want in dat geval moet de stookolie ketel deze gewoon weer aanvullen.IvoB2 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 17:11:
[...]
Iedere liter uitgespaarde olie vervangen door lokaal geproduceerde elektriciteit is an sich al een vorm van vooruitgang.
Wanneer je uitgangspunt louter economisch is dan wacht je idd beter af tot je stookolieketel de geest geeft.
Tja hij komt dan in de kelder te staan waar de ketel nu ook staat. Daar is gewoon een opening naar buiten en het is daar wel wat koeler vaker. Als de ketel staat dan is t wat warmer.onlinaius schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 11:22:
[...]
Ik denk inderdaad dat de warmtepomp vaak verstandiger is als eerste stap. Is er niet toevallig een duitse Quatt equivalent die dat goedkoop kan regelen?
Het hangt ook een beetje af van hoe je de warmtepompboiler wilt gaan gebruiken. Als je deze met buitenlucht laat werken is het geen issue, maar als je verwarmde binnenlucht gaat gebruiken ga je in de winter niets opschieten met de warmtepompboiler. Die trekt dan de warmte je huis uit, die je met oliestook weer moet aanvullen, dan zal het bijna altijd goedkoper zijn om direct dat water met olie te verwarmen.
Flextherm Eco
dus je warmtepompboiler is drie keer efficienter.
wel kun je er relatief veel energie in kwijt per L omdat het geen water maar zout is.
Maar duur, prijzen zijn wel te vinden.
New Mexico law seeks solar on every roof, and an EV charger in every garage
(New Mexico als in de staat in de VS, geen nieuwe mexikaanse wet).
Het is nog erg beperkt, 1900 sqft = 176 m2, en op een dergelijk huis kun je tegenwoordig ook wel 3 kWp kwijt.For homes of 1,900 square feet to 3,000 square feet, the law would require a solar power system of at least 1.9 kWdc to 3.0 kWdc
'proposed law'Maasluip schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:33:
Kijk, niks geen "doe het voor de energieberekening", gewoon verplichten het dak vol te leggen:
Het is nog erg beperkt, 1900 sqft = 176 m2, en op een dergelijk huis kun je tegenwoordig ook wel 3 kWp kwijt.
Ik snap helemaal niks van deze berekening. Waar komt de COP van 6 vandaan? Is dat de COP van je hoofdwarmtepomp? (Dus de alternatieve bron van warmte, stel dat je afzuigventilatie had gehad.) Maar dan nog kost het stroom van je warmtepomp of van je WTW. Dan bespaar je toch niks? Of is deze 6 de COP van de WTW zelf? Maar dan hoe lager je deze schat, hoe sneller je hem zou terugverdienen? Klinkt ook erg raar. Lijkt me dat je toch echt de afgenomen stroom door de WTW moet meten voor een zinnige vergelijking.Andrehj schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:29:
[...]
Volgens de bijbehorende app heeft de WTW tot nu toe (in 2.5 jaar) 9213 kWh aan verwarming bespaard, en 245 kWh aan koeling.
In totaal 9458 kWh. Met een cop van 6 is dat 1576 kWh elektriciteit. Maal 60 cent is 945 euro in 2.5 jaar.
Zo rekenend doe ik er dus ca 13 jaar over om deze investering terug te verdienen. Eigenlijk nog iets korter, want ook de WP kon 3 kW kleiner worden gekocht.
Volgens mij is de meting van de hoeveelheid teruggewonnen warmte door de WTW alleen nuttig, als dat ook echt de minimaal nodige ventilatie was voor je huis. (Zo klinkt het niet, als je een vast, hoger dan gemiddeld debiet kiest). Anders, hoe harder je ventileert, hoe meer warmte je terugwint, maar ook terug moet winnen om ze niet te verliezen. Uiteindelijk verliest je huis toch warmte, dus je moet die aanvullen met de hoofdverwarming, en kan je balansventilatie dat niet efficiënter maken.
Ik denk dat je daarop ook makkelijk 30kWp op kwijt kunt. Maar met de beroerde elektrische infrastructuur daar kun je die niet kwijt. Ze zouden beter het minimum koppelen aan het geïnstalleerde aircovermogen.Maasluip schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:33:
Kijk, niks geen "doe het voor de energieberekening", gewoon verplichten het dak vol te leggen:
[...]
Het is nog erg beperkt, 1900 sqft = 176 m2, en op een dergelijk huis kun je tegenwoordig ook wel 3 kWp kwijt.
Maar dit is dus niet een optie om je pv overschot mee om te zetten om in je buffervat of warmtepompboiler extra warmte op te slaan?
Je hebt overigens wel gelijk; niet echt goedkoop.
Maar bij afschaling van saldering of uiteindelijk afschaffing daarvan kan dit dan wel weer interessanter worden. Zit me hardop af te vragen waarom ze dit soort zoutoplossingen niet verwerken in de wand van een buffervat/boiler of wellicht zelfs in een specifiek daarvoor gemaakt component in zo'n vat kan worden opgenomen.
FransvWoerkom schreef op zondag 29 januari 2023 @ 20:46:
Dus eigenlijk een oplossing voor als je geen plaats hebt voor een grote elektrische boiler. Heb je wel plaats voor een elektrische boiler, dan kun je die beter met een warmtepomp opwarmen.
Waarom zou een WP of WPB geen efficiënte manier zijn om energie van je PV in SWW op te slaan?HaraldBou schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:49:
Helder. een warmtepompboiler heeft een hogere efficiency cq meestal een COP van 3 of hoger.
Maar dit is dus niet een optie om je pv overschot mee om te zetten om in je buffervat of warmtepompboiler extra warmte op te slaan?
Maar bij afschaling van saldering of uiteindelijk afschaffing daarvan kan dit dan wel weer interessanter worden. Zit me hardop af te vragen waarom ze dit soort zoutoplossingen niet verwerken in de wand van een buffervat/boiler of wellicht zelfs in een specifiek daarvoor gemaakt component in zo'n vat kan worden opgenomen.
Het lijkt me net efficiënter om dat met een +COP3 te doen dan met een COP1.
Ook na verdwijnen salderen blijft dat de beste optie.
Na salderen verdwijnt de terugleververgoeding toch niet?
Het lijkt me dan nog altijd efficiënter om (bv. ) 200 liter water op te warmen aan 2 kWh (cop3) dan een 6 kWh (cop1) waarbij je in het eerste geval ook nog eens 4 kWh (bij gelijke productie) verkoopt aan het net.
[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 30-01-2023 16:49 ]
Eh, het ís een optie... Maar inderdaad niet een goedkope of efficiënte optie.HaraldBou schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:49:
Helder. een warmtepompboiler heeft een hogere efficiency cq meestal een COP van 3 of hoger.
Ook bij afschaffing van saldering heeft een efficiëntere/goedkopere oplossing nog steeds te voorkeur...Maar bij afschaling van saldering of uiteindelijk afschaffing daarvan kan dit dan wel weer interessanter worden.
Het enige voordeel van een FlexTherm of soortgelijk product, is de hoge energiedichtheid. Kortom het kost minder ruimte om dezelfde hoeveelheid warmte op te slaan.
Wat ga je daarmee opschieten? Je wilt een soort hybride oplossing die wél duurder is maar minder ruimte bespaart?Zit me hardop af te vragen waarom ze dit soort zoutoplossingen niet verwerken in de wand van een buffervat/boiler
Dát is nou precies wat zo'n FlexTherm is...of wellicht zelfs in een specifiek daarvoor gemaakt component in zo'n vat kan worden opgenomen.
Ja, in de vorige winter. Deze winter is kouder, waardoor ik met ca 5.5 een stukje lager uit kom.mdvmine schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:26:
Ik snap helemaal niks van deze berekening. Waar komt de COP van 6 vandaan? Is dat de COP van je hoofdwarmtepomp?
Je hebt deels gelijk. De COP van de WTW ligt echter rond de 15, en bovendien heb je toch een ventilatiesysteem nodig, dus met maar weinig extra vermogen (alleen een extra inblaasventilator) haal je een heel grote energiebesparing.(Dus de alternatieve bron van warmte, stel dat je afzuigventilatie had gehad.) Maar dan nog kost het stroom van je warmtepomp of van je WTW. Dan bespaar je toch niks? Of is deze 6 de COP van de WTW zelf? Maar dan hoe lager je deze schat, hoe sneller je hem zou terugverdienen? Klinkt ook erg raar. Lijkt me dat je toch echt de afgenomen stroom door de WTW moet meten voor een zinnige vergelijking.
(Vergeet ook niet dat bij systeem C de fan de lucht ook nog naar binnen moet zuigen, iets wat bij de WTW door de inblaasfan wordt gedaan).
WTW verbruikt daarbij 0.8 kWh per dag (33 Watt continu). Dat lijkt me prima zo.
Bij ons houdt de WTW op de vaste stand van 220 m³/h de slaapkamers 's nachts onder de 1000 ppm en de woonkamer max rond de 800.Volgens mij is de meting van de hoeveelheid teruggewonnen warmte door de WTW alleen nuttig, als dat ook echt de minimaal nodige ventilatie was voor je huis. (Zo klinkt het niet, als je een vast, hoger dan gemiddeld debiet kiest). Anders, hoe harder je ventileert, hoe meer warmte je terugwint, maar ook terug moet winnen om ze niet te verliezen. Uiteindelijk verliest je huis toch warmte, dus je moet die aanvullen met de hoofdverwarming, en kan je balansventilatie dat niet efficiënter maken.
Ik zou nog heeeeel iets kunnen besparen op de energiekosten als ik ook alle slaapkamers van een CO2-sensor zou voorzien (nu alleen in de wonkamer), maar de kosten daarvan verdien ik nooit terug, en bovendien levert me dat een hoger gemiddeld CO2-niveau op.
Dus ik laat het mooi zo.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Begrijp dus best dat het verhaal bij jou kan kloppen maar daarom moet dat bij een ander nog niet het geval zijn.
Je hebt idd ventilatie nodig maar dat moet daarom geen systeem C zijn. Kan ook een systeem A zijn en dat gebruikt geen elektriciteit.
In het geval je dus per dag 800 Wh extra verbruikt en je doet dat elke dag is dat op jaarbasis een extra verbruik van 292 kWh.
En de gemeten waarden zijn hier, zeker in de slaapkamers, lager dan diegene die jij opgeeft met WTW. Dus daarvoor moet je het ook al niet doen.
Ik beweer NIET dat jij iets verkeerd doet. Ieder zijn huis.
Maar het sterkt me weer in mijn overtuiging dat ik met een systeem D extra energie zou besparen, laat staan de investeringkost er ooit zou uithalen. Zelfs niet bij mijn WP systeem dat geen COP 6 haalt in de winter.
Moest dat het geval zijn stond het er hier ook al lang.
[ Voor 52% gewijzigd door IvoB2 op 30-01-2023 17:53 ]
ramen hr++ en nog 1 enkelglas en een voordeur die tocht als een malle.
Was label F.
nu
A+++
wel warmtepomp, zonnepanelen, wtw
maar had geen +++ verwacht
Ben best benieuwd, misschien dat jij en anderen kunnen aanvullen:Lochnes schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:05:
Vandaag het energielabel binnengekregen voor ons verbouwde boerderijtje uit 1900. vloer, muren fors geisoleerd, dak nageisoleerd maar niet bijzonder.
ramen hr++ en nog 1 enkelglas en een voordeur die tocht als een malle.
Was label F.
nu
A+++
wel warmtepomp, zonnepanelen, wtw
maar had geen +++ verwacht
Hoeveel kwh/m2 of kwh/m3 per jaar verbruik je voor verwarming?
Ik heb label C maar vind het nogal bijzonder hoe ze dat berekenden in 2019. Gewoon een opsomming van wat erin zit aan isolatie en panelen/WP wat mist. Nu gaat dat anders volgens mij maar waarom je met een tochtige deur en een raampje enkel glas a+++ label krijgt verbaast me dan weer.
Uiteindelijk is het maar een label, hoewel diverse studies een substantiële woningwaardestijging aan een verhoging van de labels toeschrijven. (geen link zit mobiel)
Je verbruik is verbruik....
We gebruiken 550m3 excl. SSW voor twee personen op 190m3 woonruimte. Met 1m3 gas=8,5kwh zit ik voor de verwarmde woonruimte:
67kwh/m2 p.a.
25kwh/m3 p.a.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Label is sinds 2021 gebaseerd op het primair energiegebruik, berekend conform de NTA8800 (hoewel tot halverwege 2022 labels nog met de NEN7120 werden berekend omdat de software nog niet klaar was).GudZ schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:54:
[...]
Ik heb label C maar vind het nogal bijzonder hoe ze dat berekenden in 2019. Gewoon een opsomming van wat erin zit aan isolatie en panelen/WP wat mist. Nu gaat dat anders volgens mij maar waarom je met een tochtige deur en een raampje enkel glas a+++ label krijgt verbaast me dan weer.
Zonnepanelen hebben een grote impact op het primair energiegebruik. Bij een gewone woning maak je daar al zo 2 labelstappen mee. Als dat dak vol ligt van die boerderij gaat het echt heel hard. Ook een warmtepomp en WTW hebben grote impact.
246m2 woonoppervlak
dus dat zou 4578kwh verbruik zijn.
Ik heb geen gas, alleen warmtepomp.
Elektrisch verbruik warmtepomp volgens warmtepomp zelf (geen aparte meter):8973 kwh sinds september 2021, dus 1,5 stookseizoen waarvan deels de keet nog open en ongeisoleerd was, komt op 5982 kwh per jaar.
Als ik nu kijk gaan we schat ik op 4400/jaar met huidige verbruik uitkomen gebaseerd op gewogen graaddagen januari uitkomen voor de warmtepomp, dus ik denk dat het wel in de buurt zit.
de berekening lijkt uit te gaan van de totale som aan warmteverlies gedeeld door totale vloeroppervlak. Ik heb veel vloeroppervlak, er zit dus een grote huizen voordeel in.
verder wordt van elk onderdeel van de schil het warmteverlies bepaald. dus die ene lekke voordeur en dat raampje van bij elkaar nog geen 3m2 op de totale schil oppervlak van 400m2 ofzo telt niet echt aan. Dus het loont om de grote vlakken te pakken. Ik denk dat de warmtepomp ook hard meetelt gewoon de de cop, dus die brengt je ook zo van een C naar een A volgens mij. Hoe de zonnepanelen meetellen kan ik niet precies bepalen; in de voorgaande methode wogen die heel zwaar, dat is aangepast in deze maar ik weet niet hoe dat uitpakt. En ik heb inderdaad het dak vol 31 stuks…:-)
Complimenten verder voor de energielabel toko die het regelde, 275 euro en binnen een week na bellen mannetje langs geweest en label in de bus precies op tijd voor hypothekrente korting van een half promille…
heel stom: als je die 67 kwh nou met een warmtepomp zou doen met cop 3 zou je op 22,33 uitkomen wat dan ook een A label oplevert…GudZ schreef op maandag 30 januari 2023 @ 19:54:
[...]
Ben best benieuwd, misschien dat jij en anderen kunnen aanvullen:
Hoeveel kwh/m2 of kwh/m3 per jaar verbruik je voor verwarming?
Uiteindelijk is het maar een label, hoewel diverse studies een substantiële woningwaardestijging aan een verhoging van de labels toeschrijven. (geen link zit mobiel)
Je verbruik is verbruik....
We gebruiken 550m3 excl. SSW voor twee personen op 190m3 woonruimte. Met 1m3 gas=8,5kwh zit ik voor de verwarmde woonruimte:
67kwh/m2 p.a.
25kwh/m3 p.a.
Ik weet niet met wat voor COP de methode rekent, maar dat zou wel interessant zijn.
ABN Amro is de duurzaamheidskorting 0.15 procent op een hypotheek van 400k is dat 600 euro. Is je terugverdientijd 10 jaar alleen vanwege rentekorting :-)
Bij die zoutoplossingen in de wand van een sww boiler moest ik denken aan een van de eerste huizen die zo'n systeem hadden, het Dover Sun House in Dover, Ma. begin vijftiger jaren. Na een paar jaar faalde de warmtebatterij doordat het gebruikte natriumsulfaat de containers had aangetast en lekte.HaraldBou schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:49:
[...]
Wikipedia: Dover Sun House
Een extra warmtewisselaar lijkt me in ieder geval geen luxe.
Je kunt een tochtige schuur vol PV leggen en dan scoor je nog een goed label.Skyaero schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:09:
[...]
Label is sinds 2021 gebaseerd op het primair energiegebruik, berekend conform de NTA8800 (hoewel tot halverwege 2022 labels nog met de NEN7120 werden berekend omdat de software nog niet klaar was).
Zonnepanelen hebben een grote impact op het primair energiegebruik. Bij een gewone woning maak je daar al zo 2 labelstappen mee. Als dat dak vol ligt van die boerderij gaat het echt heel hard. Ook een warmtepomp en WTW hebben grote impact.
Het bizarre hiervan is natuurlijk dat het woninglabel op die manier gekoppeld is aan de salderingsregeling.
Zodra de salderingsregeling vervalt dan valt dus ook een groot stuk van de basis van het energielabel weg.

Heb het nooit begrepen waarom PV wordt meegenomen in het label, zou er in mijn ogen helemaal los van moeten staan.
Onze huidige woning ging ook met één letter omhoog met de plaatsing van de zonnepanelen, way too easy.
En vwb energielabel/salderen; ik neem aan dat het plaatsen van een thuisaccu (nog) geen invloed heeft op het energielabel? Stel je voor dat zoiets bij de tijd zou zijn zeg
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
er moet nu een gecertificeerd persoon langskomen die volgens een andere methode dan het vorige energielabel nu het energielabel uitrekent. Er is wat aangepast dat die panelen minder hard meetellen,maar hoe dat precies zit dat weet ik niet.JeroenH schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 12:58:
Het energielabel is op wel meer punten wankel natuurlijk. Ik kan me herinneren dat ik het destijds voor onze vorige woning geheel online voor € 10 kon regelen, is dat nog zo? Er kwam niemand langs. Ik kon zo'n beetje invullen wat ik wilde, en het vrij makkelijk minimaal één letter omhoog trekken.
Onze huidige woning ging ook met één letter omhoog met de plaatsing van de zonnepanelen, way too easy.
En vwb energielabel/salderen; ik neem aan dat het plaatsen van een thuisaccu (nog) geen invloed heeft op het energielabel? Stel je voor dat zoiets bij de tijd zou zijn zeg
Moeten we niet bang worden dat de W.O.Z. waarde omhoog gaat als je gemeente hier weet van krijgt. ( ik bedoel het gasloos zijn zullen nagaan? ).JeroenH schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 12:58:
Het energielabel is op wel meer punten wankel natuurlijk. Ik kan me herinneren dat ik het destijds voor onze vorige woning geheel online voor € 10 kon regelen, is dat nog zo? Er kwam niemand langs. Ik kon zo'n beetje invullen wat ik wilde, en het vrij makkelijk minimaal één letter omhoog trekken.
Zolang de gasmeter er nog zit weten ze van niets. Levering van gas kan je opzeggen zonder de gasmeter weg te laten halen. :-)Leudal schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:22:
[...]
Moeten we niet bang worden dat de W.O.Z. waarde omhoog gaat als je gemeente hier weet van krijgt. ( ik bedoel het gasloos zijn zullen nagaan? ).
De gemeente heeft al druk zat, dus in het algemeen indexeren ze gewoon de WOZ waarde. Als er toevallig in de buurt een woning verkocht wordt met WP/PV/accu dan kan je pech hebben, want dan stijgt de prijs meer dan gemiddeld.
Heeft iemand een goede samenvatting van het voorstel en alle samenhangende wijzigingen, voorstellen, ideeën, etc? Heb even geen tijd ik alle stukken door te akkerenklump4u schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:34:
Vanmiddag de stemming over de afschaffing van de salderingsregeling,https://www.tweedekamer.n...=2020Z18293&dossier=35594
Ik heb het ook niet goed doorgenomen, maar wat is er nu inderdaad precies anders aan het plan dan dat wat al eerder voorgenomen/voorgesteld was? (salderen in stapjes afbouwen vanaf 2025). Een voorstel was om het nu al af te gaan bouwen maar dan vanaf 2025 alsnog met hetzelfde voorgestelde percentage. Is dit waar nu over gestemd gaat worden?overhyped schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:29:
[...]
Heeft iemand een goede samenvatting van het voorstel en alle samenhangende wijzigingen, voorstellen, ideeën, etc? Heb even geen tijd ik alle stukken door te akkeren
Edit: Dit staat in het voorstel: n artikel 50, tweede lid, van de Wet belastingen op milieugrondslag
wordt «de via de aansluiting ingevoede elektriciteit» vervangen door «een
percentage van de via de aansluiting ingevoede elektriciteit. Dit
percentage bedraagt in:
a. het kalenderjaar 2023 91%;
b. het kalenderjaar 2024 82%;
c. het kalenderjaar 2025 73%;
d. het kalenderjaar 2026 64%;
e. het kalenderjaar 2027 55%;
f. het kalenderjaar 2028 46%;
g. het kalenderjaar 2029 37%;
h. het kalenderjaar 2030 28%;
i. de kalenderjaren vanaf 2031 0%.»
Dus toch in 2023 beginnen ipv in 2025. Maar dan in 2025 73% ipv 64% (oude voorstel). Geen schrikbarend verschil dus?
[ Voor 34% gewijzigd door Evanrvb op 31-01-2023 15:43 ]
Saldering heeft te maken met woonlasten in geld. Het energielabel heeft te maken met het energieverbruik in m3 en kWh.ASW1 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 12:32:
[...]
Je kunt een tochtige schuur vol PV leggen en dan scoor je nog een goed label.
Het bizarre hiervan is natuurlijk dat het woninglabel op die manier gekoppeld is aan de salderingsregeling.
Zodra de salderingsregeling vervalt dan valt dus ook een groot stuk van de basis van het energielabel weg.![]()
Heb het nooit begrepen waarom PV wordt meegenomen in het label, zou er in mijn ogen helemaal los van moeten staan.
De stemming over de moties en amendementen is uitgesteld tot volgende week. Op https://solarmagazine.nl/...-aan-jettens-wetsvoorstel kun je een samenvatting vinden.overhyped schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:29:
[...]
Heeft iemand een goede samenvatting van het voorstel en alle samenhangende wijzigingen, voorstellen, ideeën, etc? Heb even geen tijd ik alle stukken door te akkeren
Ben benieuwd hoe ze dat gaan doen. Het is echt nog niet zo dat iedereen met zonnepanelen een meter met teruglevertelwerk heeft.Evanrvb schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:39:
[...]
Dus toch in 2023 beginnen ipv in 2025. Maar dan in 2025 73% ipv 64% (oude voorstel). Geen schrikbarend verschil dus?
Inderdaad nog (weer) een weekje wachten
Nee je leest het verkeerd om denk ik. Jij quote nu uit het wetsvoorstel? Maar je moet ook de 2 nota's van wijzigingen lezen. Daaruit komen die "tot en met kalenderjaar 2024 100%", daarna 64% etc vandaan.Evanrvb schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:39:
[...]
Overigens lees je hier op tweakers nogal eens dat als je maar genoeg overproductie hebt je toch nog 100% kan salderen. Dat draait die 2e nota de nek om. Je kan in 2025 bijv (max) 64% van je invoeding salderen als deze niet groter is dan je afname van het net.
Er zijn ooit plannen geweest om de saldering af te bouwen. Het huidige voorstel gaat uit van een start in 2025. Eerdere startdata zijn vervallen.Maasluip schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:55:
[...]
Ben benieuwd hoe ze dat gaan doen. Het is echt nog niet zo dat iedereen met zonnepanelen een meter met teruglevertelwerk heeft.
Interessant die verduurzamingskorting, maar geldt blijkbaar alleen binnen 2 jaar na nieuwe rentevaste periode. Wat heeft dat laatste ermee te makenLochnes schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:46:
[...]
heel stom: als je die 67 kwh nou met een warmtepomp zou doen met cop 3 zou je op 22,33 uitkomen wat dan ook een A label oplevert…
Ik weet niet met wat voor COP de methode rekent, maar dat zou wel interessant zijn.
ABN Amro is de duurzaamheidskorting 0.15 procent op een hypotheek van 400k is dat 600 euro. Is je terugverdientijd 10 jaar alleen vanwege rentekorting :-)
Kan me iets voorstellen dat ze de rente niet té laag willen maken voor de bestaande hypotheken, alleen is de periode 1-8-2021 in gegaan, wat dus al een all-time-low was qua hypotheekrente.
Ook die 2 jaar is best krap: zeker als je van F naar B of A wilt is de stap groter dan wanneer je al op C zit, én (en dit geldt met al die verduurzamingsregelingen) krapte op de bouwmarkt - vind maar eens mensen die alles binnen die 2 jaar voor je kunnen doen.
Naja, baal wel een beetje, wij hebben dus een jaar langer nodig gehad. De gemaakte besparing is er natuurlijk al wel
Zowel ING als ABN hanteren dezelfde kaders, is er een wet geweest die dit stimuleert?
Nee, dit zijn de oude cijfers van het oude voorstel.Evanrvb schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:39:
[...]
Ik heb het ook niet goed doorgenomen, maar wat is er nu inderdaad precies anders aan het plan dan dat wat al eerder voorgenomen/voorgesteld was? (salderen in stapjes afbouwen vanaf 2025). Een voorstel was om het nu al af te gaan bouwen maar dan vanaf 2025 alsnog met hetzelfde voorgestelde percentage. Is dit waar nu over gestemd gaat worden?
Edit: Dit staat in het voorstel: n artikel 50, tweede lid, van de Wet belastingen op milieugrondslag
percentage bedraagt in:
Dit zijn de nieuwe cijfers:
ARTIKEL II
In artikel 50, tweede lid, van de Wet belastingen op milieugrondslag wordt “de via de aansluiting ingevoede elektriciteit” vervangen door “een percentage van de via de aansluiting ingevoede elektriciteit. Dit
percentage bedraagt in:
a. de kalenderjaren tot en met het kalenderjaar 2024 100%;
b. het kalenderjaar 2025 64%;
c. het kalenderjaar 2026 64%;
d. het kalenderjaar 2027 55%;
e. het kalenderjaar 2028 46%;
f. het kalenderjaar 2029 37%;
g. het kalenderjaar 2030 28%;
h. de kalenderjaren vanaf 2031 0%.”
bron: https://www.tweedekamer.n.../activiteit?id=2023A00190
per 01-2018 15 panelen 280Wp plus per 12-2019 8 panelen 330Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met 98% WTW, douche-WTW, energieleverend ;-)
Ik denk, dat bedoeld wordt, dat je de kosten, die je moet betalen voor je verbruik na saldering kunt betalen met de terugleververgoeding, die je ontvangt over de productie van je (extra) panelen...mdvmine schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 16:21:
[...]
Overigens lees je hier op tweakers nogal eens dat als je maar genoeg overproductie hebt je toch nog 100% kan salderen. Dat draait die 2e nota de nek om. Je kan in 2025 bijv (max) 64% van je invoeding salderen als deze niet groter is dan je afname van het net.
In het begin zou dat nog wel lukken, maar als de hele salderingsregeling is voltooid in 2031 moet je wel een heeele grote schuur volleggen
[ Voor 12% gewijzigd door Nico-G op 01-02-2023 01:42 ]
per 01-2018 15 panelen 280Wp plus per 12-2019 8 panelen 330Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met 98% WTW, douche-WTW, energieleverend ;-)
Dat ligt er natuurlijk aan wat straks 1) het % is van de minimale terugleververgoeding 2) hoeveel elektriciteit je verbruikt en inderdaad 3) hoeveel je op kan wekken.Nico-G schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 01:40:
[...]
Ik denk, dat bedoeld wordt, dat je de kosten, die je moet betalen voor je verbruik na saldering kunt betalen met de terugleververgoeding, die je ontvangt over de productie van je (extra) panelen...
In het begin zou dat nog wel lukken, maar als de hele salderingsregeling is voltooid in 2031 moet je wel een heeele grote schuur volleggenom nog op nul € uit te komen.
Ik heb goede hoop dat het onszelf gaat lukken (ook in 2031 op € 0 uitkomen), tot het moment dat we een elektrische auto zouden hebben.
Als men dat bedoelt is het niet "salderen" zoals we dat normaal bedoelen. Bij salderen streep je afname weg tegen geleverde kWh'en; of je stelt die 2 tarieven gelijk, dat is hetzelfde. Anders is het gewoon handelen in stroom; verkoop genoeg om je inkoop te compenseren.Nico-G schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 01:40:
[...]
Ik denk, dat bedoeld wordt, dat je de kosten, die je moet betalen voor je verbruik na saldering kunt betalen met de terugleververgoeding, die je ontvangt over de productie van je (extra) panelen...
Ben wel benieuwd hoe dit in de praktijk zal gaan, het is in elk geval slecht voor de beeldvorming, als ik de reacties op iets als nu.NL lees, toch maar weer de Tweakers bubbel in
Ja dat is verwarrend. De tweede zin is dus niet waar. De eerste zin klopt indirect een beetje wel, en daar komt misschien de verwarring vandaan. Stel dat ik 1000 afneem, en 2000 lever, mag ik toch maar 640 wegstrepen van die eerste 1000 in 2025 (64% van min(1000,2000)). Maar stel nu dat ik mijn verbruik verhoog naar 2000, dan mag ik eens 1280 wegstrepen van 2000. Oftewel, procentueel mag ik evenveel wegstrepen, maar het zijn wel meer kWh'en die ik mag salderen. Dan lijkt de saldering dus af te hangen van je verbruik. Maar ik moet alsnog ook meer kWh'en kopen (720 in tweede voorbeeld versus 360 in eerste).overhyped schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:07:
Er was even sprake van dat de saldering afhing van de invoer, niet van de afname. Dus als ik 30% van 10.000 kWh mag salderen, en ik neem 3000 kWh af dan saldeer ik nog steeds 100% (en lever ik de rest terug voor de TLv.
Dan lijkt het me in Vlaanderen toch iets transparanter geregeld:
Salderen => alles wat je zelf opwekt, direct verbruikt en later verbruikt tussen 2 meteropnames is nul.
Niet salderen => alles wat je zelf opwekt en direct verbruikt is nul en wat je injecteert is tegen de overeengekomen prijs met je leverancier (vrij van heffingen en BTW).
[ Voor 74% gewijzigd door IvoB2 op 01-02-2023 10:33 ]
Er staat in het wetsvoorstel:overhyped schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:07:
Er was even sprake van dat de saldering afhing van de invoer, niet van de afname. Dus als ik 30% van 10.000 kWh mag salderen, en ik neem 3000 kWh af dan saldeer ik nog steeds 100% (en lever ik de rest terug voor de TLv.
Ben wel benieuwd hoe dit in de praktijk zal gaan, het is in elk geval slecht voor de beeldvorming, als ik de reacties op iets als nu.NL lees, toch maar weer de Tweakers bubbel in
ARTIKEL II
In artikel 50, tweede lid, van de Wet belastingen op milieugrondslag
percentage bedraagt in:
Let op de tekst "percentage van de [...] ingevoerde elektriciteit."
Dus je berekening is correct. De vraag is of het veel uitmaakt. Bij het salderen krijg je 100% van de leveringskosten plus de BTW en EB. In het voorstel krijg je buiten het salderen 80% van de leveringskosten (zonder de BTW of EB).
Voor iemand met een grote PV installatie is die garantie van 80% natuurlijk ideaal. Er is ondertussen vrijwel geen enkele leverancier meer die een TLV heeft van 80% of hoger. Dus dat wordt kassa voor grote PV installaties. Eigenlijk precies het omgekeerde van wat het afschaffen van de salderingsregeling zou beogen (het eigenlijke doel, het binnen halen van meer belasting wordt natuurlijk wel gehaald).
Hierna zijn er 2 nota's van wijziging geweest. Jouw info is dus niet meer actueel.phicoh schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:42:
[...]
Er staat in het wetsvoorstel:
ARTIKEL II
In artikel 50, tweede lid, van de Wet belastingen op milieugrondslag
percentage bedraagt in:
Let op de tekst "percentage van de [...] ingevoerde elektriciteit."
Het is nu duidelijk dat de percentages gaan over het verbruik, niet de invoeding. Er staat nu duidelijk dat invoeden nooit hoger kan/mag zijn dan verbruik.
Ik neem aan dat je bedoeld: gesaldeerde invoeding, je kan nog steeds meer terugleveren dan je gebruikt tegen de TLV.de Peer schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:50:
[...]
Hierna zijn er 2 nota's van wijziging geweest. Jouw info is dus niet meer actueel.
Het is nu duidelijk dat de percentages gaan over het verbruik, niet de invoeding. Er staat nu duidelijk dat invoeden nooit hoger kan/mag zijn dan verbruik.
Klopt dat bedoelde ikoverhyped schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:54:
[...]
Ik neem aan dat je bedoeld: gesaldeerde invoeding, je kan nog steeds meer terugleveren dan je gebruikt tegen de TLV.
Je hebt helemaal gelijk.de Peer schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:50:
[...]
Hierna zijn er 2 nota's van wijziging geweest. Jouw info is dus niet meer actueel.
Dit topic is gesloten.
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.