Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Het zal ook niet heel anders zijn voor andere vormen van opslag, chemische accu's verliezen ook ieder jaar (waarschijnlijk een stuk meer) capaciteit. Alleen zijn accu's wat makkelijker te vervangen dan een stuwmeer.
Gemeten helemaal niet " een stuk meer" hoor.[b]mcDavid in "De Duurzame Kroeg deel 4"
Het zal ook niet heel anders zijn voor andere vormen van opslag, chemische accu's verliezen ook ieder jaar (waarschijnlijk een stuk meer) capaciteit. Alleen zijn accu's wat makkelijker te vervangen dan een stuwmeer.
Een stuwmeer verliest toch een stuk meer...IvoB2 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 12:30:
[...]
Gemeten helemaal niet " een stuk meer" hoor.
Maar net hoe je dat leest..
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Enkel glas laten zitten en stoken op hout.
Ondanks de verbouwing lijkt het me toch niet de bedoeling om terug in de tijd te gaan?
En de kosten van z'n houtstook, transport, machines en schuur worden niet genoemd terwijl die waarschijnlijk het grootste deel van z'n energierekening omvatten. Tsja, Eneco levert geen boomstammen.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Bah, betaalmuur... maar zoals je het omschrijft klinkt het als nogal selectief shoppen in duurzaamheidGudZ schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:06:
Verbouwde boerderij uit de 19e eeuw.
Enkel glas laten zitten en stoken op hout.
Ondanks de verbouwing lijkt het me toch niet de bedoeling om terug in de tijd te gaan?
En de kosten van z'n houtstook, transport, machines en schuur worden niet genoemd terwijl die waarschijnlijk het grootste deel van z'n energierekening omvatten. Tsja, Eneco levert geen boomstammen.
Hangt van de individuele situatie af.GudZ schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:06:
Bij aanhoudend vriesweer in combinatie met dunkelflaute doe ik ook aan houtstook waarbij het hout afkomstig is van lokaal bosbeheer en stormschade. Buiten een lichamelijke inspanning kost het niets. Lokaal dus geen transport. Schuur voor houtopslag is geen vereiste => gewoon buiten gestapeld met een topdek, overwegend manueel en elektrisch verwerkt met energie geleverd door PV. Valt in kosten dus reuze mee. Ik beschouw het dan nog als een hobby (werken in een bosrijke omgeving, toppie) die in tegenstelling tot de meeste hobby's nog iets oplevert ook.
De VvE zit vanaf 1-2-2023 bij een andere leverancier, maar de eindafrekening van Vattenfall moet nog komen.
Toch hebben ze per 1-2 alle informatie uit mijn.vattenfall weggehaald. Dus ook het maandverbruik van afgelopen januari dat ik niet eerder dan gisteren zou kunnen bekijken.
Wees gewaarschuwd als je denkt dat je account bij Vattenfall minstens tot de eindafrekening te gebruiken is.
A'dam PVOutput
Essent heeft hetzelfde probleem.ericplan schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:55:
Fijne leverancier, die Zweedse Vattenfall.
De VvE zit vanaf 1-2-2023 bij een andere leverancier, maar de eindafrekening van Vattenfall moet nog komen.
Toch hebben ze per 1-2 alle informatie uit mijn.vattenfall weggehaald. Dus ook het maandverbruik van afgelopen januari dat ik niet eerder dan gisteren zou kunnen bekijken.
Wees gewaarschuwd als je denkt dat je account bij Vattenfall minstens tot de eindafrekening te gebruiken is.
Dat doet Greenchoice dan wel weer netjes. Weg per 31/12, eindafrekening medio februari. Alles is nog gewoon beschikbaar. Nota’s, overzichten enz.
A'dam PVOutput
Hier ook alles vanaf 2012 tot augustus 2022, toen ik overgestapt ben naar Easyenergy, nog beschikbaar bij Greenchoice. Als ze ook dynamische contracten gaan aanbieden kom ik wel weer terug misschien.ericplan schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:26:
[...]
Dat doet Greenchoice dan wel weer netjes. Weg per 31/12, eindafrekening medio februari. Alles is nog gewoon beschikbaar. Nota’s, overzichten enz.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Lang leve slimmemeterportal.nl en gelijken.ericplan schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:55:
Fijne leverancier, die Zweedse Vattenfall.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Interessant, een van de grotere problemen met waterstof is dat het maken ervan zo vreselijk inefficiënt is. Bovenstaande lijkt een deel hiervan wellicht op te lossen.
Blijft nog wel dat je voor transport forse compressie nodig hebt, wat ook grote verliezen met zich meebrengt.
Maar welke efficiëntie hebben ze het nou precies over? Dat is erg vaag. Verder gebruiken ze kobalt waar juist veel over te doen is qua kinderarbeid in mijnen om Li-ion accu's te maken.Wilke schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:17:
https://www.adelaide.edu....to-produce-green-hydrogen
Interessant, een van de grotere problemen met waterstof is dat het maken ervan zo vreselijk inefficiënt is. Bovenstaande lijkt een deel hiervan wellicht op te lossen.
"We have split natural seawater into oxygen and hydrogen with nearly 100 per cent efficiency, to produce green hydrogen by electrolysis." en "The performance of a commercial electrolyser with our catalysts running in seawater is close to the performance of...."
Als de performance "close" is, is de efficiëntie waarschijnlijk niet 100% wat betreft stroom in => energiegehalte van waterstof uit. Want dat is nog niemand gelukt?
Is niet duidelijk inderdaad. Kan het Nature artikel ook nergens lezen, zelfs m'n uni heeft geen subscriptionmdvmine schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:40:
[...]
Maar welke efficiëntie hebben ze het nou precies over? Dat is erg vaag. Verder gebruiken ze kobalt waar juist veel over te doen is qua kinderarbeid in mijnen om Li-ion accu's te maken.
"We have split natural seawater into oxygen and hydrogen with nearly 100 per cent efficiency, to produce green hydrogen by electrolysis." en "The performance of a commercial electrolyser with our catalysts running in seawater is close to the performance of...."
Als de performance "close" is, is de efficiëntie waarschijnlijk niet 100% wat betreft stroom in => energiegehalte van waterstof uit. Want dat is nog niemand gelukt?

Net gisteravond precies dit in een 45 jaar oud boek gelezen, er is kennelijk (n)iets nieuws te melden als het om waterstof gaatWilke schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:17:
Blijft nog wel dat je voor transport forse compressie nodig hebt, wat ook grote verliezen met zich meebrengt.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Het gaat hier om de vergelijking zout zeewater tegenover water met een hoge puriteit. De "bijna 100%" slaat erop dat zij met vuil water hetzelfde rendement halen als met puur water. Het gaat dus niet om het totale energetische rendement van de conversie, maar het relatieve rendement ten opzichte van de referentie puur water.mdvmine schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:40:
[...]
Maar welke efficiëntie hebben ze het nou precies over? Dat is erg vaag. Verder gebruiken ze kobalt waar juist veel over te doen is qua kinderarbeid in mijnen om Li-ion accu's te maken.
Dit is overigens best een flinke doorbraak, mits op te schalen. De noodzaak van een waterzuiveringsinstallatie om puur water te maken brengt hoge kosten met zich mee. Als de katalyst dat goedkoop kan overnemen is dat een flinke sprong in de commerciële haalbaarheid van waterstof.
Vandaag ruim 8 kWp aan panelen op het dak geplaatst hier, maar toen ze klaar waren was het te donker om de installatie op te starten.
De installateur vermoedde dat de SolarEdge omvormer de optimizers "nog moest gaan vinden" (?), maar dat dit aanstaande maandag vanaf kantoor waarschijnlijk wel in gang kon worden gezet.
De heren hebben keurig werk geleverd en ik heb er alle begrip voor dat het systeem niet opgestart kan worden als het donker is.
Toch vind ik het zelf jammer dat ik het komend weekend niet alvast kan ervaren hoe veel of weinig de panelen op gaan leveren.
Heeft iemand een tip hoe dat zoeken van de optimizers van onze solaredge-omvormer opgestart kan worden?
Het monitoren van de opbrengst doen we wel met Homewizard via de P1, dus dat de administratieve afhandeling maandag op kantoor gestart gaat worden vinden we op zich prima.
Nogmaals: voor sommigen onder jullie wellicht een zwaar onnodige vraag, maar je kunt je vast ook voorstellen dat we bijna niet kunnen wachten om te zien wat onze nieuwe extra panelen gaan opleveren.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Comprimeren van waterstof kost ongeveer 10% energie.Wilke schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:17:
https://www.tno.nl/nl/duu...-je-moet-weten-waterstof/
https://www.nemokennislin...stof-als-energiedrager-1/Gasvormig, kleurloos en reukloos waterstof (H2) is een brandstof met een zeer hoge verbrandingswaarde. Bij de verbranding van een kilogram waterstof komt 141,85 megajoule energie vrij, ofwel drie keer zoveel als bij de verbranding van een kilo aardgas. Omdat waterstof een lage dichtheid heeft (ongeveer veertienmaal zo licht als lucht) is de verbrandingswaarde van een kubieke meter waterstofgas echter slechts twaalf megajoule, en dat is slechts een derde van de verbrandingswaarde van net zo’n hoeveelheid aardgas. Zijn fysische eigenschappen maken waterstof weliswaar inzetbaar op alle gebieden waar ook aardgas wordt gebruikt, maar door de lage dichtheid van waterstof ten opzichte van aardgas zijn er grotere hoeveelheden vereist om hetzelfde vermogen af te leveren. Dit houdt onder andere in dat leidingdiameters bij dezelfde druk groter moeten zijn of dat er een groter drukverschil over een leiding moet zijn. Leidingdiameters hoeven echter niet dramatisch toe te nemen; door een leiding met een dubbele diameter kan bij een geschikte druk immers zes keer zoveel gas stromen.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Als je waterstof echt nodig hebt, speelt efficiency natuurlijk geen rol. Het wordt iets anders als je waterstof wilt inzetten als er duurzame alternatieven zijn, bijvoorbeeld bij wegtransport.Wilke schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:17:
Als je met een warmtepomp een buffervat opstookt tot 60° om dat vervolgens te gebruiken om je huis op 20° te houden, lever je een factor 2 aan rendement in. Beter geen buffervat en beter geen hoge temperaturen.GudZ schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 23:04:
Altijd leuk om op de hoogte te blijven.
Blijkbaar is het handig om een wat grotere WP te nemen zodat hij niet zo hard hoeft te werken. En juist buffervat plaatsen, aub!
Meh.
GudZ schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 23:04:
Blijkbaar is het handig om een wat grotere WP te nemen zodat hij niet zo hard hoeft te werken. En juist buffervat plaatsen, aub!
Meh.
Ja, alleen is zo'n buffervat binnen een paar minuten leeg. In het L/W-topic is er brede consensus dat een buffervat eigenlijk nooit een goed idee is.Je kunt ook kiezen voor een warmtepomp met een buffervat. Daarmee kan je water opwarmen tot 60 graden, zodat het veilig te gebruiken is. Buffer je water, dan kan je warmtepomp langer op lage toeren draaien in plaats van uit staan of op vol vermogen draaien. Dat is niet alleen stiller, maar ook beter voor je apparaat.
Een warmtepomp maakt juist op hogere temperaturen meer herrieGudZ schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 23:04:
Meh.

Een buffervat van 50 liter in de retour kan zinvol zijn om de systeeminhoud met radiatoren en convectoren te vergroten.
Vloerverwarming heeft meestal voldoende massa waardoor een buffervat 9/10 keer niet nodig is.
Voor de installateur is een buffervat met secundaire pomp vooral gemakzucht en omdat fabrikanten van warmtepompen erop blijven hameren.
De enige reden waarom je misschien standaard een buffervat moet aanbieden is omdat mensen eigenwijs zijn en (toch nachtverlaging toepassen en) knoppen dicht zetten… Zo kun je de juiste flow over het primaire (warmtepomp) circuit garanderen.
Een buffervat helpt niet met genoeg warmte op te slaan, alleen in situaties zoals @Ronald.42 kan een grote buffervat handig zijn als je de warmte van je houthaard extra wilt benutten.
Sommige warmtepompen hebben bijvoorbeeld een model welke software matig begrensd wordt.
Dus onder de motorkap heb je een 9kW warmtepomp maar hij is softwarematig begrensd tot 7kW
Het antwoord had dus vanuit Techniek Nederland beter geformuleerd kunnen worden, een te grote warmtepomp moet je nooit nemen… Alles wat niet afgestemd is op je afgifte of systeem configuratie gaat problemen geven in comfort, geluidsklachten en wanprestaties.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Ik verwacht dat waterstof vooral voor de industrie gebruikt gaat worden.FransvWoerkom schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 23:40:
[...]
Als je waterstof echt nodig hebt, speelt efficiency natuurlijk geen rol. Het wordt iets anders als je waterstof wilt inzetten als er duurzame alternatieven zijn, bijvoorbeeld bij wegtransport.
Woonhuizen kun je veelal op een warmtenet of warmtepomp aansluiten.
De afgifte is hier op lage temperatuur ook wel een dingetje.DutchWing schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 00:52:
[...]
Een warmtepomp maakt juist op hogere temperaturen meer herrie![]()
Een buffervat van 50 liter in de retour kan zinvol zijn om de systeeminhoud met radiatoren en convectoren te vergroten.
Vloerverwarming heeft meestal voldoende massa waardoor een buffervat 9/10 keer niet nodig is.
Voor de installateur is een buffervat met secundaire pomp vooral gemakzucht en omdat fabrikanten van warmtepompen erop blijven hameren.
De enige reden waarom je misschien standaard een buffervat moet aanbieden is omdat mensen eigenwijs zijn en (toch nachtverlaging toepassen en) knoppen dicht zetten… Zo kun je de juiste flow over het primaire (warmtepomp) circuit garanderen.
Een buffervat helpt niet met genoeg warmte op te slaan, alleen in situaties zoals @Ronald.42 kan een grote buffervat handig zijn als je de warmte van je houthaard extra wilt benutten.
Sommige warmtepompen hebben bijvoorbeeld een model welke software matig begrensd wordt.
Dus onder de motorkap heb je een 9kW warmtepomp maar hij is softwarematig begrensd tot 7kW
Het antwoord had dus vanuit Techniek Nederland beter geformuleerd kunnen worden, een te grote warmtepomp moet je nooit nemen… Alles wat niet afgestemd is op je afgifte of systeem configuratie gaat problemen geven in comfort, geluidsklachten en wanprestaties.
Maar wel noodzakelijk voor een beter rendement van de wp.
Ik heb hem inmiddels aardig terug geschroefd en merk dat de vertrekken zonder vv achterblijven.
Mjah wat heet, de woonkamer is 24/7gewoon op 21,5 graden maar bijv. De keuken kan dan met gesloten deuren in de ochtend 18,5 zijn.
hal en wc zitten dan rond de 19 daar zit wel een beetje vloerverwarming in en de badkamer is juist wat warmer.
Als we overdag alle deuren open doen gaat het wel mooi met elkaar mee.
Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Plan voor dit jaar als alles wat mee wil werken.
Vloer in de keuken krijgt vloerverwarming van warp en dan die 15 mm variant met 10mm leidingen.
En de blinde ongeisoleerde muur op noord krijgt 80mm pir alu isolatie met ceder bekleding aan de buitenkant. (35m3)
Ik heb met al mijn onkunde uitgerekend dat ik daar in een stookseizoen ongeveer 9000kwh mee kan besparen.
Dat is dus cop 3 bijv. 3000kwh elektra of als we nog gas zouden hebben ergens rond de 1200m3 gas.
Investering voor de muur zit tegen de 4K dus dat is eigenlijk wel een no brainer mits ik het goed uitgerekend heb
Dan het buffervat , die doet deze week en komende weken zijn werk wel.
Die muur die ik aan wil pakken ligt iets van 5m3 brandhout dus die stoken we nu dan maar op om de muur vrij te krijgen.
Deze week had ik late dienst dus steek dan smorgens rond een uur of 10 de houtcv aan en die brand nu nog.
Buffer zat net rond de 45 graden op 1/4 van de onderkant dus hoger is ie heter.
Zodra de houtkachel uitgaat en er is weer warmte vraag dan wordt die warmte eerst weer in huis gedumpt.
De investering in aanpassen van de keuken vloer is meer voor het comfort die kosten heb ik nog niet echt uitgerekend, vind het nu gewoon vervelend dat het daar smorgens kouder is en dat die vloer zo koud is aan de voetjes.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Wanneer je dan toch bezig bent zou ik de isolatiedikte verdubbelen. 8 cm is aan de krappe kant. Hier zijn we van 5 cm naar 15 cm gegaan (eveneens met houtafwerking) en het verschil is enorm => benodigde kWh gehalveerd.Ronald.42 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 01:14:
[...]
En de blinde ongeisoleerde muur op noord krijgt 80mm pir alu isolatie met ceder bekleding aan de buitenkant. (35m3)
De grootste kosten zitten immers in de werkuren en afwerking en niet in de isolatiedikte.
Precies! én zorg er voor dat de isolatie strak en luchtdicht geplaatst wordt met name bij de aansluiting (indien van toepassing) op de bestaande spouwisolatie, een doos met 12 pistool pur bussen zijn de kosten niet.IvoB2 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 09:22:
[...]
Wanneer je dan toch bezig bent zou ik de isolatiedikte verdubbelen. 8 cm is aan de krappe kant. Hier zijn we van 5 cm naar 15 cm gegaan (eveneens met houtafwerking) en het verschil is enorm => benodigde kWh gehalveerd.
De grootste kosten zitten immers in de werkuren en afwerking en niet in de isolatiedikte.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Die isolatie is uiteraard een erg goed idee, want levert behalve een besparing op stookkosten ook een flinke winst in comfort.Ronald.42 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 01:14:
Ik heb met al mijn onkunde uitgerekend dat ik daar in een stookseizoen ongeveer 9000kwh mee kan besparen.
Dat is dus cop 3 bijv. 3000kwh elektra of als we nog gas zouden hebben ergens rond de 1200m3 gas.
Maar je vermeldt niet hoe groot die wand is. Bedoel je dat die 35 m² groot is? Om alleen daarmee 1200 m³ gas te besparen lijkt me wel erg veel. Ik schat dat al je blij moet zijn met de helft. Wat was je totale gasverbruik voordat je een WP kocht? Dan kun je ook afschatten of die 1200 kuub een realistisch deel ervan is.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Wat bedoel je precies?natural colour schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 09:45:
[...]
Precies! én zorg er voor dat de isolatie strak en luchtdicht geplaatst wordt met name bij de aansluiting (indien van toepassing) op de bestaande spouwisolatie, een doos met 12 pistool pur bussen zijn de kosten niet.
De isolatie komt tegen de buitenmuur (zo heb ik het toch begrepen). Deze sluit dan toch aan op de buitenmuur en niet op de spouw(isolatie)?
En de andere buitenmuur(muren)?Ronald.42 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 01:14:
[...]
En dan als grondstof, niet als brandstof. Maar je zult de mensen de kost moeten geven die er vanuit gaan dat hun cv-ketel en fornuis tzt wel omgebouwd zullen worden naar waterstof.DutchWing schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 00:57:
[...]
Ik verwacht dat waterstof vooral voor de industrie gebruikt gaat worden.
Woonhuizen kun je veelal op een warmtenet of warmtepomp aansluiten.
Die muur gaat van geen isolatie naar een alu pir van 8 cm plus dan een ventilatielat en de ceder bekleding.IvoB2 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 09:22:
[...]
Wanneer je dan toch bezig bent zou ik de isolatiedikte verdubbelen. 8 cm is aan de krappe kant. Hier zijn we van 5 cm naar 15 cm gegaan (eveneens met houtafwerking) en het verschil is enorm => benodigde kWh gehalveerd.
Veel verder wil ik niet want dan kom ik met de ruimte in de knoei.
Er zitten nu rvs dakgoten met een houten aftimmeren en ik wil daar voor het zicht wel een beetje oversteek houden.
10 cm isolatie zou ik nog wel redden denk ik.
Ook op mijn werk, met veelal hoog opgeleide mensen, zien veel collega’s waterstof als de heilige graal. Weinigen hebben door hoe inefficiënt het is om waterstof te gebruiken vanwege het productieproces. En als je het uitgelegd is het standaard antwoord: dat wek je dan toch gewoon op met windmolens. Kunnen we de opgewekte stroom niet beter direct inzetten?FransvWoerkom schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 10:32:
[...]
En dan als grondstof, niet als brandstof. Maar je zult de mensen de kost moeten geven die er vanuit gaan dat hun cv-ketel en fornuis tzt wel omgebouwd zullen worden naar waterstof.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Hij sluit niet aan op bestaande isolatie.natural colour schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 09:45:
[...]
Precies! én zorg er voor dat de isolatie strak en luchtdicht geplaatst wordt met name bij de aansluiting (indien van toepassing) op de bestaande spouwisolatie, een doos met 12 pistool pur bussen zijn de kosten niet.
Doel is om de pir platen met veer en groef te gebruiken en deze tegen de buiten muur zetten met van die isolatie pluggen en schroeven.
Naden tussen de platen afplakken.
En rondom waar de isolatie begint deze tegen de muur "plakken" zodat er tussen de platen en de muur geen luchtstroom kan ontstaan.
Veel mensen praten elkaar alleen maar na zonder zich te verdiepen.Joris748 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:02:
[...]
Ook op mijn werk, met veelal hoog opgeleide mensen, zien veel collega’s waterstof als de heilige graal. Weinigen hebben door hoe inefficiënt het is om waterstof te gebruiken vanwege het productieproces. En als je het uitgelegd is het standaard antwoord: dat wek je dan toch gewoon op met windmolens. Kunnen we de opgewekte stroom niet beter direct inzetten?
Ze horen iets op social media of in het nieuws, maar niet altijd klopt alles wat ze zeggen of er wordt belangrijke informatie niet verteld. (Alleen de voordelen niet de nadelen)
[ Voor 17% gewijzigd door DutchWing op 04-02-2023 11:14 ]
Het gaat inderdaad om 35m2 muur.Andrehj schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 10:16:
[...]
Die isolatie is uiteraard een erg goed idee, want levert behalve een besparing op stookkosten ook een flinke winst in comfort.
Maar je vermeldt niet hoe groot die wand is. Bedoel je dat die 35 m² groot is? Om alleen daarmee 1200 m³ gas te besparen lijkt me wel erg veel. Ik schat dat al je blij moet zijn met de helft. Wat was je totale gasverbruik voordat je een WP kocht? Dan kun je ook afschatten of die 1200 kuub een realistisch deel ervan is.
Huidig zou een rc van 0,19 zijn (half steens met klamp) en met 8cm pir zou dit naar iets van 4,1 gaan.
En dat zou in een stookseizoen met 2700 graaddagen op een 300kwh/m2 besparing komen.
Volgens een voorbeeld van de site duurzaammaasgauw.nl dan tenminste.
Totale gasverbruik was ooit pre houtkachel een goede 3000m3 per jaar.
Waarvan ik nu inmiddels weet dat er 30 m3 per maand sww was en tussen de 2 en 3 m3 voor het koken.
Als ik zie dat Shell nu al de Noordzee opkoopt, vrees ik dat we over twintig jaar waterstof van Shell moeten kopen om in de winter elektriciteit te maken voor onze warmtepompen.Joris748 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:02:
[...]
Ook op mijn werk, met veelal hoog opgeleide mensen, zien veel collega’s waterstof als de heilige graal. Weinigen hebben door hoe inefficiënt het is om waterstof te gebruiken vanwege het productieproces. En als je het uitgelegd is het standaard antwoord: dat wek je dan toch gewoon op met windmolens. Kunnen we de opgewekte stroom niet beter direct inzetten?
Een deel heb ik een aantal jaar terug een nieuwe extra buitenmuur gegeven.
Fundering verbreed en daar zit 6 cm pir in de spouw.
Daar was die keuze ook anders omdat er ramen zaten die begonnen op een 50cm boven de grond.
Nu zit de keuken tegen die buiten muur dus de kozijnen moesten hoger.
Dan kun je een stuk in de bestaande muur prutsen wat nooit mooi wordt.
Of omdat het toch ook half steens plus klamp was de nieuwe kozijnen iets naar buiten plaatsen en een nieuwe buitenmuur met spouw en isolatie plaatsen.
Dat is op de andere kant niet echt een optie helaas.
De rest van de muren hebben een voorzet wand met 10 of 12 cm steenwol.
Hoe kom je aan die 300 kWh/m2? Dat lijkt me rijkelijk veel.Ronald.42 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:14:
[...]
Het gaat inderdaad om 35m2 muur.
Huidig zou een rc van 0,19 zijn (half steens met klamp) en met 8cm pir zou dit naar iets van 4,1 gaan.
En dat zou in een stookseizoen met 2700 graaddagen op een 300kwh/m2 besparing komen.
Volgens een voorbeeld van de site duurzaammaasgauw.nl dan tenminste.
Totale gasverbruik was ooit pre houtkachel een goede 3000m3 per jaar.
Waarvan ik nu inmiddels weet dat er 30 m3 per maand sww was en tussen de 2 en 3 m3 voor het koken.
Je vergeet denk ik dan nog de COP van je warmtepomp mee te rekenen. Die 3000 kWh moet nog door 3 á 4 gedeeld worden.
[ Voor 4% gewijzigd door Joris748 op 04-02-2023 12:00 ]
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
300kwh/m2 x 35m2 = 10500kwhJoris748 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:58:
[...]
Je vergeet denk ik de COP van je warmtepomp mee te rekenen. Die 3000 kWh moet nog door 3 á 4 gedeeld worden.
Maar ik was wat voorzichtiger met 9000kwh.
Deel dat door de cop van een wp of de kwh uit een kuub gas.
Die 300kwh/m2 heb ik uitgerekend aan de hand van een voorbeeld van de website duurzaam maasgauw.
Ik vind het ook een hoog bedrag maar ik ga er maar vanuit dat ze daar weten hoe dat werkt.
Vandaar ook mijn opmerking dat ik dat met al mijn onkunde had uitgerekend.
[ Voor 26% gewijzigd door Ronald.42 op 04-02-2023 12:05 ]
Berekening lijkt me ok, zou een flinke besparing zijnRonald.42 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:02:
[...]
300kwh/m2 x 35m2 = 10500kwh
Die 300kwh/m2 heb ik uitgerekend aan de hand van een voorbeeld van de website duurzaam maasgauw.
Stop voor de grap eens al je verliesgevend oppervlak in die calculator en tel daarvan de mogelijke besparingen eens op.Ronald.42 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:02:
[...]
300kwh/m2 x 35m2 = 10500kwh
Ik vind het ook een hoog bedrag maar ik ga er maar vanuit dat ze daar weten hoe dat werkt.
Vandaar ook mijn opmerking dat ik dat met al mijn onkunde had uitgerekend.
Ik durf er heel wat onder te verwedden dat je op een veel hoger aantal m³ gas uit komt dan je nu in totaal verbruikt. Dat betekent dus ook dat de mogelijke besparingen in werkelijkheid een stuk lager liggen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat gaat niet, historisch was ruim 3000m3 maar de afgelopen 12a 13 jaar stoken we voornamelijk hout.Andrehj schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:20:
[...]
Stop voor de grap eens al je verliesgevend oppervlak in die calculator en tel daarvan de mogelijke besparingen eens op.
Ik durf er heel wat onder te verwedden dat je op een veel hoger aantal m³ gas uit komt dan je nu in totaal verbruikt. Dat betekent dus ook dat de mogelijke besparingen in werkelijkheid een stuk lager liggen.
In die tijd is er ook nog 1 en ander verbeterd aan de woning
Dus enige houvast voor mij is een ongeisoleerde muur van 35m2 die van rc 0,19 naar rc 4 wordt gebracht.
Als iemand daar een betere berekening op los kan laten dan graag want ik weet niet hoe.
Ik vaar op een voorbeeld van een website.
Wat ik wel weer weet is dat we soms ruim 12 kuub hout per winter verstookten.
En als je dat weer omrekend naar kwh wordt je ook niet gelukkig.
Dus besparing op een muur van 35m2 die van rc0.19 naar rc4 gaat met een binnentemperatuur van 21,5 graad
Het zal eenvoudig zijn voor iemand maar ik doe het maar met een voorbeeld van een website meer verstand heb ik er niet van.
Bleek gelukkig heel eenvoudig te zijn: Even de rode schakelaar aan de onderzijde 5 seconden naar links op stand p gedrukt, loslaten en 3 minuten later heeft ie zn optimizers waarschijnlijk allemaal gekoppeld en levert het apparaat volgens de p1 meter van Homewizard lekker zn stroom. Inmiddels al een uurtje >4kw naar binnen kunnen drukken. De inrichting van de monitoring zien we komende week wel.
De ☀️ zon ☀️ schijnt!
Termy schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 22:06:
@HaraldBou Hoe makkelijk het ook moge zijn (geen idee), het kan nooit verstandig zijn om te gaan prutsen aan een systeem waar de installateur nog niet eens klaar mee is. Aangezien zij het niet werkend en niet gekoppeld achter gelaten hebben zal het dus ook altijd duidelijk zijn dat je iets hebt lopen prutsen.
Ik was deze automation eigenlijk compleet vergeten - tot vanmiddag. Ineens een melding "Water loopt 20 minuten!"

Ik: "huh? denkdenkdenk Oh ja!" Naar de badkamer en inderdaad stond de wc daar water weg te spoelen. Had zomaar nog een uur of langer kunnen duren eer we dat gemerkt hadden*, dus dit heeft flink wat water bespaard.
Echt heel blij mee!
Ik meen overigens wel eens gelezen dat een flink gedeelte van de waterbesparing door spoelonderbrekers e.d. ongedaan gemaakt wordt door dit soort falen a.g.v. de extra complexiteit. Geen idee of en in hoeverre het waar is, maar gezien mijn ervaringen zou het best kunnen.
* Hij heeft ooit één keer een hele werkdag staan doorlopen, dat was niet grappig...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Hangt ervan af hoe je de dakgoot wil afwerken.Ronald.42 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:02:
[...]
Die muur gaat van geen isolatie naar een alu pir van 8 cm plus dan een ventilatielat en de ceder bekleding.
Veel verder wil ik niet want dan kom ik met de ruimte in de knoei.
Er zitten nu rvs dakgoten met een houten aftimmeren en ik wil daar voor het zicht wel een beetje oversteek houden.
10 cm isolatie zou ik nog wel redden denk ik.
Zelfde afwerking hier, PIR tegen bestaande buitengevel met schroeven, voegen tussen platen afgekit en afgeplakt, houten latwerk voor vochtwerend scherm, weer houten latwerk voor beplanking en ceder hout voor oost, zuid en west en thermowood voor noord.
De goten werden gewoon weggewerkt achter een zwart gespoten metalen plaatwerk dat vooraan de kopse kant van de beplanking afdekt en over de rand van de bestaande goot loopt zodat alles waterdicht is afgedekt en er frontaal dan zo uitziet:
:strip_exif()/f/image/dHSD6M5EBdcug6uqy8Vb0UUa.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 05-02-2023 09:42 ]
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74365886
Ff heel conservatief hoofdrekenen op NL niveau: 4 miljoen huishoudens, 1 miljoen SmartTV's waarvan 250000 mensen (tweakers
Misschien leuk als een aantal van jullie ook gaat checken/meten. Is dit incidenteel of heel groot?
Ook gecrosspost in Serieus elektriciteit besparen. Hopelijk veel metingen van anderen! Zal niet verder cross posten op tweakers.
[ Voor 7% gewijzigd door oeps op 05-02-2023 11:33 . Reden: typo en cross post info ]
Van net af (via HW socket): 0 W.
Bij opstart en afsluiten tijdelijk (max. een minuut) 18W.
Continue verbruik kijken: 38-80W
Verbruik per etmaal (kijkavond 19:30-23:30 uur): 210W
Als dat waar is, dan zou je de eerste zijn op Tweakers.net die dat luktSport_Life schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:45:
Wij hebben ook veel meer panelen dan ons jaarverbruik.
Op een zonnige winterdag (dec-januari) is onze opbrengst ongeveer 2000-3000 watt, dus als er straks een warmtepomp draait en de zon schijnt dan pakt ie het directe verbruik. Zelfs bij 0 graden zou de wp het dan trekken zonder aanvullende energie van het net.
Kun je jouw verbruiks- en opwekcijfers van deze twee maanden delen om je claim te onderbouwen?
Ik haal (met 14 kWp op het dak) op een zonnige winterdag ook wel eens piekjes van 4 kW, maar toch was de totaalopbrengst van het PV-systeem in december slechts 191 kWh, en in januari 231.
Aan de verbruikerskant verbruikten we (excl WP) in december 261 kWh en in januari 276 kWh.
Je ziet dat de panelen niet eens genoeg energie opwekten om het gewone verbruik te dekken, laat staan dat er ook nog wat voor de WP over bleef (die 444 en 380 kWh verbruikte).
Warmtepompen in de winter je huis laten verwarmen met energie van PV is een sprookje waarin alleen Jesse K gelooft...
Wat hij zegt klopt wel, het punt is alleen dat er maar weinig van zulke dagen zijn in dec+jan. Juist de dagen dat je het meeste stroom nodig hebt (donkere koude dagen) haal je juist geen hoge opbrengsten.Andrehj schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:56:
[...]
Als dat waar is, dan zou je de eerste zijn op Tweakers.net die dat lukt![]()
Kun je jouw verbruiks- en opwekcijfers van deze twee maanden delen om je claim te onderbouwen?
Ik haal (met 14 kWp op het dak) op een zonnige winterdag ook wel eens piekjes van 4 kW, maar toch was de totaalopbrengst van het PV-systeem in december slechts 191 kWh, en in januari 231.
Aan de verbruikerskant verbruikten we (excl WP) in december 261 kWh en in januari 276 kWh.
Je ziet dat de panelen niet eens genoeg energie opwekten om het gewone verbruik te dekken, laat staan dat er ook nog wat voor de WP over bleef (die 444 en 380 kWh verbruikte).
Warmtepompen in de winter je huis laten verwarmen met energie van PV is een sprookje waarin alleen Jesse K gelooft...
Maar 1, 2 of 3 x per maand (Dec en Jan) is er zo'n mooie zonnige dag waarbij het wel lukt om het dagverbruik af te dekken met de panelen.
En dan nog.Andrehj schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:56:
[...]
Zelfs wanneer in een wintermaand de totale productie hoger is dan het totale verbruik is het zonder voldoende lokale opslag praktisch onmogelijk om de run van een WP steeds gelijktijdig te laten verlopen met de wisselende periodes dat de zon schijnt.
Maar die paar dagen zetten uiteraard geen zoden aan de dijk. En bovendien lukt het ook dan alleen met een dikke accu. Want de WP trekt op zo'n dag 14 uur lang ca 600W, terwijl de panelen de energie in een grote piek rond tussen 10 en 15 uur leveren.de Peer schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:02:
Maar 1, 2 of 3 x per maand (Dec en Jan) is er zo'n mooie zonnige dag waarbij het wel lukt om het dagverbruik af te dekken met de panelen.
Als jij met 14k wp 4kw haalt dan is 2-3kw met 9,4k wp toch goed mogelijk?Andrehj schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:56:
[...]
Als dat waar is, dan zou je de eerste zijn op Tweakers.net die dat lukt![]()
Het is niet van 9u tot 17u natuurlijk, en je volledige verbruik wordt ook niet gedekt.
Maar als het onbewolkt is dan heb ik nu tussen 12 en 14u 3kw over. Dan draait die wp dus op direct verbruik.
Dat zijn natuurlijk maar een paar dagen in de maand, maar het is beter dan de helft van de capaciteit waarbij je het jaarverbruik dekt (wat alleen interessant is met salderen).
Overigens ligt mijn installatie WZW/ONO en niet O/W. Maar qua opbrengst best ok.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Het kan, in dit opzicht, beter aanhoudend helder vriesweer zijn (veel productie en geïsoleerde woning met weinig warmterverlies en max. rechtstreeks opvang zonne-instraling) dan het grijze lauwe kwakkelweer van de afgelopen winters.
:strip_exif()/f/image/BhzmTTyomh1MGF6bI7nuDgsd.jpg?f=fotoalbum_large)
Je wekte (in ieder geval bij mij) in je post de indruk dat je in de veronderstelling was dat je met je PV je WP gedurende de winter van energie kon voorzien. En dat lukt dus alleen maar gedurende een paar uur op die paar zonnige dagen. In de praktijk is dat zo'n beetje verwaarloosbaar.Sport_Life schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:10:
Als jij met 14k wp 4kw haalt dan is 2-3kw met 9,4k wp toch goed mogelijk?
Het is niet van 9u tot 17u natuurlijk, en je volledige verbruik wordt ook niet gedekt.
Maar als het onbewolkt is dan heb ik nu tussen 12 en 14u 3kw over. Dan draait die wp dus op direct verbruik.
Dat zijn natuurlijk maar een paar dagen in de maand, maar het is beter dan de helft van de capaciteit waarbij je het jaarverbruik dekt (wat alleen interessant is met salderen).
Nope alleen op zonnige dagen en dan de piek.Andrehj schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:13:
[...]
Je wekte (in ieder geval bij mij) in je post de indruk dat je in de veronderstelling was dat je met je PV je WP gedurende de winter van energie kon voorzien. En dat lukt dus alleen maar gedurende een paar uur op die paar zonnige dagen. In de praktijk is dat zo'n beetje verwaarloosbaar.
Ik vind dat er vaak onterecht gesteld wordt dat panelen in de winter nauwelijks iets opleveren, vind het juist meevallen mits er genoeg liggen.
(Dus >2x jaarverbruik).
Ik kan er nog 20 kwijt op de garage en 8 op de schuur, maar krijg mijn vrouw niet zover helaas.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Dat panelen in de winter wel iets opleveren (hangt gewoon af van de productie tov verbruik) is uiteraard iets heel anders dan een WP tijdens de wintermaanden haar nodige energie door PV te laten leveren (want zo had ik het eerst ook begrepen).Sport_Life schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:20:
[...]
Nope alleen op zonnige dagen en dan de piek.
Ik vind dat er vaak onterecht gesteld wordt dat panelen in de winter nauwelijks iets opleveren, vind het juist meevallen mits er genoeg liggen.
(Dus >2x jaarverbruik).
Ik kan er nog 20 kwijt op de garage en 8 op de schuur, maar krijg mijn vrouw niet zover helaas.
Het punt is nu net, afhankelijk van waar je woont, dat er juist bijverwarmd moet worden (met energie van PV die niet elders in het huis al wordt verbruikt) op de dagen dat het aanhoudend miezerig grijs is en toch redelijk koud (en die waren er hier de afgelopen maanden meer dan heldere zonnige dagen) en niet alleen tijdens heldere zonnige dagen. In het laatste geval moet ik bv. al helemaal niet technisch bijverwarmen daar zonne-instraling (ook bij vriesweer) dan al volstaat.
Het is dus in de winter (hier) meestal of teveel productie of te weinig (om alle dagen de WP op PV te laten draaien).
Ideetje: geef je partner een weekendje weg inclusief twee overnachtingen. Bijvoorbeeld waddeneiland, welness of stedentrip.Sport_Life schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:20:
[...]
Nope alleen op zonnige dagen en dan de piek.
(Dus >2x jaarverbruik).
Haal je een maat/familielid/buur erbij en laat je op vrijdag een steiger c.q. hoogwerker en de materialen aanrukken.
Dat weekendje verdien je wel weer terug.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Thks!IvoB2 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:50:
Sluipverbruik standby: 0,4W.
Van net af (via HW socket): 0 W.
Bij opstart en afsluiten tijdelijk (max. een minuut) 18W.
Continue verbruik kijken: 38-80W
Verbruik per etmaal (kijkavond 19:30-23:30 uur): 210W
En heb jij je TV gekoppeld in een mobiel apparaat met Google Home. Aan je verbruik te zien niet als theorie klopt.
Tijdens de wintermaanden niet gekoppeld aan een mobiel apparaat (rechtstreeks aan internet acces point) en tussen voorjaar en najaar gekoppeld aan een android tablet.
Maar daar gaat, volgens mij, de TV niet meer door verbruiken.
[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 05-02-2023 18:29 ]
Ik begrijp eerlijk gezegd de logica niet helemaal. Een monoblock hybride warmtepomp kost geen ruimte in je woning (ok, een klein aansturingskastje misschien en een paar extra leidingen).lex schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:32:
Net adviseur over de vloer gehad (is zelf thuis volledig all electric); die raad me af over te stappen op all-electric qua verwarmen/warm water ivm 3 kinderen (over 6 jaar 3 pubers) waardoor we een vrij groot buffervat nodig zouden hebben wat weer lastig in te passen is op onze bovenverdieping/zolder door grootte/gewicht. Had advies gevraagd wegens verbouwing van de zolder zodat ik rekening kan houden met evt ruimtebeslag en inrichting. Vind het maar lastig al die meningen en onzekerheden, voorlopig ga ik maar standje kop in het zand en komt er tzt eerst wel een hybride WP.
Hoewel er meerdere afwegingen zijn is ruimte geen issue lijkt mij. Of je nu direct een warmtepomp met binnenunit en warmwatervat neer zet, of later een even groot warmtepompboiler vat neerzet maakt qua ruimtegebruik uiteraar niet uit.
Sterker nog: het is zelfs wat flexibeler, aangezien je ze niet op dezelfde plek hoeft aan te sluiten, theoretisch zou de warmtepompboiler ook op een heel andere plek kunnen dan de plek waar je de (hybride) warmtepomp aansluit, wat het eerder makkelijker dan moeilijker qua ruimte maakt.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Als je dat niet kwijt kan wordt het wel lastiger inderdaad, maar niet onmogelijk.
Een dwtw doet al een hoop, ook een relatief kleine hangende boiler met krachtige warmtepomp kan vaak veel water per dag leveren (Calypso Split bijvoorbeeld). Zeker als je bereid bent tot opvoeden is er veel mogelijk
Denk aan beperken van de douchetijd, verdelen over de dag etc.
Niets doen is ook niet erg goedkoop.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
(hier heb ik een 5L/min douchekop: de warmtepomp kan het even snel opwarmen als je het weg kan douchen).
Als ik zie hoeveel -probleem- berichten in de diverse wp topics over sww, 3 weg kleppen, legionella, gewicht, plaatsgebrek, etc staan …lex schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:32:
Net adviseur over de vloer gehad (is zelf thuis volledig all electric); die raad me af over te stappen op all-electric qua verwarmen/warm water ivm 3 kinderen (over 6 jaar 3 pubers) waardoor we een vrij groot buffervat nodig zouden hebben wat weer lastig in te passen is op onze bovenverdieping/zolder door grootte/gewicht. Had advies gevraagd wegens verbouwing van de zolder zodat ik rekening kan houden met evt ruimtebeslag en inrichting. Vind het maar lastig al die meningen en onzekerheden, voorlopig ga ik maar standje kop in het zand en komt er tzt eerst wel een hybride WP.
Dan roep ik nog maar eens “doorstroomverwarmer en dwtw!”
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Natuurlijk afhankelijk van hoeveel water je verwarmt, maar het verschil tussen COP1 en COP2 loopt bij de huidige elektriciteitsprijzen snel op.joezzt schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:28:
Als ik zie hoeveel -probleem- berichten in de diverse wp topics over sww, 3 weg kleppen, legionella, gewicht, plaatsgebrek, etc staan …
Dan roep ik nog maar eens “doorstroomverwarmer en dwtw!”
Gemiddeld tapwatergebruik is 7GJ per jaar. Gebruik je een doucheWTW of besparende douchekop, is 4 GJ nog wel haalbaar. Dat is 1100 kWh per jaar aan vraag.phicoh schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:56:
[...]
Natuurlijk afhankelijk van hoeveel water je verwarmt, maar het verschil tussen COP1 en COP2 loopt bij de huidige elektriciteitsprijzen snel op.
Verschil tussen cop 1 en 2 is dan 550 kWh per jaar. Een kWh kost nu nog 40 eurocent per kWh, zit je op iets meer dan 200 euro per jaar verschil.
Daarbij komt dat je anders minimaal 125 m3 gas per jaar kwijt geweest was, a 1,45. Bij een cop van 1 ga je dan 22 euro per maand meer betalen.
Voor mensen die de ruimte niet hebben of niet op willen offeren (vergeet niet, een boilervat neemt zo 1 m2 vloeroppervlak in. De waarde van zo'n m2 hier in Alkmaar ligt tegen de 4000 euro aan.) Zou dat nog best een acceptabele keuze kunnen zijn.
comfort en gemak kosten nu eenmaal geld.
Geen idee hoe je bij die COP2 komt, maar als je een beetje je best doet is met een WP met extern SWW-vat een sCOP voor warm water van 3 best haalbaar. Over de laatste 12 maanden zit ik hier op 3.35.phicoh schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:56:
Natuurlijk afhankelijk van hoeveel water je verwarmt, maar het verschil tussen COP1 en COP2 loopt bij de huidige elektriciteitsprijzen snel op.
Is dat met of zonder legionella runs? Want dat schijnt een van de grootste inefficienties te zijn, omdat deze bij de meeste (alle?) warmtepompboilers op COP 1 wordt gedaan.Andrehj schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:56:
[...]
Geen idee hoe je bij die COP2 komt, maar als je een beetje je best doet is met een WP met extern SWW-vat een sCOP voor warm water van 3 best haalbaar. Over de laatste 12 maanden zit ik hier op 3.35.
Het hangt er ook sterk af waar de warmte vandaan komt. Als je de warmte uit je woning trekt, en de ruimte waar de boiler staat goed verwarmt ga je die 3.35 wel halen, maar die warmte moet ook weer worden aangevuld door een warmtepomp / cv ketel.
Als je warmtepompboiler buitenlucht aanzuigt en de kou ook weer buiten dumpt, en je wilt een vattemperatuur van 50 graden en af en toe een legionellarun dan lijkt die COP 2 me niet onrealistisch.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Ik heb geen warmtepompboiler, maar een SWW-vat aan een gewone warmtepomp.onlinaius schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 18:12:
Is dat met of zonder legionella runs? Want dat schijnt een van de grootste inefficienties te zijn, omdat deze bij de meeste (alle?) warmtepompboilers op COP 1 wordt gedaan.
Die sCOP van 3.35 is inclusief de legionellaruns maar zonder het deel (van 55 → 62 °C) wat het element doet.
Tel ik dat er (zowel thermisch als elektrisch) bij dan kom ik op 2.996, oftewel 3.0 uit.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Mooi systeem! Ook een goede optie om te overwegen tegen de tijd dat we hier ook voor de warmtepompboiler gaan!Proton_ schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 18:39:
@onlinaius mijn wpb doet antilegionella ook op de compressor. Een gewone run heb ik hier uitgeplozen (mijn wpb heeft de retour van de vloerverwarming als bron): Proton_ in "Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen" . Dat kwam op ongeveer COP3.5 bij buiten 9°C en setpoint 50°C. Ik zal kijken of ik iets vergelijkbaars voor een legionellarun kan terugvinden in de logs.
Hoewel ik dan misschien eerder voor de aanvoerlijn zou gaan, aangezien de Quatt (die hier hopelijk binnenkort geinstalleerd wordt), de vervelende 'bug' heeft dat onder een bepaalde retourtemperatuur deze stopt met verwarmen en overschakelt op de cv ketel.
Ik ben wel benieuwd hoe jouw huis er uit ziet, heb je veel (triple) glas op het zuiden dat je bij deze temperaturen niet hoeft te verwarmen als de zon schijnt?IvoB2 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 13:04:
[...]
In het laatste geval moet ik bv. al helemaal niet technisch bijverwarmen daar zonne-instraling (ook bij vriesweer) dan al volstaat.
[...]
Wij hebben een 2o1k aan de 'noordzijde' dus met zoninstraling aan oost en westkant. Dat is in deze periode wel eens jammer, maar 's zomers héél fijn.
Binnenkort gaan we wat verbouwen en krijgen we in een uitbouw ook circa 8m² aan triple glas vol op het zuiden. De theorie is ook dat dit 's winters héérlijk is (en dat we 's zomers zonwering nodig hebben).
Het standby verbruik moet eigenlijk ook nog meegenomen worden in de cop voor warm water, of heb je ook een warmtemeter in de warm water leiding? En nou niet weer over de verwarmde schil beginnen 🤪Andrehj schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 18:20:
[...]
Ik heb geen warmtepompboiler, maar een SWW-vat aan een gewone warmtepomp.
Die sCOP van 3.35 is inclusief de legionellaruns maar zonder het deel (van 55 → 62 °C) wat het element doet.
Tel ik dat er (zowel thermisch als elektrisch) bij dan kom ik op 2.996, oftewel 3.0 uit.
Precies, trouwens, de kWh prijs is afgelopen maanden zo’n 20 cent geweest bij mij met het dynamisch contract.Skyaero schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:19:
[...]
Gemiddeld tapwatergebruik is 7GJ per jaar. Gebruik je een doucheWTW of besparende douchekop, is 4 GJ nog wel haalbaar. Dat is 1100 kWh per jaar aan vraag.
Verschil tussen cop 1 en 2 is dan 550 kWh per jaar. Een kWh kost nu nog 40 eurocent per kWh, zit je op iets meer dan 200 euro per jaar verschil.
Daarbij komt dat je anders minimaal 125 m3 gas per jaar kwijt geweest was, a 1,45. Bij een cop van 1 ga je dan 22 euro per maand meer betalen.
Voor mensen die de ruimte niet hebben of niet op willen offeren (vergeet niet, een boilervat neemt zo 1 m2 vloeroppervlak in. De waarde van zo'n m2 hier in Alkmaar ligt tegen de 4000 euro aan.) Zou dat nog best een acceptabele keuze kunnen zijn.
Als er een capaciteitstarief komt wordt het wel interessant hoe dat praktisch uitpakt als je 5 min lang 13 kW trekt. Valt dan wel in het niet bij het opladen van de auto in ieder geval qua energie.
Met besparende douchekop maar zonder doucheWTW kom ik op flink wat meer dan die 7GJ. Maar goed, een bad is natuurlijk ook niet echt zuinig.Skyaero schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 17:19:
Gemiddeld tapwatergebruik is 7GJ per jaar. Gebruik je een doucheWTW of besparende douchekop, is 4 GJ nog wel haalbaar. Dat is 1100 kWh per jaar aan vraag.
Bij een WP met geïntegreerd boilervat valt het extra ruimte gebruik natuurlijk wel mee. Een losse WP neemt ook ruime te in.
Een monoblock neemt nagenoeg geen ruimte in. Paar leidingen en vaak een aansturingskastje, daarmee heb je het wel gehad. Het vat is andere koek.phicoh schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:44:
[...]
Met besparende douchekop maar zonder doucheWTW kom ik op flink wat meer dan die 7GJ. Maar goed, een bad is natuurlijk ook niet echt zuinig.
Bij een WP met geïntegreerd boilervat valt het extra ruimte gebruik natuurlijk wel mee. Een losse WP neemt ook ruime te in.
Hoe doet de Auer het in de zomer als het cv netwerk niet perse actief is? Heeft deze een eigen pomp? En is de vloerverwarmingspomp (mits je die hebt) dan ook actief om warmte aan de vloer te onttrekken?Proton_ schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 18:39:
@onlinaius mijn wpb doet antilegionella ook op de compressor. Een gewone run heb ik hier uitgeplozen (mijn wpb heeft de retour van de vloerverwarming als bron): Proton_ in "Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen" . Dat kwam op ongeveer COP3.5 bij buiten 9°C en setpoint 50°C. Ik zal kijken of ik iets vergelijkbaars voor een legionellarun kan terugvinden in de logs.
Heel mijn huis heeft idd dubbel glas in houten kozijnen met een U-waarde van 0,8.Tehh schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 19:49:
[...]
Ik ben wel benieuwd hoe jouw huis er uit ziet, heb je veel (triple) glas op het zuiden dat je bij deze temperaturen niet hoeft te verwarmen als de zon schijnt?
De leefruimte heeft over de volledige breedte en hoogte richting zuid 0,6 triple glas in geïsoleerde alu kaders en voor één derde van de oppervlakte richting oost en west idem. In totaal een 60 m² glas.
Tussen het volledige deel in glas en de rest van de leefruimte zit dan nog eens een schuifwand in 0,8 dubbel glas om tijdens de winter de nachtkoeling te beperken en eventueel (naargelang de situatie) in de ochtend en avonduren bij te verwarmen met A2A of A2W warmtepomp en bij aanhoudende vriesdagen zonder zon eventueel een speksteenkachel als back up in te zetten (hout uit eigen bosbeheer).
Aan de noordzijde van de leefruimte zit geen glas. Is volledig dicht en over de volledige breedte nog eens afgewerkt met wand (keuken) kasten en aan de buitenzijde geïsoleerd en afgewerkt met hout (zoals de volledige woning). Aan de buitenzijde ziet het er dus uit als een houten schuur met op de zuidzijde en deels oost en west veel glas.
Op de (kleinere) 0,8 ramen zitten houten luiken die in gesloten toestand opgaan in de houten afwerking van de buitenmuren en op de grote 0,6 glaspartijen buitenscreens (in vijf afzonderlijk te bedienen delen) en op oriëntatie zuid bladverliezende bomen en struiken. Zo moet er in de zomer ook nauwelijks gekoeld worden (in 2022 de leefruimte drie dagen met A2A).
Alleen de leefruimte wordt periodiek bijverwarmd tussen 1 december en half februari.
In de rest van de woning wordt de verwarming (A2A en AZW) al jaren niet meer gebruikt. De temperatuur is er altijd tussen de 12 ('s nachts staan in de gebruikte slaapkamer de ramen open) en 21°C en in de leefruimte tussen de 18 en 22°C.
En het is geen nieuwbouw maar een verbouwing waar ik in verschillende stappen een 20 jaar mee bezig ben (geweest).
Moest het nieuwbouw geweest zijn zou het een passiefbouw geweest zijn maar dat haal ik nu niet doordat er te weinig ruimte in de vloer was om optimaal te isoleren.
[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 08-02-2023 09:30 ]
Nu alleen nog door de Eerste Kamer en het voorstel van afbouw van de salderingsregeling is een feit. Daar schijnt dan echter weer geen meerderheid voor dit voorstel te bestaan.
Geen meerderheid omdat er eerst nog gestemd moet wordenGramser schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:22:
Hadden we deze al gespot? https://www.telegraaf.nl/...fiteren-van-groene-stroom
Nu alleen nog door de Eerste Kamer en het voorstel van afbouw van de salderingsregeling is een feit. Daar schijnt dan echter weer geen meerderheid voor dit voorstel te bestaan.
Dat klinkt echt heel gaaf, bedankt voor het delen. Was jou muur aan de noordzijde enkelsteens waardoor isoleren van buitenaf goed te doen was? Of had je een (lege) spouwmuur die je aan de buitenzijde geïsoleerd hebt?IvoB2 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 08:59:
[...]
Heel mijn huis heeft idd dubbel glas in houten kozijnen met een U-waarde van 0,8.
De leefruimte heeft over de volledige breedte en hoogte richting zuid 0,6 triple glas in geïsoleerde alu kaders en voor één derde van de oppervlakte richting oost en west idem. In totaal een 60 m² glas.
Tussen het volledige deel in glas en de rest van de leefruimte zit dan nog eens een schuifwand in 0,8 dubbel glas om tijdens de winter de nachtkoeling te beperken en eventueel (naargelang de situatie) in de ochtend en avonduren bij te verwarmen met A2A of A2W warmtepomp en bij aanhoudende vriesdagen zonder zon eventueel een speksteenkachel als back up in te zetten (hout uit eigen bosbeheer).
Aan de noordzijde van de leefruimte zit geen glas. Is volledig dicht en over de volledige breedte nog eens afgewerkt met wand (keuken) kasten en aan de buitenzijde geïsoleerd en afgewerkt met hout (zoals de volledige woning). Aan de buitenzijde ziet het er dus uit als een houten schuur met op de zuidzijde en deels oost en west veel glas.
Op de (kleinere) 0,8 ramen zitten houten luiken die in gesloten toestand opgaan in de houten afwerking van de buitenmuren en op de grote 0,6 glaspartijen buitenscreens (in vijf afzonderlijk te bedienen delen) en op oriëntatie zuid bladverliezende bomen en struiken. Zo moet er in de zomer ook nauwelijks gekoeld worden (in 2022 de leefruimte drie dagen met A2A).
Alleen de leefruimte wordt periodiek bijverwarmd tussen 1 december en half februari.
In de rest van de woning wordt de verwarming (A2A en AZW) al jaren niet meer gebruikt. De temperatuur is er altijd tussen de 12 ('s nachts staan in de gebruikte slaapkamer de ramen open) en 21°C en in de leefruimte tussen de 18 en 22°C.
En het is geen nieuwbouw maar een verbouwing waar ik in verschillende stappen een 20 jaar mee bezig ben (geweest).
Moest het nieuwbouw geweest zijn zou het een passiefbouw geweest zijn maar dat haal ik nu niet doordat er te weinig ruimte in de vloer was om optimaal te isoleren.
En gebruik je de screens op zuidzijde 's zomers veel? Wij hopen dus rond begin juni de mooie glaspartij op het zuiden te realiseren en we zitten nog in dubio hoe snel we hier screens moeten ophangen en of we de airco direct moeten doen of eerst afwachten om te kijken hoe e.e.a. bevalt met screens. Bij ons geen schaduw op de glaspartij...
Gramser schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:22:
Hadden we deze al gespot? https://www.telegraaf.nl/...fiteren-van-groene-stroom
Gauw door de 1e kamer ermee.
Enige vuiltje is dat salderen gaat gelden per tariefsperiode.
[ Voor 4% gewijzigd door BarryH op 08-02-2023 11:55 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Hoezo zijn dat gouden tijden? 40 cent betalen en 20 krijgen.BarryH schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:54:
[...]
Gouden tijden breken aan: van 1/1/2025-1/1/2027 is de waarde van stroomoverschotten/teruglevering minimaal 80% van het kale leveringstarief.
Zo kun je het ook bekijken, maar da's niet zoals ik 'm bedoeldepadoempats schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:25:
[...]
Geen meerderheid omdat er eerst nog gestemd moet worden
Die gouden tijden zijn er al, ik krijg nu €1,09 per kWh overschot. Het wordt alleen maar minder.BarryH schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 11:54:
[...]
Gouden tijden breken aan: van 1/1/2025-1/1/2027 is de waarde van stroomoverschotten/teruglevering minimaal 80% van het kale leveringstarief.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
20 ct = 4-5jr tvt. Dus maximaal je schuurtjes etc zelf volleggen. En zolang in de pieken het net het niet begeeft krijg je het mooi betaald (ook als is de day ahead markt negatief.Wolly schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:58:
[...]
Hoezo zijn dat gouden tijden? 40 cent betalen en 20 krijgen.
De meeste leveranciers betalen nu maximaal 50% van dit kale levertarief (boven je saldeergrens)..
Niet verkeerd.
Tegelijkertijd is het kromme dat "de nietpanelenbezitter betaald aan de panelenbezitter" in stand blijftst.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Tsja, het moet ergens vandaan komen. Zolang salderen een boekhoudkundig systeem is en niet de actuele marktprijs wordt gerekend, moet het verschil opgehoest worden door "de rest" (inclusief jijzelf, al ben je netto voordeliger uit).BarryH schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:10:
[...]
Tegelijkertijd is het kromme dat "de nietpanelenbezitter betaald aan de panelenbezitter" in stand blijftst.
Het is gek dat geld geven aan grote bedrijven die miljarden winst maken normaal is, maar een relatief klein bedrag (t.o.v. die miljarden winsten) naar panelenbezitters is krom.BarryH schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:10:
Alleen al het prijsplafond is vele jaren aan opbrengst uit de salderingsregeling. En het prijsplafond ligt dan weer ruim boven de huidige day-ahead prijzen. Enorme bedragen die verdwijnen met slechts minimale aandacht. Maar het internet staat wel vol met mensen die vinden dat het salderen onmiddelijk afgeschaft moet worden. Dat vind ik nu krom.
Als iemand dat letterlijk roept dan ben ik het daar niet mee eens.phicoh schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:12:
Maar het internet staat wel vol met mensen die vinden dat het salderen onmiddelijk afgeschaft moet worden.
Wat ik wel vind is dat we op dit moment al (grofweg) halverwege een langjarig afbouwtraject hadden moeten zitten. De prijsontwikkeling + de schaalontwikkeling van PV zou dat prima mogelijk kunnen maken.
Maar omdat overheden vooral goed zijn in het vooruitschuiven van moeilijke beslissingen, zal het steeds meer pijn gaan doen. Precies hetzelfde zie je in onpopulaire dossiers als stikstof, klimaatverandering, rekeningrijden, etc. etc. etc. Al die problemen zijn al lang bekend, en we hadden al veel verder kunnen zijn met oplossingen. Maar ja...
Hoe langer je wacht met een noodzakelijke verandering, hoe meer pijn het gaat doen.
Dat vind ik ongeveer net zo krom. Het heeft pas zin om een afbouwtraject te starten als duidelijk is dat je doel bereikt is (danwel dat je op een overschot afstevent).JeroenH schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:34:
Wat ik wel vind is dat we op dit moment al (grofweg) halverwege een langjarig afbouwtraject hadden moeten zitten. De prijsontwikkeling + de schaalontwikkeling van PV zou dat prima mogelijk kunnen maken.
Wat we nu hebben is dat er nog niet eens een doel geformuleerd hebben. Laat staan dat we zonder doel weten dat we een overschot hebben.
De energieopbrengst van PV is miniem t.o.v. het totale energiegebruik in Nederland.
Dus in een energietransitie waar we nog enorm veel groene energieopwekking nodig hebben is het volstrekt onlogisch om nu de groei van PV af te gaan remmen.
Zelfs op plekken waar nu te veel PV ligt, zolang er geen transformatorhuisjes in de lucht gaan is het beter om extra PV te hebben in de herfst/winter/lente.
Hierin ligt de aanname besloten dat het (geleidelijk) afschaffen van de salderingsregeling automatisch betekent dat het de groei van PV remt.phicoh schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:45:
Dus in een energietransitie waar we nog enorm veel groene energieopwekking nodig hebben is het volstrekt onlogisch om nu de groei van PV af te gaan remmen.
Als je alleen al naar de groei van grote niet-gebouwgebonden PV-installaties ('zonneparken') kijkt - die niet leunen op salderen - dan zie ik niet hoe dat waar zou kunnen zijn.
Wat het geleidelijk afschaffen wél doet is geleidelijk aan de druk opvoeren op het verschuiven van verbruik naar momenten dat er veel PV-opbrengst is, en het stimuleren van opslag. Dat lijken mij heel goede zaken die juist veel meer PV mogelijk maken op een stroomnet wat niet in een oneindig hoog tempo verzwaard kan worden.
Welke bedrijven maken "miljarden" winst aan wie jij je PV overschot kan verkopen?phicoh schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:12:
[...]
Het is gek dat geld geven aan grote bedrijven die miljarden winst maken normaal is, maar een relatief klein bedrag (t.o.v. die miljarden winsten) naar panelenbezitters is krom.
Alleen al het prijsplafond is vele jaren aan opbrengst uit de salderingsregeling. En het prijsplafond ligt dan weer ruim boven de huidige day-ahead prijzen. Enorme bedragen die verdwijnen met slechts minimale aandacht. Maar het internet staat wel vol met mensen die vinden dat het salderen onmiddelijk afgeschaft moet worden. Dat vind ik nu krom.
Dat zijn dan net die stukjes die je met een thuisaccu zou kunnen op pakken als je te lui bent om te plannen...
:strip_exif()/f/image/q1yZNKjm5NjQXGpPmMSG2EpV.jpg?f=fotoalbum_large)
Voorlopig salderen we nog even door.
Dit jaar wat isoleren om het verbruik wat terug te dringen en dan maar eens zien hoe de wereld er bij ligt.
Dat hele salderen verhaal is voorlopig nog niet bijzonder duidelijk.
Enige wat je zeker weet is dat je voordeel minder gaat worden.
Dan maar zien wat we weer kunnen doen om maximaal te profiteren van de niet panelen bezitters
[ Voor 25% gewijzigd door Ronald.42 op 08-02-2023 16:01 ]
Het moet eerst maar eens door de Eerste Kamer, en dat is wat ik zo lees helemaal nog geen gegeven.Ronald.42 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:00:
Dat hele salderen verhaal is voorlopig nog niet bijzonder duidelijk.
Weet je dat zeker? Ik weet dat niet zeker. Zonder o.a. te weten wat een eventuele terugleververgoeding gaat worden zou ik daar niets over durven zeggen hoor.Enige wat je zeker weet is dat je voordeel minder gaat worden.
Ik snap de logica niet. We hebben nu PV op particuliere dagen en zonneparken. Dan zeg jij dat als je de groei van PV op particuliere daken remmen, dat dan de totale groei van PV niet remt.JeroenH schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:50:
Hierin ligt de aanname besloten dat het (geleidelijk) afschaffen van de salderingsregeling automatisch betekent dat het de groei van PV remt.
Als je alleen al naar de groei van grote niet-gebouwgebonden PV-installaties ('zonneparken') kijkt - die niet leunen op salderen - dan zie ik niet hoe dat waar zou kunnen zijn.
Wat het geleidelijk afschaffen wél doet is geleidelijk aan de druk opvoeren op het verschuiven van verbruik naar momenten dat er veel PV-opbrengst is, en het stimuleren van opslag. Dat lijken mij heel goede zaken die juist veel meer PV mogelijk maken op een stroomnet wat niet in een oneindig hoog tempo verzwaard kan worden.
Uit getallen van de overheid blijkt dat subsidie voor zonneparken vaak niet uitgekeerd wordt. Er staat geen reden bij, maar waarschijnlijk omdat het park niet aangelegd wordt bij gebrek aan aansluitcapaciteit.
We hebben nu volstrekt tekort PV. Het aantal uur met een PV overschot is minimaal. En dan ga je de druk opvoeren om niet in PV te investeren?
Gewoon gerommel in het donker. Er is geen plan hoeveel PV er moet komen. Dus iedereen die wat roept heeft gelijk.
Dit topic is gesloten.
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.