Femmie010 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:43:
Ik ben niet helemaal eerlijk, want het is niet mijn woning. Het is een beetje een discussie tussen ons (adviseurs) onderling. Waarbij de een vindt dat ik gevelisolatie moet promoten (want dat kun je op alle websites vinden), waar ik vind dat als er een keuze gemaakt moet worden tussen OF gevel OF raam, ik voor raam ga. En dat gaat tegen het advies in van veel websites. Uiteraard hangt het af van de verhouding glas/gevel. Maar een enkelglas of oud dubbelglas raam geeft nog altijd een groter warmteverlies dan een steens gevel. En soms adviseer ik gewoon kamerbrede gordijnen ; )
Ik vind dit weer zo'n typische Fedec discussie (niets persoonlijks tegen jou). Onpersoonlijke 'lijstjes' van energiebesparingsmaatregelen die niet zijn toegespitst op de woning EN bewoner. Reden waarom ik o.a. tegen maatwerkadviezen ageer. Daar komen dit soort standaard lijstjes terug, nota bene doorgerekend met een rekenmethodiek die hier niet voor ontworpen is (de NTA8800 is een toetsingstool, geen ontwerptool)
Gemiddeld genomen heeft een woning in Nederland 40% glas in de gevels. Het maakt wel uit welk type woning je hebt. Een rijtjeswoning heeft relatief meer glas dan een hoekwoning in hetzelfde rijtje. Die laatste heeft een enorme kopgevel. Je kan dan dus tot hele andere adviezen komen voor twee woningen die letterlijk naast elkaar staan.
Daarom wordt er zo gehamerd op integraal ontwerpen: beschouw het hele plaatje. Wat is het doel van isoleren? Uiteindelijk is isolatie, afgiftesysteem en warmteopwekker een driehoek die met elkaar interacteren. Veranderingen in de een hebben impact op de ander.
Ambitie van bewoner-eigenaar is dus belangrijk. Wil deze een warmtepomp? Verlagen van warmtevraag (en zo ja hoe laag?, naar de Standaard of nog beter?). Verbeteren van comfort? En vergeet niet-energetische aspecten niet: vochtproblematiek, tocht, luchtkwaliteit etc.
Daarnaast, begin je met het kozijn en isoleer je later de gevel aan de binnenzijde, heb je een probleem met de vensterbank, omdat de isolatie van je gevel nu niet goed aansluit op het kozijn, waardoor je een koudebrug hebt. Daar gaat je spijtvrij renoveren...
Overigens, het voorbeeld van een enkelsteense muur met een Rc van 0.2 is een mooie. Dat is de zelfde warmtetransmissiecoefficient als dat enkelglas heeft. Alleen krijg je dat enkelglas hooguit tot een U=0.5 (Rc = 2), terwijl je die muur naar Rc = 6 kunt krijgen. Overigens, veel verder dan Rc=6 isoleren heeft weinig meerwaarde, je verliest er alleen ruimte mee.
Als je een fatsoenlijke warmteverliesberekening maakt, kun je ook per deel zien hoeveel de verliezen in absolute en relatieve zin zijn. Weet je ook direct waar je op moet concentreren.
Idem dito geld deze discussie ook voor het dak. Ook hier ligt weer de aanname onder dat het een schuin dak (= veel oppervlak, eenvoudig te isoleren) betreft. Maar woningen met platte dakken hebben een veel kleiner oppervlak en zijn doorgaans lastiger te isoleren.