De Duurzame Kroeg deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 114 ... 119 Laatste
Acties:
  • 526.615 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-09 19:36
Uiteindelijk gaat het technisch denk ik andersom: op momenten dat er stroom is de warmtepomp en de warmtepompboiler een trigger geven om dat te gaan gebruiken. Net als bij overschot-laden voor auto's
Ronald.42 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:00:
De warmtepomp had iets later gemoeten dan was het mooier geweest.
Dat zijn dan net die stukjes die je met een thuisaccu zou kunnen op pakken als je te lui bent om te plannen...
[Afbeelding]

Voorlopig salderen we nog even door.

Dit jaar wat isoleren om het verbruik wat terug te dringen en dan maar eens zien hoe de wereld er bij ligt.

Dat hele salderen verhaal is voorlopig nog niet bijzonder duidelijk.
Enige wat je zeker weet is dat je voordeel minder gaat worden.

Dan maar zien wat we weer kunnen doen om maximaal te profiteren van de niet panelen bezitters :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
JeroenH schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:04:
[...]

Het moet eerst maar eens door de Eerste Kamer, en dat is wat ik zo lees helemaal nog geen gegeven.

[...]

Weet je dat zeker? Ik weet dat niet zeker. Zonder o.a. te weten wat een eventuele terugleververgoeding gaat worden zou ik daar niets over durven zeggen hoor.
Mwah we kunnen nu nog gewoon maar gebruiken wat we willen en waneer we willen, wordt gewoon weg gestreept en de rest uitbetaald.

Je hoeft nergens over na te denken.

Ik denk zomaar dat we straks wat slimmer moeten omgaan met eigen opwek ( dus daar moeten we tijd en energie in steken in het kader van netbelasting niet verkeerd maar toch)
En het restant gaat tegen een redelijke vergoeding van de hand is wat ik nu proef.

Het zal niet beter worden dan nu denk ik zomaar.

De tijd zal het leren voorlopig zijn we al 10 jaar spekkoper.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
HaraldBou schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:09:
Uiteindelijk gaat het technisch denk ik andersom: op momenten dat er stroom is de warmtepomp en de warmtepompboiler een trigger geven om dat te gaan gebruiken. Net als bij overschot-laden voor auto's

[...]
Klopt voor de wpb vind ik dat een prima oplossing maar voor de warmtepomp werkt dat wat anders.
Ik ben nu al bezig met de WAF om vaatwasser wasmachine en droger tijdens de zon uren te laten draaien , dat is al een uitdaging op zich.... _O-

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
warmtebufferen is daarvoor het toverwoord, maar ja, hoe dan.........
Ronald.42 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:13:
[...]

Klopt voor de wpb vind ik dat een prima oplossing maar voor de warmtepomp werkt dat wat anders.
Ik ben nu al bezig met de WAF om vaatwasser wasmachine en droger tijdens de zon uren te laten draaien , dat is al een uitdaging op zich.... _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
HaraldBou schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:15:
warmtebufferen is daarvoor het toverwoord, maar ja, hoe dan.........

[...]
Ik heb een 1000 liter buffer staan maar daar doe je ook niet heel veel mee.
Bovendien haden we afgelopen 2 maanden veel grijze dagen dus dan moet je sowieso inkopen.

Ik doe dan maar weer warmte gebufferd in hout gebruiken denk ik.

Nu ben ik daar ook niet kapot van, ik heb van september tot een week terug op de warmtepomp gedraait en nagenoeg geen hout gestookt.
Zo nu en dan eens een avond voor de leuk zeg maar.
En ik heb dat gezeur met hout en aslades niet gemist.

Nu heb ik hem wel weer dagelijks aan om een muur vrij te maken die ik wil isoleren.

Maar ik zou het niet erg vinden als ik een beetje rond kan komen met pv en de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-09 09:55
JeroenH schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:34:
[...]

Als iemand dat letterlijk roept dan ben ik het daar niet mee eens.

Wat ik wel vind is dat we op dit moment al (grofweg) halverwege een langjarig afbouwtraject hadden moeten zitten. De prijsontwikkeling + de schaalontwikkeling van PV zou dat prima mogelijk kunnen maken.
Of gewoon een regeling dat je mag salderen tot 7 jaar na plaatsing van de panelen. Zo voorkom je oneindig salderen en geef je mensen toch een stimulans om zonnepanelen te laten plaatsen.

Alleen nog even verzinnen wat je doet met extra panelen toevoegen aan de installatie (7 jaar een percentage salderen op basis van hoeveel procent je bijlegt?)

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
padoempats schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 15:53:
Welke bedrijven maken "miljarden" winst aan wie jij je PV overschot kan verkopen?
Mijn PV overschot gaat natuurlijk automatisch naar afnemers in de buurt. Anders zou de spanning te hoog oplopen en de omvormer uitschakelen.

Dat verkopen is volstrekt doorgeslagen marktdenken waarbij 'de markt' (met dan wel weer een verplichte 80% TLV) de energietransitie gaat verzorgen.

Maar goed, er zijn in Nederland genoeg bedrijven actief die miljarden winst maken en die stroom inkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Ronald.42 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:00:
De warmtepomp had iets later gemoeten dan was het mooier geweest.
Dat zijn dan net die stukjes die je met een thuisaccu zou kunnen op pakken als je te lui bent om te plannen...
[Afbeelding]

Voorlopig salderen we nog even door.

Dit jaar wat isoleren om het verbruik wat terug te dringen en dan maar eens zien hoe de wereld er bij ligt.

Dat hele salderen verhaal is voorlopig nog niet bijzonder duidelijk.
Enige wat je zeker weet is dat je voordeel minder gaat worden.

Dan maar zien wat we weer kunnen doen om maximaal te profiteren van de niet panelen bezitters :+
Zo netjes doen wij het hier niet :) Onze eboiler is blijkbaar zijn instellingen vergeten en we zijn nog aan het kijken hoe we de airco en warmtepompboiler het beste kunnen sturen :)

Maar ja, wij hopen met de door ons bestelde thuisbatterij gemiddeld zeker wat beter uit te komen qua eigen verbruik van onze zonne-energie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lLG2akhWkRHRHWWKe9XGeWSbQQA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7o73OSIkGJEb28lf8WWTu0sW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Sjamo schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:25:
[...]

Zo netjes doen wij het hier niet :) Onze eboiler is blijkbaar zijn instellingen vergeten en we zijn nog aan het kijken hoe we de airco en warmtepompboiler het beste kunnen sturen :)

Maar ja, wij hopen met de door ons bestelde thuisbatterij gemiddeld zeker wat beter uit te komen qua eigen verbruik van onze zonne-energie.

[Afbeelding]
Mijn wpb heeft een pv contact waar je wat mee kunt als je hem aanstuurt kun je hem laten verwarmen op de momenten dat het mooi uit komt.

Ik neem aan dat je met je e boiler ook wel zoiets kunt bewerkstelligen.

Tja de thuisaccu ik zit er wel tegen aan te hikken en ben ook wel enthousiast erover.
Maar de sessy is ook al iets van 3300 euro en daar zou ik dan 2 van willen.
En zolang het salderen nog kan zet ik eerst maar in op zoveel mogelijk verbruik afstemmen op opwek.

Die 6,6k investeren we eerst maar in andere energie besparende zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Dat ze eerst maar eens duidelijk vastleggen hoe de TLV er uit gaat zien en niet dat gedoe van een 'redelijke vergoeding' zoals nu. Mensen moeten er een fatsoenlijke berekening op los kunnen laten zodat je weet waar je nu nog aan begint.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-09 15:19
Ronald.42 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:34:
[...]

Mijn wpb heeft een pv contact waar je wat mee kunt als je hem aanstuurt kun je hem laten verwarmen op de momenten dat het mooi uit komt.

Tja de thuisaccu ik zit er wel tegen aan te hikken en ben ook wel enthousiast erover.
En zolang het salderen nog kan zet ik eerst maar in op zoveel mogelijk verbruik afstemmen op opwek.

Op mijn WPB en WP zit ook smart grid (waarmee je dus een signaal kan sturen vanaf je omvormer) Voor een WPB ideaal omdat die slechts een bepaalde tijd actief hoeft te zijn. Voor een WP zie ik vooral een usecase voor het SWW als je dat ermee doet. Voor het verwarmen heb je er minder aan.

Wat theoretisch wel mooi werkt is dat je via de smart grid aansluiting een signaal kan geven als je veel opwekt om het normale verwarmingsproces te onderbreken en over te schakelen naar hoge temp warmte voor je SWW. Als de zonnestroom weer weg valt dan gaat de WP weer terug naar het gewone verwarmingsproces.

Ik denk dat we in de toekomst wel veel gaan hebben aan de samenwerking van je huis met de accu in je EV. In mijn geval heb ik bijvoorbeeld mijn auto slechts zo'n 2 a 3 dagen per week nodig. De rest staat die stil en kan ik dus perfect de accu gebruiken om stroom in op te slaan en weer uit te halen. Helaas kan mijn EV dit nog niet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Ronald.42 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:34:
[...]

Wij hebben voor de warmtepompboiler gekozen voor een vaste tijd. Alleen die is nu in de ochtend, en in de winter is dat hier niet handig. In de loop van de ochtend zullen we hier vaak de airco gaan starten, om gebruik te maken van de hogere tenperatuur en lagere relatieve luchtvochtigheid overdag, vooral wanneer de zon schijnt. Dus dat moeten we nog goed zetten. De eboiler verbruikt rond de 1000W tijdens het laden, dus die staat ingesteld via de energy app op laden bij voldoende zonne-energie, of bij groot gebrek daaraan de hele dag, tussen 16 en 20 uur. Maar die instelling is helemaal weg blijkbaar :)

Het houdt ons van de straat.

Wij hebben gekozen voor 1 Sessy.
Kijkend naar ons verbruik en wat we terugleveren, verwacht ik daarmee voor ons de grootste slag te slaan. Gemiddeld 2kWh per dag zou al super zijn. Geld gaan we er niet mee verdienen maar dat is ons doel ook niet. Er mee spelen en kijken en leren hoe we de Sessy zo goed mogelijk kunnen gebruiken lijkt ons wel leuk.

2 is hier alleen mogelijk nuttig wanneer we actief gebruik gaan maken van dynamische prijzen, maar er zijn momenteel naar onze mening teveel onzekere variabelen om daar iets zinnigs over te zeggen, in elk geval voor onze situatie. We hebben nog een redelijk veilig contract tot mei '25. Dit is voor ons een mooie tussenweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Evanrvb schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:45:
[...]

Op mijn WPB en WP zit ook smart grid (waarmee je dus een signaal kan sturen vanaf je omvormer) Voor een WPB ideaal omdat die slechts een bepaalde tijd actief hoeft te zijn. Voor een WP zie ik vooral een usecase voor het SWW als je dat ermee doet. Voor het verwarmen heb je er minder aan.

Wat theoretisch wel mooi werkt is dat je via de smart grid aansluiting een signaal kan geven als je veel opwekt om het normale verwarmingsproces te onderbreken en over te schakelen naar hoge temp warmte voor je SWW. Als de zonnestroom weer weg valt dan gaat de WP weer terug naar het gewone verwarmingsproces.

Ik denk dat we in de toekomst wel veel gaan hebben aan de samenwerking van je huis met de accu in je EV. In mijn geval heb ik bijvoorbeeld mijn auto slechts zo'n 2 a 3 dagen per week nodig. De rest staat die stil en kan ik dus perfect de accu gebruiken om stroom in op te slaan en weer uit te halen. Helaas kan mijn EV dit nog niet 8)7
Ook die ev zie ik nog niet zitten🤪
Had al wel zitten kijken maar dan aanschaf en wat het opleverd...

Is toen maar een Picanto geworden voor woon werk.
Lekker zuinig en weinig wegenbelasting, ook niet vooruit te branden maar goed elk voordeel heb ze nadeel....

Ik zou dan eerder de mondeo station gaan vervangen voor een ev, die staat namelijk hoofdzaak naast huis.
Alleen als het echt tyfus weer (jeugd gaat normaal op de fiets) is of voor de boodschappen/aanhangkar komt dat ding in beweging.
Dat zou op zich wel een aardige optie zijn als thuisaccu. En dan is de investering voor een ev voor mezelf ook wat beter te verantwoorden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Sjamo schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:51:
[...]

Wij hebben voor de warmtepompboiler gekozen voor een vaste tijd. Alleen die is nu in de ochtend, en in de winter is dat hier niet handig. In de loop van de ochtend zullen we hier vaak de airco gaan starten, om gebruik te maken van de hogere tenperatuur en lagere relatieve luchtvochtigheid overdag, vooral wanneer de zon schijnt. Dus dat moeten we nog goed zetten. De eboiler verbruikt rond de 1000W tijdens het laden, dus die staat ingesteld via de energy app op laden bij voldoende zonne-energie, of bij groot gebrek daaraan de hele dag, tussen 16 en 20 uur. Maar die instelling is helemaal weg blijkbaar :)

Het houdt ons van de straat.

Wij hebben gekozen voor 1 Sessy.
Kijkend naar ons verbruik en wat we terugleveren, verwacht ik daarmee voor ons de grootste slag te slaan. Gemiddeld 2kWh per dag zou al super zijn. Geld gaan we er niet mee verdienen maar dat is ons doel ook niet. Er mee spelen en kijken en leren hoe we de Sessy zo goed mogelijk kunnen gebruiken lijkt ons wel leuk.

2 is hier alleen mogelijk nuttig wanneer we actief gebruik gaan maken van dynamische prijzen, maar er zijn momenteel naar onze mening teveel onzekere variabelen om daar iets zinnigs over te zeggen, in elk geval voor onze situatie. We hebben nog een redelijk veilig contract tot mei '25. Dit is voor ons een mooie tussenweg.
Dat spelen heb ik afgelopen zomer al even gedaan met een zelfbouw gebeuren.
En op zich is dat best wel grappig ik leverde dan zelfs snachts nog terug.
Ik had het zo ingesteld dat ik iets boven ons gemiddelde sluipverbruik gedurende de nacht het net in pompte.
Bij iets hogere instelling zaten we savonds gewoon voor de tv met de lampjes aan ( en de rest van de gebruikers als koelkasten en vriezer) en nog in de min op de meter.
Dat is ook gewoon leuk maar rendement was laden/ontladen bijzonder belabberd. Maar het werkte en daar ging het om.

Maar business case is nog niet bestaand zolang we kunnen salderen, dus eerst nog maar even on hold voor de serieuze investering in een thuis accu.
Of in de vorm van een auto of stand alone

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-09 15:19
Ronald.42 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:55:
[...]

Ook die ev zie ik nog niet zitten🤪
Had al wel zitten kijken maar dan aanschaf en wat het opleverd...

Is toen maar een Picanto geworden voor woon werk.
Lekker zuinig en weinig wegenbelasting, ook niet vooruit te branden maar goed elk voordeel heb ze nadeel....

Ik zou dan eerder de mondeo station gaan vervangen voor een ev, die staat namelijk hoofdzaak naast huis.
Alleen als het echt tyfus weer (jeugd gaat normaal op de fiets) is of voor de boodschappen/aanhangkar komt dat ding in beweging.
Dat zou op zich wel een aardige optie zijn als thuisaccu. En dan is de investering voor een ev voor mezelf ook wat beter te verantwoorden :+
Tja de baas heeft hem betaald dus de aanschaf hoef ik gelukkig niet te rekenen. Anders vind ik de aanschafprijs ook wel wat te pittig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

TLV tot 1 januari 2027 vast op 80% leveringstarief, daarna halfjaarlijks vastgesteld.
Amendement VVD: hoogte terugleververgoeding wettelijk vastleggen
Het laatste amendement was van Erkens – en werd samen met Grinwis, Bontenbal en Boucke ingediend – en regelt dat de hoogte van de terugleververgoeding tot 1 januari 2027 wettelijk vastgelegd wordt. Het amendement kreeg 145 voorstemmen en 5 tegenstemmen.

Daarmee is nu geregeld en vastgelegd dat vanaf de inwerkingtreding van de wet en tot 1 januari 2027 de redelijke vergoeding wordt vastgesteld op 80 procent van het kale leveringstarief. Dat is het leveringstarief exclusief energiebelasting, ODE en btw. Vanaf 1 januari 2027 zal de minister tweejaarlijks de minimale hoogte of de berekeningswijze van de redelijke vergoeding vaststellen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) zal hierover voorafgaand adviseren.
Bron:
https://solarmagazine.nl/...tariefperiode-in-wet-vast

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-02-2024
Hoi, mag ik deze kroeg gebruiken voor een vraagje en dan na 1 borrel weer de hort op?
Ik wil nl. heel graag iets weten en 2 avonden losjes surfen hebben mij nog niet het antwoord gegeven. Weet iemand een makkelijk te vinden website (of het antwoord uit het hoofd) waar ik kan vinden wat de gemiddelde Rc waarde van een steens gevel is. Deze zie je veel bij panden rond 1900 en hebben dus geen spouw.
Ik weet dat het afhangt van soortelijk gewicht, hoeveel mortel. of de muur droog of nat is. Maar ik kan het zelf niet snel uitrekenen of vinden waar ik dat kan doen zonder wiskunde les. Weten jullie dat?

dankjewel, gr. Femke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Femmie010 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 18:24:
Hoi, mag ik deze kroeg gebruiken voor een vraagje en dan na 1 borrel weer de hort op?
Ik wil nl. heel graag iets weten en 2 avonden losjes surfen hebben mij nog niet het antwoord gegeven. Weet iemand een makkelijk te vinden website (of het antwoord uit het hoofd) waar ik kan vinden wat de gemiddelde Rc waarde van een steens gevel is. Deze zie je veel bij panden rond 1900 en hebben dus geen spouw.
Ik weet dat het afhangt van soortelijk gewicht, hoeveel mortel. of de muur droog of nat is. Maar ik kan het zelf niet snel uitrekenen of vinden waar ik dat kan doen zonder wiskunde les. Weten jullie dat?

dankjewel, gr. Femke
Wat ik kon vinden was een rc van 0,19 voor een steens muur ongeisoleerd.
Als je er 10cm alu pir tegen zet ga je naar ergens boven de 4....

En dat zou dan een besparing van 300kwh/m2 per stookseizoen opleveren.

Maar ik kan dat verder niet heel goed onderbouwen omdat ik er niet erg in thuis ben.
Maar dat was wat ik eruit gedestilleerd heb op het wijde interweb..

Hoofdzaak via deze site: https://duurzaammaasgouw....van-een-steense-bouwmuur/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femmie010
Wow, dat heb je snel gevonden Ronald! Me=happy, want ik kon het nergens vinden. Echt heel fijn.
Ach ja, die besparing dat zijn standaard regeltjes. Als iets ongeisoleerd lambda waarde x heeft, dan verlies je A, als het (na)geisoleerde lambda waarde y heeft, verlies je B.
Besparing is dan A-B.

Drink ik gauw mijn borreltje op ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Tehh schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:36:
[...]

Dat klinkt echt heel gaaf, bedankt voor het delen. Was jou muur aan de noordzijde enkelsteens waardoor isoleren van buitenaf goed te doen was? Of had je een (lege) spouwmuur die je aan de buitenzijde geïsoleerd hebt?
Allemaal spouwmuren reeds gevuld met XPS platen en nadien nageïsoleerd met PIR platen langs de buitenzijde.
En gebruik je de screens op zuidzijde 's zomers veel?
Ja, vanaf het voorjaar tot in het najaar. Scheelt afhankelijk van de buitentemperatuur 10 tot 15°C voor de binnentemperatuur.
Wij hopen dus rond begin juni de mooie glaspartij op het zuiden te realiseren en we zitten nog in dubio hoe snel we hier screens moeten ophangen en of we de airco direct moeten doen of eerst afwachten om te kijken hoe e.e.a. bevalt met screens. Bij ons geen schaduw op de glaspartij...
Uiteraard de screens (windbestendig met spanveren) aan de buitenzijde op geleiders en met afstandsbediening van Somfy. A2A staat er voor de zekerheid maar die wordt meer uren voor bijverwarming gebruikt dan voor koeling (in dat gedeelte is ook het bureau voor thuiswerk tussen 06:00 en .... uur).
Koeling is alleen nodig bij aanhouden buitentemperaturen boven de 40°C en wanneer het 's nachts niet onder de 20°C gaat. Ik heb het dak van het deel met veel glas wel zelf (voor het plafond erin ging) onder de standaard isolatie nageïsoleerd (standaard was met PIR platen) met 26 cm rotswol. PIR is immers goed voor koude isolatie maar heeft een hogere warmtedoorslag dan rotswol. Daarom beiden gebruikt.

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 08-02-2023 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
phicoh schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:22:
[...]

Mijn PV overschot gaat natuurlijk automatisch naar afnemers in de buurt. Anders zou de spanning te hoog oplopen en de omvormer uitschakelen.

Dat verkopen is volstrekt doorgeslagen marktdenken waarbij 'de markt' (met dan wel weer een verplichte 80% TLV) de energietransitie gaat verzorgen.

Maar goed, er zijn in Nederland genoeg bedrijven actief die miljarden winst maken en die stroom inkopen.
Één van de amendementen die is aangenomen bij de Tweede Kamer ging toch over peer-to-peer verkoop mogelijk maken? (Volgens mij is dat overigens gewoon al vanuit de EU een verplichting om aan te werken met bijvoorbeeld cooperaties of andere vormen van samenwerking).
Dan zou je de overschotten dus op termijn gewoon aan een andere privé of rechtspersoon (oftewel je buren, ouders, familie dan wel de plaatselijke winkel) kunnen verkopen voor een af te spreken tarief.
Het mooie van zonnestroom is dat je zelf kunt berekenen wat je eigengemaakte zonnestroom per kw kost voor jezelf en ook dus voor anderen (verwachte opbrengst en investeringen als je een afschrijvingstermijn in je hoofd hebt tegen elkaar afzetten en dan evt een klein beetje marge om tegenslagen op te vangen opplussen), wat je er dus voor wilt hebben en dus kun ook een vaste prijs kunt afspreken. Stroom vanuit het net wordt alleen maar duurder in dit soort gevallen, denk ik zo.
Kan nog wel eens interessant worden.
De energievoorziening was altijd een centraal geregeld iets, maar door de verduurzaming kan het een steeds meer decentrale voorziening worden die steeds meer naar de individuele inwoners toe schuift ipv naar de eneco's, essenten en vattenfalls van deze wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010
Volgens mij heb ik al gehoord dat zonne energie werd geschonken. Daar zijn al bestaande constructies in bedacht. Dat ging in dit geval wel over schenken, of het verkopen ook zover is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010
Ik heb een ander vraagje waar ik niet uitkom.

Ik blijf me verzetten tegen stukken tekst online die aangeven dat gevelisolatie ná dakisolatie zorgt voor de minste verliezen. Sterker nog, gevelisolatie zou het grootste rendement teweegbrengen in het rijtje van isolatie.

Grofweg is het 1) dak, 2) gevel (volgens veel sites) en ergens op 3 of 4 staat dan vloerisolatie en/of ramen (HR++).

Ik geloof dit niet. Even ervan uitgaande dat je een heel huis bewoond en ook onder een dak leeft, denk ik idd dak op 1. Maar dan. Ik zeg bij de Nederlandse woningen waar het geveloppervlak in verhouding tot de ramen veel kleiner is éérst ramen vervangen voor HR++ glas (nl. genoeg andere sites die aangeven dat ramen de zwakste constructie zijn binnen een gevel), dáárna de vloer/kruipruimte en pas op het laatst de gevel. Waarom zie ik dan zo vaak staan dat de gevel vóór ramen komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Femmie010 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:55:
Ik heb een ander vraagje waar ik niet uitkom.

Ik blijf me verzetten tegen stukken tekst online die aangeven dat gevelisolatie ná dakisolatie zorgt voor de minste verliezen. Sterker nog, gevelisolatie zou het grootste rendement teweegbrengen in het rijtje van isolatie.

Grofweg is het 1) dak, 2) gevel (volgens veel sites) en ergens op 3 of 4 staat dan vloerisolatie en/of ramen (HR++).

Ik geloof dit niet. Even ervan uitgaande dat je een heel huis bewoond en ook onder een dak leeft, denk ik idd dak op 1. Maar dan. Ik zeg bij de Nederlandse woningen waar het geveloppervlak in verhouding tot de ramen veel kleiner is éérst ramen vervangen voor HR++ glas (nl. genoeg andere sites die aangeven dat ramen de zwakste constructie zijn binnen een gevel), dáárna de vloer/kruipruimte en pas op het laatst de gevel. Waarom zie ik dan zo vaak staan dat de gevel vóór ramen komt?
Ik heb nogal wat meer muren dan glas in mijn 1930 huisje.
Dus dan zou ik gevel voor glas zetten.

En in dat bouwjaar ook nog eens ongeisoleerde steens muren.

Dus dan snap ik het wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
HaraldBou schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:45:

Één van de amendementen die is aangenomen bij de Tweede Kamer ging toch over peer-to-peer verkoop mogelijk maken? (Volgens mij is dat overigens gewoon al vanuit de EU een verplichting om aan te werken met bijvoorbeeld cooperaties of andere vormen van samenwerking).
Dan zou je de overschotten dus op termijn gewoon aan een andere privé of rechtspersoon (oftewel je buren, ouders, familie dan wel de plaatselijke winkel) kunnen verkopen voor een af te spreken tarief.
Het mooie van zonnestroom is dat je zelf kunt berekenen wat je eigengemaakte zonnestroom per kw kost voor jezelf en ook dus voor anderen (verwachte opbrengst en investeringen als je een afschrijvingstermijn in je hoofd hebt tegen elkaar afzetten en dan evt een klein beetje marge om tegenslagen op te vangen opplussen), wat je er dus voor wilt hebben en dus kun ook een vaste prijs kunt afspreken. Stroom vanuit het net wordt alleen maar duurder in dit soort gevallen, denk ik zo.
Kan nog wel eens interessant worden.
De energievoorziening was altijd een centraal geregeld iets, maar door de verduurzaming kan het een steeds meer decentrale voorziening worden die steeds meer naar de individuele inwoners toe schuift ipv naar de eneco's, essenten en vattenfalls van deze wereld.
Hier in Vlaanderen bestaat energiedelen (met meerdere personen en/of binnen één gebouw) al een tijdje. Voor energiedelen mag echter geen vergoeding gevraagd worden. Alleen productie delen met anderen.
Peer-to-peer verkoop bestaat ook en dan kan je idd een vergoeding vragen en onderling afspreken maar de beperking is dan dat er slechts één producent mag zijn en één afnemer.
Bovendien moet productie en afname tussen de partijen steeds afgerekend worden binnen eenzelfde klokkwartier. Je jaaroverschot verkopen aan een derde kan in de praktijk dus ook al niet.
Tot nu toe is dit geen groot succes (zeker de peer-to-peer verkoop niet) want je moet altijd over het net gaan.
En de afnemer betaalt bovenop de naakte stroommprijs die je hem aanrekent dan ook alle normale kosten en heffingen. En de producent verliest zijn reguliere injectievergoeding.
In de praktijk dus weinig voordeel te behalen voor producent noch afnemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010
Ronald.42 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:01:
[...]

Ik heb nogal wat meer muren dan glas in mijn 1930 huisje.
Dus dan zou ik gevel voor glas zetten.

En in dat bouwjaar ook nog eens ongeisoleerde steens muren.

Dus dan snap ik het wel.
Ok, stel dat je de gevel van binnenuit moet aanpakken, omdat je geen spouw hebt én ook niet aan de buitenzijde mag isoleren, vanwege beschermd aangezicht/historisch pand (idd die met de steens muur ; )
Als je dan van de binnenkant naar buiten kijkt, zie ik vooral veel raam en weinig gevel. Aan de achterkant idem met openslaande tuindeuren.
Als je dan verdieping voor verdieping moet isoleren (van binnenuit) en je maakt keuzes, dan zou het bij mijn plaatje toch veel logischer zijn om de ramen te doen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/le5_US7uOv96OQaHi3cJjNhu2h8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SYSaKJvR1RRHVkhnXSXEN6Sk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Femmie010 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:10:
[...]

Ok, stel dat je de gevel van binnenuit moet aanpakken, omdat je geen spouw hebt én ook niet aan de buitenzijde mag isoleren, vanwege beschermd aangezicht/historisch pand (idd die met de steens muur ; )
Als je dan van de binnenkant naar buiten kijkt, zie ik vooral veel raam en weinig gevel. Aan de achterkant idem met openslaande tuindeuren.
Als je dan verdieping voor verdieping moet isoleren (van binnenuit) en je maakt keuzes, dan zou het bij mijn plaatje toch veel logischer zijn om de ramen te doen?
[Afbeelding]
In jouw plaatje is dat wel de makkelijkste winst ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:46
Femmie010 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 20:10:
[...]

[Afbeelding]
Wat ik begrijp is dat je een tussenwoning hebt, waar de voor- en achtergevel voornamelijk uit glas bestaat?

In dat geval zou ik eigenlijk en-en doen. Afhankelijk van wat er nu zit en naar waar je je glas wilt upgraden, moet wellicht ook het kozijn vervangen worden. In dat laatste geval is het eenvoudig om ook dat stukje extra gevel mee te nemen. Qua ruimte ga je er nauwelijk op achteruit als je er 10 cm af haalt.

Een groot nadeel van steense gevels is dat het een koudebrug is: je verliest niet alleen redelijk snel warmte, maar is ook een aantrekker van schimmel omdat condens neerslaat op de muur. Dus constant op hoge temperaturen droogstoken. Wil je in de toekomst naar lage temperatuurverwarming, dan moet je je gevel geïsoleerd hebben.

Tenminste, dat is zoals ik de materie heb begrepen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010
Ik ben niet helemaal eerlijk, want het is niet mijn woning. Het is een beetje een discussie tussen ons (adviseurs) onderling. Waarbij de een vindt dat ik gevelisolatie moet promoten (want dat kun je op alle websites vinden), waar ik vind dat als er een keuze gemaakt moet worden tussen OF gevel OF raam, ik voor raam ga. En dat gaat tegen het advies in van veel websites. Uiteraard hangt het af van de verhouding glas/gevel. Maar een enkelglas of oud dubbelglas raam geeft nog altijd een groter warmteverlies dan een steens gevel. En soms adviseer ik gewoon kamerbrede gordijnen ; )

Ik ben het dus een beetje aan het uitzoeken. Ik wil natuurlijk mijn argumentatie kunnen onderbouwen.
Maar check een willekeurige website uit als het over prioriteit en verliezen gaat en dan heb je bjna altijd gevel vóór raam. En ik snap dat het erg zonde is om de gevel niet te doen. Ik kom alleen vaak bij mensen die in een bestaande woning zitten (niet aan het verhuizen zijn) en dan is het helemaal niet zo simpel om even wat gevel erbij te isoleren. De radiatoren moeten worden weggehaald, soms staan keukenblokken er tegenaan gebouwd, je hebt altijd met wcd's te maken die je moet verlengen. Dat zijn dure ingrepen als je dat moet uitbesteden.

Als er genoeg budget is, dan is het uiteraard een ander verhaal. Maar de praktijk is weerbarstiger naar mijn idee. p.s 10 cm is niet genoeg voor voldoende isolatiewaarde voor LTV ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Femmie010 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:43:

p.s 10 cm is niet genoeg voor voldoende isolatiewaarde voor LTV ;)
Waarom niet? Ik houd mijn hoekhuis met 6 cm spouwmuur isolatie en oud dubbelglas warm met een warmtepomp en radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
klump4u schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:50:
[...]

Waarom niet? Ik houd mijn hoekhuis met 6 cm spouwmuur isolatie en oud dubbelglas warm met een warmtepomp en radiatoren.
Hier idem, maar dan met 5 cm spouw :+ Vooral de radiatoren zijn de beperkende factor in warmteafgifte, maar 37 graden was voor een dag als vandaag voldoende. Aan kierdichtheid wordt er in dit huis ook niet gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femmie010
Het is welliswaar genoeg voor jullie om het huis warm te houden, maar niet genoeg voor mij om te adviseren als adviseur. De Rd waarde voor de subsidie ligt op minimaal 3,5 voor het materiaal, maar dan moet je ook nog rekening houden met een luchtspouw en afwerking en dan zit je op alleen materiaaldikte al op zo'n 15 cm.
Als je bedenkt dat NOM woningen (en vergelijkbaar) al tussen de 6-8 Rc waarde hebben, is 3,5 een mooie startwaarde voor renovatie. Lager moet je niet adviseren als mensen toch kosten gaan maken. De kosten zitten vooral in arbeid en veel minder in materiaal, dus waarom zou je daar dan op besparen als je weet dat dit allemaal bijdraagt aan een hoger label (en dus ook woningwaarde).

Dit is een mooi voorbeeld van praktijk (jullie) en ik als adviseur wat ik moet vertellen ; )

[ Voor 12% gewijzigd door Femmie010 op 08-02-2023 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010
Zwartoog schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:12:
[...]

Hier idem, maar dan met 5 cm spouw :+ Vooral de radiatoren zijn de beperkende factor in warmteafgifte, maar 37 graden was voor een dag als vandaag voldoende. Aan kierdichtheid wordt er in dit huis ook niet gedaan.
Je hebt HTV radiatoren neem ik aan? Je kunt die speedvans nog proberen. Helpt iets (ik heb ze niet, maar mijn collega's vinden dit uitmaken). Of een wat dikkere radiator nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Femmie010 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:27:
[...]

Je hebt HTV radiatoren neem ik aan? Je kunt die speedvans nog proberen. Helpt iets (ik heb ze niet, maar mijn collega's vinden dit uitmaken). Of een wat dikkere radiator nemen.
Experiment in progress sinds vanmorgen :P Maakt voor nu nog teveel lawaai, maar momenteel geen tijd om verder te knutselen en te meten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QI8sQz5enLGNqiEK91z4JSNziqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ABxR9t8Nb8YpnkFg0GfDP8Uv.jpg?f=fotoalbum_large

(En ik zal de volgende keer ff vegen voor ik een foto maak }:O)

[ Voor 3% gewijzigd door Zwartoog op 08-02-2023 22:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:55
Ik ben niet helemaal eerlijk, want het is niet mijn woning. Het is een beetje een discussie tussen ons (adviseurs) onderling. Waarbij de een vindt dat ik gevelisolatie moet promoten (want dat kun je op alle websites vinden), waar ik vind dat als er een keuze gemaakt moet worden tussen OF gevel OF raam, ik voor raam ga. En dat gaat tegen het advies in van veel websites. Uiteraard hangt het af van de verhouding glas/gevel. Maar een enkelglas of oud dubbelglas raam geeft nog altijd een groter warmteverlies dan een steens gevel. En soms adviseer ik gewoon kamerbrede gordijnen ; )

Ik ben het dus een beetje aan het uitzoeken. Ik wil natuurlijk mijn argumentatie kunnen onderbouwen.
Maar check een willekeurige website uit als het over prioriteit en verliezen gaat en dan heb je bjna altijd gevel vóór raam. En ik snap dat het erg zonde is om de gevel niet te doen. Ik kom alleen vaak bij mensen die in een bestaande woning zitten (niet aan het verhuizen zijn) en dan is het helemaal niet zo simpel om even wat gevel erbij te isoleren. De radiatoren moeten worden weggehaald, soms staan keukenblokken er tegenaan gebouwd, je hebt altijd met wcd's te maken die je moet verlengen. Dat zijn dure ingrepen als je dat moet uitbesteden.

Als er genoeg budget is, dan is het uiteraard een ander verhaal. Maar de praktijk is weerbarstiger naar mijn idee. p.s 10 cm is niet genoeg voor voldoende isolatiewaarde voor LTV ;)
het is heel stom gewoon vierkante meters x r waarde toch?
dak is bijna altijd veel..daarna:
Doorzon tussenwoning - glas
Vrijstaande boerderij 1900 - gevel
hoekhuis: zijgevel, misschien wel buitenlanhs isoleren.

dus het advies is gewoon situatieafhankelijk. Maar makkelijk te bepalen op m2 toch en dan ook niet moeilijk uit te leggen?
en glas is meestal erin en eruit in half dagje klaar maar als je van oud dubbelglas naar hr++ gaat is de winst nog niet zo groot. De stap naar triple levert ook niet veel extra op maar wel merkbaar comfort door echt minder koudeval vind ik.

En soms…Heb een tijdje in een jaren 70 tussenwoning gewoond waar tussen de onder en boven glaspartij ooit houten schrootjes zaten wat vervangen was door plastic schroten..met niks erachter en vol kieren, brrrrr…kleinste oppervlakte maar meeste te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010
Lochnes schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:41:
[...]

En soms…Heb een tijdje in een jaren 70 tussenwoning gewoond waar tussen de onder en boven glaspartij ooit houten schrootjes zaten wat vervangen was door plastic schroten..met niks erachter en vol kieren, brrrrr…kleinste oppervlakte maar meeste te halen.
Ohja, die borstweringen zijn vreselijke zakkenkloppers. Die dingen loop je op leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010
Zwartoog schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:33:
[...]

(En ik zal de volgende keer ff vegen voor ik een foto maak }:O)
Goed bezig = goed bezig
p.s. radiatorfolie ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010
Lochnes schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:41:
[...]

als je van oud dubbelglas naar hr++ gaat is de winst nog niet zo groot.
Dat ben ik trouwens niet met je eens. Die winst vind ik behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Femmie010 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:58:
[...]

Goed bezig = goed bezig
p.s. radiatorfolie ook?
Alleen aan de buitengevels, hoewel ik me afvraag hoe groot de winst is bij een geïsoleerde spouw. Bovenstaande radiator zit aan een geïsoleerde spouw naar de serre. Temperatuurverschil tussen die ruimten is nooit meer dan 10 graden, dus maakt niet uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:40
Zwartoog schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 23:04:
[...]

Alleen aan de buitengevels, hoewel ik me afvraag hoe groot de winst is bij een geïsoleerde spouw. Bovenstaande radiator zit aan een geïsoleerde spouw naar de serre. Temperatuurverschil tussen die ruimten is nooit meer dan 10 graden, dus maakt niet uit.
Ik denk dat de grootste winst van radiatorfolie, behaald wordt als je met HTV verwarmd, omdat je dan de meeste warmtestraling naar de buitengevel hebt. Ik heb zelf geen radiatorfolie omdat mijn spouwmuur is nageïsoleerd, en ik mijn HTV radiatoren als LTV gebruik. Mijn maximale radiator temperatuur is dan ook 40°C, en is vaak veel lager. Ik geloof dan ook dat ik bijna geen straling naar buiten kan hebben, mede doordat je met LTV een afgifte beperking hebt . En het mijn dus sterk lijkt dat je je binnenmuur echt verwarmd. Ik zie die dunne radiatorfolie daardoor alleen als extra (schijn-)isolatie, die weinig tot niets toevoegd.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
RemmyB83 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 23:52:
[...]

Ik denk dat de grootste winst van radiatorfolie, behaald wordt als je met HTV verwarmd, omdat je dan de meeste warmtestraling naar de buitengevel hebt. Ik heb zelf geen radiatorfolie omdat mijn spouwmuur is nageïsoleerd, en ik mijn HTV radiatoren als LTV gebruik. Mijn maximale radiator temperatuur is dan ook 40°C, en is vaak veel lager. Ik geloof dan ook dat ik bijna geen straling naar buiten kan hebben, mede doordat je met LTV een afgifte beperking hebt . En het mijn dus sterk lijkt dat je je binnenmuur echt verwarmd. Ik zie die dunne radiatorfolie daardoor alleen als extra (schijn-)isolatie, die weinig tot niets toevoegd.
1 van onze radiatoren is inmiddels verwijderd in de woonkamer, maar de radiatorfolie laten we nog hangen voor nu.
De temperatuur op de folie ligt meerdere graden boven die van het kleine stukje kale muur erboven. Dan maakt het voor ons niet uit of hij iets terug te kaatsen heeft, dan is het een stuk muur geworden welke minder kou doorgeeft aan de kamer. Het is overigens een stuk muur waar isolatie in zit, of waar het in zou moeten zitten.

Door die metingen hebben we hier ook besloten de stukken waar radiatoren hebben gezeten extra te gaan isoleren aan de binnenkant. Zonodig boven het raam ook.

Wanneer we dan over een aantal jaar onze kozijnen en ramen gaan upgraden maken we waarschijnlijk een mooie slag tbv de isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Femmie010 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:22:
Het is welliswaar genoeg voor jullie om het huis warm te houden, maar niet genoeg voor mij om te adviseren als adviseur. De Rd waarde voor de subsidie ligt op minimaal 3,5 voor het materiaal, maar dan moet je ook nog rekening houden met een luchtspouw en afwerking en dan zit je op alleen materiaaldikte al op zo'n 15 cm.
Als je bedenkt dat NOM woningen (en vergelijkbaar) al tussen de 6-8 Rc waarde hebben, is 3,5 een mooie startwaarde voor renovatie. Lager moet je niet adviseren als mensen toch kosten gaan maken. De kosten zitten vooral in arbeid en veel minder in materiaal, dus waarom zou je daar dan op besparen als je weet dat dit allemaal bijdraagt aan een hoger label (en dus ook woningwaarde).

Dit is een mooi voorbeeld van praktijk (jullie) en ik als adviseur wat ik moet vertellen ; )
Dit vond ik voor de pir platen die ik in gedachten heb.
Plus dan de bestaande muur en aan de buitenkant thermowood of ceder afwerking dan ben ik er wel.
Overigens houden we het nu ook prima warm met lage temperatuur verwarming en dat is dan zonder die isolatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0EAQ6EDucjcqfKrCws4__8WKDlc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LkAMnLHsRPdwtUc1IHIbriZa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 06:02
Cross post over hvo diesel, zijn er mensen die een goede app kennen voor alle tankstations die hvo100 verkopen? Voor nu heb ik een Google My maps in elkaar gekrast maar dat moet toch makkelijker kunnen?

LinuZZ in "Het grote Eco Diesel topic"

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Sjamo schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 01:59:
[...]

1 van onze radiatoren is inmiddels verwijderd in de woonkamer, maar de radiatorfolie laten we nog hangen voor nu.
De temperatuur op de folie ligt meerdere graden boven die van het kleine stukje kale muur erboven. Dan maakt het voor ons niet uit of hij iets terug te kaatsen heeft, dan is het een stuk muur geworden welke minder kou doorgeeft aan de kamer. Het is overigens een stuk muur waar isolatie in zit, of waar het in zou moeten zitten.

Door die metingen hebben we hier ook besloten de stukken waar radiatoren hebben gezeten extra te gaan isoleren aan de binnenkant. Zonodig boven het raam ook.

Wanneer we dan over een aantal jaar onze kozijnen en ramen gaan upgraden maken we waarschijnlijk een mooie slag tbv de isolatie.
Is het warm "voelen" (met de hand) of "meten" (met een thermometer)? Dingen kunnen koud voelen terwijl ze net zo warm zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik vind dit weer zo'n typische Fedec discussie (niets persoonlijks tegen jou). Onpersoonlijke 'lijstjes' van energiebesparingsmaatregelen die niet zijn toegespitst op de woning EN bewoner. Reden waarom ik o.a. tegen maatwerkadviezen ageer. Daar komen dit soort standaard lijstjes terug, nota bene doorgerekend met een rekenmethodiek die hier niet voor ontworpen is (de NTA8800 is een toetsingstool, geen ontwerptool)

Gemiddeld genomen heeft een woning in Nederland 40% glas in de gevels. Het maakt wel uit welk type woning je hebt. Een rijtjeswoning heeft relatief meer glas dan een hoekwoning in hetzelfde rijtje. Die laatste heeft een enorme kopgevel. Je kan dan dus tot hele andere adviezen komen voor twee woningen die letterlijk naast elkaar staan.

Daarom wordt er zo gehamerd op integraal ontwerpen: beschouw het hele plaatje. Wat is het doel van isoleren? Uiteindelijk is isolatie, afgiftesysteem en warmteopwekker een driehoek die met elkaar interacteren. Veranderingen in de een hebben impact op de ander.

Ambitie van bewoner-eigenaar is dus belangrijk. Wil deze een warmtepomp? Verlagen van warmtevraag (en zo ja hoe laag?, naar de Standaard of nog beter?). Verbeteren van comfort? En vergeet niet-energetische aspecten niet: vochtproblematiek, tocht, luchtkwaliteit etc.

Daarnaast, begin je met het kozijn en isoleer je later de gevel aan de binnenzijde, heb je een probleem met de vensterbank, omdat de isolatie van je gevel nu niet goed aansluit op het kozijn, waardoor je een koudebrug hebt. Daar gaat je spijtvrij renoveren...

Overigens, het voorbeeld van een enkelsteense muur met een Rc van 0.2 is een mooie. Dat is de zelfde warmtetransmissiecoefficient als dat enkelglas heeft. Alleen krijg je dat enkelglas hooguit tot een U=0.5 (Rc = 2), terwijl je die muur naar Rc = 6 kunt krijgen. Overigens, veel verder dan Rc=6 isoleren heeft weinig meerwaarde, je verliest er alleen ruimte mee.

Als je een fatsoenlijke warmteverliesberekening maakt, kun je ook per deel zien hoeveel de verliezen in absolute en relatieve zin zijn. Weet je ook direct waar je op moet concentreren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pl1IonWnvGdNokuR7alMulpY4fs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8goNwoaMnBv9EfpW0QVp0mR7.png?f=fotoalbum_large

Idem dito geld deze discussie ook voor het dak. Ook hier ligt weer de aanname onder dat het een schuin dak (= veel oppervlak, eenvoudig te isoleren) betreft. Maar woningen met platte dakken hebben een veel kleiner oppervlak en zijn doorgaans lastiger te isoleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurgy
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-07 14:56
Gebruiken ze in de VS andere eenheden voor R- en U-waardes? Ik zat hier* naar te kijken waar een man een passief huis laat bouwen en heeft het over een R-waarde van de muren van 35. Het dak krijgt een R-waarde van 50 of 60 en de ramen een U-waarde 0.13 en 0.15 of een R-waarde van 6.7 en 7.7.

Ik heb verder niet veel verstand van dit onderwerp, maar het zijn allemaal veel hogere waardes dan dat ik hier kan vinden. Zo heb ik even gekeken naar ramen en het model met de laagste U waarde die ik kan vinden heeft is Fakro's U8 -krypton met een waarde van 0.3.

* Muur en dak op 1:51, ramen op 9:10

Edit

Ik had even goed moeten googlen :+

Ze gebruiken inderdaad imperial eenheden. De R-waarden worden uitgedrukt in ft² °F·h/BTU, wat zo'n 5.7 keer groter is dan onze m² °C/W.

De muren komen dan uit op een R-waarde van zo'n 6.2, het dak op 8.8-10.6 en de ramen 1.2-1.4

[ Voor 21% gewijzigd door jurgy op 09-02-2023 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Zwartoog schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 07:54:
[...]

Is het warm "voelen" (met de hand) of "meten" (met een thermometer)? Dingen kunnen koud voelen terwijl ze net zo warm zijn.
Warmtecamera op telefoon.
Op dit moment is de temperatuur van de buitenmuur 12, de folie 13,9.
Temperatuur buiten 0 graden, binnen15 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:38
‘Verbod op zonnepanelen in beschermd stadsgezicht is absurd’

https://www.bndestem.nl/b...ezicht-is-absurd~a41d3ce5

Ik roep het al een tijdje, compleet afschaffen of minimaal aanpassen zodat duurzame maatregelen er niet onder vallen. Is echt niet meer van deze tijd.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Skyaero schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:06:
Ambitie van bewoner-eigenaar is dus belangrijk. Wil deze een warmtepomp? Verlagen van warmtevraag (en zo ja hoe laag?, naar de Standaard of nog beter?). Verbeteren van comfort? En vergeet niet-energetische aspecten niet: vochtproblematiek, tocht, luchtkwaliteit etc.
Het punt is wel dat je eerst de bewoner moet adviseren over zijn ambitie :+

Allemaal terechte vragen, maar veel mensen weten dat niet.
Die willen iets goeds doen en/of gewoon een lagere energierekening.

Quantificeren van warmtevraag wordt voor veel mensen helaas al te technisch.
Sowieso komt ook al snel de salderen discussie om de hoek kijken, want je kunt veel huizen gasloos maken met warmtepomp + PV, zonder isolatie, maar daar is de klant niet persee mee geholpen over een paar jaar.
Toch moet ik zeggen dat er vaak wel een praktisch aspect aan zit. Wil men verbouwen of niet, kan er spouwmuur isolatie bij in etc.

Ventilatie wordt helaas sowieso weinig over nagedacht, behalve als er letterlijk problemen van komen (veel condensvorming welke zijn sporen achterlaat bijvoorbeeld.)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 17:01
Eneco biedt naar verluid voor het eerst weer (beperkte) vaste contracten aan voor energie, oa gas voor ca. 1,50 p/m3. Komt voor ons neer op 115 p/mnd ipv de 63 die we nu betalen (incl prijsplafond).

Ik vraag me dan ook of ik nu nog mee moet gaan doen met de 'rat race' op warmtepompen. Uiteraard is de toekomst koffiedik kijken, maar ik heb de indruk dat afwachten nu een beter idee is.

Iemand hier ideeën over, suggesties, onderbuikgevoel, schiet maar :-)

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
HaraldBou schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 19:45:
peer-to-peer komt voor in de nieuwe energiewet, maar die is door de Raad van State naar de prullenbak verwezen. Dat zou best wel eens flink wat vertraging op kunnen leveren.

Uiteindelijk gaat het er om hoe peer-to-peer wordt vorm gegeven. Hoeveel vangt de partij die daar tussen zit, hoe zit het met belastingen, etc. Als je het wil doen via een energiecoöperatie, hoe moeilijk is het voor een energiecoöperatie om zoiets op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:32
Skyrunner schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:43:
Eneco biedt naar verluid voor het eerst weer (beperkte) vaste contracten aan voor energie, oa gas voor ca. 1,50 p/m3. Komt voor ons neer op 115 p/mnd ipv de 63 die we nu betalen (incl prijsplafond).

Ik vraag me dan ook of ik nu nog mee moet gaan doen met de 'rat race' op warmtepompen. Uiteraard is de toekomst koffiedik kijken, maar ik heb de indruk dat afwachten nu een beter idee is.

Als je de tijd en het geld hebt alvast berekenen en de ideale installatie uitdenken. Je zult toch een keer moeten...

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Skyrunner schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:43:
Dat als je blijft wachten er in feite nooit iets gebeurd?

[ Voor 62% gewijzigd door IvoB2 op 09-02-2023 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femmie010
Skyaero schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:06:
[...]

Gemiddeld genomen heeft een woning in Nederland 40% glas in de gevels. Het maakt wel uit welk type woning je hebt. Een rijtjeswoning heeft relatief meer glas dan een hoekwoning in hetzelfde rijtje. Die laatste heeft een enorme kopgevel. Je kan dan dus tot hele andere adviezen komen voor twee woningen die letterlijk naast elkaar staan.

Daarom wordt er zo gehamerd op integraal ontwerpen: beschouw het hele plaatje. Wat is het doel van isoleren? Uiteindelijk is isolatie, afgiftesysteem en warmteopwekker een driehoek die met elkaar interacteren. Veranderingen in de een hebben impact op de ander.
Absoluut met je eens hoor en dat is ook niet hoe wij werken (met dat huisje met standaard waarden). Wij kijken echt naar gebruik, soort woning, wensen, budget, doelen. Maar zelfs dan zijn we het niet altijd met elkaar eens en kijken we ook wel eens anders tegen de materie aan. En dan komen huiseigenaren wel eens met zo'n standaard site op de proppen en mag ik gaan uitleggen waarom ze NIET eerst de gevel moeten isoleren en WEL eerst (vul in). Wat niet erg is, want dat is mijn werk ook. Uitleggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
JeroenH schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:43:
‘Verbod op zonnepanelen in beschermd stadsgezicht is absurd’

https://www.bndestem.nl/b...ezicht-is-absurd~a41d3ce5

Ik roep het al een tijdje, compleet afschaffen of minimaal aanpassen zodat duurzame maatregelen er niet onder vallen. Is echt niet meer van deze tijd.
Eens! Ik heb na twee jaar steggelen met de gemeente Gouda eindelijk toestemming om zonnepanelen te leggen. Maar ze mogen absoluut niet zichtbaar zijn (niet vanaf de straat, maar ook niet vanaf de overzijde van een brede singel). En daarbij moeten ze ook zwart zijn (logisch als ze toch onzichtbaar geplaatst moeten worden).

Dubbelglas is nog steeds een grote no-go, zelfs met gekleurde spouwen.

Als de gemeente niet oppast, staat de hele binnenstad over 50 jaar onder water. Maar wel fijn dat alle monumenten nog in originele staat zijn 8)7

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenH
KabouterSuper schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:18:
[...]

Eens! Ik heb na twee jaar steggelen met de gemeente Gouda eindelijk toestemming om zonnepanelen te leggen. Maar ze mogen absoluut niet zichtbaar zijn (niet vanaf de straat, maar ook niet vanaf de overzijde van een brede singel). En daarbij moeten ze ook zwart zijn (logisch als ze toch onzichtbaar geplaatst moeten worden).

Dubbelglas is nog steeds een grote no-go, zelfs met gekleurde spouwen.

Als de gemeente niet oppast, staat de hele binnenstad over 50 jaar onder water. Maar wel fijn dat alle monumenten nog in originele staat zijn 8)7
Allemaal niet meer van deze tijd. Wat ik vooral heel moeilijk te verkroppen vind is dat de mensen die voor zo'n afdeling werken compleet geen verstand hebben van duurzame technieken en geen idee hebben van de keiharde noodzaak. Toen ik in mijn vorige woning een vergunning aanvroeg voor een zonneboiler, werd dat afgewezen. Bij doorvragen kwam toen de suggestie "dan legt u hem toch op het achterdakvlak, daar is het geen probleem, en daar heeft u nog ruimte". Daar is nog ruimte omdat het pal noord is, stelletje nitwits 8)7

En weet je, dan zie ik nog het verschil tussen een écht bijzonder monument (zeg de Dom in Utrecht, het Raadhuis hier in Hilversum, het Muiderslot, etc.) dat je daar extra voorzichtig mee bent, daar kan ik nog in komen. Maar woonhuizen, waarin mensen wonen die hun woning met de tijd mee willen (nee: móeten) laten gaan, daar mogen naar mijn mening dit soort ter zake onkundige mensen niets over te zeggen hebben.

Als men met positieve beleidsmaatregelen iets wil doen om het uiterlijk te behouden (niet-bindende adviezen, subsidies, leningen, etc.) leef je uit. Maar geen wetten, regels, boetes.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
KabouterSuper schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:18:
[...]
Het zal eerder een verlaten spookstad/openbaar museum site zijn dan dat het onder water komt te staan.
Kan enigzins begrip opbrengen voor het standpunt van een beschermd stad/dorpszicht maar dan moet een overheid die dat aan privé eigenaren oplegt ook de verhoogde kosten daar van dragen. Toch?
Al goed dat de bestuurders van een paar eeuwen geleden niet zo dachten want dan moest een deel van de bevolking nu in plaggenhutten wonen en verwarmen met veenmos. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
IvoB2 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:45:
Het zal eerder een verlaten spookstad/openbaar museum site zijn dan dat het onder water komt te staan.
Kan enigzins begrip opbrengen voor het standpunt van een beschermd stad/dorpszicht maar dan moet een overheid die dat aan privé eigenaren oplegt ook de verhoogde kosten daar van dragen. Toch?
Er zit altijd een spanningsveld tussen veranderingen toestaan om een woning leefbaar te houden, en eigenaren die een monument maar ondergeschikt vinden aan hun eigen belangen.

Zolang er geen grote leegstand is of verkrotting is er bij de overheid weinig urgentie om in actie te komen of meer toe te staan. Erg vervelend natuurlijk voor de eigenaar van zo'n pand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
IvoB2 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:51:
[...]

Dat als je blijft wachten er in feite nooit iets gebeurd?
Afwachten is niet hetzelfde als 'blijven wachten'.

Dat was dan ook de insteek van mijn post, er zijn nog genoeg andere investeringen die dan de prioriteit kunnen krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door Skyrunner op 09-02-2023 14:23 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• IvoB2
phicoh schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:07:
[...]
Er zit altijd een spanningsveld tussen veranderingen toestaan om een woning leefbaar te houden, en eigenaren die een monument maar ondergeschikt vinden aan hun eigen belangen.
Excuseer, maar mijn eerste eigen woning was een van origine 16de eeuws intra muros gelegen totaal uitgeleefd en verwaarloosd pand (begijnhofconvent) dat ik volgens de regels van de kunst en met extra kosten om aan stadszicht te voldoen heb gerenoveerd.
Maar het gaat ook mijn petje te boven dat je in de 21ste eeuw in zulke woningen nog dubbel of triple glas weert en zonnepanelen op een dak dat vanaf de straat (straat was drie meter breed en onderste dakrand 12 meter hoog en pal zuid georiënteerd) niet zichtbaar is verbiedt. Dat is iets totaal anders dan een monument ondergeschikt maken aan eigen belangen en doet geen afbreuk aan het uitzicht van zo'n woning. Dan moet je zo'n woningen ook niet meer op de markt laten brengen als woonhuis en er allemaal musea van maken. De realiteit zal dan eerder zijn dat ze na een tijd door niemand meer (of het zou een projectontwikkelaar moeten zijn die bij het bestuur wel gedaan krijgt wat een privé persoon niet kan) aangekocht en onderhouden worden en bij gebrek aan overheidsinitiatieven volkomen verkommeren en alsnog verdwijnen.
Een woonhuis heeft altijd met zijn tijd mee geëvolueerd. In het pand waarvan ik spreek vond je elementen terug van de 16de tot midden 20ste eeuw. De tijd is daar, gelukkig, ook nooit blijven stilstaan of je vond er nu niets meer van terug.
Zolang er geen grote leegstand is of verkrotting is er bij de overheid weinig urgentie om in actie te komen of meer toe te staan. Erg vervelend natuurlijk voor de eigenaar van zo'n pand.
Dat speelt natuurlijk minder wanneer energie nauwelijks iets kost. Maar hoe duurder energie wordt hoe sneller zo'n panden leeg komen te staan en/of verwaarloosd worden.
Vervelend is dat ook niet als je tijdig ingrijpt. Gewoon tijdig verkopen wanneer het nog iets opbrengt en energetisch gaan verbouwen waar er veel minder restricties zijn en men naar de toekomst kijkt ipv nostaligisch in het verleden te blijven hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
GudZ schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:36:
[...]

Als je de tijd en het geld hebt alvast berekenen en de ideale installatie uitdenken. Je zult toch een keer moeten...
Klopt, en voor een hybride liggen de lever- en installatietijden iets gunstiger dan full electric.

Ik wil me simpelweg niet mee laten sleuren in de gekte die er nu op de markt heerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Skyrunner schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:24:
[...]
Ik wil me simpelweg niet mee laten sleuren in de gekte die er nu op de markt heerst.
Moet je zeker niet doen maar iedereen denkt daar anders over.
Laat ik nu net hybride (of het nu inzake mobiliteit of verwarming is maakt me niet uit) een symptoom van hedendaagse gekte zijn en slechts een tussenoplossing (lees, over een paar jaar al totaal achterhaald en kan je weer kosten gaan maken) zijn van de markt om op korte tijd een paar keer achter elkaar iets in de markt te zetten dan klanten een oplossing voor de langere termijn aan te reiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Skyrunner schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:24:
[...]

Klopt, en voor een hybride liggen de lever- en installatietijden iets gunstiger dan full electric.

Is het niet zinniger een beslissing te baseren op je eigen cijfers en op wat het best jouw woning en jezelf dient in de toekomst, eerder dan jezelf te laten sturen door een wachttijd of verhitte markt?

Check bij je gemeente wat concreet de plannen zijn voor jouw buurt. Dat is belangrijk. Maak op basis van die plannen, je eigen voorkeuren en de huidige eigenschappen van je woning een plan, en check hoe en in welk tempo je dat rond kan krijgen. Maar dat is slechts mijn advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
IvoB2 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:23:
Excuseer, maar mijn eerste eigen woning was een van origine 16de eeuws intra muros gelegen totaal uitgeleefd en verwaarloosd pand (begijnhofconvent) dat ik volgens de regels van de kunst en met extra kosten om aan stadszicht te voldoen heb gerenoveerd.
Om een voorbeeld te geven van wat ook gebeurt: een eigenaar van een monument krijgt toestemming voor een grootschalige restauratie. Wat er in feite gebeurd is, is dat het hele pand afgevoerd is en dat er nu een replica staat. (En iemand die wel geeft om oude panden heeft de bouwmaterialen opgekocht, dus ooit kan het weer ergens opgebouwd worden).

Natuurlijk is het slecht als een gemeente energiebesparende maatregelen tegenhoudt. Hopelijk worden ze snel wakker dat dit echt nodig is.

Wat in Nederland weer een nadeel is, dat de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed geen bouwaanvragen beoordeelt. Dat wordt per gemeente gedaan door de Monumentencommissie. Met als gevolg een enorme versnippering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
IvoB2 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:31:
[...]

Moet je zeker niet doen maar iedereen denkt daar anders over.
Laat ik nu net hybride (of het nu inzake mobiliteit of verwarming is maakt me niet uit) een symptoom van hedendaagse gekte zijn en slechts een tussenoplossing (lees, over een paar jaar al totaal achterhaald en kan je weer kosten gaan maken) zijn van de markt om op korte tijd een paar keer achter elkaar iets in de markt te zetten dan klanten een oplossing voor de langere termijn aan te reiken.
Absoluut mee eens en als ik al eens aan de WP ga zou het een 'electric ready' zijn, vooral met het oog op het feit dat mijn CV pas 6jr oud is.

En die lange termijn, ja, dat is precies wat er op dit moment speelt natuurlijk. Enfin, ik kijk nog even de kat uit de boom. Laat wel een schouwing doen en peil wat meningen links en rechts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
phicoh schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:07:
[...]

Juist, en dat om dat spanningsveld op te lossen zijn omgevingsdiensten en commisies. Maar die zitten er nu om alle goede aanpassingen van brave burgers de nek om te draaien. En dat terwijl de projectontwikkelaars veel meer mogelijkheden krijgen (mede omdat ze met hippe 3d-animaties de commissies lekker maken). Een mooi voorbeeld is deze:
https://www.ad.nl/gouda/m...t-rijksmonument~a5a3879e/
Een zwaar historisch middeleeuws rijksmonument waar moderne dakkapellen geplaatst zijn, blijkbaar met goedkeuring. Of een restaurant in een monument in de binnenstad dat goedkeuring kreeg om de voorkant fel geel te schilderen.

En dan moet ik jarenlang strijden om zonnepanelen te zetten op een bouwwerk wat in 2006 is gebouwd, omdat het toevallig op hetzelfde kavel staat als mijn monumentale pand, Hetzelfde pand wat jarenlang verwaarloosd is door de toenmalige eigenaar (jawel, de gemeente Gouda was eigenaar).

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
KabouterSuper schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:07:
En dan moet ik jarenlang strijden om zonnepanelen te zetten op een bouwwerk wat in 2006 is gebouwd, omdat het toevallig op hetzelfde kavel staat als mijn monumentale pand, Hetzelfde pand wat jarenlang verwaarloosd is door de toenmalige eigenaar (jawel, de gemeente Gouda was eigenaar).
Ja, dat zijn idiote regels. De verbouwing van mijn woning heeft 2 weken stil gelegen omdat de gemeente dacht dat het een rijksmonument was. Blijkbaar is het te moeilijk om te weten wat beschermd is en wat niet. En dan het idiote concept dat inderdaad alles beschermd wordt, ook al heeft het niets met het monument te maken (hoewel er op dit punt ook wel weer interessante jurisprudentie is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
In feite , qua monumenten dingen, is dit net zoiets als die verdomde spekgladde keitjes in historische binnensteden waar je met je fiets overheen moet fietsen/hobbelen. Uiterlijk boven functie, maar voor wie is het uiterlijk ? Ik ben er wel op uitgekeken hoor.
Geef mij maar een prachtig strakke, diverse, versplinterde, kleurrijke, koninkrijkloze, groene, futuristische omgeving met miljoenen zichtbare zonnepanelen, daar word ik wel blij van.
Niet van het kijken naar die kansloze monumenten/ouwe troep, excusez le mot.
Kwestie van smaak natuurlijk.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Laatst online: 22:29
joezzt schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 23:39:
In feite , qua monumenten dingen, is dit net zoiets als die verdomde spekgladde keitjes in historische binnensteden waar je met je fiets overheen moet fietsen/hobbelen. Uiterlijk boven functie, maar voor wie is het uiterlijk ? Ik ben er wel op uitgekeken hoor.
Geef mij maar een prachtig strakke, diverse, versplinterde, kleurrijke, koninkrijkloze, groene, futuristische omgeving met miljoenen zichtbare zonnepanelen, daar word ik wel blij van.
Ben wel blij dat jij niet over ruimtelijke ordening gaat ;) de oude, historische zaken die bewaard zijn gebleven geven een stad/land/omgeving zo veel meerwaarde ten opzichte van teveel planning.

staat boven kijf dat er landelijk beleid moet komen voor hoe om te gaan met monumenten en verduurzaming. Zelf zeg ik bij zonnepanelen in zicht ook ook nee, maar zou dat wel vervangen moeten kunnen worden door een participatie in een postcode roos (als dst nog bestaat) of in een zonne park met dezelfde voorwaarden als op het eigen dak, of bij monumenten in het buitengebied meer vrijheid om op het land dingen te doen.

Geen kunststof kozijnen, maar wel kijken wat kan, in plaats van standaard nee.

Balans tussen meebewegen met de tijd behouden wat kostbaar is zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:57
Een artikel over het grote plaatje: Dat we heel veel grondstoffen nodig hebben om over te schakelen op een low-carbon economie is geen reden om het niet te doen. (Maar het is ook geen excuus om er mee te smossen).

https://hannahritchie.sub...ning-low-carbon-vs-fossil

[ Voor 46% gewijzigd door Wozmro op 10-02-2023 06:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyrunner
joezzt schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 23:39:
Ik gok dat we hier een kleine dosis sarcasme bij moeten incalculeren... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
Sjamo schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:34:
[...]

Is het niet zinniger een beslissing te baseren op je eigen cijfers en op wat het best jouw woning en jezelf dient in de toekomst, eerder dan jezelf te laten sturen door een wachttijd of verhitte markt?
Ehhm, dat gaf ik toch ook al aan?
Check bij je gemeente wat concreet de plannen zijn voor jouw buurt. Dat is belangrijk. Maak op basis van die plannen, je eigen voorkeuren en de huidige eigenschappen van je woning een plan, en check hoe en in welk tempo je dat rond kan krijgen. Maar dat is slechts mijn advies.
Dank, dat was ook eigenlijk het strijdplan. Ik word sowieso moe van al dat gedram nu om aan de WP te gaan en er is IMHO maar een select gezelschap dat er beter van word.

Plus dat ik het liever in 1x goed doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glaswerk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 22:29
Sjamo schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 08:39:
[...]

Warmtecamera op telefoon.
Op dit moment is de temperatuur van de buitenmuur 12, de folie 13,9.
Temperatuur buiten 0 graden, binnen15 graden.
Heb je eraan gedacht dat de folie ook warmtestraling weerkaatst, en dat je in feite waarschijnlijk de temperatuur meet van iets in de kamer tegenover de folie, door de folie weerkaatst?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JeroenH
overhyped schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 04:18:
Balans tussen meebewegen met de tijd behouden wat kostbaar is zeg maar.
Na flink wat interactie met de mensen die hier in Hilversum het beschermd gezicht gedoe bemannen gaan mijn nekharen een beetje overeind staan van het woord "balans" in deze context. Ik heb geleerd dat als deze mensen "balans" zeggen, ze eigenlijk bedoelen "onze hobby gaat voor jouw hobby - en föck you". Ze kunnen en willen niet meedenken om de redenen die ik hierboven al noemde. Ze hebben de macht om je (dure) vergunningsaanvraag af te keuren, je staat als burger machteloos tegen deze onwil en willekeur, en daar zit je dan met je hoge energiekosten. Je kunt één keer bezwaar maken, dan komt er de stupide reactie terug "leg je zonnepanelen maar op noord!" en dat was het. Ik ben er destijds maar om verhuisd. Baas op eigen dak nu.

En specifiek voor opdak zonnepanelen snap ik het werkelijk waar niet. Je veranders NIETS structureel aan de woning. Als de energiesituatie dusdanig verandert dat zonnepanelen niet meer nodig zijn haal je ze in een middag van het dak en is de woning weer in originele staat. Ik begrijp werkelijk waar niet waarom je daar tegen zou zijn. Een diep wantrouwen jegens de burger, dat is echt hoe het voor mij voelt. Maar dat is de overheid de laatste tijd wel eigen, zo lijkt het.

Deze mensen leven in het verleden en zouden eens goed wakker geschud moeten worden. Ik ben echter bang dat het voor de meesten in dat opzicht te laat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
glaswerk schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:30:
[...]

Heb je eraan gedacht dat de folie ook warmtestraling weerkaatst, en dat je in feite waarschijnlijk de temperatuur meet van iets in de kamer tegenover de folie, door de folie weerkaatst?
Net als het raam bedoel je. Hmm. Nee.

Maar, stel dat dat de reden zou zijn, zou het dan niet nog steeds zo zijn dat het beter is die +2 graden terug de kamer in te kaatsen dan te laten verdwijnen in / laten opzuigen door de buitenmuur?

Ik bedoel, die muur/het oppervlak is daar warmer in de ruimte, geeft dat niet altijd een beter gevoel, effect, ongeacht de oorzaak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:46
JeroenH schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:35:
[...]

Ze hebben de macht om je (dure) vergunningsaanvraag af te keuren, je staat als burger machteloos tegen deze onwil en willekeur, en daar zit je dan met je hoge energiekosten. Je kunt één keer bezwaar maken, dan komt er de stupide reactie terug "leg je zonnepanelen maar op noord!" en dat was het. Ik ben er destijds maar om verhuisd. Baas op eigen dak nu.
Als je het niet eens bent met het bezwaar dan kun je natuurlijk in beroep gaan bij de rechtbank. Die zal er wellicht anders naar kijken (en niet met een vooringenomen blik).
En mocht de uitspraak van de rechter negatief uitvallen, dan kun je ook nog in hoger beroep gaan bij de Raad van State.

[ Voor 8% gewijzigd door hansvk op 10-02-2023 09:41 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
hansvk schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:39:
Als je het niet eens bent met het bezwaar dan kun je natuurlijk in beroep gaan bij de rechtbank. Die zal er wellicht anders naar kijken (en niet met een vooringenomen blik).
Dat ga je niet winnen, dat is ook regelmatig in het nieuws. Dat kost je een boel geld, en het levert je de dreiging van een dwangsom op. Ik ben er niet aan begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:46
JeroenH schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:42:
[...]

Dat ga je niet winnen, dat is ook regelmatig in het nieuws. Dat kost je een boel geld, en het levert je de dreiging van een dwangsom op. Ik ben er niet aan begonnen.
Ik ken de jurisprudentie niet op dat gebied, maar jij zult het vast goed hebben uitgezocht.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
hansvk schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:43:
Ik ken de jurisprudentie niet op dat gebied, maar jij zult het vast goed hebben uitgezocht.
Ja, nog met rechtsbijstand over gehad en alles. Die raadden me af er aan te beginnen gezien de kleine kans dat te winnen. En als je verliest ben je driedubbel zuur; zonnepanelen al betaald, je moet ze weghalen want onder dwangsom, en de kosten van de zaak betalen.

Nee, ik heb het mezelf en de gemeente maar makkelijk gemaakt. Pick your battles enz.

-edit-

Vierdubbel zuur: je hebt je energiekosten niet verlaagd.

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 10-02-2023 09:48 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IvoB2
JeroenH schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:42:
[...]

Ik heb in een weliswaar ander energiedossier deels uit principe zo'n zaak aangespannen tot bij de hoogst bevoegde rechtbank. Heeft eerst jaren aangesleept voor er een uitspraak kwam die in ons voordeel was.
Gevolg is dat de overheid je dan op alle andere mogelijke vlakken het leven zuur tracht te maken. Enkele tijd later heeft de bevoegde overheid de wet veranderd zodat de beslissingsbevoegdheid op een ander niveau kwam te liggen en ze geen rekening meer moesten houden met de eerste uitspraak en begon het juridisch getouwtrek terug van voor af aan met weer jaren van hetzelfde.
Ik heb het na een tijd ook voor bekeken gehouden en nu ook zoveel mogelijk baas over eigen dak, in en rond de woning tot in het extreme toe (streven off grid).
Winnen doe je uiteindelijk niet en als je toch eens wint kan je je nadien afvragen of het al die tijd en moeite wel waard was. Principes zijn redelijk duur en mijn budget niet ongelimiteerd. Dan maar via een andere weg veel tijd en geld besparen.

Op rechtsbijstand moet je in zo'n geval niet rekenen. Het budget van een modale rechtsbijstandsverzekering is in no time uitgeput. Zo'n procedure voor een RvS of HvB kost je met een gespecialiseerd advocatenbureau al vlug rond de 30.000 € terwijl de meeste rechtsbijstandsverzekeringen het na een 5000 € al voor bezien houden.

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 10-02-2023 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-09 12:41
Dat is ook een reden voor mij om nooit te kijken naar huizen die:
monumentaal zijn
erfpacht hebben
onder architectuur gebouwd zijn

Dan kijk ik wel verder en wacht wel tot ik een normaal huis heb gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Overigens is hier in Hilversum (en wellicht elders ook) een tikkende tijdbom langzaam aan het groeien. Ik zie hier in de wijk met grote regelmaat PV-installaties op daken verschijnen die echt niet door de neezeggers zijn goedgekeurd. Als ik dan door de openbare bekendmakingen blader van de afgelopen paar maanden zie ik dat adres ook niet terug.

Kortom: ik schat dat alleen al in mijn wijk er 20-30 PV-installaties "illegaal" liggen, en dan heb ik ze waarschijnlijk niet allemaal gezien. Als dat balletje ooit gaat rollen, en de gemeente houdt zijn poot stijf en gaat 20-30 dwangsommen opleggen, dan zijn de rapen gaar.

Ik weet officieus van een paar gemeenteraadsleden dat ze zich hier ernstig zorgen om maken, maar geen idee hebben wat ze er aan moeten doen. Ik weet het wel: heb vertrouwen in de burgers, schaf het beschermd stadsgezicht voor normale woningen af. Maar dat lef hebben ze niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Skyrunner schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:19:
[...]

Ik gok dat we hier een kleine dosis sarcasme bij moeten incalculeren... ;)
Nou nee, wat overdrijven om het gewenste effect te bereiken. Miljoenen zonnepanelen bijvoorbeeld, krijg je nooit in het zicht :)

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyrunner
joezzt schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:13:
[...]

Nou nee, wat overdrijven om het gewenste effect te bereiken. Miljoenen zonnepanelen bijvoorbeeld, krijg je nooit in het zicht :)
Mission accomplished :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Sjamo schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:34:
[...]

Concrete plannen zijn er in veel gemeenten nog niet. In onze gemeente zijn ze bezig met het onderzoeken wat de beste opties zijn om bepaalde wijken van het gas af te krijgen. Zelfs als daar bijv. uit zou komen dat een wijk geschikt is voor een warmtenet dan duurt het nog zo'n 10 jaar voordat dit operationeel is.

Verder he-le-maal eens met je advies.
Bonus advies: bij elke vervanging / reparatie / onderhoudsbeurt kijken of je de isolatie kan verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
In dat opzicht vind ik het onbegrijpelijk dat onze wijk niet gasvrij is. Gebouwd 2016. Sterker nog, er word nu druk gebouwd aan uitbreiding pal hiernaast, zelfde huizen.

Zal mij benieuwen of die wél gasvrij zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:51
Skyrunner schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:41:
In dat opzicht vind ik het onbegrijpelijk dat onze wijk niet gasvrij is. Gebouwd 2016. Sterker nog, er word nu druk gebouwd aan uitbreiding pal hiernaast, zelfde huizen.

Zal mij benieuwen of die wél gasvrij zijn.
Als de omgevingsvergunning is aangevraagd na 1 juli 2018 zullen deze huizen zeker gasvrij zijn. ALs het daarvoor is waarschijnlijk niet, want een gasketel is lekker goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Nu online
Tehh schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:35:
[...]

Concrete plannen zijn er in veel gemeenten nog niet. In onze gemeente zijn ze bezig met het onderzoeken wat de beste opties zijn om bepaalde wijken van het gas af te krijgen. Zelfs als daar bijv. uit zou komen dat een wijk geschikt is voor een warmtenet dan duurt het nog zo'n 10 jaar voordat dit operationeel is.

Bonus advies: bij elke vervanging / reparatie / onderhoudsbeurt kijken of je de isolatie kan verbeteren.
Ik had begrepen dat alle gemeente voor een bepaalde datum (een jaar geleden ongeveer?) een transitievisie in moesten leveren met planning op wijkniveau.

Waar ik woon is dat gebeurd, en ik dacht, vanwege het verplichte karakter, overal? Dat lijkt me toch ook wel het minste.

Hoe kan je anders een goed plan maken voor je woning, als je niet weet wat je gemeente met jouw wijk van plan is en ongeveer wanneer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:02
@Sjamo Dat is de Warmtetransitie visie. Is door elke gemeente vastgesteld.
Maar de duidelijkheid over de gekozen optie is nog wisselend. Vaak nog onderzoekende fase

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Sjamo schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:59:
[...]

Ik had begrepen dat alle gemeente voor een bepaalde datum (een jaar geleden ongeveer?) een transitievisie in moesten leveren met planning op wijkniveau.

Waar ik woon is dat gebeurd, en ik dacht, vanwege het verplichte karakter, overal? Dat lijkt me toch ook wel het minste.

Hoe kan je anders een goed plan maken voor je woning, als je niet weet wat je gemeente met jouw wijk van plan is en ongeveer wanneer?
Een visie misschien, maar dat is nog geen 'gekozen plan'. Hier hebben we met de straat vorige maand nog een bijeenkomst gehad over welke opties de gemeente kan gaan uitzoeken (in dit topic wel wat over gepost). Ergens in H1 dit jaar wordt gekozen wat er allemaal daadwerkelijk onderzocht wordt. Dat onderzoek duurt dan even.

Wat betreft je laatste vraag; het plan voor je woning kan toch ook gewoon zijn om voorlopig 'niets' te doen (m.u.v. isoleren)? Wat het dan ook wordt (kleineschalige gedeelde WKO, A2W, W2W, A2A, warmtenet, waterstof of tóch gas), je verbruikslasten zullen lager zijn en het comfort hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:01

_Apache_

For life.

De kou van afgelopen nachten geeft je natuurlijk makkelijk inzicht in isolatie.
  • Welke plekken in je huis worden echt koud?
  • Zijn er plekken direct aan het huis waar de rijp sneller ontdooid dan andere plekken?
Dan zal daar warmte naar buiten ontsnappen, en dus ook kou naar binnen.
Want in de Natuurkunde spreek je niet van kou, maar van een 'gebrek aan warmte'.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:53
Sjamo schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:59:
[...]

Bij mijn gemeente staat er in die energievisie voor mijn wijk 'Nader uit te werken'. Dus ik wacht het ook rustig af, mijn CV ketel is 2 jaar oud. En de gemeente ziet duurzaam gas ook nog als een optie, kan nog veel veranderen de komende 10 jaar. Isolatie verbeteren doen we wel, dat is altijd goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

JeroenH schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:01:
Ik weet officieus van een paar gemeenteraadsleden dat ze zich hier ernstig zorgen om maken, maar geen idee hebben wat ze er aan moeten doen. Ik weet het wel: heb vertrouwen in de burgers, schaf het beschermd stadsgezicht voor normale woningen af. Maar dat lef hebben ze niet....
Beetje uniformiteit is niet verkeerd, maar het moet wel realistisch blijven.
Bij mij in de buurt verven mensen letterlijk hun kozijnen in weet ik veel wat voor kleuren, of die man die z’n huis zalm roze verfde op het nieuws…

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Tehh schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:35:
[...]

In sommige plaatsen was dit 5-7 jaar geleden al bedacht, nu gaan ze inderdaad pas beginnen.

Bij ons willen ze iedereen op het warmtenet op 1 wijk na. (Nieuwbouw)
Ben ik blij met m’n warmtepomp :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
annespruit1980 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:53:
Dat is ook een reden voor mij om nooit te kijken naar huizen die:
monumentaal zijn
erfpacht hebben
onder architectuur gebouwd zijn

Dan kijk ik wel verder en wacht wel tot ik een normaal huis heb gevonden.
Dat is nu net het punt in de hele discussie: als iedereen zo gaat handelen is het resultaat dat het boeltje door verwaarlozing eerder in elkaar stuikt dan dat het onder water komt te staan. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenH
DutchWing schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:08:
Beetje uniformiteit is niet verkeerd, maar het moet wel realistisch blijven.
Bij mij in de buurt verven mensen letterlijk hun kozijnen in weet ik veel wat voor kleuren, of die man die z’n huis zalm roze verfde op het nieuws…
Maar is dat echt erg? Als het iemand zijn eigendom is.... En waar ligt de grens? Als een bepaald merk/type/kleur auto niet mooi gevonden wordt, gaan we die ook verbieden op een oprit te parkeren?

Het is de volstrekte willekeur die me goed pissig maakt, elke keer als ik hier weer eens over in het nieuws lees.

Om een treffend voorbeeld te geven, ik was een keer bij een informatieavond over beschermd stadsgezicht/duurzaamheid, en iemand zei iets als "Ik woon nu al 40 jaar in mijn woning. In die tijd heb ik het houtwerk drie keer een andere kleur gegeven. En vanaf 2015 zou het dan voor altijd de kleur moeten houden die het toevallig nu heeft? U bent niet goed wijs." En daar kwam natuurlijk een wollig antwoord op, ook weer veelvuldig doorspekt met het woord "balans", maar ik weet nog dat het de zaal duidelijk was dat er eigenlijk geen goed antwoord op was te geven.

Maar goed... in het kader van de "balans: : Als die grijze postduiven wat te zeggen willen hebben over kleur van houtwerk, en de vorm van de baksteen, leef je uit. Maar bemoei je niet met zaken die met energie en duurzaamheid te maken hebben...

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenH op 10-02-2023 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

JeroenH schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:26:
[...]

Maar is dat echt erg? Als het iemand zijn eigendom is.... En waar ligt de grens? Als een bepaald merk/type/kleur auto niet mooi gevonden wordt, gaan we die ook verbieden op een oprit te parkeren?
Sommige mensen kopen een huis ook voor de uitstraling en hoe de wijk eruit ziet.
Ik kan mij echt niet voorstellen dat je erop zit te wachten als je buren het huis knal glossy rood verven om een voorbeeld te noemen?
Maar er moet wel een normale middenweg in zitten.
Het is de volstrekte willekeur die me goed pissig maakt, elke keer als ik hier weer eens over in het nieuws lees.

Om een treffend voorbeeld te geven, ik was een keer bij een informatieavond over beschermd stadsgezicht/duurzaamheid, en iemand zei iets als "Ik woon nu al 40 jaar in mijn woning. In die tijd heb ik het houtwerk drie keer een andere kleur gegeven. En vanaf 2015 zou het dan voor altijd de kleur moeten houden die het toevallig nu heeft? U bent niet goed wijs." En daar kwam natuurlijk een wollig antwoord op, ook weer veelvuldig doorspekt met het woord "balans", maar ik weet nog dat het de zaal duidelijk was dat er eigenlijk geen goed antwoord op was te geven.
Ik heb ook diverse keren met de gemeente in de clinch gelegen. Ik snap deze frustratie echt wel!
Bij mij was een specifieke eis dat de kozijnen een verdiept profiel kregen, de helft in mijn straat heeft dit geen eens 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-09 12:41
IvoB2 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:13:
[...]

Dat is nu net het punt in de hele discussie: als iedereen zo gaat handelen is het resultaat dat het boeltje door verwaarlozing eerder in elkaar stuikt dan dat het onder water komt te staan. :)
Niet iedereen heeft de luxe om dat soort huizen over te slaan.
En ze zijn ook vaak goedkoper om aan te schaffen.
Maar iets verbouwen of op een andere manier wat anders doen dan de bedoeling is een ramp.
Als je verder niets speciaals wil kan het uitstekend zijn.
Onderhoud bij een monument is echt een ramp.
En dan zegt zo'n makelaar zoiets als : je kan subsidie krijgen voor die verbouwing.
Wat hij er dan niet bij zegt is dat het normaal 50 euro/m2 kost, maar dat het voor dat monument 100 euro/m2 en dat je dan het geweldige bedrag van wel 10 euro/m2 subsidie krijgt.
Even wat willekeurige getallen.
Als je al binnen een jaar iets mag verbouwen van de een of andere commissie.

Conclusie van mij, die gebouwen worden echt wel gekocht en onderhouden, maar alleen door mensen die of te weinig geld hebben en niets anders kunnen kopen, of door mensen die teveel geld hebben.
Of die eerste groep het dan goed gaat onderhouden laat ik in het midden.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Nostalgie, verkrijgbaar bij een nieuw energie contract. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_dJbgk92R7FeU26Jvwk_yzRxFPM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n9xFW8SKtq7eDC0HYdcJGMoQ.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 25% gewijzigd door klump4u op 11-02-2023 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femmie010
JeroenH schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:35:
[...]

Als men met positieve beleidsmaatregelen iets wil doen om het uiterlijk te behouden (niet-bindende adviezen, subsidies, leningen, etc.) leef je uit. Maar geen wetten, regels, boetes.
Half mee eens. Want eenmaal aangepaste monumenten draai je niet zomaar terug. Gevelisolatie vind ik bijv. absoluut onwenselijk. Aan de buitenzijde so wie so. Maar ook binnenkanten van écht oude woningen maak je kapot. Zolang er niet eerst een vliegverbod komt, zie ik niet in waarom monumentale panden blijvend kapotgemaakt zouden worden. Omkeerbare zaken als PVpanelen, koud dak isolatie en glas vervangen uitgezonderd.
Pagina: 1 ... 114 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.