Dat vind ik dan wel. Deels. Op zich zijn wat hogere kosten (binnen het redelijke) ook iets wat je van te voren weet en het zijn doorgaans mensen met een ruimere portemonnee die echt de oude statige panden bewonen. Niet alles hoeft de overheid op te hoesten. Maar compensatie vind ik verder zeer redelijk. Want het feit dat ze bewoond worden, helpt ze ook te bewaren voor de toekomst.IvoB2 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:45:
[...]
maar dan moet een overheid die dat aan privé eigenaren oplegt ook de verhoogde kosten daar van dragen. Toch?
Zelfs dat moet niet altijd onwenselijk zijn.Femmie010 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:39:
[...]
Half mee eens. Want eenmaal aangepaste monumenten draai je niet zomaar terug. Gevelisolatie vind ik bijv. absoluut onwenselijk.
Veel historische gevels zijn origineel langs buiten glad bepleisterd. Het was toen immers zowat het enige middel om gevels enigszins waterdicht te maken. Het is pas later dat men, om aan de smaak van de tijd te voldoen, de pleisterlaag terug is beginnen af te kappen zodat men nu denkt dat blote baksteen de originele vorm is.
Ik zie, wanneer er historische grond voor is, dus ook niet echt een punt om zo'n gevels langs buiten te isoleren en dan van een pleisterlaag te voorzien zodat het uitzicht terug aansluit bij een vroegere historische periode.
Het uitzicht van een historisch pand van honderden jaren oud is immers niet altijd door de eeuwen heen een onveranderd iets gebleken. Het is maar naar welke periode je nu wil terug refereren wat het hedendaagse uitzicht gaat bepalen. Welke periode dat dan is hangt dan meestal gewoon af van de hedendaagse smaak en/of instelling van de ambtenaar die daarover mag beslissen.
Ik durf toch te betwijfelen dat er veel mensen zijn die een paar jaar geleden konden inschatten dat de energieprijzen om een woning te verwarmen met een tig factor zouden stijgen.Femmie010 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:43:
[...]
Dat vind ik dan wel. Deels. Op zich zijn wat hogere kosten (binnen het redelijke) ook iets wat je van te voren weet
Een paar maanden geleden ben ik nog een prachtg gelegen pand gaan bezichtigen in een historische binnenstad met zicht op de stadsrivier. Zelfs meegedaan aan de eerste bieding.
Maar uiteindelijk afgehaakt omdat er alleen met gas kon verwarmd worden en de starre houding van de standsdiensten om daar iets (zelfs niet zichtbaar van op straat) aan te veranderen.
Ook al volledig gerenoveerde panden laten schieten omdat ze energetisch niet gerenoveerd mochten worden noch geventileerd. Pand raakte wel verkocht doch stond 6 maanden later, na een winter, terug te koop. Dan weet je het wel.
De reden dat die panden er in sommige gevallen na honderden jaren nog staan is omdat er in het verleden wel is ingegrepen en gemoderniseerd. Persoonlijk zou voor mij de belangrijkste eis zijn dat er kwalitatief hoofdwaardige oplossingen gekozen worden, nieuwe kozijnen kunnen wat mij betreft best een ander materiaal zijn dan hout, maar het moet geen sociale huurwoning kunststof kozijnen worden. Als je nu voor kwaliteit kiest kan het pand er weer 50-100 jaar tegenaan.Femmie010 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:39:
[...]
Half mee eens. Want eenmaal aangepaste monumenten draai je niet zomaar terug. Gevelisolatie vind ik bijv. absoluut onwenselijk. Aan de buitenzijde so wie so. Maar ook binnenkanten van écht oude woningen maak je kapot. Zolang er niet eerst een vliegverbod komt, zie ik niet in waarom monumentale panden blijvend kapotgemaakt zouden worden. Omkeerbare zaken als PVpanelen, koud dak isolatie en glas vervangen uitgezonderd.
Eisen dat het enkel glas moet blijven, dan wordt het wat mij betreft een museum.
Precies.Oilman schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:24:
[...]
dan wordt het wat mij betreft een museum.
Die huizen waren vroeger goed om in te wonen, maar dan wel met een houtkachel of open haard denk ik.
En dan een kamer warm, de rest niet.
Je kan er nu niet meer in wonen zonder e.e.a. aan te passen aan deze tijd.
Dus dan maar een museum er van maken.
Huizen genoeg in Nederland......
Jeroen, ik was ook bij die bijeenkomst in het raadhuis van Hilversum! 😁JeroenH schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:26:
[...]
Om een treffend voorbeeld te geven, ik was een keer bij een informatieavond over beschermd stadsgezicht/duurzaamheid, en iemand zei iets als "Ik woon nu al 40 jaar in mijn woning. In die tijd heb ik het houtwerk drie keer een andere kleur gegeven. En vanaf 2015 zou het dan voor altijd de kleur moeten houden die het toevallig nu heeft? U bent niet goed wijs." En daar kwam natuurlijk een wollig antwoord op, ook weer veelvuldig doorspekt met het woord "balans", maar ik weet nog dat het de zaal duidelijk was dat er eigenlijk geen goed antwoord op was te geven.
Een van de meest teleurstellende avonden van mijn leven.
Haha, kleine wereldbasfromasd schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:30:
Jeroen, ik was ook bij die bijeenkomst in het raadhuis van Hilversum! 😁
Een van de meest teleurstellende avonden van mijn leven.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Ik ben gevlucht uit Hilversum. Ik woonde voor aan parkeerterrein hoek neuweg / langestraat met zicht op de cafe Jonge Graaf van Buren. Veelvuldig kreeg ik een parkeerboete van een parkeerwachter die mij tijdens de lunch stond op te wachten. Hij bekeurde de aanwonenden antiekhandelaar die zijn aanhanger met een ketting aan het parkeerbord bevestigde niet. Als aanwonende kreeg ik geen parkeerontheffing van de gemeente Hilversum. De gemeente wachtte een uitspraak van het kantongerecht af waar ik wegens de parkeerboetes moest verschijnen. De kantonrechter verwees mijn naar de gemeente die over parkeervergunningen gaat.
Na mijn verhuizing is het parkeerterrein volgebouwd met een afzichtelijke hoogbouw. Ik heb geen idee of op dat gebouw zonnepanelen zijn geplaatst. Wel zal het zicht op de Jonge Graaf van Buren zijn ontnomen.
Duurzame energie voor historische stadspanden is zo'n "bikeshedding" topic: iedereen heeft er een stellige mening over, en de verhitte discussies over dit triviale onderwerp overschaduwen vaak de discussies over de grote complexe issues. Nederland op zijn smalst.
We hebben het hier over circa 100.000 monumentale panden met gemiddeld 3.000 m3/jaar gasverbruik - dat is 300 miljoen kuub gas per jaar. Misschien is het t dubbele, of de helft, wie het weet mag het zeggen. Hoe dan ook, in het grotere plaatje van de Europese energietransitie is dit een cijfer ver achter de komma.
Bedenk ook: we zitten op koers om in 2030 35 miljard (!) kuub groen gas per jaar te produceren in de EU: het is triviaal om daarvan <1 procent naar onze historische stapels baksteen te sturen waar nog een gasketel hangt. Als de "traditionalisten" winnen, dan is dat de toekomst.Of de "moderniseerders" winnen, en we zetten bij al die panden panelen op het dak en wamtepompen tegen de muur, en al dat biogas gaat de WKK in - ook mooi. Wat het ook wordt, voor de energietransitie als geheel is dit een "sideshow".
We hebben het hier over circa 100.000 monumentale panden met gemiddeld 3.000 m3/jaar gasverbruik - dat is 300 miljoen kuub gas per jaar. Misschien is het t dubbele, of de helft, wie het weet mag het zeggen. Hoe dan ook, in het grotere plaatje van de Europese energietransitie is dit een cijfer ver achter de komma.
Bedenk ook: we zitten op koers om in 2030 35 miljard (!) kuub groen gas per jaar te produceren in de EU: het is triviaal om daarvan <1 procent naar onze historische stapels baksteen te sturen waar nog een gasketel hangt. Als de "traditionalisten" winnen, dan is dat de toekomst.Of de "moderniseerders" winnen, en we zetten bij al die panden panelen op het dak en wamtepompen tegen de muur, en al dat biogas gaat de WKK in - ook mooi. Wat het ook wordt, voor de energietransitie als geheel is dit een "sideshow".
Dat is maar net vanuit welk oogpunt je het wenst te bekijken. Kijk je ernaar als eigenaar van een dergelijk pand, en je wil verduurzamen, kan ik me voorstellen dat het knap frustrerend werkt.Dreamvoid schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:24:
Duurzame energie voor historische stadspanden is zo'n "bikeshedding" topic: iedereen heeft er een stellige mening over, en de verhitte discussies over dit triviale onderwerp overschaduwen vaak de discussies over de grote complexe issues. Nederland op zijn smalst.
Gelukkig was er ook goed nieuws, vanochtend: https://nos.nl/artikel/24...te-gasverbruik-in-50-jaar
Ook dit is te kort door de bocht. Juist een van de "bijvangsten" van de energietransisitie zou kunnen zijn dat je geen nationaal gas systeem meer hoeft te onderhouden. Het rendement daar als samenleving is meer dan die m2 die je zelf verstooktDreamvoid schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:24:
Het gaat dus niet om of de historische panden < 1% van het totale gasverbruik is. De vraag is in welke keten blijft jou woning. Ga je een eigen gastank in je tuin ingraven, of heeft jou wijk nog wel een gas variant. En dit zal niet morgen geregeld zijn. Maar wel een relevante vraag.
Nog los van het aspect als we nu allemaal eens nadenken over minder gas verbruiken, misschien lukt het dan nog eens. Als we 17,000,000 keer roepen "maar mijn verbruik is bijna niks op het totaal" komen we nergens.
[ Voor 3% gewijzigd door Batavia op 13-02-2023 12:31 ]
Is dit onzin of een goed idee? Superkritische watervergassing in productie in Alkmaar.
Volgens de oprichter komt er 5 tot 20x zoveer energie uit dan dat er in gaat.
https://scwsystems.com/clean-up-gas/
Via https://www.volkskrant.nl...t-je-erin-stopt~b74936f9/
[ Voor 19% gewijzigd door Kalentum op 13-02-2023 13:40 ]
Het is wel jammer dat in monumentale panden voornamelijk armen wonen:Dreamvoid schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:24:
https://www.lochem.nl/laa...-lochems-waterstofproject
Is dat waar? Of mis ik sarcasme? Is überhaupt iets bekend over de inkomensverdeling van huishoudens die in woningen in beschermd stadsgezicht wonen? En maakt het uit?FransvWoerkom schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:40:
Het is wel jammer dat in monumentale panden voornamelijk armen wonen:
Waterstof voor woningverwarming... man man man. Ik raad je aan eens heel goed naar deze podcast te luisteren, die maakt heel duidelijk wat voor zinloze exercitie dat is:
https://fullycharged.show...ly-with-prof-david-cebon/
(links naar deze aflevering op alle grote podcast verzamelplaatsen onder de YT video)
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Laten we even uitgaan van die 3000 m3/jaar gemiddeld. Wat heeft dat in 2023 voor effect? 1200 m3 valt onder het prijsplafond. Dan blijft er 1800 m3 over. Is daar iets voor geregeld of mag de bewoner van het munument dat zelf regelen.Dreamvoid schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:24:
Als we die lijn even doortrekken. Waarom krijgen monumenten nu geen goedkoop groen gas? Gewoon omdat het de Nederlandse overheid niets interesseert. 35 miljard m3 groen gas? Die gaan natuurlijk gewoon naar de hoogste bieder.
Daar zit je dan met je monument, wat nauwelijks geisoleerd mag worden. Andere vormen van besparing zoals PV of een warmtepomp mogen natuurlijk ook niet. En de kosten voor het gasnet worden verhaald op die paar panden die nog wel gas gebruiken.
Wat mij verder opvalt is dat dit op funda nog niet zichtbaar is. Het gemiddelde monument heeft geen energielabel, want niet verplicht. Maar het is ook niet dat je ze voor een koopje krijgt.
Deze stijlfiguur heet ironie. De bezitters van monumentale panden in deze wijk in Lochem, vergelijkbaar met Boomberg H'sum, zien geen kans van het aardgas af te gaan zonder hulp van overheid, ketelfabrikant, netbeheerder, waterstofleverancier. Het zal ze worst zijn of hun oplossing duurzaam is.JeroenH schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:45:
[...]
Is dat waar? Of mis ik sarcasme? Is überhaupt iets bekend over de inkomensverdeling van huishoudens die in woningen in beschermd stadsgezicht wonen? En maakt het uit?
[...]
Waterstof voor woningverwarming... man man man. Ik raad je aan eens heel goed naar deze podcast te luisteren, die maakt heel duidelijk wat voor zinloze exercitie dat is:
https://fullycharged.show...ly-with-prof-david-cebon/
(links naar deze aflevering op alle grote podcast verzamelplaatsen onder de YT video)
Ik vind 't wel een beetje clickbait van de NOS. Huishoudens verbruikten in 2021 zo'n 15% van alle energie, als huishoudens daarop 25% besparen dan is dat dus zo'n 4% van het totaal. Oftewel, 80% van de besparing ligt niet bij de huishoudens maar bij de 'industrie'. En eigenlijk hadden huishoudens geen 25% bespaard maar 15% bespaard, de overige 10% lag gewoon aan de warme winter...Gramser schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:27:
[...]
Dat is maar net vanuit welk oogpunt je het wenst te bekijken. Kijk je ernaar als eigenaar van een dergelijk pand, en je wil verduurzamen, kan ik me voorstellen dat het knap frustrerend werkt.
Gelukkig was er ook goed nieuws, vanochtend: https://nos.nl/artikel/24...te-gasverbruik-in-50-jaar
Natuurlijk, het is goed nieuws, maar dat ligt echt niet hoofdzakelijk aan korter douchen en de verwarming laag. Oh, en ondertussen is aluminiumfabriek Aldel (Damco) gesloten en zijn we in Nederland weer iets afhankelijker geworden van de import van goederen.
Het is een iets hippere afvalverbrander. Er gaat vooral koolstof en water uit reststromen in en onder hoge druk en temperatuur komt er methaan, waterstof en... een hoop CO2 vrij.Kalentum schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:35:
Is dit onzin of een goed idee? Superkritische watervergassing in productie in Alkmaar.
Om dat groen gas te noemen vind ik persoonlijk vergezocht, maar het is beter dan het in de open lucht te laten bubbelen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Die co2 vangen ze af en gebruiken ze, klinkt goedProton_ schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:42:
[...]
Het is een iets hippere afvalverbrander. Er gaat vooral koolstof en water uit reststromen in en onder hoge druk en temperatuur komt er methaan, waterstof en... een hoop CO2 vrij.
Om dat groen gas te noemen vind ik persoonlijk vergezocht, maar het is beter dan het in de open lucht te laten bubbelen.
Hier een factsheet op de site van SCW: https://scwsystems.com/wp...assing-met-logos-CMYK.pdfKalentum schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:35:
Ik snap het gewoon niet.
Waar komt dat methaan vandaan? Hoe maakt "Superkritische watervergassing" methaan uit zeg GFT afval?
Met (maar liefst) "90% van de energiewaarde in de grondstoffen wordt omgezet in gas op hoge druk". Hoe kan dat? Wat is die energiewaarde eigenlijk? Is misschien de energie die het proces kost niet verdisconteerd?
"De geproduceerde waterstof en CO2 worden gecombineerd, waardoor additioneel groen gas ontstaat." Hoe dan?
Ik heb een hoog "hier klopt iets helemaal niet" gevoel.
Maar als het allemaal klopt: dat zou heel mooi zijn.
Is er iemand die meer details kent?
En dan blijft natuurlijk: die reststromen, die zijn al ten minste 10 keer geclaimd door anderen: de luchtvaart, de electriciteitscentrales, de kringlooplandbouw, de plastic recycle business, etc.
GFT is vooral koolstof (C) en water (H2O).
2C + 2H2O -> CH4 + CO2, zeg maar ongeveer wat er in de aardkorst gebeurt waarbij fossiele GFT omgezet wordt in gas en olie.
Er zitten ook suikers en polymeren in planten/de reststromen, die hebben naast koolstof ook waterstof wat samen met CO2 ook weer methaan kan vormen. Chemisch klopt het wel, of het ook een goed idee is, daar gaan we achter komen. Over CCS is meer geschreven en beloofd dan uitgevoerd.
2C + 2H2O -> CH4 + CO2, zeg maar ongeveer wat er in de aardkorst gebeurt waarbij fossiele GFT omgezet wordt in gas en olie.
Er zitten ook suikers en polymeren in planten/de reststromen, die hebben naast koolstof ook waterstof wat samen met CO2 ook weer methaan kan vormen. Chemisch klopt het wel, of het ook een goed idee is, daar gaan we achter komen. Over CCS is meer geschreven en beloofd dan uitgevoerd.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
er is een 4-jaar oude podcast van Studio Energie over deze startup.micky_ schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:27:
[...]
Hier een factsheet op de site van SCW: https://scwsystems.com/wp...assing-met-logos-CMYK.pdf
Ik snap het gewoon niet.
Waar komt dat methaan vandaan? Hoe maakt "Superkritische watervergassing" methaan uit zeg GFT afval?
Met (maar liefst) "90% van de energiewaarde in de grondstoffen wordt omgezet in gas op hoge druk". Hoe kan dat? Wat is die energiewaarde eigenlijk? Is misschien de energie die het proces kost niet verdisconteerd?
"De geproduceerde waterstof en CO2 worden gecombineerd, waardoor additioneel groen gas ontstaat." Hoe dan?
En dan blijft natuurlijk: die reststromen, die zijn al ten minste 10 keer geclaimd door anderen: de luchtvaart, de electriciteitscentrales, de kringlooplandbouw, de plastic recycle business, etc.
https://vriendvandeshow.n...-gevonden?context=episode
De details weet ik na al die tijd niet meer en inmiddels zal het interview wel wat verouderd zijn maar het bedrijf is zeker geen scam!
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Dit is toch juist het voordeel? Het goedkope gasnet voor een deel kunnen behouden is een mooie bonus, dat is beter dan het moeten uitbouwen van een veel duurder electriciteitsnet. We hebben alle extra capaciteit al nodig om de elektrificatie van transport (electrische autos) op te vangen.Batavia schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:29:
Ook dit is te kort door de bocht. Juist een van de "bijvangsten" van de energietransisitie zou kunnen zijn dat je geen nationaal gas systeem meer hoeft te onderhouden. Het rendement daar als samenleving is meer dan die m2 die je zelf verstookt
Nee dat is het punt niet. Verwarmen op groen gas of verwarmen met groene elektriciteit of verwarmen met duurzame stadswarmte, dat is allebei deel van de fossiel-vrije duurzame eindsituatie. Met die 35 miljard kuub biogas productie gaan we sowieso niet naar een volledig gasloze wereld toe: met de huidige EU gasconsumptie rond de 400 miljard impliceert dit dat in de duurzame eindsituatie ongeveer 10 procent van de huidige gasvebruikers hun aansluiting kunnen behouden, en 90 procent "van het gas af" moet. Het lijkt me goed denkbaar dat onze historische binnensteden deel van die tien procent zullen zijn. Maar dat hoeft niet - als wij als samenleving vinden dat biogas beter in bv stadsbussen kan gaan, of in WKK's voor stroom+stadsverwarming, dan kan de overheid dat altijd afdwingen, en dan elektrificeren we die monumenten, of hangen we ze aan een warmtenet. Mijn punt is, hoe je het uiteindelijk doet, het is allemaal niet zo heel relevant in het grote plaatje.Het gaat dus niet om of de historische panden < 1% van het totale gasverbruik is. De vraag is in welke keten blijft jou woning. Ga je een eigen gastank in je tuin ingraven, of heeft jou wijk nog wel een gas variant. En dit zal niet morgen geregeld zijn. Maar wel een relevante vraag.
Nog los van het aspect als we nu allemaal eens nadenken over minder gas verbruiken, misschien lukt het dan nog eens. Als we 17,000,000 keer roepen "maar mijn verbruik is bijna niks op het totaal" komen we nergens.
Even hardop denken hoor...
Ik ga van een modern, betonnen, eind 2016 gebouwde gasloze woning met LW warmtepomp, overall vloerverwarming/koeling en wtw-ventilatie.... naar een houten bungalow uit de jaren 50 met een propaan-gestookte CV ketel uit 200x (buitengebied, dus propaantank in de tuin, grofweg 2300-2500 liter gas per jaar), houten vloeren, dunne hete radiatoren, etc. In de slaapkamers en badkamer nog enkel glas. Gelukkig nog een houtkachel voor de gezelligheid! Gelukkig is er ook wel wat gedaan aan dubbele beglazing, dak geïsoleerd in de jaren 90, dus energielabel F in plaats van G.
Dat wordt een mooie uitdaging om te verduurzamen
Niet alleen uit ideologische overwegingen maar ook omdat ik de propaangas leveranciers een ondoorzichtig zooitje vind.
Korte klappen zijn te maken met vervangen van enkel glas naar dubbel glas, dat ga ik meteen dit jaar doen. Een paar zonnepanelen (zelf leggen) om het huidige elektra-verbruik op te vangen ben ik ook van plan.
Andere zaken die ik wat meer moet plannen en overwegen zijn wat ingrijpender. Het liefst zou ik een nieuwe woning plaatsen maar met de aanschaf van deze woning is mijn geld vrijwel op. Als eerstvolgende alternatief zou ik het weer een LW warmtepomp installeren (of nog liever een bodemwarmtewisselaar en die elke zomer regenereren met een zonnecollector
) maar ik kan nu simpelweg niet met lage temperatuur verwarmen. Als ik naar LTV wil, komt er een hele cascade aan werk: houten vloer weghalen en de boel laten volstorten met schuimbeton (voor vloerverwarming) betekent ook meteen nieuwe keuken, badkamer en toilet - alles op de begane grond. Dan zou ik ook meteen onder alle binnenmuren doen voor een toekomstige nieuwe woning. En hier geldt ook weer: van welke middelen?
Wat zijn de beste alternatieve "quick wins" om de energierekening duurzamer en lager te krijgen? Ik denk aan een hybride LW warmtepomp (ik sta al in de rij voor een Quatt) waarbij ik waarschijnlijk ook de CV ketel moet upgraden of L/L warmtepomp (1 of 2 stuks, ook beter koelen in de zomer) want ik heb toch weinig massa. Op de écht koude dagen kan ik de houtkachel aanzetten voor extra verwarming. Ben sowieso van plan om die veel te gebruiken, veel hout uit eigen tuin. Daarnaast wat zonnepanelen om het extra verbruik op te vangen, al dan niet rekening houdend met minder salderen. Ben dan nog wel gebonden aan propaan/CV voor SWW.
Ik ga van een modern, betonnen, eind 2016 gebouwde gasloze woning met LW warmtepomp, overall vloerverwarming/koeling en wtw-ventilatie.... naar een houten bungalow uit de jaren 50 met een propaan-gestookte CV ketel uit 200x (buitengebied, dus propaantank in de tuin, grofweg 2300-2500 liter gas per jaar), houten vloeren, dunne hete radiatoren, etc. In de slaapkamers en badkamer nog enkel glas. Gelukkig nog een houtkachel voor de gezelligheid! Gelukkig is er ook wel wat gedaan aan dubbele beglazing, dak geïsoleerd in de jaren 90, dus energielabel F in plaats van G.
Dat wordt een mooie uitdaging om te verduurzamen
Korte klappen zijn te maken met vervangen van enkel glas naar dubbel glas, dat ga ik meteen dit jaar doen. Een paar zonnepanelen (zelf leggen) om het huidige elektra-verbruik op te vangen ben ik ook van plan.
Andere zaken die ik wat meer moet plannen en overwegen zijn wat ingrijpender. Het liefst zou ik een nieuwe woning plaatsen maar met de aanschaf van deze woning is mijn geld vrijwel op. Als eerstvolgende alternatief zou ik het weer een LW warmtepomp installeren (of nog liever een bodemwarmtewisselaar en die elke zomer regenereren met een zonnecollector
Wat zijn de beste alternatieve "quick wins" om de energierekening duurzamer en lager te krijgen? Ik denk aan een hybride LW warmtepomp (ik sta al in de rij voor een Quatt) waarbij ik waarschijnlijk ook de CV ketel moet upgraden of L/L warmtepomp (1 of 2 stuks, ook beter koelen in de zomer) want ik heb toch weinig massa. Op de écht koude dagen kan ik de houtkachel aanzetten voor extra verwarming. Ben sowieso van plan om die veel te gebruiken, veel hout uit eigen tuin. Daarnaast wat zonnepanelen om het extra verbruik op te vangen, al dan niet rekening houdend met minder salderen. Ben dan nog wel gebonden aan propaan/CV voor SWW.
@Vincm Ik ben niet snel fan van L/L, maar in dit geval denk ik wel dat dit de beste oplossing is. Zeker gezien het een en ander een wat semi-permanent karakter heeft als ik je zo hoor. Kijk verder vooral goed naar je dak en muur isolatie, vaak valt daar nog veel te winnen voor weinig geld.
It's time to play the music, it's time to light the lights
Even meedenkenVincm schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:37:
Op basis van eigen ervaring om een uitgeleefde weekend bungalow uit te bouwen tot een volwaardige en leefbare houten schuur met een nulenergie rekening en in volgorde van de aanpassingen:
1. Voldoende zonnepanelen om het jaarverbruik te coveren (in dit geval 5,6 kWp op 5 kVA).
2. Verwarmen door een combinatie van speksteenkachel (idd hout uit eigen beheer), een A2W WP (op LTV maar niet door vloerverwarming maar via LT convectoren => combinatie is beter met kachel en zon dan alleen massaverwarming met vloer en de vloer moet er niet noodzakelijk uit). A2A koeling/verwarming in een later stadium.
3. Isoleren, isoleren en nog eens isoleren. Liever 0,8 dubbel glas en/of (indien budget toelaat) 0.6 triple glas dan standaard 1.0/1.1 dubbel glas. Glas vervangen doe je hopelijk de laatste keer in je leven voor deze woning. Voorzie waar mogelijk op het zuiden zoveel mogelijk glas. Gratis warmteinstraling heb je voor de rest van je leven.
Neem je tijd en spreidt de investeringen over de tijd ipv vlug vooruit te willen en dan te besparen om het later weer te moeten herdoen.
[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 15-02-2023 09:54 ]
@Vincm en neem vooral geen zonwerend glas, want dan profiteer je niet van die gratis warmte, maar voorzie in (buiten) zonwering om de warmte in de zomer buiten te houden.IvoB2 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:00:
[...]
Voorzie waar mogelijk op het zuiden zoveel mogelijk glas. Gratis warmteinstraling heb je voor de rest van je leven.
Om wat eerder in de keten te beginnen.... zijn er zwaarwegende redenen om hiervoor te kiezen? Kun je nog kiezen voor wat moderners? Niet verhuizen? Klinkt als best een achteruitgang in comfort namelijk.Vincm schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:37:
Ik ga van een modern, betonnen, eind 2016 gebouwde gasloze woning met LW warmtepomp, overall vloerverwarming/koeling en wow-ventilatie.... naar een houten bungalow uit de jaren 50 met een propaan-gestookte CV ketel
Als wij op zoek gaan naar een andere woning (over 5-10 jaar schat ik zo in), dan weet mijn vrouw dat ik behalve wat praktische wensen op het gebied van ruimte enz maar één harde eis heb: zeker niet ouder dan onze huidige woning (bj 2000), liefst zo nieuw mogelijk. Dan mag je er in ieder geval van uitgaan dat de buitenschil in orde is, en dat er geen heel grote extra investeringen nodig zijn om bv een warmtepomp te plaatsen - als die er al niet staat. Als de basis op orde is zijn de investeringen om verder te komen doorgaans een stuk overzichtelijker.
Helemaal eens. We hebben in 2 grote ramen wel zonwerend glas, maar dat had achteraf natuurlijk niet gemoeten. De beste manier om de zon goed buiten te houden, is kiezen voor buitenzonwering. Kost ook wat, maar blijft zeer lang goed en werkt veruit het beste.deejeebv schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:11:
[...]
@Vincm en neem vooral geen zonwerend glas, want dan profiteer je niet van die gratis warmte, maar voorzie in (buiten) zonwering om de warmte in de zomer buiten te houden.
There's nothing moister than an oyster.
Tja, niet iedereen heeft het budget klaarliggen om meteen een woning aan te kopen die aan de huiidge standaarden voldoet.JeroenH schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:47:
[...]
Om wat eerder in de keten te beginnen.... zijn er zwaarwegende redenen om hiervoor te kiezen? Kun je nog kiezen voor wat moderners? Niet verhuizen? Klinkt als best een achteruitgang in comfort namelijk.
Als wij op zoek gaan naar een andere woning (over 5-10 jaar schat ik zo in), dan weet mijn vrouw dat ik behalve wat praktische wensen op het gebied van ruimte enz maar één harde eis heb: zeker niet ouder dan onze huidige woning (bj 2000), liefst zo nieuw mogelijk. Dan mag je er in ieder geval van uitgaan dat de buitenschil in orde is, en dat er geen heel grote extra investeringen nodig zijn om bv een warmtepomp te plaatsen - als die er al niet staat. Als de basis op orde is zijn de investeringen om verder te komen doorgaans een stuk overzichtelijker.
En als ik het goed begreep was nu net zijn "probleem" dat bij aankoop van de woning zelf het beschikbare budget al grotendeels opgebruikt was.
Bij de aankoop van een woning die "in orde" is heb je, mijn uitgangspunt, ook wat nadelen:
- het budget moet er ineens zijn (of afgedekt met een lening wat de spaarquota naar beneden haalt).
- hangt er nog maar vanaf hoe "in orde" op papier in de praktijk blijkt te zijn. Weinig kopers strippen een woning voor de aankoop om verborgen gebreken op te sporen en/of isolatiewaarden echt te checken.
Blijft voor mij, afhankelijk van het budget, twee voorkeursopties over:
1. Volledige nieuwbouw waar je als bouwheer dagelijks de werken effectief opvolgt.
2. Een zo goedkoop mogelijk bestaande woning aankopen (waarbij ligging en oriëntatie het belangrijkste uitgangspunt zijn) die je zoveel mogelijk kan strippen (tot op de buitenmuren en ev. dak) om dan alles, volgens beschikbaar budget, neem dus de tijd, stap voor stap zelf herop te bouwen en/of te laten doen en op te volgen.
Dat zijn de 2 enige mogelijkheden dat je zeker bent dat alles naar eigen wens, smaak en duurzaamheid is ingericht en bestendig gebouwd naar de toekomst toe.
Ja, er zijn zwaarwegende redenen voor, namelijk een hele grote voorkeur om daar te wonenJeroenH schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:47:
[...]
Om wat eerder in de keten te beginnen.... zijn er zwaarwegende redenen om hiervoor te kiezen? Kun je nog kiezen voor wat moderners? Niet verhuizen? Klinkt als best een achteruitgang in comfort namelijk.
Wil er wel wat nieuws bouwen (for life) maar dat is realistisch pas over 10-15-20 jaar. Tot die tijd wil ik wel verduurzamen, maar met een beperkt budget (en/of het moet herbruikbaar zijn in een nieuwe woning, zoals zonnepanelen en LW/LL warmtepomp) mocht ik toch eerder wat nieuws kunnen bouwen.
HelderVincm schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:32:
Ja, er zijn zwaarwegende redenen voor, namelijk een hele grote voorkeur om daar te wonenhet is mijn droomplek. Dat er een ouder huis op staat neem ik voor lief. Feit is dat het al gekocht is, ik verhuis binnenkort die kant op.
Wil er wel wat nieuws bouwen (for life) maar dat is realistisch pas over 10-15-20 jaar. Tot die tijd wil ik wel verduurzamen, maar met een beperkt budget (en/of het moet herbruikbaar zijn in een nieuwe woning, zoals zonnepanelen en LW/LL warmtepomp) mocht ik toch eerder wat nieuws kunnen bouwen.
Zeker iets als een woning heeft heel veel verschillende aspecten om de keus op de baseren, dat is heel begrijpelijk.
Dan heb je de voornaamste reden om onroerend goed aan te kopen al ingevuld (en hopen dat dit in de toekomst niet wijzigt).Vincm schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:32:
[...]
Ja, er zijn zwaarwegende redenen voor, namelijk een hele grote voorkeur om daar te wonenhet is mijn droomplek. Dat er een ouder huis op staat neem ik voor lief. Feit is dat het al gekocht is, ik verhuis binnenkort die kant op.
Al de rest kan je in de loop der tijd naar eigen wens en budget aanpassen.
Ik zou er niet op rekenen, dat als je over 10-20 jaar pas nieuw gaat bouwen, dat je die elementen nog gaat hergebruiken. Hooguit de PV op de schuur leggen of iets dergelijks, onder het mom van "we hebben ze toch".Vincm schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:32:
[...]
(en/of het moet herbruikbaar zijn in een nieuwe woning, zoals zonnepanelen en LW/LL warmtepomp) mocht ik toch eerder wat nieuws kunnen bouwen.
Voor de huidige woning zou ik focussen op het laaghangend fruit, en dan is L/L vaak snel, betaalbaar en zonder grote aanpassingen toe te passen.
In zeker opzicht is 15-20 jaar wel weer een prettige termijn als je de huidige woning nog een keer een flinke opknapbeurt geeft. In 5-10 jaar krijg je zelfs een simpele Ikea keuken of value-for-money airco niet snel aan het eind van zijn levensduur en dan zit je dus altijd met een zekere kapitaalvernietiging.
[ Voor 20% gewijzigd door big bang op 15-02-2023 13:18 ]
Dit werkt prima, ik heb mijn afstudeerscriptie geschreven bij ECN (nu TNO) in Petten. Mijn scriptie ging over het optimaliseren van een afvalstroom van de Milena vergasser. Deze vergasser heeft vergelijkbare input en ouput als het systeem van SCW, alleen werkt het anders.micky_ schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:27:
[...]
Hier een factsheet op de site van SCW: https://scwsystems.com/wp...assing-met-logos-CMYK.pdf
Ik snap het gewoon niet.
Ik heb geen tijd en zin om de werking ervan voor je uit te typen maar hier kan je wat lezen.
Het zijn dure systemen, de afvalstroom is voornamelijk lange koolstof verbindingen en deze zijn stroperig en verstoppen alles zoals filters en koelers bijvoorbeeld. Hierdoor gaan de kosten erg snel omhoog waardoor het niet op grote schaal rendabel is.
Never fall in love with your own design!
Je hebt zeker geen kinderen?big bang schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 13:15:
In 5-10 jaar krijg je zelfs een simpele Ikea keuken ..... niet snel aan het eind van zijn levensduur
of hij heeft ze wel een opvoeding gegeven
laag hangende fruitVincm schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:37:
Dat wordt een mooie uitdaging om te verduurzamenNiet alleen uit ideologische overwegingen maar ook omdat ik de propaangas leveranciers een ondoorzichtig zooitje vind.
Andere zaken die ik wat meer moet plannen en overwegen zijn wat ingrijpender. Het liefst zou ik een nieuwe woning plaatsen maar met de aanschaf van deze woning is mijn geld vrijwel op. Als eerstvolgende alternatief zou ik het weer een LW warmtepomp installeren (of nog liever een bodemwarmtewisselaar en die elke zomer regenereren met een zonnecollector) maar ik kan nu simpelweg niet met lage temperatuur verwarmen. Als ik naar LTV wil, komt er een hele cascade aan werk: houten vloer weghalen en de boel laten volstorten met schuimbeton (voor vloerverwarming) betekent ook meteen nieuwe keuken, badkamer en toilet - alles op de begane grond. Dan zou ik ook meteen onder alle binnenmuren doen voor een toekomstige nieuwe woning. En hier geldt ook weer: van welke middelen?
L/L Wp en hele dak vol zonnepanelen
je hebt afgifte nodig dat is het makkleijkste te realiseren met een L/L wp daarnaast heb je door een lage isolatie waarde wat meer verbruik vandaar de berg zonnepanelen. uiteraard matcht het verbruik van de winter niet met de opbrengst van de winter maar dat geeft niet je hebt voorlopig nog wel wat aan salderen.
quatt zou ik in jouw geval niet doen omdat ze gewoon heel onduidelijk zijn over wanneer je aan de beurt bent.. als je nu gaat zoeken heb je gewoon een L/L wp voor de volgende winter. omdat het een oud huis is en je het relatief snel wil plat gooien zou ik niet geheel van het gas af gaan, dat is is stiekem gewoon best wel efficient. en handig om zo nu en dan het vocht weg te stoken. als je het heel graag wil kan het wel hoor, mijn doortocht woning is ook gewoon gasloos. maar dat kost je waarschijnlijk wel wat comfort.
Mijn ouders hebben met hun vorige keuken 25 jaar gedaan. Die is geïnstalleerd toen ik 5 was (en ik was de oudste). 10-15 jaar is met wat lapwerk voor een ikea keuken imho best haalbaar.
ikea keukens zijn helemaal niet slecht en hebben betere aftersales dan menig keuken fabrikant.big bang schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 17:37:
[...]
Mijn ouders hebben met hun vorige keuken 25 jaar gedaan. Die is geïnstalleerd toen ik 5 was (en ik was de oudste). 10-15 jaar is met wat lapwerk voor een ikea keuken imho best haalbaar.
Hoi luitjes,
We hebben een nieuwbouwhuis met een domme meter. Onze buren zijn er erg mee bezig om een slimme meter te laten installeren. Ik ben zelf nog niet zo overtuigd. We hebben nog 2.5 jaar een vast contract bij Greenchoice en onze opwek voor stroom is gelijk aan ons verbruik. Moet ik nog ergens rekening mee houden als ik overstap naar de slimme meter:
- Tussentijdse afrekening?
- Andere addertjes onder het gras.
Hoor het graag
Besteller2019
We hebben een nieuwbouwhuis met een domme meter. Onze buren zijn er erg mee bezig om een slimme meter te laten installeren. Ik ben zelf nog niet zo overtuigd. We hebben nog 2.5 jaar een vast contract bij Greenchoice en onze opwek voor stroom is gelijk aan ons verbruik. Moet ik nog ergens rekening mee houden als ik overstap naar de slimme meter:
Hoor het graag
Besteller2019
@besteller2019 Alleen overstappen als je de extra data wil gaan gebruiken.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Een domme digitale of een ferrarismeter?besteller2019 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 15:33:
Hoi luitjes,
Hoor het graag
Besteller2019
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
de effectiefste saldering is via een ferraris draaischijf, hè?BarryH schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 15:48:
@besteller2019 Alleen overstappen als je de extra data wil gaan gebruiken.
Waarom?HaraldBou schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:19:
[...]
de effectiefste saldering is via een ferraris draaischijf, hè?
Een digitale meter heeft toch een telwerk voor afname en een telwerk voor injectie.
Kan je, indien men wil, net hetzelfde resultaat mee bereiken dan met een analoge terugdraaiende meter.
Welke netbeheerder installeert nog domme meters in nieuwbouwwoningen?besteller2019 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 15:33:
Hoi luitjes,
Hoor het graag
Besteller2019
https://www.liander.nl/tekort_aan_slimme_metersFransvWoerkom schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:31:
[...]
Welke netbeheerder installeert nog domme meters in nieuwbouwwoningen?
https://www.liander.nl/nieuwbouw_metertekort
Bent u in het afgelopen jaar verhuisd naar een nieuwbouwwoning? Dan hebben we tijdelijk een digitale meter opgehangen, zodat u wel stroom in uw woning heeft.
In de brief die u van de aannemer heeft ontvangen informeerden wij u over het metertekort. In uw woning hadden we een tijdelijke meter opgehangen. Na de zomer van 2022 zouden we uw meter vervangen voor een slimme meter. Door het metertekort is dat helaas nog niet mogelijk. U kunt in de tussentijd gewoon gebruik maken van stroom. Zodra we weer voldoende meters op voorraad hebben, komen we bij u de meter vervangen.
Dit zijn de verschillen tussen de meters
Er zijn wel een aantal verschillen tussen de digitale meter en de slimme meter:
De digitale meter stuurt uw meterstanden niet automatisch door aan uw energieleverancier. Om inzicht te krijgen in uw energieverbruik kunt u de meterstanden handmatig doorgeven aan uw energieleverancier.
Met de digitale meter kunt u geen gebruik maken van het dubbeltarief.
Als u gebruik wilt maken van een app om inzicht te hebben in uw energieverbruik of opgewekte energie kan dat alleen met een slimme meter.
Een digitale meter heeft geen P1-poort waarmee u andere apparaten kunt koppelen om het energieverbruik te bekijken.
[ Voor 75% gewijzigd door Kees_frl op 16-02-2023 16:38 ]
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Een domme digitaleklump4u schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:00:
[...]
Een domme digitale of een ferrarismeter?
Elke netbeheerder. Er is een structureel tekort aan slimme meters en de wachtlijsten zijn enorm (in de tienduizenden).FransvWoerkom schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:31:
[...]
Welke netbeheerder installeert nog domme meters in nieuwbouwwoningen?
Die tijd is nu wel voorbij, toch? Daar is geen slim net op te bouwen.HaraldBou schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 16:19:
de effectiefste saldering is via een ferraris draaischijf, hè?
Het is overigens qua ontwerp wel een uiterst elegant apparaat, deze video legt dat heel goed uit:
servers die je SSW boiler verhitten. In de comments van de link refereren ze ook naar een Frans bedrijf dat het al succesvol inzet.
Dit is al eens langsgekomen in 2013 (2019 failliet).
De SSW begrijp ik wel maar ben erg benieuwd naar de zomers met een radiator op serverwarmte...
Dit is al eens langsgekomen in 2013 (2019 failliet).
De SSW begrijp ik wel maar ben erg benieuwd naar de zomers met een radiator op serverwarmte...
[ Voor 46% gewijzigd door GudZ op 17-02-2023 18:20 . Reden: Alineavolgorde ]
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Er was een (zover ik weet) Nederlands bedrijf dat servers bij mensen als radiator ophing maar zover ik weet hebben die het niet gehaald.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Praktische vraag;
Heeft iemand ervaring met isde subsidie aanvragen voor voorzetwand die een combinatie is van pir en rockwool?
Door beperkte opbouwhoogte en leidingwek dat weggewerkt moet worden plaats ik 50mm pir (rd 2,25) + 45mm glaswol of rockwool (rd 1,3) in metalstud wand van 45mm.
Normaliter is subsidie voor >80mm pir of 120mm glaswol/rockwool. Maar met deze combi heb ik toch rd 3,5 én dus recht op subsidie. Maar is dit zo ook aan te vragen?
Iemand ervaring?
Heeft iemand ervaring met isde subsidie aanvragen voor voorzetwand die een combinatie is van pir en rockwool?
Door beperkte opbouwhoogte en leidingwek dat weggewerkt moet worden plaats ik 50mm pir (rd 2,25) + 45mm glaswol of rockwool (rd 1,3) in metalstud wand van 45mm.
Normaliter is subsidie voor >80mm pir of 120mm glaswol/rockwool. Maar met deze combi heb ik toch rd 3,5 én dus recht op subsidie. Maar is dit zo ook aan te vragen?
Iemand ervaring?
Jae kan het aanvragen, en vragen of ze daar een code voor maken.ErgoStijn schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 07:26:
Praktische vraag;
Iemand ervaring?
Mocht dat lukken, dan horen we het hier graag ( ik in ieder geval ).
Maar ik geef je weinig kans dat het gaat lukken.
Aan de andere kant, als je het niet vraagt, krijg je het in ieder geval niet.
Plus eventueel extra isoleren via een omgekeerd dak isolatie (mits het dak sterk genoeg)twain4me schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 17:36:
[...]
laag hangende fruit
L/L Wp en hele dak vol zonnepanelen
je hebt afgifte nodig dat is het makkleijkste te realiseren met een L/L wp daarnaast heb je door een lage isolatie waarde wat meer verbruik vandaar de berg zonnepanelen. uiteraard matcht het verbruik van de winter niet met de opbrengst van de winter maar dat geeft niet je hebt voorlopig nog wel wat aan salderen.
quatt zou ik in jouw geval niet doen omdat ze gewoon heel onduidelijk zijn over wanneer je aan de beurt bent.. als je nu gaat zoeken heb je gewoon een L/L wp voor de volgende winter. omdat het een oud huis is en je het relatief snel wil plat gooien zou ik niet geheel van het gas af gaan, dat is is stiekem gewoon best wel efficient. en handig om zo nu en dan het vocht weg te stoken. als je het heel graag wil kan het wel hoor, mijn doortocht woning is ook gewoon gasloos. maar dat kost je waarschijnlijk wel wat comfort.
https://www.joostdevree.nl/shtmls/omgekeerd_dak.shtml
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Op dit moment ben ik een huis aan het verbouwen (2 onder 1 kap, jaren 70) welke ik ook verduurzaam (dus niet het VT wonen likje verf).
De genomen maatregelen zijn:
* Dakisolatie schuin dak
* Zonnepanelen 8 stuks
* Vloer aanbouw afgegraven en geïsoleerd
* plat dak aanbouw geïsoleerd
* L/L wp verdieping
* decentrale wtw verdieping
Op de rol staan:
* Spouwmuur isolatie (maart)
* douche WTW (staat klaar)
* plat dak garage isoleren (staat klaar, nadat het dak vervangen is)
* vvw + l/w WP begane grond (staat klaar)
* WP boiler voor badkamer (staat al op zolder te wachten op aansluiting)
* isoleren kruipruimte
Op de rol staat nog, in willekeurige volgorde:
* Zonnepanelen plat dak garage (eerst dak vervangen)
* thuisbatterij
* afgraven garagevloer en voorzien van isolatie en VVW
* screens / rolluiken
* wtw benedenverdieping
De woning heeft al HR++ glas met kunststof kozijnen. De verdiepingen zijn gescheiden (dus geen open ruimte van kelder tot aan de zolder).
Ben ik nog iets essentieels vergeten? Iemand nog een slimmigheidje? Doel is te wonen met zo laag mogelijke (energie) lasten. Nu heb ik de mogelijkheid om dit soort dingen goed aan te pakken, als straks de boel klaar is wil ik geen grote klussen meer uitvoeren
De genomen maatregelen zijn:
* Dakisolatie schuin dak
* Zonnepanelen 8 stuks
* Vloer aanbouw afgegraven en geïsoleerd
* plat dak aanbouw geïsoleerd
* L/L wp verdieping
* decentrale wtw verdieping
Op de rol staan:
* Spouwmuur isolatie (maart)
* douche WTW (staat klaar)
* plat dak garage isoleren (staat klaar, nadat het dak vervangen is)
* vvw + l/w WP begane grond (staat klaar)
* WP boiler voor badkamer (staat al op zolder te wachten op aansluiting)
* isoleren kruipruimte
Op de rol staat nog, in willekeurige volgorde:
* Zonnepanelen plat dak garage (eerst dak vervangen)
* thuisbatterij
* afgraven garagevloer en voorzien van isolatie en VVW
* screens / rolluiken
* wtw benedenverdieping
De woning heeft al HR++ glas met kunststof kozijnen. De verdiepingen zijn gescheiden (dus geen open ruimte van kelder tot aan de zolder).
Ben ik nog iets essentieels vergeten? Iemand nog een slimmigheidje? Doel is te wonen met zo laag mogelijke (energie) lasten. Nu heb ik de mogelijkheid om dit soort dingen goed aan te pakken, als straks de boel klaar is wil ik geen grote klussen meer uitvoeren
@TWCRay Als aanvulling op je lijst zou je een blowerdoortest kunnen laten uitvoeren om kieren op te sporen en af te dichten waar mogelijk.
@TWCRay loze leidingen voor een laadpaal, dat is handiger om te doen vóór de kruipruimte-isolatie.
Thanks @Franciesco , goed idee. Dwz, nu alles zoveel mogelijk luchtdicht maken, dan een bedrijf inhuren, testen, de punten oppakken en daarna gaan afwerken?
De vloer van de keuken is reeds afgegraven en geïsoleerd (geen kruipruimte). De vloer in de woonkamer ga ik vanuit de kruipruimte isoleren. De vloer in de garage ga ik uitgraven, 40 (?) cm, 14 CM PIR, opstaande rand van isolatiemateriaal rondom, gewapend beton en daarop VVW /afwerkvloer (zoiets, die klus komt pas op het allerlaatst).
@Proton_ , correct, maar ik heb nog een kelder en kan vanuit de meterkast makkelijk door de kelder aan de oprit komen, dus een loze leiding is in dit geval niet nodig. Wel heb ik de meterkast compleet vervangen en ervoor gezorgd dat ik een krachtgroep heb voor een laadpaal.
De vloer van de keuken is reeds afgegraven en geïsoleerd (geen kruipruimte). De vloer in de woonkamer ga ik vanuit de kruipruimte isoleren. De vloer in de garage ga ik uitgraven, 40 (?) cm, 14 CM PIR, opstaande rand van isolatiemateriaal rondom, gewapend beton en daarop VVW /afwerkvloer (zoiets, die klus komt pas op het allerlaatst).
@Proton_ , correct, maar ik heb nog een kelder en kan vanuit de meterkast makkelijk door de kelder aan de oprit komen, dus een loze leiding is in dit geval niet nodig. Wel heb ik de meterkast compleet vervangen en ervoor gezorgd dat ik een krachtgroep heb voor een laadpaal.
Even een check vraag voordat ik in het topic van DWTW ga kijken en zoeken.
Ik kan niet bij de reguliere leidingen komen omdat de badkamer pas gedaan is voordat wij het huis kochten 2 jaar geleden. Maar ik kwam er laatst achter dat de afvoer van boven. Dus incl douche en kranen en toilet e.d. bereikbaar is via een pvc buis (110cm ?) die circa 2m verticaal is en langs de linkerkant van de meterkast loopt.
Zou het daarom zinvol zijn om hier in te gaan wijzigen en toch een oplossing te hebben voor de dwtw?
Ik kan niet bij de reguliere leidingen komen omdat de badkamer pas gedaan is voordat wij het huis kochten 2 jaar geleden. Maar ik kwam er laatst achter dat de afvoer van boven. Dus incl douche en kranen en toilet e.d. bereikbaar is via een pvc buis (110cm ?) die circa 2m verticaal is en langs de linkerkant van de meterkast loopt.
Zou het daarom zinvol zijn om hier in te gaan wijzigen en toch een oplossing te hebben voor de dwtw?
pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem
Als alles door die buis loopt dan moet je eerst de stromen scheiden @imdos . WC kun je er niet op aansluiten
Dat hangt er denk ik een beetje vanaf: voor bv het dak zou je misschien beter eerst de blowerdoortest kunnen doen en daarna na-isoleren. Want als die extra isolatie er inmiddels zit kun je wellicht nog slecht bij de kieren die dan ontdekt worden.TWCRay schreef op zondag 19 februari 2023 @ 22:28:
Thanks @Franciesco , goed idee. Dwz, nu alles zoveel mogelijk luchtdicht maken, dan een bedrijf inhuren, testen, de punten oppakken en daarna gaan afwerken?
Maar in zijn algemeenheid zou het inderdaad wel goed zijn om eerst zoveel mogelijk kieren of potentiële luchtlekken aan te pakken zodat de bestaande schil zo goed mogelijk kierdicht is. Dan die test te laten doen, en dan extra isoleren en afwerken.
Ja, klopt. Het is echt al het water wat van boven komt. Dus ik weet niet hoe dit te scheiden is. Vast veel werk; of minder efficient.TWCRay schreef op maandag 20 februari 2023 @ 07:20:
Als alles door die buis loopt dan moet je eerst de stromen scheiden @imdos . WC kun je er niet op aansluiten
pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem
@imdos Met houten vloeren is het simpel te splitsen, met een betonnen vloer ben je afhankelijk van kloppende tekeningen, maar dan kan het soms ook vrij makkelijk.
Alleen de vraag is dan, loont al het werk zich wel. Als alles er al in zit, dan zou ik niet genegen zijn zoiets aan te pakken voor een douche WTW. Dan zou ik kijken of er wellicht elders mogelijkheden tot verbetering zijn.
douchen is 11kW/h weggooien, dus een dwtw bespaart bij 15 min douchen zo 65%, dus 11/4*0,65TWCRay schreef op maandag 20 februari 2023 @ 18:50:
Alleen de vraag is dan, loont al het werk zich wel. Als alles er al in zit, dan zou ik niet genegen zijn zoiets aan te pakken voor een douche WTW. Dan zou ik kijken of er wellicht elders mogelijkheden tot verbetering zijn.
dat is echt de grootste energiestroom in je huis en die wil je aanpakken als je iets met besparen doet
diskeltische lurker
kW/h is niet een eenheid die ergens op slaat.
Bedoel je 11 kWh? dat zou wel erg veel zijn om op te slaan in een warmtepompboiler.
Of bedoel je 11 kW, het vermogen van een eventuele doorstromer?
Het kromme van een DWTW is dat naarmate je langer doucht, des te beter het ding werkt.
A'dam PVOutput
ik bedoel 11kWh dus 11kW per uur dus ongeveer 3kWh in 15 min en daarvan kun je 2 kWh besparende Peer schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:17:
[...]
kW/h is niet een eenheid die ergens op slaat.
Bedoel je 11 kWh? dat zou wel erg veel zijn om op te slaan in een warmtepompboiler.
Of bedoel je 11 kW, het vermogen van een eventuele doorstromer?
diskeltische lurker
Dat is niet hetzelfde. kWh is verbruik. kW is vermogen.
'kW per uur' bestaat niet.
Dus toch 11 kWh per uur. (niet kW!)dus ongeveer 3kWh in 15 min
Ik ken alleen weinig apparaten die 11 kWh in 1 uur verbruiken. Mijn warmtepompboiler verbruikt 0,5 kWh in 1 uur.
[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 20-02-2023 20:00 ]
dat zijn twee verschillende dingen. kWh is kilowatt maal uur. kW/h is kilowatt per uur en is een hoogst ongebruikelijke grootheid.
offtopic:
een watt is een joule per seconde, dat nogmaals delen door een tijdseenheid geeft een maat voor een toe/afname van energieverbruik (J/s²). Zoals accelleratie ook wel wordt uitgedrukt in m/s². kWh per uur is technisch een correcte grootheid, maar is gewoon een kilowatt. kW*h/h = kW.
een watt is een joule per seconde, dat nogmaals delen door een tijdseenheid geeft een maat voor een toe/afname van energieverbruik (J/s²). Zoals accelleratie ook wel wordt uitgedrukt in m/s². kWh per uur is technisch een correcte grootheid, maar is gewoon een kilowatt. kW*h/h = kW.
Een douche met een flink debiet kan prima zoiets aan warmte verbruiken.de Peer schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:56:
[...]
Ik ken alleen weinig apparaten die 11 kWh in 1 uur verbruiken. Mijn warmtepompboiler verbruikt 0,5 kWh in 1 uur.
[ Voor 11% gewijzigd door mcDavid op 20-02-2023 20:05 ]
euh... als je douched dan trek je hem dus met 11kwh leeg!de Peer schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:56:
[...]
Dat is niet hetzelfde. kWh is verbruik. kW is vermogen.
'kW per uur' bestaat niet.
[...]
Dus toch 11 kWh per uur. (niet kW!)
diskeltische lurker
1 Watt = 1 Joule/seconde, dus 11 kW/uur is dan 11 kJ/s/s oftewel 11 kJ/s^2 en ik kan me zo niet iets voorstellen waarbij Joule per seconde kwadraat klinkt als een heel zinnige eenheid.technopeuter schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:24:
Ik bedoel 11kWh dus 11kW per uur
Nee 11 kW. Niet kwh.technopeuter schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:01:
[...]
euh... als je douched dan trek je hem dus met 11kwh leeg!
kWh is een energiehoeveelheid, niet het vermogen.
Het lijkt dus om een elektrische doorstromer te gaan en niet een boiler.
[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 20-02-2023 20:11 ]
Afgezien van de eenhedendiscussieTWCRay schreef op maandag 20 februari 2023 @ 18:50:
Met een dwtw is een doorstromer minder duur in gebruik en dus (naar mijn mening) een acceptabele manier om onder een boilervat uit te komen.
Ook met een boilervat zijn er een hoop voordelen: je bent ca 30% goedkoper aan het douchen, is de boiler eerder weer op temperatuur en kan je kiezen tussen 30-100% langer douchen op hetzelfde vat of een kleiner/lichter vat waardoor bijvoorbeeld muurmontage in een trapgat een optie wordt.
Snelheid waarmee een energiecentrale kan opschakelenWilke schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:06:
en ik kan me zo niet iets voorstellen waarbij Joule per seconde kwadraat klinkt als een heel zinnige eenheid.
en Joule per seconde tot de derde de snelheid waarmee de energiecentralefabriek nieuwe centrales uitspuugt en daarmee de opschakelsnelheid verhoogt
Oh maar dat ontken ik allemaal niet. Alleen de vraag die je jezelf moet stellen is of je het waard is. Je zult de stromen moeten scheiden en daar komt toch wat (breek)werk bij kijken. Niet iedereen ziet dat zitten. Ik zou het bij een renovatie wel doen, maar als alles goed is zou ik er niet aan beginnen.. dan zou ik opzoek gaan naar zaken in mijn schil, en als ik over 5-10 jaar de badkamer beu was het dan oppakken.Proton_ schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:21:
[...]
Afgezien van de eenhedendiscussieis SWW maken bij all-electric doorgaans het meest vervelend: hoge temperatuur (dus slechte COP) en het heeft een buffervat nodig.
Met een dwtw is een doorstromer minder duur in gebruik en dus (naar mijn mening) een acceptabele manier om onder een boilervat uit te komen.
Ook met een boilervat zijn er een hoop voordelen: je bent ca 30% goedkoper aan het douchen, is de boiler eerder weer op temperatuur en kan je kiezen tussen 30-100% langer douchen op hetzelfde vat of een kleiner/lichter vat waardoor bijvoorbeeld muurmontage in een trapgat een optie wordt.
Ik heb alles redelijk in kaart om mijn woning full-electric te maken met een panasonic 5kw wp en een nader te kiezen warmtepompboiler. Als dat ding nou geen 65 dB zou produceren bij vollast had ik het nog in de praktijk kunnen brengen ook 
Misschien toch maar aan de lucht/lucht; de tvt mag niet te hoog zijn, ik verwacht hier niet 8+ jaar te wonen. Wat dat betreft is het jammer dat die CV ketel zo oud is (nefit ecomline hr), anders had ik het waarschijnlijk lekker uitgezongen.
Misschien toch maar aan de lucht/lucht; de tvt mag niet te hoog zijn, ik verwacht hier niet 8+ jaar te wonen. Wat dat betreft is het jammer dat die CV ketel zo oud is (nefit ecomline hr), anders had ik het waarschijnlijk lekker uitgezongen.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
je kunt ook een aantal warmtepompboilers op een rijtje zetten qua geluid en prestaties. ik denk dat een aantal van die apparaten ook zo in te stellen zijn dat ze op bepaalde momenten van de dag hun werk doen en niet het hele huis op de verkeerde momenten uit de slaap halen. Kijk bijvoorbeeld eens naar LG of Atlantic, maar een auer edel eau (misschien door aansluiting op de afvoerleiding van de warmptepomp?) zijn wellicht wel heel geschikt. Of had je zelf al een vergelijkend waren onderzoekje gedaan naar warmtepompboilers? Denk dat de belangrijkste vraag is hoe vaak zo'n apparaat op vollast draait op ongunstige momenten.silverball schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:40:
Ik heb alles redelijk in kaart om mijn woning full-electric te maken met een panasonic 5kw wp en een nader te kiezen warmtepompboiler. Als dat ding nou geen 65 dB zou produceren bij vollast had ik het nog in de praktijk kunnen brengen ook
Het gaat vooral om de warmtepomp voor de cv. De warmtepompboiler gaat inderdaad met wat sturing wel lukken, ik heb op het moment de Explorer V4 in het vizier, daarmee kom ik kwa geluid wel uit.HaraldBou schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:53:
[...]
je kunt ook een aantal warmtepompboilers op een rijtje zetten qua geluid en prestaties. ik denk dat een aantal van die apparaten ook zo in te stellen zijn dat ze op bepaalde momenten van de dag hun werk doen en niet het hele huis op de verkeerde momenten uit de slaap halen. Kijk bijvoorbeeld eens naar LG of Atlantic, maar een auer edel eau (misschien door aansluiting op de afvoerleiding van de warmptepomp?) zijn wellicht wel heel geschikt. Of had je zelf al een vergelijkend waren onderzoekje gedaan naar warmtepompboilers? Denk dat de belangrijkste vraag is hoe vaak zo'n apparaat op vollast draait op ongunstige momenten.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Het Sound Power Level van de panasonic 5kW is geen 65 maar 64dB. Voor berekening van het geluid op de erfgrens gebruik je trouwens de gereduceerde waarde bij Quiet Mode. Die is 59dB. Dat is het Power Level. Dan zijn er nog een paar stappen naar het Pressure Level op de erfgrens, bijvoorbeeld ivm afstand en obstakels.silverball schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:40:
Hmm dat is dan +- 2 a 3 meter vanaf beide erfgrenzen indien ik hem exact in het midden van de tuin zou plaatsen, wat niet gaat.FransvWoerkom schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:09:
[...]
Het Sound Power Level van de panasonic 5kW is geen 65 maar 64dB. Voor berekening van het geluid op de erfgrens gebruik je trouwens de gereduceerde waarde bij Quiet Mode. Die is 59dB. Dat is het Power Level. Dan zijn er nog een paar stappen naar het Pressure Level op de erfgrens, bijvoorbeeld ivm afstand en obstakels.
Dus 59dB(A) - 14 = 45dB(A) op de erfgrens in het meest gunstige geval, en dan draait hij dus niet op vol vermogen (quiet mode). Ik vind het tricky. Dat is dan nog exclusief eventuele weerkaatsing door schuttingen e.d. Maar aan de andere kant; dat is wel een stuk dichterbij !
[ Voor 3% gewijzigd door silverball op 22-02-2023 13:21 ]
En wellicht kan er nog een omkasting omheen die het geluid dempt? Als ik google naar "warmtepomp geluid dempen omkasting" vind ik best wat. Op het eerste gezicht niet goedkoop, maar er lijkt veel mogelijk.
[ Voor 9% gewijzigd door JeroenH op 22-02-2023 13:26 ]
Klopt ja, ik had ze gezien. De prijs houdt mij een beetje tegen op het moment, maar het is een optie.JeroenH schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:25:
En wellicht kan er nog een omkasting omheen die het geluid dempt? Als ik google naar "warmtepomp geluid dempen omkasting" vind ik best wat. Op het eerste gezicht niet goedkoop, maar er lijkt veel mogelijk.
Ik heb mijn pana nog nooit op vollast horen draaien, sterker nog ik hoor alleen een licht geruis als ik ernaast sta.
Bovendien is Panasonic, in ieder geval op papier, niet de stilste.
Interessante luistermomenten zijn SWW bereiding en defrosts.
Welk merk is dat dan wel?Proton_ schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:32:
Bovendien is Panasonic, in ieder geval op papier, niet de stilste.

@silverball
Ik had deze cijfers paraat, 54 dB(A) voor de 5 kW unit.
In fluistermode 46 dB(A).
(geluidsvermogen onderaan)
Ik had deze cijfers paraat, 54 dB(A) voor de 5 kW unit.
In fluistermode 46 dB(A).
(geluidsvermogen onderaan)
/f/image/yfPZbkcqg21OqOBcQTlaN5hm.png?f=fotoalbum_large)
De transitie naar elektrische auto heeft ook het voordeel dat we minder energie verbruiken, tot wel 4x. Natuurlijk moeten we die elektriciteit zo duurzaam mogelijk opwekken.
Bron WattisDuurzaam
Hét voordeel van een elektrische auto is zijn efficiëntie. Gemiddeld over 13 modellen rijdt een elektrische auto in de praktijk zo’n 5,1 kilometer per kWh, met uitschieters tot boven de 6 km/kWh.
In een liter benzine of diesel en een kilo CNG zit zo’n 10 kWh aan energie, LPG bevat per liter grofweg 7,5 kWh en waterstof per kilo bijna 40 kWh. Met deze waarden gekoppeld aan het gemiddelde praktijkverbruik van auto’s op benzine, diesel, LPG en CNG (Autoweek) en de Toyota Mirai op waterstof kunnen we ook qua verbruik appels met appels vergelijken.

En deze column is ook leuk om te lezen.
Bron WattisDuurzaam
Hét voordeel van een elektrische auto is zijn efficiëntie. Gemiddeld over 13 modellen rijdt een elektrische auto in de praktijk zo’n 5,1 kilometer per kWh, met uitschieters tot boven de 6 km/kWh.
In een liter benzine of diesel en een kilo CNG zit zo’n 10 kWh aan energie, LPG bevat per liter grofweg 7,5 kWh en waterstof per kilo bijna 40 kWh. Met deze waarden gekoppeld aan het gemiddelde praktijkverbruik van auto’s op benzine, diesel, LPG en CNG (Autoweek) en de Toyota Mirai op waterstof kunnen we ook qua verbruik appels met appels vergelijken.

code:
1
2
3
4
| Een C-segment auto met benzinemotor 12.900 kWh Een C-segment auto met elektromotor 2.845 kWh Een gemiddeld Nederlands huishouden ‘op gas’ 18.940 kWh Een gemiddeld Nederland huishouden ‘gasloos’ 8.750 kWh |
[ Voor 17% gewijzigd door ZuinigeRijder op 22-02-2023 16:55 ]
Dat voordeel valt bijna geheel weg als een kWh veel duurder is dan een kWh uit een liter brandstofZuinigeRijder schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:48:
De transitie naar elektrische auto heeft ook het voordeel dat we minder energie verbruiken, tot wel 4x. Natuurlijk moeten we die elektriciteit zo duurzaam mogelijk opwekken.
Bron WattisDuurzaam
[Afbeelding]
code:
1 2 3 4 Een C-segment auto met benzinemotor 12.900 kWh Een C-segment auto met elektromotor 2.845 kWh Een gemiddeld Nederlands huishouden ‘op gas’ 18.940 kWh Een gemiddeld Nederland huishouden ‘gasloos’ 8.750 kWh

Dat stikstof tast blijkbaar ook je hersens aan 
Op zo’n manier kunnen we nooit verduurzamen…
https://www.ad.nl/binnenl...uw-en-industrie~aaeae0ed/
https://www.ad.nl/binnenl...lijke-maatregel~a2d85e14/
https://www.ad.nl/binnenl...lijke-maatregel~a2d85e14/
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Dit is gewoon nalatigheid van de overheid in de afgelopen 30 jaar. En een uitzonderingspositie is leuk, maar niet echt haalbaar. Hooguit kun je het hebben over een voorrangspositie, waarbij vrijgekomen stikstof met voorrang naar de netbeheerders gaat. Overige geitenpaadjes zijn inmiddels wel dichtgeprocedeerd door de MOB.DutchWing schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 19:41:
Dat stikstof tast blijkbaar ook je hersens aan
Storm in een glas water dit. De warmtepomp waarmee ze gerekend hebben, is er één met R410a als koelmiddel. Tegenwoordig worden meer en meer warmtepompen met R32 (600x minder impact) afgeleverd, of zelfs met R290 (propaan, 2000x minder impact). Deze stoffen hebben vele malen minder impact op het milieu. Het is me een raadsel waarom ze met een R410a warmtepomp zijn begonnen, en eveneens waarom ze hier nu pas achterkomen. Maar dit probleem is weg zodra ze een andere warmtepomp ook gaan doorrekenen.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Ik redeneer nu niet in geld, met miljoenen EV's is er veel minder energie benodigd. Nog beter is om minder te rijdenWolly schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 19:06:
[...]
Dat voordeel valt bijna geheel weg als een kWh veel duurder is dan een kWh uit een liter brandstof

De enige manier om miljoenen EV’s te krijgen is door een financieel voordeel.ZuinigeRijder schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:02:
[...]
Ik redeneer nu niet in geld, met miljoenen EV's is er veel minder energie benodigd. Nog beter is om minder te rijden
Het voordeel van EV is dat je elektriciteit op vele manieren kan opwekken en in prijs nogal kan dalen (denk dynamisch laden op een winderige nacht of midden op een zonnige dag). Benzine wordt nooit spot goedkoop want dan verdienen de olieproducerende landen niks. De financiële voordelen aan EV gaan het op (korte) termijn hoe dan ook winnen van ICE, precies omdat het 4x efficiënter is. En dan laten we andere kosten (onderhoud etc) nog buiten beschouwing.
Zelfs met m'n huidige lomp dure 55 ct/kWh publiek laden haal ik nu in de winter 10 ct/km, wat een ICE nu alleen kan evenaren met een verbruik lager dan 5,4 L/100 km. Ik denk dat in de winter niet veel auto's dat doen in de praktijk, op volledig onvergelijkbare miniautootjes of zo na. En dan nog, zodra je tegen 15 ct/kWh (0 ct/kWh kale prijs) gaat laden is er geen enkele ICE die het kan evenaren.
Zelfs met m'n huidige lomp dure 55 ct/kWh publiek laden haal ik nu in de winter 10 ct/km, wat een ICE nu alleen kan evenaren met een verbruik lager dan 5,4 L/100 km. Ik denk dat in de winter niet veel auto's dat doen in de praktijk, op volledig onvergelijkbare miniautootjes of zo na. En dan nog, zodra je tegen 15 ct/kWh (0 ct/kWh kale prijs) gaat laden is er geen enkele ICE die het kan evenaren.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Een financieel voordeel op eigendom. Want een voordeel dat maar 4-5jaar duurt en dan weer de export in gaat is niet echt een lange termijn visie.Wolly schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:12:
[...]
De enige manier om miljoenen EV’s te krijgen is door een financieel voordeel.
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Los van de rest van je post; ik denk dat je het verbruik van een ICE een beetje overschat.Termy schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 23:27:
Mijn verbruik de afgelopen 4.500 km was volgens de boordcomputer 1:21,2 ofwel 4,7L/100 km. Dat is een Polo uit 2018. Voorheen reed ik in een Octavia uit 2009, met gemiddeld 1:19 ofwel 5,2 L/100 km. Daarvoor reed ik een Civic uit 2000, daarmee haalde ik 1:17 ofwel 5,9 L/100 km.
Ik heb overigens nog nooit een groot verschil gemerkt tussen zomer of winter, misschien dat een ICE 's winters juist wel zuiniger rijd omdat de lucht dichter is (en dus meer zuurstof bevat per liter) waardoor je een betere verbranding hebt?
En voordat je gaat zeggen dat ik 80 rijd direct achter een vrachtwagen; nope. Gewoon 107 op de cruise op de snelweg en 87 op de provinciale wegen. Wel in het noord / oosten van het land, dus nooit file.
Allen benzine overigens, ik heb ook wel eens een Exeo st gereden op diesel, retour Parijs (bijna 1.200 km) op één tank was goed te doen met bijna 1:25 ofwel circa 4 L/100km.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.
Dit is de kroeg, een moderatie-arm topic. Dat wil niet zeggen dat je alles kan zeggen; keep it clean.