Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Ik mail met hem..koevlaas2 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:06:
[...]
Ik heb Hajeetje nog op whatsapp, dus die laat ik het weten (hij leest dacht ik niet meer mee).
Heeft andere hobby's en een beetje klaar hier...
Maar chicken?
Zou jij de stooklijn omhoog gooien?
Of de shift gebruiken?
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Hij las nog een tijdje mee onder een ander account. Mis de beste man wel een beetjekoevlaas2 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:06:
[...]
Ik heb Hajeetje nog op whatsapp, dus die laat ik het weten (hij leest dacht ik niet meer mee).
Reminds me, @Ramon_1984 lees jij nog mee?
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Ta 45. Nadeel is dat ik mijn 15mm uponor nog niet aan heb gepast/nog nooit gedaan dus ga dit niet in de winter proberen. Met als resultaat een lage flow in de vloer. Of ik nu 30 of 45 graden aanvoer heb , mijn retour is nog nooit hoger geweest dan 27 graden (direct uit de vloer).Japie.G schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:06:
[...]
Poh 45 graden de vloer in. Das lekker warm aan de voetjes
Tenzij iemand uit de omgeving Den Bosch mij hier een keer mee wil helpen
[ Voor 7% gewijzigd door Twan dz op 04-02-2021 21:17 ]
In principe is je stook lijn toch goed? Misschien alleen nog fine tunen en verder door trekken naar -20.Dylantje2 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:09:
[...]
Ik mail met hem..
Heeft andere hobby's en een beetje klaar hier...
Maar chicken?
Zou jij de stooklijn omhoog gooien?
Of de shift gebruiken?
Enige waar ik bang voor ben is aan vriezen van de sneeuw
1 PVoutput . Dongen NB
Ik ben wel benieuwd of het nog spannend word bij Tennet.reneeke1970 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:16:
[...]
In principe is je stook lijn toch goed? Misschien alleen nog fine tunen en verder door trekken naar -20.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Wat zou de max TA zijn voor een verlengde stooklijn?reneeke1970 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:16:
[...]
In principe is je stook lijn toch goed? Misschien alleen nog fine tunen en verder door trekken naar -20.
Ik denk dat een paar platen hout je probleem oplossen..
Als je zorgt dat de sneeuw niet binnen de eerste 50 cm valt, heb je vrije lucht.
Dus een plaat met wat pootjes of een lange plaat boven de aanzuig en uitblaas, geeft een dak
Daaronder vrije ruimte:
https://www.google.com/se...oECAEQLQ&biw=1730&bih=852
Daar lig ik niet wakker van. WAF al dekens naar beneden gehaald hahahaah
[ Voor 3% gewijzigd door Dylantje2 op 04-02-2021 21:40 ]
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Liander hier in KAN gebeid helemaal...koevlaas2 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:22:
[...]
Ik ben wel benieuwd of het nog spannend word bij Tennet.
Heb nog spul staan, maar als het zo koud is ga ik het niet doen..
Tennet dat is de landelijke hoogspanningsboer.Dylantje2 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:29:
[...]
Liander hier in KAN gebeid helemaal...
Heb nog spul staan, maar als het zo koud is ga ik het niet doen..
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ik ken jou hele ta niet, gewoon de lijn door trekken die je nu hebt.Dylantje2 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:28:
[...]
Wat zou de max TA zijn voor een verlengde stooklijn?
Ik denk dat een paar platen hout je probleem oplossen..
Als je zorgt dat de sneeuw niet binnen de eerste 50 cm valt, heb je vrije lucht.
Dus een plaat met wat pootjes of een lange plaat boven de aanzuig en uitblaas, geeft een dak
Daaronder vrije ruimte:
https://www.google.com/se...oECAEQLQ&biw=1730&bih=852
Daar lig ik niet wakker van. WAF al dekens naar beneden gehaald hahahaah
Wacht eerst maar af, misschien valt het allemaal wel mee.
@koevlaas2 tennet boeit dat beetje stroom niet hoor, zit vlak bij de amer centrale dus....
En anders start ik de Honda.....
1 PVoutput . Dongen NB
https://vscope.at/heizkur...5&sollWert_2=&atCheck_2=0reneeke1970 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:48:
[...]
Ik ken jou hele ta niet, gewoon de lijn door trekken die je nu hebt.
Wacht eerst maar af, misschien valt het allemaal wel mee.
@koevlaas2 tennet boeit dat beetje stroom niet hoor, zit vlak bij de amer centrale dus....
En anders start ik de Honda.....
Verlengt op de max...
En dan kan ik shift 5+ nog..
En anders tegen de de dikke kont aan kruipen
Ja ja, denk dat jij gewoon je hout aansteekt hahaDylantje2 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:52:
[...]
https://vscope.at/heizkur...5&sollWert_2=&atCheck_2=0
Verlengt op de max...
En dan kan ik shift 5+ nog..
En anders tegen de de dikke kont aan kruipen
1 PVoutput . Dongen NB
Directeur is al aan het sjouwen...reneeke1970 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:09:
[...]
Ja ja, denk dat jij gewoon je hout aansteekt haha
Van houthok naar de garage, want ja 20 cm kan ze er niet meer doorheen..
Goed voor haar corona kilo's sportschool zit dicht
En maar zeuren, jij blijft rustig.. gaat dat wel goed komen enz enz enz
Ach dan tap ik hem toch af. nou had je toen moeten horen hahahahaah
Ik wordt eerder een beetje opgewonden. Sinds eind vorig jaar is hier de situatie eindelijk echt warmtepomp-ready. Met vloerverwarming en fatsoenlijke isolatie.ID-College schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:43:
Nou volgens.. volgende week -5 en -7.. worden er al mensen zenuwachtig?
Voorgaande drie winters had ik nog radiatoren en koude enkelsteens muren. Bij 0 graden overdag zat de stook lijn al op 55 graden.
Nu staat de stooklijn ingesteld op van 24 tot 37 graden (bij resp 20 graden en - 15 graden buitentemperatuur). Het wordt komende dagen dus een grote leerschool.
- staat de stooklijn goed? Of moet deze omhoog, danwel omlaag?
- is de vloerverwarming voldoende om het in ons huis uit 1902 comfortabel te houden bij elke temperatuur? Of moeten we misschien nog een convector plaatsen?
- wat wordt het verbruik?
- wat doet de bijverwarming
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Hoezo, bijverwarming? Heb je dat liggen, en wat? Of bedoel je e-kacheltjes?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
1 fase in huis, met eea wat prik verbruikt, en 2to1 fase in de pomp.
Wat bedoel je precies?Dylantje2 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 07:09:
Ik ben ook erg benieuwd naar de 1 fase MAX gebruikers...
1 fase in huis, met eea wat prik verbruikt, en 2to1 fase in de pomp.
Hier is de 9,0 kW monoblock op 1 fase aangesloten. De 3 fase aansluiting is voor het elektrisch element in de binnenunit. Het element is uitgeschakeld voor verwarming.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Mensen me 1 fase in huis.Joris748 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 07:18:
[...]
Wat bedoel je precies?
Hier is de 9,0 kW monoblock op 1 fase aangesloten. De 3 fase aansluiting is voor het elektrisch element in de binnenunit. Het element is uitgeschakeld voor verwarming.
elektrisch koken
Thuiswerken, met extra kacheltje
Koffiezet
magnetron
wpb
wp en backupheater doorgelusd
Wasmachine
afwas
Enz enz
Heb je 3 fase dan minder problemen
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
https://vscope.at/heizkur...5&sollWert_2=&atCheck_2=0Japie.G schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 07:30:
Is er ergens heel snel een tootlje waar je 4 punts stooklijn kan invullen en dan de Ta oo elke tbuiten kan zien? (Dan hoef ik niet telkens te rekenen🤣)
Denk dat vooral het gebruik flink gaat toenemen ja.. wss ook veel defrosts. Gelukkig VV hier en alles is nageisoleerd dus heb er wel vertrouwen inIvow85 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:46:
[...]
Ik wordt eerder een beetje opgewonden. Sinds eind vorig jaar is hier de situatie eindelijk echt warmtepomp-ready. Met vloerverwarming en fatsoenlijke isolatie.
Voorgaande drie winters had ik nog radiatoren en koude enkelsteens muren. Bij 0 graden overdag zat de stook lijn al op 55 graden.
Nu staat de stooklijn ingesteld op van 24 tot 37 graden (bij resp 20 graden en - 15 graden buitentemperatuur). Het wordt komende dagen dus een grote leerschool.
- staat de stooklijn goed? Of moet deze omhoog, danwel omlaag?
- is de vloerverwarming voldoende om het in ons huis uit 1902 comfortabel te houden bij elke temperatuur? Of moeten we misschien nog een convector plaatsen?
- wat wordt het verbruik?
- wat doet de bijverwarming
Verbruik wordt hoger, maar defrost zal mee vallen. Rondom vriespunt heb je veel hogere luchtvochtigheid. Ruim onder vriespunt gaat de luchtvochtigheid rap omlaag.ID-College schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 08:11:
[...]
Denk dat vooral het gebruik flink gaat toenemen ja.. wss ook veel defrosts. Gelukkig VV hier en alles is nageisoleerd dus heb er wel vertrouwen in
Ik bedoel de elektrische elementen in de WP. Die worden door Nefit de bijverwarming genoemd. In werkelijkheid heeft die 'bijverwarming' met 9kW meer vermogen dan het 7kW via de compressor kan leveren.Naalroc schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:49:
[...]
Hoezo, bijverwarming? Heb je dat liggen, en wat? Of bedoel je e-kacheltjes?
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Defrosts zullen bij goede vorst idd wel meevallen.Noord27 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 08:22:
[...]
Verbruik wordt hoger, maar defrost zal mee vallen. Rondom vriespunt heb je veel hogere luchtvochtigheid. Ruim onder vriespunt gaat de luchtvochtigheid rap omlaag.
Afhankelijk van de opstelling van de buitenunit en de windrichting zullen we hier en daar wel moeten letten op de stuifsneeuw die voorspeld is. Dat kan natuurlijk ook de luchtstroom bij de WP belemmeren.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Hier een één fase huishouding met all electric. Gaat prima, allen bij koken (pitten op max, oven opwarmen en waterkoker van 3kW) schiet het verbruik weleens richting de 8000W (da's zo'n beetje de max bij 35A). Maar dat duurt nooit echt lang.Dylantje2 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 07:22:
[...]
Mensen me 1 fase in huis.
elektrisch koken
Thuiswerken, met extra kacheltje
Koffiezet
magnetron
wpb
wp en backupheater doorgelusd
Wasmachine
afwas
Enz enz
Heb je 3 fase dan minder problemen
De WPB gebruikt max zo'n 700W, dus dat is echt het probleem niet. De warmtepomp zelf (LL) heeft geen back-up element, dus dat gaat eigenlijk ook prima. Die komt zelden boven de 1,5kW opgenomen vermogen.
Enfin, we gaan het meemaken. Ben benieuwd. Als ik geen bericht meer schrijf ligt de hoofdzekering eruit
Een defrost (3kW) terwijl op diezelfde fase een ander apparaat voluit gaat (waterkoker, vaatwasser, wasmachine, ...) gaat soms op het randje. Dan blijkt verdelen een kunst, maar voorkomen is onmogelijk.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Yep, eerlijk gezegd wel. Mijn warmtepompboiler staat in een schuurtje en is net voor de zomer geplaatst. Ik was van plan het schuurtje te isoleren, maar dat is er niet van gekomen (vanwege schouder uit de kom die geopereerd moest worden). Ik ga de waterleidingen zo nog even omwikkelen met een verwarmingslint en daarna goed inpakken met isolatiebuis. Zou het zin hebben om de boiler in te pakken met glaswol en kippengaas (aan de buitenkant)?ID-College schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:43:
When life gives you lemons, start a battery factory
Die boiler is toch gewoon geïsoleerd van zichzelf?KabouterSuper schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:14:
[...]
Yep, eerlijk gezegd wel. Mijn warmtepompboiler staat in een schuurtje en is net voor de zomer geplaatst. Ik was van plan het schuurtje te isoleren, maar dat is er niet van gekomen (vanwege schouder uit de kom die geopereerd moest worden). Ik ga de waterleidingen zo nog even omwikkelen met een verwarmingslint en daarna goed inpakken met isolatiebuis. Zou het zin hebben om de boiler in te pakken met glaswol en kippengaas (aan de buitenkant)?
Extra isolatie heeft absoluut zin, zeker als je het apparaat in een ruimte plaatst die niet in de binnenschil van de woning zit. Ik heb mijn wpb ook omwikkeld met glaswoldekens en als ik mijn hand tussen boiler en isolatie steek voel je duidelijk dat het daar stukken warmer is.KabouterSuper schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:14:
[...]
Yep, eerlijk gezegd wel. Mijn warmtepompboiler staat in een schuurtje en is net voor de zomer geplaatst. Ik was van plan het schuurtje te isoleren, maar dat is er niet van gekomen (vanwege schouder uit de kom die geopereerd moest worden). Ik ga de waterleidingen zo nog even omwikkelen met een verwarmingslint en daarna goed inpakken met isolatiebuis. Zou het zin hebben om de boiler in te pakken met glaswol en kippengaas (aan de buitenkant)?
Ik zit er nu over na te denken hoe ik de bovenste (plastic) kap van de boiler ga isoleren aangezien deze bij buitentemperaturen <5 dezelfde temperatuur aanneemt.
Goede tip, thanks! Staat jouw boiler ook buiten de binnenschil?Wolly schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:33:
[...]
Extra isolatie heeft absoluut zin, zeker als je het apparaat in een ruimte plaatst die niet in de binnenschil van de woning zit. Ik heb mijn wpb ook omwikkeld met glaswoldekens en als ik mijn hand tussen boiler en isolatie steek voel je duidelijk dat het daar stukken warmer is.
Ik zit er nu over na te denken hoe ik de bovenste (plastic) kap van de boiler ga isoleren aangezien deze bij buitentemperaturen <5 dezelfde temperatuur aanneemt.
Bij mij is de bovensta kap plat (Atlantis Explorer 4). Ik denk dat ik een stuk pirplaat op maat ga zagen (met uitsparingen voor de aan- en afvoer. Met wat aluminiumtape rond de pirplaat heb ik dan een mooi petje. Dan alleen nog even uitzoeken hoe ik het petje vast trek aan de boiler. Een paar bakstenen of kratten bier erop zetten zou kunnen, maar misschien is vasttapen met de aluminiumtape wel beter.
Thermostaat wat hoger zetten?Aziraphale schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 08:49:
Ik vind hem wel Interessant worden met mijn Elga-tje en voor het eerst echte kou en vloerverwarming. Nu vlak boven 0 redt hij het nog alleen en onder 0 heb ik natuurlijk de ketel, maar ik durf de houtkachel eigenlijk niet meer aan te steken omdat dan de vloer zoveel afkoelt. 😳
Hij staat in een stookhok op zolder, waar ik eigenlijk geen warmte nodig heb dus die mag de boiler zelf houdenKabouterSuper schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:55:
[...]
Goede tip, thanks! Staat jouw boiler ook buiten de binnenschil?
Hier ook een Atlantic Explorer, v3.Bij mij is de bovensta kap plat (Atlantis Explorer 4). Ik denk dat ik een stuk pirplaat op maat ga zagen (met uitsparingen voor de aan- en afvoer. Met wat aluminiumtape rond de pirplaat heb ik dan een mooi petje. Dan alleen nog even uitzoeken hoe ik het petje vast trek aan de boiler. Een paar bakstenen of kratten bier erop zetten zou kunnen, maar misschien is vasttapen met de aluminiumtape wel beter.
Trouwens, in dit topic zitten de experts
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning
Gewoon ouderwetse smeltzekeringen.B-lex schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:06:
Zolang je dan maar automaten hebt en geen smelt als hoofdzekering kan je de boel zelf weer ingeschakelen. Anders mag je nog een uur wachten tot de netbeheerder komt.
Ombouwen naar automaten door de netbeheerder scheen meer dan 1000 euro te kosten.
Ik heb mijn WP-boiler in de kelder staan, waar de temperatuur varieert van ca 10°C in de winter tot ca 19°C in de zomer. De watertemperatuur staat op 52°C.KabouterSuper schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:14:
[...]
De WP-boiler had aan stilstandsverlies in eerste instantie ca 20 kWh (elektrisch) per maand.
Ik heb de boiler later aanvullend geïsoleerd en zit nu op ca 10 kWh (elektrisch) per maand.
Deze getallen zijn jaargemiddelden. Immers in de winter zijn de verliezen wat hoger dan in de zomer.
Zwerius Kriegsman
Dan is naar 3-F goedkoper, dan doen ze meteen ombouwen naar automaten als je het lief vraagt aan de monteursjimmie schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:06:
[...]
Gewoon ouderwetse smeltzekeringen.
Ombouwen naar automaten door de netbeheerder scheen meer dan 1000 euro te kosten.
Alleen moet je dan je mk ook aanpassen ;-)_Piwi_ schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:11:
[...]
Dan is naar 3-F goedkoper, dan doen ze meteen ombouwen naar automaten als je het lief vraagt aan de monteur(Enexis)
Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600
De hoofdschakelaar... Kost je een paar tientjes als je al automaten hebt. Het is in de meeste gevallen een win-win situatie. Moderne nieuwe meterkast, 3-fase en automaten als hoofdzekering.HammieDuDe schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:12:
[...]
Alleen moet je dan je mk ook aanpassen ;-)
Ik ging van 1 naar 3-fase. Ik vroeg het nog aan de monteur en die vertelde me dat dat een dikke 1000 (ik meen 1500) meer kostte. Enfin, we zien het nu wel, ga me daar even niet druk om maken. Schijnt dat automaten er dan juist wel weer veel sneller uit klappen terwijl de trage normale zekeringen heel lang doorgaan._Piwi_ schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:11:
[...]
Dan is naar 3-F goedkoper, dan doen ze meteen ombouwen naar automaten als je het lief vraagt aan de monteur(Enexis)
Klopt, ik had een hele oude flex ( zo'n bakelieten ding ), die heb ik moeten verkopen omdat ik hem in een huis met automaten ( netbeheerder ) niet meer aan de gang krijg zonder hem een zwiep te geven op de bestrating ;-)sjimmie schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:15:
[...]
Ik ging van 1 naar 3-fase. Ik vroeg het nog aan de monteur en die vertelde me dat dat een dikke 1000 (ik meen 1500) meer kostte. Enfin, we zien het nu wel, ga me daar even niet druk om maken. Schijnt dat automaten er dan juist wel weer veel sneller uit klappen terwijl de trage normale zekeringen heel lang doorgaan.
Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600
Netbeheerder rekent een vast tarief voor 1 naar 3 fasen. Kost ongeveer €250,- exclusief nieuwe meterkast. En krijg je automaten inderdaad die je zelf kan resetten. Montagekosten zijn ook ongeveer €250,- voor de meterkast.sjimmie schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:15:
[...]
Ik ging van 1 naar 3-fase. Ik vroeg het nog aan de monteur en die vertelde me dat dat een dikke 1000 (ik meen 1500) meer kostte. Enfin, we zien het nu wel, ga me daar even niet druk om maken. Schijnt dat automaten er dan juist wel weer veel sneller uit klappen terwijl de trage normale zekeringen heel lang doorgaan.
[ Voor 5% gewijzigd door Noord27 op 05-02-2021 10:26 ]
Van 1 naar 3 kostte inderdaad zo'n 250 euro. Hun deel bestond al uit 3-fase dus 2 smeltzekeringen erbij en wat draden aanpassen. Automaten zat er echt niet bij in hoor. Wat ik zei, dat vroeg ik nog specifiek en kostte echt fors meer.Noord27 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:23:
[...]
Netbeheerder rekent een vast tarief voor 1 naar 3 fasen. Kost ongeveer €250,- exclusief nieuwe meterkast. En krijg je automaten inderdaad die je zelf kan resetten. Montagekosten zijn ook ongeveer €250,- voor de meterkast.
Maar niet relevant voor dit topic.
Je moet het niet aan de belmiep vragen maar aan de monteur als die bij je is (nadat je hem een bakkie koffie hebt aangeboden). Maargoed, niet iets voor dit topicsjimmie schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:31:
[...]
Van 1 naar 3 kostte inderdaad zo'n 250 euro. Hun deel bestond al uit 3-fase dus 2 smeltzekeringen erbij en wat draden aanpassen. Automaten zat er echt niet bij in hoor. Wat ik zei, dat vroeg ik nog specifiek en kostte echt fors meer.
Het is off topic inderdaad..sjimmie schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:31:
[...]
Van 1 naar 3 kostte inderdaad zo'n 250 euro. Hun deel bestond al uit 3-fase dus 2 smeltzekeringen erbij en wat draden aanpassen. Automaten zat er echt niet bij in hoor. Wat ik zei, dat vroeg ik nog specifiek en kostte echt fors meer.
Hier moest er een volledig nieuwe kabel vanuit halverwege de straat verderop moeten worden gelegd. Waren met 8 man tegelijk bezig. Alsnog, vast tarief hoor bij Exenis. Meestal is het 2 kabels bij prikken. Soms moet de straat open.
In het vorige bericht zei ik dat ik het aan de monteur vroeg. En ja de koffie was geregeld._Piwi_ schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:32:
[...]
Je moet het niet aan de belmiep vragen maar aan de monteur als die bij je is (nadat je hem een bakkie koffie hebt aangeboden). Maargoed, niet iets voor dit topic
Het COP van de vloerverwarming gaat omhoog door lagere Ta en het maakt de verwarmingsinstallatie minder complex (geen 3-wegs kraan)?
Het volgende zou je dan gebruiken om alles zelf te doen:
- Panasonic Monoblock voor vloerverwarming
- (vraaggestuurde) D ventilatie unit
- Atlantic Explorer V4 voor SWW (invoer van Explorer aansluiten op uitvoerskanaal van ventilatieunit voor hogere COP)
Hier heb ik dat voorstel ook serieus overwogen maar niet gedaan omdat we bang waren dat de SWW WP in huis teveel geluid zou gaan produceren en omdat de ruimte wat beperkt is.
Ik heb gekozen voor een Edel Auer Eau die zijn warmte uit de vloer haalt om de installatie nog simpeler te houden en het WTW systeem niet te storen. Maar met een Atlantic moet het ook prima kunnen.
[ Voor 17% gewijzigd door Wuursj op 05-02-2021 11:14 ]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Ik ga die Edel Auer Eau wel eens bekijken. Die lijkt me ook zeer interessant.
Dat zal hem waarschijnlijk ook worden._Piwi_ schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:59:
[...]
Thermostaat wat hoger zetten?Blijft je VV gewoon aanstaan.
[ Voor 22% gewijzigd door Aziraphale op 05-02-2021 11:10 ]
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Ja eigenlijk wel.ID-College schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:43:
De hele installatie is gedimensioneerd op op huis ná complete verbouwing. En daar zijn we nog niet. Dus nog geen wand en vloer isolatie, kierend raam op de eerste en nog radiatoren... Niet een ideale situatie voor komende week dus.
Tot nu toe was het goed te doen deze winter al is de kwh/graaddag nog op zijn minst 'matig' te noemen met 0,99kwh/graaddag. Echter veel over qua capaciteit was er niet. Plan is om de nachtverlaging maar helemaal uit te doen en de max Ta te verhogen naar 50 graden. En niet te veel te kijken naar de kwh meters. Electrische back-up wil ik wel nog even uit laten.
Gelukkig is er nog een pelletkachel als back-up...
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Die lagere COP is alleen van toepassing tijdens een SWW-run. Hoeveel runs verwacht je? In de praktijk doet de WP hier op zaterdag een legionellarun (ca 90 minuten) en op woensdag, donderdag en vrijdag een gewone run (ca 30 minuten). Voor de overige tijd volgt hij gewoon de stooklijn met een lage Ta..phoz schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:53:
Is het een gek idee om twee warmtepompen te installeren om vloerverwarming en SWW te scheiden zonder gebruik te maken van subsidies (Belgie)?
Het COP van de vloerverwarming gaat omhoog door lagere Ta en het maakt de verwarmingsinstallatie minder complex (geen 3-wegs kraan)?
- Atlantic Explorer V4 voor SWW (invoer van Explorer aansluiten op uitvoerskanaal van ventilatieunit voor hogere COP)
Ik vind overigens een 3-weg klep minder complex dan een extra installatie voor SWW
[ Voor 7% gewijzigd door Joris748 op 05-02-2021 11:45 ]
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
/f/image/MK2Md1ZxKEi1mRJILGA6vnun.png?f=fotoalbum_large)
https://www.klimaatexpert...sch/cop-scop-en-rendement
Ik baseerde me op deze grafiek waar je toch een redelijke temperatuursafhankelijkheid kan zien van je COP.
Als je dan je verwarming bijvoorbeeld bij een Ta van 30°C bij 7°C buiten een verschil van COP 5 vs 3,5.
Gebruik je niet je WP om je boilervat op 45°C te houden en je 3 wegsklep om de aanvoerstemperatuur van de vloerverwarming te regelen zodat je bij een constante flow een bepaald vermogen kan afleveren?
Bij Nefit stel je een minimale temperatuur voor SWW in. De WP start een SWW run, als de temperatuur onder die minimale temperatuur zakt. De run wordt gestopt als de maximum ingestelde SWW temperatuur wordt bereikt. De 3-weg klep schakelt tussen SWW- en verwarmingsbedrijf. Tijdens een SWW run is er volgens mij geen warm water voor verwarming beschikbaar..phoz schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:18:
[Afbeelding]
https://www.klimaatexpert...sch/cop-scop-en-rendement
Ik baseerde me op deze grafiek waar je toch een redelijke temperatuursafhankelijkheid kan zien van je COP.
Als je dan je verwarming bijvoorbeeld bij een Ta van 30°C bij 7°C buiten een verschil van COP 5 vs 3,5.
Gebruik je niet je WP om je boilervat op 45°C te houden en je 3 wegsklep om de aanvoerstemperatuur van de vloerverwarming te regelen zodat je bij een constante flow een bepaald vermogen kan afleveren?
Edit: Ik heb een geïntegreerde 190 liter boiler. SWW is ingesteld op Tmin=36 °C en Tmax=42 °C.
[ Voor 5% gewijzigd door Joris748 op 05-02-2021 12:49 ]
Ik ben wel erg benieuwd maar maak me geen zorgen. Ons warmteverlies zit rond de 5kw en de Loria 8kw levert bij -10 nog 5,6kw met 35 graden water.
Denk wel dat voor het eerst boven de jaga's aan zullen gaan als het langer koud blijft. Nu is het boven nog 17-18 graden.
[ Voor 58% gewijzigd door Bo0bz op 05-02-2021 12:49 ]
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Vertel, ik ben van plan iets soortgelijks te doen.Aziraphale schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:09:
[...]
Dat zal hem waarschijnlijk ook worden.Andere optie is de boel WAR laten draaien, maar de vorige keer dat ik dat probeerde ging hij wel heel erg met de ketel aan de gang...
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PJSg725ndxuIGnLwoQIXoTop.jpg?f=user_large)
m.b.t. stilstaandverlies merk ik ook zon 2 graden verschil. Dus het helpt wel.
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
En (uitgaande van anderhalf uur om SSW te verwarmen) kan je je warmtepomp 1.5/24=6% lichter uitvoeren. Deze hoeft namelijk de (vloer)verwarming niet te onderbreken voor SWW. Scheelt ook weer uitleggen aan je partner en kinderen waarom de vloertegels koud aanvoelen nadat iedereen gedoucht heeft..phoz schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:53:
Is het een gek idee om twee warmtepompen te installeren om vloerverwarming en SWW te scheiden zonder gebruik te maken van subsidies (Belgie)?
Chique gedaan. Ik probeer mezelf los te rukken van de laptop om aan de slag te gaan met isolatie (tegenargument: ik moet het gasverbruik, de co2 waarden en de crypto-wallets ook in de gaten houden).Possible schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 13:28:
@KabouterSuper Hier mijn boiler die in de garage staat. Deze was voor kort (voor de zomer) ook niet geïsoleerd. Toen had hij wel moeite met temperaturen omdat het daar soms 0 graden was. Nu het geïsoleerd is een graad of 6-7. Ik heb er nu ook een elektrische kachel van 400 watt opgehangen voor de extreme dagen.
[Afbeelding]
m.b.t. stilstaandverlies merk ik ook zon 2 graden verschil. Dus het helpt wel.
Veel, ga uit van -50% vermogen! Ik heb het getest en bij wat koudere temperaturen leverde de ACE maximaal een kW of 4 ipv 6 en hoger.thafusion schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:03:
Hier draait de Elga 6kW standaad in stille modus in de nacht, wellicht dat ik dat moet gaan aanpassen volgende week. Kan in de documentatie niet direct terugvinden wat de impact hiervan is op het vermogen.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Aankomend weekend wordt het heel erg koud met harde wind en veel sneeuw. Mijn verwachting is dat er vanaf zondag een heleboel berichten in de diverse warmtepomptopics voorbij komen over problemen met de kou en het niet warm kunnen houden van het huis.
Misschien is het op voorhand interessant om tips/trucs uit te wisselen in 1 algemeen topic om deze forse kou door te komen.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Die opstelling had ik ook. Werkt prima. Maar een monoblok met 3 weg klep en SWW vat is net zo duur (wellicht zelfs goedkoper). Plus je hebt geen compressor geluid van je boiler vat in je schil. Daarom opteer ik in de toekomst voor een warmtepomp met los boilervat. Zeker als je aardig wat SWW voorraad wilt is een net wat groter vat wenselijk. De meerprijs was ik zie in offertes voor een 300 liter RVS boilervat (compleet geïnstalleerd) is €1500 a 1700..phoz schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:53:
Ik heb hem een keer op WAR gezet met de thermostaat om hem binnen af te kappen als de boel teveel opwarmde door de zon oid. Doel was om de Elga een hogere Ta te laten leveren, maar het resultaat was dat hij direct flink de ketel bijschakelde, wat op RAR niet gebeurde en ook echt niet nodig was om het huis warm te houden. Ik heb hem toen maar snel weer op RAR gezet, scheelt een hoop gas.TvanW schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:47:
[...]
Vertel, ik ben van plan iets soortgelijks te doen.
Overigens wel jammer, want ik lees overal dat WAR met een warmtepomp beter zou moeten zijn dan RAR. Maar goed, het is niet anders.
[ Voor 10% gewijzigd door Aziraphale op 05-02-2021 16:14 ]
Ik zit trouwens nog ff te kijken in de Kieback & Peter regeling bij mij op de zaak.
Weet iemand wat K-factor HO betekend? (Deze stond op 0,4 voor ik de screenshot maakte).
De waarde TAUOPho geeft aan hoeveel graden per uur de ruimte verwarmd wordt. In deze hal staat deze waarde dus op 0.148 graad/uur terwijl bij een andere hal deze waarde op 0,7 staat terwijl de waarde K-factor HO op 0 staat.

Daarom moet je apparaten met een zeer hoog piekverbruik (bij mij het 4.5 kW verwarmingselement in het SWW-vat, voor anti-legionella) en apparaten met een langdurig hoog verbruik (warmtepomp) of -opwek (PVV) ook gewoon op 3 fasen aansluiten. Dat vlakt de pieken mooi af. Ik zie eigenlijk nooit pieken boven de 15A.sjimmie schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:05:
Met 3-fase is het soms ook krap, omdat het dan per fase max 25A is.
Een defrost (3kW) terwijl op diezelfde fase een ander apparaat voluit gaat (waterkoker, vaatwasser, wasmachine, ...) gaat soms op het randje. Dan blijkt verdelen een kunst, maar voorkomen is onmogelijk.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
4500W is ca 19,5A. Hoe kan je dan nooit meer dan 15A zien?Andrehj schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 18:29:
[...]
Daarom moet je apparaten met een zeer hoog piekverbruik (bij mij het 4.5 kW verwarmingselement in het SWW-vat, voor anti-legionella) en apparaten met een langdurig hoog verbruik (warmtepomp) of -opwek (PVV) ook gewoon op 3 fasen aansluiten. Dat vlakt de pieken mooi af. Ik zie eigenlijk nooit pieken boven de 15A.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ah zo. Hier is de wp en die spiraal elk 1 fase. Wel allebei op een andere fase.Andrehj schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 18:36:
Omdat die 15A per fase is. Dat element verbruikt die stroom midden overdag, als we niet koken en is dus maar 1500 Watt (of dik 6A) per fase. En meestal hebben de panelen dan ook nog wat opwek, dus dan valt het helemaal mee.
Die spiraal zit wel weer op dezelfde als de defrost heater (kan niet los van elkaar), maar een defrost en sww gaan op dat vlak niet samen. Een defrost is wel 3kW, dus als dan op diezelfde fase een ander apparaat even zn best doet dan gaan we al gauw naar een dikke 5kW. Dat past dan net, en moet er niet nog iets (stofzuiger?) ook ff meedoen toevallig op diezelfde fase.
Hoe zie je dat qua regeling dan voor je? Ik kan op WAR, heb een Anna thermostaat en kan daar ook ruimtecompensatie op instellen. Ik meende echter dat dat was voor het geval dat de temperatuur die de thermostaat meet niet overeenkomt met de werkelijkheid. Ik had de Anna eerst in een andere ruimte hangen en gebruikte toen ruimtecompensatie om er voor te zorgen dat de thermostaat gelijk was met de temperatuur in de woonkamer.Grolsch schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 16:19:
WAR met thermostaat en nog mooier met ruimtecompensatie, dat is naar mijn mening de beste regeling!
Laat je niet gek maken, op een 25a automaat kun je gerust half uurtje 7 kW zetten, zelfs nog wel 8 denk ik.sjimmie schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 18:41:
[...]
Ah zo. Hier is de wp en die spiraal elk 1 fase. Wel allebei op een andere fase.
Die spiraal zit wel weer op dezelfde als de defrost heater (kan niet los van elkaar), maar een defrost en sww gaan op dat vlak niet samen. Een defrost is wel 3kW, dus als dan op diezelfde fase een ander apparaat even zn best doet dan gaan we al gauw naar een dikke 5kW. Dat past dan net, en moet er niet nog iets (stofzuiger?) ook ff meedoen toevallig op diezelfde fase.
1 PVoutput . Dongen NB
Oh ja, ik ga er ook wel vanuit dat het heel lang goed zal gaan op meer dan 25A. Dat is dan juist weer het voordeel van smeltzekeringen tegenover automaten. En tot nu toe heb ik, sinds start november 2020, nog geen enkel alarm van mijn logging op 5400W gekregen. (klop-klop)reneeke1970 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 18:55:
[...]
Laat je niet gek maken, op een 25a automaat kun je gerust half uurtje 7 kW zetten, zelfs nog wel 8 denk ik.
In een modern huis met volledig VVW is waarschijnlijk 3-4 genoeg, bij mij staat hij toch echt op 7 (Ta van 32 bij Tb van 2). Dat doet het ook nog best aardig. Heb wel vast vandaag de LPP run gedaan, de SWW op zuinig gezet en de "thermostaat" wat omhoog gezet, zodat ik zondag en de koude nachten nog wat over heb. Ben wel benieuwd of hij straks naar de max moet, of dat er nog ruimte over blijft. Hier onder Eindhoven wordt het misschien ook wel niet zo koud en loopt het met een sisser af.LittleTycoon schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:58:
[...]
.... stooklijn 9 is hoogste wat er is. Nibe adviseert 3-4 voor klimaat in NL, staat als ik me goed herinner gewoon in de standaard handleidingen. Ik heb hem zelf op slechts 2 staan met nog een aantal verschuivingen.
...
[ Voor 194% gewijzigd door LangeFries op 05-02-2021 21:06 ]
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
In de basis war, gewenste ruimtetemp aangeven. Is rtemp onder setpoint kleine T+ op gevraagde Ta, is rtemp boven setpoint dan kleine t- op gewenste Ta.Aziraphale schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 18:46:
[...]
Hoe zie je dat qua regeling dan voor je? Ik kan op WAR, heb een Anna thermostaat en kan daar ook ruimtecompensatie op instellen. Ik meende echter dat dat was voor het geval dat de temperatuur die de thermostaat meet niet overeenkomt met de werkelijkheid. Ik had de Anna eerst in een andere ruimte hangen en gebruikte toen ruimtecompensatie om er voor te zorgen dat de thermostaat gelijk was met de temperatuur in de woonkamer.
Stook je dan 24 uur per dag met vaste temperatuur of gebruik je nachtverlaging?Grolsch schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 16:19:
WAR met thermostaat en nog mooier met ruimtecompensatie, dat is naar mijn mening de beste regeling!
Ik stook primair war maar met thermostaat en naregeling per vertrek en nachtverlaging.TweakersOnly schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:28:
[...]
Stook je dan 24 uur per dag met vaste temperatuur of gebruik je nachtverlaging?
Maar morgen avond gaat de nachtverlaging er ff af voor het eerst sinds 3,5 jaar.
Kan voorlopig wel eens de laatste nacht zijn in mijn bed naast de waf :-)
Mijn huidige buurman heeft gisteren de sleutel van zijn nieuwe huis gekregen en die WP stond continue aan en uit te slaan. Hij startte amper op of het hele ding sloeg alweer af.
Het elektrische element stond in die korte tijd, aldus het scherm, continue aan.
Alle stroom eraf gegooid, opnieuw erop en het element af gelaten vanuit de meterkast gaf een WP die in ieder geval aan bleef waardoor ik de instellingen eens kon door spitten..
Het leek dat de 3weg klep bovenop niet juist schakelde, en na SWW die niet terug keerde. De WP draait nu, verwarmt het huis en heb SWW uitgezet. (Is toch nog een kaal huis verder)..
Ik vermoed de schakeldraad permanent bekrachtigd, net verkeerd om schakelend dus.
Ik vraag me alleen hard af waarom het allemaal zo zit aangesloten. Een 3weg klep na een 3weg klep. Wel volgens de installatie handleiding, dat wel, maar waarom?
Door de fout was het stukje leiding van de 3wegklep naar de bronze inlaatcombinatie gloeiend heet, niet aan te raken..
Iemand ook enig idee hoe die WP de stooklijn regelt? Kon de instellingen zo snel niet vinden voor de avondklok in ging. Wel gezien dat een lagere Tkamer setting een lagere Ta gaf. Maar nu met 8 graden stond die op 33gr, lijkt me wat hoog met een goednieuw huis met alleen VVW.
Daarnaast lijkt de temp. sensor op de uitgaande kant veel te vroeg te zitten, en moet die eigenlijk op de leiding na het bronze "inlaatcombinatie" gedeelte richting het buffervat.
En nog een hele waslijst aan topics.. (Zie het kroonsteentje links achter bovenop er half uit steken, de doorvoer vooraan helemaal pauper, etc.... Echt weer een pareltje dit.
Owja, 3 uur CV gedraait, en 100kWh aan elektrisch bijverwarming verstookt.

/f/image/CiblTEng6rwhn6Qe9KBse5TZ.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EZjS9yVMG9fwiAN5CED1UfGk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wjzoZiltZDpDvKaZAAAkZVuI.jpg?f=fotoalbum_large)
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Ik houd mijn hart vast. Ik voorspel nog een lange weg voor de transitie.
Die 3weg klep staat overigens niet in het schema zonder buffervat.. (zit hier wel tussen, 50L hydraulisch ontkoppelt).Robindd schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 23:17:
Iemand hier ervaring met een Nefit Enviline IDU Monoblock 5-9T ?
Mijn huidige buurman heeft gisteren de sleutel van zijn nieuwe huis gekregen en die WP stond continue aan en uit te slaan. Hij startte amper op of het hele ding sloeg alweer af.
Het elektrische element stond in die korte tijd, aldus het scherm, continue aan.
Alle stroom eraf gegooid, opnieuw erop en het element af gelaten vanuit de meterkast gaf een WP die in ieder geval aan bleef waardoor ik de instellingen eens kon door spitten..
Het leek dat de 3weg klep bovenop niet juist schakelde, en na SWW die niet terug keerde. De WP draait nu, verwarmt het huis en heb SWW uitgezet. (Is toch nog een kaal huis verder)..
Ik vermoed de schakeldraad permanent bekrachtigd, net verkeerd om schakelend dus.
Ik vraag me alleen hard af waarom het allemaal zo zit aangesloten. Een 3weg klep na een 3weg klep. Wel volgens de installatie handleiding, dat wel, maar waarom?
Door de fout was het stukje leiding van de 3wegklep naar de bronze inlaatcombinatie gloeiend heet, niet aan te raken..
Iemand ook enig idee hoe die WP de stooklijn regelt? Kon de instellingen zo snel niet vinden voor de avondklok in ging. Wel gezien dat een lagere Tkamer setting een lagere Ta gaf. Maar nu met 8 graden stond die op 33gr, lijkt me wat hoog met een goednieuw huis met alleen VVW.
Daarnaast lijkt de temp. sensor op de uitgaande kant veel te vroeg te zitten, en moet die eigenlijk op de leiding na het bronze "inlaatcombinatie" gedeelte richting het buffervat.
En nog een hele waslijst aan topics.. (Zie het kroonsteentje links achter bovenop er half uit steken, de doorvoer vooraan helemaal pauper, etc.... Echt weer een pareltje dit.
Owja, 3 uur CV gedraait, en 100kWh aan elektrisch bijverwarming verstookt.![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
Echt hé.. zelfs Nefit zelf was er al bijgeweest kennelijk. En dan ziet het er nog steeds zo uit.Signor Doekie schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 00:54:
Om nu nog voor subsidie in aamerking te komen ben je overgeleverd aan dit soort "vaklieden".![]()
Ik houd mijn hart vast. Ik voorspel nog een lange weg voor de transitie.
Overigens (aldus de buurman), zijn de laatste stukken waterleiding buiten bij de buitenunit alleen maar voorzien van standaard henco isolatiemateriaal. Lijkt me ook niet heel erg overdone
Ik ben benieuwd hoe het bij jou gaat, graag zo lang mogelijk van de pelletkachel afblijvenDylantje2 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 23:13:
Ga vast slapen....
Kan voorlopig wel eens de laatste nacht zijn in mijn bed naast de waf :-)
Volgens mij werkt je D.M.: Pelletkachel sensor niet, want ik zie geen waarden?
De voorspellingen zijn toch dat het de komende week serieus koud wordt

Zojuist de nachtverlaging eraf gehaald, eens kijken wat het wordt.
[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 06-02-2021 07:18 ]
Niet een dagje te vroeg?Grolsch schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 07:14:
Zojuist de nachtverlaging eraf gehaald, eens kijken wat het wordt.
Ik denk er ook aan om 's nachts door re draaien. 2 jaar geleden ging het hier met een dag lang -7c nog wel goed met 's nachts uit. Maar koelt toch wel veel af. Misschien dat ik hem op Silent laat doordraaien.Grolsch schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:46:
[...]
Ik stook primair war maar met thermostaat en naregeling per vertrek en nachtverlaging.
Maar morgen avond gaat de nachtverlaging er ff af voor het eerst sinds 3,5 jaar.
Ga jij je stooklijn ook nog omlaag zetten?
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Als het -10°C is de 75% begrenzing eraf en Ta flink omhoog om het maximum vermogen te testen. Gaat mooie data opleveren
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Als je het zelf gaat doen kan je ook verantwoordelijk gehouden worden aan de schade die ontstaat agv het (snelle?) of vroegtijdige opwarmen van de vloer. Ik geloof dat er eigenlijk 6 weken voor staat, terwijl na 28 dagen beton enzo op maximale sterkte is.
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
De vco klep moet er voor zorgen dat een sww run beter functioneerd, door de start temperatuur dezelfde temperatuur van het water in het voorraad vat te geven. In het veld zijn er veel problemen met monteurs die de kleppen niet goed aansluiten i.v.m. stroomrichting. Ik heb er zelf ook mee lopen klooien.Robindd schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 23:17:
Iemand hier ervaring met een Nefit Enviline IDU Monoblock 5-9T ?
Owja, 3 uur CV gedraait, en 100kWh aan elektrisch bijverwarming verstookt.![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De stooklijn is war met compensatie, let op de de ruimte compensatie, staat standaard op 3K is dus 9 graden. In mijn optiek veel te veel. De delta t is in te stellen bij warmptepompen in het installatie menu. Onder CV vindt je de stooklijn en voetpunt.
De aansturing van de elementen zal nu ook nog wel vrij geschakeld zijn tot 10 graden, staan in het service menu bij externe verwarming ? Dit vrijgave moment kan je ook verlagen tot wat voor jouw wenselijk is.
Let op bij de temperaturen van de vorst beveiliging, zet deze niet te laag, ikzelf heb deze zelfs verhoogd, de buiten sensor zit niet zo gunstig om dit goed te signaleren in mijn installatie.
Loop je nog klem pm me maar.
Super, bedankt voor je reactie! Ik zal eens kijken wat de monteur er van bakt vandaag bij hem. Hopelijk werken ze het lijstje even netjes af en laten ze de boel netjes achter.Fut41 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 09:43:
[...]
De vco klep moet er voor zorgen dat een sww run beter functioneerd, door de start temperatuur dezelfde temperatuur van het water in het voorraad vat te geven. In het veld zijn er veel problemen met monteurs die de kleppen niet goed aansluiten i.v.m. stroomrichting. Ik heb er zelf ook mee lopen klooien.
De stooklijn is war met compensatie, let op de de ruimte compensatie, staat standaard op 3K is dus 9 graden. In mijn optiek veel te veel. De delta t is in te stellen bij warmptepompen in het installatie menu. Onder CV vindt je de stooklijn en voetpunt.
De aansturing van de elementen zal nu ook nog wel vrij geschakeld zijn tot 10 graden, staan in het service menu bij externe verwarming ? Dit vrijgave moment kan je ook verlagen tot wat voor jouw wenselijk is.
Let op bij de temperaturen van de vorst beveiliging, zet deze niet te laag, ikzelf heb deze zelfs verhoogd, de buiten sensor zit niet zo gunstig om dit goed te signaleren in mijn installatie.
Loop je nog klem pm me maar.
Daarna eens aan de slag met de instellingen die jij noemt, daar zal die blij mee zijn! Bizar weer dat er zo een WP wordt geinstalleerd 1) op deze manier, 2) zonder enige vorm van uitleg of wat dan ook...
WAR met ruimtecompensatie lijkt mij wel dikke prima. Ik stook zelf met Mitsu alleen WAR, maar het is fijn als die even wat meer gas geeft als het wat harder afkoelt.
Ik heb ergens het getal 10K gezien.. Zal vandaag weer eens assisteren bij de buurman
Gisteren stond meer in lijn met het ding fixen en zorgen dat die blijft draaien + het menu ontdekken. Is toch weer even 200% anders dan mijn Mitsu
Kan m’n wining prima op 22 graden houden 24/7 met TA van 27 graden en retour van 24. Op die wijze de wat koudere periode tegemoet treden of beter om ‘preventief’ naar TA van 31 oid te gaan?
Indien zo laten, wat is dan een trigger om bij te sturen? Maw wat is de ideale verhouding ta en tr?
dus als je bij Tb=0 met 27/24/22 aankan
EN je moet vanaf Tb=10 stoken.
Dan is de gemiddelde T voor warmteafgifte 25,5, dus 3,5 graad verschil met Tgewenst.
10% meer capaciteit vereist dan 22+ 3,5*1,1= ~26 -> Ta dus +0,5 tot +1 graad.
Bij Tb=-5 heb je een deltaT met je stookgrens van 15 graden , dus +50%
+50% warmteafgifte: 22+ 3,5*1,5 = 27,5, dus Ta + 2 graden?
Ta vs Tr lijkt me meer een functie van flow
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
:strip_exif()/f/image/d6nfIW7mHeQig9sTtEubBByd.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door Aziraphale op 06-02-2021 13:23 ]
nu log ik al een tijdje het stroomverbruik van de elga en wat mij opvalt is dat hij nooit boven de 520watt verbruikt. dit terwijl hij wel tot 1000watt moet kunnen opnemen.
heb ik zn geweldige elga dat die niet meer nodig heeft of draait hij maar op 50%?
ik lees iets van hybernation en weerstand vervangen, welke weerstand?
iemand foto?
bvd
Anne
Heb je er een met een Toshiba buitenunit? En wat gebeurt er als je hem reset? Stekker er uit, even wachten, stekker er in?annestweak schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 13:01:
wij draaien hier al een tijdje met een elga 5kw in combinatie met een intergas
nu log ik al een tijdje het stroomverbruik van de elga en wat mij opvalt is dat hij nooit boven de 520watt verbruikt. dit terwijl hij wel tot 1000watt moet kunnen opnemen.
heb ik zn geweldige elga dat die niet meer nodig heeft of draait hij maar op 50%?
ik lees iets van hybernation en weerstand vervangen, welke weerstand?
iemand foto?
bvd
Anne
Dit topic is gesloten.