WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Destijds (maar dan praat ik over 4 jaar geleden, toen gras nog groen was, en sex nog viesAndrehj schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:20:
[...]
Die is met DN32 ook nog een maatje groter.
Maar het kan qua prijs nog veel erger: Deze webshop verkoopt een vergelijkbare DN32 klep voor maar liefst €500....![]()
Achteraf denk ik dat het niet zoveel uitgemaakt had, ik haal nu in ieder geval 26L/min primair, ruim voldoende om 11,2KW kwijt te kunnen in mijn situatie.
Die Webshop wil slapend rijk worden volgens mij
[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 03-02-2021 10:24 ]
Is dat op stand 5? En ook bij SWW? Dat is wel wat laag idd. De mijne staat nu bij verwarmen op stand 3 (en haalt dan 18 l/min). Op SWW staat ie op stand 5, en haalt ie 23 l/min.Robindd schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:15:
Ik kom er trouwens nu achter dat mijn Spirotech vuil en microbellen afscheider met 22mm eigenlijk te klein zijn en de max doorstroming overschreiden
Ben benieuwd wat dat qua kvs waarde heeft. Wellicht kom ik daarom niet boven de 18l/min uit
Bij CV bedrijf haal ik op stand 5 trouwens ook 23 l/min.
Ik heb ook twee Spiro filters erin zitten, maar dan de 28mm variant. En verder alles buiten de binnenunit met 28mm buis (of 32mm alupex) uitgevoerd.
Ik kan me ook voorstellen dat die Spiro filters bij een te hoge flow niet goed meer werken, dan zal het vuil minder goed bezinken en vuil en luchtbellen weer worden meegevoerd in de stroom.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Aantal starts is daarom dus ook hoog, vergeleken met de tijd dat de warmtepomp aanstaat: 1129 starts op 807 uur bedrijfstijd. Ik heb zelf sinds vorige week de sleutels van de woning gekregen, dus hij heeft daarvoor al een tijdje gedraaid.
De installateur is langs geweest maar vond het allemaal prima en zei dat ik het maar gewoon moest negeren

Een Nibe warmtepomp heeft altijd veel starts gaf hij aan...
/f/image/EtaEXp6ybxxQF8dREwjyQKvH.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/9OnovyvfWeUAZnEOrxh7MLVO.png?f=user_large)
Daarnaast lijkt de flow erg laag, ik zie wanneer hij aan het verwarmen is meestal max 5 liter p/m. Aan de vloerverwarming verdeler hangen 6 groepen, met flow meters die ik op maximaal 2,4 liter p/m per groep kan zetten. Dus ik verwacht wel circa 14 liter p/m.
Er zit daardoor(?) ook behoorlijk verschil in temperatuur tussen de aanvoer en de retour (37.2 vs 23.5)
/f/image/TTlgPiRuHUYcNovFASu5rBvl.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/U5khYvCK6U8Ivs0GEM3JAKPB.png?f=fotoalbum_large)
En wanneer je de grafieken bekijkt dan vind ik het er ook gek uit zien. De condensor temperatuur springt binnen 1 minuut van 43,5 naar 24.8 graden?! Dit is ook rond de tijd dat hij die 'Hoge ingaande temperatuur condensor' melding logt.
/f/image/Exmr6TNQUNK8qDRXHYAYOLT1.png?f=fotoalbum_large)
Bij een test van de waterpomp geeft deze ook een negatief debiet aan?
:strip_exif()/f/image/5rI5wVpVwT8XDpmADPN82g7K.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb deze verdeler: https://www.albrand.nl/pr...erdeler-kunststof-2010-ma
En als ik deze instructies volg dan lijken de groepen volledig open te staan: https://www.albrand.nl/up...g_instellen_flowmeter.pdf
Alleen het rode indicatie flottertje(?) blijf staan, ook wanneer hij aan het verwarmen is. Ook een indicatie dat de flow niet goed is lijkt me?
:strip_exif()/f/image/asrT49XF1MhTNVjSBTpefElH.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu zag ik in de binnenunit dat de retourleiding vanaf de verdeler een soort knik lijkt te hebben. Dit kan dus wellicht de oorzaak zijn van de problemen die ik ervaar?
:strip_exif()/f/image/XBbGMjbfxgJgXan54noO0lPf.jpg?f=fotoalbum_large)
3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5
Dat ziet eruit als een aansluitsetje voor een close-in boilertje.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Stand 5 inderdaad in CV bedrijf 18l/min. Stand 5 SWW geeft 23l/min. wel.Andrehj schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:25:
[...]
Is dat op stand 5? En ook bij SWW? Dat is wel wat laag idd. De mijne staat nu bij verwarmen op stand 3 (en haalt dan 18 l/min). Op SWW staat ie op stand 5, en haalt ie 23 l/min.
Bij CV bedrijf haal ik op stand 5 trouwens ook 23 l/min.
Ik heb ook twee Spiro filters erin zitten, maar dan de 28mm variant. En verder alles buiten de binnenunit met 28mm buis (of 32mm alupex) uitgevoerd.
Ik kan me ook voorstellen dat die Spiro filters bij een te hoge flow niet goed meer werken, dan zal het vuil minder goed bezinken en vuil en luchtbellen weer worden meegevoerd in de stroom.
Heb verder 26mm henco/alupex overal, kan ook wel een reden zijn. Maar had wat beter moeten opletten met die Spirotech, daar had gewoon de 28mm tussen gemoeten...
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
Qua slang lijkt dit er het meeste op: https://www.oeg.net/nl/flexibele-slang-dn-25-g805005068sjimmie schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:25:
Sowieso lijkt mij dat wel een heel dun leidinkje (en dan zeker de koppeling) voor een VV aansluiting?
Dat ziet eruit als een aansluitsetje voor een close-in boilertje.
Er staat iig DN25 op vermeld. Dus lijkt me niet een te dunne leiding?
Ik heb iig opnieuw contact opgenomen met de installateur m.b.t. de knik in de leiding. Ben benieuwd wat de oplossing gaat zijn, heb er niet echt veel vertrouwen in, kan ook zijn dat hij hem even probeert recht te buigen en het dan weer prima vind

Bedankt voor de reacties
Hoeveel verdelers heb je? Buffervaten? Etc?
[ Voor 20% gewijzigd door Japie.G op 03-02-2021 12:08 ]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

5 L/minuut is veel te weinig, bij 6 groepen moet dit zeker minimaal 12 zijn (2 L/minuut per groep).
Heb je nog meer afgifteapparaten, of alleen 6 groepen vvw
De lage flow verklaart ook je grote dT, immers vermogen = flow * dT * 4,2, dus als de flow de helft is, dan is de dT het dubbele.
Volgens mij heb je een 6KW WP, dus met een flow van 5 heb je een dT nodig van 17 graden om 6KW kwijt te kunnen, en dat gaat je dus nooit lukken.
Beginnen bij het begin, die knik uit die aanvoerleiding.
[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 03-02-2021 12:31 ]
De begane grond heeft een oppervlakte van circa 40m2, de badkamer is circa 6m2. Voor de vloerverwarming zijn 18x2mm buizen gebruikt met h.o.h. afstand van 10 cm, behalve in de hal & toilet, daar is het op 15cm h.o.h. gelegd.
Er zijn geen buffervaten, ook niet in de binnenunit. De binnenunit bevat alleen een boiler met 180L inhoud, een expansievat van 10 liter, en er is 1 circulatiepomp op de retourleiding richting de warmtepomp buiten (F2040) dit het geheel aanstuur qua waterflow.
Als ik kijk naar de specificaties van de verdeler dan staat daar dat er op de aanvoer & retour balk een aansluiting zit van 1", dat komt volgens mij overeen met de gebruikte DN25 aan/afvoer flexibele leidingen?
Waarom komt Alklima dan in vredesnaam met een DN15 3-wegklep, dan ga ik voor de DN25 set-up met 28mm koper voor het primaire circuit.Grolsch schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:23:
[...]
Destijds (maar dan praat ik over 4 jaar geleden, toen gras nog groen was, en sex nog vies) was men in dit topic bang dat een kleinere te veel beperking in flow zou geven met mijn 11,2KW Warmtepomp.
Achteraf denk ik dat het niet zoveel uitgemaakt had, ik haal nu in ieder geval 26L/min primair, ruim voldoende om 11,2KW kwijt te kunnen in mijn situatie.
Die Webshop wil slapend rijk worden volgens mij
Zal eens naar Tameson kijken
Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600
Deze had ik nog even gemist, maar daar ben ik bang voor inderdaad. Heb geen probleem verder met lucht, en hoor hem wel als ik bijv. lucht in het systeem heb gelaten door filter reiniging ofzo. Maar eens nadenken om die 2 te vervangen. Duur foutjeAndrehj schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:25:

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
Als je maar 46 m² afgifteoppervlak hebt, is het maar goed dat die Nibe F2040-6 slechts 4.6 kW kan leveren bij -7°C, want dat is nog steeds 100 W/m², best veel dus.Prolution schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:50:
@Japie.G @Grolsch Ik heb alleen vloerverwarming op de begane grond en de badkamer die worden gevoed door verdeler met 6 groepen die naast de binnenunit hangt in de trapkast. De overige (slaap)kamers zijn voorzien van elektrische radiatoren.
De begane grond heeft een oppervlakte van circa 40m2, de badkamer is circa 6m2. Voor de vloerverwarming zijn 18x2mm buizen gebruikt met h.o.h. afstand van 10 cm, behalve in de hal & toilet, daar is het op 15cm h.o.h. gelegd.
Er zijn geen buffervaten, ook niet in de binnenunit. De binnenunit bevat alleen een boiler met 180L inhoud, een expansievat van 10 liter, en er is 1 circulatiepomp op de retourleiding richting de warmtepomp buiten (F2040) dit het geheel aanstuur qua waterflow.
Als ik kijk naar de specificaties van de verdeler dan staat daar dat er op de aanvoer & retour balk een aansluiting zit van 1", dat komt volgens mij overeen met de gebruikte DN25 aan/afvoer flexibele leidingen?
Volgens deze site heb je dan (bij gebruik van tegels) een gemiddelde vloertemperatuur van 30°, en een gemiddelde watertemperatuur van 37.5°C, dus Ta=40 en Tr=35. Dat zijn best hoge waarden.
Hoeveel vermogen heb je eigenlijk nodig volgens je warmteverliesberekening? En bij welke binnen- en buitentemperatuur is dat?
En heeft die warmtepomp niet een ingebouwde circulatiepomp? Ik dacht dat een monoblock die altijd ingebouwd had, maar ken deze Nibe niet.
Verder: Voor 4.6 kW bij een dT van 5 heb je een flow nodig van 13 liter/min. Met 6 groepen is dat dik 2 liter per minuut per groep, dat moet lukken. Maar slechts 5 liter is echt veel te weinig, dan is er echt iets mis. Accepteert de WP dat trouwens? Onze Mitsubishi geeft bij een dergelijke lage flow gewoon een error.
Samengevat moet je eerst (laten) zorgen dat die flow omhoog gaat naar iets rond die 13 liter. Dan zal de aanvoertemperatuur ook flink zakken, en zijn de temperatuurproblemen wel over denk ik.
Het grote aantal starts kan ook nog andere oorzaken hebben:
- Na elke defrost start de compressor weer. Ik weet niet of hij dat meetelt.
- Gezien de hoge buitentemperaturen kan het zomaar zijn dat je tegen het minimumvermogen aan zit te hikken. Dan gaat de unit pendelen. Oplossing kan dan nachtverlaging zijn, zodat je alleen overdag stookt, en de unit zijn minimum vermogen beter kwijt kan (over een kleiner aantal uren).
[ Voor 22% gewijzigd door Andrehj op 03-02-2021 14:16 ]
Toch zou een (mogelijk) verminderde werking de enige reden zijn om ze te vervangen. Want aangezien je bij SWW dezelfde flow haalt als ik, zijn ze qua flow niet je knelpunt. Je knelpunt zit alleen bij CV-bedrijf, en dan waarschijnlijk dus in de 26mm leidingen, waar bij ons 32mm ligt, en die wordt ook al in de technische ruimte gesplitst in 32mm naar de hoofdverdeler bgg, 26mm naar garage en 26mm naar verdelers verdiepingen.Robindd schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:24:
[...]
Deze had ik nog even gemist, maar daar ben ik bang voor inderdaad. Heb geen probleem verder met lucht, en hoor hem wel als ik bijv. lucht in het systeem heb gelaten door filter reiniging ofzo. Maar eens nadenken om die 2 te vervangen. Duur foutje
Mee eens. Al is het natuurlijk niet al te moeilijk om even te testen, misschien ga ik dat nog eens doen.. Even stukje pijp er tussen hobien en laten draaien.Andrehj schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:57:
[...]
Toch zou een (mogelijk) verminderde werking de enige reden zijn om ze te vervangen. Want aangezien je bij SWW dezelfde flow haalt als ik, zijn ze qua flow niet je knelpunt. Je knelpunt zit alleen bij CV-bedrijf, en dan waarschijnlijk dus in de 26mm leidingen, waar bij ons 32mm ligt, en die wordt ook al in de technische ruimte gesplitst in 32mm naar de hoofdverdeler bgg, 26mm naar garage en 26mm naar verdelers verdiepingen.
Volgens mij is tevens de grote aansluiting van het Spirotech spul 22mm vs 28mm gewoon helemaal hetzelfde. Dat zou nog makkelijker vervangen zijn door gewoon het stuk in de leiding te laten zitten. Dat kleine stukje vs het hele traject 26mm henco maakt ook het verschil niet. De echte werking lijkt me toch in de unit zelf te zitten. Heb het eens per website formulier aan Spirotech zelf gevraagd.
Ach.. foutje moet kunnen
De hele koof verder open slopen om die 6 meter leiding (zolder -> bbg) groter te maken zie ik ook niet echt zitten voor dat beetje flow. Er zit ook nog een meter of 5-6 in de vloer die om het trapgat heen gaat, daar doe ik niets meer aan natuurlijk..
Als ik kijk wat nu bij de voorwaarden staat op de site van RVO lijkt het wel mogelijk te zijn om voor twee warmtepompen subsidie te krijgen:timovd schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:51:
[...]
Dat kan sinds 2021 niet meer. Tenzij het twee adressen zijn, is er misschien nog wel een mogelijkheid.
@Droplollie
Als je het vanuit duurzaamheid wil doen en dan eventueel de houtkachel aan wil zetten, moet je wel zeker weten dat je hout van een duurzame bron komt.
Kun je eventueel boosters plaatsen op de radiatoren?
Op https://www.rvo.nl/subsid...oningeigenaren/warmtepomp
staat:
Het gaat er dus om dat je nog geen subsidie voor de speciale warmtepomp hebt ontvangen. Dus twee dezelfde moet dan toch nog kunnen lijkt mij als je de verschillende serienummers doorgeeft.U heeft geen recht op subsidie als u al eerder een andere subsidie voor de betreffende warmtepomp heeft ontvangen.
[ Voor 10% gewijzigd door rykers op 03-02-2021 14:36 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Andere mogelijkheid is om nachtverlaging toe te passen. Dit moet ik dan alleen uitschakelen als het onder de 5 graden komt anders haalt de elga de set point niet meer.
[ Voor 14% gewijzigd door Twan dz op 03-02-2021 15:43 ]
Ik zie nu pas dat die flex leiding in je binnenunit zit. Dan zal die daar door nibe zijn geplaatst en zal de diameter wel goed zijn. Die knik is sowieso NIET goed. Kun je nog even een foto plaatsen van de gehele verdeler waarop we goed kunnen zien hoe deze is aangesloten? Hoe is het traject van binnenunit naar je verdeler? Is deze wel met 32mm buis aangesloten op de 1inch aansluitpunten?Prolution schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:50:
@Japie.G @Grolsch Ik heb alleen vloerverwarming op de begane grond en de badkamer die worden gevoed door verdeler met 6 groepen die naast de binnenunit hangt in de trapkast. De overige (slaap)kamers zijn voorzien van elektrische radiatoren.
Je hebt 6 groepen waarvan 1 de badkamer? 5 groepen zijn de rest van de benedenverdieping dus. Wat is de groeplengte? Hoeveel m2?
Nu, met warmer weer buiten hetzelfde gedrag. Een max Ta van 27 graden vandaag, terwijl er 35 wordt gevraagd. Ik vrees dat er iets stuk is, maar ik kan het niet plaatsen. Er is geen foutmelding of iets dergelijks. Iemand een idee?
-= Very annoying forum person =-
Ik weet niet goed wat je diameter is van je flex...Prolution schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:43:
In m'n nieuwbouw woning is een Nibe F2040-6 + VVM225 geinstalleerd. Deze geeft echter in het log via Nibe uplink behoorlijk wat meldingen. Het gaat mij om de 'Hoge ingaande temperatuur condensor' melding, lijkt mij niet normaal dat dit zo vaak voorkomt, dit zorgt ook ervoor dat de warmtepomp opnieuw start. Dus voor de levensduur ook niet echt bevorderlijk.
Aantal starts is daarom dus ook hoog, vergeleken met de tijd dat de warmtepomp aanstaat: 1129 starts op 807 uur bedrijfstijd. Ik heb zelf sinds vorige week de sleutels van de woning gekregen, dus hij heeft daarvoor al een tijdje gedraaid.
De installateur is langs geweest maar vond het allemaal prima en zei dat ik het maar gewoon moest negeren
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Daarnaast lijkt de flow erg laag, ik zie wanneer hij aan het verwarmen is meestal max 5 liter p/m. Aan de vloerverwarming verdeler hangen 6 groepen, met flow meters die ik op maximaal 2,4 liter p/m per groep kan zetten. Dus ik verwacht wel circa 14 liter p/m.
Er zit daardoor(?) ook behoorlijk verschil in temperatuur tussen de aanvoer en de retour (37.2 vs 23.5)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En wanneer je de grafieken bekijkt dan vind ik het er ook gek uit zien. De condensor temperatuur springt binnen 1 minuut van 43,5 naar 24.8 graden?! Dit is ook rond de tijd dat hij die 'Hoge ingaande temperatuur condensor' melding logt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En als ik deze instructies volg dan lijken de groepen volledig open te staan: https://www.albrand.nl/up...g_instellen_flowmeter.pdf
Alleen het rode indicatie flottertje(?) blijf staan, ook wanneer hij aan het verwarmen is. Ook een indicatie dat de flow niet goed is lijkt me?
[Afbeelding]
Nu zag ik in de binnenunit dat de retourleiding vanaf de verdeler een soort knik lijkt te hebben. Dit kan dus wellicht de oorzaak zijn van de problemen die ik ervaar?
[Afbeelding]
Maar die holt naar beneden.
En als je flex dan al die groepen moet voeden...
Ik vrees dat er niet een beetje een logica in zit.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Als je de documentatie bekijkt (https://www.nibe.eu/assets/documents/24923/M12329-1.pdf) zie je dat het 22mm diameter betreft. Vreemde constructie zo'n flex, wellicht lees ik de tekening verkeerd?Dylantje2 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:47:
[...]
Ik weet niet goed wat je diameter is van je flex...
Maar die holt naar beneden.
En als je flex dan al die groepen moet voeden...
Ik vrees dat er niet een beetje een logica in zit.
@Prolution je hebt geen naregeling op je vloerverwarming waardoor de groepen kunnen dichtlopen (net niet te zien op je foto)? Zo nee, staan de thermostaatknoppen bovenop de verdeler helemaal open?
Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C
Ik bedoel de slang..Rockster schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:53:
[...]
Als je de documentatie bekijkt (https://www.nibe.eu/assets/documents/24923/M12329-1.pdf) zie je dat het 22mm diameter betreft. Vreemde constructie zo'n flex, wellicht lees ik de tekening verkeerd?
@Prolution je hebt geen naregeling op je vloerverwarming waardoor de groepen kunnen dichtlopen (net niet te zien op je foto)? Zo nee, staan de thermostaatknoppen bovenop de verdeler helemaal open?
Al die buitenwerks 22 houd je binnenwerks heeel erg weinig over.
Dus ik zou die er als eerste tussen uit sleutelen, hoe dan ook.
En zorgen dat je dikste kunt aansluiten wat je kunt maken.
Hoe meer diameter inwendig hoe beter voor je flow
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Helemaal eens, alleen @Prolution geeft aan dat hij die slang *in* de binnenunit ziet. Lijkt me sterk (zit ook nog een koppelstuk tussen twee flex slangen ffsDylantje2 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:57:
[...]
Ik bedoel de slang..
Al die buitenwerks 22 houd je binnenwerks heeel erg weinig over.
Dus ik zou die er als eerste tussen uit sleutelen, hoe dan ook.
En zorgen dat je dikste kunt aansluiten wat je kunt maken.
Hoe meer diameter inwendig hoe beter voor je flow
Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C
De vraag zou zijn. Wat is de de diameter nu aangezien je het slecht kunt zienRockster schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 17:02:
[...]
Helemaal eens, alleen @Prolution geeft aan dat hij die slang *in* de binnenunit ziet. Lijkt me sterk (zit ook nog een koppelstuk tussen twee flex slangen ffs), maar meer dan 22mm diameter zit er sowieso niet op de binnenunit.
Zou mij niets verbazen als half NL een keertje offline gaat (vwb stroom) met al die warmtepompen.X21r schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:51:
Ik kwam deze grafiek tegen.. word erg koud ..als de modellen kloppen.
[Afbeelding]
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Wanneer de warmtepomp aanschakelt dan schakelt hij eerst de circulatiepomp aan en begint even later te lopen. Nu wil ik ze op één watercircuit zetten (achter elkaar in serie als het ware) en het met één circulatiepomp oplossen. Dan moet ik dus eigenlijk een soort logische OF schakeling hebben maar dan eentje die stuursignalen van 230 volt AC als input aankan.
De warmtepomp heeft namelijk een relais waarmee hij direct de circulatiepomp aanstuurt (aan/uit, geen PWM).
Ik wil liefst beide warmtepompen op hun eigen fase hebben zitten, dus het ene stuursignaal van de ene warmtepomp komt dus met een andere fase / nul dan de andere. Ik zat zelf te denken om het met 3 relais op te lossen:
De spoel van relais 1 wordt geschakeld door warmtepomp 1
De spoel van relais 2 wordt geschakeld door warmtepomp 2
De contacten van beide relais kunnen dan parallel aan elkaar worden aangesloten op een elektrisch gescheiden circuit.
Kan zit zo werken? Heeft iemand dit al eens (slimme) opgelost?
25.010 Wattpiek Oost / West
IK heb specifiek hierover contact gehad met de RVO: hun antwoord is dat je voor een warmtepomp (als die in delijst staat etc) subsidie krijgt. Het aantal warmtepompen (of zonneboilers of...) is niet van belang. Een paar jaar geleden waren er nog tweakers die meerdere warmtepompboilers naast elkaar hingen omdat de subsidie toen praktisch net zoveel was als de aanschafprijs. Dat is nu voor warmtepompen ook bij de goepkopere modellen, Bijvoorbeeld:https://www.123-kaminofen.de/Nederlands/warmtepomp Ik zie trouwens dat ze hem nu ook nog eens gratis leveren, ik heb er van het najaar nog 2 zelf opgehaald bij ze...rykers158 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 14:35:
[...]
Het gaat er dus om dat je nog geen subsidie voor de speciale warmtepomp hebt ontvangen. Dus twee dezelfde moet dan toch nog kunnen lijkt mij als je de verschillende serienummers doorgeeft.
Hoe presteren deze onder de 5 graden? Enne acceptabel qua geluid? Als die "gratis" is na subsidie kan ik die aansluiten icm met mijn bestaan de wp die onder de 0 graden toch wel wat moeite heeft.Laurens__ schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 17:32:
[...]
IK heb specifiek hierover contact gehad met de RVO: hun antwoord is dat je voor een warmtepomp (als die in delijst staat etc) subsidie krijgt. Het aantal warmtepompen (of zonneboilers of...) is niet van belang. Een paar jaar geleden waren er nog tweakers die meerdere warmtepompboilers naast elkaar hingen omdat de subsidie toen praktisch net zoveel was als de aanschafprijs. Dat is nu voor warmtepompen ook bij de goepkopere modellen, Bijvoorbeeld:https://www.123-kaminofen.de/Nederlands/warmtepomp Ik zie trouwens dat ze hem nu ook nog eens gratis leveren, ik heb er van het najaar nog 2 zelf opgehaald bij ze...
https://www.rtlnieuws.nl/...jgt-zondag-dik-pak-sneeuw
Wellicht met een korreltje zout nemen maar toch
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Dat heb ik nog onvoldoende in beeld, hier nu tijdelijk aangesloten met lange ongeisoleerde leidingen buitenlands...Twan dz schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 18:35:
[...]
Hoe presteren deze onder de 5 graden? Enne acceptabel qua geluid? Als die "gratis" is na subsidie kan ik die aansluiten icm met mijn bestaan de wp die onder de 0 graden toch wel wat moeite heeft.
Qua geluid valt het me reuze mee. Volgens de handleiding 40 dB. Staat bij mij op een aanbouw met houten dak. Nog wel van die veren eronder maken ivm trilligsgeluid compressor.
Ronkende warmtepompjes in de straatPossible schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 18:39:
Leuke test voor de Tweakers die in het noorden wonen:
https://www.rtlnieuws.nl/...jgt-zondag-dik-pak-sneeuw
Wellicht met een korreltje zout nemen maar toch
Gasloos sinds 2020.
Goed voor het ramp toerisme, weer eens wat anders dan hoog water
1 PVoutput . Dongen NB
Helaas ventileer je je huis sneller koud dan dat hij je huis verwarmd.Twan dz schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 18:35:
[...]
Hoe presteren deze onder de 5 graden? Enne acceptabel qua geluid? Als die "gratis" is na subsidie kan ik die aansluiten icm met mijn bestaan de wp die onder de 0 graden toch wel wat moeite heeft.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Friesland, ik moet nog steeds lachen om vrouwen die daar shag roken.
Kan je iets meer vertellen over je stooklijn, verbruik, etc. Wellicht iets voor @mkleinman om over mee te denken?master_viper schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:19:
Lijkt erop dat mijn Elga Ace het koude weer deels niet heeft overleeft. Op de wat koudere dagen, -5, is er iets gebeurd wat ik niet kan verklaren. Ik had het idee dat de Elga deze temperaturen makkelijk aan zou kunnen, maar het was defrost na defrost. Op een gegeven moment kwam de Ta niet hoger dan 25 graden. Lijkt mij niet normaal....
Nu, met warmer weer buiten hetzelfde gedrag. Een max Ta van 27 graden vandaag, terwijl er 35 wordt gevraagd. Ik vrees dat er iets stuk is, maar ik kan het niet plaatsen. Er is geen foutmelding of iets dergelijks. Iemand een idee?
Kan van alles zijn natuurlijk, misschien zelfs een deel van het koudemiddel eruit gelekt @master_viperHeronimo schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 20:20:
[...]
Kan je iets meer vertellen over je stooklijn, verbruik, etc. Wellicht iets voor @mkleinman om over mee te denken?
Heb je al eens geprobeerd om je ELGA eens aan/uit te zetten ( stekker er uit ). Wat gebeurd er dan? Kan je via de Remeha eTwist app niet toevallig gekke zaken in de logs zien van je warmtepomp?master_viper schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:19:
Lijkt erop dat mijn Elga Ace het koude weer deels niet heeft overleeft. Op de wat koudere dagen, -5, is er iets gebeurd wat ik niet kan verklaren. Ik had het idee dat de Elga deze temperaturen makkelijk aan zou kunnen, maar het was defrost na defrost. Op een gegeven moment kwam de Ta niet hoger dan 25 graden. Lijkt mij niet normaal....
Hoeveel defrosts had je in die periode trouwens? Ik had er zo'n beetje 1 per uur bij die koude omstandigheden.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Heb je ervaring met deze warmtepompen?koevlaas2 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 20:02:
[...]
Helaas ventileer je je huis sneller koud dan dat hij je huis verwarmd.
Het lijkt mij wel interessant.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Ik geen 4 maar ook al wel 2-3Grolsch schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 18:48:
Ik hoop het, ik wacht al 4 jaar met mijn wp op een serieuze winter
[ Voor 7% gewijzigd door LangeFries op 03-02-2021 21:04 ]
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Zou ook verklaren wellicht waarom de delta negatief is en hij een negatief debiet aan geeft?LangeFries schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:03:
@Prolution Op je slave (de F2040) zie ik een retour temp die hoger is dan de condensor uit. Dat is bij mij heel anders. De retour temp komt bij mij overeen met de retour temp op de VVM. De condensor uit is ongeveer de aanvoer temperatuur. Nu heb ik een ander type, dus ik weet het niet zeker, maar dit suggereert bijna dat de buitenunit verkeerd om is aangesloten. De CV pomp zit verwacht ik ook bij jou in de binnenunit.
En dan een installateur die zegt dat het allemaal prima is, wat een prutsers zeg...
Uit welke tijd kom jij? Ik ken hier alleen maar de Doutzen kroesjes 😁koevlaas2 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 20:04:
[...]
Friesland, ik moet nog steeds lachen om vrouwen die daar shag roken.
Gasloos sinds 2020.
Die zijn daar nog zat hoor.Herkz schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:25:
[...]
Uit welke tijd kom jij? Ik ken hier alleen maar de Doutzen kroesjes 😁
Maar kom er wel steeds minder dan 40 jaar geleden.
Ben benieuwd of bij de run morgen of vrijdag het dan toch weer gewoon regenachtig NL weer wordt, ze hebben het al een paar keer eerder gehad over vorst.Grolsch schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 18:48:
Ik hoop het, ik wacht al 4 jaar met mijn wp op een serieuze winter
Overigens was januari bij mij wel de maand met het hoogste verbruik sind de installatie in 2015. Thuiswerken en een maand die kouder was dan gebruikelijk.
Anyway bron zit nog op 9 graden, dus een beetje vorst kan geen kwaad.
Jouw installateur is een idioot, de meeste installateurs zijn halve analfabeten. Je lijkt een combi van flow en stooklijn instelling probleem te hebben (evt. Icm andere settings zoals minimale aanvoer temp). Condensor temp waarschuwingen zijn niet goed, hoge druk alarm al helemaal niet. Het aantal runs is abnormaal hoog.Prolution schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:43:
In m'n nieuwbouw woning is een Nibe F2040-6 + VVM225 geinstalleerd. Deze geeft echter in het log via Nibe uplink behoorlijk wat meldingen. Het gaat mij om de 'Hoge ingaande temperatuur condensor' melding, lijkt mij niet normaal dat dit zo vaak voorkomt, dit zorgt ook ervoor dat de warmtepomp opnieuw start. Dus voor de levensduur ook niet echt bevorderlijk.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik denk dat je in 1e instantie in de settings moet kijken naar stooklijn en min. aanvoer temp. Als je puur een flow probleem hebt blijft de condensor uit omhoog lopen omdat wp zijn gegenereerde warmte niet kwijt kan. Nu gaat deze eerst stijl omhoog waarna een bepaalde stabilisatie optreedt. Het lijkt ook niet direct evt naregeling gerelateerd, dan kakt de condensor uit weer in nadat groepen evt. te laat zijn opengegaan. Mijn 1e gok is dat je min. aanvoer temp te hoog staat ingesteld. Jouw condensor uit is abnormaal voor vloerverwarming, zeker in een nieuwbouwhuis.
Het lijkt niet sec een flow issue, je hebt ook maar 6 groepen vv, dat is verrekte weinig. Een nibe probeert op semi constante dT te regelen bij een bepaalde compressorfreq en past flow daarop aan indien pomp op auto staat.
Ook nog een fors elektrisch element voor die 6 groepen.
Even ter referentie, ik heb ook een Nibe (ander type, maar wp aansturing is hetzelfde), in nu 3 jaar 4 maanden 3216 starts totaal met 8021 uur bedrijfstijd. Niet dat jij dat gaat halen vanwege andere setup (veel minder vv) en jouw graadminuten startwaarde mogelijk op de standaard -60 staat, maar even om duidelijk te maken dat jouw aantal starts niet normaal is.
Kom je er niet uit, escaleer bij installateur. Werkt dat niet ga dan direct naar nibe.
P.s. je condensor uit temp gaat omlaag na een condensor uit waarschuwing omdat de wp stopt, dus knalt idd heel snel de aanvoer temp omlaag.
De oppervlakte is inderdaad beperkt, gelukkig kan die F2040-6 ook behoorlijk ver terug moduleren, de specificaties zijn echter niet helemaal duidelijk. Maar op 7/35 zou hij terug moeten kunnen naar 1,5 ~ 2.1 kW.Andrehj schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:54:
[...]
Als je maar 46 m² afgifteoppervlak hebt, is het maar goed dat die Nibe F2040-6 slechts 4.6 kW kan leveren bij -7°C, want dat is nog steeds 100 W/m², best veel dus.
Volgens deze site heb je dan (bij gebruik van tegels) een gemiddelde vloertemperatuur van 30°, en een gemiddelde watertemperatuur van 37.5°C, dus Ta=40 en Tr=35. Dat zijn best hoge waarden.
Hoeveel vermogen heb je eigenlijk nodig volgens je warmteverliesberekening? En bij welke binnen- en buitentemperatuur is dat?
En heeft die warmtepomp niet een ingebouwde circulatiepomp? Ik dacht dat een monoblock die altijd ingebouwd had, maar ken deze Nibe niet.
Verder: Voor 4.6 kW bij een dT van 5 heb je een flow nodig van 13 liter/min. Met 6 groepen is dat dik 2 liter per minuut per groep, dat moet lukken. Maar slechts 5 liter is echt veel te weinig, dan is er echt iets mis. Accepteert de WP dat trouwens? Onze Mitsubishi geeft bij een dergelijke lage flow gewoon een error.
Samengevat moet je eerst (laten) zorgen dat die flow omhoog gaat naar iets rond die 13 liter. Dan zal de aanvoertemperatuur ook flink zakken, en zijn de temperatuurproblemen wel over denk ik.
Het grote aantal starts kan ook nog andere oorzaken hebben:
- Na elke defrost start de compressor weer. Ik weet niet of hij dat meetelt.
- Gezien de hoge buitentemperaturen kan het zomaar zijn dat je tegen het minimumvermogen aan zit te hikken. Dan gaat de unit pendelen. Oplossing kan dan nachtverlaging zijn, zodat je alleen overdag stookt, en de unit zijn minimum vermogen beter kwijt kan (over een kleiner aantal uren).
Het betreft een woning met een EPC waarde van 0,4, er zijn ventilatieroosters aanwezig plus een CO2 gestuurde mechanische ventilatie. Qua warmteverlies kom ik dan op 35 W/m2 (bron). Bij 46 m2 kom je dan op ~ 1.6 kW.
De monoblock buitenunits van Nibe hebben geen ingebouwde circulatiepomp, iig de F2040 en F2120.
Hij lijkt de lage flow te accepteren, hij probeert wel om de zoveel tijd de circulatiepomp te kaliberen, en die handmatige test geeft dus wel duidelijk aan dat er iets mis is binnen de installatie.
Ik ben zelf ook direct aan de slag gegaan met de instellingen, bijvoorbeeld normaal staat er een stooklijn actief waarbij met 2 graden buitentemperatuur er een aanvoer van 40 graden wordt verwacht
Japie.G schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:43:
[...]
Ik zie nu pas dat die flex leiding in je binnenunit zit. Dan zal die daar door nibe zijn geplaatst en zal de diameter wel goed zijn. Die knik is sowieso NIET goed. Kun je nog even een foto plaatsen van de gehele verdeler waarop we goed kunnen zien hoe deze is aangesloten? Hoe is het traject van binnenunit naar je verdeler? Is deze wel met 32mm buis aangesloten op de 1inch aansluitpunten?
Je hebt 6 groepen waarvan 1 de badkamer? 5 groepen zijn de rest van de benedenverdieping dus. Wat is de groeplengte? Hoeveel m2?
De groeplengte's weet ik helaas niet, ik ga van de installateur de tekeningen opvragen. Qua oppervlak heb ik circa 46 m2 totaal, waarvan 6m2 de badkamer betreft.
Hierbij een aantal foto's van de verdeler:
:strip_exif()/f/image/EEmXDMunyK4D1T4TKmM54j6z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fTYoqjHGNKAaNzjsX3EiHpHO.jpg?f=fotoalbum_large)
De flowmeters zouden volledig open moeten staan van alle groepen (volgens de handleiding van Albrand).Rockster schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:53:
[...]
Als je de documentatie bekijkt (https://www.nibe.eu/assets/documents/24923/M12329-1.pdf) zie je dat het 22mm diameter betreft. Vreemde constructie zo'n flex, wellicht lees ik de tekening verkeerd?
Op de aanvoer balk zitten deze thermostatische voorbereide ventielen (zo noemt Albrand het tenminste), ik dacht eerst dat je die blauwe knoppen kon draaien, maar dat lijken mij puur bescherm kapjes? Daar heb ik zelf verder nog niets mee gedaan.
:strip_exif()/f/image/OL6l2Er5UQObL6cviNaNWScl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RwhxcuySXUqgJ6SX8vCt96WJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik weet helaas niet wat de binnen diameter is van de gebruikte leiding, ik verwacht dat het ~22mm is want dat is ook wat er uit de binnenunit komt. Er staat wel DN25 op vermeld, wellicht dat dat iets zegt?Dylantje2 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 17:04:
[...]
De vraag zou zijn. Wat is de de diameter nu aangezien je het slecht kunt zien
Qua naamgeving vond ik dat ook verwarrend, de condensor uit lijkt de invoer te zijn van de condensor, en de retourleiding dus daadwerkelijk richting de binnenunit. Maar ik zal dit nog ff nakijken.LangeFries schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:03:
@Prolution Op je slave (de F2040) zie ik een retour temp die hoger is dan de condensor uit. Dat is bij mij heel anders. De retour temp komt bij mij overeen met de retour temp op de VVM. De condensor uit is ongeveer de aanvoer temperatuur. Nu heb ik een ander type, dus ik weet het niet zeker, maar dit suggereert bijna dat de buitenunit verkeerd om is aangesloten. De CV pomp zit verwacht ik ook bij jou in de binnenunit.
Ik heb vandaag opnieuw contact opgenomen met de installateur, en ze komen nog een keer langs om (hopelijk) die flexibele leiding waar een knik in zit te vervangen.LittleTycoon schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:07:
[...]
Jouw installateur is een idioot, de meeste installateurs zijn halve analfabeten. Je lijkt een combi van flow en stooklijn instelling probleem te hebben (evt. Icm andere settings zoals minimale aanvoer temp). Condensor temp waarschuwingen zijn niet goed, hoge druk alarm al helemaal niet. Het aantal runs is abnormaal hoog.
Ik denk dat je in 1e instantie in de settings moet kijken naar stooklijn en min. aanvoer temp. Als je puur een flow probleem hebt blijft de condensor uit omhoog lopen omdat wp zijn gegenereerde warmte niet kwijt kan. Nu gaat deze eerst stijl omhoog waarna een bepaalde stabilisatie optreedt. Het lijkt ook niet direct evt naregeling gerelateerd, dan kakt de condensor uit weer in nadat groepen evt. te laat zijn opengegaan. Mijn 1e gok is dat je min. aanvoer temp te hoog staat ingesteld.
Het lijkt niet sec een flow issue, je hebt ook maar 6 groepen vv, dat is verrekte weinig. Een nibe probeert op semi constante dT te regelen bij een bepaalde compressorfreq en past flow daarop aan indien pomp op auto staat.
Ook nog een fors elektrisch element voor die 6 groepen.
Even ter referentie, ik heb ook een Nibe (ander type, maar wp aansturing is hetzelfde), in nu 3 jaar 4 maanden 3216 starts totaal met 8021 uur bedrijfstijd. Niet dat jij dat gaat halen vanwege andere setup (veel minder vv), maar even om duidelijk te maken dat jouw aantal starts niet normaal is.
Kom je er niet uit, escaleer bij installateur. Werkt dat niet ga dan direct naar nibe.
P.s. je condensor uit temp gaat omlaag na een condensor uit waarschuwing omdat de wp stopt, dus knalt idd heel snel de aanvoer temp omlaag.
Mocht het dan nog steeds niet goed werken dan was ik idd van plan om maar direct contact op te nemen met Nibe, om te kijken of die mij mogelijk kunnen helpen.
De minimale aanvoer staat trouwens op 20 graden, en de max op 40 graden. De stooklijn stond standaard op 9, waarbij dus al snel die 40 graden aangetikt werd, terwijl de buiten temperaturen nog niet eens onder 0 zijn,
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
:strip_exif()/f/image/YokoCws5JcIxb4Y6a7YKOSpb.jpg?f=fotoalbum_large)
Zou dat ook de oorzaak kunnen zijn dat de vlotters van de flowmeters op alle groepen naar beneden blijven staan? Ook bij actief verwarmen, als de flow verkeerd om is dan reageert deze daar misschien niet op?
:strip_exif()/f/image/4CgKn2MQdjX6FnVNAwiVzUy0.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik aan die knoppen draai dan voel ik inderdaad na een tijdje meer weerstand, echter lijkt dat alleen maar te komen omdat je die plastic knoppen dan vastschroeft. Maar als ik het goed begrijp beperken ze de flow niet als die blauwe knoppen volledig los zijn?Naalroc schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:49:
Die blauwe knoppen kunnen weldegelijk de flow beperken: draai ze allemaal los, en eventueel weer wat aandraaien totdat je weerstand begint te voelen, want op dat punt gaat de klep weer richting "dicht".
Je stookpijn staat echt idioot hoog, dat lijkt je probleem. 9 is hoogste wat er is. Nibe adviseert 3-4 voor klimaat in NL, staat als ik me goed herinner gewoon in de standaard handleidingen. Ik heb hem zelf op slechts 2 staan met nog een aantal verschuivingen.Prolution schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:36:
[...]
De oppervlakte is inderdaad beperkt, gelukkig kan die F2040-6 ook behoorlijk ver terug moduleren, de specificaties zijn echter niet helemaal duidelijk. Maar op 7/35 zou hij terug moeten kunnen naar 1,5 ~ 2.1 kW.
Het betreft een woning met een EPC waarde van 0,4, er zijn ventilatieroosters aanwezig plus een CO2 gestuurde mechanische ventilatie. Qua warmteverlies kom ik dan op 35 W/m2 (bron). Bij 46 m2 kom je dan op ~ 1.6 kW.
De monoblock buitenunits van Nibe hebben geen ingebouwde circulatiepomp, iig de F2040 en F2120.
Hij lijkt de lage flow te accepteren, hij probeert wel om de zoveel tijd de circulatiepomp te kaliberen, en die handmatige test geeft dus wel duidelijk aan dat er iets mis is binnen de installatie.
Ik ben zelf ook direct aan de slag gegaan met de instellingen, bijvoorbeeld normaal staat er een stooklijn actief waarbij met 2 graden buitentemperatuur er een aanvoer van 40 graden wordt verwacht.
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[...]
De flowmeters zouden volledig open moeten staan van alle groepen (volgens de handleiding van Albrand).
Op de aanvoer balk zitten deze thermostatische voorbereide ventielen (zo noemt Albrand het tenminste), ik dacht eerst dat je die blauwe knoppen kon draaien, maar dat lijken mij puur bescherm kapjes? Daar heb ik zelf verder nog niets mee gedaan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[...]
Ik weet helaas niet wat de binnen diameter is van de gebruikte leiding, ik verwacht dat het ~22mm is want dat is ook wat er uit de binnenunit komt. Er staat wel DN25 op vermeld, wellicht dat dat iets zegt?
[...]
Qua naamgeving vond ik dat ook verwarrend, de condensor uit lijkt de invoer te zijn van de condensor, en de retourleiding dus daadwerkelijk richting de binnenunit. Maar ik zal dit nog ff nakijken.
[...]
Ik heb vandaag opnieuw contact opgenomen met de installateur, en ze komen nog een keer langs om (hopelijk) die flexibele leiding waar een knik in zit te vervangen.
Mocht het dan nog steeds niet goed werken dan was ik idd van plan om maar direct contact op te nemen met Nibe, om te kijken of die mij mogelijk kunnen helpen.
De minimale aanvoer staat trouwens op 20 graden, en de max op 40 graden. De stooklijn stond standaard op 9, waarbij dus al snel die 40 graden aangetikt werd, terwijl de buiten temperaturen nog niet eens onder 0 zijn,
Zet stooklijn op 4 en kijk wat er dan gebeurt met Ta (BT 12 = condensor uit). Bij huidge buitentemp hoort je dT (verschil BT12 en BT3) tussen 3,5-4 graden te zijn waarbij flow kan varieren omdat ook de compressorfreq enigzins kan varieren, die is niet puur afhankelijk van buitentemp.
Je zult dan langere runs als resultaat moeten zien waarbij eerst de Ta onder berekende Ta ligt. Na verloop van tijd komt de werkelijke Ta boven berekende Ta waardoor graadminuten naar 0 gaan lopen. Bij graadminuten 0 is WP klaar en gaan graadminuten langzaam weer teruglopen (negatief) tot de startwaarde WP wordt bereikt. Zo blijft de cyclus zich herhalen.
Je flow kan echt behoorlijk varieren. Bij huidige buitentemp doet deze bij mij tussen de 25-32 liter/min met een dT van ca. 3,8. Bij 0 graden gaat de dT naar 5 met een flow tussen 29-33 l/min. Bij -5 ga ik naar een dT van 7 met tussen de 15-20 liter/minuut. Bij -10 gaat de dT nog verder omhoog met lagere flow. Afgegeven warmte is altijd combi van flow en dT gekoppeld aan vermogen WP. De precieze formule is al vaak voorbijgekomen.
De blauwe knoppen (afsluiters) helemaal los, dan zijn de groepen vol open. Je aanvoer en retour lijken idd verkeerd om aangesloten. Maakt voor werking wp niet uit, maar dan kun je idd de flow via die meters niet volgen, heb ik ook gehad. Ik heb gewoon de installateur het laten corrigeren, laatste termijn aannemer niet betaald, dan willen ze wel.
Het lijkt dat er geen echte flow meter in je set up zit, dan kun je de echte flow gewoon via nibe uplink zien. Die flowmetertjes op verdelers zijn niet even makkelijk af te lezen en mede daardoor onnauwkeurig.
[ Voor 5% gewijzigd door LittleTycoon op 03-02-2021 23:18 ]
Bij een Ta van 40 heb je gewoon weinig flow. Flow is combi dT en geleverd vermogen WP via compressorfreq. Dus hoge dT is lage flow, lagere dT is hogere flow bij gelijke compressorfreq. Dit allemaal begrensd door max vermogen WP. Jij hebt geen bakbeest qua vermogen, dus bij een dT van pak hem beet tussen de 15-20 zoals bij jou heb je weinig flow.
@Grolsch kent vast nog de formule uit zijn hoofd. Ik herinner me alleen nog dat er een factor van 4,2 of 3,2 in de formule schijnt te zitten.
[ Voor 24% gewijzigd door LittleTycoon op 03-02-2021 23:37 ]
De onderste balk is de aanvoer, (Plaatje van de leverancier op de post hieronder blijkt het anders te zijn dan bij mijn verdelersProlution schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:56:
Nog iets vreemds gevonden trouwens, de verdeler lijkt verkeerd om aangesloten? Als ik de leidingen voel tijdens het verwarmen dan wordt de onderste leiding warm en de bovenste (de aanvoer?!) blijft koud, dat is ook de leiding waar de knik inzit richting de binnenunit.
[Afbeelding]
Zou dat ook de oorzaak kunnen zijn dat de vlotters van de flowmeters op alle groepen naar beneden blijven staan? Ook bij actief verwarmen, als de flow verkeerd om is dan reageert deze daar misschien niet op?
[Afbeelding]
[...]
Als ik aan die knoppen draai dan voel ik inderdaad na een tijdje meer weerstand, echter lijkt dat alleen maar te komen omdat je die plastic knoppen dan vastschroeft. Maar als ik het goed begrijp beperken ze de flow niet als die blauwe knoppen volledig los zijn?
Maar weet je zeker at die flow valves wel goed/ voldoende open staan, want het leiding werk in de vloer is prima, met ruime buizen, en weinig groepen, dus daar zit het probleem bij gebrek aan flow niet.
Die aan- en afvoerslangen 'lijken' me nogal beperkt in doorlaat, maar als er DN25 op staat dan zou dat toch voldoende moeten zijn over zo'n korte afstand.
Dat die bovenste balk koud blijft, komt door gebrek aan flow, dus er komt alleen maar een klein beetje koud water uit de koude vloer in die bovenste balk; die retour balk moet sowieso een graad of 4 -5 kouder zijn dan de onderste, bij een goed werkend systeem.
[ Voor 3% gewijzigd door Naalroc op 04-02-2021 10:24 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
@Naalroc Als ik het PDF met specificaties over deze verdeler bekijk dan geven zei dus aan dat de aanvoer op de bovenste balk zit en de retour op de onderste. Dat betekenen ook die blauwe en rode inzet stukjes op de verdeler toch ook lijkt me? Rood aanvoer en blauw retour.
Bij 1 staat, retour met instelbare flowmeter, maar op die retourbalk zit dus de aanvoer aangesloten.
:strip_exif()/f/image/OlEkM7hL5YuSKdE8iNlhBsMM.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door Japie.G op 04-02-2021 07:54 ]
Wat doet je Ta nu met stooklijn 3, als je nog steeds condensor in/uit alarmen krijgt is Ta nog steeds veel te hoog.Prolution schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 00:19:
@LittleTycoon De stooklijn heb ik reeds aangepast naar 3, en de start compressor graadminuten van -60 naar -200, hierdoor lijkt hij idd al wat rustiger te zijn. Echter de foutmeldingen blijven nog wel binnenkomen, wel wat minder vaak lijkt het. Maar dat kan ook komen omdat de temperatuur nu wat hoger ligt als een paar dagen geleden rond het vriespunt, toen merkte je duidelijker dat hij er meer moeite mee had om de woonkamer op temperatuur te krijgen.
@Naalroc Als ik het PDF met specificaties over deze verdeler bekijk dan geven zei dus aan dat de aanvoer op de bovenste balk zit en de retour op de onderste. Dat betekenen ook die blauwe en rode inzet stukjes op de verdeler toch ook lijkt me? Rood aanvoer en blauw retour.
Bij 1 staat, retour met instelbare flowmeter, maar op die retourbalk zit dus de aanvoer aangesloten.
[Afbeelding]
1 = Knik uit die leiding
2 = Retour aansluiten op de balk met de flowmeters.
Weet je zeker dat die flowmeters helemaal open staan
Die blauw knoppen op de aanvoer helemaal open
Vervolgens kun je door het draaien van de flowmeters het debiet per groep instellen.
In jouw situatie mag dit onder problemen 2,5 á 3 ltr/minuut per groep zijn.
Ja, 2 keer geprobeerd. Totaal geen foutmeldingen, niks verder te zien. Defrosts gingen bij mij ook om het uur.mkleinman schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 20:47:
[...]
Heb je al eens geprobeerd om je ELGA eens aan/uit te zetten ( stekker er uit ). Wat gebeurd er dan? Kan je via de Remeha eTwist app niet toevallig gekke zaken in de logs zien van je warmtepomp?
Hoeveel defrosts had je in die periode trouwens? Ik had er zo'n beetje 1 per uur bij die koude omstandigheden.
In de instellingen is verder niks veranderd, lijkt mij sterk dat dat de oorzaak is ondanks dat ik alles ben nagelopen. Als er koudemiddel zou lekken, zou er drukverlies optreden en zou de Elga een storing moeten geven aldus Remeha die ik gisteren aan de telefoon had. Lijkt tot op heden onverklaarbaar.
Dat is maar een deel van de verklaring. He kan zijn dat je ELGA echt op zijn tenen heeft moeten lopen en dat je ergens een lek hebt die of heel klein is of alleen lekt bij hoge druk en werktemperaturen.master_viper schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 08:34:
[...]
Ja, 2 keer geprobeerd. Totaal geen foutmeldingen, niks verder te zien. Defrosts gingen bij mij ook om het uur.
In de instellingen is verder niks veranderd, lijkt mij sterk dat dat de oorzaak is ondanks dat ik alles ben nagelopen. Als er koudemiddel zou lekken, zou er drukverlies optreden en zou de Elga een storing moeten geven aldus Remeha die ik gisteren aan de telefoon had. Lijkt tot op heden onverklaarbaar.
Is je unit trouwens gesoldeerd of hebben ze de koppelingen tussen binnen en buitenunit geperst met een speciale tang?
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Deze zijn geperst. Maar zelfs gisteren, met 'normale' temperaturen, kreeg ik hetzelfde gedrag. Ik had gisteren beter verwacht, maar het was net zo dramatisch als de voorgaande dagen.mkleinman schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:10:
[...]
Dat is maar een deel van de verklaring. He kan zijn dat je ELGA echt op zijn tenen heeft moeten lopen en dat je ergens een lek hebt die of heel klein is of alleen lekt bij hoge druk en werktemperaturen.
Is je unit trouwens gesoldeerd of hebben ze de koppelingen tussen binnen en buitenunit geperst met een speciale tang?
Ik ben niet zo'n fan van persen van leidingen. Mijn Daikin L/L WP is ook geperst. Die is netjes afgeperst en getest en na ruim een week gebruik helemaal leeg door een lek. In de tussenperiode werkte hij wel maar steeds beroerder.master_viper schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:20:
[...]
Deze zijn geperst. Maar zelfs gisteren, met 'normale' temperaturen, kreeg ik hetzelfde gedrag. Ik had gisteren beter verwacht, maar het was net zo dramatisch als de voorgaande dagen.
Ik zou dus idd zeggen om je installateur te laten komen, je unit af te laten pompen en het R32 laten wegen om alles daarna weer te vacumeren en te vullen met de juiste hoeveelheid.
Trouwens: Als je kijkt op het display op je ACE. Zie je onder EHC-07 bij statusoverzicht nog gekke dingen? Ta of Tr die een gekke waarde aan geeft, flow die te hoog/laag lijkt etc?
Maak anders eens foto's van alle waarden en mail die dan meteen naar mij ( martin - at - familie.kleinman.nl ) . Dan loop ik naar beneden en maak ik ook foto's
Meest simpele verklaring is problemen met hoeveelheid R32, iets minder logische verklaring is een sensorissue waardoor je buitenunit verkeerd wordt aangestuurd.
Edit:
Waar woon je? Beetje in de buurt van Lelystad? Mogelijk dat met de warmtebeeldcamera er ook nog wat boven water komt in je persleidingen.
[ Voor 12% gewijzigd door mkleinman op 04-02-2021 09:28 ]
Nah, totaal niks vreemds. Flow zie ik ook via de Kamstrup en is al sinds de ingebruikname niet aan het afwijken. Ik heb zelf een Flir, goed plan om dit even na te lopen.mkleinman schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:26:
[...]
Ik ben niet zo'n fan van persen van leidingen. Mijn Daikin L/L WP is ook geperst. Die is netjes afgeperst en getest en na ruim een week gebruik helemaal leeg door een lek. In de tussenperiode werkte hij wel maar steeds beroerder.
Ik zou dus idd zeggen om je installateur te laten komen, je unit af te laten pompen en het R32 laten wegen om alles daarna weer te vacumeren en te vullen met de juiste hoeveelheid.
Trouwens: Als je kijkt op het display op je ACE. Zie je onder EHC-07 bij statusoverzicht nog gekke dingen? Ta of Tr die een gekke waarde aan geeft, flow die te hoog/laag lijkt etc?
Maak anders eens foto's van alle waarden en mail die dan meteen naar mij ( martin - at - familie.kleinman.nl ) . Dan loop ik naar beneden en maak ik ook foto's
Meest simpele verklaring is problemen met hoeveelheid R32, iets minder logische verklaring is een sensorissue waardoor je buitenunit verkeerd wordt aangestuurd.
Edit:
Waar woon je? Beetje in de buurt van Lelystad? Mogelijk dat met de warmtebeeldcamera er ook nog wat boven water komt in je persleidingen.
Maak met je FLIR foto's van alle koppelingen, mogelijk zie je op de foto wat afwijkends. Toen hier mijn L/L warmtepomp opnieuw werd afgeperst hoorden wij het lek wel maar was die lastig te traceren. Met de warmtebeeldcamera vonden we hem meteen.master_viper schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:01:
[...]
Nah, totaal niks vreemds. Flow zie ik ook via de Kamstrup en is al sinds de ingebruikname niet aan het afwijken. Ik heb zelf een Flir, goed plan om dit even na te lopen.
En als je bij je buitenunit kan komen, zet je ELGA eens vol aan ( +2 graden op thermostaat ) en meet dan eens de temperaturen. Je zou meen ik dik 60 graden moeten halen aan de perszijde. Haal je die temperatuur daar niet bij volle belasting dan is dat je signaal dat je R32 bent verloren.
[ Voor 21% gewijzigd door mkleinman op 04-02-2021 10:03 ]
Inderdaad, het is anders dan bij mijn verdelers,Prolution schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 00:19:
..................
......
https://www.albrand.nl/pr...erdelers/verdeler-messing
Ik heb mijn post aangepast.
Vervolgens de flow test opnieuw gedaan, en nu komt daar wel een correct resultaat uit, of dat nu komt omdat de verdeler goed is aangesloten of omdat ze nog iets anders opgelost hebben weet ik niet.
:strip_exif()/f/image/Vk6sWimLl3qF7usD2dazJoXR.jpg?f=fotoalbum_large)
De flow lijkt iig een stuk hoger, je voelt nu daadwerkelijk het water een bepaalde richting op stromen, er zit nu wel weer wat lucht in het systeem dus volgende week moet ik hem nog even ontluchten bij de buiten en binnenunit.
De 'Hoge ingaande temperatuur condensor' melding is na het vervangen van de leidingen niet meer voorgekomen. Bij nader inzien kwam die melding meestal naar boven als er van warmtapwater naar verwarming geschakeld werd, mogelijk door de beperkte flow die ik had richting de vloerverwarming, waardoor hij dus niet goed z'n warmte kwijt kon?
Ik heb de stooklijn nu trouwens op 2 staan, omdat bij 3 de de berekende aanvoer temperatuur naar mijn idee nog steeds een stukje te hoog was. Maar de komende tijd moet ik kijken of ik hiermee de woonkamer ook warm kan krijgen.LittleTycoon schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 08:00:
[...]
Wat doet je Ta nu met stooklijn 3, als je nog steeds condensor in/uit alarmen krijgt is Ta nog steeds veel te hoog.
/f/image/g65AAe04CzB3XK7gpWbwnWtR.png?f=fotoalbum_large)
En ik zie nu trouwens ook waardes in het warmtemeter tabel, voorheen stonden al deze kWh waardes op 0, en werd alleen de flow getoond. Mogelijk hebben ze daar dus ook iets aan veranderd?
/f/image/DkZunpJKlIx1sKpcwatDw7oe.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb nadat ze de boel goed hadden aangesloten nog even gecheckt en de flowmeters zijn volledig open. En de blauwe knoppen zijn ook open / zitten los.Grolsch schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 08:19:
@Prolution Laat je installateur de boel eerst hardwarematig eens goed aansluiten.
1 = Knik uit die leiding
2 = Retour aansluiten op de balk met de flowmeters.
Weet je zeker dat die flowmeters helemaal open staan
Die blauw knoppen op de aanvoer helemaal open
Vervolgens kun je door het draaien van de flowmeters het debiet per groep instellen.
In jouw situatie mag dit onder problemen 2,5 á 3 ltr/minuut per groep zijn.
De komende periode even aankijken of het nu beter verloopt, maar het lijkt iig opgelost door de installateur.
Bedankt allen voor de hulp/aanwijzingen, mede hierom heb ik nogmaals bij de installateur kunnen aandringen dat het opgelost diende te worden
Goed bezig, wat is je flow nu, want dat zie ik zo snel niet terug?Prolution schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:29:
De installateur is langs geweest, het was een andere monteur, en deze ging gelijk zonder moeilijk te doen aan de slag om de boel correct aan te sluiten. De leiding met de knik is vervangen en de aanvoer/retour richting de verdeler zit nu goed aangesloten, de flowmeters op de groepen tonen nu ook de flow via de flotters.
Vervolgens de flow test opnieuw gedaan, en nu komt daar wel een correct resultaat uit, of dat nu komt omdat de verdeler goed is aangesloten of omdat ze nog iets anders opgelost hebben weet ik niet.
[Afbeelding]
De flow lijkt iig een stuk hoger, je voelt nu daadwerkelijk het water een bepaalde richting op stromen, er zit nu wel weer wat lucht in het systeem dus volgende week moet ik hem nog even ontluchten bij de buiten en binnenunit.
De 'Hoge ingaande temperatuur condensor' melding is na het vervangen van de leidingen niet meer voorgekomen. Bij nader inzien kwam die melding meestal naar boven als er van warmtapwater naar verwarming geschakeld werd, mogelijk door de beperkte flow die ik had richting de vloerverwarming, waardoor hij dus niet goed z'n warmte kwijt kon?
[...]
Ik heb de stooklijn nu trouwens op 2 staan, omdat bij 3 de de berekende aanvoer temperatuur naar mijn idee nog steeds een stukje te hoog was. Maar de komende tijd moet ik kijken of ik hiermee de woonkamer ook warm kan krijgen.
[Afbeelding]
En ik zie nu trouwens ook waardes in het warmtemeter tabel, voorheen stonden al deze kWh waardes op 0, en werd alleen de flow getoond. Mogelijk hebben ze daar dus ook iets aan veranderd?
[Afbeelding]
[...]
Ik heb nadat ze de boel goed hadden aangesloten nog even gecheckt en de flowmeters zijn volledig open. En de blauwe knoppen zijn ook open / zitten los.
De komende periode even aankijken of het nu beter verloopt, maar het lijkt iig opgelost door de installateur.
Bedankt allen voor de hulp/aanwijzingen, mede hierom heb ik nogmaals bij de installateur kunnen aandringen dat het opgelost diende te worden
Zou met 6 groepen v.v. toch ergens tussen de 12 en 18 l/minuut moeten zijn totaal.
Ik denk dat het of die knik was, of het verkeerd aansluiten van de verdelers.
Erg prettig dat het uiteindelijk toch nog relatief snel is opgelost.
Let op (hier spreekt helaas een ervaringsdeskundige):Prolution schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:29:
De installateur is langs geweest, het was een andere monteur, en deze ging gelijk zonder moeilijk te doen aan de slag om de boel correct aan te sluiten. De leiding met de knik is vervangen en de aanvoer/retour richting de verdeler zit nu goed aangesloten, de flowmeters op de groepen tonen nu ook de flow via de flotters.
[Afbeelding]
[...]
Ik heb de stooklijn nu trouwens op 2 staan, omdat bij 3 de de berekende aanvoer temperatuur naar mijn idee nog steeds een stukje te hoog was. Maar de komende tijd moet ik kijken of ik hiermee de woonkamer ook warm kan krijgen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[...]
Ik heb nadat ze de boel goed hadden aangesloten nog even gecheckt en de flowmeters zijn volledig open. En de blauwe knoppen zijn ook open / zitten los.
Als er nog te veel lucht in je systeem zit, kan bij een ontdooi-cyclus van de buitenunit, de platenwarmtewisselaar van je binnenunit kapot vriezen. Je wilt niet weten wat voor rotzooi (waterballet) dat in huis geeft. Het koelmiddel blaast een groot deel van het water uit je CV-systeem het huis in!!
En dan natuurlijk nog de schade aan je WP-installatie......
Zwerius Kriegsman
Welk van de 2 zou beter werken?
De mogelijkheid om met een app te bedienen aangezien normaal de HCTM een programma draait (met nachtverlaging vanwege geluid)
4800Wp / Elga-Toshiba / HA / ESP's en andere rommel
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dat is het idee inderdaad. Een ESP bordje er op en dan kunnen uitlezen/monitoren enz.BarryH schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:19:
OTGW als je die dan inderdaad gaat uitlezen.
4800Wp / Elga-Toshiba / HA / ESP's en andere rommel
Ik kan inmiddels ook wel concluderen dat de aanvoer/retour leiding vanuit de warmtepomp omgedraaid waren aangesloten op de VVM binnenunit. Dat was waarschijnlijk het grootste probleem, wat ook de oorzaak lijkt te zijn geweest van de foutmeldingen die ik kreeg. Naast de vloerverwarming verdeler waar de aanvoer/retour dus ook verkeerd om was aangesloten, en die knik in de leiding hielp waarschijnlijk ook niet mee.LangeFries schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:03:
Hij is nu heel rustig mijn woning aan het verwarmen namelijk, en daarbij zie je duidelijk dat de condensor uit een hogere temperatuur heeft als de retourtemp.
En bij warmtemeter lopen de waardes qua warmte opwekking nu ook op.
.
:fill(white):strip_exif()/f/image/57j43PPU4Ao0vXEISrhxDbok.png?f=user_large)
Ik weet niet of dit ook van toepassing is voor de monoblock opstelling die ik heb staan, de condensor (dat is de platenwarmtewissel lijkt me?) zit dus ook in de buitenunit. Er lopen water leidingen tussen de binnen en buiten unit.Zwerius schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:55:
[...]
Let op (hier spreekt helaas een ervaringsdeskundige):
Als er nog te veel lucht in je systeem zit, kan bij een ontdooi-cyclus van de buitenunit, de platenwarmtewisselaar van je binnenunit kapot vriezen. Je wilt niet weten wat voor rotzooi (waterballet) dat in huis geeft. Het koelmiddel blaast een groot deel van het water uit je CV-systeem het huis in!!
En dan natuurlijk nog de schade aan je WP-installatie......
Maar desalniettemin zal ik de komende dagen alvast even kijken of ik er al wat lucht uit het systeem kan krijgen, voordat het weer kouder begint te worden
Op dit moment wordt er een flow van 9.7 l/m getoond, weet niet of dat helemaal klopt of dat nog niet helemaal goed kan meten. i.v.m. lucht wat nog aanwezig kan zijn. De vlotters op de flowmeters bij de verdeler staan allemaal omhoog wanneer hij aan het verwarmen is.Grolsch schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:19:
[...]
Goed bezig, wat is je flow nu, want dat zie ik zo snel niet terug?
Zou met 6 groepen v.v. toch ergens tussen de 12 en 18 l/minuut moeten zijn totaal.
Ik denk dat het of die knik was, of het verkeerd aansluiten van de verdelers.
Erg prettig dat het uiteindelijk toch nog relatief snel is opgelost.
De dT is nu bij het verwarmen circa 3 graden, dus dat lijkt me in ieder geval een goed teken, voorheen was dat ruim 10 tot 15 graden.
:fill(white):strip_exif()/f/image/tYBxCY9UovhK37vruo2R2jAk.png?f=user_large)
Mooi dat het nu is opgelost. Toch zou ik het installatiebedrijf nog eens bellen met je bevindingen. Want een "monteur" die een WP achterlaat met geknikte slangen, op zowel de binnenunit als de VVW-verdeler verwisselde leidingen, een dT van 15 graden, een flow van 5 lpm, en die je dan vervolgens adviseert om de foutmeldingen maar te negeren, moet héél dringend op herscholing....Prolution schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:29:
[...]
Ik kan inmiddels ook wel concluderen dat de aanvoer/retour leiding vanuit de warmtepomp omgedraaid waren aangesloten op de VVM binnenunit. Dat was waarschijnlijk het grootste probleem, wat ook de oorzaak lijkt te zijn geweest van de foutmeldingen die ik kreeg. Naast de vloerverwarming verdeler waar de aanvoer/retour dus ook verkeerd om was aangesloten, en die knik in de leiding hielp waarschijnlijk ook niet mee.
Hij is nu heel rustig mijn woning aan het verwarmen namelijk, en daarbij zie je duidelijk dat de condensor uit een hogere temperatuur heeft als de retourtemp.
.
[Afbeelding]
[...]
Ik weet niet of dit ook van toepassing is voor de monoblock opstelling die ik heb staan, de condensor (dat is de platenwarmtewissel lijkt me?) zit dus ook in de buitenunit. Er lopen water leidingen tussen de binnen en buiten unit.
Maar desalniettemin zal ik de komende dagen alvast even kijken of ik er al wat lucht uit het systeem kan krijgen, voordat het weer kouder begint te worden
[...]
Op dit moment wordt er een flow van 9.7 l/m getoond, weet niet of dat helemaal klopt of dat nog niet helemaal goed kan meten. i.v.m. lucht wat nog aanwezig kan zijn. De vlotters op de flowmeters bij de verdeler staan allemaal omhoog wanneer hij aan het verwarmen is.
De dT is nu bij het verwarmen circa 3 graden, dus dat lijkt me in ieder geval een goed teken, voorheen was dat ruim 10 tot 15 graden.
[Afbeelding]
Ziet er goed uit.Prolution schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:29:
[...]
Ik kan inmiddels ook wel concluderen dat de aanvoer/retour leiding vanuit de warmtepomp omgedraaid waren aangesloten op de VVM binnenunit. Dat was waarschijnlijk het grootste probleem, wat ook de oorzaak lijkt te zijn geweest van de foutmeldingen die ik kreeg. Naast de vloerverwarming verdeler waar de aanvoer/retour dus ook verkeerd om was aangesloten, en die knik in de leiding hielp waarschijnlijk ook niet mee.
.
[Afbeelding]
[...]
Ik weet niet of dit ook van toepassing is voor de monoblock opstelling die ik heb staan, de condensor (dat is de platenwarmtewissel lijkt me?) zit dus ook in de buitenunit. Er lopen water leidingen tussen de binnen en buiten unit.
[...]
Op dit moment wordt er een flow van 9.7 l/m getoond, weet niet of dat helemaal klopt of dat nog niet helemaal goed kan meten. i.v.m. lucht wat nog aanwezig kan zijn. De vlotters op de flowmeters bij de verdeler staan allemaal omhoog wanneer hij aan het verwarmen is.
[Afbeelding]
Ik ben geen Nibe expert, maar volgens mij is de flow van een Nibe dynamisch, ik verwacht dat als het kouder wordt de Ta wel hoger wordt, en de flow ook hoger als ik @LittleTycoon mag geloven.
Mijn Mitsu heeft een vaste primaire flow, daar wordt niet op geregeld of gestuurd.
Inmiddels achter het probleem. Fan in de buiten unit zit vast. Lijkt wel scheef geslagen. Zit vast achter een binnen deel van de unit. Is ook niet meer recht zo te zien. Vraag mij af of dit nog te herstellen is.mkleinman schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:02:
[...]
Maak met je FLIR foto's van alle koppelingen, mogelijk zie je op de foto wat afwijkends. Toen hier mijn L/L warmtepomp opnieuw werd afgeperst hoorden wij het lek wel maar was die lastig te traceren. Met de warmtebeeldcamera vonden we hem meteen.
En als je bij je buitenunit kan komen, zet je ELGA eens vol aan ( +2 graden op thermostaat ) en meet dan eens de temperaturen. Je zou meen ik dik 60 graden moeten halen aan de perszijde. Haal je die temperatuur daar niet bij volle belasting dan is dat je signaal dat je R32 bent verloren.
Is er een manier om te verwarmen zonder de buiten unit te gebruiken?
Of dan direct een van de vele esp8266 opentherm oplossing. Heb je niet die OTGW er tussen nodig: http://ihormelnyk.com/opentherm_thermostatjorammeke schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:25:
[...]
Dat is het idee inderdaad. Een ESP bordje er op en dan kunnen uitlezen/monitoren enz.
Is geen vermoeden, dat is zo. Zelf ook die ervaring. Alleen heb ik de verdeler balken omgedraaid, want dat kon ik op vrijdagavond zelf. Effect is hetzelfde.Naalroc schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:38:
Ik vermoed dat die flow checks als een soort terugslag klep hebben gewerkt, waardoor er maar heel weinig flow door het systeem liep
Meteen stroom eraf halen van de buitenunit.master_viper schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:23:
[...]
Inmiddels achter het probleem. Fan in de buiten unit zit vast. Lijkt wel scheef geslagen. Zit vast achter een binnen deel van de unit. Is ook niet meer recht zo te zien. Vraag mij af of dit nog te herstellen is.
Is er een manier om te verwarmen zonder de buiten unit te gebruiken?
Sommige Merken binnenunits hebben een elektrische bijverwarming welke je aan kan zetten.
Anders een elektrisch kacheltje...maar een Airco doet het goedkoper.
Gezien de komende koudegolf zou ik meteen een monteur regelen.
Zit de moer er nog (vast) op, Zo niet, kan het vandalisme zijn?
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Moer lijkt vast te zitten, durf het ook niet los te halen. Vandalisme is nagenoeg onmogelijk omdat er overal camera's hangen, en deze plek is niet zomaar bereikbaar.Remco45 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:28:
[...]
Meteen stroom eraf halen van de buitenunit.
Sommige Merken binnenunits hebben een elektrische bijverwarming welke je aan kan zetten.
Anders een elektrisch kacheltje...maar een Airco doet het goedkoper.
Gezien de komende koudegolf zou ik meteen een monteur regelen.
Zit de moer er nog (vast) op, Zo niet, kan het vandalisme zijn?
Kan je een foto plaatsen?
[ Voor 36% gewijzigd door Remco45 op 04-02-2021 19:33 ]
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Ziet er allemaal prima uit. Omdraaien aanvoer retour naar de vvs/m was het probleem, daar gaat de hele wp van over zijn nek, die condensor in/uit sensoren meten hele verkeerde waarden waar de WP dan weer op reageert volgens normale regeling, gaat fout. Die flow klopt wel, als je echt fors luchtprobleem hebt dan registreert de flowmeter 0, lucht blijft daar hangen. dT is ook prima.Prolution schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:29:
[...]
.
[Afbeelding]
[...]
[...]
[Afbeelding]
Ik pers al jaren airco's en warmtepompen, belangrijk bij perskoppelingen is dat je exact de procedure volgt dan lekken ze echt never nooit.mkleinman schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:26:
[...]
Ik ben niet zo'n fan van persen van leidingen. Mijn Daikin L/L WP is ook geperst. Die is netjes afgeperst en getest en na ruim een week gebruik helemaal leeg door een lek. In de tussenperiode werkte hij wel maar steeds beroerder.
Edit:
Zenuwachtig nee, maar meer de vraag of ik iets van mijn ruim 10 kW aircovermogen moet laten meehelpen.ID-College schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:43:
Nou volgens.. volgende week -5 en -7.. worden er al mensen zenuwachtig?
Nee joh komt goedID-College schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:43:
Nou volgens.. volgende week -5 en -7.. worden er al mensen zenuwachtig?
Grote kans dat dit de eerste keer wordt dat de ELGA het niet meer trekt in de laatste 4 jaar.
Vind het eigenlijk wel leuk.
Heb nog een 1kw doorstromer op de plank liggen maar die zit er helaas niet tussen.
https://www.econo.nl/cv-d...rmer-modellen-1-tot-10-kw
En:

Technisch gezien kan ik altijd nog de ketel inschakelen..
[ Voor 17% gewijzigd door Daannn1987 op 04-02-2021 20:56 ]
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Chicken ?Daannn1987 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:55:
[...]
Nee joh komt goed![]()
Grote kans dat dit de eerste keer wordt dat de ELGA het niet meer trekt in de laatste 4 jaar.
[Afbeelding]
Technisch gezien kan ik altijd nog de ketel inschakelen..
Ben wel benieuwd naar @Dylantje2 ? Zouden zijn koffers al klaar staan ?
Haha welnee johkoevlaas2 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:57:
[...]
Chicken ?
Ik weet alleen wel zeker dat ik mijn zolder (werkkamer) niet meer warm genoeg krijg (21+) als het buiten -9 is.
Vandaar dat kacheltje. Maar wellicht mag hij ook even in de woonkamer
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
He @koevlaas2 blij dat je mij niet vergeten bent hahaahahkoevlaas2 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:57:
[...]
Chicken ?
De koffers
Maar ze is wel zenuwachtig..
Stap 0 hier wel op gewacht, mss iets minder maar oke...
Stap 1 eerst komen die koude.
Stap 2 overleven
Stap 3 de pellets..:-)
Stap 4 bukken voor de slipper [ als ik pech heb ]
Stap 5 mss wel wel stoer melden dat hajeetje gelijk had

Stap 6 dan hopen dat het niet TE lang duurt
Stap 7 anders overdag huis vol warmte pompen
Stap 8 Stooklijn kan nog aangepast worden. [ wil hem eigenlijk gewoon laten staan? [ of zeg je zet hem op maxcxx? ]
Stap 9 Geitenwollen sokken en een dekentje klaar leggen
Stap 10 vroeg naar bed
en uiteindelijk make love....
Volgorde mag willekeurig, maar ik denk dat iemand wel een volgorde kan bedenken..
Ps: chicken? [ heb ik iets gemist ]
Stap 9
Ik ga lekker 24/7 op 29c Ta draaien, hopelijk genoeg.ID-College schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:01:
Dit wordt de eerste keer met de WP dat het echt koud wordt.. zal mij benieuwen hoe t hier te halen valt.. stook hem extra warm op voorhand dan hebben we wat reserve
Poh 45 graden de vloer in. Das lekker warm aan de voetjesTwan dz schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:58:
Idd naast de Elga Toshiba unit gewoon een gas ketel. Maakt heerlijk 45 graden wat door de vloer heen loopt. Vorige week op proef nog even aan gehad. Met de cv ketel 12 uur gedraaid en maar 5 kuub verbruikt. Continue 45 graden. We gaan het zien met de 3,5 kw elga
Ik heb Hajeetje nog op whatsapp, dus die laat ik het weten (hij leest dacht ik niet meer mee).Dylantje2 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:03:
[...]
He @koevlaas2 blij dat je mij niet vergeten bent hahaahah
De koffers
Maar ze is wel zenuwachtig..
Stap 0 hier wel op gewacht, mss iets minder maar oke...![]()
Stap 1 eerst komen die koude.
Stap 2 overleven
Stap 3 de pellets..:-)
Stap 4 bukken voor de slipper [ als ik pech heb ]
Stap 5 mss wel wel stoer melden dat hajeetje gelijk had![]()
Stap 6 dan hopen dat het niet TE lang duurt
Stap 7 anders overdag huis vol warmte pompen
Stap 8 Stooklijn kan nog aangepast worden. [ wil hem eigenlijk gewoon laten staan? [ of zeg je zet hem op maxcxx? ]
Stap 9 Geitenwollen sokken en een dekentje klaar leggen
Stap 10 vroeg naar bed
en uiteindelijk make love....![]()
![]()
Volgorde mag willekeurig, maar ik denk dat iemand wel een volgorde kan bedenken..
Ps: chicken? [ heb ik iets gemist ]
Stap 9
Dit topic is gesloten.