Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 62 ... 128 Laatste
Acties:
  • 724.821 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:56
koevlaas2 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:34:
[...]

Doorstroomverwarmer erachter.
Of zoiets als @Rol-Co nog een 30 liter daalderop in serie erachter.. Doorstroomverwarmer trekt natuurlijk wel een bak vermogen wat niet standaard in elk huishouden mogelijk is.

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-09 16:45
mkleinman schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:31:
[...]

Inderdaad, als mijn ACE ook SWW had kunnen maken dan had de ketel weg gekund. Ik laat overigens mijn ACE sinds 14 dagen permanent door het boilervat heen lopen. Ik heb dus nu altijd water van minimaal 30 graden voor het douchen tot mijn beschikking.
altijd is dus beperkt tot het stookseizoen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:39
Mitsubishi ERSD-VM2D: Registratie geleverde energie hikt.

Nadat me afgelopen jaarwisseling al was opgevallen dat de geproduceerde energie voor december niet kon kloppen (stroomverbruik was 2x zo hoog als in november), lijkt nu de energie voor januari weer extreem hoog:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Vnj7ZHBauFIkq18maTUzTSzaeQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ftEIEyWlk2UT9B7xocAMg0I8.jpg?f=user_large

Dus ik ben daar maar eens ingedoken.
Melcloud laat dezelfde vreemde waarden zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_YLqN3UqPSX9mQyQQYzJb6dN2ck=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/074wqCxYUGGgwmFLco7G7wkO.jpg?f=user_large

Maar als ik slechts 1 maand selecteer, krijg ik de data per dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sF4NJH_duL9nLg8skxgZc9vhzdA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GP8hVpnn35fndUDW7hkdvNUw.jpg?f=user_large
Duidelijk is dat de data van 3 en 4 december bij die van 5 december zijn opgeteld, en hetzelfde bij 6 en 7 december. En de data vanaf 14 december ontbreekt compleet...

Dan de grafiek van januari:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jHEfRY4aymQxTMlmNa9DvR-V5Us=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/b67oMd6M33R5VKlZ4Wc3ryyx.jpg?f=user_large
En daar zijn op 1 januari de ontbrekende kWh's van december. :? En ook hier weer een aantal dagen zonder geregistreerde productie, die vervolgens later weer bij een dag wordt opgeteld. 8)7

Zo heb ik natuurlijk niet veel aan de logging. Iemand zoiets al eerder gezien? En misschien een idee van een oplossing?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:12

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
HiBe schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:48:
[...]

altijd is dus beperkt tot het stookseizoen...
Dat klopt idd, maar als het stookseizoen afloopt dan neemt mijn zonneboiler het werk wel weer over.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:41
Daannn1987 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:43:
[...]

Of zoiets als @Rol-Co nog een 30 liter daalderop in serie erachter.. Doorstroomverwarmer trekt natuurlijk wel een bak vermogen wat niet standaard in elk huishouden mogelijk is.
Op 30 liter kan je nog geen baby laten douchen 🤣

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-09 23:35
Ff een korte vraag aangezien er verschillende adviezen worden gegeven. Ik ben sinds april 2017 in het bezit van een MDV RSJ-15/190RDN3-D. Tot op heden nooit stil gestaan bij onderhoud. Nu schoot mij in 1x de anode te binnen. De een zegt dat deze om de 2 jaar moet worden vervangen en de de ander zegt wanneer die 'op' is. Wat is wijsheid en hoe zie ik dat die vervangen moet worden? Vervanging schijnt een klein klusje te zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Sjors81 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 16:48:
Ff een korte vraag aangezien er verschillende adviezen worden gegeven. Ik ben sinds april 2017 in het bezit van een MDV RSJ-15/190RDN3-D. Tot op heden nooit stil gestaan bij onderhoud. Nu schoot mij in 1x de anode te binnen. De een zegt dat deze om de 2 jaar moet worden vervangen en de de ander zegt wanneer die 'op' is. Wat is wijsheid en hoe zie ik dat die vervangen moet worden? Vervanging schijnt een klein klusje te zijn toch?
Even aannemende dat het bovengenoemde ding een SWW vat is: Wat ik ga doen is als het vat twee jaar oud is een nieuwe anode + pakking bestellen, het vat drukloos maken (helemaal leeg hoeft niet), de oude anode er uit halen en dan beoordelen (door de oude met de nieuwe te vergelijken) wat de resterende levensduur is, en aan de hand daarvan besluiten om de oude terug te zetten of gelijk de nieuwe te monteren.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34
DropjesLover schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:28:
[...]

Krijg nou tieten...
De handleiding van de HCTM heeft het over 5 seconden op "klok" drukken. Dan krijg je 17 parameters.
Bij 5 seconden op het lege vakje tussen scherm en klaar krijg je veel meer parameters :')
Dus ook P29. Deze stond en staat op 0.
_O-

Je hebt de verborgen parameters iig gevonden. Lost alleen je pendel gedrag niet op, aangezien p29 al goed staat. Veel meer opties voor nu heb ik niet. Mss andere een Loria gebruiker mede tweaker nog suggesties?

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:00

DropjesLover

Dit dus ->

koevlaas2 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 16:38:
[...]

Dat kost ook meer tijd dan een tijdsbewuste volwassene :+
Mijn vrouw douchet in 3 minuten (geen haar wassen)...

[ Voor 10% gewijzigd door DropjesLover op 31-01-2021 17:52 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
[...]

Meen dat Rolco 30 liter @ 70 graden heeft. Als dan de aanvoer 30+ is, lijkt mij dat je toch een redelijke sloot water hebt @ 40gr?

Valt uit te rekenen, ga ik mij niet in verdiepen :+

[ Voor 9% gewijzigd door Daannn1987 op 31-01-2021 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03:53
royaljoop schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:41:
[...]

Dan zou ik de ventilator in de badkamer maar wat harder laten draaien.
Tis op het randje van gezond....
Ik zie in het getoonde plaatje iets van 519 ppm (CO2) - Wat is volgens jou dan gezond?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Ik neem aan de 1125ppm in de badkamer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
O.k. - 1200 ppm of meer voor langere tijd, maar wie staat nu uren onder de douche?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Daar valt nog veel te winnen, ook voor de installatiebranche.
Maar ik vrees dat de normale consument nog jaren moet wachten
op een volwassen markt.
Ondertussen krijgen warmtepompen misschien een slechte reputatie (of een nog slechtere?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En 1200ppm is nog niet echt dat je binnen een uur dood gaat.

De zon heeft vandaag goed geholpen in Twente, ondanks de temperaturen gaat de wp nu pas weer aan sinds 1400

[ Voor 48% gewijzigd door Grolsch op 31-01-2021 19:33 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
Grolsch schreef op zondag 31 januari 2021 @ 19:32:

De zon heeft vandaag goed geholpen in Twente, ondanks de temperaturen gaat de wp nu pas weer aan sinds 1400
Precies.. denk dat je nog schrikt als je ppm gaat meten in oude kantoren of klaslokalen. Bij de kinderopvang waar mijn dochter vroeger (phun intended) naartoe ging hangen ook meters

[ Voor 11% gewijzigd door Daannn1987 op 31-01-2021 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:51

Daarvoor moet het bij mij toch eerst iets warmer worden buiten. Maar je merkt het wel. Vooral omdat het ook nogal een grijze maand was, is dit wel fijn. Met ongeveer 150 defrosts was het afgelopen maand wel echt een minder gunstige maand wat dat betreft. Als we nu eens echt natuurijs kregen...

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

Makkelijk, is 75-80 liter douchewater met een niebla 5 liter dus bijna een half uur, of 15 min en 5 min regendouche. :P Jij rekent steeds op je warmtepomp temperatuur waar je mega boilers nodig hebt en uiteindelijk ook nog cop 1 moet bijverwarmen voor legionella, wat je dan waarschijnlijk niet doet. ;)
2 x 30 en gaat al jaren prima met zijn 4-5e geen geluid, geen legionella, geen onderhoud of omkijken aan en stroom van eigen dak. Wat wil een mens nog meer. 8) :+

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:11
Andrehj schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:50:
Mitsubishi ERSD-VM2D: Registratie geleverde energie hikt.

Nadat me afgelopen jaarwisseling al was opgevallen dat de geproduceerde energie voor december niet kon kloppen (stroomverbruik was 2x zo hoog als in november), lijkt nu de energie voor januari weer extreem hoog:
[Afbeelding]

Dus ik ben daar maar eens ingedoken.
Melcloud laat dezelfde vreemde waarden zien:
[Afbeelding]

Maar als ik slechts 1 maand selecteer, krijg ik de data per dag:
[Afbeelding]
Duidelijk is dat de data van 3 en 4 december bij die van 5 december zijn opgeteld, en hetzelfde bij 6 en 7 december. En de data vanaf 14 december ontbreekt compleet...

Dan de grafiek van januari:
[Afbeelding]
En daar zijn op 1 januari de ontbrekende kWh's van december. :? En ook hier weer een aantal dagen zonder geregistreerde productie, die vervolgens later weer bij een dag wordt opgeteld. 8)7

Zo heb ik natuurlijk niet veel aan de logging. Iemand zoiets al eerder gezien? En misschien een idee van een oplossing?
Als de FTC bedienings unit van 23:50 tot 24:00 in een menu staat dan maakt hij fouten met dag energie berekeningen Heb ik ondervonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inderdaad, als je om 00.00 in het menu zit sluit hij de dag/ maand niet af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:55
Je kijkt in de verkeerde kamer, kijk maar eens in de badkamer. Dat zit bijna tegen de maximaal geadviseerde waarde aan van 1200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:05
Interessant idee in vakblad warmtepompen: maar vraag me toch af hoe goed die luchtstromen gescheiden blijven onder verschillende (wind) omstandigheden. En het lijkt me dat koelen in de zomer niet echt efficiënt gaat zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:13

Japie.G

Colour Classic

edit: niet meer van toepassing

[ Voor 94% gewijzigd door Japie.G op 01-02-2021 11:19 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02:36

Piper

No guts, no glory

Gisterenochtend heeft ‘ie tussen 9-10 nog even een uurtje gedraaid en toen pas na 19:30 weer, ondanks dat het niet boven het vriespunt is geweest. Tot zover werkt het ontwerp in ieder geval zoals bedoeld...

Hoeveel kWh is er gister doorheen gegaan in Twente?

[ Voor 5% gewijzigd door Piper op 01-02-2021 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:13

Japie.G

Colour Classic

Ik heb er gister 30,8kwh doorheen gejast in Salland. 100pct WAR, dat betekent dat hij in mijn geval gewoon überhaupt nooit uit gaat.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:08
Zit net de verbruiksgegevens voor verwarmen over januari terug te kijken.

Gemiddelde 2 runs per dag. Wat mag ik daar voor conclusies uit trekken?

Opgenomen: 655 kWh (1,29 kWh/graaddag)
Afgegeven: 2471 kWh
COP 3,77

Ik zie wel een behoorlijk verschil tussen de verbruiksmeter en de waarden van de warmtepomp: -12% in het voordeel van de verbruiksmeters. In de praktijk zijn mijn cijfers dus nog iets gunstiger.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:46
Even een vraagje van een leek, waarbij iemand hopelijk kan helpen mij de juiste kant op te sturen.

Voor mijn nieuwe huis overweeg ik de 15 jaar oude cv ketel te vervangen door een warmtepomp/cv ketel. Ik lees dat er apparaten zijn die beide functie in één apparaat hebben, en tegelijk lees ik elders dan weer dat de warmtepomp op een cv ketel moet worden aangesloten. We hebben niet zoveel ruimte voor 2 apparaten.
- Is er een combinatie van warmtepomp en cv-ketel in één of niet?
- We gaan zonnepanelen laten plaatsen, nu lees ik dat sommige warmtepompen hier beter voor geschikt zouden zijn. Verkooppraat of waarheid?
- We hebben een huisje (praktisch vrijstaand) van 95 m^2, de ramen laten we voorzien van hr++ glas en eventueel laten we de spouw vullen. Op de benedenverdieping denken we elektrische vloerverwarming te plaatsen.Wat is jullie aanbeveling dan kwa model, capaciteit en radiatoren?

Ik hoop dat iemand deze 3 vragen kan en wil beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05:28
@mathelicious Waarom elektrische vloerverwarming nemen als je ook een warmtepomp wil?

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
mathelicious schreef op maandag 1 februari 2021 @ 12:27:
Er zijn warmtepompen die je samen met een CV kan laten werken (bv. een Elga). Je hebt dan wel een CV-ketel nodig. Voor zover ik weet zijn er geen CV-en-warmtepomp-in-1'-toestellen.
- We gaan zonnepanelen laten plaatsen, nu lees ik dat sommige warmtepompen hier beter voor geschikt zouden zijn. Verkooppraat of waarheid?
Onzin. Een warmtepomp zet elektriciteit om in warm water. Waar die stroom vandaan komt zal 'm jeuken.
- We hebben een huisje (praktisch vrijstaand) van 95 m^2, de ramen laten we voorzien van hr++ glas en eventueel laten we de spouw vullen. Op de benedenverdieping denken we elektrische vloerverwarming te plaatsen.Wat is jullie aanbeveling dan kwa model, capaciteit en radiatoren?
Als je elektrische vloerverwarming wilt heb je geen warmtepomp nodig...? Een warmtepomp zorgt voor warm water. Overigens zou ik mezelf twee keer achter de oren krabben voordat je elektrische vloerverwarming als hoofdverwarming neemt, tenzij je heel graag de Nuon sponsort. 8)7

Even zonder gekheid: lees jezelf eerst eens in over het fenomeen warmtepomp. De TS is hiervoor een goed uitgangspunt. Welk model/capaciteit is in dit stadium geen zinnig woord over te zeggen, dat is o.a. afhankelijk van of je een monobloc/split unit wilt, wel/geen CV-ondersteuning, warmteverlies van je woning en je afgiftesysteem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-09 13:24
Even een vraagje van een leek, waarbij iemand hopelijk kan helpen mij de juiste kant op te sturen.

Voor mijn nieuwe huis overweeg ik de 15 jaar oude cv ketel te vervangen door een warmtepomp/cv ketel. Ik lees dat er apparaten zijn die beide functie in één apparaat hebben, en tegelijk lees ik elders dan weer dat de warmtepomp op een cv ketel moet worden aangesloten. We hebben niet zoveel ruimte voor 2 apparaten.

Je vragen doen vermoeden dat je je nog niet echt verdiept hebt in hoe een warmtepomp werkt. Wellicht kan je hier eens beginnen met inlezen? Gaat over Panasonic, maar in de basis maakt dat niet uit.
Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie
Of in dit forum op de startpagina.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
Eerst allemaal bedankt.
Ik ga nog meer tijd steken in het lezen van de informatie.

Elektrische vloerverwarming zou bijverwarming zijn, en stond al op de wensenlijst. Mij leek het vanwege de lagere watertemperatuur in de radiatoren niet onlogisch om dat te behouden. Als dit onnodig is om te verwarmen kan ik daar anders over besluiten, er staat nog niks vast.

Fijn om te lezen dat e.e.a. dat ik online al betwijfelde ook inderdaad niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Piper schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:54:
[...]

Gisterenochtend heeft ‘ie tussen 9-10 nog even een uurtje gedraaid en toen pas na 19:30 weer, ondanks dat het niet boven het vriespunt is geweest. Tot zover werkt het ontwerp in ieder geval zoals bedoeld...

Hoeveel kWh is er gister doorheen gegaan in Twente?
Ik was gisteren zo'n 30kWh kwijt waarvan ruim 6kWh aan SWW.

Vandaag is het bewolkt in Twente, dus zal wel wat meer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik verdwaal een beetje als ik het airco/warmtepomp-landschap probeer te verkennen...
Voor de toekomst wil ik twee mogelijke upgrades onderzoeken:
- Warmtepomp om de cv-ketel te vervangen (begane grond vloerverwarming; 1e en 2e verdieping radiatoren)
- Multi split systeem om te koelen (en evt slaapkamers/zolder verwarmen)

Is het mogelijk / bestaan er systemen waarbij deze functies gecombineerd worden? Ik wil voorkomen dat er allerlei losse units in huis en tegen de gevel geplaatst moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:27
Verwijderd schreef op maandag 1 februari 2021 @ 15:48:
Ik verdwaal een beetje als ik het airco/warmtepomp-landschap probeer te verkennen...
- Warmtepomp om de cv-ketel te vervangen (begane grond vloerverwarming; 1e en 2e verdieping radiatoren)

Is het mogelijk / bestaan er systemen waarbij deze functies gecombineerd worden? Ik wil voorkomen dat er allerlei losse units in huis en tegen de gevel geplaatst moeten worden.
Ik kan je geen antwoord geven maar ik ben bezig met exact hetzelfde. Op dit moment ben ik heel erg geinteresseerd in de hier eerder genoemde opstellingen met fancoil maar ik moet dat nog in detail uitzoeken.

Bij mij zou het idee zijn enkel een fancoil in het trapgat te plaatsen. In de basis alleen voor koelen maar in geval van nood ook aanvullend als de bovenverdieping niet warm zou worden met de radiatoren.

Direct een vraag hierover:
Heronimo schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:13:
- twee koelzones maken waarbij er eentje condenserend is (die van de fancoils met condens afvoer) en de ander niet (die van de vloerverwarming of plekken zonder condens afvoer)
Hoe gebruikelijk is het dat warmtepompen mogelijkheid hebben voor twee circuits? Is dat wellicht ook relevant om bij het verwarmen een verschillende temperatuur aan te houden voor de vloerverwarming beneden en radiatoren boven?

Bijvoorbeeld de "ERST30D-VM2ED" zegt: "Aansluiten en regelen meerdere afgifte systemen mogelijk: Ja", wil dit zeggen dat het kan?

Dan dus een opzet als:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6MhXWvA_VPWR8zbzc1wGlbWfNKE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/M4KpUwLWzRi2CTtPz4MGoTee.jpg?f=user_large

Wordt dit heel complex? Ik zoek specifiek een systeem zonder getweak en zoveel mogelijk set-en-forget.

[ Voor 51% gewijzigd door assje op 01-02-2021 16:37 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald

Combinatie lucht/water Wp en lucht/lucht airco ervaar ik juist als ideaal. Aan de verwarm kant combineer je een traag LT systeem met een snel systeem. Heerlijk in het najaar als het kil wordt om even een snelle temperatuur boost in de huiskamer te realiseren. In vijf minuten aangenaam zoals vroeger bij de gas cv met een draai aan de thermostaat, probeer dat maar eens via de vloerverwarming. Mijn hele systeem ombouwen om geschikt te worden voor fancoils was echt geen optie. Ik heb in de huiskamer alleen vloerverwarming en dat koelt voor geen meter. Levert zolang je nog net boven het dauwpunt weet te blijven, en dat is geen eenvoudige opgave met een traag systeem, een soort optrekkende kou in de onderste 30cm op. Heerlijk nu met de multisplit Daikin. Ook nog een optie als reserve, mocht de Wp uitvallen of extra vermogen tijdens de elfstedentocht _/-\o_ 8)

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rterhofte
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-01 12:31
Hallo,

Heeft er iemand ervaring met de Viessmann 100-a monoblock warmte pomp ?

Momenteel heb ik een 500l buffervat staan die wordt gevoed door heatpipes en een pelletketel. Voor sanitair warm water maak ik gebruik van een nibe water-water warmtepomp. De beneden vloer verwarming (55m2) is het enige wat verder gebruik maakt van het buffervat. boven wordt verwarmd wanneer het nodig is met airco's.
De pelletketel wil ik gaan vervangen voor een warmtepomp die dan het buffervat op de 40gr. houdt.

mocht iemand andere ideeën hebben hoor ik het uiteraard ook graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
rterhofte schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:46:
Hallo,

Heeft er iemand ervaring met de Viessmann 100-a monoblock warmte pomp ?

Momenteel heb ik een 500l buffervat staan die wordt gevoed door heatpipes en een pelletketel. Voor sanitair warm water maak ik gebruik van een nibe water-water warmtepomp. De beneden vloer verwarming (55m2) is het enige wat verder gebruik maakt van het buffervat. boven wordt verwarmd wanneer het nodig is met airco's.
De pelletketel wil ik gaan vervangen voor een warmtepomp die dan het buffervat op de 40gr. houdt.

mocht iemand andere ideeën hebben hoor ik het uiteraard ook graag
En waarom koppel je die VV niet aan de NIBE water/water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

t.oswald schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:38:
[...]

Combinatie lucht/water Wp en lucht/lucht airco ervaar ik juist als ideaal. Aan de verwarm kant combineer je een traag LT systeem met een snel systeem. Heerlijk in het najaar als het kil wordt om even een snelle temperatuur boost in de huiskamer te realiseren. In vijf minuten aangenaam zoals vroeger bij de gas cv met een draai aan de thermostaat, probeer dat maar eens via de vloerverwarming. Mijn hele systeem ombouwen om geschikt te worden voor fancoils was echt geen optie. Ik heb in de huiskamer alleen vloerverwarming en dat koelt voor geen meter. Levert zolang je nog net boven het dauwpunt weet te blijven, en dat is geen eenvoudige opgave met een traag systeem, een soort optrekkende kou in de onderste 30cm op. Heerlijk nu met de multisplit Daikin. Ook nog een optie als reserve, mocht de Wp uitvallen of extra vermogen tijdens de elfstedentocht _/-\o_ 8)
Ja dat lijken me inderdaad mooie bijkomende voordelen.

Maar misschien was mijn post een beetje ambigu - de vraag is voornamelijk: kan dit gecombineerd worden in één systeem met één buitenunit? Dus split units aan de muur (koelen/verwarmen) én het voeden van de vloerverwarming, allebei door hetzelfde systeem.
Om de wildgroei aan systemen een beetje te voorkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Verwijderd schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:55:
[...]

Maar misschien was mijn post een beetje ambigu - de vraag is voornamelijk: kan dit gecombineerd worden in één systeem met één buitenunit? Dus split units aan de muur (koelen/verwarmen) én het voeden van de vloerverwarming, allebei door hetzelfde systeem.
Samsung heeft wel iets, maar naar ik meen alleen voor “zware” systemen voor bijvoorbeeld hotels.

https://ambrava.nl/produc...-modules/hydro-module-ht/
Wellicht die lui eens bellen. Ik dacht dat ze in Engeland wel iets voor de particulier leveren.

Voor wat het waard is:
“Een comfortabele totaaloplossing
Een Samsung DVM S met hydro unit is eenvoudig uit te breiden naar een nog completere oplossing. Door aan dit hydro warmtepompsysteem diverse DX (lucht) binnendelen te koppelen om lokaal bij te verwarmen/koelen, ontstaat een warmtepompsysteem met zowel lucht als water als afgifte. Hierdoor bewijst het Samsung DVM S systeem het hele jaar door op zeer duurzame wijze zijn dienst en staat optimaal comfort voorop!”

[ Voor 4% gewijzigd door t.oswald op 01-02-2021 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online

- Een warmtepomp is (meestal) een vervanger van de CV-ketel en kan zorgt voor warm water voor verwarming (CV-functie), stromend warmwater (boiler/geiser functie) of alle twee. Dat laatste is dan in combinatie met een al dan niet geintegreerd 'boiler'-vat.
- Waar de stroom vandaan komt maakt idd niets uit.
- zie hier onder
mathelicious schreef op maandag 1 februari 2021 @ 12:45:
Elektrische vloerverwarming zou bijverwarming zijn, en stond al op de wensenlijst. Mij leek het vanwege de lagere watertemperatuur in de radiatoren niet onlogisch om dat te behouden. Als dit onnodig is om te verwarmen kan ik daar anders over besluiten, er staat nog niks vast.
Waarschijnlijk heb je nu "ouderwetse" radiatoren, die zijn meestal niet geschikt voor Lage Temperatuur Verwarming zoals je hebt met een WP. Er zijn wel speciale LTV-radiatoren maar die zijn meestal duurder en groter. Als je toch iets aan de vloer gaat doen kun je beter doorpakken en gewone vloerverwarming aan (laten) leggen. Dat is een veel betere combinatie met een warmtepomp.
Ander voordeel van vloerverwarming is; meer ruimte omdat je die lelijke radiatoren weg kunt doen.
Gecombineerd heb ik nog niet gezien maar en zijn wel Warmtepomp systemen die ook kunnen koelen, zoals mijn Daikin-systeem. Dan heb je één buiten-unit en één (grote) binnen-unit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Zo. Cijfers voor januari weer ingeleverd. Deze maand een test gedaan met en zonder mijn boilervat ( zonneboiler ) als extra buffer.

Zonder: 187,5kWh met 227,5 graaddagen
Met: 184,9kWh met 229,6 graaddagen

Met het boilervat in het circuit lijkt het stoken iets zuiniger te zijn. ( 2,3% ). Ook het gasverbruik voor koken en SWW is een fractie lager dan de jaren er voor. Ik verstookte afgelopen maand 18,2m3 gas.

Normaliter zouden we met enige regelmaat douchen bij het sporten. Dat doen we dus nu altijd thuis.

Alhoewel de periode erg kort is en de verschillen klein lijkt het er dus toch op dat het gebruiken van een buffervat zuiniger is en dus ook een positief effect heeft op het SWW verbruik.

Ik laat het in elk geval voorlopig zo draaien.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
@mkleinman Mooi resultaat.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
mkleinman schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:40:
Zo. Cijfers voor januari weer ingeleverd. Deze maand een test gedaan met en zonder mijn boilervat ( zonneboiler ) als extra buffer.

Met het boilervat in het circuit lijkt het stoken iets zuiniger te zijn. ( 2,3% ). Ook het gasverbruik voor koken en SWW is een fractie lager dan de jaren er voor. Ik verstookte afgelopen maand 18,2m3 gas.

Normaliter zouden we met enige regelmaat douchen bij het sporten. Dat doen we dus nu altijd thuis.

Alhoewel de periode erg kort is en de verschillen klein lijkt het er dus toch op dat het gebruiken van een buffervat zuiniger is en dus ook een positief effect heeft op het SWW verbruik.

Als je gaat koken zet je dan ook het gas aan ;) Wij zijn met zijn 3e en ons verbruik is zo rond de 1,3m3 met dag voor koken en SWW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-09 14:04

Hoe bereken jij je graaddagen ? bij 229 over 31 dagen kom ik op 7.4 = gem.T van 12.6 8)7 (bij ref =20)

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dronium schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:31:
[...]

Gecombineerd heb ik nog niet gezien maar en zijn wel Warmtepomp systemen die ook kunnen koelen, zoals mijn Daikin-systeem. Dan heb je één buiten-unit en één (grote) binnen-unit.
Ok! Voor vloerverwarming zal dat wel werken, maar krijg je een slaapkamer dan ook gekoeld met koel water door een radiator?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DP15kblrX_7wCotfk9tKQz5DV9g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wHIJiEN0qkr8HjlHUBtygcjL.jpg?f=user_large

https://ambrava.nl/produc...m/eco-heating-system-tdm/ voor thuis.
@t.oswald leveren ook in nl, is volgens mij al eens in dit forum voorbij gekomen.

[ Voor 16% gewijzigd door BenEco op 01-02-2021 19:21 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
X21r schreef op maandag 1 februari 2021 @ 00:49:
Als de FTC bedienings unit van 23:50 tot 24:00 in een menu staat dan maakt hij fouten met dag energie berekeningen Heb ik ondervonden.
Grolsch schreef op maandag 1 februari 2021 @ 06:44:
Inderdaad, als je om 00.00 in het menu zit sluit hij de dag/ maand niet af.
Hartelijk dank voor deze suggestie. Dat zal idd de oorzaak zijn. Ik laat de WP vaak dagenlang ergens in het service menu staan om bijv met een korte refresh even de compressorfrequentie uit te kunnen lezen (temperaturen haal ik wel uit Melcloud). Ik wist niet dat de besturing van de WP daar last van heeft. Dat had Mitsubishi ook wel even in de manual kunnen vermelden.
Dus weer een bug die we toe kunnen voegen aan de lijst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op maandag 1 februari 2021 @ 19:13:
[...]

[...]

Hartelijk dank voor deze suggesties. Dat zal idd de oorzaak zijn. Ik laat de WP vaak dagenlang ergens in het service menu staan om bijv met een korte refresh even de compressorfrequentie uit te kunnen lezen (temperaturen haal ik wel uit Melcloud). Ik wist niet dat de besturing van de WP daar last van heeft. Dat had Mitsubishi ook wel even in de manual kunnen vermelden.
Dus weer een bug die we toe kunnen voegen aan de lijst...
Ik heb er ook al eens dagen naar lopen zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rterhofte
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-01 12:31
t.oswald schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:50:
[...]

En waarom koppel je die VV niet aan de NIBE water/water?
Daarvoor is die denk ik niet krachtig genoeg, nu pakt de nibe rond de 40 gr. Water uit het buffervat en verwarmt die zijn eigen buffer (200l) door naar 60gr.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:08

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@t.oswald/@rterhofte Zou ook wel een beetje een perpetuum mobile worden, met COP 1 dan ;)
BenEco schreef op maandag 1 februari 2021 @ 19:10:
[...]

[Afbeelding]

https://ambrava.nl/produc...m/eco-heating-system-tdm/ voor thuis.
@t.oswald leveren ook in nl, is volgens mij al eens in dit forum voorbij gekomen.
@Verwijderd

Ik was die gek die inderdaad een VRF systeem van Samsung heeft. In Rimco in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9" heb ik mijn ervaring kort besproken. Ik wacht nog op @Oxellaar om naar de data te kijken of alles loopt zoals het hoort te lopen.
De TDM serie is volgens mij vergelijkbaar, maar minder flexibel.

Tegenwoordig kan je dit type systeem ook met de DVM S Eco units opstellen, waarbij het vermogen dan "slechts" 12kW is. (Eerder kon dat niet omdat de hydro unit niet wilde samenwerken met de Eco range.)

Mbt prijzen wil je het sowieso niet in Nederland kopen, maar daar heb ik het ook al eerder over gehad: Rimco in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8" / Rimco in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcoVer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-09 22:55

- We hebben een huisje (praktisch vrijstaand) van 95 m^2, de ramen laten we voorzien van hr++ glas en eventueel laten we de spouw vullen. Op de benedenverdieping denken we elektrische vloerverwarming te plaatsen. Wat is jullie aanbeveling dan kwa model, capaciteit en radiatoren?

Wij hebben de gas CV onlangs vervangen voor een WP met een 200l SWW tank en een buiten unit op het dak. De binnen cilinder unit paste wel net in de kast van onze CV + de 50L buffer voor de verwarming. We hebben een 3fase mitsubishi electric 7.5kw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lu2GEpcHQBhn8jobvt0sr5acXvI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F0BopXGWkazvIkGZ00gxexKe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
MarFan schreef op maandag 1 februari 2021 @ 19:02:
[...]

Hoe bereken jij je graaddagen ? bij 229 over 31 dagen kom ik op 7.4 = gem.T van 12.6 8)7 (bij ref =20)
Oh my bad. Periode 1: 01-01 t/m 15-01 en periode 2 16-01 t/m 31-01. Dus graaddagen totaal voor januari moet je bij elkaar optellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:41
Rol-Co schreef op maandag 1 februari 2021 @ 00:38:
[...]

Makkelijk, is 75-80 liter douchewater met een niebla 5 liter dus bijna een half uur, of 15 min en 5 min regendouche. :P Jij rekent steeds op je warmtepomp temperatuur waar je mega boilers nodig hebt en uiteindelijk ook nog cop 1 moet bijverwarmen voor legionella, wat je dan waarschijnlijk niet doet. ;)
2 x 30 en gaat al jaren prima met zijn 4-5e geen geluid, geen legionella, geen onderhoud of omkijken aan en stroom van eigen dak. Wat wil een mens nog meer. 8) :+
Oke prima, maar wel en en aan jouw kant.
Wat verstookt dat aan kwh per jaar ? Puur uit interesse.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-09 11:13

Een Nibe met passieve koeling kan uitkomst bieden. Kost wat meer met W/W. Maar dan heb je geen losse buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-09 08:13
Wat voor temperaturen ervaren jullie nu boven op de slaapkamers met alleen radiatoren ?

Aankomende zomer gaat de vloer eruit en komt er beneden vloerverwarming in. Maar het zou fijn zijn dat Ik de dubbele radiatoren (T22?) niet hoef te vervangen boven .

Nu is hier boven zo’n 16 graden (wij verwarmen alleen woonkamer nu)

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
Possible schreef op maandag 1 februari 2021 @ 23:10:
Wat voor temperaturen ervaren jullie nu boven op de slaapkamers met alleen radiatoren ?

Aankomende zomer gaat de vloer eruit en komt er beneden vloerverwarming in. Maar het zou fijn zijn dat Ik de dubbele radiatoren (T22?) niet hoef te vervangen boven .

Als het nu zonder verwarmen 16 is, waarom zou dat anders worden? Voor badkamer en werkkamer is 16 wellicht te weinig. Met ouderwetse enkele radiatoren lukt het mij met een Ta tussen de 26 en 28 wel om 18 graden te halen. Is je Ta hoger dan lukt 20 denk ik ook nog wel. Wil je meer dan moet je iets doen aan de radiatoren doen of bijvoorbeeld infraroodpanelen nemen (heb ik gedaan). Half uurtje per douche voldoet voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

Met 3*t21 en badkamer radiatoren ook de temperaturen die ik wil.
1* slaapkamer zoon 18,5 maar kan 21 worden als hij de knop open zet.
(Is getest afgelopen weekend)
1* kleine werkkamer kan sauna zijn maar 20 vind ik prima.
1* grote (logeer)kamer is normaal 18 maar kan ook sauna worden als het nodig is.
Met een ta 35 bij -5 buiten.
Badkamer is 21.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-09 08:13
t.oswald schreef op maandag 1 februari 2021 @ 23:27:
[...]

Als het nu zonder verwarmen 16 is, waarom zou dat anders worden? Voor badkamer en werkkamer is 16 wellicht te weinig. Met ouderwetse enkele radiatoren lukt het mij met een Ta tussen de 26 en 28 wel om 18 graden te halen. Is je Ta hoger dan lukt 20 denk ik ook nog wel. Wil je meer dan moet je iets doen aan de radiatoren doen of bijvoorbeeld infraroodpanelen nemen (heb ik gedaan). Half uurtje per douche voldoet voor mij.
Omdat een radiator ondanks lage vermogen wellicht toch ''iets'' van warmte afgeeft (wellicht met boosters er nog onder)

Waar het mij omgaat is dat het hele huis wat comfortabeler wordt en niet dat je in de winter overal elektrische kachels moet gaan plaatsen. Mede ook toekomst gericht voor de kids die gaan studeren, of zoals nu boven willen spelen. (4 en 6 jaar)

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-09 11:13

Oude woning had boven nog T11 radiatoren. De thermostaat knoppen stonden nog niet half open om het op aangename temperatuur te krijgen.

Aanvoertemperatuur is niet het complete plaatje. Flow is van wellicht nog van groter belang. Zo veel mogelijk flow, net onder het punt dat je leidingen gaat horen 'fluiten'. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:15

@mkleinman

Ben nieuwsgierig hoe je het spiraal van het boilervat gekoppeld hebt aan de installatie:
-als een normale afgifte, maw parallel (uiteraard ingeregeld)
-of in de retour, alle flow door het spiraal heen (met een 3-wegklep)

Wellicht heb je een hydraulisch schema voor me.

Hoe werkt de regeling, Ik heb een zonneboiler welke in de zomer 80°C kan worden, maw dien deze te voorzien van een regeling (inkl. afsluiters)

Ik loop eraan te denken om ook het boilervat hydraulisch op te nemen in de installatie, dit om watertemperaturen constanter te verkrijgen met name bij defrost (Daikin, om de 25minuten bij <-5°C)

Alvast dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
tingbrouwer schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:19:
[...]

@mkleinman

Ben nieuwsgierig hoe je het spiraal van het boilervat gekoppeld hebt aan de installatie:
-als een normale afgifte, maw parallel (uiteraard ingeregeld)
-of in de retour, alle flow door het spiraal heen (met een 3-wegklep)

Wellicht heb je een hydraulisch schema voor me.

Hoe werkt de regeling, Ik heb een zonneboiler welke in de zomer 80°C kan worden, maw dien deze te voorzien van een regeling (inkl. afsluiters)

Ik loop eraan te denken om ook het boilervat hydraulisch op te nemen in de installatie, dit om watertemperaturen constanter te verkrijgen met name bij defrost (Daikin, om de 25minuten bij <-5°C)

Alvast dank.
Mijn 2e spiraal ( midden van de boiler ) is letterlijk aangesloten alsof het een radiator is in mijn CV systeem. Ik heb twee keuzes die ik kan maken.

Optie 1: 2 wegklep. Zolang water in aanvoer kouder dan boilervat, dan door de boiler.

Hiermee kan ik dus warmte uit mijn boilervat halen om mijn systeem sneller op temperatuur te krijgen; Anders gezegd: mijn huis deels te verwarmen met mijn zonneboiler.

Optie 2: Dmv een bypass continu door de boiler heen. Zo staat die nu ingeregeld.

foto:

Afbeeldingslocatie: https://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2016/02/2015-05-19-15.27.59.jpg

Driewegklep die als tweeweg wordt gebruikt. Onderaan zie je de bypass over de klep heen waarmee ik zelf bepaal hoe het boilervat wordt gebruikt.

Het lijkt er bij mij dus op dat met de nieuwe ACE mijn verwarming zuiniger werkt doordat mijn boiler als buffer fungeert. Daar komt dus bij dat ik gas lijk te besparen met het douchen nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:39
mkleinman schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:27:
[...]

Mijn 2e spiraal ( midden van de boiler ) is letterlijk aangesloten alsof het een radiator is in mijn CV systeem. Ik heb twee keuzes die ik kan maken.

Optie 1: 2 wegklep. Zolang water in aanvoer kouder dan boilervat, dan door de boiler.

Hiermee kan ik dus warmte uit mijn boilervat halen om mijn systeem sneller op temperatuur te krijgen; Anders gezegd: mijn huis deels te verwarmen met mijn zonneboiler.

Optie 2: Dmv een bypass continu door de boiler heen. Zo staat die nu ingeregeld.

foto:

[Afbeelding]

Driewegklep die als tweeweg wordt gebruikt. Onderaan zie je de bypass over de klep heen waarmee ik zelf bepaal hoe het boilervat wordt gebruikt.

Het lijkt er bij mij dus op dat met de nieuwe ACE mijn verwarming zuiniger werkt doordat mijn boiler als buffer fungeert. Daar komt dus bij dat ik gas lijk te besparen met het douchen nu.
Werkt lekker hè, ik doe hier niet anders met bijna 500 liter buffer met spiraal voor half warm sww.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
reneeke1970 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:42:
[...]

Werkt lekker hè, ik doe hier niet anders met bijna 500 liter buffer met spiraal voor half warm sww.
Ik zat te denken om het spiraal in serie te zetten, heb je wel even wat afkoeling bij warmwatergebruik,
is met de 3-wegklep op te lossen, tevens bij een te hoge boilertemp. bijv. > 35°C en koeling.

(sorry voor de handCad)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TXOsEHHMTighgNFZUtFDZIhO3Pw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/taQ2jsX0rBuwohxSAyt8IeOY.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23:14
[/quote]

Mag ik vragen welke temp. je in het buffervat aanhoud, en wat voor afgifte systeem je hebt? Vvw, radiatoren of een combi. Ik loop er zelf nu tegen aan dat ondanks dat ik een grote dubbele design radiator van 60x180 en ruim 2000w in de badkamer heb (en beneden vvw), deze bij een ta van 28 graden niet veel warmte afgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
tingbrouwer schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:53:
[...]

Ik zat te denken om het spiraal in serie te zetten, heb je wel even wat afkoeling bij warmwatergebruik,
is met de 3-wegklep op te lossen, tevens bij een te hoge boilertemp. bijv. > 35°C en koeling.

(sorry voor de handCad)
[Afbeelding]
Als de flow niet geremd word is dat prima, zo kan in de winter je collector je huis verwarmen, 60 graden voor sww haal je dan toch maar zelden, de na verwarming verzorgt dan het sww wel

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Signor Doekie schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 17:18:
[/quote]

Mag ik vragen welke temp. je in het buffervat aanhoud, en wat voor afgifte systeem je hebt? Vvw, radiatoren of een combi. Ik loop er zelf nu tegen aan dat ondanks dat ik een grote dubbele design radiator van 60x180 en ruim 2000w in de badkamer heb (en beneden vvw), deze bij een ta van 28 graden niet veel warmte afgeeft.
Ik varieer tussen 26 en 32 .
Merk inderdaad dat boven 30 eigenlijk pas de radiatoren wat gaan doen. Gelukkig heb ik in badkamer vloer verwarming liggen.
Zit met een eigen privé pomp op de buffer aangesloten.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 23:14
Ah kijk.
Ik zit er aan te denken om de Ta wat te verhogen en de vvw temp. met de" Festwert regler" wat te temperen en dan eens te kijken wat dit opleverd. Mijn vvw verdeler is van het gesloten type met de gedachte om met een wp te gaan verwarmen en heb ik uitgevoerd met een losse temp regeling en een hst pomp. Gaan we daar eens mee spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 29-09 12:29
mkleinman schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:27:
[...]

Je hebt een boiler staan voor de cv ketel? Als jou zonnecollectoren 60 graden of meer halen gaat het ssw nogsteeds door de cv ketel maar gaat dan niet aan? Ofterwijl geen gas verbruik?

Ik zit te denken aan een kleine electrische boiler. (30liter) voor snel warm water zonder dat de cv ketel aan moet. Voor de cv ketel zetten en dan op 80 graden. Wij hebben 2000kwh over per jaar. Ook voor de snelle douchbeurtjes hoeft dan de cv niet of nauwelijks aan als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
reneeke1970 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 17:18:
[...]

Als de flow niet geremd word is dat prima, zo kan in de winter je collector je huis verwarmen, 60 graden voor sww haal je dan toch maar zelden, de na verwarming verzorgt dan het sww wel
Die flow is wel een dingetje, Het is een Luidges zonneboiler met 3/4" aansluitingen en een 22mm CU spiraal, de gewenste flow van de WP staat op 15l/min.

vanaf de zonneboiler gaat het warmwater naar de combiketel.

Het afgifte system is vlv bg. en radiatoren op de verdiepingen, de radiatoren gebruiken we (bijna) nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
tingbrouwer schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 17:43:
[...]

Die flow is wel een dingetje, Het is een Luidges zonneboiler met 3/4" aansluitingen en een 22mm CU spiraal, de gewenste flow van de WP staat op 15l/min.

vanaf de zonneboiler gaat het warmwater naar de combiketel.

Het afgifte system is vlv bg. en radiatoren op de verdiepingen, de radiatoren gebruiken we (bijna) nooit.
Waarschijnlijk is flow nog wel voldoende, en anders kun je altijd nog parallel als radiator aansluiten neem ik aan.
Neem ook een drie weg klep met voldoende doorgang, anders remt die ook weer.
Wat dat betreft is de @mkleinman methode iets veiliger.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
reneeke1970 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 17:58:
[...]

Waarschijnlijk is flow nog wel voldoende, en anders kun je altijd nog parallel als radiator aansluiten neem ik aan.
Neem ook een drie weg klep met voldoende doorgang, anders remt die ook weer.
Wat dat betreft is de @mkleinman methode iets veiliger.
Klopt, ik ben er nog niet uit !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Twan dz schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 17:42:
[...]

Je hebt een boiler staan voor de cv ketel? Als jou zonnecollectoren 60 graden of meer halen gaat het ssw nogsteeds door de cv ketel maar gaat dan niet aan? Ofterwijl geen gas verbruik?

Ik zit te denken aan een kleine electrische boiler. (30liter) voor snel warm water zonder dat de cv ketel aan moet. Voor de cv ketel zetten en dan op 80 graden. Wij hebben 2000kwh over per jaar. Ook voor de snelle douchbeurtjes hoeft dan de cv niet of nauwelijks aan als het goed is.
Ik heb een zonneboiler idd staan voor de CV ketel. Als het boilervat halverwege boven de 55 graden komt dan schakel ik de CV volledig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:57
Voor de Mitsu-eigenaren: Met welk type 3-weg klep werken jullie en hoe bevalt dat? Ik denk erover mijn Auer Edel warmtepompboiler in te ruilen voor een DJG RVS boiler van 300 liter. Qua 3-wegklep ben ik er nog niet helemaal uit.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 29-09 12:29
mkleinman schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 18:12:
[...]

Ik heb een zonneboiler idd staan voor de CV ketel. Als het boilervat halverwege boven de 55 graden komt dan schakel ik de CV volledig uit.
Maar als ik 60 graden ssw vraag en er voor een boiler heb van 80 graden. Springt een cv ketel dan überhaupt nog aan? Ssw gaat dan wel door de cv ketel heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Twan dz schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 19:08:
[...]

Maar als ik 60 graden ssw vraag en er voor een boiler heb van 80 graden. Springt een cv ketel dan überhaupt nog aan? Ssw gaat dan wel door de cv ketel heen.
Voor twee sec gaat ie aan, en als hij warm water voelt gaat ie gelijk uit.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-09 20:33
hesselbeertje schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 18:48:
Voor de Mitsu-eigenaren: Met welk type 3-weg klep werken jullie en hoe bevalt dat? Ik denk erover mijn Auer Edel warmtepompboiler in te ruilen voor een DJG RVS boiler van 300 liter. Qua 3-wegklep ben ik er nog niet helemaal uit.
Ik heb de (Italiaanse) Evenes klep nu 2 1/2 jaar in bedrijf, en die werkte prima, dacht ik: totdat ik afgelopen najaar een registratie met grafieken geïnstalleerd kreeg, en constateerde dat tijdens het cv bedrijf de boiler inhoud in temperatuur daalde, te beginnen in het midden van de boiler, waar de spiraal begint (bij mij).
De conclusie is dat er een interne lekkage is, waarbij het koelere cv water, warmte onttrekt aan de boiler. Ongewenst dus.
De fabrikant geeft op dat de interne lekkage slechts 0,5 % bedraagt, maar mijn ervaring is dat dit groter moet zijn, gezien de snelle daling van de boiler temp, die ook weer onmiddellijk ophoud als de cv bedrijf afslaat.
Ik heb dit eerder al vermeld op dit forum.

Onafhankelijk daarvan kwam er vorige week hier ook een melding van een andere tweaker, die precies hetzelfde geconstateerd heeft.
Vandaar dat ik met deze ervaring de Evenes klep nu niet bepaald meer kan adviseren.
Overigens, mijn oplossing, althans tijdelijk, is de installatie van een goedkope, electrisch bediende kogelklep in de SWW leiding, achter de bestaande Evenes, hetgeen effectief werkt, en de lek-klacht heeft weggenomen.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:57
Naalroc schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 19:54:
[...]

Ik heb de (Italiaanse) Evenes klep nu 2 1/2 jaar in bedrijf, en die werkte prima, dacht ik: totdat ik afgelopen najaar een registratie met grafieken geïnstalleerd kreeg, en constateerde dat tijdens het cv bedrijf de boiler inhoud in temperatuur daalde, te beginnen in het midden van de boiler, waar de spiraal begint (bij mij).
De conclusie is dat er een interne lekkage is, waarbij het koelere cv water, warmte onttrekt aan de boiler. Ongewenst dus.
De fabrikant geeft op dat de interne lekkage slechts 0,5 % bedraagt, maar mijn ervaring is dat dit groter moet zijn, gezien de snelle daling van de boiler temp, die ook weer onmiddellijk ophoud als de cv bedrijf afslaat.
Ik heb dit eerder al vermeld op dit forum.

Onafhankelijk daarvan kwam er vorige week hier ook een melding van een andere tweaker, die precies hetzelfde geconstateerd heeft.
Vandaar dat ik met deze ervaring de Evenes klep nu niet bepaald meer kan adviseren.
Overigens, mijn oplossing, althans tijdelijk, is de installatie van een goedkope, electrisch bediende kogelklep in de SWW leiding, achter de bestaande Evenes, hetgeen effectief werkt, en de lek-klacht heeft weggenomen.
Dat schiet inderdaad niet op. Zit te denken aan een Honeywell vc4013 motor (230v en werkt op de mitsu) met een honeywell driewegklep. Werkt met een cartridge die wel eens problemen kan geven, maar die is algemeen verkrijgbaar. Maar ik hoor graag betere alternatieven.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
hesselbeertje schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:04:
[...]

Dat schiet inderdaad niet op. Zit te denken aan een Honeywell vc4013 motor (230v en werkt op de mitsu) met een honeywell driewegklep. Werkt met een cartridge die wel eens problemen kan geven, maar die is algemeen verkrijgbaar. Maar ik hoor graag betere alternatieven.
Die zeker wèl problemen gaat geven, dat is algemeen bekend en ook mijn ervaring, daarom die klep, die ik nog had liggen, daarvoor niet gebruikt, maar die nieuwe vlinderklep van Evenes aangeschaft.
Voor minder geld kan je ook een CN 3-weg kogelklep kopen, die wel 100% afdicht.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

koevlaas2 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:17:
[...]

Oke prima, maar wel en en aan jouw kant.
Wat verstookt dat aan kwh per jaar ? Puur uit interesse.
2019 1400 kWh
2020 1860 kWh (nieuwe douche met grohe smartcontrol)

5 pers waarvan 2 tieners :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Laatst online: 29-09 04:29
hesselbeertje schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 18:48:
Deze: https://tameson.nl/kleppe...-3-weg-230vac-relais.html

Werkt dikke prima! (Nu een half jaartje ongeveer :P )
@Andrehj heeft hem langer denk ik? Die had ze pas nog gebelt volgens mij omdat er misschien een probleem was. Was daar nog wat uitgekomen Andrehj?

Heb de 1" aangesloten op mijn 22mm circuit. Deze doorlaat heeft een relatief lage tegendruk ten opzichte van andere kleppen en redelijk gelijk aan die van @Naalroc dacht ik. Heb dat toen helemaal uit zitten pluizen.

[ Voor 13% gewijzigd door Robindd op 02-02-2021 20:54 ]

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Robindd schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 20:53:
[...]

Deze: https://tameson.nl/kleppe...-3-weg-230vac-relais.html

Werkt dikke prima! (Nu een half jaartje ongeveer :P )
@Andrehj heeft hem langer denk ik? Die had ze pas nog gebelt volgens mij omdat er misschien een probleem was. Was daar nog wat uitgekomen Andrehj?

Heb de 1" aangesloten op mijn 22mm circuit. Deze doorlaat heeft een relatief lage tegendruk ten opzichte van andere kleppen en redelijk gelijk aan die van @Naalroc dacht ik. Heb dat toen helemaal uit zitten pluizen.
Bij mij zit idd de 1" variant in 28mm pijpen, sinds juli 2020. Voordeel van deze klep is dat het een kogelklep is, daardoor veel doorlaat, dus weinig weerstand en lekdicht (dus geen lekkage naar het SWW circuit).
Wel even puzzelen dat je em zo aansluit dat het CV circuit rechtdoor is (dan heb je de meeste tijd de laagste weerstand), en het SWW-circuit afslaand.
Ik heb een maandje of geleden in Melcloud een keer gezien dat deze klep een minuutje om was geschakeld, maar aangezien de klep zelf geen elektronica bevat (alleen een relais), kan dat alleen maar vanuit de WP zijn aangestuurd. Ik heb hier verder ook geen contact meer met Tameson over opgenomen en het ook niet weer gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb de originele mitsu 3 weg klep al 3,5 jaar en nooit geen problemen.

Hij was niet goedkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
Bo0bz schreef op woensdag 23 december 2020 @ 23:19:
[...]

@Chris_82 heeft daar in een van de vorige delen een post over geplaatst. Moet wel terug te vinden zijn :-)
Weet je toevallig ook nog waar die post (ongeveer) staat of welke zoekwoorden hierin voorkomen?

Al diverse zoekwoorden en combi's geprobeerd, nog niet kunnen vinden. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:31
overwinteraar schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:06:
[...]

Weet je toevallig ook nog waar die post (ongeveer) staat of welke zoekwoorden hierin voorkomen?

Al diverse zoekwoorden en combi's geprobeerd, nog niet kunnen vinden. 8)7
Haha ik had een screenshot gemaakt toen in zocht op jou nickname :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5s0JHthHCCA8jOePMgKfdsdKsPw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/spPEULoGJvOdpuKfd6NRurh4.jpg?f=fotoalbum_large

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Grolsch schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:59:
Ik heb de originele mitsu 3 weg klep al 3,5 jaar en nooit geen problemen.

Hij was niet goedkoop
Dat is toch een rebranded Evenes? Als je de catalogus van Evenes doorneemt, vind je daar idd types die lekdicht zijn en types met een klein lekpercentage.
Het nadeel van de lekdichte types is het stand-by-verbruik, wat oa wordt gebruikt om de motor te verwarmen (om condens bij koelen te voorkomen) en om de klep periodiek te laten schakelen. Beide had ik niet nodig, dus dan heb ik liever een klep zonder continu verbruik, zoals de bovengenoemde Tameson.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:23:
[...]

Dat is toch een rebranded Evenes? Als je de catalogus van Evenes doorneemt, vind je daar idd types die lekdicht zijn en types met een klein lekpercentage.
Het nadeel van de lekdichte types is het stand-by-verbruik, wat oa wordt gebruikt om de motor te verwarmen (om condens bij koelen te voorkomen) en om de klep periodiek te laten schakelen. Beide had ik niet nodig, dus dan heb ik liever een klep zonder continu verbruik, zoals de bovengenoemde Tameson.
Geen flauw idee, en destijds ook geen studie van gemaakt, ding doet wat hij moet doen, ik weet alleen dat hij niet goedkoop was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:11
Ik kwam deze grafiek tegen.. word erg koud ..als de modellen kloppen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qa-J_pzoahi5pZbkfOUXi0skbbQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GW85n3RGuMYuBGFVJw4PxRwv.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Grolsch schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:28:
...
Geen flauw idee, en destijds ook geen studie van gemaakt, ding doet wat hij moet doen, ik weet alleen dat hij niet goedkoop was.
Zo uit m'n hoofd rond de €300 of zo :?

[ Voor 74% gewijzigd door Naalroc op 02-02-2021 22:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overwinteraar
Bo0bz schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:23:
[...]

Haha ik had een screenshot gemaakt toen in zocht op jou nickname :P
[Afbeelding]
Top, dank d:)b

En... je had m zelfs al eens eerder gevonden voor andere Loria gebruiker. 8)

Voor de liefhebbers nog even directe link naar WAR/RAR invloed op temperatuurregeling van Loria. Post van oktober 2019... time flies :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-09 16:30
Andrehj schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:23:
[...]

Advies wat ik had opgevraagd vanuit een bedrijf had van Alklima als optie deze doorgekregen:
https://www.esbe.eu/si/en/products/diverting-valves/vzc-vzd
En dan de vzd162 de dn15 variant, maar ik ga áls dan wel voor de dn20 variant, dn25 zal too much zijn.

Iemand ervaring met deze klep?

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
HammieDuDe schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:36:
[...]

Advies wat ik had opgevraagd vanuit een bedrijf had van Alklima als optie deze doorgekregen:
En dan de vzd162 de dn15 variant, maar ik ga áls dan wel voor de dn20 variant, dn25 zal too much zijn.

Die was gequote door een Mitsu dealer bij mij, is hun min of meer std. klep denk ik. Lijkt een prima ding, maar een stukje duurder dan die Tameson.
Die ESBE DN20 heeft een KVS waarde van 6, waar die van Tameson 16 heeft. Volgens mij zijn dat dezelfde eenheden en heb ik daarom de Tameson gekozen destijds.

PS
Die dealer had ook een SW100 gequote voor mijn huis, dus die hele quote zegt verder niets 8)7 Dat is zo'n beetje maal 2 overbemeten

[ Voor 8% gewijzigd door Robindd op 03-02-2021 08:31 ]

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-09 19:17
X21r schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:51:
Ik kwam deze grafiek tegen.. word erg koud ..als de modellen kloppen.
[Afbeelding]
Het zag er inderdaad even hoopvol uit voor de ijs liefhebbers. Maar inmiddels zit de pluim al weer een stuk hoger:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.knmi.nl/knmi/map/page/weer/waarschuwingen_verwachtingen/extra/PLUIM_06260_IJS.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Grolsch schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:28:
[...]
Excuus, ik lees net weer die Esbe kleppen. Was gisteravond niet meer wakker. De kleppen van Mitsu komen volgens mij van Esbe. Zijn het niet deze: https://www.esbe.eu/si/en...its/vrg230-ara600-2-point?
HammieDuDe schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:36:
DN25 is 1" oftewel 28mm pijp. Dat is wel de maat die je wilt hebben.
Deze (de VCZ of VZD 263) stond vorig jaar ook hoog op mijn lijstje, maar viel dus af vanwege het standbyverbruik en het ingebouwde verwarmingssysteem.
Heeft verder een lagere K-waarde (van 6) tov van de 16 van Tameson, en dus meer stromingsweerstand.

Dus gekozen voor Tameson.
Robindd schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 08:30:
Die ESBE DN20 heeft een KVS waarde van 6, waar die van Tameson 16 heeft. Volgens mij zijn dat dezelfde eenheden en heb ik daarom de Tameson gekozen destijds.
Jij haalt DN20 en DN25 door de war. Deze klep van Tameson is degene met Kvs waarde van 16, maar die is 1", en dus DN25.
Hun DN20 klep (3/4") heeft een Kvs waarde van 8.6.

[ Voor 64% gewijzigd door Andrehj op 03-02-2021 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 16:50
Wij hebben op de begane grond vloerverwarming en op de 1e verdieping nog radiatoren. Die radiatoren worden niet veel gebruikt, maar soms wel. Deze wil ik komende zomer vervangen door betere LTV varianten.

Vanaf de binnenunit van de WP (op zolder) is de aanvoer/retour gesplitst, leidingen naar begane grond en leidingen naar 1e verdieping. Er is dus geen flow regeling mogelijk om de 1e verdieping wat meer of minder te "knijpen". De enige manier die er nu is, is door de radiatoren zelf meer open/dicht te draaien.
(er is dus ook geen 2-zone regeling ofzo)

Voor een goede werking is een zo hoog mogelijke flow nodig, maar als ik de duty van de pomp van de WP hoog zet gaan de radiatoren teveel suizen. Dat doen de radiatoren dan ook al als ze een heel klein beetje open staan. Vermoedelijk dus niet alleen de radiatoren maar ook de (oude) leidingen zelf. Die leidingen vervangen is nog even geen optie. Het zijn nog stalen 22mm leidingen en die liggen dusdanig overal ingebouwd dat het een enorme verbouwing wordt om die te vervangen. (met name de hele badkamer moet dan worden gestript omdat ze daar in de muur zitten ingefreesd enzo)

Nu lijkt mij de meest directe en haalbare oplossing om op de aanvoer tussen WP en 1e verdieping wat te kunnen "knijpen". Daarmee kan ik dan de flow daarheen wat beperken.
Ik vind daarvoor allemaal kogelkranen, maar volgens mij is een kogelkraan al heel snel open/dicht met weinig gradatie, en dus weinig geschikt om een beetje meer/minder te knijpen?

Wat voor kraan zou ik in die (22mm staal) leiding kunnen zetten om de flow goed te kunnen regelen?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
sjimmie schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:31:
Wij hebben op de begane grond vloerverwarming en op de 1e verdieping nog radiatoren. Die radiatoren worden niet veel gebruikt, maar soms wel. Deze wil ik komende zomer vervangen door betere LTV varianten.

Vanaf de binnenunit van de WP (op zolder) is de aanvoer/retour gesplitst, leidingen naar begane grond en leidingen naar 1e verdieping. Er is dus geen flow regeling mogelijk om de 1e verdieping wat meer of minder te "knijpen". De enige manier die er nu is, is door de radiatoren zelf meer open/dicht te draaien.

Voor een goede werking is een zo hoog mogelijke flow nodig, maar als ik de duty van de pomp van de WP hoog zet gaan de radiatoren teveel suizen. Dat doen de radiatoren dan ook al als ze een heel klein beetje open staan. Vermoedelijk dus niet alleen de radiatoren maar ook de (oude) leidingen zelf. Die leidingen vervangen is nog even geen optie. Het zijn nog stalen 22mm leidingen en die liggen dusdanig overal ingebouwd dat het een enorme verbouwing wordt om die te vervangen. (met name de hele badkamer moet dan worden gestript omdat ze daar in de muur zitten ingefreesd enzo)

Nu lijkt mij de meest directe en haalbare oplossing om op de aanvoer tussen WP en 1e verdieping wat te kunnen "knijpen". Daarmee kan ik dan de flow daarheen wat beperken.
Ik vind daarvoor allemaal kogelkranen, maar volgens mij is een kogelkraan al heel snel open/dicht met weinig gradatie, en dus weinig geschikt om een beetje meer/minder te knijpen?

Wat voor kraan zou ik in die (22mm staal) leiding kunnen zetten om de flow goed te kunnen regelen?
Ik had het zelfde probleem. Ging van 28mm naar 1 radiator en die hoordeuk ook goed suizen.
Heb er zelf deze tussen gezet. Zijn er ook in verschillende maten.

https://www.imi-hydronic....02-4f5b-920a-19e92c1ab664

Om de grootste flow te knijpen en de restante heb ik waterzijden ingeregeld achter de thermostaat knop. Is nu geluidloos op de slaapkamer.

Als je een gedeelte van je installatie wil inregelen kan je deze ertussen plaatsen.

https://www.imi-hydronic....uiters/Pages/default.aspx

Zo heb ik de flow van mijn vloerverwarming gedeelte ingeregeld zodat ik precies genoeg water heb voor mijn verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
sjimmie schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:31:

Kranen zijn best duur en als je ze knijpt gaan ze fluiten.
Waarom niet zoals het hoort?
Bij je binnen unit een buffer vat plaatsen, en zowel eerste verdieping als begane grond eigen thermostaat gestuurde pomp geven, zo kun je de flow afzonderlijk perfect regelen en je wp heeft ook de perfecte flow over de buffer.
Kost een vat en twee pompen in aanschaf maar je verdient het terug door een lager gezamenlijk stroom verbruik.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Andrehj schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:24:
[...]

Jij haalt DN20 en DN25 door de war. Deze klep van Tameson is degene met Kvs waarde van 16, maar die is 1", en dus DN25.
Je hebt helemaal gelijk! Idd de DN25 gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:24:
[...]

Excuus, ik lees net weer die Esbe kleppen. Was gisteravond niet meer wakker. De kleppen van Mitsu komen volgens mij van Esbe. Zijn het niet deze: https://www.esbe.eu/si/en...its/vrg230-ara600-2-point?

[...]

DN25 is 1" oftewel 28mm pijp. Dat is wel de maat die je wilt hebben.
Deze (de VCZ of VZD 263) stond vorig jaar ook hoog op mijn lijstje, maar viel dus af vanwege het standbyverbruik en het ingebouwde verwarmingssysteem.
Heeft verder een lagere K-waarde (van 6) tov van de 16 van Tameson, en dus meer stromingsweerstand.

Dus gekozen voor Tameson.

[...]

Ik heb hem destijds in Duitsland besteld bij klimacorner.de, hier screenshot van de factuur destijds:

Dat plaatje waar jij naar linkt daar lijkt hij wel op!

Klimacorner.de verkoopt hem niet meer volgens mij.

Dat woordje ESBE komt mij wel bekend voor.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Rbti9ho.jpg

@Naalroc dus € 230,00 incl. mWST

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 03-02-2021 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Robindd schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:08:
[...]

Je hebt helemaal gelijk! Idd de DN25 gebruikt.
Ik kom er trouwens nu achter dat mijn Spirotech vuil en microbellen afscheider met 22mm eigenlijk te klein zijn en de max doorstroming overschreiden 8)7

Ben benieuwd wat dat qua kvs waarde heeft. Wellicht kom ik daarom niet boven de 18l/min uit :P

[ Voor 13% gewijzigd door Robindd op 03-02-2021 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StiefelPaul
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 29-09 18:53
Verwijderd schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:55:
[...]

Ik heb hier ook naar gezocht maar ben snel tot de conclusie gekomen dat het niet gangbaar is. Technisch vast wel mogelijk maar ik had niet de behoefte om te gaan experimenteren met alle risico's die daarbij horen. Dus nu (sinds anderhalve week) twee buiten units, eentje voor split airco en eentje voor water. In ieder geval is het voordeel, naast dat het allemaal standaard installaties zijn, dat de warmtepomp voor de vloerverwarming wat minder reserve nodig heeft voor hele koude dagen, dan kan de airco namelijk bijspringen.
Pagina: 1 ... 62 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.