Aziraphale schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 15:38:
[...]
Dat zou dan dus bij de Calenta toch via dat toerental moeten, als ik @
Heronimo en @
reneeke1970 goed begrijp...
@
Twan dz Heb je daar een voorbeeld van? Ik had eigenlijk (denk ik) ook beter een gesloten verdeler kunnen hebben, maar omdat ik hybride draai en buiten de woonkamer radiatoren heb was een open absoluut nodig om te voorkomen dat ik 80 graden de vloer in kreeg. De ketel staat op max 50 en ik heb zelfs pre-vvw nooit een hogere Ta gezien dan 45-46, maar toch. Ik zou echter wel graag iets meer vermogen die vloer in willen hebben, want nu gaat het wel extreem traag met opwarmen. Al heb ik ook geen idee wat de temperatuur van de vloer zelf is, want daarvoor heb ik nog geen goede sensoren kunnen vinden.
Het belangrijkste is inderdaad dat je Ta niet boven de 45 graden uit komt, (let op! Vloer afhankelijk) als je er een gesloten verdeler van maakt.
Ik heb zelf heb ik deze:
https://www.fitting-shop....tbv-ku-slim-verdeler.html
Hierdoor heb ik van mijn open verdeler een gesloten verdeler gemaakt.
Boven heb ik radiatoren die eigenlijk altijd dicht staan en alleen de badkamer staat aan met 45m2 vvw begane grond. Aanvoer temperatuur op cv ketel naast de elga/Toshiba unit is maximaal 45 graden en ingesteld op minimale vermogen icm laagste pompstand.
Let ook op met de Elga dat je retour temperatuur niet te hoog wordt (kan de elga niet tegen)
Ik praktijk zou het ook niet perse nodig zijn er een gesloten verdeler van te maken (zijn de meningen wel over verdeeld) zolang je maar lang genoeg de wp laat draaien wordt als het goed is het geheel toch wel warm.
Een gesloten verdeler zorgt voor koudere retour. Goed voor de vloer, niet voor de Dt van de wp.
Open verdeler mengt met retour water bij. Op het begin minder voor de vloer, beter voor de Dt.
Alles natuurlijk wel afhankelijk van de flow
(Echte kenners, correct me if i'm wrong)
[
Voor 13% gewijzigd door
Twan dz op 06-02-2021 16:14
]