Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 65 ... 128 Laatste
Acties:
  • 724.842 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 29-09 18:12
@Aziraphale ik heb jou probleem oid ook gehad.
oorzaak was geen warmte verlies maar een ketel die bijstookte en (te)snel een signaal kreeg dat het aanvoer water warm genoeg was. oorzaak was dat de ketel te veel vermogen het systeem in joeg.
ik heb toen mijn ketel op 50% gezet.

ketel voert nu met minder vermogen zijn warmte de leidingen in, gevolg is dat ta omhoog gaat

hopelijk helpt dit ook bij jou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:35
@annestweak Bedoel je nu de hybernation of mijn bijmengissue? 😊

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Wat kan er aan de hand zijn als ik verwarming op ta zet, maar hij blijft standby? Temp is 10 graden dus hij zou wel aan moeten gaan. sww werkt wel. (sw75yaa)

Ik heb sww uit staan, gaat de verwarming alleen werken met sww?

[ Voor 17% gewijzigd door xoror op 06-02-2021 13:46 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
Aziraphale schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 13:26:
@annestweak Bedoel je nu de hybernation of mijn bijmengissue? 😊
bijmengissue

betreft hybernation, ik heb m al eens van de stroom af gehaald maar ga het nogmaals en dan iets langer proberen.
>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
@xoror als je de thermostaat rechtstreeks op de ketel/je verwarming aansluit, springt hij dan wel aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@annestweak ben helaas weer thuis.

Ze hebben wel bij de verdelers motoren geïnstalleerd voor naregeling, en die waren nog niet aangesloten, maar dan zou ik niet verwachten dat verwarming het niet meer doet. Even installateur mailen, moeten ze maandag maar aanzetten.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@annestweak Ah, ok. Geen idee hoe ik dat bij mijn Calenta 28c in moet stellen... In de handleiding staat niets over het beperken van het vermogen van dat ding. Overigens zorgde het dichtdraaien van een radiator die tussen de ketel/Elga en de vvw verdeler zit er wel voor dat de ketel direct stopte met bijstoken. Geen idee of daar een verband zit, maar ik vermoed van wel omdat die radiator maar een heel kort lusje heeft met de ketel en dus de ketel snel heet water terug kreeg.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:16
Aziraphale schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 14:22:
@annestweak Ah, ok. Geen idee hoe ik dat bij mijn Calenta 28c in moet stellen... In de handleiding staat niets over het beperken van het vermogen van dat ding. Overigens zorgde het dichtdraaien van een radiator die tussen de ketel/Elga en de vvw verdeler zit er wel voor dat de ketel direct stopte met bijstoken. Geen idee of daar een verband zit, maar ik vermoed van wel omdat die radiator maar een heel kort lusje heeft met de ketel en dus de ketel snel heet water terug kreeg.
Mijn handleiding is met de calenta mee verkocht maar het staat echt in die tabel met al die parameters hoor. Standaard staat hij op 60 procent, in de parameter uitgedrukt als 6, alleen het sww staat op 10

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
reneeke1970 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 14:26:
[...]

Mijn handleiding is met de calenta mee verkocht maar het staat echt in die tabel met al die parameters hoor. Standaard staat hij op 60 procent, in de parameter uitgedrukt als 6, alleen het sww staat op 10
Dan kijk ik blijkbaar heel erg verkeerd of de parameter heet geen vermogen. De enige 6-en die in mijn lijst in de installateurshandleiding staan zijn bij maximale pompsnelheid cv-bedrijf en inschakeltemperatuur sww boilersensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Aziraphale schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 14:39:
[...]

Dan kijk ik blijkbaar heel erg verkeerd of de parameter heet geen vermogen. De enige 6-en die in mijn lijst in de installateurshandleiding staan zijn bij maximale pompsnelheid cv-bedrijf en inschakeltemperatuur sww boilersensor.
Nee heet geen vermogen inderdaad, iets met max ventilator ofzo

Gevonden, het is p17 tot en met p20 voor verwarming en sww.
Zat alleen abuis met het getal 6, dat was voor de pomp snelheid denk

[ Voor 13% gewijzigd door reneeke1970 op 06-02-2021 14:47 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:55
Aziraphale schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 14:39:
[...]

Hier een Calenta 40c naast de WP. Handleiding: https://www.remeha.be/wp-...028c%2035s%2040c%20NL.pdf

Zie pagina 61 en 62. Let wel om het minimum toerental hoog genoeg is. Want anders is dat gevaarlijk omdat de verbanding dan mogelijk niet stabiel is. Op pagina 57 staan de standaard waardes voor minimum en maximum. In jouw geval is met een 28c het minimum 18.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oqp93NxjGD4yK7x9KCAxgUqFzzw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tlv8MPURQXjgItaQA1qvyvE2.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oeyn02U4SLCTh0LXsgLGEug9WBc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Yhy4QcwaDrRnCQwtt7Ddi44z.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Heronimo op 06-02-2021 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@reneeke1970 @Heronimo Die had ik wel gezien, inderdaad. Maar heeft het nut om daarmee te gaan spelen met het risico dat de verbranding niet stabiel is?

Gevoelsmatig denk ik dat er teveel koud water bijgemend wordt op de verdeler, aangezien hij bij een Ta van >40 water dat ruim onder de maximale temperatuur op de verdeler zit de vloer in lijkt te sturen. Waar blijft dat hete water dan, vraag ik me af, en hoe krijg ik die verdeling beter op orde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Aziraphale schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 14:51:
@reneeke1970 @Heronimo Die had ik wel gezien, inderdaad. Maar heeft het nut om daarmee te gaan spelen met het risico dat de verbranding niet stabiel is?

Gevoelsmatig denk ik dat er teveel koud water bijgemend wordt op de verdeler, aangezien hij bij een Ta van >40 water dat ruim onder de maximale temperatuur op de verdeler zit de vloer in lijkt te sturen. Waar blijft dat hete water dan, vraag ik me af, en hoe krijg ik die verdeling beter op orde?
Van het minimumtoerental moet je af blijven. Het maximum kan je prima veilig verlagen, zolang je boven het minimum toerental blijft. Bij mij staat minimum en maximum hier op de minimumwaarde uit de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970

Gas en lucht blijft in verhouding, en ga je te laag geeft ie storing, ik kon maar zakken tot 14 geloof ik.

En betreffende jou water huishouding heb ik geen idee hoe het allemaal in elkaar steekt bij jou dus daar heb ik zo geen antwoord op

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 29-09 12:29

Het hete water wordt in je vloerverdeler gemengd met retour uit de vloer waardoor je Ta in de verleden ook laag blijft. Als je met maximaal 40/45 graden stookt (ook met je CV ketel) kun je er een ltv ventiel in doen (van open naar dichte verdeler maken)

Ligt er wel aan welke verdeler je hebt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novalin
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 27-09 17:42
Een vraag!
Van de zomer wordt mijn bedrijfsunit opgeleverd. De benedenverdieping, circa 35 m2, is onverwarmt.
Via de aannemer kwam gisteren het aanbod om de benedenvloer te gaan voorzien van vloerverwarming, met een tussenafstand van 15cm.
De leidingen zullen onder de trap uitkomen, waar dan nog een verdeler moet komen.

Nou is het probleem, dat er geen gas naar binnen komt en we dus zijn aangewezen op volledig elektra. Bestaan er warmtepompen van zeg 2kw of lager? Want als de benedenverdieping 17-18 graden is is het al prima eigenlijk...
Bovenverdieping ga ik met een airco unit verwarmen.

Iemand een idee wat wijsheid is? Wel of geen vloerverwarming beneden?
De ruimte zal als opslag worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Novalin schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 15:11:
Een vraag!
Van de zomer wordt mijn bedrijfsunit opgeleverd. De benedenverdieping, circa 35 m2, is onverwarmt.
Via de aannemer kwam gisteren het aanbod om de benedenvloer te gaan voorzien van vloerverwarming, met een tussenafstand van 15cm.
De leidingen zullen onder de trap uitkomen, waar dan nog een verdeler moet komen.

Nou is het probleem, dat er geen gas naar binnen komt en we dus zijn aangewezen op volledig elektra. Bestaan er warmtepompen van zeg 2kw of lager? Want als de benedenverdieping 17-18 graden is is het al prima eigenlijk...

Waarom niet een multisplit airco en een tweede binnenunit beneden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novalin
Heronimo schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 15:14:
[...]

Waarom niet een multisplit airco en een tweede binnenunit beneden?
Slim..nog niet eens aangedacht.
Voor beneden zou er geen koelbehoefte zijn, wellicht wel een warmte.
Heb je dan een specifiek merk / type ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak

jou gevoel klopt er wordt idd te veel koud water bij gemengt, dit komt omdat er geen warm water meer aangevoerd wordt omdat de ketel dan al het signaal gekregen heeft dat het water op temperatuur is.

de ketel jaagt met veel vermogen warmwater jou leiding in, de warmte kan zo snel niet opgenomen worden door het systeem en komt terug, daar leest jou ketel dat het water op temperatuur is.

als je de ketel terug zet in vermogen, dan gaat de aanvoer minder snel en zal je zien dat het systeem wel opwarmt.

hoe die instelling bij jou ketel moet weet ik zo niet.
het gaat om vermogen en niet om het toerental van de ventilator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Novalin schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 15:11:
Een vraag!

Waarom geen Wp voor verwarming n eventueel koelen van beide verdiepingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
Twan dz schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 14:57:
[...]

Het hete water wordt in je vloerverdeler gemengd met retour uit de vloer waardoor je Ta in de verleden ook laag blijft. Als je met maximaal 40/45 graden stookt (ook met je CV ketel) kun je er een ltv ventiel in doen (van open naar dichte verdeler maken)

Ligt er wel aan welke verdeler je hebt natuurlijk.
is een nog betere oplossing maar eerst vermogen terug hielp bij ook al ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
@xoror

ik kwam dit tegen:
Met P17 begrens je het max cv-zijdig vermogen van de ketel. Dit is inderdaad de enige instelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:12

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Grolsch schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 07:14:
[...]

Ik ben benieuwd hoe het bij jou gaat, graag zo lang mogelijk van de pelletkachel afblijven :P
Volgens mij werkt je D.M.: Pelletkachel sensor niet, want ik zie geen waarden?

De voorspellingen zijn toch dat het de komende week serieus koud wordt :)

[Afbeelding]

Zojuist de nachtverlaging eraf gehaald, eens kijken wat het wordt.
Pellet nu ff aan, Zijn aan het klussen..
Alles open binnen in huis

Ik hoop dat we tijd genoeg hebben voor testen.

Alleen helaas zijn jullie niet diegene de pellets gaan beheren.
Dat zal ik zijn IN opdracht VAN de WAF :'( :'(

We gaan het beleven

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 15:25:
[...]

Pellet nu ff aan, Zijn aan het klussen..
Alles open binnen in huis

Ik hoop dat we tijd genoeg hebben voor testen.

Alleen helaas zijn jullie niet diegene de pellets gaan beheren.
Dat zal ik zijn IN opdracht VAN de WAF :'( :'(

We gaan het beleven
De harde wind zal wel voor extra koeling zorgen, daar is stook lijn niet op berekend

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
annestweak schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 15:17:
[...]

jou gevoel klopt er wordt idd te veel koud water bij gemengt, dit komt omdat er geen warm water meer aangevoerd wordt omdat de ketel dan al het signaal gekregen heeft dat het water op temperatuur is.

de ketel jaagt met veel vermogen warmwater jou leiding in, de warmte kan zo snel niet opgenomen worden door het systeem en komt terug, daar leest jou ketel dat het water op temperatuur is.

als je de ketel terug zet in vermogen, dan gaat de aanvoer minder snel en zal je zien dat het systeem wel opwarmt.

hoe die instelling bij jou ketel moet weet ik zo niet.
het gaat om vermogen en niet om het toerental van de ventilator
Dat zou dan dus bij de Calenta toch via dat toerental moeten, als ik @Heronimo en @reneeke1970 goed begrijp...

@Twan dz Heb je daar een voorbeeld van? Ik had eigenlijk (denk ik) ook beter een gesloten verdeler kunnen hebben, maar omdat ik hybride draai en buiten de woonkamer radiatoren heb was een open absoluut nodig om te voorkomen dat ik 80 graden de vloer in kreeg. De ketel staat op max 50 en ik heb zelfs pre-vvw nooit een hogere Ta gezien dan 45-46, maar toch. Ik zou echter wel graag iets meer vermogen die vloer in willen hebben, want nu gaat het wel extreem traag met opwarmen. Al heb ik ook geen idee wat de temperatuur van de vloer zelf is, want daarvoor heb ik nog geen goede sensoren kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 15:36:
[...]

De harde wind zal wel voor extra koeling zorgen, daar is stook lijn niet op berekend
Ik weet het...
Heb vaker berekeningen moeten maken met warmteweerstand. R Rc en de invloeden van wind.
EN berekeningen voor hopelijk dat er een pak van komt sneeuwBELASTING hahaha
Ik hoop dat er hier en daar wat dakjes scheef gaan hangen hahaha

Ik ben positief, mijn mk klopt iig dat is ene plus.
Pellets en mijn oude 2Kw elektra kachel en een backupheater
Allen tsja de meter zal gaan tollen.

Ik denk dat er nu nog wel eens krabben waarom je een meterkast in 3 fase en een Backupheater.. enz

Mijn "winst/kans" gaat wss/hoop ik zitten in de koude dagen met zon.
Ik ga dan +3 oid het huis vol duwen met warmte..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Aziraphale schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 15:38:
[...]

Dat zou dan dus bij de Calenta toch via dat toerental moeten, als ik @Heronimo en @reneeke1970 goed begrijp...

@Twan dz Heb je daar een voorbeeld van? Ik had eigenlijk (denk ik) ook beter een gesloten verdeler kunnen hebben, maar omdat ik hybride draai en buiten de woonkamer radiatoren heb was een open absoluut nodig om te voorkomen dat ik 80 graden de vloer in kreeg. De ketel staat op max 50 en ik heb zelfs pre-vvw nooit een hogere Ta gezien dan 45-46, maar toch. Ik zou echter wel graag iets meer vermogen die vloer in willen hebben, want nu gaat het wel extreem traag met opwarmen. Al heb ik ook geen idee wat de temperatuur van de vloer zelf is, want daarvoor heb ik nog geen goede sensoren kunnen vinden.
Met een infrarood thermometer zou je toch redelijk simpel de temperatuur van de bovenkant van de vloer moeten kunnen meten? Dat geeft wel een indicatie van de afgifte denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 15:41:
[...]

Ik weet het...
Heb vaker berekeningen moeten maken met warmteweerstand. R Rc en de invloeden van wind.
EN berekeningen voor hopelijk dat er een pak van komt sneeuwBELASTING hahaha
Ik hoop dat er hier en daar wat dakjes scheef gaan hangen hahaha

Ik ben positief, mijn mk klopt iig dat is ene plus.
Pellets en mijn oude 2Kw elektra kachel en een backupheater
Allen tsja de meter zal gaan tollen.

Ik denk dat er nu nog wel eens krabben waarom je een meterkast in 3 fase en een Backupheater.. enz

Mijn "winst/kans" gaat wss/hoop ik zitten in de koude dagen met zon.
Ik ga dan +3 oid het huis vol duwen met warmte..
Waarom zou je bang zijn voor je mk?
Komt nog hooguit 300 watt bij, je draait al continu volle bak.
Ben wel benieuwd of je de gewenste ta kunt behouden, waarschijnlijk wel zodra de lucht droger word.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

De vloer zelf is niet zo boeiend, met simpele Ali sensors op iedere slang geplakt zie je precies wat er overal in en uit gaat, hier is slang uit ongeveer drie graden lager dan slang in. Is het verschil groter dan is flow te laag.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novalin
Adriaan71 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 15:18:
[...]

Waarom geen Wp voor verwarming n eventueel koelen van beide verdiepingen.
Als het met een warmtepomp kan die max 10a vraagt prima. Maar die zijn er denk ik niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
[...]

Het belangrijkste is inderdaad dat je Ta niet boven de 45 graden uit komt, (let op! Vloer afhankelijk) als je er een gesloten verdeler van maakt.

Ik heb zelf heb ik deze:

https://www.fitting-shop....tbv-ku-slim-verdeler.html

Hierdoor heb ik van mijn open verdeler een gesloten verdeler gemaakt.

Boven heb ik radiatoren die eigenlijk altijd dicht staan en alleen de badkamer staat aan met 45m2 vvw begane grond. Aanvoer temperatuur op cv ketel naast de elga/Toshiba unit is maximaal 45 graden en ingesteld op minimale vermogen icm laagste pompstand.

Let ook op met de Elga dat je retour temperatuur niet te hoog wordt (kan de elga niet tegen)

Ik praktijk zou het ook niet perse nodig zijn er een gesloten verdeler van te maken (zijn de meningen wel over verdeeld) zolang je maar lang genoeg de wp laat draaien wordt als het goed is het geheel toch wel warm.

Een gesloten verdeler zorgt voor koudere retour. Goed voor de vloer, niet voor de Dt van de wp.
Open verdeler mengt met retour water bij. Op het begin minder voor de vloer, beter voor de Dt.
Alles natuurlijk wel afhankelijk van de flow

(Echte kenners, correct me if i'm wrong)

[ Voor 13% gewijzigd door Twan dz op 06-02-2021 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 15:53:
[...]

Waarom zou je bang zijn voor je mk?
Komt nog hooguit 300 watt bij, je draait al continu volle bak.
Ben wel benieuwd of je de gewenste ta kunt behouden, waarschijnlijk wel zodra de lucht droger word.
Ik ben niet bang
Maar andere hier op het forum...
300 of 5kwh backupheater en 2 kwh nood. Kachel

Ik bedoel meer.
Bij mij zal het duidelijk worden of mijn pomp het haalt.

Bij andere zal het meer een zaak zijn, blijft de mk in takt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
Aziraphale schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 13:11:
[...]

Heb je er een met een Toshiba buitenunit? En wat gebeurt er als je hem reset? Stekker er uit, even wachten, stekker er in?
Heeft niet geholpen, hij draaid nu maximaal op 520watt
Wellicht weerstand vervangen maar ik kan op het forum niet ontdekken welke en waar die zit 😬

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:27
Daannn1987 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:09:
[...]

Hij las nog een tijdje mee onder een ander account. Mis de beste man wel een beetje :+
Reminds me, @Ramon_1984 lees jij nog mee?
Jawel hoor, beetje druk 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-09 21:56
annestweak schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 18:30:
[...]

Heeft niet geholpen, hij draaid nu maximaal op 520watt
Wellicht weerstand vervangen maar ik kan op het forum niet ontdekken welke en waar die zit 😬
Heb je p80 of p81 toevallig aangepast?
Hier staat p80 op 26 en p81 op 35
Hiermee heb ik de ELGA eindelijk naar 't zin..

Hoe ik het nu begrijp:
Hij hanteert vrijwel altijd een TR van max 26 (p81) (en moduleert ook terug uiteraard), totdat de temperatuur ±0,3 graden onder de setpoint komt, dan gaat hij naar p81 luisteren.

[ Voor 31% gewijzigd door Daannn1987 op 06-02-2021 19:10 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
@Daannn1987 genoeg spullen in huis om lekker te kunnen bakken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-09 22:41
75% op je zuba/Ecodan betekend niet dat er dan bij 0 graden 75% van het max vermogen uitkomt, kom ik net achter.
Er kwam maar 2.5 kW uit, ik heb 'm op 100% gezet en toen liep het vermogen op tot 8 kW, niks mis met mijn hardware dus.
Het was overigens wel met sww draaien ik zal zo eens kijken bij ruimteverwarming.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Ramon_1984 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 19:16:
@Daannn1987 genoeg spullen in huis om lekker te kunnen bakken ?
Zeker 4 wit, 6 bruin, smorgens en smiddags croissantjes.

Helaas zit de Econo (1kw a 3 x 330w) doorstroomverwarmer er nog niet tussen, we gaan het meemaken..
De ketel kan altijd nog aan, het blijft tenslotte een hybride wp :+

Komt helemaal goed!

Zit je er ook warmpjes bij? Of heb je nog geen WP in de nieuwe woning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
koevlaas2 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 19:38:
75% op je zuba/Ecodan betekend niet dat er dan bij 0 graden 75% van het max vermogen uitkomt, kom ik net achter.
Er kwam maar 2.5 kW uit, ik heb 'm op 100% gezet en toen liep het vermogen op tot 8 kW, niks mis met mijn hardware dus.
Het was overigens wel met sww draaien ik zal zo eens kijken bij ruimteverwarming.
2,5kw is bijna full pull bij een ELGA (old edition)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:10
xoror schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 13:44:
Wat kan er aan de hand zijn als ik verwarming op ta zet, maar hij blijft standby? Temp is 10 graden dus hij zou wel aan moeten gaan. sww werkt wel. (sw75yaa)
Waarschijnlijk krijgt je WP een signaal op zijn thermostaatingang (van een externe thermostaat of naregeling) dat ie niet hoeft te verwarmen. Daar luistert hij niet alleen naar als op WAR regeling, maar ook als je met constante Ta draait.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Daannn1987 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 19:08:
[...]

Hoe ik het nu begrijp:
Hij hanteert vrijwel altijd een TR van max 26 (p81) (en moduleert ook terug uiteraard), totdat de temperatuur ±0,3 graden onder de setpoint komt, dan gaat hij naar p81 luisteren.
Wat is dan het nut van die standaard instellingen voor p80 en p81? :? Je beschrijft hier namelijk precies wat de mijne ook doet, al komt die qua Ta ook never boven de 32 uit. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Daannn1987 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 19:39:
[...]

Beetje weinig voor mij, ik vond vanmiddag al dat sww zo lang duurde.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
[...]

Zodra mijn stek monteur is geweest dan heb ik weer een warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Aziraphale schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 19:48:
[...]

Wat is dan het nut van die standaard instellingen voor p80 en p81? :? Je beschrijft hier namelijk precies wat de mijne ook doet, al komt die qua Ta ook never boven de 32 uit. |:(
Out of de box staat p80 op 35 meen ik, dan loopt de ELGA veel harder van stapel bij opstoken, met P80 temper je feitelijk hoe hard de ELGA gas mag geven.
P81 is de 2e max die inkicked wanneer de temperatuur teveel daalt welke je imo niet moet beperken.

Dit is hoe ik het nu zie , heb ervaren na aanpassen van deze settings.. but feel free to challenge met argumenten :+

De p80 en p81 zijn voor de retour temperatuur he niet de aanvoer. (tenzij je de sensoren omdraait dan werken ze ineens wel voor de aanvoer, been there done that)
Ramon_1984 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 19:49:
[...]

Zodra mijn stek monteur is geweest dan heb ik weer een warmtepomp
Nice ! Wat wordt / is het voor WP deze keer?
koevlaas2 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 19:48:
[...]

Beetje weinig voor mij, ik vond vanmiddag al dat sww zo lang duurde.
Elga doet zo'n 3,5 kw bij tb 0.. ben benieuwd hoe dit eruit ziet bij -9 of erger

[ Voor 28% gewijzigd door Daannn1987 op 06-02-2021 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Daannn1987 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:00:
[...]

Out of de box staat p80 op 35 meen ik, dan loopt de ELGA veel harder van stapel bij opstoken, met P80 temper je feitelijk hoe hard de ELGA gas mag geven.
P81 is de 2e max die inkicked wanneer de temperatuur teveel daalt welke je imo niet moet beperken.

Dit is hoe ik het nu zie , heb ervaren na aanpassen van deze settings.. but feel free to challenge met argumenten :+

De p80 en p81 zijn voor de retour temperatuur he niet de aanvoer. (tenzij je de sensoren omdraait dan werken ze ineens wel voor de aanvoer, been there done that)

[...]

Nice ! Wat wordt / is het voor WP deze keer?

[...]

Elga doet zo'n 3,5 kw bij tb 0.. ben benieuwd hoe dit eruit ziet bij -9 of erger
Remeha mercuria hybride 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:10
koevlaas2 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 19:38:
Weet je heel zeker dat er maar thermisch 2.5 kW uit kwam? Dat is minder dan het minimum vermogen van 3.2kW bij 2°C / 55°C van een 75VHA (die heb jij toch?)
Dat lijkt me toch een sterk verhaal. Hoe meet je dat vermogen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Zit ik mis of is dat hetzelfde apparaat als de ELGA ACE? Ga je niet gasloos in de nieuwe woning, of evengoed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:11

mb1

Aan een Elga kan ik daar een "normale" Toshiba rav-sm304atp-e buitenunit aan hangen of moet dat een speciale "Elga versie" zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Daannn1987 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:14:
[...]

Zit ik mis of is dat hetzelfde apparaat als de ELGA ACE? Ga je niet gasloos in de nieuwe woning, of evengoed?
Hij lijkt veel de op elga ace, maar net even anders.

De bedoeling is om hier een paar jaar te wonen, en dan de boel weer te verkopen.
Een hybride leek mijn net even handiger

De Remeha kost mijn , los van installatie kosten helemaal niks . 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:11

mb1

Ramon_1984 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:21:
[...]

De bedoeling is om hier een paar jaar te wonen, en dan de boel weer te verkopen.

Doe mij dat adresje😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
[...]

Die 3.5/2.5 kw houd nogsteeds de toko hier op 22 graden (voorheen 21 graden) beetje warmte in het beton gepompt de afgelopen dag:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
Ramon_1984 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:21:
[...]

Makes sense, dan inderdaad geen grove investeringen doen.
Dat zijn deals die je nooit kan laten lopen natuurlijk :)
Als je zulke deals vind mag je die altijd delen he !
Twan dz schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:29:
[...]

Die 3.5/2.5 kw houd nogsteeds de toko hier op 22 graden (voorheen 21 graden) beetje warmte in het beton gepompt de afgelopen dag:)
Hier ook al 4 jaar 21,5 met de oude ELGA, ansich geen slecht woord over de ELGA...
Alleen hij staat als 5kw in de boeken, maar dat doet hij helaas alleen bij +15 tb

[ Voor 27% gewijzigd door Daannn1987 op 06-02-2021 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
Daannn1987 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 19:08:
[...]

Hoe ik het nu begrijp:
ik heb de waarden aangepast zoals jij omschrijft en een uur gewacht (ff met hond uit)
helaas geen verbetering wederom draait hij nu maximaal op 510-520 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
Daannn1987 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:32:
[...]

Hier ook al 4 jaar 21,5 met de oude ELGA, ansich geen slecht woord over de ELGA...
Alleen hij staat als 5kw in de boeken, maar dat doet hij helaas alleen bij +15 tb
T is een zwaar onder bemeten apparaat. Als hybride prima. Resultaat is van 139 euro pm naar 3 euro pm aan gas en electra, oke, wel met 18 zonnepanelen nieuw:) hij heeft er wel 24 uur over gedaan om er 1 graden bij te krijgen

Het enige wat niet werkt is WAR. icm met de Anna thermostaat

[ Voor 27% gewijzigd door Twan dz op 06-02-2021 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
annestweak schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:35:
[...]

ik heb de waarden aangepast zoals jij omschrijft en een uur gewacht (ff met hond uit)
helaas geen verbetering wederom draait hij nu maximaal op 510-520 watt
TR 26 is best laag, hier gaat dat prima maar dat betekend niet dat jij daarmee weg komt.. waar stond p80 op?
Op welke stand staat je pompsnelheid?
Twan dz schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:37:
[...]

T is een zwaar onder bemeten apparaat. Als hybride prima. Resultaat is van 139 euro pm naar 3 euro pm aan gas en electra, oke, wel met 18 zonnepanelen nieuw:) hij heeft er wel 24 uur over gedaan om er 1 graden bij te krijgen

Het enige wat niet werkt is WAR. icm met de Anna thermostaat
Klopt, betaal hier 90 euro per jaar (hoofdzakelijk aan vastrecht voor gas ) :+
Onderbemeten is relatief.. Als ik hier overal hr+++ glas ga plaatsen gaat het waarschijnlijk zelfs tot -15 goed..
Dat gaat niet lukken vermoed ik in de huidige situatie.. Eerder al -8 gehad dat ging nog net goed.

[ Voor 4% gewijzigd door Daannn1987 op 06-02-2021 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@Twan dz War met de Anna lukte mij wel, maar vrat gas.

@Daannn1987 p80, 81 en 82 staan af fabriek op resp. 43, 45 en 47 graden. Alledrie retour temperaturen die het apparaat nooit gaat halen, maar goed... Ik ga je instellingen een dezer dagen ook een proberen, kijken wat het doet. Heb je ook nog iets met p82 gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Aziraphale schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:44:

@Daannn1987 p80, 81 en 82 staan af fabriek op resp. 43, 45 en 47 graden. Alledrie retour temperaturen die het apparaat nooit gaat halen, maar goed... Ik ga je instellingen een dezer dagen ook een proberen, kijken wat het doet. Heb je ook nog iets met p82 gedaan?
Klopt.. dat haal je alleen met radiatoren.
p82 untouched

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
Aziraphale schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:44:

Cv ketel kun je uit zetten tot bepaalde Tb. Bij mij -4. Elga moet uit onder de -8. Nadeel van war is dat hij aan uit gedrag vertoonde en niet continu bleef stoken. Ondanks dat hij pas uit mocht gaan bij de 24 graden. Ik wilde met war voorkomen dat koken invloed zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
[quote]Daannn1987 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:42:
[...]

TR 26 is best laag, hier gaat dat prima maar dat betekend niet dat jij daarmee weg komt.. waar stond p80 op?

p80 stond op 42 fabriek instelling
mijn pomp snelheid staat op 2,5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twan dz
Daannn1987 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:42:

[...]
Klopt, betaal hier 90 euro per jaar (hoofdzakelijk aan vastrecht voor gas ) :+
Onderbemeten is relatief.. Als ik hier overal hr+++ glas ga plaatsen gaat het waarschijnlijk zelfs tot -15 goed..
Dat gaat niet lukken vermoed ik in de huidige situatie.. Eerder al -8 gehad dat ging nog net goed.
Ik betaal 20 euro per maand en krijg als welkomst bonus 200 euro. Da's 20x12=240-200=40/12 is 3,33 pm:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
annestweak schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:51:
[...]

Mijn pompsnelheid staat op 6 (naar rechts) van de elga. Klein beetje ruis, maar de extra kosten van de pomp rekenen/wegen niet op tegen de extra flow die hij creëert en daarmee betere Dt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
@Twan dz en dan gaat hij van 520 watt, richting de 1000+ watt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
annestweak schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:51:
[...]

Zie je nog verschil als je de pompsnelheid naar 6 zet?
Twan dz schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:52:
[...]

Ik betaal 20 euro per maand en krijg als welkomst bonus 200 euro. Da's 20x12=240-200=40/12 is 3,33 pm:)
Ik stap niet over, neem energie af bij mijn werkgever. Krijg wel 55 euro per product per jaar terug (gas + licht = 110), onderaan de streep krijg ik dus 20 euro toe :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
annestweak schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 21:00:
@Twan dz en dan gaat hij van 520 watt, richting de 1000+ watt?
Nee dat zeker niet. Maar het lijkt wel de hybernation bug + verbruik van de pomp. Welke Tb geeft de Anna aan? Wel correct?

Wat is je Ta en Tr? Ofterwijl Dt?

[ Voor 5% gewijzigd door Twan dz op 06-02-2021 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twan dz
Daannn1987 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 21:02:

[...]

Ik stap niet over, neem energie af bij mijn werkgever. Krijg wel 55 euro per product per jaar terug (gas + licht = 110), onderaan de streep krijg ik dus 20 euro toe :+
Dat red ik helaas niet. Maar met die 40 euro pj ben ik ook tevreden. Ik verwacht hier alsnog 200 kuub te verbruiken voor ssw. En natuurlijk als het -15 is aan cv:) ik zat nog te denken aan een hygiëneboiler en dan als radiatorspiraal aan de Elga. Maar heel veel besparen op 40 euro in t jaar wordt een beste opgave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
ik heb geen Anna maar een honeywell t6
en wat is tb? ta en tr ken ik maar tb zegt mij ff niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
annestweak schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 21:09:
ik heb geen Anna maar een honeywell t6
en wat is tb? ta en tr ken ik maar tb zegt mij ff niets
Temperatuur buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
o hahaha wat stom van mij,
ik loop nu naar boven en ga hem uitlezen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@Daannn1987 Ikke niet, geen verschil tussen voor en na de aanleg van de vvw.

@Twan dz I know. De Elga mag bij mij tot -7 door en de ketel moet boven de 4 graden uit blijven. Dat zou op zich ook vriespunt kunnen zijn, maar dat is dan wel erg living on the edge in ons huis. Het hangt een beetje van de luchtvochtigheid af hoever hij het zonder ketel redt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Andrehj schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:12:
[...]

Weet je heel zeker dat er maar thermisch 2.5 kW uit kwam? Dat is minder dan het minimum vermogen van 3.2kW bij 2°C / 55°C van een 75VHA (die heb jij toch?)
Dat zegt mijn kamstrup, nu trouwens met ruimteverwarming 4.8 kW @45 hertz.
7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
Aziraphale schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 21:14:

@Twan dz I know. De Elga mag bij mij tot -7 door en de ketel moet boven de 4 graden uit blijven. Dat zou op zich ook vriespunt kunnen zijn, maar dat is dan wel erg living on the edge in ons huis. Het hangt een beetje van de luchtvochtigheid af hoever hij het zonder ketel redt.
Ketel moet hier dus uit blijven tot ruim onder het vriespunt. Zodat hij geen Gas bij stookt. Daar zou de elga het echt wel mee moeten redden, al is dat wel met een defrost party.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Twan dz schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 21:18:
[...]

Ketel moet hier dus uit blijven tot ruim onder het vriespunt. Zodat hij geen Gas bij stookt. Daar zou de elga het echt wel mee moeten redden, al is dat wel met een defrost party.
Hangt natuurlijk ook een beetje van je huis af. In mijn vrijstaande jaren '50 woning wordt dat erg krap. Maar goed, ik zou dan ook berer af zijn met een 7kw Pana.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
oke dit is wat ik uitlees via mijn elgatool:
ta 22,83
tr 23,45
gevraagd setpoint 19gr
ta 16
bt 2, mijn domoticz zegt grond temp -0.5 en gevoel -7,8 daar zit dus verschil in

en de setpoint? is die niet erg laag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
Aziraphale schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 21:24:
[...]

Hangt natuurlijk ook een beetje van je huis af. In mijn vrijstaande jaren '50 woning wordt dat erg krap. Maar goed, ik zou dan ook berer af zijn met een 7kw Pana.
Zeker waar. Ik heb 45m2 vloer verwarming wat de elga moet verzorgen en radiator in een 4m2 badkamer, Thats it. 2 onder 1 kapper. Deur naar boven verdieping staat wel altijd op een kier ivm de kat. Mocht het beneden koud worden zet ik boven de 3,5 kw zephir l/l wp aan zodat er niet te veel warmte naar boven verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
annestweak schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 21:29:
oke dit is wat ik uitlees via mijn elgatool:
ta 22,83
tr 23,45
gevraagd setpoint 19gr
ta 16
bt 2, mijn domoticz zegt grond temp -0.5 en gevoel -7,8 daar zit dus verschil in

en de setpoint? is die niet erg laag?
Ta 22 graden en Tr 23? Ik hoop dat dit net na een defrost is :P . Setpoint is kamertemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
ta nu 30 en tr 28.8 met pomp op 6
setpoint is niet de kamer temperatuur, de kamer temperatuur is op dit moment 21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7CEIO0YeLBO1rt6bdT2WmMpayzA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NFOZMUB3Rln4qAnBpgP1zJWL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
annestweak schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 21:38:
ta nu 30 en tr 28.8 met pomp op 6
setpoint is niet de kamer temperatuur, de kamer temperatuur is op dit moment 21
Met zo'n kleine Dt moet als het goed is de Ta vanzelf oplopen. De Elga wil altijd proberen een Dt van 3 graden aan te houden. Dit betekent dat als je de Tr verhoogd (flow verhoogd) de Ta automatisch hoger gaat worden. Dit natuurlijk alleen als de Elga dit red icm de Tb en de defrosts.

https://imgur.com/a/TovHrbQ

[ Voor 3% gewijzigd door Twan dz op 06-02-2021 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• annestweak
bedankt voor je wijze lessen vandaag, wij wachten hier af wat er gaat gebeuren.
moet morgen om 6:15 weer op het werk zijn, hopen dat we niet ingesneeuwd zijn hier

nogmaals bedankt voor je hulp, andere keer weer verder tweaken

Anne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Twan dz schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 21:32:
[...]

Zeker waar. Ik heb 45m2 vloer verwarming wat de elga moet verzorgen en radiator in een 4m2 badkamer, Thats it. 2 onder 1 kapper. Deur naar boven verdieping staat wel altijd op een kier ivm de kat. Mocht het beneden koud worden zet ik boven de 3,5 kw zephir l/l wp aan zodat er niet te veel warmte naar boven verdwijnt.
Ik iets van 52m2 vloerverwarming in de woonkamer en dan nog radiatoren in de keuken, bijkeuken, hal, badkamer (met ook wat vvw) en babykamer. Slaapkamer van zoon 1 heeft een radiator, maar die staat nooit aan en onze slaapkamer heeft een l/l die in principe het boven zou moeten kunnen verwarmen, maar dan nog...

[ Voor 4% gewijzigd door Aziraphale op 06-02-2021 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Andrehj schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:12:
[...]

Sterker nog het was ook een tijdje maar 1.2 kW, vandaar dat ik de begrenzing eraf haalde ik dacht dat ie stuk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Laatst online: 09:08
koevlaas2 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 22:15:
[...]

Sterker nog het was ook een tijdje maar 1.2 kW, vandaar dat ik de begrenzing eraf haalde ik dacht dat ie stuk was.
Dan stond die onder de Ta target te draaien zeker? Ik zie dat ook met 50%, kan die tijden draaien zonder de Ta te halen die die voor ogen heeft. Met 75% eigenlijk nooit, ook na een defrost jaagt die hem binnen redelijk termijn weer naar zijn target. Wellicht verschilt het wat tussen de oudere en nieuwere. Ik laat hem nu nog gewoon op 75% staan. Wel de 50% maar even eraf gegooid voor snachts.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:41
@Robindd ik kan bevestigen dat de nieuwere SW100YAA ook >8 uur onder setpoint (29c hier) kan opereren.

Ik kan niet lager bij 12 graden buiten zonder pendelen maar op 50% vermogen kan die uren draaien met maar 26c aanvoer.

In dat geval neemt de woning dus even meer dan 5kw in mijn geval op (afgekoelde vloer meestal).

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Robindd schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 22:31:
[...]

Dan stond die onder de Ta target te draaien zeker? Ik zie dat ook met 50%, kan die tijden draaien zonder de Ta te halen die die voor ogen heeft. Met 75% eigenlijk nooit, ook na een defrost jaagt die hem binnen redelijk termijn weer naar zijn target. Wellicht verschilt het wat tussen de oudere en nieuwere. Ik laat hem nu nog gewoon op 75% staan. Wel de 50% maar even eraf gegooid voor snachts.
Was met sww, die begon te draaien op 43c omdat ik de machine inschakelde.
Was wellicht een ongelukkige samenloop van omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
annestweak schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 21:54:
bedankt voor je wijze lessen vandaag, wij wachten hier af wat er gaat gebeuren.
moet morgen om 6:15 weer op het werk zijn, hopen dat we niet ingesneeuwd zijn hier

nogmaals bedankt voor je hulp, andere keer weer verder tweaken

Anne
@Twan dz vannacht 530 watt, 30 meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
roelzadh schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 22:50:
@Robindd ik kan bevestigen dat de nieuwere SW100YAA ook >8 uur onder setpoint (29c hier) kan opereren.

Ik kan niet lager bij 12 graden buiten zonder pendelen maar op 50% vermogen kan die uren draaien met maar 26c aanvoer.

In dat geval neemt de woning dus even meer dan 5kw in mijn geval op (afgekoelde vloer meestal).
Precies dat zie ik hier ook met de 75YAA. Gaat ver onder het minimum vermogen met 50% en blijft vrolijk door draaien. Of het goed is voor het beestje?

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelzadh
@Robindd Ik draai s'nachts op 50% tussen 22-10. Dan komt het regelmatig voor dat die de TA die hele periode niet haalt. Mijn 2kw element staat uit omdat die hem anders bijschakeld.

Maar verder heb ik in praktijk gewoon een lagere 3 graden TA dan ingesteld. Beter COP en minder geluid. Denk niet dat het kwaad kan.

De 5kw er wel uit komt gezien de deltaT en flow wel de juiste verhouding hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door roelzadh op 07-02-2021 08:15 ]

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
roelzadh schreef op zondag 7 februari 2021 @ 08:13:
@Robindd Ik draai s'nachts op 50% tussen 22-10. Dan komt het regelmatig voor dat die de TA die hele periode niet haalt. Mijn 2kw element staat uit omdat die hem anders bijschakeld.

Maar verder heb ik in praktijk gewoon een lagere 3 graden TA dan ingesteld. Beter COP en minder geluid. Denk niet dat het kwaad kan.
Hier hetzelfde :) werkt prima verder! Alleen nu wel op 75% gezet continue ipv 50% :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
Hier ook ju 75% s'nachts en 100% overdag (was 50%/75% wat tot -5c goed gaat). Nu loopt die alleen op half vol vermogen gezien die al op de TA29 zit.

Nu even kijken of de curve klopt met deze kou

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:55

ThaDude

Hang Loose

Lol nou hier volle bak voor de sw75yaa..

Weet iemand hoe de booster heater werkt? Had hem aanstaan op 180 minuten maar gebeurde vannacht niks. Om drie uur moest ik naar toilet en heb hem op 10 minuten gezet. Ta van 29 wordt niet gehaald hier.. Nu hoor ik elke keer zo'n relais klappen.. dacht dat hij bij zou blijven ipv elke keer weg zou vallen.

Iemand die het weet?

Ta staat op 30,5 maar Ta wordt maar 29,5 hoger komt deze niet..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNIYFaQPMqA5f4V-3xuxmeI1mlM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b0BefOMaADEBm0e7C3sOxMTc.png?f=fotoalbum_large

Relais klapt dus in en uit.. duidelijk door huis heen.. niemand die me dat verteld heeft destijds :/

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
ThaDude schreef op zondag 7 februari 2021 @ 08:25:
Lol nou hier volle bak voor de sw75yaa..

Weet iemand hoe de booster heater werkt? Had hem aanstaan op 180 minuten maar gebeurde vannacht niks. Om drie uur moest ik naar toilet en heb hem op 10 minuten gezet. Ta van 29 wordt niet gehaald hier.. Nu hoor ik elke keer zo'n relais klappen.. dacht dat hij bij zou blijven ipv elke keer weg zou vallen.

Iemand die het weet?

Ta staat op 30,5 maar Ta wordt maar 29,5 hoger komt deze niet..

[Afbeelding]

Relais klapt dus in en uit.. duidelijk door huis heen.. niemand die me dat verteld heeft destijds :/
Klapt de relais er niet gewoon uit bij een defrost?
Enne, beetje te kleine WP dan? Hier met 75% gaat het prima nog hoor. Was alleen voor zondag vergeten de nachtverlaging eraf te halen :+

[ Voor 6% gewijzigd door Robindd op 07-02-2021 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:55

ThaDude

Hang Loose

Robindd schreef op zondag 7 februari 2021 @ 08:30:
[...]

Klapt de relais er niet gewoon uit bij een defrost?
Enne, beetje te kleine WP dan? Hier met 75% gaat het prima nog hoor. Was alleen voor zondag vergeten de nachtverlaging eraf te halen :+
Daar lijkt het inderdaad op ja. Bijzonder! Dat gebeurde nog al eens vannacht..

Te klein? Tja volgens warmteverliesberekening 8 k nodig..

Vind toch raar dat jullie allemaal van die hoge Tr hebben.. zakt behoorlijk weg hier met defrost en komt maar met moeite/ eigenlijk niet hoger dan 29°
Inclusief dus blijkbaar de spiraal :|

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Hier vannacht op 45% silence stand van 21.00 tot straks 10.00 uur en temperatuur ik in woonkamer 1 graad gezakt vanacht.
Vandaag gaan we silence stand iets opvoeren naar 50%. We kunnen naar 60%. TA zat ik op 27graden. Stooktabel 1 tikkie omhoog gezet en nun TA 29 graden.
Draaide vannacht op 1kw en thermische 3kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:56
Hier de stooklijn van 0.7 naar 0.9 gezet op de Loria maar dit is wat overdreven geworden. Hij draait zo op 1300 a 1400 watt. Ta is 35 en Tr is 32.5. Toch maar weer terug naar 0.7 denk om de boel klein beetje in de hand te houden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Dat zal vanuit de pomp komen.. Een ELGA die op ±500 blijft steken zelfs na een het tijdelijk stroom eraf halen heb ik niet eerder gezien. Ergens wordt hij begrensd? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
ThaDude schreef op zondag 7 februari 2021 @ 08:39:
[...]

Daar lijkt het inderdaad op ja. Bijzonder! Dat gebeurde nog al eens vannacht..

Te klein? Tja volgens warmteverliesberekening 8 k nodig..

Vind toch raar dat jullie allemaal van die hoge Tr hebben.. zakt behoorlijk weg hier met defrost en komt maar met moeite/ eigenlijk niet hoger dan 29°
Inclusief dus blijkbaar de spiraal :|
TR komt hier niet boven de 26,5 uit hoor, ligt aan je afgifte systeem.
Hoe lager hoe beter ook...

Je hebt net zoals ik ook behoorlijk wat defrosts wat behoorlijk nekkend is voor het vermogen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Hier nu 6 defrosts gehad sinds 12 uur en 7 sinds gisteravond 19:00 uur.. dus wel een stuk minder dan hierboven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
ID-College schreef op zondag 7 februari 2021 @ 08:53:
Hier nu 6 defrosts gehad sinds 12 uur en 7 sinds gisteravond 19:00 uur.. dus wel een stuk minder dan hierboven..
En wat is daar de RV en TB? Dat is nogal bepalend en verschilt nogal.. in het zuiden is het stuk milder weer bijvoorbeeld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
Daannn1987 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 08:48:
[...]

Dat zal vanuit de pomp komen.. Een ELGA die op ±500 blijft steken zelfs na een het tijdelijk stroom eraf halen heb ik niet eerder gezien. Ergens wordt hij begrensd? :/
ja dat vermoed ik ook, ik heb iets gelezen over een weerstand vervangen dat het dan niet meer voorkomt
alleen weet ik niet welke weerstand, wel dat die te maken heeft met de slaapstand de elga

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Daannn1987 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 08:55:
[...]

En wat is daar de RV en TB? Dat is nogal bepalend en verschilt nogal.. in het zuiden is het stuk milder weer bijvoorbeeld..
RV weet ik niet maar Tb was -1.3 om 12 uur tot -3.9 om half 9. Zit in het midden van Nederland (regio Utrecht)

[ Voor 7% gewijzigd door ID-College op 07-02-2021 09:05 ]

Pagina: 1 ... 65 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.