hesselbeertje schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:45:
Defrosts duren hier ook iets langer dan gebruikelijk met de Zubadan. De wisselaar is (net als altijd) binnen 2 minuten ijsvrij, maar doordat de oostenwind vol op de buitenunit staat (we wonen echt op de vlakte, en staat windkracht 6 pal op!) haalt de verdamper niet zo snel de (blijkbaar gewenste) eindtemperatuur. Dus draait ie wat langer door in ontdooimodus, en moet vervolgens ook weer 'inhalen' om aan de gewenste Ta te komen. Nouja, hij kan het makkelijk doen dus ik wordt er niet zenuwachtig van. Begrenzing op 75% zit er nog op, en alles is heerlijk warm

Vanmorgen had ik datzelfde probleem, en mijn kamer temperatuur daalde heel langzaam; ik kwam er achter dat de ontdooi cycli wel erg lang duurden, en hield dat in de gaten. De wisselaar was in een paar minuten ijsvrij, maar dan duurde het nog meer dan 10 tot wel 15 minuten voordat hij ging opwarmen, en bleef dan warmte onttrekken aan de buffer en de vloer, dus dat schoot niet op.
Hoe te voorkomen dat de wisselaar zo koud bleef?
Nu staat de ventilatorkant pal op het oosten, met zicht op een paar kilometer weiland, en dat met die wind!
Ik heb er toen een lange golfplaat die in de schuur stond, schuin tegenaan gezet, om de directe wind inblaas te voorkomen.
Vanaf dat moment werden mijn defrosts minder, en belangrijker, ze werden veeeel korter, de normale duur van ca 7 minuten.
Vanaf dat moment liep heel langzaam ook de ruimte temperatuur op naar setpoint. Om dit te versnellen vanmiddag de Ta van 32 naar 35*C gezet, met als resultaat dat hij veel meer warmte genereerde, hoewel het aantal defrosts ook weer toenam, maar van korte duur. Ik heb nu ook alles open, en slaapkamer en badkamer op een wat hogere temperatuur gezet dan normaal, als test.
Mijn vloer in de kamer is nu 26*C. Frequentie piekt regelmatig bij 100Hz , met maxima van 106 Hz
Kost wel wat vermogen

maar de tent is warm.
Betreft woonboerderij van 1807, met Mitsubishi 14kW
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos