desert spider schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:09:
Twee jaar geleden mijn F2120 geïnstalleerd. Zelf ingeregeld, en voldoet sindsdien naar behoren, tot gister; Alarm, Failed defrosting. Alarm number: 228.
Alarm 228;
Als de temperatuur van de verdamper (BP8) onder zijn laagst toegestane waarde zakt. Na tien mislukte ontdooiingen treedt er een alarm op: 228.
Kan de volgende oorzaken hebben;
Systeemtemperatuur en/of debiet telaag
Intussen heb ik de curve iets naar boven bijgesteld, maar ben er nog niet gerust op.
In de handleiding van de F2120 wordt een minimale defrost flow gevraagd van 21 l/min bij 100%. In werkelijkheid haal ik bij 100% 23,8 l/min. Boven het minimale, maar niet echt veel er boven. Heb nu als extra maatregel de radiatoren boven vol open gezet, niet ideaal, maar misschien zorgt het voor meer l/min.
Als ik de flow cijfers van @
LittleTycoon mag geloven is een flow van 23,8 l/min vrij laag. Heb jij nog tips?
Mijn setup;
9 groepen van <100m
Boven radiatoren, voorheen vrijwel geheel dicht gedraaid.
VVM 325 (op zolder) icm F2120-12 (op garage) + flow meter
druk op zolder is 1 bar.
Volgende verdeler;
https://www.purmo.com/manifolds/ deze is geheeld opengedraaid. Flow meters op de manifold zijn niet echt ideaal op dit ding. Bovenstaande flows worden weergegeven door nibeuplink.
Het is een beetje speculeren, maar hoeft niet aan de flow te liggen. Welke f2120 heb je en welke laadpomp? Ik heb de f2120 16, zwaarste laadpomp van de 2 nibe f2120 opties, dikke pijpen (32-35) en 20mm vloerverwarming met > 20 groepen. Dus dan heb je minst mogelijke weerstand, zo haal ik 33l/minuut, dat is iets meer dan 90% maximale flow van de f2120-16.
Kleinere modellen van de f2120 hebben een lagere max flow dan de 16 en 20 varianten, welke variant heb jij?
Wat is je Ta/Tr bij start defrost en tot hoever gaat de Ta bij defrost terug (bij mij start rond de 25 graden nu en laagste Ta tussen de 17 en 17.5 graden tijdens defrost)?
Wat is je flow tijdens defrost, laadpomp doet dan 100%.
Er zijn aantal mogelijkheden:
a) je Ta/Tr is te laag zodat wp tijdens defrost onvoldoende warmte kan ontrekken aan vv om defrost te voltooien. Curve omhoog kan helpen hierin, maar omdat wp op Tr plus dT regelt bij standaard settings misschien niet altijd genoeg.
b) de druk in je vv is relatief laag met 1bar, dit heeft ook invloed op debiet.
c) waar staat je start defrost timer op ingesteld? Standaard is dat min 3 graden (BT16). Heb ik ooit mee gespeeld (naar -7 gezet), is me niet bevallen. Standaard kun je hoger zetten = vaker defrost maar begint dan bij een hogere lage druk als het goed is, dus geen alarm.
d) ventilator ontdooien optie aangezet? Staat nu onder tools. Toen het nog in de slave/systeemsettings stond kon je deze ook aanvinken en temperatuur aangeven voor start ventilatordefrost. Of het nog steeds zo werkt weet ik niet, gebruik het niet meer.
e) zou vervelend zijn maar bij te weinig koudemiddel (lek) in het systeem defrost een WP ook niet lekker op zijn zachts gezegd.