Hier nog geen warmtepomp in huis maar wel bezig met voorbereidingen/planning. Deze koude periode ben ik aan het gebruiken om een goed beeld te krijgen bij hoeveel KW ik nou echt nodig heb.
Mijn huidige situatie na grondige verbouwing:
- 200mtr vloerverwarming (allemaal begane grond, bungalow) HoH 10 cm, 18x2 slang met groepen van max 80 meter (25 groepen in totaal)
- Ketel nu ingesteld op 8.5 KW, berekend via de formule van Koevlaas (1700*8/1650), max temp van ketel staat op 45 graden
- Twee vloerverwarming verdelers hebben nu nog een eigen mengpomp met een LTV ventiel wat half dicht staat, thermostaten op de verdelers staan op 35 graden
Keteltemperatuur staat nu nog hoger (45) dan de thermostaten van de verdelers (35) omdat het gesloten verdelers betreft en ze altijd mengen. Het LTV ventiel mag niet helemaal dicht blijkbaar. Zowiezo valt mijn ketel in storing als de verdelers door een te ver gesloten LTV ventiel te hard gaan zuigen aan de aanvoerleiding.
Vloerverwarming heeft naregeling met thermostaten/kleppen per kamer (Honeywell HCE20), ik merk ook dat niet alle ruimtes ten alle tijde warmte vragen op dit moment.
Ik hou het huis om dit moment met deze buiten temperaturen goed warm.
Mijn aanname is nu dat ik het met een 9 KW warmtepomp ook warm ga kunnen houden (uitgaande van een Ta van 35 graden). De verdelers zullen dan omgebouwd worden tot open verdeler met buffervat en centrale pomp.
Nu is mijn vraag eigenlijk of jullie met jullie ervaring nog wat op-of-aan te merken hebben op bovenstaande redenatie. Zijn er verbeteringen in mijn huidige setup te maken om tot een nog betere beoordeling te komen?
Als warmtepomp hoop ik eigenlijk weg te komen met een 8KW Zubadan Split, maar moet nog eens kijken of er betere alternatieven zijn.
[
Voor 4% gewijzigd door
daansan op 09-02-2021 09:52
]