Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 128 Laatste
Acties:
  • 724.850 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34
Rol-Co schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:06:
[...]

Waarom wil je de flow hoger? Geeft ie al 6kW af dan? Ik doe juist lager, zo snel mogelijk lager gaan draaien zodat hij minder snel invriest.

@Daannn1987
Zal wel een elektrische deken zijn en een bak spaghetti

[Afbeelding]
Onder het mom van 'we kunnen alle instellingen proberen' wil ik een lagere flow ook wel eens testen. Alleen dacht ik dat een hogere flow tot hoger sfgofte vermogen leidt. En dat heb ik toch echt nodig als het te ver afkoelt. On the other hand... de buitenunit vriest dan idd wel snel dicht |:(

Loria 6010 doet bij -7 nog 8 van de 10,5 kWh thermisch excl 3kWh CV element.

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-09 21:56
Rol-Co schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:06:
[...]

Waarom wil je de flow hoger? Geeft ie al 6kW af dan? Ik doe juist lager, zo snel mogelijk lager gaan draaien zodat hij minder snel invriest.

@Daannn1987
Zal wel een elektrische deken zijn en een bak spaghetti

[Afbeelding]
Haha valt alles mee! Nog 20.9 hier.
Idealiter 21.5 maar heb het niet koud, genoeg convectie

[ Voor 4% gewijzigd door Daannn1987 op 08-02-2021 19:16 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Laatst online: 30-09 09:08
Adriaan71 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:08:
[...]

Grootste probleem is gewoon hoge Ta die je nodig hebt. Zo gaat bij elke Wp de cop naar beneden. Draai nu zelf nog met Ta van 30 en gaat nog perfect en ook een Cop van 3 gemiddeld.
Hangt ook af van veel factoren.. zo had ik vandaag 34/34,5gr Ta en heb een dagCOP van 3,14 (bij -5)

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:10
JT schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:46:
Hier ook iemand met een lucht-waterwarmtepomp :) Verwarmen lukt in onze nieuwbouwwoning prima, gebruikte energie is wel mega omhoog gegaan. Op onze Ecodan kun je verbruikte energie zien maar dit is niet helemaal realtime. Eergister om 15:30 stond deze op 64, gister overdag op 80 (de hele middag, niet realtime dus) maar rond 23:00 van de avond op 115.

Ik zit even te kijken hoe je makkelijk wat stroom zou kunnen besparen. Ik lees hier genoeg over je buitenunit beschut plaatsen. Ik ga niet nu de kou in om dat te doen :+ Voor de volgende keer :P Ik ga wel even paar keer per dag checken of die nog vrij is van troep. Wat zou het aan energie kunnen schelen om de temperatuur een halve graad lager te zetten? We hebben dat een keer gedaan en toen vonden we het wat kil in huis worden. Maar als het met deze temperaturen onevenredig veel scheelt dan is dat wellicht de moeite waard. Zijn er nog andere tips?
Begin even met wat data te plaatsen zodat we een idee kunnen vormen of je verbruik normaal is.
Ter vergelijking: Wij hebben een goed geisoleerde woning (rondom Rc6), 1200 m3 (incl garage), WTW en triple glas en gisteren in de Ecodan 75YAA 31 kWh verbruikt. Zal vandaag wel rond de 40 eindigen.
Vanwege ons grote afgifteoppervlak kunnen we met een lage Ta draaien. Vandaag bij -6°C een Ta van 27 en een Tr van 22 graden.
Om te kunnen beoordelen of jouw (hoge) verbruik normaal is, moet je even de volgende data posten:
  • Welk type Ecodan heb je precies?
  • Wat staat er in je EPC berekening over het warmteverlies (of in je warmteverliesberekening)?
  • Hoeveel m3 is je woning?
  • Welk isolatieniveau?
  • Triple glas?
  • WTW?
  • Wat voor afgiftesysteem heb je? (Radiatoren / vloerwarming / hoeveel zones / m per zone / HoH afstand)
  • Hoe meet je het stroomverbruik?
  • Klopt dat met je slimme meter (trek daar even 10 a 15 kWh vanaf voor je normale verbruik)?
  • Welke Tr, Ta en flow heb je?
  • Hoe regelt je WP (RAR of WAR)?

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 08-02-2021 19:24 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
ElgaFreak schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:02:
[...]

Ik kreeg klachten van de WAF. Daarop de CV bijgezet. Nu gaat de Elga samen met de CV naar 100% modulation, 1152watt. Vreemde regeling....
Ja raar hé... De retour sensor op de aanvoer plakken deed het tegenovergestelde.. hij ging op 914 watt pruttelen.

De volledige logica ontgaat mij. In theorie is er dus nog 20 procent marge maar die wordt niet vrijgegeven op lage temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
Boeie schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:10:
@overwinteraar Ik heb de WAR van mijn Loria van 100% teruggezet naar 50%, en nu naar 35%. Hij maakt langere runs, en lijkt beter de warmte af te geven. Vloer is nu gewoon 24c in de woonkamer. 2e zone (bovenverdieping) naar 30% Loria-WAR gezet, gaat ook goed.
Je doelt denk ik op parameter 'invloed van omgevingssensor' (bij mij p33/p41 (v26))?

Dat % geeft feitelijk je RAR inzet weer. Bij 100% heb je weersafhankelijke regeling met 100% invloed van je thermostaat meegewogen. Bij 35% weegt je thermostaat nog maar voor 35% mee naast de WAR regeling. Het % verlagen levert dus een meer WAR gestuurd systeem op.

Hoe lang zijn je runs nu, met 30 a 35% ruimteregeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06:08
rykers158 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:02:
Mijn LG 9Kw Therma V R32 doet nu ook met Ta42 graden bij -5 buiten slechts een cop van 1.99 (had ik mij maar niet laten leiden door de tabellen van LG en het milieuvriendelijke R32 en toch maar die Panasonic T-Cap gekocht waar ik over twijfelde...)

Geen idee hoe ik de COP beter kan krijgen. Ta omlaag is geen optie, dan kan ik het niet op temperatuur houden. Ik verwarm zelf wat bij zo nu en dan met de CV ketel om het weer op 20 graden te krijgen. De LG kan het zo rond de 18 graden houden binnen. Grootste punt zijn denk ik de defrosts die relatief veel energie kosten.
Je pomp is gewoon een stapje te klein, 12kw had beter gepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05:52
rykers158 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:14:
[...]

Ja, ik begrijp prima dat de hoge Ta niet optimaal is. Echter het verschil tussen Wauske die met vrijwel dezelfde Ta stookt en mij is wel behoorlijk. Ik heb van de zomer gekozen voor de LG gezien die volgens de tabellen net wat betere waarden toonde dan de Panasonic en omdat deze R32 had. Gezien de R32 zou hij in theorie het ook wat beter kunnen doen. Echter blijken de cijfers dus helaas wat rooskleuriger. (volgens LG enigineering databook zou hij bij 45 graden water en -7 buiten nog een cop van 2.53 moeten halen inclusief defrosts. Dat haalt hij dus bij lange na niet.
Mjah, mijn Ta is zelfs nog een stuk hoger op 43 maar ik heb dan vandaag ook maar 3 defrosts gehad waarbij eentje die ik zelf geïnitieerd had.

Kijkend naar mijn warmte behoefte (60kwh opwek tot nu toe) denk ik dat dit ook wel debet is aan de kleine hoeveelheid defrosts die ik vandaag heb gehad.

Oh, en ik draai nog steeds op stilte stand 3...

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:43
Ramon_1984 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:32:
[...]

Je pomp is gewoon een stapje te klein, 12kw had beter gepast
Daar twijfel ik wel over. Ik kom van ca. 1300 m3 gas. Waarbij ik 2 dagen overdag niet stookte. Volgens de alom bekende formule zou je dan eerder richting de 7 gaan en dus veiligheidshalve voor de 9kw gegaan.

Gisteren 92 kw thermisch opgewekt en 4.8 M3 gas, dus totale warmte ca.140 kw thermisch. Dat zou een 9 kw toch moeten kunnen leveren bij 24/7 draaien? 140/24= 5.83 kw lijkt mij genoeg reserve. Mits de wp natuurlijk ook echt 9 kw levert bij -5.

Komende dagen maar goed noteren hoeveel ik nodig ga hebben bij -10, kan ik daar de volgende wp op uitzoeken. Da's dan weer het voordeel van deze koude periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desert spider
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:05
LittleTycoon schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:30:
[...]

Als het de standaard vvm pomp is heb je de versie met een lager debiet dan de mijne en de f2120-12 heeft een max debiet van ca. 26 liter (0,44l/sec verwarmen max). Dan zit je met max 23,x op ca 90%, net zoals ik. Icm met jouw vv is flow helemaal niet slecht.
Super, goed om te horen.
[...]
Je moet voor temp defrost wel even blijven kijken Ta gaat laat in de cyclus omlaag, kan niet boven de retour voor defrost liggen want dan is er geen defrost.
De defrost temp waardes welke ik hierboven heb opgeven is blijkbaar van een defrost die niet heeft plaatsgevonden? Waarde defrost stond wel op Yes. Nahja. Hieronder de grafiek van de laatste 24 uur, hopelijk geeft dat een beter beeld. Betreft BT2 en BT3 van de binnenunit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yEOsj7Ao5MHcdfVZnDUOqNzBOec=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y6KSy0FB2mikAM4ugSma30Um.png?f=fotoalbum_large
[...]
Geen idee of onder tools deze aan moet blijven staan of niet, nooit gebruikt..
Net gekeken, gaat vanzelf weer uit.
[...]

Het gaat bij de bt16 om de waarde in het servicemenu voor start defrosttimer, niet wat je afleest als actuele waarde. Die waarde is niet verkeerd en ligt als het goed 4-6 graden lager dan buitentemp direct na defrost. Naarmate de WP dichtvriest gaat de bt16 omlaag en ook de lage druk, dat hangt met elkaar samen. Je lage druk zal richting de min 21 min 22 zijn gegaan voor die alarmmelding, dan zal de BT16 ergens rond de min 18 zijn geweest.
Deze waardes logde ik nog niet voor meer dan 24H. Nu aangezet. Daarom hieronder een wat minder mooie grafiek;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJLFKqV7te-x03qhS94Zwbw7NFM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vxVkHKRyeMPc7LIuh9oMTujB.png?f=fotoalbum_large
Ik begin het nu wel steeds beter te begrijpen. Volgens mij zien de grafieken er prima uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
rykers158 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:56:
Gisteren 92 kw thermisch opgewekt en 4.8 M3 gas, dus totale warmte ca.140 kw thermisch. Dat zou een 9 kw toch moeten kunnen leveren bij 24/7 draaien? 140/24= 5.83 kw lijkt mij genoeg reserve. Mits de wp natuurlijk ook echt 9 kw levert bij -5.

Komende dagen maar goed noteren hoeveel ik nodig ga hebben bij -10, kan ik daar de volgende wp op uitzoeken. Da's dan weer het voordeel van deze koude periode.
Ik zou verwachten dat een 9 dat wel zou kunnen ja maar de vraag is dan wel of jouw 9kW ook 9 levert bij de huidige temperaturen?

Kijkend naar je setup heb ik eigenlijk de volgende vragen:
- Kan je Ta nog omhoog of haalt hij deze nu al niet?
- Op welke frequentie draait je compressor nu? De mijne draait een tijdje op 45 totdat het water op temperatuur is en schaalt dan omlaag naar ~25 om het water op temperatuur te houden.

Als je compressor ook afschaalt en je watertemperatuur wat aan de lage kant blijft dan zou ik denken dat je de Ta moet verhogen. Zeker omdat je ook bijstookt met de CV lijkt het me dat je aan je huidige Ta35 gewoon te weinig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:08
Grolsch schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:56:
[...]

Ik heb al eens frequenties van over de 100Hz gezien, @Naalroc had laatst ook nog 104Hz tijdens een SWW run.

Vanmiddag deed hij bij mij 84Hz tijdens een SWW run.

Verder is ze vanochtend om 11:00 ff in de chillstand gegaan (uit) en na de SWW run (zojuist) is hij weer begonnen met 1 of meerdere ruimtes te verwarmen.

Nu loopt ze lekker rustig te snorren op +- 60Hz (Thermisch +- 8KW).
Dan zou het misschien nog met de hoge dT te maken kunnen hebben. Maar daar heb je niet echt invloed op. Je kunt concluderen dat een WP te klein gedimensioneerd is als hij Ta niet haalt toch? Dat is bij mij vooralsnog niet het geval (sta ik eigenlijk wel van te kijken).

Zit inmiddels weer op 21 graden binnen. WP draait nog steeds op max 98Hz

Het is op zijn tenen maar ik mag niet klagen
Casejunkie schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:14:
[...]

Ta is hier 26,3 graden maar dat is volgens mij meer omdat de warmtepomp redelijk op zijn max zit aangezien als ik alleen de vloerverwarming boven open heb dat de Ta flink op loopt.

Specs:
Wp: 10kW
Vloerverwarming beneden: 90m2 10 cm hoh 20mm buis
Vloerverwarming boven: 85m2 10cm hoh 14mm buis
Dat lijkt me sterk, ik heb meer vloerverwarming dan jou heb een lichtere WP en zit nu op Ta 36

Wat is je Tr of dT?

[ Voor 22% gewijzigd door Maikie18 op 08-02-2021 20:45 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maikie18 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:43:
[...]

Dan zou het misschien nog met de hoge dT te maken kunnen hebben. Maar daar heb je niet echt invloed op. Je kunt concluderen dat een WP te klein gedimensioneerd is als hij Ta niet haalt toch? Dat is bij mij vooralsnog niet het geval (sta ik eigenlijk wel van te kijken).

Zit inmiddels weer op 21 graden binnen. WP draait nog steeds op max 98Hz

Het is op zijn tenen maar ik mag niet klagen
Als je WP op 98Hz loopt doet hij inderdaad stevig zijn best, dat is vrij maximaal voor deze unit.

Maar inderdaad, zo lang je Ta setpoint haalt kom je blijkbaar geen vermogen te kort.

dT kun je kleiner maken door flow te verhogen, maar bij een hogere flow is de gemiddelde temperatuur hoger, dus zal je afgifte hoger zijn. Ta 36 met hoge flow en kleine dT geeft meer warmte dan Ta 36 met lage flow en grotere dT.

Maar heb jij met vloerverwarming Ta 36 nodig? dat lijkt mij wel heel erg hoog :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Maikie18 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:43:
[...]

Lijkt me geen onlogisch conclusie, al zagen we vorig jaar bij @Dylantje2 de dT ook richting de 8 gaan dus een oplopende dT zou ook een indicator kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij gelijkblijvende flow betekent een oplopende dT dat het thermisch vermogen hoger wordt, niet meer en niet minder. Dat willen we toch juist bij -10 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
desert spider schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:04:
[...]

Super, goed om te horen.

[...]

De defrost temp waardes welke ik hierboven heb opgeven is blijkbaar van een defrost die niet heeft plaatsgevonden? Waarde defrost stond wel op Yes. Nahja. Hieronder de grafiek van de laatste 24 uur, hopelijk geeft dat een beter beeld. Betreft BT2 en BT3 van de binnenunit.

[Afbeelding]

[...]

Net gekeken, gaat vanzelf weer uit.

[...]

Deze waardes logde ik nog niet voor meer dan 24H. Nu aangezet. Daarom hieronder een wat minder mooie grafiek;
[Afbeelding]
Ik begin het nu wel steeds beter te begrijpen. Volgens mij zien de grafieken er prima uit.
Ziet er goed uit, je Ta (bruine lijn) komt duidelijk onder de 20 graden tijdens defrost (alhoewel ik misschien niet direct alle defrosts uit de grafiek haal, lijken ook twijfelgevallen tussen zitten, maar op mijn tablet kan ik het niet goed zien), ook de verdamper gaat naar plus 15 graden tijdens defrost (+15 moet deze halen om de defrost succesvol te beeindigen). Lijkt dus een incident te zijn geweest.

Je krijgt een probleem als die 15 graden niet wordt gehaald. WP stopt dan toch met defrost na iets langere wachttijd en gaat weer aan de slag, met eigenlijk dan nog niet goed ontdooide verdamper. Dan loop je risico in een vicueze cirkel te komen met volgende mislukte defrosts tot de lage druk onder de kritische grens komt. Dan krijg je eerst jouw alarm, gebeurt dit te vaak komt drukschakelaar alarm = expert inschakelen nodig.

Dat ventilator ontdooien is dus maar iets eenmalig, omdat vinkje eraf gaat. In service menu kun je ook aanvinken of je vaker defrosten wil toestaan, dat is een permanente setting. Loop je nogmaals tegen het probleem aan zou ik dat eerst proberen. Helpt dit niet, expert inschakelen, troubleshooting via een forum kent zijn grenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:12

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Felicia schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:50:
[...]

Lijkt me geen onlogisch conclusie, al zagen we vorig jaar bij @Dylantje2 de dT ook richting de 8 gaan dus een oplopende dT zou ook een indicator kunnen zijn.
Ik vraag me toch eea af..
Ik zet de max flow op 15 liter.
En met dt 2 blijft hij daar mooi ongeveer op lopen. ondanks dat hij dt 2 niet haalt.
Als ik dt 10 zet zakt de flow weg
bij dt 5 flow weg
bij flow op 23 ..
https://snapshot.raintank...12X1BEpoeKad7y5va5KbfxGdi

Ben benieuwd wat de experts hier van zeggen

Klopt deze omstandigheden is mijn wp :-(

Maar alle andere settings minder cop [ script ]

Nu max flow op 23 l
dt weer op 2

[ Voor 6% gewijzigd door Dylantje2 op 08-02-2021 20:59 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
Felicia schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:20:
[...]

Ik zou verwachten dat een 9 dat wel zou kunnen ja maar de vraag is dan wel of jouw 9kW ook 9 levert bij de huidige temperaturen?

Kijkend naar je setup heb ik eigenlijk de volgende vragen:
- Kan je Ta nog omhoog of haalt hij deze nu al niet?
- Op welke frequentie draait je compressor nu? De mijne draait een tijdje op 45 totdat het water op temperatuur is en schaalt dan omlaag naar ~25 om het water op temperatuur te houden.

Als je compressor ook afschaalt en je watertemperatuur wat aan de lage kant blijft dan zou ik denken dat je de Ta moet verhogen. Zeker omdat je ook bijstookt met de CV lijkt het me dat je aan je huidige Ta35 gewoon te weinig hebt.
Als ik kijk naar het afgelopen uur dan haalt hij de 9 kw niet. In 1 uur heeft hij 6.9 kw thermisch opgewekt. Daarin zat 1 defrost en was het maximum vermogen 11.3 kw.

Hij haalt het setpoint wel, ik zou dus een hogere Ta in kunnen steken, maar dan zal de nu al dramatische COP nog verder zakken. Dat lijkt mij dus geen goede zet.

Wat betreft frequentie, daar kan je niets aan zien of regelen met de LG. Het enige wat ik in kan stellen is een stooklijn. Hij gaat dan volle bak naar Ta en dan eventueel terug als hij een overschoot heeft. Helaas geen ideaal regelschema, maar dus niets aan te doen.

Bij stoken met de CV doe ik alleen om de temperatuur wat omhoog te krijgen, op dat moment zet ik de wp even terug en zakt die naar 0 watt thermisch.

Dat bijstoken heb ik alleen voor mijn keuken nodig, de andere ruimten in huis kan ik wel warm houden. De keuken wordt nog verder nageisoleerd (nu jaren 80 isolatie, deels ingezakt gezien de warmtebeelden). Ook ga ik komende zomer kijken voor wat meer afgifte dmv wandverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Grolsch schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:48:
[...]

Als je WP op 98Hz loopt doet hij inderdaad stevig zijn best, dat is vrij maximaal voor deze unit.

Maar inderdaad, zo lang je Ta setpoint haalt kom je blijkbaar geen vermogen te kort.

dT kun je kleiner maken door flow te verhogen, maar bij een hogere flow is de gemiddelde temperatuur hoger, dus zal je afgifte hoger zijn. Ta 36 met hoge flow en kleine dT geeft meer warmte dan Ta 36 met lage flow en grotere dT.

Maar heb jij met vloerverwarming Ta 36 nodig? dat lijkt mij wel heel erg hoog :?
Is dat niet alleen als je over een buffertank draait? Direct in de vloer en een kleine dt halen lijkt me onmogelijk en ook niet best, dan heb je weinig afgifte of ergens een kort circuit waardoor je hoge retour krijgt, dt van 3-4 minimaal is mooi.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
De Elga levert nu 38C bij een buiten temperatuur van -6C dT=44C== Ta-Tb
Gemeten momentane COP=2,8 (Mse). Elga zit goed in het plaatje.
Het geluid valt mee omdat ik een zware SUS kast om de Toshiba heb gebouwd.
De grafiek is al jaren geleden op het forum gepresenteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qer-QBjM8w14mPLAuttOnQeGXoM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JNoOQdCAtfObCN0R2pVznqLm.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Dylantje2 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:54:
[...]

Ik vraag me toch eea af..
Ik zet de max flow op 15 liter.
En met dt 2 blijft hij daar mooi ongeveer op lopen. ondanks dat hij dt 2 niet haalt.
Als ik dt 10 zet zakt de flow weg
bij dt 5 flow weg
bij flow op 23 ..
https://snapshot.raintank...12X1BEpoeKad7y5va5KbfxGdi

Ben benieuwd wat de experts hier van zeggen

Klopt deze omstandigheden is mijn wp :-(
Volgens mij had ik die vorig jaar ook al geconstateerd. De logica lijkt me dan ook dat een lagere dT het ideaalplaatje is wat gehaald wordt door de flow te verhogen. Dat je dT oploopt is meer jouw WP i.c.m. jouw huis.
Bij mij thuis draaide de WP ook met dT 3 setting, maar ik merkte als het richting 0 ging en de dT terugliep de WP de flow liet zaken om wat meer dT te creëren. Dat wilde ik niet want bij een te lage flow heb ik last van resonantie. Dus, de WP draait nu op dT 2 en blijft deze mooi 30l/min draaien zonder resonantie.

Is overigens niet zo goed voor de berekening want Ta en Tr zitten vaak nog geen 2 graden uit elkaar. Nou kan ik de secundaire pomp wel harder zetten waardoor de dT wat oploopt maar het verlies aan comfort (door suizende leidingen) staat niet in verhouding tot de leukere cijfers...

@rykers158, COP is niet zo relevant als je vervolgens je huis niet warm houdt toch? Want met een beetje pech heb je een leuke COP maar koud huis en een leeg bed waar je partner hoort te liggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:02:
[...]

Is dat niet alleen als je over een buffertank draait? Direct in de vloer en een kleine dt halen lijkt me onmogelijk en ook niet best, dan heb je weinig afgifte of ergens een kort circuit waardoor je hoge retour krijgt, dt van 3-4 minimaal is mooi.
Dan heb je juist veel afgifte (bij gesloten verdeler), maar die hogere flow ga je niet halen vanwege leidingweerstand naar verwachting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Grolsch schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:48:
[...]

Blijkbaar, ik sta er ook van te kijken, wellicht negatief effect van houtskelet, al lijkt het op de meter dat de bovenverdieping rond de 35 zit terwijl beneden op 33 staat. De verdeler boven zijn een hoop groepen geknepen op 0,5liter op de badkamers na
Rol-Co schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:02:
[...]

Dat was mijn gedachte ook, behalve als je groepen gaat dicht draaien natuurlijk

[ Voor 49% gewijzigd door Maikie18 op 08-02-2021 21:17 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoVer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-09 22:55
Ik had een constante Ta van 33 en de woonkamer bleef constant op 18.8 (DHT22 in een kast tegen de buitenmuur). Daarna de Ta vrij gegeven naar 38 en temp ging snel omhoog terwijl buiten temp af nam.
De dT veranderede van 3 naar 4 graden. Modulering ging van 45 naar 58 Hz. Flow op 18.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dlu8Wufufq6h52kQEDSyZu7zJnw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3bXtqCpq2iDvxRj3pzMg3GFS.png?f=user_large

De installateur twijfelde of de woning geschikt zou zijn voor een WP. Gelukkig neemt hij om de paar weken contact op om te vragen of het gaat. Hij doet voornamelijk WP in nieuwbouw huizen. Als ik hier naar kijk is het bij -7 nog geen probleem op 55 Hz en 20 graden huis, alles staat open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
@Felicia de cop boeit mij pas minder als ik ook echt zonder gas zou kunnen, dan streep ik het vastrecht voor gas wel weg tegen de lagere COP;)

Dus vooralsnog zou ik het toch wel fijn vinden als ik wat meer in de richting van de cop waarde zou kunnen komen die LG in het handboek heeft staan. Want nu gebruikt de wp ongeveer 2* mijn overschot aan zonne energie.

Maar ik vermoed dat ik toch gewoon een model nodig heb met dubbele fan en grote condensor zodat ik minder defrosts heb. Dat had ik mij alleen voor de aankoop moeten realiseren. Ik heb mij helaas door de papieren werkelijkheid van LG naar de LG laten trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Oh, dus die 9kw van jou is ook nog eens met een kleinere buitenunit? Dat lijkt me inderdaad niet zo'n handige combinatie nee...

Overigens zou je best een lage COP kunnen hebben bij het weer als nu om het vastrecht van gas op te slokken. Bij stadsverwarming was dat natuurlijk nog een stuk erger, dat was 40/mnd nog voordat er warmte uit de radiator kwam 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
Felicia schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:25:
Oh, dus die 9kw van jou is ook nog eens met een kleinere buitenunit? Dat lijkt me inderdaad niet zo'n handige combinatie nee...

Overigens zou je best een lage COP kunnen hebben bij het weer als nu om het vastrecht van gas op te slokken. Bij stadsverwarming was dat natuurlijk nog een stuk erger, dat was 40/mnd nog voordat er warmte uit de radiator kwam 7(8)7
Yep de LG 9kw silent met dubbele fan was er net nog niet. Nu wacht ik denk ik maar tot Panasonic met de 9kw R32 monoblock komt. Ik heb nu toch wat minder vertrouwen in de gegevens van LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Grolsch schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:06:
[...]

Dan heb je juist veel afgifte (bij gesloten verdeler), maar die hogere flow ga je niet halen vanwege leidingweerstand naar verwachting.
Daarom! Dus is een kleine dt niet haalbaar. Hoge flow hoeft ook niet, 900-1000 liter max is voor de meesten voldoende (5-9 kW) draai hier op 800-850.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Laatst online: 29-09 22:41
De Panasonic 9Kw R32 is toch al wel leverbaar ?
rykers158 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:37:
[...]

Yep de LG 9kw silent met dubbele fan was er net nog niet. Nu wacht ik denk ik maar tot Panasonic met de 9kw R32 monoblock komt. Ik heb nu toch wat minder vertrouwen in de gegevens van LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rol-Co schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:45:
[...]

Daarom! Dus is een kleine dt niet haalbaar. Hoge flow hoeft ook niet, 900-1000 liter max is voor de meesten voldoende (5-9 kW) draai hier op 800-850.
Meestal is het per groep zo'n 2 ltr/minuut, lange groepen wat meer, korte groepen wat minder.

Jij hebt dan zo'n +- 7 groepen denk ik :?

Je kunt inderdaad praktisch geen hele kleine dT halen over je vloerverwarming, want dan zou de flow zo hoog moeten zijn wat niet kan door de leiding weerstand.

dT van 3 á 4 over de vloerverwarming is inderdaad "normaal", ik had vandaag bij 7KW thermisch een dT van 4,5 over de v.v. verdeler, niet gek in deze omstandigheden. Naarmate Ta hoger wordt, wordt dT ook groter, en daardoor afgegeven vermogen hoger (mijn v.v. heeft een vast debiet per kring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06:08
rykers158 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:37:
[...]

Welk merk je ook gaat nemen, met 9kw kom je gewoon te kort .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rykers
brutus26 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:46:
De Panasonic 9Kw R32 is toch al wel leverbaar ?

[...]
Ik was niet volledig genoeg. Ik bedoelde de T-Cap versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:34
overwinteraar schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:24:
[...]

Je doelt denk ik op parameter 'invloed van omgevingssensor' (bij mij p33/p41 (v26))?

Dat % geeft feitelijk je RAR inzet weer. Bij 100% heb je weersafhankelijke regeling met 100% invloed van je thermostaat meegewogen. Bij 35% weegt je thermostaat nog maar voor 35% mee naast de WAR regeling. Het % verlagen levert dus een meer WAR gestuurd systeem op.

Ik draaide 100% WAR maar merkte dat de temp langzaam terug zakte in huis vandaag.

Aantal aanpassingen gedaan:
P30 - 0.5
P31 - +0.5
P33 - 30%

Merk nu dat de WP zo'n 35 graden water (-4C) levert tot dat setpoint is gehaald. Daarna gaat hij terug naar 33 graden. Loopt dus iets rustiger. Ben benieuwd de komende dagen.

Hoe draai jij nu?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-09 18:14
Vandaag is mijn electra verbruik hoger dan gister met een gelijkenaanvoertemperatuur.
Het lijkt er op dat hoe langer de wp achter elkaar draait hoe minder de cop wordt waar hij vanmiddag tot 14 uur nog een cop van 2.7 had is hij voor 1 uur uitgegaan waarna hij weer aanslaat en de cop naar 3,3 gaat met het zelfde opgewekte vermogen. Het verschil wat ik zie in de logging is dat het expansieventiel bij het starten laag begint en na een paar uur verder open gaat tot hij uiteindelijk niet meer verder open kan. Geen idee waarom hij dit doet.

https://snapshot.raintank...w6S2Eo1NdF5pi7TvWt7K5amPg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

H143 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:42:
Vandaag is mijn electra verbruik hoger dan gister met een gelijkenaanvoertemperatuur.
Het lijkt er op dat hoe langer de wp achter elkaar draait hoe minder de cop wordt waar hij vanmiddag tot 14 uur nog een cop van 2.7 had is hij voor 1 uur uitgegaan waarna hij weer aanslaat en de cop naar 3,3 gaat met het zelfde opgewekte vermogen. Het verschil wat ik zie in de logging is dat het expansieventiel bij het starten laag begint en na een paar uur verder open gaat tot hij uiteindelijk niet meer verder open kan. Geen idee waarom hij dit doet.

https://snapshot.raintank...w6S2Eo1NdF5pi7TvWt7K5amPg
Nou ik denk DF mania temp en rv er is...
Dus dat zal iig iets verklaren

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-09 18:14
Dylantje2 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:47:
[...]

Nou ik denk DF mania temp en rv er is...
Dus dat zal iig iets verklaren
Dat dacht ik ook maar lijkt toch meer van de wp zelf te komen. De persgas temperatuur is na de pauze ook hoger dan voor die tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

H143 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:50:
[...]

Dat dacht ik ook maar lijkt toch meer van de wp zelf te komen. De persgas temperatuur is na de pauze ook hoger dan voor die tijd
Hij moet wss harder werken? dus meer persen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 23:15

fmb

fmb schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:39:
Bij mij heeft de Remeha Elga Ace volgens mij besloten dat het financieel voordeliger is om bij vorst de cv ketel te laten vervarmen. Van 04:00 tot 07:00 was de Elga Ace “aan” en waren er in totaal 3 defrosts. Buiten is het op dit moment een graad of -2 met een luchtvochtigheid boven de 85% en de cv ketel staat nog steeds aan.

Zal vanmiddag voor de zekerheid wat settings nalopen, om zeker te zijn dat er geen andere setting voor zorgt dat de Elga Ace nu de cv aan zet. Het zou natuurlijk goed kunnen dat bij deze temperaturen stoken op gas financieel voordeliger is.
Nu met de nieuwe vorstperiode blijft de Remeha Elga Ace (6 kW) het gewoon in zijn eentje doen. Alleen tijdens de meeste defrosts gaat de cv aan (dus toch een klein beetje hulp ;) )

In mijn bericht van 31 januari gaf ik aan wat settings te controleren. Ik kon niks geks vinden en heb enkel de gasprijs aangepast. Deze staat standaard in de Elga Ace op 77 cent per kuub en dat had ik aangepast in 71 cent per kuub. Dat is de daadwerkelijke prijs van de huidige energieleverancier.
Voor nu heb ik de gasprijs weer teruggezet op 77 cent en daarmee blijft de Elga Ace het dus gewoon zelf doen. De reden dat de cv ketel werd aangezet was dus dat het volgens de Elga Ace financieel wat voordeliger was om op gas te verwarmen.

Ik woon aan de kust, buitentemperatuur redelijk constant op -5 graden sinds zondagochtend.
Vandaag tot nu toe in totaal 12 defrosts gehad en gisteren 23 defrosts.

Grafieken van de laatste 2 dagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bEAmBJF0xsD5mrrRtkctFp9PrBg=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/d1ZlvJOTt25putXzNrypZWqr.png?f=fotoalbum_medium
NB: thermisch vermogen klopt hierin niet, ik heb geen flow meter en een inschatting gedaan voor de flow
Tomexergie schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:18:
[...]
Mijn Elga laat ik uitschakelen bij -3C dus draait het huis nu voor 100% op de HR. De Toshiba buitenunit zou tot -10 moeten kunnen. Wat doen andere Elga bezitters?
[...]
Zie boven

[ Voor 21% gewijzigd door fmb op 08-02-2021 23:08 ]

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:42
Tomexergie schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:13:
[...]

Je kunt de uitschakel temperatuur zelf instellen door op het schakelcontact een buiten thermostaat te plaatsen. Zijn er Elga bezitters die tot -10C gaan? Ook bij COP=3 is er nog milieuwinst.
Ik ben me niet bewust van een ondergrens. De Elga draait hier nu volcontinu op ± 900W, ook bij -5˚C en levert dan nog 3 kW aan thermische energie (COP 3,3). Genoeg om de wanden op temperatuur te houden (inmiddels Ta=24 en Tr=19), maar niet meer genoeg om het warmteverlies te compenseren. Pelletkacheltje is bijgeschakeld op minimum-niveau (naar schatting 2 kW). Thermostaat op (voor mij extreem hoge) 23˚C gezet, zodat wp gewoon door blijft draaien ondanks invloed pelletkachel op ruimte-T.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
Felicia schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:16:
[...]

Lijkt me dat de hoeveelheid warmte die je onttrekt uit de lucht in basis bepaald hoe snel het vocht in de lucht aan je buitenunit vastvriest.
Dat klinkt logisch! Het is vandaag al stukken beter. Kouder maar droger en iets van 2 uur tussen defrosts.

Energieverbruik valt wel tegen. Tegen de 50 kWh per dag in een woning (130m2) uit 2019. Weliswaar een hoek en met ventilatieroosters maar het is gevoelsmatig fors. E-elementen lijken iets te enthousiast bij te springen na iedere defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
Bo0bz schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:41:
[...]

Ik draaide 100% WAR maar merkte dat de temp langzaam terug zakte in huis vandaag.

Aantal aanpassingen gedaan:
P30 - 0.5
P31 - +0.5
P33 - 30%

Merk nu dat de WP zo'n 35 graden water (-4C) levert tot dat setpoint is gehaald. Daarna gaat hij terug naar 33 graden. Loopt dus iets rustiger. Ben benieuwd de komende dagen.

Hoe draai jij nu?
Inmiddels op 0,6/+1,0/50%. En pomp in stand 1.

Levert Ta van 38 a 39 graden op en afgifte van grofweg 8,5 a 9 kW op. Dan draait ie ook op z'n max. Tb is hier nu -8. Defrosts elk uur.

SWW run duurde vanavond 1,5 uur, om koude 300l boiler (onder 11, boven 21 graden) naar 50 graden (onder en boven) te verwarmen. Dat viel me nog redelijk mee, gezien Tb en sneeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
kjast schreef op maandag 8 februari 2021 @ 23:47:
[...]

Dat klinkt logisch! Het is vandaag al stukken beter. Kouder maar droger en iets van 2 uur tussen defrosts.

Energieverbruik valt wel tegen. Tegen de 50 kWh per dag in een woning (130m2) uit 2019. Weliswaar een hoek en met ventilatieroosters maar het is gevoelsmatig fors. E-elementen lijken iets te enthousiast bij te springen na iedere defrost.
Dat lijkt idd wel veel; hier vandaag 64 kWh. Voor ca 200 m2 en woning op vlakte uit jaren 70 met dito dak-/muurisolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-09 08:32
Hier 70KWh voor woning van 220m2 uit 1979 aan de rand van een dorp.

Moet er wel bij zeggen dat de pomp nu echt max draait en de temperatuur in huis gezakt is van 19,5 naar 18 graden.
Morgen maar lekker de houtkachel aan houden, anders heb ik ruzie.

Had ik nou de ramen (ongeveer 2m2) in de woonkeuken maar vervangen naar goed glas ipv het oude enkel glas, hier staat nu het ijs op aan de binnenkant 8)7
Ach, als we niks te verbeteren meer hebben wordt het ook saai :+

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 28-09 11:11

Copitano

Hoorn NH

Tomexergie schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:18:
Concept MONITORING januari 2021. Controleer s.v.p. de invoer.
Er ontbreken nog 13 deelnemers.

De COP's van januari zijn al veel lager dan voorgaande jaren. Dat belooft wat voor februari. Mijn Elga laat ik uitschakelen bij -3C dus draait het huis nu voor 100% op de HR. De Toshiba buitenunit zou tot -10 moeten kunnen. Wat doen andere Elga bezitters?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb hem vanmorgen ook even uitgezet omdat samenwerken erg moeilijk blijft en in mijn geval vraagt om een heel precieze afstelling van de flow. Bij samen blijft de HR hier pendelen en zakt de temperatuur tiende voor tiende naar een onacceptabele binnentemperatuur. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fgZwBSzie91x7fc_GM8gqwI_Ehs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IOBjSzoJGpQFsNLtilwLg5Eg.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ae9A3qRCSkl2inFnPkAb4oWDEKo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fagNk7pmVQgmlxp1Zjl3rJaS.jpg?f=user_large
Zo verstook je 20+ m³ gas op een dag. Met mijn oude plofketel zelden zoveel gas op een dag verstookt. Zelfs niet in 2012 met - 22 graden. Begin mij af te vragen of laag vermogen en lage temperatuur wel zo voordelig is. Vermogen nu ingesteld op auto max Ta terug naar op 45 graden en de Elga er weer bij. Pendelen is weer terug maar het blijft nu wel op temperatuur zo rond 20.8 graden. Elga mag bij mij voorlopig door tot -8 = P62 op 12 en CV mag meedoen vanaf 0 = P63 op 40). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-e01bUT5nG4TjtZK6w8eEnwecs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rhBTWv1exkUrNHTiIYeU0Qdf.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DeyeFv47FEGqrokwqzJcRtZuEuA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xuViiFxMT4M8uQbw8RTElZNq.jpg?f=fotoalbum_large
Het lijkt er op dat de CV-runs wel wat langer worden en het beeld is in ieder geval een stuk rustiger. De kamertemperatuur blijft lekker constant op 20.8. Dat vind ik een prima temperatuur.

[ Voor 10% gewijzigd door Copitano op 09-02-2021 01:14 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-09 21:35
Lijkt er op alsof er weer nieuwe type ecodans zijn (R32). Hier vergelijk van 2 modellen, ze lijken iets andere cop te hebben (soms beter soms slechter), een stuk verder terug te kunnen moduleren (bij 12 graden 3,1kw vs. 4,1kw) en iets meer capaciteit te hebben als het echt koud wordt (9 vs 8.8 kw bij -15 graden). Iemand nog andere verschillen gezien of bekend met dit nieuwe model?

Heb in de planning om een cilinder ERST30C-VM2ED (300 liter) aan een PUD-SHWM100YAA (3-fase 10kw). Momenteel heb ik de 7kw zonder de cilinder maar gezien er nu een boilervat van 300L aan komt en de 7kw net aan genoeg was wil ik de nieuwe installatie een upgrade geven (hij moet immers ruimteverwarmen en de boiler voor gezin van 5 pers). Ik twijfel echter omdat ik denk dat afgifte geen probleem is bij onze woning ivm 3km/275m3 vloerverwarming maar deze nieuwe unit wel slechter presteert op minimale capaciteit bij hogere temps... dat zou een lagere scop zijn per einde van het jaar?

gedachtes?

Hier het databook van 2020 van mitsubishi voor diegene die hem nog niet gevonden hadden: https://www.mitsubishi-le...W_DATABOOK_R32_Vol5.3.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HTs5TNj8D8wdhwZ9O2qgYwolnn4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UtdKU3zcT4DUAXWlKKdSt4YB.jpg?f=fotoalbum_large

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 28-09 11:11

Copitano

Hoorn NH

Tomexergie schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:02:
De Elga levert nu 38C bij een buiten temperatuur van -6C dT=44C== Ta-Tb
Gemeten momentane COP=2,8 (Mse). Elga zit goed in het plaatje.
Het geluid valt mee omdat ik een zware SUS kast om de Toshiba heb gebouwd.
De grafiek is al jaren geleden op het forum gepresenteerd.

[Afbeelding]
Hoe krijg jij het voor elkaar om 38 graden uit de ELGA te persen. Ik ben nog niet verder gekomen dan een graad of 36, maar dan is het buiten +12 ipv -12. Bij mij lukt dat alleen met de CV er onder.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daannn1987
Zie temperaturen van ver beneden -10 in het land terwijl het hier -3 is. Doen alle warmtepompen het nog ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 29-09 12:29
Daannn1987 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 07:13:
Zie temperaturen van ver beneden -10 in het land terwijl het hier -3 is. Doen alle warmtepompen het nog ?
Zeker wel, de elga heeft het zelfs tot 3 uur vannacht alleen gedaan met 1 defrost Ta rond de 36 graden. Daarna vroeg ie toch de ketel er af en toe bij, nu vanaf 00:00 3 defrosts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overwinteraar
Loria is nog steeds present. Vannacht tussen -11 en -6,5 geweest, nu -6 hier.

@Rol-Co Vannacht op pomp stand 1 (flow 15 l/m) gedraaid, maakt hier weinig uit voor defrosts, nog steeds 1 per 45 tot 60 min. :P

Ta even op 42,5 geweest, verder rond 39. dT tijdje rond 10 graden gehad, afgifte rond 10,5 kW (obv flow).

Was vanmorgen 20,1 in woonkamer volgens HCTM, 19 volgens weerstation. Flow net verhoogd naar ca 20,5 l/m (stand 2), kijken of dat nog helpt. Pelletkachel net ook even aangeslingerd. Loria heeft er tot nu toe al 28 kWh doorgejast, incl 7,5 CV element :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Gisteren om half 8 nog even uit geweest omdat het iets te warm werd binnen, half uurtje daarna weer opgestart en 's nachts is de temperatuur wat teruggelopen (wat niet gek met overal de gordijnen dicht). Loopt verder rustig richting minimum te draaien, op -8 buiten :D

0Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q1h9YNEM-aWfXJgbiDMx4H6nH4U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5mmK8wkdkJmunn8lCese2JSb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 00:06
Aardige plek om de temperatuur te volgen:
https://www.weerplaza.nl/...remen/minimumtemperatuur/

Ik denk dat in het oosten het gas- en elektranet zwaarder wordt belast dan normaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09 07:47
rykers158 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:19:
[...]

Ik was niet volledig genoeg. Ik bedoelde de T-Cap versie.
Staat volgens mij nog niet op de roadmap of waar haal je de info vandaan dat de T-CAP ook een R32 variant krijgt op korte termijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:10
Hier is het met - 7 niet bijzonder koud buiten.

De DBE van de Jaga op de slaapkamer is nog aan het draaien, dus de WP doet het. En de aanvoertemperatuur ligt boven 27-28 graden, anders zou de DBE niet aan gaan.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VB8YKzkf7UDoAiwxYYC1e7obhjA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nuyMO27zU9xQUg6poyJnhFYJ.png?f=fotoalbum_large
Lekker geslapen...
Voor de eerlijkheid wel een paar keer wezen kijken [ moest van de WAF ]..
Ben zeker niet ontevreden...
https://snapshot.raintank...nyIvLE20FC6JveL2IAN8ga4gr

Haal T binnen wel niet.
Maar in deze omstandigheden nog 19 graden houden..ZONDER pellets [ gisteravond 45 minuten, jas drogen ]
Maar oke, wel met backupheater erbij..

@Grolsch @koevlaas2 @hajeetje.... O-)

Heeft met vlagen zijn setpoint ook nog gehaald
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uCbfWKFPy4_tad-Cljyiq9PF8Uk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ljheeglimnz9Lf8exHkf3iYn.png?f=fotoalbum_large

Om 5.45 nog een shift +1 gedaan, kijken of dat mss Tbinnen verhoging gaat opleveren :-)

[ Voor 16% gewijzigd door Dylantje2 op 09-02-2021 07:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dylantje2 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 07:51:
[...]

[Afbeelding]
Lekker geslapen...

Haal T binnen wel niet.
Maar in deze omstandigheden nog 19 graden houden..ZONDER pellets [ gisteravond 45 minuten, jas drogen ]

Haalt met vlagen zijn setpoint ook nog gehaald
[Afbeelding]

Om 5.45 nog een shift +1 gedaan, kijken of dat mss Tbinnen verhoging gaat opleveren :-)
Ik hou je vol interesse in de gaten.

Omdat je setpoint weer wat omhoog is gegaan helpt nu tenminste het element (3KW) constant mee waardoor je nu ruim 7KW aan thermisch vermogen hebt.

Wat wel jammer is, is dat dit blijkbaar nog te weinig is om de temperatuur vat te houden op een comfortabele temperatuur. Temperatuur woonkamer blijft wegzakken naar 19.4 ATM.

Hou je ook bij hoeveel je element verbruikt :?

In dit soort situaties gaat het COP voordeel van de COP killer 5KW Pansonic wel erg hard naar beneden :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 07:57:
[...]

Ik hou je vol interesse in de gaten.

Omdat je setpoint weer wat omhoog is gegaan helpt nu tenminste het element (3KW) constant mee waardoor je nu ruim 7KW aan thermisch vermogen hebt.

Wat wel jammer is, is dat dit blijkbaar nog te weinig is om de temperatuur vat te houden op een comfortabele temperatuur. Temperatuur woonkamer blijft wegzakken naar 19.4 ATM.

Hou je ook bij hoeveel je element verbruikt :?

In dit soort situaties gaat het COP voordeel van de COP killer 5KW Pansonic wel erg hard naar beneden :'(
Gisteravond ff lopen tobben..
Wilde wat settings aanpassen om in installermenu te komen moet hij ff "uit" . Maar uit betekent de weg kwijt qua defrost.
Dus alles wat ik deed, was slechter, tot ik een df forceerde.

Dus de 19... aanvaard de waf gelukkig, aangezien een paar vriendinnen ook rond 19 zitten met een gasketel [ pfff dat scheelt. ]
Ik meet alles, en wil een combi cop maken, incl backupheater.

Ben het met je eens, gaat aardig hard. Maar ik vrees dat ik niet de enige ben.
Is bijna koudste stuk van NL waar ik nu woon :-)

Ps: leuk dat je me volgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
develdonk schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 01:39:
Lijkt er op alsof er weer nieuwe type ecodans zijn (R32). Hier vergelijk van 2 modellen, ze lijken iets andere cop te hebben (soms beter soms slechter), een stuk verder terug te kunnen moduleren (bij 12 graden 3,1kw vs. 4,1kw) en iets meer capaciteit te hebben als het echt koud wordt (9 vs 8.8 kw bij -15 graden). Iemand nog andere verschillen gezien of bekend met dit nieuwe model?

Heb in de planning om een cilinder ERST30C-VM2ED (300 liter) aan een PUD-SHWM100YAA (3-fase 10kw). Momenteel heb ik de 7kw zonder de cilinder maar gezien er nu een boilervat van 300L aan komt en de 7kw net aan genoeg was wil ik de nieuwe installatie een upgrade geven (hij moet immers ruimteverwarmen en de boiler voor gezin van 5 pers). Ik twijfel echter omdat ik denk dat afgifte geen probleem is bij onze woning ivm 3km/275m3 vloerverwarming maar deze nieuwe unit wel slechter presteert op minimale capaciteit bij hogere temps... dat zou een lagere scop zijn per einde van het jaar?

gedachtes?

Hier het databook van 2020 van mitsubishi voor diegene die hem nog niet gevonden hadden: https://www.mitsubishi-le...W_DATABOOK_R32_Vol5.3.pdf

[Afbeelding]
Dat zijn 2 "Verschillende units" ? Een is zubadan en de andere de power inverter.
Overigens, zit er in de 7.5 ecodan toch ook back up element? Voor z'n weekje per jaar even bijschakelen is toch geen issue?

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Dylantje2 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:06:
[...]

Wilde wat settings aanpassen om in installermenu te komen moet hij ff "uit" . Maar uit betekent de weg kwijt qua defrost.

Dus de 19... aanvaard de waf gelukkig, aangezien een paar vriendinnen ook rond 19 zitten met een gasketel [ pfff dat scheelt. ]

Hier accepteert de WAF ook redelijk wat.. Daar thuis was het altijd 19 a 20 graden beneden en boven werd niet verwarmd dus ~10 graden in deze omstandigheden.

Velen volgen je denk ik.. als je IP logging doet op grafana zal je nog opkijken :+
Eerlijk is eerlijk, je deelt alles en wij kunnen er een hoop lering uit trekken.
Mijn respect heb je.. maar dat had / heeft Hajeetje ook

Hier is het inmiddels weer 0.1 graden gezakt t.o.v. gisteren.. 20.7 in de woonkamer waar het gisteren 20.8 was.

[ Voor 5% gewijzigd door Daannn1987 op 09-02-2021 08:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
Maikie18 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 13:58:
[...]

Dat was ook mijn idee/bedoeling

[...]

Zo laag met deze temperaturen en Ta33? :S

Ik heb het vannacht mooi op 20 weten te houden, inmiddels zelfs 20,5, hij draait wel continue volle bak, althans 98Hz dT is 6 - 6,5. Hij haalt de Ta wel al duurt het 20 - 25 min na een defrost, element ingesteld dat die aan mag als hij Ta na 30 minuten niet haalt maar die is nog niet aan geweest.

@Grolsch is 98Hz de max of gaat hij niet verder omdat de dT te hoog is?

[...]

Ik 51.5 kWh gisteren

[...]

Uhm dan kom ik nu op 11+

23/60 * 6 * 4,87 * 0,998 = 11,18kW
Ik heb gisteren toch maar even de 30cm water onder mijn schuur getrotseerd en deze aangesloten op de warmtepomp. De temperatuur in de schuur was inmiddels rond het vriespunt en ik wil graag dat mijn spullen heel blijven.
Toen ik de boel draaiende had leverde de schuur echt ijskoud water terug wat ik de hele nacht gemixt heb met de warme vloer van het huis. Vanmorgen even wezen kijken het was inmiddels bijna 6 graden in de schuur dus dat gaat de goede kant op.

Gisteren het meeste verbruik ooit gehad, 29.8 kWh.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-09 19:58
Hier gaat het ook prima. Red het nog steeds met Ta28. Twee zaken die me 'bezig' houden:

(1) ijsvorming op platte dak voor zo'n lange periode door defrost water. Nu is het een dik betonnen dak dus qua gewicht maak ik me geen zorgen. Vraag me af of dakbitumen er iets van vindt...
(2) ondanks dikke betonpalen onder de bigfoots en rubber matten onder de betonpalen horen we de Pana 5kwJ binnen wel bij hoge frequenties, resoneert. Had ik niet verwacht.
(3) Ik ben van een WAR stooklijn overgegaan op vaste temperatuur. De verschillen zijn nu zo groot met -10 en bijna 0 overdags binnenkort dat ik liever stabiel een temp pak dan meerdere keren per dag omhoog/omlaag. Bonus is dat op koudste momenten de WP minder hard hoeft te werken en op warmste momenten hij iets harder kan.

Voor het 2e punt: Ik heb nog rubberen matten liggen, ik ga er nog een laag tussen de bigfoots en betonbielzen doen. Ik hoop dat dit het doortrillen naar dak iets vermindert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HlFes5QtgSKW4VEkrh-2qFXSYME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yxHP4Muhq5Bh0hnRns9PfEMQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door vandermark op 09-02-2021 08:31 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-09 19:58
koevlaas2 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:18:
[...]

Ik heb gisteren toch maar even de 30cm water onder mijn schuur getrotseerd en deze aangesloten op de warmtepomp. De temperatuur in de schuur was inmiddels rond het vriespunt en ik wil graag dat mijn spullen heel blijven.
Toen ik de boel draaiende had leverde de schuur echt ijskoud water terug wat ik de hele nacht gemixt heb met de warme vloer van het huis. Vanmorgen even wezen kijken het was inmiddels bijna 6 graden in de schuur dus dat gaat de goede kant op.

Gisteren het meeste verbruik ooit gehad, 29.8 kWh.
Je hebt dus liggend in de kruipruimte met 30cm water gewerkt? Respect! _/-\o_

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Daannn1987 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:18:
[...]

Hier accepteert de WAF ook redelijk wat.. Daar thuis was het altijd 19 a 20 graden beneden en boven werd niet verwarmd dus ~10 graden in deze omstandigheden.

Velen volgen je denk ik.. als je IP logging doet op grafana zal je nog opkijken :+
Eerlijk is eerlijk, je deelt alles en wij kunnen er een hoop lering uit trekken.
Mijn respect heb je.. maar dat had / heeft Hajeetje ook

Hier is het inmiddels weer 0.1 graden gezakt t.o.v. gisteren.. 20.7 in de woonkamer waar het gisteren 20.8 was.
Mijn waf had vroeger geen verwarming op haar kamer, volgens mij vlieg ik er bij tb=0 nog niet uit.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• koevlaas2
vandermark schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:21:
[...]

Je hebt dus liggend in de kruipruimte met 30cm water gewerkt? Respect! _/-\o_
Op mijn knieën in alleen mijn onderbroek, en het gereedschap mee op een pirplaat die als werkponton werd misbruikt.
Daarna nog 2x terug geweest om te ontluchten en de debietmeters open te draaien, vandaag denk ik nog een keer want ik zag dat 1 groep het nog niet zo goed doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:34
Hier meet ik -5.8C op de gevel. Mijn Loria zou moeten werken tot -20 dus zit nog wel wat marge in. Hou het hier in huis een steady 22C met aanvoer van 35.3C op dit moment. Met de zon die een beetje doorkomt krijgen we nog wat gratis Kw vandaag :P

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dylantje2 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:06:
[...]

Je hebt nog een pelletkachel, en je wist volgens mij zelf ook heel goed dat dit niet goed ging komen bij temperaturen structureel onder 0. We hebben alleen 3 jaar moeten wachten op kou als nu, maar het zal zeker niet de laatste keer zijn.

Al verwacht dat de zon vanaf morgen ook flink mee gaat helpen overdag.

Ben je nu nog van plan om hier structureel iets aan te gaan doen, of accepteer je het zoals het is :?

Verder ook respect hoor voor je logging en openheid van zaken. Je bent los van mijn eigen systeem het enigste systeem die ik live kan volgen.

Hier gaat de WP zelfs af en toe nog uit, ook zonder houtkachel.
Ik zou m'n stooklijn kunnen aanpassen, maar als de temperaturen overdag weer richting 0 gaan, ga ik de nachtverlaging weer aanzetten.

[ Voor 10% gewijzigd door Grolsch op 09-02-2021 08:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05:05
assje schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 17:53:
Vanaf 1 december heb ik een experiment gestart met de volgende aanpassingen:
  • Verlaging aanvoertemperatuur van 40 naar 38 graden
  • 24/7 op 20 graden ipv schema via Nest
Hier nog altijd geen warmtepomp maar toch blij met de data die deze week kou oplevert. Momenteel stook ik op 38 graden aanvoertemperatuur ingesteld (ketel lijkt iets vals te spelen en soms tot 40 graden te komen. Het is de bedoeling in de toekomst vloerverwarming aan te leggen maar momenteel stook ik op alleen maar radiatoren.

Op basis van de afgelopen 365 dagen kom ik op 820m3 gasverbruik. Naar verwachting zal dit de komende maanden nog iets dalen aangezien deze zomer de kozijnen en spouwmuur aangepakt zijn.

Gisteren heeft volgens de Nest de verwarming 18.75 uur aangestaan en heb ik 9,0m3 gas verbruikt. Reken ik 9m3*9kWh/18,75 kom ik op 4,32kWh afgifte.

Conclusies:
  • Met 5kWh capaciteit (bij lage temperatuur) kom ik aardig in de richting
  • >5kW capaciteit heeft zo lang ik geen vloerverwarming aanleg geen zin
Met alle berichten die ik hier nu zie denk ik dat ik mijn idee om de buitenunit op het dak of bovenop een dakkapel te zetten wellicht moet heroverwegen.

[ Voor 26% gewijzigd door assje op 09-02-2021 08:49 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:41
overwinteraar schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:24:
[...]

Juist, die parameter. Zijn er bij mij overigens 2, want ik heb 2 zones (2e zone is bovenverdieping).

Runs zijn nu iets langer, iets andere curve. Voor vandaag heb ik mijn elektrisch element uitgeschakeld, om te kijken hoe dat gaat. Al verwacht ik dat de WP straks wel af zal slaan gezien het zonnige weer, dan warmt ons huis op door natuurlijke warmte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8M86jGwpTOxKtnKk28I-f-bMSj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WhDFCADTVPWcEX57xNvu4lWJ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb bij de eerste streep de parameters van beide 100% naar 50 gezet. En bij de 2e streep naar 35.

Bovenstaande plaatjes zijn trouwens mijn kWh meter die aan de buitenunit hangt gekoppeld aan Enelogic, maar dat spreekt voor zich denk ik :)

[ Voor 4% gewijzigd door Boeie op 09-02-2021 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Hmm, inmiddels staat op het display continue een bliksemschicht maar de stekker meet geen verbruik

Moet ik nog iets aanpassen of is het element kapot?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Er zit ook een thermische beveiliging (soort drukknop) op het element, moet je de binnenunit wel ff los schroeven, bij mij zit het element rechtsbovenin.

Als het goed is is je element aangesloten op een eigen groep, je meet goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overwinteraar
Grolsch schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:34:
[...]
Ben je nu nog van plan om hier structureel iets aan te gaan doen, of accepteer je het zoals het is :?

Verder ook respect hoor voor je logging en openheid van zaken. Je bent los van mijn eigen systeem het enigste systeem die ik live kan volgen.
Eens met laatste d:)b

Wat betreft eerste: waar denk je aan? Denk dat voor @Dylantje2 betere isolatie en/of zwaardere WP de opties zijn, toch? Of bijplaatsen van heaters/IR panelen, maar da's beetje jammer van COP = 1. Hoewel dat omgerekend voor die paar dagen echte kou per jaar stuk goedkoper is dan eerste twee opties ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:35
Copitano schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 02:03:
[...]

Hoe krijg jij het voor elkaar om 38 graden uit de ELGA te persen. Ik ben nog niet verder gekomen dan een graad of 36, maar dan is het buiten +12 ipv -12. Bij mij lukt dat alleen met de CV er onder.
Daar ben ik ook erg benieuwd naar. Ik kom met alleen de Elga met deze temperaturen echt niet boven de 26-27 uit en de 37,7 die hij momenteel levert komt echt door de ketel.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • +1 Henk 'm!
overwinteraar schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:02:
[...]

Eens met laatste d:)b

Wat betreft eerste: waar denk je aan? Denk dat voor @Dylantje2 betere isolatie en/of zwaardere WP de opties zijn, toch? Of bijplaatsen van heaters/IR panelen, maar da's beetje jammer van COP = 1. Hoewel dat omgerekend voor die paar dagen echte kou per jaar stuk goedkoper is dan eerste twee opties ;)
Hij zou er een 5KW WP bij naast kunnen zetten in in cascade draaien.
Hij zou z'n WP kunnen vervangen door een zwaardere variant, maar dat zou dan haast een 9KW moeten worden als ik z'n logging nu zie.

Heaters en/of IR panelen kan ook, of een pelletkachel die hij nu al heeft.

het gaat natuurlijk maar om een aantal dagen, tot max een aantal weken per jaar, maar toch, je moet er wel iets mee. Bij 19 graden ruimtetemperatuur had ik buiten naast de konijnen geslapen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UdiBenLudi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-09 13:00
Hier schakelt de daikin regelmatig de verwarmingselementen bij om een Ta van 35 te halen. Wanneer het huis weer op temperatuur is zal het wel weer minder worden. Tot vannacht 1:00 ging het goed, maar de regeling van Watts had de gewenste temperatuur bereikt in de woonkamer en toen ging het zaakje uit tot een uur of 6:00 vanochtend :( . -11 buiten is ook wel extreem. Nu draait hij dus met bijverwarmen.

Ga hem vandaag proberen de nacht door te laten draaien ipv af te laten schakelen. Misschien moet ik de Ta nog wat lager zetten?

Gelukkig is het ook helder (vandaar -11 wss) dus de zonnepanelen kunnen ook aan het werk :)

[ Voor 8% gewijzigd door UdiBenLudi op 09-02-2021 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Aziraphale schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:11:
[...]

Daar ben ik ook erg benieuwd naar. Ik kom met alleen de Elga met deze temperaturen echt niet boven de 26-27 uit en de 37,7 die hij momenteel levert komt echt door de ketel.
Ligt aan je afgifte... Als ik mijn vloerverwarming dicht zet klapt de TA ook naar 40+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-09 08:13
@Grolsch Hoe is jouw nacht gegaan in het koude Twente ?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:54
heeft iemand voor mij de link naar de stooklijn grafiek generator? thanks!

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:35
Daannn1987 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:17:
[...]

Ligt aan je afgifte... Als ik mijn vloerverwarming dicht zet klapt de TA ook naar 40+
Ok, maar het lijkt me toch sterk dat @Tomexergie dat gedaan heeft met dit weer...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
_Piwi_ schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 07:37:
[...]

Staat volgens mij nog niet op de roadmap of waar haal je de info vandaan dat de T-CAP ook een R32 variant krijgt op korte termijn?
Die info heb ik niet, alleen hoop ik daarop ;) Daarnaast is de rest van alle modellen, waaronder de T-Cap split wel in R32 verkrijgbaar. De enige info die ik heb gevonden is dat hij vorig jaar niet meer zou komen. Of hij dit jaar wel komt blijft afwachten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Possible schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:21:
@Grolsch Hoe is jouw nacht gegaan in het koude Twente ?
Zo extreem koud was het niet in Twente (-10), in andere delen van NL was het kouder.

Maar vanochtend woonkamer/keuken keurig op 21,5 en rond 07.30 ging de Zubadan in de slaapstand 8)
Baapje327 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:22:
heeft iemand voor mij de link naar de stooklijn grafiek generator? thanks!
https://vscope.at/heizkurve/

[ Voor 23% gewijzigd door Grolsch op 09-02-2021 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Aziraphale schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:23:
[...]

Ok, maar het lijkt me toch sterk dat @Tomexergie dat gedaan heeft met dit weer...
Ik meen dat @Tomexergie geen vloerverwarming heeft maar uitsluiten radiatoren.. maar dat kan hij heel goed zelf vertellen denk ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:32
De eerste koude test van mijn Mitsubishi SW75YAA is geslaagd. Het is hier -8°C (helaas niet kouder). Ik heb na een defrost de Ta maximaal gezet. De compressor gaat vrij snel naar 98Hz (max) en het stroomverbruik loopt langzaam op tot 2,9kW en zakt daarna wat terug. Daar lijkt bij deze temperatuur een begrenzing te liggen. De afgifte is op dat moment 8,4kW (bij Ta 34°C).

Wellicht dat er deze week bij lagere temperaturen meer elektrisch vermogen opgenomen kan worden :).
https://snapshot.raintank...ngoXjULceZuZp335iI9y648yA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

[...]

[Afbeelding]
Lekker geslapen...

Haal T binnen wel niet.

[Afbeelding]

Mooi zeg zo'n 7 kW warmtepomp :P Je kan nu ook LG nemen, die kakt volgens mij niet in qua vermogen.

Maarja, 99% van de tijd kan je het dus redden op een 5 kW Panasonic monoblokje. Wat voor warmtepomp zou je ook al weer moeten hebben volgens de koevlaas2 formule?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
overwinteraar schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 00:17:
[...]

Dat lijkt idd wel veel; hier vandaag 64 kWh. Voor ca 200 m2 en woning op vlakte uit jaren 70 met dito dak-/muurisolatie.
Het is hier nu al 24 uur rond de -7 gelijk aan het ontwerp bivalentiepunt. Als ik een som maak op basis van de EPC kom ik op een COP van circa 1,8. Fabrieksgetal ligt op 2,5 op het bivalentiepunt.

In de praktijk zie ik de e-elementen veel eerder bijschakelen doordat bij iedere defrost de watertemperatuur te ver zakt. Afgelopen nacht eigenlijk continu 1kW element en 2kW element na iedere defrost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:07
Grolsch schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:34:
[...]
...
Ik zou m'n stooklijn kunnen aanpassen, maar als de temperaturen overdag weer richting 0 gaan, ga ik de nachtverlaging weer aanzetten.
Dat heb ik gister voor de aardigheid wel gedaan. Normaal draai ik ook alleen overdag, en de 37c bij 2c buiten is daar ook op afgestemd.

Gister de stooklijn verzet naar
34c@0c en 42c@-15c.

Warmtepomp loopt nu veel rustiger, minder defrosts, betere COP en daardoor minder verbruik. Dat hollen een stilstaan blijkt funest. Vannacht bij even -10c draaide hij rustig op 45Hz, om later nog weer terug te toeren naar 40Hz. :)

Dadelijk gaat dit natuurlijk problemen opleveren bij de monitoring, die Ta bij 2c klopt dan niet >:)

Maar als dadelijk te temperatuur overdag weer boven nul komt gaat hij ook hier weer terug op 's nachts uit.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 12:33
Hier nog geen warmtepomp in huis maar wel bezig met voorbereidingen/planning. Deze koude periode ben ik aan het gebruiken om een goed beeld te krijgen bij hoeveel KW ik nou echt nodig heb.

Mijn huidige situatie na grondige verbouwing:
- 200mtr vloerverwarming (allemaal begane grond, bungalow) HoH 10 cm, 18x2 slang met groepen van max 80 meter (25 groepen in totaal)
- Ketel nu ingesteld op 8.5 KW, berekend via de formule van Koevlaas (1700*8/1650), max temp van ketel staat op 45 graden
- Twee vloerverwarming verdelers hebben nu nog een eigen mengpomp met een LTV ventiel wat half dicht staat, thermostaten op de verdelers staan op 35 graden

Keteltemperatuur staat nu nog hoger (45) dan de thermostaten van de verdelers (35) omdat het gesloten verdelers betreft en ze altijd mengen. Het LTV ventiel mag niet helemaal dicht blijkbaar. Zowiezo valt mijn ketel in storing als de verdelers door een te ver gesloten LTV ventiel te hard gaan zuigen aan de aanvoerleiding.

Vloerverwarming heeft naregeling met thermostaten/kleppen per kamer (Honeywell HCE20), ik merk ook dat niet alle ruimtes ten alle tijde warmte vragen op dit moment.

Ik hou het huis om dit moment met deze buiten temperaturen goed warm.

Mijn aanname is nu dat ik het met een 9 KW warmtepomp ook warm ga kunnen houden (uitgaande van een Ta van 35 graden). De verdelers zullen dan omgebouwd worden tot open verdeler met buffervat en centrale pomp.

Nu is mijn vraag eigenlijk of jullie met jullie ervaring nog wat op-of-aan te merken hebben op bovenstaande redenatie. Zijn er verbeteringen in mijn huidige setup te maken om tot een nog betere beoordeling te komen?

Als warmtepomp hoop ik eigenlijk weg te komen met een 8KW Zubadan Split, maar moet nog eens kijken of er betere alternatieven zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door daansan op 09-02-2021 09:52 ]

I love it when a plan comes together!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Fullpower schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:41:
[...]

Dat heb ik gister voor de aardigheid wel gedaan. Normaal draai ik ook alleen overdag, en de 37c bij 2c buiten is daar ook op afgestemd.

Gister de stooklijn verzet naar
34c@0c en 42c@-15c.

Warmtepomp loopt nu veel rustiger, minder defrosts, betere COP en daardoor minder verbruik. Dat hollen een stilstaan blijkt funest. Vannacht bij even -10c draaide hij rustig op 45Hz, om later nog weer terug te toeren naar 40Hz. :)

Dadelijk gaat dit natuurlijk problemen opleveren bij de monitoring, die Ta bij 2c klopt dan niet >:)

Maar als dadelijk te temperatuur overdag weer boven nul komt gaat hij ook hier weer terug op 's nachts uit.
Ik heb een hele vlakke stooklijn, Tbuiten +6 = Ta 30, Tbuiten 0 = Ta 32 dus bij mij loopt hij ook rustig, bij -10 zoals vanacht is het nog steeds Ta 32.

Meestal tussen de 60 ~ 65Hz, alleen vlak na een defrost ff richting de 80Hz, wat nog geen vol vermogen is.

Tot nu toe 6 defrosts gehad de afgelopen 12 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:27
@Tomexergie Hier (-6) nog steeds de ELGA aan die dan parallel draait met de CVketel. Alleen gisterenmiddag paar keer gehad dat de ELGA even op ca 60% vermogen ging. Ik denk dat dat aan de CVketel bijstook lag, maar kan het niet helemaal verklaren.
Nu Ta van 45 graden (Door de cv ketel)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-09 10:16
Doen jullie hier iets aan de sneeuw op de zonnepanelen? De zon schijnt lekker nu, maar de panelen leveren niets op en de WP staat vol te blazen.
Ik kan er niet bij.... Hoe krijg ik mijn panelen schoon. Volgens mij zou het al voldoende zijn om een kleine plek vrij te maken, de zon zal de panelen dan vanzelf verder opwarmen.

edit: leidingwater erop spuiten? Dat is relatief warm

[ Voor 8% gewijzigd door Stefke op 09-02-2021 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Nachtverlaging werkt hier nog steeds super. Met quiet mode uit zit ik in 18 minuten van 15°C naar 40°C :9 :D
Dankzij de hoge watertemperatuur komt de Heater ook bijna nooit in tijdens een defrost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k5DKJu1GwflHiOOc10ZNBIKSi6o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mlHIxjxaDhSSCM8VbkuCjhm5.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
[...]

[Afbeelding]
Lekker geslapen...

Haal T binnen wel niet.

[Afbeelding]

Hier bij -6 buiten, geen enkel probleem. Backup-heater overigens nog steeds niet aangesloten :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CYSxF0-_S_cpc7cIGS_ExCza8cA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7tqfuCrKN2xn3DVt9JmYwKOn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-09 09:15

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

Ecodans en hun droge defrosts. Zonde van de tijd :)

Afgelopen 2 dagen alleen maar droge defrosts gehad. Zo jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 16:50
Felicia schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:02:
[...]

Hier bij -6 buiten, geen enkel probleem. Backup-heater overigens nog steeds niet aangesloten :+

[Afbeelding]
Hier is die backup heater wel aangesloten, maar ingesteld dat die pas vanaf -20 (én dan een dT van 4 ofzo) mag bijspringen. Dus praktisch gezien staat die eigenlijk gewoon uit.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:08
Ik zit ook te denken toch maar weer nachtverlaging aan te zetten. Mijn WP is zojuist voor het eerst afgeslagen omdat hij zijn warmte niet kwijt kan :')
Over het algemeen doet hij het op zijn sloffen, ook vannacht bij -8. Komende uren even in de gaten houden waar dit naartoe gaat, nog steeds ruim boven setpoint (nu 22 graden bij setpoint van 21.5). Het is nu "maar" -4..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
BarryH schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:57:
@Tomexergie Hier (-6) nog steeds de ELGA aan die dan parallel draait met de CVketel. Alleen gisterenmiddag paar keer gehad dat de ELGA even op ca 60% vermogen ging. Ik denk dat dat aan de CVketel bijstook lag, maar kan het niet helemaal verklaren.
Nu Ta van 45 graden (Door de cv ketel)
Je moet naar de retour temperatuur kijken. Elga staat parallel aan de HR en de aanvoer is een mengtemperatuur HR+Elga.
Bij mij draait Elga 100% de hele nacht bij -8C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
TriLithium schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:06:
Ecodans en hun droge defrosts. Zonde van de tijd :)

Afgelopen 2 dagen alleen maar droge defrosts gehad. Zo jammer.
Vreemd. Hier waren alle defrosts ook echt nodig vanwege volledig verijsde verdamper.
Heb er vanaf middernacht 6 gehad bij een buitentemperatuur van -8 en een RV van 86% - 91%.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Aziraphale schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:23:
[...]

Ik heb radiatoren en een convectorput in de woonkamer met ventilatoren. De Ta is ongeveer 38C en de Tr 20C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
sjimmie schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:08:
[...]

Hier is die backup heater wel aangesloten, maar ingesteld dat die pas vanaf -20 (én dan een dT van 4 ofzo) mag bijspringen. Dus praktisch gezien staat die eigenlijk gewoon uit.
Die dT van 4 haalt ie hier ook niet, ongeacht wat ik doe. Das dan weer het voordeel van een zwaar overpowerde unit i.c.m. radiatoren :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
Copitano schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 02:03:
[...]

Een paar jaar geleden heb ik Elga zo optimaal mogelijk afgesteld; flow en HR ketel. Ik weet niet meer wat ik gedaan heb. Ketel thermostaat op 55C max.
Nu flow op 17,2 l/min door de WP Ta WP =37C en vermogen 3,1 kW P(e)= 1030W Tb=-6C
Dus COP=3,1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Maikie18 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:56:
Hmm, inmiddels staat op het display continue een bliksemschicht maar de stekker meet geen verbruik

Moet ik nog iets aanpassen of is het element kapot?
Staat de automaat in de binnenunit wel op I ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Dre schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:38:
[...]

Mooi zeg zo'n 7 kW warmtepomp :P Je kan nu ook LG nemen, die kakt volgens mij niet in qua vermogen.
Is bijna een Elga zoveel vermogen verliest een LG.

Pagina: 1 ... 68 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.