Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 69 ... 128 Laatste
Acties:
  • 724.859 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 16:50
Felicia schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:17:
[...]

Die dT van 4 haalt ie hier ook niet, ongeacht wat ik doe. Das dan weer het voordeel van een zwaar overpowerde unit i.c.m. radiatoren :P
Niet die dT, maar de dT die bepaalt of de backup heater moet bijspringen.
Dat is de dT tussen de ingestelde aanvoer en de werkelijk behaalde aanvoer. Dus stel dat ik een Ta instel van 32 graden en hij redt een Ta van 28 niet, EN het is buiten -20, dán mag de backup heater bijspringen.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:12
sjimmie schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:34:
[...]

Niet die dT, maar de dT die bepaalt of de backup heater moet bijspringen.
Dat is de dT tussen de ingestelde aanvoer en de werkelijk behaalde aanvoer. Dus stel dat ik een Ta instel van 32 graden en hij redt een Ta van 28 niet, EN het is buiten -20, dán mag de backup heater bijspringen.
Maakt in mijn geval niet uit want hij gaat 'm toch niet nodig hebben :+

Enige waar dat voorstelbaar zou zijn is als hij letterlijk helemaal ingesneeuwd is maar dan kan ik 'm zelf nog vrijmaken natuurlijk ;)

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

koevlaas2 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:27:
[...]

Is bijna een Elga zoveel vermogen verliest een LG.
Jij kijkt naar een ouder model LG denk ik. Tot -7°C verliest ie helemaal niks, ik kijk naar de ZHBW056A0 [HM051M U43] R32.

En hij kan zelfs nog 65°C water maken bij -4°C met 5,5 kW vermogen. Toch netjes voor een 5,5 kW model.

Het lijkt me wel een interessant model als mijn Panasonic het ooit begeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-09 22:41
Dre schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:37:
[...]

Jij kijkt naar een ouder model LG denk ik. Tot -7°C verliest ie helemaal niks, ik kijk naar de ZHBW056A0 [HM051M U43] R32.

En hij kan zelfs nog 65°C water maken bij -4°C met 5,5 kW vermogen. Toch netjes voor een 5,5 kW model.

Heb ik zeker in het verkeerde boekje gekeken laatst.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-09 09:15

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

Remco45 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:11:
[...]

Vreemd. Hier waren alle defrosts ook echt nodig vanwege volledig verijsde verdamper.
Heb er vanaf middernacht 6 gehad bij een buitentemperatuur van -8 en een RV van 86% - 91%.
-1 en 70..75%. En het zonnetje doet het weer prachtig op de kuro panelen. Dus gewoon knetter droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorammeke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:38

jorammeke

Prutser

jorammeke schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:09:
1 "error"heb ik al gevonden. De Elga wil nog wel eens zijn settings kwijt raken. |:(
P62 stond dus weer op 0 :(

Aangezien de oude Elga toch geen updates meer krijgt, mogen ze van mij de code wel op github zetten of zo.
Kunnen wij Tweakers er nog meer uit persen.
En zo waar! de Elga komt tot leven. Trekt nu 800W, eens kijken hoe lang hij het volhoud.
Zonnetje komt door en het is nu ongeveer -3gr buiten.

4800Wp / Elga-Toshiba / HA / ESP's en andere rommel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
Het hybride bedrijf van de Elga draait goed. Ongeveer 4 kW door de HR en 3kW de Elga bij -6C
Gasverbruik *10 per uur is ongeveer het vermogen van de HR. Waar ik mij wel zorgen over maak is de ijsvorming t.g.v. de defrots. Dat moet op het dak niet te veel ijs worden want het stroomt niet meer weg.
Anders Elga definitief uitschakelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-nHdBKvlalcXjXqUI2oyYSPyMo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NTroNfA2aPWrxACpSLSBDCUf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:56

Japie.G

Colour Classic

Ik zie de daikin hier nooit hybrid lopen, tis of gas, of warmtepomp. Vaag ding. Maar hij doet het nog steeds aardig hier 😀

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:47
Tomexergie schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:13:
[...]

Ik heb radiatoren en een convectorput in de woonkamer met ventilatoren. De Ta is ongeveer 38C en de Tr 20C
Dat is nogal een dT... Heb je daar een instelling voor aangepast? De mijne blijft namelijk braaf op een dT van 2-3.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
-

[ Voor 99% gewijzigd door Aziraphale op 09-02-2021 14:22 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-09 15:44
Gisteren avond is de HR ketel bijgesprongen, momenteel lijkt de Elga het weer in zijn eentje af te kunnen (5kW afgifte vermogen, 9A opgenomen T -6,5)

Heeft het zin, nu hij constant op max vermogen levert (Ta 37c) om juist de max temperatuur lager te zetten en de flow van 17l/m te verlagen zodat er op die manier een grotere Dt ontstaat?

Wellicht normaal niet effectief maar nu wel voor de COP, of maak ik een denkfout @mkleinman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
TriLithium schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:41:
[...]
-1 en 70..75%. En het zonnetje doet het weer prachtig op de kuro panelen. Dus gewoon knetter droog.
En je kon zien dat er geen ijs op zit?

Ik ken de regeling niet exact, maar uit de data blijkt dat de frequentie (groen) soms even iets wordt verhoogd waarbij het vermogen (rood) dan ook zou moeten toenemen (bijvoorbeeld om 07:38 in onderstaand plaatje).
Als dat door verijzing niet gebeurt, wordt de frequentie in stapjes nog wat verhoogt (zie vanaf 07:56) en als het vermogen dan zelfs daalt, gaat de defrost van start (08:07).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6TNo0vVx2bS6v3OJSqd2OcDglqw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UB8ALhhIduv030aRgECqoQ8Y.jpg?f=user_large

Wat kan jij uit jouw data afleiden?

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:47
Dre schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:37:
[...]

Je moet niet teveel naar het boekje van de LG kijken hoor. Wat wij LG-bezitters merken (hier zitten we) is dat vooral de defrosts er in onze vochtige winters hard inhakken. Zeker rond het vriespunt met vochtige lucht halen we de gemiddelde vermogens van de grafieken bij lange na niet.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

assje schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:45:
[...]

Met alle berichten die ik hier nu zie denk ik dat ik mijn idee om de buitenunit op het dak of bovenop een dakkapel te zetten wellicht moet heroverwegen.
Geloof me, been there, done that. Ik zal hem toch een plekje op de grond geven als dat kan als je er nu al aan twijfelt.

Installateur wilde de buitenunit bij mij op de dakkapel zetten - geen probleem! Doe ik vaker!
Maar met het idee om de machine te laten servicen bij bijvoorbeeld dit weer omdat er wat mee is op een dakkapel (zolder) leek mij niet het beste plan. Daarna is die op onze uitbouw gezet. Tot 6 maanden later waarbij die is verplaatst naar de tuin op de grond.

Ik lees berichten dat er bij sommige nu pas (omdat er ijs op het dak ligt) de trillingen waarneembaar zijn, had ik er wellicht mee kunnen leven (zo vaak is het niet zo extreem) maar bij ons was dat constant. Ik weet niet wat er onder je dakkapel zit maar bij ons een slaapkamer :o

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34
Komende dagen en vooral nachten komen we in Twente ook goed aan de beurt @Grolsch ;)

Denk dat WP vrijdagnacht opstijgt. Zeker als ik vergeet de anti-legionella run uit te zetten _O-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KutFen2SC7S76C4isCcqN9NE2ok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u7hGhJkKVIRxhzqywM8u0UhI.jpg?f=fotoalbum_large

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dentinox
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-12-2024
Weet iemand toevallig een f-gassen/stek monteur voor mijn altherma3 opnieuw inbedrijf te stellen in de buurt van helmond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:24
@overwinteraar zo dat is echt de WP testen tot de max!

Verbruik zondag was 41kWh voor mijn totale woning. Gisteren nieuw record met 51,3kWh. Ben benieuwd hoe dat de komende dagen gaat zijn.

Ik merk dat m'n defrosts minder worden en ook minder effect hebben op de aanvoer. Gisteren defrosts gehad waardoor aanvoertemp kort daalde naar 18-20 graden. Nu zo rond de 27 graden. De laatste was vanmorgen om 8:45. Koud maar zonnig weer lijkt de WP goed te doen :-)

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-09 09:15

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

Remco45 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:05:
[...]

En je kon zien dat er geen ijs op zit?

Ik ken de regeling niet exact, maar uit de data blijkt dat de frequentie (groen) soms even iets wordt verhoogd waarbij het vermogen (rood) dan ook zou moeten toenemen (bijvoorbeeld om 07:38 in onderstaand plaatje).
Als dat door verijzing niet gebeurt, wordt de frequentie in stapjes nog wat verhoogt (zie vanaf 07:56) en als het vermogen dan zelfs daalt, gaat de defrost van start (08:07).

[Afbeelding]

Wat kan jij uit jouw data afleiden?
Helemaal schoon idd, gewoon niet een drup ijs.

Ik zie hetzelfde beeld verder. Freq gaat een beetje omhoog om daarna uit te gaan. Status van de defrost gaat ook naar 2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
dentinox schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:45:
Weet iemand toevallig een f-gassen/stek monteur voor mijn altherma3 opnieuw inbedrijf te stellen in de buurt van helmond?
Volgens mij is vacumeren niet zo goed bij temperaturen onder 0, vocht wat ijs is kan je niet weg vacumeren, ik iig vacumeer momenteel even helemaal geen systemen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-09 22:18
thafusion schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:00:
Gisteren avond is de HR ketel bijgesprongen, momenteel lijkt de Elga het weer in zijn eentje af te kunnen (5kW afgifte vermogen, 9A opgenomen T -6,5)

Heeft het zin, nu hij constant op max vermogen levert (Ta 37c) om juist de max temperatuur lager te zetten en de flow van 17l/m te verlagen zodat er op die manier een grotere Dt ontstaat?

Wellicht normaal niet effectief maar nu wel voor de COP, of maak ik een denkfout @mkleinman
Betere voor je COP is juist lagere TA en hoge flow, maar het kan zijn dat je dan je 5kw niet kwijt kan als je bijvoorbeeld radiatoren hebt, dan gaat je warmtepomp moduleren naar een vermogen wat hij wel kwijt kan.

Je moet goed kijken voor je huis wat je nodig hebt aan warmte. Slaat die af omdat de ruimte op tempratuur is, dan kan vaak de TA naar beneden bij die buitentemperatuur.

Haal je de TA niet:
- of je hebt meer afgifte/vraag dan vermogen op dat moment.
- en/of er zit ijs op je verdamper waardoor je geen max vermogen haalt

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
dentinox schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:45:
Ik dacht in Oss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
Bo0bz schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:49:
@overwinteraar zo dat is echt de WP testen tot de max!

Verbruik zondag was 41kWh voor mijn totale woning. Gisteren nieuw record met 51,3kWh. Ben benieuwd hoe dat de komende dagen gaat zijn.

Ik merk dat m'n defrosts minder worden en ook minder effect hebben op de aanvoer. Gisteren defrosts gehad waardoor aanvoertemp kort daalde naar 18-20 graden. Nu zo rond de 27 graden. De laatste was vanmorgen om 8:45. Koud maar zonnig weer lijkt de WP goed te doen :-)
LOL... hij is hier net de 41 kWh gepasseerd - voor vandaag alleen :P Gelukkig maar paar dagen per jaar dit geknooi.

Overigens helpt de zon nu wel wat; Truimte 20,9 bij Tset 20,5. WP gaat nog wel door op kleine 2 kW. Mss toch RAR% nog iets opschroeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

overwinteraar schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:04:
[...]

Overigens helpt de zon nu wel wat; Truimte 20,9 bij Tset 20,5. WP gaat nog wel door op kleine 2 kW. Mss toch RAR% nog iets opschroeven...
Hier is die net afgeslagen bij een Tr 21,3 :) (alleen stond de setpoint op 20,5 :D ) denk dat de RAR meer mee mag helpen.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
Die werkt hier nu prima op 30%. Hij is afgeslagen bij 0,1 boven Tset. Nu een bijna strak blauwe lucht dus zal de temp nog iets oplopen denk ik. Door de zon gelukkig weer wat kWh binnenharken met de panelen.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 28-09 11:11

Copitano

Hoorn NH

Aziraphale schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:11:
[...]

Daar ben ik ook erg benieuwd naar. Ik kom met alleen de Elga met deze temperaturen echt niet boven de 26-27 uit en de 37,7 die hij momenteel levert komt echt door de ketel.
Dit is een plaatje van de afgelopen nacht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qNfuCZbwZQfqJLTA25sULHKu6Hg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ma3i0jinNqDbQM0FjVpbDcdX.jpg?f=fotoalbum_large
Om half tien de zon er in en uit met de hele handel. Dit is echt de goedkoopste manier om de boel snel op temperatuur te krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x-5lHUIoQEDqEKO5xBXeDTEuyIw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/26Eiv0oub9lZacPKGDGzeplb.jpg?f=user_large
Dikke betonnen stabiliteitswand vangt lekker veel zon de hele dag. Dat is dan weer een lekker buffertje voor de nacht :)

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:23
doek55 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:37:
De eerste koude test van mijn Mitsubishi SW75YAA is geslaagd. Het is hier -8°C (helaas niet kouder). Ik heb na een defrost de Ta maximaal gezet. De compressor gaat vrij snel naar 98Hz (max) en het stroomverbruik loopt langzaam op tot 2,9kW en zakt daarna wat terug. Daar lijkt bij deze temperatuur een begrenzing te liggen. De afgifte is op dat moment 8,4kW (bij Ta 34°C).
Dat 98 Hz het maximum is voor een SW75YAA klopt niet. Ik heb hier vanochtend toen ik even keek 110 Hz en 2.8 kW gezien (vlak na een defrost). Dat was bij -10 buiten. Minimum was hier -12, maar het huis is vannacht niet afgekoeld dus de WP trok het nog netjes.
Overigens vind ik al dat gepiel met instellingen helemaal niets. Ik monitor alleen. Ik heb nu een stooklijn en een thermostaat, en daar moet ie het mee doen. Heb de afgelopen weken dan ook helemaal niets aan de instellingen aangepast. Ik verwacht van een WP hetzelfde comfort als van de CV-ketel in ons oude huis. Gewoon aanzetten en niet naar omkijken.
Doordat ik een nachtverlaging toepas van slechts 0.5 graden, gaat de WP vanzelf ook 's nachts aan als het buiten kouder is. De thermostaat hangt op de overloop, waardoor die ongeveer een halve dag achter loopt in de temperatuur. Bij veel zon overdag blijft de WP overdag dan ook mooi aan, en gaat dan 's nachts uit. Als het koud is, en de WP overdag het nacht setpoint (van 20.5 graden) niet haalt, blijft ie ook 's nachts aan. Dit werkt boven verwachting goed.
Als de zon vandaag nog een beetje zijn best doet, kan het zomaar zijn dat onze WP vannacht uit blijft.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:23
Stefke schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:58:
Doen jullie hier iets aan de sneeuw op de zonnepanelen? De zon schijnt lekker nu, maar de panelen leveren niets op en de WP staat vol te blazen.
Je zit in het verkeerde topic.
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Aziraphale schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:57:
[...]

Dat is nogal een dT... Heb je daar een instelling voor aangepast? De mijne blijft namelijk braaf op een dT van 2-3.
Met Tr bedoel ik de ruimtetemperatuur. De dT van het water is ongeveer 2,5C en niet 18C ha ha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:28
overwinteraar schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:04:
[...]

LOL... hij is hier net de 41 kWh gepasseerd - voor vandaag alleen :P Gelukkig maar paar dagen per jaar dit geknooi.

Dan valt het hier nog mee, 21,7kWh en hij is afgeslagen om 11:20.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WmLcaF8GqVc0l9UNpmqRpueVFHs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HUiDNHQGtWNKPKharP3fnF7x.jpg?f=fotoalbum_large

Reken ik overigens het elec element niet mee maar die heb ik vanochtend uitgeschakeld, hij lijkt t ook prima zonder te doen.

Verwachting is dat hij vanavond pas weer aan de bak moet. Helaas heb ik nog geen buffervat, want dat zou nu wel ideaal zijn. Nu is de vloer nog buffer, en moet hij er straks hard aan trekken om het op temp te houden. Project voor dit jaar dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@Boeie @overwinteraar bijna 17 kWh op dit moment, laatste 2 dagen +/- 30kWh per dag.
Helaas geen zon in het noorden des lands. :'(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KDrBm_X8-JBfYmEfudhjxwwCBJ8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8QWo1wdjfQAjLYZgl11TLNhC.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hTaJ8K0o28G4Q33LRsTBLJGznSE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/StjA8sVUeO6dXFmlUmowod2U.jpg?f=user_large

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-09 21:12

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Grolsch schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:34:
[...]

Je hebt nog een pelletkachel, en je wist volgens mij zelf ook heel goed dat dit niet goed ging komen bij temperaturen structureel onder 0. We hebben alleen 3 jaar moeten wachten op kou als nu, maar het zal zeker niet de laatste keer zijn.

Al verwacht dat de zon vanaf morgen ook flink mee gaat helpen overdag.

Ben je nu nog van plan om hier structureel iets aan te gaan doen, of accepteer je het zoals het is :?

Verder ook respect hoor voor je logging en openheid van zaken. Je bent los van mijn eigen systeem het enigste systeem die ik live kan volgen.

Hier gaat de WP zelfs af en toe nog uit, ook zonder houtkachel.
Ik zou m'n stooklijn kunnen aanpassen, maar als de temperaturen overdag weer richting 0 gaan, ga ik de nachtverlaging weer aanzetten.
@koevlaas2 @overwinteraar @Daannn1987

Eea aangepast aan grafiek.

Dank voor al jullie complimenten hahhaha
Ga bijna blozen..
Was wel spannend, maar vind het zeker niet tegenvallen

Ip logger een voorbeeld

Structueel... tsja..
Als jullie tips hebben hahaah
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/817tZp_nZdGwq1Li8N6zF9zQws8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5wfzioGRXRhTgl1kM9la1Zeb.png?f=user_large
Het komt wel uit... Zonnepanelen op het oosten, -3 wp loopt aardig en toch terugleveren. [ incl 3 thuiswerkers :-) ]

Spouwmuren kan niets mee
afgifte al verruimd dus kan niet meer.
Glas vernieuwen kansloos. spouw wordt dan zwakke schakel
Vloeren zijn rc4

WP vergroten geen opties

Pellet iig als dit langer duurt.
Alhoewel ik me afvraag of ik echt veel kosten maak.
Mijn buurman heeft vergelijkbaar huis, [ vrijstaand zelfde bouwbesluit ] stookt gister 20m³ gas in 24 uur [ wat kost een kuub? ] 0.8x 20 €16
Ik gister 40Kwh pana en 10Kwh voor backupheater. niet te zeikerig ruim 55Kwh [ 55 x 0.25 €13.75 ]
Vandaag schat ik [ bh veel gedaan vannacht ] 40Kwh pana en 30Kwh BH = 70 x 0.25 €17.5 ]
Of mss in het ergste geval 50-50 = 100 kwh = €25

Verschil hij haalt de 21 graden ik iets minder maar toch.
En vannacht ging het wel hard, maar die zie ik morgen :-)

Dus in deze extremen, incl BH zal ik wat verliezen, maar de rest van het jaar, en vele kleintjes maken .

Eea automatiseren met domotica
Wat ik denk dat tweakes zoals de [ bijna onmogelijke maar erg ] mooie manier van @CurlyMo
Overdag oppompen en avond minderen [ als dat lukt ]

En verder jullie tips?

[ Voor 5% gewijzigd door Dylantje2 op 09-02-2021 13:59 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Dre schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:38:
[...]

Mooi zeg zo'n 7 kW warmtepomp :P Je kan nu ook LG nemen, die kakt volgens mij niet in qua vermogen.

Maarja, 99% van de tijd kan je het dus redden op een 5 kW Panasonic monoblokje. Wat voor warmtepomp zou je ook al weer moeten hebben volgens de koevlaas2 formule?
Ik kwam rond 7 uit met de formule [ 6 ], maar de 5 functioneert in deze omgeving beter en was goedkoper :-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-09 19:58
Dylantje2 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:52:
[...]

Ga bijna blozen..

Ip logger een voorbeeld

Structueel... tsja..
[Afbeelding]
Het komt wel uit... Zonnepanelen op het oosten, -3 wp loopt aardig en toch terugleveren. [ incl 3 thuiswerkers :-) ]

Spouwmuren kan niets mee
Vloeren zijn rc4

WP vergroten geen opties

Mijn buurman heeft vergelijkbaar huis, [ vrijstaand zelfde bouwbesluit ] stookt gister 20m³ gas in 24 uur [ wat kost een kuub? ] 0.8x 20 €16
Ik gister 40Kwh pana en 10Kwh voor backupheater. niet te zeikerig ruim 55Kwh [ 55 x 0.25 €13.75 ]
Vandaag schat ik [ bh veel gedaan vannacht ] 40Kwh pana en 30Kwh BH = 70 x 0.25 €17.5 ]

Dus in deze extremen, incl BH zal ik wat verliezen, maar de rest van het jaar, en vele kleintjes maken .

Wat ik denk dat tweakes zoals de [ bijna onmogelijke maar erg ] mooie manier van @CurlyMo

En verder jullie tips?
In deze dagen afstappen van WAR met buiten tempverschillen van -12 tot nu 0 graden gaat de WP te veel modulatiestappen maken en werkt die het hardst als (a) ik slaap en (b) het buiten het koudst is. Ik kies nu voor vaste water temperatuur waarbij ik overdags wat meer doen (29 graden) als het relatief warm is en rendement goed is. En in de nacht verlaag ik naar 28 of 27 graden. Precies tegenovergestelde wat de WAR zou doen. Door de massa in huis merk je er niet veel van maar de hooglast zet ik op 'warme' delen van de dag. Denk dat rendement in deze week daar hoger van wordt.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

vandermark schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:10:
[...]

In deze dagen afstappen van WAR met buiten tempverschillen van -12 tot nu 0 graden gaat de WP te veel modulatiestappen maken en werkt die het hardst als (a) ik slaap en (b) het buiten het koudst is. Ik kies nu voor vaste water temperatuur waarbij ik overdags wat meer doen (29 graden) als het relatief warm is en rendement goed is. En in de nacht verlaag ik naar 28 of 27 graden. Precies tegenovergestelde wat de WAR zou doen. Door de massa in huis merk je er niet veel van maar de hooglast zet ik op 'warme' delen van de dag. Denk dat rendement in deze week daar hoger van wordt.
Ik snap wat je zegt.
Alleen ik ben niet zover dat ik automatisch over kan schakelen van war en vaste temp jij wel?

Ik zou het hetzelfde kunnen verkrijgen als shift 5 doe.
Maar ik doe alleen stapjes met deze temp waar ik zeker van weet dat het eea blijft werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Tomexergie schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:23:
[...]

Met Tr bedoel ik de ruimtetemperatuur. De dT van het water is ongeveer 2,5C en niet 18C ha ha.
Oeps...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
Dylantje2 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:18:
[...]

Ik snap wat je zegt.
Alleen ik ben niet zover dat ik automatisch over kan schakelen van war en vaste temp jij wel?

Ik zou het hetzelfde kunnen verkrijgen als shift 5 doe.
Maar ik doe alleen stapjes met deze temp waar ik zeker van weet dat het eea blijft werken.
De overstap is 30 seconde werk toch? En dan heb je betere controle over wat de Pana doet. Met de mobiel (domoticz) pas ik nu eenvoudiger de Ta aan dan wanneer ik moet afwachten wat de WAR doet en daar met de Shift op reageren.

Ik heb alleen wel het slowstart script moeten aanpassen maar die werkt nu ook. Nu heb ik nog twee versies op github staan maar binnenkort wordt het één script die zowel met WAR als met directe temp goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:06
Even een vraagje voor de leek. Ik ben me volop aan het verdiepen in warmtepompen, kW's, SCOP's etc. Mijn huidige gasgestookte CV draait op 35 graden aanvoer en ook bij deze temperaturen werkt dat prima. De verschillende berekeningen komen uit op een gewenst vermogen van 9 kW bij -10 buiten.

Dit komt uit de gas/graaddag berekening, uit de warmteverliesberekeningen en uit de gasverbruik formules. Daarnaast komt het overeen met mijn eigen metingen van verbruik uitgezet tegen buitentemperatuur, dus dat geloof ik wel.

Nu zie ik bij alle warmtepompen wel het vermogen opgegeven bij A7/W35, maar zelden bij A-10/W35. De enige mooie grafiekjes die ik vond zijn van Vaillant (https://www.vaillant.nl/p...102020-online-1930946.pdf) en daaruit blijkt dat een WP met de aanduiding 10.5 kW bij -15 nog maar 8.4 kW levert en bij -10 maximaal 8.8 kW

Dat zou dus betekenen dat zo'n warmtepomp niet geschikt is voor mijn huidige situatie, of bekijk ik dat nu verkeerd?

En zijn er sites die dergelijke informatie per warmtepomp(merk) verzamelen of is die informatie er gewoonweg niet en is het dus een beetje een gok of je je huis nog warm krijgt bij lagere buitentemperaturen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-09 21:54
[...]

ik doe iets soortgelijks. mijn ruimtetemp gaat in de nacht iets naar beneden zodat de WP niet aanslaat. daarnaast doe ik ook een stooklijn correctie (naar beneden) in de nacht, zodat de WP minder snel aanslaat, maar ook als ie aanslaat, dat ie niet op standje maximaal gaat, maar zo rustig mogelijk gaat draaien. op de warmste momenten van de dag, doe ik het omgekeerd, dan doe ik een correctie omhoog, zodat de WP maximaal warmte in de vloer duwt. dus meeste warmte gaat de vloer is, als de COP van de WP het hoogste is. lijkt redelijk goed te werken, want ook bijv. vannacht, was de WP een uurtje of 6 uit. mijn WP is wel voldoende overgedimensioneerd, anders heb je natuurlijk te weinig vermogen.

paar facturen spelen mee:
-vloer is dik en vvw ligt diep, dus veel betonbuffer.
-mijn wp regelt op WAR, en de watertemp van het buffervat.
-kamerthermostaat bepaalt de pompen van de vloerverwarming vanaf het buffervat.
-kamerthermostaat en wp regelen los.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:54
[...]

Dit is in het geval van vloerverwarming altijd een goed idee. Je zou bijvoorbeeld een stooklijn kunnen gebruiken in combinatie met de gemiddelde buitentemperatuur van de afgelopen 24u en/of komende 24u. Dat doe ik nu een tijdje en bevalt erg goed (zelfs in combinatie met radiatoren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Heronimo schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:19:
[...]

Dit is in het geval van vloerverwarming altijd een goed idee. Je zou bijvoorbeeld een stooklijn kunnen gebruiken in combinatie met de gemiddelde buitentemperatuur van de afgelopen 24u en/of komende 24u. Dat doe ik nu een tijdje en bevalt erg goed (zelfs in combinatie met radiatoren).
Ja, 'lastige' is dat mijn stooklijn erg beperkt is. Met +1 zit ik Ta26 en met dit weer (-10) op Ta29. Het scheelt zo weinig dat ik liever handmatig af en toe wat aanpas en/of via de timer in Domoticz een nachtverlaging toepas. Door de max nu op Ta28 te zetten en die overdags ook zo te houden middel ik het mooi uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Blihi schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:58:
Even een vraagje voor de leek. Ik ben me volop aan het verdiepen in warmtepompen, kW's, SCOP's etc. Mijn huidige gasgestookte CV draait op 35 graden aanvoer en ook bij deze temperaturen werkt dat prima. De verschillende berekeningen komen uit op een gewenst vermogen van 9 kW bij -10 buiten.

Dit komt uit de gas/graaddag berekening, uit de warmteverliesberekeningen en uit de gasverbruik formules. Daarnaast komt het overeen met mijn eigen metingen van verbruik uitgezet tegen buitentemperatuur, dus dat geloof ik wel.

Nu zie ik bij alle warmtepompen wel het vermogen opgegeven bij A7/W35, maar zelden bij A-10/W35. De enige mooie grafiekjes die ik vond zijn van Vaillant (https://www.vaillant.nl/p...102020-online-1930946.pdf) en daaruit blijkt dat een WP met de aanduiding 10.5 kW bij -15 nog maar 8.4 kW levert en bij -10 maximaal 8.8 kW

Dat zou dus betekenen dat zo'n warmtepomp niet geschikt is voor mijn huidige situatie, of bekijk ik dat nu verkeerd?

En zijn er sites die dergelijke informatie per warmtepomp(merk) verzamelen of is die informatie er gewoonweg niet en is het dus een beetje een gok of je je huis nog warm krijgt bij lagere buitentemperaturen.
Meestal is die data wel te vinden in de installatie handleiding. Iets zoals onderstaande is bijvoorbeeld bij mijn warmtepomp. Je ziet dat deze tot -15 bij een aanvoer van 35 nog 5kW doet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xVNTcbnsv6oUdkKx96VnsYjtg0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tNJnlF706OpV7NVDymGT1kjh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
vandermark schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:21:
[...]

Ja, 'lastige' is dat mijn stooklijn erg beperkt is. Met +1 zit ik Ta26 en met dit weer (-10) op Ta29. Het scheelt zo weinig dat ik liever handmatig af en toe wat aanpas en/of via de timer in Domoticz een nachtverlaging toepas. Door de max nu op Ta28 te zetten en die overdags ook zo te houden middel ik het mooi uit.
Heb jij even geluk met zoveel afgifte in verhouding tot je warmteverlies. Maar dan zou ik dus al helemaal nooit meer WAR gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Heronimo schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:23:
[...]

Heb jij even geluk met zoveel afgifte in verhouding tot je warmteverlies. Maar dan zou ik dus al helemaal nooit meer WAR gebruiken.
Dat is de conclusie die ik ook al heb getrokken. >90% van de tijd op Ta26 draaien en wanneer te warm zet thermostaat de Pana uit en weer aan. In koude dagen naar Ta27 en in extreme weken zoals dit naar Ta28...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
vandermark schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:26:
[...]

Dat is de conclusie die ik ook al heb getrokken. >90% van de tijd op Ta26 draaien en wanneer te warm zet thermostaat de Pana uit en weer aan. In koude dagen naar Ta27 en in extreme weken zoals dit naar Ta28...
Als je toch nog wil automatiseren zou je bijvoorbeeld data van OpenWeatherMap kunnen pakken (https://openweathermap.org/api/one-call-api) voor de komende 24u en dan op basis van dat gemiddelde bepalen of je in het 26, 27 of 28 graden bakje zit. Daarnaast zou je nog klein beetje kunnen spelen met een +1 overdag en -1 in de nacht om nog meer te bufferen in de gunstigste uurtjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
Heronimo schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:29:
[...]

Als je toch nog wil automatiseren zou je bijvoorbeeld data van OpenWeatherMap kunnen pakken (https://openweathermap.org/api/one-call-api) voor de komende 24u en dan op basis van dat gemiddelde bepalen of je in het 26, 27 of 28 graden bakje zit. Daarnaast zou je nog klein beetje kunnen spelen met een +1 overdag en -1 in de nacht om nog meer te bufferen in de gunstigste uurtjes.
Die -1 's nachts heb ik al in Domoticz timers staan. Zeker met de zon komende dagen kan dat prima. Die weersverwachting kan, maar voorlopig houd ik zelf weer in de gaten en regel ik het zelf. Is allemaal nog te nieuw om het zo van me af te kunnen laten gaan O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-09 21:04
Heronimo schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:29:
[...]

Of opknippen in stukken van 6 uur (gemiddelde) en daarop T bepalen. Pak je het nacht/dag verschil vanzelf

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 16:50
[...]

In plaats van dit via handwerk of gescript te regelen, is het dan toch ook gewoon een (tamelijk vlakke) stooklijn? Iets van 28@-10 en 26@+2 bijvoorbeeld. Dan is het nog een beetje onafhankelijk (voor als je er een paar dagen niet bent) en kan je het altijd zelf/gescript nog bijsturen.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
MarFan schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:32:
[...]

Of opknippen in stukken van 6 uur (gemiddelde) en daarop T bepalen. Pak je het nacht/dag verschil vanzelf
Eigenlijk wil je, als je genoeg kan bufferen, het omgekeerde profiel draaien van de buitentemperatuur. Dus op een laag pitje als het koud is en harder als het warmer is. En dat dan binnen de grenzen van wat comfortabel is :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
sjimmie schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:33:
[...]

In plaats van dit via handwerk of gescript te regelen, is het dan toch ook gewoon een (tamelijk vlakke) stooklijn? Iets van 28@-10 en 26@+2 bijvoorbeeld. Dan is het nog een beetje onafhankelijk (voor als je er een paar dagen niet bent) en kan je het altijd zelf/gescript nog bijsturen.
Nee, omdat ik precies tegen de stooklijn in wil gaan: In de nacht met buiten lager dan -10 niet te hard gaan maar op Ta27. Overdags als het stuk warmer is en ik ook actief ben wil ik op Ta28 draaien en beter rendement hebben. Huis is goed geïsoleerd en dikke vloer houdt genoeg warmte vast.
Heronimo schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:34:
[...]

Eigenlijk wil je, als je genoeg kan bufferen, het omgekeerde profiel draaien van de buitentemperatuur. Dus op een laag pitje als het koud is en harder als het warmer is. En dat dan binnen de grenzen van wat comfortabel is :+
Ja, precies dit.

[ Voor 20% gewijzigd door vandermark op 09-02-2021 15:35 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• koevlaas2
Een 2e vrouw, dat is weer 100W extra warmte, kan nog afwassen en koken ook :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij mij staat de WP al sinds vanochtend 08.30 uit..... Woonkamer nog steeds 21,7 graden.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Grolsch schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:40:
Bij mij staat de WP al sinds vanochtend 08.30 uit..... Woonkamer nog steeds 21,7 graden.
Heb je dan niet een enorm afgekoelde vloer als je weer gaat stoken, met dus een turbo vermogensvraag tot gevolg? Dat is wat er bij mij gebeurt als ik hem laat afslaan op ruimtetemp..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Heronimo schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:21:
[...]

Meestal is die data wel te vinden in de installatie handleiding. Iets zoals onderstaande is bijvoorbeeld bij mijn warmtepomp. Je ziet dat deze tot -15 bij een aanvoer van 35 nog 5kW doet.
[Afbeelding]
Thanks! Dit is een Panasonic zo te zien. Die worden vaak genoemd als een merk waarbij dit probleem minder speelt. Ook lagere vermogens hebben hier minder last van, maar met 5 kW ga ik het huis helaas niet warm krijgen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
vandermark schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:35:
[...]

Nee, omdat ik precies tegen de stooklijn in wil gaan: In de nacht met buiten lager dan -10 niet te hard gaan maar op Ta27. Overdags als het stuk warmer is en ik ook actief ben wil ik op Ta28 draaien en beter rendement hebben. Huis is goed geïsoleerd en dikke vloer houdt genoeg warmte vast.
[...]

Ja, precies dit.
dan kan je toch een omgekeerde stooklijn gebruiken?
moet je alleen zorgen dat de WP (door bijv. nachtverlaging) juist niet aanspring in de nacht

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Japie.G schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:43:
[...]

Heb je dan niet een enorm afgekoelde vloer als je weer gaat stoken, met dus een turbo vermogensvraag tot gevolg? Dat is wat er bij mij gebeurt als ik hem laat afslaan op ruimtetemp..
Nee, dat is pas echt merkbaar als de WP langer dan 24 uur uit is geweest, die vloer is zo dik / massaal, je hebt echt nauwelijks / niet in de gaten dat de WP 12 uur uit is.

Wat ik wel jammer vind is dat ik dus zo bij 24*7 stoken 's nachts ga verwarmen als het -12 is, en overdag bij -2 staat hij uit....

Misschien toch de nachtverlaging weer invoeren 8) Maar of dat verstandig is bij voorspellingen richting de -15 vraag ik mij af >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Grolsch schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:46:
[...]

Nee, dat is pas echt merkbaar als de WP langer dan 24 uur uit is geweest, die vloer is zo dik / massaal, je hebt echt nauwelijks / niet in de gaten dat de WP 12 uur uit is.

Wat ik wel jammer vind is dat ik dus zo bij 24*7 stoken 's nachts ga verwarmen als het -12 is, en overdag bij -2 staat hij uit....

Misschien toch de nachtverlaging weer invoeren 8) Maar of dat verstandig is bij voorspellingen richting de -15 vraag ik mij af >:)
Gok dat die -15 opgevolgd word door een zonnige dag. Kleine nachtverlaging ga je waarschijnlijk geen last van hebben in jouw geval als hij nu nog steeds 1/3 van de tijd uit staat.

[ Voor 3% gewijzigd door Heronimo op 09-02-2021 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heronimo schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:49:
[...]

Gok dat die -15 opgevolgd word door een zonnige dag. Kleine nachtverlaging ga je waarschijnlijk geen last van hebben in jouw geval als hij nu nog steeds 1/3 van de tijd uit staat.
Wel als de WP vanochtend vanaf 08.30 heeft uit gestaan, dat zou een nachtverlaging van 25,5 uur lang zijn, en dat gaat lastig worden. Misschien vanavond toch ff kleine slinger geven, en dan vanaf 23:00 nachtverlaging toe passen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
Grolsch schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:53:
[...]

Wel als de WP vanochtend vanaf 08.30 heeft uit gestaan, dat zou een nachtverlaging van 25,5 uur lang zijn, en dat gaat lastig worden. Misschien vanavond toch ff kleine slinger geven, en dan vanaf 23:00 nachtverlaging toe passen
Dan slaat hij in de nacht toch wel aan als hij te hard weg zakt. Of betekend nachtverlaging in jouw geval 's nachts uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Heronimo schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:55:
[...]

Dan slaat hij in de nacht toch wel aan als hij te hard weg zakt. Of betekend nachtverlaging in jouw geval 's nachts uit?
Nee, 1 graad nachtverlaging, dat is nog wel een goede tip, ik ben eruit, ik ga weer nachtverlaging toepassen :P

Morgen overdag is het helemaal net zo heel koud (-2 ofzo) met zon, en anders gaat de houtkachel aan.

Kvind het doodzonde om 's nachts te gaan stoken en overdag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Japie.G schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:43:
[...]

Dit hangt ook heel erg van je dekvloer af. Een cementdekvloer warmt heel langzaam op (en koelt dus ook heel traag weer af). Een zwevend gegoten anhydriet dekvloer op isolatieplaten reageert veel sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-09 21:35
xoror schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:17:
[...]

Dat zijn 2 "Verschillende units" ? Een is zubadan en de andere de power inverter.
Overigens, zit er in de 7.5 ecodan toch ook back up element? Voor z'n weekje per jaar even bijschakelen is toch geen issue?
Dit is een power inverter op R410a t.o.v. een nieuwe R32 unit. De binnenunit van beide buitenunits kun je laten uitvoeren in FTC6 versie. Dus ja de R32 is weer een doorontwikkelde versie.

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
[...]

Ga bijna blozen..

Ip logger een voorbeeld

Structueel... tsja..
[Afbeelding]

Spouwmuren kan niets mee
Vloeren zijn rc4

WP vergroten geen opties

En verder jullie tips?
Ik zou gewoon een doorstroom verwarmer maken van 6 kW en die mooi over de fasen verdelen 3×2 en dan ben je voor 100 euro klaar of minder.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:15:
[...]

Hij zou er een 5KW WP bij naast kunnen zetten in in cascade draaien.
Hij zou z'n WP kunnen vervangen door een zwaardere variant, maar dat zou dan haast een 9KW moeten worden als ik z'n logging nu zie.

Heaters en/of IR panelen kan ook, of een pelletkachel die hij nu al heeft.

het gaat natuurlijk maar om een aantal dagen, tot max een aantal weken per jaar, maar toch, je moet er wel iets mee. Bij 19 graden ruimtetemperatuur had ik buiten naast de konijnen geslapen 8)
@Dylantje2 pleurt er maar een airco bij, die verwarmd als een dolle en kan nog koelen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

koevlaas2 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:27:
[...]

@Dylantje2 pleurt er maar een airco bij, die verwarmd als een dolle en kan nog koelen ook.
Das er 1 waar ik tzt ook aan zat te denken.
Een WP Airco.. alleen die lelijke kasten.. en een fancoil :X

En die doorstroom verwarmer... zet je die gewoon tussen een leiding?
https://www.google.com/se...=852#imgrc=A2icP5hDm8ad0M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ondertussen staat ie bij mij ook aan :) Vanochtend defrost gezien, dat was wel leuk om te zien.

Even iets anders tussendoor. Hoe doen jullie dat met Kalk en een boiler? Heeft iedereen een water ontharder?

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:06
Blihi schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:44:
[...]

Thanks! Dit is een Panasonic zo te zien. Die worden vaak genoemd als een merk waarbij dit probleem minder speelt. Ook lagere vermogens hebben hier minder last van, maar met 5 kW ga ik het huis helaas niet warm krijgen.
Hier zal vast wel iets tussen staan met voldoende vermogen:
https://library.mitsubish...abook_R32_2020#page-60-61

En anders wel in de 2019 produktlijn:
https://library.mitsubish..._Databook_2019#page-98-99

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
[...]

Je kan ook je kamerthermostaat 1 of 2 graden lager zetten als je gaat slapen. Dan wordt je water temperatuur ook lager als je 100% war regels. Bij mijn als ik 1 graad lager zet maakt hij mijn water ook 1 graad minder warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
Adriaan71 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:06:
[...]

Je kan ook je kamerthermostaat 1 of 2 graden lager zetten als je gaat slapen. Dan wordt je water temperatuur ook lager als je 100% war regels. Bij mijn als ik 1 graad lager zet maakt hij mijn water ook 1 graad minder warm.
Nee, zo werkt het bij mij niet. WAR is bij mij enkel door buiten temp beinvloed. Thermostaat kan schakelen aan/uit of T-shiften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Adriaan71 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:06:
[...]

100pct WAR gebruikt geen thermostaat. Je bedoelt denk ik gewoon een + of - op de stooklijn? Of bestaat er ook een 100pct WAR methode Met thermostaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
vandermark schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:08:
[...]

Nee, zo werkt het bij mij niet. WAR is bij mij enkel door buiten temp beinvloed. Thermostaat kan schakelen aan/uit of T-shiften.
Dat jammer. Als ik mijn kamerthermostaat 1 graad hoger zet schrijft mijn stooktabel parallel mee 1 graad water temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Adriaan71 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:10:
[...]

Dat jammer. Als ik mijn kamerthermostaat 1 graad hoger zet schrijft mijn stooktabel parallel mee 1 graad water temperatuur.
Dat zou bij mij niet werken. Mijn WAR stooklijn varieert van 26 tot max 29 graden. Eén stap daarin heeft veel te veel invloed. Even binnen een graad omhoog --> Ta aanvoer één omhoog zou echt niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Japie.G schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:09:
[...]

100pct WAR gebruikt geen thermostaat. Je bedoelt denk ik gewoon een + of - op de stooklijn? Of bestaat er ook een 100pct WAR methode Met thermostaat..
Nee , Als ik mijn thermostaat hoger zet schuift mijn stooktabel parallel mee van de ingestelde waarde. Dus als ik bv bij 21 graden TA van 30 hebt en ik zet mijn thermostaat 1 graad hoger wordt mijn TA 31 op dat moment. Gaat het hard afkoelen schuift de TA ook uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
Dylantje2 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:35:
[...]

Das er 1 waar ik tzt ook aan zat te denken.
Een WP Airco.. alleen die lelijke kasten.. en een fancoil :X

En die doorstroom verwarmer... zet je die gewoon tussen een leiding?
https://www.google.com/se...=852#imgrc=A2icP5hDm8ad0M
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oBwEurGEBUyDrCnotps-7fvhX_w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j0ZTTYHW49rCVl0cjPB9JCPd.jpg?f=fotoalbum_large

Er zijn ook modellen zoals ik op zolder heb in plaats van zo'n ding aan het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Ideaal als je zo kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Bo0bz schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:14:
[...]

Er zijn ook modellen zoals ik op zolder heb in plaats van zo'n ding aan het plafond.
Die zijn wel misdadig duur tov wandmodellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
koevlaas2 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:18:
[...]

Ideaal als je zo kan draaien.
ja prachtig, maar wel bizar dat Tb -10 en +10 op te lossen is met slechts een ta verhoging van 1 of 2 graden.
hoeveel is het warmteverlies van je woning dan? kan toch nooit veel zijn..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Baapje327 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:25:
[...]

ja prachtig, maar wel bizar dat Tb -10 en +10 op te lossen is met slechts een ta verhoging van 1 of 2 graden.
Vanaf +4 staat de WP ook helft van de tijd uit. Dus die Ta26 is niet helemaal het uiteinde van de range. Pas vanaf een graad of 1 moet k continu op Ta26 draaien. Dus het is vanaf -10 tot 1. En gemiddeld is het ook nooit -10 op een dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:28
Baapje327 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:25:
[...]

Zelfde hier met nieuwbouwwoning 2020. Stooklijn momenteel van 25@15 // 28@-10.

Als je er over nadenkt best bijzonder.

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Mortel schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:50:
[...]

Lukt dat goed met Taanvoer 25? Bij mij gaat ie na poosje toch naar de 26 omdat minimum afgifte met 25 meestal niet gehaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Adriaan71 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:12:
[...]

Nee , Als ik mijn thermostaat hoger zet schuift mijn stooktabel parallel mee van de ingestelde waarde. Dus als ik bv bij 21 graden TA van 30 hebt en ik zet mijn thermostaat 1 graad hoger wordt mijn TA 31 op dat moment. Gaat het hard afkoelen schuift de TA ook uiteraard.
Ik weet het merk WP dat je hebt niet, maar bij de meeste van jouw kaliber kan je ook de mate van invloed op de stooklijn door de thermostaat aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-09 08:32
never mind...

[ Voor 97% gewijzigd door format5 op 09-02-2021 18:01 ]

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortel
vandermark schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:53:
[...]

Lukt dat goed met Taanvoer 25? Bij mij gaat ie na poosje toch naar de 26 omdat minimum afgifte met 25 meestal niet gehaald wordt.
Laagst mogelijke Ta is bij mij 24.75 graden. Maar is nog niet gecalibreerd. Dus eigenlijk weet ik het nog niet helemaal zeker. Binnenkort de heishamon aan trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
koevlaas2 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:59:
[...]

Ik weet het merk WP dat je hebt niet, maar bij de meeste van jouw kaliber kan je ook de mate van invloed op de stooklijn door de thermostaat aanpassen.
Heb een Vaillant Arotherm split 7kw. Draai op stooktabel 0.2. Ta nu 29 graden. Als ik stooktabel op 0.25 zet is bij de zelfde temperatuur draait ie Ta 31. Die verschuift 2 graden per 0,5 verschuiving stooktabel.

Kamerthermostaat is ingesteld op 21 graden. Zet ik deze 0,5 graad hoger verschuift de stooktabel ook 1 graad bij de zelfde buiten temperatuur. Dus dan Ta30

Verder schuift de TA uiteraard ook nog met verandering buitentemperatuur.

Kan ook nog adaptieve stooklijn instellen. Vind ik zelf met koud weer te snel omhoog gaan. Is leuk voor het voorjaar dat hij zelf sneller afschaalt kwa Ta.

Maar voor en najaar ga ik ook weer met nachtverlaging werken. Nu draai ik 24/7 War. Vind een constante vloer op temperatuur wel lekker in de winter.

Verder moduleert hij van 100% tot 30% wat hij allemaal zelf regelt uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
koevlaas2 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:23:
[...]

Die zijn wel misdadig duur tov wandmodellen.
Goedkoop zijn ze inderdaad niet maar soms wel de mooiste oplossing. Nu lopen de leidingen direct achter de unit door het knieschot naar buiten. Zou overigens nooit gaan voor L/L in het hele huis. Met name in defrosts merk ik toch een koude vlaag uit de unit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
Bo0bz schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 18:42:
[...]

Goedkoop zijn ze inderdaad niet maar soms wel de mooiste oplossing. Nu lopen de leidingen direct achter de unit door het knieschot naar buiten. Zou overigens nooit gaan voor L/L in het hele huis. Met name in defrosts merk ik toch een koude vlaag uit de unit komen.
Mijn mitsubishi stopt gewoon met blazen totdat de lucht weer warm genoeg is. Wat voor 1 heb jij dan?

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

overwinteraar schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 07:31:
[...]

Loria is nog steeds present. Vannacht tussen -11 en -6,5 geweest, nu -6 hier.

@Rol-Co Vannacht op pomp stand 1 (flow 15 l/m) gedraaid, maakt hier weinig uit voor defrosts, nog steeds 1 per 45 tot 60 min. :P

Ta even op 42,5 geweest, verder rond 39. dT tijdje rond 10 graden gehad, afgifte rond 10,5 kW (obv flow).

Was vanmorgen 20,1 in woonkamer volgens HCTM, 19 volgens weerstation. Flow net verhoogd naar ca 20,5 l/m (stand 2), kijken of dat nog helpt. Pelletkachel net ook even aangeslingerd. Loria heeft er tot nu toe al 28 kWh doorgejast, incl 7,5 CV element :S
Zal te maken hebben met je hoge Ta, de wp zal niet op zijn laagst draaien denk ik.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
Felicia schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 19:02:
[...]

Mijn mitsubishi stopt gewoon met blazen totdat de lucht weer warm genoeg is. Wat voor 1 heb jij dan?
Ik heb de Atlantic Fujitsu AGYG09LVCA. Het is echt even een vlaag niet de gehele defrost gelukkig! Het is echt totaal anders verwarmen dan met m'n Loria icm VV. Heb toch een duidelijke voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 30-09 14:08
Ik check af en toe mijn warmtepomp, en zie soms opmerkingen dat de warmtepomp rond de designopwekking zit.

Afgelopen zondag draaide mijn wp veel tussen de 65 tot 85 Hz. verbuik dan tussen de 800 en 1800 watt.

Mijn huis bleef keurig op temp. huiskamer 22 graden en bovenverdieping 20 - 20.5 graden.

Elke keer als ik de pana even check, zie ik zelden een opwekking boven de 2,5 kW. maar dus wel de compressor op vrij hoge frequentie.

Betekend dit dat hij het dan niet of nauwelijks trekt? of dat hij niet meer nodig heeft? maar waarom dan zon hoge frequentie? Je zou verwachten met het weer van afgelopen zondag dat hij sowieso die 4,5- 5kW moet opwekken om het water op temp te houden.

WAR regeling zonder thermostaat. bij -15: 34 graden bij 15: 23 graden water.

[ Voor 8% gewijzigd door Herkz op 09-02-2021 19:33 ]

Gasloos sinds 2020.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Adriaan71 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 18:25:
[...]

Heb een Vaillant Arotherm split 7kw. Draai op stooktabel 0.2. Ta nu 29 graden. Als ik stooktabel op 0.25 zet is bij de zelfde temperatuur draait ie Ta 31. Die verschuift 2 graden per 0,5 verschuiving stooktabel.

Kamerthermostaat is ingesteld op 21 graden. Zet ik deze 0,5 graad hoger verschuift de stooktabel ook 1 graad bij de zelfde buiten temperatuur. Dus dan Ta30

Verder schuift de TA uiteraard ook nog met verandering buitentemperatuur.

Kan ook nog adaptieve stooklijn instellen. Vind ik zelf met koud weer te snel omhoog gaan. Is leuk voor het voorjaar dat hij zelf sneller afschaalt kwa Ta.

Maar voor en najaar ga ik ook weer met nachtverlaging werken. Nu draai ik 24/7 War. Vind een constante vloer op temperatuur wel lekker in de winter.

Verder moduleert hij van 100% tot 30% wat hij allemaal zelf regelt uiteraard.
Maar hij is wel lekker stil 🤩.
Tja, de ideale warmtepomp bestaat niet, allemaal hebben ze 1 of meerdere nadelen, aan jou de taak het maximale naar jouw wens eruit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 01:39:
Lijkt er op alsof er weer nieuwe type ecodans zijn (R32). Hier vergelijk van 2 modellen, ze lijken iets andere cop te hebben (soms beter soms slechter), een stuk verder terug te kunnen moduleren (bij 12 graden 3,1kw vs. 4,1kw) en iets meer capaciteit te hebben als het echt koud wordt (9 vs 8.8 kw bij -15 graden). Iemand nog andere verschillen gezien of bekend met dit nieuwe model?

Heb in de planning om een cilinder ERST30C-VM2ED (300 liter) aan een PUD-SHWM100YAA (3-fase 10kw). Momenteel heb ik de 7kw zonder de cilinder maar gezien er nu een boilervat van 300L aan komt en de 7kw net aan genoeg was wil ik de nieuwe installatie een upgrade geven (hij moet immers ruimteverwarmen en de boiler voor gezin van 5 pers). Ik twijfel echter omdat ik denk dat afgifte geen probleem is bij onze woning ivm 3km/275m3 vloerverwarming maar deze nieuwe unit wel slechter presteert op minimale capaciteit bij hogere temps... dat zou een lagere scop zijn per einde van het jaar?

gedachtes?

Hier het databook van 2020 van mitsubishi voor diegene die hem nog niet gevonden hadden: https://www.mitsubishi-le...W_DATABOOK_R32_Vol5.3.pdf

[Afbeelding]
Een pud kan niet koelen, de suz wel maar die zijn te licht voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Bo0bz schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 18:42:
[...]

Ik heb weleens bij een semi doe het zelver een wandunit op middelhoogte gehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desert spider
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-09 21:05
LittleTycoon schreef op maandag 8 februari 2021 @ 20:54:
[...]

Je krijgt een probleem als die 15 graden niet wordt gehaald. WP stopt dan toch met defrost na iets langere wachttijd en gaat weer aan de slag, met eigenlijk dan nog niet goed ontdooide verdamper. Dan loop je risico in een vicueze cirkel te komen met volgende mislukte defrosts tot de lage druk onder de kritische grens komt. Dan krijg je eerst jouw alarm, gebeurt dit te vaak komt drukschakelaar alarm = expert inschakelen nodig.
Wat ik de laatste 24h zie is dat de defrosts in de nacht de Ta netjes onder de 20 graden komt, en de verdamper ergens blijft steken tussen de 12 en 15 graden. Overdag lijkt de Ta nooit onder de Tr te komen tijdens de defrost en duren ook zeer kort (1 min). Alsof besloten wordt dat een defrost toch niet nodig is.

Ik blijf het monitoren, en ga Nibe inschakelen als het problemen blijft geven. Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Mortel schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 17:50:
[...]

en hoeveel KWH warmte pomp je dan je huis in op dit soort dagen?
lage Ta is natuurlijk niet heel raar, als je weinig warmteverlies hebt.

stoken jullie nog met 15 graden buitentemp dan? ik draai dan op mn zonnecollectoren en staat de wp stil, maar dat is natuurlijk nog steeds wel verwarming, 17 of 18 graden dan is t meestal op klaar. (21 graden binnentemp meestal hier).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:12

JT

VETAK y0

jerh schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:40:
[...]

Ik denk dat verkeerde zuinigheid is. Stel het vriest nog een week fors en een week matig. Dan bespaar je wellicht 150 kWh of 300 kWh voor mijn part. Omgerekend in euros: 150 x 0.22 of 300 x 0.22. Pak hem beet maximaal 70 euro.

Lijkt me handig om je daarin op een ander tijdstip te verdiepen, dan op dit moment, met het risico dat je een (te) koud huis krijgt.

Met een gasketel had je er een fors aantal kuubs doorheen gejaagd en er waarschijnlijk niet om bekommerd.
Dat laatste niet persé maar ik snap je punt :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:12

JT

VETAK y0

Andrehj schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:20:
[...]

Begin even met wat data te plaatsen zodat we een idee kunnen vormen of je verbruik normaal is.
Ter vergelijking: Wij hebben een goed geisoleerde woning (rondom Rc6), 1200 m3 (incl garage), WTW en triple glas en gisteren in de Ecodan 75YAA 31 kWh verbruikt. Zal vandaag wel rond de 40 eindigen.
Vanwege ons grote afgifteoppervlak kunnen we met een lage Ta draaien. Vandaag bij -6°C een Ta van 27 en een Tr van 22 graden.
Om te kunnen beoordelen of jouw (hoge) verbruik normaal is, moet je even de volgende data posten:
  • Welk type Ecodan heb je precies?
  • Wat staat er in je EPC berekening over het warmteverlies (of in je warmteverliesberekening)?
  • Hoeveel m3 is je woning?
  • Welk isolatieniveau?
  • Triple glas?
  • WTW?
  • Wat voor afgiftesysteem heb je? (Radiatoren / vloerwarming / hoeveel zones / m per zone / HoH afstand)
  • Hoe meet je het stroomverbruik?
  • Klopt dat met je slimme meter (trek daar even 10 a 15 kWh vanaf voor je normale verbruik)?
  • Welke Tr, Ta en flow heb je?
  • Hoe regelt je WP (RAR of WAR)?
Zeau, moet me even over een aantal dingen gaan inlezen hoor :P (Tr, Ta, flow, RAR, WAR, HoH hoogte) :P Kom erop terug.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
[...]

Ga bijna blozen..

Ip logger een voorbeeld

Structueel... tsja..
[Afbeelding]

Spouwmuren kan niets mee
Vloeren zijn rc4

WP vergroten geen opties

En verder jullie tips?
Dakisolatie nog iets aan te doen?

Dat is hier iig nog grote winstpakker. Maar ja... jaren 70... met stramit in kapconstructie. Dat is voor een ander topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
Rol-Co schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 19:28:
[...]

Zal te maken hebben met je hoge Ta, de wp zal niet op zijn laagst draaien denk ik.
Qua flow wel, zakt bij lagere Ta niet echt/veel terug. Als minder vraag is, dan zakt eerder de Ta. Met 10 groepen van gemiddeld 80 meter, 1 groep van meter of 25, 5 Jaga's en 2 grote radiatoren mag ie ook wel een beetje flow hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 23:15

fmb

Toch in deze vorstperiode kijken of ik het aantal defrosts wat omlaag krijg. Daarmee wordt de hoeveelheid geluid hopelijk ook iets minder. Ga vannacht van 23:00 - 7:00 ook de stille modus aanzetten.

Stooklijn net ook aangepast van 35 / 0,5 (dat is Ta 35 bij -10 graden en Ta 20 bij 20 graden) in 29 / 0,3 (dat is Ta 29 bij -10 graden en Ta 20 bij 20 graden).

Eens kijken wat dat doet.

NB: betreft een Remeha Elga Ace 6kW (zal het eens in mijn handtekening zetten)

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortel
Baapje327 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 20:23:
[...]

en hoeveel KWH warmte pomp je dan je huis in op dit soort dagen?
lage Ta is natuurlijk niet heel raar, als je weinig warmteverlies hebt.

stoken jullie nog met 15 graden buitentemp dan? ik draai dan op mn zonnecollectoren en staat de wp stil, maar dat is natuurlijk nog steeds wel verwarming, 17 of 18 graden dan is t meestal op klaar. (21 graden binnentemp meestal hier).
Vandaag 44 kWh opwekking. Gisteren 51 kWh. De zon heeft vandaag aardig mee geholpen.
Betreft een hoekwoning met momenteel 80m2 vloerverwarming die open staat.

Hoe het met het warmer wordende voorjaar gaat verlopen weet ik niet. Ik woon er pas in september in en ben er pas eind november mee gaan spelen. Ik heb tot nu toe alleen maar koude tijden gekend.

Bij 18 graden buiten gaat die uit. Nu draai ik 24/7 war. Tegen die tijd waarschijn i.c.m. kamer thermostaat om oververhitting te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
Mortel schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 21:37:
[...]

Vandaag 44 kWh opwekking. Gisteren 51 kWh. De zon heeft vandaag aardig mee geholpen.
Betreft een hoekwoning met momenteel 80m2 vloerverwarming die open staat.

Hoe het met het warmer wordende voorjaar gaat verlopen weet ik niet. Ik woon er pas in september in en ben er pas eind november mee gaan spelen. Ik heb tot nu toe alleen maar koude tijden gekend.

Bij 18 graden buiten gaat die uit. Nu draai ik 24/7 war. Tegen die tijd waarschijn i.c.m. kamer thermostaat om oververhitting te voorkomen.
zo dat ik niet zo veel inderdaad opwekking inderdaad, gezien het weer. ik zal maar vast gaan nadenken over die kamerthermostaat, want in het voorjaar is het warmer dan in het najaar, dus ga je denk ik eerder moeten stoppen met stoken. maar is natuurlijk ook huis afhankelijk.

wel leuk speelgoed iig :)

Pagina: 1 ... 69 ... 128 Laatste

Dit topic is gesloten.