of de krimp komt is echt nog maar de vraag. De manier van handhaven op schiphol op basis van geluidsmeet punten is los gelaten. Hiervoor is inruil gekomen een aanpak van preferend baan gebruik.eric.1 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:17:
[...]
Maar, dat krimpplan was niet zozeer een duurzaamheidsmaatregel? Dat ging voornamelijk over de geluidshinder voor de omgeving als ik me niet vergis. Tevens komt de krimp er toch wel, alleen moeten de juiste procedures gevolgd worden - wat nu voor het gemak is overgeslagen en waar nu de internationale partijen over vallen. Gewoon weer eens onrealistisch uitgewerkt.
Het grote probleem is dat nu op basis van de meetpunten en de toegewezen geluidsruimte per meetpunt er een aantal meetpunten stelselmatig overbelast worden. Er zijn echter ook heel veel meetpunten waarvan de ruimte niet benut wordt.
Schiphol kan dus binnen de geluidsruimte blijven door juist minder preferente banen weer vaker te gebruiken (ipv polderbaan/kaagbaan). Hierdoor de geluidsruimte van de onderbenutte meetpunten op te gebruiken met alle negatieve gevolgen van dien.
Belangrijk is om de meetpunten opnieuw te eiken en hier een gepast geluidsniveau aan te hangen. Hierop kun je vervolgens gaan handhaven en dus ook eventueel krimp afdwingen.
En inderdaad, het gaat hier vooral om overlast en niet zo zeer om klimaat. Want zoals ik in mijn vorige post aangaf kan het sturen op vliegbewegingen juist een averechts effect hebben op CO2 uitstoot en mogelijk zelfs ook overlast.
De Nederlandse politiek lijkt zijn hand te overspelen in de verkiezingsprogramma's van de mate waarin ze invloed hebben op krimpen van de luchtvaart in Nederland. We zijn onderdeel van de EU en dit is een internationale business. een gelijkspeelveld is belangrijk ook om overloop naar buurlanden te voorkomen met nóg meer klimaat schade tot gevolg.
Waar hebben we dan wél invloed op als NL politiek? bijvoorbeeld openingstijden van het vliegveld. Een nachtsluiting zal de EU nooit gaan tegenhouden.
laten we vooral dan zorgen dat binnen de EU het belasten van de luchtvaart eerlijk en Europees centraal geregeld gaat worden. Maar hier zijn de landelijke verkiezingen niet perse voor.