Naalroc schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:25:
Zoals je kunt verwachten worden de 2 stings gevormd door 2 velden van 7 breed en 2 hoog, in landscape, boven elkaar.
Ik heb ze nu op A en B zitten, maar in de winter zal het onderste vlak weinig of geen zon krijgen door het nieuwe gebouw van de buren, dat hoger is dan mijn schuur. Maar omdat de winter toch al weinig opbrengst heeft, heb ik me daar minder druk om gemaakt. Ik weet niet of dan nog van invloed is, als ik deze beide strings op "A" zet, want de onderste van de 2 strings zal misschien niet eens opstarten op een donkere dag? En zit dat de opbrengst van de bovenste dan in de weg?
ik begreep dat het een SMA 8.0 is. (er zijn wat verschillende versies geweest van dit model, dus geef geen uitsluitsel.)
als ik het goed heb kan die 30A aan Maximale kortsluitstroom aan op de ingang A (mpp1).
dan zou ik denken, daar kunnen dus de 2x14x3??Wp panelen gewoon op mmp1 worden aangesloten.
(check dit zelf even, of overleg, ben er niet te diep ingedoken.

)
schadefix gaat hier wel iets van problemen mee hebben.
maar dat is geen enkele ramp, omdat 2 stringen parallel op 1 mpp ook al een soort van schadefix is.
(en de rest komt ook wel goed dat lost schadefix weer op, hoef je niet bang voor te zijn.

)
alleen 8 panelen op ingang B, nee dat is niet echt tof.
je wil wel de 260V van het mpp bereik halen, dus hier liever een paar panelen extra, en dan is het oke.
(oke er is wel marge, maar balanceer niet op marges, verder geen breek punt als het perse moet.)
uiteindelijk, PV panelen zijn nu zo goedkoop.
wat boeit de schaduw dan nog.
dus denk ook niet te moeilijk dit kan zonder al te veel problemen.
maar ben er echt niet te diep ingedoken, zoek even uit of je 2 stringen parallel met jouw panelen wel kunt maken.
ook niet bang zijn om te onderdimensioneren.
ik zou er geen probleem mee hebben om er 3x14x3??Wp aan die omvormer te hangen.
(of zelfs 3x18x3??Wp)
Houtkern schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:49:
[...]
Toch nog ff doorvragen. Heb ook even gespeeld met sunnyweb. Bij 3fasen wordt de omvormer beter benut en dat levert iets meer kwh per kwp op. maar 3fasen omvormer kost ook meer.
Is er een verplichting om een 3fasen omvormer te gebruiken en zoja vanaf welk vermogen?
als je 3x25A hebt.
dan maximaal 1fase 25A omvormer gebruiken.
er is geen verplichting, maar een omvormer die 25A levert en dan nog zien te vullen met Wp, dit word lastig.
eigenlijk kun je beter zeggen:
ik wil 12 panelen per mpp = 1fase
ik wil 18 panelen per mpp = 3fase.
(veel van dat soort omvormers hebben 2 mpp's dus 24 panelen vs 36 panelen.)
dit komt doordat 1 fase omvormer het beste werken met 350Vmpp en 3 fase omvormers met 600-720Vmpp.
2x12x32Vmpp = perfect voor 1 fase.
2x18x32Vmpp = perfect voor 3 fase.
grofweg gesteld: boven de 24 panelen, moet je haast wel naar 3fase omvormer.
daar onder heb je nog keuzen wat je wil doen.
maar ook geen problemen met 3x een 1fase omvormer op een 3x25A.
dan kun je gaan naar de 72 panelen.
(ook de nieuwste slimmemeters maken geen verschil tussen 1 of 3 fase omvormers in afrekenen.
ook niet met de nieuwe regels in de toekomst.)
edit:
en natuurlijk wat @
AUijtdehaag ook al meld.
dat zijn ook punten, die je mee kan nemen.
[
Voor 6% gewijzigd door
migjes op 03-09-2020 15:10
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)