Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 101 Laatste
Acties:
  • 593.329 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RGA1966 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 17:48:
[...]

Geen idee hoe kan ik daar achter komen woning is uit 1994 Liander bellen?
Aan die andere twee aansluitingen zit een kabeltje geknoopt, alleen geen zekering in.
Dus kwestie van kastje open, zekering erin, kastje weer dicht en je hebt drie fase.
Aanpassen is verschillend, kan best 200 euro kosten voor tien min werk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:29
RGA1966 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 17:48:
[...]

Geen idee hoe kan ik daar achter komen woning is uit 1994 Liander bellen?
Nee, hoeft niet, dat is te zien op de foto die je plaatste: er zitten 2 lege zekeringhouders in die kast, maar nogmaals: eerst die nieuwe hoofdschakelaar, anders doet Liander niets.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-09 21:17
reneeke1970 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 17:42:
[...]

De grootste kapotte stapels waren solar edge, en nummer twee was sma
Maar daar zijn er misschien ook de meeste van.... ;)

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
reneeke1970 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 18:16:
[...]

Aan die andere twee aansluitingen zit een kabeltje geknoopt, alleen geen zekering in.
Dus kwestie van kastje open, zekering erin, kastje weer dicht en je hebt drie fase.
Je vergeet nog 1 ding: die 3 fases (en nul) aan te sluiten op de 3-fase hoofdschakelaar van de meterkast. Doet de netbeheerder ook.
Kost slechts 347 euro bij Liander.

@RGA1966
Zorg dat alles 3 fase geschikt is anders maakt de netbeheerder rechtsomkeer.
Je hoeft zelf niets uit te zoeken of na te vragen bij de netbeheerder. Gewoon de aanvraag starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGA1966
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:56
Dus als ik het goed begrijp eerst de uitbreiding van de meterkast met die hoofdschakelaar en dan Liander laten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:11
Af en toe zoek ik voor de aardigheid op Yputube naar reparatie vidoe's van omvormers. Daar vind ik eigenlijk maar weinig. Degene die ik vind, gaan meestal over defecte relais of losse soldeerverbindingen. Beide gemakkelijk te repararen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04:04
reneeke1970 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 17:36:
Als dat zo is dat er voor 3×25 betaald word komen ze er gratis zekeringen in schroeven denk of niet?
Vroeger stond er dan ook 1 X 20/25/32/35 op de rekening.
Ergens in de jaren 90(of toch 80?) zijn die administratief allemaal gelijk getrokken met een "algemeen" 3 X 25 tarief.
De feitelijke situatie (toen) maakt niet uit.

En helaas, de Lianders en Stedins van deze wereld zijn geen publieke NUTS voorziening meer en moeten winst maken en vragen het nodige geld voor het simpel indraaien van een stel smeltzekeringen. (en vervangen van de enkele fase meter voor een drie-fase meter en die aansluiten op de groepenkast)

Wel raar, want van 1 X 20/25 naar 1 X 35 is dan weer wèl gratis bij Liander. 8)7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:46
timovd schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:23:
Deels heeft hij wel gelijk, omdat sommige netbeheerders de software van hun slimme meter niet op orde hebben. Hier is ook ergens een topic voor waar dit is besproken. Tot een jaar geleden leverde ik bijvoorbeeld nog terug terwijl ik tegelijkertijd aan het verbruiken was.
Klopt maar dat is een fout van de netbeheerder. Hopelijk is dat opgelost voordat het financieel iets uit gaat maken.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
RGA1966 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:16:
Dus als ik het goed begrijp eerst de uitbreiding van de meterkast met die hoofdschakelaar en dan Liander laten komen?
Ja

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

LooneyTunes schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:35:
[...]

Vroeger stond er dan ook 1 X 20/25/32/35 op de rekening.
Ergens in de jaren 90(of toch 80?) zijn die administratief allemaal gelijk getrokken met een "algemeen" 3 X 25 tarief.
De feitelijke situatie (toen) maakt niet uit.

En helaas, de Lianders en Stedins van deze wereld zijn geen publieke NUTS voorziening meer en moeten winst maken en vragen het nodige geld voor het simpel indraaien van een stel smeltzekeringen. (en vervangen van de enkele fase meter voor een drie-fase meter en die aansluiten op de groepenkast)

Wel raar, want van 1 X 20/25 naar 1 X 35 is dan weer wèl gratis bij Liander. 8)7.
Voordeel is wel dat je 1 tarief betaald ondanks wat ze tegen komen.

Bij mijn woning bleek mijn aansluiting doorgelust te zijn naar de buren (vóór de meter uiteraard).Dit kwamen ze tegen toen ik 3 fasen aanvroeg. Hiervoor samen met Liander (onderaannemer) naar de buren geweest, e.e.a. besproken en in gang gezet om ons van elkaar te halen.

Week later hebben ze de stoep opengegraven, graaf machine alles erbij en hebben ze bij de buren een hele nieuwe aansluiting aangelegd, daarna bij mij idem, daarnaast de meter en alles eronder geheel vervangen. Hier zijn ze met een hele ploeg (5 of 6 man) een hele werkdag mee zoet geweest, want er moest onder de tuin door geschoten worden en de elektrakabel bleek in de straat helemaal onderop te liggen, waardoor er heel veel werk moest worden verricht om daar een aftakking te maken (ook nog eens in de regen!).

Voor mijn aansluiting was het dus een koopje, maar voor dezelfde prijs is het enkel een zekering vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:59
timovd schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:23:
Deels heeft hij wel gelijk, omdat sommige netbeheerders de software van hun slimme meter niet op orde hebben. Hier is ook ergens een topic voor waar dit is besproken. Tot een jaar geleden leverde ik bijvoorbeeld nog terug terwijl ik tegelijkertijd aan het verbruiken was.
Dit komt bij mij nog steeds wel eens voor.

Ik dacht dat dit kwam omdat ik een 3-fase omvormer heb, en stel dat ik 3000Watt opwek, dan gaat er 1000Watt per fase terug het net in, maar stel dat ik een verbruiker zoals een wasmachine / vaatwasser / waterkoker van 2000Watt aanzet, dan leveren 2 fasen terug, en 1 fase verbruikt.

Zie bijvoorbeeld hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/zzbl20tz8pr3c.jpg

Het kan natuurlijk ook zijn dat er binnen die minuut (want dat is de interval) zowel geleverd, als teruggeleverd is bedenk ik me net.

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 01-09-2020 20:20 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Grolsch schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:19:
[...]

Dit komt bij mij nog steeds wel eens voor.

Ik dacht dat dit kwam omdat ik een 3-fase omvormer heb, en stel dat ik 3000Watt opwek, dan gaat er 1000Watt per fase terug het net in, maar stel dat ik een verbruiker zoals een wasmachine / vaatwasser / waterkoker van 2000Watt aanzet, dan leveren 2 fasen terug, en 1 fase verbruikt.

Zie bijvoorbeeld hieronder:

[Afbeelding]

Het kan natuurlijk ook zijn dat er binnen die minuut (want dat is de interval) zowel geleverd, als teruggeleverd is bedenk ik me net.
Als dat nog steeds zo is, kun je dus je netbeheerder bellen om het te fixen. Het klopt dat het zo werkt, maar je meter mag niet zo rekenen. Die moet gewoon alle fasen bij elkaar optellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
mcDavid schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:38:
[...]

Als dat nog steeds zo is, kun je dus je netbeheerder bellen om het te fixen. Het klopt dat het zo werkt, maar je meter mag niet zo rekenen. Die moet gewoon alle fasen bij elkaar optellen.
De kosten voor de stroom die ik verbruik om mijn netbeheerder te bellen liggen waarschijnlijk hoger dan de besparing :P

Maar deze gegevens die ik net liet zien komen niet van mijn netbeheerder maar van mijn Youless, dus kan ook goed zijn dat er binnen die minuut zowel levering als teruglevering was, nogal lastig te achterhalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:58

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Grolsch schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:41:
[...]

De kosten voor de stroom die ik verbruik om mijn netbeheerder te bellen liggen waarschijnlijk hoger dan de besparing :P

Maar deze gegevens die ik net liet zien komen niet van mijn netbeheerder maar van mijn Youless, dus kan ook goed zijn dat er binnen die minuut zowel levering als teruglevering was, nogal lastig te achterhalen.
Je youless doet exact wat de trouw meneer beschrijft
De meter van het energiebedrijf doet wat anders en verrekend de fases met elkaar en stop het totaal in het lever of terug lever register. dit moet van de energiewet op deze manier.

en ja er zijn een zeer beperkt aantal meters die een softwareupdate nodig hadden of vervangen moesten worden omdat ze dit verkeerd deden.

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 01-09-2020 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

reneeke1970 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 18:16:
[...]

En nieuwe meter plus bekabeling, tref je net als hier dat er 2 fase draden parallel zijn gebruikt voor de 1x35A is het nog iets meer werk en gaan je beide buren ook voor een uurtje uit en moet het in de centraal kast veranderd worden.
:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zwerius schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 18:27:
[...]

Maar daar zijn er misschien ook de meeste van.... ;)
Zijn er de meeste van verkocht.... Ja dat excuus had hij ook, maar als je er pallets vol van ziet staan dan geeft het toch vreemd beeld

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jobr schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 18:40:
[...]

Je vergeet nog 1 ding: die 3 fases (en nul) aan te sluiten op de 3-fase hoofdschakelaar van de meterkast. Doet de netbeheerder ook.
Kost slechts 347 euro bij Liander.

@RGA1966
Zorg dat alles 3 fase geschikt is anders maakt de netbeheerder rechtsomkeer.
Je hoeft zelf niets uit te zoeken of na te vragen bij de netbeheerder. Gewoon de aanvraag starten.
Echt waar, zo duur? Ik had hele aansluiting erbij voor ruim 400 bij enexis, da vond ik al duur.
Maar dan is ie tenminste anderhalf uur bezig voor zijn geld.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:12:
[...]

En nieuwe meter plus bekabeling, tref je net als hier dat er 2 fase draden parallel zijn gebruikt voor de 1x35A is het nog iets meer werk en gaan je beide buren ook voor een uurtje uit en moet het in de centraal kast veranderd worden.
:)
Nieuwe meter is bruikleen beweren ze toch.....
En foutje van aansluiten van dertig jaar geleden is hun eigen fout haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsiev
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:31
Ik zit te denken om mijn huidige systeem over te dimensioneren.
Wat zou hierbij kunnen ?

huis met pannendak 40-45 gr
met nu 14 x 275 wp = 3850 op het oosten, alles op 1 tracker
de omvormer is een goodwe GW3600D-NS (2 trackers)
Deze mag max 4680w input power

ik kan redelijk makkelijk 5 of 7 panelen op het zuiden erbij leggen.
Zou ik er 5 of 7 stuks van 275 / 300 wp bij kunnen leggen op tracker 2 of zoek je dan teveel de grensen op
West is een optie is alleen de voorzijde van het huis en vind ik qua aanzicht niet zo fraai

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
twain4me schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:51:
[...]

Je youless doet exact wat de trouw meneer beschrijft
De meter van het energiebedrijf doet wat anders en verrekend de fases met elkaar en stop het totaal in het lever of terug lever register. dit moet van de energiewet op deze manier.

en ja er zijn een zeer beperkt aantal meters die een softwareupdate nodig hadden of vervangen moesten worden omdat ze dit verkeerd deden.
Dus zal mijn netbeheerder het wel goed doen, maar registreert mijn youless het anders als ik je goed begrijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtkern
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:16
🤣staan meteen de panasonics in de screendump

Check 3fasen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

reneeke1970 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:40:
[...]

Nieuwe meter is bruikleen beweren ze toch.....
En foutje van aansluiten van dertig jaar geleden is hun eigen fout haha
Jawel, maar koste bij stedin nog steeds 178,10 en ze hebben een maximum van 1650 of zoiets.
Dus als er een nieuwe kabel in de straat moet.....

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
wsiev schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:44:
Ik zit te denken om mijn huidige systeem over te dimensioneren.
Wat zou hierbij kunnen ?

huis met pannendak 40-45 gr
met nu 14 x 275 wp = 3850 op het oosten, alles op 1 tracker
de omvormer is een goodwe GW3600D-NS (2 trackers)
Deze mag max 4680w input power

ik kan redelijk makkelijk 5 of 7 panelen op het zuiden erbij leggen.
Zou ik er 5 of 7 stuks van 275 / 300 wp bij kunnen leggen op tracker 2 of zoek je dan teveel de grensen op
West is een optie is alleen de voorzijde van het huis en vind ik qua aanzicht niet zo fraai
Even een snelle simulatie met zuid ook een helling van 42 graden.
Ik zou het gewoon doen, ook al topt het op jaarbasis 1.5% af met 7 x 275 Wp extra.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zCElwtMbnUK9V30GWYv9hUsIcXc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GpxEUoxeYNfZ6onJxI4vjq9A.png?f=fotoalbum_large

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:58

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Grolsch schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:44:
[...]

Dus zal mijn netbeheerder het wel goed doen, maar registreert mijn youless het anders als ik je goed begrijp?
Over dat laatste twijfel ik nu weer even ik ken youless eigenlijk niet goed genoeg:D
dat eerste zal 99,99% van de gevallen juist zijn

De grootste indicatoren dat er iets mis is met de registratie binnen de salderings regeling is een belachelijk laag eigenverbruik. of missende opbrengst (niet registeren)
als je twijfeld kan je je meter type even in de search gooien (google of hier) probleem types zijn op tweakers wel besproken. kan het alleen zo snel niet meer terug vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
twain4me schreef op woensdag 2 september 2020 @ 00:15:
[...]

Over dat laatste twijfel ik nu weer even ik ken youless eigenlijk niet goed genoeg:D
dat eerste zal 99,99% van de gevallen juist zijn

De grootste indicatoren dat er iets mis is met de registratie binnen de salderings regeling is een belachelijk laag eigenverbruik. of missende opbrengst (niet registeren)
als je twijfeld kan je je meter type even in de search gooien (google of hier) probleem types zijn op tweakers wel besproken. kan het alleen zo snel niet meer terug vinden.
Youles pakt gegevens uit de p1 (per seconde )dus dat zou gelijk moeten zijn. @grolsh heeft waarschijnlijk net een wolk voor de zon gehad.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Houtkern schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 22:04:
[...]

🤣staan meteen de panasonics in de screendump

Check 3fasen
Jamaar geen Kuro’s.
Ben ze nog niet tegen gekomen met 340 Wp.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsiev
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:31
busscherski schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 22:54:
[...]

Even een snelle simulatie met zuid ook een helling van 42 graden.
Ik zou het gewoon doen, ook al topt het op jaarbasis 1.5% af met 7 x 275 Wp extra.

[Afbeelding]
Dank, ik zal eens wat prijzen gaan aanvragen
Aftoppen valt me reuze mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
wsiev schreef op woensdag 2 september 2020 @ 07:05:
[...]

Dank, ik zal eens wat prijzen gaan aanvragen
Aftoppen valt me reuze mee
Als je de installatie moet uitbesteden heb je mogelijk meer bang/buck met een groter los systeem met eigen omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
reneeke1970 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 05:00:
[...]

Youles pakt gegevens uit de p1 (per seconde )dus dat zou gelijk moeten zijn. @grolsh heeft waarschijnlijk net een wolk voor de zon gehad.
De loginterval van de Youless is 1 minuut, en niet 1 seconde, zie pagina 29 van de gebruikershandleiding.

De upload interval naar Enelogic is ook 1 minuut (60 seconden). Staat niet hard beschreven in de handleiding, maar zojuist zelf gekeken in de webinterface.

Wat de Youless doorstuurt is niet het actuele vermogen, maar de stand van de 4 telwerken (verbruik hoog / verbruik laag / teruglevering hoog / teruglevering laag).

Enelogic berekend dan zelf het actuele verbruik a.d.h.v. deze gegevens.

Het kan natuurlijk binnen 1 minuut voorkomen dat je teruglevert en dat je verbruikt. En daarom denk ik dat het er in Enelogic zo uit ziet als ik eerder poste.

Het kan goed zijn dat de energieleverancier deze berekening anders uitvoert. Ik weet ook niet wat de interval is dat de netbeheerder de meter uitleest, ik verwacht niet dat dit live / elke minuut is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Grolsch LS120 uitgelezen iedere 10 sec. (enelogic firmware)
https://snapshot.raintank...FAk1ApnkuQXIRzJLLL7UF0b15
Of is de stroom trager daar bij jullie 8)

Even op 5 gezet
https://www.mupload.nl/img/szwfwhf.jpg
https://www.mupload.nl/img/4xc7iwfiqe6.jpg

Deze kan je ook zelf proberen:
http://ip-adres_youless/e
https://wiki.td-er.nl/index.php?title=YouLess
Die 1 minuut slaat (denk ik) op de historical data die (kort) opgeslagen wordt.

[ Voor 64% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-09-2020 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op woensdag 2 september 2020 @ 07:47:
[...]

De loginterval van de Youless is 1 minuut, en niet 1 seconde, zie pagina 29 van de gebruikershandleiding.

De upload interval naar Enelogic is ook 1 minuut (60 seconden). Staat niet hard beschreven in de handleiding, maar zojuist zelf gekeken in de webinterface.

Wat de Youless doorstuurt is niet het actuele vermogen, maar de stand van de 4 telwerken (verbruik hoog / verbruik laag / teruglevering hoog / teruglevering laag).

Het kan natuurlijk binnen 1 minuut voorkomen dat je teruglevert en dat je verbruikt. En daarom denk ik dat het er in Enelogic zo uit ziet als ik eerder poste.

Het kan goed zijn dat de energieleverancier deze berekening anders uitvoert. Ik weet ook niet wat de interval is dat de netbeheerder de meter uitleest, ik verwacht niet dat dit live / elke minuut is?
Hij verzameld per min, maar de maximum piek bv pakt hij daar gewoon tussenuit .
Je netbeheerder doet per dag, tenzij je aangeeft per kwartier bv. Maar dan doet hij het nog steeds een dag later en niet live

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:35
Grolsch schreef op woensdag 2 september 2020 @ 07:47:
[...]

Een netbeheerder als Liander doet dat in principe 1x per maand, tenzij je een verbruiksmanager gebruikt
https://www.liander.nl/co...r/faq/hoe-vaak-doorsturen

En je energieleverancier kijkt alleen naar de stand van de 4 telwerken, dus dit soort subtiliteiten valt weg op de factuur.

Lijkt mij inderdaad ook dat Enelogic af en toe gelijktijdig afname en teruglevering kan zien door dat 1 minuut interval. Ik zie het zelf ook bij Enelogic. En zie ook af en toe teruglevering en afname tegelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
AUijtdehaag schreef op woensdag 2 september 2020 @ 08:11:
@Grolsch LS120 uitgelezen iedere 10 sec. (enelogic firmware)
https://snapshot.raintank...FAk1ApnkuQXIRzJLLL7UF0b15
Of is de stroom trager daar bij jullie 8)

Even op 5 gezet
https://www.mupload.nl/img/szwfwhf.jpg
https://www.mupload.nl/img/4xc7iwfiqe6.jpg

Deze kan je ook zelf proberen:
http://ip-adres_youless/e
https://wiki.td-er.nl/index.php?title=YouLess
Die 1 minuut slaat (denk ik) op de historical data die (kort) opgeslagen wordt.
Ik lees mijn Youless ook uit via Domoticz, en dan kun je inderdaad de interval verkorten, maar dit is een pull actie van Domoticz en/of NodeRed, bij Enelogic zelf werkt dit niet ,dat is gewoon 1 minuut en niet aanpasbaar zover ik weet.

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 02-09-2020 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Grolsch
Odroid ,node-red en json. ;)
Heb je toch al...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
AUijtdehaag schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:28:
@Grolsch
Odroid ,node-red en json. ;)
Heb je toch al...
Klopt, gebruik ik ook, en die interval is ook korter, maar ik gebruik ook Enelogic, met name voor mijn maandelijkse overzichten. Het kost niet wat, en is gewoon handig voor dag/week/maand totalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Zwerius schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 13:03:
[...]

Ik lees wel vaker, dat omvormers maar een levensduur van 10 jaar zouden hebben.
Waar komt dat eigenlijk vandaan?
En als er dan iets kapot is, zijn het volgens mij vaak condensatoren, die vrij eenvoudig te vervangen zijn.
Als je auto defect raakt, ga je hem toch ook niet vervangen?

Ter info: Ik heb sinds 2003 zes stuks SMA 2100 TL in gebruik en daarvan is er 1 een keer defect geraakt na ca. 6 jaar.
Ik heb via een soort ruilservice van SMA toen een ander gereviseerd exemplaar gekregen voor ca €300,- (incl. transportkosten). Sinds die tijd werkt die ook prima.
Dus ik zit al ruim boven die 10 jaar en zelfs bijna aan 15 jaar.

Ik denk, dat men voorzichtigheidshalve vaak 10 jaar noemt, maar dat de praktijk veel beter is.

Ik weet natuurlijk niet, of het bij Chinese merken wezenlijk slechter is.

Hoe zijn de praktijkervaringen van anderen eigenlijk?

(ter info: Ik heb zes strings [3 oost en 3 west] met 6 separate omvormers. Multi-string omvormers bestonden toen nog niet)
Ik heb verschillende omvormers gerepareerd die ook al een jaar of 10 jaar oud waren. Maar nog nooit defecte condensatoren aangetroffen of hoeven vervangen. Wat ik wel heb gezien is:
  • 1× Effekta: Relais stuk error 22 (ER22) (relais: 841-P-2A-F-C-H 12V 277V 25A)
  • 2× Kostal Piko: interne voedingstransformator stuk (DC-relais flyback transformator)
  • 1× Kostal Piko: op-amp stuk CPU print
  • 1× Kostal Piko: Stekker slecht contact/ onderbroken
  • 1× Kostal Piko: Stekker verbrand / slecht contact
  • 1× Kostal Piko: Complete interne voeding defect
Service moet je niet verwachten van deze fabrikanten. Ze verkopen liever een nieuwe omvormer dan dat je een onderdeel van een paar euro vervangt. Aan de ene kant snap ik dat wel omdat bijvoorbeeld de Kostal Piko veel tijd kost om te demonteren. Maarja, als je dat zelf kan doen kost het 'niks' en zou het handig zijn als ze losse onderdelen kunnen leveren in plaats van dat ik de omvormer op de vuilnisbelt moet gooien. Kostal Piko gebruikt een speciaal gemaakte flyback transformator ter waarde van 2 euro >>> willen ze niet leveren, dus 2 omvormers totalloss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruupster
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-05-2023
Binnenkort worden bij mij zonnepanelen geplaatst maar waar ik nog benieuwd naar ben is: Wat voor opbrengst hebben mensen hier met een oost/west configuratie ten opzichte van totaal WP van de installatie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:21
Ruupster schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:46:
Binnenkort worden bij mij zonnepanelen geplaatst maar waar ik nog benieuwd naar ben is: Wat voor opbrengst hebben mensen hier met een oost/west configuratie ten opzichte van totaal WP van de installatie?
Daar is speciaal een topic voor:

Oost - west opstelling: jouw productie afgelopen maand..ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruupster
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-05-2023
Ah, ik twijfelde al in welk topic het moest. Ik dacht gezien ik niets te zeggen heb over mijn eigen productie hoort het misschien in energie opwekken.. Ik zal het daar even plaatsen

Edit: oh, dit is weer een ander topic, ik ga even kijken bedankt!

[ Voor 16% gewijzigd door Ruupster op 02-09-2020 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 12:35
Weer een offerte gesprek verder (je leert steeds meer, zeer aan te raden voor de n00b PV'r :) ). Veel uittekenen wat er precies past vs hoogte van de schoorstenen en de bomen in de buurt.

Opvallend; Je kan niet binnen een systeem portrait & landscape panelen combineren... :?

Ik snap dat je niet hetzelfde paneel zomaar 45 graden kan draaien in een andere oriëntatie kan plaatsen en dat een leverancier het mogelijk daarom zegt. Maar waarom niet 2 verschillende panelen binnen 1 setup gebruiken die een andere oriëntatie hebben?

[ Voor 4% gewijzigd door Dzine op 02-09-2020 14:49 ]

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Dzine schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:46:
Weer een offerte gesprek verder (je leert steeds meer, zeer aan te raden voor de n00b PV'r :) ). Veel uittekenen wat er precies past vs hoogte van de schoorstenen en de bomen in de buurt.

Opvallend; Je kan niet binnen een systeem portrait & landscape panelen combineren... :?

Ik snap dat je niet hetzelfde paneel zomaar 45 graden kan draaien en dat een leverancier het mogelijk daarom zegt. Maar waarom niet 2 verschillende panelen binnen 1 setup gebruiken die een andere oriëntatie hebben?
Dat komt mij ook raar over. De enige reden die ik kan verzinnen is dat het mogelijk lastig kan zijn met de bevestigingsrails en/of hoe de stekkers uitkomen. Maar dat moet op te lossen zijn met evt wat meer tijd inplannen voor de montage, zou je zeggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-09 16:32
Dzine schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:46:

Ik snap dat je niet hetzelfde paneel zomaar 45 graden kan draaien en dat een leverancier het mogelijk daarom zegt. Maar waarom niet 2 verschillende panelen binnen 1 setup gebruiken die een andere oriëntatie hebben?
45 graden levert ook een hele rare orientatie op toch, dan staan ze schuin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 09:46
RGA1966 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:16:
Ik heb het niet zo gedaan maar gewoon de foto's opgestuurd as-is.
Dat ging de molen in en binnen 1~2 weken kreeg ik de melding dat de kast nog niet klaar was (ja duh, eerst ff goedkeuring van jullie) maar ik kon de ombouw al wel inplannen. Ik werd gebeld (Liander) en kon dus ff overleggen met ze (y)

Als je haast hebt dan denk ik dat je het beste z.s.m. die hoofdschakelaar kan vervangen en dan de foto maken, dan is het in 1x goed. Mocht je (een week ofzo) moeten wachten op een installateur kan je wellicht al de aanvraag doen.

De hele operatie duurde bij mij rond een half uur, zoals gezegd krijg je ook een nieuwe meter dus het is wel meer werk dan je zou denken.

[ Voor 7% gewijzigd door Gman op 02-09-2020 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 12:35
padoempats schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:53:
[...]

45 graden levert ook een hele rare orientatie op toch, dan staan ze schuin?
Niet onder een hoek verticaal maar gedraaid. Zo dus:

Afbeeldingslocatie: https://modernize.com/wp-content/uploads/2016/10/Horizontal-vs-vertical-solar-panels.jpg

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 09:46
Dat dachten we al ;)
Als we het over hellinghoek hebben praten we in graden.
Als we het over de ligging hebben praten we in oriëntatie: landscape of portrait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 12:06
Ik zie in deze thread vaak Winkelman, Sun-Solar en Solar-Bouwmarkt opduiken.
Zijn er nog betrouwbare adressen om de panelen te bestellen? Voor zelfplaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:09
Gman schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:45:
Dat dachten we al ;)
Als we het over hellinghoek hebben praten we in graden.
Als we het over de ligging hebben praten we in oriëntatie: landscape of portrait
Diagonale montage met de helling van het dak mee is ook niet vreemd. Hoe noem je dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:34
WackoH schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:48:
Mijn APS ECU-R met 2.7 kWp aan panelen rapporteert 5~7% meer kWh per tijd (dag of maand) dan wat een DIN rail kWh meter registreert.
De kabel naar de verbruiksmeter is maar ~5 m. Dus dat is het niet.
Raar is dat als ik de individuele opbrengsten per paneel optel, het wel klopt:
Voorbeeld van gisteren:
  • ECU-R = 5.88 kWh
  • Verbruiksmeter = 5.53 kWh
  • Individuele panelen: 0.63+0.70+0.63+0.69+0.73+0.74+0.74+0.73 = 5.59 kWh
Het is net alsof de ECU-R het vermogen uit de panelen rapporteert, en niet het vermogen dat het net in gaat (het rendement van de APS is niet zo goed met ~95%. Dus dan klopt het zo'n beetje).

Herkent iemand dit?

PS 1: De DIN-rail meter heeft geen MID-certificering.
PS 2: Bij mijn Growatt omvormer is het verschil <1% met 10m kabel. Dus dat is prima.
Het is zoals je omschrijft. Op die manier heb ik over het hele bereik eens een rendementscurve gemaakt voor YC500 en YC600, zoek maar eens op mijn naam. Bij mij is de kWh meting wel MID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
fluppie007 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:03:
Ik zie in deze thread vaak Winkelman, Sun-Solar en Solar-Bouwmarkt opduiken.
Zijn er nog betrouwbare adressen om de panelen te bestellen? Voor zelfplaatsing.
Dat zijn wel mijn favorieten, goedkoop maar ze hebben wel een echte vestiging.
Bedrijven die vanuit huis werken en waar je niet de mogelijkheid tot afhalen hebt vind ik net ietsje minder betrouwbaar, dan betaal ik liever iets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
  • Laatst online: 18:12
redwing schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:24:
[...]

Waarom heeft garantie er iets mee te maken met wat jij kunt zien? Ze kunnen je genoeg rechten geven dat je alles kunt zien, maar verder zelf niets in kunt stellen. Het zou mij weinig vertrouwen geven in de installateur, maar dat heb je zo te zien toch al niet :+
Bij mij speelt nu exact hetzelfde.
Ze kunnen me dus tot werkelijk alles rechten geven, met alleen lezen rechten?

Wat mis ik dan zoal?
Zodat ik het kan checken straks wanneer ze aangeven "alles" vrijgegeven te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:38
WackoH schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 10:48:
Mijn APS ECU-R met 2.7 kWp aan panelen rapporteert 5~7% meer kWh per tijd (dag of maand) dan wat een DIN rail kWh meter registreert.
De kabel naar de verbruiksmeter is maar ~5 m. Dus dat is het niet.
Raar is dat als ik de individuele opbrengsten per paneel optel, het wel klopt:
Voorbeeld van gisteren:
  • ECU-R = 5.88 kWh
  • Verbruiksmeter = 5.53 kWh
  • Individuele panelen: 0.63+0.70+0.63+0.69+0.73+0.74+0.74+0.73 = 5.59 kWh
Het is net alsof de ECU-R het vermogen uit de panelen rapporteert, en niet het vermogen dat het net in gaat (het rendement van de APS is niet zo goed met ~95%. Dus dan klopt het zo'n beetje).

Herkent iemand dit?

PS 1: De DIN-rail meter heeft geen MID-certificering.
PS 2: Bij mijn Growatt omvormer is het verschil <1% met 10m kabel. Dus dat is prima.
Nee dit herken ik niet.

Opbrengst APS vandaag 10,1 volgens ecu. Opbrengst Solaredge 31,9, samen 42kWh vogens de monitoring. Volgens de CT klemmen is er 41,9 kWh aan opbrengst. Niet MID gecertificeerd, maar over meerdere dagen gelijkwaardige getallen. Heb er eerder posting over geplaatst.

Verbruik volgens p1 is 5,82kWh, volgens CT klemmen 5,7.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Mmm, interessant. Dapdodo ziet het effect wel, maar Ophidianniet (tenzij SE meer levert dan rapporteert ;) ).

Het kostte een beetje moeite maar ik heb de post van Dapdodo met de curves gevonden:
Dapdodo in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"
Zijn conclusie was dat APS het DC PV vermogen in zijn portal opneemt, en niet het geleverde AC vermogen.

In het portal wordt niet expliciet PV of AC vermogen genoemd, maar het heet gewoon 'Energy'. Beetje 'slordig' als ik zelf het geleverde AC vermogen moet bepalen :(.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Ik heb nu de AC-data van de 'Performance in day' geexporteerd naar Excel en vervolgens de 'Output-P' in Watt, zoals die iedere 5 minuten in de file staat, mbv Excel geintegreerd.

Dan kom ik voor vandaag op 10.18 kWh, wat exact gelijk aan de som van de 'Daily energy per period' van de individuele panalen.
Maar het dashboard pronkt met 10.72 kWh (94.9% rendement wat ongeveer met de specificatie klopt (96.5%, geen EU rendement gegeven).

De data is er dus wel, maar APS kiest ervoor om de DC, en niet de AC data op het dashboard te rapporteren. Dat vind ik niet OK :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
WackoH schreef op woensdag 2 september 2020 @ 23:41:
Ik heb nu de AC-data van de 'Performance in day' geexporteerd naar Excel en vervolgens de 'Output-P' in Watt, zoals die iedere 5 minuten in de file staat, mbv Excel geintegreerd.

Dan kom ik voor vandaag op 10.18 kWh, wat exact gelijk aan de som van de 'Daily energy per period' van de individuele panalen.
Maar het dashboard pronkt met 10.72 kWh (94.9% rendement wat ongeveer met de specificatie klopt (96.5%, geen EU rendement gegeven).

De data is er dus wel, maar APS kiest ervoor om de DC, en niet de AC data op het dashboard te rapporteren. Dat vind ik niet OK :(
Wellicht komt het ook daardoor dat een paneel soms over de 300 W komt.

• WackoH
Nee, dat is het niet.
Het max. geregistreerde uitgangsvermogen van beide QS1 was resp. 1026 en 1027 W. Dus ~86% van het max. gespecificeerde uitgangsvermogen van 1200W.
Ook geen:
- temperatuurthrottling: Max. was 51oC
- Te lage/hoge netspanning (222~243 met gemiddeld 234 V)

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:38
@WackoH Lijkt mij onwaarschijnlijk, gezien de algemene klacht in het productie forum altijd is dat Solaredge teveel meet. Maargoed, geen gecertificeerde metingen.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:43
mister_muller schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:20:
[...]

Bij mij speelt nu exact hetzelfde.
Ze kunnen me dus tot werkelijk alles rechten geven, met alleen lezen rechten?

Wat mis ik dan zoal?
Zodat ik het kan checken straks wanneer ze aangeven "alles" vrijgegeven te hebben.
Je krijgt er een tab grafieken en alerts bij, waarbij je grafieken kan maken van wat de omvormer en panelen meten (spanning, stroom, opbrengst. Zoals dit soort plaatjes :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uiz3FPBumM5mFsZeq5dUhGH8hN4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MZVRg3P4grLU58EdJ3iv23w3.png?f=user_large

Verder is er een tab alerts waarin ik uit kan lezen of er waarschuwingen/problemen zijn.

Maar er zijn verschillende instellingen wat de rechten betreft. Ze kunnen het instellen dat je alleen de basic-data ziet, dit soort dingen uitlezen en volledige toegang waarbij je ook je systeem zelf kunt aanpassen.

[removed]

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:51
Is er ergens een mooi overzicht te vinden van welke panelen op dit moment de hoogste (theoretische) opbrengst/Wp hebben?
En die tevens verkrijgbaar zijn op de NL markt?

Ik heb namelijk 2 dakvlakken van circa 460x230 in NW richting die ik eigenlijk wel vol wil leggen met bv. 8 panelen.

Nu zie ik dat er bij sun-solar er binnen kort de Yingli Solar Mono 470Wp full black Shingled Zonnepanelen leverbaar zijn. Wel een forse meerprijs tov. de 405Wp Yingli's (60,- per paneel) en het is de vraag of dit zich ooit dan terug betaald op NW dakvlak.

In dezelfde Yingli serie zijn ook panelen van 490Wp, echter zie ik die nergens verkrijgbaar.

Mijn PVOutput

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:31
@Chris12 zou de maten van de panelen er wel even bijzoeken. die zijn vast niet allemaal even groot.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:44
Chris12 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 09:59:
Is er ergens een mooi overzicht te vinden van welke panelen op dit moment de hoogste (theoretische) opbrengst/Wp hebben?

Ik heb namelijk 2 dakvlakken van circa 460x230 in NW richting die ik eigenlijk wel vol wil leggen met bv. 8 panelen.

Nu zie ik dat er bij sun-solar er binnen kort de Yingli Solar Mono 470Wp full black Shingled Zonnepanelen leverbaar zijn. Wel een forse meerprijs tov. de 405Wp Yingli's (60,- per paneel) en het is de vraag of dit zich ooit dan terug betaald op NW dakvlak.

In dezelfde Yingli serie zijn ook panelen van 490Wp, echter zie ik die nergens verkrijgbaar.
Ik gok dat de 400Wp panelen van Sunpower de hoogste opbrengst hebben, die zitten boven de 22% rendement. Verder zijn ze niet te betalen.... ;)

Meten = weten.
6 van deze per vlak?
4770 x 2106

of maatje kleiner
4389 x 2106

• Chris12
AUijtdehaag schreef op donderdag 3 september 2020 @ 10:57:
[...]

Meten = weten.
6 van deze per vlak?
4770 x 2106

of maatje kleiner
4389 x 2106
Dat klopt, zodra het weer droog is en ik veilig het dak op kan, ga ik het eens exact opmeten. Want er zit ook nog een schoorsteen van de open haard die een schaduw zal geven op in ieder geval 1 paneel (in het geval van 2x4 boven elkaar (er zit een dakkapel tussen, dus een dakvlak onder de dakkapel en 1 er boven).

Mijn PVOutput

@Chris12
Vaak is meer kleinere panelen dan gunstiger, als je omvormer ook aan schaduwmanagement doet. (dus geen growatt nemen)

En opbouw van het paneel met de bypass diodes. En voltage van de panelen. (hoger voltage = meer cellen)

Met de panasonic heb je dan 2x 6 panelen op 2x mppt ingang.
De yinglis zal dan 1x 8 op 1x mppt ingang zijn, wat iets minder gunstig is met de schaduw vd dakkapel.

[ Voor 55% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-09-2020 11:12 ]

• Chris12
BarryH schreef op donderdag 3 september 2020 @ 10:04:
@Chris12 zou de maten van de panelen er wel even bijzoeken. die zijn vast niet allemaal even groot.
Klopt, die Yingli 470Wp zijn 2056 mm x 1140 mm. De 405Wp zijn 1942mm x 1069mm

Mijn PVOutput

• Naalroc
Ik overweeg om nog wat meer panelen aan de 28 bestaande (2x14) toe te voegen, en denk daarbij aan ca 8 (goedkope) panelen op Noord onder een helling van 20*; er liggen nu 28 panelen op Zuid onder een helling van 20*
Dit heb ik ingevoerd in Sunnydesignweb, maar kom hierbij niet verder dan deze stap:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atgVyXKXJ6vTFFGwCXAkP6ko1Qg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4tL5F4HzpEQ8H9UmWWMTlPs.jpg?f=fotoalbum_large

Het zou aangesloten moeten worden op de bestaande SMA 8.0 -3 fasen, die daardoor (nog) meer over-gedimensioneerd zou worden, maar de meeste zon opvang op het noorden komt vroeger in de morgen.
Ik heb in de zomer pas een begin van een redelijke opbrengst vanaf ca half tie, tot 17:00 uur i verband met schaduw van grote bomen, vandaar de gedachte aan panelen op Noord.
Een ander alternatief zou zijn, om er nog 4 panelen op Zuid bij te leggen, en dat worden dan natuurlijk dezelfde Q-cells van 315Wp
Wat kan, en wat heeft de voorkeur, gezien het feit dat ik op zuid maar een "korte zonnedag" heb?
Kan ik überhaupt die 8 panelen op Noord aansluiten op de bestaande SMA?

• mister_muller
  • Laatst online: 18:12
@redwing
Grafiekjes zijn altijd interessant!l. Bedankt, nu heb ik in ieder geval een idee van wat er beschikbaar is.

Kun je ook de temperatuur van de omvormer trenden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Naalroc Gelukkig heb je een SMA gekocht en kunnen de 2x 14 parallel op 1 ingang.
Dat kan je nu al doen om te proberen.
Dus ja, het kan.
Edit: en noord op 20 graden helling is nog altijd 70% van zuid op jaarbasis. Passen er meer dan 8... ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MKFwB__761Tawe7PvbI-4D2HraM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Ex3KYD5C8MLGncHWvJKeBzH.jpg?f=fotoalbum_large

Over je huidige schaduw is ook nog wat te zeggen, maar ik weet niet of het confidential info is om grafana grafiekje te delen.
;)

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-09-2020 12:19 ]

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:47

André

Analytics dude

Ik zit aan zonnepanelen te denken, en kan 2*3 panelen op een plat dak kwijt. Maar op de zuidwest kant staat een kachelpijp van een meter hoog en 15cm dik. Hoeveel impact gaat die hebben op de opbrengst van de panelen? Er komt een schaduw vanaf ongeveer 14:00 op de panelen, iemand ervaring daar mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
AUijtdehaag schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:43:

Over je huidige schaduw is ook nog wat te zeggen, maar ik weet niet of het confidential info is om grafana grafiekje te delen.
;)
Mag, maar die schaduw kan ik echt niets aan doen, hoe dan ook. Daarom is mijn opbrengst ook lang niet optimaal, maar het beste wat ik er op mijn locatie uit kan krijgen.
Foto genomen vanaf zuid-oost kant uit tuin van de buren; grote bomen op west en oost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_fyXSm4z4ZyXXXl3gDOcYBRHc24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xjFWeINY41gCLqqNXWnJEQTo.jpg?f=fotoalbum_large

@Naalroc
Het gaat er mij vooral om, welke string wanneer schaduw krijgt.
Als je 2 gelijke strings parallel zet, kan ik me zo voorstellen dat shade-fix niet meer (fatsoenlijk) werkt

https://snapshot.raintank...hNN75wR4IHrNq2T5gkL5TPpwr
Als je kijkt naar de DC power grafiek, komt de (boom) schaduw nagenoeg gelijk op beide strings in de ochtend en middag.
Dus dan maakt het niet uit, en kun je gewoon 2x 14 parallel zetten op 1 mppt tracker.

[ Voor 67% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-09-2020 14:27 ]

• Naalroc
Zoals je kunt verwachten worden de 2 stings gevormd door 2 velden van 7 breed en 2 hoog, in landscape, boven elkaar.
Ik heb ze nu op A en B zitten, maar in de winter zal het onderste vlak weinig of geen zon krijgen door het nieuwe gebouw van de buren, dat hoger is dan mijn schuur. Maar omdat de winter toch al weinig opbrengst heeft, heb ik me daar minder druk om gemaakt. Ik weet niet of dan nog van invloed is, als ik deze beide strings op "A" zet, want de onderste van de 2 strings zal misschien niet eens opstarten op een donkere dag? En zit dat de opbrengst van de bovenste dan in de weg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Naalroc
Ik denk dat de onderste string dan gewoon minder produceert en geen invloed heeft op de bovenste.
Het zijn parallele strings, dus beinvloeden elkaar niet.

Maar in de winter zal dan ingang B (noord) ook weinig doen, maar dat komt omdat het noord is en lage zonstand en minder licht.

Misschien kan @migjes zijn licht er eens over schijnen?

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-09-2020 14:33 ]

Naalroc schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:13:
[...]
Mag, maar die schaduw kan ik echt niets aan doen, hoe dan ook. Daarom is mijn opbrengst ook lang niet optimaal, maar het beste wat ik er op mijn locatie uit kan krijgen.
Foto genomen vanaf zuid-oost kant uit tuin van de buren; grote bomen op west en oost.

[Afbeelding]
Ik zou die foto kant zo vol mogelijk leggen, zo is de sma optimaal benut, en op noord zoveel mogelijk gebruikte panelen leggen met eigen omvormer van 150 euro

1 PVoutput . Dongen NB

@reneeke1970
Waarom zou je 150 euro extra uitgeven?

• Naalroc
reneeke1970 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:37:
[...]

Ik zou die foto kant zo vol mogelijk leggen, zo is de sma optimaal benut, en op noord zoveel mogelijk gebruikte panelen leggen met eigen omvormer van 150 euro
Dat was dus mijn andere voorstel, maar niet meer dan 4, 2 op elke string, want anders ga ik eerder schaduw vangen op beide strings, dat helpt zeker niet.
Waar vind je een omvormer voor €150? Nieuw?
Zoals je al zag, had ik al goedkope paneeltjes uitgezocht voor €92/ incl. bij een leverancier niet al te ver uit de buurt (ruim 1 uur rijden)

• Houtkern
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:16
Toch nog ff doorvragen. Heb ook even gespeeld met sunnyweb. Bij 3fasen wordt de omvormer beter benut en dat levert iets meer kwh per kwp op. maar 3fasen omvormer kost ook meer.
Is er een verplichting om een 3fasen omvormer te gebruiken en zoja vanaf welk vermogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-09 22:26

Is dit niet iets voor jou? Niet duur en hoge opbrengst.
https://www.zonionshop.nl...r-Frame-Half-Cut-PERC/612

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
Naalroc schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:25:
Zoals je kunt verwachten worden de 2 stings gevormd door 2 velden van 7 breed en 2 hoog, in landscape, boven elkaar.
Ik heb ze nu op A en B zitten, maar in de winter zal het onderste vlak weinig of geen zon krijgen door het nieuwe gebouw van de buren, dat hoger is dan mijn schuur. Maar omdat de winter toch al weinig opbrengst heeft, heb ik me daar minder druk om gemaakt. Ik weet niet of dan nog van invloed is, als ik deze beide strings op "A" zet, want de onderste van de 2 strings zal misschien niet eens opstarten op een donkere dag? En zit dat de opbrengst van de bovenste dan in de weg?
ik begreep dat het een SMA 8.0 is. (er zijn wat verschillende versies geweest van dit model, dus geef geen uitsluitsel.)
als ik het goed heb kan die 30A aan Maximale kortsluitstroom aan op de ingang A (mpp1).
dan zou ik denken, daar kunnen dus de 2x14x3??Wp panelen gewoon op mmp1 worden aangesloten.
(check dit zelf even, of overleg, ben er niet te diep ingedoken. ;) )

schadefix gaat hier wel iets van problemen mee hebben.
maar dat is geen enkele ramp, omdat 2 stringen parallel op 1 mpp ook al een soort van schadefix is.
(en de rest komt ook wel goed dat lost schadefix weer op, hoef je niet bang voor te zijn. ;) )

alleen 8 panelen op ingang B, nee dat is niet echt tof.
je wil wel de 260V van het mpp bereik halen, dus hier liever een paar panelen extra, en dan is het oke. ;)
(oke er is wel marge, maar balanceer niet op marges, verder geen breek punt als het perse moet.)

uiteindelijk, PV panelen zijn nu zo goedkoop.
wat boeit de schaduw dan nog. :?
dus denk ook niet te moeilijk dit kan zonder al te veel problemen.
maar ben er echt niet te diep ingedoken, zoek even uit of je 2 stringen parallel met jouw panelen wel kunt maken. ;)

ook niet bang zijn om te onderdimensioneren.
ik zou er geen probleem mee hebben om er 3x14x3??Wp aan die omvormer te hangen. ;)
(of zelfs 3x18x3??Wp)
Houtkern schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:49:
[...]

Toch nog ff doorvragen. Heb ook even gespeeld met sunnyweb. Bij 3fasen wordt de omvormer beter benut en dat levert iets meer kwh per kwp op. maar 3fasen omvormer kost ook meer.
Is er een verplichting om een 3fasen omvormer te gebruiken en zoja vanaf welk vermogen?
als je 3x25A hebt.
dan maximaal 1fase 25A omvormer gebruiken. >:)
er is geen verplichting, maar een omvormer die 25A levert en dan nog zien te vullen met Wp, dit word lastig. ;)

eigenlijk kun je beter zeggen:
ik wil 12 panelen per mpp = 1fase
ik wil 18 panelen per mpp = 3fase.
(veel van dat soort omvormers hebben 2 mpp's dus 24 panelen vs 36 panelen.)
dit komt doordat 1 fase omvormer het beste werken met 350Vmpp en 3 fase omvormers met 600-720Vmpp.
2x12x32Vmpp = perfect voor 1 fase.
2x18x32Vmpp = perfect voor 3 fase.
grofweg gesteld: boven de 24 panelen, moet je haast wel naar 3fase omvormer.
daar onder heb je nog keuzen wat je wil doen.

maar ook geen problemen met 3x een 1fase omvormer op een 3x25A.
dan kun je gaan naar de 72 panelen. >:)

(ook de nieuwste slimmemeters maken geen verschil tussen 1 of 3 fase omvormers in afrekenen.
ook niet met de nieuwe regels in de toekomst.)

edit:
en natuurlijk wat @AUijtdehaag ook al meld.
dat zijn ook punten, die je mee kan nemen. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 03-09-2020 15:10 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Houtkern schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:49:
[...]

Dat kan om diverse redenen.
- 5000 watt is niet selectief met hoofdzekering 25A. 3x16A is dat wel.
Hier zijn meningen over verdeeld en ga ik niet verder op in.
Heeft meer met de stroom te maken door je bedrading dan met de hoofdzekering.
Max 40A in de groepenkast
- je moet 3x 4 mm2 trekken ivm hoger vermogen op 2 koperen draden. Dus meer kans op uitval van de 1-fase omvormer bij hoge netspanning.
- 18x pana is te hoog voltage voor een 1-fase SMA. Het kan wel, dan 3x6 op beide ingangen. Lastig, eigen constructie met sunclix stekkers maken.
- komt er ooit een revisie van de slimme meter en mag je per fase afrekenen, dan krijg je 6 ct en mag je 22 ct afrekenen bij direkt verbruik, als dit niet op dezelfde fase is.

Ik zeg niet dat het niet kan, maar technisch is het beter op 3-fase te zitten met de omvormer

@migjes FYI
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-09-2020 15:20 ]

Naalroc schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:46:
[...]

Dat was dus mijn andere voorstel, maar niet meer dan 4, 2 op elke string, want anders ga ik eerder schaduw vangen op beide strings, dat helpt zeker niet.
Waar vind je een omvormer voor €150? Nieuw?
Zoals je al zag, had ik al goedkope paneeltjes uitgezocht voor €92/ incl. bij een leverancier niet al te ver uit de buurt (ruim 1 uur rijden)
Waarom zou je nleuwe kopen? Zijn zat goeie gebruikte voor derde van nieuw prijs. Het is maar voor noord....
Je wilt niet bij leggen in schaduw gebied, toch gewoon doen, is elektrisch veel rendabeler voor omvormer vanwege hoge spanning. En de zon schijnt maar op veertig procent van de dagen, met bewolking is alles extra vermogen

1 PVoutput . Dongen NB

• Naalroc
migjes schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:58:
[...]

ik begreep dat het een SMA 8.0 is. (er zijn wat verschillende versies geweest van dit model, dus geef geen uitsluitsel.)
als ik het goed heb kan die 30A aan Maximale kortsluitstroom aan op de ingang A (mpp1).
dan zou ik denken, daar kunnen dus de 2x14x3??Wp panelen gewoon op mmp1 worden aangesloten.
(check dit zelf even, of overleg, ben er niet te diep ingedoken. ;) )
Is een STP8.0-3AV-40, geproduceerd eind vorig jaar.
Kortsluitstroom op A is idd 30A en op B is dat 18A
Max current input is resp. 20 en 12Amp.
De gebruikte panelen zijn 315Wp
...........
alleen 8 panelen op ingang B, nee dat is niet echt tof.
je wil wel de 260V van het mpp bereik halen, dus hier liever een paar panelen extra, en dan is het oke. ;)
(oke er is wel marge, maar balanceer niet op marges, verder geen breek punt als het perse moet.)
initial input voltage is 150V
Mpp is 260 -800V
Maar een paar meer zou geen probleem zijn
.......
maar ben er echt niet te diep ingedoken, zoek even uit of je 2 stringen parallel met jouw panelen wel kunt maken. ;)

ook niet bang zijn om te onderdimensioneren.
ik zou er geen probleem mee hebben om er 3x14x3??Wp aan die omvormer te hangen. ;)
(of zelfs 3x18x3??Wp)
.
(of zelfs 3x18x315Wp) Uhhhhhhhhh?

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:33
Vandaag helemaal niks opgewekt.
Keek even op de app en zag de melding isolation fault.

Dus ik het (platte) dak op en zag dat alle connectoren in een plasje water lagen.
Nu heb ik de connectoren verplaatst en op de ballast stenen onder de zonnepanelen gelegd.
Daar liggen ze iig een stuk droger dan direct op het platte dak waar sowieso een laagje water blijft staan.

Kan ik nu de zonnepanelen weer aanzetten, of even laten drogen en morgen de groep in de meterkast weer omgooien en vervolgens de omvormer weer aanzetten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-PjML9Zs0bzfLgX2qUJEUvcX2cQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a3X6I8Qtu446EoWEtUpshh3U.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uKvXjPypH94Zg8RabmJYYZN3zBg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ne1dwxI8Wd3g39EdRq4zWoJb.jpg?f=fotoalbum_tile

Edit;

Wat is dit trouwens? Lag ook zo open en bloot naast het paneel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7j3WQ1wyho6fOkLFIl6MOJPADNg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mQPSQCRDIx40rAmbWVlxCGzl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 58% gewijzigd door Qosmic op 03-09-2020 15:24 ]

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Naalroc schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:16:
[...]
Is een STP8.0-3AV-40, geproduceerd eind vorig jaar.
Kortsluitstroom op A is idd 30A en op B is dat 18A
Max current input is resp. 20 en 12Amp.
De gebruikte panelen zijn 315Wp
oke dit is dus geen probleem.
(ik kan niet ruiken op het forum of die 315Wp panelen meer leveren als 30A kortsluit als 2x parallel.
maar zal vast niet zo zijn, lijkt me sterk. :X
dit moet je dus checken.)
initial input voltage is 150V
Mpp is 260 -800V
Maar een paar meer zou geen probleem zijn
graag een paar meer.
je wil dat de panelen zelfs als ze bloedheet zijn in de zomer meer als 260Vmpp leveren.
dus een paar meer als 8, graag.
(knelle, maak er toch gewoon 18 van, zit je altijd goed. niet watten maar doen. :+ )
.
(of zelfs 3x18x315Wp) Uhhhhhhhhh?
ja hoor, omvormer kan dit gewoon aan. geen probleem. >:)
het is maar 3x18x315Wp = 17010Wp.
(2x18x315Wp op ingang A en 1x18x315Wp op ingang B.)
geen probleem voor de omvormer.
dit geeft wel wat af topping (lol, flink wat), maar dat probleem heeft meer met de bloedruk van de tweaker te maken als dat het een echt probleem is.
meer Wp blijft meer kWh (het loopt alleen niet lineair met de Wp omhoog.)

als je met niks begint, tja dan raad ik aan om een zwaardere omvormer te nemen.
maar als je wil werken met wat je hebt, no prob om te doen. ;)

lees ook:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Qosmic schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:19:
Vandaag helemaal niks opgewekt.
Keek even op de app en zag de melding isolation fault.

Dus ik het (platte) dak op en zag dat alle connectoren in een plasje water lagen.
Nu heb ik de connectoren verplaatst en op de ballast stenen onder de zonnepanelen gelegd.
Daar liggen ze iig een stuk droger dan direct op het platte dak waar sowieso een laagje water blijft staan.

Kan ik nu de zonnepanelen weer aanzetten, of even laten drogen en morgen de groep in de meterkast weer omgooien en vervolgens de omvormer weer aanzetten?
[Afbeelding][Afbeelding]

Edit;

Wat is dit trouwens? Lag ook zo open en bloot naast het paneel

[Afbeelding]
Ik zou de installateur even terug laten komen om zijn fouten te laten herstellen.
Die natte stekkers gaan corroderen op den duur.
Het kan zelfs zo gek zijn, dat in je dc bedrading ook al vocht zit.
Wat is dit trouwens?
Dat is reden nr 2

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-09-2020 15:30 ]

• Qosmic
Maar wat is dat?
Dan kan ik even met feiten komen.
Waarvoor dient die kabel?

edit: en ik ga zeker contact opnemen met de installateur. Wil alleen even goed beslagen ten ijs komen en dus weten wat wat is en hoe ik het kan brengen.

En kan ik morgenochtend de boel gewoon weer aanzetten en ervan uitgaan dat eea gedroogd is?

[ Voor 61% gewijzigd door Qosmic op 03-09-2020 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Qosmic schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:30:
Maar wat is dat?
Dan kan ik even met feiten komen.
Waarvoor dient die kabel?
Paneel vergeten aan te sluiten gok ik.

• Qosmic
AUijtdehaag schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:31:
[...]

Paneel vergeten aan te sluiten gok ik.
serieus? dat vermoede ik al, dat het zo'n koppelstekker was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:03

timovd

Voorsprong door techniek

@Qosmic, zo te zien zijn de stekkers slechts met de hand aangedraaid en niet met een speciale tool. Hiermee zijn ze niet goed waterdicht.
Laat de installateur maar nieuwe stekkers plaatsen.

[ Voor 16% gewijzigd door timovd op 03-09-2020 15:35 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@Naalroc
even los van ander verhaal:
hier mijn opbrengst van de laatste x jaar.

(op clicken voor groter)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxyUF3i9qhWZjz8OGrnifT9mM0o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ccgic5X1pcJLROlMtZG48VTo.jpg?f=user_large
ga niet alles van mijn set uit leggen, maar:
mei 2016 tot mei 2017, dat was 2x7x190Wp + 10x300Wp = 5660Wp
en dit op een 3kW omvormer. (ik zag wel iets van aftopping)

mei 2017 tot mei 2018, dat was 2x7x190Wp + 10x300Wp = 5660Wp.
en dit op een 4kW omvormer. (ik zag 0 aftopping)

verschil in jaar opbrengst was minimaal voor mijn set. >:)
denk dat de zwaardere omvormer mij een 150kWh per jaar meer opbracht.
dit noem ik pinda's. ;)
(oke nu heb ik 2x7x245Wp + 10x300Wp, en ik top nu een heel klein beetje af per jaar, ongeveer 20kWh.
maar jaar opbrengst ging wel flink omhoog door de nieuwe panelen. ;) )

[ Voor 18% gewijzigd door migjes op 03-09-2020 15:40 ]

timovd schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:35:
@Qosmic, zo te zien zijn de stekkers slechts met de hand aangedraaid en niet met een speciale tool. Hiermee zijn ze niet goed waterdicht.
Laat de installateur maar nieuwe stekkers plaatsen.
En alles doormeten...
Maar gezien het prutswerk, zal die ook niet weten hoe.

• Naalroc
migjes schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:24:
[...]

oke dit is dus geen probleem.
(ik kan niet ruiken op het forum of die 315Wp panelen meer leveren als 30A kortsluit als 2x parallel.
maar zal vast niet zo zijn, lijkt me sterk. :X
dit moet je dus checken.)
Kortsluitstroom van die 315 panelen is 10,04A....
[...]
ja hoor, omvormer kan dit gewoon aan. geen probleem. >:)
het is maar 3x18x315Wp = 17010Wp.
(2x18x315Wp op ingang A en 1x18x315Wp op ingang B.)
geen probleem voor de omvormer.
dit geeft wel wat af topping (lol, flink wat), maar dat probleem heeft meer met de bloedruk van de tweaker te maken als dat het een echt probleem is.ik zou er geen probleem mee hebben om er 3x14x3??Wp aan die omvormer te hangen. (of zelfs 3x18x3??Wp)
van die bloeddruk problemen wegens aftoppen heb ik geen last, aftoppen tijdens de hittegolf is niet voorgekomen, maar nu wel in de laatste week voor hele korte momenten met stralende zon, zo tussen de wolkenvelden door; ik zou me wel zorgen maken over 3 x 18 x 315 Wp (= 17.010Wp) omdat de max. power array voor deze omvormer 15000Wp bedraagt, hoewel de max opbrengst van de diverse strings nooit tegelijkertijd zal spelen.

• Qosmic
AUijtdehaag schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:38:
[...]

En alles doormeten...
Maar gezien het prutswerk, zal die ook niet weten hoe.
Fijn dit.
Maar kan die installatie weer aangeslingerd worden of is dit gevaarlijk en kans op kortsluiting en brandgevaar?

Ik ben zelf een n00b op het gebied van electra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Naalroc schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:39:
[...]
Kortsluitstroom van die 315 panelen is 10,04A....
2x10,04 is ruim kliener als 30A, dus no prob.
(dacht ik al.)
van die bloeddruk problemen wegens aftoppen heb ik geen last, aftoppen tijdens de hittegolf is niet voorgekomen, maar nu wel in de laatste week voor hele korte momenten met stralende zon, zo tussen de wolkenvelden door; ik zou me wel zorgen maken over 3 x 18 x 315 Wp (= 17.010Wp) omdat de max. power array voor deze omvormer 15000Wp bedraagt, hoewel de max opbrengst van de diverse strings nooit tegelijkertijd zal spelen.
het is een beetje wat voor panelen je gebruikt, maar die omvormer kan waarschijnlijk maximaal:
3x20x330Wp aardig aan, geen probleem.
te veel W van de panelen, dan regelt hij de mpp gewoon terug.
zolang jouw bloedruk het aan kan, geen probleem. :P

(de techniek beperkt bij 3x20x3??Wp, maar de bloeddruk van de eigenaar is een eerdere beperking. >:)
en persoonlijk, ik zou ook geen te gekke hoeveelheden op de omvormer willen, kan ook niet speciaal goed tegen aftoppen, blijft een beetje zonde, maar kunnen is geen probleem.)

edit:
er zijn ook panelen met 9,8A korsluit, die kun je dus 3x op ingang A zetten (wel met diodes!)
dan zit je op 4x20x300Wp >:)
en nog geen problemen voor de omvormer. :P

edit 2:
ja dit kan nog een stap hefiger.
3x20x300Wp op ingang A
en
3x12x330Wp (panasonic) op ingang B.
dit gaat net, en is wel de maximale grens denk ik wat kan.
(ongeveer, niet precies berekend.)

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 03-09-2020 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Qosmic
Om verdere problemen te voorkomen:
Alle stekkers vervangen, ook die van het paneel.
Bedrading bij de stekkers met de fohn wat droog maken
Alles nameten, ook meggeren.

Leuk verhaaltje:
NiGeLaToR in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"
Bedrading is ook gewoon een buis waar vocht in kan stromen...

Ik zou niet zomaar weer aanzetten dus... Proberen kan wel, hij zal hooguit in storing vallen.
Maar de gevolgen naderhand zijn groter, als de boel niet vernieuwd wordt (met name stekkers)

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-09-2020 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik zit dit allemaal eens zo te lezen en begin me te beseffen dat ik volgens mij vergeleken met de gewone bedrijven toch wel erg gematst ben met mijn set qua prijs. De leverancier is namelijk de broer van een goede vriendin van ons en importeert zelf zonnepanelen, dus werkt in feite zonder tussenhandel. De overige materialen komen wel van een groothandel.

Ik heb 31*335wp halfcell panelen. 20 met Qlikfit Evo op het schuine dak, 11 op het platte dak met vd Valk montage systeem compleet.

Als inverters geen 3 fase maar (eigen keus) 3 losse inverters, Growatt MIN 3600TL-XE incl 3x RF stick en Lan Box.

Daarnaast alle materialen die ik nodig heb en 2x 100 meter 6mm² PV kabel.

Installatie heb ik zelf uitgevoerd, maar alle materialen zijn bij mij aan huis geleverd met een vrachtauto en dat was inbegrepen in de prijs. De installatie heb ik zelf uitgevoerd met mijn vader.

De installatie werkt tevens perfect en heb al pieken gehad boven de opgegeven capaciteit van de panelen.

Ik was voor het hele systeem met alles erop en eraan 5000 op de kop af euro kwijt (na verrekening van de BTW).

Dat is dus 5000/10385 = €0,48 per wattpiek.

Volgens mij mag ik dan helemaal niet klagen....?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qosmic
@AUijtdehaag

Ok bedankt. Ik denk dat het bij mij puur in de stekkers zit.
Ik heb 1 x eerder die isolatiefout gehad en die was vanzelf verdwenen.

Nu had ik em al de hele dag en dacht ga toch eens kijken.

De stekkers heb ik nu hoger gelegd. Op de ballast stenen zodat ze niet meer in water liggen en onder het paneel zodat er ook niet direct regen op komt.

Ik ga iig de installateur contacten op de stekkers te laten vervangen en dat ene paneel aan te sluiten.

• migjes
@Fairy
je bent niet de eerste die de 0,50€/Wp breekt hoor. ;)
maar ja, een beetje leuk inkopen en zelf leggen, dat zijn prijzen die mogelijk zijn.
dus klagen, nop zou ik ook niet doen. :P

(ik snap wel dat salderen afgeschaft gaat worden, als dit soort prijzen gemeengoed gaan worden.
dan is 22ct per kWh krijgen wel erg veel geld. ;) )

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

migjes schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:59:
@Fairy
je bent niet de eerste die de 0,50€/Wp breekt hoor. ;)
maar ja, een beetje leuk inkopen en zelf leggen, dat zijn prijzen die mogelijk zijn.
dus klagen, nop zou ik ook niet doen. :P

(ik snap wel dat salderen afgeschaft gaat worden, als dit soort prijzen gemeengoed gaan worden.
dan is 22ct per kWh krijgen wel erg veel geld. ;) )
En dan te bedenken dat met een 3 fasen inverter de prijs nog lager was, maar dit wilde ik bewust niet. Ik gebruik Plugwise (Stealth M) nog als basis om mijn opbrengst te meten, ook van andere (domme) inverters en alle verbruikers in huis (heb een grote set), ook al is plugwise HNS intussen obsolete. Hierdoor heb ik alle informatie mooi bij elkaar. De Growatt monitoring is leuk, maar hier vallen mijn andere inverters van spul wat ik nog meer heb draaien buiten beeld.

Ben overigens wel een beetje een statistiekenfreak hoor. Mijn inverters hebben dus monitoring, daarna gaat het door 3 plugwise Stealth M modules, daarna door een Eastron 3 fasen meter, vervolgens de slimme meter in die ik met P1monitor uitlees 8)7 .

Enige wat ik nog een keer moet doen is die Eastron SDM630 uitlezen via de computer, moet ook kunnen. Heb de RS485 USB stick er al wel voor maar weet nog niet wat qua software hoe ik dat ga doen.

[ Voor 23% gewijzigd door Fairy op 03-09-2020 16:11 ]

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:40
Zelfs als je ze niet zelf gaat leggen kom je al richting de 0,50€/Wp, 5050/8580= 0,59€/Wp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ERb7QakA2qphdAcpGUUTaU9aR3k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pKHhBtCNNWOBWkfWziwwj91h.png?f=fotoalbum_large

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Penait1 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 16:09:
Zelfs als je ze niet zelf gaat leggen kom je al richting de 0,50€/Wp, 5050/8580= 0,59€/Wp

[Afbeelding]
Niet helemaal vergelijkbaar, maar ik snap je punt. Het wordt allemaal goedkoper.

Ik vond het in ieder geval heel goedkoop voor een combinatie schuin én platdak montage, drie inverters goed voor 10.800 wp. Daarnaast ook de 200 meter kabel niet vergeten en monitoring. 5000wp inverter is krapjes voor een 10kw installatie. Ik zit vrij veel boven de 5000 op een normale niet eens zo bijzonder zonnige dag.

[ Voor 10% gewijzigd door Fairy op 03-09-2020 16:17 ]

Pagina: 1 ... 50 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.

[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font]. :Y Lees dan eerst even deze stappen door.
Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.

elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw