:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/O5xfLzKaQlLpewcCmJirvnNA.jpg?f=user_large)
Rails met paneel erop (je ziet de moduleklem 'haken' aan de rail):
:strip_exif()/f/image/iobiGp07VJRLHPxZSNpbNfdR.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 52% gewijzigd door hesselbeertje op 03-09-2020 17:09 ]
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Prutswerk, stekkers opbinden om ze zo droog mogelijk te houden. Tevens met een tool goed vastdraaien. Nu mogen ALLE stekkers opnieuw. Aan de panelen te zien ligt het al een tijdje?Qosmic schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:19:
Vandaag helemaal niks opgewekt.
Keek even op de app en zag de melding isolation fault.
Dus ik het (platte) dak op en zag dat alle connectoren in een plasje water lagen.
Nu heb ik de connectoren verplaatst en op de ballast stenen onder de zonnepanelen gelegd.
Daar liggen ze iig een stuk droger dan direct op het platte dak waar sowieso een laagje water blijft staan.
Kan ik nu de zonnepanelen weer aanzetten, of even laten drogen en morgen de groep in de meterkast weer omgooien en vervolgens de omvormer weer aanzetten?
[Afbeelding] [Afbeelding]
Edit;
Wat is dit trouwens? Lag ook zo open en bloot naast het paneel
[Afbeelding]
Of zijn het nieuwere polys?
Op dit moment zit ik er alleen mee dat ik ook mijn twee indak panelen 300wp (GSE) wil laten verwijderen. Bij de offertes die ik tot nu toe heb gehad zijn de prijzen daarvoor nogal hoog. Dus ik twijfel erover om te ze te laten zitten...

Misschien een deal met 1 van je buren maken, die de boel van het dak af laten halen en gratis 2 extra panelen plus GSE voor thuis en jij gratis hun dakpannenZenix schreef op donderdag 3 september 2020 @ 19:24:
Ik ga ook aan de zonnepanelen, zo langzamerhand beginnen de offertes binnen te lopen (28 panelen Oost-West). Zal binnenkort een eigen topic maken.
Op dit moment zit ik er alleen mee dat ik ook mijn twee indak panelen 300wp (GSE) wil laten verwijderen. Bij de offertes die ik tot nu toe heb gehad zijn de prijzen daarvoor nogal hoog. Dus ik twijfel erover om te ze te laten zitten...
[Afbeelding]
Ik had gevraagd in de buurt whatsapp of er intresse was, helaas tot nu toe niks. Veel buren hebben ook veel meer indak dan mijn twee directe buren (500 per paneel 300wptwain4me schreef op donderdag 3 september 2020 @ 19:44:
[...]
Misschien een deal met 1 van je buren maken, die de boel van het dak af laten halen en gratis 2 extra panelen plus GSE voor thuis en jij gratis hun dakpannen
Nee ze liggen al een tijdje.ApC_IcE schreef op donderdag 3 september 2020 @ 18:13:
[...]
Prutswerk, stekkers opbinden om ze zo droog mogelijk te houden. Tevens met een tool goed vastdraaien. Nu mogen ALLE stekkers opnieuw. Aan de panelen te zien ligt het al een tijdje?
Of zijn het nieuwere polys?
Bijna 5 jaar.
Ik heb die stekkers nu onder de panelen op de ballast stenen gelegd. Dat is wel ok toch?
Stop chasing the dream, you're already living it
Krijg je daar 28 panelen op?Zenix schreef op donderdag 3 september 2020 @ 19:24:
Ik ga ook aan de zonnepanelen, zo langzamerhand beginnen de offertes binnen te lopen (28 panelen Oost-West). Zal binnenkort een eigen topic maken.
[Afbeelding]
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Dat gaat niet passen, 14 achter en 14 voor (Oost-West)
Dat snap ik. Zelfs dat vind ik veel. Zal me verkijken op de grootte van het dak denk ik.Zenix schreef op donderdag 3 september 2020 @ 19:59:
[...]
Dat gaat niet passen, 14 achter en 14 voor (Oost-West)
Ben zelf ook nog aan het oriënteren al zie ik er waarschijnlijk vanaf aangezien ons dak erg ongunstige afmetingen heeft. En nog wat andere issues.
[ Voor 13% gewijzigd door Phusebox op 03-09-2020 20:08 ]
Ja, klopt.Phusebox schreef op donderdag 3 september 2020 @ 20:07:
[...]
Dat snap ik. Zelfs dat vind ik veel. Zal me verkijken op de grootte van het dak denk ik.
Ben zelf ook nog aan het oriënteren al zie ik er waarschijnlijk vanaf aangezien ik net niks kwijt kom op ons superongunstige dak en bedrijven hier allemaal de hoofdprijs willen en niet echt mee willen denken.
Het huis is best breed met 5,7m dus passen 2 rijen van 5 panelen, 1 rij van 3 panelen rechts van dakraam en 1 links van het dakraam. Qua hoogte moet ook geen probleem zijn, aangezien buren met indak ook 3 rijen hebben en nog wat ruimte over hebben.
Ons huis is 5,50 breed en daklengte is ca. 5 meter. Maar dat komt allemaal niet lekker uit. Ook vanwege een dakraam.Zenix schreef op donderdag 3 september 2020 @ 20:15:
[...]
Ja, klopt.
Het huis is best breed met 5,7m dus passen 2 rijen van 5 panelen, 1 rij van 3 panelen rechts van dakraam en 1 links van het dakraam. Qua hoogte moet ook geen probleem zijn, aangezien buren met indak ook 3 rijen hebben en nog wat ruimte over hebben.
Alle installateurs gingen uit van twee rijen met liggende panelen maar nu nagemeten past dat niet.
Grappig ook dat ze gewoon offertes maken op basis van blurry satellietfoto's...
Maar wie weet. Moet gewoon het juiste bedrijf vinden dat een beetje mee wil denken in oplossingen.
[ Voor 12% gewijzigd door Phusebox op 03-09-2020 20:28 ]
Ik denk würthhesselbeertje schreef op donderdag 3 september 2020 @ 16:51:
Wie herkent dit montagesysteem? Het lijkt qua systeem op Clickfit Evo (dus de moduleklem 'klikt' op de alu rais) maar de ruimte tussen de panelen is ongeveer 2 cm. Alu rail is ook dikker dan Clickfit Evo. Systeem is ongeveer 6 jaar oud.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://www.sellectzonnep...annendak-compleet-systeem
@hesselbeertje
https://eshop.wurth.nl/Mi...0865799905.sku/nl/NL/EUR/
[ Voor 6% gewijzigd door Rol-Co op 03-09-2020 20:49 ]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Die losse stekker is een aarde, dus waarschijnlijk is het niet geaard, dit is geen paneel stekker.Qosmic schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:19:
Vandaag helemaal niks opgewekt.
Keek even op de app en zag de melding isolation fault.
Dus ik het (platte) dak op en zag dat alle connectoren in een plasje water lagen.
Nu heb ik de connectoren verplaatst en op de ballast stenen onder de zonnepanelen gelegd.
Daar liggen ze iig een stuk droger dan direct op het platte dak waar sowieso een laagje water blijft staan.
Kan ik nu de zonnepanelen weer aanzetten, of even laten drogen en morgen de groep in de meterkast weer omgooien en vervolgens de omvormer weer aanzetten?
[Afbeelding] [Afbeelding]
Edit;
Wat is dit trouwens? Lag ook zo open en bloot naast het paneel
[Afbeelding]
Helaas, de klemplaatjes (of hoe noem je dat) zijn toch echt anders.
Edit: Je zet me wel op t goede spoor, het is een andere (oude?) serie van Wurth:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/otMx089yMCYOM0c7Fsu18wMN.jpg?f=user_large)
Thanx, @Rol-Co !
[ Voor 37% gewijzigd door hesselbeertje op 03-09-2020 20:42 ]
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Is het erg dat die niet geaard is?Rol-Co schreef op donderdag 3 september 2020 @ 20:35:
[...]
Die losse stekker is een aarde, dus waarschijnlijk is het niet geaard, dit is geen paneel stekker.
Stop chasing the dream, you're already living it
Ja en nee, ja omdat het tegenwoordig moet, nee omdat het 5 jaar geleden niet hoefde of gedaan werd.
Maar het kan ook iets anders zijn wat niet goed zit, de stekkers zijn eigenlijk voor de aardlus te maken, vandaar die gele baan.
https://smorenberg.com/zo...ale-tbv-zonnepanelen.html
[ Voor 9% gewijzigd door Rol-Co op 03-09-2020 21:00 ]
Haha heb ik toch nog 50 aard kabels aan mijn panelen hangenRol-Co schreef op donderdag 3 september 2020 @ 20:55:
[...]
Ja en nee, ja omdat het tegenwoordig moet, nee omdat het 5 jaar geleden niet hoefde of gedaan werd.
Maar het kan ook iets anders zijn wat niet goed zit, de stekkers zijn eigenlijk voor de aardlus te maken, vandaar die gele baan.
https://smorenberg.com/zo...ale-tbv-zonnepanelen.html
1 PVoutput . Dongen NB
lolreneeke1970 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 21:14:
[...]
Haha heb ik toch nog 50 aard kabels aan mijn panelen hangen
https://www.kabeldirect.n...female-per-100-stuks.html
Weer wat geleerd...
Aarding is tegenwoordig ook in mc4 uitgevoerd om verwarring te voorkomen.
jaja
Die tangen zijn wel duur zeg, voor de aarding.
[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-09-2020 21:31 ]
Misschien dat niet iedere pv plakker dit gebruikt maar wat ik opgehaald heb waren deze stekkers gebruikt om de frames te aarden en aan elkaar te krijgen, panelen en stroom voerende delen hadden gewoon geheel zwarte stekkers.
Er was ook gewoon solar kabel gebruikt voor aarding. Blijkbaar voor die gasten het makkelijkst om te koppelen.
Ze maken zo`n offerte in 10 minuutjes. Mocht je het accepteren dan gaan ze er vaak nog wat beter over nadenken en achterhalen of het past. Als ze er dan achter komen dat het niet past bedenken ze wel iets anders, maar dan hebben ze je vast 'binnen' als klant.Phusebox schreef op donderdag 3 september 2020 @ 20:18:
[...]
Ons huis is 5,50 breed en daklengte is ca. 5 meter. Maar dat komt allemaal niet lekker uit. Ook vanwege een dakraam.
Alle installateurs gingen uit van twee rijen met liggende panelen maar nu nagemeten past dat niet.
Maar wie weet. Moet gewoon het juiste bedrijf vinden dat een beetje mee wil denken in oplossingen.
Soms komen ze er pas achter bij installatie. En dan geven ze bijvoorbeeld slechts 250 euro korting per paneel dat niet past. Uiteraard gaat dan de prijs per Wp omhoog.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Nu heb ik het ook over mensen die hier gewoon langs zijn gekomen en foto's hebben gemaakt maar toen ik vroeg of ik nog iets voor ze moest opmeten was dat niet nodig. Lijkt me zonde van je tijd zo'n huisbezoek als je dan je huiswerk niet goed doet...busscherski schreef op donderdag 3 september 2020 @ 21:34:
[...]
Ze maken zo`n offerte in 10 minuutjes. Mocht je het accepteren dan gaan ze er vaak nog wat beter over nadenken en achterhalen of het past. Als ze er dan achter komen dat het niet past bedenken ze wel iets anders, maar dan hebben ze je vast 'binnen' als klant.
Soms komen ze er pas achter bij installatie. En dan geven ze bijvoorbeeld slechts 250 euro korting per paneel dat niet past. Uiteraard gaat dan de prijs per Wp omhoog.
Maar inderdaad 9 van de 10 zet gewoon een krabbel.
Moet ik dus op letten als ik iets teken dat er geen voorwaarden in staan over als blijkt dat het niet past. Want dan zeg ik gewoon "pak de boel dan maar in en doei".
[ Voor 8% gewijzigd door Phusebox op 03-09-2020 21:39 ]
Inderdaad, ook dat gebeurt veel.Phusebox schreef op donderdag 3 september 2020 @ 21:37:
[...]
Nu heb ik het ook over mensen die hier gewoon langs zijn gekomen en foto's hebben gemaakt maar toen ik vroeg of ik nog iets voor ze moest opmeten was dat niet nodig. Lijkt me zonde van je tijd zo'n huisbezoek als je dan je huiswerk niet goed doet...
Maar inderdaad 9 van de 10 zet gewoon een krabbel.
Moet ik dus op letten als ik iets teken dat er geen voorwaarden in staan over als blijkt dat het niet past. Want dan zeg ik gewoon "pak de boel dan maar in en doei".
Opmeten is niet het primaire doel van het huisbezoek.
De verkoper heeft het alvast verkocht, dan is het vaak zijn zorg niet meer en zoeken de techneuten of installateurs het maar uit. Als er 2 panelen minder passen verdienen ze er nog evenveel omdat ze te weinig korting geven voor elk paneel dat niet blijkt te passen.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Daar is wel een oplossing voor.Phusebox schreef op donderdag 3 september 2020 @ 20:18:
[...]
Ons huis is 5,50 breed en daklengte is ca. 5 meter. Maar dat komt allemaal niet lekker uit. Ook vanwege een dakraam.
Mijn dak is 5m40 breed en 4m90 hoog.
Zo ook die van de buurman.
Zoek de verschillen
![]() | ![]() | ![]() |
Daar los je tijdelijk een iso error misschien mee op. Maar wat nou als er stekkers of kabels gecorrodeerd zijn? Dan heb je over een tijdje weer storing!Qosmic schreef op donderdag 3 september 2020 @ 19:57:
[...]
Nee ze liggen al een tijdje.
Bijna 5 jaar.
Ik heb die stekkers nu onder de panelen op de ballast stenen gelegd. Dat is wel ok toch?
Dat is namelijk het enige dat mij tegenhoud om de dakramen te laten verdwijnen voor een paar extra panelen.
Zit nu meer na te denken over panelen op noord-oost voor wat extra opbrengst.
3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5
Er zullen vast zulke bedrijven zijn. Wel jammer hoor. Want het hoeft niet. Een rolmaat of laser is niet zoveel werk.busscherski schreef op donderdag 3 september 2020 @ 21:41:
[...]
Inderdaad, ook dat gebeurt veel.
Opmeten is niet het primaire doel van het huisbezoek.
De verkoper heeft het alvast verkocht, dan is het vaak zijn zorg niet meer en zoeken de techneuten of installateurs het maar uit. Als er 2 panelen minder passen verdienen ze er nog evenveel omdat ze te weinig korting geven voor elk paneel dat niet blijkt te passen.
Doe je bovenstaande aanname of heb je veel ervaring met zulke bedrijven?
Opmeten is wel heel erg het primaire doel. Als er 2 panelen minder passen nemen sommigen zoveel terug dat een project amper wat oplevert. Of de klant cancelt. En terecht!
Daar een paar nieuwe ramen maken?BertusB404 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 21:58:
Hoe is het met licht op de zolder dan?
Dat is namelijk het enige dat mij tegenhoud om de dakramen te laten verdwijnen voor een paar extra panelen.
Licht genoeg en geen zomerhitte van zuid.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/78vQef3xhpiouT2xc6bl7nno.jpg?f=user_large)
Ik heb 1 van de 2 velux dakramen er uit gehaald en op noord er in gezaagd op een plek waar een klein 4 pans raampje zat die altijd lekte als het echt hard regende.BertusB404 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 21:58:
Hoe is het met licht op de zolder dan?
Plus ik heb veel meer licht op de overloop van de zolder.
De eerste 15 heb ik laten leggen, toen wist ik er niets van.ApC_IcE schreef op donderdag 3 september 2020 @ 22:05:
[...]
Er zullen vast zulke bedrijven zijn. Wel jammer hoor. Want het hoeft niet. Een rolmaat of laser is niet zoveel werk.
Doe je bovenstaande aanname of heb je veel ervaring met zulke bedrijven?
Opmeten is wel heel erg het primaire doel. Als er 2 panelen minder passen nemen sommigen zoveel terug dat een project amper wat oplevert. Of de klant cancelt. En terecht!
Er waren buren die, behalve de layout van dakramen etc dezelfde daken met panelen hadden.
Het dak meten was daarom niet nodig, maar de locatie van het dakraam (wat wel weer uniek was) heeft 1 of 2 van de 3 niet gemeten.
Bij mij heeft de verkoper me later nog omgepraat om (ivm het dakraam) in plaats van 16 slechts 15 panelen te nemen omdat dat een mooier legplan opleverde, toen had ik niet door dat ik eigenlijk te weinig korting kreeg (beginnersfout).
De 2 onder een kap hebben er 42> 212 per woning en de geschakelde woning heeft er 28 stuks. zat nog even te twijfelen om de makelaar te benaderen om zodoende nog oost-noord-oost vol te leggen. :-) er waren nog 3 beschikbaar.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Wq6su6RhJQ2JwLrO96Zv8N7d.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/neM0zvMMbqSZmt98poWCi5vM.jpg?f=user_large)
[ Voor 11% gewijzigd door Zuluman op 04-09-2020 10:04 ]
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Op zich zit er wel wat in natuurlijk, maar ik wist het niet vijf jaar geleden, dus hier gewoon tussen de panelenRol-Co schreef op donderdag 3 september 2020 @ 21:34:
@reneeke1970 @AUijtdehaag
Misschien dat niet iedere pv plakker dit gebruikt maar wat ik opgehaald heb waren deze stekkers gebruikt om de frames te aarden en aan elkaar te krijgen, panelen en stroom voerende delen hadden gewoon geheel zwarte stekkers.
Er was ook gewoon solar kabel gebruikt voor aarding. Blijkbaar voor die gasten het makkelijkst om te koppelen.
1 PVoutput . Dongen NB
Mooi hè die daken, staan er hier honderden tegenover me in nieuwbouw wijk.Zuluman schreef op donderdag 3 september 2020 @ 23:30:
mooi project bij mij om de hoek. Haags buiten met een bijna perfecte toepassing van pv. ca 21 panelen per woning op west-zuid- west. Ik had ook nog oost-noord-oost volgelegd. Geen idee hoe ze zijn aangesloten. ik neem aan per woning maar de panelen houden zich niet aan de beukmaat van de woningen ander zouden er maar 3x6 passen.4x6 is net te breed. schat dat het dus 18+24=42/2 =21 per woning.
De 2 onder een kap hebben er 42> 212 per woning en de geschakelde woning heeft er 28 stuks. zat nog even te twijfelen om de makelaar te benaderen om zodoende nog oost-noord-oost vol te leggen. :-) er waren nog 3 beschikbaar.
[Afbeelding]
Is voorwaarde van gemeente, nul op meter bouwen.
1 PVoutput . Dongen NB
Helaas. Dakraam verplaatsen is geen optie. Dat kan ik niet zelf en laten doen dan ben ik de opbrengst van de zonnepanelen ook alweer een paar jaar kwijt.AUijtdehaag schreef op donderdag 3 september 2020 @ 22:09:
[...]
Daar een paar nieuwe ramen maken?
[Afbeelding]
De temperatuur van de omvormer staat er niet tussen. Wel staat er een alert op als die te hoog wordt en die heb ik nog nooit gehad.mister_muller schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:34:
@redwing
Grafiekjes zijn altijd interessant!l. Bedankt, nu heb ik in ieder geval een idee van wat er beschikbaar is.
Kun je ook de temperatuur van de omvormer trenden?
[removed]
Begrijpelijk hoor. Zo heb ik met een badkamer “korting” gekregen op iets wat niet snel leverbaar was. En uiteindelijk een kwalitatief veel mindere optie gekregen. (Zwarte kraan bladerde af)busscherski schreef op donderdag 3 september 2020 @ 22:24:
[...]
De eerste 15 heb ik laten leggen, toen wist ik er niets van.
Er waren buren die, behalve de layout van dakramen etc dezelfde daken met panelen hadden.
Het dak meten was daarom niet nodig, maar de locatie van het dakraam (wat wel weer uniek was) heeft 1 of 2 van de 3 niet gemeten.
Bij mij heeft de verkoper me later nog omgepraat om (ivm het dakraam) in plaats van 16 slechts 15 panelen te nemen omdat dat een mooier legplan opleverde, toen had ik niet door dat ik eigenlijk te weinig korting kreeg (beginnersfout).
Jaloers op mensen waarbij het zo strak en mooi op het dak past. Hier gaat het een gedrocht worden van jewelste als er ooit iets op komt.zeroday schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 08:13:
[Afbeelding]
zo hier liggen de panelen ook .. 325wp, 22 stuks. Strak gelegd naar ons idee ..
tevreden mee ..
2 of 3 groepjes van 6 is toch prima?Phusebox schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:57:
[...]
Jaloers op mensen waarbij het zo strak en mooi op het dak past. Hier gaat het een gedrocht worden van jewelste als er ooit iets op komt.
Even nav de foto's: Is het mogelijk om een foto te plaatsen, waarbij de dakrand (langs de windveren) beter in detail zichtbaar is? Ik zit er ook nog over te denken om mijn dak een keer aan te passen, waarbij ik dan ook het hele dak met panelen wil vol leggen (oost- en westkant), zodanig, dat er geen dakpannen meer aan te pas komen.Ik ben dus geïnteresseerd om te zien hoe de dakrand in detail is uitgevoerd.Zuluman schreef op donderdag 3 september 2020 @ 23:30:
mooi project bij mij om de hoek. Haags buiten met een bijna perfecte toepassing van pv. ca 21 panelen per woning op west-zuid- west. Ik had ook nog oost-noord-oost volgelegd. Geen idee hoe ze zijn aangesloten. ik neem aan per woning maar de panelen houden zich niet aan de beukmaat van de woningen ander zouden er maar 3x6 passen.4x6 is net te breed. schat dat het dus 18+24=42/2 =21 per woning.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zwerius Kriegsman
Ik fiets vanmiddag even langs met mijn lumix fz-82. kan ik even goed inzoomen.Zwerius schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:05:
[...]
Even nav de foto's: Is het mogelijk om een foto te plaatsen, waarbij de dakrand (langs de windveren) beter in detail zichtbaar is? Ik zit er ook nog over te denken om mijn dak een keer aan te passen, waarbij ik dan ook het hele dak met panelen wil vol leggen (oost- en westkant), zodanig, dat er geen dakpannen meer aan te pas komen.Ik ben dus geïnteresseerd om te zien hoe de dakrand in detail is uitgevoerd.
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Simpele kunststof strook van halve meter breed met opstaand kantje, en daar liggen die panelen overheen. Over panelen word een aluminium strip geklikt die hem weer vast houd. Op zich best mooi systeem.Zwerius schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:05:
[...]
Even nav de foto's: Is het mogelijk om een foto te plaatsen, waarbij de dakrand (langs de windveren) beter in detail zichtbaar is? Ik zit er ook nog over te denken om mijn dak een keer aan te passen, waarbij ik dan ook het hele dak met panelen wil vol leggen (oost- en westkant), zodanig, dat er geen dakpannen meer aan te pas komen.Ik ben dus geïnteresseerd om te zien hoe de dakrand in detail is uitgevoerd.
1 PVoutput . Dongen NB
Is dat een bepaald systeem van een bepaald merk? Heb je daar meer details van?reneeke1970 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:19:
[...]
Simpele kunststof strook van halve meter breed met opstaand kantje, en daar liggen die panelen overheen. Over panelen word een aluminium strip geklikt die hem weer vast houd. Op zich best mooi systeem.
Zwerius Kriegsman
Dit lijkt op het K2 systeem; even zoeken bij solarnu.nlhesselbeertje schreef op donderdag 3 september 2020 @ 16:51:
Wie herkent dit montagesysteem? Het lijkt qua systeem op Clickfit Evo (dus de moduleklem 'klikt' op de alu rais) maar de ruimte tussen de panelen is ongeveer 2 cm. Alu rail is ook dikker dan Clickfit Evo. Systeem is ongeveer 6 jaar oud.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Ber er al achter, het is Wurth Comfort. K2 heeft hele andere klemmen.cville schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:05:
[...]
Dit lijkt op het K2 systeem; even zoeken bij solarnu.nl
Nee dat heb ik niet kunnen ontdekken, op de dozen van panelen stond ook niks, zijn frame loze met een soort pen en bus verbinding, zaten geen kabels aan.Zwerius schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 11:57:
[...]
Is dat een bepaald systeem van een bepaald merk? Heb je daar meer details van?
1 PVoutput . Dongen NB
Hoe heb je het opgelost m.b.t je zonnepanelen kijkende naar dat dakkapel bij de buren?AUijtdehaag schreef op donderdag 3 september 2020 @ 22:09:
[...]
Daar een paar nieuwe ramen maken?
[Afbeelding]
Ik zit sinds kort met een soortgelijk iets, buren die een dakkapel hebben geplaatst waardoor een deel van mijn zonnepanelen in de schaduw vallen. Ikzelf heb 10x 270WP i.c.m. een Goodwe GW3000-NS.
Heb jij gekozen voor optimizers?
Sinds kort is er een dakkapel bij de buren geplaatst en valt er geruime tijd schaduw op in zijn totaliteit 3/5 panelen van de onderste rij. Deze onderste string is in serie geschakeld.
Ik heb begrepen dat de GoodWe omvormer een 'shadow management' systeem heeft, deze heb ik vandaag aangezet dus moet het resultaat op een zonnige dag nog even afwachten.
De vakman adviseert mij 3x tigo optimizers te plaatsen echter komt dit neer op 700eu incl. btw en arbeid.
Wat is jullie advies en is die 700eu enigszins te verantwoorden met grote verliezen? Of zal in de zomer maanden het verlies beperkt zijn i.v.m. hoogte van de zon?
:strip_exif()/f/image/yWJohVoc72OXFkwAKgmYjpZq.jpg?f=fotoalbum_large)
Een tigo kost 45 euro en is in drie min onder het paneel vast geklikt.....PSP123 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 15:12:
In aanvulling op mijn reactie hierboven, heb ik in 2016 10 zonnepanelen laten leggen van 270WP i.c.m. een GW3000-NS omvormer. (westen)
Sinds kort is er een dakkapel bij de buren geplaatst en valt er geruime tijd schaduw op in zijn totaliteit 3/5 panelen van de onderste rij. Deze onderste string is in serie geschakeld.
Ik heb begrepen dat de GoodWe omvormer een 'shadow management' systeem heeft, deze heb ik vandaag aangezet dus moet het resultaat op een zonnige dag nog even afwachten.
De vakman adviseert mij 3x tigo optimizers te plaatsen echter komt dit neer op 700eu incl. btw en arbeid.
Wat is jullie advies en is die 700eu enigszins te verantwoorden met grote verliezen? Of zal in de zomer maanden het verlies beperkt zijn i.v.m. hoogte van de zon?
[Afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Klopt, ze reken bij mij dan met 66eu, maar voor die 45eu moet je wel zelf het dak op. ;-)reneeke1970 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 15:14:
[...]
Een tigo kost 45 euro en is in drie min onder het paneel vast geklikt.....
Als je zelf het dak op durft kost het je idd maar 135 euro, dat is nog eens het overwegen waard. Of eventueel doe je er eerst eens 2.
Bedenk dat ook mét optimisers, die panelen met schaduw altijd minder op zullen blijven brengen. De opbrengst van "vroeger" krijg je nooit meer terug.
Ff wat schattingen om de ordegrootte van de terugverdientijd te bepalen:
3x 270WP levert ~700kWh per jaar, of 140 euro.
Met schaduw leveren ze ofwel het halve vermogen (met optimiser) ofwel helemaal geen vermogen (bypass). Stel dat je gemiddeld de helft van de dag met schaduw zit, dan kost die schaduw je dus grofweg 70 euro per jaar zonder optimisers, of 35 euro per jaar mét optimisers.
Dat zijn nogal wat aannames dus pin me niet vast op een paar tientjes meer of minder, maar het geeft misschien een beeld van wat je kunt verwachten.
[ Voor 58% gewijzigd door mcDavid op 04-09-2020 15:45 ]
Eén paneel zou je er kunnen plaatsen tussen de twee rijen, meerdere panelen zal je al snel ook schaduw op hebben, helaas.timovd schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 15:17:
@PSP123 En een nieuwe rij tussen de twee bestaande rijen maken? Kost je de rails, en twee extra setjes eindstukken.
Ik zie dat de installatie inderdaad weinig voorstelt, kabels connecten en de optimizer zelf in de hoek plaatsen. Moet het paneel er wel af voordat ze bij de bekabeling komen omdat ze er zoveel qua arbeid voor vragen?mcDavid schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 15:31:
oef, voor 700 euro zou ik het niet doen nee... Shadow management aanzetten en je verlies nemen is dan de beste optie.
Als je zelf het dak op durft kost het je idd maar 135 euro, dat is nog eens het overwegen waard. Of eventueel doe je er eerst eens 2.
Vanuit het dakraam kom ik in iedergeval niet heel makkelijk bij de bekabeling.
:strip_exif()/f/image/3ZIGguLubWDQQmHfDIvxL8eg.jpg?f=fotoalbum_large)
Dank voor het meedenken, als ik de optimizers zelf zou kunnen plaatsen dan zou ik het altijd doen. Voor de kostprijs van een optimizer hoef je het niet te laten. Echter 700 eu, of 900 voor arbeid + 5 optimizers dus de gehele rij. Is moeilijk terug te verdienen met straks ook de nieuwe salderingsregels in 2023.mcDavid schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 15:31:
Ff wat schattingen om de ordegrootte van de terugverdientijd te bepalen:
3x 270WP levert ~700kWh per jaar, of 140 euro.
Met schaduw leveren ze ofwel het halve vermogen (met optimiser) ofwel helemaal geen vermogen (bypass). Stel dat je gemiddeld de helft van de dag met schaduw zit, dan kost die schaduw je dus grofweg 70 euro per jaar zonder optimisers, of 35 euro per jaar mét optimisers.
Dat zijn nogal wat aannames dus pin me niet vast op een paar tientjes meer of minder, maar het geeft misschien een beeld van wat je kunt verwachten.
Ik weet momenteel ook nog niet wat de 'schade' is in zomer, heb je dan lang schaduw van die dakkapel? Momenteel merk ik dat van 08:00 uur t/m 13:00 het verlies aanzienlijk is, het lijkt net of die gehele string niet meer functioneert. Na 13:00 uur is er nog wel schaduw op één paneel maar lijkt de opbrengst meer als voorheen.
Het is even wachten op een zonnige dag, dan kan ik het goed teruglezen in de log.
Een tigo maakt dan alleen het verschil tussen niets en nauwelijks. Op zich is een tigo veel nuttiger als er bv een boom staat en een paneel minder licht krijgt als de rest (maar wel gespreid). Dan kan de optimizer de poort "half " open zetten ipv helemaal open of helemaal dicht (bij wijze van spreken) .
In dit geval zou ik gewoon kijken of de goodwe schaduwtracker het probleem grotendeels al oplost. Is dat zo, dan voegt een optimizer niets meer toe.
Dit verhaal geldt alleen voor een klassiek paneel, de huidige half cell panelen kunnen er voor zorgen dat de panelen die beschaduwd worden op een deel van de korte kant een groot deel van de tijd nog wel de helft van de opbrengst geven.
Er zijn hier zat mensen die je daar een beter beeld van kunnen geven dan ik.
Als alles op 1 string zit zal het wel mee vallen.
Nu kom ik er achter dat ik waarschijnlijk toch 8 panelen op zuid kwijt kan, dus dan houd ik er 4 over op west (op de tweede MPP). De panelen leveren een maximum voltage van 34,2 volt (in aangesloten toestand) en de Growatt heeft een drempel van 100 volt voordat -ie start.
Is het slim om er 8 op zuid te leggen, of houd ik dan met die 4 resterende op west te weinig spanning over? 4 x 34,2 volt is ruim boven de gewenste 100 volt echter er zijn natuurlijk ook wat verliezen en het is de westkant?
Graag jullie mening.
[ Voor 3% gewijzigd door Jorii op 04-09-2020 16:55 ]
De vraag rijst dus of die 4 panelen, met verlies door warmte en/of oriëntatie meegerekend, de omvormer laten starten op zo'n vroeg mogelijk moment. En: Weegt dat op tegen het extra paneel op zuid?
[ Voor 7% gewijzigd door Jorii op 04-09-2020 17:07 ]
Ok, helder hoe Goodwe Shadow management werkt ik ben benieuwd naar morgen. Want in de ochtend is voornamelijk winst te behalen door de schaduw die op de panelen valt als ik naar de grafieken kijk.exroosje schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 16:31:
Op zich kan een tigo geen zon toveren . Als er een harde schaduw op een deel van je paneel valt waarbij er cellen van alle 3 strings erin geraakt worden (als een schaduw op de korte kant valt) levert deze feitelijk nauwelijks meer iets op en moet je zorgen dat deze de rest niet onderuithaalt. Goodwe schaduw management doet dit door de diodes in het paneel aan te spreken zodat de strings in het paneel geheel gebypassed worden.
Een tigo maakt dan alleen het verschil tussen niets en nauwelijks. Op zich is een tigo veel nuttiger als er bv een boom staat en een paneel minder licht krijgt als de rest (maar wel gespreid). Dan kan de optimizer de poort "half " open zetten ipv helemaal open of helemaal dicht (bij wijze van spreken) .
In dit geval zou ik gewoon kijken of de goodwe schaduwtracker het probleem grotendeels al oplost. Is dat zo, dan voegt een optimizer niets meer toe.
Dit verhaal geldt alleen voor een klassiek paneel, de huidige half cell panelen kunnen er voor zorgen dat de panelen die beschaduwd worden op een deel van de korte kant een groot deel van de tijd nog wel de helft van de opbrengst geven.
Ter illustratie zonder dakkapel.
/f/image/iFiwc3ZObUadF3OvqSglIK2p.png?f=fotoalbum_large)
Ter illustratie met dakkapel vandaag en GoodWe Shadow OFF.
/f/image/6xx8AqGPXjpnxIwpHO2y1UZn.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben niet 100% zeker of het twee afzonderlijke strings zijn is dat van de omvormer af te lezen a.d.v. voltage?BertusB404 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 16:33:
Als het twee afzonderlijke strings zijn onder en boven, heb je best kans dat je de minimale spanning niet haalt voor je omvormer als er schaduw op de panelen komt. Ook met optimisers kan dat krap worden.
Er zijn hier zat mensen die je daar een beter beeld van kunnen geven dan ik.
Als alles op 1 string zit zal het wel mee vallen.
als de spanning rond de 200V is zijn het 2 strings. Als het rond de 400V is is het één string.PSP123 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 17:16:
[...]
Ik ben niet 100% zeker of het twee afzonderlijke strings zijn is dat van de omvormer af te lezen a.d.v. voltage?
Zie onderstaande afbeelding dus 2 strings dan?!mcDavid schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 17:27:
[...]
als de spanning rond de 200V is zijn het 2 strings. Als het rond de 400V is is het één string.
/f/image/IUZ3exsG1Z9rJgO3PRHAsNB3.png?f=fotoalbum_large)
De andere regels zijn leeg
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Je gaat toch panelen laten leggen?PSP123 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 15:30:
[...]
Klopt, ze reken bij mij dan met 66eu, maar voor die 45eu moet je wel zelf het dak op. ;-)
Die dingen schuiven ze beneden al aan het paneel, dan is het boven gewoon de twee stekkers vast klikken, net zoals zonder die dingen. Kost dus geen extra tijd of zo.
Edit, oh..... Even terug gelezen, ik zie het al.
Jij moet gewoon een dag loon betalen voor die monteur want die kan rest van de dag niks meer doen. En kosten steiger etc.....
[ Voor 17% gewijzigd door reneeke1970 op 04-09-2020 18:31 ]
1 PVoutput . Dongen NB
het wordt een uitdaging hoe ik het naar PVOUTPUT krijg .. dus als iemand dat weet ..AUijtdehaag schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 08:29:
@zeroday
Proficiat.
Wil je ook delen wat je hebt liggen?
En nog naar pvoutput en in het PVO tweakers team?
Zonnepaneel Sunpower SPR-P3-325 BLK
GoodWe 8K-DT 3F Omvormer
Groepsaanbieding in onze woonplaats.
de GoodWe zit via wifi aan het netwerk stuurt zijn data naar het Goodwe platform
maar hoe ik dat dan naar de PVO websites krijg .. hint?
dat was niet zo moeilijk ..
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=88675&sid=78595
[ Voor 6% gewijzigd door zeroday op 04-09-2020 19:48 ]
There are no secrets, only information you do not yet have
Je kan het op de foto niet zien, maar er is een stukje platdak i.v.m uitbouw. Ze zijn ook gemonteerd met een ladder. En een hele dag werk zal het niet zijn. Ik denk dat ze een klant zien die graag zijn opbrengst graag hoog houdt en dat de prijs opdrijft.reneeke1970 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 18:19:
[...]
Je gaat toch panelen laten leggen?
Die dingen schuiven ze beneden al aan het paneel, dan is het boven gewoon de twee stekkers vast klikken, net zoals zonder die dingen. Kost dus geen extra tijd of zo.
Edit, oh..... Even terug gelezen, ik zie het al.
Jij moet gewoon een dag loon betalen voor die monteur want die kan rest van de dag niks meer doen. En kosten steiger etc.....
Oh je kunt er met ladder bij..... Doe je het toch zelf, twee klemmen los en beetje omhoog houden. Houtje eronder zetten en klaar, bijna dan.....PSP123 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 19:25:
[...]
Je kan het op de foto niet zien, maar er is een stukje platdak i.v.m uitbouw. Ze zijn ook gemonteerd met een ladder. En een hele dag werk zal het niet zijn. Ik denk dat ze een klant zien die graag zijn opbrengst graag hoog houdt en dat de prijs opdrijft.
1 PVoutput . Dongen NB
Je moet wel het dak echt op, heb het zelf niet zo om op het dak te gaan. Maar als je in de buurt van Gouda woont ben je welkomreneeke1970 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 19:28:
[...]
Oh je kunt er met ladder bij..... Doe je het toch zelf, twee klemmen los en beetje omhoog houden. Houtje eronder zetten en klaar, bijna dan.....
Ik hoop dat die shadow setting op de Goodwe omvormer resultaat levert, lees er positieve ervaringen over.
De overzicht foto van de oostzijde waar de leien op zitten. prefab dakplaat. foto van de zuidzijde heb ik niet. camerewa was leeg. min of meer gelijk alleen zit daar zwarte rubberroid/epdm als waterdichte laag. dat vurenhout is volgens mij de "ladder" voor de montageploeg. van de week als ze de onderconstructie van de panelen gaan plaatsen nog maar eens kijken.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H7bDjLmfjBhFP6IuABF1lzfF.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JXt5QAr1ROi5w0cemdJx7u8r.jpg?f=user_large)
En toch 3 woningen gevonden waar er 3 extra penelen op oost-noor-oost zij geplaats. Niet op dezelfde manier als west-zuid-west. vreemd. misschien kwamen ze met de berekeningen toch net iets tekort.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UPy5s7y1kl0ovhqaCJgjY39m.jpg?f=user_large)
wat details:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/45uteK8hf2hUoBSb189fVtwN.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0yu1L2c4j0KIHCEHt3LVlAV6.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LhVXh5qTSI2Ut8ZeXXb8Th6l.jpg?f=user_large)
Het ziet er stukken beter uit dan hierachter bij mij. Je zou je als architect toch voor moeten schamen voor dit plak en knipwerk. Vrijstaande woningen van 750k+ met allemaal excuus panelen. en ik vraag me af wat voor invloed het rendement is van die rode laag.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gGmGQ0jYdm9vQ2Oph2Q8aZ4F.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ol6i9ua0vIvLDY5fqUqcBiwa.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BZNjKp4adSbh3QXR771P0T9y.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/C7IAP6YxPJ3h0thtB8DsfFJ9.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PSlI9sFcIq1Wq6aZmRbVQ1Gb.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OSWtX3VlrrUEW7OpR0ztZh0S.jpg?f=user_large)
[ Voor 15% gewijzigd door Zuluman op 04-09-2020 19:47 ]
Test eerst de goodwe maar eens, en anders woont @rolco om de hoek .....PSP123 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 19:32:
[...]
Je moet wel het dak echt op, heb het zelf niet zo om op het dak te gaan. Maar als je in de buurt van Gouda woont ben je welkom
Ik hoop dat die shadow setting op de Goodwe omvormer resultaat levert, lees er positieve ervaringen over.
1 PVoutput . Dongen NB
Enig...
Edit:
Is er hier iemand die panelen op een dakkapel heeft liggen zonder ballast? Dus met stokschroeven of iets dergelijks? Ik twijfel namelijk of de constructie hier het prettig gaat vinden om panelen met ballast te dragen.
[ Voor 33% gewijzigd door BertusB404 op 05-09-2020 07:22 ]
Ja heb ik, maar liggen met opstaande kant wel tegen een schuin dak aan, dus beetje beschut.BertusB404 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 20:27:
[...]
Enig...
Edit:
Is er hier iemand die panelen op een dakkapel heeft liggen zonder ballast? Dus met stokschroeven of iets dergelijks? Ik twijfel namelijk of de constructie hier het prettig gaat vinden om panelen met ballast te dragen.
Panelen liggen tot zijkant kapel, liggen vast met aluminium strip aan zijkant kapel geschroefd
1 PVoutput . Dongen NB
Ga ik doen, ik heb een NS omvormer kortom volgens onderstaande scant hij 1x per uur. Hebben jullie enig idee of dat uur ingaat als je shadow on zet? In theorie zou je hem dan steeds van aan/uit kunnen switchen en zo ook een frequentie van 15 min. halen. Niet dat iemand dat gaat doen natuurlijk.reneeke1970 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 20:00:
[...]
Test eerst de goodwe maar eens, en anders woont @rolco om de hoek .....
/f/image/ksLGoRtMLG70sBXhT2uBc2k1.png?f=fotoalbum_large)
Per uur is wel weinig, dacht dat sma per 5 min deed, die zou ik eens testen als ik jou zou zijn....PSP123 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 09:18:
[...]
Ga ik doen, ik heb een NS omvormer kortom volgens onderstaande scant hij 1x per uur. Hebben jullie enig idee of dat uur ingaat als je shadow on zet? In theorie zou je hem dan steeds van aan/uit kunnen switchen en zo ook een frequentie van 15 min. halen. Niet dat iemand dat gaat doen natuurlijk.
[Afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Heb je hier misschien een foto van?reneeke1970 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 08:42:
[...]
Ja heb ik, maar liggen met opstaande kant wel tegen een schuin dak aan, dus beetje beschut.
Panelen liggen tot zijkant kapel, liggen vast met aluminium strip aan zijkant kapel geschroefd
Ik kan ze waarschijnlijk ook wel tegen het schuine dak aan leggen namelijk.
Nee geen foto, maar staan gewoon schuin omhoog tot tien cm van het schuine dak af, dus er kan geen wind achter.BertusB404 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 11:25:
[...]
Heb je hier misschien een foto van?
Ik kan ze waarschijnlijk ook wel tegen het schuine dak aan leggen namelijk.
1 PVoutput . Dongen NB
De tigo tovert geen zon inderdaad maar zorgt er wel voor dat de beschaduwde panelen het voltage hoog houden zodat "de rest" gewoon door kan gaan, bij @PSP123 gaat alles plat bij schaduw op 1 paneel, even hoog als het hele paneel uit schakelt maar dan komt de 2e met schaduw enz enz.exroosje schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 16:31:
Op zich kan een tigo geen zon toveren . Als er een harde schaduw op een deel van je paneel valt waarbij er cellen van alle 3 strings erin geraakt worden (als een schaduw op de korte kant valt) levert deze feitelijk nauwelijks meer iets op en moet je zorgen dat deze de rest niet onderuithaalt. Goodwe schaduw management doet dit door de diodes in het paneel aan te spreken zodat de strings in het paneel geheel gebypassed worden.
Tigo met harde schaduw van het huis, half cell panelen over de lange kant en korte kant (rechts)
Vermogen
:strip_exif()/f/image/VhOaXa6DPRr8ZCxtNMb1Qbis.jpg?f=fotoalbum_large)
Voltage
:strip_exif()/f/image/RWQHWBoweW12Cwf3b0kbm2eO.jpg?f=fotoalbum_large)
Amperage
:strip_exif()/f/image/aUOANro46EbBIQdHGGKT0LLR.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ze alle 4 tegelijk in de zon komen is dat niet zo'n probleem.Jorii schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 17:05:
Het punt is, dat vijfde paneel op west is er een die ik op het platte dakje kan plaatsen met een Valkbox, niet echt ideaal en ook niet zo'n mooi aanzicht.
De vraag rijst dus of die 4 panelen, met verlies door warmte en/of oriëntatie meegerekend, de omvormer laten starten op zo'n vroeg mogelijk moment. En: Weegt dat op tegen het extra paneel op zuid?
Ik heb er 4 (wel 72-cel) op 1 string op een 4200MTLS, die komen geleidelijk in de zon, 3 is genoeg om de boel op te starten en daarna zie je mooi de werking van de bypass diodes op het 4e paneel, steeds een trapje erbij.
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
WauwZuluman schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 19:37:
@Zwerius
De overzicht foto van de oostzijde waar de leien op zitten. prefab dakplaat. foto van de zuidzijde heb ik niet. camerewa was leeg. min of meer gelijk alleen zit daar zwarte rubberroid/epdm als waterdichte laag. dat vurenhout is volgens mij de "ladder" voor de montageploeg. van de week als ze de onderconstructie van de panelen gaan plaatsen nog maar eens kijken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En toch 3 woningen gevonden waar er 3 extra penelen op oost-noor-oost zij geplaats. Niet op dezelfde manier als west-zuid-west. vreemd. misschien kwamen ze met de berekeningen toch net iets tekort.
[Afbeelding]
wat details:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het ziet er stukken beter uit dan hierachter bij mij. Je zou je als architect toch voor moeten schamen voor dit plak en knipwerk. Vrijstaande woningen van 750k+ met allemaal excuus panelen. en ik vraag me af wat voor invloed het rendement is van die rode laag.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Echt lelijk ruim gemonteerd met die dakpannen er naast, ziet er niet uit zeg.
Sommige andere daken snap ik ook niet, die rode heeft 2 panelen naast de dakkapel terwijl die met gemak erboven kon naarst de andere, dan 2x een 2 onder 1 kap waar 1 paneel minder ligt dan de buren

Dat maakt niet uit, het is vierkant, panelen zijn 201x99.AUijtdehaag schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 13:08:
@Rol-Co A5, A6, A7 en A8 nog ff draaien.
Winter is coming.
Dus als ik ze draai liggen er 4 voor 3/4 in de schaduw en nu 2 helemaal, 2 half. Nog hooguit 1-2 weken en alles in de schaduw.
Win ik niet veel mee.
Als je ze draait, heb je 4 hele panelen die nog wel iets doen (maar afhankelijk van hoever de schaduwval op de korte kant komt)
Dat was met B1 toch al bewezen, dat dat wel werkte?
Heb je geen poezendekentje ?
[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-09-2020 13:25 ]
Ja klopt, maar de tijd van het voordeel is zo kort, en alleen met zonnige dagen. Met 4 gedraaid heb je in het begin 4 panelen schaduw en nu 2 waar de andere 2 nog vol door gaan ipv 4 voor de helft. Ik denk dat het verschil nihil isAUijtdehaag schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 13:20:
@Rol-Co Nu heb je 2 hele panelen die niks doen.
Als je ze draait, heb je 4 hele panelen die nog wel iets doen (maar afhankelijk van hoever de schaduwval op de korte kant komt)
Dat was met B1 toch al bewezen, dat dat wel werkte?
Nu al hier, over een week alweer een paneel verder.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KBwGKrKaM6sELZa3qjdCYw20.jpg?f=user_large)
JaZenix schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 12:25:
Nu we het toch over optimizers hebbeb: GNE HoneyBee 800 https://webshop.cedel.nl/Power-optimizer-HoneyBee-800 iemand ervaring met Honeybee?
1 PVoutput . Dongen NB
Goed ervaringen mee? Staan namelijk opgegeven bij een offerte die ik heb binnengekregen. Vandaar
Heb er geen logging bij dus details zie ik niet.Zenix schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 14:29:
[...]
Goed ervaringen mee? Staan namelijk opgegeven bij een offerte die ik heb binnengekregen. Vandaar
String spanning blijft goed en totale vermogen ook, dus ik constateer dat ze werken. Is feitelijk gewoon een tigo .
Houd wel rekening mee dat je nu een duo versie hebt die twee panelen in serie zet. Voor optimaliseren is enkele versie dus beter. Ik zou vragen om de 400 of 350 versie, laatste is goedkoper, als je panelen niet groter zijn is het voldoende.
1 PVoutput . Dongen NB
Helaas heb ik maar plek voor 8 panelen op het dak, plus nog 1 schuin op de dakkapel. Dus 9 totaal. (Mijn buurman heeft deze opstelling ook). Dak is verder op zuidwest, 51 graden hoek en geen schaduw.
Aangezien ik maar weinig panelen kwijt kan en ik tegen de 4000kWh verbruik per jaar, wil ik panelen met een hoge opbrengst. Zo zit ik nu te kijken naar Sunpower Maxeon 400wp, maar veel duurder dan dit wordt het niet geloof ik. Zou dit in mijn situatie verstandig zijn om te overwegen?
De meerprijs toch 300-330 Wp panelen ga je er niet uithalen denk ik. Heb er zelf ook aan gerekend maar lijkt me niet rendabel.Recklezz schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 14:51:
Hoi, ik ben me aan het inlezen in de materie en heb als doel om dit jaar nog zonnepanelen aan te schaffen.
Helaas heb ik maar plek voor 8 panelen op het dak, plus nog 1 schuin op de dakkapel. Dus 9 totaal. (Mijn buurman heeft deze opstelling ook). Dak is verder op zuidwest, 51 graden hoek en geen schaduw.
Aangezien ik maar weinig panelen kwijt kan en ik tegen de 4000kWh verbruik per jaar, wil ik panelen met een hoge opbrengst. Zo zit ik nu te kijken naar Sunpower Maxeon 400wp, maar veel duurder dan dit wordt het niet geloof ik. Zou dit in mijn situatie verstandig zijn om te overwegen?
Leg nu "wat goedkopere" panelen weg.Recklezz schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 14:51:
Hoi, ik ben me aan het inlezen in de materie en heb als doel om dit jaar nog zonnepanelen aan te schaffen.
Die sunpower zijn over 10 jaar ook achterhaald en dan doet het minder "pijn" ze te vernieuwen voor 700 Wp panelen wat dan de standaard is.
Dat klopt niet. Ze houden de stroom hoog. Omdat ze er geen vermogen bij kunnen toveren, doen ze dat door het voltage van dat betreffende paneel naar beneden te schroeven.Rol-Co schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 12:02:
[...]
De tigo tovert geen zon inderdaad maar zorgt er wel voor dat de beschaduwde panelen het voltage hoog houden zodat "de rest" gewoon door kan gaan,
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ja dat roept iedereen maar je ziet mijn post ? Dat is allemaal dezelfde tijd.Andrehj schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 15:47:
[...]
Dat klopt niet. Ze houden de stroom hoog. Omdat ze er geen vermogen bij kunnen toveren, doen ze dat door het voltage van dat betreffende paneel naar beneden te schroeven.
Rol-Co in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"
Ik durf eigenlijk wel te beweren dat je tigo juist onder de goede panelen moet doen ipv de slechte, bij harde schaduw.
Goed punt, ik zit me veel te veel te focussen om mijn verbruik helemaal af te dekken, maar dat is nu simpelweg nog te duur met mijn kleine dakkie. Thx!AUijtdehaag schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 15:28:
[...]
Leg nu "wat goedkopere" panelen weg.
Die sunpower zijn over 10 jaar ook achterhaald en dan doet het minder "pijn" ze te vernieuwen voor 700 Wp panelen wat dan de standaard is.
Weet je ook de afmetingen van je kleine dakkie?Recklezz schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 15:57:
[...]
Goed punt, ik zit me veel te veel te focussen om mijn verbruik helemaal af te dekken, maar dat is nu simpelweg nog te duur met mijn kleine dakkie. Thx!
Dit topic is gesloten.
Dit is een algemeen topic met als scope "opwekken met pv". Kijk voordat je een vraag stelt altijd in de topicstart, daar staat veel info in.
[font size=20][bgcolor=white]Eigen offertes / specifieke situaties horen in een eigen topic[/bgcolor][/font].

Hier een berichtje maken en verwijzen naar je eigen topic is ok.
elektrapraat (kabeltjes, zekeringen, etc) kan hier: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
opscheppen over je productie? dat kan hier: Topicreeks: Het grote "jouw productie" topic
Precies je opbrengst loggen? Dat kan op: Datalogging: PV systemen
Loggen naar PV output? hier: PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
en hoe zit het dan met de BTW? Nieuws: Zonnepanelen en de btw