lier schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:53:
[...]
Je hebt je eerste stap gezet...jouw probleem op GoT posten
Hoe heb je je netwerk ingesteld (benoem alles wat met netwerken te maken heeft!)?
Is dit gedrag voorbehouden aan wireless of is het altijd?
Haha thanks. Hieronder informatie:
Ik mijn Ziggo(Abonnement 600/50) spul vervangen voor een EdgeRouter X, een Unifi AP-AC-Pro. De Ziggo router staat nu in Bridge-modus, dus dat zit goed. EdgeRouterX is nu DHCP-server. Ik heb de AP-AC-Pro niet in de meterkast, maar in de trappengang gehangen. Hier hangt hij verticaal, en straalt richting de achterkant van het huis. Hier hangt hij in alle vrijheid dus geen verstoringen of iets dergelijks. Na het resetten van de AP-AC-Pro en controller heb ik vrijwel alles standaard gelaten, op het SSID, Transmit Power 5Ghz(High) en kanaalbreedte (80Mhz) na.
In verband met bijzonder veel traagheid op de 2.4Ghz, had ik deze uitgeschakeld op de Unifi, en heb ik daarvoor een TP-Link in de meterkast geplaatst. Daar zitten nu de Wi-Fi lampen en Eufy camera's op aangesloten. De AP-AC-Pro hoeft dus alleen 5Ghz uit te zenden.
Als ik onder de router sta dan haal ik heel soms de 300Mbit. Vaak blijft hij hangen rond de 150/180mbit. Apparaten waar ik dit mee test zijn een iPhone 12 Pro, MacBook Pro M1, Lenovo T590, HP Envy 13. De laatste is voorzien van een Intel AC-7265. De controller draaide ik op een Raspberry, maar daarmee werd ik niet ondersteund door Ubiquiti. Vandaar dat hij nu op mijn Windows laptop staat
Als ik tijdens de packetloss via de AP-AC-Pro ook de verbinding controleer met mijn TP-link, blijft die mooi stabiel. Vandaag zag ik met een Wireshark dat de AP-AC-Pro best veel broadcast, maar weet niet of dat vanuit de EdgerouterX komt.