[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 86 ... 328 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tylen schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 09:15:
[...]

Ik doe het nog 1 keer voor hoe je een te diep device in een 19” rack frot ;).

https://www.jeroentielen.nl/lab-update/
Mooi kastje hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
stormfly schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 08:50:
[...]
Ik denk dat je vooral voordeel hebt van de hoogte van de antenne en de juiste positionering van de antenne.
Precies, plaatsing is alles..... een ander AP dan de 6lite had vast ook een goede verbinding opgeleverd.

Ik merk hetzelfde, een UDM op de 1e verdieping op een kast en IW's op de begane grond en 2e verdieping. En vaak wordt er verbonden met de UDM (die ook nog de snelste speedtest oplevert). Prima ook, als het signaal te zwak is, bijvoorbeeld in het woongedeelte, neemt een IW het perfect over.

Voor mij is stabiliteit ook een stukje belangrijker dan met een speedtest een hogere snelheid proberen te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zoefjee schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 09:07:
[...]

Ik ervaar juist het tegenovergestelde met de 6 lite. Ook een nieuwbouwhuis en op meerdere plekken getest. Verticaal, horizontaal etc. Als ik er een meter naast sta haal ik niet de maximum snelheid, die ik met standaard KPN modem wel haal. Daarnaast komt het signaal maar slecht door dunne gasbeton wanden heen.. en door de vloerplaten al helemaal niet.. settings staan zoals hier eerder al voorbij is gekomen. Iemand tips?
Meer AP's plaatsen, alles is afhankelijk van je woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefjee
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 09-10 21:37
zeroday schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 09:17:
[...]

Ik vind deze constateringen altijd lastig te beoordelen. Want
- wat is dan je maximale snelheid?
- waarmee test je?

Er is nu namelijk weinig vergelijk te doen

Stel: ik heb hier een DLINK DWA-192, die doet 3x3 op 5Ghz band dus theoretische snelheid van 1300
dat haal ik vaak ook met een AC Pro

Zou ik nu overgaan naar een 6 Lite van Unifi dan weet ik dus dat ik ipv 3x3 naar 2x2 ga (want de lite heeft maar twee antennes) en is mijn maximale snelheid gezakt naar 866.7, want verbinden op wifi 6 gaat niet want dat heeft mijn USB dongle niet.

Dus wil je een goed antwoord dan zal je dus in de specs van je producten moeten duiken om te zien of je wat hebt aan de nieuwe functionaliteiten van de nieuwe generatie AP's, want het kan zo maar zijn dat het merendeel van je producten die je hebt wel connecten op de maximale snelheid wat ze met z'n 2-en aan kan. Maar omdat de nieuwe functies (nog) niet ondersteund worden heb je daar nog niet veel aan.
500mbit glas. Ik test met iPhone 11. AP zit aan cat6 koperen kabel, die ik ook heb getest. Die maximum snelheid vind ik nog niet eens zo erg. Gaat mij vooral om de coverage die gewoon niet goed is. Of ik verwacht teveel, dat kan natuurlijk ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
zeroday schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 09:17:
[...]

Stel: ik heb hier een DLINK DWA-192, die doet 3x3 op 5Ghz band dus theoretische snelheid van 1300
dat haal ik vaak ook met een AC Pro

Zou ik nu overgaan naar een 6 Lite van Unifi dan weet ik dus dat ik ipv 3x3 naar 2x2 ga (want de lite heeft maar twee antennes) en is mijn maximale snelheid gezakt naar 866.7, want verbinden op wifi 6 gaat niet want dat heeft mijn USB dongle niet.
De afdeling marketing geeft aan dat je met 2x2 AX streams heel dicht in de buurt komt van 3x3 AC streams. Je moet er 5G en 2G voor optellen, ergens was er een blogpost die aangaf dat met WiFi 6 2G en 5G tegelijk gebruikt zou kunnen worden. Iemand die dat ook ergens gehoord of gelezen heeft?

nanoHD
5 GHz Band 4x4 Multi-User MIMO with Radio Rate of 1.733 Gbps

U6-LITE
5 GHz band 2x2 MU-MIMO and OFDMA with radio rate of 1.2 Gbps

PS wat voor mij ideaal zou zijn, en voor de WAF, https://store.ui.com/coll...roducts/unifi-6-mesh-beta U6-LR specs en antennes ontworpen voor staand gebruik.

Of een UDM-B U6 (geen signalen dat hij komt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ManlU7s6xCrcTDhFCi1-y8n7cw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gwSprACbMNm4zxc2f9UXB6Fs.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door stormfly op 06-02-2021 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:08

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Heb fan voor cpu besteld. Daarna monitor ik het rack even goed. Word het allemaal te warm dan plaats ik aan de bovenkant van het rack nog een fan.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ondanks de goede ervaringen met Unifi tot nu toe vond ik het toch spannend om voor het eerst sinds het aanleggen van dit netwerk (ongeveer 207 dagen geleden, aldus de software) alles te updaten. Ik had het al even uitgesteld omdat ook de PoE Switch en de USG mee moesten.

Eerst de access points in de tuin en garage gedaan, dat ging prima. De access points binnen in huis waren als volgende aan de beurt, toen de switch, gewacht tot die weer opkwam en daarna de USG. Die duurde met ruim 5 minuten na het indrukken van de 'upgrade' knop het langste. En dan ga je, net zoals de mensen die moeten wachten tot de landing van de mars rover gelukt is, even een 'dark period' in :P. Pas zodra de boel weer opkomt weet je dat het gelukt is :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juzzuts
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-10 13:04
ed1703 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 08:56:
[...]

Waarom hoog?

De UDM pro is controller/nvr en heeft ook nog de mogelijkheid voor access en talk.

Dat dit niet in iedereen z’n straatje past en de UXG ook flink aan de prijs is ben ik het mee eens, maar ik zie dat ding straks echt niet onder de 300 eu komen. UI kan namelijk alleen maar verdienen aan hardware.

Tel CK 2, router van 175 euro bij elkaar op en je ziet dat de UDM helemaal geen gekke prijs heeft.
Ik zeg ook niet dat de UDM een gekke prijs heeft, maar wel de UXG. Die staat nu voor zo'n 120€ meer te koop dan de UDM en dat terwijl al de hardware en ondersteuning die je noemt er niet in zit...

Ik zou hem dus op zijn minst onder de prijsstelling van de UDM pro verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:49

zeroday

There is no alternative!

stormfly schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 10:08:
[...]

De afdeling marketing geeft aan dat je met 2x2 AX streams heel dicht in de buurt komt van 3x3 AC streams. Je moet er 5G en 2G voor optellen, ergens was er een blogpost die aangaf dat met WiFi 6 2G en 5G tegelijk gebruikt zou kunnen worden. Iemand die dat ook ergens gehoord of gelezen heeft?
Grin ja fijn die marketing afdelingen die de verschillende banden bij elkaar optelt.
Maar in dit geval worden dus Wifi 6 AP's en routers verkocht terwijl op dit moment er nog maar beperkt Wifi 6 clients verkocht worden. Ik wil graag een USB Wifi 6 hebben maar die dingen schijnen vooralsnog niet beschikbaar te zijn. (als iemand me een 4x4 Wifi6 USB adapter kan pin pointen dan graag ..

Ik denk dat ik voor beneden naar een Pro ga voor 4x4 en voor boven een Lite ..
maar heb nog genoeg tijd want ik moet er wel een use case voor hebben en zolang ik nog geen USB 4x4 Wifi 6 heb hoef ik de AP er ook nog niet neer te hangen ;)

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Juzzuts schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:23:
[...]

Ik zeg ook niet dat de UDM een gekke prijs heeft, maar wel de UXG. Die staat nu voor zo'n 120€ meer te koop dan de UDM en dat terwijl al de hardware en ondersteuning die je noemt er niet in zit...

Ik zou hem dus op zijn minst onder de prijsstelling van de UDM pro verwachten.
Ik denk vooral dat we hier een verschil zien in softwareontwikkeling en een doorberekening van die kosten naar de klant. Dat is gedeeltelijk voor de AP's wat minder relevant omdat dit op lede draait en voor ubiquiti minder kosten aan vast zitten. Verder ben ik met je eens dat de UXG te fors is, maar ook weer niet raar omdat UI de ontwikkelingskosten ergens vandaan moet halen en UI ook maar eenmalig met je kan afrekenen door de gekozen structuur, die overigens onhoudbaar is geworden.

Ik kan op geen enkele manier de kosten nog verklaren, de kosten van menig (high-end) rackmount Unifi-switch is namelijk ook omhoog gegaan en het verschil naar de niet rackmount switches zijn heel erg hoog.
Waarbij er over de hele linie is ingeleverd op features. Zowel software als hardware. Dus in feite betaal je misschien wel hetzelfde, maar je hebt wel mindere hardware. De UXG zit natuurlijk ook nog in EA.

[ Voor 4% gewijzigd door ed1703 op 06-02-2021 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ed1703 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:04:
[...]

Ik denk vooral dat we hier een verschil zien in softwareontwikkeling en een doorberekening van die kosten naar de klant. Dat is gedeeltelijk voor de AP's wat minder relevant omdat dit op lede draait en voor ubiquiti minder kosten aan vast zitten. Verder ben ik met je eens dat de UXG te fors is, maar ook weer niet raar omdat UI de ontwikkelingskosten ergens vandaan moet halen en UI ook maar eenmalig met je kan afrekenen door de gekozen structuur, die overigens onhoudbaar is geworden.

Ik kan op geen enkele manier de kosten nog verklaren, de kosten van menig (high-end) rackmount Unifi-switch is namelijk ook omhoog gegaan en het verschil naar de niet rackmount switches zijn heel erg hoog.
Waarbij er over de hele linie is ingeleverd op features. Zowel software als hardware. Dus in feite betaal je misschien wel hetzelfde, maar je hebt wel mindere hardware. De UXG zit natuurlijk ook nog in EA.
SNMP is na maanden geduld terug als feature 💪

Begrijp ook niet waarom de oude, warme, grijze home switches niet EOS gaan. In de USA EA store komt er nog meer aan op switch gebied.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
zeroday schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:30:
[...]

Grin ja fijn die marketing afdelingen die de verschillende banden bij elkaar optelt.
Maar in dit geval worden dus Wifi 6 AP's en routers verkocht terwijl op dit moment er nog maar beperkt Wifi 6 clients verkocht worden. Ik wil graag een USB Wifi 6 hebben maar die dingen schijnen vooralsnog niet beschikbaar te zijn. (als iemand me een 4x4 Wifi6 USB adapter kan pin pointen dan graag ..

Ik denk dat ik voor beneden naar een Pro ga voor 4x4 en voor boven een Lite ..
maar heb nog genoeg tijd want ik moet er wel een use case voor hebben en zolang ik nog geen USB 4x4 Wifi 6 heb hoef ik de AP er ook nog niet neer te hangen ;)
U6-PRO of U6-LR? De LR was initieel de PRO als je de FCC documenten bekijkt. Meer dan voldoende thuis.

Ik schat in dat de U6-PRO ooit met 2,5G poort gaat komen als ik de nieuwe PRO switches zie. Maar dan komt jouw punt aan de orde. Welke cliënt gaat daar thuis voordeel mee behalen.

https://store.ui.com/coll...ts/unifi-6-switch-24-beta

https://store.ui.com/coll...nifi-enterprisexg-24-beta

https://store.ui.com/coll...oducts/unifi-flex-xg-beta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
stormfly schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:46:
[...]
Ik schat in dat de U6-PRO ooit met 2,5G poort gaat komen als ik de nieuwe PRO switches zie. Maar dan komt jouw punt aan de orde. Welke cliënt gaat daar thuis voordeel mee behalen.
Elke client met AC wave 2 of beter :9

Ik heb nu WiFi clients die door de uplink van het AP belemmerd worden. Ik kan het verschil tussen 2x2 AC Wave 62 en AX niet zien omdat de uplink de limiet is >:).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Net maar eens de gok genomen om de controller te updaten naar 6.0(.45) vanaf 5.14. En het was zowaar een ogenschijnlijk succesvolle update. Alleen viel even na de update wifi weg, maar dat zal vast een verplichte provision van de APs zijn geweest Dus voor diegenen die twijfelen over updaten (volgens mij werd hier laatst nog gevraagd daarnaar) het lijkt in ieder geval te werken. Of de nieuwe controller stabiel is durf ik uiteraard nog niet te zeggen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 15:21:
Net maar eens de gok genomen om de controller te updaten naar 6.0(.45) vanaf 5.14. En het was zowaar een ogenschijnlijk succesvolle update. Alleen viel even na de update wifi weg, maar dat zal vast een verplichte provision van de APs zijn geweest Dus voor diegenen die twijfelen over updaten (volgens mij werd hier laatst nog gevraagd daarnaar) het lijkt in ieder geval te werken. Of de nieuwe controller stabiel is durf ik uiteraard nog niet te zeggen :P
Welkom in de wereld van de AP Groups :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ANdrode schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 14:21:
[...]

Elke client met AC wave 2 of beter :9

Ik heb nu WiFi clients die door de uplink van het AP belemmerd worden. Ik kan het verschil tussen 2x2 AC Wave 6 en AX niet zien omdat de uplink de limiet is >:).
1024-QAM can result in a theoretical single-stream data rate of 600Mb/s using an 80MHz channel which is 39% better than the theoretical 433Mb/s single-stream data rate of Wi-Fi 5

Dit zal AC zonder wave 2 zijn?

https://www.techspot.com/...ained/#2018-12-24-image-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
stormfly schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 15:47:
[...]
1024-QAM can result in a theoretical single-stream data rate of 600Mb/s using an 80MHz channel which is 39% better than the theoretical 433Mb/s single-stream data rate of Wi-Fi 5

Dit zal AC zonder wave 2 zijn?

https://www.techspot.com/...ained/#2018-12-24-image-4
Dat moet inderdaad AC wave 2 zijn :X

Ik gebruik hier wel 160MHz kanalen. Ik heb geen AC non-wave 2 AP dat 160MHz kanalen ondersteunt (en heb 3x3 AC hardware van Aerohive, TP-Link, Fritzbox gebruikt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Aaah! Mijn USG kapt er mee! Verbinding was ineens weg, via vast IP op laptop via bedraad kon ik in controller komen en hij was wel aan het adopten, dat lukte maar even later weer weg. Vermoed een soort bootloop. Stroom er af en weer er op maar nu knippert alleen console LED nog om de seconde heel kort en voor de rest geen leven.

Nu maar even een oude MikroTik het er tussen gezet zodat we straks in elk geval TV kunnen kijken.

(Al heb ik die nu geupgrade en vind dat ook verdacht lang duren)

[edit]
De tweede poort bleek niet meer te werken na de upgrade, de derde wel dus nu even internet, net op tijd voor Wie is de mol. Maandag maar even verder onderzoeken hoe en wat.

[ Voor 15% gewijzigd door Shinji op 06-02-2021 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Goedenavond allen,

in ons eigen huis naar grote tevredenheid unify accespoints icm cloud key.

Nu zijn wij momenteel bezig met de renovatie van ons vakantiehuis die wij gaan verhuren en daar moet stabiel internet/wifi komen.

vanuit de provider (ziggo, enigste leverancier) hebben wij 50/10 (op papier).
huisje meet 10x6 meter. rondom huisje zeg 8 meter tuin. accespoint wil ik centraal hangen woonkamer dus straal van 11 meter.
tussenwandjes hout-skelet, gevelmuren zijn 6 cm gevelstenen plus 6 cm piepschuim.

standaard gaat er via wifi draaien:
- rainbird sproeisysteem
- solaredge pv systeem
- robotmaaier
- honeywell evohome
- wifi lampen/spots
- sleutelkluis muur
-in huisje leds
-2 a 3 smart tv's

optioneel komt daar dus bij gebruik gebruikers. huisje 2 tot 4 pers. dus paar smartphones, laptop.

ik wil het accespoint centraal plaatsen, woonkamer, precies midden perceel/huisje. maar nu twijfel ik dus tussen een unifi ap ac lr en een unifi ac pro.

iemand een idee wat het beste is voor deze situatie? of wellicht andere opties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Rofdof schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:02:
Goedenavond allen,

in ons eigen huis naar grote tevredenheid unify accespoints icm cloud key.

Nu zijn wij momenteel bezig met de renovatie van ons vakantiehuis die wij gaan verhuren en daar moet stabiel internet/wifi komen.

vanuit de provider (ziggo, enigste leverancier) hebben wij 50/10 (op papier).
huisje meet 10x6 meter. rondom huisje zeg 8 meter tuin. accespoint wil ik centraal hangen woonkamer dus straal van 11 meter.
tussenwandjes hout-skelet, gevelmuren zijn 6 cm gevelstenen plus 6 cm piepschuim.

standaard gaat er via wifi draaien:
- rainbird sproeisysteem
- solaredge pv systeem
- robotmaaier
- honeywell evohome
- wifi lampen/spots
- sleutelkluis muur
-in huisje leds
-2 a 3 smart tv's

optioneel komt daar dus bij gebruik gebruikers. huisje 2 tot 4 pers. dus paar smartphones, laptop.

ik wil het accespoint centraal plaatsen, woonkamer, precies midden perceel/huisje. maar nu twijfel ik dus tussen een unifi ap ac lr en een unifi ac pro.

iemand een idee wat het beste is voor deze situatie? of wellicht andere opties?
Daar zou ik gewoon een lite voor pakken. Het "Pro" is vooral meer clients aan kunnen maar met dit gebruik ga je die limieten echt niet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:06
Zijn er hier mensen bij wie de alerts vanuit unifi protect goed werken? Ik krijg altijd alerts maar wil die enkel als alle gebruikers afwezig zijn.

Het lijkt erop alsof de app (IOS) niet herkend dat hij on site is. De locatie van de cloud controller staat goed. Ik heb de radius ingesteld op 300 meter. Ook heb ik in de instelling van de app aangegeven dat hij altijd toestemming moet hebben tot de locatievoorzieieningen.

Ik zie hier meer mensen die het probleem hebben maar geen oplossing...

https://community.ui.com/...60-419f-b6d0-4ae7c94f86ba

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Thanks. Ben er ook blij mee. Heb in de meterkast nog een 24 poorts poe gen2 hangen (de core switch van het huis). Deze moet ik nog mooi wegwerken. Maar dat doe ik pas als ik de rest van de loze leidingen gevuld heb met ethernet kabels.

Daarna zal ik eens de setup plaatsen in het “mooie lan afwerkingen topic” of hoe die ook het tegenwoordig 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-10 09:58

nexhil

BAM!

Nou jongen laat de snowmageddon timelapses maar komen! 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UninPro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04:07
@nexhil Dat had ik graag willen doen. Loop alleen alweer 3 dagen te stoeien na updates van de firmware van mijn Unifi CLoudkey Gen2+ met de G3 Pro camera. Met de nieuwe OS heb ik een prachtige interface gekregen.

Echter blijft mijn UniFi Video Camera G3 PRO onvindbaar binnen mijn devices en protect omgeving.
Ik heb hier al vanaf het begin mee lopen stoeien. De camera wordt gewoon niet gevonden terwijl mijn USW Lite 16 netjes de gevraagde power geeft. Inmiddels honderden keren disconnecten en opnieuw connecten gaf dan op een willekeurig moment in eens de Camera G3 Pro weer in mijn devices en de protect omgeving.
Daarna ging het installeren gewoon zoals het hoort en werkte de camera naar wens. Echter bij een keer een disconnect door stroomuitval of door een update geeft dus problematiek met het opnieuw vinden van de camera.

Een inferieure kabel of iets dergelijks is uitgesloten want hij heeft het dus afgelopen 6 maanden gewoon gedaan. Iemand die nog een idee heeft want anders ga ik de leverancier contacten. Zou het iets software/hardware matig kunnen zijn? Mijn complete Unifi omgeving werkt verder als een tierelier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

.

[ Voor 100% gewijzigd door Tylen op 07-02-2021 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisHitman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 14:41
RobertMe schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 17:04:
[...]

Staan ze bij elkaar / hangen ze in hetzelfde rack? Dan is de semi standaard oplossing het gebruik van een DAC-kabel, Direct Attach Copper. Het is geen glasvezel, maar wel een kabel met direct aan beide kanten een SFP module en dus geen gedoe met een kabel en twee losse modules. Wil je perse glasvezel zul je twee SFP modules moeten kopen met ee daarbij behorende kabels, maar daarbij geldt: de keuze is reuze. Single-mode of multi-mode; Welke connectors; In het geval van single-mode met een duplex kabel, dus één vezel heen, één vezel terug, of BiDi met een simplex kabel, dus heen op een andere frequentie dan terug; etc etc.

Zelf heb ik een tijd terug een switch in kelder en op zolder verbonden met een simplex kabel met BiDi module. Maar in jouw situatie zou ik eerder gaan voor een simpele DAC-kabel.
Dank je! Zodra ik alles op een rijtje heb, dan schaf ik alles aan en komen ze in 1 rack. Ik zag die DAC ook staan, maar kan die 10Gb aan via de SFP+ poorten? Om eerlijk te zijn begrijp ik ook niet alles over de type kabels die je noemt, dus daar moet ik me verder in verdiepen. Ik had gehoopt dat er een kant-en-klare oplossing zou zijn om met glas (of een andere connector) de 24 switch Pro en de UDM Pro met elkaar te verbinden op 10Gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisHitman
GeleFles schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 17:29:
[...]

Voor glas over korte afstanden gebruik je multimode glaskabels, OM3.
Maar om nou een router en switch met elkaar te verbinding via glas 'omdat het kan'... Je hebt naast de glaskabels ook nog (multimode) SFP's nodig, dat maakt het nog wat duurder.
Glas maakt het niet sneller dan koper.

En wat @RobertMe zegt, een DAC kabel is ook een optie. (maar is geen glas ;))
Dank voor je reactie. Is dat dan een 'standaard' Ubiquiti kabel die ik aan kan schaffen, of haal ik nu teveel op mijn hals en kan ik beter een koper kabel kopen. Zou het wel beiden op SFP+ willen aansluiten voor de 10Gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisHitman
mr.DJ95 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 17:35:
[...]

Check even mijn post een paar pagina's terug. Ik heb voor een andere Tweaker een complete set met linkjes gepost. Dezelfde set als ik hier heb draaien.
Dank je, gevonden. Daar wordt wel gesproken over de SFP poort en niet de SFP+ poort. Ik zou de switch en UDM Pro op 10Gb via SFP+ willen aansluiten, maar dat kan volgens mij niet met de producten die jij had gelinkt toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik heb al een hele tijd de firmware releases niet meer gevolgd, en vraag mij nu af of er een reden bekend is waarom de AC modellen (Lite en LR heb ik zelf, maar zal ook wel de Pro, Mesh en In-Wall zijn) geen updates meer hebben ontvangen in de 5 lijn? Alle recentere firmwares lijken in zoverre alleen voor MediaTek (NanoHD, IW-HD etc) en UniFi 6 te zijn. Maar ik zie geen oorzaak hiervoor omschreven. Terwijl ze dus wel een hele tijd de betas voor de "Gen 2" APs hebben uitgebracht. En wat ik zo snel zie zijn de updates (in de 5 lijn) helemaal gestopt sinds 5 als stable uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-10 15:36
RobertMe schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:19:
Ik heb al een hele tijd de firmware releases niet meer gevolgd, en vraag mij nu af of er een reden bekend is waarom de AC modellen (Lite en LR heb ik zelf, maar zal ook wel de Pro, Mesh en In-Wall zijn) geen updates meer hebben ontvangen in de 5 lijn? Alle recentere firmwares lijken in zoverre alleen voor MediaTek (NanoHD, IW-HD etc) en UniFi 6 te zijn. Maar ik zie geen oorzaak hiervoor omschreven. Terwijl ze dus wel een hele tijd de betas voor de "Gen 2" APs hebben uitgebracht. En wat ik zo snel zie zijn de updates (in de 5 lijn) helemaal gestopt sinds 5 als stable uit is.
Mijn vermoeden is dat hun ontwikkelteam dusdanig klein is dat de hele focus op de mediatek modellen is gefocust. Zie je ook bij de USG, UniFi video etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:19:
Wel 3 beta's uitgebracht sinds begin december. Waarom die niet naar stable gaan, geen idee. Het vermoeden van ontwikkelteam speelt op meerdere vlakken en ik krijg mbt de oudere lijn van USW en UAP-AC's niet het idee dat ze minder aandacht krijgen. Edgemax en USG is bekend.

De laatste is van 30-1 en er is toch genoeg urgentie zoals third-party dhcp-packets die niet goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
m3gA schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:46:
[...]

Mijn vermoeden is dat hun ontwikkelteam dusdanig klein is dat de hele focus op de mediatek modellen is gefocust. Zie je ook bij de USG, UniFi video etc.
Maar UniFi Video is natuurlijk ook officieel EOL en dat was ook al lange tijd bekend. En van de USG hebben ze volgens mij ook officieel aangegeven dat ze daarvoor nog alleen (kritieke) bug & security fixes doen. Voor de UAP Gen 2 modellen is er nog niks aangekondigd v.w.b. verminderde ondersteuning. Daarnaast zijn IIRC de oude N-only modellen pas vrij recent EOL gegaan (jaar of zo?)? Dus nu ook de Gen 2 al EOL laten gaan lijkt mij vrij rap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:26
UninPro schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:01:
@nexhil Dat had ik graag willen doen. Loop alleen alweer 3 dagen te stoeien na updates van de firmware van mijn Unifi CLoudkey Gen2+ met de G3 Pro camera. Met de nieuwe OS heb ik een prachtige interface gekregen.

Echter blijft mijn UniFi Video Camera G3 PRO onvindbaar binnen mijn devices en protect omgeving.
Ik heb hier al vanaf het begin mee lopen stoeien. De camera wordt gewoon niet gevonden terwijl mijn USW Lite 16 netjes de gevraagde power geeft. Inmiddels honderden keren disconnecten en opnieuw connecten gaf dan op een willekeurig moment in eens de Camera G3 Pro weer in mijn devices en de protect omgeving.
Daarna ging het installeren gewoon zoals het hoort en werkte de camera naar wens. Echter bij een keer een disconnect door stroomuitval of door een update geeft dus problematiek met het opnieuw vinden van de camera.

Een inferieure kabel of iets dergelijks is uitgesloten want hij heeft het dus afgelopen 6 maanden gewoon gedaan. Iemand die nog een idee heeft want anders ga ik de leverancier contacten. Zou het iets software/hardware matig kunnen zijn? Mijn complete Unifi omgeving werkt verder als een tierelier.
Voor mij ook het zelfde gelazer steeds, met een uvc g3 na een update van camera of van de 8/60 waarmee hij verbonden is. Controller zegt dat hij verbonden heeft en Protect geeft een disconnected.
Bij mij werkt het weer na herstart poort, soms diverse malen, of na herstart 8/60, ook soms meerdere keren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
m3gA schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:46:
[...]

Ze hebben toen een handvol van de oude garde ontslagen waaronder MikeD etc. Mijn vermoeden is dat het ontwikkelteam inderdaad erg klein is geworden, Glenn pakt de frontdesk tickets op en filtert naar de dev's toe. Als je kijkt naar de firmware devs Jeff en Teunis dan zijn hun laatste posts van 6-9 maanden geleden. Als iemand post via UI-TEAM dan komt er wel een recente datum bij zijn/haar eigen account te staan. Deze dev's zijn, in tegenstelling tot vroeger ten tijde van MikeD, echt uit de frontline gehaald om meer focus te behouden.

Ik vraag mij af of er in de alpha teams wel firmware versies rereleased worden, of dat alles vertraagd is?

Als je twee GUI's in stand moet houden, waarvan je één GUI welke 3 maanden herziet. Dan kan het zijn dat je inderdaad niet aan bugfixing toe komt. _/-\o_ Het is slecht te achterhalen of ze bij WiFi-6 AX bijvoorbeeld ook de verbeterde awake/sleep techniek toepassen, komt dat mee in de MTK chip of is dat code?

Morgen de U6-LITE als UPS door de sneeuw komt, samen met de U6-LR zijn we dan AX capable.

[ Voor 12% gewijzigd door stormfly op 07-02-2021 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ed1703 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:58:
[...]

Wel 3 beta's uitgebracht sinds begin december. Waarom die niet naar stable gaan, geen idee. Het vermoeden van ontwikkelteam speelt op meerdere vlakken en ik krijg mbt de oudere lijn van USW en UAP-AC's niet het idee dat ze minder aandacht krijgen. Edgemax en USG is bekend.

De laatste is van 30-1 en er is toch genoeg urgentie zoals third-party dhcp-packets die niet goed werken.
Ik lees het hier, en pas ook bij vrienden. Met de nanoHD waarbij clients WiFi verliezen en de huidige stable, als die personen upgraden naar 5. dan is dat effect weg.

Misschien zijn ze voorzichtig geworden met release code?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-10 15:46
iisHitman schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:19:
[...]

Dank je, gevonden. Daar wordt wel gesproken over de SFP poort en niet de SFP+ poort. Ik zou de switch en UDM Pro op 10Gb via SFP+ willen aansluiten, maar dat kan volgens mij niet met de producten die jij had gelinkt toch?
Ah sorry, ik ging helaas van UDM pro 10Gbit SFP+ naar de switch met 1Gbit SFP. Helaas zijn er geen gigabit switches met SFP+ uplink voor pro-sumers bij Ubiquiti.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:13
mr.DJ95 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:10:
[...]

Ah sorry, ik ging helaas van UDM pro 10Gbit SFP+ naar de switch met 1Gbit SFP. Helaas zijn er geen gigabit switches met SFP+ uplink voor pro-sumers bij Ubiquiti.
De Gen 2 Pro switches hebben toch SFP+ poorten? De 48 poorts zelfs 4. Niet low-budget, maar wel mooi spul en zeker nice to have 8)

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
stormfly schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:21:
[...]
Als je twee GUI's in stand moet houden, waarvan je één GUI welke 3 maanden herziet. Dan kan het zijn dat je inderdaad niet aan bugfixing toe komt. _/-\o_ Het is slecht te achterhalen of ze bij WiFi-6 AX bijvoorbeeld ook de verbeterde awake/sleep techniek toepassen, komt dat mee in de MTK chip of is dat code?
Het awake/sleep gedrag lijkt mij een essentieel deel van de AX standaard. Net zoals OFDMA. Zal er dus wel in moeten zitten.

Frontend en firmware lijken mij twee compleet losse teams. Bij backend/firmware zit je er ook mee dat een deel van de issues in de drivers en in de (open source) software zit die je daar gebruikt. Ik snap het helemaal als UI daar minder op zou focussen, veel minder resultaat voor de geïnvesteerde tijd en een groot deel moet je weer open source maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Laatst online: 13-10 13:01

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

ed1703 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:58:
[...]

Lees hier (en op reddit) toch wel een hoop geklaag over de software. Wil zelf als de U6 in wall beschikbaar is lid worden van de unifi kerk maar twijfel wel door het geklaag. Maar er zijn denk ik niet veel alternatieven? TP-Link zou kunnen maar die hebben geen In wall equivalent met switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-10 15:46
RobertMe schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:26:
[...]

Volgens mij is de grap dat de "Gen 1" ook SFP+ had op de grote modellen? (24 & 48). Die zijn dan niet zo Pro, maar wel goedkoper en incl. PoE.
Ik wil gewoon een 10Gbit switch met maar een paar poorten. Heb er aan 6 genoeg en met mij vele thuis hobbyisten denk ik.

Luister Ubiquiti...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:00
UniFi Flex XG is nu in de US EA store, 4 1/2,5/5/10G RJ45 poorten en 1 POE 1G poort, 82Gbps switching capability.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UninPro
Behoorlijk Leek schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:17:
[...]

Voor mij ook het zelfde gelazer steeds, met een uvc g3 na een update van camera of van de 8/60 waarmee hij verbonden is. Controller zegt dat hij verbonden heeft en Protect geeft een disconnected.
Bij mij werkt het weer na herstart poort, soms diverse malen, of na herstart 8/60, ook soms meerdere keren.
De keren dat ik de POE+ poort heb herstart, factory reset heb gedaan en gewoon de UTP kabel erin en eruit heb gestopt is niet meer te tellen. Ben er gewoon nu dagen mee bezig. Ik zie geen oplossing meer.
Zo'n camera moet toch net als de AP's direct gevonden worden op geadopt te worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MasterMaceMichu schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:39:
UniFi Flex XG is nu in de US EA store, 4 1/2,5/5/10G RJ45 poorten en 1 POE 1G poort, 82Gbps switching capability.
Ik snap echt werkelijk waar die 1Gbit/s PoE-in niet. De PoE poort is normaal toch je uplink. Waarom zou je vervolgens 4 apparaten met een snelheid van tot 10Gbit/s willen aansluiten, maar maar een fractie van die snelheid willen gebruiken naar de rest van je netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:22

rally

Deyterra Consultancy

RobertMe schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:52:
[...]

Ik snap echt werkelijk waar die 1Gbit/s PoE-in niet. De PoE poort is normaal toch je uplink. Waarom zou je vervolgens 4 apparaten met een snelheid van tot 10Gbit/s willen aansluiten, maar maar een fractie van die snelheid willen gebruiken naar de rest van je netwerk.
Omdat je wellicht er apparaten op aansluit die alleen maar met elkaar communiceren op 10Gbit en de uplink is voor apparaten die niet sneller kunnen?

Dat is het enigste wat ik me zou kunnen voorstellen, maar het is wel een rare use case idd.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Volgens mij is de 1G puur voor de POE (er zit ook een usb-c aansluiting op voor power). Eén van je 10G poorten gebruik je dan als uplink. Maar logischer was het inderdaad een 10G POE poort geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MasterMaceMichu schreef op zondag 7 februari 2021 @ 18:02:
Volgens mij is de 1G puur voor de POE (er zit ook een usb-c aansluiting op voor power). Eén van je 10G poorten gebruik je dan als uplink. Maar logischer was het inderdaad een 10G POE poort geweest.
Dat je een 10G uplink gaat gebruiken is uiteraard een stuk logischer. Maar waarom zou je dan nog een link voor PoE naar (een andere?) switch leggen.

En uiteraard een gevalletje "er zal best een situatie zijn waarin het logisch is", maar ik kan er zo snel geen bedenken. En in 95% van de gevallen zal die lijkt mij dus gebruikt worden op netstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Tja....soms is het of ze bij UI NA de VrijMiBo nog een 'new products' meeting hebben.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
rally schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:54:
[...]

Omdat je wellicht er apparaten op aansluit die alleen maar met elkaar communiceren op 10Gbit en de uplink is voor apparaten die niet sneller kunnen?

Dat is het enigste wat ik me zou kunnen voorstellen, maar het is wel een rare use case idd.
Helemaal niet raar, deze zou prima voor mij passen. 3 systeempjes op 10Gig en de rest gewoon 1Gig. Heb op dit moment alleen SFP+ nics, dus dan loop je bijna leeg op de UTP transcievers.

Mooie kleine switch, redelijk laag energieverbruik, helemaal goed. Geen layer3 switching is hier geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:26
UninPro schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:45:
[...]

De keren dat ik de POE+ poort heb herstart, factory reset heb gedaan en gewoon de UTP kabel erin en eruit heb gestopt is niet meer te tellen. Ben er gewoon nu dagen mee bezig. Ik zie geen oplossing meer.
Zo'n camera moet toch net als de AP's direct gevonden worden op geadopt te worden?
Ik weet ook niet waar ik het zoeken moet, maar zo vaak als jij hoef ik niet te herstarten.
In mijn situatie denk ik toch dat er een slecht geknepen rj45 met een stugge kabel, en dan ook nog erachter in gefriemeld. Geen zin nog om dat te testen en of fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UninPro
Vraag mij niet waarom. Maar bedenk zojuist (EINDELIJK) om niet de G3 Pro camera via de Unifi switch te koppelen maar via de originele KPN V10 router. En per direct krijg ik een fantastische melding in mijn Unifi network omgeving dat ik een camera kan toevoegen. Binnen enkele seconden gepiept.

Wat kan de verklaring zijn dat ik de camera niet gevonden krijg wanneer ik deze aan de originele USW lite 16 koppel? Ter verduidelijking, dit werkte dus voorheen wel gewoon! Ik durf haast niet de camera nu nog eens te wisselen maar ga het nog 1 keer proberen. Anders is het via de KPN router koppelen maar dat is niet zoals ik mijn netwerk kast had ingeregeld.

Edit:/
Het terug plaatsen van de UTP naar de poort in de Unifi switch waarbij die voorheen gewoon werkte geeft weer een offline melding. De UTP weer terug in de KPN V10 geeft direct een verbinding zoals het hoort.
Voor nu dus gelukkig weer een werkende G3 Pro camera. Alleen bizar dat deze het niet doet in combinatie met de USW Lite 16. Dat is uiteindelijk wel de bedoeling. Mocht iemand het begrijpen dan hoor ik het graag 8)7

[ Voor 24% gewijzigd door UninPro op 07-02-2021 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisHitman
Skynett schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:01:
[...]

De Gen 2 Pro switches hebben toch SFP+ poorten? De 48 poorts zelfs 4. Niet low-budget, maar wel mooi spul en zeker nice to have 8)
Precies, dan kan ik die toch op 10Gb met beide SFP+ connecten, of zit ik helemaal fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
UninPro schreef op zondag 7 februari 2021 @ 19:29:
Vraag mij niet waarom. Maar bedenk zojuist (EINDELIJK) om niet de G3 Pro camera via de Unifi switch te koppelen maar via de originele KPN V10 router. En per direct krijg ik een fantastische melding in mijn Unifi network omgeving dat ik een camera kan toevoegen. Binnen enkele seconden gepiept.

Wat kan de verklaring zijn dat ik de camera niet gevonden krijg wanneer ik deze aan de originele USW lite 16 koppel? Ter verduidelijking, dit werkte dus voorheen wel gewoon! Ik durf haast niet de camera nu nog eens te wisselen maar ga het nog 1 keer proberen. Anders is het via de KPN router koppelen maar dat is niet zoals ik mijn netwerk kast had ingeregeld.

Het terug plaatsen van de UTP naar de poort in de Unifi switch waarbij die voorheen gewoon werkte geeft weer een offline melding. De UTP weer terug in de KPN V10 geeft direct een verbinding zoals het hoort.
Voor nu dus gelukkig weer een werkende G3 Pro camera. Alleen bizar dat deze het niet doet in combinatie met de USW Lite 16. Dat is uiteindelijk wel de bedoeling. Mocht iemand het begrijpen dan hoor ik het graag 8)7
Heeft die poort wel een all tag op de poort voor de vlans? (Netwerken) niet zeker natuurlijk maar kan me voorstellen dat het iets met vlans is wat de boel blocked.

[ Voor 3% gewijzigd door HKLM_ op 07-02-2021 21:05 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
iisHitman schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:01:
[...]

Precies, dan kan ik die toch op 10Gb met beide SFP+ connecten, of zit ik helemaal fout?
Correct.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:17

Mr-D.

interpunctie? no hero here

iisHitman schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:16:
[...]

Dank je! Zodra ik alles op een rijtje heb, dan schaf ik alles aan en komen ze in 1 rack. Ik zag die DAC ook staan, maar kan die 10Gb aan via de SFP+ poorten? Om eerlijk te zijn begrijp ik ook niet alles over de type kabels die je noemt, dus daar moet ik me verder in verdiepen. Ik had gehoopt dat er een kant-en-klare oplossing zou zijn om met glas (of een andere connector) de 24 switch Pro en de UDM Pro met elkaar te verbinden op 10Gb.
ik heb onderstaand gekocht en deze zit nu tussen mijn UDM pro en mijn mikrotik CRS312-4C+8XG-RM

https://www.uptimed.nl/producten/netwerkkabels/10g-lc-kabel

https://www.uptimed.nl/pr...fp+/multimode/UP-TR-SR-CI

en van beide de bovenste gekozen en heb nu een 10Gb verbinding.

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-10 15:36
RobertMe schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:11:
[...]

Maar UniFi Video is natuurlijk ook officieel EOL en dat was ook al lange tijd bekend. En van de USG hebben ze volgens mij ook officieel aangegeven dat ze daarvoor nog alleen (kritieke) bug & security fixes doen. Voor de UAP Gen 2 modellen is er nog niks aangekondigd v.w.b. verminderde ondersteuning. Daarnaast zijn IIRC de oude N-only modellen pas vrij recent EOL gegaan (jaar of zo?)? Dus nu ook de Gen 2 al EOL laten gaan lijkt mij vrij rap.
Dat soort uitspraken kwamen lang na dat het duidelijk was dat er nauwelijks updates kwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Even een kort vraagje, hopelijk kan iemand dit voor mij snel bevestigen omdat ik morgen samen met de elektriciën gleufjes van de muur tot in het plafond ga frezen vlak bij een loze leiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y82W7rmcqC7gBaef8dh9Lf0qZKw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OHvkxfoPI07yuNNBms60tBA5.png?f=fotoalbum_large
Ik wil een AP / 6 Lite (of wellicht Pro voor toekomst / volgende woning) halen, maar waar zouden jullie die het beste ophangen?

Ik heb twee loze leidingen lopen, waarvan die in de slaapkamer in een gipsbetonnen muurtje zit. In de slaapkamer wordt 1 loze leiding ook gelegd met een UTP kabel, om hier mijn thuiswerkplek van internet te voorzien. Het gaat dus voornamelijk om goed draadloos bereik in de woonkamer, maar ik weet niet zo goed of ik zo'n AP in mijn kleine woonkamer wel mooi vind aan het plafond (als het ook in de slaapkamer kan en het voor het bereik niets uitmaakt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Laatst online: 13-10 17:07
Als het alleen voor mobiele telefoons is etc dan red je het vermoedelijk wel. Maar dat blijft koffiedik kijken.

Alternatief is een in-wall in de woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:02

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou idd een In-wall monteren op de plek in de slaapkamer die omcirkeld is. Net zo makkelijk, heb je op je werkplek meteen een switch.
Als je al een los AP op wilt hangen zou ik die in de hal hangen. Red ie makkelijk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
@loeberce en @The Eagle, klinkt goed! Die In Wall zat ook al in m'n hoofd, maar die zou dus ook de woonkamer van goede wifi kunnen voorzien? Uiteraard koffiedik gekeken. Bij de AP twijfel ik er niet over, omdat die mooi alles om zich heen straalt naar beneden.

Ik heb een NAS in de meterkast, maar daar doe ik eigenlijk niet veel mee qua datatransfer naar mijn diverse devices. Heb Resilio Sync die ik met samba mount op mijn MBP om zo bij mijn persoonlijke cloud te kunnen.

Dus inderdaad gaat het qua wifi eigenlijk alleen om mobieltjes, TV en Chromecast gaan bedraad worden via een switch vanuit de meterkast. Die IW solution voor in de slaapkamer kan inderdaad wel direct mijn werk- als privélaptop van internet voorzien. Hoef ik er ook geen (un)managed switch meer tussen te plaatsen.

Reden voor de losse AP is dat een gleufje frezen niet veel tijd kost en ik vanuit mijn werkgevers weet dat die UFO's aan het plafond het altijd goed doen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-09 12:40
Misschien zie ik iets heel stoms over het hoofd... Ik wilde de Wireless Uplink (mesh) eens een keer testen. Dus ik heb één van m'n Unifi AP Lites met een kabel verbonden in een Unifi PoE Switch die verder niet in het netwerk hangt geprikt. M'n AP (welke eerder al geadopt is) start prima op en komt met een blauwe LED ring. Deze AP bevind zich tussen 2 werkende, bekabelde AP's in. Ik heb "Enable Meshing" aanstaan, alsmede "Wireless Uplink" in de settings.

Maar op geen enkele van de AP's heb ik een mogelijkheid op "Wireless Uplink" te configureren o.i.d. Is hier onlangs iets in veranderd, of doe ik iets fout?

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:21
Vanmiddag ging opeens m'n netwerk plat; het lijkt erop dat de voeding van m'n Ubiquiti US-8-150W de geest heeft gegeven.

Er branden geen lampjes meer op en als ik 'm aansluit op de voeding hoor ik alleen een zacht tikken geluid (als de wijzers van een klok)

Deze was destijds al niet nieuw en nieuw zijn ze nog steeds aardig aan de prijs. Aanbod tweedehands is niet groot.
Iemand tips voor het repareren en/of vervangen van de PSU?

Ik gebruik maar 6 poorten en slechts 3 daarvan zijn POE+; één AP Pro; een AC-In Wall; en nog twee RPis, waarvan één achter de InWall. Volgens mij ben ik nooit boven de 20W PoE uitgekomen.
Dat moet toch ook wel lukken met een USW-Lite-8-PoE?

Edit: Ik ben niet de enige; deze thread staat er vol mee.
https://community.ui.com/...-a84c-2f0279c7d8c7?page=1
Helaas is de daar genoemde PSU niet meer leverbaar. De opvolger past slecht.
Toch maar zoeken naar een defecte cap.

[ Voor 18% gewijzigd door RudolfR op 08-02-2021 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EricNL schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:05:
Misschien zie ik iets heel stoms over het hoofd... Ik wilde de Wireless Uplink (mesh) eens een keer testen. Dus ik heb één van m'n Unifi AP Lites met een kabel verbonden in een Unifi PoE Switch die verder niet in het netwerk hangt geprikt. M'n AP (welke eerder al geadopt is) start prima op en komt met een blauwe LED ring. Deze AP bevind zich tussen 2 werkende, bekabelde AP's in. Ik heb "Enable Meshing" aanstaan, alsmede "Wireless Uplink" in de settings.

Maar op geen enkele van de AP's heb ik een mogelijkheid op "Wireless Uplink" te configureren o.i.d. Is hier onlangs iets in veranderd, of doe ik iets fout?
Ooit hebben ze volgens mij opties toegevoegd om de wireless uplink veel "specifieker" te maken. Dus niet meer aan/uit, maar vanaf toen moet je volgens mij per AP aan zetten dat wireless uplink kan, en potentieel ook nog welke APs ernaar mogen uplinken. Dit om te voorkomen dat een AP ineens met wireless uplink gaat werken, of volgens mij dus ook dat die "verder weg" verbind. Overigens heb ik wireless uplink zelf helemaal uit staan, dus kan het niet voor je nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RudolfR schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:12:
Vanmiddag ging opeens m'n netwerk plat; het lijkt erop dat de voeding van m'n Ubiquiti US-8-150W de geest heeft gegeven.

Er branden geen lampjes meer op en als ik 'm aansluit op de voeding hoor ik alleen een zacht tikken geluid (als de wijzers van een klok)

Deze was destijds al niet nieuw en nieuw zijn ze nog steeds aardig aan de prijs. Aanbod tweedehands is niet groot.

Ik gebruik maar 6 poorten en slechts 3 daarvan zijn POE+; één AP Pro; een AC-In Wall; en nog twee RPis, waarvan één achter de InWall. Volgens mij ben ik nooit boven de 20W PoE uitgekomen.
Lijkt mij dat dat wel moet lukken. Zal maximaal 15W zijn per apparaat, en onder normale omstandigheden een stuk minder. Hoogstens dat die twee RPis richting de 15W gaan (3 ampère is volgens mij niet heel gek voor een RPi). Maar die APs zullen standaard volgens mij bij lange na geen 10W gebruiken. Dus dan moet je wel binnen die 52W kunnen blijven. Maar dan wel onder voorwaarde dat de RPis inderdaad binnen de 15W (per stuk) blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-09 12:40
RobertMe schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:22:
[...]

Ooit hebben ze volgens mij opties toegevoegd om de wireless uplink veel "specifieker" te maken. Dus niet meer aan/uit, maar vanaf toen moet je volgens mij per AP aan zetten dat wireless uplink kan, en potentieel ook nog welke APs ernaar mogen uplinken. Dit om te voorkomen dat een AP ineens met wireless uplink gaat werken, of volgens mij dus ook dat die "verder weg" verbind. Overigens heb ik wireless uplink zelf helemaal uit staan, dus kan het niet voor je nakijken.
Dit heb ik aan staan in de Settings:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vwHiAaY.png

Het AP waarmee ik de Wireless Uplink wilde testen bevind zich tussen 2 wired AP's in en alle 3 de AP's (dus inclusief die ik Wireless wilde testen) zijn reeds geadopt.

En op alle betreffende AP's heb ik staan:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aADM7Rs.png

EDIT:
Nevermind, opgelost. Het AP waarop ik Wireless Uplink eens wilde testen was nou uitgerekend de enige waarop "Enable Meshing" niet aanstond onder Device > Radios 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door EricNL op 08-02-2021 17:38 ]

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!
skank schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:38:
Dat klopt, ik sluit de tv aan op data+PoE
andersom nog niet getest
als ik andersom probeer kan ik daarna niet de ps op de data poort zetten he want dan zit de tv erop

Het vetgedrukt is exact wat ik ervaar

PoE uitzetten van die PoE + data is niet mogelijk, althans ik vind het niet

Wat nu? damn ik heb echt die 2 poorten nodig
Heb je dit nou nog opgelost of niet :?

Je kan een Port Profile maken waarbij PoE uitgeschakeld is dus probeer dat eens als je nog niet zover was ;)
schreudersict schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:26:
De AP wordt gevoed via de bijgeleverde PoE voeding. Ik heb er eenzelfde AP getest: zelfde probleem. Het lijkt of het alleen mis gaat achter dit model Ziggo router (Technicolor). Deze AP achter mijn eigen Draytek router werkt prima, zowel aan PoE switch als aan de bijbehorende losse voeding.
Heb je deze reactie gezien :
xbeam schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 23:11:
Ik zie dit vaker bij ziggo, waneer ipv6 op locatie aanstaat en op de sdn niet klappert hij soms.
Wanneer ipv6 op ziggo modem aanstaat lekker uit zetten.
:?
zeroday schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:30:
Echt hé! -O-
Maar in dit geval worden dus Wifi 6 AP's en routers verkocht terwijl op dit moment er nog maar beperkt Wifi 6 clients verkocht worden. Ik wil graag een USB Wifi 6 hebben maar die dingen schijnen vooralsnog niet beschikbaar te zijn. (als iemand me een 4x4 Wifi6 USB adapter kan pin pointen dan graag...

Ik denk dat ik voor beneden naar een Pro ga voor 4x4 en voor boven een Lite...
4x4 ga je IMHO niet vinden in USB vorm, want dat wordt gelijk zoiets : pricewatch: ASUS PCE-AC88

Maar dan voor 802.11ax :)
iisHitman schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:16:
Ik zag die DAC ook staan, maar kan die 10Gb aan via de SFP+ poorten?
Yup! :)

SFP+ voor 10 Gbps en zelfs QSFP+ waar je 40 Gbps overheen kan knallen! 8) :*)
Mr_gadget schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:01:
Lees hier (en op reddit) toch wel een hoop geklaag over de software. Wil zelf als de U6 in wall beschikbaar is lid worden van de unifi kerk maar twijfel wel door het geklaag.

Maar er zijn denk ik niet veel alternatieven?
TP-Link zou kunnen maar die hebben geen In wall equivalent met switch.
Check [TP-Link Managed Access Points] Ervaringen & Discussie voor de juiste modellen :)
mr.DJ95 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:39:
Ik wil gewoon een 10Gbit switch met maar een paar poorten. Heb er aan 6 genoeg en met mij vele thuis hobbyisten denk ik.

Luister Ubiquiti...
Die komt er ook aan en anders koop je gewoon een MikroTik erbij = KLAAR!!! :)
RobertMe schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:52:
Ik wel, zoals ik al eerder zei : Één kamer met meerdere 10 Gbps Clients/Servers en daarnaast nog een uplinkje richting de rest van het netwerk via 1 Gbps :Y)

MikroTik heeft ze ook tenslotte! ;)
UninPro schreef op zondag 7 februari 2021 @ 19:29:

Ben je niet door je PoE Budget heen gegaan :?

Die Lite modellen zijn een flink stuk minder krachtig qua PoE/PoE+ dan de oude pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+) bijvoorbeeld :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
JDFS schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:26:
Even een kort vraagje, hopelijk kan iemand dit voor mij snel bevestigen omdat ik morgen samen met de elektriciën gleufjes van de muur tot in het plafond ga frezen vlak bij een loze leiding:
[Afbeelding]
Ik wil een AP / 6 Lite (of wellicht Pro voor toekomst / volgende woning) halen, maar waar zouden jullie die het beste ophangen?

Ik heb twee loze leidingen lopen, waarvan die in de slaapkamer in een gipsbetonnen muurtje zit. In de slaapkamer wordt 1 loze leiding ook gelegd met een UTP kabel, om hier mijn thuiswerkplek van internet te voorzien. Het gaat dus voornamelijk om goed draadloos bereik in de woonkamer, maar ik weet niet zo goed of ik zo'n AP in mijn kleine woonkamer wel mooi vind aan het plafond (als het ook in de slaapkamer kan en het voor het bereik niets uitmaakt).
Ik zou bij de technische ruimte door de muur gaan en boven de keukenkastjes het AP aan het plafond monteren. Meestal zitten daar toch allerlei ventilatupunten en rookmelders. Een AP-tje erbij zou niet misstaan.

Die andere outlets zou ik wel bedraden met CAT6 bekabeling want bedraad is altijd beter dan onbedraad.

Ga ik er voor het gemak maar vanuit dat daar ook de CAI/Glasvezel binnenkomt.

[ Voor 10% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 08-02-2021 19:39 . Reden: Kleine aanvulling. ]

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
@Ferruginous Hwk daar zat ik ook nog aan te denken! Maar dan zou ik even een gleufje moeten laten maken van het eindpunt van de loze leiding naar het plafond bij de keuken (paar meter te overbruggen), ik weet namelijk helaas niet waar de loze leiding loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-10 11:14
JDFS schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:40:
@Ferruginous Hwk daar zat ik ook nog aan te denken! Maar dan zou ik even een gleufje moeten laten maken van het eindpunt van de loze leiding naar het plafond bij de keuken (paar meter te overbruggen), ik weet namelijk helaas niet waar de loze leiding loopt.
Kan je hier wat mee?

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Packetloss
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Packetloss

voor system specs, zie profiel

In navolging van een eerdere post van mij over de U6-LR, hier een korte ervaring met de vandaag binnengekomen U6-Lite.

De eerste twee metingen waren direct uit de doos, aangesloten op een Unifi 48 pro gen2 met cat6a s/ftp kabel. Wifi snelheid met Wifiman op de 5GHz gemeten met een iPhone 12 op een meter of 4 afstand van het AP. Geen aanpassingen op het AP.. snelheid viel me behoorlijk tegen, in vergelijking met de U6-LR.

Daarna de power op 5Ghz veranderd van low naar high en de bandbreedte van HE40 naar HE80 (de LR kan HE160, de Lite kan max HE80). Twee nieuwe metingen, die met een U6-Lite hetzelfde beeld geven als met een U6-LR: top.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6NzlQU8onwJYvGqLKwAKlC3Lmks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6dSMDDdfhRq8stD1juybvUbM.jpg?f=fotoalbum_large

fileserver: Intel Core i5-6600T op ASRock Z170 Extreme6 met 6 keer WD Red WD40EFRX 4TB en Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15 32GB RAM

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wapvogel
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-09 21:56
RudolfR schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:12:

Edit: Ik ben niet de enige; deze thread staat er vol mee.
https://community.ui.com/...-a84c-2f0279c7d8c7?page=1
Helaas is de daar genoemde PSU niet meer leverbaar. De opvolger past slecht.
Toch maar zoeken naar een defecte cap.
De PSU is te repareren door de "grote zwarte" condensator op de printplaat van de voeding te vervangen.
Het type wat je nodig hebt is: 150 µF 450V.
Op deze manier heb ik er al 2 weten te reanimeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UninPro
@HKLM_ Voor zover ik kan zien staat Profile gewoon op All zoals het hoort.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/je4NiBRuf4IOay6fFzxCD62Iz9U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fgZXy3gUO1hFnDAUtx40C4Fw.png?f=user_large

@nero355 Ik ben niet door het POE budget heen. Er veranderd niets aan de situatie dan voorheen behalve dat er dan een software update of iets dergelijks plaats vindt. Overigens heb ik er zelfs de POE injector nog tussen geplaatst en verschillende kabels geprobeerd om allerlei zaken als inferieure kabels uit te sluiten.

Het verbinden van de UTP in de USW Lite geeft geen G3 Pro weergave (camera lights en het mechanische klikje bij opstarten hoor je gewoon). Het verbinden van de G3 PRO aan de KPN V10 geeft direct in de Unifi omgeving de G3 pro weer. Het lijkt dus in de Unifi Switch te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@Wapvogel

Bedankt, dat geeft de burger moed.
Heb je toevallig tips over hoe ik die metalen kooi eraf kan halen?
Er zitten wel schroeven aan de buitenkant, maar binnenin zitten kleine moertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Laatst online: 12-10 10:10
Ik heb nu 2 x een AC-PRO in huis hangen maar aan 1 kant van de woning is de ontvangst net iets te weinig. Een extra AC-PRO zou dat verbeteren maar dat is ingewikkeld met bekabeling.
Zou het vervangen van de AC-PRO voor een AC-6LR het beter maken ?
Die is nog niet te bestellen (sold out)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:51

lier

MikroTik nerd

@kevertje1977 ik zou er niet vanuit gaan, meestal is de client de beperkende factor. Tenzij de LR een enorm veel betere ontvangst heeft?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!
kevertje1977 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:54:
Ik heb nu 2 x een AC-PRO in huis hangen maar aan 1 kant van de woning is de ontvangst net iets te weinig. Een extra AC-PRO zou dat verbeteren maar dat is ingewikkeld met bekabeling.
Zou het vervangen van de AC-PRO voor een AC-6LR het beter maken ?
Die is nog niet te bestellen (sold out)
Als op die plek de snelheid niet super belangrijk is, en het alleen om de dekking en fatsoenlijk verbinding gaat. Zou ik daar gewoon AC-lite in het stopcontact pluggen en deze mesh naar dichtstbijzijnde acces point.

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werffje
  • Laatst online: 24-08-2024
Packetloss schreef op maandag 8 februari 2021 @ 21:34:
In navolging van een eerdere post van mij over de U6-LR, hier een korte ervaring met de vandaag binnengekomen U6-Lite.

De eerste twee metingen waren direct uit de doos, aangesloten op een Unifi 48 pro gen2 met cat6a s/ftp kabel. Wifi snelheid met Wifiman op de 5GHz gemeten met een iPhone 12 op een meter of 4 afstand van het AP. Geen aanpassingen op het AP.. snelheid viel me behoorlijk tegen, in vergelijking met de U6-LR.

Daarna de power op 5Ghz veranderd van low naar high en de bandbreedte van HE40 naar HE80 (de LR kan HE160, de Lite kan max HE80). Twee nieuwe metingen, die met een U6-Lite hetzelfde beeld geven als met een U6-LR: top.

[Afbeelding]
Welke settings heb je op je AP staan?
Ik kom via mijn UDM-Pro -> USW-16-PoE -> U6-Lite niet verder dan zn 260 MB..... op me UDM-Pro is het rond de 600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royvdhoek
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-10 12:12
werffje schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:32:
[...]

Welke settings heb je op je AP staan?
Ik kom via mijn UDM-Pro -> USW-16-PoE -> U6-Lite niet verder dan zn 260 MB..... op me UDM-Pro is het rond de 600
Ik heb dezelfde setup, UDM-Pro -> USW-16-Poe (Gen2)-> U6 Lite. Mijn download komt niet verder dan 150 Mbps en de upload haalt mijn maximale internetsnelheid (400 Mbps). Ben ook benieuwd daar de settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wapvogel
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-09 21:56
RudolfR schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 07:52:
@Wapvogel

Bedankt, dat geeft de burger moed.
Heb je toevallig tips over hoe ik die metalen kooi eraf kan halen?
Er zitten wel schroeven aan de buitenkant, maar binnenin zitten kleine moertjes.
Ik heb een klein schroevendraaiertje gebruikt om het kleine moertje tegen te houden.
Monteren heb ik gedaan door het moertje middels een geleide draadje op de juiste plek te zetten en dan met een pincet vasthouden. Daar heb ik wel een tijdje mee zitten prutsen.
Letop de metalen kooi zit ook nog met 4 pootjes vastgesoldeerd aan de printplaat.

Let ook even op de hoogte van de nieuwe condensator. Mijn nieuwe was iets hoger dan de oude waardoor de metalen kooi er niet meer overheen paste. Dan moet je ook nog je koellichaam aanpassen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-10 18:11

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Heeft iemand ervaring met meerdere externe IPv4-adressen en eventueel routeringen hiervan?

Bij het HomeComputerMuseum hebben we het volledige Ubiquiti feest
- Unifi Security Gateway
- Unifi Switch 8
- Unifi Switch 16 PRO POE
- 2x Unifi AP AC Pro
- 1x Unifi AP AC Lite

En een dedicated Linux machine met de controller erop.

Voor de bezoekers van het museum hebben we een GastenWLAN waar je op Facebook moet inchecken (en dat werkt) en we hebben nog 3 andere WLANs voor medewerkers, voor oudere devices en voor alle beveiligingszaken zoals camera's.

Extern hebben we een blok van 8 vaste IPv4-adressen en tot nu toe gaat alles naar buiten via 1 IP-adres.

De wens is echter dat het GastenWLAN via een ander extern IPv4-adres naar buiten gaat en dat we weer een ander extern IPv4-adres naar één van de (web)servers intern routeren zodat we iets ook op onze Internetlijn kunnen hosten.

Alleen... ik heb inmiddels al vaak gezocht en dit blijkt echt een probleem bij de Unifi. Het schijnt eigenlijk niet te kunnen, in ieder geval niet via de controller. Unifi lijkt niet te kunnen omgaan met meerdere externe IPv4-adressen :{

Overzichtje wat ik zou willen
Netwerk extern: 82.x.x.232/29
Kantoor netwerk: 172.17.2.0/24
Gasten netwerk: 10.42.0.0/24

Kantoor netwerk extern IP: 82.x.x.234
Gasten netwerk extern IP: 82.x.x.238

Extern IP 82.x.x.235 => 172.17.2.8 (TCP/80, TCP/443)

Huidige situatie is dat alles extern IP 82.x.x.234 heeft

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:52
WHiZZi schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:05:
Alleen... ik heb inmiddels al vaak gezocht en dit blijkt echt een probleem bij de Unifi. Het schijnt eigenlijk niet te kunnen, in ieder geval niet via de controller. Unifi lijkt niet te kunnen omgaan met meerdere externe IPv4-adressen :{
Klopt, in de GUI zit er nergens een oplossing voor hetgeen je wilt bereiken. Het is wel mogelijk door JSON maar dat is een hoop werk, dit kan je helpen: https://codepen.io/codycode/full/aVWZvd/

Acties:
  • +2 Henk 'm!
WHiZZi schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 10:05:
Heeft iemand ervaring met meerdere externe IPv4-adressen en eventueel routeringen hiervan?

Bij het HomeComputerMuseum hebben we het volledige Ubiquiti feest
- Unifi Security Gateway
- Unifi Switch 8
- Unifi Switch 16 PRO POE
- 2x Unifi AP AC Pro
- 1x Unifi AP AC Lite

En een dedicated Linux machine met de controller erop.

Voor de bezoekers van het museum hebben we een GastenWLAN waar je op Facebook moet inchecken (en dat werkt) en we hebben nog 3 andere WLANs voor medewerkers, voor oudere devices en voor alle beveiligingszaken zoals camera's.

Extern hebben we een blok van 8 vaste IPv4-adressen en tot nu toe gaat alles naar buiten via 1 IP-adres.

De wens is echter dat het GastenWLAN via een ander extern IPv4-adres naar buiten gaat en dat we weer een ander extern IPv4-adres naar één van de (web)servers intern routeren zodat we iets ook op onze Internetlijn kunnen hosten.

Overzichtje wat ik zou willen
Netwerk extern: 82.x.x.232/29
Kantoor netwerk: 172.17.2.0/24
Gasten netwerk: 10.42.0.0/24

Kantoor netwerk extern IP: 82.x.x.234
Gasten netwerk extern IP: 82.x.x.238

Extern IP 82.x.x.235 => 172.17.2.8 (TCP/80, TCP/443)

Huidige situatie is dat alles extern IP 82.x.x.234 heeft
Edge Router bespaart je een hoop uitdagingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wslagendijk
  • Niet online
Ik heb een raar probleem met mijn Edgerouter 6p + Edgeswitch 16-150w + Edgeswitch 10x opstelling waarbij de AppleTV de volle download/upload (ca. 950 Mbps) haalt maar Windows devices alleen de volle download en qua upload blijven steken (vaak ruim) onder de 3 Mbps.

Ik heb een 1Gbps symetrische glasvezel internet verbinding welke vanaf de NTU met een CAT6a kabel is verbonden met de Edgerouter. De Edgeswitch 16-150w is verbonden met SFP module via glasvezel verbonden met de Edgerouter. De Edgeswitch 10x met CAT6a via SFP module aan de Edgeswitch 16.

De AppleTV is bekabeld aangesloten op de Edgeswitch 10x (in de woonkamer). De windows laptops bekabeld aangesloten aan eender welke poort op beide switches, hebben gewoon een belabberd upload bij de Ookla speedtest. Al die apparaten zitten in hetzelfde VLAN.

Wanneer ik zo'n laptop rechtstreeks op de NTU aansluit dan haalt die ook de volle upload snelheid. Er is dus niet iets anders mis met die apparaten...

Ik ben het spoor bijster! Hoe kan het zijn dat de AppleTV wel de throughput heeft die het moet zijn en andere devices niet? Wie heeft er een clou? Waar moet ik het probleem zoeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bdevogt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:12
wslagendijk schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 13:31:
Ik heb een raar probleem met mijn Edgerouter 6p + Edgeswitch 16-150w + Edgeswitch 10x opstelling waarbij de AppleTV de volle download/upload (ca. 950 Mbps) haalt maar Windows devices alleen de volle download en qua upload blijven steken (vaak ruim) onder de 3 Mbps.

Ik heb een 1Gbps symetrische glasvezel internet verbinding welke vanaf de NTU met een CAT6a kabel is verbonden met de Edgerouter. De Edgeswitch 16-150w is verbonden met SFP module via glasvezel verbonden met de Edgerouter. De Edgeswitch 10x met CAT6a via SFP module aan de Edgeswitch 16.

De AppleTV is bekabeld aangesloten op de Edgeswitch 10x (in de woonkamer). De windows laptops bekabeld aangesloten aan eender welke poort op beide switches, hebben gewoon een belabberd upload bij de Ookla speedtest. Al die apparaten zitten in hetzelfde VLAN.

Wanneer ik zo'n laptop rechtstreeks op de NTU aansluit dan haalt die ook de volle upload snelheid. Er is dus niet iets anders mis met die apparaten...

Ik ben het spoor bijster! Hoe kan het zijn dat de AppleTV wel de throughput heeft die het moet zijn en andere devices niet? Wie heeft er een clou? Waar moet ik het probleem zoeken?
Je zou eens kunnnen kijken of een driver upgrade of downgrade van de netwerkkaart op de windows machine helpt,
Soms wil dit wel eens helpen door incompatibiliteit tussen de apparaten

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
JDFS schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:40:
Nee. Veel korter. Gewoon een (opdek)leiding vanuit de technische ruimte (uitgaande dat daar je glas/router/kabel binnenkomt) via het plafond door de keukenmuur en daar het AP afmonteren.
Dus een nieuwe leiding naar de keuken trekken en op dezelfde manier wegwerken als je normaal met een eettafellamp doet die je een halve meter verplaatst.

Als je dat niet zo mooi vindt zou je ervoor kunnen kiezen om een verlaagd plafonnetje te maken t.h.v. de keuken waar je dan ook evt. nog wat (led)spotjes in kunt monteren. en het AP aan dat plafond te monteren. Dan zie je helemaal geen leiding meer lopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 09-02-2021 14:27 ]

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wslagendijk
  • Niet online
bdevogt schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:01:
Je zou eens kunnnen kijken of een driver upgrade of downgrade van de netwerkkaart op de windows machine helpt,
Soms wil dit wel eens helpen door incompatibiliteit tussen de apparaten
Dat lijkt niet het euvel, het betreft meerdere laptops. Bij mijn eigen machine heb ik met de interne intel kaart en de usb-c dockingstation met realtek nic, ook hetzelfde bedroevende resultaat w.b.t. upload.

Ik heb ook even getest vanaf een lxc container op mijn proxmox clustertje: ook daar volle sjas.

Ik vermoed iets in de router maar kan er niet de vinger op leggen. |:(

[ Voor 8% gewijzigd door wslagendijk op 09-02-2021 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wslagendijk schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:44:
[...]

Dat lijkt niet het euvel, het betreft meerdere laptops. Bij mijn eigen machine heb ik met de interne intel kaart en de usb-c dockingstation met realtek nic, ook hetzelfde bedroevende resultaat w.b.t. upload.

Ik heb ook even getest vanaf een lxc container op mijn proxmox clustertje: ook daar volle sjas.

Ik vermoed iets in de router maar kan er niet de vinger op leggen. |:(
Wat @nero355 zegt.. en check ook eens flow-control. Loopt ook niet altijd lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Vraagje....

Ik zat door de nieuwe menu's van de Unifi controller te bladeren en vond de sectie 'threat management'.

Basically, een hoop individuele security features 'made easy' door een niveau 1~5 (van max performance tot max security) die correnspondeert met steeds meer security features die ingeschakeld worden. De waarschuwing erbij is dat als je ze aanzet, je max speed terugvalt tot ongeveer 85mpbs sustained. Dat heb ik even getest, en zelfs met niveau 3 haal ik nog 120mbps (en die haal ik met ITM uit ook in de avond, druk op het ziggo netwerk gok ik). Feitelijk verlies ik op de momenten dat we vooral veel bandbreedte gebruiken (overdag is het vooral kantoorwerk/zoom/spotify etc) dus precies niets.

Maarrrr ik lees ook van veel mensen dat dit een opensource implementatie betreft met 'simpele rulesets' die niks zouden toevoegen bovenop het origineel, outdates signatures zouden gebruiken effectief niks toevoegen voor de thuisgebruiker.

Ik draai geen home servers, heb geen NAS aan mijn netwerk hangen en voor mijn werk heb ik een RSA VPN lopen naar kantoor (in Ierland) dus dat verkeer is sowieso separaat van mijn eigen dataverkeer.

Mag ik jullie perspectief? Schiet ik er echt geen zak mee op, ondanks dat de penalty niet echt een nadeel is in mijn situatie? Of is het een kwestie van 'alle beetjes helpen' en zitten er daadwerkelijk features bij die op het 'internet van vandaag' wel een pluspunt zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:17
Je schiet er voor thuisgebruik geen zak mee op. Gewoon je huisgenoten goed opvoeden door van vage websites/links weg te blijven en dan heb je de meeste winst al te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

GioStyle schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 18:41:
Je schiet er voor thuisgebruik geen zak mee op. Gewoon je huisgenoten goed opvoeden door van vage websites/links weg te blijven en dan heb je de meeste winst al te pakken.
Naja mijn huisgenoten zijn mijn vrouw en drie kinderen waarvan er twee reeds beperkt internet gebruiken, en die pogen we goed op te voeden ja. Ik ben zelf vrij scherp (denk ik zelf, altijd een gevaarlijke inschatting) op internet maar ik besef me terdege dat er veel is dat ik niet weet, vandaar dat ik het me afvraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GioStyle schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 18:41:
Tja, opvoeden. Het idee van IPS/IDS is natuurlijk dat deze ingrijpt op het moment dat dit even vergeten is. Al is dit met betrouwbare bronnen ook niet helemaal uit te sluiten natuurlijk. Het is echter geen heilige graal en vaart blind op signatures.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDFS
  • Niet online
Ferruginous Hwk schreef op maandag 8 februari 2021 @ 19:33:
[...]

Ik zou bij de technische ruimte door de muur gaan en boven de keukenkastjes het AP aan het plafond monteren. Meestal zitten daar toch allerlei ventilatupunten en rookmelders. Een AP-tje erbij zou niet misstaan.

Die andere outlets zou ik wel bedraden met CAT6 bekabeling want bedraad is altijd beter dan onbedraad.

Ga ik er voor het gemak maar vanuit dat daar ook de CAI/Glasvezel binnenkomt.
Ik heb het nu als volgt opgelost, mede omdat in de technische ruimte de WTW staat en ik hier niet makkelijk omheen kon.

Ik heb in de muur tussen de woon- en slaapkamer sowieso mijn kabelgoot laten frezen met daarnaast een WCD inclusief LSA 1 die vanuit de meterkast komt en LSA 2 die ook gegleufd is naar het plafond in m’n slaapkamer. Volgens mij maakt het qua bereik niet heel veel uit en het muurtje wat ertussen zit is maar 7cm dik.

LSA 1 gaat via een keystone met een UTP kabel de kabelgoot in om in mijn tv kastje op een POE switch te worden aangesloten, die weer zijn weg terug vervolgt naar de keystone van LSA 2 om hier het AP op het plafond in de slaapkamer van power te voorzien :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XC-Pr2kaJlvRJ_JRtGgtDM-OIp0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PMDXXBted8PqFfyq30XLl94Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-FNugOxTsUmJQMyG5YPW2-e8zA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w0kZVRGeTIm4zcYw4vuhax9V.jpg?f=fotoalbum_large

Verder geeft de switch ook internet aan mijn TV en de Chromecast. Ben van plan om de LG GX te halen, dus je ziet toch niet veel van m’n gehannes :+

Een creatieve oplossing, al zeg ik zelf. Ik kon helaas niet twee kabels door de loze leiding krijgen naar de meterkast (te dik).

Mochten jullie hier andere oplossingen voor zien, hoor ik het graag! Ben ook benieuwd of ik de stugge kabel voor het AP met een RJ45 connector kan afmonteren. Anders mogen we die kabel weer vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-10 00:50
Zijn hier mensen die een UniFi AC In-Wall gebruiken in het midden van het huis, met bereik voor en achter de in-wall?

Situatie:
Ik heb 2 AC-IWs, een aan elke korte zijde van een 'rechthoek-vormig' huis, met 3 binnenmuren (gips 8-10cm) parallel aan de korte zijdes die de rechthoek ik kamers verdelen.

Nu besef ik dat ik misschien aan 1 enkele AC-IW voldoende heb, zelfs aan 1 zijde.

Maar idealiter zet ik deze op 1 van de binnenmuren in het midden van het huis, ervan uitgaande dat een AC-IW evenveel bereik aan zijn achterkant heeft als aan zijn voorkant. Is dat ook zo?

Ik kan dit niet makkelijk testen, moet daarvoor een kabel doortrekken en de muur naast een contactdoos bewerken..

[ Voor 5% gewijzigd door Jazco2nd op 09-02-2021 20:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RudolfR
@Jazco2nd

Volgens mij is dat niet zo; volgens mij is het bereik achter beduidend minder.

Hier staan ze wel tussen:
https://help.ui.com/hc/en...ntenna-Radiation-Patterns

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jll
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:07

jll

Zijn hier ook mensen die sinds de upgrade naar unifi 6.0.43 last hebben van haperende Wifi ?

Ergens van zondag naar maandag is hij automatisch geupgrade naar de nieuwe versie. Nu lijkt alles te werken maar mijn Niko Homecontrol Digiblack touch paneeltjes (4 stuks) krijg ik niet goed verbonden meer. Uiteraard heeft het geheel bijna een jaar probleemloos gewerkt.

Geprobeerd:
  1. Niko deviceses gepowere cycled
  2. Niko deviceses gereset
  3. Nieuw Wifi netwerk aangemaakt met uitsluitend 2G freq.
Hij krijgt om de paar minuten wel verbinding maar geen IP adres

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1M0GRXwzWVkdXvx_iHoqQ_NFm90=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2RM5y34wiWu7tNeBG1gYH12U.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8aJ9M-LGhA-1E_9hnbkfNeyL3o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UeSnbjC4F38XRln4z85dPQJO.png?f=user_large

Devices:
  • UDM
  • 1 x USW-24-POE
  • 2 x Flex HD
  • 1 x NanoHD
  • 1 x US-8-60W
  • 1 x USW-Flex-Mini-5

[ Voor 7% gewijzigd door jll op 09-02-2021 22:03 ]

the right tool for the right job__smaken verschillen maar lelijk is niet mooi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-10 00:50
Ik wist mijn Controller wachtwoord niet meer (draait in Docker met de goofball image). En had beetje haast..
Heb gewoon mijn 2 AC-IWs gereset. Dom.

Nieuwe controller container aangezwengeld.. (weer dom: want nu heb ik ook een nieuwere UC versie binnengehaald, 5.14.23)
Ik verwacht nu mijn devices te zien, ze zijn immers beide via LAN op de router aangesloten net als de server.

Helaas: no devices found.

In het verleden hoefde ik niks extras te doen.. ik vond gewoon direct de APs. Wat mis ik?
Ik heb al onder Site > hostname/ip gewijzigd naar het lan ip van de server waar Docker op draait en "make L2 discoverable" aangevinkt.

zelfs via SSH>AP geprobeerd:
code:
1
2
3
UBNT-BZ.v4.3.21# set-inform http://192.168.88.2:8080/inform

Adoption request sent to 'http://192.168.88.2:8080/inform'.  Use the controller to complete the adopt process.
Niks te zien op de controller 8)7

EDIT:
probleem gevonden.
Ik had ooit in mijn docker-compose poort 8080 aan een andere service toegewezen (Organizr, een homepage voor je homeserver) en Unifi lekker op 8008 gezet.
set-inform http://192.168.88.2:8008/inform werkt direct. Onduidelijk of dit ook de reden is dat het niet automatisch werkt..

[ Voor 29% gewijzigd door Jazco2nd op 09-02-2021 23:30 ]

Pagina: 1 ... 86 ... 328 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.