Waar eindigen mijn loze leidingen?

Pagina: 1
Acties:
  • 31.580 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L4RZ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-09-2024
Hallo,

Nadat ik een paar weken terug ben verhuisd naar een nieuwbouw-woning dacht ik dat het handig was om ook vast internet boven te hebben. Nu zie ik in de meterkast twee leidingen met ieder één zwarte draad. Ik weet alleen niet waar deze leidingen eindigen. Ik zie boven geen enkel wanddoosje oid. Ik heb boven alleen maar stopcontacten. Misschien dat deze leidingen achter het keukenblok eindigen? Ik hoop het niet want dat zou betekenen dat ik de netwerkkabel moet wegwerken en dus in het zicht heb.

Misschien hebben jullie enig idee waar deze leidingen eindigen en hoe ik zeker weet dat ze daar eindigen?

Alvast bedankt :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:53

ByteDelight

Retro computing is alive!

Ik had 2 'ingangen' van leidingen vanuit de meterkast waarvan ik dacht dat ze loos waren, tot ik enkele weken geleden tijdens een verbouwing 2 'uitgangen' tegenkwam op de rand van de vloer direct langs een wand op zolder.
Erg handig om ethernet kabels in te leggen.
Maar het verschilt per huis natuurlijk.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-05 01:46
extra wasmachine aansluiting bijvoorbeeld..

maar in de keuken is ook logisch

als je aan het draadje "rammelt" hoort (iemand anders) dat vaak wel ergens geluid maken..

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05 14:57

-36-

Trust me. I'm an amateur

Weet je zeker dat ze loos zijn? Zwarte draden zijn meestal schakeldraden tussen verlichting en wandschakelaar

[ Voor 3% gewijzigd door -36- op 21-06-2018 02:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japidoff
-36- schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 04:31:
Weet je zeker dat ze loos zijn? Zwarte draden zijn meestal schakeldraden tussen verlichting en wandschakelaar
1 zwarte draad in de meterkast?

die zijn echt loos hoor!

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Ik weet niet wat er verder bij de meterkast zit. Een hele verdieping zonder WCD's klinkt me sws nogal apart in de oren. Enkel als die zwarte draden niet zijn aangesloten zou ik er vanuit gaan dat ze loos zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door -36- op 21-06-2018 02:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japidoff
-36- schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 04:39:
[...]

Ik weet niet wat er verder bij de meterkast zit. Een hele verdieping zonder WCD's klinkt me sws nogal apart in de oren. Enkel als die zwarte draden niet zijn aangesloten zou ik er vanuit gaan dat ze loos zijn.
een hele verdieping zonder wcd's?
hoe kom je daarbij?

gang is alles

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

1 zwarte draad door een leiding heen wordt gebruikt als trekdraad.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

@CyBeR en @Japidoff OK klopt. Ben nog niet helemaal wakker en lees het idd helemaal verkeerd

[ Voor 34% gewijzigd door -36- op 20-06-2018 04:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik gok naar de keuken. 1 naar het fornuis?

Je zegt wel nieuwbouw, maar heb je zelf de meerwerkopties doorgegeven?

2e naar zolder, voor eventuele zonnepanelen?

[ Voor 17% gewijzigd door Resistor op 20-06-2018 06:33 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 15:40 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:21

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Tja, wij zijn natuurlijk niet in de mogelijkheid om jou te vertellen waar je loze leidingen eindigen. Dat zal je of zelf moeten zoeken, of even contact opnemen met de mensen van de bouw/aannemer. Wellicht lootp die nog ergens rond.

Vaak eindigen loze leidingen in een losse inbouwdoos, al dan niet met een afdekplaatje.

Helaas nu te laat, maar eigenlijk had je dit als meerwerk zelf op moeten geven. Naar elke kamer een of twee lozen leidingen vanuit de meterkast.

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:02
CyBeR schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 04:48:
[...]

1 zwarte draad door een leiding heen wordt gebruikt als trekdraad.
Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halderknots
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-01 23:59
Heb je aan je buiten gevel afdekplaatjes? Voor buitenlamp of iets dergelijks?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bastie-88
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06-06 22:54
Desnoods trekveer erin om te kijken wat de afstand ongeveer is en of je hem ergens in huis hoort.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:38

Blokker_1999

Full steam ahead

Het gebeurd ook wel eens dat de dozen waarin ze uitkomen weggewerkt worden met het be stukken omdat een loze doos niet veel zin heeft. Heb je geen schemas waar je ze op kan zien of desnoods navragen bij de aannemer ofverkoper?

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• jee-weetje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-06 11:53
Andere optie is om er even de stofzuiger op te zetten (ff luchtdicht afplakken) en dan luisteren waar je het hoort aanzuigen...

Jan-Willem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raswic
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:17

raswic

It is I

Meestal gaan ze naar de keuken of de zolder. Kijk eens in de keuken onder het blok of je daar wat vindt.

Stofzuiger zoals hierboven vermeld is ook een goede optie. Nu hopen dat het niet is dichtgestuct.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Is enkel jouw huis nieuwbouw of de hele wijk/straat? Indien het laatste en je kunt echt niets vinden, bel voor de grap eens bij je buren aan en vraag het daar eens. Of bel de electraboer die het hele zooitje gemaakt heeft.

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  Watch S7  AirPods Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Bij de bouwmarkt kan je zo’n metaal detector blieper kopen. Als deze niet aanslaat op de zwarte draad die er al in zit, even idd. een metalen trekveer door de buis voeren. Blieper is ook handig voordat je ergens gaat boren.

[ Voor 12% gewijzigd door Bl@ckbird op 20-06-2018 09:04 ]

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 17:36
Nieuwbouwwoningen heb je toch zelf de tekening van of moet je aangegeven hebben waar ze moeten komen :?

Waar zitten de loze leidingen in de meterkast? Loze leidingen van beneden komen bij mij onderin de meterkast binnen, die naar boven gaan komen boven in de meterkast binnen.

[ Voor 4% gewijzigd door jip_86 op 20-06-2018 09:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:40
Doe maar geen moeite.
Volgens het bouwbesluit moeten indien niet in gebruikt twee loze leidingen naar het keukenblok gelegd worden.
Een is om eventueel een fornuisgroep aan te kunnen leggen en een om een aansluiting voor een extra groep te kunnen maken, omdat tegenwoordig keuken apparatuur nogal veel vermogen nodig heeft.

En die ene zwarte draad zit er als trekdraad.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:07
even de compressor erop en luisteren in huis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bastie-88
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06-06 22:54
3dmazter schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:09:
even de compressor erop en luisteren in huis.
Met genoeg bar kun je het ook aan je stucwerk zien :+

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:07
Bastie-88 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:06:
[...]

Met genoeg bar kun je het ook aan je stucwerk zien :+
Klopt bij ons blafte ik zo een gat in het stucwerk.
Bleek een doos naast de ketel te zitten waar ze granol overheen gesmeerd hadden.
Die had ik dus nooit kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:06

Managelorian

“This is the workflow.”

In mijn geval had ik een loze leiding vanaf de meterkast naar de keuken en ook een loze leiding vanaf de meterkast naar de zolder. Deze laatste kwam uit onder het hekwerk van de trap 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-06 15:15
haha, met een compressor! :+

Er zal minstens 1 loze leiding komen van de keuken, waarschijnlijk heb je ook bouwtekeningen gekregen met de (reserve) dozen.
Wij hebben in onze woning een koof lopen door de badkamer. Hierin zitten de cv leidingen, afvoer/beluchting, gasleidingen etc. verwerkt. Hier kan meestal wel een netwerkkabeltje bij. Het is wat netter dan een gootje door je woning. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Gezien het nieuwbouw is zullen de loze leidingen gewoon op de tekening staan. Als je die niet hebt even opvragen en je weet het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-06 13:48
jee-weetje schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 08:12:
Andere optie is om er even de stofzuiger op te zetten (ff luchtdicht afplakken) en dan luisteren waar je het hoort aanzuigen...
Dit is inderdaad een goede optie ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Allemaal vrij nutteloos hij ziet uiteraard geen loze dozen zitten dus waar zou hij moeten gaan luisteren.

Die leidingen komen uit in de keuken en wel een bij het potentiele fornuis voor een fornuisgroep en de andere is meestal in de buurt van de spoelbak te vinden om een boiler op aan te kunnen sluiten.

Dit is verplicht volgens het bouwbesluit, maar die worden (uit kosten overweging) bij een nieuwbouwhuis nooit vol bedraad en van automaten voorzien behalve als meerwerk.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raswic
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:17

raswic

It is I

Je hoeft de doos toch niet te zien om het geluid te horen 8)7.

Maar de kans dat het inderdaad in de keuken uitkomt is vrij groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L4RZ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-09-2024
raswic schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 08:40:
Meestal gaan ze naar de keuken of de zolder. Kijk eens in de keuken onder het blok of je daar wat vindt.

Stofzuiger zoals hierboven vermeld is ook een goede optie. Nu hopen dat het niet is dichtgestuct.
In de keuken zitten al 4 stopcontacten, lijkt mij genoeg. Op zolder kan ik helaas ook niks vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:30

FreakNL

Well do ya punk?

L4RZ schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 20:11:
[...]

In de keuken zitten al 4 stopcontacten, lijkt mij genoeg. Op zolder kan ik helaas ook niks vinden.
Een loze leiding heeft toch niks met een WCD te maken? Of denk je dat elke WCD een aparte leiding heeft naar de meterkast? :+

Dat je al 4 WCDs hebt in de keuken zegt niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 06-06 12:02
L4RZ schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 20:11:
[...]

Het gaat dus niet om de WCD's (wandcontactdozen) boven het keukenblad maar de loze aansluitingen onder het aanrecht. Er zal er waarschijnlijk eentje zitten bij de gootsteen en eentje bij de fornuis respectievelijk voor een kokendwaterkraan en een inductiekookplaat. Misschien kun je in de meterkast zien of de ene buis een slag groter is dan de andere? 16mm en 19mm. De kleine komt dan uit bij de gootsteen en de grote zul je terugvinden achter je gasfornuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Als je al krachtstroom hebt in de keuken voor het fornuis dan eindigt er een waarschijnlijk ergens anders. Electrisch fornuis een ander type stopcontact.

Vaak gaat een loze leiding naar de badkamer of zolder om daar extra aansluitingen te creëeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@L4RZ Dat is (alvast) aangelegd om uitbreidingen te kunnen maken in je keuken of naar doucheruimte of dergelijk. (nee het is niet voor de bel van je voordeur en voor de thermostaat van je CV)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turtles3
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-07-2020
Doe niet zo raar. Bij nieuwe woningen is een zwarte draad in een loze leiding een trekdraad voor het gemak van de nieuwe bewoner. In dit geval komt deze zwarte draad in een loze door uit met dekseltje. Het zou dus gemakkelijker zijn als ze met z'n tweeën |:( 8)7 :? zijn. Eentje die rammelt met de draad beneden en de andere die boven kijkt welke draad er beweegt. De aannemer vragen zou het aller gemakkelijkste zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 06-06 12:02
De zwarte trekdraad is er ook om bij oplevering aan te tonen dat de loze leiding bruikbaar is en tijdens het storen niet is volgelopen met beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

@turtles Als je het topic helemaal had gelezen zou je hebben gezien dat ik idd al aangegeven had dat het niet klopte wat ik daar zei (gevalletje verkeerd gelezen van topicstart)

Ben het verder met je eens dat aannemer vragen of anders met ze 2en FF prutsen de beste oplossingen zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door -36- op 20-06-2018 23:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Hier was 't netjes gemarkeerd in de nieuwbouw woning. Stond met stift op de leiding geschreven.
Maar goed, het was ook nogal wiedes dat 1 van de 3 naar de LAN-aansluiting boven ging, want daar stak het andere uiteinde uit de muur. :P De andere ging naar de wasruimte voor een extra stroomaansluiting indien gewenst, zat verborgen achter een klepje naast de bestaande stroomaansluiting. En de laatste ging naar de schuur; daar loopt nu ook cat6 doorheen.

En anders idd gewoon een slinger aan die draad geven terwijl iemand anders gaat luisteren, dan weet je precies waar ie uitkomt zodra je het hoort schuren. :P
Je kan die zwarte draad trouwens prima gebruiken om ook meteen de draad doorheen te trekken trouwens. ;) Lan kabeltje vastmaken, aan de andere kant op je dooie gemak die hele zwarte kabel er doorheen trekken en klaar is kees.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
Het blijft me verbazen dat zo'n topic helemaal vol loopt met steeds weer opnieuw dezelfde informatie herhalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Japidoff
Ben(V) schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 11:51:
Het blijft me verbazen dat zo'n topic helemaal vol loopt met steeds weer opnieuw dezelfde informatie herhalen.
klopt!

reaguren kost blijkbaar minder tijd dan lezen!

(ach je, beter zó dan dat er helemaal niemand reageert zou ik zeggen)

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-06 13:41
Bij mij zijn de leidingen voor televisieaansluitingen ook leeg opgeleverd, die stonden op de informatiebrochure als televisieaansluiting ingetekend maar worden niet standaard als televisieaansluiting opgeleverd, en dus gewoon als loze leiding met afdekkapje op de muur.

Dat zou dus betekenen dat ze naar zithoek, of master bedroom kunnen gaan.

Die controledraad er overigens niet zomaar uit trekken; bij ons werd door aannemer gezegd dat je de controledraad niet als trekdraad mag gebruiken, en dus de draad er uit moet halen; dan trekveer er door en dan kabels trekken.

Buurman deed dat netjes, maar er zat een beschadiging in de loze leiding; controle draad er uit ging prima. Trekveer er in ging mis; dat ding loopt ergens de spouwmuur in o.i.d. Hij kan er meters veer in kwijt en het komt nooit terug eruit aan de andere kant van de leiding. Ik zou die controledraad dus ook gewoon lekker als trekdraad gebruiken; mocht de leiding dan beschadigd zijn dan is er nog een kans dat je de kabel er alsnog doorheen krijgt.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
Die aannemer klets uit z'n nek.

Die draad zit er wel degelijk als trekdraad, juist om dit soort problemen te voorkomen.
Waarschijnlijk is er ergens een bocht of een verlenging losgeschoten en als die trekdraad eruit is, is die leiding dus waardeloos geworden.

De beste methode is om die zwarte trekdraad te gebruiken om de trekveer erdoor te halen en dan met de trekveer de kabel(s) erdoor trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seicento66
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 05-12-2021
jee-weetje schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 08:12:
Goeie tip werkt perfect.
Een leiding naar de masterbedroom en een onder de aanrechtkastjes.
Stofzuiger vond het niet heel leuk, raakte oververhit en stopte er mee. Half uurtje later dee die het gelukkig weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30722

trekveer er in en luisteren maar.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-06 16:09
Mooi om te horen dat je wat aan de tips had, maar dat rechtvaardigd niet echt een trap van een oud topic.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.