[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 85 ... 328 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• db I Delirium
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:24
Coolhva schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:44:
[...]

Als je geen TV hebt dan hoef je mijn setup niet te gebruiken. Dan kan je gewoon bij WAN VLAN 6, pppoe en gebruikersnaam kpn en wachtwoord kpn invoeren en werkt alles vanuit de gui en geen gedoe.
Is het ook mogelijk om die gegevens in te voeren in de controller en de overige gegevens uit jouw script te pakken als je wel IPTV hebt?

Ik loop nu tegen het feit aan dat de controller niet weet van de pppoe verbinding dus dat instellen van ipv6 voor vlans, upnp (ja ik weet het ;)) en waarschijnlijk nog wel andere dingen in de toekomst niet in te stellen zijn in de controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmob
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-10 17:29
Raven schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:53:
[...]

Bekend probleem helaas, het lijkt hier (UAP-AC-LR) begonnen te zijn na het updaten van de controller naar v6.nogiets en de firmware ook. Naast lange laadtijden in (o.a. NOS) Android apps, zie ik ook timeouts, zo nu en dan een DNS fout, hoge pings van of iets meer dan 5 seconden of (zo nu en dan) iets meer dan 10 seconden (telkens die 2 waarden) en iets kopiëren van een fileshare op bedraad apparaat naar draadloos stopt na een paar seconden. Op Android is het na even blijven hangen gebeurd (Total Commander stopt kopieer proces), bij een draadloze Windows client gaat het kopiëren na het om de paar seconden telkens even stilvallen uiteindelijk wel weer verder. Bij bedrade apparaten niks aan de hand.

Mijn 1e gedachte was dat Android ICMPv6 zat te blocken, maar toen zag ik de pings en fileshareproblemen, die gebruikmaken van IPv4 adressen. Daarna op het Ubiquiti forum gezocht: zie bijv. https://community.ui.com/...bd0d-e085d569c347?page=17 (is 2 jaar terug gestart maar meeste reacties zijn van +/- afgelopen half jaar) en https://community.ui.com/...b635-881e8469cf1d?page=17

Controller en firmware downgraden heeft helaas niet geholpen, IPv6 uit op het draadloze netwerk ook niet.
Bedankt voor de links. Gisterenavond kreeg ik even enkel een ipv4 op m'n telefoon (had alleen een ipv6 link-local adres) en toen was het probleem ook direct verholpen. Tijdje later had de telefoon weer twee ipv6 adressen (denk voor sim en wifi) en was het probleem weer terug, weet inmiddels dus behoorlijk zeker dat het rond ipv6 speelt.

Ben aan het pingen geslagen, en ook mijn desktop en server kunnen meestal (1 keer wel?) google.com niet pingen via ipv6, en pagina's als https://ipv6-test.com/ geven problemen aan. Mijn USG zelf kan wel prima pingen via ipv6. Mijn vermoeden was dus ook dat het een firewall probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmob
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-10 17:29
Coolhva schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:44:
[...]

Als je geen TV hebt dan hoef je mijn setup niet te gebruiken. Dan kan je gewoon bij WAN VLAN 6, pppoe en gebruikersnaam kpn en wachtwoord kpn invoeren en werkt alles vanuit de gui en geen gedoe.
Oh, dat had ik niet door. Dacht dat enkele settings niet bereikbaar waren, maar dat gaat dus enkel om die opsplitsing, dat is goed nieuws! Ga dat dan maar eerst doen :)

[update] Heb nu enkel IPv4 opgezet vanuit GUI en daarmee lijkt het probleem verholpen, dus nu heb ik iig een stabiele basis, thx! :)

[ Voor 11% gewijzigd door kingmob op 04-02-2021 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:56
De unifi inwall ap hangt :) eindelijk bereik daar.

Ik heb de ps5 op de data poort van die inwall aangesloten
Echter zodra ik de tv aansluit op de andere poort, is mn ps5 niet meer connected..

Komt dit doordat die poort PoE is? Kan ik die afsluiten?
Waarom verliest de ps5 zn connectie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:37
Als het goed is de G4 deurbel binnenkort verkrijgbaar in Europa. Ik wil alvast de beltrafo vervangen, heb nu een ABB 8VA beltrafo in de meterkast (zie foto). Datasheet van de deurbel:
Max. Power Consumption 12VA
Power Requirements 16-24VAC, 20VA, 50/60 Hz

Deze beltrafo zou moeten werken volgens deze review. Nog andere suggesties?

Afbeeldingslocatie: https://s.skewl.net/r/500/2uFIZzYk

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sylvesterrr schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:26:
Als het goed is de G4 deurbel binnenkort verkrijgbaar in Europa. Ik wil alvast de beltrafo vervangen, heb nu een ABB 8VA beltrafo in de meterkast (zie foto). Datasheet van de deurbel:
Max. Power Consumption 12VA

Deze beltrafo zou moeten werken volgens deze review. Nog andere suggesties?

[Afbeelding]
<edit> verkeerd gekeken, onderstaand model kan ook werken.

https://www.sandervunderink.nl/eaton-beltrafo-12v-24v.html ik zou deze kiezen

[ Voor 15% gewijzigd door stormfly op 04-02-2021 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
stormfly schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:28:
[...]

Ik denk dat veel Nederlandse huizen dezelfde trafo hebben. Enige opmerking je zit net aan de krappe kant, je hebt 16V min nodig en je trafo is 15V. En maar 15VA ipv 20VA

https://www.sandervunderink.nl/eaton-beltrafo-12v-24v.html ik zou deze kiezen
De beltrafo waarnaar ik linkte is gewoon 24V, maar doet max 15VA. Max power consumption van de deurbel is 12VA.

Als de beltrafo die ik noemde echt krapjes is, dan neem ik deze wel. Voor dat tientje meer doe ik niet moeilijk. :+

[ Voor 18% gewijzigd door Mawlana op 04-02-2021 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sylvesterrr schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:33:
[...]

De beltrafo waarnaar ik linkte is gewoon 24V, maar doet max 15VA. Max power consumption van de deurbel is 12VA.
Klopt ik heb verkeerd gekeken, kan ook niet zien waarom ik tot 15V kwam |:(

Secundaire spanning 1 8V
Secundaire spanning 2 12V
Secundaire spanning 3 24V
Secundaire stroomsterkte 1 1.88A
Secundaire stroomsterkte 2 1.25A
Secundaire stroomsterkte 3 0.625A

24*0.625 = 15 VA

Waarom geven ze dan 20VA op? Anyway ja dit gaat werken, en hij is volgens mij maar 1 slot smal _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
stormfly schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:38:
[...]

Klopt ik heb verkeerd gekeken, kan ook niet zien waarom ik tot 15V kwam |:(

Secundaire spanning 1 8V
Secundaire spanning 2 12V
Secundaire spanning 3 24V
Secundaire stroomsterkte 1 1.88A
Secundaire stroomsterkte 2 1.25A
Secundaire stroomsterkte 3 0.625A

24*0.625 = 15 VA

Waarom geven ze dan 20VA op? Anyway ja dit gaat werken, en hij is volgens mij maar 1 slot smal _/-\o_
Ik snap het ook niet, want ze geven ook duidelijk aan dat de max power consumption 12VA is. :')

Dan bestel ik 'm maar alvast en plaats ik 'm ernaast. Geen zin om de oude beltrafo te moeten bewaren (huurwoning). :+

[ Voor 8% gewijzigd door Mawlana op 04-02-2021 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-09 12:40
westlym schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:42:
Ik heb hier twee nanohd's gekocht en eentje daarvan zat perfect in een pfsense netwerk, maar sinds enkele dagen wil ie niet meer adopten.

Bij deze mijn netwerk configuratie:
Tweak router fritz box - pfsense computer (op een poort van de fritz die niks blokkeert) - switch begane grond - nano hd begane grond - nano hd zolder

De nano hd zolder wil niet adopten. Bij de nano hd zolder heb ik een andere switch liggen, namelijk een TL-SG105PE (poe), maar niks is hierop ingesteld. Wat kan het probleem zijn?
Kun je SSH'en in de NanoHD? Zo ja, voer eens een "info" uit en kijk waar de set-inform naar toe wijst.
Kun je niet SSH'en? Dan zit daar al een probleem :+

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07:41

Mr-D.

interpunctie? no hero here

sylvesterrr schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:41:
[...]

Ik snap het ook niet, want ze geven ook duidelijk aan dat de max power consumption 12VA is. :')

Dan bestel ik 'm maar alvast en plaats ik 'm ernaast. Geen zin om de oude beltrafo te moeten bewaren (huurwoning). :+
dan heeft deze unit waarschijnlijk een vrij hoge inrush waardoor je trafo overbelast wordt.

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolhva
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-12-2024

Coolhva

Dr. Zero Trust

db I Delirium schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:35:
[...]

Is het ook mogelijk om die gegevens in te voeren in de controller en de overige gegevens uit jouw script te pakken als je wel IPTV hebt?

Ik loop nu tegen het feit aan dat de controller niet weet van de pppoe verbinding dus dat instellen van ipv6 voor vlans, upnp (ja ik weet het ;)) en waarschijnlijk nog wel andere dingen in de toekomst niet in te stellen zijn in de controller.
Alleen als je IPTV via apps gebruikt, niet via de set-top box. zodra je "iets" met de WAN verbinding doet dan overschrijf je de ingestelde WAN verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• db I Delirium
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:24
Coolhva schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:52:
[...]

Alleen als je IPTV via apps gebruikt, niet via de set-top box. zodra je "iets" met de WAN verbinding doet dan overschrijf je de ingestelde WAN verbinding.
Dus dan is de enige manier TV-ontvangers de deur uit of deze dingen ook in de json regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-10 00:25
EricNL schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:08:
[...]

Kun je SSH'en in de NanoHD? Zo ja, voer eens een "info" uit en kijk waar de set-inform naar toe wijst.
Kun je niet SSH'en? Dan zit daar al een probleem :+
Bedankt...ik ga dit via SSH doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
briecht schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:04:
Heeft er hier iemand ervaring met een UAP Lite (6) verticaal te monteren aan de muur achter het TV meubel? Mijn vriendin heeft haar veto gesteld (WAFas we all know) dat dit AP niet in het zicht mag hangen in onze woonkamer. Alternatief is om deze in of achter het TV meubel te monteren. Ik ben een beetje bang dat dit veel invloed zal hebben op de performance, dus vroeg ik me af wat jullie ervaringen hier mee zijn.
Twee opties :
- Andere vriendin zoeken }) :+
- In Wall kopen en in het TV meubel monteren, zoals : [Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 :)
skank schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:24:
De unifi inwall ap hangt :) eindelijk bereik daar.

Ik heb de ps5 op de data poort van die inwall aangesloten
Echter zodra ik de tv aansluit op de andere poort, is mn ps5 niet meer connected..

Komt dit doordat die poort PoE is? Kan ik die afsluiten?
Waarom verliest de ps5 zn connectie?
Dat is wazig...

Er is in het verleden wel een bug geweest die i.c.m. non-PoE apparaten op de PoE poort problemen gaf, maar niet andersom 8)7

Heb je de poorten goed ingesteld qua Native VLAN/Untagged VLAN :?
Dit dus :
UniFi UAP IW AC - Settings 1
En daarna :
UniFi UAP IW AC - Settings 2
:)
corrado20vt schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:11:
Het gaat om een uap-ac-lr. Toevallig vandaag de 6lite besteld dus ben benieuwd hoe groot dat verschil is.

De NAS is een oud traag ding. WD my cloud live dus dus 60MB/s heb ik geen moeite mee.

Iperf3 heb ik alleen tussen twee one plus 8 pro telefoons gedaan.
Down 214Mbs
Up 206Mbs

Phy speeds rx 866Mbss, rx866Mbps
Ik vind het best wel knap dat je iets totaal ongerelateerds test op het moment dat ik dit vraag :
nero355 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 20:31:
Al een keer iPerf3 gedraaid zowel bedraad als draadloos ??
Dus laten we het nog een keer proberen :

- Draai iPerf3 op een bedraad aangesloten PC.
- Pak een andere PC of Laptop en test dan bedraad de snelheid met iPerf3.
- Daarna hetzelfde maar dan via de WiFi van een laptop.
- Telefoons/Tablets kunnen eventueel ook, maar daar heb ik nooit iets mee gedaan dus als daar iets soortgelijks als i.c.m. de laptop uitkomt dan zit het wel goed denk ik...

Verder zou je ook wat i.c.m. Windows File Sharing (SMB/Samba) kunnen testen vanaf de desbetreffende PC ;)

Daarnaast :
- Hoeveel antennes hebben de gebruikte apparaten ?
- Wat zijn je 2.4 GHz en 5 GHz instellingen ?
- Check goed elke keer op welke frequentie je apparaten zijn verbonden en welk protocol!

Succes! :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:27
Mbt de deurbel: ik zit ook te F5-en, maar zou hij voor Europa niet aangepast worden aan 'onze' situatie (weet niet hoe het in de rest van Europa zit met beltrafo's)?

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TPA
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-10 19:19

TPA

ESET official partner

HKLM_ schreef op zondag 31 januari 2021 @ 19:30:
[...]

UBNT en certificaten :P er zal wel een reden zijn dat ze het niet in de GUI verwerken.. op mijn G1 cloud key zo veel gezeik mee gehad dat ik er uiteindelijk mee gestopt ben en het via een proxy van mijn synology ben gaan doen...

Als het certificaat nog bestaat op de CK is het dan niet een kwestie van

code:
1
  java -jar lib/ace.jar import_cert <signed_cert> <intermediate_root_cert1> <intermediate_root_cert2> <intermediate_root_cert3>
opnieuw draaien?
Ik heb een Let’s Encrypt met autorenewal draaien en ondanks updates van de firmware is die nog steeds geldig, kijk eens bij deze link: https://glennr.nl/scripts

ESET software nodig? Let me know 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPA

TPA

ESET official partner

MasterMaceMichu schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:20:
Mbt de deurbel: ik zit ook te F5-en, maar zou hij voor Europa niet aangepast worden aan 'onze' situatie (weet niet hoe het in de rest van Europa zit met beltrafo's)?
Is dat niet hetzelfde als bij RING? Daar heb ik ook mijn Trafo voor vervangen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
nero355 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:15:
[...]

[...]

Dat is wazig...

Er is in het verleden wel een bug geweest die i.c.m. non-PoE apparaten op de PoE poort problemen gaf, maar niet andersom 8)7

Heb je de poorten goed ingesteld qua Native VLAN/Untagged VLAN :?
Dit dus :
[Afbeelding: UniFi UAP IW AC - Settings 1]
En daarna :
[Afbeelding: UniFi UAP IW AC - Settings 2]
:)

[...]
Ja hoor
Blijft hetzelfde, zodra ik de tv verbind op de data+poe poort dan gaat de ps5 eruit ,en is de ap heartbeat missed
en onbereikbaar
zodra ik hem eruit haal, komt alles terug up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:07
Levert je PoE voeding van je In-Wall wel voldoende vermogen?

[ Voor 14% gewijzigd door Skynett op 04-02-2021 19:15 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 18:15:
[...]

Dat is wazig...

Was dat niet een hardware issue?
@skank je sluit de TV dus aan op de data+PoE poort? Heb je het ook al eens andersom geprobeerd? Dus de TV op de data (only) poort. En blijft de boel dan wel in de lucht? Eventueel kun je daarna de PS eens op de data poort inpluggen.
Gezien het AP ook disconnected raakt lijkt het mij in keder geval dat oude issue dat sommige apparaten door de PoE passthrough poort heen communiceren "ik heb geen PoE nodig" en daardoor de (PoE) switch PoE uit zet en daarmee de IW dus geen stroom meer krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Is it a bird ?
New Software Release
UniFi Dream Machine Firmware 1.9.0-10 has been released
Beta Security UniFi Door Access UniFi UniFi Routing & Switching UniFi Wireless UniFi LED UniFi Talk UniFi Protect
Overview
* You can find the UniFi OS introduction here.

Bundled applications
UniFi Network 6.1.52
UniFi Protect 1.17.3
UniFi Talk 1.9.0
UniFi Access 1.3.21

[ Voor 4% gewijzigd door xbeam op 04-02-2021 19:42 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
RobertMe schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:19:
[...]

Was dat niet een hardware issue?
@skank je sluit de TV dus aan op de data+PoE poort? Heb je het ook al eens andersom geprobeerd? Dus de TV op de data (only) poort. En blijft de boel dan wel in de lucht? Eventueel kun je daarna de PS eens op de data poort inpluggen.
Gezien het AP ook disconnected raakt lijkt het mij in keder geval dat oude issue dat sommige apparaten door de PoE passthrough poort heen communiceren "ik heb geen PoE nodig" en daardoor de (PoE) switch PoE uit zet en daarmee de IW dus geen stroom meer krijgt.
Dat klopt, ik sluit de tv aan op data+PoE
andersom nog niet getest
als ik andersom probeer kan ik daarna niet de ps op de data poort zetten he want dan zit de tv erop

Het vetgedrukt is exact wat ik ervaar

PoE uitzetten van die PoE + data is niet mogelijk, althans ik vind het niet

Wat nu? damn ik heb echt die 2 poorten nodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
PoE switch lite 5 poorts er aan hangen bij de TV en 1 kabel naar de TV laten lopen.

https://store.ui.com/coll...ng/products/usw-flex-mini

[ Voor 35% gewijzigd door Skynett op 04-02-2021 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Skynett schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:39:
PoE switch lite 5 poorts er aan hangen bij de TV en 1 kabel naar de TV laten lopen.

Das idd een oplossing maar ik had op die plaats 2 utp poorten
Nu dat ik die inwalll plaats dacht ik nog steeds onderdaan 2 poorten te hebben
Extra switch is een no go

Kan ik dat niet oplossen met de inwall ap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
skank schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:42:
[...]
Kan ik dat niet oplossen met de inwall ap?
Kijk eens naar het PoE verbruik van de inwall op de switchpoort waar hij zijn voeding van krijgt. Misschien kan die switch niet voldoende leveren omdat hij aan zijn max zit?
Haal eens wat PoE belasting van die switch af, en kijk of de inwall het dan wel blijft doen?

Just thinking....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPA

TPA

ESET official partner

Skynett schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:39:

Lite 5 en IP tv dat werkt niet lekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Skynett schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:45:
[...]

Kijk eens naar het PoE verbruik van de inwall op de switchpoort waar hij zijn voeding van krijgt. Misschien kan die switch niet voldoende leveren omdat hij aan zijn max zit?
Haal eens wat PoE belasting van die switch af, en kijk of de inwall het dan wel blijft doen?

Just thinking....
Er zitten maar 3 AP's PoE op die switch, bijlange niet vol ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
RobertMe schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:49:
[...]

Ik bedoelde uiteraard de kabels om wisselen en de PS dus op de data + PoE poort
Zal ik proberen, anders nog opties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:53
TPA schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:50:
[...]

Werkt bij mij al maanden vlekkeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:00
TPA schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 19:50:
[...]

Welke iptv, met Caiway dendert ie er door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schreudersict
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-03 21:55
Hallo allemaal!

Hopelijk is er iemand met een oplossing voor het probleem waar ik sinds vorige week tegen aan loop:

Sinds jaren heb ik een remote UniFi controller draaien met daarin 10+ sites en circa 30 AP's. Van één site met slechts 1 AP (UAP-AC-M achter een Technicolor TC-7200 Ziggo modem/router) is deze AP sinds enkele dagen om de paar minuten disconnected (hij functioneert wel nog). Af en toe (circa 50x per dag) is hij connected voor hooguit enkele minuten.

Wat ik inmiddels en de wanhoop nabij :) al heb gedaan:
- alles herstart
- AP 'kaal' rechtstreeks aan Ziggo router, alle overig spul afgekoppeld
- Ziggo router factory default reset
- AP factory default reset (zowel via SSH als via reset knopje) en opnieuw via (SSH) geadopteerd (SET-INFORM)
- kabels gewisseld (zowel UTP als power)
- voeding gewisseld

Dit AP komt bij mij thuis achter mijn eigen router direct online.

Ik hoop dat iemand een idee heeft....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:00

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

schreudersict schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:39:
Hallo allemaal!

Hopelijk is er iemand met een oplossing voor het probleem waar ik sinds vorige week tegen aan loop:

Sinds jaren heb ik een remote UniFi controller draaien met daarin 10+ sites en circa 30 AP's. Van één site met slechts 1 AP (UAP-AC-M achter een Technicolor TC-7200 Ziggo modem/router) is deze AP sinds enkele dagen om de paar minuten disconnected (hij functioneert wel nog). Af en toe (circa 50x per dag) is hij connected voor hooguit enkele minuten.

- alles herstart
- AP factory default reset (zowel via SSH als via reset knopje) en opnieuw via (SSH) geadopteerd (SET-INFORM)
- voeding gewisseld

Firmware downgrade op ap geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
schreudersict schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 21:39:
Hallo allemaal!

- alles herstart
- voeding gewisseld

Ik zie dit vaker bij ziggo, waneer ipv6 op locatie aanstaat en op de sdn niet klappert hij soms.
Wanneer ipv6 op ziggo modem aanstaat lekker uit zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door xbeam op 04-02-2021 23:49 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schreudersict
ApC_IcE schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:37:
[...]

Firmware downgrade op ap geprobeerd?
Ik heb de firmware al een hele tijd niet geupdated, het probleem doet zich pas een week voor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

schreudersict schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 23:38:
[...]

Ik heb de firmware al een hele tijd niet geupdated, het probleem doet zich pas een week voor
Misschien dan juist proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werffje
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-08-2024
Kan iemand een hint geven voor het volgende:

Ik heb net nieuw een UDM -Pro via een glaskabel gaat ie naar de USW-16-PoE en hier hangen 3 U6-Lite's aanvast.
Kabels zijn allemaal 100% koper.

Als ik een speedtest doe op de UDM-Pro kom ik dik op de 500 mb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9UrXA3mtxFgh03cS6QLKtW2wD5A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g6ZFs5VWzvLzXskliANcytnV.png?f=user_large

Als ik een speedtest draai op me laptop, iPhone 12 of ander device kom ik niet verder dan 200Mb...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3cU5qoRhTn6J_Hvu9--XIxJfpE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sQsaK1GEfG9FdDFFas9K25P8.png?f=user_large

Heeft iemand enig idee waar dit door komt?

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schreudersict
ApC_IcE schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 08:45:
[...]

Misschien dan juist proberen?
Gedaan, heeft helaas niet geholpen. Het ding blijft steeds op 'disconnected' springen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
werffje schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:06:
Kan iemand een hint geven voor het volgende:

Ik heb net nieuw een UDM -Pro via een glaskabel gaat ie naar de USW-16-PoE en hier hangen 3 U6-Lite's aanvast.
Kabels zijn allemaal 100% koper.

Als ik een speedtest doe op de UDM-Pro kom ik dik op de 500 mb:

[Afbeelding]

Als ik een speedtest draai op me laptop, iPhone 12 of ander device kom ik niet verder dan 200Mb...

[Afbeelding]

Heeft iemand enig idee waar dit door komt?

Groetjes
VHT80 instellen op 5G vermogen op high.
VHT20 instellen op 2G vermogen op low.

Nogmaals testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

schreudersict schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:12:
[...]

Gedaan, heeft helaas niet geholpen. Het ding blijft steeds op 'disconnected' springen
Je voed hem via een poe injector of via een poe switch?
Wel raar idd.
Ik zou hem eens uitwisselen met een andere indien mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schreudersict
ApC_IcE schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:16:
[...]

Je voed hem via een poe injector of via een poe switch?
Wel raar idd.
Ik zou hem eens uitwisselen met een andere indien mogelijk.
De AP wordt gevoed via de bijgeleverde PoE voeding. Ik heb er eenzelfde AP getest: zelfde probleem. Het lijkt of het alleen mis gaat achter dit model Ziggo router (Technicolor). Deze AP achter mijn eigen Draytek router werkt prima, zowel aan PoE switch als aan de bijbehorende losse voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

schreudersict schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:26:
[...]

De AP wordt gevoed via de bijgeleverde PoE voeding. Ik heb er eenzelfde AP getest: zelfde probleem. Het lijkt of het alleen mis gaat achter dit model Ziggo router (Technicolor). Deze AP achter mijn eigen Draytek router werkt prima, zowel aan PoE switch als aan de bijbehorende losse voeding.
Dat is wel opmerkelijk.
Goed dat je dat even uitgesloten hebt.
Als hij rechtstreeks in dit ziggo modem/router problemen geeft sinds een week vraag je je af wat Ziggo veranderd heeft wellicht.
In een andere poort van de ziggo router?
Als hij het dan weer heeft (beide ap's) zou ik toch echt met ziggo contact opnemen.
Wellicht omruilen voor de witte router van ziggo.

[ Voor 9% gewijzigd door ApC_IcE op 05-02-2021 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schreudersict
ApC_IcE schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:28:
[...]

Dat is wel opmerkelijk.
Goed dat je dat even uitgesloten hebt.
Als hij rechtstreeks in dit ziggo modem/router problemen geeft sinds een week vraag je je af wat Ziggo veranderd heeft wellicht.
In een andere poort van de ziggo router?
Als hij het dan weer heeft (beide ap's) zou ik toch echt met ziggo contact opnemen.
Wellicht omruilen voor de witte router van ziggo.
Helemaal met je eens. Maar...al het andere spul werkt bij hun prima én ik heb bij mij dezelfde oude Ziggo router: daar werkt dit AP wel :-)

Verschillendeskank in "\[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discu..."
poorten geprobeerd, switch ertussen geplaatst...geen verschil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-10 00:50
Voor wie het interessant vind, ik heb het POE verbruik van mijn router + 1 Unifi AC In-Wall gemeten met een Brennenstuhl EM321 meter. Bij schommelingen heb ik een minuut gewacht, het schommelde dan op de tienden in 3 stappen (bijv 5.5, 5.6, 5.7), dan koos ik de hoogste waarde.

Router: 5.7 W
+ 1 WiFi AP: 9.8 W --> dit is na 2 minuten. Ik vind m erg zuinig zo.

Daarnaast ook de router icm met mijn overige POE apparaten, 2x een Netgear ProSAFE GS105PE switch:
Router: 5.7 W - Mikrotik hEX POE
+ 1 5port switch: 7.8 W - Netgear ProSAFE GS105PE
+ 1 5port switch: 9.7 W - Netgear ProSAFE GS105PE
+ 1 WiFi AP: 13.8 W - Unifi AC In-Wall
+ 1 WiFi AP: 18.2 W - Unifi AC In-Wall
(Router icm alleen 1 UniFi AC In-Wall is dus 9.8 W.)

Ik had obv de specificaties/datasheets een veel hoger verbruik verwacht.
Volgens mij is dit erg zuinig voor de switches.

De router is 1 van de meest compacte routers voor glasvezel internet (of met modem ertussen op de LAN1 poort). De enige waar je de SFP module van T-Mobile/KPN zo in kan prikken icm met 5 LAN poorten, waarvan 4 802.3af POE-out.

De switches (1 voor de tv-hoek, 1 voor de werkkamer) hebben 5 poorten waarvan 1 POE ingang en 2 POE uitgangen en de WiFI APs hebben de POE-in poort plus 2 lan poorten waarvan 1 POE-out.

[ Voor 57% gewijzigd door Jazco2nd op 05-02-2021 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-10 22:33

B2

wa' seggie?

B2 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:55:
[...]

G3 Instant helaas nog (steeds) niet binnen. Ben ook wel erg benieuwd.
Heeft iemand de G3 Instant al binnen? Mijn bestelling blijft maar op “Unfulfilled” staan. 23 december al besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jazco2nd schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:51:
Voor wie het interessant vind, ik heb het POE verbruik van mijn router + 1 Unifi AC In-Wall gemeten met een Brennenstuhl EM321 meter:
Router: 5.7 W
+ 1 WiFi AP: 9.8 W --> dit is na 2 minuten. Ik vind m erg zuinig zo.

Daarnaast ook de router icm met mijn overige POE apparaten, 2x een Netgear ProSAFE GS105PE switch:
+ 1 5port switch: 7.8 W
+ 1 5port switch: 9.7 W
+ 1 WiFi AP: 13.8 W
+ 1 WiFi AP: 18.2 W

In totaal dus 18.2 watt en mogelijk dat 1 AP overbodig is, moet nog dekkingstesten doen. Al met al volgens mij erg zuinig. De 2 switches zijn nodig voor tv hoek en 1 voor de werkkamer met 2 werkplekken en een homeserver.
Ik mis de modellen/types nog in je lijstjes achter de wattages?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-10 00:50
@stormfly het stond gewoon in de tekst erboven maar heb het ff in de opsomming gezet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jazco2nd schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 11:08:
@stormfly het stond gewoon in de tekst erboven maar heb het ff in de opsomming gezet :)
Nou dat dacht ik al, maar kon het niet concluderen door de verschillen in wattages voor de beide Inwall's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

B2 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:57:
[...]

Heeft iemand de G3 Instant al binnen? Mijn bestelling blijft maar op “Unfulfilled” staan. 23 december al besteld.
zelfde hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

schreudersict schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:46:
[...]

Helemaal met je eens. Maar...al het andere spul werkt bij hun prima én ik heb bij mij dezelfde oude Ziggo router: daar werkt dit AP wel :-)

Verschillendeskank in "\[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discu..."
poorten geprobeerd, switch ertussen geplaatst...geen verschil.
Als je het alleen hebt met DAT ziggo modem is dat ook je enige oplossing bij wijze van uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werffje
  • Laatst online: 24-08-2024
Bij mij ook zelfde geldt voor me unifi-6-long-range-access-point-1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schreudersict
ApC_IcE schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 12:14:
[...]

Als je het alleen hebt met DAT ziggo modem is dat ook je enige oplossing bij wijze van uitsluiten.
Ik heb zojuist Ziggo gebeld en na een discussie wordt er een nieuw modem opgestuurd...hopelijk de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisHitman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 14:41
Hallo experts,

Kan iemand mij zeggen met welke kabel ik de Dream Machine Pro en Switch Pro 24 PoE Gen2 aan elkaar moet koppelen? Het liefst via glas, gewoon omdat het kan, maar ik zie door alle kabels het bos niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muyz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-10 09:32
Hier ook sinds 28 dec. E-mail gestuurd met vraag hierover, maar geen antwoord.
Unifi doorbell bij Dustinhome net opgeschoven naar 8 april, dus dat gaat ook lekker :/

[ Voor 10% gewijzigd door Muyz op 05-02-2021 15:13 ]

i9-12900K | MSI GeForce RTX 3080 Ti GAMING X TRIO 12G | NZXT Kraken X72 | 64GB 2xG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC | Gigabyte Z690 AORUS ELITE | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750i | NZXT H710i Wit | LG UltraGear 38GL950G | Bose Companion 20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Ik overweeg een Cloudkey Gen 2 plus te kopen, omdat mijn eenvoudige server met docker + Unifi video het niet helemaal kan bijbenen. Nu kan ik niet vinden wat de features zijn van Unifi Protect t.o.v. Unifi Video. De laatste berichten op UI.com las ik dat Unifi Protect bijvoorbeeld (nog) geen motion recording heeft? Maar dat bericht is van 2 jaar geleden. Wie heeft toevallig meer informatie over de features van Unifi Protect of beter nog, hoe is ieders ervaring ermee?

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-10 14:57
stormfly schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:12:
[...]

VHT80 instellen op 5G vermogen op high.
VHT20 instellen op 2G vermogen op low.

Nogmaals testen.
Is dit ook al profile of site-wide setting te defineren? Of moet dat echt per AP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Laatst online: 13-10 17:07
Dr Pro schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:57:
[...]

Is dit ook al profile of site-wide setting te defineren? Of moet dat echt per AP?
Moet per AP, maar je kan wel instellingen kopieren naar hetzelfde type AP (zit onder device settings, manage, copy configuration).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Muyz schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:12:
[...]

Hier ook sinds 28 dec. E-mail gestuurd met vraag hierover, maar geen antwoord.
Unifi doorbell bij Dustinhome net opgeschoven naar 8 april, dus dat gaat ook lekker :/
De camera bij Ubiquiti staat in pre order sinds half december.
En die deurbel bij Dustinhome ook sinds zoiets. Nou heb ik er al een via amerika maar deze is voor een vriend.
April kunnen ze vergeten. Dan annuleer ik hem wel. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dr Pro schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:57:
[...]

Per AP maar je kan rechts op de ... drie puntjes meerdere AP's tegelijk bewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Laatst online: 13-10 17:07
stormfly schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 16:38:
[...]

Per AP maar je kan rechts op de ... drie puntjes meerdere AP's tegelijk bewerken.
Die zie ik niet in mijn versie van de controller (v5.14.23). Is dat later toegevoegd of kijk ik verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
loeberce schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 16:44:
[...]

Die zie ik niet in mijn versie van de controller (v5.14.23). Is dat later toegevoegd of kijk ik verkeerd?
Eerst even naar het tabje Wireless schakelen links boven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
iisHitman schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:11:
Hallo experts,

Kan iemand mij zeggen met welke kabel ik de Dream Machine Pro en Switch Pro 24 PoE Gen2 aan elkaar moet koppelen? Het liefst via glas, gewoon omdat het kan, maar ik zie door alle kabels het bos niet meer.
Staan ze bij elkaar / hangen ze in hetzelfde rack? Dan is de semi standaard oplossing het gebruik van een DAC-kabel, Direct Attach Copper. Het is geen glasvezel, maar wel een kabel met direct aan beide kanten een SFP module en dus geen gedoe met een kabel en twee losse modules. Wil je perse glasvezel zul je twee SFP modules moeten kopen met ee daarbij behorende kabels, maar daarbij geldt: de keuze is reuze. Single-mode of multi-mode; Welke connectors; In het geval van single-mode met een duplex kabel, dus één vezel heen, één vezel terug, of BiDi met een simplex kabel, dus heen op een andere frequentie dan terug; etc etc.

Zelf heb ik een tijd terug een switch in kelder en op zolder verbonden met een simplex kabel met BiDi module. Maar in jouw situatie zou ik eerder gaan voor een simpele DAC-kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart.koppers
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-10 19:41
mca2 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:08:
[...]

@bart.koppers thanks voor je reactie. Op mijn windows laptop pakt hij de devices prima op. Alleen heb ik nu 2x controllers: 192.168.1.x(windows) met daarin de devices en 172.23.0.x(docker/traefik) die leeg is. Ik heb voor beiden de hostname gezet via settings->controller->Controller Hostname/IP maar de 2 controllers blijven op die netwerkranges staan en dus wordt er in mijn docker/traefik controller niks zichtbaar. Welke magische knop mis ik?
[Afbeelding]
Er mist geen magische knop...

Volgens mij heb je nu de adoption gedaan (van de APs) op de controller op je laptop.
Heel logisch dat de docker-instance dan leeg is, die weet immers (nog) van niks

1. Check eerst eens of je unifi.mydomain.com kunt pingen vanaf je lokale netwerk.

2. Als dat lukt, kun je Controller-config exporteren op laptop, en dan importeren in de docker-instance.
(wel bedraad doen aan je netwerk svp)

Als niet lukt laat maar weten (had notification uit staan dus zag je reactie pas net)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Hallo experts,

Voor glas over korte afstanden gebruik je multimode glaskabels, OM3.
Maar om nou een router en switch met elkaar te verbinding via glas 'omdat het kan'... Je hebt naast de glaskabels ook nog (multimode) SFP's nodig, dat maakt het nog wat duurder.
Glas maakt het niet sneller dan koper.

En wat @RobertMe zegt, een DAC kabel is ook een optie. (maar is geen glas ;))

[ Voor 4% gewijzigd door GeleFles op 05-02-2021 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:22
Hallo experts,

Check even mijn post een paar pagina's terug. Ik heb voor een andere Tweaker een complete set met linkjes gepost. Dezelfde set als ik hier heb draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bart.koppers
  • Laatst online: 10-10 19:41
rickdehoop schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 14:50:
[...]

het kan hier mee te maken hebben:
Ik heb dit over een paar topics gedeeld. Ben er vandaag pas achter gekomen en kon 2 topics vinden in de fora van ubiquiti.

[...]
Nee, adoptie (via device discovery) van een AP of andere Unifi-onderdeel heeft niks van doen met mDNS/multicast. Met de software is niks mis.

De overeenkomst is hooguit dat mDNS/multicast (ook) in layer 3 (L3) zit.

Normaliter is L2 (sterk versimpeld: op dezelfde netwerkswitch aangesloten) voldoende voor Unifi Device Discovery.

[ Voor 0% gewijzigd door bart.koppers op 05-02-2021 18:11 . Reden: typvout :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juzzuts
  • Laatst online: 10:46
Was deze al bekend hier?

Wat vinden jullie van de prijs? Wat mij betreft nogal hoog in vergelijking met de usg pro die het vervangt..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:48
Juzzuts schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:14:
Was deze al bekend hier?

Wat vinden jullie van de prijs? Wat mij betreft nogal hoog in vergelijking met de usg pro die het vervangt..
Ja is bekend ja, heb em inmiddels maand of 2 draaien vanuit de beta.
Werkt heel goed icm unifi controller 6.1 op een Linux doos.

Hij is wat duurder nog ja, maar daar krijg je wel een mooi apparaat voor terug 😀

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

Juzzuts schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:14:
Was deze al bekend hier?

Heb ik ook al enkele maanden draaien i.c.m. KPN glasvezel.

Nu heb ik geen bijzonderen zaken (zoals IPTV) dus vrij recht toe, rechtaan.

VPN is bloedsnel en overige performance ook. Hij is alleen dieper dan ik hoopte dus past hij niet in m'n rack.
Maar ook daar zijn oplossingen voor :9

Echter lijkt hij niet voorraan in de rij te staan voor FW development. Heeft zo'n 4 maanden geduurd voordat er een nieuwe FW uit was (vandaag 0.5 gereleased van 0.4). En niet echt bijzonder veel changes voor 4 maanden de tijd.

Maar ik ga vooralsnog niet terug naar mijn USG-4P

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juzzuts
RobertMe schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:33:
@tcviper / @rally uit interesse, een van jullie beiden in aanraking geweest met een UDM Pro en in staat een vergelijking te maken? Qua specs wat zo in de store staat lijkt die in zoverre gelijk aan de UDM Pro (met dan 2 RJ45 poorten vs een 8 poorts switch met 1Gbit/s backplane...).
Vlak de sfp+ poorten niet uit en de mogelijkheid voor een externe controller.

Vraag me vooral af hoe het ding zich verhoudt tov de usg-pro. Daarbij of met alle multiple wan netwerken de noodzaak vervalt voor de json setup tbv KPN..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tcviper
RobertMe schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:33:
@tcviper / @rally uit interesse, een van jullie beiden in aanraking geweest met een UDM Pro en in staat een vergelijking te maken? Qua specs wat zo in de store staat lijkt die in zoverre gelijk aan de UDM Pro (met dan 2 RJ45 poorten vs een 8 poorts switch met 1Gbit/s backplane...).
UDM Pro en UXG Pro zijn gelijk qua specs en qua alles wat ze kunnen.
Tis echt puur wat je wilt. UDM Pro is met zijn eigen controller en protect, UXG is echt standalone en kun je toevoegen net als de USG aan een controller. Verder precies zelfde qua performance zover ik heb getest.

Heb alle IPS/IDS dingen aan en 10Gb DAC SFP+ van UI tussen UXG en USW Pro Gen2 24-ports werkt heel goed. Mijn 600Mbit Ziggo en een glasvezel test op 1gbit trekt ie zonder problemen in ieder geval.

[ Voor 12% gewijzigd door tcviper op 05-02-2021 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Juzzuts schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:39:
[...]

Vlak de sfp+ poorten niet uit en de mogelijkheid voor een externe controller.

Vraag me vooral af hoe het ding zich verhoudt tov de usg-pro. Daarbij of met alle multiple wan netwerken de noodzaak vervalt voor de json setup tbv KPN..
De UDM Pro heeft toch ook 2x SFP+ / 1x SFP+ WAN en 1x SFP+ LAN. Puur qua hardware is het zoals in de store te lezen is een "achteruitgang". Geen switch, geen HDD bay (voor Protect). Uiteraard is dat dan ook het verschil tussen de UDM Pro en UXG Pro. Maar iets zal het prijsverschil moeten rechtvaardigen. En minder hardware, minder software / mogelijkheden, doet dat natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juzzuts
RobertMe schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:42:
[...]

De UDM Pro heeft toch ook 2x SFP+ / 1x SFP+ WAN en 1x SFP+ LAN. Puur qua hardware is het zoals in de store te lezen is een "achteruitgang". Geen switch, geen HDD bay (voor Protect). Uiteraard is dat dan ook het verschil tussen de UDM Pro en UXG Pro. Maar iets zal het prijsverschil moeten rechtvaardigen. En minder hardware, minder software / mogelijkheden, doet dat natuurlijk niet.
Ah, die sfp+ poorten op de udm pro had ik overheen gelezen.. dan snap ik de prijsstelling helemaal niet meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
[...]

Denk dat de implementatie gewoon anders bedoelt is. UDM Pro is ideaal voor thuis en klein zakelijk (eigen lokale controller thats it), de UXG meer bedoelt voor bedrijven of 'pro'sumer met eigen controllers waar je maar wilt. Dat is een keuze.

[ Voor 4% gewijzigd door tcviper op 05-02-2021 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Deze unit is mijn inziens alleen ontworpen voor de klagende community gebruikers bij UI over de USG keuzes. Misschien ook wel terecht het klagen, als Tweakers missen we bijna allemaal de USG met json mogelijkheden bij de UDM.

Zie het als custom build hardware voor de notoire klagers, dat rechtvaardigt de prijs.

@tcviper kan je met json aan de slag op de UXG Pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
stormfly schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:46:
[...]

Deze unit is mijn inziens alleen ontworpen voor de klagende community gebruikers bij UI over de USG keuzes. Misschien ook wel terecht het klagen, als Tweakers missen we bijna allemaal de USG met json mogelijkheden bij de UDM.

Zie het als custom build hardware voor de notoire klagers, dat rechtvaardigt de prijs.

'nog' niet. Heb het ook niet nodig in de 6.1 controller zit zo'n beetje alles tot nu toe wat ik nodig heb. Maar er word hard gesleuteld dus het zal wel komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Nu online
tcviper schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:44:
[...]

Denk dat de implementatie gewoon anders bedoelt is. UDM Pro is ideaal voor thuis en klein zakelijk (eigen lokale controller thats it), de UXG meer bedoelt voor bedrijven of 'pro'sumer met eigen controllers waar je maar wilt. Dat is een keuze.
Denk dat je aardig goed zit alleen het thuis en klein zakelijk niet helemaal :P ze zijn immers bezig met een optie UXG-Pro adoption to UDM als thuis of klein zakelijk doe je dat niet zo snel aangezien de UDM-Pro niet voor groot zakelijk is snap ik die functie niet echt :P

[ Voor 6% gewijzigd door HKLM_ op 05-02-2021 21:50 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tcviper schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:44:
[...]

Dat het een verschil in gedachtengang is is mij bekend (en als mijn USG overlijd weet ik ook niet of ik voor een UDM Pro zou gaan). Maar meer als 100 dollar duurder alleen voor "de gedachte" is natuurlijk fors. Laat staan het ontbreken van features. Je krijgt minder voor meer, alleen "voor het centrale beheer en niet overal een losse controller".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
RobertMe schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:48:
[...]

Dat het een verschil in gedachtengang is is mij bekend (en als mijn USG overlijd weet ik ook niet of ik voor een UDM Pro zou gaan). Maar meer als 100 dollar duurder alleen voor "de gedachte" is natuurlijk fors. Laat staan het ontbreken van features. Je krijgt minder voor meer, alleen "voor het centrale beheer en niet overal een losse controller".
Dat is nu, als ie uit EA komt is het misschien beter qua prijs 😀 Of niet, maar goed, het blijft een keus, beter dan verplicht UDM pakken lijkt me. Voor mij was de keuze in ieder geval vrij snel gemaakt, ben zelf echt meer van het opsplitsen ipv alles in 1 apparaten.

[ Voor 8% gewijzigd door tcviper op 05-02-2021 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:46:
[...]

In theorie kan de JSON niet. Immers is de JSON 1-op-1 gemapped naar de EdgeOS config en is de UDM en UXG niet gebaseerd op EdgeOS. Enige wat ze dus kunnen doen is of alsnog een soortgelijke configuratie inbouwen, of een vertaalslag van "EdgeOS JSON" naar de daadwerkelijke config zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

tcviper schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:40:
[...]

UDM Pro en UXG Pro zijn gelijk qua specs en qua alles wat ze kunnen.
Tis echt puur wat je wilt. UDM Pro is met zijn eigen controller en protect, UXG is echt standalone en kun je toevoegen net als de USG aan een controller. Verder precies zelfde qua performance zover ik heb getest.

Heb alle IPS/IDS dingen aan en 10Gb DAC SFP+ van UI tussen UXG en USW Pro Gen2 24-ports werkt heel goed. Mijn 600Mbit Ziggo en een glasvezel test op 1gbit trekt ie zonder problemen in ieder geval.
Ik heb de UDM getest, maar die kon niet in een externe controller geadopteerd worden. En dat was voor mij onpraktisch. Ook de 1Gbit backplane vond ik een te grote beperking.
Verder een mooi apparaat, maar had toch liever de mogelijkheid om alles los te beheren/adopteren.

Grootste nadeel van de UXG (behalve de trage updates) is dat hij 110Volt is :X
Had ik niet op gelet bij bestellen in de US Beta store 8)7 |:(

Maar daar zijn prrrrima oplossingen voor en hij draait als een zonnetje verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
rally schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:54:
[...]

Ik heb de UDM getest, maar die kon niet in een externe controller geadopteerd worden. En dat was voor mij onpraktisch. Ook de 1Gbit backplane vond ik een te grote beperking.
Verder een mooi apparaat, maar had toch liever de mogelijkheid om alles los te beheren/adopteren.

Grootste nadeel van de UXG (behalve de trage updates) is dat hij 110Volt is :X
Had ik niet op gelet bij bestellen in de US Beta store 8)7 |:(

Maar daar zijn prrrrima oplossingen voor en hij draait als een zonnetje verder.
110Volt? Ik heb em toch echt in 230V gewoon zitten? niks aan verandert of aangepast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:49
bart.koppers schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 17:10:
[...]

Er mist geen magische knop...

Volgens mij heb je nu de adoption gedaan (van de APs) op de controller op je laptop.
Heel logisch dat de docker-instance dan leeg is, die weet immers (nog) van niks

1. Check eerst eens of je unifi.mydomain.com kunt pingen vanaf je lokale netwerk.

2. Als dat lukt, kun je Controller-config exporteren op laptop, en dan importeren in de docker-instance.
(wel bedraad doen aan je netwerk svp)

Als niet lukt laat maar weten (had notification uit staan dus zag je reactie pas net)
Thanks voor je reactie nog. Ik heb het inmiddels anders opgelost. Ik heb nu in mijn docker-compose een standaard bridge network en een macvlan network. De unifi image hangt aan beiden. Daardoor is zowel via Traefik unifi.mydomain.com bereikbaar maar is de unifi-controller ook zichtbaar op mijn interne netwerk 192.168.1.x en werkt de adoptation direct.

[ Voor 0% gewijzigd door mca2 op 05-02-2021 22:06 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

tcviper schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:54:
[...]

110Volt? Ik heb em toch echt in 230V gewoon zitten? niks aan verandert of aangepast.
Komt de jouwe ook uit de US? Op de achterkant stond 110V/60Hz. En ik durfde hem niet aan te sluiten op 230 :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcviper
rally schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:01:
[...]

Komt de jouwe ook uit de US? Op de achterkant stond 110V/60Hz. En ik durfde hem niet aan te sluiten op 230 :X
Ja uit de US ja 😀 Heb em gewoon aangesloten en werkt hahaha 😛

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

tcviper schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:01:
[...]

Ja uit de US ja 😀 Heb em gewoon aangesloten en werkt hahaha 😛
HELD! Je hebt meer lef dan ik. Dat durfde ik niet. De aanschafprijs + verzendkosten + lange wachten hebben me *iets* voorzichtiger gemaakt.
Maar bedankt voor het testen. Ga ik hem van het weekend omprikken en de convertor er tussenuit halen. 👍🏼👍🏼👍🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:50:
[...]

In theorie kan de JSON niet. Immers is de JSON 1-op-1 gemapped naar de EdgeOS config en is de UDM en UXG niet gebaseerd op EdgeOS. Enige wat ze dus kunnen doen is of alsnog een soortgelijke configuratie inbouwen, of een vertaalslag van "EdgeOS JSON" naar de daadwerkelijke config zeg maar.
Volgens mij zijn er zuiver en alleen concessies gedaan op het vlak van hardware (wat moet je met zo'n hd-slot als je er geen gebruik van maakt?) en is er nooit sprake geweest om ook die concessies te doen op het gebied van software, behalve de builtin controller. De community is er ook niet meer zo mee bezig en aangaande de 1.9 versie van de UDM krijg ik ook niet het idee dat UI die kant nog op wil. UNMS/UISP gaat namelijk ook nergens anders meer heen.

De 1.9 versie is misschien ook wel een teleurstelling voor degene die IGMP-proxy had verwacht.
rally schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:08:
[...]

HELD! Je hebt meer lef dan ik. Dat durfde ik niet. De aanschafprijs + verzendkosten + lange wachten hebben me *iets* voorzichtiger gemaakt.
Maar bedankt voor het testen. Ga ik hem van het weekend omprikken en de convertor er tussenuit halen. 👍🏼👍🏼👍🏼
Worden er uberhaupt nog wel dit soort producten uitgebracht met een aparte 110- en 230-versie?
Ooit waren er knopjes op voedingen Dat ging regelmatig verkeerd :P

[ Voor 27% gewijzigd door ed1703 op 05-02-2021 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:50:
[...]

Je theorie klopt. Wilde het toetsen aan de praktijk, en die lijkt te kloppen met de theorie.

Dan is hij écht heel duur voor wat hij “toevoegt” (weglaat?) tov een UDM pro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
stormfly schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 23:00:
[...]

Je theorie klopt. Wilde het toetsen aan de praktijk, en die lijkt te kloppen met de theorie.

Dan is hij écht heel duur voor wat hij “toevoegt” (weglaat?) tov een UDM pro.
Ik denk dat UI meer denkt aan prijs in hardware en de community vooral in het ontbreken van software features en geeft daarop een oordeel qua prijs.

Ik denk dat hierin niet vergeten moet worden dat UI nu alleen nog maar geld kan binnenharken door met deze units in prijs heel stevig te maken, want welke keuze heeft UI nog samen met de UDMP?

Want wie koopt er nog een CK en een UNVR?

Ik krijg steeds meer het idee dat UI verliezen op andere producten zo financieel “oplost”.

[ Voor 26% gewijzigd door ed1703 op 05-02-2021 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:15
Juzzuts schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:39:
Dat is toch voornamelijk een software dingetje? Met een JSON kan het op de USG ook gewoon en dat ding loopt niet echt over van de performance als je iets 'meer' wil.

Verder zie ik persoonlijk wel voordelen in alle opties die er niet in zitten, gewoon een externe controller en geen dingen die ik toch niet ga gebruiken, gewoon een router/firewall en meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juzzuts
gastje01 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 23:27:
[...]

Dat is toch voornamelijk een software dingetje? Met een JSON kan het op de USG ook gewoon en dat ding loopt niet echt over van de performance als je iets 'meer' wil.

Verder zie ik persoonlijk wel voordelen in alle opties die er niet in zitten, gewoon een externe controller en geen dingen die ik toch niet ga gebruiken, gewoon een router/firewall en meer niet.
klopt helemaal over de software, maar zag het in de 6.1 release notes. Vandaar de link naar het product aangezien het alleen nog maar daarop beschikbaar is. Zou wellicht kunnen betekenen dat het hele JSON verhaal voor die toepassing kan verdwijnen?

Wat betreft de hardware volledig mee eens, ware het niet dat de prijs veel te hoog is gezien alles wat weggelaten is. Kan het nog niet helemaal plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-10 11:33
Sinds gisteren een UAP lite 6 opgehangen op zolder nadat deze begin van de week weer te bestellen was.
We hebben een nieuwe bouw huis, opgebouwd uit betonnen prefap panelen dus WiFi was een drama om een beetje dekking te krijgen.
Op de begaande grond heb ik een UAP-AC-Pro hangen, op de eerste verdieping een UAP-AC-Lite (1st gen dus op 24V) en buiten een UAP-AC-M.
Nu had ik op sommige plekken in het huis zonder de Lite 6 nog wat minder bereik. Maar over het algemeen verbonden devices goed met de AP op de juiste verdieping.
Veel verder kwam alles niet. Maar sinds gisteren hang de Lite 6 op zolder tegen de nok van het dak.
En apparaten zoals, robotstofzuiger, verwarming (evohome) verbinden ineens met zolder...Best nog met een ok rate dat ze werken >25Mbps tot 120Mbps..
Is de Lite6 echt zon stap vooruit qua bereik, dekking en penetratie door vloeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
The Fatal schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 08:44:
Sinds gisteren een UAP lite 6 opgehangen op zolder nadat deze begin van de week weer te bestellen was.
We hebben een nieuwe bouw huis, opgebouwd uit betonnen prefap panelen dus WiFi was een drama om een beetje dekking te krijgen.
Op de begaande grond heb ik een UAP-AC-Pro hangen, op de eerste verdieping een UAP-AC-Lite (1st gen dus op 24V) en buiten een UAP-AC-M.
Nu had ik op sommige plekken in het huis zonder de Lite 6 nog wat minder bereik. Maar over het algemeen verbonden devices goed met de AP op de juiste verdieping.
Veel verder kwam alles niet. Maar sinds gisteren hang de Lite 6 op zolder tegen de nok van het dak.
En apparaten zoals, robotstofzuiger, verwarming (evohome) verbinden ineens met zolder...Best nog met een ok rate dat ze werken >25Mbps tot 120Mbps..
Is de Lite6 echt zon stap vooruit qua bereik, dekking en penetratie door vloeren?
Ik denk dat je vooral voordeel hebt van de hoogte van de antenne en de juiste positionering van de antenne. Ik merk dat ook met de UDM-B in de woonkamer, die doet het beter dan een nanoHD qua bereik "naar boven toe"

Als je niets aan de vermogens hebt veranderd dan kan het inderdaad zijn dat je hoogst gepositioneerde AP meer devices aantrekt dan gewenst.

Als je over de U6-Lite tevreden bent kan je hem ook verplaatsen naar de "drukkere omgeving" zoals een woonkamer. Dan komt WiFi 6 beter tot zijn recht. Mits je clients ook compatible zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 06-02-2021 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Juzzuts schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 23:39:
[...]

klopt helemaal over de software, maar zag het in de 6.1 release notes. Vandaar de link naar het product aangezien het alleen nog maar daarop beschikbaar is. Zou wellicht kunnen betekenen dat het hele JSON verhaal voor die toepassing kan verdwijnen?

Wat betreft de hardware volledig mee eens, ware het niet dat de prijs veel te hoog is gezien alles wat weggelaten is. Kan het nog niet helemaal plaatsen.
Waarom hoog?

De UDM pro is controller/nvr en heeft ook nog de mogelijkheid voor access en talk.

Dat dit niet in iedereen z’n straatje past en de UXG ook flink aan de prijs is ben ik het mee eens, maar ik zie dat ding straks echt niet onder de 300 eu komen. UI kan namelijk alleen maar verdienen aan hardware.

Tel CK 2, router van 175 euro bij elkaar op en je ziet dat de UDM helemaal geen gekke prijs heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefjee
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 09-10 21:37
The Fatal schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 08:44:
Ik ervaar juist het tegenovergestelde met de 6 lite. Ook een nieuwbouwhuis en op meerdere plekken getest. Verticaal, horizontaal etc. Als ik er een meter naast sta haal ik niet de maximum snelheid, die ik met standaard KPN modem wel haal. Daarnaast komt het signaal maar slecht door dunne gasbeton wanden heen.. en door de vloerplaten al helemaal niet.. settings staan zoals hier eerder al voorbij is gekomen. Iemand tips?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:59

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

rally schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:28:
[...]

Heb ik ook al enkele maanden draaien i.c.m. KPN glasvezel.

Nu heb ik geen bijzonderen zaken (zoals IPTV) dus vrij recht toe, rechtaan.

VPN is bloedsnel en overige performance ook. Hij is alleen dieper dan ik hoopte dus past hij niet in m'n rack.
Maar ook daar zijn oplossingen voor :9

Echter lijkt hij niet voorraan in de rij te staan voor FW development. Heeft zo'n 4 maanden geduurd voordat er een nieuwe FW uit was (vandaag 0.5 gereleased van 0.4). En niet echt bijzonder veel changes voor 4 maanden de tijd.

Maar ik ga vooralsnog niet terug naar mijn USG-4P
Ik doe het nog 1 keer voor hoe je een te diep device in een 19” rack frot ;).

https://www.jeroentielen.nl/lab-update/

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-10 21:49

zeroday

There is no alternative!

Zoefjee schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 09:07:
[...]

Ik ervaar juist het tegenovergestelde met de 6 lite. Ook een nieuwbouwhuis en op meerdere plekken getest. Verticaal, horizontaal etc. Als ik er een meter naast sta haal ik niet de maximum snelheid, die ik met standaard KPN modem wel haal. Daarnaast komt het signaal maar slecht door dunne gasbeton wanden heen.. en door de vloerplaten al helemaal niet.. settings staan zoals hier eerder al voorbij is gekomen. Iemand tips?
Ik vind deze constateringen altijd lastig te beoordelen. Want
- wat is dan je maximale snelheid?
- waarmee test je?

Er is nu namelijk weinig vergelijk te doen

Stel: ik heb hier een DLINK DWA-192, die doet 3x3 op 5Ghz band dus theoretische snelheid van 1300
dat haal ik vaak ook met een AC Pro

Zou ik nu overgaan naar een 6 Lite van Unifi dan weet ik dus dat ik ipv 3x3 naar 2x2 ga (want de lite heeft maar twee antennes) en is mijn maximale snelheid gezakt naar 866.7, want verbinden op wifi 6 gaat niet want dat heeft mijn USB dongle niet.

Dus wil je een goed antwoord dan zal je dus in de specs van je producten moeten duiken om te zien of je wat hebt aan de nieuwe functionaliteiten van de nieuwe generatie AP's, want het kan zo maar zijn dat het merendeel van je producten die je hebt wel connecten op de maximale snelheid wat ze met z'n 2-en aan kan. Maar omdat de nieuwe functies (nog) niet ondersteund worden heb je daar nog niet veel aan.

[ Voor 3% gewijzigd door zeroday op 06-02-2021 09:19 ]

There are no secrets, only information you do not yet have

Pagina: 1 ... 85 ... 328 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.