[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 84 ... 328 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:47
Ik heb de ap vd living eens naar zolder in de ht gezet waar em zou komen
vervolgens nieuwe meting gedaan in de kamer eronder
Helaas, wel iets van verbetering maar optimaal is het nog steeds niet.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Tb2Nsjr/Screenshot-20210131-194703.png
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/qWG5dH8/Screenshot-20210131-194648.png

Conclusie, toch beter de inwall?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-10 11:14
Robin1992 schreef op zondag 31 januari 2021 @ 18:52:
[...]

Ik ken het, zelfde verhaal hier. Glasvezel komt in de hoek van de woonkamer binnen, waar verder niets zit. ik ben wel her en der poorten aan het plaatsen alleen wel opbouw, met kabelgoten etc. zodra ik het af heb komt mijn netwerkkast hier ook wel voorbij.

Edit: uiteraard in het juiste topic, had me ff vergist
Hier ook; glasvezel, coax - ontzettend gaar, maar dat terzijde - komen in de hoek van de woonkamer binnen, maar de - eveneens gare - kpn lijn is wel in de meterkast gesitueerd.
Miki schreef op zondag 31 januari 2021 @ 19:02:
[...]

Ik durf het bijna te zeggen maar ben je dan met een goede mesh setje niet beter af? Zeker een jaren 60 woning is gunstig kwa isolatie tav WiFi signalen (okay kwa warmte en geluid dan weer minder).
WiFi is hier enkel op 5 GHz bruikbaar, op 2.4 GHz zie ik - ondanks standje low op 2 AC Lites - minimaal 60 ssid's, met dank aan de school om de hoek op <= 50 meter, hemelsbreed waarschijnlijk de helft.

De enige apparaten die over 2.4 functioneren zijn de thermostaat en de harmony hub, overige 2.4 GHz apparatuur - denk aan laptops en tablets - worden er binnen 5 minuten afgegooid.

Daarom dat ik ook het liefst alles bedraad aansluit, ethernet genoeg op voorraad.

[ Voor 3% gewijzigd door Comp User op 31-01-2021 20:35 ]

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:10
skank schreef op zondag 31 januari 2021 @ 20:00:
Ik heb de ap vd living eens naar zolder in de ht gezet waar em zou komen
vervolgens nieuwe meting gedaan in de kamer eronder
Helaas, wel iets van verbetering maar optimaal is het nog steeds niet.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Plaats voor de grap eens het AP op de muur in de gang naast de plank in de studeerkamer, zeg maar alsof je het kabeltje daar door de muur voert. Kijk eens wat er dan gebeurt. Gewoon om een beeld te hebben wat er gebeurt.

Experimenteren met plaatsing is het beste wat je kan doen. Probeer gewoon zo veel mogelijk voordat je ergens iets definitief plaatst. Dit geeft gewoon goed inzicht in waar de demping van muren/plafonds het sterkst is.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
  • Laatst online: 15:47
Zopas de inwall besteld.
Op de muur testen heeft geen zin, ik kan daar nooit ene plaatsen.
In de bureau staan er allemaal kasten langs de muur dus ik zou door al mijn kasten heen moeten boren, das heen optie :p

Acties:
  • +5 Henk 'm!
skank schreef op zondag 31 januari 2021 @ 19:16:
[...]

De ap kan niet in de gang idd, dat is een feit, het is gewoon onmogelijk
Ik heb die inwall helemaal niet afgeschreven hoor.
Ik vraag me enkel af of ik geen 2 vliegen in 1 klap kan slaan als ik een ap vervang door een andere (sterkere) en dan de lite of de sterkere op zolder plaats (de ht: kamer boven de andere kamers) waardoor ik gelijk ook wifi heb op zolder
Wat is dat feit dan? Het probleem zit hem hier meestal maar in 1 dingen en is de esthetiek politie naast me op de bank die probeert te vetoën , want dan hangt er zoon lelijk ding aan het ..... terwijl de rookmelder en het brandalarm nog nooit is opgevallen, waarschijnlijk omdat her er hangt vanuit de bouw.

Waneer je de blauwe led uit zet valt hij echt niet op aan plafond, Het is dan alleen het af/weg werken van de kabel zodat deze door de esthetisch Keurig komt. Blijft ze zich beroepen op haar vetorecht dan wordt dat contractueel :+ geregeld dat haar recht op goede WiFi vervalt en of ze even wil tekenen dat een leeg/strak platrond belangrijker is dan goed en snel internet. Dus dat de eerst volgende keer dat ik haar weer over de WiFi hoor haar Veto en inspraak wat betreft de WiFi vervalt. :+

Geen idee of het je stijl is maar. Ubnt heeft oplossing om esthetische keuringen te doorstaan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVn74rHYo5gO-RGfrBFMHkAmzsw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K6pQt2VA8lNnCEz14tLWCQMp.jpg?f=fotoalbum_large

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-10 11:14
Of je geeft de AP's een hout- of camolook.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:15
xbeam schreef op zondag 31 januari 2021 @ 21:03:
[...]

Wat is dat feit dan? Het probleem zit hem hier meestal maar in 1 dingen en is de esthetiek politie naast me op de bank die probeert te vetoën , want dan hangt er zoon lelijk ding aan het , terwijl de rookmelder en het brandalarm nog nooit is opgevallen, waarschijnlijk omdat her er hangt vanuit de bouw.

Waneer je de blauwe led uit zet valt hij echt niet op aan plafond, Het is dan alleen het af/weg werken van de kabel zodat deze door de esthetisch Keurig komt. Blijft ze zich beroepen op haar vetorecht dan wordt dat contractueel :+ geregeld dat haar recht op goede WiFi vervalt en of ze even wil tekenen dat een leeg/strak platrond belangrijker is dan goed en snel internet. Dus dat de eerst volgende keer dat ik haar weer over de WiFi hoor haar Veto en inspraak wat betreft de WiFi vervalt. :+
Je kan ze ook ergens neerleggen, de mijne liggen onder een kast. Werkt ook prima. Even je SSID hiden en jij hebt wel goede wifi. :)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
asing schreef op zondag 31 januari 2021 @ 22:58:
[...]

Je kan ze ook ergens neerleggen, de mijne liggen onder een kast. Werkt ook prima. Even je SSID hiden en jij hebt wel goede wifi. :)
Nieuwsgierig: waarom zou je SSID op hidden zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hulliee schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:21:
[...]

@asing

A Hidden SSID will not add any extra security because the SSID name can easily be captured from the 802.11 frames in the air with a packet tracer. Another negative effect of hidden ssid's is that a lot of devices are depend on the essid beacon frames to let roaming work correctly

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Omdat je roaming dan zo lekker ondermaats gaat functioneren _/-\o_

@asing

A Hidden SSID will not add any extra security because the SSID name can easily be captured from the 802.11 frames in the air with a packet tracer. Another negative effect of hidden ssid's is that a lot of devices are depend on the essid beacon frames to let roaming work correctly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:15
[...]

Dan ziet ze het SSID niet :) .

Maar aangezien er wordt aangegeven dat het je roaming om zeep helpt kan je het ook een generieke naam geven en doen alsof je dat netwerk niet kent.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgsr
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:00
De gemiddelde buren gebruiken geen packet tracer... ik vind het wel prettig om niet tig wifi netwerken al standaard zichtbaar te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Momenteel heb ik een normale USG voor mijn internetverbinding.

Nu heb ik een nieuwe verbinding aangevraagd en daarbij moet ik direct op glasvezel aansluiten.
De USG heeft daar geen poort voor, en aangezien ik de USG ook een beetje 'net niet' vind, wil ik hem wel vervangen.

Is het handig om dan de USG PRO4 te kiezen, of kan ik beter naar iets anders kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bdevogt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:48
GeleFles schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:52:

Nu heb ik een nieuwe verbinding aangevraagd en daarbij moet ik direct op glasvezel aansluiten.
De USG heeft daar geen poort voor, en aangezien ik de USG ook een beetje 'net niet' vind, wil ik hem wel vervangen.

Is het handig om dan de USG PRO4 te kiezen, of kan ik beter naar iets anders kijken?
Juist het volgende gedaan
https://medium.com/@bjarn...mobile-thuis-2d286887009b

Werkt prima met t-mobile glas 1000/1000

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15:43
GeleFles schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:52:

Ik zit eigenlijk met het zelfde "probleem" te kijken, verwacht binnen een paar maanden de glasvezel binnen te krijgen. Met de USG PRO4 schiet je niet veel op, behalve de SFP aansluiting. Beide USG's zijn verouderd, en nauwelijks meer ondersteuning, op zijn hoogst af en toe een security patch. EOL zeg maar.
Ik zit te wachten op de UXG, wat dat wordt, en wat de prijs er van wordt. UDM ben ik nog geen voorstander van.
Voorlopig denk ik dat ik de glasconverter even ga gebruiken, en als het te lang duurt met de UXG, of de UXG is niet interessant, ga ik kijken voor een andere router. Maar dat gaat denk ik ook een uitdaging worden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

ardvark99 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:11:
[...]

Ik zit eigenlijk met het zelfde "probleem" te kijken, verwacht binnen een paar maanden de glasvezel binnen te krijgen. Met de USG PRO4 schiet je niet veel op, behalve de SFP aansluiting. Beide USG's zijn verouderd, en nauwelijks meer ondersteuning, op zijn hoogst af en toe een security patch. EOL zeg maar.
Ik zit te wachten op de UXG, wat dat wordt, en wat de prijs er van wordt. UDM ben ik nog geen voorstander van.
Voorlopig denk ik dat ik de glasconverter even ga gebruiken, en als het te lang duurt met de UXG, of de UXG is niet interessant, ga ik kijken voor een andere router. Maar dat gaat denk ik ook een uitdaging worden...
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 150W PoE+)

Daar kan je glas direct op aansluiten en splitten naar een USG of andere router eventueel.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
Quad schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:14:
[...]

pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 150W PoE+)

Daar kan je glas direct op aansluiten en splitten naar een USG of andere router eventueel.
SFP is voor mij geen probleem, heb de US8-150W en de US16-150W. Ik weet dat ik die switches kan gebruiken om te splitten. Gaat mij om de USG vervanging, deze is verouderd en wordt verder niet echt meer ondersteund met nieuwe functionaliteiten. Maar thanks voor het mee denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:41
Kun je een Chromecast with Google TV poweren (dmv een USB to ethernet dongle) door een PoE out poort in te zetten? Meer specifiek via de US-8 (non 60/150w).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
asing schreef op zondag 31 januari 2021 @ 22:58:
[...]

Zet gewoon de WiFi uit en rol een kabel door kamer 😂😂😂

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar dat gaat denk ik ook een uitdaging worden...
EdgeRouter? Zit je nog steeds in Ubiquiti systeem (uiteraard buiten UniFi en dus buiten de UniFi Controller). Maar heb je wel alle opties van de USG (en meer!) en er zijn voldoende EdgeRouter modellen met een SFP poort. Dan kun je zelfs al een EdgeRouter X SFP nemen en ben je voor een euro of 70 klaar. Of voor iets moderners met meer horsepower bv een ER 4 (wel meteen 100 euro duurder :X).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
RobertMe schreef op maandag 1 februari 2021 @ 12:20:
[...]

EdgeRouter? Zit je nog steeds in Ubiquiti systeem (uiteraard buiten UniFi en dus buiten de UniFi Controller). Maar heb je wel alle opties van de USG (en meer!) en er zijn voldoende EdgeRouter modellen met een SFP poort. Dan kun je zelfs al een EdgeRouter X SFP nemen en ben je voor een euro of 70 klaar. Of voor iets moderners met meer horsepower bv een ER 4 (wel meteen 100 euro duurder :X).
Of de EdgeRouter 6P. Voor mij is een prijs rond de 200 voor een goede router niet verkeerd, al is goedkoper natuurlijk beter. Maar sommige modellen zijn ook al aardig op leeftijd.
Zover is het voorlopig nog niet, eerst een werkende glasvezel, dan eens kijken wat er op de markt te krijgen is.
(En ik werk sinds een half jaar bij een bedrijf die ook nog de nodige netwerkspullen verkoopt, zoals Extreme, Draytek en Lancom, heb mij daar nog niet in verdiept)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
smesjz schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 18:42:
[...]

Hier op 27ste meteen ook 16 lite besteld na stock notificatie maar tot op heden is ie nog niet verstuurd. Valt toch tegen in vergelijking met eerdere bestellingen (g4 bullet en Unifi 6 LR)
Inmiddels ook binnen. wel opvallend dat de switch versie 5.60 draait terwijl die nog ergens te vinden is (inc. beta).
En voor een compleet nieuw product is het opvallend dat zoiets kernel 3.18.24 (MIPS) draait ipv iets recenter. Nieuwere kernel is niet altijd beter en ik snap dat zelfde firmware op minder krachtige apparaten draait, maar toch..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• db I Delirium
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:24
Had onderstaande in het IPTV topic staan maar is hier beter op z'n plaats:

Sinds deze week heb ik een USG-Pro-4 en ben er tot nu toe erg tevreden over.

Met behulp van de guide van Coolhva was alles snel in de lucht, waarvoor dank _/-\o_

Ik heb nog een paar rarigheden, vragen waar ik antwoord op zoek:

Mijn setup:

De fiber van KPN gaat rechtstreeks vanuit de FTU mijn USG in via SFP1, die ziet hij als eth2, een Mikrotik switch zit aangesloten op LAN1 wat eth0 is intern, via VLAN's splitsing gemaakt voor CLIENTS, IOT, IPTV, MGMT en GUEST.

Dat gaat allemaal goed :)

1. MTU verschil intern / extern?

Als ik een check doe via http://www.letmecheck.it/mtu-test.php komt daaruit:
    code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11

...
    Sending 1465 bytes to 84.85.xxx.xxx  <-  FRAGMENTED!

Sending 1464 bytes to 84.85.xxx.xxx <-  not fragmented

From the tests we did, we can assume that 1464 bytes is the largest unfragmented packet
    size. The MTU size would be 1492, made up from 1464 payload and 28 ICMP/IP Headers
    and payload information. 

The maximum MTU size for 84.85.xxx.xxx is:    1492

Terwijl als ik van binnenuit een testje doe ik op 1472 (+28 dus 1500) kom:
    code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12

ping -f -l 1472 8.8.8.8

Pinging 8.8.8.8 with 1472 bytes of data:
    Reply from 8.8.8.8: bytes=68 (sent 1472) time=3ms TTL=119
    Reply from 8.8.8.8: bytes=68 (sent 1472) time=4ms TTL=119

Ping statistics for 8.8.8.8:
        Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
    Approximate round trip times in milli-seconds:
        Minimum = 3ms, Maximum = 4ms, Average = 3ms
  2. IPV6 op VLANs?

Ik zou graag IPV6 op alle VLAN's willen (OK, uitzondering IPTV wellicht) maar ik krijg alleen IPV6 op eth0 en eth1 waarbij eth1 niet gebruikt wordt.

Kan ik dit alleen instellen in de .json file? Als ik het namelijk probeer in de controller dan geeft ie de volgende melding:
    code:
    1

There was an error saving the GUEST-701 network. IPv6 Prefix Delegation Interface must be configured to use DHCPv6.

Wat waarschijnlijk komt omdat de WAN interface via de json file ingesteld is en niet via de controller

Dat brengt me bij mijn derde en (voor nu :P ) laatste vraag:
  3. Is het mogelijk om de WAN interface (gedeeltelijk) in te stellen in de controller?
    Onderstaande was allemaal leeg maar je kunt er het meeste in kwijt wat je nodig hebt toch? Gaat hij dat dan aanvullen met info uit de json of hoe werkt die prioriteit?
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJ4zuxW-x1PKp0il224Pp6HTzj4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PTX3QD9ttDzgFXHSBwcjmeAH.png?f=fotoalbum_large
    Dat zou misschien ook mijn issue met DDNS op kunnen lossen want nu pakt die standaard eth2 in plaats van pppoe als ik hem in de controller aanmaak.
Ik hoop dat jullie me hier een zetje in de goede richting kunnen geven!

[ Voor 2% gewijzigd door db I Delirium op 01-02-2021 16:22 . Reden: DDNS issue toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• db I Delirium
YaYo86 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:38:
Kun je een Chromecast with Google TV poweren (dmv een USB to ethernet dongle) door een PoE out poort in te zetten? Meer specifiek via de US-8 (non 60/150w).
Lijkt me niet, Chromecast heeft voor zover ik weet 5v nodig, je switch geeft waarschijnlijk door wat hij ook binnen krijgt
Blijkbaar zijn er dus converters die dit ondersteunen zoals hieronder wordt aangegeven.

[ Voor 10% gewijzigd door db I Delirium op 01-02-2021 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn USG vervanger wordt gewoon lekker een DIY Router op basis van pfSense denk ik :)

Hebben we ook een mooi topic over : Zelfbouw project: Firewall / Router / AP d:)b
ardvark99 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 12:53:
Zover is het voorlopig nog niet, eerst een werkende glasvezel, dan eens kijken wat er op de markt te krijgen is.
(En ik werk sinds een half jaar bij een bedrijf die ook nog de nodige netwerkspullen verkoopt, zoals Extreme, Draytek en Lancom, heb mij daar nog niet in verdiept)
DrayTek 8) d:)b

Heb ik jarenlang als xDSL modem/router gebruikt en ook enkele bekenden aangeraden en dat werkt gewoon zonder enig gezeik! :Y)
PoE naar USB splitter via Ali of Amazon bestellen en gaan met die banaan! :)

Zie Raspberry Pi - deel 2 voor voorbeelden en tips ;)
skank schreef op zondag 31 januari 2021 @ 14:59:
Ik heb 2 unifi AP's : wel de lite versie
1 in de woonkamer tegen de tvwand
1 in de bureau in de kastwand links op een legplank (rode cirkel)
[Afbeelding]

Ik heb echter geen bereik in de kamer waar de groene bol is.
De vraag die nog steeds niet is gesteld : Hoe zijn de UAP's geplaatst :?

Die dingen hebben namelijk een bepaald straalpatroon en als je die negeert dan kan het resultaat weleens tegenvallen! ;)
skank schreef op zondag 31 januari 2021 @ 20:00:
De In Wall serie is altijd de juiste keuze voor thuisgebruik wat mij betreft! 8) :*) d:)b

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedfight
  • Niet online
Volgens mij wel, ik doe dit zelf ook maar dan om een Raspberry pi te voeden (ook 5V usb), dus chromecast kan vast ook. Deze heb ik:

€ 4,73 49% Off | Escam 2.5KV Anti-Interferentie Power Over Ethernet 48V Naar 5V 2.4A 12W Actieve Poe Splitter Micro usb Plug Voor Raspberry Pi Cctv
https://a.aliexpress.com/_A0YhVd

Edit: ik heb trouwens wel de 150w poe switch.

[ Voor 4% gewijzigd door Speedfight op 01-02-2021 19:02 ]

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-10 16:48

Hakker

a.k.a The Dude

Zal de UDM-Pro ooit IGMP-Proxy ondersteuning krijgen? ongelooflijk dat een 400 dollar router het niet heeft.

Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Heeft iemand al wat gehoord of gelezen over de nieuwe in wall WiFi 6? Ik wil bij mijn ouders een volledig nieuw (WiFi) netwerk aanleggen en zou het zonde vinden om nu 6 stuks in wall HD aan te schaffen samen met een udm pro om vervolgens een maand later oude units te hebben.. plafond optie met WiFi 6 kan als alternatief maar is weer lastig weg te werken in deze woning en dan heb ik op sommige locaties kleine switches nodig.

Edit: gaat om een flinke boerderij met dikke muren en aardig wat kamers dus heb veel gear nodig. Ook nog een B&b maar die ga ik denk ik volledig fysiek scheiden.

[ Voor 15% gewijzigd door Workaholic op 01-02-2021 21:36 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hakker schreef op maandag 1 februari 2021 @ 20:52:
Zal de UDM-Pro ooit IGMP-Proxy ondersteuning krijgen? ongelooflijk dat een 400 dollar router het niet heeft.
Vast wel, echter is het kopen van een UI product wat vanaf scratch is opgebouwd met een compleet nieuw OS de eerste 1,5 - 2 jaar na GA launch erg onverstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
  • Laatst online: 10:41
Workaholic schreef op maandag 1 februari 2021 @ 21:33:
Heeft iemand al wat gehoord of gelezen over de nieuwe in wall WiFi 6? Ik wil bij mijn ouders een volledig nieuw (WiFi) netwerk aanleggen en zou het zonde vinden om nu 6 stuks in wall HD aan te schaffen samen met een udm pro om vervolgens een maand later oude units te hebben.. plafond optie met WiFi 6 kan als alternatief maar is weer lastig weg te werken in deze woning en dan heb ik op sommige locaties kleine switches nodig.

Edit: gaat om een flinke boerderij met dikke muren en aardig wat kamers dus heb veel gear nodig. Ook nog een B&b maar die ga ik denk ik volledig fysiek scheiden.
Leuk project, zou interessant zijn als je hier wat dingen over deelt gaandeweg :*) Over de in wall met Wifi 6 heb ik niks vernomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Workaholic schreef op maandag 1 februari 2021 @ 21:33:

Even los van het feit dat je met 'oud spul' zit, wat voor verbruik ga je verwachten dat je WiFi 6 echt nodig hebt? Ook die zijn op een gegeven moment oud spul.

Ik heb twee jaar geleden het hotel van mijn broer volgehangen met nanoHD's. Ik denk dat die zeker 10 jaar blijven hangen omdat ze gewoon blijven voldoen. Btw, ook hele dikke muren van 60-80cm (en meer) dik dus veel AP's gebruikt. En niks op de kamers zelf maar alles aan het plafond in de gang zodat niemand er zo even bij kan. Geen fysiek gescheiden netwerk maar gewoon meerdere Vlans gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:10

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Beekforel schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 08:02:
Wederom is afgelopen nacht iets gebeurd waardoor de wifi er mee ophoudt. Laatste tijd regelmatig (~1 keer per week). Oplossing is de AP's (Nano HD) herstarten). Uit de logging haal ik weinig relevante info. Iemand een idee?
Tijdje goed gegaan en nu weer de tweede ochtend op rij dat het in de war is. :(

[edit]Het lijkt toch wel specifiek te zitten in de Sonos en de Google Home's. De rest lijkt gewoon goed te gaan. Hoewel m'n Xiaomi stofzuiger er ook eventjes uit heeft gelegen.

Ik denk dat ik qua Sonos sowieso nog even moet kijken naar wat verandering qua netwerk, maar dan nog blijft het een vreemd fenomeen dat er 's nachts om ~3 uur iets gebeurt op het Unifi netwerk waardoor dingen in de war raken.

[ Voor 32% gewijzigd door Beekforel op 02-02-2021 07:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Skynett schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:20:
[...]

Even los van het feit dat je met 'oud spul' zit, wat voor verbruik ga je verwachten dat je WiFi 6 echt nodig hebt? Ook die zijn op een gegeven moment oud spul.

Ik heb twee jaar geleden het hotel van mijn broer volgehangen met nanoHD's. Ik denk dat die zeker 10 jaar blijven hangen omdat ze gewoon blijven voldoen. Btw, ook hele dikke muren van 60-80cm (en meer) dik dus veel AP's gebruikt. En niks op de kamers zelf maar alles aan het plafond in de gang zodat niemand er zo even bij kan. Geen fysiek gescheiden netwerk maar gewoon meerdere Vlans gebruikt.
Als je nu 500-1000 EUR gaat investeren in nieuwe hardware dan is het gewoon principieel zonde dat je dit met oude technologie doet toch?

De vraag is even of ze de In Wall Hd 6 uitstellen/cancelen of gaan uitleveren. In wall HD lijkt ook slecht leverbaar.

Vanavond even kijken of ik de glasvezel direct kan koppelen met de UDM Pro. Gaat om een installatie in Gelderland o.b.v. Delta. Maar ik denk nu aan een 16 of 24 port gen 2 switch (meerprijs is maar +-50 euro voor 2x zoveel porten), UDM pro, 7 In Wall HD of 7x unifi lite wifi 6 + POE adapters + enkele losse switches wanneer ik niet voor de in walls ga.

Enige uitdaging blijft dan hoe ik het beste 500 meter kan overbruggen naar de B&B via de tuin. Zal glas moeten worden gezien de afstand vrees ik en dan is de vraag wat ik aan allebei de kanten ga monteren.

edit: kwam dit tegen vandaag : https://www.amazon.nl/Ubi...IW-HD-JB-25/dp/B07XMHRSNK Ook wel handig (jammer genoeg alleen in 25 stuks) voor het monteren van In walls op basis van opbouw wanneer je geen inbouw mogelijkheid hebt.

[ Voor 34% gewijzigd door Workaholic op 02-02-2021 09:39 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• db I Delirium
Workaholic schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:23:
[...]
edit: kwam dit tegen vandaag : https://www.amazon.nl/Ubi...IW-HD-JB-25/dp/B07XMHRSNK Ook wel handig (jammer genoeg alleen in 25 stuks) voor het monteren van In walls op basis van opbouw wanneer je geen inbouw mogelijkheid hebt.
Ook los te koop: https://www.wimoodshop.nl...unction+Box+for+UAP-IW-HD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-10 19:06
[...]

Enige uitdaging blijft dan hoe ik het beste 500 meter kan overbruggen naar de B&B via de tuin. Zal glas moeten worden gezien de afstand vrees ik en dan is de vraag wat ik aan allebei de kanten ga monteren.
Als je toch een switch met SFP poorten heb, zou ik idd met glas naar de B&B gaan, en daar een simpele TP-Link mediaconverter zetten. pricewatch: TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L a €17,-
Dan kan daar de AP weer aangebonden worden. Eenvoudig, goedkoop en doeltreffend.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Top! Thnx. Zie alleen dat de In Wall HD's overal zijn uitverkocht of slecht leverbaar lijkt het. Misschien toch een hint naar het nieuwe model? Of is dit corona schaarste?
insomniac schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:25:
[...]

Als je toch een switch met SFP poorten heb, zou ik idd met glas naar de B&B gaan, en daar een simpele TP-Link mediaconverter zetten. pricewatch: TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L a €17,-
Dan kan daar de AP weer aangebonden worden. Eenvoudig, goedkoop en doeltreffend.
Dank voor de tip. Dat gaat dan alleen niet werken met een in wall hd aan de B&B kant denk ik? deze hebben POE nodig. Verder maak ik me wat zorgen over bliksem inslag / overbelasting (stroom) als ik de glasvezel kabel direct vanaf de switch naar de media converter trek. Hoe zou ik dit kunnen afvangen? Aan allebei de kanten een terminator met aarde oid?

[ Voor 18% gewijzigd door Workaholic op 02-02-2021 10:55 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• db I Delirium
Workaholic schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:54:
[...]
Dank voor de tip. Dat gaat dan alleen niet werken met een in wall hd aan de B&B kant denk ik? deze hebben POE nodig. Verder maak ik me wat zorgen over bliksem inslag / overbelasting (stroom) als ik de glasvezel kabel direct vanaf de switch naar de media converter trek. Hoe zou ik dit kunnen afvangen? Aan allebei de kanten een terminator met aarde oid?
Voor zover ik weet hoef je met glas niet bang te zijn voor blikseminslag.

[ Voor 0% gewijzigd door db I Delirium op 02-02-2021 11:06 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• insomniac
@Workaholic je zou er dan een POE adapter tussen kunnen zetten. Maar dat is met alle AP's zo.
Ook de andere AP's hebben nu eenmaal prik nodig, hetzij via POE uit een switch danwel via de adapter.

In principe geleid een fiber kabel geen stroom, dus daar zit je al wat veiliger mee. Neem je achter een re-inforced versie, wat voor buiten wel aan te bevelen is, dan zou je aan 1 kant een beveiling moeten maken.
Deze hebben een metalen mantel, en een metalendraad voor de stevigheid.
leuk stukje van fs.com: https://community.fs.com/...r-fiber-optic-cables.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme
  • Laatst online: 12-10 22:54

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Wellicht dat me hier iemand de goede richting op kan schoppen.

Oude Situatie:
Kpn moden experiabox v8
AP LR in de woonkamer

Bovenstaande situatie heeft vrij stabiel gedraaid. Op het incidenteel niet kunnen aanmelden op de wifi met een mac maar ook windows machine.

Nieuwe Situatie:
Kpn moden experiabox v8 (ssid vgv....)
AP LR in de woonkamer (ssid xyz)
AP LR op de bovenverdieping (ssid xyz)

Beide AP voorzien van nieuwe firmware

Nu blijft het probleem van het niet kunnen aanmelden bij wifi echter geven sommige devices ook de melding "verbonden" maar junnen geen ip krijgen.

- Modem gereset naar fabrieksinstellingen.
- Contact gehad met KPN, morgen komt nieuw modem.

Dus zowiezo af wachten met nieuwe m odem echter wil ik weten of ik persee iets moet instellen op AP behalve eigen SSID.

Keep it calm...en lek mig de zuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:10

rally

Deyterra Consultancy

kromme schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:10:
Wellicht dat me hier iemand de goede richting op kan schoppen.

Beide AP voorzien van nieuwe firmware
Welke firmware zijn de AP's van voorzien? En welke IP adressen hebben je AP's?
En welk netwerk adres deelt KPN uit? Normaal 192.168.2.xxx

En als je een PC/Laptop een vast IP geeft in de range van je KPN modem, werkt het dan wel?
En werkt het ook als je rechstreeks (bekabeld) met het KPN modem bent verbonden?

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-10 17:07
@kromme Gebruik je de wifi wel van je experiabox? Anders zou ik deze uitschakelen. Met twee LR's moet je een gemiddeld huis kunnen voorzien.

Daarnaast in de Unifi controller voor 2.4G verschillende kanalen (1, 6 of 11) kiezen, met HT20 als channel width. Transmit power op medium of low, afhankelijk van het bereik op de eerste verdieping.
5G is wat minder kritisch qua settings, omdat daar het bereik en dus de verstoring vaak minder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme

kromme

@rally
Het modem hangt in de meterkast dus moet even testen wat er gebeurd met kabel.
Verder hebben de accespoints een vast ip in dezelfde range.

@loeberce
De wifi (modem)word alleen gebruikt door 1 persoon omdT het AP het niet reikt tot in die ruimte. De rest zit gewoon op de 2 APs
Ver de zal ik de instellingen eens aanpassen, het bereik is er echter kan men niet verbinden of krijgen geen ip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

kromme schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:36:
@rally
Het modem hangt in de meterkast dus moet even testen wat er gebeurd met kabel.
Verder hebben de accespoints een vast ip in dezelfde range.

@loeberce
De wifi (modem)word alleen gebruikt door 1 persoon omdT het AP het niet reikt tot in die ruimte. De rest zit gewoon op de 2 APs
Ver de zal ik de instellingen eens aanpassen, het bereik is er echter kan men niet verbinden of krijgen geen ip.
Maar welk IP heeft je modem/router en welke hebben de AP's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
kromme schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:36:
@loeberce
Als je client (bv smartphone) wel het signaal van een LR kan ontvangen (want die heeft een hoog zendvermogen), maar dit niet kan matchen met vergelijkbaar zendvermogen komt er geen goede verbinding tot stand. En dit is al snel met de LR, aangezien die voor lange afstanden gemaakt is. Andere AP's zoals de Lite hebben hier minder last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme

kromme

rally schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 11:37:
[...]

Maar welk IP heeft je modem/router en welke hebben de AP's?
Je doelt erop dat het modem hetzelfde ip heeft als Ap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
[...]

Als je nu 500-1000 EUR gaat investeren in nieuwe hardware dan is het gewoon principieel zonde dat je dit met oude technologie doet toch?
Natuurlijk, maar dan moet het spul wel gewoon leverbaar zijn. Dit dilemma is ook gewoon de praktijk van alle dag, maar als je niet kan wachten en moet gaan bestellen gaf ik aan waarom je dan nog steeds een werkende oplossing kan maken met leverbare apparatuur. Ik weet natuurlijk ook niet hoe lang je kan wachten, of dat je misschien wel de keuze hebt om het in delen te installeren en de aanschaf (deels) uit te stellen.
[...]

De vraag is even of ze de In Wall Hd 6 uitstellen/cancelen of gaan uitleveren. In wall HD lijkt ook slecht leverbaar.

Vanavond even kijken of ik de glasvezel direct kan koppelen met de UDM Pro. Gaat om een installatie in Gelderland o.b.v. Delta. Maar ik denk nu aan een 16 of 24 port gen 2 switch (meerprijs is maar +-50 euro voor 2x zoveel porten), UDM pro, 7 In Wall HD of 7x unifi lite wifi 6 + POE adapters + enkele losse switches wanneer ik niet voor de in walls ga.

Tussen gebouwen onderling altijd met glas, heb ik daar ook gedaan. Kon gewoon de SFP module aan beide kanten in de switch steken maar jij zal een mediaconverter nodig hebben. En glas gaat langer mee dan koper, het is immers voor veel hogere snelheden geschikt. En dat is ook een behoorlijke plus als het pand ooit weer verkocht moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• insomniac
@Workaholic heb je vrij zicht op de B&B vanaf het huis?
Zo ja dan zou je met een gigabeam kunnen werken, samen met een paar ETH-SP-G2 surge protectors, goedkoper dan 500m fiberkabel. Die gaat als snel naar de 230/240 euro, voor standaard en >800 voor een re-inforced buitenkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
insomniac schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 14:25:
@Workaholic heb je vrij zicht op de B&B vanaf het huis?
Zo ja dan zou je met een gigabeam kunnen werken, samen met een paar ETH-SP-G2 surge protectors, goedkoper dan 500m fiberkabel. Die gaat als snel naar de 230/240 euro, voor standaard en >800 voor een re-inforced buitenkabel.
In principe wel - maar geef de voorkeur aan kabel. Maar zal het in overweging nemen dank!

Andere vraag zie afbeeldingen :

Afbeeldingslocatie: https://imgup.nl/images/2021/02/02/6C3207AA-4745-43F5-9D11-9BB1E7E7F3CD.md.jpg
Afbeeldingslocatie: https://imgup.nl/images/2021/02/02/7B20F1A5-64BB-4FA9-B787-A841CA467D50.md.jpg

dit is in de kelderkast en het centrale punt met patch kast etc is een verdieping hoger. Hoe nu op te lossen? Glas naar boven ? Zit geen netwerk kabel tussen denk ik? Geen tot weinig ervaring met glasvezel

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• db I Delirium
Workaholic schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 17:47:
[...]
Glas naar boven ? Zit geen netwerk kabel tussen denk ik? Geen tot weinig ervaring met glasvezel
Glas naar boven of een media converter beneden, ik zou kiezen voor glas maar vooral omdat het kan >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
db I Delirium schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 18:40:
[...]

Glas naar boven of een media converter beneden, ik zou kiezen voor glas maar vooral omdat het kan >:)
Ik kan de groene kabel niet verlengen - dit is natuurlijk van de glasvezel provider. Er gaat dan in Port 1 of Port 2 een fiber kabel? Kan dit dan direct in de udm pro? Of moet er een provider modem tussen oid.

Sorry ben echt een newbie als het gaat om glasvezel :-)

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 15:18
Workaholic schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 18:58:
[...]

Ik kan de groene kabel niet verlengen - dit is natuurlijk van de glasvezel provider. Er gaat dan in Port 1 of Port 2 een fiber kabel? Kan dit dan direct in de udm pro? Of moet er een provider modem tussen oid.

Sorry ben echt een newbie als het gaat om glasvezel :-)
Moet deltafiber niet nog een keer langskomen om iets te doen, er zitten als ik het goed zie ook zegels op 1 en 2, ik neem aan dat, dat met een reden is. Bij de meeste providers vinden ze sowieso dat je als eindgebruiker niet aan het glas zou moeten zitten. Ik zou persoonlijk even met je provider bellen om even te checken of zij vinden dat ze al klaar zijn.

Edit:
Zegel mag je dus blijkbaar wel zelf verbreken.
Volgens mij geeft deze https://www.delta.nl/medi...iding-glasvezel-delta.pdf handleiding aan dat je als bij Delta zit, je nog een pakket met een Genexis modem krijgt van hen. Ik neem aan dat je bij een provider internet hebt afgenomen. Zonder dat heb je tenslotte alleen een verbinding. De connector lijkt vrij specifiek voor de unit die je aan de muur hebt.

[ Voor 22% gewijzigd door wvanommen op 02-02-2021 19:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:03
Workaholic schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 17:47:
[...]

In principe wel - maar geef de voorkeur aan kabel. Maar zal het in overweging nemen dank!

Andere vraag zie afbeeldingen :

dit is in de kelderkast en het centrale punt met patch kast etc is een verdieping hoger. Hoe nu op te lossen? Glas naar boven ? Zit geen netwerk kabel tussen denk ik? Geen tot weinig ervaring met glasvezel
Je krijgt wss de genexis 7840, die heeft een galsverbinding die je in poort in moet doen, en dan ga je met utp verder naar je patchkast,staat allemaal in de handleiding.
Ik heb Caiway en dezelfde setup, alleen ik heb later de Genexis er tussen weg gehaald en enkel mijn eigen router in gebruik, usg 3p.
Omdat ik verder geen appartuur met sfp had heb ik ook de simpele tp link genomen, je bent zelfs verder niks nodig, want de sfp wat achterin de genexis zit werkt gewoon op de tp link media converter.die @insomniac noemde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:04

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Workaholic schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:54:
[...]

Top! Thnx. Zie alleen dat de In Wall HD's overal zijn uitverkocht of slecht leverbaar lijkt het. Misschien toch een hint naar het nieuwe model? Of is dit corona schaarste?

[...]
Zit ook te wachten op de nieuwe Inwall. Op reddit zeiden ze dat nieuwe producten meestal even uit de early acces verdwijnen om daarna terug in de gewone winkel te komen. Maar dit duurt wel langer dan met de U6 lite. Dus misschien toch een probleem met iets?
Behoorlijk Leek schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 19:50:
[...]

Je krijgt wss de genexis 7840, die heeft een galsverbinding die je in poort in moet doen, en dan ga je met utp verder naar je patchkast,staat allemaal in de handleiding.
Ik heb Caiway en dezelfde setup, alleen ik heb later de Genexis er tussen weg gehaald en enkel mijn eigen router in gebruik, usg 3p.
Omdat ik verder geen appartuur met sfp had heb ik ook de simpele tp link genomen, je bent zelfs verder niks nodig, want de sfp wat achterin de genexis zit werkt gewoon op de tp link media converter.die @insomniac noemde
Is de USG echt sneller dan de genexis 7840 of is het vooral dat je meer mogelijkheden hebt?

[ Voor 39% gewijzigd door Mr_gadget op 03-02-2021 08:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13-10 14:50
Hoi allemaal,

Ik wou toch even mijn ervaring delen met een compleet Unifi netwerk met KPN als ISP.
Door middel van een echt geweldige handleiding heb ik alles op unifi nu:
https://www.vanachterberg...ty-gateway-kpn-iptv-vlan/

USG achter de genexis. USG op de 150W switch doorgezet. daar op mijn acces points geplaatst.
Werkt als een trein.

super makkelijk te volgen, wel beetje zelf kennis nodig als je afwijkt van zijn configuratie.
Mijn controller draait op een PI niet in docker maar daar kom je wel uit.

Verder werkt het echt mega goed, het is snel de tv is responsive en eigenlijk heb ik sinds dat het een schone start heeft gehad geen problemen meer met iets.

Tijdens de setup wel een paar keer issue's gehad maar dat was ook vanwege de setup.
Mocht iemand met KPN als ISP dit ook willen opzetten en heb je hulp nodig let me know!

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:41

backupdevice

No Risk , Full Push

Is het veilig om de controler naar de nieuwste versie te updaten? ( .45)

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13-10 14:50
backupdevice schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:58:
Is het veilig om de controler naar de nieuwste versie te updaten? ( .45)
ik heb het gedaan om IPTV actief te krijgen, go for it!

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:49
bart.koppers schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:03:
[...]

Dit is eigenlijk geen Traefik-issue, meer een netwerk/Unifi issue.

Je zegt het zelf ook al: de Unifi container hangt in het default (docker) netwerk. Dat is een L3 netwerk.
Voor de device discovery is L2 nodig.

Nou is discovery meestal maar kort nodig, mn voor het adopten (*).
Makkelijkste is jouw 2 devices een factory reset geven, discovery via mobiel oid (of tijdelijke Unifi controller op laptop), en via interface/wizard (of set inform) de host op unifi.jouwdomain.com te zetten.

Andere oplossingen/opties - met meer netwerk-voodoo :), maar zijn als je ze kent mss wel sneller:

- Als je zelf een DNS-server hebt draaien (en kan instellen), zorg dan dat hostname ‘unifi’ in jouw netwerk resolvet naar jouw hostname/IP. Het kan ook via DHCP.
- Of hang de container in een host-network of macvlan, en proxy via file-provider van Traefik de poort 8443 door.

(*) zie voor meer details https://help.ui.com/hc/en...-Remote-UniFi-Controllers
@bart.koppers thanks voor je reactie. Het is inderdaad niet sec een traefik issue maar speelt wel mee :) In mijn Unifi Network Portal zi eik inderdaad dan mijn dockerized/traefik controller op het 172.23.0.x netwerk zitten ipv 192.168.1.x. De controller op mijn windows laptop pakt de switch en AP direct op. Hoe ik ze nu naar mijn docker/traefik controler krijg, is mij alleen nog niet helemaal duidelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickdehoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:51
mca2 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 14:36:
[...]

@bart.koppers thanks voor je reactie. Het is inderdaad niet sec een traefik issue maar speelt wel mee :) In mijn Unifi Network Portal zi eik inderdaad dan mijn dockerized/traefik controller op het 172.23.0.x netwerk zitten ipv 192.168.1.x. De controller op mijn windows laptop pakt de switch en AP direct op. Hoe ik ze nu naar mijn docker/traefik controler krijg, is mij alleen nog niet helemaal duidelijk...
het kan hier mee te maken hebben:
Ik heb dit over een paar topics gedeeld. Ben er vandaag pas achter gekomen en kon 2 topics vinden in de fora van ubiquiti.
ik heb dit probleem ook.
Door een workaround werkt de multicast nu (waar chromecast gebruik van maakt).
Kijk voor info hier:
UniFi AP-AC-PRO Not Crossing mDNS/Multicast/Broadcast between 2.4GHz and 5GHz Networks

1 groot nadeel lijkt wel te zijn dat ik mijn netwerk dus niet kan gaan uitbreiden icm meshing..
Dat is nou net waar ik deze voor had aangeschaft.

De problemen lijken dus in de controller software te zitten en niet in de hardware.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:56

thaMini

Tool !!

Ik krijg net een mail dat de Unifi 6 Lite weer leverbaar is in de EU shop.
Doe er je voordeel mee.

Be small, act BIG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kingmob
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-10 17:29
Ik ben net verhuisd en heb nu KNP FTTH en heb de uitleg en script van @Coolhva gebruikt om het op te zetten. Ik heb geen IPTV, maar dat lijkt verder niets uit te maken en het werkt. Ik gebruik een USG3, een 8 port switch en een AP-lite.

... Behalve dat de android telefoons van mij en m'n vriendin allebei bij sommige apps extreem lang er over doen om data te laden. Bijvoorbeeld de NOS app is rustig een minuut bezig, als ik wifi uitschakel is het instantaan. Ik heb het vermoeden dat dit iets te maken heeft met IPv6 en DNS, maar ik weet niet wat, daarvoor heb ik er te weinig verstand van. Het helpt ook niet dat door de json ik de 'state' van mijn netwerk niet meer echt weet, aangezien sommige instellingen dus niet de werkelijkheid weergeven.

Iemand enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn? Is er toevallig een vereenvoudigde json die iemand heeft zonder IPv6 en IPTV, dat zou het debuggen denk ik al vereenvoudigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DUS-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-02 19:51
Wij hebben een Ziggo connect box in de meterkast staan waardoor het wifi signaal niet toereikend is in de gehele woning, op zolder hebben we zelfs geen signaal..

Nu heb ik hier een Unifi UAP-AC-M-PRO bemachtigd die ik kan inzetten als accesspoint. Lelijk groot ding voor in huis, maar hey, als tijdelijke oplossing prima.. Echter, na dat ding ge-reset en opnieuw geïnstalleerd te hebben, en welke settings ik ook gebruik, ik kom op 5Ghz niet boven de 100mbit uit.. ik test op zo'n 8 meter van de accespoint af zonder muren er tussen. mijn ziggo modem is een stuk sneller met een muur er tussen. Ik heb diverse settings en suggesties geprobeerd die ik op internet kon vinden, maar no luck... Hij zit rechtstreeks aan mijn ziggo modem gekoppeld.

Iemand een suggestie wat ik zou kunnen proberen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
-DUS- schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:12:
Wij hebben een Ziggo connect box in de meterkast staan waardoor het wifi signaal niet toereikend is in de gehele woning, op zolder hebben we zelfs geen signaal..

Nu heb ik hier een Unifi UAP-AC-M-PRO bemachtigd die ik kan inzetten als accesspoint. Lelijk groot ding voor in huis, maar hey, als tijdelijke oplossing prima.. Echter, na dat ding ge-reset en opnieuw geïnstalleerd te hebben, en welke settings ik ook gebruik, ik kom op 5Ghz niet boven de 100mbit uit.. ik test op zo'n 8 meter van de accespoint af zonder muren er tussen. mijn ziggo modem is een stuk sneller met een muur er tussen. Ik heb diverse settings en suggesties geprobeerd die ik op internet kon vinden, maar no luck... Hij zit rechtstreeks aan mijn ziggo modem gekoppeld.

Wel handig om dan even je instellingen hier te laten zien voor je 5G radio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Gisteren mijn UniFi controller (docker linuxserver/unifi-controller) geüpgraded naar 6.0.45, in het overzicht van "Clients' mis ik nu de AP naam waarmee een device verbonden is. Gek genoeg is die kolom ook niet beschikbaar om te tonen, zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

JBS schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:38:
Gisteren mijn UniFi controller (docker linuxserver/unifi-controller) geüpgraded naar 6.0.45, in het overzicht van "Clients' mis ik nu de AP naam waarmee een device verbonden is. Gek genoeg is die kolom ook niet beschikbaar om te tonen, zie ik iets over het hoofd?
Als je hem op "classic" zet zijn ze weer terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

rally schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:45:
[...]

Als je hem op "classic" zet zijn ze weer terug.
Wat raar dat ze die kolom in de nieuwe variant weggelaten hebben? In mijn belevering best wel een nuttige kolom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Heeft iemand zijn 6LR geupgrade van 5.43.24.12539 naar 5.43.27.12587?

Ik heb wat issues (een Macbook Pro 19 in bootcamp die op A blijft hangen, een laptop met ac7260 die niet stabiel verbind) en hoop dat die compatibility problemen verbeterd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

JBS schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:48:
[...]
Wat raar dat ze die kolom in de nieuwe variant weggelaten hebben? In mijn belevering best wel een nuttige kolom.
Er zijn *zoveel* zaken anders en weggelaten in de "moderne" interface dat ik hem voorlopig niet gebruik.

Ik irriteer me ook aan het feit dat je nu niet meer de firmware kunt zien als er een upgrade/downgrade beschikbaar is. SUPER irritant.
En zo zijn er wel meer dingen die niet echt handig zijn.
ANdrode schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:49:
Heeft iemand zijn 6LR geupgrade van 5.43.24.12539 naar 5.43.27.12587?

Ik heb wat issues (een Macbook Pro 19 in bootcamp die op A blijft hangen, een laptop met ac7260 die niet stabiel verbind) en hoop dat die compatibility problemen verbeterd worden.
Daar draai ik nu op en ik ervaar eigenlijk geen problemen. Ik heb geen Macbook, maar wel 3 x iPad en 3 x iPhones en een Dell met een Wifi 6 kaart.
Ook mijn Shelly's draaien soepel op die FW.

[ Voor 34% gewijzigd door rally op 03-02-2021 17:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Customize columns helemaal rechts. Staat alles wat je wilt, kan ook in de nieuwe view.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeSitated
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-10 12:11
Je kunt de kolom zichtbaar maken (via de drie puntjes in de header), maar ik vind voor dat overzicht Maps veel duidelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
rally schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 17:03:
[...]
Daar draai ik nu op en ik ervaar eigenlijk geen problemen. Ik heb geen Macbook, maar wel 3 x iPad en 3 x iPhones en een Dell met een Wifi 6 kaart.
Ook mijn Shelly's draaien soepel op die FW.
Het is specifiek bootcamp waarin dit speelt. In OS X werken de macbooks perfect.

Ik merk ook met een laptop met Intel AC9560 en een andere laptop met Intel Killer AX1650s dat de uploadsnelheid in Linux een stuk lager is dan in windows (~250 tov > 550), dat zal ik na de upgrade ook testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

100Mbit/s zou natuurlijk ook een brakke kabel kunnen zijn waardoor de verbinding (op de kabel) niet op 1Gbit/s komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wvanommen

Wat ook kan is dat je POE injector geen gigabit doet, er zijn POE injectors die niet meer kunnen. En dan knijp je daarmee meteen je bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:49
bart.koppers schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:03:
[...]

Dit is eigenlijk geen Traefik-issue, meer een netwerk/Unifi issue.

Je zegt het zelf ook al: de Unifi container hangt in het default (docker) netwerk. Dat is een L3 netwerk.
Voor de device discovery is L2 nodig.

Nou is discovery meestal maar kort nodig, mn voor het adopten (*).
Makkelijkste is jouw 2 devices een factory reset geven, discovery via mobiel oid (of tijdelijke Unifi controller op laptop), en via interface/wizard (of set inform) de host op unifi.jouwdomain.com te zetten.

Andere oplossingen/opties - met meer netwerk-voodoo :), maar zijn als je ze kent mss wel sneller:

- Als je zelf een DNS-server hebt draaien (en kan instellen), zorg dan dat hostname ‘unifi’ in jouw netwerk resolvet naar jouw hostname/IP. Het kan ook via DHCP.
- Of hang de container in een host-network of macvlan, en proxy via file-provider van Traefik de poort 8443 door.

(*) zie voor meer details https://help.ui.com/hc/en...-Remote-UniFi-Controllers
@bart.koppers thanks voor je reactie. Op mijn windows laptop pakt hij de devices prima op. Alleen heb ik nu 2x controllers: 192.168.1.x(windows) met daarin de devices en 172.23.0.x(docker/traefik) die leeg is. Ik heb voor beiden de hostname gezet via settings->controller->Controller Hostname/IP maar de 2 controllers blijven op die netwerkranges staan en dus wordt er in mijn docker/traefik controller niks zichtbaar. Welke magische knop mis ik?
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/zGm3scPB/image.png

[ Voor 0% gewijzigd door mca2 op 03-02-2021 19:08 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corrado20vt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10 10:32
wvanommen schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 18:22:
[...]

Wat ook kan is dat je POE injector geen gigabit doet, er zijn POE injectors die niet meer kunnen. En dan knijp je daarmee meteen je bandbreedte.
Zou dat ook kunnen ondanks dat in de controller staat dat hij een gigabit verbinding heeft?

Een bestand vanaf mijn NAS halen gaat op 5GHz slechts met 18MB/s terwijl het met de kabel met 60MB/s gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvanommen
corrado20vt schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:46:
[...]

Zou dat ook kunnen ondanks dat in de controller staat dat hij een gigabit verbinding heeft?

Een bestand vanaf mijn NAS halen gaat op 5GHz slechts met 18MB/s terwijl het met de kabel met 60MB/s gaat
Nee als je zo'n POE adapter hebt verbind hij echt op 100 megabit, dus als hij gigabit aangeeft zou dat het niet moeten zijn. Je kan sowieso even het typenummer van je adapter naar specificaties googelen natuurlijk dan weet je het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

kingmob schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:55:
... Behalve dat de android telefoons van mij en m'n vriendin allebei bij sommige apps extreem lang er over doen om data te laden. Bijvoorbeeld de NOS app is rustig een minuut bezig, als ik wifi uitschakel is het instantaan. Ik heb het vermoeden dat dit iets te maken heeft met IPv6 en DNS, maar ik weet niet wat, daarvoor heb ik er te weinig verstand van.
Bekend probleem helaas, het lijkt hier (UAP-AC-LR) begonnen te zijn na het updaten van de controller naar v6.nogiets en de firmware ook. Naast lange laadtijden in (o.a. NOS) Android apps, zie ik ook timeouts, zo nu en dan een DNS fout, hoge pings van of iets meer dan 5 seconden of (zo nu en dan) iets meer dan 10 seconden (telkens die 2 waarden) en iets kopiëren van een fileshare op bedraad apparaat naar draadloos stopt na een paar seconden. Op Android is het na even blijven hangen gebeurd (Total Commander stopt kopieer proces), bij een draadloze Windows client gaat het kopiëren na het om de paar seconden telkens even stilvallen uiteindelijk wel weer verder. Bij bedrade apparaten niks aan de hand.

Mijn 1e gedachte was dat Android ICMPv6 zat te blocken, maar toen zag ik de pings en fileshareproblemen, die gebruikmaken van IPv4 adressen. Daarna op het Ubiquiti forum gezocht: zie bijv. https://community.ui.com/...bd0d-e085d569c347?page=17 (is 2 jaar terug gestart maar meeste reacties zijn van +/- afgelopen half jaar) en https://community.ui.com/...b635-881e8469cf1d?page=17

Controller en firmware downgraden heeft helaas niet geholpen, IPv6 uit op het draadloze netwerk ook niet.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:14

Mr-D.

interpunctie? no hero here

Hebben jullie ervaring met onderstaand
was net ff niet thuis en kreeg in een keer div mails dat er een switch down was en zie nu onderstaand in de devices lijst
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SNGBqEUAlAGMUDgM0S5udNbT2e4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eEM9ItzWt4AziPNrQdYcFBgf.png?f=user_large

even later gaf de flex mini disconnected aan en nu is die weer vrolijk online, ik heb zelf nog niets gedaan

dit draait op een UDM pro met firmware 1.8.6 en de USW lite draait op 5.43.18.12487 maar die blijft failed
en een adoption forcen werkt niet want target is not valid 8)7

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!
corrado20vt schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:46:

Een bestand vanaf mijn NAS halen gaat op 5GHz slechts met 18MB/s terwijl het met de kabel met 60MB/s gaat.
18 MB/s is prima voor een 1x1 apparaat dus om wat voor apparaat gaat het :?

Die 60 MB/s vind echter raar voor een bekabelde verbinding, tenzij de NAS of de HDD's niet harder kunnen ?!

Al een keer iPerf3 gedraaid zowel bedraad als draadloos ??

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

stormfly schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 17:17:
[...]

Customize columns helemaal rechts. Staat alles wat je wilt, kan ook in de nieuwe view.
HeSitated schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 17:20:
[...]

Je kunt de kolom zichtbaar maken (via de drie puntjes in de header), maar ik vind voor dat overzicht Maps veel duidelijker.
De AP naam kolom is daar niet beschikbaar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qpb2HWdvQ4OQGHjFVrXdwTaw4Vw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/buDdwuTC0u4EU97UEUOdOo5Q.png?f=user_large

Ik zie overigens nu wel dat ie voor mijn AP Lite's en AC Mesh wel een laat zien. Maarja, met meerdere Lite's is het onderscheid nog steeds niet te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4rz2QiqUe3AifCX1Q5vM9RoBtFs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dihXMYSt4NmluJSmbB3aCr4M.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• briecht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16-09 22:06
Heeft er hier iemand ervaring met een UAP Lite (6) verticaal te monteren aan de muur achter het TV meubel? Mijn vriendin heeft haar veto gesteld (WAFas we all know) dat dit AP niet in het zicht mag hangen in onze woonkamer. Alternatief is om deze in of achter het TV meubel te monteren. Ik ben een beetje bang dat dit veel invloed zal hebben op de performance, dus vroeg ik me af wat jullie ervaringen hier mee zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:14

Mr-D.

interpunctie? no hero here

briecht schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:04:
Heeft er hier iemand ervaring met een UAP Lite (6) verticaal te monteren aan de muur achter het TV meubel? Mijn vriendin heeft haar veto gesteld (WAFas we all know) dat dit AP niet in het zicht mag hangen in onze woonkamer. Alternatief is om deze in of achter het TV meubel te monteren. Ik ben een beetje bang dat dit veel invloed zal hebben op de performance, dus vroeg ik me af wat jullie ervaringen hier mee zijn.
daarom heb ik er 2 op de muur gemonteerd in de gang, nu denkt ze dat het de deurbel is en boven hangt de andere aan de muur

zit wel op 2 meter hoogte dat dan weer wel

edit : in de huiskamer zit een inwall op de plek van de voorheen telefoonaansluiting

[ Voor 5% gewijzigd door Mr-D. op 03-02-2021 21:10 ]

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corrado20vt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10 10:32
nero355 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 20:31:
[...]

18 MB/s is prima voor een 1x1 apparaat dus om wat voor apparaat gaat het :?

Die 60 MB/s vind echter raar voor een bekabelde verbinding, tenzij de NAS of de HDD's niet harder kunnen ?!

Al een keer iPerf3 gedraaid zowel bedraad als draadloos ??
Het gaat om een uap-ac-lr. Toevallig vandaag de 6lite besteld dus ben benieuwd hoe groot dat verschil is.

De NAS is een oud traag ding. WD my cloud live dus dus 60MB/s heb ik geen moeite mee.

Iperf3 heb ik alleen tussen twee one plus 8 pro telefoons gedaan.
Down 214Mbs
Up 206Mbs

Phy speeds rx 866Mbss, rx866Mbps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Ik heb er eentje bij een klant achter de TV hangen. Dat gaat redelijk, maar wel met heel beperkt bereik.
Oh, en van zijn vrouw moest de LED uit anders leek de TV verder van de muur te hangen.

Omdat het niet optimaal is gaan we hem verplaatsen naar de zijkant of onderkant van het TV meubel. Vrijwel uit het zicht en binnen de WAF tolleranties (want: die wil wel goede wifi dekking, maar er geen last van hebben (=in het zicht😜))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• briecht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16-09 22:06
rally schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:22:
[...]

Ik heb er eentje bij een klant achter de TV hangen. Dat gaat redelijk, maar wel met heel beperkt bereik.
Oh, en van zijn vrouw moest de LED uit anders leek de TV verder van de muur te hangen.

Omdat het niet optimaal is gaan we hem verplaatsen naar de zijkant of onderkant van het TV meubel. Vrijwel uit het zicht en binnen de WAF tolleranties (want: die wil wel goede wifi dekking, maar er geen last van hebben (=in het zicht😜))
Ik kan hem ook aan de onderkant hangen, maar ik zou verwachten dat je meer signaal hebt als die wat hoger hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:11
rally schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:22:
[...]

Ik heb ze (pro) gewoon aan onze plafonds hangen, led aan. Eentje midden de woonkamer onder het verlaagd plafond. Eentje in het midden in de keuken onder het verlaagd plafond. WAF is prima. #balansgevenennemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

briecht schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:25:
[...]

Ik kan hem ook aan de onderkant hangen, maar ik zou verwachten dat je meer signaal hebt als die wat hoger hangt?
Hoger is minder belangrijk dan het stralingspatroon. Achter de TV wordt dat enorm geblokkeerd door de electronica.
Stralingspatroon is bij horizontale ook efficienter dan bij verticale montage. Als je geen signaal aan de achterkant van je TV nodig hebt is dat bij jou niet van toepassing.

Mijn ervaring is dat de demping achter de TV een enorme demping bied en ik denk dat je het beste signaal krijgt als je hem onder je TV hangt (LED uit anders kom je in problemen met de WAF)
mgizmo schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:32:
[...]

Ik heb ze (pro) gewoon aan onze plafonds hangen, led aan. Eentje midden de woonkamer onder het verlaagd plafond. Eentje in het midden in de keuken onder het verlaagd plafond. WAF is prima. #balansgevenennemen
Bij mij hangen ze ook in het zicht op de 1e etage en begane grond. Bezoek vind het niet storend als ze het zien hangen. Maar vrijwel alle dames vragen wel of "dat irritante blauwe lampje uit kan" :+
Oh, en belangrijker: Mijn vrouw heeft er geen enkel probleem mee.

Je ziet ze op een gegeven moment ook niet meer hangen. Je gaat er "doorheen" kijken. Het is meer het idee van een AP in je woonkamer dan dat het echt lelijk blijkt.

[ Voor 34% gewijzigd door rally op 03-02-2021 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-10 00:25
Ik heb hier twee nanohd's gekocht en eentje daarvan zat perfect in een pfsense netwerk, maar sinds enkele dagen wil ie niet meer adopten.

Bij deze mijn netwerk configuratie:
Tweak router fritz box - pfsense computer (op een poort van de fritz die niks blokkeert) - switch begane grond - nano hd begane grond - nano hd zolder

De nano hd zolder wil niet adopten. Bij de nano hd zolder heb ik een andere switch liggen, namelijk een TL-SG105PE (poe), maar niks is hierop ingesteld. Wat kan het probleem zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Laatst online: 11:17
iemand een tip: heb een USG pro, 2x HP 1810 daartussen in ligt een trunk en er lopen 2 vlans overheen. alles werkt ansich prima en snel echter kan ik de hostnames niet pingen, lijkt alsof DNS niet door de VLANS heen loopt.

mijn werkplekken en andere basic apparatuur zitten gewoon in het standaard (non)vlan met de IP reeks 192.168.8.x hierin werkt alles naar wens

in VLAN20 (de 20 reeks) bevind zich mijn homelab met o.a.2 esxi hosts.. echter kan ik deze niet op name pingen, totaal geen reactie, het pingen van de ip adressen 192.168.20.x werkt wel direct. en ik heb het idee dat ik ergens iets vergeten ben aan te zetten maar kan het niet vinden

[ Voor 20% gewijzigd door Reloader op 03-02-2021 22:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Beekforel schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 07:15:
[...]

Tijdje goed gegaan en nu weer de tweede ochtend op rij dat het in de war is. :(

[edit]Het lijkt toch wel specifiek te zitten in de Sonos en de Google Home's. De rest lijkt gewoon goed te gaan. Hoewel m'n Xiaomi stofzuiger er ook eventjes uit heeft gelegen.

Ik denk dat ik qua Sonos sowieso nog even moet kijken naar wat verandering qua netwerk, maar dan nog blijft het een vreemd fenomeen dat er 's nachts om ~3 uur iets gebeurt op het Unifi netwerk waardoor dingen in de war raken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPRNmL6NTyu2T-SNwL_a8W2Ky8Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YTCifaJF8YdNpR8TdIzkWB79.png?f=user_large

Ik hoop dat dit de boosdoener was (stond dus aan). :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:48
Beekforel schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 07:33:
[...]

[Afbeelding]

Ik hoop dat dit de boosdoener was (stond dus aan). :(
Diei WiFi AI ook gewoon uit laten, werkt niet goed. Je kunt beter gewoon goede kanalen zelf instellen en dan laten staan.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb dat volgens mij nooit zelf aangezet, heeft Ubiquiti gedaan....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:48
Beekforel schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 08:05:
Ik heb dat volgens mij nooit zelf aangezet, heeft Ubiquiti gedaan....
Zonder te lang erop in te gaan, alleen bij een nieuwe setup van bijv een UDM (Pro) doen ze dat inderdaad standaard aan ja, vind dat niet slim, maar goed :P Anyway waarschijnlijk lost dit je probleem op.

[ Voor 6% gewijzigd door tcviper op 04-02-2021 08:11 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:59
rally schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:35:
[...]

Hoger is minder belangrijk dan het stralingspatroon. Achter de TV wordt dat enorm geblokkeerd door de electronica.
Stralingspatroon is bij horizontale ook efficienter dan bij verticale montage. Als je geen signaal aan de achterkant van je TV nodig hebt is dat bij jou niet van toepassing.

Mijn ervaring is dat de demping achter de TV een enorme demping bied en ik denk dat je het beste signaal krijgt als je hem onder je TV hangt (LED uit anders kom je in problemen met de WAF)

[...]

Bij mij hangen ze ook in het zicht op de 1e etage en begane grond. Bezoek vind het niet storend als ze het zien hangen. Maar vrijwel alle dames vragen wel of "dat irritante blauwe lampje uit kan" :+
Oh, en belangrijker: Mijn vrouw heeft er geen enkel probleem mee.

Je ziet ze op een gegeven moment ook niet meer hangen. Je gaat er "doorheen" kijken. Het is meer het idee van een AP in je woonkamer dan dat het echt lelijk blijkt.
Ik heb een Pro in de hoek gehangen, en werkelijk waar nog nooit iemand heeft een opmerking gemaakt. Zeker in de hoek valt het niet op. Wilde hem in het midden hebben maar dat vond mijn vrouw iets te. Hoek was prima, en ze heeft werkelijk waar geen seconde er meer over gehad. Blauw licht is overdag ook niet zichtbaar.
Tweede AP hangt op de overloop en geeft in de nacht net dat beetje licht zodat je zonder andere lampen naar de wc kan.
Op zolder in washok (nu mijn werkplek) hangt een in wall.

Ik heb nu prima wifi in het huis en zelfs mijn tuin wordt bediend door de pro.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +2 Henk 'm!
JBS schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 20:32:
[...]

[...]

De AP naam kolom is daar niet beschikbaar?

[Afbeelding]

Ik zie overigens nu wel dat ie voor mijn AP Lite's en AC Mesh wel een laat zien. Maarja, met meerdere Lite's is het onderscheid nog steeds niet te zien.

[Afbeelding]
https://community.ui.com/...5e-40f1-a3a7-ab62862e1fce

in deze wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
Hier hebben we twee pro's hangen of liggen.
Die in de meterkast heb ik vanwege storing over de meterkastdeur heen gehangen. :+
Die moet nog een andere plek hebben. Aan de muur boven de meterkast had gekund, maar daar hangt de deurbel. Dus heb er nog geen idee van. Hij lag eerst op een plankje in de meterkast, maar blijkbaar gaf dat problemen met het bereik.

De andere ligt op de zolderkamer in de buurt van mijn pc, die moet daar nog eens op de overloop gehangen worden aan het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DUS-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-02 19:51
loeberce schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 16:13:
Wel handig om dan even je instellingen hier te laten zien voor je 5G radio.
Doe ik vanavond even!
RobertMe schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 18:14:
100Mbit/s zou natuurlijk ook een brakke kabel kunnen zijn waardoor de verbinding (op de kabel) niet op 1Gbit/s komt.
Kabel heb ik gecontroleerd, die is goed.
wvanommen schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 18:22:
Das een goeie..Ik heb een injector van de zaak meegenomen dus ik denk dat het gewoon een gigabit model is hoor, maar dat controleer ik na mijn werk gelijk even..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb hier in de hoek van de kamer op een inbouwdoos een AC Lite (5) gemonteerd achter het gordijn met de LED uit dus je ziet dat ding niet eens. Heeft totaal geen invloed op het bereik in de woonkamer of deze nu in het midden aan het plafond hangt of daar waar die nu staat, en ja ik heb dit getest met meerdere smartphones/laptops. Dus in mijn situatie had het geen nut om deze hoog aan het plafond te hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reloader
  • Laatst online: 11:17
Enforcer schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:11:
[...]

Ik heb hier in de hoek van de kamer op een inbouwdoos een AC Lite (5) gemonteerd achter het gordijn met de LED uit dus je ziet dat ding niet eens. Heeft totaal geen invloed op het bereik in de woonkamer of deze nu in het midden aan het plafond hangt of daar waar die nu staat, en ja ik heb dit getest met meerdere smartphones/laptops. Dus in mijn situatie had het geen nut om deze hoog aan het plafond te hangen.
ik verwacht dat een gordijn (veel) minder storing veroorzaakt dan een TV. maar ik heb hem ook wel eens achter een TV gemonteerd en voor die situatie werkte dat prima. De gebruikers zaten veelal in de buurt en binnen het formaat van de woonkamer en keuken van die woning was het bereik nog steeds ruim voldoende.

dus of het kan is streng afhankelijk van je situatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henno Keers
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:12

Wat zie je op de Connectbox voor snelheid waarmee de AP verbonden is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coolhva
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-12-2024

Coolhva

Dr. Zero Trust

kingmob schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:55:
Ik ben net verhuisd en heb nu KNP FTTH en heb de uitleg en script van @Coolhva gebruikt om het op te zetten. Ik heb geen IPTV, maar dat lijkt verder niets uit te maken en het werkt. Ik gebruik een USG3, een 8 port switch en een AP-lite.

... Behalve dat de android telefoons van mij en m'n vriendin allebei bij sommige apps extreem lang er over doen om data te laden. Bijvoorbeeld de NOS app is rustig een minuut bezig, als ik wifi uitschakel is het instantaan. Ik heb het vermoeden dat dit iets te maken heeft met IPv6 en DNS, maar ik weet niet wat, daarvoor heb ik er te weinig verstand van. Het helpt ook niet dat door de json ik de 'state' van mijn netwerk niet meer echt weet, aangezien sommige instellingen dus niet de werkelijkheid weergeven.

Iemand enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn? Is er toevallig een vereenvoudigde json die iemand heeft zonder IPv6 en IPTV, dat zou het debuggen denk ik al vereenvoudigen.
Als je geen TV hebt dan hoef je mijn setup niet te gebruiken. Dan kan je gewoon bij WAN VLAN 6, pppoe en gebruikersnaam kpn en wachtwoord kpn invoeren en werkt alles vanuit de gui en geen gedoe.
Pagina: 1 ... 84 ... 328 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.