Hopelijk hier nog wat tips voor een issue waar ik al sinds de aanschaf van het Unifi spul in oktober mee kamp. Heb hier ook een
forum post voor aangemaakt maar nog altijd hetzelfde probleem. In die post kun je ook lezen dat ik dacht het te hebben opgelost, maar helaas na 7 dagen weer hetzelfde probleem.
Het probleem: alleen de iPhones (een X en een '8') kunnen hier na precies 7 dagen up-time van de NanoHD niet langer verbinden met het access point. Enkel en alleen een herstart van het AP biedt soelaas. Andere clients (zoals laptops) kunnen nog wel verbinden en kunnen op normale wijze gebruik maken van het netwerk.
De telefoons schakelen dus automatisch over naar 4G wanneer het zich voordoet, expliciet verbinden geeft de melding "Geen verbinding mogelijk met netwerk '[netwerknaam]'" waarbij [netwerknaam] het SSID is wat ik heb aangemaakt. De problemen beginnen altijd en alleen in de ochtend, dus wanneer de iPhones weer worden ingeschakeld nadat het AP een nacht dus niets gedaan heeft.
Ik heb de volgende lijst met dingen al geprobeerd:
- Privé adres op de telefoons uitgezet (dit is een functionaliteit op de iPhone die voor ieder nieuw netwerk een nieuw MAC adres genereert).
- Alle apparaten een vast ip adres gegeven, behalve de apparaten die via WiFi verbinden.
- NetBios op de netwerkprinter uitgezet
In de Unifi controller:
- DFS kanalen uitgezet
- Gespeeld met bandbreedtes en signaalsterktes. Momenteel VHT80 voor 5G en VHT20 voor 2G
- Bandsteering uitgezet.
- Alle devices een vast ip adres gegeven (de switch en het Access Point)
Er is geen enkele indicatie op het Unifi spul dat er problemen zijn met het netwerk. Niet in de logging van het Access Point, geen events in de controller, geen logging op de USG. Niets.
We hebben hier een Xs4all glasvezel verbinding met IPTV. Deze heb ik met behulp van scripts en handleidingen van @
Coolhva geconfigureerd zodanig dat op LAN poort 2 van de USG het IPTV verkeer wordt doorgestuurd. Op LAN poort 1 zit een Unifi Switch Lite (16 poorts). Dit draait allemaal matig, af-en-toe USG crashes. Als het AP echter problemen heeft, was er geen USG crash (dus het lijkt er los van te staan).
Verdere observaties, vragen:
- Er zijn heel weinig andere Access Points in de omgeving. Op dit moment ziet mijn laptop bijvoorbeeld slechts 1 ander Access Point. De iPhone X ziet er zelfs helemaal geen (alleen onze eigen AP).
- Wanneer het probleem zich voordoet, lijkt het erop dat het AP automatisch een ander kanaal heeft gekozen. Er zijn alleen clients op 2G (werkt alleen 5G niet meer?)
- Het Access Point hangt buiten de meterkast (ironisch genoeg om het bereik te verbeteren en interferentie door bijvoorbeeld leidingen en andere apparaten te verminderen) maar er hangt wel een Philips HUE Bridge in de meterkast. Kan het zijn dat het radioverkeer van de HUE problematisch is voor het Access Point?
- Kan er een ander apparaat op het netwerk storing veroorzaken zodanig dat bovenstaand gedrag kan worden verklaard? Kan een Babyfoon, bijvoorbeeld, een AP zodanig verstoren dat eea niet meer werkt?
- Wat dus opvalt is dat je bijna de klok gelijk kan zetten op wanneer het probleem zich voordoet: als de NanoHD 7 dagen uptime heeft gehad, doen de problemen zich voor. Memory leak? Een crashende service?
- Als het probleem zich voordoet staan de iPhones wel in de lijst met wirless clients in de controller. Vanuit de controller kun je de client ook opnieuw laten verbinden. Dan verdwijnt de iPhone wel voor even uit de lijst maar opnieuw verbinden werkt niet. Na een tijdje verschijnen de iPhones weer in de lijst als verbonden apparaten terwijl de iPhones zelf aangeven dat ze geen verbinding konden maken.
Als iemand tips heeft of gelijksoortige ervaringen heeft dan hoor ik het graag.
[
Voor 5% gewijzigd door
LordSpud op 15-01-2021 09:56
. Reden: Aanvullende observatie geplaatst. ]