Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSpud
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-05 10:49
Ik heb nu sinds enkele maanden een behoorlijk aantal producten van de Ubiquiti Unifi lijn in onze nieuwe woning draaien aan een Xs4all glasvezel verbinding. We hebben:

* een USG direct aan de glasvezel verbinding
* 1 NanoHD AP via een...
* ... Unifi 8 Poorts switch (de Unifi Switch 8 150W)
* De Unifi Cloud Key Gen 2 Plus

Verder hebben we een vrij normaal thuis netwerk met een aantal Windows desktops (bedraad en onbedraad), een Linux servertje (Ubuntu), een Synology DS, een Macbook Pro, Philips HUE, een netwerk printer, smart tv en een paar smartphones (een iPhone X en een iPhone 8 ) en dat was het wel zo'n beetje.

Wat ik ervaar is een zeer instabiele WiFi verbinding met voornamelijk de iPhone X (dit is erger geworden na de laatste update naar iOS 14.2). Dit uit zich in het niet kunnen verbinden met de NanoHD waarbij de melding "Geen verbinding mogelijk met netwerk '[netwerknaam]'" is. De andere devices hebben minder problemen, al komt het ook daar weleens voor dat er geen verbinding mogelijk is.

Kent iemand dit probleem en is er iemand die dit heeft opgelost?

Wat ik al gevonden heb: op internet (waaronder op Reddit) zijn diverse (oude en nieuwere) stukken en posts te vinden van soortgelijke problemen. Maar ook op andere fora (zoals die van Ubuiti zelf) klagen mensen over met name Apple devices die niet stabiel werken met bepaalde APs van Ubiquiti.

Na wat onderzoek heb ik wat specifieke instellingen gewijzigd in de Unifi Controller:

* DTIM Mode van default afgehaald en handmatig op 3 gezet, zowel 2G als 5G.
* Enable minimum data rate control voor zowel 2G als 5G afgezet.

Bovenstaande op advies van meerdere artikelen.

Andere zaken, zoals het updaten van firmware cq. downgraden naar lagere firmware van de NanoHD, factory resets en opnieuw instellen en diverse iPhone probeersels (waaronder het netwerk "opnieuw instellen") heeft niet geholpen. Sommige dingen werken tijdelijk, wat opvalt is bijvoorbeeld dat als de NanoHD even opnieuw wordt voorzien van instellingen (provisionen) dat alles voor korte tijd weer werkt. De iPhone X wordt dagelijks uit gezet en de problemen beginnen dan weer als de telefoon in de ochtend weer wordt aan gezet.

Beste antwoord (via LordSpud op 22-12-2020 11:15)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:19
Zit je misschien op een dfs kanaal? Kijk anders wat die doet als je hem op een non dfs zet

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

• Blaffeh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:09
Heb je Auto-Optimize network wel uitgezet? Zelfde geldt voor Fast Roaming.

Band steering op het AP instellen op Prefer 5G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSpud
Auto-Optimize en Fast Roaming stond al uit. Band steering op Prefer 5G gezet.

Ik heb ook nog wat aanpassingen gedaan op de iPhone X:

* "Privé adres" uitgezet. Dit is een relatief nieuwe functionaliteit waarbij de iPhone een nieuw mac-address genereert bij het verbinden met een WiFi netwerk wat zou beschermen tegen het tracken van de telefoon.
* Prefer 4G for slow WiFi networks uitgezet. Dit om te voorkomen dat het apparaat te snel naar KPN switched als WiFi traag zou zijn.

Ik heb in de Ubiquiti controller ook nog wat zitten spelen met de instellingen voor het kiezen van WiFi kanalen maar er zijn hier in de buurt bijna geen WiFi access points en er is nauwelijks interferentie. Ik kan me dus bijna niet voorstellen dat hier problemen zijn. Ik begin bijna te denken dat het aan de telefoon ligt. Op kantoor, echter, heb ik helemaal geen problemen met die iPhone (daar hebben we ook Ubiquiti spul, trouwens) dus dat lijkt ook uitgesloten te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 14:43

casemodder

--->

Omdat je aangeeft dat je prefer 5G hebt aangezet ga ik ervanuit dat je je netwerken hebt gecombineerd.
Jouw probleem komt me bekend voor mbt tot de Iphone:

Heb dit 2 jaar geleden ook gehad toen ik bij een klant een klein unifi setupje installeerde. Er was toen ook iemand met een Iphone 8 die steeds bleef disconnecten. Toen als test een 5Ghz netwerk aangemaakt met een appart SSid, wel in hetzelfde vlan etc. Problemen waren toen opgelost.

Dit was wel met Lite's

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSpud
Ok, zou ik inderdaad nog eens kunnen proberen maar ik probeer eerst te focussen op instellingen zonder het aanmaken van een apart VLAN.

Wat me sinds vandaag opvalt is dat ik met de iPhone X gewoon echt alleen een verbinding krijg als ik pal naast het access point sta. Ik heb dat ding speciaal voor een wat beter bereik buiten de meterkast gehangen. 8)7 De iPhone 8 is sinds vandaag ook veel instabieler dan eerder het geval was. Het lijkt wel alsof er iets mis is met de signaalsterkte van het ding. Ik heb daar wel eea over gelezen maar verder niets mee gedaan.

Zouden die dingen (de Unifi access points) niet "out-of-the-box" gewoon moeten werken in een dergelijke simpele set-up? Ik heb jaren gedraaid met een AC Pro aan een Edgerouter in een vorige woning en daar heb ik helemaal niets hoeven wijzigen. Dat draaide gewoon jaren lang stabiel zonder reboots of andere rariteiten. Nu ik die Unifi lijn heb, lijkt het wel alsof ik met inferieure hardware zit te werken. Ik heb een crashende USG en een zeer slecht werkende AP. Die AP is trouwens ook al een keer teruggestuurd omdat het reset knopje in het apparaat was gevallen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:19
Zit je misschien op een dfs kanaal? Kijk anders wat die doet als je hem op een non dfs zet

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• casemodder

casemodder

--->

@LordSpud heb je al eens geprobeerd om de Idevices het netwerk te verwijderen en opnieuw aan te melden?

Experimenteer eens met een static IP op de iPhones

En dat van de DFS kanalen is ook een goeie zoals Laurens zegt.

Voor de rest de USG laat ik daar maar niet over beginnen. Een draak van een ding en in mijn ogen instabiel met rare software glitches. (maar dat is een hele andere discussie)

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSpud
Bedankt voor de suggesties.

De AP heeft geen DFS kanaal maar door @laurens0619 zijn suggestie stuitte ik wel op een advies de kanaalbreedte te verlagen van VHT80 naar VHT40 omdat de AP bij een wat hogere kanaalbreedte meer last zou hebben van interferentie. Dat blijft een vreemd verhaal, omdat er maar 4 andere WiFi netwerken te vinden zijn hier, maar het is da moeite waard om het te proberen. Ik zal nog even laten weten of dit inderdaad een beter resultaat geeft.

@casemodder , bedoel je met een static IP address een instelling in de controller waarbij de iPhones altijd hetzelfde ip adres krijgen of echt in de iPhones zelf een statisch ip adres instellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• casemodder

casemodder

--->

@LordSpud je kunt het beide proberen maar ik zou bij de iPhone zelf beginnen. Je dhcp server vanaf xxx.xxx.xxx.050 laten toewijzen en de iPhone's voor xxx.xxx.xxx.049 een adres geven

Maar zou je ook eens willen proberen om je 2.4 e 5ghz netwerken eens te scheiden onder een appart ssid?

[ Voor 22% gewijzigd door casemodder op 20-12-2020 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSpud
Het lijkt er vooralsnog op dat het terug zetten naar VHT40 een stabielere situatie oplevert voor de iPhones. Ik kijk het even een paar dagen aan. Mocht ik dan nog problemen hebben dan zal ik eens experimenteren met een vast ip adres voor de iPhones. Nogmaals dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSpud
Heren dank, ik heb @laurens0619 even als beste antwoord gekozen omdat zijn suggestie mij naar de kanaalbreedte instellingen bracht. De problemen lijken met het verlagen naar VHT40 te zijn verdwenen al is mij nog altijd onduideljik waarom de iPhones daar moeite mee hebben.
Pagina: 1