[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 77 ... 328 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:15
@Gunner & @JayOne Leuk dat jullie mij taggen, maar ik heb geen update problemen en geen Flex Mini :+

[ Voor 13% gewijzigd door Nnoitra op 09-01-2021 13:01 ]

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 12:05:
[...]

Nu heb ik me er niet 100% in verdiept controller wise. Maar je kunt toch een VPN client op bv een NUC draaien, en dan in de controller instellen dat verkeer naar bv 172.16.0.0/24 een static route naar die NUC heeft? En dat de NUC het dan over de tunnel gooit.
Tuurlijk kan dat. Niet iedereen wil dat. Hebben we hier gelijk de essentie van het probleem: men wil steeds meer draaien op 1 apparaat, want kosten verhouden zich niet alleen tot de aanschafprijs, maar ook energieverbruik en hoe vaak je van het product gebruik maakt. Want velen willen niet allerlei apparatuur hebben staan met apart een router, apart een AP, etc. etc. Dat de UDM Base er is gekomen is al redelijk bijzonder. Het is ook een kwestie als network-vendor met je tijd mee gaan.
Het hele IDS/IPS verhaal is van hetzelfde laken een pak, want IDS/IPS hoort ook niet op een router.
In die zin heb ik zoiets van: fijn dat het in de USG zit (en client VPN gebruik ik ook om met telefoon van buitenaf te verbinden). Maar als het er niet op zat zijn er voldoende mogelijkheden om het zelf te doen en is de USG (/UDM) niet de limiteerde factor. Alleen kennis / tijd is dan een probleem.
Het opzetten van een goede beveiligde OpenVPN STS met de nodige firewallrules kan erg complex worden afhankelijk wat je er mee wilt doen. Ik vind het van sommige features ook niet meer dan terecht dat zoiets in een config.gateway.json zit. Zelfs als je dit in een GUI zou gieten kan het nog aardig complex worden.
Terwijl iets als S-NAT of D-NAT in bepaalde gevallen wel echt vereist zijn (bv het hele DNS redirecten verhaal), en dat wordt (ook) niet ondersteund.
Dit is dan weer een feature waarvan ik wel van mening ben dat dit in de GUI zou moeten zitten. Het DNAT verhaal komt bij velen vooral naar boven als er PiHole actief is in het netwerk en ze zien het verkeer van de chromecast niet. Het komt ook regelmatig voorbij in het PiHole topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bruzski
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-10 14:17

Bruzski

watte ??

serial_killa159 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 12:29:
[...]

Dat zwart scherm heb ik ook al ontdekt met de camera's, hoop dat er snel een update komt van de app die dit oplost. Soms gaat de app wel open zonder zwart scherm maar verder kom je niet, hij blijft hangen in het beginscherm en de motion event speelt niet af.

Heb het risico genomen en de deurbel gisteren online besteld in de US. Zie er al naar uit :9
ik heb Protect 1.17.0-beta.13 geinstalleerd maar dat bied ook geen oplossing voor de zwarte schermen, met Protect 1.16.8 werkt wel alles prima maar dan vraagt de Protect app telkens om te upgraden.. pff

overigens heb ik mijn deurbel uitgevoerd met een "custom" sound zodra je aanbelt.. best cool :+
YouTube: Customize Your G4 Doorbell Ring Sound

☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | rFactor 2 Sim GT3 Pro ☁ (ICQ 8297373)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Nnoitra schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 13:00:
@Gunner & @JayOne Leuk dat jullie mij taggen, maar ik heb geen update problemen en geen Flex Mini :+
Nee, maar je reageerde toch op m'n vraag? ik dacht dat je het wellicht leuk vond om te weten dat ik het toch nog opgelost heb gekregen ;)

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21:14
agitri schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 10:12:
[...]

Mag gewoon een single mode sfp zijn ik heb er een cisco in zitten :)
Volgens mij is dit afhankelijk van wat voor uitvoering van de glasverbinding je hebt, ik heb hier ook T-Mobile met normaal gesproken het losse TP-Link convertor kastje. En had zelf een TP-Link (TL-SM321B) 1310nm SFP gekocht met lc connector en met een juiste glas verbinding met juiste connectoren voor in mijn switch, dat heeft een tijdje prima gewerkt. Maar daarna waren er nog wat issues met mijn internet verbinding (niet met de fysieke verbinding overigens), en toen heb ik van de monteur een Draytek module gekregen waarmee de standaard blauw groene glas verbinding gewoon kon worden gebruikt. Partnummer van die Draytek is volgens mijn switch 455-0000007-01.

Edit: Die Cisco van FS https://www.fs.com/de-en/products/39135.html waarnaar gelinkt wordt heeft zo te zien de juiste en specs maar ook een lc connector, dan heb je inderdaad een verloop glasstuk nodig en een koppelblokje (zat bij mij in de doos van T-Mobile).

[ Voor 12% gewijzigd door wvanommen op 09-01-2021 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinoudkil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-10 22:32
Zijn er hier al mensen die ervaring hebben met de g3 instant camera?
Ik ben vooral benieuwd in de vergelijking met de g3 flex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-10 22:42

B2

wa' seggie?

reinoudkil schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:52:
Zijn er hier al mensen die ervaring hebben met de g3 instant camera?
Ik ben vooral benieuwd in de vergelijking met de g3 flex.
G3 Instant helaas nog (steeds) niet binnen. Ben ook wel erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:43
Hier ook op aan het wachten. Helaas net te laat bij de eerste batch, zou hem graag samen met de G4 deurbel willen bestellen, dus moet nog ff geduld hebben.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 08:55:
Alleen kan de UDM-PRO dat bij mijn weten niet ;-) die heeft alleen FW rules en geen traffic interception rules. Echter, als hij het wel kan, dan leer ik graag hoe!

Heb afgelopen periode ook gekeken naar not allowed DNS, daar scoren de volgende devices hoog op:

-Chromecast
-NEST mini
-Ziggo NEXT STB

Overigens als ik 8.8.8.8 geheel block blijft alles hier doorwerken.
Heb je dan ook 8.8.4.4 en de IPv6 varianten van beiden geblokkeerd :?

Wel zo handig! ;)
Behoorlijk Leek schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 23:12:
Ik kijk net weer even in mijn controller, en heb veel meer afwijkingen,veel hogere latency en een matige ISP belasting sinds ik cloudflare vanochtend als test ingesteld heb, dus die komt er nooit meer op.
Heb inmiddels ook nextdns ingesteld, thanks, ff proberen.
[Afbeelding]
Waarmee zie jij of meet jij die statistieken ?

Ik kan me niet herinneren dat die ergens in de UniFi Controller zitten... :$

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 20:13:
[...]

Heb je dan ook 8.8.4.4 en de IPv6 varianten van beiden geblokkeerd :?

Wel zo handig! ;)

[...]

Een allow rule met 8.8.8.8 en 8.8.4.4 filtering + log. De apparatuur probeert alleen 8.8.8.8 en gebruikt de interne DNS. Zag geen hits op 8.8.4.4. misschien gebruikte hij deze niet omdat de interne DNS antwoord gaf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:39
nero355 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 20:13:
[...]

Op het dashboard, linksboven de cursor op isp belasting en dan historie selecteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Hoe moeilijk kan het zijn zou je zeggen.
ik heb sinds koer een UDM Pro die ik wil integreren in m’n bestaande netwerk (paar APs, USW-8-60 PoE) en twijfel over WAN IP.

Nu:
* ziggo connectbox: 192.168.178.1
* udm pro LAN: 192.168.178.2
* clients zitten in 192.168.178.5 - .80 DHCP range
Ziggo is met de UDM gekoppeld via LAN poort en niet via WAN dus UDM doet nog niks.

Om al het verkeer naar buiten laten lopen zonder impact op bestaande clients moet ik neem aan dit doen:
* ziggo connect box naar 192.168.1.1
* udm WAN IP 192.168.1.2
* udm LAN IP 192.168.178.1

Normaal zou ik het gewoon proberen zonder hier te posten maar de familie zit er niet ( meer) op trial en error te wachten en ik heb geen laptop meer met ethernet poort om snel iets te terug te zetten als er iets fout gaat op bij die ziggo box. dus ben afhankelijk van werkende cloud toegang naar de udm OF de bevestiging hier dat ik niks over het hoofd zie. Iemand een idee of ik iets over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernste
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:30
En heb je dan ook nog een SC->LC kabel? Ik heb van tmobile SC/APC -> SC/UPC gekregen. Die kan ik volgens mij niet hergebruiken omdat een SC sowieso niet in een SFP past? Of heb ik ergens iets over het hoofd gezien??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:45
smesjz schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 21:36:
Normaal zou ik het gewoon proberen zonder hier te posten maar de familie zit er niet ( meer) op trial en error te wachten en ik heb geen laptop meer met ethernet poort om snel iets te terug te zetten als er iets fout gaat op bij die ziggo box. dus ben afhankelijk van werkende cloud toegang naar de udm OF de bevestiging hier dat ik niks over het hoofd zie. Iemand een idee of ik iets over het hoofd zie?
Waarom niet gewoon Ziggo in Bridge en je WAN IP op de UDM Pro?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wvanommen
Ernste schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 21:43:
[...]

En heb je dan ook nog een SC->LC kabel? Ik heb van tmobile SC/APC -> SC/UPC gekregen. Die kan ik volgens mij niet hergebruiken omdat een SC sowieso niet in een SFP past? Of heb ik ergens iets over het hoofd gezien??
Het voordeel van die Draytek (pn 455-0000007-01) die ik noemde is dat die de juiste SC connector heeft, dan heb je geen verloopje nodig. Het kan dus wel.

En hier kun je er meteen 5 halen ;-):
https://www.marktplaats.n...x14-15-fiber-glas-nt.html

[ Voor 19% gewijzigd door wvanommen op 09-01-2021 23:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ik heb sinds koer een UDM Pro die ik wil integreren in m’n bestaande netwerk (paar APs, USW-8-60 PoE) en twijfel over WAN IP.

Nu:
Ziggo is met de UDM gekoppeld via LAN poort en niet via WAN dus UDM doet nog niks.

Om al het verkeer naar buiten laten lopen zonder impact op bestaande clients moet ik neem aan dit doen:
* udm WAN IP 192.168.1.2

Het LAN ip wijzigen in het derde octet is niet bij elke CB mogelijk. Je kunt beter bridge mode gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-10 10:51

rally

Deyterra Consultancy

stormfly schreef op zondag 10 januari 2021 @ 09:22:
[...]

Het LAN ip wijzigen in het derde octet is niet bij elke CB mogelijk. Je kunt beter bridge mode gebruiken.
Ik zou ook de UDM het WAN IP laten krijgen en de CB in bridge laten zetten. Geeft je veel meer flexibiliteit want op de CB kun je vrijwel *niets* instellen.

Zo kun je ook DNS servers wijzigen. DNS servers zoals 1.1.1.1, 9.9.9.9, 8.8.8.8 en 208.67.222.222 zijn vele malen sneller en stabieler bijvoorbeeld (of NextDNS.io)

Just my 2 cents

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• agitri
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-10 17:11
wvanommen schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 15:56:
[...]

Volgens mij is dit afhankelijk van wat voor uitvoering van de glasverbinding je hebt, ik heb hier ook T-Mobile met normaal gesproken het losse TP-Link convertor kastje. En had zelf een TP-Link (TL-SM321B) 1310nm SFP gekocht met lc connector en met een juiste glas verbinding met juiste connectoren voor in mijn switch, dat heeft een tijdje prima gewerkt. Maar daarna waren er nog wat issues met mijn internet verbinding (niet met de fysieke verbinding overigens), en toen heb ik van de monteur een Draytek module gekregen waarmee de standaard blauw groene glas verbinding gewoon kon worden gebruikt. Partnummer van die Draytek is volgens mijn switch 455-0000007-01.

Edit: Die Cisco van FS https://www.fs.com/de-en/products/39135.html waarnaar gelinkt wordt heeft zo te zien de juiste en specs maar ook een lc connector, dan heb je inderdaad een verloop glasstuk nodig en een koppelblokje (zat bij mij in de doos van T-Mobile).
Dat glas verloopje heb je niet nodig je kan gewoon sc lc glasvezel kabel bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• agitri
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-10 17:11
Ernste schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 21:43:
[...]

Jep met die kabel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
rally schreef op zondag 10 januari 2021 @ 09:44:
[...]

Ik zou ook de UDM het WAN IP laten krijgen en de CB in bridge laten zetten. Geeft je veel meer flexibiliteit want op de CB kun je vrijwel *niets* instellen.

Zo kun je ook DNS servers wijzigen. DNS servers zoals 1.1.1.1, 9.9.9.9, 8.8.8.8 en 208.67.222.222 zijn vele malen sneller en stabieler bijvoorbeeld (of NextDNS.io)

Just my 2 cents
Thanks. Onduidelijkheid komt ook beetje door de vertaling in CB menu van die optie. Ik was in t Engels ingelogd:
NL = Router uitgeschakeld (bridge modus)
EN = Enable Modem mode

Dus bridge mode aanzetten geeft CB Wan IP aan de WAN IP van de UDM. Got it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-10 17:11

Nu:

* udm WAN IP 192.168.1.2

Ik heb het ooit op een vergelijkbare manier gehad en werkt zonder problemen. Houdt er wel rekening dat je dubbel NAT hebt wat prima kan werken. Alternatief is bridge mode wat ook zijn voordelen heeft.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

winwiz schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:37:
[...]

Ik heb het ooit op een vergelijkbare manier gehad en werkt zonder problemen. Houdt er wel rekening dat je dubbel NAT hebt wat prima kan werken. Alternatief is bridge mode wat ook zijn voordelen heeft.
Verkeerd gelezen...

[ Voor 19% gewijzigd door rally op 10-01-2021 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-10 17:11
rally schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:46:
[...]

Dit is/was geen dubbel NAT. Alle apparaten zitten op hetzelfde LAN segment. Alleen is de CB de router ipv de UDM. In bridge mode kan de UDM de router wel zijn.
Als de LAN kant van je modem 192.168.1.x wordt, je UDM pro WAN kant 192.168.1.2 en de LAN kant 192.168.178.x waar alles aan hangt heb je toch dubbel NAT?

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

winwiz schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:49:
[...]

Als de LAN kant van je modem 192.168.1.x wordt, je UDM pro WAN kant 192.168.1.2 en de LAN kant 192.168.178.x waar alles aan hangt heb je toch dubbel NAT?
I stand corrected. Had ik inderdaad verkeerd gelezen |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:51
serial_killa159 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 13:00:
[...]

Ik heb besteld via b&h Video, die versturen naar europa. Verzendingskost is iets van $21.
Heb ik ook gedaan voor de doorbell g4. Was totaal 271 dollar kwijt. 199 device, 19 shipping en 53 voor taxes.

Besteld op 17 december en hij hangt er nu een paar dagen!

Erg blij mee, werkt tot nog toe goed

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wvanommen
agitri schreef op zondag 10 januari 2021 @ 09:55:
[...]

Dat glas verloopje heb je niet nodig je kan gewoon sc lc glasvezel kabel bestellen.
Hij vroeg volgens mij of hij de glas verbinding die hij van T-Mobile heeft gekregen kon gebruiken met de SFP die jij aangeeft, dat kan dus niet, daarvoor moet je nog een nieuw stuk glas met de juiste connectors eraan bestellen. Ik noem dat een verloop, dat jij dat niet zo noemt doet niets af aan het feit dat hij met alleen een SFP bestellen er niet is. Tenzij hij de Draytek scoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:23
rinkel schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:50:
[...]

Ik vind macvlan juist heerlijk werken. Ik gebruik het nu om meerdere dockers op verschillende vlans te draaien op een raspberry.

Eerst even met een scriptje alle macvlans aanmaken na docker-installatie en ze zijn gewoon beschikbaar.
Een tip is het gebruiken van portainer, dat visualiseert de netwerken wat beter.
Even terugkomend op dit onderwerp, aangezien ik toch tegen netwerkproblemen ben aangelopen, zoals @UTMachine al aangaf.
Ik was overgestapt naar LXC images en had macvlan ingezet voor de verschillende netwerken die ik in mijn netwerk had. Dit gaf echter veel onverklaarbare netwerkproblemen op dezelfde vlans in de rest van het netwerk. Het heeft wel even geduurd voordat ik door had dat de netwerkproblemen hierdoor werden veroorzaakt.

Mijn kennis is gewoon niet goed genoeg om dit op te lossen en ik heb dit idee maar laten varen en gebruik nu nog maar 1 vlan, hetzelfde netwerk als de host, en dat gaat goed omdat de rest van mijn netwerk deze vlan niet gebruikt.

Het gekke is dat het op mijn nas gewoon prima werkt, alleen gebruik ik daar een bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Niet online
rally schreef op zondag 10 januari 2021 @ 09:44:

Just my 2 cents
Ik had al isc-dhcp-server en adguard draaien op een NUC maar als ik Unifi's DHCP server gebruik mis ik de optie om per client een DNS server in te kunnen stellen.
Bij ISC-DHCP-server had ik bijv. een group met devices (printer, tv, sonos, google nest hub etc) die 1.1.1.1 als DNS server had. Voor personen group (met laptop / ipad) verwees ik naar interne DNS die adguard draait (met 1.1.1.1 als upstream).

Ditzelfde lijkt dus niet mogelijk te zijn met de UDMs hoewel de onderliggende DNSMasq dit wel snapt.

Als ik iets dergelijks wil, moet ik apart netwerk aanmaken en daar bij de dhcp optie de interne adguard IP opgeven? Klinkt omslachtig zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-10 08:32
Ter info: de unifi portal heeft een bug momenteel: https://unifi.ui.com/dashboard. Hij geeft bij veel mensen geen controllers meer weer. Tijdelijke workaround is om hiernaar te connecten: https://network.unifi.ui.com/. Meer info vind je hier: https://community.ui.com/...bf-4dd8-9736-0005297e5550

[ Voor 28% gewijzigd door smeerbartje op 10-01-2021 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:30
smeerbartje schreef op zondag 10 januari 2021 @ 14:56:
Ter info: de unifi portal heeft een bug momenteel: https://unifi.ui.com/dashboard. Hij geeft bij veel mensen geen controllers meer weer. Tijdelijke workaround is om hiernaar te connecten: https://network.unifi.ui.com/. Meer info vind je hier: https://community.ui.com/...bf-4dd8-9736-0005297e5550
Op het forum lees ik dat unifi.ui.com (which unifi.ubnt.com redirects to) for UnifiOS devices only is. (Geen officieel statement vanuit ui)

Als ik aanmeld op unifi.ui.com zie ik inderdaad mijn UDM-Pro en niet mijn cloudkey G1 die zie ik alleen op network.unifi.ui.com

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bruzski

Bruzski

watte ??

HKLM_ schreef op zondag 10 januari 2021 @ 15:34:
[...]

Op het forum lees ik dat unifi.ui.com (which unifi.ubnt.com redirects to) for UnifiOS devices only is. (Geen officieel statement vanuit ui)

Als ik aanmeld op unifi.ui.com zie ik inderdaad mijn UDM-Pro en niet mijn cloudkey G1 die zie ik alleen op network.unifi.ui.com
dit was al gisteravond bekend, ik kreeg via IOS network app al de melding in beeld zodra ik wou inloggen.

ook te zien via. https://status.ui.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernste
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:30
Draytek van MP geplukt, dinsdag horen jullie de uitslag 😀.
wvanommen schreef op zondag 10 januari 2021 @ 13:18:
[...]

Hij vroeg volgens mij of hij de glas verbinding die hij van T-Mobile heeft gekregen kon gebruiken met de SFP die jij aangeeft, dat kan dus niet, daarvoor moet je nog een nieuw stuk glas met de juiste connectors eraan bestellen. Ik noem dat een verloop, dat jij dat niet zo noemt doet niets af aan het feit dat hij met alleen een SFP bestellen er niet is. Tenzij hij de Draytek scoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02:31

Ankh

|true

Heeft iemand een A4/PDF van de wallmount guide van de UAP AC Lite? Ik moet ze aan de muur hangen en heb reeds een UTP kabel maar om nou lukraak wat gaatjes te boren in de hoop dat het past ;-)
Soms zijn er van die PDFjes met een voorbeeld voor de boorgaatjes.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verzenden
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-09 09:36
Ankh schreef op zondag 10 januari 2021 @ 18:13:
Heeft iemand een A4/PDF van de wallmount guide van de UAP AC Lite? Ik moet ze aan de muur hangen en heb reeds een UTP kabel maar om nou lukraak wat gaatjes te boren in de hoop dat het past ;-)
Bevestigingsplaat tegen de muur houden, gaatjes aftekenen op muur, gaatjes boren... Heb je toch geen papieren mal voor nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ankh schreef op zondag 10 januari 2021 @ 18:13:
Waarom heb je geen In Wall aan de muur gehangen ? :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
nero355 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 18:54:
Ik zit eigenlijk met de tegenovergestelde vraag, waarom zou je een In Wall aan de muur hangen als de AC Lites ook gewoon prima in staat zijn het signaal verticaal te spreiden (en wellicht nog beter)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh

Ankh

|true

verzenden schreef op zondag 10 januari 2021 @ 18:36:
[...]

Bevestigingsplaat tegen de muur houden, gaatjes aftekenen op muur, gaatjes boren... Heb je toch geen papieren mal voor nodig.
In theorie niet nee, er is dus een elektra muurdoos waar een RJ45 uitkomt. Deze wil ik zo goed mogelijk zien te maskeren. Ik heb al eerder gemerkt dat een Lite wallmount wat lastiger uit te meten is ten opzichte van een Pro.
nero355 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 18:54:
[...]

Er zijn reeds AC Lite aangeschaft.. anders had deze zeker een optie geweest.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verzenden
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-09 09:36
Ankh schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:33:
[...]

In theorie niet nee, er is dus een elektra muurdoos waar een RJ45 uitkomt. Deze wil ik zo goed mogelijk zien te maskeren. Ik heb al eerder gemerkt dat een Lite wallmount wat lastiger uit te meten is ten opzichte van een Pro.
Anders teken je de bevestigingsplaat even over op een A4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eklooster
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-12-2021
Hallo,

Over een jaartje ga ik in een nieuwbouwhuis wonen. Uiteraard wil ik direct mijn gehele huis van goede wifi voorzien. Momenteel woon ik een appartement waar ik 1 Uniquiti AP heb opgehangen. Mijn wens is om deze AP's verder uit te breiden.
Toevallig ken ik een wireless engineer die mij aangeraden heeft 3 stuks op te hangen. Momenteel bezit ik 1 Lite AP en een PoE switch. Is het enige wat ik hoef te doen 2 extra AP's aanschaffen om uit te breiden, of komt er meer bij kijken?

Gr. Eric

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Enforcer schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:29:
[...]

Ik zit eigenlijk met de tegenovergestelde vraag, waarom zou je een In Wall aan de muur hangen als de AC Lites ook gewoon prima in staat zijn het signaal verticaal te spreiden (en wellicht nog beter)?
Omdat je met de In-Wall ook meteen twee of vier extra (switch) poorten krijgt. En dat een UFO/schotel model werkt betekent natuurlijk niet dat ie ook het optimale stralingspatroon heeft voor aan de muur.

Edit:
Daarnaast heeft de In-Wall trouwens ook een mounting/backplate met gaatjes die mooi op een normale installatiedoos passen, dus de In-Wall beantwoord ook meteen de gestelde vraag: hoe zitten de mounting holes? Precies zoals ze op een installatiesdoos zitten. En dus geen gedoe met gaatjes boren en hoe dat precies samen valt.

[ Voor 24% gewijzigd door RobertMe op 10-01-2021 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eklooster schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:02:
Hallo,

Over een jaartje ga ik in een nieuwbouwhuis wonen. Uiteraard wil ik direct mijn gehele huis van goede wifi voorzien. Momenteel woon ik een appartement waar ik 1 Uniquiti AP heb opgehangen. Mijn wens is om deze AP's verder uit te breiden.
Toevallig ken ik een wireless engineer die mij aangeraden heeft 3 stuks op te hangen. Momenteel bezit ik 1 Lite AP en een PoE switch. Is het enige wat ik hoef te doen 2 extra AP's aanschaffen om uit te breiden, of komt er meer bij kijken?

Gr. Eric
Je zult de APs ook moeten aansluiten en in de controller op "Adopt" klikken :+ Maar in principe dus zo simpel. De juiste APs uitzoeken, aansluiten, adopteren in de controller en ze zenden meteen je ingestelde WLANs uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
RobertMe schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:15:
Omdat je met de In-Wall ook meteen twee of vier extra (switch) poorten krijgt. En dat een UFO/schotel model werkt betekent natuurlijk niet dat ie ook het optimale stralingspatroon heeft voor aan de muur.
Tuurlijk, snap ik en in bepaalde gevallen zullen de switchpoorten best handig zijn. Jammer dat deze alleen geen igmp snooping ondersteunt waardoor je bij oa iptv storingen kan verwachten en het ding over zijn nek gaat. Dus voor achter een tv meubel is het al onhandig in combinatie met iptv.

In normale thuissituaties kan ik me overigens niet voorstellen dat je verschil in straling/demping/throughput ondervindt bij het hoog of laag hangen van een AC Lite t.o.v. In-Wall op dezelfde plek, dat is meer marketing geneuzel vind ik persoonlijk, want er wordt vaak gesproken over dat een Access Point niet de optimale dekking geeft als deze in een tv meubel verwerkt zit maar waarom zou een In-Wall dat dan wel hebben? Ik zie dan ook graag een videoreview waarin technisch goed wordt onderbouwt waarin het gebruik van een In-Wall t.o.v. een AC Lite wordt gerechtvaardigd waardoor ik er misschien anders over ga denken. Ik heb deze review tot op heden niet kunnen vinden namelijk, wel heel veel marketing geneuzel en van-horen-zeggen reviews.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:36
Basisscholen nog iets langer dicht begint wel een probleem te worden. Sinds de upgrade van mijn trusty USG+cloudkey naar een UDMpro werkt AirPrint intermittent. Afhankelijk van de hoeveelheid en urgentie van het te printen huiswerk voor de kids doet AirPrint het wel of niet. Terugbouwen kan niet meer want dan heeft het huis geen deurbel meer, en de extra switch poorten van de UDMp zijn inmiddels ook gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:58
Enforcer schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:42:
[...]

Jammer dat deze alleen geen igmp snooping ondersteunt waardoor je bij oa iptv storingen kan verwachten en het ding over zijn nek gaat. Dus voor achter een tv meubel is het al onhandig in combinatie met iptv.
Naar het schijnt ondersteunt de switch mini ook geen igmp snooping.

Toch heb ik daar probleemloos mijn KPN kast achter hangen.

Ik heb de Experiabox aangesloten op mijn normale switch op een eigen VLAN KPN). Alle VLANS (KPN + USG) naar poort 1 van mijn switch mini bij mijn tv. Op de switch mini de VLANS weer gesplitst.

Werkt perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MicroVAX3400 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:33:
Basisscholen nog iets langer dicht begint wel een probleem te worden. Sinds de upgrade van mijn trusty USG+cloudkey naar een UDMpro werkt AirPrint intermittent. Afhankelijk van de hoeveelheid en urgentie van het te printen huiswerk voor de kids doet AirPrint het wel of niet. Terugbouwen kan niet meer want dan heeft het huis geen deurbel meer, en de extra switch poorten van de UDMp zijn inmiddels ook gebruikt.
AirPrint werkt hier prima, heb je wel de juiste broadcast filters aanstaan?
https://help.ui.com/hc/en...anaging-Broadcast-Traffic

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 12:41

xos

Weet iemand of er iets met t-mobile thuis glasvezel is verandert? Gisteravond was er een storing maar waar sommige mensen melde dat het na een paar minuten weer werkte herstelde de verbinding bij mij niet (tv deed het nog wel).

Vanochtend werkte het nog steeds niet en heb ik het standaard modem aangesloten en direct weer internet. Dus ik vermoed dat er toch iets aan de hand is met de instellingen. Heb de verbinding lopen via een gen 2 switch en udm pro, beide herstart maar geen internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:25

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
xos schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:50:
Weet iemand of er iets met t-mobile thuis glasvezel is verandert? Gisteravond was er een storing maar waar sommige mensen melde dat het na een paar minuten weer werkte herstelde de verbinding bij mij niet (tv deed het nog wel).

Vanochtend werkte het nog steeds niet en heb ik het standaard modem aangesloten en direct weer internet. Dus ik vermoed dat er toch iets aan de hand is met de instellingen. Heb de verbinding lopen via een gen 2 switch en udm pro, beide herstart maar geen internet.
Hoe heb je het verder ingesteld? Met het nieuwe TV platform is er wat gewijzigd aan de VLANS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xos
  • Laatst online: 12-09 12:41

xos

Hmm, mogelijk is dat het. Kon op het t-mobile forum niet zo snel iets vinden van mensen met problemen.

Verbinding komt in de switch binnen, die splitst het. VLAN 640 verkeer gaat direct naar de tv box, VLAN 300 verkeer gaat naar de UDM-PRO die interne lan beheert. Van de UDM gaat het direct naar een aantal apparaten of weer terug naar de switch voor PoE devices.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:31
[...]

Tuurlijk, snap ik en in bepaalde gevallen zullen de switchpoorten best handig zijn. Jammer dat deze alleen geen igmp snooping ondersteunt waardoor je bij oa iptv storingen kan verwachten en het ding over zijn nek gaat. Dus voor achter een tv meubel is het al onhandig in combinatie met iptv.

In normale thuissituaties kan ik me overigens niet voorstellen dat je verschil in straling/demping/throughput ondervindt bij het hoog of laag hangen van een AC Lite t.o.v. In-Wall op dezelfde plek, dat is meer marketing geneuzel vind ik persoonlijk, want er wordt vaak gesproken over dat een Access Point niet de optimale dekking geeft als deze in een tv meubel verwerkt zit maar waarom zou een In-Wall dat dan wel hebben? Ik zie dan ook graag een videoreview waarin technisch goed wordt onderbouwt waarin het gebruik van een In-Wall t.o.v. een AC Lite wordt gerechtvaardigd waardoor ik er misschien anders over ga denken. Ik heb deze review tot op heden niet kunnen vinden namelijk, wel heel veel marketing geneuzel en van-horen-zeggen reviews.
Ik heb achter een TP-Link SG108PE 3x een AC in-wall hangen waarvan er 2 met een KPN iptv kastje zijn aangesloten.
Alleen de switch heeft imgp snooping geactiveerd en ik heb verder nog geen vlans ingesteld. Dit draait nu al ruim een half jaar perfect en de in-walls zijn niet over hun nek gegaan.
Als je goed zoekt kun je deze switch voor minder €50 nieuw vinden. Ik heb ooit bij Amazon voor €42 deze gekocht.

Wat betreft positionering, een in-wall zal een beter straalpatroon hebben dan een uap die je op z’n kop achter een tv legt. De enige zinvolle plek voor een uap is hoog tegen een muur achter een gordijn bijvoorbeeld of tegen het plafond. Op andere plaatsen zul je aan signaalsterkte moeten inleveren. Een in-wall kun je op een ongebruikte telefoon of coax wcd installeren. Het is met dat betreft een zeer ideale oplossing voor in huis als je geen mogelijkheden hebt voor installatie aan een plafond.

Ik ben er inmiddels achter waarom mijn Sonos/Samsung tv/kpn iptv kastje waarvan soms het geluid haperde. Mijn Samsung tv had diep in het instellingenmenu nog een ipv6 optie verborgen en ingesteld. Sinds ik deze optie uit heb staan is het probleem niet meer voorgekomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aramiss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:41
Miki schreef op maandag 11 januari 2021 @ 12:07:
[...]

Ik heb achter een TP-Link SG108PE 3x een AC in-wall hangen waarvan er 2 met een KPN iptv kastje zijn aangesloten.
Alleen de switch heeft imgp snooping geactiveerd en ik heb verder nog geen vlans ingesteld. Dit draait nu al ruim een half naar perfect en de in-walls zijn niet over hun nek gegaan.
Als je goed zoekt kun je deze switch voor minder €50 nieuw vinden. Ik heb ooit bij Amazon voor €42 deze gekocht.

Wat betreft positionering, een in-wall zal een beter straalpatroon hebben dan een uap die je op z’n kop achter een tv legt. De enige zinvolle plek voor een uap is hoog tegen een muur achter een gordijn bijvoorbeeld of tegen het plafond. Op andere plaatsen zul je aan signaalsterkte moeten inleveren. Een in-wall kun je op een ongebruikte telefoon of coax wcd installeren. Het is met dat betreft een zeer ideale oplossing voor in huis als je geen mogelijkheden hebt voor installatie aan een plafond.

Ik ben er inmiddels achter waarom mijn Sonos/Samsung tv/kpn iptv kastje waarvan soms het geluid haperde. Mijn Samsung tv had diep in het instellingenmenu nog een ipv6 optie verborgen en ingesteld. Sinds ik deze optie uit heb staan is het probleem niet meer voorgekomen :)
Interessant om te lezen dat er iets speelde met ipv6 met je geluid. Hoe ben jij hier achter gekomen?
Kan ik er mogelijk meer over lezen?

off-topic:
Ik heb dit probleem weleens met mijn LG oled i.c.m. Apple TV 4K (NLziet, Netflix of andere diensten) en mijn Denon Heos Bar. Bekabeling al een keer aangepast maar krijg mijn vinger er maar niet op wat het probleem zou kunnen zijn.
Mogelijk ligt hier voor mij een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Aramiss schreef op maandag 11 januari 2021 @ 12:14:
[...]

Interessant om te lezen dat er iets speelde met ipv6 met je geluid. Hoe ben jij hier achter gekomen?
Kan ik er mogelijk meer over lezen?

off-topic:
Ik heb dit probleem weleens met mijn LG oled i.c.m. Apple TV 4K (NLziet, Netflix of andere diensten) en mijn Denon Heos Bar. Bekabeling al een keer aangepast maar krijg mijn vinger er maar niet op wat het probleem zou kunnen zijn.
Mogelijk ligt hier voor mij een oplossing.
Uit eigen ervaring weet ik dat IPv6 sinds jaar en dag vage problemen kan veroorzaken in je interne/ lokale netwerk met apparaten die er niet goed mee om kunnen gaan. Daarnaast zag ik in mijn logboeken van nextdns.io (pi-hole SaaS) dat mijn tv een apart IP-adres had dus toen was bij mij het kwartje gevallen :)

Toevallig ook een Fritzbox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Miki schreef op maandag 11 januari 2021 @ 12:07:
Wat betreft positionering, een in-wall zal een beter straalpatroon hebben dan een uap die je op z’n kop achter een tv legt. De enige zinvolle plek voor een uap is hoog tegen een muur achter een gordijn bijvoorbeeld of tegen het plafond. Op andere plaatsen zul je aan signaalsterkte moeten inleveren.
En dat is dus mijn hele punt, ik kan nergens een videoreview vinden die deze theorie haarfijn en gedetailleerd onderschrijft met meetapparatuur. Het is allemaal puur op basis van aanname en wat Unifi qua Radiation heeft opgegeven.

Als ik een AC Lite op dezelfde plek positioneer met het logo naar de kamer toe (dus ook wallmounted op een installatiedoos) dan krijg ik mijns inziens gewoon dezelfde throughput/strength door de gehele kamer als dat een IW mij geeft. Er van uitgaande dat een standaard kamer er ongeveer zo uit ziet als onderstaand zou het in mijn optiek dus niet uitmaken welk AP je daar neerknalt.

code:
1
2
3
4
5
6
|                |
|________________|

-edit-
En ter info, een AC Lite mount (of Pro/etc) past ook gewoon op een normale installatiedoos, dus ook weer marketing geneuzel dat een In-Wall daar speciaal voor is gemaakt.

[ Voor 7% gewijzigd door Enforcer op 11-01-2021 13:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
Enforcer schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:23:
[...]

En dat is dus mijn hele punt, ik kan nergens een videoreview vinden die deze theorie haarfijn en gedetailleerd onderschrijft met meetapparatuur. Het is allemaal puur op basis van aanname en wat Unifi qua Radiation heeft opgegeven.

Als ik een AC Lite op dezelfde plek positioneer met het logo naar de kamer toe (dus ook wallmounted op een installatiedoos) dan krijg ik mijns inziens gewoon dezelfde throughput/strength door de gehele kamer als dat een IW mij geeft. Er van uitgaande dat een standaard kamer er ongeveer zo uit ziet als onderstaand zou het in mijn optiek dus niet uitmaken welk AP je daar neerknalt.

code:
1
2
3
4
5
6
|                |
|________________|

-edit-
En ter info, een AC Lite mount (of Pro/etc) past ook gewoon op een normale installatiedoos, dus ook weer marketing geneuzel dat een In-Wall daar speciaal voor is gemaakt.
Naar mijn mening maak je de discussie nodeloos ingewikkeld. Het is namelijk niet dat wij je verbieden om als nog een schotel te monteren op een wcd of elders. Alleen er zijn betere oplossingen die veel geschikter zijn die je worden aangedragen al is het alleen maar voor de afwerking (WAF factor) en eenvoud in montage. Leef je uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeSitated
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-10 12:11
Geen idee of dit het juiste forum is om deze vraag te stellen, dus... ;)

Ik zie de laatste tijd regelmatig deze melding in de Unifi Controller verschijnen:
Threat Management Alert 1: Attempted User Privilege Gain. Signature ET EXPLOIT Possible CVE-2015-7547 Large Response to A/AAAA query. From: 194.109.9.99:53, to: 192.168.2.73:55493, protocol: TCP
Het is de resolver van xs4all waar dit vandaan komt en het gaat naar mijn pihole.

Twee vragen:
  • Waarom stuurt de resolver dit naar mijn pihole?
  • Hoe kan ik voorkomen dat dit als threat wordt aangemerkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Volgens mij zijn er genoeg IPTV gebruikers die een In Wall hebben staan in de buurt van de TV die geen enkel probleem ervaren dus dat werkt gewoon prima! d:)b

Dat het ding als switch niet optimaal is en er een heleboel opties missen t.o.v. een switch of non-UniFi switch zelfs... tja... dan kan je een heleboel UniFi spullen wel afschrijven! :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xieoxer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-10 14:42
Ik heb net deze mail ontvangen:
Dear Customer,

We recently became aware of unauthorized access to certain of our information technology systems hosted by a third party cloud provider. We have no indication that there has been unauthorized activity with respect to any user’s account.

We are not currently aware of evidence of access to any databases that host user data, but we cannot be certain that user data has not been exposed. This data may include your name, email address, and the one-way encrypted password to your account (in technical terms, the passwords are hashed and salted). The data may also include your address and phone number if you have provided that to us.

As a precaution, we encourage you to change your password. We recommend that you also change your password on any website where you use the same user ID or password. Finally, we recommend that you enable two-factor authentication on your Ubiquiti accounts if you have not already done so.

We apologize for, and deeply regret, any inconvenience this may cause you. We take the security of your information very seriously and appreciate your continued trust.

Thank you,
Ubiquiti Team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03:49
Je bent niet de enige. Gaan we alles maar weer aanpassen.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Nog geen mail gehad maar dat zal waarschijnlijk niet lang duren. Gelukkig heb ik een passwordmanager en 2FA geactiveerd dus voor mij geen reden tot paniek. Geïsoleerd gevalletje dus :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
RobertMe schreef op maandag 11 januari 2021 @ 20:12:
[...]

Zou dit de reden zijn waarom je afgelopen weekend wel op manier A via de cloud in je controller kon komen en niet op manier B? En dus potentieel alleen gerelateerd aan Cloud Access? Ondanks dat het allemaal een account / SSO is.
Hoeveel mensen rennen er nu naar hun laptop om Cloud Access uit te zetten? _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Lekker dan zelfs dat hebben ze dus niet op orde (en ja ik ben misschien negatief tegen UBNT momenteel :P) maar goed als je nu 2FA op je account nog niet hebt aanstaan ben je wel wat laks zeker als je hun cloud gebruikt.

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!
HKLM_ schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:20:
Lekker dan zelfs dat hebben ze dus niet op orde (en ja ik ben misschien negatief tegen UBNT momenteel :P) maar goed als je nu 2FA op je account nog niet hebt aanstaan ben je wel wat laks zeker als je hun cloud gebruikt.
Ik lees het dat er ongeautoriseerde toegang tot hun systemen is geweest. Dus zeg maar de categorie "een hacker heeft toegang tot de database gehad". Daar doe je als eindgebruiker natuurlijk niks aan met 2FA. Dan kom je gewoon uit op de algemene adviezen van "hergebruik geen wachtwoorden" (want gelekte hash + salt zou theoretisch heel misschien achterhaald kunnen worden en met hergebruik zou een hacker dus ook dat wachtwoord ergens anders kunnen gebruiken) en/of gebruik overal 2FA (maar 2FA bij Ubiquiti gebruiken had je in dit geval niet gered).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
RobertMe schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:28:
[...]

Ik lees het dat er ongeautoriseerde toegang tot hun systemen is geweest. Dus zeg maar de categorie "een hacker heeft toegang tot de database gehad". Daar doe je als eindgebruiker natuurlijk niks aan met 2FA. Dan kom je gewoon uit op de algemene adviezen van "hergebruik geen wachtwoorden" (want gelekte hash + salt zou theoretisch heel misschien achterhaald kunnen worden en met hergebruik zou een hacker dus ook dat wachtwoord ergens anders kunnen gebruiken) en/of gebruik overal 2FA (maar 2FA bij Ubiquiti gebruiken had je in dit geval niet gered).
Zou die 3de partij Amazon CloudFront geweest zijn? :P

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik heb externe toegang uit staan.
Moet dan toch de boel gewijzigd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:28:
[...]

Op zich een goed advies, ware het niet dat UI zelf SSO als standaard heeft. Zelfs op de store log je met hetzelfde account in. Waar 2FA ook nog eens uit staat. Ik blijf dat met betalingen altijd maar een gek idee vinden.

Het is gelijk brandstof voor local accounts.

[ Voor 5% gewijzigd door ed1703 op 11-01-2021 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Crxtreem schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:38:
Ik heb externe toegang uit staan.
Moet dan toch de boel gewijzigd worden?
Dat ligt eraan of je je account bij UI ook voor bijvoorbeeld aankopen gebruikt en of je het wachtwoord hergebruikt. Ik zou ivm veiligheid altijd je wachtwoord wijzigen, just to be sure.

Anyway dit toont eens te meer aan wat voor nut een passwordmanager kan hebben :)

[ Voor 9% gewijzigd door Miki op 11-01-2021 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valderrama
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-10 15:05
Ik heb hier nu een UDM-Pro in combinatie met een gen 2 16 poort PoE switch. Momenteel heb ik de UDM-Pro met een reguliere RJ45 kabel verbonden met de switch, maar ik heb begrepen dat de backplane van de switch van de pro beperkt is. Verder zijn alle andere apparaten verbonden op de switch en zit er niks rechtstreeks verbonden op de UDM-Pro.

Om niet tegen theoretisch snelheidsverlies aan te lopen als er op het interne netwerk van alles en nog wat gebeurt wat via de switch van en naar het internet gaat heb ik begrepen dat ik deze 2 apparaten dan beter middels SFP met elkaar kan verbinden. Is dit correct? Zo ja, dan maar eens op zoek naar een korte kabel (ze liggen nu op elkaar, maar komen binnenkort in een rack) om het op die manier met elkaar te verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Xieoxer schreef op maandag 11 januari 2021 @ 20:06:
Ik heb net deze mail ontvangen:

[...]
Geen mail gehad vreemd genoeg, en 2FA werkt alleen met Google Authenticator zeggen ze maar gelukkig pakt die van Microsoft de QR-code ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-10 12:41
Gunner schreef op maandag 11 januari 2021 @ 22:04:
[...]

Geen mail gehad vreemd genoeg, en 2FA werkt alleen met Google Authenticator zeggen ze maar gelukkig pakt die van Microsoft de QR-code ook.
Wat ik wel apart vind, is dat ik de mail wel op mijn UI-mailinglist mailadres ontvangen heb, maar niet op het mailadres dat ik gebruik om in te loggen en mijn apparaten te beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Polyphemus schreef op maandag 11 januari 2021 @ 22:07:
[...]

Wat ik wel apart vind, is dat ik de mail wel op mijn UI-mailinglist mailadres ontvangen heb, maar niet op het mailadres dat ik gebruik om in te loggen en mijn apparaten te beheren.
Yep inderdaad. Password toch maar gereset na 2FA aangezet te hebben en remote access tijdelijk maar uitgezet.

edit 22:16 krek komt die mail binnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Gunner op 11-01-2021 22:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:47
Valderrama schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:46:
Ik heb hier nu een UDM-Pro in combinatie met een gen 2 16 poort PoE switch. Momenteel heb ik de UDM-Pro met een reguliere RJ45 kabel verbonden met de switch, maar ik heb begrepen dat de backplane van de switch van de pro beperkt is. Verder zijn alle andere apparaten verbonden op de switch en zit er niks rechtstreeks verbonden op de UDM-Pro.

Om niet tegen theoretisch snelheidsverlies aan te lopen als er op het interne netwerk van alles en nog wat gebeurt wat via de switch van en naar het internet gaat heb ik begrepen dat ik deze 2 apparaten dan beter middels SFP met elkaar kan verbinden. Is dit correct? Zo ja, dan maar eens op zoek naar een korte kabel (ze liggen nu op elkaar, maar komen binnenkort in een rack) om het op die manier met elkaar te verbinden.
Of het echt uitmaakt weet ik niet maar ik vond het gewoon tof.

Ik heb onderstaande spullen gekocht hiervoor:

https://www.amazon.nl/gp/..._asin_title?ie=UTF8&psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
HKLM_ schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:31:
[...]

Zou die 3de partij Amazon CloudFront geweest zijn? :P
Amazon CloudFront is een CDN, dat is geen database ;)

Hier geen mail ontvangen; doe niks met online spul maar om de Unifi Protect app te laten werken moest ik verplicht Remote Access aanzetten :{ Wachtwoord gewijzigd (was al random want password manager) en 2FA ingesteld (nooit ingelogd, wist niet dat ze t hadden) en Remote Access maar even uitgezet hoewel dat te laat zou kunnen zijn. Is er terug te vinden of er externe logins geweest zijn oid ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Cartman! schreef op maandag 11 januari 2021 @ 22:23:
Is er terug te vinden of er externe logins geweest zijn oid ?
In je controller kan je dat wel zien.
Settings --> Events --> Admin
ed1703 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:44:
Het is gelijk brandstof voor local accounts.
Dat is toch alleen voor de Dream Machine etc met Unifi OS?
Op m'n Pi draai ik nog steeds met een local account immers.

[ Voor 36% gewijzigd door Gunner op 11-01-2021 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TPA
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-10 19:19

TPA

ESET official partner

Miki schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:46:
[...]

Dat ligt eraan of je je account bij UI ook voor bijvoorbeeld aankopen gebruikt en of je het wachtwoord hergebruikt. Ik zou ivm veiligheid altijd je wachtwoord wijzigen, just to be sure.

Anyway dit toont eens te meer aan wat voor nut een passwordmanager kan hebben :)
Ik heb voor aankoop een ander account dan voor mijn controller. Voor mijn controller account heb ik geen mail gehad voor mijn aankoop user wel. .... op controller met 2fa en de andere had deze nog niet.

ESET software nodig? Let me know 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-10 12:41
Gunner schreef op maandag 11 januari 2021 @ 22:28:
[...]

In je controller kan je dat wel zien.
Settings --> Events --> Admin

[...]
Die heb ik op mijn UDMPRO, met 6.0.43 niet...

[ Voor 19% gewijzigd door Polyphemus op 11-01-2021 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bruzski

Bruzski

watte ??

serial_killa159 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 12:29:
[...]

Dat zwart scherm heb ik ook al ontdekt met de camera's, hoop dat er snel een update komt van de app die dit oplost. Soms gaat de app wel open zonder zwart scherm maar verder kom je niet, hij blijft hangen in het beginscherm en de motion event speelt niet af.

Heb het risico genomen en de deurbel gisteren online besteld in de US. Zie er al naar uit :9
IOS versie 1.4.7 incl. vehicle detection zit nu in IOS testflight, zwarte notificatie scherm is inmiddels opgelost, echter gaat deze nu direct naar de protect home screen, voorheen kreeg ik een een popup met live beelden wie voor de deur stond.

ring events zijn helaas nog steeds niet mogelijk onder de IOS app, onder de android app of via de protect portal kan je wel de ring events terug zien.

popup notificatie ---> Home Screen (nieuwe situatie)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zKgu--w6gRe1P85huIAJDAvtqHc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YYHTISV3HAQstu3ncsNWoxRL.jpg?f=fotoalbum_large

popup notificatie ---> live view (oude situatie)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RlPAN-lLyPrzbJ55JC2rN-ClGSQ=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/uGfLY9972PUMQE9jK9AMjzht.gif?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Bruzski op 12-01-2021 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-10 15:58
Sinds ik mijn Unifi installatie heb geupdated naar de laatste versie gisteren (was een tijdje geleden dat ik nog eens alles had geupdated) merk ik dat mijn Wifi netwerk niet meer volledig stabiel is. Ik kan zien aan het wifi icoon op mijn samsung S10 dat het Wifi netwerk "golft", van 1 streepje tot 4 streepjes. Soms komt dan ook even geen data binnen. Dat had ik voordien nooit.

Mijn installatie is een "ouderwetse" unifi setup, dus nog met een USG, cloudkey v2 (2.0.24), een 16 poort Poe switch en 3 NanoHD's doorheen het huis.

Ook de Unifi app op mijn mobiel lijkt een update te hebben gekregen, en die is nu ook niet meer zo stabiel. Het lijkt erop als of hij moeilijkheden heeft om alle data binnen te krijgen en te houden. Voordien nooit problemen mee gehad.

Zijn er nog anderen die hetzelfde probleem hebben?

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valderrama
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-10 15:05
mr.DJ95 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 22:17:
[...]

Of het echt uitmaakt weet ik niet maar ik vond het gewoon tof.

Ik heb onderstaande spullen gekocht hiervoor:

Ah tof. Scheelt weer uitzoekwerk aan wat ik dan precies moet hebben. Heb weinig kennis van dit soort modules.

Begrijp dat dit 1gb modules zijn en aangezien de gen 2 Switch ook “maar” SFP doet en geen SFP+ is dit natuurlijk exact voldoende. Even prijzen vergelijken en maar gelijk bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-10 16:05
Iemand ook deze mail gehad?
Dear Customer,

We recently became aware of unauthorized access to certain of our information technology systems hosted by a third party cloud provider. We have no indication that there has been unauthorized activity with respect to any user’s account.

We are not currently aware of evidence of access to any databases that host user data, but we cannot be certain that user data has not been exposed. This data may include your name, email address, and the one-way encrypted password to your account (in technical terms, the passwords are hashed and salted). The data may also include your address and phone number if you have provided that to us.

As a precaution, we encourage you to change your password. We recommend that you also change your password on any website where you use the same user ID or password. Finally, we recommend that you enable two-factor authentication on your Ubiquiti accounts if you have not already done so.

Change Password

Enable Two-Factor Authentication

We apologize for, and deeply regret, any inconvenience this may cause you. We take the security of your information very seriously and appreciate your continued trust.

Thank you,
Ubiquiti Team

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TPA
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-10 19:19

TPA

ESET official partner

Zoek en gij zult vinden zeggen ze wel eens...
Je kan hier zoeken of bij ui.com met als voorbeeld:
( https://community.ui.com/...0f-4ed1-bfaa-1fa705f36085 )

Heel veel dus

ESET software nodig? Let me know 😄

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bruzski

Bruzski

watte ??

heeft iemand zijn MFA ook hiervoor aangezet? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Yes.
Bruzski schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 00:17:
[...]

Yes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aaRgsUM7k7GMrjeNsAKw7xjAcME=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SBMd4C2024YbUdLOk6DbLdDB.png?f=fotoalbum_large

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Bruzski schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 00:17:
[...]

MFA heb ik al lange tijd aanstaan.

Waar het mogelijk is zet ik MFA aan. Niet alleen voor Ubiquiti diensten en ik raad iedereen aan om hetzelfde te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
rally schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 07:44:
[...]

MFA heb ik al lange tijd aanstaan.

Waar het mogelijk is zet ik MFA aan. Niet alleen voor Ubiquiti diensten en ik raad iedereen aan om hetzelfde te doen.
Hier net zo. Sowieso voor de meeste clouddiensten (google, apple, microsoft) staat dit aan.
Tevens heb ik voor elke dienst incl. UI een eigen password. Scheelt ook weer nadenken waar je dit wachtwoord hebt gebruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18:22
Het geheugen van mijn Dream Machine Base geeft binnen de network app een andere waarde dan op de website/portal app. Scheelt zo’n 10%. Wat zou juist zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 15:29
Kun je een bestaand Wifi 5 netwerk (met AC AP Lites) uitbreiden met een Wifi 6 AP?

Ik wil de beneden etage voorzien van een nieuwe AP en de bestaande AP (Wifi 5) verplaatsen naar een andere etage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:58
*knip*. Dat mag echt een maatje minder.

[ Voor 43% gewijzigd door rens-br op 12-01-2021 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18:22
ManiacScum schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:02:
Kun je een bestaand Wifi 5 netwerk (met AC AP Lites) uitbreiden met een Wifi 6 AP?

Ik wil de beneden etage voorzien van een nieuwe AP en de bestaande AP (Wifi 5) verplaatsen naar een andere etage.
Dat is geen enkel probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh

Ankh

|true

Ik heb een raar probleem na upgraden van de firmware en kan het niet achterhalen.
3 Access Points verdeeld over het huis.
In de werkkamer staat WiFi printer en als ik boven werk dan kan ik de printer benaderen. Als ik beneden ga zitten, waarbij ik ben verbonden met een ander access point dan kan ik de printer niet benaderen.

Het is een normaal WiFi netwerk (geen guest policies).
Ik heb getracht met "AUTO-OPTIMIZE NETWORK", maar dat maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:03

Toppe

Oké ✅

Sinds vanochtend kom ik niet meer in de controller. Deze draait op mijn eigen server (192.168.1.254). Hier draait ook Caddy op.

Als ik nu naar (bijvoorbeeld) portainer.mijndomein.nl ga kom ik niet meer uit bij mijn server maar bij mijn NVR (192.168.1.122) wat gek is, want er is niets gewijzigd aan de poorten, ip adressen of wat dan ook. In caddy heeft dat IP adres nooit gestaan dus dat zou het probleem ook niet kunnen zijn.

Ook kom ik niet meer in de controller via http://unifi.ui.com.

Iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-10 18:37

Mystikal

It never hurts to help!

Sinds gisteren mijn 6e AP in gebruik genomen in huis om een beetje goede dekking te krijgen. Ongelovelijk en het licht niet aan de AP's, in mijn vorige huis had ik er maar 3 nodig. Gewoon slechte dekking vanwege binnenmuren, buitenmuren die nu binnenmuren zijn, oppervlakte van het huis en weet ik al wat niet meer.

Zou er eigenlijk nog 1 in het tuinhuis moeten aansluiten nu en zou dan op 7 komen. Gekke werk eigenlijk...

Verder werkt het wel allemaal prima!

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:17

bonzz.netninja

Niente baffi

BartDG schreef op maandag 11 januari 2021 @ 23:04:
Sinds ik mijn Unifi installatie heb geupdated naar de laatste versie gisteren (was een tijdje geleden dat ik nog eens alles had geupdated) merk ik dat mijn Wifi netwerk niet meer volledig stabiel is. Ik kan zien aan het wifi icoon op mijn samsung S10 dat het Wifi netwerk "golft", van 1 streepje tot 4 streepjes. Soms komt dan ook even geen data binnen. Dat had ik voordien nooit.

Mijn installatie is een "ouderwetse" unifi setup, dus nog met een USG, cloudkey v2 (2.0.24), een 16 poort Poe switch en 3 NanoHD's doorheen het huis.

Ook de Unifi app op mijn mobiel lijkt een update te hebben gekregen, en die is nu ook niet meer zo stabiel. Het lijkt erop als of hij moeilijkheden heeft om alle data binnen te krijgen en te houden. Voordien nooit problemen mee gehad.

Zijn er nog anderen die hetzelfde probleem hebben?

Dank!
Heb het wel eens eerder vorig jaar gehad, toen ook besloten om niet te vaak die firmwares te upgraden omdat het gezeik het mij niet waard was. Heb jij niks aan alleen :)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeSitated
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-10 12:11
Mystikal schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:41:
Sinds gisteren mijn 6e AP in gebruik genomen in huis om een beetje goede dekking te krijgen.

Ik heb gelukkig genoeg aan 1 AP, ondanks vervelende BIMS-muren... Maar dat is wel een appartement... ;)

Cruijf zou zeggen: "Elk nadeel heb z'n voordeel" :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-10 10:54
Mystikal schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:41:
Sinds gisteren mijn 6e AP in gebruik genomen in huis om een beetje goede dekking te krijgen. Ongelovelijk en het licht niet aan de AP's, in mijn vorige huis had ik er maar 3 nodig. Gewoon slechte dekking vanwege binnenmuren, buitenmuren die nu binnenmuren zijn, oppervlakte van het huis en weet ik al wat niet meer.

Zou er eigenlijk nog 1 in het tuinhuis moeten aansluiten nu en zou dan op 7 komen. Gekke werk eigenlijk...

Ja en het betert niet, bijvoorbeeld hoogrendementsglas of zelfs 3-laags glas, daar stopt het wifi signaal gewoon. Al die zware isolatie normen tegenwoordig, goed om de koude of warmte buiten te houden maar naar wifi dekking toe een ramp en dan brengen ze 6ghz wifi uit die een pak sneller is maar uiteraard een nog lager bereik heeft dan 5ghz en veel lager dan 2.4ghz. Zou ook graag eens zien dat ze op de lage frequenties ook hogere snelheden kunnen aanbieden. Mijn alarm systeem werkt op 868mhz en dat gaat uiteraard een pak verder en dieper door al die isolatiematerialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-10 18:37

Mystikal

It never hurts to help!

Tha Render_2 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:05:
[...]

Ja en het betert niet, bijvoorbeeld hoogrendementsglas of zelfs 3-laags glas, daar stopt het wifi signaal gewoon. Al die zware isolatie normen tegenwoordig, goed om de koude of warmte buiten te houden maar naar wifi dekking toe een ramp en dan brengen ze 6ghz wifi uit die een pak sneller is maar uiteraard een nog lager bereik heeft dan 5ghz en veel lager dan 2.4ghz. Zou ook graag eens zien dat ze op de lage frequenties ook hogere snelheden kunnen aanbieden. Mijn alarm systeem werkt op 868mhz en dat gaat uiteraard een pak verder en dieper door al die isolatiematerialen.
Klopt helemaal! Huis is al wat ouder, maar heeft warmte pomp en dus overal vloerverwarming. Daarnaast flink uitgebouwd dus buitenmuren zijn nu binnen muren en een oppervlakte van 300m2 maakt het allemaal niet beter.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whazaaaa
  • Laatst online: 22:50
Ankh schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:33:
Ik heb een raar probleem na upgraden van de firmware en kan het niet achterhalen.
3 Access Points verdeeld over het huis.
In de werkkamer staat WiFi printer en als ik boven werk dan kan ik de printer benaderen. Als ik beneden ga zitten, waarbij ik ben verbonden met een ander access point dan kan ik de printer niet benaderen.

Het is een normaal WiFi netwerk (geen guest policies).
Ik heb getracht met "AUTO-OPTIMIZE NETWORK", maar dat maakt niet uit.
Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn Yamaha Musiccast systeem.

maar nog geen oplossing kunnen vinden helaas :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh

Ankh

|true

whazaaaa schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:10:
[...]

Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn Yamaha Musiccast systeem.

maar nog geen oplossing kunnen vinden helaas :/
Ik heb het idee dat het komt doordat ik ooit een USG heb gehad, waardoor in de site het netwerk gedeelte niet meer klopt.

Ik ga vanavond eens testen met een nieuwe site, waarbij ik alles nabouw en dan de AP's + Switches verplaats. Misschien dat dat helpt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:02

Mr-D.

interpunctie? no hero here

even een noob vraagje tussendoor.
is het mogelijk met de udm pro het verkeer te controleren per device om te kijken met welk IP adres deze contact maakt, of beter met wireshark aan de gang gaan?

want mijn ikea boekenplank speaker valt regelmatig de stream weg en krijg ik eerst reclame voordat ik weer geluid hoor.
dan kan ik kijken of de stream zelf wegvalt.

intern zie ik geen enkele drop in het systeem
volgens PTRG met een ping probe
nb deze is wel bedraad aangesloten.

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:45

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik loop tegen een lastig te debuggen probleempje aan de laatste dagen...

apps die gebruik maken internet (buienrader, rabobank app, postnl app, etc) starten allemaal op met of een fout dat ze geen verbinding kunnen maken met de server of geven een time-out of laten pas na lange tijd informatie zien. Al deze apps werken werken wel normaal als ik de wifi uitschakel en over ga op mobiel internet.

Ik heb een XS4ALL tv+internet glas-abo en sinds kort is er een config beschikbaar waardoor ik een Edgerouter X kan inzetten en de Fritz!Box als router er tussen uit kan.

De glasvezel-aansluiting komt binnen op een Genexis glasvezelmodem en gaat vanaf daar via gigabit UTP naar de router.

Voorheen had ik:
de Fritz!box -> ER-x (in dhcp-mode op WAN-poort) -> 24-poorts managed Ubiquiti switch -> 3x UAP-AC-Lite

De tv-ontvangers (via UTP) zaten direct op de Fritz!box (gaf eerder problemen om via oa. een ER-x werkend te krijgen), internet dus via de ER-x die ook het interne DHCP e.d. voor z'n rekening nam. Dit werkte goed, maar omdat het feitelijk NAT-achter-NAT was, was het niet ideaal.
Zonder de ER-x ertussen had ik problemen met de DHCP-server van de Fritz!box, die vaak aan WiFi-clients (telefoons vooral) wel een IP gaf, maar geen internet-toegang toeliet.
Met de ER-x ertussen, was dat probleem volledig opgelost, draaide alles in principe stabiel en had ik geen last van slecht werkende apps.

Nu heb ik:
ER-x (in pppoe-mode op WAN-poort) -> 24-poorts managed Ubiquiti switch -> 3x UAP-AC-Lite

Via de config van WJB (zie linkje KPN-forum bovenaan) zijn de noodzakelijke VLAN's ingesteld (VLAN 4 voor iptv, VLAN6 voor internet). Op de switch staat IGMP snooping ingeschakeld.

iptv werkt perfect, het is storingsvrij en snel.

Ook internet op pc e.d. werkt probleemloos, zowel bedraad als via wifi. Ik haal de snelheden passend bij mijn internet abo (100/100mbit), ping is normaal (5 - 7 ms). Op een mobiel apparaten werkt internet via de browser ook gewoon goed. Maar geven apps dus problemen.

Er zijn geen NAT-regels ingesteld (anders dan noodzakelijk voor instellen van de vlan's) en de firewall staat alleen ingesteld om verkeer van buiten te blocken.

Ik weet alleen niet waar ik moet beginnen om te debuggen. Voor zover ik weet, draaien al die apps namelijk voornamelijk via poorten 80/443, hetzelfde dus als de webbrowser die prima werkt...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1 ... 77 ... 328 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.