Ik loop tegen een lastig te debuggen probleempje aan de laatste dagen...
apps die gebruik maken internet (buienrader, rabobank app, postnl app, etc) starten allemaal op met of een fout dat ze geen verbinding kunnen maken met de server of geven een time-out of laten pas na lange tijd informatie zien. Al deze apps werken werken wel normaal als ik de wifi uitschakel en over ga op mobiel internet.
Ik heb een XS4ALL tv+internet glas-abo en sinds kort is er
een config beschikbaar waardoor ik een Edgerouter X kan inzetten en de Fritz!Box als router er tussen uit kan.
De glasvezel-aansluiting komt binnen op een Genexis glasvezelmodem en gaat vanaf daar via gigabit UTP naar de router.
Voorheen had ik:
de Fritz!box -> ER-x (in dhcp-mode op WAN-poort) -> 24-poorts managed Ubiquiti switch -> 3x UAP-AC-Lite
De tv-ontvangers (via UTP) zaten direct op de Fritz!box (gaf eerder problemen om via oa. een ER-x werkend te krijgen), internet dus via de ER-x die ook het interne DHCP e.d. voor z'n rekening nam. Dit werkte goed, maar omdat het feitelijk NAT-achter-NAT was, was het niet ideaal.
Zonder de ER-x ertussen had ik problemen met de DHCP-server van de Fritz!box, die vaak aan WiFi-clients (telefoons vooral) wel een IP gaf, maar geen internet-toegang toeliet.
Met de ER-x ertussen, was dat probleem volledig opgelost, draaide alles in principe stabiel en had ik geen last van slecht werkende apps.
Nu heb ik:
ER-x (in pppoe-mode op WAN-poort) -> 24-poorts managed Ubiquiti switch -> 3x UAP-AC-Lite
Via de config van WJB (zie linkje KPN-forum bovenaan) zijn de noodzakelijke VLAN's ingesteld (VLAN 4 voor iptv, VLAN6 voor internet). Op de switch staat IGMP snooping ingeschakeld.
iptv werkt perfect, het is storingsvrij en snel.
Ook internet op pc e.d. werkt probleemloos, zowel bedraad als via wifi. Ik haal de snelheden passend bij mijn internet abo (100/100mbit), ping is normaal (5 - 7 ms). Op een mobiel apparaten werkt internet via de browser ook gewoon goed. Maar geven apps dus problemen.
Er zijn geen NAT-regels ingesteld (anders dan noodzakelijk voor instellen van de vlan's) en de firewall staat alleen ingesteld om verkeer van buiten te blocken.
Ik weet alleen niet waar ik moet beginnen om te debuggen. Voor zover ik weet, draaien al die apps namelijk voornamelijk via poorten 80/443, hetzelfde dus als de webbrowser die prima werkt...
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier