[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 301 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 18:03:
[...]

Moet je effe flink terugbladeren via de Search van dit topic en al die foto's hopelijk nog kunnen bekijken van toen de AC Lite/LR/Pro/HD nog actueel waren, want volgens mij kon je daarmee wel het een en ander bepalen qua grootte/mount afmetingen/enz. :)
Dan heb ik meer aan de huidige maten ;) De oude maten kan ik namelijk zelf meten.
[...]

Interessant !!! :>

Linkje van toevallig ??
V.w.b. Seagate? Dat staat op de frontpage die jii niet bezoekt natuurlijk :+.
[...]

Dat is dus gewoon de S.M.A.R.T. data uitlezen en op bepaalde waardes letten in principe ?!
Nee. Het gaat om de Seagate farm (?) data. Smart zegt "0" power on hours, farm data zegt "20k+ power on hours".
Verder kwam ik nog wat interessants tegen voor ons eigenaren van de Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+) die misschien op een bepaald moment de voeding moeten vervangen :

https://threedee.nl/product/unifi-us-16-150w-psu-adapter/
Dat is dus een 3D printed adapter om een alternatieve voeding te plaatsen : MeanWell EPP-150-48

Opzich niet verkeerd om te weten! :Y)
Wat ik veel interessanter zou vinden is of de USW met een nieuwe voeding een klap zuiniger te krijgen is. Ik heb ooit eens een Meanwell voeding gekocht die 8W uit het stopcontact trok met niks aangesloten. "Lekker efficiënt" dus :F Teruggestuurd en een ander besteld, die trok 0,xW uit het stopcontact, stuo beter dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 18:13:
Dan heb ik meer aan de huidige maten ;) De oude maten kan ik namelijk zelf meten.
Tja, dacht misschien kan je er wat mee op het moment dat een nieuwe mount met die van een AC HD of zo overeenkomt :)
V.w.b. Seagate? Dat staat op de frontpage die jii niet bezoekt natuurlijk :+.
Ik heb net 4 dagen of zo teruggebladerd en zag niks staan dus tja...
Nee. Het gaat om de Seagate farm (?) data. Smart zegt "0" power on hours, farm data zegt "20k+ power on hours".
Zal eens die GitHub link doornemen in ieder geval, want ik durf te wedden dat ik vast wel iemand ken die helaas Seagate meuk heeft gekocht :+
Wat ik veel interessanter zou vinden is of de USW met een nieuwe voeding een klap zuiniger te krijgen is. Ik heb ooit eens een Meanwell voeding gekocht die 8W uit het stopcontact trok met niks aangesloten. "Lekker efficiënt" dus :F

Teruggestuurd en een ander besteld, die trok 0,xW uit het stopcontact, stuk beter dus.
Welk model dan :? :P :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien had ik het gezien als het ook zo belachelijk groot was afgebeeld en niet tussen de https://tweakers.net/reviews/ meuk stond en gewoon wat nieuws over was in https://tweakers.net/nieuws/ :F :+
Ik heb geen idee.
Super handig! Thnx! :+

/EDIT :
RobertMe schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 18:49:
Aankoop van ruim meer dan 2 jaar terug ;)

Maar blijkbaar de RS-150-12.

Uiteraard totaal niet te vergelijken met de, neem aan, 48V Meanwell voeding in de USW 16-150W. Maar wel hetzelfde merk, en die USW voeding zal nog veel ouder zijn, en nog meer uit een tijd dat er niet naar energieverbruik werd gekeken.
En nu echt! d:)b

[ Voor 28% gewijzigd door nero355 op 05-02-2025 18:57 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Aankoop van ruim meer dan 2 jaar terug ;) Maar blijkbaar de RS-150-12. Uiteraard totaal niet te vergelijken met de, neem aan, 48V Meanwell voeding in de USW 16-150W. Maar wel hetzelfde merk, en die USW voeding zal nog veel ouder zijn, en nog meer uit een tijd dat er niet naar energieverbruik werd gekeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-09 10:58

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

CrankyGamerOG schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:23:
Iemand al eens portmirroring of span gedaan (monitoren meerdere poorten?)
In de controller krijg ik niet meer poorten gespecifieerd (staat geen meerdere poorten toe?) (1-2 pakt hij niet 1,2 ook niet etc) (switch in kwestie komt ook niet in een controller want er is geen internet aanwezig op locatie)
Dus op de commandline gekeken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
cli                                                     
config
mirror session  1 destination  interface  GigabitEthernet  15                               
mirror session 1 source  interfaces  GigabitEthernet  1 both       
mirror session 1 source  interfaces  GigabitEthernet  2 both 
mirror session 1 source  interfaces  GigabitEthernet  3 both
exit
show  mirror  session  1   

Session 1 Configuration
Source RX Port    : gi1-3
Source TX Port    : gi1-3
Destination port  : gi15
Ingress State: disabled

Heb ik het nu goed dat poort 1 tm 3 nu mirrored naar 15? De optie monitor die ik voorbij zie vliegen op unifi forums zit niet aan boord van mijn usw24 gen2
Dit werkt idd zoals verwacht. De controller kan dit dus niet, nu vraag ik mij af, wat nou als ik deze switch in een controller heb hangen, dan schrijft de controller toch de config over? Hoe voorkom ik dat de controller de config overschrijft maar ik de switch toch in de controller kan hangen?

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Nogmaals maar eens de vraag: is het echt een slecht idee voor de levensduur van je switch om meerdere 10 GbE adapters naast of boven elkaar in je SFP+ kooien te pluggen?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@ocf81 Hangt van de switch af, ik zie wel eens switches met de bededeling dat je er (wegens warmte) niet teveel tegelijkertijd en direct naast elkaar dient te plaatsen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-09 14:54
ocf81 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:21:
Nogmaals maar eens de vraag: is het echt een slecht idee voor de levensduur van je switch om meerdere 10 GbE adapters naast of boven elkaar in je SFP+ kooien te pluggen?
Welke switch praten we hier over?
Wat voor "10 GbE adapters" ?

Van alle SFP+ transceiver modules, zijn eigenlijk alleen de RJ45 problematisch.
Zoals bijvoorbeeld deze: "Ubiquiti UACC-CM-RJ45-10G-MG" en deze: "Ubiquiti UF-RJ45-10G"

En dat heeft alles te maken met het hoge stroomverbruik en de grote warmte ontwikkeling.
Sommige van dit soort modules kunnen 70-90 graden warm worden.

Veel voedingen van switches beperkt het aantal RJ45 10G modules to bijvoorbeeld maximaal 4 (van de 16 poorten).
Bij andere merken, zoals Mikrotik, adviseren ze om nooit 2 van deze modules direct naast elkaar of boven elkaar te plaatsen

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Bedenk ook dat switches die meerdere SFP-poorten hebben vaak rackmount modellen zijn die niet zijn ontworpen op thuisgebruik. Die verwachten haast dat ze de koele lucht uit de cold-isle aan te kunnen zuigen en dat de warme lucht in de hot-isle wordt afgevoerd. Bovendien hebben ze ventilatoren die weliswaar gemaakt zijn om veel lucht te verplaatsen, maar dat zijn absoluut niet de stilste modellen die je kunt vinden.

Dus bedenk, los van wat er wordt aangeraden, of je het fijn vind dat die ventilatoren de hele dag door maximaal gaan draaien om de warmte die de SFP+-modules maken af te voeren.

Zo niet, dan is het wellicht handiger om een twinax-kabel te gebruiken als je een verbinding maakt tussen 2 apparaten met een SFP+ poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-09 19:56
Dan heb je toch de verkeerde switch gekocht?

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RedPas schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:39:
[...]

Dan heb je toch de verkeerde switch gekocht?
Of de verkeerde clients natuurlijk. Persoonlijk zou ik dan toch liever gebruik maken van SFP+, tussen switches, naar NAS/server/router, ... etc. En PCs etc gewoon op 1Gbit/s of 2,5Gbit/s. Met wellicht incidenteel een uitzondering voor een workstation dat wel 10Gbit/s moet hebben. Tenzij het zakelijk is met vele workstations die 10Gbit/s nodig hebben. Dan kom je waarschijnlijk wel uit bij "verkeerde switch". En volgens mij heeft UI tegenwoordig ook 10GbE switches met een nog dikkere SFP (up)link (in de vorm van SFP28 of hoger of een QSFP variant dus).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
RobertMe schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:05:
[...]

Of de verkeerde clients natuurlijk. Persoonlijk zou ik dan toch liever gebruik maken van SFP+, tussen switches, naar NAS/server/router, ... etc. En PCs etc gewoon op 1Gbit/s of 2,5Gbit/s. Met wellicht incidenteel een uitzondering voor een workstation dat wel 10Gbit/s moet hebben. Tenzij het zakelijk is met vele workstations die 10Gbit/s nodig hebben. Dan kom je waarschijnlijk wel uit bij "verkeerde switch". En volgens mij heeft UI tegenwoordig ook 10GbE switches met een nog dikkere SFP (up)link (in de vorm van SFP28 of hoger of een QSFP variant dus).
Dan moet je je afvragen of het wel handig is om 10Gbit door CAT-kabels te persen en of je niet beter kunt verglazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RiDo78 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:44:
[...]

Dan moet je je afvragen of het wel handig is om 10Gbit door CAT-kabels te persen en of je niet beter kunt verglazen.
Nja, ook waar. Ik weet ook net of dat voor komt, verglazen naar workstations. Tussen switches, en evt. servers etc natuurlijk wel. Maar op PC/workstation heb je standaard natuurlijk ook geen SFP+ ondersteuning (?). Kun je uiteraard ook daar wel weer toevoegen met een PCIe insteekkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
RobertMe schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:25:
[...]

Nja, ook waar. Ik weet ook net of dat voor komt, verglazen naar workstations. Tussen switches, en evt. servers etc natuurlijk wel. Maar op PC/workstation heb je standaard natuurlijk ook geen SFP+ ondersteuning (?). Kun je uiteraard ook daar wel weer toevoegen met een PCIe insteekkaart.
Als je dat toch al met PCIe insteekkaarten in je PC aan de gang gaat dan kun je er ook gewoon voor kiezen om een kaartje met een 10Gbps Ethernet aansluiting aan te schaffen :P

Fiber naar een werkplek doortrekken is vaak vragen om héél véél problemen....

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-09 14:54
Will_M schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:34:
[...]
Fiber naar een werkplek doortrekken is vaak vragen om héél véél problemen....
Waarom?
Ik heb een Mellanox ConnectX-3 in mijn PC zitten voor 10G over MM LC glaskabels.
Werkt als een zonnetje.
Het is een desktop, die gaat nergens heen. Dus de kabel zit "gewoon" stil.
Ik weet niet wat het probleem zou moeten zijn.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:52

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Kwam het laatst in een topic tegen, het aanpassen van de MTU waardes voor KPN glasvezel; heeft dit nog nut bij een UDM-SE?
Haal opzich prima snelheden, al heb ik nog altijd het idee dat de oude USG-3P die ik had iets sneller was. CPU load is best relatief hoog.
Default staan MTU waardes voor eth8 en 8.6 op 1500 zie ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Iedereen bedankt voor de reacties op mijn vraag.

Even een omnibusreactie:

Ik ben overgegaan van 2x US-16-XG naar 1x USW-PRO-AGGREGATION. Er zaten al wat 10GbE poortjes op de US-16-XG, en daar hingen ook wat servers aan die dus via UTP op 10 Gbit contact maakten. Dat zit op het moederbord en is dus niet zo maar even om te wisselen. Daar komt dus de noodzaak om toch een aantal 10 Gbit RJ-45 poorten te realiseren vandaan. Vandaar dat ik de SFP+ 10GbE RJ-45 adapters heb gekocht. Het Ik had er nog een van Uptimed en een "Ubiquiti UF-RJ45-10G" (het oude model, zeg maar) maar de nieuwe zijn inderdaad Ubiquiti UACC-CM-RJ45-10G-MG". Waar mogelijk gebruik ik insteekkaarten en DAC's, maar dat gaat dus niet altijd.

Of dat nu de verkeerde switch is? Ik heb maar een beperkt aantal euro's en ik had geen €1370 over voor de extra 10GbE poorten. Het was dus heel aantrekkelijk om die adapters te kopen, want dan was ik voor ca. 60% van de prijs klaar.

Dit is allemaal voor de servers die ik thuis heb staan. 10 GbE is daar geen overkill voor, als je het mij vraagt. En omdat het serverrek 10Gbit is, heb ik dan maar ook de rest 10Gbit gemaakt. Dat snelheidsverschil is het zeker waard als je grote videobestanden etc door wil pompen, en dat doe ik zo af en toe. Ook is het erg prettig als je bestanden op de NAS gebruikt tijdens het compileren, dat scheelt toch weer wat wachten. Wat mij betreft geen overbodige luxe dus.

Op zich is de opmerking dat er de verwachting is van een koud luchtpad wel een goede, maar ik schat deze switches van Ubiquiti niet in als DC switches. Sowieso is er maar één locatie waar ik deze spullen kwijt kan, dus er gaat daar ook niks aan veranderen.

Misschien dat ik t.z.t. wel weer wat geld bij elkaar kan sprokkelen om de Ubiquiti Unifi Switch Enterprise XG 24 ernaast te kopen, maar dat is voor nu toekomstmuziek.

Maar goed, ik ga eens kijken of ik ze strategisch kan verdelen over de switch. Ik schat in dat een diagonale plaatsing het beste is voor de warmteverwerking.

[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 06-02-2025 15:08 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
GarBaGe schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:56:
[...]

Waarom?
Ik heb een Mellanox ConnectX-3 in mijn PC zitten voor 10G over MM LC glaskabels.
Werkt als een zonnetje.
* Will_M werkt als beheerder in 'Groot Zakelijke' omgevingen :+

In dat soort omgevingen werken mensen vaak nét wat anders met de beschikbaar gestelde apparatuur welke toch niet van hen is... En dan laat ik de schoonmaakploeg nog maar even in z'n geheel buiten beschouwing :+

Zelfs in DataCenters rollen mensen ooit glaskabels zo strak op dat het licht 'gebroken' wordt óf ze drukken de deur van een rack dicht terwijl er nog een glaskabel buiten steekt.....Werk hébben is echt geen kunst in dat soort omgevingen, werk houden lukt ook goed met dat soort...... 'mensen'

[ Voor 10% gewijzigd door Will_M op 06-02-2025 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-09 19:56
ocf81 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:02:
Iedereen bedankt voor de reacties op mijn vraag.

Even een omnibusreactie:

Ik ben overgegaan van 2x US-16-XG naar 1x USW-PRO-AGGREGATION. Er zaten al wat 10GbE poortjes op de US-16-XG, en daar hingen ook wat servers aan die dus via UTP op 10 Gbit contact maakten. Dat zit op het moederbord en is dus niet zo maar even om te wisselen. Daar komt dus de noodzaak om toch een aantal 10 Gbit RJ-45 poorten te realiseren vandaan. Vandaar dat ik de SFP+ 10GbE RJ-45 adapters heb gekocht. Het Ik had er nog een van Uptimed en een "Ubiquiti UF-RJ45-10G" (het oude model, zeg maar) maar de nieuwe zijn inderdaad Ubiquiti UACC-CM-RJ45-10G-MG". Waar mogelijk gebruik ik insteekkaarten en DAC's, maar dat gaat dus niet altijd.

Of dat nu de verkeerde switch is? Ik heb maar een beperkt aantal euro's en ik had geen €1370 over voor de extra 10GbE poorten. Het was dus heel aantrekkelijk om die adapters te kopen, want dan was ik voor ca. 60% van de prijs klaar.

Dit is allemaal voor de servers die ik thuis heb staan. 10 GbE is daar geen overkill voor, als je het mij vraagt. En omdat het serverrek 10Gbit is, heb ik dan maar ook de rest 10Gbit gemaakt. Dat snelheidsverschil is het zeker waard als je grote videobestanden etc door wil pompen, en dat doe ik zo af en toe. Ook is het erg prettig als je bestanden op de NAS gebruikt tijdens het compileren, dat scheelt toch weer wat wachten. Wat mij betreft geen overbodige luxe dus.

Op zich is de opmerking dat er de verwachting is van een koud luchtpad wel een goede, maar ik schat deze switches van Ubiquiti niet in als DC switches. Sowieso is er maar één locatie waar ik deze spullen kwijt kan, dus er gaat daar ook niks aan veranderen.

Misschien dat ik t.z.t. wel weer wat geld bij elkaar kan sprokkelen om de Ubiquiti Unifi Switch Enterprise XG 24 ernaast te kopen, maar dat is voor nu toekomstmuziek.

Maar goed, ik ga eens kijken of ik ze strategisch kan verdelen over de switch. Ik schat in dat een diagonale plaatsing het beste is voor de warmteverwerking.
Nu ben ik wel es benieuwd welke servers dat zijn....

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

RedPas schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:19:
[...]

Nu ben ik wel es benieuwd welke servers dat zijn....
2 Proxmox servers die via iSCSI hun VM's serveren. Er ligt nog een 3e server, maar die is nu even uit de roulatie tot ik geen last meer heb van chronisch energiegebrek. Corosync en iSCSI gaat via 2x 10Gbit en voorkant gaat ook via 10Gbit. Het is voor zowel eigen gebruik als voor de servers van mijn gaming community. Voor de iSCSI is het echt geen overkill. Voor de communicatie van de VM's is het een nice to have, het laat genoeg capaciteit over om zowel met de buitenwereld als intern te babbelen, en het is ook wel fijn als de VM's een beetje rap bij de data uit de database kunnen etc. Ik heb twee NAS systemen (onderdeel van 1-2-moet nog 3 schema ;) ) 1e NAS heeft 4 10 Gbit poorten in gebruik. 1x voor de voorkant en 3x voor de VMs. 2e NAS heeft 2 10GbE RJ-45 poorten, en zorgt ervoor dat de data van de 1e nas elke 5 minuten wordt bijgewerkt, en elke dag wordt de hele nas gekloond. Er is daarnaast nog een server voor zaken die ik altijd beschikbaar wil hebben. Unifi cloudkey, Home assistant, Smokeping etc. Die zou ook prima op 1GbE kunnen, maar hij kan op 10. Desktop en laptop werken op 10GbE om de eerder genoemde redenen. (en omdat alles op de NAS eigenlijk veel fijner werkt)

En dat ziet er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://rotjes.bangblog.eu/Rack2025.jpg
(één server valt buiten het plaatje, maar die heeft dezelfde kast als de bovenste machine)

[ Voor 8% gewijzigd door ocf81 op 06-02-2025 15:52 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 09:00

nexhil

BAM!

ocf81 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:35:
[...]

2 Proxmox servers die via iSCSI hun VM's serveren. Er ligt nog een 3e server, maar die is nu even uit de roulatie tot ik weer geen last heb van chronisch energiegebrek. Corosync en iSCSI gaat via 2x 10Gbit en voorkant gaat ook via 10Gbit. Het is voor zowel eigen gebruik als voor de servers van mijn gaming community. Voor de iSCSI is het echt geen overkill. Voor de communicatie van de VM's is het een nice to have, het laat genoeg capaciteit over om zowel met de buitenwereld als intern te babbelen, en het is ook wel fijn als de VM's een beetje rap bij de data uit de database kunnen etc. Ik heb twee NAS systemen (onderdeel van 1-2-moet nog 3 schema ;) ) 1e NAS heeft 4 10 Gbit poorten in gebruik. 1x voor de voorkant en 3x voor de VMs. 2e NAS heeft 2 10GbE RJ-45 poorten, en zorgt ervoor dat de data van de 1e nas elke 5 minuten wordt bijgewerkt, en elke dag wordt de hele nas gekloond. Er is daarnaast nog een server voor zaken die ik altijd beschikbaar wil hebben. Unifi cloudkey, Home assistant, Smokeping etc. Die zou ook prima op 1GbE kunnen, maar hij kan op 10. Desktop en laptop werken op 10GbE om de eerder genoemde redenen. (en omdat alles op de NAS eigenlijk veel fijner werkt)

En dat ziet er dan zo uit:
[Afbeelding]
(één server valt buiten het plaatje, maar die heeft dezelfde kast als de bovenste machine)
Het is dat ik een 'knieperd' ben voor wat betreft mijn elektriciteits rekening anders had ik nu ook op marktplaats gezeten :D >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
@ocf81 Het betere 'Lack' werk _/-\o_ d:)b

[ Voor 25% gewijzigd door Will_M op 06-02-2025 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23:56
[...]
Leuk voor een zakelijke omgeving... maar verglazen in een loze leiding van een woonhuis is vaak kansloos.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
CrankyGamerOG schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 08:50:
Dit werkt idd zoals verwacht.
De controller kan dit dus niet, nu vraag ik mij af, wat nou als ik deze switch in een controller heb hangen, dan schrijft de controller toch de config over?
Je kan echter wel weer daarna de config toepassen en dan zal die pas na een reboot verdwijnen :)

Weet alleen effe niet meer hoe het zat met wat er gebeurt op het moment dat je wat op die Switch aanpast...
Hoe voorkom ik dat de controller de config overschrijft maar ik de switch toch in de controller kan hangen?
Je zou eens kunnen kijken of de Switches nog steeds iets doen met het config.JSON verhaal dat men vroeger voornamelijk voor de USG Routers gebruikte om het een en ander qua aanpassingen blijvend te maken.

Het werd dan voornamelijk voor Dual WAN en IPTV toestanden gebruikt, maar de Switches en zelfs Accesspoints doen er ook wat mee ;)

Zo was er dit verhaal dat ik nog steeds ingeschakeld heb staan : The Eagle in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"
En nog wat andere dingen geloof ik...

En nou we het er toch over hebben : Hoe zit het met die zooi vandaag de dag eigenlijk :?
Bij SFP+ adapters waar je RJ45 UTP kabels in kan prikken moet je elke keer minimaal 1 poort overslaan :)
RiDo78 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:46:
Bedenk ook dat switches die meerdere SFP-poorten hebben vaak rackmount modellen zijn die niet zijn ontworpen op thuisgebruik. Die verwachten haast dat ze de koele lucht uit de cold-isle aan te kunnen zuigen en dat de warme lucht in de hot-isle wordt afgevoerd. Bovendien hebben ze ventilatoren die weliswaar gemaakt zijn om veel lucht te verplaatsen, maar dat zijn absoluut niet de stilste modellen die je kunt vinden.
Leuk voor HPE/H3C/CISCO/Juniper/enz. spul opzich, maar UniFi spul vind ik daar niet onder vallen eerlijk gezegd ;)
Zo niet, dan is het wellicht handiger om een twinax-kabel te gebruiken als je een verbinding maakt tussen 2 apparaten met een SFP+ poort.
Ho ho hooo eens even !!! Dat is een DAC kabel ja !!! Anders krijgen we ruzie met @RobertMe >:) :P :+
RobertMe schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:05:
Of de verkeerde clients natuurlijk.
"There is no such thing..."
PCs etc gewoon op 1Gbit/s of 2,5Gbit/s.
Meh... allemaal uitmelkerij wat mij betreft... -O-

Of 1 Gbps of 10 Gbps en al die 2,5 en 5 Gbps meuk mag van mij z.s.m. verdwijnen !!! :P
Daar is echt niks mis mee...

CAT6 UTP is daarbij een hele simpele oplossing :)
Will_M schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:34:
Als je dat toch al met PCIe insteekkaarten in je PC aan de gang gaat dan kun je er ook gewoon voor kiezen om een kaartje met een 10Gbps Ethernet aansluiting aan te schaffen :P
Alleen worden die wel warmer dan een normale SFP+ NIC :-(
Tortelli schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:01:
Kwam het laatst in een topic tegen, het aanpassen van de MTU waardes voor KPN glasvezel; heeft dit nog nut bij een UDM-SE?
Haal opzich prima snelheden, al heb ik nog altijd het idee dat de oude USG-3P die ik had iets sneller was. CPU load is best relatief hoog.
Default staan MTU waardes voor eth8 en 8.6 op 1500 zie ik.
Dat heet PPPoE Offloading en NAT Offloading in de SoC en dat maakte de USG reeks zo geweldig :)
ocf81 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:02:
Op zich is de opmerking dat er de verwachting is van een koud luchtpad wel een goede, maar ik schat deze switches van Ubiquiti niet in als DC switches.
+1 :)
ocf81 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:35:
Er ligt nog een 3e server, maar die is nu even uit de roulatie tot ik geen last meer heb van chronisch energiegebrek.
"I know that feel bro..." ;(

Gelukkig de juiste manier(en) ontdekt om daar wat aan te doen dus stuur me maar een DM als je daar over wilt praten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

nexhil schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:53:
[...]

Het is dat ik een 'knieperd' ben voor wat betreft mijn elektriciteits rekening anders had ik nu ook op marktplaats gezeten :D >:)
Ja, het kost inderdaad wel wat geld. Overigens is dit een verzameling die over tijd is opgebouwd, met ca 50% 2e-hands hardware, waar nu dan weer wat nieuws komt en de oude hardware, die nu toch echt wel zijn beste tijd heeft gehad, richting laatste eigenaar kan worden gestuurd.
Ja, ik kwam inderdaad ooit die pagina tegen van een hacker? conferentie waar de LACK rack ooit op is bedacht, en zo ben ik van een paar PC kasten op een kluitje toch maar naar 19 inch overgegaan.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
TweakGP schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:13:
[...]

Leuk voor een zakelijke omgeving... maar verglazen in een loze leiding van een woonhuis is vaak kansloos.
Klopt, dat is een ware kunst en vaak ook nieteens mogelijk. Vandaar dat ik ook zeg dat je je dat moet afvragen; elke situatie is anders. In mijn geval zijn de CAT-kabels tussen mijn meterkast en mijn werkplek naar zolder ook niet in een loze buis maar liggen ze mooi in een Attema K25 plattebuis langs de trap. Geen scherpe bochten dus mocht ik willen dan is dat zo te verglazen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
ocf81 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:20:
>>knip<<
[...]

Ja, ik kwam inderdaad ooit die pagina tegen van een hacker? conferentie waar de LACK rack ooit op is bedacht, en zo ben ik van een paar PC kasten op een kluitje toch maar naar 19 inch overgegaan.
Die pagina spreekt over 'first seen' in 2010 volgens de beschrijvende tekst. Ik weet zéker dat we er al véél eerder mee bezig waren... We waren er bij een werkgever waar ik sinds 2006 al niet meer voor werkzaam ben al sinds tijden 'druk' mee in onze spaarzame vrije tijd.

:*)

Time Flies when you're having... NONE!! 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:42
TweakGP schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:13:
[...]

Hier ook behoorlijk verglaast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/seu3UYne7XlamaCew3H4l-quekk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uD0bkzyauH4PGjrtc9ABCmiB.jpg?f=fotoalbum_large

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-09 14:14
GarBaGe schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:56:
[...]

Waarom?
Werkt als een zonnetje.
Heb thuis ook 3 uploads naar 3 edgeswitch 8 met sc single fiber werk ook perfect.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Will_M schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:35:
[...]

Die pagina spreekt over 'first seen' in 2010 volgens de beschrijvende tekst. Ik weet zéker dat we er al véél eerder mee bezig waren... We waren er bij een werkgever waar ik sinds 2006 al niet meer voor werkzaam ben al sinds tijden 'druk' mee in onze spaarzame vrije tijd.

:*)

Time Flies when you're having... NONE!! 8)
Misschien had ik het dan verkeerd onthouden. Maar goed, zo heb ik dus wel geleerd dat een LACK tafeltje heel handig kan zijn als je een metalen serverrek te duur vindt.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 11:58
Mij is altijd wijsgemaakt dat die dingen geen bocht mogen hebben maar dat valt reuze mee als ik dat zo bij jou zie,

"We're not computers, Sebastian. We're physical."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCGraaf
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20-09 14:33

BCGraaf

BC

nero355 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 18:03:

[...]

Als het goed is heb je een e-mail van Odido gehad dat er vannacht onderhoud was en dat is dus geen handig moment om je apparatuur te updaten en laat weer mooi zien waarom je Automatic Updates gewoon moet Uitschakelen !! B)

[...]

Hidden SSID's zijn een heel slecht idee en moet je gewoon niet gebruiken :
- Je eigen apparaten vinden het niet tof.
- Alle andere SSID's in de omgeving vinden het ook niet tof :-(

[...]

Ik denk dat je een foute flash te pakken hebt of iets dergelijks en het beste de firmware opnieuw erop kan flashen ook al is het dezelfde versie : Nieuwe schone reinstall is wat je waarschijnlijk nodig hebt :)
Uit eindelijk na lang zoeken ben ik er achter gekomen wat het was. In het verleden wel eens gespeeld met de Policy-Based Routes, deze gebruikte ik niet meer en stond dus op iet actief, deze was met de update dus aan gegaan waardoor er niks meer vanaf de UDM het internet op mocht. Deze snel verwijderd zodat het niet nog een keer kan gebeuren.

Thnx voor de info van de hidden SSD's zal deze binnenkort aan gaan passen. :)

MacBook, MacBook Pro 15, Mac Mini 2012, iPhone X,  Watch,  TV 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Roy Batty schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:41:
[...]

Mij is altijd wijsgemaakt dat die dingen geen bocht mogen hebben maar dat valt reuze mee als ik dat zo bij jou zie,
Glasvezel is juist goed te buigen. Je kan voor de vezel opzoeken wat de buigradius is. Het zou nog veel strakker gelegd kunnen worden.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05:42
[...]

Als het goed is zit er ook een stukje opgerolde glasvezel in jouw glasvezelpunt thuis (als je die hebt).

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
[...]

Er zit een kern van waarheid in. Als je de bocht te scherp maakt dan kun je de glazen kern breken. Maar om de glazen kern zit een reflecterende laag waardoor het licht gewoon de bocht om kan.

Heb je nooit zo’n fiber optic kerstboompje gezien waar de stam bestaat uit een bundel (plastic) glasvezelkabels die uitwaaieren en de takjes zodoende van gekleurd licht voorzien? Werkt prima toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-09 21:04
Prx schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 17:11:
[...]

[...]

Model / SKUStatus
USGLegacy
USG-ProLegacy
USG-XG-8Legacy

Bron: https://help.ui.com/hc/en...ntage-and-Legacy-Products
Ondanks dat ik nog een nieuwe voeding had liggen voor mijn USG toch maar een vervanger ervan gekost. Niet erg me erin verdiept, dus eigenlijk blind de UXG-lite gekocht. Dat had beter de Cloud Gateway Ultra kunnen zijn, want "natuurlijk" werkt de UXG-lite niet samen met de Cloudkey gen1, die op versie 7 van de controller-software is blijven steken. Ik had geen zin om de UXG-lite weer terug te sturen, dus maar een raspberry pi gepakt om de controller erop te installeren. De backup terugzetten van de Cloudkey werkte prima. Alleen het adopteren van de UXG-lite daarna niet. De controller zag 'm wel, maar hij had geen IP-adres. Pas toen ik een firmware update had gedraaid op de UXG-lite was er een IP-adres. Adoptie wilde daarna pas nadat ik remote toegang tot mijn Unifi omgeving had open gezet. Dat dat nodig was verbaasde me. Nu werkt alles weer, dus de remote toegang kan weg. Misschien zet ik de raspberry pi ook wel uit; ik kijk soms maanden niet naar de staat van het netwerk via de controller

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:53

Vliegvlug

Flight Simple

[...]

Ik werkte redelijk veel met glasvezelkabels en heb menig kabel haaks aangetroffen die, tot mijn verbazing eigenlijk, toch nog goed werkte, het kan (veel) meer hebben dan je zou verwachten. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:53

Vliegvlug

Flight Simple

SgtElPotato schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:05:
[...]

Als het goed is zit er ook een stukje opgerolde glasvezel in jouw glasvezelpunt thuis (als je die hebt).
Even een plaatje bij het praatje! :)
ODF glasvezelkastje - dicht en open
Mijn ODF glasvezelaansluiting thuis

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 07-02-2025 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:45
Vliegvlug schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 21:16:
[...]

Even een plaatje bij het praatje! :)
[Afbeelding: ODF glasvezelkastje - dicht en open]
Mijn ODF glasvezelaansluiting thuis
Is net een launchfiber :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Frij5fd schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 19:52:
Misschien zet ik de raspberry pi ook wel uit; ik kijk soms maanden niet naar de staat van het netwerk via de controller.
Pi-Hole + Unbound erop knallen en gaan met die banaan Raspberry :Y) 8) :*) O+
Mij is altijd wijsgemaakt dat die dingen geen bocht mogen hebben maar dat valt reuze mee als ik dat zo bij jou zie.
Knikken moet je niet doen, maar mooie bochtjes maken moet kunnen :)
Vliegvlug schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 21:16:
het kan (veel) meer hebben dan je zou verwachten. ;)
Er was ergens een video (Die ik helaas niet meer kan vinden) van een glasvezelmonteur die ermee omging alsof het gewoon touw was tijdens het door een huis heen trekken van het spul :D

En daarna lasten ze de connectoren erop en dergelijke zonder enig probleem : Alles deed het PERFECT!!! :o _O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• John245
nero355 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 23:30:

[...]

Er was ergens een video (Die ik helaas niet meer kan vinden) van een glasvezelmonteur die ermee omging alsof het gewoon touw was tijdens het door een huis heen trekken van het spul :D

En daarna lasten ze de connectoren erop en dergelijke zonder enig probleem : Alles deed het PERFECT!!! :o _O-
Zolang er geen knikken in komen kan het veel hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Frij5fd schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 19:52:
[...]

Ondanks dat ik nog een nieuwe voeding had liggen voor mijn USG toch maar een vervanger ervan gekost. Niet erg me erin verdiept, dus eigenlijk blind de UXG-lite gekocht. Dat had beter de Cloud Gateway Ultra kunnen zijn, want "natuurlijk" werkt de UXG-lite niet samen met de Cloudkey gen1, die op versie 7 van de controller-software is blijven steken. Ik had geen zin om de UXG-lite weer terug te sturen, dus maar een raspberry pi gepakt om de controller erop te installeren. De backup terugzetten van de Cloudkey werkte prima. Alleen het adopteren van de UXG-lite daarna niet. De controller zag 'm wel, maar hij had geen IP-adres. Pas toen ik een firmware update had gedraaid op de UXG-lite was er een IP-adres. Adoptie wilde daarna pas nadat ik remote toegang tot mijn Unifi omgeving had open gezet. Dat dat nodig was verbaasde me. Nu werkt alles weer, dus de remote toegang kan weg. Misschien zet ik de raspberry pi ook wel uit; ik kijk soms maanden niet naar de staat van het netwerk via de controller
Waarom wissel je hem niet om binnen de 14 retourtermijn dan heb je een alles in één model?

Voor een volgende keer voor iemand anders:
-Backup inladen of je huidige CK opstarten met de juiste config.
-UXG model XYZ met een LAN kabel benaderen en via de HTTPS wizard het LAN IP wijzigen naar je eigen reeks bijvoorbeeld van 192.168.x.y naar jouw reeks 172.16.x.y
-Daarna adopteren in de CK, dan is er ook daadwerkelijk communicatie mogelijk tussen de twee apparaten in de 172.16.x.y reeks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
Niet helemaal on topic maar ook niet helemaal niet en borduurt een beetje door over mijn opmerking mbt bochten in glasvezelkabel.

In mijn nieuwbouw komen alle 20 loze leidingen uit in de MK (kon niet anders). Toch wil ik zo min mogelijk apparaten in de MK hebben dus had ik bedacht om alleen het patch panel en de US 24 Pro Poe die ik al heb daar te plaatsen. Vervolgens al het andere, waaronder de UDM-SE, NAS, Proxmox server etc. met een uplink naar de technische ruimte waar 3 loze leidingen uitkomen. Of naar de berging waar een 75mm mantelbuis naar toe gaat. Zo voorkom ik dat de MK hopeloos dichtgebouwd wordt.

Die uplink 10Gbps heb ik nu in mijn huidige woning met een 20cm DAC en alles in de MK maar dat moet dus vervangen door een lange kabel. Alle kabels worden Belden cat6A maar....

Zou ik die uplink ook glasvezel kunnen maken en heeft dat zin tov koper ? Die dingen knijp je niet zomaar even zoals een keystone of RJ45 stekker lijkt me en Cat 6A is ook 10Gbps. Hoe werkt zoiets om die in een buis te leggen en heeft het zin ? De DAC is immers ook koper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:56

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Nee dat is onzin. Ze kunnen wel wat hebben hoor.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Roy Batty schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:55:
Niet helemaal on topic maar ook niet helemaal niet en borduurt een beetje door over mijn opmerking mbt bochten in glasvezelkabel.

In mijn nieuwbouw komen alle 20 loze leidingen uit in de MK (kon niet anders). Toch wil ik zo min mogelijk apparaten in de MK hebben dus had ik bedacht om alleen het patch panel en de US 24 Pro Poe die ik al heb daar te plaatsen. Vervolgens al het andere, waaronder de UDM-SE, NAS, Proxmox server etc. met een uplink naar de technische ruimte waar 3 loze leidingen uitkomen. Of naar de berging waar een 75mm mantelbuis naar toe gaat. Zo voorkom ik dat de MK hopeloos dichtgebouwd wordt.

Die uplink 10Gbps heb ik nu in mijn huidige woning met een 20cm DAC en alles in de MK maar dat moet dus vervangen door een lange kabel. Alle kabels worden Belden cat6A maar....

Zou ik die uplink ook glasvezel kunnen maken en heeft dat zin tov koper ? Die dingen knijp je niet zomaar even zoals een keystone of RJ45 stekker lijkt me en Cat 6A is ook 10Gbps. Hoe werkt zoiets om die in een buis te leggen en heeft het zin ? De DAC is immers ook koper.
10Gbit/s ethernet is verschrikkelijk onzuinig. Daarnaast doen noch de USW noch de UDM 10GbE (/geen RJ45), dus moet je ook al dure RJ45 SFP+ modules kopen. Die vervolgens dus veel stroom verbruiken en (erg) warm worden. (Dat is, duurder en onzuiniger dan elke andere oplossing over SFP+, incl glasvezel en active DAC dus).

Pak je vervolgens 2 BiDi glasvezel SFP+ modules (opletten dat je of een set koopt of bij 2 losse dus niet 2x dezelfde maar de omgekeerde) heb je aan 1 vezel en dus 1 stekker voldoende. Die past makkelijk door bv een 19mm buis heen met stekker en al. Als het een gladde buis is kun je deze mogelijk ook nog wel met een trekveer of trekdraad er doorheen krijgen. Iets van kracht kunnen ze meen ik wel hebben, maar je moet niet fors gaan trekken. "Officieel" worden ze normaliter meen ik geblazen, maar dat kun je vast niet zelf. En als je er een bedrijf voor moet laten komen kunnen die net zo goed de stekkers lassen. (@John245 heeft dat AFAIK laten doen).

Goedkoper alternatief is Multimode glasvezel, maar dan heb je 2 vezels nodig. Dus of twee losse vezels of een dubbele vezel. Nadeel van de laatstgenoemde is dat er ook een dubbele stekker aan zet en je die denk ik niet door een 19mm buis krijgt (meen wel eens gelezen te hebben dat je mogelijk de "brug" tussen beide connectors kunt verwijderen waardoor je dus wat speling hebt om ze achter elkaar te plakken).

En ja, DAC is ook koper. Maar een DAC gaat rechtstreeks het SFP signaal overheen en is (daardoor) maximaal 7 meter. "Klein" verschil dus met cat / ethernet dat tot 100 meter is. En daarnaast zijn het uiteraard andere kabels. Cat zijn 4 dunne twisted pairs, DAC / twinax zijn 2 dikkere aders? Totaal ander soort kabel en werking dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
RobertMe schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:26:
[...]

10Gbit/s ethernet is verschrikkelijk onzuinig. Daarnaast doen noch de USW noch de UDM 10GbE (/geen RJ45), dus moet je ook al dure RJ45 SFP+ modules kopen. Die vervolgens dus veel stroom verbruiken en (erg) warm worden. (Dat is, duurder en onzuiniger dan elke andere oplossing over SFP+, incl glasvezel en active DAC dus).

Pak je vervolgens 2 BiDi glasvezel SFP+ modules (opletten dat je of een set koopt of bij 2 losse dus niet 2x dezelfde maar de omgekeerde) heb je aan 1 vezel en dus 1 stekker voldoende. Die past makkelijk door bv een 19mm buis heen met stekker en al. Als het een gladde buis is kun je deze mogelijk ook nog wel met een trekveer of trekdraad er doorheen krijgen. Iets van kracht kunnen ze meen ik wel hebben, maar je moet niet fors gaan trekken. "Officieel" worden ze normaliter meen ik geblazen, maar dat kun je vast niet zelf. En als je er een bedrijf voor moet laten komen kunnen die net zo goed de stekkers lassen. (@John245 heeft dat AFAIK laten doen).

Goedkoper alternatief is Multimode glasvezel, maar dan heb je 2 vezels nodig. Dus of twee losse vezels of een dubbele vezel. Nadeel van de laatstgenoemde is dat er ook een dubbele stekker aan zet en je die denk ik niet door een 19mm buis krijgt (meen wel eens gelezen te hebben dat je mogelijk de "brug" tussen beide connectors kunt verwijderen waardoor je dus wat speling hebt om ze achter elkaar te plakken).

En ja, DAC is ook koper. Maar een DAC gaat rechtstreeks het SFP signaal overheen en is (daardoor) maximaal 7 meter. "Klein" verschil dus met cat / ethernet dat tot 100 meter is. En daarnaast zijn het uiteraard andere kabels. Cat zijn 4 dunne twisted pairs, DAC / twinax zijn 2 dikkere aders? Totaal ander soort kabel en werking dus.
Ja die 10Gbps RJ45 SFP modules zijn duur, euro of 60 dacht ik. De loze leidingen zijn inderdaad 19mm gladde buis en de MK en technische ruimte liggen vrijwel onder elkaar met 2 verdiepingen er tussen. De buis van MK naar berging is 75mm, ik ben er nog niet uit waar ik het ga zetten. Ik heb ook echt idee hoe zoiets aan te pakken. Uiteraard kan ik zelf niks lassen, ik heb geen enkele ervaring met glasvezelkabel dus weet niet goed waar te beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Roy Batty schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:49:
[...]

Ja die 10Gbps RJ45 SFP modules zijn duur, euro of 60 dacht ik. De loze leidingen zijn inderdaad 19mm gladde buis en de MK en technische ruimte liggen vrijwel onder elkaar met 2 verdiepingen er tussen. De buis van MK naar berging is 75mm, ik ben er nog niet uit waar ik het ga zetten. Ik heb ook echt idee hoe zoiets aan te pakken. Uiteraard kan ik zelf niks lassen, ik heb geen enkele ervaring met glasvezelkabel dus weet niet goed waar te beginnen.
Indien je RJ45 SFP+ kan vermijden dan zal ik dat altijd doen. Het gaat niet eens om de prijs maar ze zijn erg onzuinig met energie.

75mm is een mooie maat daar kan alles doorheen. Als er niet al te veel bochten in de 19 mm zit dan krijg je er ook wel OM3 / OM4 doorheen. Afhankelijk van de vezel of de connector los kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Roy Batty schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:49:
[...]

Ik had ook geen ervaring. Maar prima gelukt om uit bestaande buis van de zolder naar de kelder alle kabels (1x coax, 1x UTP) te halen, vervolgens glasvezel van boven naar beneden te duwen / laten zakken (note: buis over de muur, soms even open gemaakt om tussenin door te voeren, incl een klein stukje flex) en daarna de coax weer er langs te trekken. (Coax was dik, LC stekker is dik, dus stekker langs de coax door krijgen zou niet te doen zijn. Dus eerst de coax er uit, vervolgens de vezel er in, die zelf dus dun is, en daarna weer de coax erbij).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richard-5
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 07:22
Vraagje van een newby in de Ubiquity wereld. Ik heb nu sinds een maand of twee een UCG Ultra met twee AP's. Aan de UCG heb ik direct een Gigaset 550 comfort IP hangen voor mijn VOIP telefonie. Echter blijkt de verbinding tussen de Gegaste en de voipprovider regelmatig niet mogelijk. Hij doet het een of twee dagen wel en dan weer een dag niet en ik kan nergens terugvinden waarom niet. Enige wat ik in de log kan terugvinden is af en toe een disconnect van Gigaset zelf. Iemand enig idee hoe ik dit verder kan onderzoeken waar het probleem zit. Met mijn vorige router had ik dit probleem nooit.

Geen bijzonderheden verder aan de netwerk inrichting, nog geen VLAN's of specifieke routing of firewall rules geconfigureerd. Alles is nog redelijk standaard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03:05
richard-5 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 13:58:
Vraagje van een newby in de Ubiquity wereld. Ik heb nu sinds een maand of twee een UCG Ultra met twee AP's. Aan de UCG heb ik direct een Gigaset 550 comfort IP hangen voor mijn VOIP telefonie. Echter blijkt de verbinding tussen de Gegaste en de voipprovider regelmatig niet mogelijk. Hij doet het een of twee dagen wel en dan weer een dag niet en ik kan nergens terugvinden waarom niet. Enige wat ik in de log kan terugvinden is af en toe een disconnect van Gigaset zelf. Iemand enig idee hoe ik dit verder kan onderzoeken waar het probleem zit. Met mijn vorige router had ik dit probleem nooit.

Geen bijzonderheden verder aan de netwerk inrichting, nog geen VLAN's of specifieke routing of firewall rules geconfigureerd. Alles is nog redelijk standaard.
Ik heb laatst ook meegemaakt dat VoipBuster opeens niet meer werkte, toen een ticket aangemaakt en de reactie was:

Thanks for your message. For both your accounts I see that the last SIP login was on 31/05. There was no change on our side, I could do a successful SIP test login to your account.

Maybe your ISP blocked port 5060, you can try to use port 6000 as an alternative.

In addition to these settings, please note that we only support transport type UDP, and we do not accept fragmented messages.
ONLY select codec G711 a-Law as active codec. All other available codecs should NOT be selected as active
Some ISP's block SIP port 5060 ,as an alternative you can use port 6000
For additional settings you need to check with your SIP device/program manual/supplier.

Deze aanpassing heeft bij mij gewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richard-5
ASS-Ware schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 15:08:
[...]

Ik heb laatst ook meegemaakt dat VoipBuster opeens niet meer werkte, toen een ticket aangemaakt en de reactie was:

Deze aanpassing heeft bij mij gewerkt.
Dank voor je reactie, echter is er bij mij geen probleem met de ISP, die is nog dezelfde (Ziggo met modem in bridge mode). Het enige is dat mijn oudere apple AirPort Extreme router vervangen is door een USG Ultra vandaar zoek ik de oorzaak daar. Het is ook zo dat het af en toe wel werkt en soms niet dus vermoed dat er iets interactiefs ingrijpt. Wellicht een security maatregel o.i.d. Ben nog redelijk onbekend met Ubiquity maar heb terminal gevonden en zie ook niets raars in de logfiles.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

richard-5 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 16:10:
[...]

Dank voor je reactie, echter is er bij mij geen probleem met de ISP, die is nog dezelfde (Ziggo met modem in bridge mode). Het enige is dat mijn oudere apple AirPort Extreme router vervangen is door een USG Ultra vandaar zoek ik de oorzaak daar. Het is ook zo dat het af en toe wel werkt en soms niet dus vermoed dat er iets interactiefs ingrijpt. Wellicht een security maatregel o.i.d. Ben nog redelijk onbekend met Ubiquity maar heb terminal gevonden en zie ook niets raars in de logfiles.
packet trace maken dan zie je wat er gebeurt, of juist niet gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard-5
CrankyGamerOG schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 16:59:
[...]

packet trace maken dan zie je wat er gebeurt, of juist niet gebeurt.
Dank je maar hoe doe ik dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

richard-5 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:02:
[...]

Dank je maar hoe doe ik dat?
Poort mirror op je ucg, of als je ook een unifi switch hebt en dat ding zit op die switch, dan maak je de mirror op de switch, en op die mirror port iets hangen waar je het verkeer mee captured (pc/raspberry pi/wat dan ook).
Daarna uitlezen met wireshark bijv.

Staat

SIP ALG

niet gewoon aan, zo ja , uit zetten. (wss ergens onder firewall/conntrack oid) Ken de UCG helaas niet persoonlijk.

[ Voor 42% gewijzigd door CrankyGamerOG op 08-02-2025 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
richard-5 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 16:10:
[...]

Dank voor je reactie, echter is er bij mij geen probleem met de ISP, die is nog dezelfde
Dat was bij mij ook.
Heb je het al geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richard-5
ASS-Ware schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:30:
[...]

Dat was bij mij ook.
Heb je het al geprobeerd?
nee ik heb de poorten niet gewijzigd maar naar aanleiding van de opmerking van CrankyGamerOG over SIP/ALG heb ik onder de Protection Tab bij Security de Protocol Vulnerabilities voor VOIP uitgezet. Kon nergens anders een SIP/ALG setting vinden. Het lijkt nu te werken maar even kijken of hij het een paar dagen volhoud.

@CrankyGamerOG Sorry maar het hele poort mirroren is mij iets teveel gecompliceerd. Gaat mij niet lukken, veel gegoogled en YouTube bekeken hierover maar gaat boven mijn pet. Sorry...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
RobertMe schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 13:10:
[...]

Ik had ook geen ervaring. Maar prima gelukt om uit bestaande buis van de zolder naar de kelder alle kabels (1x coax, 1x UTP) te halen, vervolgens glasvezel van boven naar beneden te duwen / laten zakken (note: buis over de muur, soms even open gemaakt om tussenin door te voeren, incl een klein stukje flex) en daarna de coax weer er langs te trekken. (Coax was dik, LC stekker is dik, dus stekker langs de coax door krijgen zou niet te doen zijn. Dus eerst de coax er uit, vervolgens de vezel er in, die zelf dus dun is, en daarna weer de coax erbij).
ok, hier is ie 19mm in de muur maar leeg en daar komt dan alleen die glasvel in. Maar welke kabel heb je het specifiek over, ik neem aan met de connectoren er al op dan (?) En kun je daar dan een trekveer bij gebruiken en een trekkous ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Roy Batty schreef op zondag 9 februari 2025 @ 08:44:
[...]

ok, hier is ie 19mm in de muur maar leeg en daar komt dan alleen die glasvel in. Maar welke kabel heb je het specifiek over, ik neem aan met de connectoren er al op dan (?) En kun je daar dan een trekveer bij gebruiken en een trekkous ?
Een glasvezel kabel met de connector eraan gaat makkelijk (met een trekveer) door een 19mm buis. Natuurlijk niet de dual fiber maar de single fiber connector:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0KfgXfp5ZZYQmtel5p8Cb9lfJ8w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OzVm4OcqzyDYuazZRrcZ84P4.jpg?f=user_large

Dus even je trekveer door de buis duwen. Connector eraan plakken met ductape. En langzaam terug trekken. Vergeet niet het afscherm dopje op de connector te houden, anders word hij vies.

Wil je er 10 kabels doorheen? Geen probleem, plak de connector wat hoger aan de trekveer en die de volgende connector lager aan de trekveer, etc. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Tylen op 09-02-2025 09:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Roy Batty schreef op zondag 9 februari 2025 @ 08:44:
Maar welke kabel heb je het specifiek over, ik neem aan met de connectoren er al op dan (?)
Heel specifiek was dit mijn bestelling:
https://www.fs.com/de-en/products/40440.html
https://www.fs.com/de-en/products/75335.html
https://www.fs.com/de-en/products/75336.html

Met dus de kanttekening dat de SFP modules tegenovergesteld zijn van elkaar (de een zendt op golflengte X en de ander ontvangt op X, en die wat zend op X ontvangt op Y en die wat ontvangt op X zendt op Y). En het zijn dus SFP modules, 1Gbit/s, jij zult SFP+ van 10Gbit/s willen hebben. V.w.b. de glasvezel zelf maakt dat niet uit.

Mijn keuze hiervoor was grotendeels omdat je toentertijd hiermee FttH zou kunnen verlengen. Kabel in de FTU (evt met een adapter naar de juiste stekker) en een van de modules matchte ook met de gebruikte golflengtes van bv KPN. Dus die module kon dan gebruikt blijven worden. Maar uiteraard heb ik nu nog steeds geen FttH, en is het intussen geen AON meer maar XGS-PON waardoor de SFP module ook niet meer zou werken.
En kun je daar dan een trekveer bij gebruiken en een trekkous ?
Ik heb puur de zwaartekracht zijn werk laten doen, en van bovenaf dan invoeren / duwen. Met dan hier en daar een beetje hulp door waar mogelijk / nodig de buizen te openen en de kabel daar weer door te duwen (maar zaten ook stukjes flex in wat natuurlijk veel lastiger is). Of je er met een trekveer aan kunt werken durf ik niet te garanderen. Zolang je niet echt hoeft te trekken (kabel niet blijft steken en je echt kracht moet zetten) denk ik dat het wel meevalt. Vooral als je de kracht / overgang tussen veer (/kous) en vezel wat verdeeld (dus bv verschillende centimeters veer langs de kabel doen en vast tapen, als dat kan)/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:11
Tylen schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:36:
[...]

Een glasvezel kabel met de connector eraan gaat makkelijk (met een trekveer) door een 19mm buis. Natuurlijk niet de dual fiber maar de single fiber connector:

[Afbeelding]

Dus even je trekveer door de buis duwen. Connector eraan plakken met ductape. En langzaam terug trekken. Vergeet niet het afscherm dopje op de connector te houden, anders word hij vies.

Wil je er 10 kabels doorheen? Geen probleem, plak de connector wat hoger aan de trekveer en die de volgende connector lager aan de trekveer, etc. ;)
Als het kan een stofzuiger aan het eind, fiber er in duwen, hier een aantal maal ook gedaan, werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
Tylen schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:36:
[...]

Wat helemaal geweldig zou zijn is als er 3 vezels door 1 19mm buis zouden gaan. Dan blijven er 2 over.

1 van de FTU (MK) naar de udm-se (TR) en dan een passende SFP module als die er is zodat de NTU bypassed wordt precies zoals bij @RobertMe

1 tussen switch (MK) en udm-se (TR)

1 tussen switch (MK) en switch (TR)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Roy Batty schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:43:
[...]

Wat helemaal geweldig zou zijn is als er 3 vezels door 1 19mm buis zouden gaan. Dan blijven er 2 over.

1 van de FTU (MK) naar de udm-se (TR) en dan een passende SFP module als die er is zodat de NTU bypassed wordt precies zoals bij @RobertMe

1 tussen switch (MK) en udm-se (TR)

1 tussen switch (MK) en switch (TR)
Ik heb er twee naar de garage lopen vanaf de meterkast. Direct glas van kpn uit de meterkast naar de sfp van de udmp in de garage en dan de andere sfp van de udmp terug naar de uws 24 poe in de meterkast.

Ik heb dus ook geen mediaconverter meer maar een TK01 cover over de glas aansluiting. (En die aangepast zodat er 20meter aanzit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
Tylen schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:47:
[...]

Ik heb er twee naar de garage lopen vanaf de meterkast. Direct glas van kpn uit de meterkast naar de sfp van de udmp in de garage en dan de andere sfp van de udmp terug naar de uws 24 poe in de meterkast.

Ik heb dus ook geen mediaconverter meer maar een TK01 cover over de glas aansluiting. (En die aangepast zodat er 20meter aanzit)
ah ok, dan heb denk ik jij wat ik ook wil, hoofdswitch 24p in de MK en al de rest daarbuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
Dan toch nog een laatste vraag, dank allen, ik weet in elk geval nu zeker dat ik glasvezel wil voor de uplinks.

Als ik toch een monteur zou inschakelen om te lassen; kan ik dan veel meer vezels laten trekken door een 19mm buis ? En is dat iets wat een beetje monteur ook gewoon bij een particulier doet ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:49

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Roy Batty schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:08:
Dan toch nog een laatste vraag, dank allen, ik weet in elk geval nu zeker dat ik glasvezel wil voor de uplinks.

Als ik toch een monteur zou inschakelen om te lassen; kan ik dan veel meer vezels laten trekken door een 19mm buis ? En is dat iets wat een beetje monteur ook gewoon bij een particulier doet ?
Je kan gewoon glasvezels kopen met meerdere vezels in 1 glasvezelkabel. Deze hebben we zakelijk vaak genoeg ingekocht tot 32 vezels in 1 glasvezel kabel met normale diktes. Je moet dan alleen dus wel de uiteindes lassen om het af te monteren, omdat het met connectoren nooit door een 19mm pijp past. Je kan ze ook krijgen met afgemonteerde connectoren, maar dat moet er dan wel doorheen passen.

Glas lassen is overigens niet goedkoop, je hebt er speciale apparatuur voor nodig die veel duurder is dan een simpele UTP tang. Dus het liefst heb je kant-en-klare fiber in een thuis situatie.

Een alternatief zou nog zijn om met MTP/MPO Fiber Cables te werken. Je kan dit gebruiken voor QFSP om hogere snelheden dan 10Gbps te kunnen gebruiken over 1 link of om de verschillende interne aders aan beide kanten te splitsen in meerdere LC connectoren bijvoorbeeld. Zakelijk wordt dit ook steeds vaker gedaan dan lassen, omdat lassen veel duurder is.

https://www.fs.com/de-en/c/mtp-mpo-fiber-cables-899

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:33
Ok, dat was onverwacht. Al een paar jaar stabiel mijn netwerkje draaien met een USG -> 8p Switch - > 3x AP's met Cloudkey V1, maar opeens gistermiddag plots om 13:00 alle netwerkactiviteit onderuit. Geen enkel IP-adres werd uitgegeven, zowel bedraad als wireless.
Door de USG er tussenuit te nemen en de router van de provider tussen te zetten, kon ik eindelijk de log uitlezen van de cloudkey. De eerste error die ik zie is een SSH key verification issue die de Switch onderuit gooit waarna de rest niet meer in de lucht komt.

Waar moet ik beginnen met zoeken? Alles was gewoon up-to-date en updates worden maandelijks in de nacht gedaan en niet ergens midden op de dag.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hgwj1983
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:26
Joarie schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:46:
Ok, dat was onverwacht. Al een paar jaar stabiel mijn netwerkje draaien met een USG -> 8p Switch - > 3x AP's met Cloudkey V1, maar opeens gistermiddag plots om 13:00 alle netwerkactiviteit onderuit. Geen enkel IP-adres werd uitgegeven, zowel bedraad als wireless.
Door de USG er tussenuit te nemen en de router van de provider tussen te zetten, kon ik eindelijk de log uitlezen van de cloudkey. De eerste error die ik zie is een SSH key verification issue die de Switch onderuit gooit waarna de rest niet meer in de lucht komt.

Waar moet ik beginnen met zoeken? Alles was gewoon up-to-date en updates worden maandelijks in de nacht gedaan en niet ergens midden op de dag.
Als ik USG lees denk ik altijd gelijk probeer een andere stroomadapter op je USG. Deze is na verloop van tijd brak.

En daarna denk ik. Vervang je USG deze is niet meer gesupport. Kijk wat je in de toekomst evt nog extra wil doen. In de meeste gevallen is een UCG een prima vervanger

[ Voor 8% gewijzigd door hgwj1983 op 10-02-2025 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
hgwj1983 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:53:
[...]

Als ik USG lees denk ik altijd gelijk probeer een andere stroomadapter op je USG. Deze is na verloop van tijd brak.

En daarna denk ik. Vervang je USG deze is niet meer gesupport. Kijk wat je in de toekomst evt nog extra wil doen. In de meeste gevallen is een UCG een prima vervanger
Grappig genoeg geeft de USG gewoon nog de juiste kleurtjes bovenop dat hij veinst in de lucht te zijn. Al hoor ik wel een licht hoge toon (beetje het geluid van een lekke condensator).

Idd, heb al de bestelling uitstaan bij een andere tweaker om de Gateway Lite op te halen

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Joarie schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:57:
Idd, heb al de bestelling uitstaan bij een andere tweaker om de Gateway Lite op te halen
Alleen zo jammer dat je daar niks mee kunt. De UXG Lite vereist een externe controller. En die UCK ("gen 1") die je nu hebt wordt al jaren niet meer ondersteund en dus zal de "nieuwste" controller die daarop draait helemaal geen ondersteuning voor de UXG Lite hebben.

De door @hgwj1983 aangehaalde UCG (Ultra) was dan een betere optie geweest. Die heeft een ingebakken controller en dan had die UCK ook meteen weg gekund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
RobertMe schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:22:
[...]

Alleen zo jammer dat je daar niks mee kunt. De UXG Lite vereist een externe controller. En die UCK ("gen 1") die je nu hebt wordt al jaren niet meer ondersteund en dus zal de "nieuwste" controller die daarop draait helemaal geen ondersteuning voor de UXG Lite hebben.

De door @hgwj1983 aangehaalde UCG (Ultra) was dan een betere optie geweest. Die heeft een ingebakken controller en dan had die UCK ook meteen weg gekund.
Fuuuuu! Dank voor de heads-up!
Ik ga even wat anders regelen. Meteen een goed moment om die achilleshiel (UCK gen1) uit de setup te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Joarie schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:27:
[...]

Fuuuuu! Dank voor de heads-up!
Ik ga even wat anders regelen. Meteen een goed moment om die achilleshiel (UCK gen1) uit de setup te halen.
Als je nou slim bent koop je gewoon een Cloud Gateway Ultra en dan heb je cloudkey en USG in 1.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joarie
The Eagle schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:44:
[...]

Als je nou slim bent koop je gewoon een Cloud Gateway Ultra en dan heb je cloudkey en USG in 1.
Zojuist besteld na een beetje huiswerk te hebben gedaan ;)
Grappig dat die prijs voor de Ultra vele malen lager is dan de USG + CKgen1 destijds.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aherin
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 16:37
Vandaag mijn UDM gedowngrade van 4.1.13 naar 4.0.20, eerste keer in tien jaar dat ik een recovery moest doen van een unifi product :)

Downgraden ging goed, configureren ging goed.. en toen ging ie upgraden.. naar 4.1.13, en heb ik weer hetzelfde probleem 8)7 morgenochtend in de herkansing. Tijdens het downgraden gewoon de internet stekker er uit halen en pas terug plaatsen als je de auto upgrade functie uitgeschakeld hebt. Maar DAT stond dan weer niet in de recovery handleiding :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgwj1983
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:26
Aherin schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:24:
Vandaag mijn UDM gedowngrade van 4.1.13 naar 4.0.20, eerste keer in tien jaar dat ik een recovery moest doen van een unifi product :)

Downgraden ging goed, configureren ging goed.. en toen ging ie upgraden.. naar 4.1.13, en heb ik weer hetzelfde probleem 8)7 morgenochtend in de herkansing. Tijdens het downgraden gewoon de internet stekker er uit halen en pas terug plaatsen als je de auto upgrade functie uitgeschakeld hebt. Maar DAT stond dan weer niet in de recovery handleiding :(
En waarom de downgrade?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aherin
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 16:37
Omdat we met de 4.1.13 versie problemen hebben waarbij het internet weg valt, terwijl de modem wel gewoon online is (zie eerder bericht in dit topic). Dit is een reproduceerdbaar probleem, dus het ligt echt aan de UDM. Aangezien ik ook niet de enige ben met problemen in deze versie heb ik er maar voor gekozen om een downgrade te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Hmm, deze is gek.
Ik zie een melding "STP Blocked Network Loop" and als ik daar op klik dan zie ik:
Switch Garage - 16 ports Port 14 was disabled by STP to prevent a network loop. It will be automatically re-enabled when the loop is no longer detected

Die poort heeft untagged een vlan toegewezen gekregen en tagged geen.
Dat vlan is een Guest Network en er zit maar 1 apparaat in.
Hoe kan zo'n apparaat nou een network loop veroorzaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:46

Mr-D.

interpunctie? no hero here

ASS-Ware schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:39:
Hmm, deze is gek.
Ik zie een melding "STP Blocked Network Loop" and als ik daar op klik dan zie ik:
Switch Garage - 16 ports Port 14 was disabled by STP to prevent a network loop. It will be automatically re-enabled when the loop is no longer detected

Heb ik ook een keer gehad, toen geen tijd om er na te kijken en toen ik weer thuis kwam was het vanzelf opgelost en niet meer terug gezien.
Unifi doet wel vaker vreemde dingen,

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Ik zie nu ook weer een hele lijst aan random MAC adressen verschijnen.
Allemaal hebben ze 0 bps bij Activity, Download and Upload.
Ik begrijp niet waar die zooi steeds vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:13
ASS-Ware schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:01:
Ik zie nu ook weer een hele lijst aan random MAC adressen verschijnen.
Allemaal hebben ze 0 bps bij Activity, Download and Upload.
Ik begrijp niet waar die zooi steeds vandaan komt.
Gebruik je een echte controller (ala een UCG) of bijvoorbeeld zo'n docker image ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
GeeMoney schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:25:
[...]

Gebruik je een echte controller (ala een UCG) of bijvoorbeeld zo'n docker image ?
UCG Ultra en ik had dit ook met de USG met cloudkey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hmm, deze is gek.

Staat meshing ingeschakeld? Als je kabel matig/slecht is kan het misschien zo zijn dat hij klappert tussen UTP en WiFi mesh? Ik zou de logs van het AP eens monitoren rondom de meldingen.

Het is niet de meest betrouwbare melding ik krijg hem soms ook vanuit een FlexMini war een Sonos op zit. De melding zie ik dan op de core switch waar de FlexMini op aangesloten zit.

[ Voor 11% gewijzigd door stormfly op 10-02-2025 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
stormfly schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:26:
[...]

Staat meshing ingeschakeld? Als je kabel matig/slecht is kan het misschien zo zijn dat hij klappert tussen UTP en WiFi mesh? Ik zou de logs van het AP eens monitoren rondom de meldingen.

Het is niet de meest betrouwbare melding ik krijg hem soms ook vanuit een FlexMini war een Sonos op zit. De melding zie ik dan op de core switch waar de FlexMini op aangesloten zit.
Meshing staat uit, maar wat hebben wifi settings te maken met een bedraad apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:28
ASS-Ware schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:47:
[...]

UCG Ultra en ik had dit ook met de USG met cloudkey.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat je een bu van jouw usg en ck in de ultra gezet hebt?
Al geprobeerd om alles een reset te geven en een schone installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ASS-Ware schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:41:
[...]

Meshing staat uit, maar wat hebben wifi settings te maken met een bedraad apparaat?
Nu ik je post nog nogmaals lees heb je het niet over een AP, ik had het geïnterpreteerd als guest-WiFi maar jij schrijft guest-lan :+ eeeen door.

Als hij meshed via een ander AP en dan ineens weer op de (rotte) kabel online komt dan kan je mogelijk een moment hebben dat STP hier een loop ziet. Je hebt dan kans op een draadloos pad door de lucht en een pad via de UTP.

Is het een bedraad apparaat wat zelf STP praat zoals een Sonos?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
ASS-Ware schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:41:
Als het een Intel NUC is of iets soortgelijks dan heb je vaak zowel LAN and WLAN aan boord dus i.c.m. de "juiste verkeerde instellingen" kan je ook een loop veroorzaken :P :+
Mr-D. schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:43:
Unifi doet wel vaker vreemde dingen,
Vandaag één van die vreemde dingen meegemaakt :

Ineens was een Ubiquiti UniFi Switch 8-poorts nog steeds wel Online maar de PoE Input @ Poort 1 stond op minder dan 1 Gbps en er ging geen netwerkverkeer doorheen en dus ook geen verbinding met het Internet voor de apparaten die eraan hangen.
Dus ik zag de bui al hangen : Nog een brakke poort op die Switch erbij :'(

Toch maar effe de kabel eruit gehaald en weer aangesloten om te kijken of het helpt : En dat deed het gelukkig! :*)
Alles weer werkend en zo...

Maar...

Waarom daarbij ALLE overige PoE+/PoE apparatuur die aan mijn Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+) hangt daarvan OFFLINE gaat en dus helemaal opnieuw moet booten/opstarten is mij echt een raadsel :? :o 7(8)7

Zou dit een voorbode zijn van een niet meer zo heel erg stabiele voeding ?!

Op het moment dat er geen netwerkverkeer door de Ubiquiti UniFi Switch 8-poorts heen ging was de rest namelijk gewoon verbonden en zelfs de Ubiquiti UniFi AC In-Wall die via zijn PoE Out die Switch van stroom en data voorziet had verder geen WiFi problemen of iets :?

Best wel vreemd en iets dat ik dus echt nog nooit heb meegemaakt en ook niet verwacht dat het gebeurt door zo'n actie...

#Raaaaarrrrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 09:00

nexhil

BAM!

nero355 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:43:
[...]

Als het een Intel NUC is of iets soortgelijks dan heb je vaak zowel LAN and WLAN aan boord dus i.c.m. de "juiste verkeerde instellingen" kan je ook een loop veroorzaken :P :+

[...]

Vandaag één van die vreemde dingen meegemaakt :

Ineens was een Ubiquiti UniFi Switch 8-poorts nog steeds wel Online maar de PoE Input @ Poort 1 stond op minder dan 1 Gbps en er ging geen netwerkverkeer doorheen en dus ook geen verbinding met het Internet voor de apparaten die eraan hangen.
Dus ik zag de bui al hangen : Nog een brakke poort op die Switch erbij :'(

Toch maar effe de kabel eruit gehaald en weer aangesloten om te kijken of het helpt : En dat deed het gelukkig! :*)
Alles weer werkend en zo...

Maar...

Waarom daarbij ALLE overige PoE+/PoE apparatuur die aan mijn Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+) hangt daarvan OFFLINE gaat en dus helemaal opnieuw moet booten/opstarten is mij echt een raadsel :? :o 7(8)7

Zou dit een voorbode zijn van een niet meer zo heel erg stabiele voeding ?!

Op het moment dat er geen netwerkverkeer door de Ubiquiti UniFi Switch 8-poorts heen ging was de rest namelijk gewoon verbonden en zelfs de Ubiquiti UniFi AC In-Wall die via zijn PoE Out die Switch van stroom en data voorziet had verder geen WiFi problemen of iets :?

Best wel vreemd en iets dat ik dus echt nog nooit heb meegemaakt en ook niet verwacht dat het gebeurt door zo'n actie...

#Raaaaarrrrr
Vraag je misschien teveel stroom?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04:14
Hmm, deze is gek.

Ik heb dat één keer gehad toen een kabel tussen twee switches niet helemaal lekker was. Gevolg was dat twee access points die aan de twee switches zaten een wireless uplink met elkaar gingen maken. Gevolg was dat als de kabel wel verbinding maakte je een netwerk loop had

/post

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Onlangs overgestapt op een Cloud Gateway Ultra. Twee praktische vragen daarover:
  1. Zie ik iets over het hoofd als ik concludeer dat 2FA alleen mogelijk is met een UI account en Remote Management? Dus niet op een lokaal account van m'n Cloud Gateway Ultra? Ik wil m'n UniFi Controller eigenlijk gewoon direct benaderen, en niet met een UI via UniFi Remote Management.
  2. Een Wireguard VPN server op m'n Cloud Gateway Ultra werkt perfect in combinatie met een Wireguard client op bijvoorbeeld m'n telefoon. Nu wil ik deze graag aanpassen naar een Split-Tunnel zodat enkel verkeer naar m'n lokale LAN (met name NUC) via de VPN tunnel gaat, en het overige verkeer niet. Ik probeer dit voor elkaar te krijgen door in de Wireguard client IP reeksen toe te voegen bij 'Toegestane IP-adressen', daar staat standaard namelijk 0.0.0.0/0. Interpreteer ik het juist als ik daar enkel m'n lokale IP reeks moet toevoegen? Als ik dat namelijk doe, kan ik m'n lokale apparaten nog bereiken, maar buiten dat verder niets. Tevens las bijvoorbeeld hier dat een Split Tunnel niet mogelijk is met nieuwe UniFi routers? Ik ben wat in de war nu. nero355 in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"

[ Voor 3% gewijzigd door JBS op 11-02-2025 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _AcS_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:24
JBS schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:20:
Onlangs overgestapt op een Cloud Gateway Ultra. Twee praktische vragen daarover:
  1. Zie ik iets over het hoofd als ik concludeer dat 2FA alleen mogelijk is met een UI account en Remote Management? Dus niet op een lokaal account van m'n Cloud Gateway Ultra? Ik wil m'n UniFi Controller eigenlijk gewoon direct benaderen, en niet met een UI via UniFi Remote Management.
  2. Een Wireguard VPN server op m'n Cloud Gateway Ultra werkt perfect in combinatie met een Wireguard client op bijvoorbeeld m'n telefoon. Nu wil ik deze graag aanpassen naar een Split-Tunnel zodat enkel verkeer naar m'n lokale LAN (met name NUC) via de VPN tunnel gaat, en het overige verkeer niet. Ik probeer dit voor elkaar te krijgen door in de Wireguard client IP reeksen toe te voegen bij 'Toegestane IP-adressen', daar staat standaard namelijk 0.0.0.0/0. Interpreteer ik het juist als ik daar enkel m'n lokale IP reeks moet toevoegen? Als ik dat namelijk doe, kan ik m'n lokale apparaten nog bereiken, maar buiten dat verder niets. Tevens las bijvoorbeeld hier dat een Split Tunnel niet mogelijk is met nieuwe UniFi routers? Ik ben wat in de war nu. nero355 in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"
Misschien het verkeer regelen met Policy-Based Routing, daar kun je specifieke apparaten via de tunnel laten lopen.
https://help.ui.com/hc/en...eway-Policy-Based-Routing

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JBS schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:20:
]Zie ik iets over het hoofd als ik concludeer dat 2FA alleen mogelijk is met een UI account en Remote Management? Dus niet op een lokaal account van m'n Cloud Gateway Ultra? Ik wil m'n UniFi Controller eigenlijk gewoon direct benaderen, en niet met een UI via UniFi Remote Management.
In dit geval heb je toch al 2FA? Alleen is een van de factoren dat je verbonden moet zijn met jouw netwerk, naast het kennen van de gebruikersnaam en het wachtwoord. Lijkt mij prima beveiliging dus. En evt ook nog te combineren met de firewall zodat bv apparaten van de kinderen niet de controller kunnen benaderen. (Al dan niet gecombineerd met VLANs)
Een Wireguard VPN server op m'n Cloud Gateway Ultra werkt perfect in combinatie met een Wireguard client op bijvoorbeeld m'n telefoon. Nu wil ik deze graag aanpassen naar een Split-Tunnel zodat enkel verkeer naar m'n lokale LAN (met name NUC) via de VPN tunnel gaat, en het overige verkeer niet. Ik probeer dit voor elkaar te krijgen door in de Wireguard client IP reeksen toe te voegen bij 'Toegestane IP-adressen', daar staat standaard namelijk 0.0.0.0/0. Interpreteer ik het juist als ik daar enkel m'n lokale IP reeks moet toevoegen? Als ik dat namelijk doe, kan ik m'n lokale apparaten nog bereiken, maar buiten dat verder niets. Tevens las bijvoorbeeld hier dat een Split Tunnel niet mogelijk is met nieuwe UniFi routers? Ik ben wat in de war nu. nero355 in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"
Maar @nero355 heeft geen UCG dus kan het niet weten :+. Leest naar mijn idee in ieder geval als een Wireguard vraag. En ik snap niet goed wat je nu gedaan hebt, maar je moet op de client (telefoon dus) de "Toegestane IP adressen" op het subnet zetten i.p.v. de (eventuele / waarschijnlijke) 0.0.0.0/0. Dit staat dus los van de UCG / controller (behalve dat je wellicht in de controller dit kunt invullen zodat de controller een QR code kan genereren die je op de telefoon scant om alles meteen in te vullen).
Zoals je er al uit op maakt, ik heb ook geen UCG / UXG / UDM en dus ook geen ided hoe het precies in de controller moet :p Maar ik heb op een andere plek wel een EdgeRouter in beheer, met Wireguard, en vanaf eigen apparaten dat alleen die subnets over de tunnel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-09 08:43
Vraag voor de kenners:
Kan ik van de UniFi Express (https://eu.store.ui.com/e...loud-gateways/products/ux)
alleen de AP functie gebruiken en de LAN poort gebruiken als passthrough?

Mijn situatie. Ik heb in de meterkast een KPN box 12 met wifi, werkt prima, niets meer aan doen.
Echter het bereik in de tuin (aan de andere kant van het huis) is minimaal.
In de woonkamer heb ik een enkele UTP kabel liggen die verbonden is met mijn KPN TV Box.
Wat ik eigenlijk wil is die kabel gebruiken om er een AP aan te hangen zodat ik in het voorjaar ook buiten kan zitten (mijn tv kast staat naast het raam dus een simpele AP is voldoende) MAAR mijn KPN TV moet wel aan de kabel blijven.

Mijn initiele gedachte was: pak een switch, hang er een losse AP aan. Aan de 2e poort van de switch hang ik de KPN TV. Maar dan heb je weer meerdere losse apparaten erbij en de TV kast is al zo vol. Dus eigenlijk zoek ik een AP met een een extra LAN poort. Kan dat met de UniFi Express?

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
DonJunior schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:26:
Vraag voor de kenners:
Kan ik van de UniFi Express (https://eu.store.ui.com/e...loud-gateways/products/ux)

Mijn situatie. Ik heb in de meterkast een KPN box 12 met wifi, werkt prima, niets meer aan doen.
In de woonkamer heb ik een enkele UTP kabel liggen die verbonden is met mijn KPN TV Box.
Wat ik eigenlijk wil is die kabel gebruiken om er een AP aan te hangen zodat ik in het voorjaar ook buiten kan zitten (mijn tv kast staat naast het raam dus een simpele AP is voldoende) MAAR mijn KPN TV moet wel aan de kabel blijven.

Mijn initiele gedachte was: pak een switch, hang er een losse AP aan. Aan de 2e poort van de switch hang ik de KPN TV. Maar dan heb je weer meerdere losse apparaten erbij en de TV kast is al zo vol. Dus eigenlijk zoek ik een AP met een een extra LAN poort. Kan dat met de UniFi Express?
Dat kan zeker! 😀 Dan zet je de UX in AP mode.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
tcviper schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:29:
[...]

Dat kan zeker! 😀 Dan zet je de UX in AP mode.
En die LAN poort kan dan dus gewoon de KPN TV box blijven bedienen? Dus zeg maar dat de UX een soort switch is met WIFI6 AP zeg maar?

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
DonJunior schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:49:
[...]

En die LAN poort kan dan dus gewoon de KPN TV box blijven bedienen? Dus zeg maar dat de UX een soort switch is met WIFI6 AP zeg maar?
In AP mode zijn de lan poorten soort van een switch dus ja.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
tcviper schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:57:
[...]

In AP mode zijn de lan poorten soort van een switch dus ja.
Je bent een topper. Dankjewel voor de snelle reactie! Dan heb ik bij dezen mijn oplossing!

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DonJunior schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:26:
Vraag voor de kenners:

Meest gebruikt in dit scenario zullen de In Wall access point zijn. Die plaats je in/op de muurz hebben een "uplink" poort aan de achterkant (invoer via een wandcontactdoos dus) en 2 of 4 poorten aan de onderkant.

Worden echter wel via PoE gevoed (PoE injector niet meegeleverd, aangezien je geen (PoE) switch hebt zou je die dan moeten kopen en in de meterkast plaatsen), en je hebt nog de losse controler nodig voor beheer (kan echter ook eenmalig via PC/laptop worden gedaan).

Voor jou situatie is de UX dan wellicht makkelijker. Maar ik meld het toch maar even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
@RobertMe Uiteraard heel erg bedankt voor het meedenken.
Had inderdaad ook gekeken naar de Wall APs maar wil niets voor vast monteren. Dus de UX is wat fijner in dat opzicht.

*sowieso

Pagina: 1 ... 301 ... 326 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.