Iedereen bedankt voor de reacties op mijn vraag.
Even een omnibusreactie:
Ik ben overgegaan van 2x US-16-XG naar 1x USW-PRO-AGGREGATION. Er zaten al wat 10GbE poortjes op de US-16-XG, en daar hingen ook wat servers aan die dus via UTP op 10 Gbit contact maakten. Dat zit op het moederbord en is dus niet zo maar even om te wisselen. Daar komt dus de noodzaak om toch een aantal 10 Gbit RJ-45 poorten te realiseren vandaan. Vandaar dat ik de SFP+ 10GbE RJ-45 adapters heb gekocht. Het Ik had er nog een van Uptimed en een "Ubiquiti UF-RJ45-10G" (het oude model, zeg maar) maar de nieuwe zijn inderdaad Ubiquiti UACC-CM-RJ45-10G-MG". Waar mogelijk gebruik ik insteekkaarten en DAC's, maar dat gaat dus niet altijd.
Of dat nu de verkeerde switch is? Ik heb maar een beperkt aantal euro's en ik had geen €1370 over voor de extra 10GbE poorten. Het was dus heel aantrekkelijk om die adapters te kopen, want dan was ik voor ca. 60% van de prijs klaar.
Dit is allemaal voor de servers die ik thuis heb staan. 10 GbE is daar geen overkill voor, als je het mij vraagt. En omdat het serverrek 10Gbit is, heb ik dan maar ook de rest 10Gbit gemaakt. Dat snelheidsverschil is het zeker waard als je grote videobestanden etc door wil pompen, en dat doe ik zo af en toe. Ook is het erg prettig als je bestanden op de NAS gebruikt tijdens het compileren, dat scheelt toch weer wat wachten. Wat mij betreft geen overbodige luxe dus.
Op zich is de opmerking dat er de verwachting is van een koud luchtpad wel een goede, maar ik schat deze switches van Ubiquiti niet in als DC switches. Sowieso is er maar één locatie waar ik deze spullen kwijt kan, dus er gaat daar ook niks aan veranderen.
Misschien dat ik t.z.t. wel weer wat geld bij elkaar kan sprokkelen om de Ubiquiti Unifi Switch Enterprise XG 24 ernaast te kopen, maar dat is voor nu toekomstmuziek.
Maar goed, ik ga eens kijken of ik ze strategisch kan verdelen over de switch. Ik schat in dat een diagonale plaatsing het beste is voor de warmteverwerking.
[
Voor 3% gewijzigd door
ocf81 op 06-02-2025 15:08
]