[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 300 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrdemc schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:51:
Ik vertrouw die Chinese dingen niet :P
Tja, het is een keuze, maar 9 van de 10 keer is het allemaal politieke onzin die je aangepraat krijgt dus ik trek me daar niet zoveel van aan :)
En ik vond het een mooie manier om de OPNSense makers te steunen, gelijk een business licentie erbij die binnenkort verlengt moet worden.
Ik vind die kastjes van ze niet interessant genoeg, maar die licentie komt er wel een keer denk ik :)
een upgrade van de switch (nu nog een USW-8-150 (Gen1)).
Ik denk dat mijn 16-poorts variant ooit door deze wordt vervangen : Aruba Instant On 1930 8G Class4 PoE 2SFP 124W

Met wat "downsizen" is een 8-poorts Switch prima te doen :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03:11
nero355 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:00:
[...]

Tja, het is een keuze, maar 9 van de 10 keer is het allemaal politieke onzin die je aangepraat krijgt dus ik trek me daar niet zoveel van aan :)
Gaat me vooral om brandveiligheid in dit geval en de betrouwbaarheid van wat je aanschaft, dat het ook is wat je krijgt (kwaliteit van montage e.d.) maar dat wordt uiteindelijk teveel offtopic denk ik :P
nero355 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:00:

[...]

Ik denk dat mijn 16-poorts variant ooit door deze wordt vervangen : Aruba Instant On 1930 8G Class4 PoE 2SFP 124W

Met wat "downsizen" is een 8-poorts Switch prima te doen :)
Voor mij zal het minimaal 2.5 ethernet zijn bij de volgende met minimaal twee SFP+ poorten. Dan kan het Wifi AP ook goed z’n werk doen :)
Maar Aruba is meestal wel een goede keuze wat mij betreft ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mrdemc schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:32:
Gaat me vooral om brandveiligheid in dit geval en de betrouwbaarheid van wat je aanschaft, dat het ook is wat je krijgt (kwaliteit van montage e.d.) maar dat wordt uiteindelijk teveel offtopic denk ik :P
Het is gewoon zo'n ding : https://www.liteon.com/en...ries/laptop_power_adapter

Ook die nieuwe adapter voor de USG 3P trouwens :)
Voor mij zal het minimaal 2.5 ethernet zijn bij de volgende met minimaal twee SFP+ poorten.
Dan kan het Wifi AP ook goed z’n werk doen :)
Dat is inderdaad wel een dingetje, maar ik verwacht het niet nodig te hebben eerlijk gezegd.

De dingen die echt snel moeten staan straks waarschijnlijk bij elkaar in dezelfde kamer aan een 10 Gbps Switch gekoppeld :Y)
Maar Aruba is meestal wel een goede keuze wat mij betreft ;)
Ik ben in ieder geval heel nieuwsgierig naar de webGUI en CLI mogelijkheden :)

Hopelijk hetzelfde als dat ik van HPE/H3C spul ben gewend...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-09 17:38
jadjong schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:09:
Bij een DAC hoef je geen SFP modules te gebruiken. De DAC is een kabel met aan beide kanten een SFP module vastgesoldeerd. Prima oplossing om apparaten te koppelen die vlak bij elkaar staan.
Inmiddels is de DAC binnen, aangesloten en werkt als een zonnetje.
Niks hoeven configureren of aanpassen.

dank voor de tip iedereen!

[ Voor 3% gewijzigd door makooy op 24-01-2025 18:39 ]

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03:05
De Foscam camera staat sinds gisteren uit en ik heb weer een onbekend MAC adres gevonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WM-Ev5L5g-pr1doKA6V-Tcw8d-Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4gOoBT26t5JAowSBHL2vLBfs.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door ASS-Ware op 24-01-2025 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:11
ASS-Ware schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 22:03:
De Foscam camera staat sinds gisteren uit en ik heb weer een onbekend MAC adres gevonden.

[Afbeelding]
Wikipedia: Ungermann-Bass

Kan het zijn dat je ergens een unmanaged switch in je netwerk hebt hangen ?

UB went public in 1983. It was bought by Tandem Computers in 1988.[9] UB was sold in 1997 by Tandem to Newbridge Networks. Over the next several months, Newbridge laid off the bulk of the Ungermann-Bass employees, and closed the doors of the Santa Clara operation. Newbridge was later acquired by Alcatel, a French telecommunications company.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
boswandeling schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 22:16:
[...]

Wikipedia: Ungermann-Bass

Kan het zijn dat je ergens een unmanaged switch in je netwerk hebt hangen ?
Nope, alles al jaren alleen Unifi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:17

[Afbeelding]
Er zijn meerdere soortgelijke berichten op het ui forum:
https://community.ui.com/...2c-456e-b148-ca3f5646ef73
Die al eens nagelopen?
Draai je een hypervisor/virtualisatie platform ergens toevallig, of bridge je netwerken/adapters?
Geen IP toegewezen ? Wat zegt je DHCP log?
Zie je hem ook in je arp tabel? (arp -a commandline)

[ Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 24-01-2025 23:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valkyre
  • Laatst online: 08:12

Valkyre

Kitesurf FTW!

[Afbeelding]
Je kan via ssh inloggen en dan iets van show Mac-addr-Bridge intikken en dan kun je zien over welke poort dit Mac adres geleerd word. Dan kun je in ieder geval vast stellen waar het vandaan komt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kev!n
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-08 10:51
Ik begrijp niet waarom de Ubiquiti slechter presteert in bereik en snelheid dan de standaard odido zyxel modem. Plaatsing is relatief hetzelfde maar de Ubiquiti zou zelfs iets beter gepositioneerd zijn. Uiteindelijk komt deze op een andere plek want ik weet dat de locatie heel veel invloed heeft maar telkens tijdens testen komt toch odido wifi er beter uit dan de Ubiquiti. Waar kan ik zoeken naar een verklaring?

Ik heb een zyxel T50

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7x6uFc1WmiPP4z2euRBtO7skof0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EbWHK2cmLrHTY8Ks9xBJKcRp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kev!n schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:21:
Ik begrijp niet waarom de Ubiquiti slechter presteert in bereik en snelheid dan de standaard odido zyxel modem. Plaatsing is relatief hetzelfde maar de Ubiquiti zou zelfs iets beter gepositioneerd zijn. Uiteindelijk komt deze op een andere plek want ik weet dat de locatie heel veel invloed heeft maar telkens tijdens testen komt toch odido wifi er beter uit dan de Ubiquiti. Waar kan ik zoeken naar een verklaring?

Ik heb een zyxel T50

[Afbeelding]
Antenne ontwerp is mogelijk anders, de U6-Pro hoort aan het plafond naar beneden te stralen en de Zyzel zal rond stralen is mijn inschatting. En kanaal 100 op 5Ghz is het kanaal met het hogere toegestane vermogen, als je U6-Pro niet boven kanaal 100 staat ingesteld vergelijk je verschillende vermogens. In je screenshot zie ik alleen 2.4Ghz signalen van je U6-Pro.

Plaatje uit Zweden maar het laat zien wat ik bedoel qua vermogens.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gBEREOKcocSHw1IIlkln-swJmBg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CYGONoc9YrjLaIPISQuha57Q.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door stormfly op 26-01-2025 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik zal er vast overheen kijken, maar heeft iemand in de meest recente unify versie de disable 5ghz radio gevonden? Ik wil op onze AP buiten alleen 2.4ghz aanzetten

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Workaholic schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:47:
Ik zal er vast overheen kijken, maar heeft iemand in de meest recente unify versie de disable 5ghz radio gevonden? Ik wil op onze AP buiten alleen 2.4ghz aanzetten
Onder het SSID heb je 3 checkboxes, 2,4/5/6Ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-09 11:05
Tijdje geleden mijn USG-PRO4 vervangen met een UDM-SE. Omzetten ging prima, echter zit ik te vogelen met de MTU van mijn KPN verbinding. Hierdoor komt mijn downloadsnelheid niet boven de ~650Mbit. Ik heb een CLI scriptje, waarmee ik deze op de juiste waardes kan zetten, echter bij een reboot / reconnect, dan zijn de waardes weer verkeerd. Scriptje is geen handige optie.

Nou heb ik gelezen dat je met MSS Clamping de MTU op de juiste waarde kunt krijgen, echter kan ik niet vinden waar ik deze op moet zetten. Kan iemand de juiste waarde delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-09 21:46

Mr-D.

interpunctie? no hero here

dôh schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:53:
Tijdje geleden mijn USG-PRO4 vervangen met een UDM-SE. Omzetten ging prima, echter zit ik te vogelen met de MTU van mijn KPN verbinding. Hierdoor komt mijn downloadsnelheid niet boven de ~650Mbit. Ik heb een CLI scriptje, waarmee ik deze op de juiste waardes kan zetten, echter bij een reboot / reconnect, dan zijn de waardes weer verkeerd. Scriptje is geen handige optie.

Nou heb ik gelezen dat je met MSS Clamping de MTU op de juiste waarde kunt krijgen, echter kan ik niet vinden waar ik deze op moet zetten. Kan iemand de juiste waarde delen?
Ik heb zelf geen KPN maar zag wel dit staan :)
https://community.kpn.com...ruik-kpn-glasvezel-600779

denk dat deze beter is :) https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2209726

[ Voor 5% gewijzigd door Mr-D. op 27-01-2025 12:15 ]

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online

Zelfs zonder script haal ik tegenwoordig 1000/1000 met UDM SE. Dus dat je maar 650 haalt lijkt mij vreemd?

Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2025/01/27/image.png

[ Voor 4% gewijzigd door Workaholic op 27-01-2025 15:00 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dôh
Workaholic schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:59:
[...]

Zelfs zonder script haal ik tegenwoordig 1000/1000 met UDM SE. Dus dat je maar 650 haalt lijkt mij vreemd?

[Afbeelding]
Ik haal op de UDM-SE zelf wel de snelheid, echter op mijn netwerkapparaten niet. Voorheen haalde ik op mijn netwerkapparaten zonder problemen de volledige snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
dôh schreef op maandag 27 januari 2025 @ 19:54:
[...]

Ik haal op de UDM-SE zelf wel de snelheid, echter op mijn netwerkapparaten niet. Voorheen haalde ik op mijn netwerkapparaten zonder problemen de volledige snelheid.
Dat lijkt me niet een issue met je UDM SE MTu settings dan..

Test je met een vaste verbinding ?

[ Voor 5% gewijzigd door Workaholic op 27-01-2025 20:00 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Dat MTU script is niet relevant, dan heb je het over marges van 920-940Mbps. Dat zou je helemaal niet hoeven/willen gebruiken voor normaal gebruik. Mobiele providers gebruiken een MTU (ik heb ze ooit gepost) tussen de 1200-1350 als ik mij goed herinner. Hoor je niemand over en de hele dag zitten Odido klanten te speedtesten in het OV.

Jij hebt andere uitdagingen met je LAN, wat als je een moderne laptop met een kabel direct in de UDM plugt wat haal je dan aan snelheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
dôh schreef op maandag 27 januari 2025 @ 19:54:
[...]

Vergeet niet dat je met testen op de SE zelf ook geen last hebt van traffic inspection en dergelijke. Het hoeft niet per se aan je MTU te liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ekfad
  • Laatst online: 20-09 07:36
Gisteren snel, snel de DMP SE geinstalleerd.

Eerst liep alles vlot maar toen ik de backup van mijn cloud key had opgeladen op de SE en al mijn spul er aan hing kreeg ik problemen.

Deel van het netwerk was niet zichtbaar en een ander deel dat wel zichtbaar was kon hij niet adopteren. Niet via de softe, noch via de harde manier. Daar ik weg moest alles laten hangen. Deze ochtend opgestaan en toen gezien dat de SE rond 6u niet langer online was. Melding op het scherm was "No internet connection".

Laatste is volgens mij te wijten aan het feit dat mijn Telenet router nog niet in bridge modus staat en ik vergeten ben om de lan settings aan te passen. Klopt dat?
Al vraag ik mij wel af waarom het de 12u ervoor geen probleem was, maar goed.

Wat het adopteren betreft, zou dit ook rechtstreeks gebonden zijn aan de foute Lan instelling?
Wat wel opvallend was, ik had de cloud key op mijn nas stopgezet en toen pas de SE er tussen gehangen.
Omdat het adopteren niet op de normale wijze kon heb ik echter wel mijn switch een factory reset gegeven. Ondanks dat, en gezien de problemen, kon ik deze ochtend perfect mijn cloud key terug activeren en werd die switch, zonder enige adoptie terug opgenomen in het netwerk. Ik had eigenlijk verwacht dat dit wel opnieuw zou moeten gebeuren maar het lijkt er op dat de factory reset niet alle settings wist?

Wat raden jullie aan als de adoptieproblemen blijven? Alle systemen dan eerst 1 voor 1 uit het netwerk via de cloud key op de NAS verwijderen en dan proberen opnemen via de key op de SE?

En nog een kleine bijkomende vraag.
Kan de 2de SFP poort (de andere SFP poort is een WAN poort) op de SE gebruikt worden om mijn switch te koppelen met de SE (dus van SFP poort 2 op de SE naar SFP poort 1 op de switch)? Moet ik daarvoor ook een instelling intern wijzigen of kan dit gewoonweg niet?
Negeer maar, ik moet eens kijken naar de instellingen aangezien ik gisteren de foutmelding kreeg toen ik ze zo aansloot. De poort downgrade niet vanzelf dus moet het manueel instellen.

[ Voor 7% gewijzigd door Ekfad op 28-01-2025 14:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/UdD1Y7Gsn7K1zKM3bWA2YDdT.jpg

Voor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80Ampk3jz-XTdM9LHjjhP-Lazg0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N26KzFEGsRaXtMYZtQf4tVVU.jpg?f=fotoalbum_large

En na.
2 Ubiquiti patch panelen met keystones.
En een set patchkabels..
Was de eerste keer dat ik keystones gebruikt heb.
En het bevalt. Alle connecties in 1 keer gelukt.
Laptop onder het patchpaneel is voor home assistant (proxmox)

[ Voor 4% gewijzigd door jack zomer op 28-01-2025 19:53 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dôh
EagleTitan schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:34:
[...]

Vergeet niet dat je met testen op de SE zelf ook geen last hebt van traffic inspection en dergelijke. Het hoeft niet per se aan je MTU te liggen.
Nou, dit leek inderdaad het issue. Ik heb intern met iperf getest en haalfde tussen de apparaten rond de Gbit. Toen ik IDS / IPS uitzette, ging de download ook terug naar ca. 1Gbps. Dat was dus inderdaad de 'boosdoener'. Ik moet zeggen dat ik beter performance had verwacht, omdat in de specs staat aangegeven dat hogere snelheden worden ondersteund. Zou het dat PPPOE zorgt voor de slechte performance?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
dôh schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:01:
Zou het dat PPPOE zorgt voor de slechte performance?
Zeer zeker. PPPoE is CPU intensief, en IDS/IPS is dat ook. Die twee gecombineerd is dus al helemaal killing.

De nieuwere routers (UXG & UCG) ondersteunen volgens mij weer wel hardware offloading van PPPoE verkeer waardoor de snelheid daarmee weer hoger komt te liggen. Ik weet alleen niet of daarop de combinatie PPPoE + IDS/IPS ook nog hardware offloaded kan of dat PPPoE dan niet meer offloaded kan worden. Want volgens mij was dat bij de USG ook al niet het geval. Die deed ook offloading van PPPoE, maar als je IDS/IPS aan zette deed die volgens mij ook geen PPPoE offloading meer. En v.w.b. de UDM / UDM Pro / UDM SE, ik meen begrepen te hebben dat die (nog?) geen PPPoE hardware offloading hebben. En door de compleet andere hardware is het ook de vraag of het daar 1. op kan; 2. UI het ook nog toevoegt (vooral ook gezien "oudere" hardware).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kev!n
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-08 10:51
stormfly schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:47:
[...]

Antenne ontwerp is mogelijk anders, de U6-Pro hoort aan het plafond naar beneden te stralen en de Zyzel zal rond stralen is mijn inschatting. En kanaal 100 op 5Ghz is het kanaal met het hogere toegestane vermogen, als je U6-Pro niet boven kanaal 100 staat ingesteld vergelijk je verschillende vermogens. In je screenshot zie ik alleen 2.4Ghz signalen van je U6-Pro.

Plaatje uit Zweden maar het laat zien wat ik bedoel qua vermogens.
[Afbeelding]
Thanks voor je antwoord en wellicht kan je verder helpen. Want tot op heden teleurgesteld in het ontvangst ^^

1 - 5ghz stond op 80mhz vermogen en opgeschroefd naar 160mhz maar het kanaal blijft op 40 staan. Ook na het opnieuw optimizen van channelization

2 - Het ontwerp is wellicht anders maar volgens Ubiquiti kan je de AP ook aan de muur hangen. Nu straalt hij notabene nog richting zolder dus ben bang als die wel aan het plafond hangt dat het bereik dramatisch is. Zijn er andere oplossing of AP modellen die beter geschikt zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kev!n schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:37:
[...]

Thanks voor je antwoord en wellicht kan je verder helpen. Want tot op heden teleurgesteld in het ontvangst ^^

1 - 5ghz stond op 80mhz vermogen en opgeschroefd naar 160mhz maar het kanaal blijft op 40 staan. Ook na het opnieuw optimizen van channelization
Wil je een screenshot delen van wat je bedoelt? Welk kanaal heb je gekozen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jmeB4nf2a_0pO2YG0anprDda6lo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ETjhpgu6RsPm7q070EgVVtSp.png?f=fotoalbum_large
2 - Het ontwerp is wellicht anders maar volgens Ubiquiti kan je de AP ook aan de muur hangen. Nu straalt hij notabene nog richting zolder dus ben bang als die wel aan het plafond hangt dat het bereik dramatisch is. Zijn er andere oplossing of AP modellen die beter geschikt zijn?
Een U7-Pro-Wall heeft een ander stralingspatroon, of een U6 Mesh. Tegenwoordig liggen de eisen voor stabiel internet hoger dan vroeger, heb je overwogen een 2e AP op te hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kev!n schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:37:
1 - 5ghz stond op 80mhz vermogen en opgeschroefd naar 160mhz maar het kanaal blijft op 40 staan.
40 MHz blijkt opzich niet erg te zijn als je nog 802.11n apparaten hebt die 5 GHz doen :
Die downgraden je 80 of 160 MHz sowieso naar 40 MHz als ze op hetzelfde Accesspoint verbinding hebben als je 802.11ac @ 80+ MHz Client :)

Maar als je het wilt fixen : Soms hebben die UAP's effe een schop nodig in de vorm van een rebootje ;)
2 - Het ontwerp is wellicht anders maar volgens Ubiquiti kan je de AP ook aan de muur hangen. Nu straalt hij notabene nog richting zolder dus ben bang als die wel aan het plafond hangt dat het bereik dramatisch is.

Zijn er andere oplossing of AP modellen die beter geschikt zijn?
Ik vind de "UFO's" zwaar achterhaald sinds de 'In Wall' modellen bestaan voor thuisgebruik dus die zou ik sowieso altijd kiezen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-09 21:27
RobertMe schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:25:
[...]

Zeer zeker. PPPoE is CPU intensief, en IDS/IPS is dat ook. Die twee gecombineerd is dus al helemaal killing.

De nieuwere routers (UXG & UCG) ondersteunen volgens mij weer wel hardware offloading van PPPoE verkeer waardoor de snelheid daarmee weer hoger komt te liggen. Ik weet alleen niet of daarop de combinatie PPPoE + IDS/IPS ook nog hardware offloaded kan of dat PPPoE dan niet meer offloaded kan worden. Want volgens mij was dat bij de USG ook al niet het geval. Die deed ook offloading van PPPoE, maar als je IDS/IPS aan zette deed die volgens mij ook geen PPPoE offloading meer. En v.w.b. de UDM / UDM Pro / UDM SE, ik meen begrepen te hebben dat die (nog?) geen PPPoE hardware offloading hebben. En door de compleet andere hardware is het ook de vraag of het daar 1. op kan; 2. UI het ook nog toevoegt (vooral ook gezien "oudere" hardware).
Er wordt al flinke tijd gewerkt aan een nieuwe firmware release voor o.a. UXG-lite, maar het schiet nog niet echt op: nu al de vierde beta maar telkens komen er klachten van dat dingen niet lekker werken.
Bij de laatste release kwam een terugkoppeling die o.a. over hardware offloading gaat:
"So my point was basically that you can demonstrate that PPPoE is working with virtually no impact in CPU, meaning this feature is HW offloaded. My tests indicate that SQM is HW offloaded with or without IPS/IDS. So we have two HW offloaded features that work independently but not when used together."

Nou gaat dat over smart queue offloading en niet persé IPS/IDS offloading, maar lijkt er dus op dat combinatie offloading niet zo geweldig werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 16:11
jack zomer schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:51:
[Afbeelding]

Voor

[Afbeelding]

En na.
En een set patchkabels..
Die keystones, zijn dat de Cat6A van Unifi? Ik wil zelf ook een Ubiquiti patchpanel aanschaffen, maar heb Cat6 kabel en de keystones daarvoor lijken wit te zijn ipv Unifi grijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

Phoolie schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 08:51:
[...]

Die keystones, zijn dat de Cat6A van Unifi? Ik wil zelf ook een Ubiquiti patchpanel aanschaffen, maar heb Cat6 kabel en de keystones daarvoor lijken wit te zijn ipv Unifi grijs.
als je inzoomt zie je dat hij de Keystone van Digitus heeft gekocht, dat lijkt mij dan niet origineel.
jack zomer schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 19:51:

[Afbeelding]

En na.
En een set patchkabels..
ziet er heel strak uit, maar waarom zit de bovenste op zijn kop? (infirtnic) op de voor foto zit hij nog wel goed.

[ Voor 10% gewijzigd door Mr-D. op 29-01-2025 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 16:11
Mr-D. schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:13:
[...]

als je inzoomt zie je dat hij de Keystone van Digitus heeft gekocht, dat lijkt mij dan niet origineel.
Je hebt gelijk, maar ook van Digitus zijn de zilvere/grijze Cat6A. Lijkt mij niet wenselijk om daar een Cat6 kabel op te monteren toch of moet dat gewoon werken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Mr-D. schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:13:
[...]

[...]
ziet er heel strak uit, maar waarom zit de bovenste op zijn kop? (infirtnic) op de voor foto zit hij nog wel goed.
Check Digitus keystone's. Volgens mij heb ik alleen 6 en 6a liggen. Heb in elk geval dikke kabels met een kruis.. en dunnere zonder kruis als afscheiding in de kabel .. maar geen enkel probleem... De dikke kabels met dikke aders hadden iets meer druk nodig om de Keystone dicht te krijgen

En dat ding zit op zijn kop omdat ik geen kabels aan de rechterkant wil hebben. Dat is mijn enigste toegang tot de achterkant.
Links is het deurtje geblokkeerd door een rioolbuis waardoor alle utp binnen komt in de kelder.

Nu heb ik een beetje vrije ruimte om wat los te maken en een kabel te vervangen/aanpassingen maken.

[ Voor 16% gewijzigd door jack zomer op 29-01-2025 10:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

Phoolie schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:41:
[...]

Je hebt gelijk, maar ook van Digitus zijn de zilvere/grijze Cat6A. Lijkt mij niet wenselijk om daar een Cat6 kabel op te monteren toch of moet dat gewoon werken?
Al mijn keystones zijn 6A en bijna al mijn kabels zijn cat 6 en sommige 5, ik ervaar geen enkel probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 12:19
Zijn er hier ook mensen die hun USG-3P vervangen hebben door een UCG-ultra Cloud Gateway Ultra en de CKG2+ Cloud Key Gen2+ behouden hebben voor Protect?

Ik weet dat ik beide zou kunnen vervangen door een UCG-Max maar ik vind het wel prettig om Protect op een apart device te hebben en vraag mij af of de Ultra de CKG2 ook zou kunnen managen + de andere devices in het netwerk in Network.

Mijn doel is met name de USG-3P vervangen, de rest functioneert nog prima. En de €90 voor de Ultra vind ik zeer schappelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Boeie op 29-01-2025 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
ik had een compleet patchpanel hiervoor... dus alle draden in punchen voor alle poorten..
had ik achteraf nooit moeten kopen. keystones for the win.

aangesloten.
4 APs straks 5
10 Cameras straks 11.
3 shelly's pro4
desktop/ inverter/ home assistant laptop..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:45

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Phoolie schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:41:
[...]

Check de aderdikte van je kabels en wat de keystones aankunnen. Keystones kunnen over het algemeen meerdere maten aders aan. CAT6A en hoger hebben standaard een dikkere ader, bij CAT5e en CAT6 verschilt het heel erg per kabel en ze bestaan dus ook in dezelfde dikte als de CAT6A norm.

[ Voor 5% gewijzigd door BiG-GuY op 29-01-2025 11:28 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 12:45

zeroday

There is no alternative!

Boeie schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:22:
Zijn er hier ook mensen die hun USG-3P vervangen hebben door een UCG-ultra Cloud Gateway Ultra en de CKG2+ Cloud Key Gen2+ behouden hebben voor Protect?

Ik weet dat ik beide zou kunnen vervangen door een UCG-Max maar ik vind het wel prettig om Protect op een apart device te hebben en vraag mij af of de Ultra de CKG2 ook zou kunnen managen + de andere devices in het netwerk in Network.

Mijn doel is met name de USG-3P vervangen, de rest functioneert nog prima. En de €90 voor de Ultra vind ik zeer schappelijk.
Ik heb de UXG-Lite gedaan.

Maar wil dit jaar mijn cloudkey gen2+ gaan vervangen maar weet dan nog niet zo goed wat ik dan moet / gaan kiezen ..

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _AcS_
  • Laatst online: 09:39
Boeie schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:22:

De Ultra halen en op de Cloudkey Protect laten draaien en de Network app eraf halen. Werkt daarna prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 12:19
zeroday schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:34:
[...]

Ik heb de UXG-Lite gedaan.

Maar wil dit jaar mijn cloudkey gen2+ gaan vervangen maar weet dan nog niet zo goed wat ik dan moet / gaan kiezen ..
De UXG-lite is duurder dan de UCG-Ultra....
_AcS_ schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:06:
[...]

De Ultra halen en op de Cloudkey Protect laten draaien en de Network app eraf halen. Werkt daarna prima.
Thanks, ga ik dat doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 12:45

zeroday

There is no alternative!

Boeie schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:36:
[...]

De UXG-lite is duurder dan de UCG-Ultra....
Ja .. soms snap je het niet meer bij Ubiquity ..
Volgens mij zijn zelfs de specs van de UXG-lite minder
Hij kwam eerder uit ....

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik zit er over te denken om mijn netwerk op te waarderen naar een Ubiquiti UniFi Switch Pro Aggregation. Dan heb ik straks twee US 16 XG's over. Ik ben wel benieuwd wat je nog kan vragen voor zo'n switch? Ik zie in V&A er nu een voor €425 staan, maar dat lijkt me persoonlijk wat aan de hoge kant. Wat zouden jullie er voor geven?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:49

franssie

Save the albatross

@ocf81 Deze dus?
uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch 16-poorts 10Gbit

Leken zo rond de 500+ te doen nieuw. 425 is dan inderdaad wel fors voor een product dat niet meer gefabriceerd wordt en waarvoor bij mij althans niet duidelijk is hoelang er nog firmware support op zit.
Dat laatste zou voor mij de prijs grotendeels bepalen. Wel leuk spul, ik heb er (helaas) geen nut voor.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@franssie die inderdaad. Zou €250 een courant bedrag zijn?

[ Voor 16% gewijzigd door ocf81 op 29-01-2025 18:08 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:49

franssie

Save the albatross

ocf81 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 18:05:
@franssie die inderdaad. Zou €250 een courant bedrag zijn, of vraag ik dan te veel?
Ik heb even op ebay gekeken en daar is EUR 500 wel een veel voorkomende vraagprijs.
Ik heb er verder geen ervaring mee. Zelf zou ik er inderdaad iets van de helft van de nieuwprijs als redelijke vraagprijs zien bij apparatuur, maar misschien zijn ze wel erg gewild om de een of andere reden (die ik niet ken, ik ben maar een simpel unifi gebruikertje zonder glas).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ocf81 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 18:05:
@franssie die inderdaad. Zou €250 een courant bedrag zijn, of vraag ik dan te veel?
Voor €10 heb ik wel interesse :+

Maar denk dat het een beetje niche product is en je daarmee eerder uit komt op "wat de gek er voor geeft". Zet hem anders gewoon in V&A met n.o.t.k.. En ligt natuurlijk ook er aan wat je zelf er (minimaal) voor terug wilt zien (voor €10 zul je hem vast niet verkopen :p). En dan dus nog wat de ander er voor over heeft.

In ieder geval heeft UI nu de Aggregation met (alleen) 8x SFP+ voor ~€300. Er vanuit gaande dat jou doelgroep Tweakers / hobbyisten zijn zal die wat jij hebt niet veel meerwaarde bieden (meer poorten en beetje RJ45). Dus nouja, "waarom zou ik €250 betalen voor een tweedehands product met onbekende ondersteuning (termijn) als ik iets nieuws kan kopen dat voor mij hetzelfde doet voor maar €50 meer".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik denk dat ik ze dan maar voor €250 er op zet en zie of er dan een bod komt welke boven de absolute ondergrens die ik in mijn hoofd heb komt. (welke ik hier dan even achterwege laat om mij niet in de kaarten te laten kijken)

[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 29-01-2025 18:26 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Kev!n schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:21:

Ik heb een zyxel T50

[Afbeelding]
Ik ga binnenkort over op een UDM SE en een U6+ als AP: in het verleden heb ik eens een vergelijkende test gedaan met een ubiquiti AC AP en mijn router van dat moment, en dat maakte helemaal geen donder uit, dus heb die router als AP ingezet totdat ik overstapte van ISP.

Ben zelf dus ook benieuwd wat de snelheden gaan zijn (ga nog opnieuw de snelheden van mijn odido zyxel vastleggen voor een goede voor/na), want ik heb ook geen zin om veel te gaan betalen alleen omdat het zo leuk integreert :P

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Net even het uitvallen van mijn oude USG moeten fixen. Tijdens het thuis werken vanmorgen zag ik de VPN zo nu en dan al klagen dat het bedrijfsnetwerk niet bereikbaar was en op gegeven moment was het helemaal over.
Het lampje op de console brandde alleen nog (aan-uit hele tijd, zonder netwerkkabels verbonden), ook na een reset. Ik dacht eerst dat de USB-stick het begeven had, maar dat bleek niet het geval te zijn. Wel meteen de 4 bestanden erop gekopieerd, voor als de USB-stick eruit uitgaat. En ook even kunnen testen welke USB-stick erin past (deze dus: https://www.bhphotovideo....64gb_ultra_flair_usb.html). Niet alle USB-sticks passen, zie ook https://imgur.com/a/repairing-unifi-usg3-WotuG6s.

Het bleek in dit geval om de voeding te gaan, die kapot was. Ooit in dit topic wel eens besproken en de voeding die ik toen als reserve had gekocht bleek nu inderdaad vlekkeloos te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Frij5fd schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:38:
Net even het uitvallen van mijn oude USG moeten fixen. Tijdens het thuis werken vanmorgen zag ik de VPN zo nu en dan al klagen dat het bedrijfsnetwerk niet bereikbaar was en op gegeven moment was het helemaal over.
Het lampje op de console brandde alleen nog (aan-uit hele tijd, zonder netwerkkabels verbonden), ook na een reset. Ik dacht eerst dat de USB-stick het begeven had, maar dat bleek niet het geval te zijn. Wel meteen de 4 bestanden erop gekopieerd, voor als de USB-stick eruit uitgaat. En ook even kunnen testen welke USB-stick erin past (deze dus: https://www.bhphotovideo....64gb_ultra_flair_usb.html). Niet alle USB-sticks passen, zie ook https://imgur.com/a/repairing-unifi-usg3-WotuG6s.

Het bleek in dit geval om de voeding te gaan, die kapot was. Ooit in dit topic wel eens besproken en de voeding die ik toen als reserve had gekocht bleek nu inderdaad vlekkeloos te werken.
De voeding is het meest besproken onderwerp v.w.b. falende USG. Best knap dus dat je wel toen een reserve voeding hebt gekocht, maar vervolgens als eerste aan de USB stick denkt ;). Vooral ook gezien de symptomen die je beschrijft typisch van de falende voeding zijn. Voeding begint met leveren stroom, maar is stuk waardoor de USG meer vraagt dan geleverd kan worden, en valt dan weer direct uit. Waarna die weer stroom levert, en weer uitvalt, op repeat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
RobertMe schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:41:
[...]

De voeding is het meest besproken onderwerp v.w.b. falende USG. Best knap dus dat je wel toen een reserve voeding hebt gekocht, maar vervolgens als eerste aan de USB stick denkt ;). Vooral ook gezien de symptomen die je beschrijft typisch van de falende voeding zijn. Voeding begint met leveren stroom, maar is stuk waardoor de USG meer vraagt dan geleverd kan worden, en valt dan weer direct uit. Waarna die weer stroom levert, en weer uitvalt, op repeat.
Het was niet heel logisch ook 😁. Ik had de voeding al uit de verpakking gehaald, maar bedacht toen dat ik nog altijd een backup van de USB-stick had willen maken. En omdat ik geen zin had om op internet te zoeken naar wat het knipperen op kon duiden, ging ik maar eerst de USB-stick vervangen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

USG is sowieso EOL toch? Of krijgt dat ding nog steeds updates?
* The Eagle een goede 3/4 jaar geleden naar een CGU geswitcht

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 20:36

Prx

The Eagle schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:00:
USG is sowieso EOL toch? Of krijgt dat ding nog steeds updates?
* The Eagle een goede 3/4 jaar geleden naar een CGU geswitcht
Vintage Products - These products are no longer manufactured or actively developed but may still be available for purchase. They will continue to receive critical bug fixes and security updates, and remain compatible with our management tools and customer support.
Legacy Products - These products have stopped receiving updates and are no longer distributed by Ubiquiti, though they may still be available from third-party sellers. Future software releases may not fully support them.
Model / SKUStatus
USGLegacy
USG-ProLegacy
USG-XG-8Legacy

Bron: https://help.ui.com/hc/en...ntage-and-Legacy-Products

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Prx schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 17:11:
[...]

[...]

Model / SKUStatus
USGLegacy
USG-ProLegacy
USG-XG-8Legacy

Bron: https://help.ui.com/hc/en...ntage-and-Legacy-Products
Het leuke is wel dat ze in de RC van een vorige controller versie (8.6?) een melding hadden toegevoegd dat de volgende versie (blijkt nu 9.0 te zijn) geen ondersteuning meer zou hebben voor de USG. Maar dat is toen weer vrij snel weggehaald.

Dus er lijkt toch wel iets van een "push" te zijn om iets van ondersteuning in stand te houden. Anders hadden ze de ondersteuning voor de USG dus al uit de controller gehaald en kon die helemaal niet meer beheerd worden (als je dus op die nieuwe controller zat).

Maar ook bij andere apparaten zijn ze eerst een stille dood gestorven en pas (veel) later is de controller ondersteuning verdwenen. Dus dat de controller de USG nog ondersteund is niet gek. Maar UI heeft dus wel gewerkt aan het verwijderen van de ondersteuning. Maar zal daar op basis van kritiek / feedback van gebruikers wel op terug zijn gekomen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Misschien moeten jullie dan ook gewoon eens de juiste term gaan gebruiken...: AOC, Active Optical Cable. Dat is dus een glasvezelkabel met de SFP / SFP+ / SFP28 einden er aan vast. En een DAC kan dan gewoon een Direct Attach Coper kabel blijven. Zoals nouja, het hele internet ze noemt O-) En daarnaast bestaat er blijkbaar ook nog een "active DAC".
Met dank aan YouTube: Networking: RJ45, DAC, or Fiber – Which Is Best in Your Rack? die YouTube mij "aanbeveelde".

TIL: de QSFP varianten staan voor quad, met 4 "links" over 1 kabel. Dus QSFP is 4x 1Gbit/s en QSFP+ is 4x 10Gbit/s en QSFP28 is 4x 25Gbit/s. Waarbij je ook weer breakout kabels hebt met aan de ene kant een QSFP variant aan aan de andere kant bv 4x de SFP variant. Dus met QSFP28 kun je of een bond (/LAG) van 4x 25Gbit/s (= "100Gbit/s") maken tussen 2 apparaten, of 4 individuele apparaten via SFP28 met 25Gbit/s aansluiten op 1 QSFP28 poort op bv een switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20-09 00:11
Voor mijn nieuwe (eerste) woning ben ik mijn netwerkapparatuur aan het verzamelen. Inmiddels heb ik een G4 deurbel, 8 poorts PoE switch en een U6+ AC binnen. Nu moet er natuurlijk nog een gateway bij en hiervoor heb ik een Cloud Gateway Max op het oog. Het enige probleem: de voorraad.

Ik kan al weken geen normale voorraad vinden voor dit model. Is hier een reden voor?

Ik ga pas eind april in mijn woning wonen, dus ik heb nog even de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-09 23:53

Nitai

Live the life you love.

wErudite schreef op maandag 3 februari 2025 @ 00:51:
Voor mijn nieuwe (eerste) woning ben ik mijn netwerkapparatuur aan het verzamelen. Inmiddels heb ik een G4 deurbel, 8 poorts PoE switch en een U6+ AC binnen. Nu moet er natuurlijk nog een gateway bij en hiervoor heb ik een Gateway Max op het oog. Het enige probleem: de voorraad.

Ik kan al weken geen normale voorraad vinden voor dit model. Is hier een reden voor?

Is gewoon op voorraad toch bij verschillende shops?
uitvoering: Ubiquiti UniFi Gateway Max

Ook bij Ubiquiti zelf.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20-09 00:11
Excuus, ik bedoel de Cloud Gateway Max. 8)7 *bedtijd*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
wErudite schreef op maandag 3 februari 2025 @ 01:13:
[...]

Excuus, ik bedoel de Cloud Gateway Max. 8)7 *bedtijd*
Ook die is gewoon direct te bestellen :o :9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01:26

duderuud

Sliden is koel

wErudite schreef op maandag 3 februari 2025 @ 00:51:
Voor mijn nieuwe (eerste) woning ben ik mijn netwerkapparatuur aan het verzamelen. Inmiddels heb ik een G4 deurbel, 8 poorts PoE switch en een U6+ AC binnen. Nu moet er natuurlijk nog een gateway bij en hiervoor heb ik een Cloud Gateway Max op het oog. Het enige probleem: de voorraad.

Ongeveer een week geleden een UCG-Max gekocht, was zo binnen. Wel eentje zonder storage, die was niet op voorraad in de Unifi store, dus besteld bij UnifiSupply.
Will_M schreef op maandag 3 februari 2025 @ 01:16:
[...]

Ook die is gewoon direct te bestellen :o :9
Maar niet een zonder storage...

[ Voor 18% gewijzigd door duderuud op 03-02-2025 02:18 ]

Motor-Forum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Je hebt wel Storage nodig als je de deurbel wilt kunnen gebruiken.

En als je een no storage variant koopt, heb je ook de losse caddy nodig. Bij de 512GB kan je de meegeleverde SSD eventueel eruit halen en er een grotere in plaatsen als je dat nodig hebt.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
BiG-GuY schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:00:
Je hebt wel Storage nodig als je de deurbel wilt kunnen gebruiken.

En als je een no storage variant koopt, heb je ook de losse caddy nodig. Bij de 512GB kan je de meegeleverde SSD eventueel eruit halen en er een grotere in plaatsen als je dat nodig hebt.
Kleine aanvulling dat de bel gewoon werkt zonder opslag maar je kan natuurlijk geen acties terug kijken.
Hij lijkt wel kleine thumbnails op te slaan maar die resolutie is zo beroerd dat je daar ook niets aan hebt.
Aanbellen etc. werkt gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

GeeMoney schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:06:
[...]

Kleine aanvulling dat de bel gewoon werkt zonder opslag maar je kan natuurlijk geen acties terug kijken.
Hij lijkt wel kleine thumbnails op te slaan maar die resolutie is zo beroerd dat je daar ook niets aan hebt.
Ligt aan de Protect controller denk ik.

De UDM-SE en UDM-Pro-Max hebben ook een interne 128GB SSD bijvoorbeeld, maar de UDM-Pro en UNVR/UNVR-Pro/ENVR niet. Die kleine SSD is geschikt voor detections en ook deurbel dus.

Misschien dat ze het gedrag met de UCG-Max hebben aangepast, al specificeren ze niet hoeveel interne storage er in die unit is als je er geen M.2 in hebt. Of kan je letterlijk alleen de pop-up van aanbellen aantikken en dan live kijken? Want dan wordt er niks opgeslagen.

[ Voor 7% gewijzigd door BiG-GuY op 03-02-2025 08:16 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
BiG-GuY schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:15:
[...]

Ligt aan de Protect controller denk ik.

De UDM-SE en UDM-Pro-Max hebben ook een interne 128GB SSD bijvoorbeeld, maar de UDM-Pro en UNVR/UNVR-Pro/ENVR niet. Die kleine SSD is geschikt voor detections en ook deurbel dus.

Misschien dat ze het gedrag met de UCG-Max hebben aangepast, al specificeren ze niet hoeveel interne storage er in die unit is als je er geen M.2 in hebt. Of kan je letterlijk alleen de pop-up van aanbellen aantikken en dan live kijken? Want dan wordt er niks opgeslagen.
Dat laatste inderdaad al lijkt hij ook 24 uur lang snapshots van de ring acties te bewaren maar erop klikken werkt niet.
Mijn UCG-Max had ook geen Storage bij aanschaf maar kon de bel gewoon gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 03-02-2025 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freshy98
  • Laatst online: 20-09 14:48

freshy98

Atari

Ik heb nu een UAP-AC-HD sinds een jaar of 5 ongeveer, nadat het model dat ik er voor had EOL ging en geen firmware updates meer ontving.
Dit model heeft, voor zover ik kan achterhalen, eind augustus zijn laatste firmware update ontvangen.

Het model word nog wel verkocht in de Ubiquiti store, en ook hier in de Pricewatch.
Dus EOL zal het nog niet zijn.

Qua snelheid en Wifi 7 hoef ik niet persé te upgraden, dat zou meer zijn "omdat het kan".
Wat ik mij meer afvraag, hoe kijken andere hier tegen aan?

Als ik kijk naar een vervanger, dan is het de U7 Pro.
Gaat dan wel van 500+ concurrent clients naar 300+, maar denk dat ik dat thuis wel overleef ;-)
Bevestiging is het zelfde, en dat is voor mij het voornaamste.

De Cloudkey+ die ik al 5,5 jaar draai heeft nog steeds ondersteuning, vrij recent nog een firmware update ontvangen, en lijkt daarmee de U7 serie ook te ondersteunen, dus ook dat zal geen probleem zijn.

Hoe dan ook, ben benieuwd hoe anderen hier tegen aankijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
GeeMoney schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:06:
[...]

Nee, dat is niet mijn ervaring. De disk in mijn UCKP was begin dit jaar overleden en hoewel de website van de UCKP nog prima werkte, kwamen er GEEN alerts meer door. Geen alert dat de disk was overleden, geen alert dat er iemand op de bel had gedrukt... helemaal niks! De deurbel gaf wel gewoon een witte ring en zijn eigen 'ding-dong' geluidje, maar dat was het ook.

Pas nadat de disk vervangen was deden de alerts het weer. Iets om op te letten dus. Geen disk? Geen bel!

Misschien dat het wel werkt op een ander Unifi device die voor het functioneren niet rechtstreeks afhankelijk is van de disk. maar het is wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
freshy98 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:21:
Ik heb nog een AC Lite en AC LR in gebruik, werkt gewoon prima :). Enige reden die ik voorlopig zie om te upgraden zou zijn als ik de switch(es) vervang. Aangezien die APs zo oud zijn dat ze alleen passive PoE ondersteunen en de nieuwere switches dat niet meer doen.
Ja, ik weet dat er inline 802.3af naar passive PoE converters zijn. Maar als ik tzt dat nodig zou hebben mogen de APs ook wel eens vervangen worden.

Daarnaast vind ik de U7 lineup te duur. Ik wacht wel op een "Lite" (/"U7") model. I.p.v. nu voor de veel duurdere (& capabelere uiteraard) U7 Pro te gaan. En de U6 lineup is intussen natuurlijk oud dus vind ik ook niet heel interessant meer. Wifi 6 (/U6 lineup) sla ik intussen wel met alle plezier over. Ook als dat betekent dat ik vandaag nog een U7 Pro zou moeten kopen omdat een AC stuk zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freshy98

freshy98

Atari

RobertMe schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:27:
[...]

Ik heb nog een AC Lite en AC LR in gebruik, werkt gewoon prima :). Enige reden die ik voorlopig zie om te upgraden zou zijn als ik de switch(es) vervang. Aangezien die APs zo oud zijn dat ze alleen passive PoE ondersteunen en de nieuwere switches dat niet meer doen.
Ja, ik weet dat er inline 802.3af naar passive PoE converters zijn. Maar als ik tzt dat nodig zou hebben mogen de APs ook wel eens vervangen worden.

Daarnaast vind ik de U7 lineup te duur. Ik wacht wel op een "Lite" (/"U7") model. I.p.v. nu voor de veel duurdere (& capabelere uiteraard) U7 Pro te gaan. En de U6 lineup is intussen natuurlijk oud dus vind ik ook niet heel interessant meer. Wifi 6 (/U6 lineup) sla ik intussen wel met alle plezier over. Ook als dat betekent dat ik vandaag nog een U7 Pro zou moeten kopen omdat een AC stuk zou gaan.
Ze werken wel, maar security updates krijg je dus ook niet meer.
Dat was destijds mijn reden om te vervangen.

U7 Pro nieuw is 200 Euro, de UAP-AC-HD was destijds 350 Euro, dus daar kan ik dan weer niet over klagen :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
freshy98 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:29:
[...]

Ze werken wel, maar security updates krijg je dus ook niet meer.
Bron? Hier staan ze in ieder geval niet op de Legacy & Vintage pagina: https://help.ui.com/hc/en...ntage-and-Legacy-Products

Daarnaast draaien ze op firmware versie 6.6.77, terwijl de NanoHDs bij familie op 6.6.78 draaien, wat volgens mij dezelfde versie, maar met een additionele fix voor de NanoHD (/Mediatek SoC?) is. En volgens mij draait zelfs de U6 lineup op 6.6 firmwares. En die zijn toch echt niet EoL / "Legacy".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Ik heb nu een UAP-AC-HD sinds een jaar of 5 ongeveer, nadat het model dat ik er voor had EOL ging en geen firmware updates meer ontving.
Dit model heeft, voor zover ik kan achterhalen, eind augustus zijn laatste firmware update ontvangen.

Het model word nog wel verkocht in de Ubiquiti store, en ook hier in de Pricewatch.

Qua snelheid en Wifi 7 hoef ik niet persé te upgraden, dat zou meer zijn "omdat het kan".

Gaat dan wel van 500+ concurrent clients naar 300+, maar denk dat ik dat thuis wel overleef ;-)

De Cloudkey+ die ik al 5,5 jaar draai heeft nog steeds ondersteuning, vrij recent nog een firmware update ontvangen, en lijkt daarmee de U7 serie ook te ondersteunen, dus ook dat zal geen probleem zijn.

Als je AP nog prima werkt, je niet persé naar Wifi 7 hoeft én je bereik in huis overal prima is dan zie ik niet waarom je zou upgraden.

Zelf heb ik een UDM, een AC-Pro (niet de HD) en een U7-Pro als AP's en heb de U7 aangeschaft om de 6GHz band te kunnen gebruiken. De niet-DFS kanalen in de 5 GHz band zijn te vol (met dank aan buren die op maximale sterkte lopen te schreeuwen) dus met twee AP's moest ik er wel eentje in een DFS-kanaal hangen.

Dat was geen succes, bij elk vliegtuig die over vloog stopte het AP even op de 5 GHz band. Beide AP's op een niet-DFS kanaal was ook geen succes; op zolder ging het prima maar op de begane grond zakte de snelheden door het vriespunt. Vandaar dat ik de U7-Pro heb aangeschaft en in de woonkamer heb gehangen. Sindsdien verbinden mijn laptop en telefoon met de 6GHz band en is er niets op de snelheid aan te merken. De linksnelheden liggen rond de 1400 Mbit (2x2 MIMO), waarbij de gigabit-poort op de switch de bottleneck is. (De U7-Pro heeft een 2,5 Gbit poort).

Dus voor mij was de upgrade min of meer noodzakelijk. Maar als het hier wat rustiger zou zijn in de 5GHz band was ik gewoon bij de AC-Pro gebleven. Overigens staan nu wel de radio's van de UDM uit; hoe minder AP's hoe beter en met de AC-Pro en de U7-Pro is het bereik uitstekend. De enige die loopt te janken is de G4 deurbel (Poor), maar dat is voor het 'ontvangen' van het signaal van de deurbel. De AP heeft geen probleem met het signaal dat de deurbel stuurt (Excellent), maar dat is een bekend probleem van de G4 deurbel.
Maar zolang het werkt, werkt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freshy98

freshy98

Atari

RobertMe schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:39:
[...]

Bron? Hier staan ze in ieder geval niet op de Legacy & Vintage pagina: https://help.ui.com/hc/en...ntage-and-Legacy-Products

Daarnaast draaien ze op firmware versie 6.6.77, terwijl de NanoHDs bij familie op 6.6.78 draaien, wat volgens mij dezelfde versie, maar met een additionele fix voor de NanoHD (/Mediatek SoC?) is. En volgens mij draait zelfs de U6 lineup op 6.6 firmwares. En die zijn toch echt niet EoL / "Legacy".
Dan kom ik met een ander model in de war.
Stond mij bij dat die jij hebt al erg oud waren.

Update: Ik zie net dat de AC Lite dezelfde firmware release heeft als de mijne, 6.6.77.
Echt een ander model dus wat ik in gedachten had.

[ Voor 9% gewijzigd door freshy98 op 03-02-2025 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freshy98

freshy98

Atari

RiDo78 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:40:
[...]

Als je AP nog prima werkt, je niet persé naar Wifi 7 hoeft én je bereik in huis overal prima is dan zie ik niet waarom je zou upgraden.

Zelf heb ik een UDM, een AC-Pro (niet de HD) en een U7-Pro als AP's en heb de U7 aangeschaft om de 6GHz band te kunnen gebruiken. De niet-DFS kanalen in de 5 GHz band zijn te vol (met dank aan buren die op maximale sterkte lopen te schreeuwen) dus met twee AP's moest ik er wel eentje in een DFS-kanaal hangen.

Dat was geen succes, bij elk vliegtuig die over vloog stopte het AP even op de 5 GHz band. Beide AP's op een niet-DFS kanaal was ook geen succes; op zolder ging het prima maar op de begane grond zakte de snelheden door het vriespunt. Vandaar dat ik de U7-Pro heb aangeschaft en in de woonkamer heb gehangen. Sindsdien verbinden mijn laptop en telefoon met de 6GHz band en is er niets op de snelheid aan te merken. De linksnelheden liggen rond de 1400 Mbit (2x2 MIMO), waarbij de gigabit-poort op de switch de bottleneck is. (De U7-Pro heeft een 2,5 Gbit poort).

Dus voor mij was de upgrade min of meer noodzakelijk. Maar als het hier wat rustiger zou zijn in de 5GHz band was ik gewoon bij de AC-Pro gebleven. Overigens staan nu wel de radio's van de UDM uit; hoe minder AP's hoe beter en met de AC-Pro en de U7-Pro is het bereik uitstekend. De enige die loopt te janken is de G4 deurbel (Poor), maar dat is voor het 'ontvangen' van het signaal van de deurbel. De AP heeft geen probleem met het signaal dat de deurbel stuurt (Excellent), maar dat is een bekend probleem van de G4 deurbel.
Maar zolang het werkt, werkt het.
De problemen die jij hebt/had heb ik gelukkig niet. Heb verder ook maar een klein huis en de AP hangt in de woonkamer aan het plafond (Haagse portiekwoning met relatief hoge plafonds), dus één AP is hier genoeg.
Zijkamer waar ik thuiswerk gaat helemaal prima voor de laptop.

DFS gebeuren moet ik eens op inlezen. Da's nieuw voor mij (Ik ken alleen DFS vanuit de Windows Server wereld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
RiDo78 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:22:
[...]

Nee, dat is niet mijn ervaring. De disk in mijn UCKP was begin dit jaar overleden en hoewel de website van de UCKP nog prima werkte, kwamen er GEEN alerts meer door. Geen alert dat de disk was overleden, geen alert dat er iemand op de bel had gedrukt... helemaal niks! De deurbel gaf wel gewoon een witte ring en zijn eigen 'ding-dong' geluidje, maar dat was het ook.

Pas nadat de disk vervangen was deden de alerts het weer. Iets om op te letten dus. Geen disk? Geen bel!

Misschien dat het wel werkt op een ander Unifi device die voor het functioneren niet rechtstreeks afhankelijk is van de disk. maar het is wel iets om rekening mee te houden.
Het lijkt te verschillen per controller inderdaad.
Een UCG-Max/Ultra kan zonder Storage gewoon de G4 bedienen in ieder geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
freshy98 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:51:
[...]

De problemen die jij hebt/had heb ik gelukkig niet. Heb verder ook maar een klein huis en de AP hangt in de woonkamer aan het plafond (Haagse portiekwoning met relatief hoge plafonds), dus één AP is hier genoeg.
Zijkamer waar ik thuiswerk gaat helemaal prima voor de laptop.
Dan zie ik helemaal niet waarom je zou upgraden. Als de snelheid op 5 GHz voor jouw voldoende en stabiel is, zou ik lekker bij de AC blijven.
DFS gebeuren moet ik eens op inlezen. Da's nieuw voor mij (Ik ken alleen DFS vanuit de Windows Server wereld).
Voila:
https://help.ui.com/hc/en...510834696599-DFS-Channels
https://wifinc.net/dfs-ch...hough-you-say-you-cannot/
Wikipedia: Dynamic frequency selection
Het komt er in het kort op neer dat veel 5 GHz banden onder andere gedeeld worden met radarsystemen. En dat in de WiFi specificatie is geregeld dat ALS een AP in een DFS-band gaat werken, hij voorrang moet geven aan de andere signalen. Dus zodra het merkt dat er een radar actief is op die frequentie kan hij twee dingen doen: Veranderen van kanaal of 10 minuten stil zijn. Ook is het maximale zendvermogen op een DFS frequentie beperkt om te voorkomen dat je de radar verstoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
RiDo78 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:40:
[...]

Security?
Als er beveiligings foutjes in het AP zitten die niet meer worden opgelost, dan kan een aanvaller misschien gebruik maken van jouw AP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
ASS-Ware schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:02:
[...]

Security?
Als er beveiligings foutjes in het AP zitten die niet meer worden opgelost, dan kan een aanvaller misschien gebruik maken van jouw AP.
Kan

Tegelijk kent een nieuw model ook weer extra risico”s want nieuwe feautures, nieuwe code, nieuwe kans op kwetsbaarheden.

Resume: je bent nooit veilig :p

Ik zou een ac range ook niet direct upgraden, is een ijzersterke reeks die ze hebben gemaakt

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ASS-Ware schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:02:
[...]

Security?
Alleen zijn ze nog gewoon supported. Dus security is niet echt een reden. Eerder andersom zoals @laurens0619 aanhaalt. De 6 serie firmware is bewezen, de AC hardware en drivers zijn temeer bewezen, en kans op security issues is relatief klein. Waarbij het voornamelijk zal gaan over issues die al lange tijd, mogelijk jaren, bestaan maar nooit ondekt zijn, met een grote kans dat ze ook in de U7 hardware / 7 serie firmware zitten. Echter bevat de U7 hardware / 7 serie firmware weer nieuwe hardware, en nieuwe drivers, die zich niet bewezen hebben.

Zie alleen al het IoT debacle waarbij nieuwe hardware issues oplevert met IoT spul dat prima werkte met de AC & U6 lineup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik hoop hetzelfde wat betreft de In Wall modellen die ik hier heb hangen :)
Net zo lang gebruiken totdat ze desintegreren :+
Ik vind die meuk veel te duur als je beseft dat mijn In Wall UAP's iets van € 89 per stuk waren :)
Nieuwe Party X bij @freshy98 thuis !!! }) :+
Dat is wel fijn inderdaad, want er zijn een hoop nieuwe mounts erbij gekomen in de tussentijd...
Al eens gekeken hoe je accu erbij staat ?! >:) :+
code:
1
2
3
if stuk
then vervangen
else lekker laten staan

:Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freshy98

freshy98

Atari

@nero355 Als er geen firmware updates meer uitkomen met security updates (want die zijn er altijd wel) dan wil ik het niet meer hebben draaien.
Dus eigenlijk na EOL.

Welke accu heb je het over?
Kan mij niet herinneren dat een Cloudkey+ deze heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-09 19:59
freshy98 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:19:
@nero355 Als er geen firmware updates meer uitkomen met security updates (want die zijn er altijd wel) dan wil ik het niet meer hebben draaien.
Dus eigenlijk na EOL.

wel bij de gen 2 + YouTube: Cloud Key Gen2+ Teardown and Battery Removal

[ Voor 29% gewijzigd door winwiz op 04-02-2025 09:25 ]

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freshy98

freshy98

Atari

Komend weekend maar eens naar kijken dan.
De mijne draait al paraktisch 5,5 jaar 24/7 zonder problemen.

Twijfel nu alleen of ik wel een Gen2 heb. Denk het wel.
Lijkt iig op het model in de video.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aherin
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 16:37
Ondertussen heb ik een UDM waarbij, als je iets wijzigt (firewall rule, port forward, whatever) de UDM ineens "No internet connection" weergeeft. Vanaf achter de UDM kun je dan ook echt niet meer op het internet, maar de modem ziet de UDM nog wel online. Haal je dan de WAN kabel er uit en weer in dan werkt het allemaal weer gewoon. Dit is gebeurd sinds de upgrade naar 4.1.13, en blijkbaar ben ik ook niet de enige die hier last van heeft.

Zijn hier ook mensen met die problemen?

[ Voor 12% gewijzigd door Aherin op 04-02-2025 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:19:
Zat die er 5,5 jaar geleden nog in dan?

Volgens mij hebben ze die met accu maar een jaar of 2 verkocht?
En daarna (na problemen) de accu er uit gehaald.
Ik dacht noem het effe, want het is echt lullig voor de mensen die niet van de problemen met de accu op de hoogte zijn als de boel ineens offline gaat en corrupt raakt... Of de accu misschien wel in de brand vliegt... :X :| :/
freshy98 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:19:
Als er geen firmware updates meer uitkomen met security updates (want die zijn er altijd wel) dan wil ik het niet meer hebben draaien.
Dus eigenlijk na EOL.
Als we het hebben over een Router die direkt aan het Internet hangt : YES! :)

Wat betreft Switches/WiFi/enz. vind ik het minder boeiend eerlijk gezegd...
Vooral i.c.m. de hedendaagse prijzen van alles :X
Mja, één van die krengen die na de eerste generatie CloudKey uitkwamen in ieder geval...
Thnx! :*)
freshy98 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:29:
Komend weekend maar eens naar kijken dan.
De mijne draait al paraktisch 5,5 jaar 24/7 zonder problemen.

Twijfel nu alleen of ik wel een Gen2 heb. Denk het wel.
Lijkt iig op het model in de video.
Dus kijk maar even of die van jou er ook last van heeft inderdaad d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freshy98

freshy98

Atari

@nero355 Dat aan de binnenkant en updates, heb je op zich gelijk in.
Ik heb Cisco switches die al jaren geen updates meer ontvangen wegens EOL.
De een heeft over de 5 jaar uptime en gaat nog altijd goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-09 13:30

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Ik heb een vraag, of meer mensen onderstaande issue herkennen of kunnen reproduceren op hun Unifi router.
Symptoom: port forwarding rule blijft actief ondanks dat deze in de interface gepauzeerd is of zelfs verwijderd is, tot de unifi router opnieuw is opgestart.

Voor een bepaalde toepassing heb ik af en toe kortstondig port 80 forwarding nodig.
Mijn werkwijze is dan eerst op het device zelf de firewall aan te passen, om daarna op de UXG Max (laatste firmware) de port forwarding rule aan te maken. Nadien de regel weg gooien op de UXG (pauzeren - zo had ik al gemerkt vorig jaar - resulteerde in dat de regel gewoon actief bleef) en de firewall op het device ook weer aanpassen.

Vanochtend merkte ik echter dat zelfs de regel verwijderen niet het gewenste resultaat had; er bleef verkeer op poort 80 doorgezet worden; niet alleen van adressen die zouden kunnen vallen onder established traffic, maar ook van nieuwe adressen.
De UXG een schop geven zorgde dat er geen traffic meer doorgezet werd.
Dat werd wel geblokkeerd door de firewall aldaar, maar toch.

[ Voor 9% gewijzigd door MarcelG op 04-02-2025 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

nero355 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 14:43:
Wat betreft Switches/WiFi/enz. vind ik het minder boeiend eerlijk gezegd...
Vooral i.c.m. de hedendaagse prijzen van alles :X
* Raven denkt aan een nieuwe (multi-gig + PoE) swtich die ie in gedachten heeft.... meer dan €2k :X

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:33

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Iemand al eens portmirroring of span gedaan (monitoren meerdere poorten?)
In de controller krijg ik niet meer poorten gespecifieerd (staat geen meerdere poorten toe?) (1-2 pakt hij niet 1,2 ook niet etc) (switch in kwestie komt ook niet in een controller want er is geen internet aanwezig op locatie)
Dus op de commandline gekeken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
cli                                                     
config
mirror session  1 destination  interface  GigabitEthernet  15                               
mirror session 1 source  interfaces  GigabitEthernet  1 both       
mirror session 1 source  interfaces  GigabitEthernet  2 both 
mirror session 1 source  interfaces  GigabitEthernet  3 both
exit
show  mirror  session  1   

Session 1 Configuration
Source RX Port    : gi1-3
Source TX Port    : gi1-3
Destination port  : gi15
Ingress State: disabled

Heb ik het nu goed dat poort 1 tm 3 nu mirrored naar 15? De optie monitor die ik voorbij zie vliegen op unifi forums zit niet aan boord van mijn usw24 gen2

[ Voor 6% gewijzigd door CrankyGamerOG op 04-02-2025 19:32 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand die weet of UI nog eens de AC modellen een nieuwe revisie heeft gegeven voor een universele mount? Ik meen(de) dat mijn AC Lite en AC LR andere mounts hebben, en mogelijk dat de NanoHD weer wel gelijk was aan de AC Lite en dat dat als semi feature gepresenteerd werd (oude van de plate draaien, nieuwe erop, klaar. Zonder de plate opnieuw te hoeven schroeven).

Volgens deze pagina zijn ze echter universeel en zijn er maar twee categorieën "Lite" en "Pro". Incl een link naar (2) wall mounts die eenzelfde compatibiliteit vermelden (Compact mount is compatible met AC Lite, AC LR, NanoHD, U6 Lite, U6+).

Nu heb ik echter deze wall mount ge-3D-print, die voor de U6 Lite is, en je raad het al... Die past net niet op mijn AC Lite (gat in AP is 1 á 2 mm "te klein"), en helemaal niet in de AC LR, met een veel grotere afwijking. Dus de mounting plate van mijn, in sept. 2016 geproduceerde, modellen zijn echt niet compatible met elkaar. En de AC Lite wellicht wel met de U6 Lite, maar de AC LR dus zeer zeker niet. Ondanks dat de AC LR wel in het "Lite Mounting System" lijstje staat.

En/maar de echte use case is met de NanoHD bij familie. Dus nog even "spannend" of die nu wel of niet gaat passen. En ja, ik heb de commens bij de print gezien dat die heel strak past / maar net past. Dus dat zal ook nog meespelen.

Overigens zijn er meerdere soortgelijke 3D prints. Echter bevat deze rechtstreeks het montage gebeuren. De alternatieven hebben alleen 2 of 4 schroefgaatjes zodat je de UI ceiling mount er op kunt schroeven en dan het AP dus op de "officiële" mount vast draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Vandaag mijn Pro Aggregation en Enterprise 24 PoE binnen gekregen. Voordeel één: mijn 2e NAS / backup machine wil weer op 10 gigabit babbelen. :)

Nog wel een vraag; ik heb een tiental 10GbE SPF+ adaptertjes gekocht. Hoe problematisch is het om deze allemaal naast elkaar in de switch te steken? Is dat echt een probleem, of zijn de verhalen daarover overdreven?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-09 16:08
Ik heb aan het einde van het jaar met een UNAS en Agg switch gekocht. hartstikke vette devices, werken ook echt super. Maar nu is Seagate ineens weer in opspraak. Net nu ik ook een Lacie drive heb met issues.

Nu is er een scriptje voor allerlei devices wat specifiek bij Seagate drives kan laten zien of ze nieuw zijn of niet en wat blijkt, dat kun je ook op de UNAS direct draaien. Hoef je dus niet je drives eruit te halen. Het kan echter wel zo zijn dat je dat niet zomaar direct kunt draaien. Ik heb via GH dan ook maar gelijk de handleiding toegevoegd als issue, dan kun je die daar nog weer zien als je dus die Exos X16 drives hebt.

De TL;DR:

Enable SSH
From any terminal on a Mac or linux device:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
ssh root@<address>
# enter password
mkdir hdd-check
cd hdd-check/
curl https://raw.githubusercontent.com/gamestailer94/farm-check/refs/heads/main/check.sh
# Use any editor you want to change the first line to: #!/bin/bash
curl -L https://github.com/smartmontools/smartmontools/releases/download/RELEASE_7_4/smartmontools-7.4.tar.gz -o smartmontools.tar.gz
tar xvf smartmontool.tar.gz
cd smartmontool-7.4/
./configure
make
make install
./check.sh ALL

Ik mag nu een hele zwik drives als retour op geven bij Megekko, want hier ga ik dus niet mee akkoord.

edit: voor de duidelijkheid, gaat dus om dit scriptje: https://github.com/gamestailer94/farm-check

[ Voor 3% gewijzigd door supersnathan94 op 05-02-2025 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-09 14:54
RobertMe schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 22:03:
[...]

Misschien moeten jullie dan ook gewoon eens de juiste term gaan gebruiken...: AOC, Active Optical Cable. Dat is dus een glasvezelkabel met de SFP / SFP+ / SFP28 einden er aan vast. En een DAC kan dan gewoon een Direct Attach Coper kabel blijven. Zoals nouja, het hele internet ze noemt O-) En daarnaast bestaat er blijkbaar ook nog een "active DAC".
Met dank aan YouTube: Networking: RJ45, DAC, or Fiber – Which Is Best in Your Rack? die YouTube mij "aanbeveelde".

TIL: de QSFP varianten staan voor quad, met 4 "links" over 1 kabel. Dus QSFP is 4x 1Gbit/s en QSFP+ is 4x 10Gbit/s en QSFP28 is 4x 25Gbit/s. Waarbij je ook weer breakout kabels hebt met aan de ene kant een QSFP variant aan aan de andere kant bv 4x de SFP variant. Dus met QSFP28 kun je of een bond (/LAG) van 4x 25Gbit/s (= "100Gbit/s") maken tussen 2 apparaten, of 4 individuele apparaten via SFP28 met 25Gbit/s aansluiten op 1 QSFP28 poort op bv een switch.
Helemaal eens.
En om verder aan te vullen....
Er is ook nog SFP56 voor 50Gbps
en QSFP56 voor 200Gbps
en QSFP-DD voor 400Gbps
oh ja, en QSFP28 met 2 lanes (ipv 4), ook voor 50Gbps

Er zijn ook splitters voor QSFP om makkelijk de lanes te splitten in 4 afzonderlijke SFP connecties.

Bijna alle SFP varianten zijn backwards compatible met elkaar.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCGraaf
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20-09 14:33

BCGraaf

BC

Sinds vanochtend problemen met mijn setup. Sinds update geen internet toegang meer.

Situatie; thuis netwerk. ODIDO ONT > UDM PRO > USW Pro 24 > 5 App.

Ik zie in de log dat het "netwerk" geüpdatet is naar 9.0.114 om 03.16.

WIFI:
Verbinding via Wifi is mogelijk maar geen internet toegang, via de Unifi App is de UDM niet te bereiken.
Geen 1 apparaat heeft toegang tot het internet.
Als ik via de laptop via wifi een ip adres probeer te pingen bv. 8.8.8.8
Krijg ik als respons Request timeout for icm-seq 1, 2, 3, 4, etc

Mobiel internet:
Wel toegang via de app en via unifi.ui.com ook toegang en ook de hele setup zichtbaar.
Speed test werkt ook en haal ik 900 om 900 met 4/6 ms.

Hele setup:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3yRH8xtvaLHJcEeOEriEGwQ6irw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qcusAjNAKsxISHFRI4weNhTU.png?f=fotoalbum_large

Ik heb geprobeerd een back-up terug te zetten van 27-11-2024 maar "netwerk" blijft op versie 9.0.114, ook na diverse herstarts.
Maak geen gebruik van Vlan het is 1 netwerk wat er achter hangt, met 1 zichtbare wifi en 1 onzichbare.

Kan iemand mij op de juiste weg helpen waar ik moet kijken?

MacBook, MacBook Pro 15, Mac Mini 2012, iPhone X,  Watch,  TV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 15:49
Iemand een idee waarom de poorten op een UDM SE niet goed omgaan met speed auto-negotiate?

Dacht een tijd lang dat de bekabeling het probleem was. Heb 2 Unifi cams aan de UDM SE hangen.
Auto-negotiate zorgt dat link speed op FE komt ipv GbE. Vandaag na een ingeving de ports fixed op 1GbE gezet en warempel dat werkt gewoon zoals het moet....

UMD SE draait de laatste stabiele versies van Network en Console OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

BCGraaf schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:43:
Sinds vanochtend problemen met mijn setup. Sinds update geen internet toegang meer.

WIFI:
Verbinding via Wifi is mogelijk maar geen internet toegang, via de Unifi App is de UDM niet te bereiken.

Mobiel internet:
Wel toegang via de app en via unifi.ui.com ook toegang en ook de hele setup zichtbaar.

Hele setup:
[Afbeelding]

Ik heb geprobeerd een back-up terug te zetten van 27-11-2024 maar "netwerk" blijft op versie 9.0.114, ook na diverse herstarts.
Maak geen gebruik van Vlan het is 1 netwerk wat er achter hangt, met 1 zichtbare wifi en 1 onzichbare.

Heb geen problemen met mijn UDM-SE en de update naar 9.0.114 . Heb je SSH aan staan voor je UDM-Pro? Dan kan je via SSH connectie maken om geforceerd een oudere versie te flashen:

https://help.ui.com/hc/en...anced-Updating-Techniques

Als je SSH niet aan hebt staan, is voor nu de enige oplossing een full reset en hopen dat hij dan weer online komt. Dan kan je daarna een back-up herstellen.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:23

WIFI:

Mobiel internet:

Hele setup:
[Afbeelding]

Welke ONT heb je? Ik heb een gateway max maar als ik de wan poort daarvan op 2.5gbps zet knalt ook alles eruit omdat de ONT gbit (bij een gigabit internet.) is, je zou je wan poort dus geforceerd op 1gbit kunnen zetten om te zien of dat het probleem toevallig oplost

Acties:
  • +1 Henk 'm!
saikol schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:04:
[...]

Welke ONT heb je? Ik heb een gateway max maar als ik de wan poort daarvan op 2.5gbps zet knalt ook alles eruit omdat de ONT gbit (bij een gigabit internet.) is, je zou je wan poort dus geforceerd op 1gbit kunnen zetten om te zien of dat het probleem toevallig oplost
Als het probleem aan de WAN kant zit, zoals je stelt, zou @BCGraaf natuurlijk niet via mobiele data wel op afstand in de router kunnen komen. Dus dat zal het probleem niet zijn.

@BCGraaf, je spreekt alleen over het testen via wifi. Terwijl dat toch het eerste zou zijn waarmee ik niet zou testen. Prik dus eens een kabel rechtstreeks in een van de (switch)poorten op de UDM en test dan. Kan bv met zo goed zijn dat, naar ik aanneem dat je gebruikt, de SFP(+) link tussen de UDM en USW niet meer werkt, of een van de hele berg aan andere zaken die je nu aan het "testen" bent (UAP, USW, ...). Overal kan iets mis zijn en dat heb je nog niet getest, begin dus eerst met rechtstreeks aansluiten op de UDM en werk dan verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCGraaf
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20-09 14:33

BCGraaf

BC

BiG-GuY schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:12:
[...]

Heb geen problemen met mijn UDM-SE en de update naar 9.0.114 . Heb je SSH aan staan voor je UDM-Pro? Dan kan je via SSH connectie maken om geforceerd een oudere versie te flashen:

https://help.ui.com/hc/en...anced-Updating-Techniques

Als je SSH niet aan hebt staan, is voor nu de enige oplossing een full reset en hopen dat hij dan weer online komt. Dan kan je daarna een back-up herstellen.
Nee heb ik niet aanstaan, maar via sitemanager Unifi kan ik hem wel benaderen, wil eigenlijk nog heel even wachten met full reset.
saikol schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:04:
[...]

Volgens mij de 1gb versie, zou ik eens moeten checken als ik thuis ben. Denk niet dat het aan de WAN kant ligt, kan hem wel benaderen via site manager.
RobertMe schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:58:
[...]

Als het probleem aan de WAN kant zit, zoals je stelt, zou @BCGraaf natuurlijk niet via mobiele data wel op afstand in de router kunnen komen. Dus dat zal het probleem niet zijn.

@BCGraaf, je spreekt alleen over het testen via wifi. Terwijl dat toch het eerste zou zijn waarmee ik niet zou testen. Prik dus eens een kabel rechtstreeks in een van de (switch)poorten op de UDM en test dan. Kan bv met zo goed zijn dat, naar ik aanneem dat je gebruikt, de SFP(+) link tussen de UDM en USW niet meer werkt, of een van de hele berg aan andere zaken die je nu aan het "testen" bent (UAP, USW, ...). Overal kan iets mis zijn en dat heb je nog niet getest, begin dus eerst met rechtstreeks aansluiten op de UDM en werk dan verder.
Zal vanavond eens kijken water gebeurt als ik een netwerkkabel in de UDM stop of er dan wel wat gebeurt, vanochtend alleen ff snel via WIFI kunnen testen.

MacBook, MacBook Pro 15, Mac Mini 2012, iPhone X,  Watch,  TV 4K

Acties:
  • +4 Henk 'm!
RobertMe schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:18:
Iemand die weet of UI nog eens de AC modellen een nieuwe revisie heeft gegeven voor een universele mount?
Moet je effe flink terugbladeren via de Search van dit topic en al die foto's hopelijk nog kunnen bekijken van toen de AC Lite/LR/Pro/HD nog actueel waren, want volgens mij kon je daarmee wel het een en ander bepalen qua grootte/mount afmetingen/enz. :)
supersnathan94 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 00:53:
Maar nu is Seagate ineens weer in opspraak. Net nu ik ook een Lacie drive heb met issues.
Interessant !!! :>

Linkje van toevallig ??
Nu is er een scriptje voor allerlei devices wat specifiek bij Seagate drives kan laten zien of ze nieuw zijn of niet en wat blijkt, dat kun je ook op de UNAS direct draaien. Hoef je dus niet je drives eruit te halen.

De TL;DR:

Enable SSH
From any terminal on a Mac or linux device:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
ssh root@<address>
# enter password
mkdir hdd-check
cd hdd-check/
curl https://raw.githubusercontent.com/gamestailer94/farm-check/refs/heads/main/check.sh
# Use any editor you want to change the first line to: #!/bin/bash
curl -L https://github.com/smartmontools/smartmontools/releases/download/RELEASE_7_4/smartmontools-7.4.tar.gz -o smartmontools.tar.gz
tar xvf smartmontool.tar.gz
cd smartmontool-7.4/
./configure
make
make install
./check.sh ALL
Dat is dus gewoon de S.M.A.R.T. data uitlezen en op bepaalde waardes letten in principe ?!
Ik mag nu een hele zwik drives als retour op geven bij Megekko, want hier ga ik dus niet mee akkoord.
En terecht !!! d:)b

Als het goed is heb je een e-mail van Odido gehad dat er vannacht onderhoud was en dat is dus geen handig moment om je apparatuur te updaten en laat weer mooi zien waarom je Automatic Updates gewoon moet Uitschakelen !! B)
Hidden SSID's zijn een heel slecht idee en moet je gewoon niet gebruiken :
- Je eigen apparaten vinden het niet tof.
- Alle andere SSID's in de omgeving vinden het ook niet tof :-(
Ik denk dat je een foute flash te pakken hebt of iets dergelijks en het beste de firmware opnieuw erop kan flashen ook al is het dezelfde versie : Nieuwe schone reinstall is wat je waarschijnlijk nodig hebt :)

Iets heel anders, maar recent besproken :

Vanaf een bepaalde datum blijken CloudKey2 en CloudKey2+ modellen geen Accu meer aan boord te hebben volgens een oude reactie in dit topic : nexhil in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"
Die linkt naar : https://community.ui.com/...a8-4235-8a09-84b78874f40d

En daar staat :
UI-Glenn
Team Ubiquiti

New UCK-G2-Plus produced after 3 June 2022 no longer have Batteries inside them.
:)

Thnx! @nexhil d:)b

Verder kwam ik nog wat interessants tegen voor ons eigenaren van de Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+) die misschien op een bepaald moment de voeding moeten vervangen :

https://threedee.nl/product/unifi-us-16-150w-psu-adapter/
Dat is dus een 3D printed adapter om een alternatieve voeding te plaatsen : MeanWell EPP-150-48

Opzich niet verkeerd om te weten! :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-09 16:08
nero355 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 18:03:

Interessant !!! :>

Linkje van toevallig ??

[...]

Dat is dus gewoon de S.M.A.R.T. data uitlezen en op bepaalde waardes letten in principe ?!
Jazeker. het geheel staat hier dus: https://github.com/gamestailer94/farm-check

En ja het is idd Smart waardes uitlezen, maar voor specifiek FARM heb je een update van smartmoxntools nodig en die heeft de UNAS nog niet beschikbaar in zijn repos kennelijk. Dus vandaar dat ik dat zwikte zelf moest bouwen.
Pagina: 1 ... 300 ... 326 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.