Hier een voorbeeld uit 1 van de speedtests.
:strip_exif()/f/image/BvtNkfPYhKy66nUCD6f3gfaN.jpg?f=fotoalbum_large)
Lage upload, toch? Bedraad is het gewoon 930/930.
:strip_exif()/f/image/BvtNkfPYhKy66nUCD6f3gfaN.jpg?f=fotoalbum_large)
Lage upload, toch? Bedraad is het gewoon 930/930.
[ Voor 27% gewijzigd door outlandos op 18-01-2025 21:50 ]
[ Voor 27% gewijzigd door outlandos op 18-01-2025 21:50 ]
ph34r my [WCG] Cows :P
In het verleden waren er ook mensen die het andersom kregen : Hogere Upload dan Downloadoutlandos schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 21:38:
Vandaag alle Unifi apparatuur aangesloten in mn nieuwe huis.
Wat opviel was de relatief trage upload speed. Is daar nog iets aan te doen?
Dan haalde ik bijvoorbeeld 400 doen en maar 200/250 upload. Ik ben gewend om minimaal dezelfde upload snelheid te hebben.
Je moet sowieso meerdere UAP's hebben die elkaar zo min mogelijk storen, want nu heb je waarschijnlijk 2.4 GHz op High staan en haal je op een plek waar je eigenlijk een tweede of derde UAP hoort te hebben staan nog die miezerige 30 MbpsWat ook opviel: ik heb een U7 Pro verstopt liggen op (dus niet aan het plafond!) de vliering, boven de zolder dus. Omdat mijn vriendin het lelijk vindt aan het plafond.... Op zolder prima bereik en snelheid. Niets te klaren. En imdat ik een open trapgat hem vanaf de zolder naar de 1e verdieping verwachtte ik ons onze slaapkamer ook wel redelijke wifi. Maar wat voel dat tegen zeg! 30 mbit up en down.
Kon het bijna niet geloven. Het bereik was niet goed, maar dat er dan maar zo weinig overblijft van de 1000 mbit max speed is wel opmerkelijk.
Dat wordt vrees ik dan toch een AP er bij kopen voor op de 1e verdieping....
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Bij mij maakte de oriëntatie en plek heel erg veel uit (factor 10) nieuwbouw met veel stenen en betonnen vloeren. Beste bereik was bij mij naar wat experimenteren tegen de wand op de overloop met settings voor channel en transmit op auto. En channel with voor 2.4 op 20, 5 op 80 en voor t GHz op 160.outlandos schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 21:38:
Vandaag alle Unifi apparatuur aangesloten in mn nieuwe huis.
Wat opviel was de relatief trage upload speed. Is daar nog iets aan te doen? Dan haalde ik bijvoorbeeld 400 doen en maar 200/250 upload. Ik ben gewend om minimaal dezelfde upload snelheid te hebben.
Wat ook opviel: ik heb een U7 Pro verstopt liggen op (dus niet aan het plafond!) de vliering, boven de zolder dus. Omdat mijn vriendin het lelijk vindt aan het plafond.... Op zolder prima bereik en snelheid. Niets te klaren. En imdat ik een open trapgat hem vanaf de zolder naar de 1e verdieping verwachtte ik ons onze slaapkamer ook wel redelijke wifi. Maar wat voel dat tegen zeg! 30 mbit up en down. Kon het bijna niet geloven. Het bereik was niet goed, maar dat er dan maar zo weinig overblijft van de 1000 mbit max speed is wel opmerkelijk.
Dat wordt vrees ik dan toch een AP er bij kopen voor op de 1e verdieping....
Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen
[ Voor 110% gewijzigd door duderuud op 19-01-2025 14:43 ]
Dat zou je denken, maar in de praktijk kan het alsnog vies tegenvallenoutlandos schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:14:
Een ding wat me sinds het spelen met channels wel op is gevallen is dat 1 van de 3 AP's meer oranje dan groen laat zien:
Kan dit kwaad en zo ja wat kan ik hiertegen doen?
De interference schommelt bij die AP meestal rond de 26% wat toch niet zo slecht is?
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Channel 6 is evident de channel die hier in de buurt het minst wordt gebruikt, maar ik kan toch niet al mijn 3 (en binnenkort 4) AP's op dezelfde channel hebben?nero355 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:47:
[...]
Dat zou je denken, maar in de praktijk kan het alsnog vies tegenvallen
Het moet gewoon zo laag mogelijk zijn dus laat je UAP scannen en kijk wat daar uit komt op Channels 1,6,11 en kies dan degene die het minst wordt gebruikt
Om je een recent voorbeeld te geven :
- Huidige Channel had iets van 11% als resultaat en gaf een hele nare ervaring met veel haperingen.
- Nieuwe Channel zat geloof ik op 5% en werkte gewoon zoals het hoort
Dus het is niet zo dat je pas bij 50% of 100% problemen gaat ervaren !!
[ Voor 9% gewijzigd door outlandos op 19-01-2025 20:11 ]
En op hoeveel MHz heb je de kanalen?outlandos schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:35:
[...]
Channel 6 is evident de channel die hier in de buurt het minst wordt gebruikt, maar ik kan toch niet al mijn 3 (en binnenkort 4) AP's op dezelfde channel hebben?
Edit: heb die AP op 6 geprobeerd en op 1 en 11 met alle 3 dezelfde overwegend oranje balk als resultaat.
[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 19-01-2025 20:29 ]
20 MHz met Transmit Power op Low.GeeMoney schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:24:
[...]
En op hoeveel MHz heb je de kanalen?
Het betekend dus retransmits dus het signaal is zwak tussen de betreffende cliënt(s) en de AP .
Transmit power omhoog als je tenminste wilt dat die AP dus meer range moet krijgen om devices op te pikken op de betreffende band.outlandos schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:27:
[...]
20 MHz met Transmit Power op Low.
Welke van die twee kan ik het beste verhogen?
Is echt onmogelijk om die kabel bij de switch te krijgen? Dat zou echt meest nette zijnWorkaholic schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 17:36:
Vandaag AI pro camera opgehangen, krijg hem helaas niet werkend i.c.m. de In Wall HD Pass through en USW Enterprise 24 POE switch/
[..]
Dit zou moeten werken toch? Of moet er toch een andere AP komen (In wall 6?) of Ubiquiti POE adapter?
Oke dank, op High gezet. Let's see what happens.GeeMoney schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:28:
[...]
Transmit power omhoog als je tenminste wilt dat die AP dus meer range moet krijgen om devices op te pikken op de betreffende band.
De een test je internet verbinding, de ander de connectie tussen je device en je AP.outlandos schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:11:
[...]
Oke dank, op High gezet. Let's see what happens.
Andere vraag: ik deed vandaag speed test en kreeg deze hele gekke uitslag:
[Afbeelding]
Hoe kan dit? Via wifi (7) een hogere snelheid dan bekabeld? Sowieso heb ik "maar" een 1000/1000 glasvezel lijn. Dus hoe kan het dan via wifi 1300 zijn?
Beter met elkaar sharen dan op het verkeerde kanaal staan zou ik zeggenoutlandos schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:35:
Channel 6 is evident de channel die hier in de buurt het minst wordt gebruikt, maar ik kan toch niet al mijn 3 (en binnenkort 4) AP's op dezelfde channel hebben?
[ Voor 9% gewijzigd door nero355 op 19-01-2025 22:42 ]
Dan is 13euro ex btw toch een koopje voor wat het doet?jadjong schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:09:
Bij een DAC hoef je geen SFP modules te gebruiken. De DAC is een kabel met aan beide kanten een SFP module vastgesoldeerd. Prima oplossing om apparaten te koppelen die vlak bij elkaar staan.
Ja, glas naar glas is in deze lengtes en specificaties is niet heel duur.makooy schreef op zondag 19 januari 2025 @ 23:10:
[...]
Dan is 13euro ex btw toch een koopje voor wat het doet?
[ Voor 29% gewijzigd door GeeMoney op 19-01-2025 23:14 ]
Klopt, daarom worden die dingen in datacenter land masaal gebruikt in TopOfRack setup tussen server en switch of waar je een kabel van max 7 meter en de diameter niet uitmaken.makooy schreef op zondag 19 januari 2025 @ 23:10:
[...]
Dan is 13euro ex btw toch een koopje voor wat het doet?
DAC op gebruikelijke lengtes is coperGeeMoney schreef op zondag 19 januari 2025 @ 23:13:
[...]
Ja, glas naar glas is in deze lengtes en specificaties is niet heel duur.
De optie naar RJ-45-10G is een stuk duurder.
Maar dan moeten de devices dus wel dicht bij elkaar staan en dus vaak alleen in specifieke situaties handig. Bij de meeste thuis gebruikers had je voor optimalisatie wellicht beter een grotere enkele switch kunnen kopen ipv dus 2 naast elkaar.
Om vervolgens een UDM Pro met ~15w 24/7 te draaien.Vipertje schreef op maandag 20 januari 2025 @ 00:05:
Tevens bespaar je ook nog paar watt aan stroomverbruik door DAC te gebruiken ipv transceivers. Met de huidige elektra prijzen is dat ook nog eens zeer mooi meegenomen. Zeker gezien het 24/7 verbruik is.
[ Voor 25% gewijzigd door bmwgozer op 20-01-2025 02:21 ]
Ik doelde op de €13,- en feitelijk inderdaad de interface, de “vertaling” naar RJ-45 bijvoorbeeld maakt het een stuk duurder ook weer. Uiteraard zijn ze er langer maar ook dan zijn ze weer duurder en die staan niet als advies bij die devicesbmwgozer schreef op maandag 20 januari 2025 @ 02:18:
[...]
DAC op gebruikelijke lengtes is coper
En dicht bij elkaar? DAC kun je op 30m fiber krijgen.
Zeer goed betaalbaar spul.
Is het dan geen DAF? Immers staat die C voor (Direct Attached) Copper. Als er dan geen koper in zit maar glasvezel kun je het ook lastig koper noemenbmwgozer schreef op maandag 20 januari 2025 @ 02:18:
[...]
DAC op gebruikelijke lengtes is coper
En dicht bij elkaar? DAC kun je op 30m fiber krijgen.
ter info: de C staat eigenlijk voor Cable, maar vaak (vrijwel altijd) is het koper (twinax). Daarnaast heb je de rare benaming DAC Cable, vandaar de verbastering naar Direct Attach Copper.RobertMe schreef op maandag 20 januari 2025 @ 07:43:
[...]
Is het dan geen DAF? Immers staat die C voor (Direct Attached) Copper. Als er dan geen koper in zit maar glasvezel kun je het ook lastig koper noemen.
[ Voor 9% gewijzigd door MarcelG op 20-01-2025 08:08 ]
Als ik "DuckDuckGo" op "DAC Direct Attach" dan zijn 90% van de resultaten toch echt "Direct Attach Copper [Cable]". Lijkt mij sterk dat 90% van die resultaten fout zijn.MarcelG schreef op maandag 20 januari 2025 @ 08:00:
[...]
ter info: de C staat eigenlijk voor Cable, maar vaak (vrijwel altijd) is het koper (twinax). Daarnaast heb je de rare benaming DAC Cable, vandaar de verbastering naar Direct Attach Copper.
[ Voor 33% gewijzigd door RobertMe op 20-01-2025 08:31 ]
[ Voor 22% gewijzigd door MarcelG op 20-01-2025 09:06 ]
Haha ja, maar toch tikt het wel aan. Verschil van 0.5W~ DAC vs 2W~ Transceiver. Gezien je al 2 transceivers nodig hebt voor 1 werkende verbinding gaat het snel.bmwgozer schreef op maandag 20 januari 2025 @ 02:18:
Om vervolgens een UDM Pro met ~15w 24/7 te draaien.
Maar DAC is inderdaad de beste manier bij twee SPF+
[ Voor 14% gewijzigd door MarcelG op 20-01-2025 13:31 ]
Dus die valt dan al af.IDS/IPS throughput 3.5 Gbps*
*Measured with iPerf3 on a DHCP network.
Performance may be reduced with PPPoE depending on ISP implementation.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Dankje dat is mij bekend. Hij heeft eerder eens getest met een unifi console en PPPOE maar dat presteerde voor geen meter. Maar ik lees ook dat er onlangs wat verbeteringen zijn doorgevoerd met PPPOE dus ben benieuwd naar praktijkervaringenGizz schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:36:
@hgwj1983 zoals je kunt zien in de specs van de UDM Pro SE doet deze maximaal 3.5Gb/s met IDS/IPS en dat wordt nog lager met PPPoE:
[...]
Dus die valt dan al af.
De Pro Max doet 5Gb/s, maar ook daar wordt het minder met PPPoE. Geen idee of je dan netto nog op 4Gb/s uitkomt.
Die verbeteringen zijn naar mijn idee op de UCG en UXG lineup. Die schijnen toch hardware offloading te ondersteunen waardoor het daarmee beter gaat. Maar die routers hebben maximaal een 2,5Gbit/s poort.hgwj1983 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:39:
[...]
Dankje dat is mij bekend. Hij heeft eerder eens getest met een unifi console en PPPOE maar dat presteerde voor geen meter. Maar ik lees ook dat er onlangs wat verbeteringen zijn doorgevoerd met PPPOE dus ben benieuwd naar praktijkervaringen
RobertMe schreef op maandag 20 januari 2025 @ 07:43:
Is het dan geen DAF? Immers staat die C voor (Direct Attached) Copper. Als er dan geen koper in zit maar glasvezel kun je het ook lastig koper noemen.
Ik kreeg ineens een 'Déjà vu' : RobertMe in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"RobertMe schreef op maandag 20 januari 2025 @ 08:28:
[...]
Als ik "DuckDuckGo" op "DAC Direct Attach" dan zijn 90% van de resultaten toch echt "Direct Attach Copper [Cable]". Lijkt mij sterk dat 90% van die resultaten fout zijn.
Edit:
En daarnaast is het naast het kabel type ook nog eens afhankelijk van hoe je "Direct" interpreteert. DAC impliceert naar mijn idee ook dat er geen "vertaling" is, en ze "direct" verbonden zijn. Als je een DAC met glasvezel doet heb je nog steeds twee transeivers, alleen zit de kabel er dan direct aan vast. Bij DAC met koper is er AFAIK geen vertaling en gaat het SFP signaal rechtstreeks over het koper naar de andere SFP poort. "Directer" dus, zonder "vertaling".
Typische Ubiquiti UniFi Controller onzin dus lekker negeren hoe OCD onwaardig het ook isMarcelG schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:21:
Volgens de UXG Max en de Unifi Controller heb ik af en toe een >10 Gbit verbinding bij Ziggo.
Gisteren zelfs 36 Gbit down en 12,5 Gbit up.
[Afbeelding]
Is natuurlijk een fluke, en puur optisch, maar niet minder irritant want dit verstoort de grafieken aanzienlijk.
Komt overigens elke keer voor als de verbinding er uit klapt.
In de dag/week overzichten is ie ruim boven wat de netwerkpoort kán leveren, maar in de maandoverzichten middelt ie de pieken weer uit naar normalere bandbreedtes, maar toch.
Ter illustratie, afgelopen maand: de pieken zitten elke keer rondom een moment van verstoring bij Ziggo (rode onderbreking in de balk eronder). Alleen de rode balk tussen 7 januari en 10 januari heeft niet zo'n piek maar toen was ik aan het klooien met de firmware van de UXG Max.
[Afbeelding]
Ook saillant: ondanks de 4 (!) Ziggo verstoringen afgelopen maand zogenaamd 100% ISP performance.
UXG Max firmware 4.1.8, Network 9.0.108, Ziggo 1000/100.
Wat voor issues dan ??hgwj1983 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:30:
Een maat van mij heeft issues met zijn KPN verbinding 4000/4000.
Houden zo!Hij heeft een unifi netwerk alleen de router is nog geen unifi.
Al die UDM SE achtigen halen alleen 6/7/8 Gbps op voorwaarde dat het een simpele verbinding is waarbij je alleen een VLAN en DHCP instelt en voor de rest niks ingewikkelds doetHij overweegt een UDM Pro SE / MAX aan te schaffen. Zijn er hier mensen met ervaring hiermee?
KPN met PPPOE en een UDM Pro SE / MAX. Gaat hij de volle 4000/4000 hier mee halen?
Ik heb iets gelezen over PPPOE issues en unifi en dat dat niet lekker samengaat.
Dan moet je gewoon bij KPN klagen en ervoor zorgen dat ze dat fixen !!hgwj1983 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:34:
Als hij een tijdje max speed trekt knalt zn ip4 er uit. Dit met het KPN modem.
Systeem : I7-12700K, 32GB, RTX 3080
Ik heb binnen mijn familie alle USG's vervangen voor UCG - Cloud Gateway Ultra's prima apparaatmartin484 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:38:
Ik heb een vraag over het vervangen van een USG die momenteel hier nog draait. Wat is een logische nieuwe vervanger hiervoor? Wat is de beste keus?
Als ik het goed begrepen heb zijn er tegenwoordig versies waarop de controller kan draaien. Momenteel draait mijn controller op mijn pc wat niet bepaald ideaal is. Is bijvoorbeeld een Cloud Gateway max een mooie vervanger? of de Gateway ultra?
De belangrijkste vraag is ... Welke internet snelheid denk je de komende 5-10 jaar maximaal te gaan gebruiken ....martin484 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:38:
Ik heb een vraag over het vervangen van een USG die momenteel hier nog draait. Wat is een logische nieuwe vervanger hiervoor? Wat is de beste keus?
Als ik het goed begrepen heb zijn er tegenwoordig versies waarop de controller kan draaien. Momenteel draait mijn controller op mijn pc wat niet bepaald ideaal is. Is bijvoorbeeld een Cloud Gateway max een mooie vervanger? of de Gateway ultra?
Weet je dat zeker? Mijn UCG Ultra heeft een 2.5GbE WAN poort.duvekot schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:03:
[...]
De belangrijkste vraag is ... Welke internet snelheid denk je de komende 5-10 jaar maximaal te gaan gebruiken ....
Is dat niet sneller dan 1Gbps .. dan is een Ultra prima geschikt ... Wil je sneller .. dan moet je wat anders zoeken. . De Max kan tot 2.5Gbps .. maar met IDP/IPS maximaal 1.5Gbps .. en je kan protect draaien op de max.
[ Voor 4% gewijzigd door Tylen op 20-01-2025 19:34 ]
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
De chip is niet snel genoeg en je andere poorten zijn inderdaad ook max 1Gbps.Tylen schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:31:
[...]
Weet je dat zeker? Mijn UCG Ultra heeft een 2.5GbE WAN poort.
Oke de andere 4 poorten zijn wel maar 1Gbps 😂
[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 20-01-2025 20:14 ]
Idd ...dat laatste is ook een belemmering idd, maar ook de verdere specificaties brengen beperkingen aan .. die 2.5Gpbs poort is er waarschijnlijk alleen omdat er een standaard oplossing beschikbaar was met die ene poort.Tylen schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:31:
[...]
Weet je dat zeker? Mijn UCG Ultra heeft een 2.5GbE WAN poort.
Oke de andere 4 poorten zijn wel maar 1Gbps 😂
[ Voor 11% gewijzigd door BiG-GuY op 20-01-2025 20:39 ]
Op dit moment heb ik een 1Gb verbinding en dat gaat de komende tijd nog wel ruim voldoende zijn. Om meer toekomst gericht te kijken zou ik dan eerder voor de max dan de ultra gaan denk ik. Ook zoals je noemt Protect draaien is een mooie bijkomstigheid. Nu gebruik ik het nog niet maar wie weet voor in de toekomst.duvekot schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:03:
[...]
De belangrijkste vraag is ... Welke internet snelheid denk je de komende 5-10 jaar maximaal te gaan gebruiken ....
Is dat niet sneller dan 1Gbps .. dan is een Ultra prima geschikt ... Wil je sneller .. dan moet je wat anders zoeken. . De Max kan tot 2.5Gbps .. maar met IDP/IPS maximaal 1.5Gbps .. en je kan protect draaien op de max.
Systeem : I7-12700K, 32GB, RTX 3080
Bij een 1Gbit/s verbinding heeft de Max al voordeel. Een 1Gbit/s verbinding levert om en nabij de 1Gbit/s aan "data". Een 1Gbit/s router / switch / PC / ... (/netwerkpoort) levert 1Gbit/s aan "ethernet", waarvan effectief ongeveer maximaal 940Mbit/s over blijft aan "data". Een speedtest met 1Gbit/s hardware op een 1Gbit/s lijn levert dus maximaal ~940Mbit/s op. Een speedtest op 2,5Gbit/s hardware met een 1Gbit/s lijn levert ~1Gbit/s op.martin484 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:09:
[...]
Op dit moment heb ik een 1Gb verbinding en dat gaat de komende tijd nog wel ruim voldoende zijn. Om meer toekomst gericht te kijken zou ik dan eerder voor de max dan de ultra gaan denk ik. Ook zoals je noemt Protect draaien is een mooie bijkomstigheid. Nu gebruik ik het nog niet maar wie weet voor in de toekomst.
Of een POE+ of ++ adapter als je daarmee voldoende POE budget haaltqwasd schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:01:
Ik heb een UDM Pro en ik wil een Flex 2.5G PoE kopen en verbinden met een dac kabel die ik al in bezit heb. Moet ik de ac adapter 210w mee bestellen om deze te voeden?
Dat laatste lijkt me niet. Ik zet met enige regelmaat mijn Pi-hole 5 minuten uit; dat kan met een grote knop in het hoofdmenu waarmee je een timer start, via een directe url-link of een knopje in Home Assistant. En ik ben niet de enige, dus de wens om soms snel je adblocker uit te zetten lijkt me zeker niet uniek.weekend warrior schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:58:. Dus ik zoek verkeerd of ik heb een "probleem" dat niet relevant is.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Geen idee hoe de L3 aan die swtichpoorten gekoppeld is, maar als iedere switchpoort een dedicated L3 heeft kan je natuurlijk gewoon 4x 1G van internet willen trekken (en dit de 2.5G dichttrekken)duvekot schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:27:
[...]
Idd ...dat laatste is ook een belemmering idd, maar ook de verdere specificaties brengen beperkingen aan .. die 2.5Gpbs poort is er waarschijnlijk alleen omdat er een standaard oplossing beschikbaar was met die ene poort.
[ Voor 3% gewijzigd door SniperGuy op 21-01-2025 10:23 ]
De UCG Ultra heeft een ingebouwde 4 poort switch (zoals eigenlijk elke (consumenten) router heeft, bij TP-Link, Netgear etc is dat niet anders). En die switch hangt met een 1Gbit/s link aan de SoC. Dus nee, je kunt niet 4x 1Gbit/s er doorheen trekken.SniperGuy schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:10:
[...]
Geen idee hoe de L3 aan die swtichpoorten gekoppeld is, maar als iedere switchpoort een dedicated L3 heeft kan je natuurlijk gewoon 4x 1G van internet willen trekken (en dit de 2.5G dichttrekken)
Webhook of API en dan koppelen aan bv. Home Assistant een optie?weekend warrior schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:58:
Is het mogelijk om met een simpele knopdruk/toggle de adblocking tijdelijk uit te zetten, bijvoorbeeld 5 minuten? Deze setting zit best diep in de interface en je kan standaard alleen kiezen voor aan of uit.
Nu heb ik uiteraard al gezocht maar ik kan het niet vinden. Dus ik zoek verkeerd of ik heb een "probleem" dat niet relevant is.
Dan is die 2.5Gbit dus inderdaad alleen leuk voor in de kroegRobertMe schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:31:
[...]
De UCG Ultra heeft een ingebouwde 4 poort switch (zoals eigenlijk elke (consumenten) router heeft, bij TP-Link, Netgear etc is dat niet anders). En die switch hangt met een 1Gbit/s link aan de SoC. Dus nee, je kunt niet 4x 1Gbit/s er doorheen trekken.
Op het UI forum heeft een medewerker ook eens aangegeven dat die 2,5Gbit/s poort er voor zorgt dat je updates sneller kunt downloaden als je 1Gbit/s internet (of sneller) hebt. Wat ook wel getuigd van "heeft geen enkel nut".
Daar kunnen we natuurlijk nog lang over blijven zeuren.... maar het is al eerder gezegd. Het is gewoon goedkoper te produceren als ze meerdere versies op basis van dezelfde soc maken.SniperGuy schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:56:
[...]
Dan is die 2.5Gbit dus inderdaad alleen leuk voor in de kroeg
Dat is sowieso, heeft enkel nut als je lokale NAS hebt en je pc de processing power heeft om je NVMe bij te houden.SniperGuy schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:56:
[...]
Dan is die 2.5Gbit dus inderdaad alleen leuk voor in de kroeg
Dat is een link tussen twee clients, maar een uplink tussen switches is over het algemeen wat makkelijker dicht te trekkengraceful schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:44:
[...]
Dat is sowieso, heeft enkel nut als je lokale NAS hebt en je pc de processing power heeft om je NVMe bij te houden.
Misschien dat je hier beter wat meer (of juist veel minder) informatie kunt achterlaten....jaro431 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:32:
Heeft iemand een idee waar deze melding vandaan kan komen?
[Afbeelding]
Mijn default netwerk zit in de 10.x-range. Ik kan verder ook niets vinden in de logs m.b.t. dit ip-adres. Is dit een fake-melding of moet ik me zorgen maken?
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Als jij de boel in VLAN 1 hebt omgenummerd van 192.168.1.x/24 naar 10.x.x.x dan zou je inderdaad weleens toekomstige onnodige zorgen kunnen krijgen als er wat omvaltjaro431 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:32:
Mijn default netwerk zit in de 10.x-range.
moet ik me zorgen maken?
Dan heb ik dat gemist, zal eens zoeken naar potentiële consequenties.nero355 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:16:
[...]
Als jij de boel in VLAN 1 hebt omgenummerd van 192.168.1.x/24 naar 10.x.x.x dan zou je inderdaad weleens toekomstige onnodige zorgen kunnen krijgen als er wat omvalt![]()
Al zo vaak gezien en verteld in dit topic, maar men blijft het maar doen i.p.v. gewoon effe VLAN 10 of zo aan te maken met het gewenste subnet erin en daaraan hun SSID te koppelen...
Snap ik, de whois lookup had ik al meteen gedaan. Laat ik het anders zeggen: hoe moet ik de logregel interpreteren?
Ik zit zelf te wachten op een echte opvolger voor de in-wall, want die U7 Pro Wall heeft ook geen extra netwerkpoortensaikol schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:45:
Zijn er al mensen met ervaringen met de U7 Pro Wall? Ik zou deze willen installeren op een inbouwdoos maar zie dat de locatie van de UTP-connector verplaatst is tov de U6 waardoor deze meer naar onderen zit en het mij lijkt dat de kabel niet lekker meer achter de AP langs kan lopen.
Voor mij zijn de netwerkpoorten minder van belang, ben wel van mening dat ik beter in 1x naar wifi 7 kan gaan dan nu de concessie doen door de U6 in wall te kopen, voor die 10 euro per AP kun je beter future proof kopen.Louw Post schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:02:
[...]
Ik zit zelf te wachten op een echte opvolger voor de in-wall, want die U7 Pro Wall heeft ook geen extra netwerkpoorten
De problemen met de bestaande U7 modellen zullen daar mogelijk ook mee te maken hebben. Beter zorgen dat met firmware updates (of evt hardware revisies) de bestaande lineup goed werkt dan verschillende andere modellen uitbrengen met dezelfde problemen.saikol schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:16:
Wel apart dat er 8 maanden geleden al gesproken werd over een 'traditionele' in wall vergelijkbaar met de U6, maar dat dit blijkbaar meer voeten in aarde heeft dan poorten toevoegen en een redesign van de backplate.
[ Voor 9% gewijzigd door Ekfad op 22-01-2025 11:46 ]
Ik ben laatst van USG-3P + CK overgegaan op een UCG Ultra.Ekfad schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:42:
Ik krijg net melding dat mijn DMSE is afgeleverd.
Voordat ik de boel in mijn netwerk prop even een vraag.
Momenteel draait mijn cloud key in een Docker container op mijn Synologie NAS.
Hoe zet ik die makkelijk om zonder dat de SE begint te mopperen?
Gewoon een back up maken, de SE in het netwerk opnemen en dan de back up laden op de SE?
Daarnaast, zit met telenet thuis. Ik heb een router die ik kan bridgen maar de komende weken niet de tijd om alles zo in te stellen dat het nadien ook goed werkt (tv, enz...). Zijn er instellingen waar ik op moet letten als ik de SE in mijn huidig netwerk steek en momenteel niet ten volle gebruik?
Voor diegene die zich afvragen waarom ik die SE er tussen prop. Ik wil mijn huidig Eufy systeem stilaan vervangen door alles van Ubiquiti en in de toekomst zoals hierboven ook reeds aangegeven mijn Telenet router in bridge modus plaatsen om alles door de SE te laten afhandelen.
Huidige configuratie:
- Telenet modem
- USW 24 POE
- USW Lite 16 POE
- USW Lite 8 POE
- USW Ultra 60W
- U6 Mesh
- U6 IW
- 2x U6 Pro
- Key op Synology NAS
Kan je dan nog steeds niet in de UniFi Controller zien waar dat adres is gezien : WiFi/Switch/Poort X/enz.ASS-Ware schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:34:
Ik zie weer onbekende MAC adressen in de client lijst van mijn Unifi netwerk en 1 daarvan is 00:05:01:00:00:00, vendor Cisco Systems.
Ik heb geen Cisco apparatuur en ik kan me niet voorstellen dat een apparaat MAC adres 00:05:01:00:00:00 heeft.
Je verhaal kennende tot nu toe : Absoluut!Dit is toch raar?
Hoe zit je WAN aangesloten? Ik heb dit ook een tijdje gehad toen ik mijn WAN via een apart VLAN trunkte naar de WAN op mijn UDM pro. Nu ik de WAN rechtstreeks van modem op UDM heb, nergens meer last van.ASS-Ware schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:34:
Ik zie weer onbekende MAC adressen in de client lijst van mijn Unifi netwerk en 1 daarvan is 00:05:01:00:00:00, vendor Cisco Systems.
Ik heb geen Cisco apparatuur en ik kan me niet voorstellen dat een apparaat MAC adres 00:05:01:00:00:00 heeft.
Dit is toch raar?
Zie plaatje.nero355 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:01:
[...]
Kan je dan nog steeds niet in de UniFi Controller zien waar dat adres is gezien : WiFi/Switch/Poort X/enz.
Dat is wel iets wat ik graag zou willen zien eerlijk gezegd...
[...]
Je verhaal kennende tot nu toe : Absoluut!
De glasvezel gaat een klein kastje in, daar komt UTP uit en die gaat de WAN poort in, vlan 300 en DHCP op de WAN poort en gaan.JoowrusZ schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:08:
[...]
Hoe zit je WAN aangesloten? Ik heb dit ook een tijdje gehad toen ik mijn WAN via een apart VLAN trunkte naar de WAN op mijn UDM pro. Nu ik de WAN rechtstreeks van modem op UDM heb, nergens meer last van.
De doos van mijn Max was niet geopend, had geen UTP kabeltjeduderuud schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:19:
Weet iemand hier wat er in de doos van een Gateway Max hoort te zitten? Ik heb de basisversie net binnen maar de doos was geopend en de router zelf zat niet meer in een wrap.
Hoort er ook geen netwerkkabeltje in de doos te zitten?
[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 23-01-2025 06:41 ]
Bij mij zat er een netwerkkabel (een korte dunne) en een usb adapter en korte stroomkabel in de doos.duderuud schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:19:
Weet iemand hier wat er in de doos van een Gateway Max hoort te zitten? Ik heb de basisversie net binnen maar de doos was geopend en de router zelf zat niet meer in een wrap.
Hoort er ook geen netwerkkabeltje in de doos te zitten?
[ Voor 19% gewijzigd door duderuud op 22-01-2025 23:37 ]
Het is gewoon je (R)ARP Cache in principe wat je daar ziet en daarom heb ik ook nooit mijn AON aansluiting op die manier doorgelust, want irritant...JoowrusZ schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:08:
Hoe zit je WAN aangesloten? Ik heb dit ook een tijdje gehad toen ik mijn WAN via een apart VLAN trunkte naar de WAN op mijn UDM pro. Nu ik de WAN rechtstreeks van modem op UDM heb, nergens meer last van.
Bij die van mij (UXG-Max) zat geen kabel, wel rondom in een soort papieren laagje verpakt.duderuud schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:19:
Weet iemand hier wat er in de doos van een Gateway Max hoort te zitten?
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Heb je niet toevallig een Chinese (Foscam troep) IP camera? Die hebben wel eens de neiging willekeurige traffic over het netwerk te sturen met random MAC adressen.ASS-Ware schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:34:
Dit is toch raar?
Kwartje valt...ik heb dus de verkeerde besteld! Ik wist helemaal niet dat er zowel een Gateway Max als Cloud Gateway Max warenKoopmans schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:04:
@duderuud , de grote vraag is heb je een gateway max of een cloud gateway max gekocht?
Bij de 1e zit ie er niet bij en bij de 2e wel.
Alsof het hele IP Camera gebeuren van Ubiquiti zo heilig isSniperGuy schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:16:
Heb je niet toevallig een Chinese (Foscam troep) IP camera?
Dat lijkt me best wel raar eerlijk gezegd : Komt dat echt vaak voor ?!Die hebben wel eens de neiging willekeurige traffic over het netwerk te sturen met random MAC adressen.
Als je dat soort fratsen op je LAN hebt dan is er iets serieus verkeerd gegaanMAC is te spoofen dus het wil niet zeggen dat het daadwerkelijk Cisco apparatuur is die je in je lijst voorbij ziet komen.
Ja komt vaak voor, zeker bij dubieuze netwerk clients. Google maar eensnero355 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:22:
[...]
Alsof het hele IP Camera gebeuren van Ubiquiti zo heilig is
[...]
Dat lijkt me best wel raar eerlijk gezegd : Komt dat echt vaak voor ?!
[...]
Als je dat soort fratsen op je LAN hebt dan is er iets serieus verkeerd gegaan![]()
![]()
Mits op de juiste manier geconfigureerd moet dat gewoon kunnen. Ik heb dat ook al jaren zo en zodra ik een Unifi AP aansluit, komt deze rechtstreeks in mijn externe(!) controller te staan om te adopten. Ondanks dat het netwerk in de 10-reeks zit. Moet je natuurlijk wel de juiste DHCP options instellen.nero355 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:16:
[...]
Als jij de boel in VLAN 1 hebt omgenummerd van 192.168.1.x/24 naar 10.x.x.x dan zou je inderdaad weleens toekomstige onnodige zorgen kunnen krijgen als er wat omvalt![]()
Al zo vaak gezien en verteld in dit topic, maar men blijft het maar doen i.p.v. gewoon effe VLAN 10 of zo aan te maken met het gewenste subnet erin en daaraan hun SSID te koppelen...
Ik heb 1 foscam camera ja.SniperGuy schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:16:
[...]
Heb je niet toevallig een Chinese (Foscam troep) IP camera? Die hebben wel eens de neiging willekeurige traffic over het netwerk te sturen met random MAC adressen.
MAC is te spoofen dus het wil niet zeggen dat het daadwerkelijk Cisco apparatuur is die je in je lijst voorbij ziet komen.
Dat is voor mij te vaag om daar moeite in te steken...SniperGuy schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:18:
Ja komt vaak voor, zeker bij dubieuze netwerk clients. Google DuckDuckGo maar eens
Als Ubiquiti UniFi op sommige momenten geen rare fratsen zou vertonen dan zou ik het helemaal met je eens zijnmrdemc schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:44:
Mits op de juiste manier geconfigureerd moet dat gewoon kunnen.
Maar dan is alles stabiel blijven draaien en is er niks omgevallen om wat voor reden of op wat voor manier dan ookIk heb dat ook al jaren zo en zodra ik een Unifi AP aansluit, komt deze rechtstreeks in mijn externe(!) controller te staan om te adopten. Ondanks dat het netwerk in de 10-reeks zit. Moet je natuurlijk wel de juiste DHCP options instellen.
Hoezo stiekem, iedereen die dit doet mag van mij een schep tegen zijn of haar hoofd krijgen.nero355 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 01:31:
[...]
En eigenlijk hoor je WAN en LAN verkeer niet over dezelfde Switch heen te laten gaan dus stiekem is het sowieso fout !!
[ Voor 4% gewijzigd door CrankyGamerOG op 23-01-2025 19:55 ]
KPN - Vodafone Ziggo Partner
In een coörporate omgeving heb je (hebben jullie) méér dan 100% gelijk, maar we hebben op Tweakers.Net hier vaak met mensen te maken welke d'r privé spullenboel qua netwerken ook goed aan elkaar proberen te knopen zonder daar een kapitaal tegenaan te willen (of kunnen) gaan smijtenCrankyGamerOG schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:52:
[...]
Hoezo stiekem, iedereen die dit doet mag van mij een schep tegen zijn of haar hoofd krijgen.![]()
(al dan niet self inflicted)
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Tot m’n USG3P stroom adapter het begafnero355 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:57:
[...]
Dat is voor mij te vaag om daar moeite in te steken...
[...]
Als Ubiquiti UniFi op sommige momenten geen rare fratsen zou vertonen dan zou ik het helemaal met je eens zijn
[...]
Maar dan is alles stabiel blijven draaien en is er niks omgevallen om wat voor reden of op wat voor manier dan ook
LOL!!!CrankyGamerOG schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:52:
Hoezo stiekem, iedereen die dit doet mag van mij een schep tegen zijn of haar hoofd krijgen.![]()
(al dan niet self inflicted)
Ja, maar dan heb je wel opeens vreemde MAC adressen in je Clients lijstWill_M schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:22:
In een coörporate omgeving heb je (hebben jullie) méér dan 100% gelijk, maar we hebben op Tweakers.Net hier vaak met mensen te maken welke d'r privé spullenboel qua netwerken ook goed aan elkaar proberen te knopen zonder daar een kapitaal tegenaan te willen (of kunnen) gaan smijten
Ik heb destijds buiten de garantie een nieuwe van MeGekko gekregen waarmee je wel 3 USG's kan voeden
Werk merk zou dat moeten zijn dan ??Vervangen door eentje van Nederlandse makelij
Deciso DEC740nero355 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:50:
[...]
LOL!!!
[...]
Ja, maar dan heb je wel opeens vreemde MAC adressen in je Clients lijst![]()
![]()
Too soon ?!![]()
[...]
Ik heb destijds buiten de garantie een nieuwe van MeGekko gekregen waarmee je wel 3 USG's kan voeden
[...]
Werk merk zou dat moeten zijn dan ??
Bij mij hangt die nog steeds in de meterkast als back-up optie, maar ik hoop hem eigenlijk nooit meer nodig te hebben
Iets van OpenWRT of zo erop knallen zou wel grappig zijn trouwens dus als iemand wat tegenkomt : Shooot!
Hier ook OPNsense maar dan op een TopTon kastje
Ik vertrouw die Chinese dingen nietnero355 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:46:
[...]
Hier ook OPNsense maar dan op een TopTon kastje
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq