[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 299 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:16
Hier een voorbeeld uit 1 van de speedtests.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OA0dmsOgtue0BftUOch3YkZcm_E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BvtNkfPYhKy66nUCD6f3gfaN.jpg?f=fotoalbum_large

Lage upload, toch? Bedraad is het gewoon 930/930.

[ Voor 27% gewijzigd door outlandos op 18-01-2025 21:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
outlandos schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 21:38:
Vandaag alle Unifi apparatuur aangesloten in mn nieuwe huis.

Wat opviel was de relatief trage upload speed. Is daar nog iets aan te doen?
Dan haalde ik bijvoorbeeld 400 doen en maar 200/250 upload. Ik ben gewend om minimaal dezelfde upload snelheid te hebben.
In het verleden waren er ook mensen die het andersom kregen : Hogere Upload dan Download :+

Hoe heb je alles ingesteld qua Channels en Channel Width en zo ??
Wat ook opviel: ik heb een U7 Pro verstopt liggen op (dus niet aan het plafond!) de vliering, boven de zolder dus. Omdat mijn vriendin het lelijk vindt aan het plafond.... Op zolder prima bereik en snelheid. Niets te klaren. En imdat ik een open trapgat hem vanaf de zolder naar de 1e verdieping verwachtte ik ons onze slaapkamer ook wel redelijke wifi. Maar wat voel dat tegen zeg! 30 mbit up en down.
Kon het bijna niet geloven. Het bereik was niet goed, maar dat er dan maar zo weinig overblijft van de 1000 mbit max speed is wel opmerkelijk.

Dat wordt vrees ik dan toch een AP er bij kopen voor op de 1e verdieping....
Je moet sowieso meerdere UAP's hebben die elkaar zo min mogelijk storen, want nu heb je waarschijnlijk 2.4 GHz op High staan en haal je op een plek waar je eigenlijk een tweede of derde UAP hoort te hebben staan nog die miezerige 30 Mbps ;)

Voor de 3854ste keer dan maar :
- 2.4 GHz op Low / 4dBi
- 5 GHz op High / 20 dBi

En dan vanaf dat punt effe kijken hoe alles uitpakt en/of nog aangepast moet worden, waarbij je het liefst eigenlijk nooit meer aan de 2,4 Ghz instelling wilt zitten, want zelfs op 4 dBi komt dat spul nog veel te ver :/
Ik heb uiteindelijk maar het signaal helemaal uitgezet op de 1ste verdieping en heb alleen nog maar 2,4 Ghz op de Begane Grond/Zolder/Tuin dus hou daar ook rekening mee ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-09 14:44
outlandos schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 21:38:
Vandaag alle Unifi apparatuur aangesloten in mn nieuwe huis.

Wat opviel was de relatief trage upload speed. Is daar nog iets aan te doen? Dan haalde ik bijvoorbeeld 400 doen en maar 200/250 upload. Ik ben gewend om minimaal dezelfde upload snelheid te hebben.

Wat ook opviel: ik heb een U7 Pro verstopt liggen op (dus niet aan het plafond!) de vliering, boven de zolder dus. Omdat mijn vriendin het lelijk vindt aan het plafond.... Op zolder prima bereik en snelheid. Niets te klaren. En imdat ik een open trapgat hem vanaf de zolder naar de 1e verdieping verwachtte ik ons onze slaapkamer ook wel redelijke wifi. Maar wat voel dat tegen zeg! 30 mbit up en down. Kon het bijna niet geloven. Het bereik was niet goed, maar dat er dan maar zo weinig overblijft van de 1000 mbit max speed is wel opmerkelijk.

Dat wordt vrees ik dan toch een AP er bij kopen voor op de 1e verdieping....
Bij mij maakte de oriëntatie en plek heel erg veel uit (factor 10) nieuwbouw met veel stenen en betonnen vloeren. Beste bereik was bij mij naar wat experimenteren tegen de wand op de overloop met settings voor channel en transmit op auto. En channel with voor 2.4 op 20, 5 op 80 en voor t GHz op 160.

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-09 01:26

duderuud

Sliden is koel

[Edit]
Verkeerde forum, excuses

[ Voor 110% gewijzigd door duderuud op 19-01-2025 14:43 ]

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
@nero355 en @jschoorl2 dank voor het advies.

Ik heb ze nu op low (2.4) en channels verplaatst en nu is de snelheid bij ons op de slaapkamer toch al gestegen naar een solide 80/80. Als ik het beter wil krijgen zal ik vermoedelijk een AP op die verdieping moeten plaatsen.

Een ding wat me sinds het spelen met channels wel op is gevallen is dat 1 van de 3 AP's meer oranje dan groen laat zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HpHTMwCNb8r33-5p1sv6MWM6vTg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Cj2MyTrOVVMtOoiTM9XkTakw.png?f=fotoalbum_large

Kan dit kwaad en zo ja wat kan ik hiertegen doen?

De interference schommelt bij die AP meestal rond de 26% wat toch niet zo slecht is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvY_5CQ3MIHp4AsibRoygb6Vd1E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Psebhj9XZYg5DKM08Oqa0SRi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
outlandos schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:14:
Een ding wat me sinds het spelen met channels wel op is gevallen is dat 1 van de 3 AP's meer oranje dan groen laat zien:

Kan dit kwaad en zo ja wat kan ik hiertegen doen?

De interference schommelt bij die AP meestal rond de 26% wat toch niet zo slecht is?
Dat zou je denken, maar in de praktijk kan het alsnog vies tegenvallen ;)

Het moet gewoon zo laag mogelijk zijn dus laat je UAP scannen en kijk wat daar uit komt op Channels 1,6,11 en kies dan degene die het minst wordt gebruikt d:)b

Om je een recent voorbeeld te geven :
- Huidige Channel had iets van 11% als resultaat en gaf een hele nare ervaring met veel haperingen.
- Nieuwe Channel zat geloof ik op 5% en werkte gewoon zoals het hoort :)

Dus het is niet zo dat je pas bij 50% of 100% problemen gaat ervaren !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
nero355 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:47:
[...]

Dat zou je denken, maar in de praktijk kan het alsnog vies tegenvallen ;)

Het moet gewoon zo laag mogelijk zijn dus laat je UAP scannen en kijk wat daar uit komt op Channels 1,6,11 en kies dan degene die het minst wordt gebruikt d:)b

Om je een recent voorbeeld te geven :
- Huidige Channel had iets van 11% als resultaat en gaf een hele nare ervaring met veel haperingen.
- Nieuwe Channel zat geloof ik op 5% en werkte gewoon zoals het hoort :)

Dus het is niet zo dat je pas bij 50% of 100% problemen gaat ervaren !!
Channel 6 is evident de channel die hier in de buurt het minst wordt gebruikt, maar ik kan toch niet al mijn 3 (en binnenkort 4) AP's op dezelfde channel hebben?

Edit: heb die AP op 6 geprobeerd en op 1 en 11 met alle 3 dezelfde overwegend oranje balk als resultaat.

[ Voor 9% gewijzigd door outlandos op 19-01-2025 20:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:11
outlandos schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:35:
[...]

Channel 6 is evident de channel die hier in de buurt het minst wordt gebruikt, maar ik kan toch niet al mijn 3 (en binnenkort 4) AP's op dezelfde channel hebben?

Edit: heb die AP op 6 geprobeerd en op 1 en 11 met alle 3 dezelfde overwegend oranje balk als resultaat.
En op hoeveel MHz heb je de kanalen?
Het betekend dus retransmits dus het signaal is zwak tussen de betreffende cliënt(s) en de AP .
Als je al op 20/40MHz zit (20 voor de 2.4 en 40 voor de 5Ghz) dan zal je toch de plaatsing moeten wijzigen wil je dat beter krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 19-01-2025 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
GeeMoney schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:24:
[...]

En op hoeveel MHz heb je de kanalen?
Het betekend dus retransmits dus het signaal is zwak tussen de betreffende cliënt(s) en de AP .
20 MHz met Transmit Power op Low.

Welke van die twee kan ik het beste verhogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
outlandos schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:27:
[...]

20 MHz met Transmit Power op Low.

Welke van die twee kan ik het beste verhogen?
Transmit power omhoog als je tenminste wilt dat die AP dus meer range moet krijgen om devices op te pikken op de betreffende band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Workaholic schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 17:36:
Vandaag AI pro camera opgehangen, krijg hem helaas niet werkend i.c.m. de In Wall HD Pass through en USW Enterprise 24 POE switch/
[..]
Dit zou moeten werken toch? Of moet er toch een andere AP komen (In wall 6?) of Ubiquiti POE adapter?
Is echt onmogelijk om die kabel bij de switch te krijgen? Dat zou echt meest nette zijn :P
Zeker als je zo'n 24 ports hebt vol 12 poe+..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• outlandos
GeeMoney schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:28:
[...]

Transmit power omhoog als je tenminste wilt dat die AP dus meer range moet krijgen om devices op te pikken op de betreffende band.
Oke dank, op High gezet. Let's see what happens.

Andere vraag: ik deed vandaag speed test en kreeg deze hele gekke uitslag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XjOjKzdNsGFPuJ-kVtdtLwPC-kM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qwH0OwojiCpyrJDhqFRNHy1X.jpg?f=user_large

Hoe kan dit? Via wifi (7) een hogere snelheid dan bekabeld? Sowieso heb ik "maar" een 1000/1000 glasvezel lijn. Dus hoe kan het dan via wifi 1300 zijn?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GeeMoney
outlandos schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:11:
[...]

Oke dank, op High gezet. Let's see what happens.

Andere vraag: ik deed vandaag speed test en kreeg deze hele gekke uitslag:

[Afbeelding]

Hoe kan dit? Via wifi (7) een hogere snelheid dan bekabeld? Sowieso heb ik "maar" een 1000/1000 glasvezel lijn. Dus hoe kan het dan via wifi 1300 zijn?
De een test je internet verbinding, de ander de connectie tussen je device en je AP.
Die laatste kan uiteraard dus hoger zijn dan je internet verbinding :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:15
Heb de “Flex 2.5G PoE” gekocht en zou die graag via SFP aansluiten op de UDM Pro.

In de suggesties bij de Flex staat de “10G Multi-Mode Optical Module” aangegeven. Zie
https://eu.store.ui.com/e...ducts/usw-flex-2-5g-8-poe

Kan deze ook in de UDM Pro zodat ik er 2 van kan kopen met de “10G Direct Attach Cable” erbij zodat ik dat werkend kan maken?

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bij een DAC hoef je geen SFP modules te gebruiken. De DAC is een kabel met aan beide kanten een SFP module vastgesoldeerd. Prima oplossing om apparaten te koppelen die vlak bij elkaar staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
outlandos schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:35:
Beter met elkaar sharen dan op het verkeerde kanaal staan zou ik zeggen :)

Heb je per UAP gemeten of op maar 1 UAP ?!
Je had er maar één toch :?

[ Voor 9% gewijzigd door nero355 op 19-01-2025 22:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:15
jadjong schreef op zondag 19 januari 2025 @ 22:09:
Bij een DAC hoef je geen SFP modules te gebruiken. De DAC is een kabel met aan beide kanten een SFP module vastgesoldeerd. Prima oplossing om apparaten te koppelen die vlak bij elkaar staan.
Dan is 13euro ex btw toch een koopje voor wat het doet?

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
makooy schreef op zondag 19 januari 2025 @ 23:10:
[...]

Ja, glas naar glas is in deze lengtes en specificaties is niet heel duur.
De optie naar RJ-45-10G is een stuk duurder.
Maar dan moeten de devices dus wel dicht bij elkaar staan en dus vaak alleen in specifieke situaties handig. Bij de meeste thuis gebruikers had je voor optimalisatie wellicht beter een grotere enkele switch kunnen kopen ipv dus 2 naast elkaar :).

[ Voor 29% gewijzigd door GeeMoney op 19-01-2025 23:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Laatst online: 21-09 14:31
makooy schreef op zondag 19 januari 2025 @ 23:10:
[...]

Klopt, daarom worden die dingen in datacenter land masaal gebruikt in TopOfRack setup tussen server en switch of waar je een kabel van max 7 meter en de diameter niet uitmaken.
25Gbit voor een habbekrats en geen gezeur met demping, geknakte glasvezels en hoge kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 13:33
Tevens bespaar je ook nog paar watt aan stroomverbruik door DAC te gebruiken ipv transceivers. Met de huidige elektra prijzen is dat ook nog eens zeer mooi meegenomen. Zeker gezien het 24/7 verbruik is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-06 00:19
GeeMoney schreef op zondag 19 januari 2025 @ 23:13:
[...]

Ja, glas naar glas is in deze lengtes en specificaties is niet heel duur.
De optie naar RJ-45-10G is een stuk duurder.
Maar dan moeten de devices dus wel dicht bij elkaar staan en dus vaak alleen in specifieke situaties handig. Bij de meeste thuis gebruikers had je voor optimalisatie wellicht beter een grotere enkele switch kunnen kopen ipv dus 2 naast elkaar :).
DAC op gebruikelijke lengtes is coper
En dicht bij elkaar? DAC kun je op 30m fiber krijgen.
Zeer goed betaalbaar spul.
Vipertje schreef op maandag 20 januari 2025 @ 00:05:
Tevens bespaar je ook nog paar watt aan stroomverbruik door DAC te gebruiken ipv transceivers. Met de huidige elektra prijzen is dat ook nog eens zeer mooi meegenomen. Zeker gezien het 24/7 verbruik is.
Om vervolgens een UDM Pro met ~15w 24/7 te draaien.
Maar DAC is inderdaad de beste manier bij twee SPF+

[ Voor 25% gewijzigd door bmwgozer op 20-01-2025 02:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
bmwgozer schreef op maandag 20 januari 2025 @ 02:18:
[...]

DAC op gebruikelijke lengtes is coper
En dicht bij elkaar? DAC kun je op 30m fiber krijgen.
Zeer goed betaalbaar spul.
Ik doelde op de €13,- en feitelijk inderdaad de interface, de “vertaling” naar RJ-45 bijvoorbeeld maakt het een stuk duurder ook weer. Uiteraard zijn ze er langer maar ook dan zijn ze weer duurder en die staan niet als advies bij die devices :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:40

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

RobertMe schreef op maandag 20 januari 2025 @ 07:43:
[...]

Is het dan geen DAF? Immers staat die C voor (Direct Attached) Copper. Als er dan geen koper in zit maar glasvezel kun je het ook lastig koper noemen :p.
ter info: de C staat eigenlijk voor Cable, maar vaak (vrijwel altijd) is het koper (twinax). Daarnaast heb je de rare benaming DAC Cable, vandaar de verbastering naar Direct Attach Copper.

[ Voor 9% gewijzigd door MarcelG op 20-01-2025 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MarcelG schreef op maandag 20 januari 2025 @ 08:00:
[...]
ter info: de C staat eigenlijk voor Cable, maar vaak (vrijwel altijd) is het koper (twinax). Daarnaast heb je de rare benaming DAC Cable, vandaar de verbastering naar Direct Attach Copper.
Als ik "DuckDuckGo" op "DAC Direct Attach" dan zijn 90% van de resultaten toch echt "Direct Attach Copper [Cable]". Lijkt mij sterk dat 90% van die resultaten fout zijn.

Edit:
En daarnaast is het naast het kabel type ook nog eens afhankelijk van hoe je "Direct" interpreteert. DAC impliceert naar mijn idee ook dat er geen "vertaling" is, en ze "direct" verbonden zijn. Als je een DAC met glasvezel doet heb je nog steeds twee transeivers, alleen zit de kabel er dan direct aan vast. Bij DAC met koper is er AFAIK geen vertaling en gaat het SFP signaal rechtstreeks over het koper naar de andere SFP poort. "Directer" dus, zonder "vertaling".

[ Voor 33% gewijzigd door RobertMe op 20-01-2025 08:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Klopt helemaal, maar de C in DAC is echt dezelfde C als in AOC, Active Optical Cable, en als de laatste C in ACC (Active Copper Cable).

[ Voor 22% gewijzigd door MarcelG op 20-01-2025 09:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vipertje
  • Laatst online: 19-09 13:33
bmwgozer schreef op maandag 20 januari 2025 @ 02:18:
Om vervolgens een UDM Pro met ~15w 24/7 te draaien.
Maar DAC is inderdaad de beste manier bij twee SPF+
Haha ja, maar toch tikt het wel aan. Verschil van 0.5W~ DAC vs 2W~ Transceiver. Gezien je al 2 transceivers nodig hebt voor 1 werkende verbinding gaat het snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hgwj1983
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:55
In Stock - Access Point U6 Plus Quantity: 300

Voor wie er op zit te wachten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Volgens de UXG Max en de Unifi Controller heb ik af en toe een >10 Gbit verbinding bij Ziggo.
Gisteren zelfs 36 Gbit down en 12,5 Gbit up.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2XpseLnecalrdgTayzV16sSyLc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zGRRgDoKjh2SZ4QN04QsM0B8.png?f=user_large
Is natuurlijk een fluke, en puur optisch, maar niet minder irritant want dit verstoort de grafieken aanzienlijk.

Komt overigens elke keer voor als de verbinding er uit klapt.
In de dag/week overzichten is ie ruim boven wat de netwerkpoort kán leveren, maar in de maandoverzichten middelt ie de pieken weer uit naar normalere bandbreedtes, maar toch.

Ter illustratie, afgelopen maand: de pieken zitten elke keer rondom een moment van verstoring bij Ziggo (rode onderbreking in de balk eronder). Alleen de rode balk tussen 7 januari en 10 januari heeft niet zo'n piek maar toen was ik aan het klooien met de firmware van de UXG Max.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aR_dmaFfgospAnIDFV7tufuwK4E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QWHVAt2vv3ph4psoV3q5O8pK.png?f=fotoalbum_large
Ook saillant: ondanks de 4 (!) Ziggo verstoringen afgelopen maand zogenaamd 100% ISP performance.

UXG Max firmware 4.1.8, Network 9.0.108, Ziggo 1000/100.

[ Voor 14% gewijzigd door MarcelG op 20-01-2025 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgwj1983
Een maat van mij heeft issues met zijn KPN verbinding 4000/4000. Hij heeft een unifi netwerk alleen de router is nog geen unifi. Hij overweegt een UDM Pro SE / MAX aan te schaffen. Zijn er hier mensen met ervaring hiermee?

KPN met PPPOE en een UDM Pro SE / MAX. Gaat hij de volle 4000/4000 hier mee halen? Ik heb iets gelezen over PPPOE issues en unifi en dat dat niet lekker samengaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@hgwj1983 zoals je kunt zien in de specs van de UDM Pro SE doet deze maximaal 3.5Gb/s met IDS/IPS en dat wordt nog lager met PPPoE:
IDS/IPS throughput 3.5 Gbps*
*Measured with iPerf3 on a DHCP network.

Performance may be reduced with PPPoE depending on ISP implementation.
Dus die valt dan al af.

De Pro Max doet 5Gb/s, maar ook daar wordt het minder met PPPoE. Geen idee of je dan netto nog op 4Gb/s uitkomt.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgwj1983
Gizz schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:36:
@hgwj1983 zoals je kunt zien in de specs van de UDM Pro SE doet deze maximaal 3.5Gb/s met IDS/IPS en dat wordt nog lager met PPPoE:

[...]

Dus die valt dan al af.

De Pro Max doet 5Gb/s, maar ook daar wordt het minder met PPPoE. Geen idee of je dan netto nog op 4Gb/s uitkomt.
Dankje dat is mij bekend. Hij heeft eerder eens getest met een unifi console en PPPOE maar dat presteerde voor geen meter. Maar ik lees ook dat er onlangs wat verbeteringen zijn doorgevoerd met PPPOE dus ben benieuwd naar praktijkervaringen

Acties:
  • +2 Henk 'm!
hgwj1983 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:39:
[...]

Dankje dat is mij bekend. Hij heeft eerder eens getest met een unifi console en PPPOE maar dat presteerde voor geen meter. Maar ik lees ook dat er onlangs wat verbeteringen zijn doorgevoerd met PPPOE dus ben benieuwd naar praktijkervaringen
Die verbeteringen zijn naar mijn idee op de UCG en UXG lineup. Die schijnen toch hardware offloading te ondersteunen waardoor het daarmee beter gaat. Maar die routers hebben maximaal een 2,5Gbit/s poort.

V.w.b. de quote van @Gizz. Dat ligt ook er aan of IDS/IPS toegepast gaat worden. IDS/IPS geeft een zware aanslag op de performance waardoor ze deze cijfers benoemen, en met PPPoE wordt het nog langzamer. De snelheid van PPPoE zonder IDS/IPS zeggen ze niks over en zijn die cijfers geen indicatie voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op maandag 20 januari 2025 @ 07:43:
Is het dan geen DAF? Immers staat die C voor (Direct Attached) Copper. Als er dan geen koper in zit maar glasvezel kun je het ook lastig koper noemen :p.
RobertMe schreef op maandag 20 januari 2025 @ 08:28:
[...]

Als ik "DuckDuckGo" op "DAC Direct Attach" dan zijn 90% van de resultaten toch echt "Direct Attach Copper [Cable]". Lijkt mij sterk dat 90% van die resultaten fout zijn.

Edit:
En daarnaast is het naast het kabel type ook nog eens afhankelijk van hoe je "Direct" interpreteert. DAC impliceert naar mijn idee ook dat er geen "vertaling" is, en ze "direct" verbonden zijn. Als je een DAC met glasvezel doet heb je nog steeds twee transeivers, alleen zit de kabel er dan direct aan vast. Bij DAC met koper is er AFAIK geen vertaling en gaat het SFP signaal rechtstreeks over het koper naar de andere SFP poort. "Directer" dus, zonder "vertaling".
Ik kreeg ineens een 'Déjà vu' : RobertMe in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4" :+
MarcelG schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:21:
Volgens de UXG Max en de Unifi Controller heb ik af en toe een >10 Gbit verbinding bij Ziggo.
Gisteren zelfs 36 Gbit down en 12,5 Gbit up.
[Afbeelding]
Is natuurlijk een fluke, en puur optisch, maar niet minder irritant want dit verstoort de grafieken aanzienlijk.

Komt overigens elke keer voor als de verbinding er uit klapt.
In de dag/week overzichten is ie ruim boven wat de netwerkpoort kán leveren, maar in de maandoverzichten middelt ie de pieken weer uit naar normalere bandbreedtes, maar toch.

Ter illustratie, afgelopen maand: de pieken zitten elke keer rondom een moment van verstoring bij Ziggo (rode onderbreking in de balk eronder). Alleen de rode balk tussen 7 januari en 10 januari heeft niet zo'n piek maar toen was ik aan het klooien met de firmware van de UXG Max.
[Afbeelding]
Ook saillant: ondanks de 4 (!) Ziggo verstoringen afgelopen maand zogenaamd 100% ISP performance.

UXG Max firmware 4.1.8, Network 9.0.108, Ziggo 1000/100.
Typische Ubiquiti UniFi Controller onzin dus lekker negeren hoe OCD onwaardig het ook is ;)

Zat ook gisteren te klooien met https://www.ui.com/download/app/wifiman-desktop werkend krijgen onder Linux en kwam daarbij ook een hoop puinhoop tegen :X
- Ubuntu 22.04 LTS werkt niet, terwijl Ubiquiti claimt van wel, echter krijgt niemand het werkend :+
- Debian 12.8 werkte deels : Wel te installeren, niet te gebruiken...
En als bonus wordt je netwerk gesloopt 7(8)7

Top spul gewoon !!! :') _O-
hgwj1983 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:30:
Een maat van mij heeft issues met zijn KPN verbinding 4000/4000.
Wat voor issues dan ??
Hij heeft een unifi netwerk alleen de router is nog geen unifi.
Houden zo! d:)b
Hij overweegt een UDM Pro SE / MAX aan te schaffen. Zijn er hier mensen met ervaring hiermee?

KPN met PPPOE en een UDM Pro SE / MAX. Gaat hij de volle 4000/4000 hier mee halen?
Ik heb iets gelezen over PPPOE issues en unifi en dat dat niet lekker samengaat.
Al die UDM SE achtigen halen alleen 6/7/8 Gbps op voorwaarde dat het een simpele verbinding is waarbij je alleen een VLAN en DHCP instelt en voor de rest niks ingewikkelds doet :)

En laten we eerlijk zijn :
Je kan ook niet veel verwachten van een Quad Core A5x based ARM SoC die dus geen snellere A7x of beter Cores heeft en ook geen Offloading Features heeft zoals de USG modellen hadden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgwj1983
[...]

Wat voor issues dan ??

Als hij een tijdje max speed trekt knalt zn ip4 er uit. Dit met het KPN modem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-09 12:54
Ik heb een vraag over het vervangen van een USG die momenteel hier nog draait. Wat is een logische nieuwe vervanger hiervoor? Wat is de beste keus?

Als ik het goed begrepen heb zijn er tegenwoordig versies waarop de controller kan draaien. Momenteel draait mijn controller op mijn pc wat niet bepaald ideaal is. Is bijvoorbeeld een Cloud Gateway max een mooie vervanger? of de Gateway ultra?

Systeem : I7-12700K, 32GB, RTX 3080

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hgwj1983
martin484 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:38:
Ik heb een vraag over het vervangen van een USG die momenteel hier nog draait. Wat is een logische nieuwe vervanger hiervoor? Wat is de beste keus?

Als ik het goed begrepen heb zijn er tegenwoordig versies waarop de controller kan draaien. Momenteel draait mijn controller op mijn pc wat niet bepaald ideaal is. Is bijvoorbeeld een Cloud Gateway max een mooie vervanger? of de Gateway ultra?
Ik heb binnen mijn familie alle USG's vervangen voor UCG - Cloud Gateway Ultra's prima apparaat (y)
Wil je ooit ook iets met Protect gaan doen of wat hogere snelheden netwerkpoorten kan je ook naar de Cloud Gateway Max kijken (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:27
Ik heb een UDM Pro en ik wil een Flex 2.5G PoE kopen en verbinden met een dac kabel die ik al in bezit heb. Moet ik de ac adapter 210w mee bestellen om deze te voeden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:41
martin484 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:38:

De belangrijkste vraag is ... Welke internet snelheid denk je de komende 5-10 jaar maximaal te gaan gebruiken ....
Is dat niet sneller dan 1Gbps .. dan is een Ultra prima geschikt ... Wil je sneller .. dan moet je wat anders zoeken. . De Max kan tot 2.5Gbps .. maar met IDP/IPS maximaal 1.5Gbps .. en je kan protect draaien op de max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-09 16:48

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

duvekot schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:03:
[...]

De belangrijkste vraag is ... Welke internet snelheid denk je de komende 5-10 jaar maximaal te gaan gebruiken ....
Is dat niet sneller dan 1Gbps .. dan is een Ultra prima geschikt ... Wil je sneller .. dan moet je wat anders zoeken. . De Max kan tot 2.5Gbps .. maar met IDP/IPS maximaal 1.5Gbps .. en je kan protect draaien op de max.
Weet je dat zeker? Mijn UCG Ultra heeft een 2.5GbE WAN poort.

Oke de andere 4 poorten zijn wel maar 1Gbps 😂

[ Voor 4% gewijzigd door Tylen op 20-01-2025 19:34 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Tylen schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:31:
[...]

De chip is niet snel genoeg en je andere poorten zijn inderdaad ook max 1Gbps.

[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 20-01-2025 20:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:41
Tylen schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:31:
[...]

Idd ...dat laatste is ook een belemmering idd, maar ook de verdere specificaties brengen beperkingen aan .. die 2.5Gpbs poort is er waarschijnlijk alleen omdat er een standaard oplossing beschikbaar was met die ene poort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09 17:00

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
De UCG-Ultra en de UCG-Max zijn gebaseerd op exact dezelfde SoC.

Qualcomm (IPQ5322) SoC: UCG-Ultra, UCG-Max, UXG-Max

In de basis verschilt alleen de switch chip, waardoor het aantal 2.5GbE poorten verschilt en de interne opslag opties. Verder hebben deze UCG 3GB RAM, terwijl deze UXG 2GB RAM heeft.

Deze SoC is nouw verbonden met de Wifi 7 lineup van Unifi (en andere merken).

[ Voor 11% gewijzigd door BiG-GuY op 20-01-2025 20:39 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-09 12:54
duvekot schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:03:
[...]

Op dit moment heb ik een 1Gb verbinding en dat gaat de komende tijd nog wel ruim voldoende zijn. Om meer toekomst gericht te kijken zou ik dan eerder voor de max dan de ultra gaan denk ik. Ook zoals je noemt Protect draaien is een mooie bijkomstigheid. Nu gebruik ik het nog niet maar wie weet voor in de toekomst.

Systeem : I7-12700K, 32GB, RTX 3080

Acties:
  • +3 Henk 'm!
martin484 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:09:
[...]

Op dit moment heb ik een 1Gb verbinding en dat gaat de komende tijd nog wel ruim voldoende zijn. Om meer toekomst gericht te kijken zou ik dan eerder voor de max dan de ultra gaan denk ik. Ook zoals je noemt Protect draaien is een mooie bijkomstigheid. Nu gebruik ik het nog niet maar wie weet voor in de toekomst.
Bij een 1Gbit/s verbinding heeft de Max al voordeel. Een 1Gbit/s verbinding levert om en nabij de 1Gbit/s aan "data". Een 1Gbit/s router / switch / PC / ... (/netwerkpoort) levert 1Gbit/s aan "ethernet", waarvan effectief ongeveer maximaal 940Mbit/s over blijft aan "data". Een speedtest met 1Gbit/s hardware op een 1Gbit/s lijn levert dus maximaal ~940Mbit/s op. Een speedtest op 2,5Gbit/s hardware met een 1Gbit/s lijn levert ~1Gbit/s op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22:54
qwasd schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:01:
Ik heb een UDM Pro en ik wil een Flex 2.5G PoE kopen en verbinden met een dac kabel die ik al in bezit heb. Moet ik de ac adapter 210w mee bestellen om deze te voeden?
Of een POE+ of ++ adapter als je daarmee voldoende POE budget haalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weekend warrior
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-09 21:17
Is het mogelijk om met een simpele knopdruk/toggle de adblocking tijdelijk uit te zetten, bijvoorbeeld 5 minuten? Deze setting zit best diep in de interface en je kan standaard alleen kiezen voor aan of uit.

Nu heb ik uiteraard al gezocht maar ik kan het niet vinden. Dus ik zoek verkeerd of ik heb een "probleem" dat niet relevant is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

weekend warrior schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:58:. Dus ik zoek verkeerd of ik heb een "probleem" dat niet relevant is.
Dat laatste lijkt me niet. Ik zet met enige regelmaat mijn Pi-hole 5 minuten uit; dat kan met een grote knop in het hoofdmenu waarmee je een timer start, via een directe url-link of een knopje in Home Assistant. En ik ben niet de enige, dus de wens om soms snel je adblocker uit te zetten lijkt me zeker niet uniek.

Maar goed, ik gebruik dus andere software. Hoe je dit snel binnen Unifi kan doen, geen idee :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
duvekot schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:27:
[...]

Idd ...dat laatste is ook een belemmering idd, maar ook de verdere specificaties brengen beperkingen aan .. die 2.5Gpbs poort is er waarschijnlijk alleen omdat er een standaard oplossing beschikbaar was met die ene poort.
Geen idee hoe de L3 aan die swtichpoorten gekoppeld is, maar als iedere switchpoort een dedicated L3 heeft kan je natuurlijk gewoon 4x 1G van internet willen trekken (en dit de 2.5G dichttrekken) :Y

[ Voor 3% gewijzigd door SniperGuy op 21-01-2025 10:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
SniperGuy schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:10:
[...]

Geen idee hoe de L3 aan die swtichpoorten gekoppeld is, maar als iedere switchpoort een dedicated L3 heeft kan je natuurlijk gewoon 4x 1G van internet willen trekken (en dit de 2.5G dichttrekken) :Y
De UCG Ultra heeft een ingebouwde 4 poort switch (zoals eigenlijk elke (consumenten) router heeft, bij TP-Link, Netgear etc is dat niet anders). En die switch hangt met een 1Gbit/s link aan de SoC. Dus nee, je kunt niet 4x 1Gbit/s er doorheen trekken.

Op het UI forum heeft een medewerker ook eens aangegeven dat die 2,5Gbit/s poort er voor zorgt dat je updates sneller kunt downloaden als je 1Gbit/s internet (of sneller) hebt. Wat ook wel getuigd van "heeft geen enkel nut".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 20:36

Prx

De UCG Max in combinatie met de nieuwe USW Flex 2.5-8 PoE lijkt geen gelukkig huwelijk te zijn.

De UCG Max bijgewerkt naar 4.1.13 / 9.0.108 zodat ik de nieuwe switch kan adopten, maar de verbinding blijft klapperen 100Mbit/2.5Gbit. Daarbij ook random drops in het netwerk dus teams calls waren een drama. Kabels wisselen tot ik een ons woog hielp niet, net zo goed als de PoE uitwisselen voor het tweede exemplaar wat ik had gekocht. Beiden trouwens met andere firmware versies uitgeleverd. (Bijwerken ook geen zin)

Toch straks maar even een backup herstellen en los de network applicatie updaten.

Ergo: Voor nu zou ik dus even oppassen met de nieuwe flex switches.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 14:08
weekend warrior schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:58:
Is het mogelijk om met een simpele knopdruk/toggle de adblocking tijdelijk uit te zetten, bijvoorbeeld 5 minuten? Deze setting zit best diep in de interface en je kan standaard alleen kiezen voor aan of uit.

Nu heb ik uiteraard al gezocht maar ik kan het niet vinden. Dus ik zoek verkeerd of ik heb een "probleem" dat niet relevant is.
Webhook of API en dan koppelen aan bv. Home Assistant een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
RobertMe schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:31:
[...]

De UCG Ultra heeft een ingebouwde 4 poort switch (zoals eigenlijk elke (consumenten) router heeft, bij TP-Link, Netgear etc is dat niet anders). En die switch hangt met een 1Gbit/s link aan de SoC. Dus nee, je kunt niet 4x 1Gbit/s er doorheen trekken.

Op het UI forum heeft een medewerker ook eens aangegeven dat die 2,5Gbit/s poort er voor zorgt dat je updates sneller kunt downloaden als je 1Gbit/s internet (of sneller) hebt. Wat ook wel getuigd van "heeft geen enkel nut".
Dan is die 2.5Gbit dus inderdaad alleen leuk voor in de kroeg :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23:26
SniperGuy schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:56:
[...]
Daar kunnen we natuurlijk nog lang over blijven zeuren.... maar het is al eerder gezegd. Het is gewoon goedkoper te produceren als ze meerdere versies op basis van dezelfde soc maken.

En het is niet dat de specs onduidelijk zijn... ding kost ook de helft van de Max. Prima keuze voor als je niet meer nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
SniperGuy schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:56:
[...]

Dat is sowieso, heeft enkel nut als je lokale NAS hebt en je pc de processing power heeft om je NVMe bij te houden. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
graceful schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:44:
[...]

Dat is sowieso, heeft enkel nut als je lokale NAS hebt en je pc de processing power heeft om je NVMe bij te houden. :9
Dat is een link tussen twee clients, maar een uplink tussen switches is over het algemeen wat makkelijker dicht te trekken :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:41
Heeft iemand een idee waar deze melding vandaan kan komen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5jSTwkXVBSxvYotIDY7mK-CnZ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OVjhfnWMXhdYQaXDN8ub2W5e.png?f=fotoalbum_large

Mijn default netwerk zit in de 10.x-range. Ik kan verder ook niets vinden in de logs m.b.t. dit ip-adres. Is dit een fake-melding of moet ik me zorgen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
jaro431 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:32:
Heeft iemand een idee waar deze melding vandaan kan komen?
[Afbeelding]

Mijn default netwerk zit in de 10.x-range. Ik kan verder ook niets vinden in de logs m.b.t. dit ip-adres. Is dit een fake-melding of moet ik me zorgen maken?
Misschien dat je hier beter wat meer (of juist veel minder) informatie kunt achterlaten.... :o

https://www.speedguide.net/ip/42.16.55.129

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jaro431 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:32:
Mijn default netwerk zit in de 10.x-range.

moet ik me zorgen maken?
Als jij de boel in VLAN 1 hebt omgenummerd van 192.168.1.x/24 naar 10.x.x.x dan zou je inderdaad weleens toekomstige onnodige zorgen kunnen krijgen als er wat omvalt :P :+

Al zo vaak gezien en verteld in dit topic, maar men blijft het maar doen i.p.v. gewoon effe VLAN 10 of zo aan te maken met het gewenste subnet erin en daaraan hun SSID te koppelen... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
nero355 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:16:
[...]

Als jij de boel in VLAN 1 hebt omgenummerd van 192.168.1.x/24 naar 10.x.x.x dan zou je inderdaad weleens toekomstige onnodige zorgen kunnen krijgen als er wat omvalt :P :+

Al zo vaak gezien en verteld in dit topic, maar men blijft het maar doen i.p.v. gewoon effe VLAN 10 of zo aan te maken met het gewenste subnet erin en daaraan hun SSID te koppelen... :F
Dan heb ik dat gemist, zal eens zoeken naar potentiële consequenties.

Los daarvan, de melding is een ip conflict wat meerdere clients met hetzelfde ip adres zou betekenen. Ik snap nog steeds niet wat überhaupt 1 cliënt met dat adres vandaan kan komen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Korea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
Snap ik, de whois lookup had ik al meteen gedaan. Laat ik het anders zeggen: hoe moet ik de logregel interpreteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Staat er ook bij in welk gedeelte het IP gevonden is? Wan/lan/vlan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
Nee, dit haal ik uit de systemlog, onder critical. Maar de DHCP verraad dat het om LAN gaat...

Ik kom het ip-adres ook niet tegen in de systemlog onder clients, waar die rond die tijd dan te zien zou moeten m.b.t. verbinding maken via een AP of bekabeld.

Schiet mij maar lek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:20
Zijn er al mensen met ervaringen met de U7 Pro Wall? Ik zou deze willen installeren op een inbouwdoos maar zie dat de locatie van de UTP-connector verplaatst is tov de U6 waardoor deze meer naar onderen zit en het mij lijkt dat de kabel niet lekker meer achter de AP langs kan lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 19:02

Louw Post

Cerenas

saikol schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:45:
Zijn er al mensen met ervaringen met de U7 Pro Wall? Ik zou deze willen installeren op een inbouwdoos maar zie dat de locatie van de UTP-connector verplaatst is tov de U6 waardoor deze meer naar onderen zit en het mij lijkt dat de kabel niet lekker meer achter de AP langs kan lopen.
Ik zit zelf te wachten op een echte opvolger voor de in-wall, want die U7 Pro Wall heeft ook geen extra netwerkpoorten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:20
Louw Post schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:02:
[...]

Ik zit zelf te wachten op een echte opvolger voor de in-wall, want die U7 Pro Wall heeft ook geen extra netwerkpoorten :(
Voor mij zijn de netwerkpoorten minder van belang, ben wel van mening dat ik beter in 1x naar wifi 7 kan gaan dan nu de concessie doen door de U6 in wall te kopen, voor die 10 euro per AP kun je beter future proof kopen.

Wel apart dat er 8 maanden geleden al gesproken werd over een 'traditionele' in wall vergelijkbaar met de U6, maar dat dit blijkbaar meer voeten in aarde heeft dan poorten toevoegen en een redesign van de backplate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:32
Ik zie weer onbekende MAC adressen in de client lijst van mijn Unifi netwerk en 1 daarvan is 00:05:01:00:00:00, vendor Cisco Systems.
Ik heb geen Cisco apparatuur en ik kan me niet voorstellen dat een apparaat MAC adres 00:05:01:00:00:00 heeft.
Dit is toch raar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
saikol schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:16:
Wel apart dat er 8 maanden geleden al gesproken werd over een 'traditionele' in wall vergelijkbaar met de U6, maar dat dit blijkbaar meer voeten in aarde heeft dan poorten toevoegen en een redesign van de backplate.
De problemen met de bestaande U7 modellen zullen daar mogelijk ook mee te maken hebben. Beter zorgen dat met firmware updates (of evt hardware revisies) de bestaande lineup goed werkt dan verschillende andere modellen uitbrengen met dezelfde problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekfad
  • Laatst online: 20-09 07:36
Ik krijg net melding dat mijn DMSE is afgeleverd.

Voordat ik de boel in mijn netwerk prop even een vraag.

Momenteel draait mijn cloud key in een Docker container op mijn Synologie NAS.
Hoe zet ik die makkelijk om zonder dat de SE begint te mopperen?
Gewoon een back up maken, de SE in het netwerk opnemen en dan de back up laden op de SE?

Daarnaast, zit met telenet thuis. Ik heb een router die ik kan bridgen maar de komende weken niet de tijd om alles zo in te stellen dat het nadien ook goed werkt (tv, enz...). Zijn er instellingen waar ik op moet letten als ik de SE in mijn huidig netwerk steek en momenteel niet ten volle gebruik?

Voor diegene die zich afvragen waarom ik die SE er tussen prop. Ik wil mijn huidig Eufy systeem stilaan vervangen door alles van Ubiquiti en in de toekomst zoals hierboven ook reeds aangegeven mijn Telenet router in bridge modus plaatsen om alles door de SE te laten afhandelen.

Huidige configuratie:

- Telenet modem
- USW 24 POE
- USW Lite 16 POE
- USW Lite 8 POE
- USW Ultra 60W
- U6 Mesh
- U6 IW
- 2x U6 Pro
- Key op Synology NAS

[ Voor 9% gewijzigd door Ekfad op 22-01-2025 11:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
Ekfad schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:42:
Ik krijg net melding dat mijn DMSE is afgeleverd.

Voordat ik de boel in mijn netwerk prop even een vraag.

Momenteel draait mijn cloud key in een Docker container op mijn Synologie NAS.
Hoe zet ik die makkelijk om zonder dat de SE begint te mopperen?
Gewoon een back up maken, de SE in het netwerk opnemen en dan de back up laden op de SE?

Daarnaast, zit met telenet thuis. Ik heb een router die ik kan bridgen maar de komende weken niet de tijd om alles zo in te stellen dat het nadien ook goed werkt (tv, enz...). Zijn er instellingen waar ik op moet letten als ik de SE in mijn huidig netwerk steek en momenteel niet ten volle gebruik?

Voor diegene die zich afvragen waarom ik die SE er tussen prop. Ik wil mijn huidig Eufy systeem stilaan vervangen door alles van Ubiquiti en in de toekomst zoals hierboven ook reeds aangegeven mijn Telenet router in bridge modus plaatsen om alles door de SE te laten afhandelen.

Huidige configuratie:

- Telenet modem
- USW 24 POE
- USW Lite 16 POE
- USW Lite 8 POE
- USW Ultra 60W
- U6 Mesh
- U6 IW
- 2x U6 Pro
- Key op Synology NAS
Ik ben laatst van USG-3P + CK overgegaan op een UCG Ultra.
- Backup van de oude gemaakt.
- Backup naar laptop gehaald.
- USG uit
- CK uit
- Laptop alleen op de UCG Ultra aangesloten.
- IP gegevens van de UCG Ultra goed gezet.
- Restore gedaan.
- UCG Ultra in het LAN gehangen.
Ging prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ASS-Ware schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:34:
Ik zie weer onbekende MAC adressen in de client lijst van mijn Unifi netwerk en 1 daarvan is 00:05:01:00:00:00, vendor Cisco Systems.
Ik heb geen Cisco apparatuur en ik kan me niet voorstellen dat een apparaat MAC adres 00:05:01:00:00:00 heeft.
Kan je dan nog steeds niet in de UniFi Controller zien waar dat adres is gezien : WiFi/Switch/Poort X/enz. :?

Dat is wel iets wat ik graag zou willen zien eerlijk gezegd...
Dit is toch raar?
Je verhaal kennende tot nu toe : Absoluut! :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoowrusZ
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:20
Dit is toch raar?
Hoe zit je WAN aangesloten? Ik heb dit ook een tijdje gehad toen ik mijn WAN via een apart VLAN trunkte naar de WAN op mijn UDM pro. Nu ik de WAN rechtstreeks van modem op UDM heb, nergens meer last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
nero355 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:01:
[...]

Kan je dan nog steeds niet in de UniFi Controller zien waar dat adres is gezien : WiFi/Switch/Poort X/enz. :?

Dat is wel iets wat ik graag zou willen zien eerlijk gezegd...

[...]

Je verhaal kennende tot nu toe : Absoluut! :-(
Zie plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NBXEjuZGrvLgelUEqhmX5RdqNEw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oIsJpLcdBHUrSaPNPJxd4I3w.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
JoowrusZ schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:08:
[...]

Hoe zit je WAN aangesloten? Ik heb dit ook een tijdje gehad toen ik mijn WAN via een apart VLAN trunkte naar de WAN op mijn UDM pro. Nu ik de WAN rechtstreeks van modem op UDM heb, nergens meer last van.
De glasvezel gaat een klein kastje in, daar komt UTP uit en die gaat de WAN poort in, vlan 300 en DHCP op de WAN poort en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Weet iemand hier wat er in de doos van een Gateway Max hoort te zitten? Ik heb de basisversie net binnen maar de doos was geopend en de router zelf zat niet meer in een wrap.

Hoort er ook geen netwerkkabeltje in de doos te zitten?

Motor-Forum.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boswandeling
  • Laatst online: 21-09 00:11
duderuud schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:19:
Weet iemand hier wat er in de doos van een Gateway Max hoort te zitten? Ik heb de basisversie net binnen maar de doos was geopend en de router zelf zat niet meer in een wrap.

De doos van mijn Max was niet geopend, had geen UTP kabeltje
Ook al een aantal Ultras ongeopend gehad, deze hadden daarintegen wel een UTP kabeltje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Misschien verschilt het waar je hem besteld hebt?
Die van Unifi zelf komt in ieder geval met adapter en netwerk kabeltje en is in principe volledig gesealed.
Mijn max ook en ook inclusief klein netwerkkabeltje.

Hier kan je de inhoud zien bij: “in the box”
https://eu.store.ui.com/e...teways/products/ucg-ultra

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 23-01-2025 06:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weekend warrior
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-09 21:17

Bij mij zat er een netwerkkabel (een korte dunne) en een usb adapter en korte stroomkabel in de doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Dank, weet ik voor nu genoeg, ga ik de webshop van op de hoogte stellen.

@GeeMoney Die link verwijst naar de Ultra, ik heb de Max gekocht. Kan net een verschil in zitten...

Edit: De Max staat er ook en er hoort idd ook een patch kabeltje bij te zitten, thx!

[ Voor 19% gewijzigd door duderuud op 22-01-2025 23:37 ]

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JoowrusZ schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:08:
Het is gewoon je (R)ARP Cache in principe wat je daar ziet en daarom heb ik ook nooit mijn AON aansluiting op die manier doorgelust, want irritant... :)

En eigenlijk hoor je WAN en LAN verkeer niet over dezelfde Switch heen te laten gaan dus stiekem is het sowieso fout !! O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:42
Ik heb sinds ik de Cloud Gateway Ultra gebruik last dat mijn Gigaset Dect IP centrale niet meer registreert. Sinds de laatste update van 1 a 2 weken geleden is dit continue. Enige oplossing is elke keer het ip-adres van de dect centrale aanpassen, dan werkt het weer even. Maar een dag later weer problemen. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen, hopelijk een simpele setting op de poort van de dect set?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:43

DukeBox

loves wheat smoothies

Weet iemand hier wat er in de doos van een Gateway Max hoort te zitten?
Bij die van mij (UXG-Max) zat geen kabel, wel rondom in een soort papieren laagje verpakt.
https://techspecs.ui.com/...teways/uxg-max#in-the-box

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Wat gek, de ene krijgt 'm wel, de ander niet en volgens de website zou er een patch kabel bij moeten zitten...

Motor-Forum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koopmans
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-09 17:18
@duderuud , de grote vraag is heb je een gateway max of een cloud gateway max gekocht?
Bij de 1e zit ie er niet bij en bij de 2e wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
Dit is toch raar?
Heb je niet toevallig een Chinese (Foscam troep) IP camera? Die hebben wel eens de neiging willekeurige traffic over het netwerk te sturen met random MAC adressen.
MAC is te spoofen dus het wil niet zeggen dat het daadwerkelijk Cisco apparatuur is die je in je lijst voorbij ziet komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Koopmans schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:04:
@duderuud , de grote vraag is heb je een gateway max of een cloud gateway max gekocht?
Bij de 1e zit ie er niet bij en bij de 2e wel.
Kwartje valt...ik heb dus de verkeerde besteld! Ik wist helemaal niet dat er zowel een Gateway Max als Cloud Gateway Max waren :X

Thanks! Ik ga apparaat omruilen :)

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SniperGuy schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:16:
Heb je niet toevallig een Chinese (Foscam troep) IP camera?
Alsof het hele IP Camera gebeuren van Ubiquiti zo heilig is :P
Die hebben wel eens de neiging willekeurige traffic over het netwerk te sturen met random MAC adressen.
Dat lijkt me best wel raar eerlijk gezegd : Komt dat echt vaak voor ?!
MAC is te spoofen dus het wil niet zeggen dat het daadwerkelijk Cisco apparatuur is die je in je lijst voorbij ziet komen.
Als je dat soort fratsen op je LAN hebt dan is er iets serieus verkeerd gegaan :X :| :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
nero355 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:22:
[...]

Alsof het hele IP Camera gebeuren van Ubiquiti zo heilig is :P

[...]

Dat lijkt me best wel raar eerlijk gezegd : Komt dat echt vaak voor ?!

[...]

Als je dat soort fratsen op je LAN hebt dan is er iets serieus verkeerd gegaan :X :| :/
Ja komt vaak voor, zeker bij dubieuze netwerk clients. Google maar eens :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
  • Laatst online: 20:58
nero355 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:16:
[...]

Mits op de juiste manier geconfigureerd moet dat gewoon kunnen. Ik heb dat ook al jaren zo en zodra ik een Unifi AP aansluit, komt deze rechtstreeks in mijn externe(!) controller te staan om te adopten. Ondanks dat het netwerk in de 10-reeks zit. Moet je natuurlijk wel de juiste DHCP options instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
SniperGuy schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:16:
[...]

Heb je niet toevallig een Chinese (Foscam troep) IP camera? Die hebben wel eens de neiging willekeurige traffic over het netwerk te sturen met random MAC adressen.
Ik heb 1 foscam camera ja.
Ik zal hem eens een tijdje uitzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SniperGuy schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:18:
Ja komt vaak voor, zeker bij dubieuze netwerk clients. Google DuckDuckGo maar eens :Y
Dat is voor mij te vaag om daar moeite in te steken...
mrdemc schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:44:
Mits op de juiste manier geconfigureerd moet dat gewoon kunnen.
Als Ubiquiti UniFi op sommige momenten geen rare fratsen zou vertonen dan zou ik het helemaal met je eens zijn ;)
Ik heb dat ook al jaren zo en zodra ik een Unifi AP aansluit, komt deze rechtstreeks in mijn externe(!) controller te staan om te adopten. Ondanks dat het netwerk in de 10-reeks zit. Moet je natuurlijk wel de juiste DHCP options instellen.
Maar dan is alles stabiel blijven draaien en is er niks omgevallen om wat voor reden of op wat voor manier dan ook :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:17

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

nero355 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 01:31:
[...]

En eigenlijk hoor je WAN en LAN verkeer niet over dezelfde Switch heen te laten gaan dus stiekem is het sowieso fout !! O-)
Hoezo stiekem, iedereen die dit doet mag van mij een schep tegen zijn of haar hoofd krijgen. :o :+ (al dan niet self inflicted)

[ Voor 4% gewijzigd door CrankyGamerOG op 23-01-2025 19:55 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
CrankyGamerOG schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:52:
[...]

Hoezo stiekem, iedereen die dit doet mag van mij een schep tegen zijn of haar hoofd krijgen. :o :+ (al dan niet self inflicted)
In een coörporate omgeving heb je (hebben jullie) méér dan 100% gelijk, maar we hebben op Tweakers.Net hier vaak met mensen te maken welke d'r privé spullenboel qua netwerken ook goed aan elkaar proberen te knopen zonder daar een kapitaal tegenaan te willen (of kunnen) gaan smijten :P

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrdemc
nero355 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:57:
[...]

Dat is voor mij te vaag om daar moeite in te steken...

[...]

Als Ubiquiti UniFi op sommige momenten geen rare fratsen zou vertonen dan zou ik het helemaal met je eens zijn ;)

[...]

Maar dan is alles stabiel blijven draaien en is er niks omgevallen om wat voor reden of op wat voor manier dan ook :)
Tot m’n USG3P stroom adapter het begaf :P
Vervangen door eentje van Nederlandse makelij ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CrankyGamerOG schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:52:
LOL!!! _O_
Will_M schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:22:
In een coörporate omgeving heb je (hebben jullie) méér dan 100% gelijk, maar we hebben op Tweakers.Net hier vaak met mensen te maken welke d'r privé spullenboel qua netwerken ook goed aan elkaar proberen te knopen zonder daar een kapitaal tegenaan te willen (of kunnen) gaan smijten :P
Ja, maar dan heb je wel opeens vreemde MAC adressen in je Clients lijst >:) :P :+

Too soon ?! O-)
mrdemc schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:56:
Tot m’n USG3P stroom adapter het begaf :P
Ik heb destijds buiten de garantie een nieuwe van MeGekko gekregen waarmee je wel 3 USG's kan voeden *O*
Vervangen door eentje van Nederlandse makelij ;)
Werk merk zou dat moeten zijn dan ??

Bij mij hangt die nog steeds in de meterkast als back-up optie, maar ik hoop hem eigenlijk nooit meer nodig te hebben :)

Iets van OpenWRT of zo erop knallen zou wel grappig zijn trouwens dus als iemand wat tegenkomt : Shooot! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
nero355 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:50:
[...]

LOL!!! _O_

[...]

Ja, maar dan heb je wel opeens vreemde MAC adressen in je Clients lijst >:) :P :+

Too soon ?! O-)

[...]

Ik heb destijds buiten de garantie een nieuwe van MeGekko gekregen waarmee je wel 3 USG's kan voeden *O*

[...]

Werk merk zou dat moeten zijn dan ??

Bij mij hangt die nog steeds in de meterkast als back-up optie, maar ik hoop hem eigenlijk nooit meer nodig te hebben :)

Iets van OpenWRT of zo erop knallen zou wel grappig zijn trouwens dus als iemand wat tegenkomt : Shooot! d:)b
Deciso DEC740 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
nero355 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:46:
[...]

Hier ook OPNsense maar dan op een TopTon kastje :)
Ik vertrouw die Chinese dingen niet :P
Op meerdere vlakken… en ik vond het een mooie manier om de OPNSense makers te steunen, gelijk een business licentie erbij die binnenkort verlengt moet worden. Gebruik OPNSense namelijk ook al een tijdje zakelijk maar virtueel. Nu sinds bijna een jaar en draait perfect met een Zaram op KPN Glas. Gelijk de kans gegrepen om mijn Unifi ac-lite te vervangen voor een Unifi U7-pro. Volgende stap is intern ook glas voor de vaste pc en een upgrade van de switch (nu nog een USW-8-150 (Gen1)).
Pagina: 1 ... 299 ... 326 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.