Of heeeeel misschien ook een Cloud Gateway Ultra kopenvandermark schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:31:
Ik heb sinds overgang van Solcon --> KPN glasvezel een irritant probleem:
Op android telefoons speelt na 1 a 2 uur een internet probleem op waardoor een deel van de verbinding niet meer functioneert: Er is nog steeds wifi maar het lijkt alsof de DNS niet meer werkt. Buienradar komt niet meer binnen, op X app komen de foto's niet meer binnen.
Als ik wifi even uit en weer aan zet is het probleem direct voorbij en komt alles weer binnen.
Op pc's die bedraad op de V14 box zijn aangesloten speelt dit probleem totaal niet.
Ik heb de bestaande Unifi cloudkey als addon in Homeassistant gehandhaafd en alle drie de Ubiquity accespoints doen het verder prima. Volgens de experiabox v14 zijn de android telefoons ook gewoon verbonden.
Als ik op de telefoon IP app open kan hij wanneer dit optreedt geen 'Public IP' vinden.
Ik heb de op de V14 KPN router cloudflare family DNS aangezet als DNS servers.
Hebben jullie enig idee wat ik kan aanpassen?
Kan dit hetzelfde zijn als in dit topic besproken wordt? Er wordt ook een test gedeeld die je wellicht verder helpt?vandermark schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:31:
Op android telefoons speelt na 1 a 2 uur een internet probleem op waardoor een deel van de verbinding niet meer functioneert: Er is nog steeds wifi maar het lijkt alsof de DNS niet meer werkt. Buienradar komt niet meer binnen, op X app komen de foto's niet meer binnen.
Tx! Lijkt er erg op inderdaad, ga ik daar goed lezenmasaman schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:13:
[...]
Kan dit hetzelfde zijn als in dit topic besproken wordt? Er wordt ook een test gedeeld die je wellicht verder helpt?
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Staat nu ook aan, merk ik vrij weinig van. Zelf met het hele gezin op internet aan het streamen geen bolltleneck eigelijk. Hangt verder een 8p PoE switch naast met nog wat vrij...Thetoeshow schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:54:
[...]
Throughput van 1gbit als je ids en ips aanzet, was maximaal 100Mbit op de USG volgens mij. En een paar poortjes erbij
De enige kijker naar dat display zou de fietspomp in mijn meterkast zijnCyBeRSPiN schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:30:
[...]
Die display is toch wel mooi hoorEn een iets lager stroomverbruik.
Minder stroom is wel mooi meegenomen - maar wel weer jammer dat ie niet PoE kan voeden dan. Maar goed, dat had ik toch al gecovered.
Nog meer potentiele voordelen van een GCU tov USG / Pi controller?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Geen omkijken naar die controller. Backups naar de cloud. Kom op, moet je echt naar argumenten zoeken om 120 euro stuk te slaan op een mooi nieuw stukje hardware?The Eagle schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 16:06:
[...]
Nog meer potentiele voordelen van een GCU tov USG / Pi controller?
Je kunt ook nog een generatie wachten die wel 2.5Gbps+ gaat supporten, want 1Gbps is natuurlijk niet echt toekomstvast.
[ Voor 14% gewijzigd door CyBeRSPiN op 27-03-2024 16:10 ]
Ik heb hetzelfde issue. Het lijkt bij mij te komen doordat de Unifi AP kennelijk bepaald ICMPv6 verkeer filtert. Met name Android telefoons lijken na enige tijd nog een IPv6 te hebben, maar er is geen verkeer meer mogelijk. Wifi aan/uitzetten op de telefoons lost het op.vandermark schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:31:
Ik heb sinds overgang van Solcon --> KPN glasvezel een irritant probleem:
Als ik wifi even uit en weer aan zet is het probleem direct voorbij en komt alles weer binnen.
Op pc's die bedraad op de V14 box zijn aangesloten speelt dit probleem totaal niet.
Ik heb de bestaande Unifi cloudkey als addon in Homeassistant gehandhaafd en alle drie de Ubiquity accespoints doen het verder prima. Volgens de experiabox v14 zijn de android telefoons ook gewoon verbonden.
Als ik op de telefoon IP app open kan hij wanneer dit optreedt geen 'Public IP' vinden.
Ik heb de op de V14 KPN router cloudflare family DNS aangezet als DNS servers.
Kan het zijn dat je nieuwe provider IPv6 biedt, en je Android toestellen de Buienradar en plaatjes op X via IPv6 proberen op te halen? Makkelijk te checken door op zo'n moment even een https://ipv6-test.com/ te doen bijvoorbeeld.
Overigens ben ik er al maanden mee bezig, en krijg dit niet opgelost. Gekmakend.
En in je interne netwerk ipv6 uitzetten? En uitsluitend via ipv4 werken; zowel vanaf je modem als je interne netwerk?bravoure schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:52:
[...]
Ik heb hetzelfde issue. Het lijkt bij mij te komen doordat de Unifi AP kennelijk bepaald ICMPv6 verkeer filtert. Met name Android telefoons lijken na enige tijd nog een IPv6 te hebben, maar er is geen verkeer meer mogelijk. Wifi aan/uitzetten op de telefoons lost het op.
Kan het zijn dat je nieuwe provider IPv6 biedt, en je Android toestellen de Buienradar en plaatjes op X via IPv6 proberen op te halen? Makkelijk te checken door op zo'n moment even een https://ipv6-test.com/ te doen bijvoorbeeld.
Overigens ben ik er al maanden mee bezig, en krijg dit niet opgelost. Gekmakend.
Ja, dat heb ik dus ook...bravoure schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:52:
[...]
Ik heb hetzelfde issue. Het lijkt bij mij te komen doordat de Unifi AP kennelijk bepaald ICMPv6 verkeer filtert. Met name Android telefoons lijken na enige tijd nog een IPv6 te hebben, maar er is geen verkeer meer mogelijk. Wifi aan/uitzetten op de telefoons lost het op.
Dat lost het probleem inderdaad op...En in je interne netwerk ipv6 uitzetten? En uitsluitend via ipv4 werken; zowel vanaf je modem als je interne netwerk?
Maar is eigenlijk niet de bedoeling toch?
[ Voor 12% gewijzigd door vandermark op 28-03-2024 07:40 ]
@bravoure en @vandermark is het gedrag anders als je IGMP snooping uitschakelt op het netwerksegment? Any multicast to unicast feature uitgeschakeld op WiFi? En geen AP guest ACLs voor het vlan waar je in zit? Die ACLs (1 vinkje) blokte vroeger veel te veel voor IPv6vandermark schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 07:37:
[...]
Ja, dat heb ik dus ook...
[...]
Dat lost het probleem inderdaad op...
Maar is eigenlijk niet de bedoeling toch?
thanks kende dit niet en zorgde ervoor dat ik er nu een heb kunnen bestellen!MikeOO schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 08:00:
[...]
Heb zelf er gisteren 1 weten te bestellen na een aantal pogingen.
Zelf gebruik ik https://hetrixtools.com
Maar eerst een contact persoon aan voor je zelf in de Contact List.
Daar kun je dan ook een trigger instellen waar je dan een melding mee krijgt. Zelf had in Telegram ingesteld.
Daarna maak een Uptime Monitor aan.
Monitor Type: Website Monitor
Optional Keyword: Sold Out
Vink 4 landen aan waaronder Amsterdam.
Je voegt de monitor toe en klaar.
Zodra de website veranderd, Sold Out in dit geval, krijg je een melding.
Werkt super en checkt elke minuut.
Was ook 2x te laat gisteren. Kon hem wel in de winkelwagen toevoegen maar volgende stap ging hij er weer uit.
Maar 3d keer lukte het wel en dan gaat het supersnel. Komt vandaag al binnen met UPS:*)
Hier kan je een beschrijving vinden voor hogere snelheden halen met usenet : klik!
Is het noodzakelijk dat je IPV6 gebruikt? Zo nee, dan default laten staan op IPV4. Je kunt wel eventueel indien je een UDM PRO, UDM PRO SE of de Cloud Gateway Ultra, dan kan je IPV6 wel eenvoudiger inregelen.vandermark schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 07:37:
[...]
Ja, dat heb ik dus ook...
[...]
Dat lost het probleem inderdaad op... Maar is eigenlijk niet de bedoeling toch?
Anno 2024 hoopte ik wel te mogen verwachten dat netwerkapparatuur netjes met IPv6 overweg kan. Zéker van een merk als UI. Bovendien maak ik gebruik van VPS'en die alleen bereikbaar zijn over IPv6 én draai ik zelf een server die naar buiten toe alleen via IPv6 bereikbaar is. Voor mij is dat dus geen acceptabele oplossing.NEK schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:57:
[...]
En in je interne netwerk ipv6 uitzetten? En uitsluitend via ipv4 werken; zowel vanaf je modem als je interne netwerk?
Yes, was ook mijn eerste gedachte. IGMP Snooping is uit, IGMP proxy ook, DHCP snooping ook, Multicast enhancement ook, Multicast control ook. Er zijn verder lokaal (vanwege dit issue) geen firewallregels actief anders dan de default van Unifi. Daarnaast staat ook wireless meshing uit (werd op de Unifi-fora als mogelijke oorzaak genoemd).stormfly schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:14:
[...]
@bravoure en @vandermark is het gedrag anders als je IGMP snooping uitschakelt op het netwerksegment? Any multicast to unicast feature uitgeschakeld op WiFi? En geen AP guest ACLs voor het vlan waar je in zit? Die ACLs (1 vinkje) blokte vroeger veel te veel voor IPv6
Het probleem doet zich voor op zowel het native (V)LAN als het Guest LAN (Guest Network-vinkje aan). Wanneer dat vinkje uit staat: geen verschil.
Wanneer ik een Fritz-box als router neerzet ipv mijn UXG Lite, blijft het probleem. Wanneer de wifi van de Fritz wordt gebruikt, verdwijnt het probleem. Enige verschil: de access points.
Ik heb zelfs al een nieuwe console geinstalleerd, een nieuwe site aangemaakt, alles met de hand opnieuw geconfigureerd, AP's weer geadopteerd en... no cigar.
Eerlijk gezegd weet ik niet goed wat ik hiervan op de KPN v14 box of in de Unifi controller in moet stellen.stormfly schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 08:14:
[...]
@bravoure en @vandermark is het gedrag anders als je IGMP snooping uitschakelt op het netwerksegment? Any multicast to unicast feature uitgeschakeld op WiFi? En geen AP guest ACLs voor het vlan waar je in zit? Die ACLs (1 vinkje) blokte vroeger veel te veel voor IPv6
Vlan doe ik niks mee.
Het ziet er bij jou dan als volgt uit?bravoure schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 14:56:
[...]
Anno 2024 hoopte ik wel te mogen verwachten dat netwerkapparatuur netjes met IPv6 overweg kan. Zéker van een merk als UI. Bovendien maak ik gebruik van VPS'en die alleen bereikbaar zijn over IPv6 én draai ik zelf een server die naar buiten toe alleen via IPv6 bereikbaar is. Voor mij is dat dus geen acceptabele oplossing.
[...]
Yes, was ook mijn eerste gedachte. IGMP Snooping is uit, IGMP proxy ook, DHCP snooping ook, Multicast enhancement ook, Multicast control ook. Er zijn verder lokaal (vanwege dit issue) geen firewallregels actief anders dan de default van Unifi. Daarnaast staat ook wireless meshing uit (werd op de Unifi-fora als mogelijke oorzaak genoemd).
Het probleem doet zich voor op zowel het native (V)LAN als het Guest LAN (Guest Network-vinkje aan). Wanneer dat vinkje uit staat: geen verschil.
Wanneer ik een Fritz-box als router neerzet ipv mijn UXG Lite, blijft het probleem. Wanneer de wifi van de Fritz wordt gebruikt, verdwijnt het probleem. Enige verschil: de access points.
Ik heb zelfs al een nieuwe console geinstalleerd, een nieuwe site aangemaakt, alles met de hand opnieuw geconfigureerd, AP's weer geadopteerd en... no cigar.
Ik moet zeggen dat ik niet weet of UI nu echt de veroorzaker is van deze problematiek. Ik draai hier een volledige UniFi stack en heb 0,0 problemen met IPv6 en mijn Apple en Windows apparaten.
Dat maakt de volgende vraag: hoe gedragen windows apparaten (of Apple) zich? Dit om uit te sluiten of het iets generiek is in je netwerk.
:fill(white):strip_exif()/f/image/198H2Q2kxrwxlO5oTqfl5Hb2.png?f=user_large)
Zo ziet het er inderdaad uit, alleen Band Steering staat aan zodat devices netjes naar 5GHz worden gezet. Windows-, Apple- en Linux notebooks lijken geen problemen te hebben. Mobiele telefoons (zowel Android als iOS) wel. Het enige verschil in gebruik is dat mobiele telefoons vaker tussen de AP's roamen.stormfly schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:07:
[...]
Het ziet er bij jou dan als volgt uit?
Ik moet zeggen dat ik niet weet of UI nu echt de veroorzaker is van deze problematiek. Ik draai hier een volledige UniFi stack en heb 0,0 problemen met IPv6 en mijn Apple en Windows apparaten.
Dat maakt de volgende vraag: hoe gedragen windows apparaten (of Apple) zich? Dit om uit te sluiten of het iets generiek is in je netwerk.
Bovendien vind ik het opmerkelijk dat ik meer klanten met deze issues (wel van jaren geleden) op het Unifi-forum terugvind. Zie bijvoorbeeld deze topics:
https://community.ui.com/...06-4b48-9a36-dd5e8b8ccd7f en https://community.ui.com/...33-472a-898c-cfe606a38f21
Het is overigens wel bemoedigend om te horen dat een probleemloos IPv6-netwerk dus wel mogelijk is met Unifi
[ Voor 12% gewijzigd door bravoure op 28-03-2024 15:28 ]
Vaag verhaal van IPV6.
Accesspoint is een layer 2 apparaat en IPV6 zit op layer 3. Ik vind het heel vreemd dat een accesspoints daar iets zou kunnen slopen.
De enige functie die ik op een ubiquiti accesspoints kent is Multicast and Broadcast Filtering en de ACL voor guest wifi. Voor de rest zou je niet verwachten dat het iets op de ip laag doet?
Accesspoint is een layer 2 apparaat en IPV6 zit op layer 3. Ik vind het heel vreemd dat een accesspoints daar iets zou kunnen slopen.
De enige functie die ik op een ubiquiti accesspoints kent is Multicast and Broadcast Filtering en de ACL voor guest wifi. Voor de rest zou je niet verwachten dat het iets op de ip laag doet?
[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 28-03-2024 15:26 ]
CISSP! Drop your encryption keys!
Iemand een goed idee om de CGU aan een houten wand te monteren? Ik vind die floating mount te duur voor wat het is (een magneet met 2 schroefgaten) en ook niet heel praktisch voor iets dat permanent bevestigd moet worden. Ook out of stock trouwens. Ik zie dat enkele stores 3D-printed mounts aanbieden maar die vragen meer dan 30 euro voor een stuk plastic 🤪
[ Voor 8% gewijzigd door Mitt3nz op 28-03-2024 18:16 ]
- RobertMe
- Registratie: Maart 2009
- Laatst online: 20:08
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro
- Amplifi High Density WiFi Router
- Ubiquiti EdgeRouter Infinity
- Ubiquiti EdgePoint Router
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerkapparatuur
- Netwerk switches
- Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)
- Ubiquiti Cloud Gateway Max
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AP-AC LITE
- Ubiquiti UniFi AP AC PRO
- NAS
Je kunt ook zelf een 3D printer kopen, maar dan ben je niet goedkoper uitMitt3nz schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:15:
Iemand een goed idee om de CGU aan een houten wand te monteren? Ik vind die floating mount te duur voor wat het is (een magneet met 2 schroefgaten) en ook niet heel praktisch voor iets dat permanent bevestigd moet worden. Ook out of stock trouwens. Ik zie dat enkele stores 3D-printed mounts aanbieden maar die vragen meer dan 30 euro voor een stuk plastic 🤪
En anders zelf op een andere manier iets in elkaar knutselen. Iets met hoekijzers, of een ijzeren strip zelf buigen, of iets met hout. Opties genoeg, ook "als het niks mag kosten". Als je echt creatief wilt zijn kun je vast ook wat lange schroeven in de wand zetten en dan laten uitsteken, UCG er op leggen, beide zijkanten een schroef er langs met een ringetje zodat die niet voorover valt en klaar.
Ja, zoiets zal het wel worden vrees ik. Jammer dat Ubiquity extra geld wil verdienen door zo'n nutteloze magnetische mount los te verkopen, in plaats van gewoon wat oogjes op de achterkant.
Overigens mag het best wat kosten, maar 30 euro voor een magneet met 2 schroefgaatjes of een stuk plastic? Naja, maybe ben ik gewoon te cheap.
Overigens mag het best wat kosten, maar 30 euro voor een magneet met 2 schroefgaatjes of een stuk plastic? Naja, maybe ben ik gewoon te cheap.
[ Voor 27% gewijzigd door Mitt3nz op 28-03-2024 18:26 ]
dubbelzijdig 3M tape of klitteband?Mitt3nz schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:25:
Ja, zoiets zal het wel worden vrees ik. Jammer dat Ubiquity extra geld wil verdienen door zo'n nutteloze magnetische mount los te verkopen, in plaats van gewoon wat oogjes op de achterkant.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Helemaal mee eens. Ik zie echter geen manier meer waarop ik stap voor stap zaken kan uitsluiten en een andere uitkomst krijg. Als iemand hier nog een tip of idee heeft, dan graag!laurens0619 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:25:
Vaag verhaal van IPV6.
Wireshark aanslingeren en kijken wat jebravoure schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:15:
[...]
Helemaal mee eens. Ik zie echter geen manier meer waarop ik stap voor stap zaken kan uitsluiten en een andere uitkomst krijg. Als iemand hier nog een tip of idee heeft, dan graag!
Mis ziet gaan zou ik proberen
CISSP! Drop your encryption keys!
Ik wil best een model voor je printen die ik online zie staan. Maar het nadeel is dat je gelijk alweer met verzenden zit. Dus daar gaat dan al een deel heen tenzij je het in Enschede wil afhalen natuurlijkMitt3nz schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:25:
Hier kan je een beschrijving vinden voor hogere snelheden halen met usenet : klik!
Kabelbinders met klittenband er omheen, gewoon in twee lussen. En waar de lussen bij elkaar geplakt worden een schroef er doorheen het hout in. Hangt ie lekker verticale met zijn pootjes tegen de muur. Prima.Mitt3nz schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:15:
Edit: of nog goedkoper, deze aan de wand schroeven: https://www.ikea.com/nl/nl/p/lack-wandplank-wit-50282177/ ben je voor 5 euro klaar
[ Voor 9% gewijzigd door The Eagle op 28-03-2024 20:55 ]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
https://www.ikea.com/nl/nl/p/lack-wandplank-wit-50282177/Mitt3nz schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:25:
Vandaag de G5 Turret Ultra camera geïnstalleerd. Prima camera met goede beeldkwaliteit.
Suffe is alleen dat wanneer je hem aan een muur bevestigt, de kabel er uit de bovenkant uit moet komen volgens de instructie.
Ziet er niet uit
Ik weet niet waarom ervoor gekozen is, het enige dat aan de onderkant zit, is de inkeping voor de ontgrendeling.
Suffe is alleen dat wanneer je hem aan een muur bevestigt, de kabel er uit de bovenkant uit moet komen volgens de instructie.
Ziet er niet uit
/f/image/98MSYgxzwANRsfnbRXMjqdnK.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/7PE4BLFqX3izVkbDRAJFn97C.png?f=fotoalbum_large)
idd over het gat. misschien een beetje ruimte maken voor die connector
[ Voor 29% gewijzigd door jack zomer op 29-03-2024 09:13 ]
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Niet per sé over het gat, er zit een inkeping in waar je een nokje uit kan halen, want omdat er aan de Turret een vaste kabel zit, kun je er voor kiezen die kabel in de muur te verwerken (maar ik heb geen zin om een gat van minimaal 25mm diameter in de buitenmuur te boren, of je kan de kabel tussen camera en muur naar boven voeren.jack zomer schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:12:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
idd over het gat. misschien een beetje ruimte maken voor die connector
Maar ik heb inmiddels reactie van Ubiquiti dat het geen probleem is de kabel naar beneden te voeren.
/f/image/u4GwrNf5FYvwDXonwefq3rDB.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door Polyphemus op 29-03-2024 09:19 ]
ik zou nooit een kabel zichtbaar houden van een beveilingscamera.
Correctie, een buiten beveiligingscamera.
Ik heb wel een camerakabel zichtbaar bij mijn omvormer en accus. deze zit alleen achter een afgesloten deur.
Maar goed. wat niet anders kan kan niet anders.
hoe bevalt hij?
bouwkwaliteit etc? zit er aan te denken deze te gaan gebruiken waar ik nu een dome camera heb hangen.
Deze geeft snachts een klote beeld door de plastic dome.
Correctie, een buiten beveiligingscamera.
Ik heb wel een camerakabel zichtbaar bij mijn omvormer en accus. deze zit alleen achter een afgesloten deur.
Maar goed. wat niet anders kan kan niet anders.
hoe bevalt hij?
bouwkwaliteit etc? zit er aan te denken deze te gaan gebruiken waar ik nu een dome camera heb hangen.
Deze geeft snachts een klote beeld door de plastic dome.
[ Voor 22% gewijzigd door jack zomer op 29-03-2024 09:48 ]
The problem with communication is the illusion it has taken place.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerkapparatuur
- Netwerk switches
- Accesspoints
- NAS
Wellicht kunnen jullie verder babbelen in: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Ik heb gisteren zelf mijn UCG-Ultra mogen ontvangen (direct bij https://eu.store.ui.com/e...teways/products/ucg-ultra besteld omdat hij hier het goedkoopste was)
Na het aansluiten op mijn modem, kwam de UniFi app op mijn telefoon direct met de melding dat hij een nieuw apparaat had gevonden. Installatieprocedure doorlopen en 3x moeten updaten voor de (volgens de UniFi app) nieuwste versie er op stond.
Mijn oude controller draaide op mijn HomeAssistant erbij, dus van daar uit een backup gemaakt en bewaard op mijn laptop. Laptop direct ingeplugged op de UCG-Ultra en webinterface geopend. Na uploaden gaf de UCG-Ultra aan dat hij nog een oude versie was. Dus nogmaals updaten. nu waren mijn oude controller en de UCG-Ultra identiek kwa controller versie. Na uploaden van de Backup via de oude controller alle UniFi apparatuur (switch en AP) een reboot gegeven en de oude controller uitgeschakeld.
Vervolgens meldde alles zich zelf weer netjes aan op de nieuwe controller.
Ik kom van de USG-PRO-4 USG 3P en nu dus een UCG-Ultra en met IDP/IPS ingeschakeld moet ik zeggen: wat een verademing. de UCG limiteerde mijn bandbreedte door inschakeling van IDP/IPS tot 80MBIT en nu met ingeschakelde IDP/IPS haal ik mijn max 500 van Ziggo probleemloos. Dit is zo'n verademing en het is natuurlijk wel een verschil van dag en nacht.
Aanradertje is mijn mening.
Na het aansluiten op mijn modem, kwam de UniFi app op mijn telefoon direct met de melding dat hij een nieuw apparaat had gevonden. Installatieprocedure doorlopen en 3x moeten updaten voor de (volgens de UniFi app) nieuwste versie er op stond.
Mijn oude controller draaide op mijn HomeAssistant erbij, dus van daar uit een backup gemaakt en bewaard op mijn laptop. Laptop direct ingeplugged op de UCG-Ultra en webinterface geopend. Na uploaden gaf de UCG-Ultra aan dat hij nog een oude versie was. Dus nogmaals updaten. nu waren mijn oude controller en de UCG-Ultra identiek kwa controller versie. Na uploaden van de Backup via de oude controller alle UniFi apparatuur (switch en AP) een reboot gegeven en de oude controller uitgeschakeld.
Ik kom van de USG-PRO-4 USG 3P en nu dus een UCG-Ultra en met IDP/IPS ingeschakeld moet ik zeggen: wat een verademing. de UCG limiteerde mijn bandbreedte door inschakeling van IDP/IPS tot 80MBIT en nu met ingeschakelde IDP/IPS haal ik mijn max 500 van Ziggo probleemloos. Dit is zo'n verademing en het is natuurlijk wel een verschil van dag en nacht.
Ik heb mijn UCG Ultra ook gisteren ontvangen en geinstalleerd. Oude controller (UCK Gen2+) en nieuwe controller op dezelfde softwareversie, instellingen backup overzetten en gaan. Was binnen een half uurtje geregeld.
Haal nu ook met IDS/IPS de theoretische max van 500 Mbit/s van mijn Trined aansluiting (UCG rechtstreeks aangesloten op het glasmodem).
Haal nu ook met IDS/IPS de theoretische max van 500 Mbit/s van mijn Trined aansluiting (UCG rechtstreeks aangesloten op het glasmodem).
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerkapparatuur
- Netwerk switches
- Accesspoints
- NAS
Waarom neem je 500Mbit/s internet af als je blijkbaar niet meer dat 80Mbit/s kon gebruiken? Dan kon je beter een goedkoper abo afnemen (Ziggo Basic, 100Mbit/s)eagle00789 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:13:
Ik kom van de USG-PRO-4 en nu dus een UCG-Ultra en met IDP/IPS ingeschakeld moet ik zeggen: wat een verademing. de UCG limiteerde mijn bandbreedte door inschakeling van IDP/IPS tot 80MBIT en nu met ingeschakelde IDP/IPS haal ik mijn max 500 van Ziggo probleemloos. Dit is zo'n verademing en het is natuurlijk wel een verschil van dag en nacht.
En was die 80Mbit/s niet de max van de USG (3P)? Volgens mij was de Pro toch wel (veel) sneller? (300Mbit/s of iets dergelijks?)
Goeie vraag, dat komt omdat ik enkele apparatuur direct op de modem heb aangesloten voor idd de hogere throughput en afscherming van mijn eigen netwerk en dan op die apparatuur toch de hoge internetsnelheid haal.RobertMe schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:24:
[...]
Waarom neem je 500Mbit/s internet af als je blijkbaar niet meer dat 80Mbit/s kon gebruiken? Dan kon je beter een goedkoper abo afnemen (Ziggo Basic, 100Mbit/s)
Nu met de UCG-Ultra is deze apparatuur inmiddels in een separaat vlan geplaatst en ga ik de modem in bridge-mode laten zetten.
Woeps die heb ik nu verbeterd. je hebt hier gelijk in. Dat moest idd de USG 3P zijnRobertMe schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:24:
En was die 80Mbit/s niet de max van de USG (3P)? Volgens mij was de Pro toch wel (veel) sneller? (300Mbit/s of iets dergelijks?)
Ik zie onder Radio's - Coverage niet alle clients op mijn netwerk. Zo ontbreken bijvoorbeeld al mijn Sonos boxen. Iemand enig idee waarom deze ontbreken?
Ze zijn overigens wel zichtbaar onder de hoofdtab Clients.
[ Voor 16% gewijzigd door Tweakert77 op 29-03-2024 12:43 ]
Mooie snelle how-toeagle00789 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:13:
Ik heb gisteren zelf mijn UCG-Ultra mogen ontvangen (direct bij https://eu.store.ui.com/e...teways/products/ucg-ultra besteld omdat hij hier het goedkoopste was)
Vandaag pakket opgehaald, maar ga het pas na het weekend installeren hier op werk. Want als er onverhoopt iets niet lukt, dan is er paniek dit weekend (klein hotel). Eindelijk die oude USG eruit

De UCG ziet er in elk geval "slick" uit. Bijna jammer dat die in een afgesloten ruimte zit
Waiting on the world to change
Vraagje, stel ik scoor een AC Mesh AccessPoint, kan ik deze dan WiFi laten ontvangen van een ander Unifi AP, en dan via de label kabel een device aansluiten? (Soort WiFi bridge dus)
uitvoering: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack)
Owner of DBIT Consultancy
Zit er eentje bedraad aangesloten? Die Sonossen maken volgens mij hun eigen draadloos netwerk.Tweakert77 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 11:53:
Ik zie onder Radio's - Coverage niet alle clients op mijn netwerk. Zo ontbreken bijvoorbeeld al mijn Sonos boxen. Iemand enig idee waarom deze ontbreken?
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerkapparatuur
- Netwerk switches
- Accesspoints
- NAS
Ja, dit werkt sowieso met de/alle AC modellen en volgens mij met de gehele AP lineup (ook U6 & U7 dus).DennusB schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 12:55:
Vraagje, stel ik scoor een AC Mesh AccessPoint, kan ik deze dan WiFi laten ontvangen van een ander Unifi AP, en dan via de label kabel een device aansluiten? (Soort WiFi bridge dus)
Geen enkele Sonos is bedraad en ook zichtbaar onder Clients.Joris748 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:03:
[...]
Zit er eentje bedraad aangesloten? Die Sonossen maken volgens mij hun eigen draadloos netwerk.
/f/image/TanjJw9Umg5zX68QnnUa6pTf.png?f=fotoalbum_large)
Mijn hemel wat ben ik dom en wat ben ik blij met deze post. Ik haalde sinds een poosje opeens maar ~90 Mb op mijn Gb-lijn en heb al aan de lijn gehangen met support van KPN. Die snapten er ook niks van maar konden me beperkt helpen omdat ik het standaard modem niet gebruik. Dankzij jouw post de instellingen nog eens doorgelopen en na het uitschakelen van 'suspicious activity' (domme term eigenlijk) haal ik weer >950 Mb.eagle00789 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:13:
This too shall pass
Ik zeg: tijd voor een UCGSharky schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:08:
[...]
Mijn hemel wat ben ik dom en wat ben ik blij met deze post. Ik haalde sinds een poosje opeens maar ~90 Mb op mijn Gb-lijn en heb al aan de lijn gehangen met support van KPN. Die snapten er ook niks van maar konden me beperkt helpen omdat ik het standaard modem niet gebruik. Dankzij jouw post de instellingen nog eens doorgelopen en na het uitschakelen van 'suspicious activity' (domme term eigenlijk) haal ik weer >950 Mb.
https://ui.com/cloud-gateways/compact
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerkapparatuur
- Netwerk switches
- Accesspoints
- NAS
Met een 1Gbit/s lijn kan een andere router mogelijk nog wat meer er uit persen. Met 1Gbit/s poorten ligt de limiet namelijk ook exact daar op (en met overhead op max ~950Mbit/s). Heb je alles in 2,5Gbit/s uitgevoerd zul je vaak met een 1Gbit/s internetverbinding ook net boven de 1Gbit/s kunnen behalen.Tonne schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:14:
[...]
Ik zeg: tijd voor een UCG
https://ui.com/cloud-gateways/compact
En de UCG Ultra heeft dan wel een 2,5Gbit/s LAN poort, maar die is nogal nutteloos*. Immers zijn de twee LAN poorten maar 1Gbit/s, en nog "erger", het is een ingebouwde switch, die maar een 1Gbit/s link naar de CPU heeft. Dus je kunt ook geen LACP gebruiken tussen de twee poorten, dan blijf je tegen die 1Gbit/s van switch naar CPU aanhikken.
* Volgens UI heeft die 2,5Gbit/s poort wel nut, je kunt dan wel updates voor de UCG downloaden buiten die 1Gbit/s link snelheid aan de LAN kant

Hier vorige week een UCG binnengekregen maar een stuk minder tevreden dan anderen hier.
Ik gebruik niet het modem van mijn provider, de UCG (en hiervoor USG) doet zelf het PPPoE gedoe.
Ik heb gigabit internet wat het ding zou moeten ondersteunen incl de security features enabled. Dit was voor mij de grootste reden om te upgraden vanaf een USG.
Met alle security features UIT haalt ie hier maar 880mbps (USG haalde 930 met gemak). Zodra security features aan gaan is de snelheid nog maar 850mbps en als threat detection aan staat stort het in naar 550mbps.
Er is een forum topic waarin een UI medewerker aangeeft dat PPPoE cpu intensief is en volledig alle bezwaren negeert over de security opties.
Support geeft aan dat ze niet kunnen zeggen wat de verwachte snelheid is, maar tegelijkertijd ook dat ze discrepanties zien in de performance. Ik heb geen flauw idee hoe je discrepanties kunt zien als je niet weet wat de baseline is, maarja. In het topic over de issues is de laatste reactie van een UI medewerker alweer een paar weken terug (terwijl 'ie dagelijks gementioned wordt).
Ik verwacht dat de mijne volgende week weer terug gaat. Ik had niet verwacht dat het ding trager was dan een 10 jaar oude USG.
Overigens haalt ie als ie geen PPPoE hoeft te doen (als ik een iperf3 server verbind met de WAN poort dmv static ip) 925mbps zonder security features en 880mbps als threat detection aan staat.
Als ie dus praktisch niets hoeft te doen dan is ie bijna even snel als de USG.
Ik gebruik niet het modem van mijn provider, de UCG (en hiervoor USG) doet zelf het PPPoE gedoe.
Ik heb gigabit internet wat het ding zou moeten ondersteunen incl de security features enabled. Dit was voor mij de grootste reden om te upgraden vanaf een USG.
Met alle security features UIT haalt ie hier maar 880mbps (USG haalde 930 met gemak). Zodra security features aan gaan is de snelheid nog maar 850mbps en als threat detection aan staat stort het in naar 550mbps.
Er is een forum topic waarin een UI medewerker aangeeft dat PPPoE cpu intensief is en volledig alle bezwaren negeert over de security opties.
Support geeft aan dat ze niet kunnen zeggen wat de verwachte snelheid is, maar tegelijkertijd ook dat ze discrepanties zien in de performance. Ik heb geen flauw idee hoe je discrepanties kunt zien als je niet weet wat de baseline is, maarja. In het topic over de issues is de laatste reactie van een UI medewerker alweer een paar weken terug (terwijl 'ie dagelijks gementioned wordt).
Ik verwacht dat de mijne volgende week weer terug gaat. Ik had niet verwacht dat het ding trager was dan een 10 jaar oude USG.
Overigens haalt ie als ie geen PPPoE hoeft te doen (als ik een iperf3 server verbind met de WAN poort dmv static ip) 925mbps zonder security features en 880mbps als threat detection aan staat.
Ik heb ook een pppoe verbinding op een 1gig lijn. Maar ik kan me totaal niet vinden in het geschetst beeld. Icm met security features aan haal ik down 980 en up vaak iets meer als 1000.SavageNL schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 15:58:
Hier vorige week een UCG binnengekregen maar een stuk minder tevreden dan anderen hier.
*empty*
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerkapparatuur
- Netwerk switches
- Accesspoints
- NAS
Als dikke hack zou je er ook iets voor kunnen zetten dat de PPPoE er af haalt en vervolgens bridget naar een tweede poort die je op de WAN van de UCG aansluit. Mogelijk zou je sat zelfs heel hackish met de USG voor elkaar kunnen krijgen. En met de EdgeRouters schijnt het sowieso te kunnen (ik meen zelfs dat een ER X van €50 nieuw dit hardware offloaded kan en wellicht dus de snelheid behoudt).SavageNL schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 15:58:
Verder denk ik dat een deel van de snelheidsbeperking ook komt door de PPPoE overhead? 1Gbit/s poort betekent maximaal ~950Mbit/s. Met PPPoE zullen netto weer wat bitjes (per seconde) verloren gaan.
Maar ja, de PPPoE issues met in ieder geval de UXG Lite, UX en UCG zijn semi bekend (en hier besproken). Zal ook wel komen door een krappe CPU en geen hardware offloading (zoals de USG en verschillende EdgeRouters hebben). En ik meen dat de "dikke" modellen (UDM Pro / SE en de UXG), met dus 10Gbit/s poorten, ook lang niet in de buurt van die snelheden komen met PPPoE (maar uiteraard wel 1Gbit/s+).
En daarnaast, PPPoE, tsja... Heeft het toegevoegde waarde? KPN gebruikt het (als enige?) en het lijkt een beetje tunnelen om het tunnelen te zijn? Username & password doet er niet toe (kun je willekeurig invullen) dus echt nut lijkt het niet te hebben? (Bij glasvezel zullen ze bij AON op basis van de switch port wel provisionen vanuit het POP en bij XGS-PON heb je sowieso authenticatie op PON niveau).
Betekent uiteraard niet dat UI PPPoE maar moet negeren. Maar wel iets meer begrijpelijk dat er wat minder aandacht aan werd gegeven, aangezien het een redelijke niche is. En met die nieuwe (beta?) firmware hebben ze in ieder geval iets gefixt al. Want het was zonder die fix nog slechter.
USG ervoor heb ik geprobeerd maar dat staat de software niet toe. Hem unmanaged ervoor zetten of er een ander apparaat voor zetten kan, maar dat haalt ook vrijwel heel het nut van de UCG weg.RobertMe schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 16:11:
[...]
Als dikke hack zou je er ook iets voor kunnen zetten dat de PPPoE er af haalt en vervolgens bridget naar een tweede poort die je op de WAN van de UCG aansluit. Mogelijk zou je sat zelfs heel hackish met de USG voor elkaar kunnen krijgen. En met de EdgeRouters schijnt het sowieso te kunnen (ik meen zelfs dat een ER X van €50 nieuw dit hardware offloaded kan en wellicht dus de snelheid behoudt).
En de USG heeft andere PPPoE overhead? Want die is wel snel.Verder denk ik dat een deel van de snelheidsbeperking ook komt door de PPPoE overhead? 1Gbit/s poort betekent maximaal ~950Mbit/s. Met PPPoE zullen netto weer wat bitjes (per seconde) verloren gaan.
En blijkbaar niet bekend bij Unifi zelf aangezien support het niet echt lijkt te snappen.Maar ja, de PPPoE issues met in ieder geval de UXG Lite, UX en UCG zijn semi bekend (en hier besproken). Zal ook wel komen door een krappe CPU en geen hardware offloading (zoals de USG en verschillende EdgeRouters hebben). En ik meen dat de "dikke" modellen (UDM Pro / SE en de UXG), met dus 10Gbit/s poorten, ook lang niet in de buurt van die snelheden komen met PPPoE (maar uiteraard wel 1Gbit/s+).
Als ik deze moet geloven dan haal je dus meer dan het theoretische maximum (bij een mtu van 1500). Best knap!MR_VIPER schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 16:02:
[...]
Ik heb ook een pppoe verbinding op een 1gig lijn. Maar ik kan me totaal niet vinden in het geschetst beeld. Icm met security features aan haal ik down 980 en up vaak iets meer als 1000.
Als ik een uitzondering zou zijn geweest dan had ik verwacht dat UI Support een replacement oid had voorgesteld.
In mijn vorige post link ik overigens ook naar een post van een UI medewerker die bevestigt dat de UCG icm PPPoE een verwachte snelheid heeft van 915mbit met alles uit.
[ Voor 3% gewijzigd door SavageNL op 29-03-2024 18:19 ]
Heb je dezelfde hardware?MR_VIPER schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 16:02:
[...]
Ik heb ook een pppoe verbinding op een 1gig lijn. Maar ik kan me totaal niet vinden in het geschetst beeld. Icm met security features aan haal ik down 980 en up vaak iets meer als 1000.
Wat is de toegevoegde waarde van de nieuwe serie Ultra switches?
De uitvoering: Ubiquiti UniFi Ultra 60W Switch is een stuk duurder dan de uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE, terwijl de laatste veel meer layer 2 features heeft.
Wij willen overstappen naar KPN, dus IGMP snooping lijkt dan handig te zijn. En LACP port aggregation kan ik voor mijn NAS gebruiken (alhoewel ik mij afvraag of ik daar veel van ga merken).
De Ultra switch heeft natuurlijk meer PoE poorten, ook is deze nieuwer en zal dus waarschijnlijk langer ondersteund worden. Maar voor de rest is de Lite een veel betere keuze lijkt me, of zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden?
De uitvoering: Ubiquiti UniFi Ultra 60W Switch is een stuk duurder dan de uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE, terwijl de laatste veel meer layer 2 features heeft.
Wij willen overstappen naar KPN, dus IGMP snooping lijkt dan handig te zijn. En LACP port aggregation kan ik voor mijn NAS gebruiken (alhoewel ik mij afvraag of ik daar veel van ga merken).
De Ultra switch heeft natuurlijk meer PoE poorten, ook is deze nieuwer en zal dus waarschijnlijk langer ondersteund worden. Maar voor de rest is de Lite een veel betere keuze lijkt me, of zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden?
KPN als enige?? helemaal niet. Freedom, Trined en de zakelijke varianten van bijv Odido gebruiken dat ook 😉RobertMe schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 16:11:
[...]
Als dikke hack zou je er ook iets voor kunnen zetten dat de PPPoE er af haalt en vervolgens bridget naar een tweede poort die je op de WAN van de UCG aansluit. Mogelijk zou je sat zelfs heel hackish met de USG voor elkaar kunnen krijgen. En met de EdgeRouters schijnt het sowieso te kunnen (ik meen zelfs dat een ER X van €50 nieuw dit hardware offloaded kan en wellicht dus de snelheid behoudt).
Verder denk ik dat een deel van de snelheidsbeperking ook komt door de PPPoE overhead? 1Gbit/s poort betekent maximaal ~950Mbit/s. Met PPPoE zullen netto weer wat bitjes (per seconde) verloren gaan.
Maar ja, de PPPoE issues met in ieder geval de UXG Lite, UX en UCG zijn semi bekend (en hier besproken). Zal ook wel komen door een krappe CPU en geen hardware offloading (zoals de USG en verschillende EdgeRouters hebben). En ik meen dat de "dikke" modellen (UDM Pro / SE en de UXG), met dus 10Gbit/s poorten, ook lang niet in de buurt van die snelheden komen met PPPoE (maar uiteraard wel 1Gbit/s+).
En daarnaast, PPPoE, tsja... Heeft het toegevoegde waarde? KPN gebruikt het (als enige?) en het lijkt een beetje tunnelen om het tunnelen te zijn? Username & password doet er niet toe (kun je willekeurig invullen) dus echt nut lijkt het niet te hebben? (Bij glasvezel zullen ze bij AON op basis van de switch port wel provisionen vanuit het POP en bij XGS-PON heb je sowieso authenticatie op PON niveau).
Betekent uiteraard niet dat UI PPPoE maar moet negeren. Maar wel iets meer begrijpelijk dat er wat minder aandacht aan werd gegeven, aangezien het een redelijke niche is. En met die nieuwe (beta?) firmware hebben ze in ieder geval iets gefixt al. Want het was zonder die fix nog slechter.
En ter info; er komt een PPPOE fix aan voor gateways, routers die het gros oplost 😉
PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields
Omvat die fix ook het out of the box (lees: zonder extra handelingen) werken van iptv van kpn?tcviper schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 06:00:
[...]
KPN als enige?? helemaal niet. Freedom, Trined en de zakelijke varianten van bijv Odido gebruiken dat ook 😉
En ter info; er komt een PPPOE fix aan voor gateways, routers die het gros oplost 😉
Dat weet ik niet 😀austin_77 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 07:41:
[...]
Omvat die fix ook het out of the box (lees: zonder extra handelingen) werken van iptv van kpn?
PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerkapparatuur
- Netwerk switches
- Accesspoints
- NAS
Allemaal providers die leveren over KPN netwerk / glaspoort en het daardoor ook nodig hebben?tcviper schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 06:00:
[...]
KPN als enige?? helemaal niet. Freedom, Trined en de zakelijke varianten van bijv Odido gebruiken dat ook 😉
Zoiets schreef ik al? Of is er nog een tweede fix onderweg? Want er is/was toch al een forum discussie waarbij UI-Glenn testbuilds uitdeelt waarvan ook al was aangekondigd dat de changes daarin zullen zitten in de normale firmware vanaf versie "???".En ter info; er komt een PPPOE fix aan voor gateways, routers die het gros oplost 😉
In versie 3.2.15 (nog status release candidate) staat:RobertMe schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 08:24:
[...]
Allemaal providers die leveren over KPN netwerk / glaspoort en het daardoor ook nodig hebben?
[...]
Zoiets schreef ik al? Of is er nog een tweede fix onderweg? Want er is/was toch al een forum discussie waarbij UI-Glenn testbuilds uitdeelt waarvan ook al was aangekondigd dat de changes daarin zullen zitten in de normale firmware vanaf versie "???".
[UXG-Lite] Improved upload throughput when connected to certain GPON services.
Voor wat ik begreep is dat de fix voor de trage upload van KPN verbindingen
Glasnet ook PPPoEtcviper schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 06:00:
[...]
Freedom levert hier een PPPoE verbinding over het ODF netwerk. KPN levert hier nog geen glasvezeldienst. Dus nee: is niet alleen KPN.RobertMe schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 08:24:
[...]
Allemaal providers die leveren over KPN netwerk / glaspoort en het daardoor ook nodig hebben?
Volgens mij maken (vrijwel?) alle consumenten ISPs gebruik van PPPoE. Van Eurofiber en Dataweb weet ik dat ze geen PPPoE gebruiken. Maar dan heb je het over een hele andere markt en prijskaartje.
Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerkapparatuur
- Netwerk switches
- Accesspoints
- NAS
Ziggo niet. Delta (& Caiway) volgens mij ook niet. En Ziggo is nu ook niet echt een kleintjejurroen schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:22:
Volgens mij maken (vrijwel?) alle consumenten ISPs gebruik van PPPoE. Van Eurofiber en Dataweb weet ik dat ze geen PPPoE gebruiken. Maar dan heb je het over een hele andere markt en prijskaartje.
Het netwerk zelf maakt niet eens uit. Solcon over KPN WBA glasvezel, gewoon DHCP untagged vlan...
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Dat is nuttige info, dank. Van Odido wist ik dat ze ‘gewoon’ DHCP doen met vlan, wat voor de unifi router standaard werkt.JanHenk schreef op zondag 31 maart 2024 @ 04:08:
Het netwerk zelf maakt niet eens uit. Solcon over KPN WBA glasvezel, gewoon DHCP untagged vlan...
Is het een idee om in de startpost een lijstje toe te voegen met glasvezel ISP’s die out-of-the-box werken met unifi, zonder de isp router, rechtstreeks in de ONT?
Wellicht even een lompe vraag tussen door , maar kan iemand antwoord geven op mijn vraag of de Ubiquiti Cloud Gateway Ultra mijn USG kan vervangen ?
Ik heb een USG draaien en de controller draait in een docker op mijn NAS. Daar wil ik eigenlijk vanaf. Is de Ubiquiti Cloud Gateway Ultra dan het apparaat wat ik nodig heb omdat te bewerkstelligen?
Ik heb een USG draaien en de controller draait in een docker op mijn NAS. Daar wil ik eigenlijk vanaf. Is de Ubiquiti Cloud Gateway Ultra dan het apparaat wat ik nodig heb omdat te bewerkstelligen?
Yes! De Ultra heeft dan alles wat je nodig hebt 😉 De cloud key kan dan ook naar de ultra.Galaxis schreef op maandag 1 april 2024 @ 11:25:
Wellicht even een lompe vraag tussen door , maar kan iemand antwoord geven op mijn vraag of de Ubiquiti Cloud Gateway Ultra mijn USG kan vervangen ?
Yes. De USG kan weg, de Controller op je NAS kan ook met pensioen. CGU is alles in 1. Super ding!Galaxis schreef op maandag 1 april 2024 @ 11:25:
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerkapparatuur
- Netwerk switches
- Accesspoints
- NAS
De UCG Ultra is niet de optie. Het is een van de opties. Recentelijk hebben ze ook nog de UXG Lite en UX geintroduceert. De eerste is in ieder geval meer een opvolger, deze bevat namelijk ook geen controller (die heb je toch al in Docker draaien, omdat de USG ook geen controller had). De UX is wel een beetje een raar apparaat omdat die ook een ingebouwd AP bevat en zowel als router als als mesh punt is in te zetten.Galaxis schreef op maandag 1 april 2024 @ 11:25:
Edit/aanvulling:
Ter verduidelijking: de UCG Ultra is waarschijnlijk wel een prima optie, waarbij je dus ook niet meer de controller zelf hoeft te draaien (waarbij het Docker image natuurlijk weer van een 3th party afkomstig is waar je afhankelijk van bent). De UXG Lite kan ook, maar moet je dus zelf de controller draaien. De UX zou ik niet snel voor kiezen.
Zou je een omgeving hebben met meerdere USGs in 1 controller (bv ook bij familie een USG die met een controller bij jou thuis verbind) dan is de UCG Ultra geen / een minder geschikte optie omdat die niet in een externe controller toegevoegd kan worden. Maar anderzijds heb je dan mogelijk ook de keuze gemaakt om alles in 1 controller te hangen zodat je niet meerdere hardware devices hoeft te hebben waar de controller op draait. Waardoor de UCG Ultra weer een prima optie is omdat die geen extra hardware vereist. En AFAIK kun je via de cloud opties prima vanuit 1 cloud account meerdere controllers beheren. Dus dat hoeft geen bezwaar te zijn (maar kan wel
[ Voor 40% gewijzigd door RobertMe op 01-04-2024 11:39 ]
Ondertussen (eindelijk) een uitspraak van support:SavageNL schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 15:58:
Niets over dat ze ermee bezig zijn, dat er beta firmware is, dat het naar verwachting binnenkort sneller gaat etc. Nope, 550mbps is netjes volgens specs. Wil ik sneller dan moet ik gewoon 5x zoveel geld neerleggen voor een ander apparaat.I checked with the development team and the speed for the PPPoE connection cannot be predicted because It adds extra information to DSL internet connections, which can slow down speed. Factors like header size, network congestion, and DSL quality affect the impact on speed. That said, the speed that you are getting falls within the expected range.
If you want higher speeds you can opt for UDM-SE or UDM-Pro which has more powerful performance capabilities.
Wat voor mij een dealbreaker was voor de UXG Lite was dat die geen tweede WAN kan hebben voor backup.RobertMe schreef op maandag 1 april 2024 @ 11:35:
[...]
De UCG Ultra is niet de optie. Het is een van de opties. Recentelijk hebben ze ook nog de UXG Lite en UX geintroduceert. De eerste is in ieder geval meer een opvolger, deze bevat namelijk ook geen controller (die heb je toch al in Docker draaien, omdat de USG ook geen controller had). De UX is wel een beetje een raar apparaat omdat die ook een ingebouwd AP bevat en zowel als router als als mesh punt is in te zetten.
Van de UCG Ultra is het idd wel een beetje jammer dat je geen externe controller kan gebruiken want die had ik ook al in docker draaien. Maar nu draait die op de UCG, ook niet zo'n probleem.
Ook erg tof dat je hem helemaal zonder clouddienst kan gebruiken (al wordt het wel afgeraden tijdens het installeren). Ben totaal geen fan van cloud alles.
Ik ben wel tevreden met mijn Unifi spulletjes nu, ik hoop alleen dat er snel een U7 Lite komt.
[ Voor 4% gewijzigd door Llopigat op 02-04-2024 08:17 ]
Ik heb ook de UCG Ultra en ik heb met alle threat detection op maximum evenveel snelheid als zonder (beiden ongeveer 900mbit, mijn provider is niet geweldig). Maar ik heb alleen een DHCP optie en VLAN nodig om 'in te loggen', dus het PPPoE verhaal zou inderdaad het probleem kunnen zijnSavageNL schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 07:49:
[...]
Niets over dat ze ermee bezig zijn, dat er beta firmware is, dat het naar verwachting binnenkort sneller gaat etc. Nope, 550mbps is netjes volgens specs. Wil ik sneller dan moet ik gewoon 5x zoveel geld neerleggen voor een ander apparaat.
Overigens vind ik de IDS/IDP wel een beetje overrated. Met de test commando's moet ik ze heel vaak uitvoeren voor hij het eens een keertje herkent en dat is met alle gevoeligheid op maximaal.
[ Voor 13% gewijzigd door Llopigat op 02-04-2024 08:16 ]
Odido is DCHP.(gelukkig)jurroen schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:22:
Nieuwe hardware release vandaag 
/f/image/EdDEOHaY30D1TA6uBcQQFm1W.webp?f=fotoalbum_large)
https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/products/uxg-max
Gateway Max
5x 2.5GbE (1x WAN, 4x LAN met 1x remappable naar 2de WAN)
Tot 1.5Gbps IDS/IPS performance.
(Aparte Cloudkey of netwerk controller vereist.)
/f/image/EdDEOHaY30D1TA6uBcQQFm1W.webp?f=fotoalbum_large)
Gateway Max
[ Voor 42% gewijzigd door bibi2205 op 02-04-2024 16:58 ]
Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x
Jemig wat lanceren ze veel consoles, ze worden elke lancering beter qua specs.bibi2205 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:57:
[Afbeelding]
Gateway Max
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerkapparatuur
- Netwerk switches
- Accesspoints
- NAS
De grote vraag is: 5x 2,5Gbit/s poorten, of een switch met 4 of 5 2,5Gbit/s poorten? En in dat laatste geval: wat is dan de uplink naar de CPU? Zoals de UCG Ultra dus ook maar een switch met 2 1Gbit/s poorten met 1Gbit/s "uplink" naar de CPU heeft. Waardoor die 2,5Gbit/s WAN onzin is.bibi2205 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:57:
[Afbeelding]
Gateway Max
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerkapparatuur
- Netwerk switches
- Accesspoints
- NAS
Da's niet zo gek. Zo verkoop je meerstormfly schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:18:
[...]
Jemig wat lanceren ze veel consoles, ze worden elke lancering beter qua specs.
Want er zullen er in dit topic ook voldoende zijn die van een UXG Lite naar een UCG Ultra zijn gegaan, die nu wellicht weer naar een UXG Max gaan.
Introduceer je in een keer een UXG Max en evt later een UCG Ultra en UXG Lite gaat natuurlijk niemand meer downgraden.
Kijk even bij https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/products/uxg-max
Die is nog nieuwerrrrrrr.......
Never mind; heeft geen eigen intern OS; kan uitsluitend beheerd worden met een CloudKey, officiële UniFi Hosting of UniFi Network Server

[ Voor 24% gewijzigd door NEK op 03-04-2024 11:35 ]
En: kan deze CPU een wireguard VPN aan die een VLAN via die verbinding met gigabit kan onstluiten? De lite is echt sloom, gasten netwerk hier is niet te doen via VPN....RobertMe schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:18:
[...]
De grote vraag is: 5x 2,5Gbit/s poorten, of een switch met 4 of 5 2,5Gbit/s poorten? En in dat laatste geval: wat is dan de uplink naar de CPU? Zoals de UCG Ultra dus ook maar een switch met 2 1Gbit/s poorten met 1Gbit/s "uplink" naar de CPU heeft. Waardoor die 2,5Gbit/s WAN onzin is.
/zeikmodus: Jammer, geen POE+ op de LAN poorten....
[ Voor 4% gewijzigd door garp op 02-04-2024 17:45 ]
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerkapparatuur
- Netwerk switches
- Accesspoints
- NAS
Ik zou dan liever omgedraaid zien. Met max 9,4W verbruik dit ding voeden via PoE. Die 5 poorten zijn toch karig. Al helemaal als je nog een AP moet aansluiten, houd je 3 poorten over. Dan heb je toch al snel een switch nodig.garp schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:44:
/zeikmodus: Jammer, geen POE+ op de LAN poorten....
Afgelopen vrijdag de Ultra binnen gekregen op werk
Murphy's law....
Nou ja, de Ultra is sowieso een upgrade van die oude USG.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerkapparatuur
- Netwerk switches
- Accesspoints
- NAS
Je hebt mogelijk 14 dagen bedenktijd?pinda powerrr schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 18:23:
Afgelopen vrijdag de Ultra binnen gekregen op werkMurphy's law....
Mogelijk gezien "op het werk". B2B is er geen "wet verkoop op afstand" en "zichttermijn".
Toch jammer dat ie niet ingebouwd zit, net als bij de nieuwe UCGbibi2205 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:57:
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerkapparatuur
- Netwerk switches
- Accesspoints
- NAS
Wacht nog een maand of 3Ruben279 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 18:58:
[...]
Toch jammer dat ie niet ingebouwd zit, net als bij de nieuwe UCG
Mwah. Ik zie de UCG echt als vervanger voor de zeer veel gebruikte en inmiddels ouderwetse combo 'cloudkey/usg'. Deze setjes zijn inmiddels in grote getale te vinden op marktplaats, dus ik ben niet de enige.
De gateway max is echt een gateway, en imo ook een vervanger voor de usg 3p als enkel product.
De gateway max is echt een gateway, en imo ook een vervanger voor de usg 3p als enkel product.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerkapparatuur
- Netwerk switches
- Accesspoints
- NAS
Uiteraard, maar voor een consument/Tweaker is dat relatief irrelevant. De controller op de gateway kan handig/makkelijk zijn, maar vooral de Tweakers kunnen die evt ook zelf draaien.Koekstra schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 19:21:
Mwah. Ik zie de UCG echt als vervanger voor de zeer veel gebruikte en inmiddels ouderwetse combo 'cloudkey/usg'. Deze setjes zijn inmiddels in grote getale te vinden op marktplaats, dus ik ben niet de enige.
Maar met mijn persoonlijke account gekocht. Al heb ik wel het vinkje "zakelijk" aangevinkt.RobertMe schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 18:25:
[...]
Je hebt mogelijk 14 dagen bedenktijd?
Mogelijk gezien "op het werk". B2B is er geen "wet verkoop op afstand" en "zichttermijn".
Het verschil tussen Ultra en Max zal ik niet gaan merken nu. Maar het idee dat er meerdere 2,5 Gbit poorten op zitten, geeft me wel het idee dat die een stuk toekomstbestendiger is. Komt KPN over een half jaar dat ze 5Gb als standaard snelheid gaan leveren ofzo en zit ik met mijn Gbit netwerk.
Thuis draai ik nog rustig op mijn UDM Pro trouwens...
Gaan we binnenkort dan ook een geupgrade UDM-Pro zien? Een opvolger van de UDM-Pro SE zou ook wel nice zijn. Als ze die met 2,5 Gbps poorten gaan verkopen dan lijkt me dat een prima toekomstbestendige aanschaf.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerkapparatuur
- Netwerk switches
- Accesspoints
- NAS
Mwa, de UDM Pro & SE zit al 10Gbit/s op met de SFP+ poorten. Als je het geld over hebt voor dat apparaat moet je ook maar investeren in een 2,5Gbit/s switch (Pro Max of Enterprise). Dan kun je gewoon een 10Gbit/s DAC naar de UDM Pro / SE doen en daarop verder bouwen.austin_77 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 19:43:
Gaan we binnenkort dan ook een geupgrade UDM-Pro zien? Een opvolger van de UDM-Pro SE zou ook wel nice zijn. Als ze die met 2,5 Gbps poorten gaan verkopen dan lijkt me dat een prima toekomstbestendige aanschaf.
Semi daarom ook hoe het met de poort configuratie van deze UXG Max zal zitten. Daar zal wel weer een switchje in zitten dat een bottleneck vormt in de routing tussen/van meerdere poorten. Met een UDM Pro / SE met een losse switch met 2,5Gbit/s + SFP+ heb je dat minder. Dan kun je vanaf 4 poorten full duplex 10Gbit/s routeteren. Terwijl je met een UXG Max in het voor de hand liggende geval van een switch met 2,5Gbit/s uplink niet 2,5Gbit/s kunt routeren, full duplex. En dan "voor de hand liggende geval" van een switch, omdat het op de UCG Ultra ook een switch is, en de UDM Pro / SE met de 8 RJ45 poorten ook op een 8 (/"9") poorts switch zitten met een "gedeelde" 1Gbit/s uplink naar de CPU waardoor die ook geen 1Gbit/s full duplex kan routeren tussen 2 poorten.
En 1.1.11.834 is sinds een paar uur 'Official' voor de Switch UltraWill_M schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:57:
[...]
Ja, daar komt 'ie nu mee![]()
Zal er van het weekend eens naar gaan kijken. Ben normaliter niet zo van de 'Bêta' firmware bij UI....
De eerder genoemde en door mij wenselijk geachte functionaliteit (Port-Profiles) werd overigens al eerder beschikbaar gemaakt in 1.1.7 alleen werkte VLAN Tagging daar niet lekker / niet voor L2 VLAN's
En voor diegene welke nog wachten op een waardige opvolger van de USG-3P mét meerdere WAN aansluitingen: De UXG-Max is aangekondigd
[ Voor 46% gewijzigd door Will_M op 02-04-2024 21:19 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Kan iemand mij hier wijzen op een werkende IPv6 configuratie voor de USG-Pro-4 i.c.m. KPN FTTH?
Ik gebruikte tot 2 weken geleden met succes dit script van Henk van Achterberg: https://github.com/coolhva/usg-kpn-ftth/tree/kpn-usgpro
Echter werkt deze niet meer goed. Ik heb recent mijn dual WAN setup veranderd. Had hier eerst een Netgear 4G modem op, nu een 5G Huawei. Paar instellingen aan WAN2 aangepast en sindsdien werkt IPv6 niet meer wat erg frustrerend is.
Ik heb eeder deze week een factory reset van de USG-PRO gedaan en de scripts opnieuw geplaatst. Echter krijg ik geen IPv6 adres. Het lijkt alsof recentere versie van de controller roet in het eten gooien. Kom er niet uit.
Mocht iemand een suggestie hebben, dan graag!
Ik gebruikte tot 2 weken geleden met succes dit script van Henk van Achterberg: https://github.com/coolhva/usg-kpn-ftth/tree/kpn-usgpro
Echter werkt deze niet meer goed. Ik heb recent mijn dual WAN setup veranderd. Had hier eerst een Netgear 4G modem op, nu een 5G Huawei. Paar instellingen aan WAN2 aangepast en sindsdien werkt IPv6 niet meer wat erg frustrerend is.
Ik heb eeder deze week een factory reset van de USG-PRO gedaan en de scripts opnieuw geplaatst. Echter krijg ik geen IPv6 adres. Het lijkt alsof recentere versie van de controller roet in het eten gooien. Kom er niet uit.
Mocht iemand een suggestie hebben, dan graag!
Ik zie iedereen hier upgraden van een USG + CloudKey naar een UCG, maar wat is jullie reden geweest voor de keuze voor de UCG en bijv. niet een Dream Machine of Dream Router?
Ik zit nu in hetzelfde schuitje, maar wil in de toekomst ook 2 of 3 camera's aansluiten. Zover ik weet kan dit niet met de UCG, omdat ik dan de beelden niet op kan slaan?
Is dat dan nog op een andere manier mogelijk i.c.m. de UCG of is voor mij dan alleen de Dream Machine of Dream Router (deze zou dan mijn voorkeur hebben, omdat die nog enigszins betaalbaar is) mogelijk?
Nog een andere gerelateerde vraag: ik kan momenteel mijn CloudKey niet meer online benaderen (staat offline), dus kan geen nieuwe back-up meer downloaden (kan m nog wel via IP-addres benaderen, maar kan daar geen back-up downloaden zo te zien).
Ik zag dat ik nog wel een oude back-up heb van Mei 2022. Wat zouden jullie doen? Die gebruiken of gewoon een clean install en dan alle devices opnieuw adopteren (iemand dit laatste al eens gedaan?)?
Ik zit nu in hetzelfde schuitje, maar wil in de toekomst ook 2 of 3 camera's aansluiten. Zover ik weet kan dit niet met de UCG, omdat ik dan de beelden niet op kan slaan?
Is dat dan nog op een andere manier mogelijk i.c.m. de UCG of is voor mij dan alleen de Dream Machine of Dream Router (deze zou dan mijn voorkeur hebben, omdat die nog enigszins betaalbaar is) mogelijk?
Nog een andere gerelateerde vraag: ik kan momenteel mijn CloudKey niet meer online benaderen (staat offline), dus kan geen nieuwe back-up meer downloaden (kan m nog wel via IP-addres benaderen, maar kan daar geen back-up downloaden zo te zien).
Ik zag dat ik nog wel een oude back-up heb van Mei 2022. Wat zouden jullie doen? Die gebruiken of gewoon een clean install en dan alle devices opnieuw adopteren (iemand dit laatste al eens gedaan?)?
[ Voor 3% gewijzigd door YinYang op 03-04-2024 15:08 ]
Ik ben heel erg blij met de Dream Machine Special Edition; heeft 10Gbit internet aansluiting, alsmede 2,5Gbit en 8 POE poortenYinYang schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:07:
Ik zie iedereen hier upgraden van een USG + CloudKey naar een UCG, maar wat is jullie reden geweest voor de keuze voor de UCG en bijv. niet een Dream Machine of Dream Router?
De UCG mist de applicatie protect, dus als je camera's wilt is een Dream Machine sowieso de beste keuze.YinYang schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:07:
Dream Machine: prijs (bijna 500 EUR vs 120 EUR)YinYang schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:07:
Dream Router: form factor
Ik blijf mijn UCK Gen2+ gebruiken voor Protect. De controller draait nu op de UCG.Ik zit nu in hetzelfde schuitje, maar wil in de toekomst ook 2 of 3 camera's aansluiten. Zover ik weet kan dit niet met de UCG, omdat ik dan de beelden niet op kan slaan?
De UCG biedt hogere snelheden, voor een lagere prijs. POE en een access point hadden voor mij geen meerwaarde. Ik vond zelf dit artikel duidelijk. @Joris748, ik vermoed dat je naar uitvoering: Ubiquiti UniFi Dream Machine Professional (EU-model) ipv uitvoering: Ubiquiti UniFi Dream Machine (EU-model) refereert.YinYang schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:07:
Je kunt ze dan niet opslaan naar de UCG. Als je een nas hebt, zou je camera's kunnen kiezen die daarmee werken.Ik zit nu in hetzelfde schuitje, maar wil in de toekomst ook 2 of 3 camera's aansluiten. Zover ik weet kan dit niet met de UCG, omdat ik dan de beelden niet op kan slaan?
Je zou volgens mij ook een cloud key icm een UXG kunnen pakken.
[ Voor 14% gewijzigd door Opi op 03-04-2024 15:29 ]
Wil iemand mij helpen.
Ik probeer verkeer ,dat binnenkomt via de Wireguard VPN server op de UDM PRO, door te sturen naar een specifieke VLAN.
Wat is de beste manier om dit aan te pakken? Ben alleen nog niet helemaal thuis in het "routen" van verkeer.
Alvast bedankt.
Ik probeer verkeer ,dat binnenkomt via de Wireguard VPN server op de UDM PRO, door te sturen naar een specifieke VLAN.
Wat is de beste manier om dit aan te pakken? Ben alleen nog niet helemaal thuis in het "routen" van verkeer.
Alvast bedankt.
Sorry, wat bedoel je met form factor?Joris748 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:24:
[...]
Dream Machine: prijs (bijna 500 EUR vs 120 EUR)
Dream Router: form factor
[...]
Ik blijf mijn UCK Gen2+ gebruiken voor Protect. De controller draait nu op de UCG.
[...]

NAS heb ik niet en wil ik vooralsnog ook niet aanschaffen.Opi schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:28:
[...]
De UCG biedt hogere snelheden, voor een lagere prijs. POE en een access point hadden voor mij geen meerwaarde. Ik vond zelf dit artikel duidelijk. @Joris748, ik vermoed dat je naar uitvoering: Ubiquiti UniFi Dream Machine Professional (EU-model) ipv uitvoering: Ubiquiti UniFi Dream Machine (EU-model) refereert.
[...]
Je kunt ze dan niet opslaan naar de UCG. Als je een nas hebt, zou je camera's kunnen kiezen die daarmee werken.
Je zou volgens mij ook een cloud key icm een UXG kunnen pakken.
Dan wordt het dus de UCG icm een nieuwe CloudKey of de Dream Machine of Router. Denk dat ik dan meteen net zogoed voor het laatste kan gaan.
De Dream Router heeft nog wat kinderziektes lees ik, dus mn gevoel zegt ga dan voor de dream machine.
Wat zouden jullie doen v.w.b. mn andere vraag? Back-up gebruiken van mei 2022 tijdens de installatie of gewoon een clean install doen en de huidige devices opnieuw adopteren? Iemand ervaring met dit laatste? Gaat dat makkelijk? Of moet ik dan nog veel handmatig configureren?
De vorm. Zo'n onhandig torentje past niet in mijn netwerkkast. En heb het ingebouwde access point ook niet nodig.
[...]
NAS heb ik niet en wil ik vooralsnog ook niet aanschaffen.
Dan wordt het dus de UCG icm een nieuwe CloudKey of de Dream Machine of Router. Denk dat ik dan meteen net zogoed voor het laatste kan gaan.
De Dream Router heeft nog wat kinderziektes lees ik, dus mn gevoel zegt ga dan voor de dream machine.
Wat zouden jullie doen v.w.b. mn andere vraag? Back-up gebruiken van mei 2022 tijdens de installatie of gewoon een clean install doen en de huidige devices opnieuw adopteren? Iemand ervaring met dit laatste? Gaat dat makkelijk? Of moet ik dan nog veel handmatig configureren?
Met een Traffic Rule zou dit mogelijk moeten zijn. Je zal eerst een 'IP Group' moeten aanmaken die je dan kan gebruiken in de regel. Ik twijfel enkel welk type rule je moet aanmaken, ik zou proberen met 'Lan Local' (aangezien VPN gebruikers een lokaal IP krijgen).TinusD schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:48:
Er zal hier vast wel iemand zijn die het al effectief gedaan heeft maar zo zou ik het alleszins proberen.
Ze moeten nog iets achterhouden voor de opvolger van de UDM Pro/SE.Ruben279 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 18:58:
[...]
Toch jammer dat ie niet ingebouwd zit, net als bij de nieuwe UCG
Ik verwacht nog wel een UDM Pro Max met Etherlighting en alle Gbit poorten naar 2,5GbE. Blijkbaar zijn er vorige week op de World Conference wel wat nieuwe hardware spulletjes getoond maar niemand mag erover praten tot de aankondiging door UI.
[ Voor 34% gewijzigd door bibi2205 op 03-04-2024 16:08 ]
Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x
Bij veel huizen zit de meterkast vlak bij de voordeur én is dat ook de locatie waar het AOP / ISRA / ONT zich bevindt. Als je dan toevallig ook van Unifi Protect gebruik maakt met een G4-Doorbell dan is het wel handig om tevens een 'extra' AP op die locatie te hebben zodat de deurbel/camera een stabiele verbinding op kan gaan zettenJoris748 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 15:52:
[...]
De vorm. Zo'n onhandig torentje past niet in mijn netwerkkast. En heb het ingebouwde access point ook niet nodig.
[...]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.