[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 263 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:30
Cardinal schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:24:
Cloud Gateway Ultra is weer beschikbaar!!!

En besteld!
En weer uitverkocht :|

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:05

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

Cardinal schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:24:
Cloud Gateway Ultra is weer beschikbaar!!!

En besteld!
3 pogingen gedaan, maar blijkbaar alweer op :(

It's just a donkey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRiesje
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:35
Wat je kan doen is uptimerobot.com gebruiken had ik ook ingesteld en zoals vandaag kreeg ik de melding dat ie beschikbaar was en heb m als een gek gekocht. (moet je wel alert zijn met de meldingen) @uniquorn
@Joris748

Volgens mij is t al eerder benoemd maar alsnog meld ik t even :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:05

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

MRiesje schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:45:
Wat je kan doen is uptimerobot.com gebruiken had ik ook ingesteld en zoals vandaag kreeg ik de melding dat ie beschikbaar was en heb m als een gek gekocht. (moet je wel alert zijn met de meldingen) @uniquorn
@Joris748

Volgens mij is t al eerder benoemd maar alsnog meld ik t even :)
had het gelezen, maar na 3 klikken was ik de weg kwijt, en kan niet de hele dag door reageren, dus zal m'n geduld moeten oefenen :)

It's just a donkey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 12:19

bebopper

I'm an absolute beginner...

Heb uptimerobot.com ingesteld, maar dat ding is gewoon binnen 5 minuten weer uitverkocht LOL, dus krijg er niet eens een warning van. Nu is ie weer in stock (op de product pagina) maar in het winkelwagentje blijkt dat toch niet zo te zijn :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:54
BiG-GuY schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:28:
[...]

Bijna alle PoE injectors die 1Gbps aankunnen, kunnen ook 2.5Gbps aan. Injectors werken passief, dus doen niks met het data signaal, ze voegen simpelweg PoE toe op de aders die voor PoE gebruikt worden.

Ook bekabeling kan meer aan dan in de specificaties wordt genoemd, heb in huis gewone CAT6 kabels overal en haal zelfs 10Gbps op een kabellengte van iets van 20-25m.

Gebruik overigens zelf de USW-Enterprise-8-PoE samen met de U7-Pro en dat werkt perfect.
Is de rest van je netwerk dan ook 2.5Gbps?
Of alleen die switch en de verbinding naar je AP?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRiesje
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:35
uniquorn schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:59:
[...]

had het gelezen, maar na 3 klikken was ik de weg kwijt, en kan niet de hele dag door reageren, dus zal m'n geduld moeten oefenen :)
Het valt mee om in te stellen.
Je geeft de site aan waar die naar moet kijken dus:
https://eu.store.ui.com/e...teways/products/ucg-ultra

Daarna kan je er voor kiezen of je stelt 'm in op 'Presented' en dan de keyword 'Sold out'.
Enige nadeel is wel dat ie maar minimaal tot 5 minuten ingesteld kan worden, als je 'm minder als 5 minuten ingesteld moet hebben moet je betalen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-08 14:42
Hoi allemaal,

Mijn CloudKey werkt niet meer en de support van Unifi geeft aan dat het een legacy device is welke in principe niet meer gesupport wordt en ik dus eigenlijk beter een ander device kan kopen.

Nu heb ik momenteel het volgende: KPN router - USG - switch (2x) - CloudKey - 4 AP's

Beste optie lijkt me om dan zowel de USG als CloudKey te vervangen voor de Dream Router of Dream Machine. Wat ik lees is dat de router prima is voor thuisnetwerken, dus dat zou mijn voorkeur zijn. Echter lees ik verhalen over bugs in de firmware. Een alternatief zou dus de Dream Machine zijn.

Wat zijn jullie ervaringen of wat zou jullie advies zijn qua vervanging?

En als ik de USG + CloudKey ga vervangen voor de Dream Router/Machine, is dat dan plug&play? M.a.w: nadat ik het aansluit worden automatisch mijn oude instellingen overgenomen + kan ik weer remote bij al mijn devices (zoals ik deed via de CloudKey)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
YinYang schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:13:
Hoi allemaal,

Mijn CloudKey werkt niet meer en de support van Unifi geeft aan dat het een legacy device is welke in principe niet meer gesupport wordt en ik dus eigenlijk beter een ander device kan kopen.

Nu heb ik momenteel het volgende: KPN router - USG - Modem (2x) - CloudKey - 4 AP's

Beste optie lijkt me om dan zowel de USG als CloudKey te vervangen voor de Dream Router of Dream Machine. Wat ik lees is dat de router prima is voor thuisnetwerken, dus dat zou mijn voorkeur zijn. Echter lees ik verhalen over bugs in de firmware. Een alternatief zou dus de Dream Machine zijn.

Wat zijn jullie ervaringen of wat zou jullie advies zijn qua vervanging?

En als ik de USG + CloudKey ga vervangen voor de Dream Router/Machine, is dat dan plug&play? M.a.w: nadat ik het aansluit worden automatisch mijn oude instellingen overgenomen + kan ik weer remote bij al mijn devices (zoals ik deed via de CloudKey)?
Wat bedoel je met modem? Bedoel je de switch? Volgens mij haal je wat termen door elkaar:
KPN router = modem (in bridge)
USG = router
Modem = switch

Wil je een router met AP of zonder AP? Indien je geen AP nodig hebt, zou ik de USG en en cloudkey vervangen door de nieuwe UCG.

https://ui.com/eu/en/cloud-gateways/compact

Die is een stuk goedkoper dan een Dream Router

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@YinYang Ik had een soortgelijke opstelling thuis, alleen heb ik de media converter ('modem') van glas naar ethernet rechtstreeks aan de USG hangen zonder verdere apparatuur van de provider ertussen. Ik heb de USG (die extern werd gemanaged) vervangen voor de nieuwe Cloud Gateway (UCG) en dat bevalt goed.

Als je al diverse AP's en switches hebt, is de UCG de logische keuze als opvolger.. Als de cloud key maar één site managed, kun je zo een back-up maken en importeren in de UCG en daarop verder.

Ik overweeg nu trouwens ook de USG PRO die we hebben op kantoor te vervangen voor een UDM, er zit toch wel wat leuke nieuwe functionaliteit in die je mist met de USG-serie.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:49

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
GarBaGe schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:04:
[...]

Is de rest van je netwerk dan ook 2.5Gbps?
Of alleen die switch en de verbinding naar je AP?
Heb nu:
UDM-SE (Meterkast) — 10G SFP+ DAC — USW-Enterprise-8-PoE (Meterkast) — 10G UACC-CM-RJ45-MG — USW-Enterprise-8-PoE (2e)

Tussen de switches dus 10Gbps links en vanaf de UDM-SE naar de eerste switch ook.

Op de switch in de meterkast zit 2x een U7-Pro voor twee verdiepingen en op de 2e is ook een U7-Pro.

Heb een NUC met 2.5GbE, mijn werkplek heb ik een USB-C naar 2.5GbE adapter en mijn man heeft een gamePC met 2.5GbE. Dus wel meerdere apparaten die geschikt zijn voor 2.5GbE.

Qua internet zit ik nog op Odido GPON 1Gbps, maar zodra ik niet meer gebruik kan maken van de actie €25 voor 1Gbps ga ik over op het 2Gbps XGS-PON abo. Dus ben dan alvast klaar voor straks.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:07
Voor de mensen die een Ultra willen en moeite hebben met uptime, er is ook een Discord die alle producten in de gaten houd. https://discord.com/invite/kWPSBQAdne

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BiG-GuY schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:36:
[...]

Heb nu:
UDM-SE (Meterkast) — 10G SFP+ DAC — USW-Enterprise-8-PoE (Meterkast) — 10G UACC-CM-RJ45-MG — USW-Enterprise-8-PoE (2e)

Tussen de switches dus 10Gbps links
Waarom geen glasvezel tussen de switches? Je hebt nu twee extreem onzuinige 10G RJ45 SFP+ modules daarvoor moeten kopen? Waarbij glasvezel wellicht uberhaupt goedkoper is, toekomstbesteniger is (voor zover 10G dat niet al is :p), en energiezuiniger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

RobertMe schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:57:
[...]

Waarom geen glasvezel tussen de switches? Je hebt nu twee extreem onzuinige 10G RJ45 SFP+ modules daarvoor moeten kopen? Waarbij glasvezel wellicht uberhaupt goedkoper is, toekomstbesteniger is (voor zover 10G dat niet al is :p), en energiezuiniger is.
Het is een CAT6 kabel tussen drie verdiepingen van 20-25m. Hoe lang exact weet ik niet, omdat het tijdens de bouw is aangelegd. Had in het begin enkel een AP op de tweede verdieping die direct vanuit de meterkast gevoed werd.

Die vervang je dus niet heel makkelijk voor zo'n lange glasvezel, wat ook geen DAC kan zijn, want die module krijg je er nooit doorheen. En omdat ik niet weet via welke route hij door de muren en vloeren heen loopt, kan het zomaar dubbel zo lang zijn. Kwam ik achter toen ik in een andere kamer een extra kabel wilde trekken een verdieping lager...

[ Voor 21% gewijzigd door BiG-GuY op 20-03-2024 17:07 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BiG-GuY schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:02:
[...]

Het is een CAT6 kabel tussen drie verdiepingen van 20-25m. Hoe lang exact weet ik niet, omdat het tijdens de bouw is aangelegd. Had in het begin enkel een AP op de tweede verdieping die direct vanuit de meterkast gevoed werd.
Het voorspelbare antwoord :p

* RobertMe heeft verschillende jaren terug wel een Cat(5e, denk ik) kabel vervangen door glasvezel (tussen kelder en zolder). Alleen dan wel maar met SFP (1Gbit/s dus) maar ook maar tussen een oude USW 8-150W en en USW 16-150W.

Zou wel willen upgraden naar 2,5Gbit/s. Maar heb het alleen op mijn TopTon zelfbouw router, met 200Mbit/s internet, en op mijn PC :p. En Ubiquiti vind ik veel te duur voor 2,5Gbit/s. Zit nu eerder te denken aan een ~€100 Chinese switch met 2,5Gbit/s en evt SFP+ te kopen. En dan weer een Cat kabel naar zoldef trekken en die door-patchen naar PC. En dan dus router => 2,5 Gbit/s switch => switch kelder (RJ45), switch zolder (SFP), PC (RJ45, trekken naar zolder, en dan patchen op kabel naar verdieping, i.p.v. vanaf switch op zolder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

RobertMe schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:09:
[...]

Het voorspelbare antwoord :p

* RobertMe heeft verschillende jaren terug wel een Cat(5e, denk ik) kabel vervangen door glasvezel (tussen kelder en zolder). Alleen dan wel maar met SFP (1Gbit/s dus) maar ook maar tussen een oude USW 8-150W en en USW 16-150W.

Zou wel willen upgraden naar 2,5Gbit/s. Maar heb het alleen op mijn TopTon zelfbouw router, met 200Mbit/s internet, en op mijn PC :p. En Ubiquiti vind ik veel te duur voor 2,5Gbit/s. Zit nu eerder te denken aan een ~€100 Chinese switch met 2,5Gbit/s en evt SFP+ te kopen. En dan weer een Cat kabel naar zoldef trekken en die door-patchen naar PC. En dan dus router => 2,5 Gbit/s switch => switch kelder (RJ45), switch zolder (SFP), PC (RJ45, trekken naar zolder, en dan patchen op kabel naar verdieping, i.p.v. vanaf switch op zolder).
De 2.5GbE switches zijn aan de prijs, maar vindt het meevallen tegenover concurrenten in de markt. De merken die je noemt zou ik zelf niet aan beginnen, maar dat is een eigen overweging die je moet maken. Heb in het verleden ook wat dingen met Mikrotik gedaan, lekker cheap voor de specs, software is alleen verre van af en een leuke GUI kan je vergeten. Ze hebben recent wat mooie 2.5GbE switches toegevoegd in hun aanbod.

De switches van Aruba en Ruckus zijn vele malen duurder, maar hebben dan ook meer functies en support, wat voor thuisgebruik zeer zware overkill is, maar voor zakelijke toepassingen zou ik geen Unifi inzetten. Cisco is niet meer wat het geweest is, dus gebruiken we ook niet meer zakelijk.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krus
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:15
BiG-GuY schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:36:
[...]

Heb nu:

Tussen de switches dus 10Gbps links en vanaf de UDM-SE naar de eerste switch ook.

Op de switch in de meterkast zit 2x een U7-Pro voor twee verdiepingen en op de 2e is ook een U7-Pro.
Wordt de meterkast niet heel warm door de UDM-SE en switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Joris748 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:21:
[...]

Wat bedoel je met modem? Bedoel je de switch? Volgens mij haal je wat termen door elkaar:
KPN router = modem (in bridge)
USG = router
Modem = switch

Wil je een router met AP of zonder AP? Indien je geen AP nodig hebt, zou ik de USG en en cloudkey vervangen door de nieuwe UCG.

https://ui.com/eu/en/cloud-gateways/compact

Die is een stuk goedkoper dan een Dream Router
Excuus, bedoelde inderdaad dat ik 2 UniFi switches heb! Heb de post aangepast!

wat bedoel je precies of ik een router wil met AP? De UniFi access points zitten toch op de switch aangesloten en niet op de USG/router?

De UCG kan dus ongeveer hetzelfde als de cloud key en USG begrijp ik? Dus ik heb met de UCG een goede vervanging voor de USG + ik kan het dan remote benaderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
JanHenk schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:53:
@YinYang Ik had een soortgelijke opstelling thuis, alleen heb ik de media converter ('modem') van glas naar ethernet rechtstreeks aan de USG hangen zonder verdere apparatuur van de provider ertussen. Ik heb de USG (die extern werd gemanaged) vervangen voor de nieuwe Cloud Gateway (UCG) en dat bevalt goed.

Als je al diverse AP's en switches hebt, is de UCG de logische keuze als opvolger.. Als de cloud key maar één site managed, kun je zo een back-up maken en importeren in de UCG en daarop verder.

Ik overweeg nu trouwens ook de USG PRO die we hebben op kantoor te vervangen voor een UDM, er zit toch wel wat leuke nieuwe functionaliteit in die je mist met de USG-serie.
Heb in het begin ook overwogen om de KPN kabel “van buiten” rechtstreeks aan te sluiten op de USG, maar had toen gelezen dat het dan geen plug&play is maar wel enige configuratie nodig is, dus toen maar niet gedaan.

Oké dus UCG ook prima ipv de UDM/UDR.

Kan ik die back-up nu nog op de een of andere manier maken met m’n huidige setup? Ik kan namelijk niet bij het configuratie scherm komen (weet even exacte naam niet van die UniFi website) waar de backups staan, omdat nu m’n cloudkey dus niet werkt..

Ik had wel een automatische maandelijkse backup geconfigureerd, maar weet niet of ik daar nu dus nog bij kan…

[ Voor 3% gewijzigd door YinYang op 20-03-2024 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Krus schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:08:
[...]

Wordt de meterkast niet heel warm door de UDM-SE en switch?
Onderin de meterkast zit de warmtewisselaar voor Stadswarmte, die geeft veel meer hitte af in de winter. De UDM-SE hangt er al een tijdje, geen problemen mee gehad. De switch korter, gaat tot zover goed.

Als je terugzoekt in dit topic op mijn nickname kan je foto zien van hoe het er hangt.

[ Voor 10% gewijzigd door BiG-GuY op 20-03-2024 20:06 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
YinYang schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:50:
[...]

Excuus, bedoelde inderdaad dat ik 2 UniFi switches heb! Heb de post aangepast!

wat bedoel je precies of ik een router wil met AP? De UniFi access points zitten toch op de switch aangesloten en niet op de USG/router?
De Dream Router heeft een intern WiFi AP, maar als je dat niet nodig hebt is het zonde van het geld. Aangezien je al 4 losse AP’s hebt heb je die waarschijnlijk niet nodig.
De UCG kan dus ongeveer hetzelfde als de cloud key en USG begrijp ik? Dus ik heb met de UCG een goede vervanging voor de USG + ik kan het dan remote benaderen?
De UCG doet in de basis hetzelfde als de USG+CloudKey Gen 1/2: routeren en managen van het netwerk. Maar dan vele malen beter/krachtiger, bijvoorbeeld IDS en IPS met 1 Gbit throughput i.p.v. 85 Mbit.

Ben je er wel van bewust dat je geen Protect, Access en Talk kunt draaien op een UCG. Als je dat in de toekomst wilt, kun je beter wel een Dream Router aanschaffen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15:01
bebopper schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:00:
Heb uptimerobot.com ingesteld, maar dat ding is gewoon binnen 5 minuten weer uitverkocht LOL, dus krijg er niet eens een warning van. Nu is ie weer in stock (op de product pagina) maar in het winkelwagentje blijkt dat toch niet zo te zijn :(
Heb zelf er gisteren 1 weten te bestellen na een aantal pogingen.

Zelf gebruik ik https://hetrixtools.com

Maar eerst een contact persoon aan voor je zelf in de Contact List.
Daar kun je dan ook een trigger instellen waar je dan een melding mee krijgt. Zelf had in Telegram ingesteld.

Daarna maak een Uptime Monitor aan.

Monitor Type: Website Monitor
Optional Keyword: Sold Out
Vink 4 landen aan waaronder Amsterdam.
Je voegt de monitor toe en klaar.

Zodra de website veranderd, Sold Out in dit geval, krijg je een melding.

Werkt super en checkt elke minuut.

Was ook 2x te laat gisteren. Kon hem wel in de winkelwagen toevoegen maar volgende stap ging hij er weer uit.
Maar 3d keer lukte het wel en dan gaat het supersnel. Komt vandaag al binnen met UPS:*)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Eindelijk is de 24-Port Blank Keystone Patch Panel weer op voorraad in de EU Store.

Voor degenen die nog op zoek waren.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:17
Wellicht kan iemand hiermee helpen :) sinds eergisteren heb ik mijn WAN IP direct op de UniFi Ultra staan. Sindsdien kan ik via het WAN IP niet meer de websites benaderen vanuit intern. Hij gaat dan direct naar UniFi OS. Dit werkte wel goed toen WAN IP nog op de Fritz!Box zat. (Portforwards gezet)

Vanaf buitenaf werkt het allemaal. Vanzelfsprekend kan ik de websites nog wel benaderen via het LAN IP. Alleen waarom werkt dat niet meer via WAN IP vanuit intern?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:18
king006 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 19:41:
Wellicht kan iemand hiermee helpen :) sinds eergisteren heb ik mijn WAN IP direct op de UniFi Ultra staan. Sindsdien kan ik via het WAN IP niet meer de websites benaderen vanuit intern. Hij gaat dan direct naar UniFi OS. Dit werkte wel goed toen WAN IP nog op de Fritz!Box zat. (Portforwards gezet)

Vanaf buitenaf werkt het allemaal. Vanzelfsprekend kan ik de websites nog wel benaderen via het LAN IP. Alleen waarom werkt dat niet meer via WAN IP vanuit intern?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q6XBwORipb0GRnU_VpkQm0dk0f8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bdGofi6CJZWKE3AIiLusnLpo.png?f=fotoalbum_large

Misschien staat deze optie aan in jouw console settings?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Klinkt alsof er geen hairpin NAT wordt toegepast, waardoor de ingestelde port forward niet wordt toegepast op verkeer dat vanaf intern afkomstig is. Of je dit kunt aanzetten op de UCG Ultra durf ik echter niet te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king006
Polyphemus schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 19:52:
[...]

[Afbeelding]

Misschien staat deze optie aan in jouw console settings?
Nee die is uit :) dus dat is probleem niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Heb (nog) geen USG maar ik ken dat als Loopback - Nat
https://community.ui.com/...0f-433b-a367-fc5177933387

Edit: Lol moet mijn bril poetsen, las 5 jaar als 5 weken

[ Voor 3% gewijzigd door koesie op 21-03-2024 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joshua1
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

Indien je interne DNS server (Pi-Hole bijv.) draait, zou je een lokale DNS record kunnen maken. Domein -> intern ip adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
'Bijzonder'. Als ik 80 en 443 volledig openzet werkt het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:15

luigi87

Domotica Fanaticus

RobertMe schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 19:55:
[...]

Klinkt alsof er geen hairpin NAT wordt toegepast, waardoor de ingestelde port forward niet wordt toegepast op verkeer dat vanaf intern afkomstig is. Of je dit kunt aanzetten op de UCG Ultra durf ik echter niet te zeggen.
Ik heb dit ook destijds gehad met een router gekregen van de ISP. Dit moet je router kunnen supporten, kan een UCG dit uberhaupt?

- leeg -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Even wat puntjes voor de mensen die hun ER-X ook willen upgraden naar Openwrt na een softbrick aan deze kant. De documentatie is best wel compleet:
https://openwrt.org/toh/u...mware_installation_method

Maar of omdat ik op 2.0.9 met laatste hotfix zat of iets anders fout gedaan had kreeg ik na de eerste sysupgrade geen reactie meer. Gelukkig werkt de TFTP recovery prima:
https://help.ui.com/hc/en...-EdgeRouter-TFTP-Recovery
Deze installeert 2.0.6 dus daar ben ik de 2e poging mee verder gegaan.

- Dubbelcheck je bootloader versie: https://help.ui.com/hc/en...-to-Update-the-Bootloader
- Flash de factory image van https://github.com/stman/...for-Ubiquiti-EdgeRouter-x (ik heb hier de 22.03 gepakt, maar staan ook instructies hoe dit zelf op Linux te maken)
- Switch kabel van eth0 naar eth1
- Flash de sysupgrade image van openwrt (ik weet niet of dit uitmaakt maar hier ook de 22.03 versie van gepakt: https://archive.openwrt.o...x-squashfs-sysupgrade.bin

Daarna kun je via de normale Openwrt webinterface een upgrade doen naar de laatste versie (23.05.2). Ipv6 werkt uit de doos (KPN glas) en HWNAT ook dus netjes 1Gb down. Kan dus nog even mee dit doosje :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eDGaq4mG-TBqBWWalQx7G0FLR4s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SPPGLiLPETqVy1NyvR2gdYVy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:29

Yucko

One clown to rule them all !

luigi87 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 13:21:
[...]

Ik heb dit ook destijds gehad met een router gekregen van de ISP. Dit moet je router kunnen supporten, kan een UCG dit uberhaupt?
op de UDR werkt het ook, dus zou niet weten waarom het op de UCG dan niet zou kunnen.

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:53
Ik heb sinds 2 dagen een probleem met een switch mini en U6 mesh welke reconnecten en opnieuw moeten adopten. De switch heb ik al gewisseld met een reserve mini (zelfde resultaat) daarna op eigen stroom gezet ten rechtstreeks op de UDMP (ipv USW-pro-24-poe) met het zelfde resultaat.
Nu heb ik de support file van de UDMP gedownload, dit is een groot ZIP bestand met heel veel info. waar moet ik beginnen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VrZ7yx45UTKW2i8wx4rcRXuJxWs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Xy6G16vdpmdbTXj2iIq9LLvo.png?f=user_large
Totaal heb ik 70 clients.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
blaaspijp schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 08:41:
Ik heb sinds 2 dagen een probleem met een switch mini en U6 mesh welke reconnecten en opnieuw moeten adopten. De switch heb ik al gewisseld met een reserve mini (zelfde resultaat) daarna op eigen stroom gezet ten rechtstreeks op de UDMP (ipv USW-pro-24-poe) met het zelfde resultaat.
Nu heb ik de support file van de UDMP gedownload, dit is een groot ZIP bestand met heel veel info. waar moet ik beginnen?

[Afbeelding]
Totaal heb ik 70 clients.
Als je met een device in je netwerk zit en je pingt naar "unifi" krijg je dan antwoord van je CloudKey of gatewayconsole?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
dan krijg ik geen reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan heb je grote kans dat het mis gaat. De flex mini kan niet op IP resolven omdat er geen SSH op draait en je niet een handmatige inform url kunt plaatsen. Je zou nog de inform url in de controller op http://<ip adress>:8080 kunnen afdwingen?

Heb je een UniFi router? En geef in je de dhcp scope de UniFi controller mee als IP adres?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitt3nz
  • Laatst online: 23-08 16:19
Net als zoveel anderen wissel ik binnenkort mijn USG-3 + CK-2 setup in voor een UCG. Ik vraag af wat de beste manier is om de boel te migreren, aangezien ik een vrij uitgebreide config heb. Neem aan dat het niet simpelweg een kwestie is van USG-3 + CK-2 afkoppelen, UCG in het netwerk hangen, en een backup van mijn site terugzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mitt3nz schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 11:52:
Net als zoveel anderen wissel ik binnenkort mijn USG-3 + CK-2 setup in voor een UCG. Ik vraag af wat de beste manier is om de boel te migreren, aangezien ik een vrij uitgebreide config heb. Neem aan dat het niet simpelweg een kwestie is van USG-3 + CK-2 afkoppelen, UCG in het netwerk hangen, en een backup van mijn site terugzetten?
Dat is echt het meest besproken onderwerp in de afgelopen maand hier... Moet je dus makkelijk terug kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitt3nz
RobertMe schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 11:55:
[...]

Dat is echt het meest besproken onderwerp in de afgelopen maand hier... Moet je dus makkelijk terug kunnen vinden.
Ik lees alleen over self-hosted controllers, ik heb dus een dedicated CK-2 controller. Of zou dat niet moeten uitmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitt3nz
RobertMe schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 12:14:
[...]

Gezien dat werkt met "maak een backup (vanuit de controller)" maakt het natuurlijk niet uit. De controller software is gewoon identiek, onafhankelijk van waarop die draait.
Dat klinkt logisch 🙂 Dacht dat misschien de procedure anders zou zijn als de controller een dedicated Unifi device is. Geen zin om de migratie te beginnen en dan halverwege erachter te komen dat ik de boel verprutst heb. Naja, kan dan altijd de USG-3 er terug in hangen I guess, en opnieuw proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:04
wagenveld schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 17:46:
Even wat puntjes voor de mensen die hun ER-X ook willen upgraden naar Openwrt na een softbrick aan deze kant. De documentatie is best wel compleet:
https://openwrt.org/toh/u...mware_installation_method

Maar of omdat ik op 2.0.9 met laatste hotfix zat of iets anders fout gedaan had kreeg ik na de eerste sysupgrade geen reactie meer. Gelukkig werkt de TFTP recovery prima:
https://help.ui.com/hc/en...-EdgeRouter-TFTP-Recovery
Deze installeert 2.0.6 dus daar ben ik de 2e poging mee verder gegaan.

- Dubbelcheck je bootloader versie: https://help.ui.com/hc/en...-to-Update-the-Bootloader
- Flash de factory image van https://github.com/stman/...for-Ubiquiti-EdgeRouter-x (ik heb hier de 22.03 gepakt, maar staan ook instructies hoe dit zelf op Linux te maken)
- Switch kabel van eth0 naar eth1
- Flash de sysupgrade image van openwrt (ik weet niet of dit uitmaakt maar hier ook de 22.03 versie van gepakt: https://archive.openwrt.o...x-squashfs-sysupgrade.bin

Daarna kun je via de normale Openwrt webinterface een upgrade doen naar de laatste versie (23.05.2). Ipv6 werkt uit de doos (KPN glas) en HWNAT ook dus netjes 1Gb down. Kan dus nog even mee dit doosje :)

[Afbeelding]
Waarom zou ik mijn ER-X willen upgraden naar OpenWRT? Zitten er gaten in de laatste firmware waardoor ik ‘m niet meer in deze vorm zou moeten gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Nee hoor dat zegt niemand, maar de consensus is volgens mij wel inmiddels dat EdgeOS geen ontwikkeling meer krijgt. Alvast even voorsorteren op een actief ondersteund platform dus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rommel
  • Laatst online: 00:09
wagenveld schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 16:36:
Nee hoor dat zegt niemand, maar de consensus is volgens mij wel inmiddels dat EdgeOS geen ontwikkeling meer krijgt. Alvast even voorsorteren op een actief ondersteund platform dus.
EdgeOS v3 is ondertussen alweer een tijdje in ontwikkeling na een lange tijd van stilstand. Met een nieuwe UI, WireGuard VPN out of the box en nog wat bugfixes. Ondertussen is release candidate 7 twee maanden geleden uitgekomen.

[ Voor 4% gewijzigd door Rommel op 23-03-2024 21:47 ]

Everything that has a beginning has a end

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rommel schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 21:47:
[...]

EdgeOS v3 is ondertussen alweer een tijdje in ontwikkeling na een lange tijd van stilstand. Met een nieuwe UI, WireGuard VPN out of the box en nog wat bugfixes. Ondertussen is release candidate 7 twee maanden geleden uitgekomen.
Interesting. Maar ze moeten sowieso iets, kinda. EdgeOS v1 was Debian Jessie? En al lang EOL (leuk als je een USG hebt :X). En EdgeOS v2 is Stretch based maar ook alweer een tijdje EOL.
En zeer hopelijk dat ze met v3 ook weer wat meer support gaan leveren behalve hotfixes.

En die WG integratie doet hopelijk dan ook een migratie vanaf het WG package vanuit de WG developers? Zou weer handmatige migratie schelen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Joh, dat had ik echt niet meer van ze verwacht! I stand corrected. Benieuwd hoe de nieuwe interface eruit ziet dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Momenteel zit ik nog in onze oude woning met een UDM SE met een ziggo verbinding (bridge modus). In onze nieuwe woning wil ik naar KPN gaan i.c.m. de UDM SE.

Kan ik in mijn huidige woning alles qua Vlans en Static IP's instellen? Of kan ik dat het beste doen als ik in m'n nieuwe woning zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Laatst online: 20-09 08:58

Stewie!

Keen must die!

Een mooie update voor de Protect Sensor, waarbij de sensor nu van AP kan wisselen en niet meer blijft steken op het access point waar deze bij installatie verbinding mee maakte. De sensoren zijn nu een stuk bruikbaarder. Bron: https://community.ui.com/...78-4cea-80d3-b760d4162b89

Unifi Protect is verder geupdate en heeft nu gezichtsherkenning op de AI camera's:
Bron: https://community.ui.com/...e5-4d90-b270-1d2d1119a349

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:18
Ik heb gisteren een derde (8TB) schijf in mijn UNVR gestopt. Nou had ik stiekem gehoopt en verwacht dat ie dan vanzelf van RAID1 naar RAID5 zou migreren (heb ik ook meerdere malen gelezen op het UI-forum).

Maar ik denk dat het false hoop is en dan ik de array moet herformatteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:04
Rommel schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 21:47:
[...]

Nice. Zolang t net zo stabiel draait als nu, ben ik meer dan tevreden. Hoeft hier op een paar WG tunnels ook niet veel spannends te doen, daar is de hardware nog prima geschikt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
blaaspijp schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 08:41:
Ik heb sinds 2 dagen een probleem met een switch mini en U6 mesh welke reconnecten en opnieuw moeten adopten. De switch heb ik al gewisseld met ....
Ik heb inmiddels een fabriek reset van de UDMP gedaan maar het probleem van de wegvallende flex mini is nog steeds aanwezig.
Ook een support request gedaan bij UI.

Iemand nog goede ideeën?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rommel
  • Laatst online: 00:09
wagenveld schreef op zondag 24 maart 2024 @ 07:57:
Joh, dat had ik echt niet meer van ze verwacht! I stand corrected. Benieuwd hoe de nieuwe interface eruit ziet dan.
Zoals we gewend zijn bij andere producten van ze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5tsCmIOxw1T_g5RK81bMXDRvBVU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7UidNooTufxTJ7oux6w3vCFv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5QBk7JrFky8hCCHtjrlT-mpoeH4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DWVTcdITG6CiMWCJp4U4TQy7.png?f=fotoalbum_large

Everything that has a beginning has a end

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 19:48
Ik heb issues met één AP:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iofWKi1hJIPXKxZYMgzVeh6aRv8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jmDHB6wo8x6lJFlCFm6GAeKC.png?f=fotoalbum_large

AP1 zit in de zithoek, als we op de bank zitten dan zitten we "recht in de beam". AP2 zit aan de andere kant van het huis (dat is één grote ruimte verdeeld over 2 verdiepingen).
Rondom onze woonkamer zitten o.a. diverse Shelly Wifi devices (domotica), maar na verloop van tijd heeft dit AP altijd 0 clients. We zitten dan zelf met onze telefoons op AP2, maar dan is de verbinding vaak niet optimaal (vooral mijn vriendin haar Oneplus Nord CE 3 lite heeft daar veel last van)
Zojuist met Wifi-man gescand en dan meet ik een signaal van <30dB, en Wifiman roamed ook van het ene naar het andere AP.
In de logs kan ik niks vinden; geen storingen of niks.

Als ik alles reset dan krijgt AP1 weer 10 a 20 clients (met prima signaal), maar na enkele dagen zijn ze allemaal weer weg.

Het enige wat ik in de logs zie wat ik vreemd vind ik dat ons tuinhuis AP het volgende meldt:
A third-party access point near AP tuinhuis (LR POE) is broadcasting (ssid)

Dit voor alle 3 onze wifi SSIDs (2.4, 5 en guest)

Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:58
Spelen met de zendsterktes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stefke schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 09:16:
[Afbeelding]

AP1 zit in de zithoek, als we op de bank zitten dan zitten we "recht in de beam". AP2 zit aan de andere kant van het huis (dat is één grote ruimte verdeeld over 2 verdiepingen).
Rondom onze woonkamer zitten o.a. diverse Shelly Wifi devices (domotica), maar na verloop van tijd heeft dit AP altijd 0 clients. We zitten dan zelf met onze telefoons op AP2, maar dan is de verbinding vaak niet optimaal (vooral mijn vriendin haar Oneplus Nord CE 3 lite heeft daar veel last van)
Zojuist met Wifi-man gescand en dan meet ik een signaal van <30dB, en Wifiman roamed ook van het ene naar het andere AP.

Als ik alles reset dan krijgt AP1 weer 10 a 20 clients (met prima signaal), maar na enkele dagen zijn ze allemaal weer weg.

Het enige wat ik in de logs zie wat ik vreemd vind ik dat ons tuinhuis AP het volgende meldt:

Iemand een idee?
2Ghz vermogen op low
5Ghz vermogen op high

-30dBm is dat AP1 of AP2 en mogelijk nog relevanter, wat is de sterkte van beide AP's in de zit hoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Bedoel je dat ik die settings moet instellen?

Die sterkte is van AP1 (a.h.v. Mac-adres wat Wifiman toont), het signaal wordt ook duidelijk beter als ik naar de zithoek toe loop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:53
Stefke schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 09:16:
[Afbeelding]

Iemand een idee?
Ik denk dat je andere ap te sterk uitzendt. Waardoor die de voorkeur krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Oke, daar heb ik de 2,4 nu op low gezet, eens zien wat dat doet

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mitt3nz
De UCG is weer in stock in de EU store, voor wie hem nog niet te pakken heeft kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanF
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:19
Mitt3nz schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:14:
De UCG is weer in stock in de EU store, voor wie hem nog niet te pakken heeft kunnen krijgen.
Hier net besteld (dank aan de Hetrixtools tip van een tijdje terug _/-\o_ ) en ze zijn er nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Mitt3nz schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:14:
Thx, bestelling is gelukt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bebopper
  • Laatst online: 12-09 12:19

bebopper

I'm an absolute beginner...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUtzGCYIqbpsBXHbYPi58La7Ixc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mYY4XZXIIaj2a9mkbDF4Lv7K.png?f=fotoalbum_large

Heb er deze keer ook eentje te pakken gekregen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GodZZila
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-08 11:47
heb er ook 2 kunnen bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-09 02:31

pinda powerrr

Slow down...

Gelukkig kreeg ik een mailtje dat hij op voorraad was!

not.... 8)7

Wel kunnen bestellen nog, precies goed om de oude USG te vervangen die nog op de zaak de boel regelt.

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Tonne schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 10:00:
[...]

Ik denk dat je andere ap te sterk uitzendt. Waardoor die de voorkeur krijgt.
Helaas, lijkt niet de oplossing; ik heb AP2 op low gezet, AP1 op medium, en geresset, de verdeling was redelijk evenredig initieel
Maar nu neemt zelfs het AP in het tuinhuis (wel de longrange variant) het over; 15m verderop door de garage heen, door tripleglas heen, terwijl diverse devices vrijwel rechtstreeks AP1 zien en zelfs binnen 1 a 3m van AP1 zijn.
Ap1 heeft nog 2 clients, Ap2 en AP tuinhuis nu met resp. 16 en 25% TX retries en het tuinhuis heeft 21clients
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PJ0K2ovPZoQehIeicvQDJp3I2cc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uo84D435AVktIOmGRWmCcc9P.png?f=fotoalbum_large

edit: tuinhuis naar medium en AP1 naar high maar eens proberen dan

[ Voor 25% gewijzigd door Stefke op 26-03-2024 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:28
Stefke schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 18:09:
[...]

Helaas, lijkt niet de oplossing; ik heb AP2 op low gezet, AP1 op medium, en geresset, de verdeling was redelijk evenredig initieel
Maar nu neemt zelfs het AP in het tuinhuis (wel de longrange variant) het over; 15m verderop door de garage heen, door tripleglas heen, terwijl diverse devices vrijwel rechtstreeks AP1 zien en zelfs binnen 1 a 3m van AP1 zijn.
Ap1 heeft nog 2 clients, Ap2 en AP tuinhuis nu met resp. 16 en 25% TX retries en het tuinhuis heeft 21clients
[Afbeelding]

Zijn de ap's wel bedraad verbonden? Omdat er 2 dezelfde kanalen gebruiken, of is tuinhuis via wireless uplink?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:30
Een CGU met FTU zou perfect zijn, dan kan een mediaconverter of Fiberrouter er tussen uit.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosaap22
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-08 14:17

bosaap22

Doing things I'm good at.

Ik heb sinds een aantal maandan problemen met mijn Cloudkey Gen2+.
Op een of andere manier krijg ik deze niet meer online.

Mijn setup:
  • Modem Zyxel EX5601-T1 (Odido)
  • USW-Lite-16-PoE
  • Cloudkey Gen2 Plus
  • AP's (3x AC IW 1x AC Lite)
  • G4 doorbell
Wat heb ik gedaan:
1) Andere kabels geprobeerd. Andere PoE poort van mijn switch gebruikt. Daarna alles gereset. Heeft niks opgeleverd. Hij wordt niet gevonden en geadopteerd door de Unifi app.
2) Contact gezocht met Ubiquiti Support die me wat testen hebben laten doen. Ook zonder resultaat, Ze hebben met toen een nieuwe Cloudkey Gen2+ toegestuurd, omdat ze dachten dat het een hardware probleem was.
3) De nieuwe Cloudkey Gen2+ geinstalleerd. Echter hetzelfde issue. Toen ook maar de switch en alle AP's gereset. Ook dat gaf geen resultaat. Hij blijft zeggen "No Unifi Console found" in de app.

Lokaal (192.168.1.30) kan ik wel bij de Cloudkey komen en heb ook alle andere unifi apparaten weten te adopteren. (Zie screenshot).
Ook de Doorrbell (G4) toont live beeld als ik lokaal inlog op dit adres via mijn pc. Echter via de app krijg ik niks binnen, geen notificaties en er wordt niks opgenomen. Waarschijnlijk ook vanwege het feit dat de cloudkey niet online komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t7TJ92ro27bGzVy4E4bYFFUWaEM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8alMU7o3bpDpuu6aDhdyJ4in.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb wat gezocht op internet en lees over een bug en een mogelijke oplossing via SSH. Weet niet of dit issue van 3 jaar geleden nog actueel is en ik ben niet technisch genoeg om dat via SSH te proberen.
Is iemand van jullie toevallig bekend met mijn probleem en heb je een idee hoe ik dit op kan lossen of wat ik kan proberen? Vaak pruts ik net zo lang totdat het wel werkt, maar hier kom ik echt niet uit.

Dank alvast voor het meedenken! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Behoorlijk Leek schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 19:08:
[...]

Zijn de ap's wel bedraad verbonden? Omdat er 2 dezelfde kanalen gebruiken, of is tuinhuis via wireless uplink?
Allemaal via draad, alleen het tuinhuis zit op een niet Ubiquity 5p PEO switch

edit: weer 2 uur verder en weer hetzelfde: 4 clients op AP1, 43 op Ap2 (nadat het eerst, na het verstellen van de powers, de verdeling evenredig was)

[ Voor 19% gewijzigd door Stefke op 26-03-2024 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stefke schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 21:00:
[...]

Allemaal via draad, alleen het tuinhuis zit op een niet Ubiquity 5p PEO switch

edit: weer 2 uur verder en weer hetzelfde: 4 clients op AP1, 43 op Ap2 (nadat het eerst, na het verstellen van de powers, de verdeling evenredig was)
Ik ben toe aan wat screenshots. Kan je eens een spectrum scan maken van het netwerk signaal in de zithoek?

Geen VLANS vergeten op de/alle uplink porten naar AP1 waardoor DHCP etc faalt op bepaalde vlans?

UniFi WiFi instellingen screenshot is ook fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bosaap22 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:27:

Mijn setup:
  • USW-Lite-16-PoE
  • Cloudkey Gen2 Plus
  • G4 doorbell
Wat heb ik gedaan:
1) Andere kabels geprobeerd. Andere PoE poort van mijn switch gebruikt. Daarna alles gereset. Heeft niks opgeleverd. Hij wordt niet gevonden en geadopteerd door de Unifi app.
2) Contact gezocht met Ubiquiti Support die me wat testen hebben laten doen. Ook zonder resultaat, Ze hebben met toen een nieuwe Cloudkey Gen2+ toegestuurd, omdat ze dachten dat het een hardware probleem was.
3) De nieuwe Cloudkey Gen2+ geinstalleerd. Echter hetzelfde issue. Toen ook maar de switch en alle AP's gereset. Ook dat gaf geen resultaat. Hij blijft zeggen "No Unifi Console found" in de app.

Lokaal (192.168.1.30) kan ik wel bij de Cloudkey komen en heb ook alle andere unifi apparaten weten te adopteren. (Zie screenshot).
Ook de Doorrbell (G4) toont live beeld als ik lokaal inlog op dit adres via mijn pc. Echter via de app krijg ik niks binnen, geen notificaties en er wordt niks opgenomen. Waarschijnlijk ook vanwege het feit dat de cloudkey niet online komt.

[Afbeelding]

Ik heb wat gezocht op internet en lees over een bug en een mogelijke oplossing via SSH. Weet niet of dit issue van 3 jaar geleden nog actueel is en ik ben niet technisch genoeg om dat via SSH te proberen.
Is iemand van jullie toevallig bekend met mijn probleem en heb je een idee hoe ik dit op kan lossen of wat ik kan proberen? Vaak pruts ik net zo lang totdat het wel werkt, maar hier kom ik echt niet uit.

Kan je met ssh vanaf de CK pingen naar ui.com en naar 1.1.1.1? Bluetooth op je telefoon in orde, zie je hem wel verschijnen in de app als je hem reset? Nieuwe setup is via BT meen ik.

Het is mij niet helder waar je CK+ nu niet ziet? In de app via internet niet, en via unifi.ui.com? Je kan remote cloud toegang ook handmatig in en uitschakelen, hoe is dat bij jou ingesteld?

Toggle deze eens uit en na een reboot weer aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZhAZANr1PEG16-fIr0QUhtQ-HyA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oEW6JibFBFYndqjdxx1lVokg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door stormfly op 26-03-2024 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:10
Stefke schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 18:09:
[...]

[Afbeelding]

Alle drie de AP's moeten een eigen kanaal hebben. Bij jou zit 'tuinhuis' en 'beneden' op hetzelfde kanaal.
Voor 2,4 GHz gebruik je 1, 6 en 11. Voor 5 GHz bij 80 Mhz kanaalbreedte gebruik je 40, 56 en 104.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
@Masimo in mijn eerste screenshot hadden ze ook andere kanalen, deze hebben ze automatisch gekregen. Ik herinner me trouwens vaag dat ik een half jaar geleden alles op vaste (gescheiden) kanalen had gezet :?
edit: ik heb dit al eens gevolgd https://help.ui.com/hc/en...c%20Frequency%20Selection

@stormfly
Hoe maak ik een spectrum scan? Moet ik dan de Wifiman Wizard hebben (die heb ik niet)

VLANS maak ik geen gebruik van voor zover ik weet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MbmhgY-26Tgy9oU4iIgGG6vTWck=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pPkeqVScN7jc3lEi1qkHJMqI.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NFs7jE8NXRIdfOms5vaRhArHhX0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/D5KTXVYXcZSvBGB71XOxroie.png?f=fotoalbum_large
De IoT SSID is niet in gebruik (daarvoor moet ik een keer mijn hele Homey installatie omgooien)

[ Voor 21% gewijzigd door Stefke op 26-03-2024 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stefke schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 21:14:
@Masimo in mijn eerste screenshot hadden ze ook andere kanalen, deze hebben ze automatisch gekregen. Ik herinner me trouwens vaag dat ik een half jaar geleden alles op vaste (gescheiden) kanalen had gezet :?
edit: ik heb dit al eens gevolgd https://help.ui.com/hc/en...c%20Frequency%20Selection

@stormfly
Hoe maak ik een spectrum scan? Moet ik dan de Wifiman Wizard hebben (die heb ik niet)

VLANS maak ik geen gebruik van voor zover ik weet

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De IoT SSID is niet in gebruik (daarvoor moet ik een keer mijn hele Homey installatie omgooien)
Op de Mac gebruik ik Wifi explorer. Voor Windows is er vast ook iets. Heb je 5 en 2Ghz gescheiden? Kan je van die twee SSIDs de settings eens verder openen per specifiek SSID?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik heb nu de kanalen op 1,6, 11 en 40, 56, 104 gezet
stormfly schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 21:20:
[...]

Op de Mac gebruik ik Wifi explorer. Voor Windows is er vast ook iets. Heb je 5 en 2Ghz gescheiden? Kan je van die twee SSIDs de settings eens verder openen per specifiek SSID?
5 en 2 hebben eigen SSIDs

Dit is de 2Ghz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6idJY1SsVUPbN4vRdCLtWLohIPg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LPfYfQp3rn5WpwRAsNxG20oI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 26-03-2024 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesroeiboot
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 13:28
Ik heb vorige week hier in huis de USG vervangen door de UCG. Een mooie upgrade van de USG die er toch al flink wat jaartjes hing. Maar wat ik me nu afvraag, ik heb achter de UCG een USW24 hangen en daaraan weer een USW8-60W waar alle AP's aan hangen. Maar kan ik de USW8-60W misschien beter in een vrije poort van de UCG hangen? Dat scheelt een stapje naar het internet, iets wat het merendeel van het verkeer vanaf de AP's is. Of maakt het eigenlijk niet zo veel uit? Kan iemand daar wat zinnigs over melden?

Verder ben ik aan het bedenken of ik mijn setup niet eens opnieuw moet inrichten. Nu heb ik alleen een IoT deel met een aantal apparaten daarin die alleen maar het internet op mogen. En verder zit alles op één hoop. Ik heb ooit eens wat gelezen dat het scheiden van het netwerk in een Management deel (met alle netwerkapperaten), een User deel (met alle gebruikers) en een IoT deel (met alle IoT apparaten) een goede basis is. Ik heb wel een beetje kennis hoe het één en ander werkt maar daar stopt het wel. Dus een goede beschrijving is wel zo handig en ik kan wel een zetje in de juiste richting gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosaap22

bosaap22

stormfly schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 21:10:
[...]

Kan je met ssh vanaf de CK pingen naar ui.com en naar 1.1.1.1? Bluetooth op je telefoon in orde, zie je hem wel verschijnen in de app als je hem reset? Nieuwe setup is via BT meen ik.
Ik heb geen idee hoe ik iets met SSH kan doen. Maar je zou idd via Bluetooth op je telefoon moeten kunnen adopteren. Dat werkt dus niet. De app ziet 'm niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nWcq2Qon1vKqJQ69x8e2R_P6mQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GfxuFryakzZ9u347suqo95Q1.jpg?f=fotoalbum_large
Het is mij niet helder waar je CK+ nu niet ziet? In de app via internet niet, en via unifi.ui.com? Je kan remote cloud toegang ook handmatig in en uitschakelen, hoe is dat bij jou ingesteld?

Toggle deze eens uit en na een reboot weer aan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3RSlgiqv_mloLGacqEgBmWPUQnw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L0Yjz9TjoP4bbQKq9R8ZI3Cj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m6B4XF4Nj_nmdj6OrRFuwfltk1s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bhw9dVolJeZQDWfpfq1T4CHW.jpg?f=user_large

Hij geeft dan aan dat ik geen internet verbinding hebt, dus niet kan inloggen om remote access aan te zetten.
Maar denk wel dat het hier wat mee te maken heeft. Goede kans dat als ik dit wel aan krijg, ik wel internet toegang heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holyjoe
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:40
bosaap22 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:27:

Mijn setup:
  • USW-Lite-16-PoE
  • Cloudkey Gen2 Plus
  • G4 doorbell
Wat heb ik gedaan:

[Afbeelding]

Ik heb (volgens mij) hetzelfde probleem gehad, er zit een probleem in de DNS verwijzing in de Odido router. I

Bij mij was de oplossing:
- CKG2 volledig resetten
- Offline setup doen (via via fall back IP 192.168.1.30)
- Hierna via SSH de CKG2 naar de juiste DNS laten verwijzen (zie ook https://community.ui.com/...3e-42c5-aacc-58b6eb317fee)
- Daarna had ik weer een internet connection
- Remote Acces aangezet m.b.v. mijn Unifi Account

Hierna werkte alles weer

En m.b.t. SSH hierbij nog een link: https://help.ui.com/hc/en...Connect-with-SSH-Advanced

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bosaap22 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:05:
[...]

Ik heb geen idee hoe ik iets met SSH kan doen. Maar je zou idd via Bluetooth op je telefoon moeten kunnen adopteren. Dat werkt dus niet. De app ziet 'm niet.

[Afbeelding]

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hij geeft dan aan dat ik geen internet verbinding hebt, dus niet kan inloggen om remote access aan te zetten.
Maar denk wel dat het hier wat mee te maken heeft. Goede kans dat als ik dit wel aan krijg, ik wel internet toegang heb.
Jeps je hebt geen internet op de CK+ ik zou de stappen van Holyjoe eens doorlopen.

Eerst nog een makkelijkere tip. Kan je in de lokale console settings het DNS adres van 1.1.1.1 invullen? Zonder SSH, gewoon via de webGUI?

Grote kans dat het dan wel werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door stormfly op 26-03-2024 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bosaap22

bosaap22

Holyjoe schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:15:
[...]

Ik heb (volgens mij) hetzelfde probleem gehad, er zit een probleem in de DNS verwijzing in de Odido router. I

- Hierna via SSH de CKG2 naar de juiste DNS laten verwijzen (zie ook https://community.ui.com/...3e-42c5-aacc-58b6eb317fee)
Thanks! Dat ga ik morgen eens proberen.

Kun je nog even de link die je stuurde met de oplossing checken. De pagina lijkt niet te bestaan.
Merci !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holyjoe
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:40
bosaap22 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:24:
[...]

Thanks! Dat ga ik morgen eens proberen.

Kun je nog even de link die je stuurde met de oplossing checken. De pagina lijkt niet te bestaan.
Merci !
https://community.ui.com/...3e-42c5-aacc-58b6eb317fee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
stormfly schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 21:20:
[...]

Ik neem aan dat ik moet zorgen dat de 3 APs op een kanaal zitten dat - op de plek waar het AP hangt - de minste interferentie heeft? Dat had ik volgens mij een half jaar geleden ook al gedaan.
Er zijn wel wat APs van buren te zien, maar wij wonen vrijstaand (buren links en rechts 15-20m verderop) dus op zich zou dit niet zoveel problemen moeten geven zou ik aannemen (maar goed, de praktijk...)

Ik heb zo te zien nog "meshing" aan staan op de APs. Wat doet dat precies en moet dat aan/uit auto/manual?
edit: ik zie dat ik dat uit moet zetten (alles bekabeld)

[ Voor 3% gewijzigd door Stefke op 27-03-2024 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 13:25
[...]

5 en 2 hebben eigen SSIDs
Mag ik vragen waarom?

Is geen kritiek, kan soms best een goede reden voor zijn. In de regel is het echter handiger om een SSID op beide frequenties te laten zenden als dat nodig is voor dat netwerk (clients op beide frequenties).

Voorbeeld:

iOT netwerk op 2.4Ghz (legacy clients)
Guest op 2.4 en 5Ghz (legacy non-iot en guests)
Intern netwerk alleen op 5Ghz (moderne clients, self-owned en niet eol)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 14:08
garp schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:41:
[...]

Mag ik vragen waarom?

Is geen kritiek, kan soms best een goede reden voor zijn. In de regel is het echter handiger om een SSID op beide frequenties te laten zenden als dat nodig is voor dat netwerk (clients op beide frequenties).

Voorbeeld:

iOT netwerk op 2.4Ghz (legacy clients)
Guest op 2.4 en 5Ghz (legacy non-iot en guests)
Intern netwerk alleen op 5Ghz (moderne clients, self-owned en niet eol)
Dit is PRECIES hoe ik heb, en werkt heerlijk. Eigen 'managed' clients op een intern netwerk/vlan/wifi wat overal bij kan en mag en 5GHz en 6GHz doet, een guest netwerk wat een beetje alles doet qua banden, maar niet bij het interne netwerk mag en isolated is van elkaar. En dan nog een IOT netwerk wat 2,4GHz wifi heeft, alleen naar elkaar en het internet mag, en heel selectief wat IP's en poorten toegestaan naar het interne netwerk. _/-\o_

Kan het iedereen aanraden, ultieme combi van performance, security en manageability

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Het splitsen van wifi netwerken per band is imho niet echt meer nodig. Heb hier nog wat IoT apparaten die prima werken op een Hybrid WPA2/WPA3 netwerk. Splitsen van VLANs is ander verhaal, maar vindt ik niet nodig voor mijn thuisnetwerk.

Voor degene die het nog niet wisten, met Network 8.1.113 update hebben ze het eindelijk mogelijk gemaakt om een WPA2/WPA3 hybrid netwerk in te stellen ook met 6Ghz.

Binnen het SSID met Advanced op 'Auto' werkt het nu precies zoals ik het voorheen moest instellen met drie netwerken met allen hetzelfde SSID. Band Steering heb ik op AP niveau uit staan, omdat het niet nodig is met genoeg AP's en 2.4Ghz op Low power en 5Ghz + 6Ghz op High power. Werkt hier perfect.

Heb geen apparaten die 5 of 6Ghz kunnen en dan blijven hangen op 2.4Ghz.

Op de achtergrond werkt het 6Ghz netwerk op WPA3 only, aangezien 6Ghz WPA3 vereist, maar voor je instellingen hoef je dat dus niet meer los in te stellen.

[ Voor 4% gewijzigd door BiG-GuY op 27-03-2024 12:11 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
The_Admin schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:39:
[...]

Dit is PRECIES hoe ik heb, en werkt heerlijk. Eigen 'managed' clients op een intern netwerk/vlan/wifi wat overal bij kan en mag en 5GHz en 6GHz doet, een guest netwerk wat een beetje alles doet qua banden, maar niet bij het interne netwerk mag en isolated is van elkaar. En dan nog een IOT netwerk wat 2,4GHz wifi heeft, alleen naar elkaar en het internet mag, en heel selectief wat IP's en poorten toegestaan naar het interne netwerk. _/-\o_

Kan het iedereen aanraden, ultieme combi van performance, security en manageability
Op welk netwerk zou je dan bijvoorbeeld een Segway robotmaaier toegang geven? Op je IOT netwerk of op je interne netwerk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Joris748 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:12:
[...]

Op welk netwerk zou je dan bijvoorbeeld een Segway robotmaaier toegang geven? Op je IOT netwerk of op je interne netwerk?
Ik neem aan dat hij met het eerste doelt op "telefoons/tablets/computers/...".

Dat is in ieder geval wat ik heb:
LAN: netwerk spul (" management VLAN") en servers
Prive: telefoons/tablets/computers
Media: TVs / versterkers / mediaspelers
IoT: ESPtjes, omvormer zonnepanelen, Tado, ... (Grasmaaier als ik die zou hebben, robotstofzuiger als ik die zou hebben)
Gast: gebruik ik zelf niet :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Admin
Joris748 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:12:
[...]

IOT, meestal bestuur je dat toch via een app (wat weer een clouddienst is vaak). Mocht het moeten babbelen naar bv. een home assistant kan je dat selectief toestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The_Admin schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:27:
[...]

IOT, meestal bestuur je dat toch via een app (wat weer een clouddienst is vaak). Mocht het moeten babbelen naar bv. een home assistant kan je dat selectief toestaan.
Home Assistant gewoon draaoen waar het hoort, IoT netwerk. Home Assistant hoeft niet met mijn telefoons/tablets/computers te babbelen. Hoeft alleen maar te antwoorden. En dat gaat in mijn geval sowieso goed v.w.b. website/API doordat HA op server in Docker draait achter IoT VLAN maar er v.w.b. HTTP toegang een reverse proxy voor zit op dezelfde host maar die draait achter het prive VLAN. Dus die mogen over een Docker intern netwerk met elkaar babbelen en ik kan vanaf telefoon / computer in het prive VLAN direct in hetzelfde VLAN naar de reverse proxy. En uiteraard mag ik vanuit het prive VLAN ook verbinden naar media & IoT, maar andersom mogen die alleen antwoorden en geen nieuwe/eigen verbinding opzetten naar prive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 00:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Meh, net als ik zit te kijken naar CGU is dat ding weer uitverkocht. ZUl je altijd zien.

Overweeg dat ding wel sterk tov mijn USG icm een controller op een Pi. Die combi doet geen wireguard / VPN (wil ik wel hebben ivm F1 kijken op vakantie en kids die ik enigszins wil beschermen als ze een mobiel krijgen). Controller draait op zich als een zonnetje, dus daar zit hem niet direct de noodzaak.

* The Eagle vraagt zich dus af wat ik er tov de combi Pi controller / USG nog meer bij krijg en of het dat waard is om naar cd CGU te gaan.

Edit: en heeft de UI store gratis verzending of wat vragen ze daarvoor?

[ Voor 6% gewijzigd door The Eagle op 27-03-2024 13:24 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Eagle schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:22:
Meh, net als ik zit te kijken naar CGU is dat ding weer uitverkocht. ZUl je altijd zien.

Overweeg dat ding wel sterk tov mijn USG icm een controller op een Pi. Die combi doet geen wireguard / VPN (wil ik wel hebben ivm F1 kijken op vakantie en kids die ik enigszins wil beschermen als ze een mobiel krijgen). Controller draait op zich als een zonnetje, dus daar zit hem niet direct de noodzaak.

* The Eagle vraagt zich dus af wat ik er tov de combi Pi controller / USG nog meer bij krijg en of het dat waard is om naar cd CGU te gaan.
WireGuard krijg je erbij :+

Maar WireGuard kun je ook op de USG krijgen. Kost alleen meer tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
The Eagle schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:22:

Edit: en heeft de UI store gratis verzending of wat vragen ze daarvoor?
verzk = 8 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 00:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

RobertMe schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:25:
[...]

WireGuard krijg je erbij :+

Maar WireGuard kun je ook op de USG krijgen. Kost alleen meer tijd.
Ben ik me beiden van bewust. Maar gen zin om de USG om te katten en dan kan ik nog beter een wireguard server op de Pi draaien. Enige voordeel is dat het vanuit de wifiman app veel makkelijker ondersteund wordt.

Nog andere pre's voor de CGU?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:33
Ik heb thuis een UMD Pro staan, op een externe locatie hebben wij een kantoor. Daar staat nu een Unifi switch+Unifi AP. Deze draaide vroeger via externe site op de oude cloud key, dat kan niet meer in de nieuwe UDM.
Als ik op de externe locatie een Unif express neerzet, kan ik die dan eenvoudig adopten op mijn UDM die thuis staat? Of zie ik nog iets over het hoofd. Of wordt het gewoon een nieuwe 'site' in mijn Unifi backend?

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
RobertMe schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:34:
[...]

Home Assistant gewoon draaoen waar het hoort, IoT netwerk. Home Assistant hoeft niet met mijn telefoons/tablets/computers te babbelen. Hoeft alleen maar te antwoorden. En dat gaat in mijn geval sowieso goed v.w.b. website/API doordat HA op server in Docker draait achter IoT VLAN maar er v.w.b. HTTP toegang een reverse proxy voor zit op dezelfde host maar die draait achter het prive VLAN. Dus die mogen over een Docker intern netwerk met elkaar babbelen en ik kan vanaf telefoon / computer in het prive VLAN direct in hetzelfde VLAN naar de reverse proxy. En uiteraard mag ik vanuit het prive VLAN ook verbinden naar media & IoT, maar andersom mogen die alleen antwoorden en geen nieuwe/eigen verbinding opzetten naar prive.
Heb je gelijk in, bij mij zit hij vanuit de historie in m'n LAN en ik moet teveel omhangen/bouwen als ik hem een ander IP geef. Als ik het opnieuw kon doen zou ik hem in m'n IOT netwerk hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thetoeshow
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19:31
The Eagle schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:31:
[...]

Ben ik me beiden van bewust. Maar gen zin om de USG om te katten en dan kan ik nog beter een wireguard server op de Pi draaien. Enige voordeel is dat het vanuit de wifiman app veel makkelijker ondersteund wordt.

Throughput van 1gbit als je ids en ips aanzet, was maximaal 100Mbit op de USG volgens mij. En een paar poortjes erbij :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:12

CyBeRSPiN

sinds 2001

The Eagle schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:31:
[...]

Die display is toch wel mooi hoor ;) En een iets lager stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:42
Ik heb sinds overgang van Solcon --> KPN glasvezel een irritant probleem:

Op android telefoons speelt na 1 a 2 uur een internet probleem op waardoor een deel van de verbinding niet meer functioneert: Er is nog steeds wifi maar het lijkt alsof de DNS niet meer werkt. Buienradar komt niet meer binnen, op X app komen de foto's niet meer binnen.

Als ik wifi even uit en weer aan zet is het probleem direct voorbij en komt alles weer binnen.

Op pc's die bedraad op de V14 box zijn aangesloten speelt dit probleem totaal niet.

Ik heb de bestaande Unifi cloudkey als addon in Homeassistant gehandhaafd en alle drie de Ubiquity accespoints doen het verder prima. Volgens de experiabox v14 zijn de android telefoons ook gewoon verbonden.

Als ik op de telefoon IP app open kan hij wanneer dit optreedt geen 'Public IP' vinden.

Ik heb de op de V14 KPN router cloudflare family DNS aangezet als DNS servers.

Hebben jullie enig idee wat ik kan aanpassen?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
vandermark schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:31:
Ik heb sinds overgang van Solcon --> KPN glasvezel een irritant probleem:

Op android telefoons speelt na 1 a 2 uur een internet probleem op waardoor een deel van de verbinding niet meer functioneert: Er is nog steeds wifi maar het lijkt alsof de DNS niet meer werkt. Buienradar komt niet meer binnen, op X app komen de foto's niet meer binnen.

Als ik wifi even uit en weer aan zet is het probleem direct voorbij en komt alles weer binnen.

Op pc's die bedraad op de V14 box zijn aangesloten speelt dit probleem totaal niet.

Ik heb de bestaande Unifi cloudkey als addon in Homeassistant gehandhaafd en alle drie de Ubiquity accespoints doen het verder prima. Volgens de experiabox v14 zijn de android telefoons ook gewoon verbonden.

Als ik op de telefoon IP app open kan hij wanneer dit optreedt geen 'Public IP' vinden.

Ik heb de op de V14 KPN router cloudflare family DNS aangezet als DNS servers.

Hebben jullie enig idee wat ik kan aanpassen?
Probeer eerst eens je macadres vast te zetten op android.
Pagina: 1 ... 263 ... 326 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.