Kan, denk ik. Volgens mij is of was er ook een Syno package voor.
ik weet dat met een recente versie die nog niet direct uit was als kant en klaar pakket dus zat je nog te wachten (of kan je zelf een selfhosted op een docker fabriceren?)
Ubiquiti geeft zelf geen "packages" uit. Dit is allemaal vanuit de community / gebruikers. Dus ja, ook een Docker image kun je zelf bouwen. Enige voorwaarde is uiteraard dat Ubiquiti de controller "vrijgeeft" (ze hebben bv wel een Debian repository waaruit je kunt installeren, en een Windows installer). En bij mijn weten (maar zo actieg volg ik het niet) hebben ze de nieuwe controllers ook gewoon altijd vrijgegeven. Dus als er een nieuwe controller versie uit was dat deze niet alleen voor de UDM/UDR/UCG was maar dat ook de Windows installer + ... te downloaden was.
De selfhosted kunnen ze op een gegeven moment prima de nek omdraaien om je te forceren naar de cloud, die macht hebben ze gewoon.
Dat klopt. En daar heb ik al over geschreven. Met de UDM modellen leek het wellicht die richting op te gaan (omdat alle nieuwe hardware een ingebakken controller had en niet aan een externe controller gekoppeld on worden). Echter is daar vanuit de community en vanuit grotere klanten (die dus weer netwerken installeren voor bedrijven) veel kritiek op geweest en zijn er nu zowaar ook weer routers die niet met een controller zijn ingebakken en in een externe controller gehangen moeten worden. Mijn vermoeden is dus dat ze zich de kritiek hebben aangetrokken en/of het ze nogal hard in de portemonnee raakte

. Dus de kans dat ze nog eens die richting op gaan lijkt mij klein.
En al stoppen ze met de selfhosted controller. De laatste/nieuwste versie kun je natuurlijk gewoon blijven gebruiken

Net zoals dat een UCK "gen 1" nog gewoon werkt (zij het niet met de nieuwste hardware).
Ze hebben een tijd geleden al de arm-controller voor 32-bit gekilled.
Geen idee? Had dat niet meer te maken met MongoDB die niet meer op ARM32 werkte? Maar waarop zou je die sowieso willen? ARM 64 bestaat ook al best lang. En in ieder geval de RPi3 kan prima op 64 bit (en nieuwer uiteraard ook).
Ik doe ook selfhosted. het werkt prima hoor, maar ik zou toch graag de controller op een Ultra of iig op de router zelf willen draaien.
Ik kan me niet voorstellen de lifecycle van een ingebouwde controller korter is dan de levensduur van router waar het op draait.
Levensduur is dan de economische levensduur, niet de technische

En wat os de economische levensduur van een UCK 1? Die was ook niet heel duur en vanaf introductie zal die ook wel 5 jaar gewoon in de pas hebben gelopen met de controller versies.
En verder zie bv de USG. Ding hoeft ook economisch nog niet aan vervanging toe te zijn. Maar al jaren komen er geen serieuze updates meer voor uit. Dus ook daarbij kunnen ze de ondersteuning "stoppen". Met het verschil dat je bij het stoppen met de selfhosted controller dat meteen ziet (wel een update voor de UDM/UDR/UCG, niet voor selfhosted), bij het stoppen van firmware updates merk je dat niet meteen omdat je geen referentie hebt (de USG had geen vaste release cycle, en ineens was de laatste update wel heel lang geleden).