[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 262 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 22:42

luigi87

Domotica Fanaticus

posttoast schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:39:
[...]

Dat valt best mee :) stuur me maar een DM mocht je er niet uitkomen.
Thanks _/-\o_
Maar ik geloof dat megekko ook voorraad heeft en mogelijk morgen gaat leveren :*)

[ Voor 4% gewijzigd door luigi87 op 13-03-2024 18:12 ]

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:52
luigi87 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 18:11:
[...]

Thanks _/-\o_
Maar ik geloof dat megekko ook voorraad heeft en mogelijk morgen gaat leveren :*)
Ook weg zo te zien ....

Maar je kan een email krijgen van Ubiquiti als er weer voorraad is ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:17
duvekot schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 18:45:
[...]

Ook weg zo te zien ....

Hij had al eerder besteld 😉

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:49

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Nou, ben recent overgestapt op de U7 Pro op elke verdieping thuis. Werkt tot zover goed.
Nu de meterkast ook aangepakt en een 3D geprinte rackmount (Etsy) gekocht voor de USW-8-Enterprise.

Heb dan geen Pro Max switch meer, maar die nieuwe patch kabels vind ik wel fijner dan de oude met buigbare uiteindes.

Ben tevreden met het resultaat. De drie apparaten die nog op de UDM-SE interne switch zitten, zijn twee G4 Pro camera's en een U6-Pro die ik buiten heb hangen voor de tuin. Dat is prima zonder STP en de gedeelde 1Gbps intern zal ook geen probleem zijn voor die apparaten.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 6% gewijzigd door BiG-GuY op 13-03-2024 19:37 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Is er iemand hier die de UCG ook met ziggo werkend heeft, zonder het Ziggo modem?
duvekot schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 18:45:
[...]

Ook weg zo te zien ....

klopt maar die doet niet veel de laatste tijd

[ Voor 84% gewijzigd door luigi87 op 13-03-2024 20:36 ]

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

king006 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 18:59:
[...]

Hij had al eerder besteld 😉
Gelukkig wel.
een maandje geleden ofzo :+

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:27
luigi87 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 20:01:
Is er iemand hier die de UCG ook met ziggo werkend heeft, zonder het Ziggo modem?
Hoe zie je dat voor je? Je zal sowieso een modem (Eurodocsis) moeten hebben. Voor zover ik weet heeft de UCG geen modem aan boord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

JAAAH morgen ben ik ook gelukkig bezitter :+ Megekko heeft hem verzonden _/-\o_
Mawlana schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 20:35:
[...]

Hoe zie je dat voor je? Je zal sowieso een modem (Eurodocsis) moeten hebben. Voor zover ik weet heeft de UCG geen modem aan boord.
Ik heb nu in mijn huidige netwerk een ONT van Tmobile en hierachter hangt direct mijn USG.
Dus exact op die wijze

[ Voor 10% gewijzigd door luigi87 op 13-03-2024 20:37 ]

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!
luigi87 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 20:37:
[...]

Ik heb nu in mijn huidige netwerk een ONT van Tmobile en hierachter hangt direct mijn USG.
Dus exact op die wijze
En je Ziggo modem is vergelijkbaar met het ONT. Of in ieder geval als je deze in bridge laat zetten. Dan krijgt de eigen router het publieke IP adres etc.
Je hebt immers in beide gevallen iets nodig dat het coax / Eurodocsis of glasvezel / (waarschijnlijk) XGS-PON om te zetten naar ethernet.

Wat bij glasvezel wel (soms) kan is de glasvezel direct aansluiten op een eigen router met een SFP module. Maar bij een USG, uitgaande van de 3P, kan dat sowieso niet omdat die helemaal geen SFP sllot heeft. En als je al direct zelf met de glasvezel bezig bent heb je alleen een FTU en geen bijbehorende ONT.

[ Voor 4% gewijzigd door RobertMe op 13-03-2024 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

RobertMe schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 20:42:
[...]

En je Ziggo modem is vergelijkbaar met het ONT. Of in ieder geval als je deze in bridge laat zetten. Dan krijgt de eigen router het publieke IP adres etc.
Je hebt immers in beide gevallen iets nodig dat het coax / Eurodocsis of glasvezel / (waarschijnlijk) XGS-PON om te zetten naar ethernet.

Wat bij glasvezel wel (soms) kan is de glasvezel direct aansluiten op een eigen router met een SFP module. Maar bij een USG, uitgaande van de 3P, kan dat sowieso niet omdat die helemaal geen SFP sllot heeft. En als je al direct zelf met de glasvezel bezig bent heb je alleen een FTU en geen bijbehorende ONT.
Oke, duidelijk Bij Ziggo heb je het modem dus ertussen als de ONT.
Zal hem dan in Bridge zetten en de UCG erachter hangen bij mijn zwager.
Dank

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
luigi87 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 20:51:
[...]

Oke, duidelijk Bij Ziggo heb je het modem dus ertussen als de ONT.
Zal hem dan in Bridge zetten en de UCG erachter hangen bij mijn zwager.
Dank
Of gewoon nat over nat, heeft hier vele jaren perfect gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenoMorpH
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 12:38
BiG-GuY schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:16:
[...]

Dat heb ik opgelost door de lokale DNS in de UDM SE in te stellen dat mijn domeinnaam uitkomt bij de server waar NGINX op draait. Zo ga je zelfs zonder Hairpin lokaal over je netwerk naar dat adres toe.

Je kan dit doen door op het apparaat in Unifi naar Settings te gaan en daar een Fixed IP en een Local DNS Record in te stellen.
Ok, maar dat veranderd toch niet het lokale IP-adres? Alle pc's op de via de NGINX manager server gaan, blijven het IP adres van die host doorgeven aan de webserver. Ga ik rechtstreeks naar de webserver, dan zie ik het ip adres van de eigenlijke PC in de LAN.
Wanneer ik naar mijn WAN IP (of naar mijn domeinnaam) ga, dan wil ik dat de NGINX ProxyManager mijn WAN IP meegeeft aan de webserver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

XenoMorpH schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 23:49:
[...]

Ok, maar dat veranderd toch niet het lokale IP-adres? Alle pc's op de via de NGINX manager server gaan, blijven het IP adres van die host doorgeven aan de webserver. Ga ik rechtstreeks naar de webserver, dan zie ik het ip adres van de eigenlijke PC in de LAN.
Wanneer ik naar mijn WAN IP (of naar mijn domeinnaam) ga, dan wil ik dat de NGINX ProxyManager mijn WAN IP meegeeft aan de webserver.
Waarom wil je dat het WAN IP meegegeven wordt naar de webserver? Als je lokaal bij de NGINX uitkomt hoeft het toch helemaal niet over het WAN IP te gaan?

Even als voorbeeld:
  • server.domein.nl is de domeinnaam die je extern gebruikt.
  • Je forward poort 443 van extern naar het IP-adres van de server die lokaal draait
  • In Unifi stel je de lokale DNS in op diezelfde server met de naam server.domein.nl
Je apparaten op je lokale netwerk kunnen nu server.domein.nl bereiken via de NGINX Reverse Proxy. Je kan in de configuratie van je NGINX Reverse Proxy instellen dat het source IP-adres meekomt, zodat NGINX ook weet of het lokaal of extern verkeer is, maar dit is iets wat je in NGINX zelf regelt.

Overigens werkt dit enkel als je geen gebruik maakt van DNS Shield (DoH), besef me net dat het bij mij nu dus via Hairpin NAT werkt daardoor. Dit werkt hier wel zonder problemen, heb simpelweg enkel poort 443 van extern naar binnen geforward naar mijn server.

Ik gebruik het op deze manier om verschillende diensten die ik in HA OS heb draaien te benaderen, intern en extern.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haelerien
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-09 08:44
Ik heb een oudere installatie met USG3P, 3 AP-lites en de controller op mijn synology staan.
Nu wil ik die hogere doorvoersnelheid met IDS/IPS aan, dus was mijn oog al gevallen op de UXG lite. Was van plan deze aan te schaffen, maar zie nu dat de UCG ultra hetzelfde aanbiedt aan een goedkopere prijs, met extra functionaliteiten en een geïntegreerde controller.

Is er een voordeel verbonden aan de controller in eigen beheer op mijn Synology te houden, of ga ik gewoon best meteen voor die Ultra en doe ik een controllermigratie? Of zie ik nog een voordeel van de UXG lite over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:07
haelerien schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:09:
Ik heb een oudere installatie met USG3P, 3 AP-lites en de controller op mijn synology staan.
Nu wil ik die hogere doorvoersnelheid met IDS/IPS aan, dus was mijn oog al gevallen op de UXG lite. Was van plan deze aan te schaffen, maar zie nu dat de UCG ultra hetzelfde aanbiedt aan een goedkopere prijs, met extra functionaliteiten en een geïntegreerde controller.

Is er een voordeel verbonden aan de controller in eigen beheer op mijn Synology te houden, of ga ik gewoon best meteen voor die Ultra en doe ik een controllermigratie? Of zie ik nog een voordeel van de UXG lite over het hoofd?
Ik zou voor een intergrated controller gaan: zolang je UCG suppported is, zal de controller software ook supported blijven.
Volgens mij worden de 1e generatie cloudkeys niet meer ondersteund door latere Unifi controllers, kan je nieteens een UXG lite aansturen. 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SniperGuy schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:19:
[...]

Ik zou voor een intergrated controller gaan: zolang je UCG suppported is, zal de controller software ook supported blijven.
Volgens mij worden de 1e generatie cloudkeys niet meer ondersteund door latere Unifi controllers, kan je nieteens een UXG lite aansturen. 8)7 |:(
Alleen draait de vraagsteller een selfhosted controller op een Syno. Dus hard-/software support van de cloudkey is niet echt relevant.
Sterker nog, als je nu voor de UCG gaat met geïntegreerde controller kun je juist hetzelfde scenario krijgen. Dat over X jaar er geen (controller) updates meer komen voor de UCG maar die wel nog supported is (zoals de USG AFAIK ook nog "supported" is en kritieke fixes ontvangt) terwijl je dan dus mogelijk de nieuwste hardware niet meer kunt ontsluiten.

Daarentegen zal het voor Ubiquiti lastiger zijn om de selfhosted controller de nek om te draaien. Best wel wat bedrijven/"verkopers" die UniFi verkiezen om bij klanten te plaatsen en in een controller bij hun (de "verkoper") te draaien. Zodat het beheer door hun vanuit een centraal systeem gedaan kan worden. Ubiquiti dacht semi wel van de selfhosted controller af te kunnen komen, met de UDMs etc die niet in een externe controller kunnen. Maar uit de community was daar toch veel kritiek op, en uiteindelijk is er toen de (dure) UXG gekomen die weer controller-loos is en meer voor MKB, en intussen dan ook de UXG Lite. Waarbij volgens mij bij die "verkoop"/beheer partijen en de community er ook wel weer een omslag is in dat UniFi nu wel weer prima is (in combinatie met nieuwe features zoals Wireguard server & client etc etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mso
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-06 09:50

mso

Iemand enig idee wanneer de AP 7 Long Range komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:07
RobertMe schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:43:
[...]

Alleen draait de vraagsteller een selfhosted controller op een Syno. Dus hard-/software support van de cloudkey is niet echt relevant.
Sterker nog, als je nu voor de UCG gaat met geïntegreerde controller kun je juist hetzelfde scenario krijgen. Dat over X jaar er geen (controller) updates meer komen voor de UCG maar die wel nog supported is (zoals de USG AFAIK ook nog "supported" is en kritieke fixes ontvangt) terwijl je dan dus mogelijk de nieuwste hardware niet meer kunt ontsluiten.

Daarentegen zal het voor Ubiquiti lastiger zijn om de selfhosted controller de nek om te draaien. Best wel wat bedrijven/"verkopers" die UniFi verkiezen om bij klanten te plaatsen en in een controller bij hun (de "verkoper") te draaien. Zodat het beheer door hun vanuit een centraal systeem gedaan kan worden. Ubiquiti dacht semi wel van de selfhosted controller af te kunnen komen, met de UDMs etc die niet in een externe controller kunnen. Maar uit de community was daar toch veel kritiek op, en uiteindelijk is er toen de (dure) UXG gekomen die weer controller-loos is en meer voor MKB, en intussen dan ook de UXG Lite. Waarbij volgens mij bij die "verkoop"/beheer partijen en de community er ook wel weer een omslag is in dat UniFi nu wel weer prima is (in combinatie met nieuwe features zoals Wireguard server & client etc etc).
Volgens mij is syno een docker image toch? ik weet dat met een recente versie die nog niet direct uit was als kant en klaar pakket dus zat je nog te wachten (of kan je zelf een selfhosted op een docker fabriceren?)
De selfhosted kunnen ze op een gegeven moment prima de nek omdraaien om je te forceren naar de cloud, die macht hebben ze gewoon. Ze hebben een tijd geleden al de arm-controller voor 32-bit gekilled.
Ik doe ook selfhosted. het werkt prima hoor, maar ik zou toch graag de controller op een Ultra of iig op de router zelf willen draaien.
Ik kan me niet voorstellen de lifecycle van een ingebouwde controller korter is dan de levensduur van router waar het op draait.
Levensduur is dan de economische levensduur, niet de technische :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:07
SniperGuy schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:34:
[...]

Volgens mij is syno een docker image toch? ik weet dat met een recente versie die nog niet direct uit was als kant en klaar pakket dus zat je nog te wachten (of kan je zelf een selfhosted op een docker fabriceren?)
De selfhosted kunnen ze op een gegeven moment prima de nek omdraaien om je te forceren naar de cloud, die macht hebben ze gewoon. Ze hebben een tijd geleden al de arm-controller voor 32-bit gekilled.
Ik doe ook selfhosted. het werkt prima hoor, maar ik zou toch graag de controller op een Ultra of iig op de router zelf willen draaien.
Ik kan me niet voorstellen de lifecycle van een ingebouwde controller korter is dan de levensduur van router waar het op draait.
Het kan wel voorkomen dat de controller EOL is en je daarmee nieuwere apparaten in je netwerk niet meer kan managen. Dan moet je naar een nieuwe controller-oplossing terwijl je die al in je UCG Ultra zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:16
Kan je in dat geval de UCG Ultra adopten in een losse controller? Of werkt hij alleen met zijn eigen ingebouwde controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SniperGuy schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:34:
[...]

Volgens mij is syno een docker image toch?
Kan, denk ik. Volgens mij is of was er ook een Syno package voor.
ik weet dat met een recente versie die nog niet direct uit was als kant en klaar pakket dus zat je nog te wachten (of kan je zelf een selfhosted op een docker fabriceren?)
Ubiquiti geeft zelf geen "packages" uit. Dit is allemaal vanuit de community / gebruikers. Dus ja, ook een Docker image kun je zelf bouwen. Enige voorwaarde is uiteraard dat Ubiquiti de controller "vrijgeeft" (ze hebben bv wel een Debian repository waaruit je kunt installeren, en een Windows installer). En bij mijn weten (maar zo actieg volg ik het niet) hebben ze de nieuwe controllers ook gewoon altijd vrijgegeven. Dus als er een nieuwe controller versie uit was dat deze niet alleen voor de UDM/UDR/UCG was maar dat ook de Windows installer + ... te downloaden was.
De selfhosted kunnen ze op een gegeven moment prima de nek omdraaien om je te forceren naar de cloud, die macht hebben ze gewoon.
Dat klopt. En daar heb ik al over geschreven. Met de UDM modellen leek het wellicht die richting op te gaan (omdat alle nieuwe hardware een ingebakken controller had en niet aan een externe controller gekoppeld on worden). Echter is daar vanuit de community en vanuit grotere klanten (die dus weer netwerken installeren voor bedrijven) veel kritiek op geweest en zijn er nu zowaar ook weer routers die niet met een controller zijn ingebakken en in een externe controller gehangen moeten worden. Mijn vermoeden is dus dat ze zich de kritiek hebben aangetrokken en/of het ze nogal hard in de portemonnee raakte ;). Dus de kans dat ze nog eens die richting op gaan lijkt mij klein.
En al stoppen ze met de selfhosted controller. De laatste/nieuwste versie kun je natuurlijk gewoon blijven gebruiken ;) Net zoals dat een UCK "gen 1" nog gewoon werkt (zij het niet met de nieuwste hardware).
Ze hebben een tijd geleden al de arm-controller voor 32-bit gekilled.
Geen idee? Had dat niet meer te maken met MongoDB die niet meer op ARM32 werkte? Maar waarop zou je die sowieso willen? ARM 64 bestaat ook al best lang. En in ieder geval de RPi3 kan prima op 64 bit (en nieuwer uiteraard ook).
En wat os de economische levensduur van een UCK 1? Die was ook niet heel duur en vanaf introductie zal die ook wel 5 jaar gewoon in de pas hebben gelopen met de controller versies.
En verder zie bv de USG. Ding hoeft ook economisch nog niet aan vervanging toe te zijn. Maar al jaren komen er geen serieuze updates meer voor uit. Dus ook daarbij kunnen ze de ondersteuning "stoppen". Met het verschil dat je bij het stoppen met de selfhosted controller dat meteen ziet (wel een update voor de UDM/UDR/UCG, niet voor selfhosted), bij het stoppen van firmware updates merk je dat niet meteen omdat je geen referentie hebt (de USG had geen vaste release cycle, en ineens was de laatste update wel heel lang geleden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 12:45

zeroday

There is no alternative!

Errug irritant dat de Wireguard config ineens niet meer werkt .. en maak je dan een nieuw inlog aan dan werkt het weer wel ..

Heel apart .. in die Unifi controller..

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 12:19

bebopper

I'm an absolute beginner...

Ben zelf naar de UCG aan het kijken omdat ik van mijn eigen gehoste controller (op een QNAP) af wil. Dit was altijd heel simpel - er was een kant-en-klare container voor. Maar met de nieuwe controller is het iets lastiger geworden (je moet nu geloof ik zelf los een MongoDB opzetten en configureren oid). Voor mij iig te lastig :/

Daarom zit ik nu nog steeds op de oude controller (versie 7.5.176), die werkt momenteel prima, maar zou op een gegeven moment toch wel naar een latere versie willen. Voor mij te ingewikkeld om zelf te regelen op mijn QNAP dus voor mij komt die UCG precies op het juiste moment.

Ik geloof dat er wel redelijk wat jaren ondersteuning voor zal komen en zo niet dan ga ik op het moment dat ie geen updates meer krijgt wel even heel chagerijning worden en daarna op zoek naar een vervanging (gelukkig is ie nu ook weer niet zo heel duur, tenminste, als ik er eindelijk eentje te pakken krijg via de webshop van UI :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvs31
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-07 22:47
haelerien schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:09:

Nadeel van de Ultra kan zijn dat er maar 1 app op geïnstalleerd kan worden, namelijk de netwerk controller. Mocht je in de nabije toekomst wellicht Ubiquiti camera's willen gebruiken dan heb je de Protect app nodig en die zou je dan op een Cloudkey moeten draaien (of een NVR in moeten zetten).. De Protect app kan volgens mij niet in Docker op je Nas draaien dus dan heb je alsnog een cloudkey nodig. En die cloudkey kan dan vervolgens niet de Ultra voorzien van de netwerk applicatie omdat de Ultra alleen werkt met de eigen controller. Dus als je in de nabije toekomst ook gebruik wilt maken van andere unifi apps dan kan de UXG Lite een betere keuze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Adviseren jullie 1gbps Ziggo kabel of KPN glasvezel i.c.m. de UDM SE?

En is de in-wall 6 gecombineerd met wat wifi 6 AP's voldoende om draadloos ook tegen de 1gbps te garanderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Foute edit.

[ Voor 96% gewijzigd door Ferra op 14-03-2024 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:14
Ferra schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 23:22:
Het hangt vooral van je behoeftes af. Ik vind de upload-snelheden van Ziggo veel te traag, maar als je dat minder intensief gebruikt dan is het in mijn optiek niet zo’n verschil.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012

jurroen

Security en privacy geek

En is de in-wall 6 gecombineerd met wat wifi 6 AP's voldoende om draadloos ook tegen de 1gbps te garanderen?
Afhankelijk van je scenario. Als je puur naar het internet kijkt: KPN FttH is synchroon én heeft in de regel lagere latency dan Ziggo biedt.

Wat het WiFi stuk betreft: dat is van heel veel factoren afhankelijk. Hoe ga je die APs aansluiten? Wat is de afstand tussen clients en APs? Heb je HR gecoat glas, veel (gewapend) beton? Wat voor clients hebben wr het over?

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ik heb nu twee sites (USG Pro en USG 3P) met één controller (UCK G2). Ik heb de UCG besteld ter vervanging van de USG, maar die kan ik dus niet meer met die UCK G2 adopten.

Maar ik zie eigenlijk ook niet echt het voordeel van één controller. Voorheen scheelde het gewoon een extra UCK G2 kopen (of elders hosten) en draaien, dus was het mooi dat het zo kon. Maar dat de UCG alleen werkt met z'n eigen controller is voor mij prima. Beide zijn toch gewoon te benaderen in unifi.ui.com met cloud access?

Wat is voor jullie dan het voordeel van één controller, of beter gezegd, waarom is een ingebouwde controller bij de gateways een nadeel?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Voor consumenten gebruik zie ik geen nadeel in de controller lokaal hebben nee. Als je ze zakelijk zou inzetten, vinden sommigen het handiger om de controller op een centrale plek te hebben en zo meerdere sites te kunnen beheren vanuit 1 controller.

Vindt het juist een voordeel om een Network controller te hebben per locatie, dan heb je ook niet snel teveel load voor de controller en draait het 100% lokaal. En zoals je zelf zegt kan je via de Site Manager nog steeds veel sites tegelijk zien en beheren.

De UCG Ultra heeft gewoon een erg goed prijs/performance verhouding.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BiG-GuY schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:47:
Voor consumenten gebruik zie ik geen nadeel in de controller lokaal hebben nee. Als je ze zakelijk zou inzetten, vinden sommigen het handiger om de controller op een centrale plek te hebben en zo meerdere sites te kunnen beheren vanuit 1 controller.
Voordeel van één controller zal ook zijn dat je, volgens mij, 1 keer centraal de alerting kunt instellen.
En terwijl ik dit type bedenk ik mij dat met een lokale controller de alerting niet werkt als internet offline is. Terwijl ik met een site bij familie op VPS hosted controller al meermaals alerts heb gehad omdat daar internet het niet deed (en ik sneller een bericht had gestuurd met "internet doet het niet?" dan dat ze het zelf merkten :+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haelerien
Dank voor de antwoorden m.b.t. de ultra vs lite.
Blijkbaar toch voer voor discussie! Ik neig voorlopig meer naar de "Lite". Ik heb iets meer vertrouwen in mijn backup van mijn NAS. Als die Ultra faalt heb ik geen zin om alles opnieuw in te stellen :)
Terzijde: controller draait inderdaad binnen een Docker container.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua1
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02:19
haelerien schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:07:
Dank voor de antwoorden m.b.t. de ultra vs lite.
Blijkbaar toch voer voor discussie! Ik neig voorlopig meer naar de "Lite". Ik heb iets meer vertrouwen in mijn backup van mijn NAS. Als die Ultra faalt heb ik geen zin om alles opnieuw in te stellen :)
Terzijde: controller draait inderdaad binnen een Docker container.
De Ultra maakt een cloud backup, dus dat lijkt mij persoonlijk makkelijker dan een NAS Back-Up. Je koopt een andere Cloud Gateway, Cloud back-up terugzetten en alles is weer zoals het oude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haelerien
Joshua1 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:20:
[...]

De Ultra maakt een cloud backup, dus dat lijkt mij persoonlijk makkelijker dan een NAS Back-Up. Je koopt een andere Cloud Gateway, Cloud back-up terugzetten en alles is weer zoals het oude.
Die cloud backup is nieuwe info, goed om weten! Al vrees ik wel een beetje dat dit in een betalend abonnementsmodel zou kunnen belanden op een later tijdstip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
Je kan toch altijd nog af en toe zelf de backup downloaden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• posttoast
Zojuist de UCG Ultra aangesloten en tot nu toe geen groot succes helaas... Ik wil migreren van mijn USG en losse controller (op een Linux bak hier in huis). Ik heb de volgende stappen gedaan:

1. USG uit mijn controller verwijderd
2. Backup gedraaid van mijn controller (.unf bestand)
3. CGU aangesloten en via de app op mijn telefoon verbinding gemaakt
4. Paar keer op next gedrukt (nog NIET de backup teruggezet, omdat ie op dat moment alleen online backups kan terugzetten)
5. Nadat ie up kwam probeer ik het .unf bestand te restoren. Ik zit nu echter al een half uur naar een draaiend wieltje te kijken op mijn telefoon, er gebeurt niet zoveel...

Ik heb voor de zekerheid nog een nieuwe backup gedraaid met alleen settings (dus geen historical data), die is een stuk kleiner (125KB), maar ook daar blijft ie hangen op het loading-scherm als ik probeer te restoren.

Iemand nog tips?

Edit: fixed. Een backup herstellen vanaf de mobiele app werkte niet, vanaf mijn laptop wel :)

[ Voor 5% gewijzigd door posttoast op 15-03-2024 18:01 ]

omniscale.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• posttoast
In eerdere posts had ik het over vreemde problemen in mijn netwerk; wireless haalde ik hogere snelheden dan bekabeld (en dat ook niet altijd) en sommige devices leken ineens gecapped op 100mbit.

Gisteren heb ik mijn USG vervangen door een Cloud Gateway Ultra en… de problemen zijn weg. Alles werkt zoals het zou moeten werken. Wellicht toeval, maar ik wilde het toch even delen.

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Eindelijk is mijn UCG binnen.

En nu ga ik binnekort "paralel" installeren zodat het een kwestie van de lan stekkertjes omprikken wordt van de USG naar de UCG.

Nu wil ik een backup op de UCG gebruiken van mijn huidige controller (self hosted).
Hierbij moet je de USG even verwijderen uit de software van unifi.

De vraag:
Als ik de USG verwijder en vergeet in Unifi. Blijven de settings bewaard?
Kan ik dan de USG erna opnieuw adopten en krijgt deze dan weer de juiste settings?
Zodat ik dus weer terug ben in de werkende situatie met de USG in de unifi software?

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• posttoast
luigi87 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 09:51:

En nu ga ik binnekort "paralel" installeren zodat het een kwestie van de lan stekkertjes omprikken wordt van de USG naar de UCG.

Nu wil ik een backup op de UCG gebruiken van mijn huidige controller (self hosted).

De vraag:
Kan ik dan de USG erna opnieuw adopten en krijgt deze dan weer de juiste settings?
Zodat ik dus weer terug ben in de werkende situatie met de USG in de unifi software?
De settings blijven bewaard ja, en staan dus ook in je backup bestand. Zie deze post van mij:

posttoast in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"

Dus: eerst de USG uit de huidige controller verwijderen, daarna een backup draaien en uiteindelijk die backup inladen in je UCG.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

posttoast schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 12:02:
[...]

De settings blijven bewaard ja, en staan dus ook in je backup bestand. Zie deze post van mij:

posttoast in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"

Dus: eerst de USG uit de huidige controller verwijderen, daarna een backup draaien en uiteindelijk die backup inladen in je UCG.
Top, dit bericht had ik nog niet gezien.

Dat maakt migren wel makkelijk ja.

Dan ga ik eerst ff een backup filetje maken.
De USG opnieuw adopten.
Dan draait het internet gewoon lekker door.

En kan ik de UCG voorbereiden. En testen voordat ik de stekkers opgooi en de controller migreer.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
luigi87 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 12:25:
[...]

Top, dit bericht had ik nog niet gezien.

Dat maakt migren wel makkelijk ja.

Dan ga ik eerst ff een backup filetje maken.
De USG opnieuw adopten.
Dan draait het internet gewoon lekker door.

En kan ik de UCG voorbereiden. En testen voordat ik de stekkers opgooi en de controller migreer.
Echt testen vooraf weet ik niet, maar ik zou óók een backup maken van je controller vóór je de USG eruit gooit. Dan kun je altijd nog even terug mocht het niet zo snel lukken :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

posttoast schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 12:31:
[...]

Echt testen vooraf weet ik niet, maar ik zou óók een backup maken van je controller vóór je de USG eruit gooit. Dan kun je altijd nog even terug mocht het niet zo snel lukken :)
Dat is ook een goede inderdaad. ;)

Testen kan wel.
Ik gooi ff een switch tussen de usg en de ONT. En dan hang ik de ucg erook aan.
Dan kan ik met een laptop aan de lan zijde van de UCG alles testen en controleren

[ Voor 21% gewijzigd door luigi87 op 16-03-2024 12:52 ]

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• posttoast
luigi87 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 12:51:
[...]

Dat is ook een goede inderdaad. ;)

Testen kan wel.
Ik gooi ff een switch tussen de usg en de ONT. En dan hang ik de ucg erook aan.
Dan kan ik met een laptop aan de lan zijde van de UCG alles testen en controleren
Ik weet niet of ik je nu goed begrijp, maar je kunt niet én de USG én je UCG via een switch direct aan het ONT aansluiten.

omniscale.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duvekot
posttoast schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 14:07:
Ik weet niet of ik je nu goed begrijp, maar je kunt niet én de USG én je UCG via een switch direct aan het ONT aansluiten.
Aansluiten gaat wel lukken ... Of je op beide een IP adres krijgt ligt maar net aan wat de provider gedaan heeft ....

Bij Ziggo werkt dat wel bij sommige modems die in Bridge Modus staan bijvoorbeeld >:)

Of je doet alleen IPv4 op de ene ...en IPv6 op de andere .. genoeg mogelijkheden dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• posttoast
Haha ja true, het kán wel maar het is niet wat @luigi87 hier probeert te bereiken denk ik ;)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

posttoast schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 14:17:
Haha ja true, het kán wel maar het is niet wat @luigi87 hier probeert te bereiken denk ik ;)
Correct ;)
Dacht het ff simpel op te lossen. Maar idd gaat niet lukken ivm die ip toewijzing.

Te simpel gedacht :+

Dan ff maar omprikken zonder testen en fixen wat er niet werkt.

Krijg ik dan ook een wan nieuw ip?
Anders moet ik me forwardings vanuit duckdns ook nog fixen

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
luigi87 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 16:00:
[...]

Correct ;)
Dacht het ff simpel op te lossen. Maar idd gaat niet lukken ivm die ip toewijzing.

Te simpel gedacht :+

Dan ff maar omprikken zonder testen en fixen wat er niet werkt.

Krijg ik dan ook een wan nieuw ip?
Anders moet ik me forwardings vanuit duckdns ook nog fixen
Als je KPN hebt houd je gewoon je IP-adres :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

posttoast schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 16:01:
[...]

Als je KPN hebt houd je gewoon je IP-adres :)
Helaas geen KPN
Ik heb Odido voorheen Tmobile.

[ Voor 5% gewijzigd door luigi87 op 16-03-2024 16:22 ]

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
luigi87 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 16:21:
[...]

Helaas geen KPN
OK, in dat geval geen idee. Maar ik zou geen reden weten waarom je adres wél anders zou worden.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
posttoast schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 16:23:
OK, in dat geval geen idee. Maar ik zou geen reden weten waarom je adres wél anders zou worden.
Ander MAC adres waar het verzoek vandaan komt eventueel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
duvekot schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 16:27:
[...]

Ander MAC adres waar het verzoek vandaan komt eventueel?
Ja dat kan inderdaad. Bij KPN en Ziggo is dat in ieder geen issue. Maar hoe Odido dat doet weet ik niet.

omniscale.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!
posttoast schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 16:35:
[...]

Ja dat kan inderdaad. Bij KPN en Ziggo is dat in ieder geen issue. Maar hoe Odido dat doet weet ik niet.
Bij Ziggo krijg je zeker wel een nieuw IP als het MAC veranderd.

Heb zelfs al eens gehad dat ik zelf een nieuwe router had, op Ziggo, jaren later de oude bij familie plaatste en die puur op basis van MAC weer het oude IP adres kreeg zoals die mij bij toentertijd had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
posttoast schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 16:35:
[...]

Bij Odido krijg je een nieuw WAN-IP bij het wisselen van je router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidAW
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-04-2024
Wie oh wie kan mij helpen. Heb op dit moment keuze stress 🤪
Stond op het punt om een dream machine se te bestellen maar toch niet gedaan. Met de komst van de Ultra series is het twijfelen begonnen en moet ik niet voor de ultra gateway gaan of komt er misschien wel een dream machine ultra binnenkort 😎😎

Hoe ziet mijn huidige netwerk eruit:

UDR (512GB Microsd erin voor 24/7 opname)
16 Port PoE lite switch
2x AP6 Lite
1x G4 Doorbell
1x G5 Bullet
1x G4 Instant
1x UP Chime
1x Flex Mini

8 poorten zijn bezet op de switch.

Alles werkt op zich naar behoren enkel dat ik niet de volle snelheid behaal van Ziggo (1gbit) alleen krijgen we binnenkort 1gbit glasvezel (Odido) en wil ik nu eigenlijk wel volledig gebruik maken van de snelheid in combinatie met IDS/IPS. Daarnaast zal er zeker nog een G5 Bullet bij komen en misschien wel 2.
Aangezien de UDR nu al piept over teveel camera’s is dit ook een puntje om naar een andere optie te gaan.

Daarom dacht ik laat ik een SE bestellen. Maar met de komst van de Cloud Gateway Ultra begon ik te twijfelen. Moet ik dus niet gewoon voor een Ultra (nieuwere hardware) gaan met een CloudKey+ ?

Wat zouden jullie doen?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

luigi87 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 16:21:
[...]

Helaas geen KPN
Dan krijg je sowieso een ander IP-adres, tenzij je het WAN MAC-adres kloont van je oude router.

Odido gebruikt simpelweg DHCP voor het uitgeven van een IP-adres aan een MAC-adres. Als het MAC-adres niet veranderd, veranderd het publieke IP niet.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 16:57
Recent ben ik overgestapt van een USG naar een UDM SE. Het is me nu een paar keer opgevallen dat de WAN interface, welke op auto negotiation staat, terugvalt van 2,5 Gbe naar FE (100mbit) terwijl ik een 1000/1000mbit lijn van Delta heb (Huawei ONT ervoor).

Vandaag heb ik het weten te verhelpen door de stroom van de UDM SE te halen maar vrij snel daarna is die weer teruggevallen, zie screenshot. Via Google lees ik dat meerdere personen hier last van hebben maar een echte oplossing nog niet gevonden. Herkennen mensen dit issue?

EDIT:
robertwebbe schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:34:
@Oesie Heb je al een andere ethernet kabel geprobeerd?
Nope, maar eerlijk gezegd daar ook niet aan gedacht omdat het altijd heeft gewerkt. Aanname dat dat daar dan dus ook niet zou kunnen liggen... had ik niet aan moeten nemen want na het vervangen van een 25cm kabeltje pikt die hem op naar 1 GbE.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3O3J451OxPwEaU6YgznFbTr0Ao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7P4zcSJ6Rf0EBpRcZVQoBKNl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Oesie op 16-03-2024 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Oesie schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:12:
Recent ben ik overgestapt van een USG naar een UDM SE. Het is me nu een paar keer opgevallen dat de WAN interface, welke op auto negotiation staat, terugvalt van 2,5 Gbe naar FE (100mbit) terwijl ik een 1000/1000mbit lijn van Delta heb (Huawei ONT ervoor).

Vandaag heb ik het weten te verhelpen door de stroom van de UDM SE te halen maar vrij snel daarna is die weer teruggevallen, zie screenshot. Via Google lees ik dat meerdere personen hier last van hebben maar een echte oplossing nog niet gevonden. Herkennen mensen dit issue?

[Afbeelding]
Zie je ook dat je Wan terug valt naar FE? Buiten de speedtest zegmaar?

Ik heb ook wel eens soortgelijk iets gehad met m'n nokia modem van Delta, maar toen weigerde de hele 2.5gbe poort in z'n geheel.

Terugval op een lage snelheid kan komen door een rotte patchkabel, maar zou niet opgelost moeten worden door een herstart van je udm.

Zie je in zowel je modem als je udm een FE verbinding staan op het moment van de problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 16:57
Koekstra schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:16:
[...]

Zie je ook dat je Wan terug valt naar FE? Buiten de speedtest zegmaar?

Ik heb ook wel eens soortgelijk iets gehad met m'n nokia modem van Delta, maar toen weigerde de hele 2.5gbe poort in z'n geheel.

Terugval op een lage snelheid kan komen door een rotte patchkabel, maar zou niet opgelost moeten worden door een herstart van je udm.

Zie je in zowel je modem als je udm een FE verbinding staan op het moment van de problemen?
Bedoel je de port aanduiding? Die staat nu op FE en hiervoor op de 2.5 GbE aanduiding, zie screenshot. Voorheen hielp een reboot. Nu moest ik echt de stroom er even vanaf halen. Heel vreemd.. niet eerder last van gehad, ook niet met de USG.

Kan je de ONT nog benaderen vanuit het Unifi netwerk? Kan hem i.i.g. niet pingen op het standaard adres.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5qin14A9lRzj0SgfZt15hjNRTZs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/imDvnvHa2D91h0ooTFXHM2id.png?f=user_large

*EDIT
robertwebbe schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:34:
@Oesie Heb je al een andere ethernet kabel geprobeerd?
Nope, maar eerlijk gezegd daar ook niet aan gedacht omdat het altijd heeft gewerkt. Aanname dat dat daar dan dus ook niet zou kunnen liggen... had ik niet aan moeten nemen want na het vervangen van een 25cm kabeltje pikt die hem op naar 1 GbE.

[ Voor 16% gewijzigd door Oesie op 16-03-2024 17:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
SolidAW schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:01:
Wie oh wie kan mij helpen. Heb op dit moment keuze stress 🤪
Stond op het punt om een dream machine se te bestellen maar toch niet gedaan. Met de komst van de Ultra series is het twijfelen begonnen en moet ik niet voor de ultra gateway gaan of komt er misschien wel een dream machine ultra binnenkort 😎😎

Hoe ziet mijn huidige netwerk eruit:

UDR (512GB Microsd erin voor 24/7 opname)
16 Port PoE lite switch
2x AP6 Lite
1x G4 Doorbell
1x G5 Bullet
1x G4 Instant
1x UP Chime
1x Flex Mini

8 poorten zijn bezet op de switch.

Alles werkt op zich naar behoren enkel dat ik niet de volle snelheid behaal van Ziggo (1gbit) alleen krijgen we binnenkort 1gbit glasvezel (Odido) en wil ik nu eigenlijk wel volledig gebruik maken van de snelheid in combinatie met IDS/IPS. Daarnaast zal er zeker nog een G5 Bullet bij komen en misschien wel 2.
Aangezien de UDR nu al piept over teveel camera’s is dit ook een puntje om naar een andere optie te gaan.

Daarom dacht ik laat ik een SE bestellen. Maar met de komst van de Cloud Gateway Ultra begon ik te twijfelen. Moet ik dus niet gewoon voor een Ultra (nieuwere hardware) gaan met een CloudKey+ ?

Wat zouden jullie doen?
De Ultra lineup lijkt zoch voor nu nog alleen te richten op meer te onderkant. En je kunt wel zeggen dat de UCG nieuwer is, maar als je dan nog een UCK gen2+ ernaast moet zetten... die is zeer zeker ouder dan de UDM SE. En de UCK zou je dan alleen gebruiken voor Protect? Want de UCG kun je niet in een externe controller connecten. Dan kun je net zo goed een UNVR kopen :p

Ik wil dus niet zeggen dat je een UDM SE moet kopen, maar als je mentaal al op het punt stond om een UDM SE te kopen... Zou ik zeker niet naar een UCG + UCK kijken, gezien je Protect ook nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua1

KPN Glasvezel.... lagere ping, hogere upload snelheden. En het is makkelijker om je eigen modem/router te gebruiken met Glasvezel, via de ONT of rechtstreeks.
Bij kabel heb je altijd een lompe modem nodig van Ziggo dan wel is waar met Bridge Mode maar je houdt een onhandige modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

posttoast schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 16:23:
[...]

Ik ga het wel even in de gaten houden.

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SolidAW
RobertMe schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:42:
[...]

De Ultra lineup lijkt zoch voor nu nog alleen te richten op meer te onderkant. En je kunt wel zeggen dat de UCG nieuwer is, maar als je dan nog een UCK gen2+ ernaast moet zetten... die is zeer zeker ouder dan de UDM SE. En de UCK zou je dan alleen gebruiken voor Protect? Want de UCG kun je niet in een externe controller connecten. Dan kun je net zo goed een UNVR kopen :p

Ik wil dus niet zeggen dat je een UDM SE moet kopen, maar als je mentaal al op het punt stond om een UDM SE te kopen... Zou ik zeker niet naar een UCG + UCK kijken, gezien je Protect ook nodig hebt.
Goed punt. Ik ga er nog een nachtje over slapen en misschien morgen dan toch de SE bestellen.
Met oog op de toekomst ook misschien de beste keuze (2.5Gbit WAN en SFP+ mogelijkheid) en de 3.5Gbps IDS/IPS throughput, want dat ga ik nooit redden met de UCG.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NEK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-09 15:11

NEK

SolidAW schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 20:36:
[...]

Goed punt. Ik ga er nog een nachtje over slapen en misschien morgen dan toch de SE bestellen.
Met oog op de toekomst ook misschien de beste keuze (2.5Gbit WAN en SFP+ mogelijkheid) en de 3.5Gbps IDS/IPS throughput, want dat ga ik nooit redden met de UCG.
De SE is super!!! Van harte aan te bevelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:47

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Met 500+ paginas in dit topic levert een zoektocht op VPN niet helemaal meer wat ik zoek, of iig veel te veel oude info.

Dus: heeft iemand een linkje naar een goede, met name recente recente guide om VPN op te zetten voor een USG icm telefoon?

Zal vast niet lastig zijn maar zie door de bomen en vele GUI's het bos niet meer :/

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:47

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En aanvullend: welke dynamic dns gebruiken jullie met VPN? Gratis, uiteraard, blijf Hollander :+
Ook daar zie ik gemengde dingen van wat wel en niet kan. Ervaringen? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
The Eagle schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:49:
Met 500+ paginas in dit topic levert een zoektocht op VPN niet helemaal meer wat ik zoek, of iig veel te veel oude info.

Dus: heeft iemand een linkje naar een goede, met name recente recente guide om VPN op te zetten voor een USG icm telefoon?

Zal vast niet lastig zijn maar zie door de bomen en vele GUI's het bos niet meer :/
De USG kan alleen PPTP en L2TP VPN’s aan, beiden moet je niet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
The Eagle schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:06:
En aanvullend: welke dynamic dns gebruiken jullie met VPN? Gratis, uiteraard, blijf Hollander :+
Ook daar zie ik gemengde dingen van wat wel en niet kan. Ervaringen? :)
Ik gebruik die van Synology, mijn NAS update hem automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:05

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

zal met de GUI niet gaan, je zal wat zaken met scripts moeten toen. Ik heb al tijden deze open staan: https://community.ui.com/...c6-4e04-a780-53ce180331a4

Ik moet wel zeggen dat ik, als er weer voorraad is, de Cloud gateway ultra maar ga kopen, dan is het wel met de UI op te lossen.

It's just a donkey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Zoals @ASS-Ware aangeeft heeft de USG van zichzelf alleen ondersteuning voor protocollen (met versleuteling) die je heden ten dagen niet meer moet willen gebruiken. En Android nog alleen ondersteund als het is ingesteld. Als je een nieuwe verbinding wilt toevoegen kan dat niet (meer).

Beste nu is waarschijnlijk Wireguard. Dat ook op de USG te installeren met een package van de Wireguard devs. Configuratie moet vervolgens met de confog.gateway.json. Hoe dit precies staat staat ook, enigszins technisc, bechreven op hun wiki https://github.com/WireGu.../EdgeOS-and-Unifi-Gateway . Maar er zijn vast betere guides te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SolidAW
NEK schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:06:
[...]

De SE is super!!! Van harte aan te bevelen!
Vandaag besteld met een 4TB Seagate Skyhawk en een Swiss Army Knife Ultra 😎

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:25
Iemand hier een tip hoe ik de no internet connectie melding op mijn UDM pro kan fixen
Heb een ziggo box in bridge staan en internet etc werkt perfect, maar het schermpje op de UDM en in de GUI blijft zeggen geen internet verbinding gedetecteerd.

Terwijl die vervolgens wel een logo van ziggo aan mijn verbinding kan koppelen 🤣

[ Voor 15% gewijzigd door HKLM_ op 17-03-2024 19:17 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

luigi87 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 09:51:

De vraag:
Voor de gene die hier nog mee bezig gaan zijn.

Ik heb net een backup gemaakt zonder USG, door deze even te verwijderen (dan reboot die in stock settings).
Snel de back up gemaakt.
Toen kwam de USG terug om te Adopten, Dat dus gedaan en ben al weer online :*)

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Ik heb nu mijn backup zonder de USG in de UCG gezet. Ging allemaal prima eigenlijk.
Zie dat die netjes alle settings heeft meegenomen incl de vlan300 en mijn dynamic dns update aan duckdns.
Dus met een beetje mazzel zet ik hem straks erin en update die automatisch mijn nieuwe wan ip naar duckdns

Klopt het dat de UCG niet tussen de Devices komt te staan waar je APs en Switches wel staan?

[ Voor 4% gewijzigd door luigi87 op 17-03-2024 22:16 ]

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
luigi87 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:06:
Ik heb nu mijn backup zonder de USG in de UCG gezet. Ging allemaal prima eigenlijk.
Zie dat die netjes alle settings heeft meegenomen incl de vlan300 en mijn dynamic dns update aan duckdns.
Dus met een beetje mazzel zet ik hem straks erin en update die automatisch mijn nieuwe wan ip naar duckdns

Kloot het dat de UCG niet tussen de Devices komt te staan waar je APs en Switches wel staan?
Nee, dat klopt niet. Hier staat ie er gewoon bij, net zoals de USG er stond.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 21:38
Vraag mijnerzijds.
Onlangs toch besloten de router/firewall te vervangen na 13 jaar door een UDM-pro, deze voorgeprogrammeerd met alle settings en toen omgezet en alles wekt naar behoren.
Echter is er nu een dom iets waar ik maar niet in verder kom/uitkom.

Voor de wifi heb ik een drietal AP's deze zaten met 2 namen in het netwerk 1 prive en 1 hotspot beiden in gelijke ip reeks, de controller op de server en dat werkte prima. Nu zit dit op de UDM en (zoals ik toen al eens gekeken heb maar nooit uitgevoerd) wil ik deze netwerken uit elkaar houden met vlan (meerdere vlan's aanwezig) en daar gaat iets heel vreemd.
Ik krijg op de ap's wel verbinding met de prive maar niet op de hotspot (settings staan goed) maar op die ene AP die op de UDM aangesloten is werkt het allemaal wel. Op de 2 andere AP's dus alleen het prive gedeelte.

De twee andere AP's zijn aangesloten op een manageable TP-link switch die naar een tweede TP-link switch gaat. Op beiden zit uiteraard ook de rest van het netwerk incl vlans aangesloten en dat werkt prima.

UDM -> trunk op TP-link 1 poort 1 -> TP-link 1 trunk poort 18 -> trunk TP-link 2 poort 1 en dan zitten op poort 5 en 6 de twee AP's

En daar krijg ik met geen mogelijkheid beide v-lans op, als ik poort 5 trunk krijg ik vlan-1 en geen 2, als ik de poort vlan 2 geef krijg ik ook vlan 2. kortom beide vlans zijn er wel en werken ook. AP 1 zat eerst in de 1e switch en die had daar exact hetzelfde, toen ik deze plugde in de UDM werkte het wel allemaal.

Wie heet dit al eens bij de hakken gehad met TP-link switches, in help documenten lees ik wel rare instellingen met ander merk switches anders dan Ubiquiti maar geholpen heeft dit niet.

UDM-pro
TP-link switch-1 TL-SG3424
TP-link switch-2 TL-SG3210

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

posttoast schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:16:
[...]

Hmmm morgen dan toch nog maar eens kijken. Misschien heb ik het dan niet goed gezien??

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 19:56

DukeBox

loves wheat smoothies

webcamjan schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:23:
En daar krijg ik met geen mogelijkheid beide v-lans op, als ik poort 5 trunk krijg ik vlan-1 en geen 2, als ik de poort vlan 2 geef krijg ik ook vlan 2. kortom beide vlans zijn er wel en werken ook. AP 1 zat eerst in de 1e switch en die had daar exact hetzelfde, toen ik deze plugde in de UDM werkte het wel allemaal.
Vaak moet je met een trunk (geen statig lag trunk) ook VLAN1 taggen in Unifi. Oftewel, alleen maar tagged, geen enkel untagged VLAN.
Mijn ervaring;
Cisco, Netgear, TP-Link, Mellanox. Alles tagged
HP Procurve / Aruba, Lancom, Unifi/Ubiquity, ZyXEL, Fortinet, Arista, Dell, Brocade. VLAN1 un-tagged.

[ Voor 12% gewijzigd door DukeBox op 17-03-2024 22:45 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 21:38
DukeBox schreef op zondag 17 maart 2024 @ 22:37:
[...]

Vaak moet je met een trunk (geen statig lag trunk) ook VLAN1 taggen in Unifi. Oftewel, alleen maar tagged, geen enkel untagged VLAN.
Mijn ervaring;
Cisco, Netgear, TP-Link, Mellanox. Alles tagged
HP Procurve / Aruba, Lancom, Unifi/Ubiquity, ZyXEL, Fortinet, Arista, Dell, Brocade. VLAN1 un-tagged.
En weer verlaat een tevreden klant het pand.

Op de poort had ik deze nog op untag staan idd, maar niet op trunk dat werkte dus niet, bij TP-link is er ook zoiets als "General" en blijkbaar heb/had ik die combinatie nog niet eerder genomen.
Trunk met untag en tag werkt namelijk ook niet want dan neemt het de 1e vlan aan, heel wazig.

Conclusie.: Trunk met tag de switch in (aanvoer) en "generaal" met tag er op de gewenste poort uit.

En zoals altijd is het maar dat ene kleine ding wat je helemaal in de war kan maken. soms he, soms....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

posttoast schreef op zondag 17 maart 2024 @ 21:16:
[...]

Ik heb het niet goed gezien, hij staat er netjes bij in het lijstje :)

- leeg -

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

En ik ben zojuist netjes overgegaan :)

Mijn stappen:
- UCG onder spanning met de WAN stekker op het bestaande netwerk.
- Laten updaten
- Kabeltje in de lan, koppelen aan een laptop
- Backup van de bestaande controller zonder USG erheen schieten.

- UCG op zijn plek zetten/ hangen
- WAN kabeltje ompluggen
- Even wachten tot die weer internet verbinding heeft
-LAN kabel erin

- Controller exporteren van bestaand naar de UCG

En Live :*)

Ik draai nu op de UCG

En Home assistant zojuist ook omgezet

next things:
ips instellen
Wireguard instellen

[ Voor 20% gewijzigd door luigi87 op 18-03-2024 19:00 ]

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:17
@luigi87,

Fijn dat je hem eindelijk hebt! 😉 Ik heb er nog geen spijt van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:30
De Cloud Gateway Ultra is wel een hele interessante opvolger voor mijn USG. Als Protect dan kan blijven draaien op de Cloudkey Gen2 Plus, scheelt me dat veel Euro’s tov een UDR-SE of UDR-Pro.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robi
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:21
Bij mij werkt IPS/IDS niet op de Cloud Gateway Ultra zodra ik deze op "high" zet. Wanneer ik dan de teststring van Ubiquiti gebruik
code:
1
curl -A "BlackSun" http://www.example.com
detecteerd hij niks, op medium werkt het wel. Op Reddit lees ik meerdere posts van gebruikers met de zelfde ervaring. Waarschijnlijk een bug dus. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ik heb de UCG ook geïnstalleerd bij mij thuis, ook ter vervanging van een USG.

Nu werd de USG gemanaged door een (externe) UCK G2, welke meerdere sites heeft. Een export van de site was niet te importeren in de UCG. Een export van de hele controller kon wel geïmporteerd worden, maar leverde op dat álle apparaten werden geïmporteerd en (volgens mij) de settings van één site.

Wat dat betreft is er misschien nog wel wat te verbeteren, want een enkele site op een multi-site controller is volgens mij niet of nauwelijks te importeren in een cloud gateway zoals de UCG.

Ik heb het niet extensief uitgezocht. Het was in mijn geval simpeler om dan maar gewoon met een schone lei te beginnen, dan uit te zoeken hoe export en import zou moeten werken...

Verder erg tevreden met de UCG.

Zou er nog een officiële wallmount komen? Vind het wel jammer dat die er niet is, namelijk. Ik heb er niet op gewacht en een 3d-geprinte wallmount besteld ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JanHenk schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:51:

Nu werd de USG gemanaged door een (externe) UCK G2, welke meerdere sites heeft. Een export van de site was niet te importeren in de UCG. Een export van de hele controller kon wel geïmporteerd worden, maar leverde op dat álle apparaten werden geïmporteerd en (volgens mij) de settings van één site.

Wat dat betreft is er misschien nog wel wat te verbeteren, want een enkele site op een multi-site controller is volgens mij niet of nauwelijks te importeren in een cloud gateway zoals de UCG.

Ik heb het niet extensief uitgezocht. Het was in mijn geval simpeler om dan maar gewoon met een schone lei te beginnen, dan uit te zoeken hoe export en import zou moeten werken...
Dat ging bij mijn ouders ook mis, een site backup kon ik niet importeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joshua1

Zou er nog een officiële wallmount komen? Vind het wel jammer dat die er niet is, namelijk. Ik heb er niet op gewacht en een 3d-geprinte wallmount besteld ergens.
De onderkant van de UCG is magnetisch en werkt perfect met de "Floating Mount". Mijn UCG hangt nu mooi in mijn meterkast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Joshua1 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:09:
[...]

De onderkant van de UCG is magnetisch en werkt perfect met de "Floating Mount". Mijn UCG hangt nu mooi in mijn meterkast :)
Fijn dat dat ook goed werkt...

Ik twijfelde eraan, omdat het formaat van de UCG wel duidelijk afwijkt (stukje groter) van de UX en de UXG-Lite. En omdat Ubiquiti de mount niet aanbiedt bij de UCG in de webshop. Daardoor lijkt het ook net alsof het niet (helemaal) compatible is. Afijn, goed om te weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SolidAW
Gister de Dream Machine SE binnengekregen en in de avond meteen geïnstalleerd
Upgrade van de UDR naar de DM SE ging zonder enig probleem en alles was na een half uurtje weer draaiende.
Ook de Swiss Army Knife Ultra aangesloten en werkt als een zonnetje, dit AP is nu in mijn meterkast opgehangen voor de connectie van een aantal simpele IoT apparatuur en de deurbel (G4) want de U6 lite hangt net even te ver voor het bereik aangezien de UDR een interne AP had en de SE niet meer.
Van de zomer zeker nog een Swiss Army Knife Ultra aanschaffen voor in de tuin.

Qua snelheid is natuurlijk mijn internet erop vooruitgegaan (IDS en IPS / Ad Blocking aan) haal nu gewoon de snelheid waar ik voor betaal (ziggo 1gb en binnenkort Odido) daarnaast merk ik dat het dashboard een stuk vloeiender loopt en de protect app ook.

Tot nu toe erg tevreden.

Wat is nu eigenlijk de beste manier om de UDR te resetten naar fabrieksinstellingen zodat ik deze te koop kan zetten?

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klaasvs31
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-07 22:47

Je kunt wel een enkele site importeren op de UCG, maar je moet hiervoor eerst de controller Interface (in Advanced settings) even op Legacy zetten ipv New. Als je dan een backup terug wilt zetten op de UCG vraagt het systeem van welke site je de settings wilt restoren. Deze vraag wordt in de "New" interface helaas niet gesteld... Dat kan inderdaad beter.. Ben hier zelf ook uren mee bezig geweest en bij toeval kwam ik er zelf achter na het omzetten van de interface naar Legacy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrLeeeet
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 15:25
Sinds een maand in het bezit van een aantal Ubiquiti componenten: CGU, USW lite PoE switch, CGK2 en een aantal AP's. Alles draaide als een zonnetje, nu net even alles netjes op een nieuw stekkerblok aangesloten maar de switch komt niet meer online. Een laptop direct op 1 van de poorten van de CGU resulteert in netwerkconnectiveit maar alles achter de switch geeft qua verkeer geen teken van leven. AP's en CKG2 krijgen wel PoE van switch. Iemand suggesties? Even de stroom eraf moet naar mijn inziens gewoon kunnen..

Kleine update:

De switch inmiddels aangemeld voor RMA. Factory reset, SSHen of TFTP recovery werken niet. Dit is trouwens de tweede in korte tijd met dezelfde kuren.

[ Voor 14% gewijzigd door MrLeeeet op 20-03-2024 08:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MRiesje
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:35
Cloud Gateway Ultra is beschikbaar!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:07
MRiesje schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:21:
Cloud Gateway Ultra is beschikbaar!!!
and gone...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
MrLeeeet schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:04:
Sinds een maand in het bezit van een aantal Ubiquiti componenten: CGU, USW lite PoE switch, CGK2 en een aantal AP's. Alles draaide als een zonnetje, nu net even alles netjes op een nieuw stekkerblok aangesloten maar de switch komt niet meer online. Een laptop direct op 1 van de poorten van de CGU resulteert in netwerkconnectiveit maar alles achter de switch geeft qua verkeer geen teken van leven. AP's en CKG2 krijgen wel PoE van switch. Iemand suggesties? Even de stroom eraf moet naar mijn inziens gewoon kunnen..

Kleine update:

De switch inmiddels aangemeld voor RMA. Factory reset, SSHen of TFTP recovery werken niet. Dit is trouwens de tweede in korte tijd met dezelfde kuren.
Wat is een CGK2? Bedoel je een Cloud Key Gen 2? Waarom heb je die als je de netwerkapplicatie in de CGU ingebouwd hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
klaasvs31 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 18:53:
[...]

Je kunt wel een enkele site importeren op de UCG, maar je moet hiervoor eerst de controller Interface (in Advanced settings) even op Legacy zetten ipv New. Als je dan een backup terug wilt zetten op de UCG vraagt het systeem van welke site je de settings wilt restoren. Deze vraag wordt in de "New" interface helaas niet gesteld... Dat kan inderdaad beter.. Ben hier zelf ook uren mee bezig geweest en bij toeval kwam ik er zelf achter na het omzetten van de interface naar Legacy.
Ik dacht dat inmiddels alle functionaliteit wel over was gezet naar de nieuwe interface, hier had ik nog niet aan gedacht... Gelukkig was het opnieuw opbouwen vrij snel klaar.

Goede tip voor iedereen die hier tegenaan loopt. Zal ook wel gelden voor het omzetten van multi-site controller naar bijv. een UDM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:54
De nieuwste generatie U6 en U7 APs gebruiken steeds vaker 2.5Gbps verbindingen.
Zijn hier ook mensen die hun AP via 2.5Gbps hebben aangesloten?
Hoe doe je dit dat, gegeven het feit dat je ook POE+ nodig hebt?

Voor zover ik weet, heeft Ubiquiti geen POE injectors voor POE+ met 2.5Gbps, toch?
En Unifi switches met POE+ en 2.5Gbps zijn ook nog best zeldzaam.

Hoe doen jullie dat?

Zelf heb ik 1 zo'n AP, namelijk een U6 Enterprise.
Deze heb ik aangesloten met 1Gbps POE+ injector, ook omdat de rest van mijn netwerk nog 1Gbps is.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrLeeeet
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 15:25
JanHenk schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:41:
[...]

Wat is een CGK2? Bedoel je een Cloud Key Gen 2? Waarom heb je die als je de netwerkapplicatie in de CGU ingebouwd hebt?
Omdat ik ook Protect gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

GarBaGe schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:08:
De nieuwste generatie U6 en U7 APs gebruiken steeds vaker 2.5Gbps verbindingen.
Zijn hier ook mensen die hun AP via 2.5Gbps hebben aangesloten?
Hoe doe je dit dat, gegeven het feit dat je ook POE+ nodig hebt?

Voor zover ik weet, heeft Ubiquiti geen POE injectors voor POE+ met 2.5Gbps, toch?
En Unifi switches met POE+ en 2.5Gbps zijn ook nog best zeldzaam.

Hoe doen jullie dat?

Zelf heb ik 1 zo'n AP, namelijk een U6 Enterprise.
Deze heb ik aangesloten met 1Gbps POE+ injector, ook omdat de rest van mijn netwerk nog 1Gbps is.
Bijna alle PoE injectors die 1Gbps aankunnen, kunnen ook 2.5Gbps aan. Injectors werken passief, dus doen niks met het data signaal, ze voegen simpelweg PoE toe op de aders die voor PoE gebruikt worden.

Ook bekabeling kan meer aan dan in de specificaties wordt genoemd, heb in huis gewone CAT6 kabels overal en haal zelfs 10Gbps op een kabellengte van iets van 20-25m.

Gebruik overigens zelf de USW-Enterprise-8-PoE samen met de U7-Pro en dat werkt perfect.

[ Voor 7% gewijzigd door BiG-GuY op 20-03-2024 11:33 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!
BiG-GuY schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:28:
Ook bekabeling kan meer aan dan in de specificaties wordt genoemd, heb in huis gewone CAT6 kabels overal en haal zelfs 10Gbps op een kabellengte van iets van 20-25m.
Cat6 dat aan de specificatie voldoet moet geschikt zijn voor 10Gbit/s tot 55 meter ;)
Dus het is geen toevalligheid dat dat werkt op 20-25 meter. Als het niet werkt zou de kabel simpelweg niet aan de Cat6 specificatie voldoen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:07
Cloud Gateway Ultra is weer beschikbaar!!!

En besteld!

[ Voor 15% gewijzigd door Cardinal op 20-03-2024 12:25 ]

Pagina: 1 ... 262 ... 326 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.