[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 261 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_MKZ
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18-09 18:30
Goedeavond,

Is het ook mogelijk als je een vlan maakt deze standaard helemaal dicht zit en dat je in de firewall aangeeft welke porten er open mogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
mr_MKZ schreef op zondag 3 maart 2024 @ 19:45:
Goedeavond,

Is het ook mogelijk als je een vlan maakt deze standaard helemaal dicht zit en dat je in de firewall aangeeft welke porten er open mogen?
Is dat niet het principe van een FW. Dat alles dicht zit en dat je open moet zetten wat je nodig heb. Ik weet dat dit bij UniFi niet zo is. Voor mijn FW overgestapt van Unifi naar Sophos (switched en AP's wel van UnifFi) en dat is zo dicht dat je zefs niet kan internetten :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:31
mr_MKZ schreef op zondag 3 maart 2024 @ 19:45:
Goedeavond,

Dat kan door Traffic & Firewall Rules in te stellen. Als je een nieuw netwerk aanmaakt in de Network app zijn er echter geen beperkingen in het verkeer (behalve bij Guest network), dus de regels zul je zelf toe moeten voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_MKZ
JungleJim schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:04:
[...]

Dat kan door Traffic & Firewall Rules in te stellen. Als je een nieuw netwerk aanmaakt in de Network app zijn er echter geen beperkingen in het verkeer (behalve bij Guest network), dus de regels zul je zelf toe moeten voegen.
als ik het vlan laat blokeren in traffic rules. kan ik daarna de porten in de firewall zetten die wel toe moet laten of werkt dit anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
mr_MKZ schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:09:
als ik het vlan laat blokeren in traffic rules. kan ik daarna de porten in de firewall zetten die wel toe moet laten of werkt dit anders?
Wat wil je precies bereiken? Wil je verkeer binnen je eigen LAN blokkeren en alleen verkeer op bepaalde poorten toestaan of wil verkeer van buiten toestaan op bepaalde poorten?

Met de Trafic & Firewall Rules stel je de firewall in, Traffic Rules zijn de simpele variant (geloof ik niet beschikbaar op alle unifi devices) en Firewall Rules zijn de uitgebreide variant. Zie UniFi Gateway - Traffic Rules en UniFi Gateway - Introduction to Firewall Rules voor meer informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_MKZ
JungleJim schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:33:
[...]

Wat wil je precies bereiken? Wil je verkeer binnen je eigen LAN blokkeren en alleen verkeer op bepaalde poorten toestaan of wil verkeer van buiten toestaan op bepaalde poorten?
Ik wil dat vlan niet met elkaar kunnen connecten op uitzondering van een paar poorten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JungleJim
mr_MKZ schreef op zondag 3 maart 2024 @ 21:09:
[...]

Ik wil dat vlan niet met elkaar kunnen connecten op uitzondering van een paar poorten
Ok, dat kan idd met de traffic en firewall rules. Dit blog is wel eentje die goed uitlegt hoe je dat in moet stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_MKZ
JungleJim schreef op zondag 3 maart 2024 @ 21:34:
[...]

Ok, dat kan idd met de traffic en firewall rules. Dit blog is wel eentje die goed uitlegt hoe je dat in moet stellen.
Thanks echt top blog. Het werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-09 17:44
@luigi87,

Gewoon uit nieuwsgierigheid 😉 Is die al binnen en actief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:26

luigi87

Domotica Fanaticus

king006 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 19:15:
@luigi87,

Gewoon uit nieuwsgierigheid 😉 Is die al binnen en actief?
Haha neen, wel een leverupdate gehad. Misschien komende woensdag een levering....
Wel torenhoge prijzen bij de partijen die voorraad hebben. 180euro 8)7

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Howmessages
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11-09 10:33
Howmessages schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 17:29:
Onze Unifi Lite 8 PoE Switch lijkt problemen te vertonen. Hierop was een HiLook IPC-D140h 48Volt netwerkcamera aangesloten, maar deze lijkt defect te zijn. Om te controleren of de poort van de switch defect is, heb ik de camera verbonden met een andere poort waar normaal gesproken een andere HiLook-camera op is aangesloten. Helaas werkte dit ook niet. Nadat ik vervolgens mijn andere camera terug stopte, deed ook deze het niet meer. Sterker nog: deze werkt op geen enkele van de 4 PoE porten nog.

Er zit ook een Unifi U6 Mesh op de Unifi Switch aangesloten, maar deze werkt wel nog op alle 4 de porten.

Daarna hebben we de beide HiLook camera's aangesloten op een oude unmanaged TP Link switch, en daar werkt de tweede camera wel goed.

Wat kan hier aan de hand zijn?
Iemand een idee? We hebben ook nog een Ubiquiti PoE injector geprobeerd, maar dat werkt ook niet. Wij snappen er niets meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua1
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-09 20:35
Howmessages schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:27:
[...]

Iemand een idee? We hebben ook nog een Ubiquiti PoE injector geprobeerd, maar dat werkt ook niet. Wij snappen er niets meer van.
Andere kabels geprobeerd? Camera's fabriek reset gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Howmessages schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:27:
[...]

Doet "de eerste" camera het op die switch ook niet? Dan zou ik denken dat er een kortsluiting in zit en de ubiquiti poorten in storing gaan door die kortsluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Howmessages
Joshua1 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:02:
[...]

Andere kabels geprobeerd? Camera's fabriek reset gedaan?
Camera 1 lijkt helemaal niet meer te werken. De kabel hebben we nog niet gecontroleerd maar dat gaan we nog doen. Daar moeten we eerst een lift voor hebben want de camera is behoorlijk hoog opgehangen. Factory reset kunnen we ook nog proberen, maar dat is het denk ik niet.
pagani schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:04:
[...]

Doet "de eerste" camera het op die switch ook niet? Dan zou ik denken dat er een kortsluiting in zit en de ubiquiti poorten in storing gaan door die kortsluiting.
Camera 1 werkt helemaal niet, niet op de Unifi of TP-link siwtch of Ubuiqiti PoE.

Camera 2 werkt sinds het aansluiten op de port waar camera 1 op zat niet meer met de Unifi switch of de Ubiquiti PoE injector maar nog wel op de TP-link switch.

Unifi U6 Mesh AP werkt nog wel op alle porten van de Unifi switch.

Kortsluiting was ook mijn eerste gedachte, alleen dan zou de Unifi U6 Mesh AP dan niet meer moeten werken, lijkt mij.

[ Voor 10% gewijzigd door Howmessages op 05-03-2024 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 11:13
Howmessages schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:41:
[...]

Camera 1 lijkt helemaal niet meer te werken. De kabel hebben we nog niet gecontroleerd maar dat gaan we nog doen. Daar moeten we eerst een lift voor hebben want de camera is behoorlijk hoog opgehangen. Factory reset kunnen we ook nog proberen, maar dat is het denk ik niet.

[...]

Camera 1 werkt helemaal niet, niet op de Unifi of TP-link siwtch of Ubuiqiti PoE.

Camera 2 werkt sinds het aansluiten op de port waar camera 1 op zat niet meer met de Unifi switch of de Ubiquiti PoE injector maar nog wel op de TP-link switch.

Unifi U6 Mesh AP werkt nog wel op alle porten van de Unifi switch.

Kortsluiting was ook mijn eerste gedachte, alleen dan zou de Unifi U6 Mesh AP dan niet meer moeten werken, lijkt mij.
Welke Ubiquiti PoE injector heb je gebruikt?
De camera gebruikt de 802.3af standaard voor PoE.
Gaat er op de switch geen enkel lampje branden?

Hoe heb je de camera’s aangesloten? Heb je geen patch panel gebruikt en de rj45 stekkers op een massieve kabel aangesloten? Heb je dan wel de juiste stekkers gebruikt?
Is 1 van beide camera’s wel gemakkelijk toegankelijk? Zo ja, probeer eens een andere kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-09 17:44
luigi87 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 21:31:
[...]

Haha neen, wel een leverupdate gehad. Misschien komende woensdag een levering....
Wel torenhoge prijzen bij de partijen die voorraad hebben. 180euro 8)7
Oef, dan is die ineens wel erg vertraagd 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

king006 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:59:
[...]

Oef, dan is die ineens wel erg vertraagd 😅
En zojuist een emailtje, nog 2 dagen erbij :+

Heb inmiddels wel een 24 ports en 2 maal een 8 ports switche van Ubiquiti in het netwerk geplaatst.
Binnenkort nog even een AP-AC-PRO vervangen met een U6 PRO.

En dan mag/ moet die komen, dan heb ik een volledige upgrade aan het netwerk gedaan :*)

- leeg -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Melkaz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 17:19

Melkaz

Melkazar

luigi87 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:11:
[...]

En zojuist een emailtje, nog 2 dagen erbij :+

Heb inmiddels wel een 24 ports en 2 maal een 8 ports switche van Ubiquiti in het netwerk geplaatst.
Binnenkort nog even een AP-AC-PRO vervangen met een U6 PRO.

En dan mag/ moet die komen, dan heb ik een volledige upgrade aan het netwerk gedaan :*)
Hij is weer op voorraad bij Unifi zelf, zojuist kunnen kopen!

https://eu.store.ui.com/e...ltra?variant=UCG-Ultra-EU

Had hem bijna voor 180 gekocht bij een webshop.. pfff

PSN: Melkazar | Steam: Melkaz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RadioX
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-09 19:50
Melkaz schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:10:
[...]

Was ook al bijna zover om hem te bestellen bij een andere webshop :P

Maar kreeg net ook een pushmelding van changedetection.io dat ie weer op voorraad was _/-\o_

Edit: En uitverkocht..... :| gelukkig eentje weten te bemachtigen.

[ Voor 6% gewijzigd door RadioX op 06-03-2024 14:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Melkaz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 17:19

Melkaz

Melkazar

En uitverkocht inderdaad maar zie nu ook dat twee webshops in pricewatch de prijs verlaagd hebben van 170 naar 141, dat is al beter :)

PSN: Melkazar | Steam: Melkaz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Melkaz schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:10:
[...]

Ja zag het net toen ik thuis kwam. Maar uiteraard te laat :(
Nou ja dan maar weer wachten.

Dan heb je serieus geld bespaard d:)b

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeunVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-09 19:05
Iemand al getest wat de Wireguard throughput is met de UCG Ultra? Mn Lite zit op 40mbps max ongeveer.
Heb Ultra nog niet uitgepakt, wacht even op echte Wireguard cijfers 🤪

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Niet op maximale snelheid getest (want via telefoon). Haal makkelijk 300 mpbs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Gisteren is wat lopen spelen met de setting van mijn u6 pro ap's.
En op basis van de advisen van de wifiman app aanpassingen gedaan.
Wat een mega verschil bij het zetten van de kanaal breedte op 80MHz.
Haal nu snelheden van rond de 500mpbs op de wifi

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OWt6NpbW0Rt5QDuMow1yhPPXtTo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fh0uyODvu2cFJ0sc22CmPEul.jpg?f=fotoalbum_large

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22:16
TeunVR schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 21:38:
Iemand al getest wat de Wireguard throughput is met de UCG Ultra? Mn Lite zit op 40mbps max ongeveer.
Ik zag laatst in een review dat hij de 500mbps zou moeten kunnen halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RadioX
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-09 19:50
luigi87 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:46:
[...]

Ja zag het net toen ik thuis kwam. Maar uiteraard te laat :(
Nou ja dan maar weer wachten.

Dan heb je serieus geld bespaard d:)b
Hij is weer te bestellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua1
RadioX schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:08:
[...]

En weer uitverkocht. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

RadioX schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:08:
[...]

Nou heb de website toch de hele tijd open staan....
En mis ik hem weer dus

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeringJantje
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-09 00:16
luigi87 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:25:
[...]

Nou heb de website toch de hele tijd open staan....
En mis ik hem weer dus
Dat had ik dus ook, net voor 12u een uptimerobot ingesteld: https://uptimerobot.com/b...k-in-stock-notifications/

Kreeg direct een alert, dacht dat ik iets fout had staan. Maar had het dus wel goed ingesteld. Direct kunnen bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

TeringJantje schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:31:
[...]

Dat had ik dus ook, net voor 12u een uptimerobot ingesteld: https://uptimerobot.com/b...k-in-stock-notifications/

Kreeg direct een alert, dacht dat ik iets fout had staan. Maar had het dus wel goed ingesteld. Direct kunnen bestellen.
Jouw nickname is exact wat ik dacht :+

Maar goed, hopelijk gaat Megekko mij deze week leveren tegen de prijs van 129 euro.
Schappelijke prijs, veel meer ga ik niet betalen ervoor.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04:10

CyBeRSPiN

sinds 2001

luigi87 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:58:
[...]

Jouw nickname is exact wat ik dacht :+

Maar goed, hopelijk gaat Megekko mij deze week leveren tegen de prijs van 129 euro.
Schappelijke prijs, veel meer ga ik niet betalen ervoor.
Ja, dat is slechts een tientje meer dan je bij de Ubiquiti store betaalt incl BTW en verzending.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

CyBeRSPiN schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:16:
[...]

Ja, dat is slechts een tientje meer dan je bij de Ubiquiti store betaalt incl BTW en verzending.
Inderdaad een prima prijs.

En hij was weer even leverbaar, althans je kon hem in je winkelmand plaatsen. Het afrekenen kwam ik niet doorheen :+

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gvrsnor
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-09 09:33
luigi87 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:40:
[...]

Inderdaad een prima prijs.

En hij was weer even leverbaar, althans je kon hem in je winkelmand plaatsen. Het afrekenen kwam ik niet doorheen :+
Hier ook.. blij dat hij in het winkelmandje stak maar dan toch unavailable.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Kon het toch niet laten, had te weinig poorten met de USW-8-Enterprise en heb nu toch de USW Pro Max 24 PoE gehaald. Ook zat de USW-8-Enterprise nog in de return window bij Bol en kon ik de USW-8-Enterprise niet rackmounten, dit is veel netter zo met ook een patchstrook.

De RGB is een leuke extra, maar wat voor mij een belangrijke reden was om niet de USW-24-Enterprise te halen is dat die hele luide fans heeft. De Pro Max is stiller dan de UDM-SE met HDD, blij verrast met hoe stil die is. Zitten ook geen zichtbare fans aan de buitenkant, zoals bij de oudere modellen.

Hij past net aan in m'n meterkast :D .

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
BiG-GuY schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:23:
Kon het toch niet laten, had te weinig poorten met de USW-8-Enterprise en heb nu toch de USW Pro Max 24 PoE gehaald. Ook zat de USW-8-Enterprise nog in de return window bij Bol en kon ik de USW-8-Enterprise niet rackmounten, dit is veel netter zo met ook een patchstrook.

De RGB is een leuke extra, maar wat voor mij een belangrijke reden was om niet de USW-24-Enterprise te halen is dat die hele luide fans heeft. De Pro Max is stiller dan de UDM-SE met HDD, blij verrast met hoe stil die is. Zitten ook geen zichtbare fans aan de buitenkant, zoals bij de oudere modellen.

***members only***
Had je hem voor een leuke prijs?

Ik wil er ook een (1) halen, maar dan wil ik ook de etherlight kabels (en die zijn niet op voorraad).

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

John245 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:27:
[...]

Had je hem voor een leuke prijs?

Ik wil er ook een (1) halen, maar dan wil ik ook de etherlight kabels (en die zijn niet op voorraad).
Ligt eraan wat je leuk vindt, gewoon via de Unifi store gehaald voor de adviesprijs, want ik wilde UI Care erbij.

De Etherlighting kabels zijn gewoon beschikbaar per stuk. Is iets duurder dan de 24 pack, maar nog steeds prima prijs per kabel en hoge kwaliteit kabels.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
BiG-GuY schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:43:
[...]

Ligt eraan wat je leuk vindt, gewoon via de Unifi store gehaald voor de adviesprijs, want ik wilde UI Care erbij.

De Etherlighting kabels zijn gewoon beschikbaar per stuk. Is iets duurder dan de 24 pack, maar nog steeds prima prijs per kabel en hoge kwaliteit kabels.
Ja maar ik wil er 72. Dan heb ik nog wel ff geduld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

Nog een update over het geluid van de USW Pro Max 24 PoE, de fan is wel hoorbaar wanneer hij harder gaat draaien. Blijkbaar is hij nu 48C en vindt het fan profiel dat hij de fan op 62% moet zetten. Dit terwijl 25% onhoorbaar is.

De UDM-SE hangt ernaast en is nu 52C met 35% fan speed.
De USW-8-Enterprise op een andere verdieping is nu 56C met 35% fan speed.

Misschien dat ze het fanprofiel nog wat gaan optimaliseren met updates. De switch voelt ook helemaal niet warm aan, terwijl de UDM-SE wel warm is als je de onderkant aanraakt.

Nu is dit nog steeds veel stiller dan ik ken van o.a. Aruba en Cisco switches en hoor je hem niet als we in de woonkamer zitten op 2-3m afstand.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
BiG-GuY schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 17:55:
Nog een update over het geluid van de USW Pro Max 24 PoE, de fan is wel hoorbaar wanneer hij harder gaat draaien. Blijkbaar is hij nu 48C en vindt het fan profiel dat hij de fan op 62% moet zetten. Dit terwijl 25% onhoorbaar is.

De UDM-SE hangt ernaast en is nu 52C met 35% fan speed.
De USW-8-Enterprise op een andere verdieping is nu 56C met 35% fan speed.

Misschien dat ze het fanprofiel nog wat gaan optimaliseren met updates. De switch voelt ook helemaal niet warm aan, terwijl de UDM-SE wel warm is als je de onderkant aanraakt.

Nu is dit nog steeds veel stiller dan ik ken van o.a. Aruba en Cisco switches en hoor je hem niet als we in de woonkamer zitten op 2-3m afstand.
Waarom hang je het patch panel niet in het midden? Dan zitten de twee warmte producerende apparaten niet meer tegen elkaar aan. En heb je kans dat de fan niet zo hard gaat draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

Tonne schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 18:55:
[...]

Waarom hang je het patch panel niet in het midden? Dan zitten de twee warmte producerende apparaten niet meer tegen elkaar aan. En heb je kans dat de fan niet zo hard gaat draaien
Kan helaas niet qua diepte, dat wilde ik eerst doen, maar er zit een stopcontact achter, heb nu ook maar 1,5cm speling, net genoeg om de stroomkabel te kunnen aansluiten. Ook wil ik nog bij de keystones kunnen voor nu, omdat ik nog wat extra kabels ga trekken de komende dagen.

Maar de temperatuur zou het probleem niet mogen zijn, want hij schommelt tussen de 44-47C terwijl ze veel warmer kunnen worden dan dat... Net ook getest, na herstart is die eerst 25% en na verloop van tijd gaat hij steeds harder blazen.

Ben even de paar firmware versies aan proberen die er zijn voor de Pro Max switches of er eentje tussen zit die het probleem niet heeft. 7.0.44 lijkt al anders om te gaan ermee.

[ Voor 17% gewijzigd door BiG-GuY op 07-03-2024 20:46 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
BiG-GuY schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 19:59:
[...]

Kan helaas niet qua diepte, dat wilde ik eerst doen, maar er zit een stopcontact achter, heb nu ook maar 1,5cm speling, net genoeg om de stroomkabel te kunnen aansluiten. Ook wil ik nog bij de keystones kunnen voor nu, omdat ik nog wat extra kabels ga trekken de komende dagen.

Maar de temperatuur zou het probleem niet mogen zijn, want hij schommelt tussen de 44-47C terwijl ze veel warmer kunnen worden dan dat... Net ook getest, na herstart is die eerst 25% en na verloop van tijd gaat hij steeds harder blazen.

Ben even de paar firmware versies aan proberen die er zijn voor de Pro Max switches of er eentje tussen zit die het probleem niet heeft. 7.0.44 lijkt al anders om te gaan ermee.
Als hij warmer wordt, dan gaat de fan harder draaien toch? Dus als je ze niet tegen elkaar aan zet dan blijft hij koeler en gaat de fan minder hard draaien. Dat hij warmer mag worden is duidelijk, maar ik denk dat het wel degelijk effect heeft.
Het past alleen niet, dus dan houdt het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Hebben jullie nog tips welke hd het beste geschikt is voor de udm pro se?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua1
Ferra schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:15:
In mijn UDM zit een 8TB Seagate Skyhawk, de Skyhawk is een HD line geoptimaliseerd voor NVR, nooit problemen, zit er nu 2 jaar in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superhuuper
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:44
WD Purple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

Tonne schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:00:
[...]

Als hij warmer wordt, dan gaat de fan harder draaien toch? Dus als je ze niet tegen elkaar aan zet dan blijft hij koeler en gaat de fan minder hard draaien. Dat hij warmer mag worden is duidelijk, maar ik denk dat het wel degelijk effect heeft.
Het past alleen niet, dus dan houdt het op.
Gaat er meer om dat de fan niet harder zou moeten draaien met deze lage temperaturen. Firmware versie maakt geen verschil helaas.

Heb al een ticket geopend bij Unifi hierover, ben benieuwd waar ze mee komen.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

WD Purple werkt hier goed.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
BiG-GuY schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 23:34:
[...]

Gaat er meer om dat de fan niet harder zou moeten draaien met deze lage temperaturen. Firmware versie maakt geen verschil helaas.

Heb al een ticket geopend bij Unifi hierover, ben benieuwd waar ze mee komen.
Het is jouw wens dat hij minder hard draait. Alleen is het kennelijk zo geprogrammeerd. Net als bijv de USG pro te hard draait voor in de meterkast.
Dus ik geef je persoonlijk weinig kans dat hier iets aan verandert. Maar ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
TeunVR schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 21:38:
Ik zal zo WireGuard eens aanzetten in de portal en het testen. Teleport werkt echt RUK is mijn beleving - had het liefst niet wat poorten openstaan, maar dat is even niet anders om bij m'n devices te kunnen.

@TeunVR hoe test je de throughput? Via iets simpels als Speedtest? Die haalt op dit moment maar 15 Mbps op mijn 1 Gbps glasvezel lijn. Of test je dit ergens anders?

[ Voor 14% gewijzigd door JDFS op 08-03-2024 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Howmessages
Tonne schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:42:
[...]

Welke Ubiquiti PoE injector heb je gebruikt?
De camera gebruikt de 802.3af standaard voor PoE.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cIed9G7SQLS0rVwA0qa6s30jjI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XBDtwksrDdJ5tbXTdXrpgrQW.jpg?f=fotoalbum_large
Gaat er op de switch geen enkel lampje branden?

Hoe heb je de camera’s aangesloten? Heb je geen patch panel gebruikt en de rj45 stekkers op een massieve kabel aangesloten? Heb je dan wel de juiste stekkers gebruikt?
Is 1 van beide camera’s wel gemakkelijk toegankelijk? Zo ja, probeer eens een andere kabel.
Er gaan geen lampjes branden. De camera's zijn direct op de switch aangesloten met een vrij lange kabel waar we wel zelf de rj45-stekker op hebben aangesloten. Maar de camera's hebben het een hele tijd goed gedaan, pas sinds kort dat één camera helemaal niet meer lijkt te werken en de ander sinds het wisselen van de porten op de Unifi switch niet meer met Ubiquiti werkt en wel met TP Link.

Een andere camera is wel beter toegankelijk, dat gaan we op een later moment nog testen als ik weer bij mijn broer ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
SInds vanmiddag een USW-ULTRA in m'n thuisnetwerk er bij ge-plust. Ding lag al een paar weken nieuw in doos hier bij me klaar om in gebruik genomen te gaan worden maar de tijd om het ding in te gaan zetten ontbrak me vanwege werk 'even' ;)

Helaas heeft de USW-ULTRA exact de zelfde beperkingen op L2 switching mee gekregen als dat de USW-FLEX-Mini die ook heeft zodat je er zakelijk gezien niet echt veel mee kunt. Voor simpel thuis gebruik is het ding wel redelijk te gebruiken zolang je maar niet met custom VLAN mappings en/of Ethernet Port Profiles aan de slag wenst te gaan.

Ding is via PoE+ te voeden en levert daarbij dan op alle vrije poorten (7 stuks) ook PoE+ aan de aangesloten apparaten met een PoE budget van Max. 16W totaal op te nemen vermogen waarbij de USW-ULTRA zelf daarbuiten een erg nette 2,5W verbruikt. Als je meer dat 16W PoE+ nodig hebt dan moet je er bij het bestellen rekening mee houden dat je er direct een externe voeding bij bestelt, die voedingen zijn (nog?) niet afzonderlijk te verkrijgen bij Ubiquiti....

In mijn geval kan ik vanwege die L2 switching beperking het apparaatje niet gebruiken om m'n laatste USW-8-150 te gaan vervangen, als simpele EDGE switch is het ding wel goed inzetbaar (en dat doe ik nu dan dus ook maar.... >:) ).

[ Voor 10% gewijzigd door Will_M op 08-03-2024 15:14 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Will_M schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:10:
SInds vanmiddag een USW-ULTRA in m'n thuisnetwerk er bij ge-plust. Ding lag al een paar weken nieuw in doos hier bij me klaar om in gebruik genomen te gaan worden maar de tijd om het ding in te gaan zetten ontbrak me vanwege werk 'even' ;)

Helaas heeft de USW-ULTRA exact de zelfde beperkingen op L2 switching mee gekregen als dat de USW-FLEX-Mini die ook heeft zodat je er zakelijk gezien niet echt veel mee kunt. Voor simpel thuis gebruik is het ding wel redelijk te gebruiken zolang je maar niet met custom VLAN mappings en/of Ethernet Port Profiles aan de slag wenst te gaan.

Ding is via PoE+ te voeden en levert daarbij dan op alle vrije poorten (7 stuks) ook PoE+ aan de aangesloten apparaten met een PoE budget van Max. 16W totaal op te nemen vermogen waarbij de USW-ULTRA zelf daarbuiten een erg nette 2,5W verbruikt. Als je meer dat 16W PoE+ nodig hebt dan moet je er bij het bestellen rekening mee houden dat je er direct een externe voeding bij bestelt, die voedingen zijn (nog?) niet afzonderlijk te verkrijgen bij Ubiquiti....
Was die switch met adapter (60W) niet duurder als de USW 8 Lite die ook 60W PoE budget heeft etc etc? En laatstgenoemde heeft dan ook ondersteuning voor alle toeters en bellen (custom port configuration etc).

Enige use case voor die Ultra lijkt mij dus het PoE passthrough verhaal zodat die geen stopcontact kost. Maar dan heb je ook weet een 802.3at (of zelfs 802.3bt) switch nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:14:
[...]

Was die switch met adapter (60W) niet duurder als de USW 8 Lite die ook 60W PoE budget heeft etc etc? En laatstgenoemde heeft dan ook ondersteuning voor alle toeters en bellen (custom port configuration etc).

Enige use case voor die Ultra lijkt mij dus het PoE passthrough verhaal zodat die geen stopcontact kost. Maar dan heb je ook weet een 802.3at (of zelfs 802.3bt) switch nodig.
Dat laatste lijkt mij ook het geval te zijn. Ik heb 'm bewust zónder voeding bestelt en voedt het ding vanop m'n UDM-SE met een PoE+ poort (waarvan de UDM-SE er helaas maar twee heeft).

Apparaatje mag / kan nu mooi een aantal IOT devices bedienen waarbij de poort op de UDM-SE op L2 de beperkende factor is qua door te laten VLAN's (eigenlijk hetzelfde als dat wat ik ook al doe met een aantal USW-FLEX-MINI's).

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 08-03-2024 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xtravital
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-04 13:51
Will_M schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:24:
[...]

Dat laatste lijkt mij ook het geval te zijn. Ik heb 'm bewust zónder voeding bestelt en voedt het ding vanop m'n UDM-SE met een PoE+ poort (waarvan de UDM-SE er helaas maar twee heeft).

Apparaatje mag / kan nu mooi een aantal IOT devices bedienen waarbij de poort op de UDM-SE op L2 de beperkende factor is qua door te laten VLAN's (eigenlijk hetzelfde als dat wat ik ook al doe met een aantal USW-FLEX-MINI's).
In de nieuwe beta versie van UniFi Switch Ultra 1.1.11, lijkt deze optie nu wel te zitten?

Added support for custom port profiles/VLAN tagging. Requires Network Application 8.1.107 or newer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
xtravital schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:49:
[...]

In de nieuwe beta versie van UniFi Switch Ultra 1.1.11, lijkt deze optie nu wel te zitten?

Added support for custom port profiles/VLAN tagging. Requires Network Application 8.1.107 or newer.
Ja, daar komt 'ie nu mee :+ :9

Zal er van het weekend eens naar gaan kijken. Ben normaliter niet zo van de 'Bêta' firmware bij UI....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Ik heb hier een firewall probleem.

Ik heb een IoT netwerk apparaat (android TV) en die wil ik laten connecten met mijn NAS om synology photos te gebruiken. Echter zelfs als ik de "drop" regels uit zet in de firewall, kan ik niet connecten.

Ik heb een regel aangemaakt waarbij ik het hele IoT netwerk toegang geef tot de NAS, echter kan hij niet verbinden.

Zodra ik het apparaat aan het normale netwerk hang, werkt het gelijk.

Heeft iemand enig idee waar ik moet zoeken, want ik kom er maar niet uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Wachten... op 08-03-2024 16:00 ]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Wachten... schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:59:
Ik heb hier een firewall probleem.

Ik heb een IoT netwerk apparaat (android TV) en die wil ik laten connecten met mijn NAS om synology photos te gebruiken. Echter zelfs als ik de "drop" regels uit zet in de firewall, kan ik niet connecten.

Ik heb een regel aangemaakt waarbij ik het hele IoT netwerk toegang geef tot de NAS, echter kan hij niet verbinden.

Zodra ik het apparaat aan het normale netwerk hang, werkt het gelijk.

Heeft iemand enig idee waar ik moet zoeken, want ik kom er maar niet uit.
Beetje lastig om daar vanop afstand een zinnig antwoord op te geven zonder de volledige ruleset GOED te kennen incl. de volgorde waarin je je regels toe gepast hebt.

Verander die 'DROP' actie eens tijdelijk in een 'BLOCK', dan krijg je op het device in ieder geval een melding terug met een richting waarin je kunt gaan zoeken.

[ Voor 9% gewijzigd door Will_M op 08-03-2024 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeunVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-09 19:05
JDFS schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:42:
[...]
@TeunVR hoe test je de throughput? Via iets simpels als Speedtest? Die haalt op dit moment maar 15 Mbps op mijn 1 Gbps glasvezel lijn. Of test je dit ergens anders?
Ik testte het op mn UXG Lite door Wireguard server aan te zetten en vanaf het werk een speedtest te draaien.
Of vanaf mobiel maar dan moet je natuurlijk niet je hele databundel erdoorheen jagen :)
Dan kom ik maar op 40mbps ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
Will_M schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:07:
[...]

Beetje lastig om daar vanop afstand een zinnig antwoord op te geven zonder de volledige ruleset GOED te kennen incl. de volgorde waarin je je regels toe gepast hebt.

Verander die 'DROP' actie eens tijdelijk in een 'BLOCK', dan krijg je op het device in ieder geval een melding terug met een richting waarin je kunt gaan zoeken.
Maar als ik alle block en drop regels uit zet, dan zou ik theorie alles toegelaten moeten worden mits ik die regel heb toegevoegd?

Ik zal even wat meer info verzamelen en geven zo....

Dit zijn de instellingen van de IoT netwerk.
Ik heb een UDM, en verderop een unifi flex mini switch. De poort van de UDM naar de switch heb ik gekoppeld aan het IoT netwerk. Dus alles wat aan die switch hangt, zit in het IoT netwerk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uva6vn7f38xiDzoZDllRvRqftoY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gWNOYmZR7cIGTmKecPYf3xDO.jpg?f=fotoalbum_large

Dan heb ik voor nu even een simpele firewall regel aangemaakt, waarbij de port/ipgroup van de Android tv (op any port) toegang heeft tot de nas (op any port). Ik heb voor de zekerheid ook even een regel andersom aangemaakt, zodat ik zeker weet dat de NAS ook met de shield kan en mag praten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0W-7B_vuuRuuca2mbvf5Xzq3Z6M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dihxX8hjcJgZeVSJ81M1CUBL.jpg?f=fotoalbum_large

echter geeft het dus niet het gewenste resultaat.

[ Voor 55% gewijzigd door Wachten... op 08-03-2024 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
TeunVR schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:13:
[...]

Ik testte het op mn UXG Lite door Wireguard server aan te zetten en vanaf het werk een speedtest te draaien.
Of vanaf mobiel maar dan moet je natuurlijk niet je hele databundel erdoorheen jagen :)
Dan kom ik maar op 40mbps ongeveer.
Ah zo, dan ga ik het ook bekabeld proberen volgende week!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 11:58
Wachten... schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:17:
[...]

De poort van de UDM naar de switch heb ik gekoppeld aan het IoT netwerk. Dus alles wat aan die switch hangt, zit in het IoT netwerk.
En de TV hangt aan die switch en de NAS niet ? Ik denk dat daar je probleem zit; zet die poort van de UDM naar de switch op Default met alle VLAN`s toegestaan en alleen de switch poort van de TV op IoT netwerk.

Uiteraard eerst testen met alle firewall regels gepauzeerd,

[ Voor 6% gewijzigd door Roy Batty op 08-03-2024 17:11 ]

"We're not computers, Sebastian. We're physical."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
Ik heb even een test gedaan met een andere server die ik heb staan.

Als ik de regels al derde plaat (zodat ik zeker weet dat alles daaronder geen invloed heeft) en ik verwijs van het IoT netwerk naar mijn andere server, dan kan ik die benaderen. Zodra ik deze op "block" zet, dan kom ik er niet meer in. hiermee weet ik zeker dat de firewall werkt zoals het moet.
Echter als ik nu het ip adres wijzig naar de NAS en weer op accept/toestaan zet, dan kan ik dus niet in mijn nas komen.

Ik heb ook al in de NAS de firewall uitgezet, maar ook dat helpt niks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PhT4E_XmPzlCgSY09T7i-j8jHMQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ulh1mHCWzxzzJYVpjQHLa8BH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
Roy Batty schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:07:
[...]

En de TV hangt aan die switch en de NAS niet ? Ik denk dat daar je probleem zit; zet die poort van de UDM naar de switch op Default met alle VLAN`s toegestaan en alleen de switch poort van de TV op IoT netwerk.
Nou het maakt dus niet uit, want de laatste test die ik heb gedaan (zie post hiervoor) heb ik gedaan op mijn laptop (dus via wifi en zonder dat daar een switch tussen hangt)

Het heeft dus niks met de switch te maken. Ik kom gewoon enkel niet in de NAS, maar wel in andere apparaten.

Ik sta ook niet in de "block list" van de Synology o.i.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roT-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-09 16:35
Iemand met een unifi AP6 enterprise of zoals ik een AP7 u7 pro die zien dat er een default wifi ssid wordt uitgestraald met de naam 6ghz-control?

Is niet zichtbaar laat staan uit te zetten niet in de controller maar kennelijk wel in de cli.

Wachtwoord ervan is mij onbekend?

Zie hier:

https://www.reddit.com/r/Ubiquiti/s/6Hcqmz5dL7

Om eerlijk te zijn vind ik dit niet kunnen.

Edit: iets van info gevonden;

Here is the official explanation:
It allows us to seamlessly add and remove 6GHz WLANs without any downtime, there is no security risk to having this. No client can connect to it.

https://community.ui.com/...75-4e83-bcdc-6926e7bfc9e9

[ Voor 48% gewijzigd door roT- op 09-03-2024 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

roT- schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 09:21:
Iemand met een unifi AP6 enterprise of zoals ik een AP7 u7 pro die zien dat er een default wifi ssid wordt uitgestraald met de naam 6ghz-control?

Is niet zichtbaar laat staan uit te zetten niet in de controller maar kennelijk wel in de cli.

Wachtwoord ervan is mij onbekend?

Zie hier:

https://www.reddit.com/r/Ubiquiti/s/6Hcqmz5dL7

Om eerlijk te zijn vind ik dit niet kunnen.

Edit: iets van info gevonden;

Here is the official explanation:
It allows us to seamlessly add and remove 6GHz WLANs without any downtime, there is no security risk to having this. No client can connect to it.

https://community.ui.com/...75-4e83-bcdc-6926e7bfc9e9
Het is een netwerk dat nodig is voor verschillende Android apparaten met 6E. Zonder dit SSID kunnen die geen connectie maken op 6Ghz. Het is een SSID die nergens op uitkomt en dus ook geen bruikbaar wachtwoord heeft.

Als je apparaat het netwerk kan zien, weet je in ieder geval dat hij op 6Ghz kan connecten…

Alle 6Ghz apparaten van Unifi zenden het uit.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

BiG-GuY schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:23:

***members only***
Helaas is na ticket contact gebleken dat het fanprofiel beïnvloed wordt door verschillende zaken. De CPU temp is daar maar een van de factoren in. Er zitten ook andere sensoren in die o.a. ambient temp meten en ook de belasting van de switch beïnvloedt de fan.

Lompe is, in de nacht is hij rustiger geworden, toen is hij naar 45-55% gaan schommelen, wat een stuk bruikbaarder was. De CPU temperatuur was toen ook gestegen naar 54C. Echter, toen ik in de avond de TV in de woonkamer weer aanzette, die notabene met maar 100Mbps aangesloten is. Begon de switch weer naar de 80% te gaan... Lekkere load voor zo'n grote switch, 20-35Mbps aan video...

Heb het ook getest op hun verzoek in een kamer plat op de tafel, zonder iets aangesloten. CPU temp kwam niet boven de 41C en fan bleef op 25%, wat waarschijnlijk de minimale snelheid is voor het fanprofiel. Op 25% is die vergelijkbaar in geluid met de UDM-SE, dus dat zou prima te doen zijn in een meterkast. Helaas is het ontwerp dus niet geschikt voor een meterkast, hij is echt ontworpen voor platte montage in o.a. een patchkast.

Heb besloten hem toch terug te sturen naar UI en toch de USW-Enterprise-8-PoE te gebruiken. Via Etsy kan je daar 3D-geprinte rackmounts voor kopen, zodat die wel in het rack kan. Deze zijn ontworpen voor wandmontage en had hem eerder aan de wand hangen, dat werkte prima daarmee.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:10
Raar probleem sinds kort: ik haal hier op mijn netwerk (USG, Unifi switches en AP's) bekabeld down nog maar rond de 100mbit en up rond de 150mbit. Mijn eerste idee was: er is vast iets mis met mijn KPN verbinding, want ik heb niets veranderd aan de setup hier in huis. Dus: net even de Experiabox aangesloten en warempel, toen werkte het wel.

Daarna dacht ik "er is vast iets mis met mijn USG" maar... ik kom er net achter dat ik op wifi wél snelheden van rond de 500mbit haal. De accesspoints waar het om gaat hangen ook gewoon achter mijn Unifi switch dus ik verwacht niet dat daar iets mis mee is. De switches geven ook aan dat de apparaten die eraan hangen GbE hebben, dus dat kan het óók niet zijn.

Ik heb echt geen idee in welke hoek ik dit moet zoeken. Iemand tips?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
posttoast schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 15:50:
Raar probleem sinds kort: ik haal hier op mijn netwerk (USG, Unifi switches en AP's) bekabeld down nog maar rond de 100mbit en up rond de 150mbit. Mijn eerste idee was: er is vast iets mis met mijn KPN verbinding, want ik heb niets veranderd aan de setup hier in huis. Dus: net even de Experiabox aangesloten en warempel, toen werkte het wel.

Daarna dacht ik "er is vast iets mis met mijn USG" maar... ik kom er net achter dat ik op wifi wél snelheden van rond de 500mbit haal. De accesspoints waar het om gaat hangen ook gewoon achter mijn Unifi switch dus ik verwacht niet dat daar iets mis mee is. De switches geven ook aan dat de apparaten die eraan hangen GbE hebben, dus dat kan het óók niet zijn.

Ik heb echt geen idee in welke hoek ik dit moet zoeken. Iemand tips?
Je haalt nog maar 100/150 Mbit/s op het gehele netwerk, en geeft vervolgens aan dat je op wifi nog 500Mbit/s haalt. Ik denk dus dat je het probleem nog eens opnieuw moet beschrijven :p

En verder. Sluit bv eens een PC (of laptop) rechtstreeks op de LAN poort van de USG aan, haal je dan wel de juiste snelheden? En zo kun je verder debuggen / traceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
RobertMe schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 15:59:
[...]

Je haalt nog maar 100/150 Mbit/s op het gehele netwerk, en geeft vervolgens aan dat je op wifi nog 500Mbit/s haalt. Ik denk dus dat je het probleem nog eens opnieuw moet beschrijven :p

En verder. Sluit bv eens een PC (of laptop) rechtstreeks op de LAN poort van de USG aan, haal je dan wel de juiste snelheden? En zo kun je verder debuggen / traceren.
Ik moest zelf ook weer even lezen wat ik zei, maar de nadruk ligt op het feit dat ik bekabeld 100mbit haal.

Goeie tip om even direct aan de USG te hangen, ga ik gelijk doen!

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
posttoast schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 16:00:
[...]

Ik moest zelf ook weer even lezen wat ik zei, maar de nadruk ligt op het feit dat ik bekabeld 100mbit haal.

Goeie tip om even direct aan de USG te hangen, ga ik gelijk doen!
Dus wifi naar internet(?) is 500Mbit/s en bekabeld naar internet is 150Mbit/s? Klinkt dan eerder alsof het maar om één bekabeld apparaat gaat en de kabel daar naartoe aan vervanging toe is. Immers zal wifi uiteindelijk over dezelfde switch(es) gaan? (Maar ik ken jouw netwerk layout niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
RobertMe schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 16:03:
[...]

Dus wifi naar internet(?) is 500Mbit/s en bekabeld naar internet is 150Mbit/s? Klinkt dan eerder alsof het maar om één bekabeld apparaat gaat en de kabel daar naartoe aan vervanging toe is. Immers zal wifi uiteindelijk over dezelfde switch(es) gaan? (Maar ik ken jouw netwerk layout niet).
Net geprobeerd mijn MacBook direct aan de USG te hangen. Ik haal dan 150mbit. Iets sneller dus, maar nog steeds niet wat ik zou verwachten.

Ik snap jouw verwarring, die heb ik hier ook. Mijn setup is als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4faVNup2qIOF4GQns90HcNAQe6o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fWpVImP4lOjGYpsSLtmXzHeg.png?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet heb een device met de naam Oxygen (een Linux-server) die direct aan de switch in de meterkast hangt. Die haalt maar 100mbit. Dat zou een kapotte kabel kúnnen zijn, ware het niet dat ik exact hetzelfde probleem heb op mijn Apple TV. Die, zoals je ziet, met een andere kabel (via de Flex-mini) aan de meterkast-switch hangt.

Maar het bizarre is dus: over de wireless accesspoints haal ik wél hoge snelheden. Ik heb zonet de kabels van AP-Machinekamer en Oxygen verwisseld (die komen in één wandcontactdoos uit) en het probleem blijft precies hetzelfde.

Ik zou bijna denken dat het een of andere obscure instelling in de Unifi controller is, maar ik zou niet weten wat.

[ Voor 3% gewijzigd door posttoast op 09-03-2024 16:16 ]

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:08
Bepaalde VLAN een max cap gegeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• posttoast
GioStyle schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 16:18:
Bepaalde VLAN een max cap gegeven?
Ik heb alleen één van mijn wifi SSID's gecapped (het gastennetwerk) maar voor mijn VLAN's heb ik niets ingesteld. Althans, niet bewust want ik kan ook niet vinden waar ik dat zou moeten doen. Ik heb wel 3 VLAN's: Trusted, Guest en IoT. De apparaten waar ik nu issues mee heb hangen allemaal op Trusted (die ook native is volgens de controller, wat dat ook moge betekenen ;) ).

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:17
posttoast schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 16:15:
[...]
Ik zou bijna denken dat het een of andere obscure instelling in de Unifi controller is, maar ik zou niet weten wat.
Wat mij opvalt is dat je 2 bedrade ap's hebt die op het zelfde kanaal staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• posttoast
Behoorlijk Leek schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 18:14:
[...]

Wat mij opvalt is dat je 2 bedrade ap's hebt die op het zelfde kanaal staan.
Scherp gezien voor een leek ;) het staat hier allemaal op automatisch maar ik zal het eens aanpassen. Dat gaat alleen mijn issue niet oplossen vrees ik…

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

posttoast schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 16:15:
[...]

Net geprobeerd mijn MacBook direct aan de USG te hangen. Ik haal dan 150mbit. Iets sneller dus, maar nog steeds niet wat ik zou verwachten.

Ik snap jouw verwarring, die heb ik hier ook. Mijn setup is als volgt:

[Afbeelding]

Zoals je ziet heb een device met de naam Oxygen (een Linux-server) die direct aan de switch in de meterkast hangt. Die haalt maar 100mbit. Dat zou een kapotte kabel kúnnen zijn, ware het niet dat ik exact hetzelfde probleem heb op mijn Apple TV. Die, zoals je ziet, met een andere kabel (via de Flex-mini) aan de meterkast-switch hangt.

Maar het bizarre is dus: over de wireless accesspoints haal ik wél hoge snelheden. Ik heb zonet de kabels van AP-Machinekamer en Oxygen verwisseld (die komen in één wandcontactdoos uit) en het probleem blijft precies hetzelfde.

Je kan in het overzicht aanzetten dat je ook de link speed ziet van de verbindingen. Klinkt erg alsof een poort op 100Mbps draait ipv 1000Mbps.

Dat kan aan de kant van de switch of in de bekabeling fout gaan.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
BiG-GuY schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 19:27:
[...]

Je kan in het overzicht aanzetten dat je ook de link speed ziet van de verbindingen. Klinkt erg alsof een poort op 100Mbps draait ipv 1000Mbps.

Dat kan aan de kant van de switch of in de bekabeling fout gaan.
"Helaas" zijn alle relevante poorten gewoon GbE:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5SjzbLyyMqnV0Avc3QFCspLavI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zpy8RRgjYHuiLsBzlq56Dh0W.png?f=fotoalbum_large

Edit: net nog even alle ethernetkabels losgehaald en weer vastgemaakt (inclusief die tussen de USG en de Experiabox) maar het mocht niet baten... ;(

[ Voor 9% gewijzigd door posttoast op 09-03-2024 20:24 ]

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Net nog even e.e.a. getest en het wordt eigenlijk alleen maar gekker.

AppleTV direct aan de Experiabox: 1000mbit (check, dus het probleem ligt niet bij KPN). Daarna de AppleTV direct aan de switch in de meterkast: óók 1000mbit. OK, dan moet het dus aan de Flex Mini switch liggen. Maar: mijn Ubuntu-server (Oxygen in het plaatje hierboven) hangt óók direct aan de switch in de meterkast en die blijft dan weer hangen op 100mbit down en 150mbit up.

Er lijkt dus echt iets raars te zijn in mijn netwerk, maar wat...? Ik heb ook recentelijk niets aangepast hier.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04:49
posttoast schreef op zondag 10 maart 2024 @ 16:55:
Er lijkt dus echt iets raars te zijn in mijn netwerk, maar wat...? Ik heb ook recentelijk niets aangepast hier.
Al kabeltjes vervangen? ( 1 voor 1 .. beginnen met de kabel waar het meest verkeer overheen gaat, bijvoorbeeld tussen de router en de switch)

Je zal de eerste niet zijn waarbij een kabel problemen is gaan geven. Geoxideerde aansluiting bijvoorbeeld .. of wat ik ook al eens gezien had .. een installateur die een netwerk kabel met krammetjes had vast gezet waardoor een kabel halverwege is gaan oxideren.

Pak de kabel waar van je weet dat het iig een gigabit verbinding oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
  • Laatst online: 18-09 16:57
Heb zelf een keer gehad dat een device 1000mbit op 100mbit kwam te staan (auto negotiation) op onverklaarbare reden. Reboot heeft het toen opgelost. Maar dat zal je vast gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:29
Mijn oude router is stuk gegaan en ik heb nu een nieuwe tplink archer ax55 gekocht.
Alles werkt prima, alleen zie ik mijn ubiquiti ap (Lite en LR) niet meer in de controller.

ze staan op offline en niet verbonden. Hoe krijg ik ze nu weer in mijn controller?
Want ze werken wel, mijn devices zijn er gewoon mee verbonden en hebben internet.

Moet ik ze dan op vergeten drukken en kan ik ze dan weer adopten? Omdat ze op offline staan vraag ik me af of ik ze dan wel weer inzichtelijk krijg.

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

Qosmic schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:59:
Mijn oude router is stuk gegaan en ik heb nu een nieuwe tplink archer ax55 gekocht.
Alles werkt prima, alleen zie ik mijn ubiquiti ap (Lite en LR) niet meer in de controller.

ze staan op offline en niet verbonden. Hoe krijg ik ze nu weer in mijn controller?
Want ze werken wel, mijn devices zijn er gewoon mee verbonden en hebben internet.

Moet ik ze dan op vergeten drukken en kan ik ze dan weer adopten? Omdat ze op offline staan vraag ik me af of ik ze dan wel weer inzichtelijk krijg.
Is de DHCP en subnet van je nieuwe router wel hetzelfde ingesteld als de vorige? En hebben je verschillende Unifi apparaten een IP-adres op basis van DHCP ontvangen of heb je het statisch ingesteld?

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
BiG-GuY schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:39:
[...]

Is de DHCP en subnet van je nieuwe router wel hetzelfde ingesteld als de vorige? En hebben je verschillende Unifi apparaten een IP-adres op basis van DHCP ontvangen of heb je het statisch ingesteld?
DHCP + subnet van nieuwe router is zelfde als de oude.

Mijn Unifi accespoints krijgen van de router een vast ipadres obv mac adres. Dus ik heb het statisch ingesteld maar wel obv dhcp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

Qosmic schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:52:
[...]

DHCP + subnet van nieuwe router is zelfde als de oude.

Mijn Unifi accespoints krijgen van de router een vast ipadres obv mac adres. Dus ik heb het statisch ingesteld maar wel obv dhcp
AP's al geherstart door even het stroom eraf te halen? Als het via een PoE switch loopt de switch herstarten inclusief de PoE.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
BiG-GuY schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:00:
[...]

AP's al geherstart door even het stroom eraf te halen? Als het via een PoE switch loopt de switch herstarten inclusief de PoE.
Ja heb ik gedaan, stroom eraf etc. AP starten op, doen het gewoon, zie ze alleen niet in de controller als online.
Ze staan op niet verbonden.

Kan ik ze evt op vergeten drukken zodat hij daarna weer inzichtelijk komt?
Nu doen ze het, heb geen zin om ze straks weer helemaal vanaf scratch in te gaan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

Qosmic schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:06:
[...]

Ja heb ik gedaan, stroom eraf etc. AP starten op, doen het gewoon, zie ze alleen niet in de controller als online.
Ze staan op niet verbonden.

Kan ik ze evt op vergeten drukken zodat hij daarna weer inzichtelijk komt?
Nu doen ze het, heb geen zin om ze straks weer helemaal vanaf scratch in te gaan regelen.
Als je ze verwijderd uit je controller, worden de specifieke op AP niveau gemaakte instellingen gewist. Als je de AP's puur hebt ingesteld met de globale instellingen, zullen ze deze weer moeten ophalen bij het opnieuw provisionen.

Is de controller in hetzelfde netwerk actief? Heb zelf geen ervaring met Unifi zonder ook een Unifi router te gebruiken, maar dat zou zonder problemen moet werken, als het juist ingesteld is.

Heb je SSH aanstaan op de AP's? Dan kan je er nog direct op inloggen via SSH en kijken of ze überhaupt de controller kunnen pingen. Anders heb je kans dat als je ze verwijderd uit je controller je ze alsnog fysiek moet resetten voor je ze weer kan adopten.

Gallery V&A

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joshua1
Qosmic schreef op maandag 11 maart 2024 @ 08:59:

Even SSH'en in je Lite en LR

Dan de command:

set-inform http://JOUW-CONTROLLER-IPADRES:8080/inform

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:57
Weet iemand hoe je VPN server kan routen via een VPN client?

Ik heb een VPN server draaien, maar als ik daarmee connect gaat dat via mijn reguliere IP adres. Ik heb ook een VPN client draaien (zowel openVPN en wireguard) via NordVPN. Nu wil ik dat de VPN server de VPN client gebruikt.

Iemand een idee of goede guide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 16:44

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Mede-Tweakers,

Ik zit met een kleine uitdaging waar ik het antwoord niet van kan vinden.
Hopelijk heeft een van jullie een mooie oplossing.

Ik probeer een IPsec VPN op te zetten tussen mijn OPNsense en een ER-X die achter een Starlink zit.
Die Starlink heeft die extra module en passtrough (soort van) zodat de ER-X als router kan fungeren.
Maar..... de ER-X z'n WAN adres is eigenlijk het LAN adres dat de Starlink toewijst.
Daardoor krijgt de DDNS dus het verkeerde adres.

Hoe kan ik de ER-X het echte WAN adres laten toewijzen aan deze DDNS?

Ik gebruik freemyip als DDNS.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

HellStorm666 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:41:
Mede-Tweakers,

Ik probeer een IPsec VPN op te zetten tussen mijn OPNsense en een ER-X die achter een Starlink zit.
Die Starlink heeft die extra module en passtrough (soort van) zodat de ER-X als router kan fungeren.
Maar..... de ER-X z'n WAN adres is eigenlijk het LAN adres dat de Starlink toewijst.

Je zult een zakelijke Starlink dienst moeten hebben met eigen IP-adres. De consumenten dienst heb je enkel een CG-NAT adres, daar kan je dus geen port forwards op doen. En de Starlink router moet in 'bypass' mode staan, wat in feite bridge mode is.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je kan beter een client-server VPN variant nemen, dan heb je maar 1 werkend IP nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 16:44

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

HellStorm666 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:41:
Mede-Tweakers,

Oplossing gevonden. Je kan nog een website invullen waar hij t WAN adres op kan vragen. Dat ingevuld en het werkt nu.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XenoMorpH
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 12:38
Weet iemand hoe ik de hairpin-NAT goed kan instellen?

Heb sinds een week een UDM-SE en kom van een Mikrotik router.
Ik heb een webserver draaien en die heb ik via port forwarding eerst naar mijn Pi4 doorgestuurd met daarop NGINX-Manager, deze stuurt het door naar de PC die de webserver host.

Wanneer ik met een LAN device naar mijn WAN ip adres ga en naar mijn website ga, dan zie ik het IP van de Pi4 waarop de NGINX-manager draait. Ga ik van buiten mijn LAN naar mijn WAN-IP dan krijg ik wel het externe IP te zien.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Joshua1
Voor de geïnteresseerden , de Cloud Gateway Ultra is weer op voorraad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 15:38

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

Voor de mensen die nog een UCG Ultra willen op dit moment is hij op voorraad bij Ubiquiti. Ik heb er in ieder geval 1 kunnen bemachtigen. Hopelijk snel binnen kan ik het netwerk thuis om gooien. Vrouwlief is het weekend niet thuis })

Edit: Was iemand me net (nou ja net...) voor met het melden :+

[ Voor 11% gewijzigd door MR_VIPER op 13-03-2024 14:40 ]

*empty*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

MR_VIPER schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:38:
Voor de mensen die nog een UCG Ultra willen op dit moment is hij op voorraad bij Ubiquiti. Ik heb er in ieder geval 1 kunnen bemachtigen. Hopelijk snel binnen kan ik het netwerk thuis om gooien. Vrouwlief is het weekend niet thuis })

Edit: Was iemand me net (nou ja net...) voor met het melden :+
Joshua1 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:18:
Aaand it's gone. Vijf minuten na MR_VIPER's post. :/

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

XenoMorpH schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:16:
Weet iemand hoe ik de hairpin-NAT goed kan instellen?

Heb sinds een week een UDM-SE en kom van een Mikrotik router.
Ik heb een webserver draaien en die heb ik via port forwarding eerst naar mijn Pi4 doorgestuurd met daarop NGINX-Manager, deze stuurt het door naar de PC die de webserver host.

Wanneer ik met een LAN device naar mijn WAN ip adres ga en naar mijn website ga, dan zie ik het IP van de Pi4 waarop de NGINX-manager draait. Ga ik van buiten mijn LAN naar mijn WAN-IP dan krijg ik wel het externe IP te zien.
Dat heb ik opgelost door de lokale DNS in de UDM SE in te stellen dat mijn domeinnaam uitkomt bij de server waar NGINX op draait. Zo ga je zelfs zonder Hairpin lokaal over je netwerk naar dat adres toe.

edit:

Je kan dit doen door op het apparaat in Unifi naar Settings te gaan en daar een Fixed IP en een Local DNS Record in te stellen.

[ Voor 8% gewijzigd door BiG-GuY op 13-03-2024 19:41 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Joshua1 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:18:
Bra-Jo schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:56:
[...]

[...]

Aaand it's gone. Vijf minuten na MR_VIPER's post. :/
serieus... weer een dag thuis aan het werk en weer gemist.....
wordt zo langzamerhand wel vervelend om aan dat ging te komen voor een normale prijs en +50 eur marge erbovenop

[ Voor 37% gewijzigd door luigi87 op 13-03-2024 16:05 ]

- leeg -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joshua1
luigi87 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:03:
[...]

[...]

serieus... weer een dag thuis aan het werk en weer gemist.....
wordt zo langzamerhand wel vervelend om aan dat ging te komen voor een normale prijs en +50 eur marge erbovenop
Ik heb uptimerobot.com ervoor ingeschakeld, Zo ingesteld wanneer het keyword "Sold Out" niet meer op de pagina staat, krijg ik een mailtje en app push notificatie/alarm op mijn iPhone.

[ Voor 12% gewijzigd door Joshua1 op 13-03-2024 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Joshua1 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:21:
[...]

Ik heb uptimerobot.com ervoor ingeschakeld, Zo ingesteld wanneer het keyword "Sold Out" niet meer op de pagina staat, krijg ik een mailtje en app push notificatie/alarm op mijn iPhone.
Had ik naar aanleiding van jouw tip al eens naar gekeken.
Maar leek me best complex met instellen. Dus had ik nog niet gedaan helaas

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
luigi87 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 16:58:
[...]

Had ik naar aanleiding van jouw tip al eens naar gekeken.
Maar leek me best complex met instellen. Dus had ik nog niet gedaan helaas
Dat valt best mee :) stuur me maar een DM mocht je er niet uitkomen.

omniscale.nl

Pagina: 1 ... 261 ... 326 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.