[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 260 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:41
Cloud Gateway Ultra mooi apparaat, maar indien je iets met (deurbel) camera's wilt doen moet je toch een andere route denk ik? :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kees_frl schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:01:
Cloud Gateway Ultra mooi apparaat, maar indien je iets met (deurbel) camera's wilt doen moet je toch een andere route denk ik? :)
Als je Protect wilt gebruiken (nodig voor de UniFi deurbel) heb je iets met Protect nodig ja. Maar naast de UDM Pro/SE (& UDR?), dat routers zijn met ingebouwde Protect, kun je ook een UNVR kopen. Zelfstandige "recorder" dus waar Protect op draait. Dan maakt de router dus niet meer uit en heb je daarop geen Protect nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door RobertMe op 26-02-2024 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolfchild
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:32
Hoi,

Zijn er mensen die een Cloud Gateway Ultra gebruiken met een USW-Flex-Mini ?
Ik heb alles kunnen over zetten inc de 8 poort switch, alleen de 4 USW-Flex-Mini blijven hangen op Adopting.
Heb al een volege reset gebrobeerd, maar als ik de adopt , blijft hij hier weer op hangen.
Als iemand een idee efft hoor ik het graag.

Patrick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:17

Totaalgeflipt

De enige echte

wolfchild schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:08:
Hoi,

Ik heb alles kunnen over zetten inc de 8 poort switch, alleen de 4 USW-Flex-Mini blijven hangen op Adopting.
Heb al een volege reset gebrobeerd, maar als ik de adopt , blijft hij hier weer op hangen.

Patrick
Welke controller versie draai je?
Even die USW flex mini handmatig updaten naar de laatste versie voordat je ze gaat adopten in de controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrisT
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:05
Hoi,

Patrick
Ik heb hier net de USG/Docker controller vervangen door de ultra, en ook de Flex-mini werd netjes opnieuw geadopted na m'n backup teruggezet te hebben. Wel met de laatste firmware inderdaad, maar de laatste versie is ook niet direct splinternieuw volgens mij.

Nederlandse Civilization community DutchCiv.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolfchild
  • Laatst online: 14:32
hoi,

ik heb het gevonden,
inde advance settings heb de inform host override option uitgezet, daarna werden ze meteen toegevoegd.
Bedankt voor de reacties.

Patrick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:17

Totaalgeflipt

De enige echte

RobertMe schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:47:
[...]

Hoe dan? :p De Flex-Mini heeft geen SSH of zo.
Ow mijn aanname was van wel 😂, handmatige update heeft mij vaak geholpen bij niet willen adopten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:13
CrisT schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:44:
[...]

Ik heb hier net de USG/Docker controller vervangen door de ultra, en ook de Flex-mini werd netjes opnieuw geadopted na m'n backup teruggezet te hebben. Wel met de laatste firmware inderdaad, maar de laatste versie is ook niet direct splinternieuw volgens mij.
Heb je de USG in je backup zitten? Want ik begreep dat dat wel eens voor problemen zorgt. Of bij jou juist niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:42

CyBeRSPiN

sinds 2001

Tonne schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:13:
[...]

Heb je de USG in je backup zitten? Want ik begreep dat dat wel eens voor problemen zorgt. Of bij jou juist niet?
Ja ben ook wel benieuwd. @CrisT wat zie jij nu als Router staan van je Default network?
En had je de USG nog aangekoppeld aan je LAN tijdens het configureren? Mogelijk was dat bij mij de bron van problemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonfie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:59

bonfie

Hoi,

Patrick
Ja, dit heb ik ook gehad. Even verwijderen uit de controller en daarna opnieuw adopteren. Na de update gebeurd dit als je de eerste keer adopteert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online

luigi87

Domotica Fanaticus

king006 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 16:49:
[...]

Dat is inderdaad minder handig 😂 Ik zie dat ze echt flink duurder zijn geworden. Ik had hem bij Unifi Supply en toen zat die op € 130 inclusief BTW. Hij ligt nu fors hoger. Ik ga mijn oude Dream Machine nog wel te koop zetten. Dus dat ‘compenseert’ dat die duurder was dan via Unifi zelf.

@MR_VIPER,

Ik las ergens dacht ik van @CyBeRSPiN dat hij met alle opties aan in combinatie met de Ultra netjes 1000 / 1000 haalt.
Ik heb nog ff de tijd om mij voor te bereiden geloof ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OL6i1aiwH_ul9c7VK4mZ44ODpYk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AHuVOjxCBMztyVB1PxunJg6f.jpg?f=fotoalbum_large

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15:31
luigi87 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:08:
[...]

[Afbeelding]
Hier wacht ik to de unifi etherlighting patch cable (24-pack) weer beschikbaar is. :(

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17-09 21:03
luigi87 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:08:
[...]

[Afbeelding]
Whut, levertijd 33 dagen :o
Hoop voor je dat dat niet zo is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Nu online

luigi87

Domotica Fanaticus

John245 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:16:
[...]

Hier wacht ik to de unifi etherlighting patch cable (24-pack) weer beschikbaar is. :(
Wat is dat voor kabel dan? Geeft die het licht van de statusled beter door?
Fancy kabeltje ditte

- leeg -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joshua1
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-09 20:35
king006 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:18:
[...]

Whut, levertijd 33 dagen :o
Hoop voor je dat dat niet zo is ;)
Ik heb nooit begrepen hoe Ubiquiti het voor elkaar krijgt om zo slecht hun voorraad op peil te houden. Van de UDR tot een POE voeding en simpele kabeltjes....veel is altijd "out of stock"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
luigi87 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:37:
[...]

Wat is dat voor kabel dan? Geeft die het licht van de statusled beter door?
Fancy kabeltje ditte
Hoort bij de Pro Max switch. Maar als ik die switch bestel wil ik ook wel de fancy kabels.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Joshua1 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:40:
[...]

Ik heb nooit begrepen hoe Ubiquiti het voor elkaar krijgt om zo slecht hun voorraad op peil te houden. Van de UDR tot een POE voeding en simpele kabeltjes....veel is altijd "out of stock"
Tegen de tijd dat ze aan een 2e productie batch willen beginnen hebben ze alweer replacement model verzonnen dus wordt die batch uitgesteld :+

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Nu online

luigi87

Domotica Fanaticus

John245 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:46:
[...]

Hoort bij de Pro Max switch. Maar als ik die switch bestel wil ik ook wel de fancy kabels.
zitten die er niet bij voor dat geld :+
Snap ik ja, laatste tijd is het wel allemaal uitverkocht op die webshop van hunzelf..... 8)7

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
luigi87 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 20:16:
[...]

zitten die er niet bij voor dat geld :+
Snap ik ja, laatste tijd is het wel allemaal uitverkocht op die webshop van hunzelf..... 8)7
Nee die zitten er niet bij. Had best gemogen voor dat bedrag.

Ja ik kan die kabels wel ergens anders bestellen. Maar voor dat prijsverschil wacht ik wel geduldig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CrisT
  • Laatst online: 07:05
CyBeRSPiN schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:55:
[...]

Ja ben ook wel benieuwd. @CrisT wat zie jij nu als Router staan van je Default network?
En had je de USG nog aangekoppeld aan je LAN tijdens het configureren? Mogelijk was dat bij mij de bron van problemen..
Ik heb inderdaad eerst m’n USG verwijderd uit m’n controller - toen een export gedaan van een backup en die geladen in de ultra. Daarna alles omgekabeld. Werkte redelijk pijnloos.

Nederlandse Civilization community DutchCiv.nl

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
My two cents voor wat betreft migreren USG Pro naar UCG Ultra.
1. Terugegaan naar classic layout en naar migrate site gegaan (zoiets heette het volgens mij)
2. Export settings gedaan
3. UCG op WAN-poort aangesloten en via Unifi app door eerste installatie gegaan
4. Backup ge-importeerd
5. In unifi controller in volgende stap van migrate devices nieuwe IP adres van UCG ingevoerd en devices gemigreerd
6. In UCG network application gezien dat alles werd ge-adopt
7. in oude unifi controller dubbel gecheckt of alles leeg was
8. USG Pro afgekoppeld en eindelijk Unifi controller docker verwijderd
9. Verder met mijn leven maar nu met de UCG!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dranik
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:50
Omdat er waarschijnlijk wel wat meer mensen in hetzelfde schuitje zitten: Ik had een USG3 en een Cloud Key2+ (voor Network en Protect) en heb nu inmiddels de USG vervangen door de UCG Ultra. Was een beetje huiverig omdat ik dan 2 controllers moet draaien vanwege camera's, maar prijsverschil met UDMSE was dermate groot om het een poging te geven. Vanwege wat vage verschijnselen die ik had met de USG (periodieke hangup van DHCP server en mgmt services) besloten om geen backup/restore te doen maar de handmatige migratie is alsnog vlotjes en soepel verlopen. USG3 afgekoppeld, UCG aangesloten en na de basic setup kon ik vervolgens beide controllers side-by-side openen om relevante configuraties over te nemen. Vervolgens een forget gedaan van de APs en switches in de oude controller, adopten in de nieuwe controller en klaar. De CloudKey draait nu alleen Protect en de UCG doet Network, door de site switcher in de interface kun je makkelijk navigeren tussen beide controllers. Tot nu toe erg tevreden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ja, draait hier ook lekker stabiel sinds vrijdag met de UCG. Was beetje bang gemaakt hier ivm te verwachten kinderziektes, maar niks aan de hand :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phontana
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-09 21:31
Dranik schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:29:
Omdat er waarschijnlijk wel wat meer mensen in hetzelfde schuitje zitten: Ik had een USG3 en een Cloud Key2+ (voor Network en Protect) en heb nu inmiddels de USG vervangen door de UCG Ultra. Was een beetje huiverig omdat ik dan 2 controllers moet draaien vanwege camera's, maar prijsverschil met UDMSE was dermate groot om het een poging te geven. Vanwege wat vage verschijnselen die ik had met de USG (periodieke hangup van DHCP server en mgmt services) besloten om geen backup/restore te doen maar de handmatige migratie is alsnog vlotjes en soepel verlopen. USG3 afgekoppeld, UCG aangesloten en na de basic setup kon ik vervolgens beide controllers side-by-side openen om relevante configuraties over te nemen. Vervolgens een forget gedaan van de APs en switches in de oude controller, adopten in de nieuwe controller en klaar. De CloudKey draait nu alleen Protect en de UCG doet Network, door de site switcher in de interface kun je makkelijk navigeren tussen beide controllers. Tot nu toe erg tevreden :)
Goed om te horen, ik zit in hetzelfde schuitje en vroeg me al af hoe dit in de praktijk werkte.

Ik heb nog een andere vraag, namelijk: is het met de UCG (of andere gateway met ingebouwde controller) nog steeds mogelijk om externe sites te managen? Ik manage nu 2 sites extern, en wil dat graag zo houden. Hiervoor gebruik ik op dit moment de CloudKey 2+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dranik
Phontana schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:29:
Ik heb nog een andere vraag, namelijk: is het met de UCG (of andere gateway met ingebouwde controller) nog steeds mogelijk om externe sites te managen? Ik manage nu 2 sites extern, en wil dat graag zo houden. Hiervoor gebruik ik op dit moment de CloudKey 2+.
Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar aangezien de Site Manager nog steeds aanwezig is zie ik geen reden waarom dat niet zou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:21
Is het bij de Ubiquiti Cloud Gateway Ultra mogelijk om deze als gateway in te stellen en daarbij de cloudkey als controller te gebruiken? Al mijn sites staan op de cloudkey + ik gebruik ook unifi protect op deze cloudkey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dranik
pitchdown schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:19:
Is het bij de Ubiquiti Cloud Gateway Ultra mogelijk om deze als gateway in te stellen en daarbij de cloudkey als controller te gebruiken? Al mijn sites staan op de cloudkey + ik gebruik ook unifi protect op deze cloudkey.
Nee. UCG heeft een ingebouwde controller en is daardoor niet te managen met een andere controller. Dan kun je beter de UXG lite nemen als dat een harde eis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 11:50
Ik heb getracht mijn Dream Machine te updaten van 1.12.38 naar 2.4.27.Dat begon als volgt:

1. Ik ging naar de console. Daar zag ik een melding dat ik vóór 22 juli ofzo 2factor authenticatie aan moest zetten. Dat heb ik gedaan. Daartoe moest ik UI Verify installeren op mijn iPhone. Dat heb ik gedaan.

Vervolgens heb ik de update gestart naar 2.4.27. Er stond dat dat 20 min zou duren. 5 min later stond er nog steeds dat het 20 min zou duren. Vervolgens kon ik mijn Dream Machine niet meer bereiken, want dat scherm bleef de hele tijd staan.

Inmiddels gaat ie wél weer naar het startscherm, dwz, waar je kunt kiezen of je wil updaten etc, Volgens mij heet dat scherm OS Settings. Maar daarnaast zit Network, dat is zeg maar de tab waar al je connected devices etc staan, maar daar kom ik niet in. Hij blijft maar laden en laden en bovenin staat dan 'Starting application is taking longer than expected', maar daar blijft het bij. Ik zie ook dat ik nog steeds op 1.12.38 zit zo te zien.

Echter, wat nu ook is is dat elke minuut die UI Verify op komt op mijn telefoon met een login request en ik word er gek van. Hoe kom ik daar vanaf? Ik weet niet eens waarom hij daar steeds mee komt, maar de update is zo te zien niet gelukt, ik kom niet meer op mijn console, dus ik ben nu van de regen in de drup.

What to do?

Edit: we zijn nu inmiddels ik denk....50 min verder sinds ik op 'updaten' heb geklikt, maar ik durf ook niet de stekker er uit te trekken want ik ben bang dat ik die unit brick. Ondertussen blijft die Ubiquiti Login Request maar komen en het is elke keer een paar seconden geleden. Hoezo een paar seconden geleden, ik doe niks, ik zit hier gewoon (ongeduldig) te wachten tot er iets verandert. 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Just_A_User op 27-02-2024 17:22 ]

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Nou, ik heb er toch de stekker uit getrokken, en hij draait weer, maar hij heeft gewoon 0,0 gedaan. Ik heb ook nergens feedback gekregen, geen log zo te zien, helemaal niets. Dat 2factor authenticatie heb ik weer uitgezet want ik werd niet goed van die meldingen, maar die moet wel aan voor 22 juli, maar ja, dan blijft ie continue met die meldingen komen.

Ben ik nou de enige met dit gedoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:25
@Just_A_User nope 1.X is redelijk notoir qua stabiliteit. Nog een keer proberen hetzij via de interface of via ssh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Cardinal schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:12:
@Just_A_User nope 1.X is redelijk notoir qua stabiliteit. Nog een keer proberen hetzij via de interface of via ssh.
Maar, wat zou er moéten gebeuren? Want er stond 'nog 20 min' maar dat bleef maar staan. Ik deed de aanname dat dat sowieso moet aftellen? of misschien ook niet?

En wat is het geintje met dat 2factor, dat die con-ti-nue die popup gooit op je telefoon? Want ik heb dat nu weer uitgezet en nu zijn die popups ook weg, maar ja, voor 22 juli moet dat schijnbaar wel aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:25
Je moet vooral geduld hebben, zeker met het pad wat je nog te gaan hebt qua updates.
Indien het niet lukt een support ticket aanmaken op het UI forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Cardinal schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:57:
Je moet vooral geduld hebben, zeker met het pad wat je nog te gaan hebt qua updates.
Indien het niet lukt een support ticket aanmaken op het UI forum.
Ja geduld is op zich het issue niet, als ik maar vooruitgang zie. Maar ik zag niks. Er gebeurde helemaal niks, maar ja, dat laat je dan toch staan uit angst dat je je ding kapot maakt, maar na een paar uur dacht ik toch, ja, er gebeurt gewoon niets, en dat blijkt ook. Er is helemaal niets gebeurt.

Het enige wat ik nu gedaan heb is een X aantal backups weg gegooid. Er stonden er nog tot ergens op de helft van 2023, en dat is dan wekelijks, dus alles van 2023 heb ik weg gegooid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:52

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik heb echt update fobia ondertussen met Unifi spullen. Ik vind het nog steeds mooi spul om te zien, de featureset is echt heel compleet, maar man het lijkt wel of er apen met typmachines werken in plaats van software engineers. Het is al zo vaak bij mij gebeurd, maar ook bij anderen, dan een ogenschijnlijk simpele update iets belangrijks/groots compleet sloopt.... ik vermijd al maanden de nieuwe update voor mijn AP's omdat daar issues mee zouden zijn, maar nu was er een update naar 2.11.21 voor protect beschikbaar met fixes voor 'stabiliteit issues' en aangezien de browser based versie van protect nogal wankel is nam ik de gok... na enkele minuten kwam protect in een boot loop terecht waar ik niet meer uit kwam, zelfs niet met een console reboot en een console OS update.

De fix, na enig zoeken... via SSH erin, een bepaald foldertje aanmaken wat ze 'vergeten' lijken te zijn bij Unifi en een reboot verder werkt het weer.

En dan denk ik, echt, wat de flying fuck:

- hoe mis je bij het beta testen (als ze dat uberhaupt doen) een issue met je update die de hele app lamlegt
- waarom is deze fix, die blijkbaar allang bekend is bij Unifi, niet toegepast op de update die ze vandaag de dag nog uitbrengen via de UI

het is niet alsof je software op miljoenen verschillende devices hoeft te functioneren, ze hebben letterlijk 100% controle over het hardware en softwareplatform waar wij puur braafjes de 'update' knop mogen betasten. Stelletje prutsers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:10

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Ik dacht ook eens te gaan upgraden van m'n EdgeRouter 4 naar iets moderners.
Nou, dat viel tegen (spoiler, de UCG is al weer naar een andere Tweaker, die geen DNAT nodig heeft in z'n netwerk).
De featureset lijkt heel compleet maar een aantal (in mijn ogen basale) dingen die bij EdgeOS standaard zijn, lijken bij UnifiOS simpelweg niet te bestaan.
Mijn netwerk is niet echt heel speciaal, een VLAN, twee DHCP scopes, een beperkt aantal firewall rules, en een hele zwik aan statische IP adressen (50+), wat SNAT en DNAT spul (DNAT voor DNS redirection).
Blijkt dus dat je geen DHCP reservations kunt maken vóór je een device connect, en Destination NAT bestaat blijkbaar niet (in de GUI).
Greenfield zal dit best mooi werken, maar voor mij was het helaas een deceptie.
Maar, de UCG heeft alsnog denk ik een goed tehuis gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 08:57
MarcelG schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:20:
Nou, dat viel tegen (spoiler, de UCG is al weer naar een andere Tweaker, die geen DNAT nodig heeft in z'n netwerk).
De featureset lijkt heel compleet maar een aantal (in mijn ogen basale) dingen die bij EdgeOS standaard zijn, lijken bij UnifiOS simpelweg niet te bestaan.
Mijn netwerk is niet echt heel speciaal, een VLAN, twee DHCP scopes, een beperkt aantal firewall rules, en een hele zwik aan statische IP adressen (50+), wat SNAT en DNAT spul (DNAT voor DNS redirection).
Blijkt dus dat je geen DHCP reservations kunt maken vóór je een device connect, en Destination NAT bestaat blijkbaar niet (in de GUI).
wel de edgerouter gepatched?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
MarcelG schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:20:
DNAT en SNAT kunnen niet via de gui of een json file helaas. Dit geldt ook voor de uxg-lite. Gelukkig kan het wel via de cli. Het overleeft helaas geen reboot, en het is me niet gelukt om dit met cronjobs te fixen.

Om die reden heb ik in nodered een flow aangemaakt om periodiek te checken of de benodigde rules in iptables staan, en indien nodig deze toe te voegen. :P Niet ideaal, maar ik had een vervanger nodig voor de USG-3P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelG
  • Laatst online: 13:10

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Dank, zal morgen eens kijken naar de advisory, maar het lijkt alsof de default ubnt/ubnt + via wan ontsluiten van de console het grootste euvel is. Dat staat sowieso vanaf dag 1 al dicht, en ubnt/ubnt is ook meteen gewijzigd.
Is sowieso bijgepatched, draait nu v3 rc7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-EtlwM2aPqj_Iauy9a-_HBjjKAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ut0o8UyNVndpHRPXPuKTOC81.jpg?f=fotoalbum_large
Enig idee wat dat symbooltje rechtsboven op de display erop betekent, met “3” er naast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:22
CyBeRSPiN schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:33:
[Afbeelding]
Enig idee wat dat symbooltje rechtsboven op de display erop betekent, met “3” er naast?
Als ik moet gokken is dat dat er 3 Unifi devices (bv AP's of switches) zijn aangesloten, naast de 23 "reguliere" clients?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Metalman schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 11:35:
[...]

Als ik moet gokken is dat dat er 3 Unifi devices (bv AP's of switches) zijn aangesloten, naast de 23 "reguliere" clients?
Heb 7 devices, waarvan 3 AP, dus ik denk dat het dan idd het aantal APs is, thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandenhende
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:10
Ik heb bij mijn schoonvader redelijk wat vage problemen de laatste tijd. Hij heeft kpn koper (experiabox v12). Twee UniFi APs, een switch en een cloud key gen2+.
Sinds een tijd hebben alle clients de naam “ConnectOn”. Uit dit topic blijkt dat kpn erkent dat dit veroorzaakt wordt door de dhcp server van de exp v12. Men schiet alleen niet echt op met een fix. (https://forum.kpn.com/thu...n-unifi-controller-602882)

Nu wilde ik daar niet op wachten en heb ik een usg 3p op de kop getikt (tweedehands) zodat die de dhcp voor zijn rekening kan nemen. Dat draait inmiddels een week , maar ik blijf alle devices zien als “ConnecOn”.
Heeft iemand een idee hoe het komt dat die namen niet vanzelf weggegaan en ik betrouwbare Device namen kan zien weer? (Mijn volgende gok is alles factory resetten, puur omdat ik het niet weet).
Ik blijf problemen houden met een instabiele sonos verbinding en een solaredge omvormer die niet altijd zijn status terugrapporteert. Tips zijn welkom. Ik dacht misschien een ucg te kopen. (Dus nieuwe controller en router). Dat zal het probleem wel oplossen maar dan begrijp ik het nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Laatst online: 14:37

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@vandenhende Heb je daarbij de KPN doos in bridge gezet? Of in ieder geval DMZ naar USG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandenhende
  • Laatst online: 12:10
Septillion schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 13:40:
@vandenhende Heb je daarbij de KPN doos in bridge gezet? Of in ieder geval DMZ naar USG?
Kpn lan 1 gaat naar de usg wan poort. Dat is toch voldoende om de hele dhcp server van de experiabox buitenspel te zetten?!

Maar verder nee dus. Staat niet in bridge. Niet in dmz.

[ Voor 8% gewijzigd door vandenhende op 28-02-2024 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Laatst online: 14:37

Septillion

@vandenhende Mits je daar de WAN werkelijk als WAN instelt (en de USG enige is aan de KPN-doos). Maar NAT achter NAT is niet altijd even handig.

Wat als je de boel eens zonder internet aka verbinding naar de KPN-doos start?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garp
  • Laatst online: 03-06 13:25
Sta op het punt een U7-Pro te bestellen ter vervanging van een AP-AC-Pro, maar wil die AC Pro aan die PoE switch laten hangen (schuift een verdieping op). POE adapter die bij de AC Pro is geleverd heb ik hier nog nieuw liggen.

Weet iemand of de PoE adapter die bij de AP-AC-PRO geleverd is werkt met de U7-Pro? Is een POE-48-24W-G en de specs zijn als volgt https://eu.store.ui.com/e...-adapters/products/poe-48

Edit: Ik vind net deze guide, die zegt dat het zou moeten werken op een U6-Pro. Dus een U7-Pro moet dan ook werken.

@glennoo ja die cap op 1Gbit snap ik. Het is ook overkill die U7-Pro maar ik heb een AP op de midden verdieping nodig om de slaapkamers van de kinderen beter te bedienen, WiFi is daar echt slecht nu. Kabel is al aanwezig daar dus het is echt aansluiten, adopten en klaar. Die AC Pro vervangen & opschuiven naar boven is een slimmere uitgave dan een U6+ aanschaffen oid voor die slaapkamers. Denk ik nu tenminste, maar ik twijfel nog. Heb ook nog een bod op een tweedehands AC-Pro staan, als dat doorgaat dan gaat die naar de kinderkamers en vervang ik die AC-Pro van beneden wel als ie er mee ophoudt, ooit.

Een U6-Pro zou ook zat zijn voor beneden trouwens want zoveel speciaals doen we nou ook weer niet thuis. Twijfel, twijfel...

[ Voor 50% gewijzigd door garp op 28-02-2024 15:59 . Reden: https://evanmccann.net/blog/2021/9/unifi-poe-injector-guide gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennoo
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:18
garp schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 15:03:
Sta op het punt een U7-Pro te bestellen ter vervanging van een AP-AC-Pro, maar wil die AC Pro aan die PoE switch laten hangen (schuift een verdieping op). POE adapter die bij de AC Pro is geleverd heb ik hier nog nieuw liggen.

Weet iemand of de PoE adapter die bij de AP-AC--PRO geleverd is werkt met de U7-Pro? Is een POE-48-24W-G en de specs zijn als volgt https://eu.store.ui.com/e...-adapters/products/poe-48
Zou naar mijn inzien gewoon moeten werken. Het enige nadeel is wel dat die injector max 1gbit ondersteund terwijl de u7 pro een 2.5gbit port heeft. dus daar zit je dan op gecapped.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15:46
Ik heb een USG Ultra gekocht ter vervanging van mijn USG3. Die wil ik het liefst vanuit backup / restore migreren, echter zie ik in mijn UI.com account geen backups in de cloud staan. In mijn huidige controller (lokaal op een NAS draaiend) staat dat de auto backups lokaal worden opgeslagen... Hoe krijg ik die in de cloud? Dat is volgens mij een vereiste om de migratie te kunnen doen of niet?

Ik heb allerlei fixed IP's ingesteld staan en 100 devices een naam gegeven, dus wil liever niet helemaal overnieuw beginnen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Martijn schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 16:13:
Ik heb een USG Ultra gekocht ter vervanging van mijn USG3. Die wil ik het liefst vanuit backup / restore migreren, echter zie ik in mijn UI.com account geen backups in de cloud staan. In mijn huidige controller (lokaal op een NAS draaiend) staat dat de auto backups lokaal worden opgeslagen... Hoe krijg ik die in de cloud? Dat is volgens mij een vereiste om de migratie te kunnen doen of niet?

Ik heb allerlei fixed IP's ingesteld staan en 100 devices een naam gegeven, dus wil liever niet helemaal overnieuw beginnen...
Er staat hier iets terug een stappenplan beschreven. Komt er op neer dat je de USG via je controller eruit haalt, dan een file based settings backup maakt en die dan restored in je UCG Ultra, vervolgens de boel migreren:

JDFS in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeRSPiN op 28-02-2024 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sliener
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 01:45
Goedendag,

Ik heb sinds augustus 3 X Ubiquiti U6+ in huis hangen. Deze worden door een Netgear switchvan POE voorzien die op zijn beurt is aangesloten op een Ziggo modem.

Ik ben niet geheel gelukkig over deze opstelling.
Graag zou ik meer controle krijgen over wat er verbinding maakt met mijn netwerk en apparaten al dan niet tijdelijk kunnen blokkeren. Daarnaast is het niet mogelijk een VPN in de router in te stellen.

Kan ik met de nieuwe Cloud Gateway Ultra dit alles bereiken? Moet ik dan ook de Netgear switcher vervagen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Sliener schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 23:03:
Goedendag,

Ik heb sinds augustus 3 X Ubiquiti U6+ in huis hangen. Deze worden door een Netgear switchvan POE voorzien die op zijn beurt is aangesloten op een Ziggo modem.

Ik ben niet geheel gelukkig over deze opstelling.
Graag zou ik meer controle krijgen over wat er verbinding maakt met mijn netwerk en apparaten al dan niet tijdelijk kunnen blokkeren. Daarnaast is het niet mogelijk een VPN in de router in te stellen.

Kan ik met de nieuwe Cloud Gateway Ultra dit alles bereiken? Moet ik dan ook de Netgear switcher vervagen?
Wat bederft jouw geluk specifiek?

Switch kan blijven bestaan, je kunt op ui.com opzoeken welke functies de router biedt en of ze bij jouw behoefte passen. Kort door de bocht: ja je kunt zaken blokkeren en VPN's opzetten.

• Wurtul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:32

Wurtul

simon says.....

Just_A_User schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:15:
[...]

Ja geduld is op zich het issue niet, als ik maar vooruitgang zie. Maar ik zag niks. Er gebeurde helemaal niks, maar ja, dat laat je dan toch staan uit angst dat je je ding kapot maakt, maar na een paar uur dacht ik toch, ja, er gebeurt gewoon niets, en dat blijkt ook. Er is helemaal niets gebeurt.

Het enige wat ik nu gedaan heb is een X aantal backups weg gegooid. Er stonden er nog tot ergens op de helft van 2023, en dat is dan wekelijks, dus alles van 2023 heb ik weg gegooid.
Wat ik altijd doe als ik mijn UDM-Pro wil updaten naar een nieuwe versie is deze als eerste opnieuw opstarten. Dus eerst reboot en daarna updaten. Volgens mij werd dat ook geadviseerd voor update van versie 1.x naar 2.x

• Just_A_User
Wurtul schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 09:19:
[...]

Wat ik altijd doe als ik mijn UDM-Pro wil updaten naar een nieuwe versie is deze als eerste opnieuw opstarten. Dus eerst reboot en daarna updaten. Volgens mij werd dat ook geadviseerd voor update van versie 1.x naar 2.x
Ah, zodat ie weer 'fris' is? Die backups die elke week gemaakt worden...ik pas eigenlijk nooit iets aan, want zo goed ben ik niet thuis in dat ding. Oftewel, eigenlijk zijn die backups elke week gelijk aan elkaar. Ik neem dan aan dat ik eigenlijk alle backups behalve de laatste in principe weg kan gooien?

Kun je die backups ook downloaden? Dus dat je ze ergens lokaal hebt staan in plaats van alleen op die UDM?

• Wurtul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:32

Wurtul

simon says.....

Ja, dat hij inderdaad weer "fris" is. Mijn UDM maakt ook wekelijk een back up (OS) naar de cloud in mijn UI account. Daar staan voor mij nu 21 backups. Oudste worden vanzelf verwijderd. Ik doe daar ook nooit iets mee maar wel fijn om dit achter de hand te hebben mocht het mis gaan.
De laatste versie kun je downloaden uit je UI account (account.ui.com).

PS. Dit is wat anders dan de back up van Network applicatie.

• Xymox
  • Laatst online: 09-09 13:19

Xymox

Determinism rulez !

Ok. Mijn hier gerapporteerde probleem aangaande het niet kunnen downloaden van een backup is niet opgelost.

Dus ik ben helemaal opnieuw begonnen. U6Pro reset en een compleet nieuwe site opgezet.
En zowaar ik kon weer backups maken.

TOTDAT

Ik de lijst met connected clients in de controller van icoontjes en aangepaste namen ging voorzien.
Nu werkt de backup niet meer. Deze blijft hangen.

Er zit toch echt iets mis in de controller software. Geen idee of uberhaupt de manuele aanpassingen in de backup komen te staan (verwacht ik trouwens wel).

Ik zal eerst een test doen met het terugzetten van een backup waar ik nog geen manual wijzigingen aan de clients heb gedaan en dan 1 voor 1 de clients aanpassen en zien op welk moment de backup functie breekt.

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• CheckItOut
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-08 17:21
Ik vraag me nog iets is verbeterd in de firmware van de Dream Router al dan niet qua PPPoE sinds deze post:
pinda powerrr schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:26:
The throughput is limited by the slow hardware so you can only expect up to 700Mbit/s from your internet provider. So if you have 1Gbit/s internet right now it will be limited to 700Mbit/s by this router.
Changelogs / fixes voor andere modellen laten wel heel wat improvements zien specifiek voor PPPoE, maar ik wil nu bij de switch van internetprovider wel het optimale uit mijn internet/hardware halen.
Mocht hier iemand met Dream Router en Freedom Gigasnel Glasvezel of KPN 1 Gigabit Glasvezel zijn die even een speedtest wilt doen, dan zou ik zeer dankbaar zijn.

• Tonne
CheckItOut schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:00:
Ik vraag me nog iets is verbeterd in de firmware van de Dream Router al dan niet qua PPPoE sinds deze post:

[...]

Changelogs / fixes voor andere modellen laten wel heel wat improvements zien specifiek voor PPPoE, maar ik wil nu bij de switch van internetprovider wel het optimale uit mijn internet/hardware halen.
Mocht hier iemand met Dream Router en Freedom Gigasnel Glasvezel of KPN 1 Gigabit Glasvezel zijn die even een speedtest wilt doen, dan zou ik zeer dankbaar zijn.
Speedtest is niet echt nodig. Dit staat gewoon in de specificaties dat het de maximale snelheid is. Helaas.
https://eu.store.ui.com/e...oud-gateways/products/udr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CheckItOut
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-08 17:21
Tonne schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 12:17:
[...]

Speedtest is niet echt nodig. Dit staat gewoon in de specificaties dat het de maximale snelheid is. Helaas.
https://eu.store.ui.com/e...oud-gateways/products/udr
Wat ik lees is maximaal 700Mbps; als PPPoE dit haalt verandert er niets ten opzichte van mijn situatie nu. Mocht dit weer afnemen met 1/3 en ik maar 466 Mbps haal wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 15:13
CheckItOut schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 15:42:
[...]

Wat ik lees is maximaal 700Mbps; als PPPoE dit haalt verandert er niets ten opzichte van mijn situatie nu. Mocht dit weer afnemen met 1/3 en ik maar 466 Mbps haal wel.
KPN haalt tussen de 600 en 700 Mbit met 1Gbit glasvezel op UDR

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sandburger schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:16:
[...]

VLAN doorgeven werkt inderdaad!! Dus dat is top =)

Alleen gaat het volgens mij toch allemaal niet zo soepel als verwacht....

Zoals nu aangesloten:
1. Vanuit de Odido ONT in de 2.5 Gb WAN van de UDM SE
2. Van de UDM SE via SFP+ naar de zyxel switch (UDM SE speedtest is zo ongeveer de volledige 2 Gbps)
3. Vanuit de Zyxel switch gaat ieder een Gbit lijn naar iedere verdieping ( 2 lijjnen per verdieping, voor een switch en AP peer verdieping) + extra in de meterkast

Zodra ik een download aan heb op mijn server (540 Mbps), speedtest draai op mijn telefoon ( 733 Mbps), dan klapt de speedtest van de Playstation terug naar ongeveer tussen de 400 en 200 Mbps en zie ik de snelheid van de server ook met 40% teruglopen.
Doe ik geen speedtest op mijn telefoon, dan loopt de download ietsjes terug van de server, zit de playstation rond 700Mbps.
Staat er geen download aan, dan haalt de Playstation consistent boven de 800 Mbps.

Bovenstaande is het maximum wat ik gelijktijdig heb gehaald. De gemiddelden van de testen liggen lager.
Alles bij elkaar haal ik op de piek bijna1.5 Gbs. Dat is een verlies van 25% op het beste moment.
Is dat te verwachten? Dat lijkt me niet toch? Of ik zie iets over het hoofd

Edit: zojuist een 2.5 Gbps device aangesloten op de switch. Die als speedtest download net wat boven de Gbps en upload 1780 Mbps.
Zodra de server download, en ik zet die speedtest aan op het 2.5 Gbps apparaat , dan klapt de server download snelheid van 570 terug naar bijna 160 Mbps. Beide devices zijn met Cat6a op de Zyxel aangesloten.
Als ik met datzelfde apparaat een speedtest doe terwijl die in de Gb aansluiting van de UDM SE zit, dan gebeurd er hetzelfde maar minder extreem.
Ik heb deze post toen niet meer gezien. Ik zocht je onderwerp om te melden dat ik ook de Zyxel heb gekocht. Ik haal netjes 2,35Gbps beide kanten op als ik op het LAN iPerf gebruik.

Kleine flex mini erop gelegd om wat untagged accessporten te creëren in de meterkast voor een Sonos en een HUE device.

Voor dit geld een hele fijne switch. uitvoering: ZyXEL 8-Port 2.5G PoE Unmanaged Switch with 10G Uplink

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Connecting to host pve, port 5201
Reverse mode, remote host pve is sending
[  5] local 172.16.1.12 port 49324 connected to 172.16.1.20 port 5201
[ ID] Interval           Transfer     Bitrate
[  5]   0.00-1.00   sec   280 MBytes  2.35 Gbits/sec
[  5]   1.00-2.00   sec   281 MBytes  2.35 Gbits/sec
[  5]   2.00-3.00   sec   280 MBytes  2.35 Gbits/sec
[  5]   3.00-4.00   sec   277 MBytes  2.32 Gbits/sec

[  5] local 172.16.1.12 port 42664 connected to 172.16.1.20 port 5201
[ ID] Interval           Transfer     Bitrate         Retr  Cwnd
[  5]   0.00-1.00   sec   257 MBytes  2.16 Gbits/sec  735    259 KBytes
[  5]   1.00-2.00   sec   264 MBytes  2.21 Gbits/sec  262    257 KBytes
[  5]   2.00-3.00   sec   266 MBytes  2.23 Gbits/sec  220    421 KBytes
[  5]   3.00-4.00   sec   264 MBytes  2.21 Gbits/sec   16    264 KBytes

[ Voor 16% gewijzigd door stormfly op 29-02-2024 17:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandburger
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:04
stormfly schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 17:48:
[...]

Ik heb deze post toen niet meer gezien. Ik zocht je onderwerp om te melden dat ik ook de Zyxel heb gekocht. Ik haal netjes 2,35Gbps beide kanten op als ik op het LAN iPerf gebruik.

Kleine flex mini erop gelegd om wat untagged accessporten te creëren in de meterkast voor een Sonos en een HUE device.

Voor dit geld een hele fijne switch. uitvoering: ZyXEL 8-Port 2.5G PoE Unmanaged Switch with 10G Uplink

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Reverse mode, remote host pve is sending
[  5] local 172.16.1.12 port 49324 connected to 172.16.1.20 port 5201
[ ID] Interval           Transfer     Bitrate
[  5]   0.00-1.00   sec   280 MBytes  2.35 Gbits/sec
[  5]   1.00-2.00   sec   281 MBytes  2.35 Gbits/sec
[  5]   2.00-3.00   sec   280 MBytes  2.35 Gbits/sec
[  5]   3.00-4.00   sec   277 MBytes  2.32 Gbits/sec

[  5] local 172.16.1.12 port 42664 connected to 172.16.1.20 port 5201
[ ID] Interval           Transfer     Bitrate         Retr  Cwnd
[  5]   0.00-1.00   sec   257 MBytes  2.16 Gbits/sec  735    259 KBytes
[  5]   1.00-2.00   sec   264 MBytes  2.21 Gbits/sec  262    257 KBytes
[  5]   2.00-3.00   sec   266 MBytes  2.23 Gbits/sec  220    421 KBytes
[  5]   3.00-4.00   sec   264 MBytes  2.21 Gbits/sec   16    264 KBytes
Wie weet was er wat mis met die van mij. Uiteindelijk kwam ik als ik andere apparaten gebruikte wel op de 2Gb/s. Alleen bleek er toch "vertraging" bij het bezoeken van sites. Het duurde merkbaar langer om een site te laden wanneer de AP's op de zyxel waren aangesloten dan wanneer de AP's rechtstreeks op de UDM SE zaten. Ik heb een hoop geprobeerd maar of er was iets mis in mijn configuratie (wat me stuf lijkt, want het is een unmanaged switch) of toch was er iets niet lekker met de switch of SFP+ module. Helaas heb ik het spul terug moeten sturen. Erg jammer, want het scheelde bij het binnenhalen van updates toch wel significant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-09 16:41
Ik twijfel even. Ik wil een nieuwe AP aanschaffen en nu wou ik voor de U6-Pro gaan, maar kan ik niet beter iets meer betalen en dan direct de U7-Pro nemen?

Mijn gevoel zegt dat die (nog) meer future proof is. Aan de andere kant denk ik dat een U6-Pro ook nog lang genoeg mee zal gaan.

Iemand die een goed argument heeft om mijn twijfels weg te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:57

Louw Post

Cerenas

Phoolie schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:33:
Ik twijfel even. Ik wil een nieuwe AP aanschaffen en nu wou ik voor de U6-Pro gaan, maar kan ik niet beter iets meer betalen en dan direct de U7-Pro nemen?

Mijn gevoel zegt dat die (nog) meer future proof is. Aan de andere kant denk ik dat een U6-Pro ook nog lang genoeg mee zal gaan.

Wel meer future proof misschien, maar ligt een beetje aan je wensen. Ik haal op mijn 6 in-wall al rond de 900Mbit down en up via m'n telefoon op een paar meter afstand, heb je meer dan dat nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op zondag 25 februari 2024 @ 14:03:
[...]

De UXG Lite heeft juist performance problemen met PPPoE?! Waarbij er wel een test firmware is die het ogenschijnlijk oplost (en fix daarin zou in 3.1.4?/firmware komen).
UniFi Gateways 3.2.15 has been released
  • Improved setup experience.
  • [UXG-Lite] Improved upload throughput when connected to certain GPON services.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:29
stormfly schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:03:
[...]

UniFi Gateways 3.2.15 has been released
  • Improved setup experience.
  • [UXG-Lite] Improved upload throughput when connected to certain GPON services.
Ah, heel goed! Ik hield https://ui.com/download al in de gaten, daar zal 'ie binnenkort ook wel genoemd worden. Heb zelf de UXG-Lite al een tijdje in huis maar wilde op deze update wachten voor ik 'm ga installeren. Dank voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Had de 7 Pro niet een 2,5Gbit/s poort en de 6 Pro maar 1Gbit/s? Met alleen op de 6 Enterprise (en er was ook een 6 IW Enterprise meen ik?) van de 6 lineup met 2,5Gbit/s. Zou mogelijk ook de 900Mbit/s limiet van @Louw Post verklaren. 1Gbit/s poort haal je effectief maximaal ~940Mbit/s over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

WiFi 6E (6Ghz) zit in de U7 lineup en in de U6-Enterprise, de U6-Pro heeft WiFi 6 zonder 6Ghz. De eerste twee hebben een 2.5Gbps poort waarover je netto 1450Mbps kunt halen.

Letop de U7-Pro heeft op het native vlan hardware support (1450Mbps) en op de taggedvlans gaat het over de CPU (980Mbps). De U6-Enterprise heeft deze limitatie niet, die haalt over tagged en untagged vlan's dezelfde hoge snelheid. Ze zijn er mee bezig om dit op te lossen:

Known issues
  • SSIDs using RADIUS assigned VLANs or on different VLANs from the native VLAN may operate at slower than expected speeds. This is our top priority to resolve.
Vandaag het netwerk omgebouwd naar native vlan1 voor alle clients in plaats van het vorige vlan nummer 60. Ik zou zelf nu de U7-Pro kopen ivm de prijs en de ondersteuning voor 6Ghz icm met de 2.5Gbps LAN port.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Ik heb een UXG lite staan.
Als ik op de controller kijk heb ik een ander ip-adres dan dat ik terugzie via watismijnip.nl

Tevens krijg ik ook RDP naar binnen op deze usx lite niet werkend ondanks dat 3389 naar de betreffende computer open staat.
De firewall en extern bureaublad zijn netjes geconfigureerd.

Iemand een idee wat hier mis gaat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:49
pitchdown schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:51:
Ik heb een UXG lite staan.
Als ik op de controller kijk heb ik een ander ip-adres dan dat ik terugzie via watismijnip.nl
Kijk je naar het intene adres of het adres op de WAN poort?
Heb je de WAN poort misschien op de LAN poort van een andere router?
Dan krijgt de Unifi router geen WAN adres wat buiten zit.
Tevens krijg ik ook RDP naar binnen op deze usx lite niet werkend ondanks dat 3389 naar de betreffende computer open staat.
De firewall en extern bureaublad zijn netjes geconfigureerd.
Nooit doen!!!
RDP heeft een zeer slechte encryptie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
ASS-Ware schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:59:
[...]

Kijk je naar het intene adres of het adres op de WAN poort?
Heb je de WAN poort misschien op de LAN poort van een andere router?
Dan krijgt de Unifi router geen WAN adres wat buiten zit.

[...]

Nooit doen!!!
RDP heeft een zeer slechte encryptie.
RDP is tijdelijk...

Uiteraard het wan-adres.
Het gaat om een internetlijn bij Caiway.

Op de unifi controller heb ik een wan-ip 100.64.xxx.xxx, en bij watismijnip een 62.xxx.xxx.xxx.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
vanaalten schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:37:
[...]

Ah, heel goed! Ik hield https://ui.com/download al in de gaten, daar zal 'ie binnenkort ook wel genoemd worden. Heb zelf de UXG-Lite al een tijdje in huis maar wilde op deze update wachten voor ik 'm ga installeren. Dank voor de tip!
https://community.ui.com/...08-4fe8-848d-f460141d4586

Daar maar even kijken dan :P

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pitchdown schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:02:
[...]

RDP is tijdelijk...

Uiteraard het wan-adres.

Op de unifi controller heb ik een wan-ip 100.64.xxx.xxx, en bij watismijnip een 62.xxx.xxx.xxx.
Caiway... Die gebruiken tegenwoordig CG-NAT (Carrier Grade NAT, oftewel NAT op ISP niveau). Wat ook bevestigd wordt door het IP adres op jouw WAN, 100.... is gereserveerd voor CG-NAT.

Twee oplossingen:
1. Uiteindelijk zijn ze (Delta/Caiway) toch ook maar eens IPv6 gaan ondersteunen. Dus je zou IPv6 kunnen inrichten en dan heb je uberhaupt nergens NAT.
2. Bij Caiway de instellingen aanpassen naar dat je een "Dynamisch" IP adres wilt, i.p.v. "standaard". Dan wordt je uit het CG-NAT verhaal gehaald en ga je terug naar de oude situatie. Die aanpassing kan mogelijk via Mijn Caiway. Anders de klantenservice bellen, en als je dan begint over dat je geen CG-NAT wilt, poorten wilt open zetten, zullen die ook weten wat ze moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
[...]

RDP is tijdelijk...

Uiteraard het wan-adres.

Je hebt van Caiway een cgnat ip-adres gekregen en daarom werkt je port-forward niet meer.

Edit: spuit 11 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Laatst online: 11:32

BiG-GuY

[...]

RDP is tijdelijk...

Uiteraard het wan-adres.

Het WAN IP wat je noemt is een IP-adres achter CG-NAT. Je zult bij Delta/Caiway een eigen IPv4-adres moeten aanvragen. Vooralsnog bieden ze dat gratis aan met een Dynamisch IPv4-adres. Standaard gaan klanten achter de CG-NAT, met een gedeeld IPv4-adres dus.

edit:
Eerst pagina verversen voor ik reageer :+

[ Voor 5% gewijzigd door BiG-GuY op 01-03-2024 16:17 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:49
En nog steeds gevaarlijk.
Ga dan over een VPN, dat is een heel stuk beter.
Uiteraard het wan-adres.

Je controller is niet je router he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Howmessages
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11-09 10:33
Onze Unifi Lite 8 PoE Switch lijkt problemen te vertonen. Hierop was een HiLook IPC-D140h 48Volt netwerkcamera aangesloten, maar deze lijkt defect te zijn. Om te controleren of de poort van de switch defect is, heb ik de camera verbonden met een andere poort waar normaal gesproken een andere HiLook-camera op is aangesloten. Helaas werkte dit ook niet. Nadat ik vervolgens mijn andere camera terug stopte, deed ook deze het niet meer. Sterker nog: deze werkt op geen enkele van de 4 PoE porten nog.

Er zit ook een Unifi U6 Mesh op de Unifi Switch aangesloten, maar deze werkt wel nog op alle 4 de porten.

Daarna hebben we de beide HiLook camera's aangesloten op een oude unmanaged TP Link switch, en daar werkt de tweede camera wel goed.

Wat kan hier aan de hand zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Gebruiken mensen nu ipv6? Zijn er voordelen? Zijn er tutorials beschikbaar om het eea in te stellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
giantgiantus schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 18:04:
Gebruiken mensen nu ipv6? Zijn er voordelen? Zijn er tutorials beschikbaar om het eea in te stellen?
Ja. Ja. Vast wel.

:+

Ik gebruik IPv6 nu iets meer dan een jaar. Eerst met een USG, maar dat was van korte duur, daarna besloten all in te gaan met een volledige zelfbouw router. Waar ik me bij de USG aan stoorde (/niet kan?) is dat uiteraard elk VLAN een eigen publiek IP (prefix) krijgt. En ga dan maar eens firewall regels opstellen op basis van subnet / VLAN / .... Dat kan AFAIK niet / alleen op IP/subnet basis. Maar als je ISP geen vaste IPv6 prefix levert... Heb je dus een probleem. Nu met zelfbouw heb ik dus firewall regels op basis van interfaces, en dat werkt allemaal prima. Maar AFAIK kan dat met UniFi helemaal niet (geen enkele router dus). Verder werkt het natuurlijk allemaal prima. Maar ik heb ook niet gekeken of alle devices (APs & switches) een IPv6 adres hebben en of ze daarop ook gewoon bereikbaar zijn. En eigenlijk weet ik ook niet of bv iets van een inform (address) ook met IPv6 werkt. Zou ik eigenlijk eens moeten proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@RobertMe welke ISP heb je dan? Bij Ziggo krijg je een /56 prefix. Werkt hier al sinds dat Ziggo het support prima (eerst via USG en nu met de UCG), maar toegevoegde waarde valt tegen omdat de hele wereld zich al 20+ jaar te lang aan IPv4 blijft vastklampen. En dan krijg je van die gekke dingen als CG-NAT omdat de adressen nu toch echt schaars zijn geworden.
En kan je “probleem” ook niet helemaal volgen. Dat je devices een public IP krijgen maakt toch niet dat ze ook meteen bereikbaar zijn? Dat public IP roteert ook nog eens frequent waardoor je privacy juist beter beschermd is dan met een klassieke IPv4 WAN IP.

[ Voor 26% gewijzigd door CyBeRSPiN op 01-03-2024 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 19:12:
@RobertMe welke ISP heb je dan? Bij Ziggo krijg je een /56 prefix. Werkt hier al sinds dat Ziggo het support prima (eerst via USG en nu met de UCG),
Ziggo. En die leveren geen vast IP adres, noch vaste prefix. Mijn IPv6 prefix is dan ook al eens veranderd.
En kan je “probleem” ook niet helemaal volgen. Dat je devices een public IP krijgen maakt toch niet dat ze ook meteen bereikbaar zijn? Dat public IP roteert ook nog eens frequent waardoor je privacy juist beter beschermd is dan met een klassieke IPv4 WAN IP.
Apparaten in IoT VLAN mogen niet verbinden met prive VLAN. Hoe regel je dat met UniFi? Juist, op basis van IP adres / subnet. En gezien bij IPv6 dat subnet grotendeels door de ISP wordt bepaald en dat bij bv Ziggo niet vast is.... Krijg je de situatie dat bij een andere prefix de firewall rules niet meer kloppen (je het verkeerde/oude subnet blokkeert).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvdijk23
  • Laatst online: 08:48
[...]

RDP is tijdelijk...

Uiteraard het wan-adres.

Caiway (delta) doet cg-nat. Je deelt je publieke ip-adres. Had ik ook last van. Gewoon even chatten Caiway en ze passen het voor je aan (je krijgt dan een eigen ip-adres)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
BiG-GuY schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 16:16:
[...]

Het WAN IP wat je noemt is een IP-adres achter CG-NAT. Je zult bij Delta/Caiway een eigen IPv4-adres moeten aanvragen. Vooralsnog bieden ze dat gratis aan met een Dynamisch IPv4-adres. Standaard gaan klanten achter de CG-NAT, met een gedeeld IPv4-adres dus.

edit:
Eerst pagina verversen voor ik reageer :+
Waar kan ik dit in "mijn caiway" aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Ik gebruik zelf voor meerdere sites unifi protect voor een aantal ip-camera`s.

Als ik live video kijk, word ik regelmatig (1 keer per minuut) terug gespoeld naar opnames een paar minuten eerder.
Hebben andere mensen hier ook last van? en wie weet hier een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
pitchdown schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:52:
[...]

Waar kan ik dit in "mijn caiway" aanpassen.
Niet. De live chat gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:34
Tonne schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 16:00:
[...]

Niet. De live chat gebruiken.
Als je geen cgnat adres hebt is het ook niet zichtbaar in de Caiway omgeving, indien wel dan kun je onder internet opties een dynamisch ip bestellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
De U7-Pro lijkt een tussenpaus. Ten opzichte van de U6-Pro trekt 'ie twee keer zoveel stroom. Ten opzichte van de U6-Enterprise biedt 'ie WiFi 7 wat ik niet als een grote stap voorbij 6E zie.

Multi-Link Operation (MLO), de belangrijkste nieuwe feature in WiFi 7 t.o.v. WiFi 6E, is verschoven van "komt in een software update in februari" naar "komt binnenkort in een software update" voor de U7-Pro.

En de U7-Pro heeft een ventilator. En maar 2x2 op 5GHz in plaats van 4x4 zoals op de U6-Pro en -Enterprise wat mogelijk tot lagere throughput leidt als er veel stations zijn.

Op dit moment is 6GHz vooral stoer — en dat kan ik uit eerste hand bevestigen. Maar als je klaar bent met drag racing dan zit je alsnog met de hierboven genoemde nadelen. Ik zou persoonlijk nog even wachten tot er een U7-Mesh (formaat drankblikje) of een U7-Lite-achtige komt, met een acceptabeler energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LanTao schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 18:00:
[...]

De U7-Pro lijkt een tussenpaus. Ten opzichte van de U6-Pro trekt 'ie twee keer zoveel stroom. Ten opzichte van de U6-Enterprise biedt 'ie WiFi 7 wat ik niet als een grote stap voorbij 6E zie.

Multi-Link Operation (MLO), de belangrijkste nieuwe feature in WiFi 7 t.o.v. WiFi 6E, is verschoven van "komt in een software update in februari" naar "komt binnenkort in een software update" voor de U7-Pro.

En de U7-Pro heeft een ventilator. En maar 2x2 op 5GHz in plaats van 4x4 zoals op de U6-Pro en -Enterprise wat mogelijk tot lagere throughput leidt als er veel stations zijn.

Op dit moment is 6GHz vooral stoer — en dat kan ik uit eerste hand bevestigen. Maar als je klaar bent met drag racing dan zit je alsnog met de hierboven genoemde nadelen. Ik zou persoonlijk nog even wachten tot er een U7-Mesh (formaat drankblikje) of een U7-Lite-achtige komt, met een acceptabeler energieverbruik.
Mijn benadering is als volgt, ik heb sinds dit jaar 2 WiFi 6E clients, de benodigde 7 clients zullen nog wel +3 jaar nodig hebben in mijn huishouden. De U7-Pro is een vrij betaalbaar AP om een 6E 6Ghz netwerk te deployen. Met de visie van Apple dat clients maximaal 2x2 bevatten is voor mij 4x4 geen must met slechts 25WiFi devices in huis.

U6-Ent 309euro
U7-Pro 198euro

Het energieverbruik van de U6-Ent en U7-Pro (beide de extra 6Ghz radio) weet ik niet, scheelt dat veel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
stormfly schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 20:59:
[...]

Mijn benadering is als volgt, ik heb sinds dit jaar 2 WiFi 6E clients, de benodigde 7 clients zullen nog wel +3 jaar nodig hebben in mijn huishouden. De U7-Pro is een vrij betaalbaar AP om een 6E 6Ghz netwerk te deployen. Met de visie van Apple dat clients maximaal 2x2 bevatten is voor mij 4x4 geen must met slechts 25WiFi devices in huis.

U6-Ent 309euro
U7-Pro 198euro

Het energieverbruik van de U6-Ent en U7-Pro (beide de extra 6Ghz radio) weet ik niet, scheelt dat veel?
Daar was ik stiekem eigenlijk ook wel benieuwd naar dus ik heb de specsheets er maar even bij gepakt om te kijken wat ze vanuit Ubiquiti aan Max. Powerconsumption opgegeven hebben gekregen.
  • U6-Enterprise: 22W
  • U7-Pro: 21W
Ik heb hier een vijftal Nano-HD accespoints in huis hangen (WiFi 5 / AC Wave-2) en daarvan is de door Ubiquiti opgegeven Max. Powerconsumption 10,5W. Het daadwerkelijk opgenomen vermogen in mijn situatie is ± 5W (PoE+) pér AP.

Als ik dat allemaal op basis van deze gegevens een beetje ruwweg doortel dan zou ik met een gelijkbijvend aantal AP's ± 30W méér stroomverbruik gaan krijgen (± 0,75kWh/dag). Op jaarbasis komt dat op ± 275kWh aan EXTRA stroomverbruik (± €100,- / jaar aan de huidige energieprijs).

M'n Apple Macbook Pro (Early 2015) babbelt overigens 3x3 - 160Mhz MiMo met de AP's en haalt daarmee dus ook gewoon 1Gbps :9

[ Voor 14% gewijzigd door Will_M op 03-03-2024 16:23 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
stormfly schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 20:59:
[...]
Dat zal dicht bij elkaar liggen.

Als je inderdaad baat hebt bij 6GHz dan zal de U7-Pro een goede optie zijn als je nu een AP wil. U6-Enterprises komen af en toe bij V&A voorbij voor ook rond de €200.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Laatst online: 11:32

BiG-GuY

Voor mij persoonlijk is 6Ghz een belangrijke toevoeging. 5Ghz is niet stabiel genoeg voor dingen als game streaming. Met 6Ghz wifi 0 problemen, met 5Ghz wifi vaak genoeg haperingen en glitches. Dit terwijl speedtests 750-850Mbps halen op Wifi 6 5Ghz 80Mhz 2x2. Pieksnelheid is het probleem dus niet, constante snelheid wel.

Moet je wel clients hebben die ermee om kunnen gaan natuurlijk. Heb op een van de verdiepingen een U7-Pro in gebruik en op de begane gronde een U6-IW-Enterprise, de meetbare 6Ghz performance is gelijk, omdat ik nog geen Wifi 7 apparaten in huis heb.

De U6-IW-Enterprise is gelijk aan de U6-Enterprise waar de 160Mhz op 6Ghz dus een beperking zal zijn voor de volle bandbreedte. Nu kan je al met 6E 2x2 160Mhz tegen de 1300-1450Mbps halen, dus vraag is natuurlijk hoeveel meer je nodig hebt.

De U7-Pro kan hogere snelheden halen op 2x2 met 320Mhz en hogere QAM, maar dan moet je cliënt dat ook kunnen.

[ Voor 7% gewijzigd door BiG-GuY op 03-03-2024 15:38 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Laatst online: 13:48
Ongelooflijke n00b-vraag, maar ik heb zojuist ipv6 aangezet op mijn UDMP, omdat ik van Delta inmiddels een ipv6-prefix en ipv6-ip gekregen heb.

Ik heb op mijn laptop nu ook een ipv6-adres, dat uiteraard anders is dan het ipv6-adres van de UDMP.

Moet ik nu op iedere client een firewall installeren, of zorgt de UDMP voor de beveiliging van buitenaf? Of is iedere client op mijn netwerk met een ipv6-adres een exposed host op deze manier?

Ik kom er niet uit.

[ Voor 10% gewijzigd door Polyphemus op 03-03-2024 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Polyphemus schreef op zondag 3 maart 2024 @ 16:07:
Ongelooflijke n00b-vraag, maar ik heb zojuist ipv6 aangezet op mijn UDMP, omdat ik van Delta inmiddels een ipv6-prefix en ipv6-ip gekregen heb.

Ik heb op mijn laptop nu ook een ipv6-adres, dat uiteraard anders is dan het ipv6-adres van de UDMP.

Moet ik nu op iedere client een firewall installeren, of zorgt de UDMP voor de beveiliging van buitenaf? Of is iedere client op mijn netwerk met een ipv6-adres een exposed host op deze manier?

Ik kom er niet uit.
Bij de UniFi lineup zal de firewall het verkeer niet zomaar forwarden (tenzij expliciet toegestaan). Bij de EdgeRouter lineup is dat wel "anders" (lees: daar zit "geen" firewall in by default en die zal dus wel alle verkeer rucksichloss forwarden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Laatst online: 13:48
RobertMe schreef op zondag 3 maart 2024 @ 16:14:
[...]

Bij de UniFi lineup zal de firewall het verkeer niet zomaar forwarden (tenzij expliciet toegestaan). Bij de EdgeRouter lineup is dat wel "anders" (lees: daar zit "geen" firewall in by default en die zal dus wel alle verkeer rucksichloss forwarden).
Dank :)

Nu zou het helemaal geweldig zijn dat de firewall rules van de inter-vlan-routing die ik tussen mijn ipv4-netwerken ingesteld heb, ook spontaan meegenomen worden als ik ipv6 aanzet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Nu online

luigi87

Domotica Fanaticus

Nu zie ik de laatste betichten veel over IPv6 gaan. Hierdoor zit ik nu ook te twijfelen om over gaan.
Maar hoe pak ik het beste aan?
Is het mogelijk om zowel IPv4 als IPv6 naast elkaar te gebruiken. En zo per client het te gaan omzetten?

Ik maak straks (als die geleverd wordt) gebruik van de unifi cloud gateway ultra.

Iemand tips hoe dit aan te pakken?

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!
luigi87 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 16:34:
Nu zie ik de laatste betichten veel over IPv6 gaan. Hierdoor zit ik nu ook te twijfelen om over gaan.
Maar hoe pak ik het beste aan?
Is het mogelijk om zowel IPv4 als IPv6 naast elkaar te gebruiken. En zo per client het te gaan omzetten?

Ik maak straks (als die geleverd wordt) gebruik van de unifi cloud gateway ultra.

Iemand tips hoe dit aan te pakken?
Ja, je kunt beiden naast elkaar gebruiken. Moet ook wel, want veel websites zijn alleen bereikbaar middels IPv4 en sommige alleen middels IPv6. Meeste ISPs bieden het ook als dual stack aan, gewoon beiden naast elkaar. Alleen bij Delta/Caiway heb je dan uberhaupt de quirk dat ze CG-NAT doen, maar dat is onafhankelijk van IPv6.

Aanzetten per client "kan niet". Wat wel kan is het op alle apparaten uit zetten, en dan mondjesmaat weer aan zetten. Maar persoonlijk zie ik daar geen reden voor.

Enige waar je dus op moet letten is als je VLANs gebruikt, met firewalling tussen de VLANs. Dat gaat niet/lastig/vereist updates als de prefix veranderd. Wil je echt IPv6 gebruiken op alle / meerdere VLANs is dat iets waar je een oplossing voor zult moeten zoeken. Gebruik je maar één VLAN of heb je voldoende aan IPv6 op één VLAN kun je het ook alleen op dat VLAN activeren.
Waarbij ik mij nu bedenk, had die hele "niet USG" niet een dikke quirk dat je IPv6 uberhaupt maar op één VLAN aan kunt zetten? :X Bij de USG kon dat wel nog op meerdere en moest je sowieso altijd zelf het prefix ID opgeven. Bij de UDM / UXG / ... lineup is (/was?) er alleen een "auto" optie die je maar op één VLAN aan kunt zetten?
Pagina: 1 ... 260 ... 326 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.