[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 259 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:27:
@Koekstra ok, je had dus geen apparatuur met een vaste DHCP toewijzing? Ik ga straks de backup-restore methode uitproberen :) Ik heb iets te veel dingen in mn netwerk ingeregeld om simpelweg met een schone lei te kunnen starten.
Ja heb ik wel, maar geen cruciale dingen.
Was vanmorgen nog even (alleen) thuis dus moest eerst even zorgen dat de WiFi en alle andere meuk weer werkte voordat mijn lieftallige vriendin thuis komt vanmiddag.

Laatst was ik wat aan het rommelen om de controller over te zetten in een docker container op de Nas, maar dat ging verre van soepel. Vandaar nu even de keus om met een schone lei te beginnen. Ben benieuwd naar jouw ervaring!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:16

CyBeRSPiN

sinds 2001

luigi87 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:38:
[...]

Denk dat er binnenkort veel USG's worden gedumpt op de V&A :+
Heb er hier ook zo 2 die buiten bedrijf zijn ;)
Staan er op Marktplaats al een hoop voor <= 50 euro, ik denk dat je een stuk lager moet zitten om nog een koper te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 20:33

luigi87

Domotica Fanaticus

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 14:01:
[...]

Staan er op Marktplaats al een hoop voor <= 50 euro, ik denk dat je een stuk lager moet zitten om nog een koper te vinden.
Jap meer dan 4 tientjes krijg je er al niet meer voor ( ik ga maar ff niet kijken wat ik heb betaald toen) :+

uitvoering: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:03
Ik zit er toch overna te denken om wellicht deze nieuwe te gaan bestellen. We hebben nu een Dream Machine Router die 700 Mbps kan halen. Wij krijgen binnenkort glasvezel die 1000 / 1000 is. Beetje zonde om dan 700 Mbps te gebruiken 😅 De extra apps gebruiken wij niet dus die verlies ik niet.

Ik kan geen groter apparaat kwijt, dus een Dream Machine gaat niet werken.

Raden jullie dan deze nieuwe aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Inmiddels ook binnen, restore vanuit eigen controller leek goed te gaan, maar lijkt toch issues te hebben. Mijn oude USG staat er nog in als router, en lijk dat niet simpel aan te kunnen passen.
Ook duurde het een eeuwigheid voordat ik een WAN ip kreeg, uiteindelijk Ziggo modem (bridge) geherstart, mogelijk was dat nodig zodat het andere MAC adres werd opgepakt.
Nu weer terug naar fabrieksinstellingen. Opstarten van de unit gaat erg traag trouwens..

Inmiddels al jengelend kind dat YouTube niet meer werkt :X

Ik had alles op de Ziggo range staan. 192.168.178.x en dat bemoeilijkt de boel nu. De default setup op 192.168.1.x werkt prima.
Vanavond maar even verder om de IPs om te zetten.

De setup werkt wel heel fancy met je telefoon via bluetooth. Je hoeft hem enkel aan WAN te hangen tijdens de initiele setup.
Dat ik in mijn setup met Ziggo maar 1 WAN aansluiting heb ivm bridge zorgt ervoor dat mn internet langere tijd plat moest.. met WAN op een bestaande switch poort kreeg ik het niet werkend, misschien wat langer moeten proberen.

Met de restore waren wel al mn Unifi devices geadopteerd, dat zal ik nu opnieuw moeten doen.

[ Voor 38% gewijzigd door CyBeRSPiN op 23-02-2024 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 11:58
king006 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 16:51:
Ik zit er toch overna te denken om wellicht deze nieuwe te gaan bestellen. We hebben nu een Dream Machine Router die 700 Mbps kan halen. Wij krijgen binnenkort glasvezel die 1000 / 1000 is. Beetje zonde om dan 700 Mbps te gebruiken 😅 De extra apps gebruiken wij niet dus die verlies ik niet.

Ik kan geen groter apparaat kwijt, dus een Dream Machine gaat niet werken.

Raden jullie dan deze nieuwe aan?
Zeker een aanrader, realiseer je wel dat deze nieuwe Ultra geen wireless access point heeft zoals je huidige UDR dat wel heeft.

"We're not computers, Sebastian. We're physical."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
Roy Batty schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 17:50:
[...]

Zeker een aanrader, realiseer je wel dat deze nieuwe Ultra geen wireless access point heeft zoals je huidige UDR dat wel heeft.
Klopt, had ik beter even kunnen melden 😜 De Access Point gebruik ik ook niet via de Dream Machine.

Edit: zojuist de Ultra besteld. Ben benieuwd wanneer die binnen komt!

[ Voor 9% gewijzigd door king006 op 23-02-2024 18:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strontvlieg
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 18:57
Er wordt een hoop herrie gemaakt over die nieuwe routers. Ik koop graag gadgets, maar ik heb toch het gevoel als ik mijn USG vervang dat ik daarna weer hetzelfde heb, alleen met een nieuwer bouwjaar en mogelijk weer nieuwe kinderziektes. Innovatie in al die jaren lijkt zo goed als nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Strontvlieg schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 18:05:
Er wordt een hoop herrie gemaakt over die nieuwe routers. Ik koop graag gadgets, maar ik heb toch het gevoel als ik mijn USG vervang dat ik daarna weer hetzelfde heb, alleen met een nieuwer bouwjaar en mogelijk weer nieuwe kinderziektes. Innovatie in al die jaren lijkt zo goed als nul.
Welke innovatie verwacht je v.w.b. een router? De enige echte innovatie die ik mij kan bedenken is IPv6, maar dat is ook alweer antiek bijna, en werkt ook op de USG. En de laatste jaren lijkt IDS/IPS ineens populair te zijn, maar waarom?! Het kost verschrikkelijk veel performance (op zijn minst in CPU cycles en dus stroomverbruik, en bij de USG zoveel CPU cycles dat het ding het niet aan kan waardoor het ook snelheid kost), en of het uiteindelijk echt iets oplevert? In de tijd dat ik het draaide (op een USG) liep die wat te alerten op WordPress login pogingen die op poort 80 werden afgevuurd. Ja leuk, maar ik draai geen WordPress, so yeah, good from them, I guess?

Aanvulling:
Wat ik mij nu bedenk. VPN zou ook nog een optie kunnen zijn. Maar OpenVPN & Wireguard zijn ook mogelijk op de USG bij mijn weten. Laatste heb ik ook (een korte tijd) gebruikt daarop, zowel als client als als server. En nouja, het werkte. Maar performance was waarschijnlijk niet heel denderend.
En natuurlijk dat je nu steeds meer multi Gig performance ziet. Maarja, bij die nieuwe routers (Lite, Express, UCG Ultra) is multi Gig ook niet mogelijk.

[ Voor 17% gewijzigd door RobertMe op 23-02-2024 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 07:20
RobertMe schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 18:13:
[...]

Welke innovatie verwacht je v.w.b. een router? De enige echte innovatie die ik mij kan bedenken is IPv6, maar dat is ook alweer antiek bijna, en werkt ook op de USG. En de laatste jaren lijkt IDS/IPS ineens populair te zijn, maar waarom?! Het kost verschrikkelijk veel performance (op zijn minst in CPU cycles en dus stroomverbruik, en bij de USG zoveel CPU cycles dat het ding het niet aan kan waardoor het ook snelheid kost), en of het uiteindelijk echt iets oplevert? In de tijd dat ik het draaide (op een USG) liep die wat te alerten op WordPress login pogingen die op poort 80 werden afgevuurd. Ja leuk, maar ik draai geen WordPress, so yeah, good from them, I guess?

Aanvulling:
Wat ik mij nu bedenk. VPN zou ook nog een optie kunnen zijn. Maar OpenVPN & Wireguard zijn ook mogelijk op de USG bij mijn weten. Laatste heb ik ook (een korte tijd) gebruikt daarop, zowel als client als als server. En nouja, het werkte. Maar performance was waarschijnlijk niet heel denderend.
En natuurlijk dat je nu steeds meer multi Gig performance ziet. Maarja, bij die nieuwe routers (Lite, Express, UCG Ultra) is multi Gig ook niet mogelijk.
OpenVPN en wireguard waren op de USG3p niet mogelijk. Volgens mij waren er wel scripts voor vanuit gebruikers die dat mogelijk maakten, maar niet op dezelfde manier als bij de andere routers kan. Ondertussen ben ik (mijn USG is helaas twee weken terug overleden) overgestapt naar een OPNsense router (DEC750 van Deciso). De switches en AP nog wel van Unifi :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mrdemc schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 18:57:
[...]

OpenVPN en wireguard waren op de USG3p niet mogelijk. Volgens mij waren er wel scripts voor vanuit gebruikers die dat mogelijk maakten, maar niet op dezelfde manier als bij de andere routers kan. Ondertussen ben ik (mijn USG is helaas twee weken terug overleden) overgestapt naar een OPNsense router (DEC750 van Deciso). De switches en AP nog wel van Unifi :)
Uiteraard is Wireguard niet mogelijk vanuit UI op de USG. Wireguard is jonger dan dat UI nog maar zeer beperkte support levert op de USG. Maar er is vanuit Wireguard zelf weer wel een build voor, die je prima kunt installeren. En doordat er toch geen firmware updates meer zijn... :+ blijft het ook prima werken (en anders is er alsnog een script dat je kunt installeren, deb package in juiste directory zetten, en het zou met firmware updates goed moeten gaan doordat het script automatisch het package herinstalleert).

Maar Wireguard is er dus op te installeren. En via de config.gateway.json ook aan de praat te krijgen. Been there, done that, got the T-shirt. Didn't like the T-shirt, and switched to custom build.

Wat overigens ook nog een reden kan zijn om te vervangen. De USG draait nog op EdgeOS 1 = Debian Jessie? = al heel lang EOL. En ook maar eens even verder gekeken. EdgeOS 2 (alleen voor de EdgeRouters etc, nooit uitgekomen voor de USGs) is gebaseerd op Stretch en die is ook al sinds 2022 EOL :X.
offtopic:
En opvolger Buster wordt dit jaar EOL verklaard.

Van de nieuw lineup heb ik echter geen idee wat daar op draait en of ze dat allemaal wel een beetje up-to-date houden. Waarbij ze AFAIK ook nog eens geswitched zijn. Want de eerste firmware(s) voor de UDM + UDM Pro waren nog Linux met Podman (Docker alternatief) waarbij de Network Controller, Protect, Talk, ... als containers draaien. Maar bij de eerstvolgende major firmware zijn ze van die containers afgestapt. En mogelijk dus ook voor een ander OS gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:01
RobertMe schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 18:13:
[...]

Aanvulling:
Voor de router verwacht ik inderdaad niet zoveel nieuwe functionaliteit. Hooguit wat snellere poorten.

Maar de S staat voor security. En er zijn genoeg ontwikkelingen op dat gebied.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
John245 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 19:26:
[...]

Voor de router verwacht ik inderdaad niet zoveel nieuwe functionaliteit. Hooguit wat snellere poorten.

Maar de S staat voor security. En er zijn genoeg ontwikkelingen op dat gebied.
De S in UXG Lite? Of de S in UCG Ultra? :+

En meer serieus. De nieuwe modellen kunnen dus wel beter met IDS/IPS overweg, als dat je ding is. En daarnaast zitten daar ook mogelijkheden in om toegang tot (bv) applicaties te blokkeren, al dan niet voor specifieke clients. Of het werkt, geen idee, maar het schijnt er wel op te zitten :P Dus die innovaties zitten dan gewoon op de nieuwe modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
RobertMe schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 19:30:
[...]

De S in UXG Lite? Of de S in UCG Ultra? :+

En meer serieus. De nieuwe modellen kunnen dus wel beter met IDS/IPS overweg, als dat je ding is. En daarnaast zitten daar ook mogelijkheden in om toegang tot (bv) applicaties te blokkeren, al dan niet voor specifieke clients. Of het werkt, geen idee, maar het schijnt er wel op te zitten :P Dus die innovaties zitten dan gewoon op de nieuwe modellen.
De S in de USG :)

Zelf trouwens wel alle AP's en switches van Unifi maar voor de Firewall/Router mijn USG-Pro-4 ingewisseld voor twee maal een Sophos XGS-126. Het voordeel is dat je noodgedwongn leert hoe Firewalls werken.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat was wel duidelijk ;)

Maar de nieuwe modellen / opvolgers zitten naar mijn idee (op basis van wat ik een beetje zijdelings heb meegekregen) dus wel allemaal "security" features. Zoals dus application blocking, al dan niet per client, en dan IDS/IPS dat nu wel performed (i.t.t. de USG modellen waar het op is geintroduceerd vanaf een bepaalde firmware maar het totaal niet performde 90Mbit/s op de USG 3p en op de USG Pro haalde je volgens mij ook geen 500 Mbit/s?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
Ik ben benieuwd met de Ultra of een restore makkelijk gaat of ik opnieuw kan beginnen met instellen. Alles is hier al gereed voor vervanging van de Dream Machine naar de Ultra. Kreeg net een verzonden bericht binnen, dus hoopvol dat die morgen in huis is 😃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

king006 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 19:50:
Ik ben benieuwd met de Ultra of een restore makkelijk gaat of ik opnieuw kan beginnen met instellen. Alles is hier al gereed voor vervanging van de Dream Machine naar de Ultra. Kreeg net een verzonden bericht binnen, dus hoopvol dat die morgen in huis is 😃
Mijn ervaring is dat je toch beter opnieuw kan beginnen. Alleen jammer dat je dan alles weer moet adopten, heb een hoop in huis en niet allemaal makkelijk bereikbaar.
Waar het bij mij mis ging is dat de router van het default network bleef staat op mijn (afgekoppelde) USG.
En omdat de UCG geen remote controller ondersteunt kun je devices ook niet moven naar een andere site (denk ik).
Had een hoop vaste IPs ingesteld, maar nu blijkt dat bijna alles prima blijft werken met een ander IP adres. De .local DNS en de mDNS discovery doet zn werk goed.
Die backup/restore is denk ik meer bedoeld als je exact dezelfde setup behoudt.
Maar misschien was het mijn onkunde en had ik dat Default network uiteindelijk wel goed kunnen krijgen.
Het idee dat alles fris is opgezet vind ik ooo wel prettig, anders loop je wellicht tegen een bug aan van config die door de restore is blijven plakken.

Mbt Ziggo range:
Heb nu alles standaard in de 192.168.1.x range, en heb een 2e netwerk gemaakt voor 192.168.178.x. Vervolgens een Traffic Rule gemaakt die verkeer tussen beide VLANs toestaat. En daarna op de switch de poort van het betreffende apparaat dat geen DHCP ondersteunt gekoppeld en gefixeerd op een IP in die range.

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeRSPiN op 23-02-2024 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 20:58:
[...]

Mijn ervaring is dat je toch beter opnieuw kan beginnen. Alleen jammer dat je dan alles weer moet adopten, heb een hoop in huis en niet allemaal makkelijk bereikbaar.
In de oude controller verwijderen en dan worden ze automatisch "ge-un-adopt". Daarna kun je ze dus weer meteen adopten in de nieuwe controller. Aldus de theorie.
Mbt Ziggo range:
Heb nu alles standaard in de 192.168.1.x range, en heb een 2e netwerk gemaakt voor 192.168.178.x. Vervolgens een Traffic Rule gemaakt die verkeer tussen beide VLANs toestaat. En daarna op de switch de poort van het betreffende apparaat dat geen DHCP ondersteunt gekoppeld en gefixeerd op een IP in die range.
Volgens mij had je een stuk van je probleem niet gedeeld? :P
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 17:15:
Dat ik in mijn setup met Ziggo maar 1 WAN aansluiting heb ivm bridge zorgt ervoor dat mn internet langere tijd plat moest.. met WAN op een bestaande switch poort kreeg ik het niet werkend, misschien wat langer moeten proberen.
Heeft het Ziggo modem meerdere poorten? Zo ja, best een kans dat je dan gewoon een tweede kon gebruiken. Heb ik zelf namelijk gedaan toen ik naar mijn zelfbouw router ben gegaan. Ding lekker op een tweede poortje van de Ubee UBC1318ZG (in bridge mode) aangesloten en dat leverde prima een tweede verbinding op (met uniek publiek IP adres incl IPv6, IPv6 PD prefix, ...). Maar dat zou volgens mij op alle modems (in bridge) moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

RobertMe schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 22:10:

[...]

Volgens mij had je een stuk van je probleem niet gedeeld? :P
Ik heb 1 device die geen DHCP ondersteunt en waarbij ik een USB TTL kabel nodig heb om er een ander IP in te programmeren, dus ik bleef vastzitten aan de .178 range die Ziggo standaard hanteert.
Daarnaast nog de nodige hardgecodeerde verwijzingen naar de vaste IPs in die range de ik eerst had. Die heb ik nu bijna allemaal geüpdatet. ergerde me al langer aan die range, dus daar ben ik nu vanaf (op dat ene device na dus).

En was er vrij zeker van dat je maar 1 apparaat aan de Ziggo modem kon hangen indien in bridge..
Maar misschien is dat tegenwoordig anders dan.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 23-02-2024 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 22:15:
[...]

Ik heb 1 device die geen DHCP ondersteunt en waarbij ik een USB TTL kabel nodig heb om er een ander IP in te programmeren, dus ik bleef vastzitten aan de .178 range die Ziggo standaard hanteert.
Daarnaast nog de nodige hardgecodeerde verwijzingen naar de vaste IPs in die range de ik eerst had. Die heb ik nu bijna allemaal geüpdatet. ergerde me al langer aan die range, dus daar ben ik nu vanaf (op dat ene device na dus).
Helder. Klinkt wel alsof je alsnog beter even kunt "hernummeren" en dan maar opnieuw flashen.
Zeker een ESP? Niet OTA te flashen?
En was er vrij zeker van dat je maar 1 apparaat aan de Ziggo modem kon hangen indien in bridge..
Maar misschien is dat tegenwoordig anders dan.
Nouja, ik kan mij niet indenken dat Ziggo wilt dat dit grootschalig gebruikt wordt. Maar het lijkt dus wel te kunnen.

Verder schiet je er ook niet heel veel mee op. Snelheid is aan de coax kant gelimiteerd zeg maar. Dus met een 1Gbit/s abo kun je nog steeds maar 1Gbit/s downloaden en niet 1Gbit/s per router.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kalmma
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:57
Hoe gebruik jij deze als travel router dan. Meestal heb je alleen wifi tot je beschikking toch op reis dus hoe koppel je dit dan.
jurroen schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:07:
[...]

Ho. Wacht. Dat laatste zeg ik niet. Toch?

Het is een prima product, zéker voor die prijs. Heb bijvoorbeeld ook een Express unit in mijn rugtas zitten als travel router. Ideaal.

Wat ik wél zeg is dat die 2,5Gbit WAN poort als een zachte piemel op een drumstel slaat. Compleet nutteloos, je kunt het niet gebruiken.

In mijn optiek zou ik liever zien dat UI die moeite steekt in een hoger segment. Om een voorbeeld te geven: een UDM-SE met 8 multigig LAN poorten (liefste 2,5/5/10GbE) én een fatsoenlijke switch chip.

Dat mag mijn inziens best een premium prijs zijn. Als ik daardoor kan voorkomen dat ik meerdere Us nodig heb en verschillende producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

RobertMe schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 22:39:
[...]

Helder. Klinkt wel alsof je alsnog beter even kunt "hernummeren" en dan maar opnieuw flashen.
Zeker een ESP? Niet OTA te flashen?
Nee, helaas. Het is zo’n unit: https://www.nodo-shop.nl/...module-usr-tcp232-t2.html
En zit mooi gesoldeerd en met hotglue vast..
[...]

Nouja, ik kan mij niet indenken dat Ziggo wilt dat dit grootschalig gebruikt wordt. Maar het lijkt dus wel te kunnen.

Verder schiet je er ook niet heel veel mee op. Snelheid is aan de coax kant gelimiteerd zeg maar. Dus met een 1Gbit/s abo kun je nog steeds maar 1Gbit/s downloaden en niet 1Gbit/s per router.
Ok dat had je dus al geprobeerd ;)
Ja ik neem aan dat ze zuinig zijn op hun public IPs. Ik zie er verder ook geen nut van in, het zou wel een mooie DMZ kunnen zijn voor een experimentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:16

jurroen

Security en privacy geek

kalmma schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 22:48:
Hoe gebruik jij deze als travel router dan. Meestal heb je alleen wifi tot je beschikking toch op reis dus hoe koppel je dit dan.
[...]
De locaties waar ik kom hebben nagenoeg allemaal een ethernet jack. Sinds ik de UniFi Express heb ben ik er nog geen tegen gekomen met alleen wifi.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 23:20:
[...]

Nee, helaas. Het is zo’n unit: https://www.nodo-shop.nl/...module-usr-tcp232-t2.html
En zit mooi gesoldeerd en met hotglue vast..
Was ook een domme opmerking van mij :X Een ESP is normaliter wifi terwijl je het duidelijk over een wired apparaat had. En een ESP doet in principe prima DHCP (als de firmware daar om vraagt).
[...]

Ok dat had je dus al geprobeerd ;)
Uiteraard ;)
Ja ik neem aan dat ze zuinig zijn op hun public IPs. Ik zie er verder ook geen nut van in, het zou wel een mooie DMZ kunnen zijn voor een experimentje.
Het feit dat het semi geheim / onbekend is zal wel voldoende helpen v.w.b. "zuinig op public IPs". En daarnaast uiteraard dat de use case überhaupt beperkt is.
Ik heb nog getwijfeld om vanuit de ene router twee lijnen uit te gooien naar het modem, en dan het publieke VLAN (dat gewoon password protected is op wifi) via een ander IP te laten lopen. Maar eigenlijk ia dat het ook niet waard voor een thuissituatie. Maar ook dat zou een leuke use case kunnen zijn. En verder eigenlijk alleen tijdelijk als je dus bv een nieuwe router opzet.

Kan overigens ook dat deze "feature" het gevolg is van een stukje gemak / wens om helpdesk cases te verminderen. Klanten die of niet de vermelde poort gebruiken maar je toch internet wilt geven (IIRC moet je volgens handleiding poort 1 gebruiken, als de firmware dit afdwingt krijg je gegarandeerd weer support vragen en dat blijkt dat verkeerde poort gebruikt wordt). En een oplossing als "maar 1 poort mag op eender welk moment zijn aangesloten" levert mogelijk ook incidenteel weer vage problemen op. En dat gewoon open zetten dat het snelst / goedkoopst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Vroeger kon je nog meerdere ip's krijgen, dat was omdat de TV box soms ook router kon zijn. Sinds de witte prullenbak als modem gaan drie poorten op het ding uit in bridge en zit er een detectie op die checkt of je geen switch er achter hangt. (zal wel iets van LLDP zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Druid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-09 15:06
vanaalten schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 11:07:
[...]

Zelf heb ik een UXG-lite als vervanging van een oude USG - maar durf 'm nog niet in gebruik te nemen, ik wacht even op een firmware die de PPPoE bug oplost. Maar denk sowieso dat je 'nieuwe types' wellicht niet wil gebruiken, laat ze eerst maar een half jaar bugs oplossen.
Ben benieuwd, het is inmiddels al ruim 3 maanden geleden dat de PPPoE bug is gerapporteerd en de enige oplossing die werkt is een switch tussen de lite en je xgpon te plaatsen. Ik vermoed dan ook dat het helemaal niet aan de PPPoE implementatie ligt - waarom zou het anders met een switch ertussen wel goed werken - maar dat dit een issue is in de communicatie tussen de KPN hardware en UXG-lite.

[ Voor 9% gewijzigd door The Druid op 24-02-2024 08:56 ]

To Cow or not to Cow, that is the Chicken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 20:58:
[...]

Dat ga ik dan gewoon doen :) Gelukkig kan ik mijn Dream Router er naast houden voor configuratie overnemen. (Lees wifi verbinding en dan lokaal inloggen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:21
The Druid schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 08:55:
[...]

Ben benieuwd, het is inmiddels al ruim 3 maanden geleden dat de PPPoE bug is gerapporteerd en de enige oplossing die werkt is een switch tussen de lite en je xgpon te plaatsen. Ik vermoed dan ook dat het helemaal niet aan de PPPoE implementatie ligt - waarom zou het anders met een switch ertussen wel goed werken - maar dat dit een issue is in de communicatie tussen de KPN hardware en UXG-lite.
Er is een beta firmware naar wat mensen gestuurd die rapporteerden dat het opgelost was; zou in aankomende firmware 3.1.4 geloof ik voor iedereen opgelost zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalmma
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:57
Oh ok de hotels waar wij komen in het buitenland hebben dat helaas niet.
Was wel een mooie vervanging geweest voor mijn GLI travel router anders :)
jurroen schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 23:21:
[...]

De locaties waar ik kom hebben nagenoeg allemaal een ethernet jack. Sinds ik de UniFi Express heb ben ik er nog geen tegen gekomen met alleen wifi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• king006
Zojuist is de Ultra binnen gekomen. Toch gekeken of ik de back-up kon restoren. Dat werkte prima 😉 De ultra draait nu succesvol i.p.v. de Dream Machine Router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

kalmma schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 10:17:
Oh ok de hotels waar wij komen in het buitenland hebben dat helaas niet.
Was wel een mooie vervanging geweest voor mijn GLI travel router anders :)

[...]
Het meest relaxte was nog een hotel in Coimbra (Portugal) waar er op de meeste kamers een UAP-AC-IW hing.

Verder hebben veruit de meeste bungalowparken ook gewoon een toegankelijke meterkast met modem erin. Inprikken en gaan met die banaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomvanschayk
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:55
Afgelopen week de ultra ook besteld, deze komt woensdag binnen als het goed is. Op dit moment heb ik de controller draaien op een pi. Mijn ziggo modem staat nog niet in bridgemode. Nu had ik het volgende stappenplan in gedachte maar als semi leek op dit gebied misschien handig om het te checken:

Huidige situatie:
Ziggo modem - UniFi switch - diverse UniFi ap’s + raspberry pi + diverse bekabelde clients

Het plan:

- Modem in bridgemode laten zetten
- Ultra tussen het modem en de switch plaatsen
- Controller migratie uitvoeren
- Raspberry pi ontkoppelen
- Netwerk verder instellen op de ultra

Klopt mijn gedachtegang een beetje of kan ik het beter op een andere wijze doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Tomvanschayk schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 14:07:
Klopt mijn gedachtegang een beetje of kan ik het beter op een andere wijze doen?
Dat zou zo prima moeten werken ja. In de huidige controller kun je kiezen om de site te migreren/exporteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tomvanschayk schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 14:07:
Afgelopen week de ultra ook besteld, deze komt woensdag binnen als het goed is. Op dit moment heb ik de controller draaien op een pi. Mijn ziggo modem staat nog niet in bridgemode. Nu had ik het volgende stappenplan in gedachte maar als semi leek op dit gebied misschien handig om het te checken:

Huidige situatie:
Ziggo modem - UniFi switch - diverse UniFi ap’s + raspberry pi + diverse bekabelde clients

Het plan:

- Modem in bridgemode laten zetten
- Ultra tussen het modem en de switch plaatsen
- Controller migratie uitvoeren
- Raspberry pi ontkoppelen
- Netwerk verder instellen op de ultra

Ik zou eerst de UCG in gebruik nemen, daarna pas bridge laten activeren. Anders heb je zolang geen werkend internet. Router achter router werkt, maar is niet ideaal. Switch achter modem werkt niet.
Ook in gedachte nemende dat Ziggos preferabele manier om bridge te activeren is het invullen van een formulier op de website waarna het binnen X uren wordt aangepast. Dat doen ze dus niet per direct als je er om vraagt waarbij je bij wijze van eerst de switch uittrekt, dan Ziggo bridge laat activeren, en daarna de UCG plaatst. Dan zit je bij de "vul formulier in en je ziet wel als het is aangepast" route uren zonder internet.

Enige voorwaarde is uiteraard dat je geen overlappend range mag hebben tussen UCG en Ziggo in router. Dus by default geen 192.168.178.0/24 subnet gebruiken (of iets dat daarmee overlapt). Maar dat komt default wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
king006 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:30:
Zojuist is de Ultra binnen gekomen. Toch gekeken of ik de back-up kon restoren. Dat werkte prima 😉 De ultra draait nu succesvol i.p.v. de Dream Machine Router.
Hoe heb je dit gedaan? Zou je de stappen eens kunnen vertellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king006
giantgiantus schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 15:08:
[...]

Hoe heb je dit gedaan? Zou je de stappen eens kunnen vertellen?
Ik heb de Ultra aangesloten en via de mobiele app vroeg hij meteen of ik een restore wilde doen of nieuwe installatie. Bij de restore liep hij echter 'vast' op een error voor de firmware upgrade. Ik ben toen eerst met een nieuwe installatie begonnen en heb handmatig alle updates voor de Ultra gedraaid. Vervolgens ben ik weer naar de console (OS settings) gegaan en vervolgens gekozen voor "Console Settings" en "Restore". Daar kon ik de back-up kiezen van mijn Dream Machine. Die heeft hij succesvol gerestored en alles werkte weer.

Het is alleen belangrijk dat er echt back-ups in je account staan. Eventueel kun je hier even kijken of je back-ups hebt staan van je oude: https://account.ui.com/backups

Belangrijk! verwijder je oude pas uit je account als alles op de nieuwe werkt ;)

[ Voor 15% gewijzigd door king006 op 24-02-2024 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
king006 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 15:45:
[...]

Ik heb de Ultra aangesloten en via de mobiele app vroeg hij meteen of ik een restore wilde doen of nieuwe installatie. Bij de restore liep hij echter 'vast' op een error voor de firmware upgrade. Ik ben toen eerst met een nieuwe installatie begonnen en heb handmatig alle updates voor de Ultra gedraaid. Vervolgens ben ik weer naar de console (OS settings) gegaan en vervolgens gekozen voor "Console Settings" en "Restore". Daar kon ik de back-up kiezen van mijn Dream Machine. Die heeft hij succesvol gerestored en alles werkte weer.

Het is alleen belangrijk dat er echt back-ups in je account staan. Eventueel kun je hier even kijken of je back-ups hebt staan van je oude: https://account.ui.com/backups

Belangrijk! verwijder je oude pas uit je account als alles op de nieuwe werkt ;)
Had je de dreammachine nog aangesloten? Internet in de dream machine of in nieuwe apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

king006 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 15:45:
[...]

Ah. Ik had dus geen cloud-based backup. Had vanuit de controller zelf een .unf file gedownload, en die na UCG startup geïmporteerd. Mogelijk werkt het beter met zulke backups dan. Ik kreeg ook de optie niet om vanuit een restore te configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 16:45
Weet iemand of de UCG ook geschikt is voor de floating mount? Met andere woorden: blijft er een magneet plakken aan de onderzijde?
Want ik zou hem graag aan de wand ophangen.

https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/products/uacc-fm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king006
giantgiantus schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 15:48:
[...]

Had je de dreammachine nog aangesloten? Internet in de dream machine of in nieuwe apparaat?
Nee, de Dream Machine is volledig van de stroom verwijderd nu ;) Ik gebruikte de WiFi al niet via dat apparaat en de extra apps ook niet.

@CyBeRSPiN,

Uit mijn hoofd, die cloud back-ups werken volgens mij ook alleen vanaf de nieuwere UniFi apparaten. Hele oude cloud keys konden dat niet op deze manier.

[ Voor 19% gewijzigd door king006 op 24-02-2024 16:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 16:24
Tonne schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 16:16:
Weet iemand of de UCG ook geschikt is voor de floating mount? Met andere woorden: blijft er een magneet plakken aan de onderzijde?
Want ik zou hem graag aan de wand ophangen.

https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/products/uacc-fm
Zojuist ff getest, magneetje blijft plakken hier :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
king006 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 16:25:
[...]

>>Knipper-de-knip<<

Uit mijn hoofd, die cloud back-ups werken volgens mij ook alleen vanaf de nieuwere UniFi apparaten. Hele oude cloud keys konden dat niet op deze manier.
UnifiOS 3.x.x is dan vereist in beide omgevingen.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:27
RobertMe schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 14:20:
[...]
Ook in gedachte nemende dat Ziggos preferabele manier om bridge te activeren is het invullen van een formulier op de website waarna het binnen X uren wordt aangepast. Dat doen ze dus niet per direct als je er om vraagt waarbij je bij wijze van eerst de switch uittrekt, dan Ziggo bridge laat activeren, en daarna de UCG plaatst. Dan zit je bij de "vul formulier in en je ziet wel als het is aangepast" route uren zonder internet.
Ik heb het hier nu al bij een aantal mensen gedaan, en dat was elke keer een kwestie van bellen en binnen vijf minuten was het gefixed. Een formulier invullen heb ik nog nooit hoeven doen.

Misschien is dat alleen in voormalige UPC gebieden? Hier (waar het al Ziggo was) dus niet iig :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
posttoast schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:23:
[...]

Ik heb het hier nu al bij een aantal mensen gedaan, en dat was elke keer een kwestie van bellen en binnen vijf minuten was het gefixed. Een formulier invullen heb ik nog nooit hoeven doen.

Misschien is dat alleen in voormalige UPC gebieden? Hier (waar het al Ziggo was) dus niet iig :)
Voormalig Essent@home hier :+ Zelf die ene keer dat ik het gedaan heb ook gebeld, daar niet van. Maar als je bij Ziggo op de website kijkt v.w.b. modem in bridge zetten wordt er verwezen naar een online formulier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
RobertMe schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 17:46:
[...]

Voormalig Essent@home hier :+ Zelf die ene keer dat ik het gedaan heb ook gebeld, daar niet van. Maar als je bij Ziggo op de website kijkt v.w.b. modem in bridge zetten wordt er verwezen naar een online formulier.
Dan heb jij dus ook nog de tijd mee gemaakt dat het MAC adres van je PC-NIC gekoppeld werd aan het COM21 Docsis modem en dat je daar ook maar één PC op mocht aansluiten (en niet met NAT achter NAT mocht werken).

>:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Will_M schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 18:02:
[...]

Dan heb jij dus ook nog de tijd mee gemaakt dat het MAC adres van je PC-NIC gekoppeld werd aan het COM21 Docsis modem en dat je daar ook maar één PC op mocht aansluiten (en niet met NAT achter NAT mocht werken).

Ik herinner nog het in moeten stellen van een specifieke computernaam, CC gevolgd door 6 cijfers, - en een letter als ik het goed herinner.
@RobertMe Voormalig Essent Kabelcom hier :P

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 24-02-2024 18:15 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Will_M schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 18:02:
[...]

Uhm, dit zegt mij niks. Ik schreef ook alleen "voormalig Essent@home gebied", niet dat ik toen al ("zelfstandig") klant was. Maar mijn ouders werden klant toen ik een jaar of 11, 12 was ;) Heb toen ook nog zelf het AOP moeten vervangen. Wel wat @Raven aangeeft. De gespecificeerde computernaam die je moest gebruiken. Maar die werkte ook prima op een router (maar, bij ouders was het in eerste instantie ook nog "1 computer met internet". Pas later kwam er een tweede, en derde, en ergens in die periode dus ook een router).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Raven schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 18:12:
[...]

Ik herinner nog het in moeten stellen van een specifieke computernaam, CC gevolgd door 6 cijfers, - en een letter als ik het goed herinner.
@RobertMe Voormalig Essent Kabelcom hier :P
Maar wel even een 'whopping' 2 Mbit verbinding hebben, hé _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Will_M schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 18:19:
[...]

Maar wel even een 'whopping' 2 Mbit verbinding hebben, hé _/-\o_
Halve Mbit volgens mij zelfs :X en dat was Z3 "breedband", nou ja, vergeleken met inbellen dat we daarvoor hadden was het een verademing :+

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Raven schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 18:20:
[...]

Halve Mbit volgens mij zelfs :X en dat was Z3 "breedband", nou ja, vergeleken met inbellen dat we daarvoor hadden was het een verademing :+
512Kb begon het destijds inderdaad mee maar dat werd al vrij snel 'gratis' 1024 / 2048 met dat zelfde COM21 doosje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ravenstein
Zojuist de Cloud Gateway Ultra in gebruik genomen. Nu is mijn Unifi ecosysteem eindelijk compleet (ik zat al eeuwen te wachten op een waardige USG opvolger, en weigerde die nog te kopen).

Vlan300 op de WAN zijde activeren en er was internet, apparaten (2x switch + 2x U6 pro) opnieuw ge-adopt.
15 min en alles was up and running.

Speedtest met IDS haalt trekt gewoon de volledige Gbit lijn dicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UreLJls0CufSPNxCm31DRKE-L_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/17LcWvv8nwlRBHhtec6gKvyB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@ravenstein mooi in het zicht zodat je op het OLED scherm de activiteit kunt monitoren :)
Ik kwam er achter dat er standaard een “night mode” actief is tussen 22u en 8u, het schermpje blijft dan zwart.
Zit in de Console settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenstein
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 19:45:
@ravenstein mooi in het zicht zodat je op het OLED scherm de activiteit kunt monitoren :)
Ik kwam er achter dat er standaard een “night mode” actief is tussen 22u en 8u, het schermpje blijft dan zwart.
Zit in de Console settings.
Ja hij pastte ook precies hier op de speakerzuil :). de night mode had ik gezien inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Verlangt de UCG een account bij Ubiquiti zoals bij de UDR (begrijp ik) of is het net als bij de USG mogelijk te volstaan met een lokaal accoint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Opi schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 19:54:
Verlangt de UCG een account bij Ubiquiti zoals bij de UDR (begrijp ik) of is het net als bij de USG mogelijk te volstaan met een lokaal accoint?
Je kan remote access uitzetten en hem ook offline configureren, dus moet zeker mogelijk zijn.
Ik vind remote access erg goed werken met Teleport. Zo kon ik in de tuin goed zien wat de signaalsterkte was en aanpassingen maken om de mesh AP bereikbaar te krijgen, terwijl ik met mn telefoon op 5G zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

CyBeRSPiN schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 15:52:
[...]

Ah. Ik had dus geen cloud-based backup. Had vanuit de controller zelf een .unf file gedownload, en die na UCG startup geïmporteerd. Mogelijk werkt het beter met zulke backups dan. Ik kreeg ook de optie niet om vanuit een restore te configureren.
zal ik ook op die wijze moeten doen aangezien ik geen cloud backups heb.

Heeft iemand de "Advanced UniFi Network Migration" al gebruikt? hiermee is het toch ook redelijk eenvoudig om de controller te migreren?

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@luigi87 de restore ging op zich goed, maar de router van het default network zat in de UI nog aan mn USG. Misschien had een herstart dat kunnen verhelpen, ben vrij snel overgegaan op “dan maar from scratch..”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

CyBeRSPiN schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 20:28:
@luigi87 de restore ging op zich goed, maar de router van het default network zat in de UI nog aan mn USG. Misschien had een herstart dat kunnen verhelpen, ben vrij snel overgegaan op “dan maar from scratch..”.
Juist, ik wil eigenlijk niet opnieuw beginnen want dan moet ik alle 66 devices opnieuw hernoemen enzo.
Zit nog wel even te denken wat wijsheid is om het aan te pakken.

Eerst de ultra instellen (vlan 300) en backup erop zetten.
Me usg eruit halen - en ultra erin.
Dan mogelijk vanuit de oude controller (self hosted) migreren naar de Ultra toe.

Denk maar aan zo iets.

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
luigi87 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 22:20:
[...]

Juist, ik wil eigenlijk niet opnieuw beginnen want dan moet ik alle 66 devices opnieuw hernoemen enzo.
Zit nog wel even te denken wat wijsheid is om het aan te pakken.

Eerst de ultra instellen (vlan 300) en backup erop zetten.
Me usg eruit halen - en ultra erin.
Dan mogelijk vanuit de oude controller (self hosted) migreren naar de Ultra toe.

Denk maar aan zo iets.
Ik zou zeggen dat je eerst de usg uit de controller moet halen voordat je een migratie doet

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tonne schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 22:23:
[...]

Ik zou zeggen dat je eerst de usg uit de controller moet halen voordat je een migratie doet
Ik weet niet of dat dan weer handig is en of het uberhaupt kan? Immers heb je bij de netwerken ingesteld welke gateway (/gateway device) gebruikt moet worden (of geen voor de klassieke "VLAN only"). Als je de USG er uit kan / doet halen lijkt mij dus dat die gateway bij alle netwerken wordt leeggehaald (/op None gezet). Terwijl als je met USG migreert die neem ik aan slim genoeg is dat de USG er uit gaat met de UCG Ultra daarvoor in de plaats en dus ook overal het gateway device aanpast naar de UCG.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tonne
RobertMe schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 22:54:
[...]

Ik weet niet of dat dan weer handig is en of het uberhaupt kan? Immers heb je bij de netwerken ingesteld welke gateway (/gateway device) gebruikt moet worden (of geen voor de klassieke "VLAN only"). Als je de USG er uit kan / doet halen lijkt mij dus dat die gateway bij alle netwerken wordt leeggehaald (/op None gezet). Terwijl als je met USG migreert die neem ik aan slim genoeg is dat de USG er uit gaat met de UCG Ultra daarvoor in de plaats en dus ook overal het gateway device aanpast naar de UCG.
Hij is dus niet slim genoeg
Ik heb een USG vervangen door een UXG en dan moet je de USG er ook eerst uithalen. En alle settings blijven dan gewoon bewaard. Alleen er is geen router, dus de settings worden niet gebruikt.
@ de restore ging op zich goed, maar de router van het default network zat in de UI nog aan mn USG. Misschien had een herstart dat kunnen verhelpen, ben vrij snel overgegaan op “dan maar from scratch..”.

[ Voor 23% gewijzigd door Tonne op 24-02-2024 23:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 19:59
Ik ben hier gemigreerd van een UDM SE naar een standalone linux controller. Mijn router nu is een opnsense doos.

Ik kon de unf file van de SE network application zonder moeite inladen op de standalone controller, alle netwerken waar voorheen een gateway op zat heeft hij zelf een vlan only netwerk van gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Tonne schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 23:12:
[...]

Hij is dus niet slim genoeg
Ik heb een USG vervangen door een UXG en dan moet je de USG er ook eerst uithalen. En alle settings blijven dan gewoon bewaard. Alleen er is geen router, dus de settings worden niet gebruikt.

[...]
Dus voor de migratie usg eruit halen.
Ultra erin en migreren, en de settings zouden ook goed moeten worden gezet in de Ultra denk je?

Ik maak sowieso eerst ff een backup. Dan kan terug als het niet goed ging.
Best vervelend als het internet in eens niet werkt van lange tijd :+

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
luigi87 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 23:57:
[...]

Dus voor de migratie usg eruit halen.
Ultra erin en migreren, en de settings zouden ook goed moeten worden gezet in de Ultra denk je?

Ik maak sowieso eerst ff een backup. Dan kan terug als het niet goed ging.
Best vervelend als het internet in eens niet werkt van lange tijd :+
Dat denk ik wel ja. En die backup is zeker handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Het bericht nog maar een keer geplaatst omdat het een beetje ondergesneeuwd was door de nieuwe productaankondiging.
Huidige situatie:

Gebouw A; Unifi 24 ports PoE switch
Gebouw B: Unifi 24 ports PoE swicth

De bedoeling is om deze switches gefaseerd te vervangen.

Op de switch in gebouw A zijn 23 poorten bezet (SFP aangesloten, dus daar valt niks te winnen). Ik twijvel nu tussen de Pro Max 24 PoE en de Pro Max 48 PoE. Het voordeel is dat de Pro Max 48 PoE 4 SFP+ poorten heeft waarvan er in mijn configuratie twee (2) niet gebruikt gaan worden. Ik heb ook twee (2) aggregation switches die beide bijna vol zitten (slechts 1 poort over). Hierdoor wordt de kans dat er in de nabije toekomst een extra aggregatie switch nodig is kleiner.

Echter bij verkoop in de toekomst lijkt het mij makkelijker om een 24 ports switch te verkopen. Voor de huidige US 24 250W switches zijn op dit moment zo te zien nog goede prijzen te krijgen.

Wat zouden jullie in deze situatie doen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jbcuqrSU2SWRMPrt0XISmjGWofs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WeikwIS6RxDniu9DueaVitpf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@John245 je wilt beide gefaseerd vervangen? Waarom?
En dan wil je weer hetzelfde aantal poorten waarbij je aangeeft dat ze al aan max capaciteit zitten? Of wil je een 24 poorts toevoegen?
Ik denk dat je de vraag het beste zelf beantwoord mbt de kosten.

Ben nu al blij met IDP/IDS van de UCG. Ivm max 85Mbps throughput had ik dat uit staan op mn USG.
Heb een laptop van een bekende in huis, kreeg meteen een melding dat er een of andere Linksys Worm gedetecteerd is :X
Voortaan alle onbekende apparatuur maar op een eigen SSID zetten die van mn eigen netwerk geïsoleerd is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XPGmVvEjqq80CJ2NPuZljFBUnqw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yYsUszaiVVkQ6onhLqJPOSf4.jpg?f=fotoalbum_large
Voor hetzelfde geld was het een virus die mn NAS aan zou hebben gevreten..

O nevermind, het is een false positive die door AVG wordt getriggered.. pfew.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 25-02-2024 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
CyBeRSPiN schreef op zondag 25 februari 2024 @ 11:00:
@John245 je wilt beide gefaseerd vervangen? Waarom?
En dan wil je weer hetzelfde aantal poorten waarbij je aangeeft dat ze al aan max capaciteit zitten? Of wil je een 24 poorts toevoegen?
Ik denk dat je de vraag het beste zelf beantwoord mbt de kosten.

Redenen voor vervanging:
  1. Upgrade naar SFP+
  2. Ouderdom switches (nu 5 jaar)
  3. De switches leveren nu nog geld op
Gefasseerd moet je zien in een tijdsframe van 1 kwartaal.

48 poorten lijkt me dan het slimst. Ben alleen bang dat een 48 ports switch minder waardevast is dan een 24 poorts. Want wie wil er nu een tweedehands 48 poorts switch kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
@luigi87,

Heb je die stappen al kunnen testen? 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
John245 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 11:33:
[...]

Redenen voor vervanging:
  1. Upgrade naar SFP+
  2. Ouderdom switches (nu 5 jaar)
  3. De switches leveren nu nog geld op
Gefasseerd moet je zien in een tijdsframe van 1 kwartaal.

48 poorten lijkt me dan het slimst. Ben alleen bang dat een 48 ports switch minder waardevast is dan een 24 poorts. Want wie wil er nu een tweedehands 48 poorts switch kopen.
Heb je de 2 x48 poorten nodig of niet ? Dat lijkt me de eerste vraag om te beantwoorden om een zinnig advies te kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Roy Batty schreef op zondag 25 februari 2024 @ 11:51:
[...]

Heb je de 2 x48 poorten nodig of niet ? Dat lijkt me de eerste vraag om te beantwoorden om een zinnig advies te kunnen geven.
Op dit moment nog niet. Maar heb geen glazen bol. Het is natuurlijk wel de trend dat steeds meer een netwerkpoort krijgt.

Het zou ook 1 x 48 en 1 x 24 kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

king006 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 11:41:
@luigi87,

Heb je die stappen al kunnen testen? 😃
Nope was er te laat bij. Ben dus heel geduldig aan het wachten tot megekko mijn order gaat leveren.
Btw prijzen zijn allemaal +20euries gegaan.... 8)7

En dan ga ik ff een zaterdag plannen ervoor.

Deze week eerst maar mijn "domme" switch vervangen voor de Ubiquiti Unifi Switch Gen 2.

[ Voor 17% gewijzigd door luigi87 op 25-02-2024 12:12 ]

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
John245 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:02:
[...]

Op dit moment nog niet. Maar heb geen glazen bol. Het is natuurlijk wel de trend dat steeds meer een netwerkpoort krijgt.

Het zou ook 1 x 48 en 1 x 24 kunnen worden.
Of....3 x 24. Dan blijft je argument ivm courantheid overeind en.....redundancy als een switch het mocht begeven. Ik meen eens gelezen te hebben dat het niks uitmaakt vwb stroomgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Roy Batty schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:38:
[...]

Of....3 x 24. Dan blijft je argument ivm courantheid overeind en.....redundancy als een switch het mocht begeven. Ik meen eens gelezen te hebben dat het niks uitmaakt vwb stroomgebruik.
Als het stroomverbruik niet uitmaakt met 3 in plaats van 2 switches dan is 3 switches zeker een interessante optie. In dit geval zou een defecte volle switch makkelijk vervangen kunnen worden door de derde switch die bijna leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR_VIPER
  • Laatst online: 17-09 15:38

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

Is er iemand die de Cloud Gateway Ultra met een PPPOE verbinding gaat gebruiken? Zo ja kan die persoon dan aangeven wat PPPOE voor een impact heeft op de performance van de verbinding? Ben benieuwd wat het verlies gaat zijn op een 1gig verbinding.

*empty*

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MR_VIPER schreef op zondag 25 februari 2024 @ 13:41:
Is er iemand die de Cloud Gateway Ultra met een PPPOE verbinding gaat gebruiken? Zo ja kan die persoon dan aangeven wat PPPOE voor een impact heeft op de performance van de verbinding? Ben benieuwd wat het verlies gaat zijn op een 1gig verbinding.
Ik denk nihil net als op de chipset van de lichtere UXG variant. Die gaat heel goed met PPPoE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
luigi87 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:08:
[...]

Nope was er te laat bij. Ben dus heel geduldig aan het wachten tot megekko mijn order gaat leveren.
Btw prijzen zijn allemaal +20euries gegaan.... 8)7
Dan zijn we net op tijd geweest met bestellen als ze nu duurder zijn geworden 😃 Ik denk dat je hem dan maandag of dinsdag wel hebt. Laat het vooral weten wat jouw ervaringen zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door king006 op 25-02-2024 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op zondag 25 februari 2024 @ 14:03:
[...]

De UXG Lite heeft juist performance problemen met PPPoE?! Waarbij er wel een test firmware is die het ogenschijnlijk oplost (en fix daarin zou in 3.1.4?/firmware komen).
Verkeer gaat over de NPE/NPU daarmee heeft hij hardware offloading en is hij voor PPPoE begrippen erg snel.

Alleen upload toch? Dat moeten ze nog even oplossen met MSS icm upload dat lukt ze wel. Er zijn wat controller versies geweest met fixes met MSS. Werd uitgaand niet applied meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Werd hier getriggerd door de nieuwe CG ultra en de Unifi express. Dus even kijken, stiekem toch beetje meh.
Die ultra heeft vier netwerkpoorten, maar dan weer net geen PoE. De Unifi express lijkt de opvolger van de USG te zijn, maar dan weer net geen ingebouwde controller en zelfs duurder dan dr CG ultra.
Is het allemaal net niet dus.
* The Eagle blijft voorlopig nog maar even bij de USG, meer dan 150Mbit sustained gebruiken we hier in het gezin toch niet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Eagle schreef op zondag 25 februari 2024 @ 14:59:
Werd hier getriggerd door de nieuwe CG ultra en de Unifi express. Dus even kijken, stiekem toch beetje meh.
Die ultra heeft vier netwerkpoorten, maar dan weer net geen PoE. De Unifi express lijkt de opvolger van de USG te zijn, maar dan weer net geen ingebouwde controller en zelfs duurder dan dr CG ultra.
Is het allemaal net niet dus.
* The Eagle blijft voorlopig nog maar even bij de USG, meer dan 150Mbit sustained gebruiken we hier in het gezin toch niet.
Er zijn zoveel nieuwe devices dat je naar mijn idee de UXG Lite en Express door elkaar hebt gehaald. De Express heeft namelijk wel een ingebouwde controller (maar kan maximaal 4 of 5 apparaten aan incl de Express zelf) en "zelfs" een ingebouwd AP.

De meest directe opvolger van de USG is de UXG Lite. Puur een router, 1 WAN poort, 1 LAN poort, en geen overige meuk zoals een controller (die de USG ook niet draaide).

Wil je wel een controller is de UCG Ultra de meest logosche optie. "Geen POE" vind ik dan weer een bizarre eis. Zeker in combinatie met "USG opvolger", had de USG POE? Nope. Het is een router, waarom zou daar POE op moeten zitten? Een router doet routeren en niet meer of minder. Op de router sluit je vervolgens een switch aan en daarop sluit je de end devices aan. En als die end devices met POE werken is een POE switch wenselijk. En een nieuwe POE switch hebben ze zelfs tegelijkertijd geïntroduceerd, in ook de gelijke "Ultra" lineup (waarbij het middelste model / met lichtste adapter voor POE ook nog eens duurder is dan de bestaande USW 8 Lite :+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Naja, een beetje standaard setup is imho een USG, dan een PoE switch en dan een paar PoE gevoedde Acces Points, met een losse controller (waar dan ook op draaiend, cloud key of pi of whatever).
Had de UCG Ultra ook PoE gedaan dan had je gewoon 1 device gehad ipv drie.

Nu moet je in een dergelijk setup je PoE switch houden, en heb je niks aan de extra lan poorten. Terwijl een express weer te weinig devices kan managen als je een paar mini switches hebt staan.

Dus allemaal net niet eigenlijk. Had zo mooi kunnen zijn.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Eagle schreef op zondag 25 februari 2024 @ 15:40:
Naja, een beetje standaard setup is imho een USG, dan een PoE switch en dan een paar PoE gevoedde Acces Points, met een losse controller (waar dan ook op draaiend, cloud key of pi of whatever).
Had de UCG Ultra ook PoE gedaan dan had je gewoon 1 device gehad ipv drie.

Nu moet je in een dergelijk setup je PoE switch houden, en heb je niks aan de extra lan poorten. Terwijl een express weer te weinig devices kan managen als je een paar mini switches hebt staan.

Dus allemaal net niet eigenlijk. Had zo mooi kunnen zijn.
Maar in welke woning heb je voldoende aan 4 switchports? De laatste keer dat ik voldoende had aan 4 poorten is misschien 15 jaar geleden. Dus een switch houd je toch.
En de UCG Ultra heeft dan natuurlijk ook een ingebouwde 4 poorts switch. Dus die poorten gebruiken win je eigenlijk niks mee (immers delen ze een, 1Gbit/s, uplink naar de CPU, dus het ding routeert tussen internet/VLANs maximaal 1Gbit/s. Hetzelfde als een losse switch die met 1Gbit/s verbonden is met een router).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR_VIPER

MR_VIPER

stormfly schreef op zondag 25 februari 2024 @ 13:43:
[...]

Ik denk nihil net als op de chipset van de lichtere UXG variant. Die gaat heel goed met PPPoE.
En dat zou dan met IDS/IPS zijn? Dan word het wel interessant om deze als vervanger van mijn Draytek in te gaan zetten.

*empty*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

king006 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 14:29:
[...]

Dan zijn we net op tijd geweest met bestellen als ze nu duurder zijn geworden 😃 Ik denk dat je hem dan maandag of dinsdag wel hebt. Laat het vooral weten wat jouw ervaringen zijn.
Hij stond op 7 werkdagen. Maar ik heb geduld moet ook echt ff de tijd nemen om het om te bouwen in de meterkast.
En kan niet aan het internet gaan kloojen als mijn vriendin calimiteiten dienst heeft. Ben ik straks verantwoordelijk voor leidingwater problemen in brabant :+

Waar heb jij hem gekocht? En voor hoeveel?

Uiteraard zal ik mijn ervaring hier gaan delen d:)b

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MR_VIPER schreef op zondag 25 februari 2024 @ 16:10:
[...]

En dat zou dan met IDS/IPS zijn? Dan word het wel interessant om deze als vervanger van mijn Draytek in te gaan zetten.
Er zijn mensen die dat getest hebben hier en op ui.com. Zoek het zelf nog even na voor 100% bevestiging is mijn advies. Ik weet nagenoeg zeker: ja

[ Voor 3% gewijzigd door stormfly op 25-02-2024 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king006
luigi87 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 16:33:
[...]

Ben ik straks verantwoordelijk voor leidingwater problemen in brabant :+

Waar heb jij hem gekocht? En voor hoeveel?

Uiteraard zal ik mijn ervaring hier gaan delen d:)b
Dat is inderdaad minder handig 😂 Ik zie dat ze echt flink duurder zijn geworden. Ik had hem bij Unifi Supply en toen zat die op € 130 inclusief BTW. Hij ligt nu fors hoger. Ik ga mijn oude Dream Machine nog wel te koop zetten. Dus dat ‘compenseert’ dat die duurder was dan via Unifi zelf.

@MR_VIPER,

Ik las ergens dacht ik van @CyBeRSPiN dat hij met alle opties aan in combinatie met de Ultra netjes 1000 / 1000 haalt.

[ Voor 20% gewijzigd door king006 op 25-02-2024 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR_VIPER

MR_VIPER

king006 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 16:49:
[...]

Dat is inderdaad minder handig 😂 Ik zie dat ze echt flink duurder zijn geworden. Ik had hem bij Unifi Supply en toen zat die op € 130 inclusief BTW. Hij ligt nu fors hoger. Ik ga mijn oude Dream Machine nog wel te koop zetten. Dus dat ‘compenseert’ dat die duurder was dan via Unifi zelf.

@MR_VIPER,

Ik las ergens dacht ik van @CyBeRSPiN dat hij met alle opties aan in combinatie met de Ultra netjes 1000 / 1000 haalt.
Heb ik ook gezien. Maar ik las in het KPN xgs-pon topic dat PPPoE best wat impact kan hebben. Maar @stormfly gaf al aan dat dit vermoedelijk geen impact gaat geven en zou nog even dubbelchecken als ik het goed las.

*empty*

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MR_VIPER schreef op zondag 25 februari 2024 @ 16:58:
[...]

Heb ik ook gezien. Maar ik las in het KPN xgs-pon topic dat PPPoE best wat impact kan hebben. Maar @stormfly gaf al aan dat dit vermoedelijk geen impact gaat geven en zou nog even dubbelchecken als ik het goed las.
Hmm ik bedoelde: de vraagsteller kan zelf nog even een zoekronde maken over het world wide web ;-) Post iets aangepast hij was inderdaad multi interpretabel.

[ Voor 6% gewijzigd door stormfly op 25-02-2024 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

RobertMe schreef op zondag 25 februari 2024 @ 16:05:
[...]

Maar in welke woning heb je voldoende aan 4 switchports? De laatste keer dat ik voldoende had aan 4 poorten is misschien 15 jaar geleden. Dus een switch houd je toch.
En de UCG Ultra heeft dan natuurlijk ook een ingebouwde 4 poorts switch. Dus die poorten gebruiken win je eigenlijk niks mee (immers delen ze een, 1Gbit/s, uplink naar de CPU, dus het ding routeert tussen internet/VLANs maximaal 1Gbit/s. Hetzelfde als een losse switch die met 1Gbit/s verbonden is met een router).
Nergens, en das ook meteen het makke van de express en de device beperking. Gemiddeld huis gaat een kabel of wat naar elke verdieping, en daar een losse switch. Als dat ook UI switches zijn, plus wat AP's, kom je qua manageable devices bij de express al in de knel. Prima, pak je de UCG ultra..maar dan heb je dus geen PoE switch poorten en moet je een PoE in de meterkast apart hebben, waardoor die lan poorten van de ultra weer overbodig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR_VIPER

MR_VIPER

stormfly schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:06:
[...]

Hmm ik bedoelde: de vraagsteller kan zelf nog even een zoekronde maken over het world wide web ;-) Post iets aangepast hij was inderdaad multi interpretabel.
Roger thanks. Ik zal nog even zoeken.

*empty*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Misschien wat offtopic, maar ik heb het volgende:

Een Rpi-4 waar ik de Unifi controller (v8.0.24) op draai in een docker.
Nu wil ik overstappen op de unifi-network-application.

Hiervoor is een Mongodb database voor nodig.
Ik kan alleen de laatste Mongodb niet installeren vanwege een niet ondersteunde processor in de Pi.

Iemand een tip dat zodat ik wel de laatste Mongodb op de Pi kan krijgen en hierbij de UNA werkend kan krijgen?

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Eagle schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:16:
[...]

Nergens, en das ook meteen het makke van de express en de device beperking. Gemiddeld huis gaat een kabel of wat naar elke verdieping, en daar een losse switch. Als dat ook UI switches zijn, plus wat AP's, kom je qua manageable devices bij de express al in de knel. Prima, pak je de UCG ultra..maar dan heb je dus geen PoE switch poorten en moet je een PoE in de meterkast apart hebben, waardoor die lan poorten van de ultra weer overbodig worden.
Nja ok, 4 poorten kan voldoende zijn als je verder werkt met "switch per verdieping". Maar... als je dan ook nog een AP per verdieping hebt die je op die switch aansluit dan gaat PoE (vanuit de hypothetische UCG) al niet meer werken. Dan moet je al een switch hebben met PoE passthrough en moet de PoE "injector" (in dit geval dan de hypothetische UCG) al minimaal PoE+ leveren. Dan kun je van die prijs van nu ~100 dan ook al 200+ maken waarschijnlijk. En dat voor een scenario dat naar mijn idee maar zeldzaam voor zal komen.

Ik blijf er dus bij "heeft geen PoE" is nogal een vorm van spijkers op laag water zoeken. Sure, er is vast iemand die er een usecase voor heeft. Maar het zal niet heel erg gangbaar zijn dat je aan die 4 poorten voldoende hebt, laat staan dat als ze PoE deden dat ook toereikende zou zijn. En PoE / 802.3af is dan waarschijnlijk dus ook weer te weinig dus moet het PoE+ / 802.3at zijn, of zelfs PoE++ / 802.3bt. En zo kun je bezig blijven. Want als je PoE toevoegt vraagt de volgende waarom je er dan niet ook Protect op kunt draaien "wel zo makkelijk om dan meteen camera's er bij te kunnen hangen, PoE zit er toch al op". Etc etc.

Geen PoE is dan gewoon de gangbaarste optie waar 75% voldoende aan heeft / mee uit de voeten kan. En dan ga je niet het product duurder maken voor 75% om te pogen die resterende 25% te pleasen. Waarbij die 25% waarschijnlijk zeer uiteenlopende "eisen" heeft waardoor "PoE" niet de (volledige) oplossing is. Want dan moet het of PoE+(+) zijn. Of onstaat ook de vraag voor Protect. Of...

En nouja. Ik vind het al heel wat dat ze de UDM SE hebben gemaakt met PoE output. Maar... daar draait dan tenminste ook Protect op dus kun je zo direct als NVR inzetten waar je ook de camera's direct op de UDM aansluit, en hoeft dat niet extra via een (additionele) switch te gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door RobertMe op 25-02-2024 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 08:24
henkNL schreef op zondag 25 februari 2024 @ 20:49:
Iemand een tip dat zodat ik wel de laatste Mongodb op de Pi kan krijgen en hierbij de UNA werkend kan krijgen?
Je hebt voor de controller niet perse de laatste versie van mongodb nodig.
Versie 4.4 zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
RobertMe schreef op zondag 25 februari 2024 @ 22:17:
[...]

Nja ok, 4 poorten kan voldoende zijn als je verder werkt met "switch per verdieping".
Dit is Tweakers.net he.... De rest van de familie heeft een modem van de provider in de meterkast, daar zit misschien een Playstation of tweede wifi punt bekabeld op aangesloten en de rest gaat via wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Ik kan alleen de laatste Mongodb niet installeren vanwege een niet ondersteunde processor in de Pi.

Makkelijkste is in een docker het voor elkaar krijgen.
Dan hoef je niets te doen met die mongodb dat zit in die docker.

Lees er hier meer over.
https://docs.linuxserver....nifi-network-application/

- leeg -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kr7Br
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 18:45
luigi87 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 08:07:
[...]

Lees er hier meer over.
Zelfs met Docker moet je een héél specifieke versie van Mongo vinden die compatibel is met RPi4 én de controller. Voor mij lukte het met versie 4.4.18. Voor de rest volg je inderdaad de instructies van linuxserver.io

Dit is m'n Compose file:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
version: "3.9"
services:
  unifi-db:
    image: docker.io/mongo:4.4.18
    container_name: unifi-db
    volumes:
      - /path/to/mongo-data:/data/db
      - /path/to/init-mongo.js:/docker-entrypoint-initdb.d/init-mongo.js:ro
    restart: unless-stopped
  unifi-network-application:
    image: lscr.io/linuxserver/unifi-network-application:latest
    container_name: unifi-network-application
    depends_on:
      - unifi-db
    environment:
      - PUID=1000
      - PGID=1000
      - TZ=Etc/UTC
      - MONGO_USER=unifi
      - MONGO_PASS=
      - MONGO_HOST=unifi-db
      - MONGO_PORT=27017
      - MONGO_DBNAME=unifi
      - MEM_LIMIT=1024 #optional
      - MEM_STARTUP=1024 #optional
      - MONGO_TLS= #optional
      - MONGO_AUTHSOURCE= #optional
    volumes:
      - /path/to/data:/config
    ports:
      - 8443:8443
      - 3478:3478/udp
      - 10001:10001/udp
      - 8080:8080
      - 1900:1900/udp #optional
      - 8843:8843 #optional
      - 8880:8880 #optional
      - 6789:6789 #optional
      - 5514:5514/udp #optional

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tistjendop
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online

Script van Glennr gebruiken? Dient daarvoor en wordt door velen gebruikt.
https://glennr.nl/s/unifi-network-controller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
luigi87 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 08:07:
[...]

Lees er hier meer over.
Wilde ook de docker draaien, alleen zit daar geen mongodb in en moet in een eigen docker.
Kr7Br schreef op maandag 26 februari 2024 @ 09:29:
[...]

Zelfs met Docker moet je een héél specifieke versie van Mongo vinden die compatibel is met RPi4 én de controller. Voor mij lukte het met versie 4.4.18. Voor de rest volg je inderdaad de instructies van linuxserver.io

Dit is m'n Compose file:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
version: "3.9"
services:
  unifi-db:
    image: docker.io/mongo:4.4.18
    container_name: unifi-db
    volumes:
      - /path/to/mongo-data:/data/db
      - /path/to/init-mongo.js:/docker-entrypoint-initdb.d/init-mongo.js:ro
  unifi-network-application:
    image: lscr.io/linuxserver/unifi-network-application:latest
    container_name: unifi-network-application
    depends_on:
      - unifi-db
    environment:
      - PUID=1000
      - PGID=1000
      - TZ=Etc/UTC
      - MONGO_USER=unifi
      - MONGO_PASS=
      - MONGO_HOST=unifi-db
      - MONGO_PORT=27017
      - MONGO_DBNAME=unifi
      - MEM_LIMIT=1024 #optional
      - MEM_STARTUP=1024 #optional
      - MONGO_TLS= #optional
      - MONGO_AUTHSOURCE= #optional
    volumes:
      - /path/to/data:/config
    ports:
      - 8443:8443
      - 3478:3478/udp
      - 10001:10001/udp
      - 8080:8080
      - 1900:1900/udp #optional
      - 8843:8843 #optional
      - 8880:8880 #optional
      - 6789:6789 #optional
      - 5514:5514/udp #optional
Tnx!
Ben nu niet thuis, maar volgens mij draait er inmiddels 4.2.18. Zal eens kijken of 4.4.18 ook werkt.
tistjendop schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:09:
[...]

Script van Glennr gebruiken? Dient daarvoor en wordt door velen gebruikt.
https://glennr.nl/s/unifi-network-controller
Bedankt voor de tip, die ga ik eens lezen.
Is geen docker denk ik zo, heb nu alles op de Pi in dockers draaien.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Toen de Cloud Gateway Ultra (CGU?) bekend werd gemaakt, heb ik deze direct aangeschaft. Was al een tijdje een vervanger van mijn USG Pro aan het overwegen en ook om af te stappen van de Unifi Controller op mijn server. Het liefst wilde ik de UDM Pro, puur vanwege het rack formaat maar die machine zou sowieso zware overkill zijn voor mijn huidige appartement met 6 UTP ingangen, een UAP Pro en nog wat bekabelde devices via o.a. een Flex Mini (Chromecast, PlayStation, Home Assistant, Tado).

Deze deal was te goed om te laten liggen, en is nu ook al uitverkocht. Afgelopen zaterdag een ochtend gespendeerd om alles te migreren naar de CGU via de migratie tool en out-of-the-box werkt het PERFECT met KPN. IPS/IDS aangezet en ik haal nog steeds bijna mijn maximale 1 Gbit/1Gbit. Nu nog even wachten op een mooie Rack omlijsting voor de CGU, of ik leg deze gewoon lekker op een legplankje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ts10bRsKkU1N1Do0SBykvE2T3X4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8cnH35IaqEX3aSB0w7m3RC9U.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 259 ... 326 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.