[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 265 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon93
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:17
SavageNL schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 07:49:
[...]

Ondertussen (eindelijk) een uitspraak van support:

[...]

Niets over dat ze ermee bezig zijn, dat er beta firmware is, dat het naar verwachting binnenkort sneller gaat etc. Nope, 550mbps is netjes volgens specs. Wil ik sneller dan moet ik gewoon 5x zoveel geld neerleggen voor een ander apparaat.
Ook hier issues met PPPoE icm lage snelheid. Een cheap-ass TPLink router haalt 970 mbit, terwijl de UCG Ultra 800 mbit haalt met suspicious activity uit.

Support ticket van Ubiquiti (van een user op hun forum, niet van mij):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x3B7SIJK17abeSDe06lFs6c6YBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QXW6GB9OYDcHBEDVSrR3a40I.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pOZOR jED
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-09 14:18
Weet iemand of de UCG Ultra ook een api heeft? de normale https://$ip:8443/api lijkt op deze router niet te bestaan. Aangezien hij ook geen snmp optie biedt, wordt monitoring zo wel een uitdaging... Vroeg me af of iemand de api al had gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-09 16:12

NEK

pOZOR jED schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:23:
Weet iemand of de UCG Ultra ook een api heeft? de normale https://$ip:8443/api lijkt op deze router niet te bestaan. Aangezien hij ook geen snmp optie biedt, wordt monitoring zo wel een uitdaging... Vroeg me af of iemand de api al had gevonden.
Misschien kan je hier ietsmee?
https://ubntwiki.com/products/software/unifi-controller/api

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:36

CyBeRSPiN

sinds 2001

pOZOR jED schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:23:
Ja moet wel, want in Home Assistant zie ik keurig al mn devices en hun firmware versie etc. Er is geen speciale update voor UCG geweest dat ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pOZOR jED
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-09 14:18
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:43:
[...]

Ja moet wel, want in Home Assistant zie ik keurig al mn devices en hun firmware versie etc. Er is geen speciale update voor UCG geweest dat ik weet.
Daar heb ik hem inderdaad gewoon in hangen ja...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
Ik heb vandaag de UXG-Max onderworpen aan een speed test via Wireguard (site-to-site via Site magic)
Aan de ene kant een UXG-Pro op een Ziggo 1000/100 (down/up) lijn en aan de andere kant UXG-Max op een 500/500 Caiway glasvezellijn.
Ik haalde 320Mbit up via de UXG-Max. Down haalde ik 50Mbit, maar ik zag dat er ondertussen iemand ook aan het uploaden was met 50Mbit. Dus die waarde kan nog hoger liggen. Voor mijn toepassing had ik voldoende aan deze eenvoudige test.
Dit is de echte USG-3P opvolger qua specs vind ik. In alle opzichten beter. En dat vind ik de UXG-Lite niet.
Ik gebruik site-to-site VPN en 4G backup. En die twee zaken zijn echt stukken beter op de Max. De Lite heeft helemaal geen 2e WAN poort en de VPN snelheid is mager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

pOZOR jED schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 17:40:
[...]

Daar heb ik hem inderdaad gewoon in hangen ja...
Misschien moet je er /proxy/network/ voor zetten.
Dus iets als https://192.168.1.1/proxy/network/api en het is poort 443, niet 8443? Hoewel ie op 8443 ook luistert en een blank page geeft. Op 443 is er JSON response.

[ Voor 23% gewijzigd door CyBeRSPiN op 05-04-2024 18:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:12

rally

Deyterra Consultancy

Ik heb vandaag ook de UXG-Max geinstaleerd en ben het met @Tonne eens.

Dit is de echt een waardig opvolger van de USG. 2 WAN poorten en 3/4 LAN poorten en bloedsnel. Geen 10Gbit, maar voor het gebruik waar ik ze voor inzet is dat voor de voorzienbare toekomst ook niet nodig. 2.5Gbit is al meer dan genoeg. Precies de specificaties waar ik naar zoek was.

Op mijn KPN glaslijn haal ik keurig 942/938 in de speedtest (vrijwel gelijk aan de snelheid die ik haal met mijn Netgate).

Helaas is de UXG-Max wel een stukje duurder dan de USG, maar gezien de specs en de performance is dat het wel waard.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik vind de UCG dat ook al. Zodra ik meer dan 1Gbps afneem kijk ik dan wel weer welke UXG-MegaUltraMax er dan wel te koop is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 18:09:
Ik vind de UCG dat ook al. Zodra ik meer dan 1Gbps afneem kijk ik dan wel weer welke UXG-MegaUltraMax er dan wel te koop is ;)
Qua performance inderdaad waar, maar ik had vergeten te vermelden dat ik de router wil adopteren op mijn eigen Cloudkey en niet zo’n fan ben van de ingebouwde Cloudkey.
Anders is het inderdaad een prima alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:56
Ik heb een probleem met ssh.
Ik heb een UCG ultra waar ik de IPTV script van Fabian op wil zetten maar ik krijg geen ssh verbinding met de UCG, ik heb het natuurlijk wel aan staan in de system/advanced en ik kan prima inloggen op mijn ap's maar op de UCG krijg ik permission denied port 22. Ik gebruik ip 192.168.1.1, van de UCG.

ik zie niet wat ik verkeerd doe, iemand een tip?

gevonden, moet natuurlijk ook ssh in console aan zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door gielie op 05-04-2024 20:10 ]

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:45
rally schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 18:07:
Ik heb vandaag ook de UXG-Max geinstaleerd en ben het met @Tonne eens.

Dit is de echt een waardig opvolger van de USG. 2 WAN poorten en 3/4 LAN poorten en bloedsnel. Geen 10Gbit, maar voor het gebruik waar ik ze voor inzet is dat voor de voorzienbare toekomst ook niet nodig. 2.5Gbit is al meer dan genoeg. Precies de specificaties waar ik naar zoek was.

Op mijn KPN glaslijn haal ik keurig 942/938 in de speedtest (vrijwel gelijk aan de snelheid die ik haal met mijn Netgate).

Helaas is de UXG-Max wel een stukje duurder dan de USG, maar gezien de specs en de performance is dat het wel waard.
ik heb hem zelf ook. KPN tv+ werkt ook gewoon prima zonder scripts, tv boxen op eigen vlan en igmp snooping/proxy aan in de instellingen op het juiste netwerk via de controller.

enige wat ik merk is dat mijn snelheid met alle instellingen etc aan toch niet de volle 1000/1000 haalt.

op een vm op mijn unraid server (die met 2.5gbe verbonden is) haal ik down 690 terwijl up zelfs bijna 1150 is.. dat staat gelijk richting mijn gewone pc die met 1gbe verbonden is qua download snelheid..
wel nieuwsgierig welke instellingen jij dan gebruikt hebt voor de WAN verbinding.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:51
furian88 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 20:44:
ik heb hem zelf ook. KPN tv+ werkt ook gewoon prima zonder scripts, tv boxen op eigen vlan en igmp snooping/proxy aan in de instellingen op het juiste netwerk via de controller.
Zonder het script gebruikt KPN TV+ de unicast streams ipv de multicast streams. De kwaliteit van de unicast streams is lager dan de multicast streams. Als je daar geen last van hebt is het natuurlijk prima om het op deze manier te gebruiken.

VLAN en IGMP snooping zijn ook maar een paar ingrediënten van wat nodig is om multicast streams te gebruiken. IGMP proxy in de Unifi Network Application aan zetten heeft geen zin omdat je niet kan instellen dat verkeer vanaf het IPTV WAN VLAN naar je interne VLAN wordt geproxied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• furian88
JungleJim schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 21:23:
[...]

Zonder het script gebruikt KPN TV+ de unicast streams ipv de multicast streams. De kwaliteit van de unicast streams is lager dan de multicast streams. Als je daar geen last van hebt is het natuurlijk prima om het op deze manier te gebruiken.

VLAN en IGMP snooping zijn ook maar een paar ingrediënten van wat nodig is om multicast streams te gebruiken. IGMP proxy in de Unifi Network Application aan zetten heeft geen zin omdat je niet kan instellen dat verkeer vanaf het IPTV WAN VLAN naar je interne VLAN wordt geproxied.
Toen ik gisteren een controle deed op de tv box gaf hij tijdens tests aan dat hij multicast gebruikte.. maar goed ik doe nog wel even een extra check als ik weer tijd heb.

Alleen de internet snelheid moet nog even goed, lees aardig wat over mtu en ppoe etc. Wellicht dat het met het script allemaal opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
furian88 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 21:37:
[...]

Toen ik gisteren een controle deed op de tv box gaf hij tijdens tests aan dat hij multicast gebruikte.. maar goed ik doe nog wel even een extra check als ik weer tijd heb.

Alleen de internet snelheid moet nog even goed, lees aardig wat over mtu en ppoe etc. Wellicht dat het met het script allemaal opgelost is.
KPN gebruikt idd een hogere MTU om de overhead van PPoE wat te compenseren. Op https://github.com/rweijn...ain/change-ppo-mtu-kpn.md staat een handige manier om de MTU aan te passen, weet niet 100% zeker of dit ook op een UXG Max werkt maar is het uitzoeken waard.

Het IPTV script doet verder niets met MTU instellingen of PPPoE, dus dat zal geen impact hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recklezz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-09 17:06
Heeft iemand hier al eens een Wireguard VPN client opgezet met Private Internet Access als provider? Ze leveren helaas geen config file zoals ze dat wel doen met OpenVPN. Wel had ik eerder met behulp van het onderstaande script een config aangemaakt en deze handig ingevoerd op de UDM. Dit heeft iets van een jaar prima gewerkt, maar wil nu niet meer starten. Nieuwe config aangemaakt maar helaas, er lijkt iets veranderd aan de kant van PIA. Iemand enig idee?

https://github.com/hsand/pia-wg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juzzuts
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09 10:05
Ik denk erover om de TV van mijn ouders via VPN gebruik te laten maken van mijn externe IP-adres. Dus uit laten komen in een eigen VLAN en afgeschermd van mijn eigen netwerken. Nou vroeg ik me af of iemand daar al ervaring mee heeft en het aan te bevelen is. Ben benieuwd!

edit: Mijn beweegredenen maar even geëdit zodat daar in ieder geval geen discussie over komt ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Juzzuts op 08-04-2024 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Juzzuts schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:30:
Ik denk erover om de TV van mijn ouders via VPN gebruik te laten maken van mijn externe IP-adres. Dus uit laten komen in een eigen VLAN en afgeschermd van mijn eigen netwerken. Zo kunnen we alsnog account sharen zonder gedoe dat ze geblokkeerd worden. Nou vroeg ik me af of iemand daar al ervaring mee heeft en het aan te bevelen is. Ben benieuwd!
Da's wel een heel specifieke use case die zich daarnaast ook nog eens op het randje van legaliteit / "Tweakers wenselijkheid" bevindt. Wat mij doet afvragen of velen gaan erkennen dat ze dit doen.

In ieder geval zou het niks moeten voorstellen. De huidige lineup heeft ondersteuning voor site-to-site VPNs (en client-server VPN) en policy based routing. En daarover zullen voldoende ervaringen te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAdD
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-08 14:23
Juzzuts schreef op maandag 8 april 2024 @ 13:30:
Ik denk erover om de TV van mijn ouders via VPN gebruik te laten maken van mijn externe IP-adres. Dus uit laten komen in een eigen VLAN en afgeschermd van mijn eigen netwerken. Nou vroeg ik me af of iemand daar al ervaring mee heeft en het aan te bevelen is. Ben benieuwd!

edit: Mijn beweegredenen maar even geëdit zodat daar in ieder geval geen discussie over komt ;)
ik gebruik een NAS waar een openVPN client op staat om de nas die off-site staat te syncen met een nas die on-site staat.

doordat de NAS 2 nics heeft die off-site staat, staat op de 2de nic nu een DHCP server, waarop de mediabox is aangesloten.. zodat het lijkt dat deze op de on-site locatie staat.

of dit helemaal legaal is.. durf ik niet te zeggen.. maar de ISP is voor beide locaties hetzelfde.....
en het werkt perfect, geen lag of issues....

[ Voor 2% gewijzigd door MAdD op 08-04-2024 14:50 . Reden: - ]

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:19
Ook al is de intentie juist, 1 account tegelijk actief hebben op 2 verschillende locaties gaat tegen de policy van Netflix in. Mocht je zelf wisselen tussen 2 locaties kan je hier opnieuw inloggen, andere vormen zijn tegen de ToS van Netflix en daarmee niet toegestaan voor discussie op het forum.

[ Voor 74% gewijzigd door Yariva op 08-04-2024 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
offtopic:
Heeft Netflix sinds gisteren iets veranderd aan het account sharing verhaal? :p
* RobertMe heeft er geen last van. Net in februari/maart een maand abo gehad en de laatste keer daarvoor was ongeveer dezelfde periode vorig jaar. Netflix had zelfs mijn account al verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-09 08:56
Iemand hier een tip voor / ervaring mee?

Ik heb de laatste tijd steeds meer issues m.b.t. wifi (vaak disconnects) etc.. dus ik nu ff kieken in mijn console zie ik dat de KPN router dubbele ip-adressen uitdeelt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_7LeCzizvkv0NOHYMV9JE6PuvQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9YQWtF4jksm8KY0oxcaIv4FY.png?f=fotoalbum_large

Iemand dit al eens eerder gehad? Als ik 1 van de 2 nu via de Unify omgeving laat reconnecten komt ie op een ander, bezet, ip terug.. lekker dit. Lijkt mij een KPN issue. Maar misschien Unify maar DHCP laten doen vanaf nu?

- The Neo and Only -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
edit, ik ga er eens naar kijken ;)

lijkt me bijna hetzelfde!

[ Voor 96% gewijzigd door furian88 op 08-04-2024 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NeoFoX schreef op maandag 8 april 2024 @ 16:43:
Iemand hier een tip voor / ervaring mee?

Ik heb de laatste tijd steeds meer issues m.b.t. wifi (vaak disconnects) etc.. dus ik nu ff kieken in mijn console zie ik dat de KPN router dubbele ip-adressen uitdeelt:

[Afbeelding]

Iemand dit al eens eerder gehad? Als ik 1 van de 2 nu via de Unify omgeving laat reconnecten komt ie op een ander, bezet, ip terug.. lekker dit. Lijkt mij een KPN issue. Maar misschien Unify maar DHCP laten doen vanaf nu?
Die grijze regel is niet actief, het kan zijn dat je een IP de dag erna weer wordt uitgegeven.

Hoe heb je het aangesloten dat je KPN modem nog IPs uitdeelt, je wekt de indruk dat je ook een UniFi router hebt? Als deze beide op je LAN aangesloten zitten dan heb je namelijk wel kans op dubbele IPs als ze beide ook DHCP server zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
JungleJim schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 21:58:
[...]

KPN gebruikt idd een hogere MTU om de overhead van PPoE wat te compenseren. Op https://github.com/rweijn...ain/change-ppo-mtu-kpn.md staat een handige manier om de MTU aan te passen, weet niet 100% zeker of dit ook op een UXG Max werkt maar is het uitzoeken waard.

Het IPTV script doet verder niets met MTU instellingen of PPPoE, dus dat zal geen impact hebben.
ik heb dat script eens aangepast.

spijtig genoeg haal ik nog steeds maar 675 down en 850 up..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GdCPlH9iEoZaXTUDaj9-Cd-gYhM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8OrlwF2O2Awdi7uHBh92eNSl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
furian88 schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:43:
[...]

[Afbeelding]
Wat haal je met het provider modem? Heb je het over de UXG-Max, wat haal je als je de IDS/IPS uitschakelt? Lukt het je op een of andere manier om de lijn volledig te belasten en dezelfde snelheid te halen al met je provider modem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
furian88 schreef op maandag 8 april 2024 @ 17:43:
[...]

[Afbeelding]
Dan denk ik dat er iets anders aan de hand is. MTU ophogen heeft geen hele grote impact op de up/download snelheden via een speedtest.

Ik zou idd even controleren wat voor snelheden je haalt met de router/modem van je provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
Ja de uxg-max.
Maar dan maak ik het makkelijker. Met mijn usg trok ik de lijn dicht...
Ids/ips uit maakt niet uit, alle security functies uitzetten maakt geen verschil. Het uitschakelen maakt het zelfs wel eens trager ..

[ Voor 20% gewijzigd door furian88 op 08-04-2024 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:59

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Klinkt niet erg hoopvol.
Ik heb de uxg-max nog ingepakt klaar staan om m’n EdgeRouter te vervangen, maar als ik dat zo lees kan ik beter nog even wachten. De edgerouter trekt m’n Ziggo lijn 100% dicht, en dat wil ik even zo houden.
Sowieso is het ontbreken van DNAT en SNAT wel een issue (dns afvangen), en dat zou binnenkort toegevoegd worden aan de featureset. Ik ga dit topic eens goed in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:31
Misschien een aparte/noob vraag, maar stel m toch maar.
Ik heb nu een USG-3P, maar is het makkelijk om te migreren naar een UXG-Max? Qua instellen enzo?
Heb alle clients nu bv een icoon gegeven etc. etc.
Kortom gaat migreren eenvoudig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Laatst online: 16:54
Yihaaa schreef op maandag 8 april 2024 @ 21:49:
Misschien een aparte/noob vraag, maar stel m toch maar.
Ik heb nu een USG-3P, maar is het makkelijk om te migreren naar een UXG-Max? Qua instellen enzo?
Heb alle clients nu bv een icoon gegeven etc. etc.
Kortom gaat migreren eenvoudig?
Blader even terug in dit topic aub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MarcelG schreef op maandag 8 april 2024 @ 21:47:
Klinkt niet erg hoopvol.
Ik heb de uxg-max nog ingepakt klaar staan om m’n EdgeRouter te vervangen, maar als ik dat zo lees kan ik beter nog even wachten. De edgerouter trekt m’n Ziggo lijn 100% dicht, en dat wil ik even zo houden.
Sowieso is het ontbreken van DNAT en SNAT wel een issue (dns afvangen), en dat zou binnenkort toegevoegd worden aan de featureset. Ik ga dit topic eens goed in de gaten houden.
Port forwarding is een vorm van DNAT. Dus ik mag toch wel hopen dat de UXG-Max iets van DNAT doet ;)

Voor herschrijven DNS verkeer naar een interne server heb je wel SNAT nodig, en dat heeft AFAIK nooit in de UI gezeten. Maar wat vaak ook werkt is gewoon DNS verkeer naar buiten toe blokkeren. Dan blijken die lastige Google apparaten ineens wel de DNS server via DHCP / RA ontvangen te snappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoldSmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-09 19:26
Met Ziggo zou dat geen probleem moeten zijn.
Eigenlijk presteert Ubiquiti slecht zodra er PPPoE wordt gebruikt door de provider.
Ziggo en Odido gebruiken DHCP, daarmee werkt het prima samen.
furian88 schreef op maandag 8 april 2024 @ 19:23:
Ja de uxg-max.
Maar dan maak ik het makkelijker. Met mijn usg trok ik de lijn dicht...
Ids/ips uit maakt niet uit, alle security functies uitzetten maakt geen verschil. Het uitschakelen maakt het zelfs wel eens trager ..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:20

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dit is niet uniek aan Unifi overigens. Heel veel merken hebben problemen met PPPoE samen met ARM32/ARM64 SoCs.

Veel oudere SoCs waren MIPS gebaseerd waar de PPPoE in hardware kon, bij de nieuwere chipsets mist dit vaak nog, waardoor ze in software op de CPU belasten en ook nog eens maar 1 core kunnen gebruiken voor het decoderen van de PPPoE sessie.

Bij de originele KPN router kan de PPPoE wel in hardware en de FritzBox ook, want die zijn gebaseerd op dezelfde SoC.

Snap niet dat PPPoE nog steeds gebruikt wordt, in DSL tijd was het een belangrijke techniek, maar had gehoopt dat ze er vanaf gestapt waren met de overgang naar Fiber. De 4/4Gbps XGS-PON is zo voor veel hardware niet te halen.

Ben blij met Odido, lekker simpel DHCP en VLAN.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
Ik baal er dan enigszins ook van.. ik heb de uxg max gekocht met de gedachte ids/ips te kunnen gebruiken want dat werd gepresenteerd tot 1,5gbe.. nu ben ik er echter op achteruit gegaan..

Het enige wat ik nog gedaan heb is mss clamping uitschakelen. Dat wou ik zo nog even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:47
BiG-GuY schreef op maandag 8 april 2024 @ 22:09:
Dit is niet uniek aan Unifi overigens. Heel veel merken hebben problemen met PPPoE samen met ARM32/ARM64 SoCs.

Veel oudere SoCs waren MIPS gebaseerd waar de PPPoE in hardware kon, bij de nieuwere chipsets mist dit vaak nog, waardoor ze in software op de CPU belasten en ook nog eens maar 1 core kunnen gebruiken voor het decoderen van de PPPoE sessie.

Bij de originele KPN router kan de PPPoE wel in hardware en de FritzBox ook, want die zijn gebaseerd op dezelfde SoC.

Snap niet dat PPPoE nog steeds gebruikt wordt, in DSL tijd was het een belangrijke techniek, maar had gehoopt dat ze er vanaf gestapt waren met de overgang naar Fiber. De 4/4Gbps XGS-PON is zo voor veel hardware niet te halen.

[ Voor 5% gewijzigd door tcviper op 09-04-2024 17:11 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
[b]BiG-GuY in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"

Wat ik heb begrepen is dat KPN zich wel aan het oriënteren is op het mogelijk afstappen van PPPoE.
Hardware die hogere snelheden aan kan is op PPPoE is schaars.
Plus ook voor de schaalbaarheid zou dit een enorme verbetering zijn.
Echter is dit geen wijziging die op korte termijn te verwachten is.

Zit zelf ook op Odido, ik ga binnenkort over naar KPN.
Puur omdat over 2 jaar ik 10 euro per maand minder betaal voor de 4Gb variant, dan bij Odido voor de 2Gb nu.(eerste jaar 35 Euro per maand ; ))
Ben benieuwd hoe dat avontuur me gaat bevallen.
(Routing zal ik op OPNsense doen, echter die heeft de zelfde valkuil als Ubiquiti apparatuur op PPPoE)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ArnoldSmit schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:00:
Ben benieuwd hoe dat avontuur me gaat bevallen.
(Routing zal ik op OPNsense doen, echter die heeft de zelfde valkuil als Ubiquiti apparatuur op PPPoE)
EdgeRouter er voor zetten? Bij mijn weten zitten daar nog modellen tussen die PPPoE prima offloaden. Heb je alleen een 10Gbit/s model nodig. Geen idee of ze die hebben en dan ook nog hardware offloading doen voor PPPoE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ArnoldSmit schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:00:
[...]
Niet helemaal waar, de afhandeling over 1 core doel je mogelijk op? Echter kan je onder OPNsense een hele grote CPU sizen waardoor je met gemak 4Gbps haalt. Die mogelijkheid tot het bepalen van de CPU kracht heb je bij UI niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
wellicht dat het bij mij toch ergens in het netwerk gedeelte fout gaat.. (geen idee of dat kan).

mar volgens de speedtest van de usg-max zelf haalt hij 985/1070..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArnoldSmit
stormfly schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:04:
[...]

Niet helemaal waar, de afhandeling over 1 core doel je mogelijk op? Echter kan je onder OPNsense een hele grote CPU sizen waardoor je met gemak 4Gbps haalt. Die mogelijkheid tot het bepalen van de CPU kracht heb je bij UI niet.
Gezien dat OPNsense als een VM draait onder Hyper-V.
2 cores toebedeelt van de amd ryzen 9 5950x.
Ben ik benieuwd hoe 4Gb onder PPPoE gaat performen.
Zodra KPN is geweest zal ik een update plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ArnoldSmit schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:21:
[...]

Gezien dat OPNsense als een VM draait onder Hyper-V.
2 cores toebedeelt van de amd ryzen 9 5950x.
Ben ik benieuwd hoe 4Gb onder PPPoE gaat performen.
Zodra KPN is geweest zal ik een update plaatsen.
Er is ook een artikel waarbij er met proxmox wordt beweerd dat je zonder nic passtrough/IOMMU te gebruiken. Wel het voordeel van multiple cores gebruikt omdat de interface van proxmox multicore wordt afgehandeld, ook met PPPoE.

Als jij echt een zuivere test wilt doen _/-\o_ :9 dan zou je de NIC's aan de VM door moeten geven met nic passtrough en dan zie je pas hoe de load is bij 4Gbps op je CPU. Nu denk ik zelf dat de Ryzen bij uitstek geschikt is door de hoge kloksnelheid.

[ Voor 3% gewijzigd door stormfly op 09-04-2024 18:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArnoldSmit
stormfly schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 18:32:
[...]

Er is ook een artikel waarbij er met proxmox wordt beweerd dat je zonder nic passtrough/IOMMU te gebruiken. Wel het voordeel van multiple cores gebruikt omdat de interface van proxmox multicore wordt afgehandeld, ook met PPPoE.

Als jij echt een zuivere test wilt doen _/-\o_ :9 dan zou je de NIC's aan de VM door moeten geven met nic passtrough en dan zie je pas hoe de load is bij 4Gbps op je CPU. Nu denk ik zelf dat de Ryzen bij uitstek geschikt is door de hoge kloksnelheid.
Hyper-V werk standaard middels bridges en heeft net zoals Proxmox een eigen virtuele NIC in de VM.
Nu kan ik inderdaad de NIC direct aan OPNsense koppelen via passtrough.
Zodra KPN zover is kan je van mijn een update verwachten met daarin de vergelijking.

Ik heb de Intel X710-BM2 als NIC.
Geeft me direct ook de mogelijkheid om Dynamic Device Personalization (DDP) met een PPPoE profiel te testen,
https://www.intel.com/con...-ethernet-700-series.html
Hiermee zou ik staat moeten zijn om een deel van het PPPoE protocol via de NIC te moeten kunnen afhandelen.
https://www.intel.com/con...zation-pppoe-package.html

[ Voor 24% gewijzigd door ArnoldSmit op 09-04-2024 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
ArnoldSmit schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 20:07:
[...]
Ik heb de Intel X710-BM2 als NIC.
Geeft me direct ook de mogelijkheid om Dynamic Device Personalization (DDP) met een PPPoE profiel te testen,
https://www.intel.com/con...-ethernet-700-series.html
Hiermee zou ik staat moeten zijn om een deel van het PPPoE protocol via de NIC te moeten kunnen afhandelen.
https://www.intel.com/con...zation-pppoe-package.html
Ik had niet verwacht dat er in niet-super-high-end NICs al PPPoE offload beschikbaar was in de firmware. Als dit werkt laat je echt een goede use case voor die converged ethernet adapters zien
En dan hebben ze hun niche tussen standaard-NIC en smart-NIC te pakken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArnoldSmit
ANdrode schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 20:30:
[...]

Ik had niet verwacht dat er in niet-super-high-end NICs al PPPoE offload beschikbaar was in de firmware. Als dit werkt laat je echt een goede use case voor die converged ethernet adapters zien
En dan hebben ze hun niche tussen standaard-NIC en smart-NIC te pakken
Ben benieuwd hoe groot de impact is, de NIC zou aldus intel een heel groot deel moeten kunnen afhandelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iO4DTFvRCJZ5i9j0iz8dOn7jnlA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yfePPlWIrU6pS5Umdc53HAFt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08:26
Heb een slimme stekker van action(Chinese spul denk ik )zit op een unifi Iot netwerk
( dus geen toegang tot internet ).

Heb het idee dat ze weten hoe dit niet werkt dan.

Je moet een app downloaden om het te installeren, om de tijden er in te zetten.

Die app werkt alleen goed als ie toegang tot het internet heeft.

Dit ingesteld op het admin wifi netwerk., dus de app en stekker in hetzelfde netwerk

Daarna met moeite wel het wifi wachtwoord via de app geïnstalleerd van het iot netwerk maar het werkt

Is er een manier om met deze stekker en app te werken in het iot netwerk om de instellingen te wijzigen in de stekker?

Want ja straks gaat iedere producent die iot spul maak zo werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:20

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@boomer21 Dat is het bekende Tuya spul. Daarvoor draait alle smarts in de cloud. Als je zelf geen smarts controller draait krijg je dat. Het is makkelijk maar je levert jezelf over aan een bedrijf.

Die pluggen zijn tegenwoordig wel local te flashen maar moet hij open. Zie dit en dit. Maar dan moet je zelf voor een smarts controller zorgen wil je er echt dingen mee kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoldSmit
@boomer21
Als je Home-assistant draait, kan je via local Tuya de smart apparaten zonder internet verbinding besturen:
YouTube: Local Control of Tuya Devices // No Cloud Needed // LocalTuya

Als je een apart IOT VLAN heb, kan het handig zijn om Home-assistant op dat VLAN te zetten, of op beiden VLAN's default en IOT.
(Laatste optie zorgt ervoor dat je bijvoorbeeld bij het aanzetten van je TV bepaalde instellingen kan activeren qua verlichting)

[ Voor 34% gewijzigd door ArnoldSmit op 10-04-2024 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
Septillion schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:59:
@boomer21 Dat is het bekende Tuya spul. Daarvoor draait alle smarts in de cloud. Als je zelf geen smarts controller draait krijg je dat. Het is makkelijk maar je levert jezelf over aan een bedrijf.

Die pluggen zijn tegenwoordig wel local te flashen maar moet hij open. Zie dit en dit. Maar dan moet je zelf voor een smarts controller zorgen wil je er echt dingen mee kunnen.
Prima weet genoeg weer andere plug kopen of via homeassistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoldSmit
boomer21 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:32:
[...]

Prima weet genoeg weer andere plug kopen of via homeassistant
Zou zelf Zigbee overwegen, heeft geen internet nodig.
En elk apparaat wat aan de stroom zit zoals een lamp, werkt als een extender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

ArnoldSmit schreef op woensdag 10 april 2024 @ 12:17:
[...]

Of... Shelly. Werkt via Wifi en ook lokaal (zonder internet) te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:00

JB

Cédric roelt!

Sinds enkele dagen werkt YouTube hier thuis niet meer. Ik gebruik een ERX SFP router via KPN.

Andere DNS servers geprobeerd, hielp niet. Meerdere platformen (AndroidTV, MacOS, iOS) LAN en/of WiFi. De YouTube app of de website doen dit beiden. Filmpje laadt niet en/of de melding "Content not avalaible".

Ik draai een PiHole, maar uitschakelen veranderde niets. Adblockers gebruik ik niet in de browser en zelfs Smart Tube laadt geen filmpjes op AndroidTV. Zodra ik een hotspotje bouw via mijn telefoon, gaat het prima op al deze devices... dus het zit op mijn thuisverbinding.

Nu komt ie... als in inlog bij YouTube met een account, dan werkt het wel... Dus het lijkt erop dat YouTube iets wil doen, maar niet kan zonder in te loggen alhier. Weet iemand wat ik eventueel moet toestaan om YouTube weer te laten werken?

Wat ik overigens wel gek vind, ik heb de PiHole ook disabled en op de ERX router gewoon hard DNS servers ingesteld en zelfs dan werkte het niet.

Uiteindelijk de Experia Box 12 voor de 1e keer aangesloten en dan werkt het wel.

Concreet lijkt het erop dat icm de ERX (ook zonder PiHole actief), YouTube hier thuis niet wil. Zodra ik inlog, werkt het wel. De pagina/app laadt overigens wel gewoon, maar zodra je een video aanklikt, start deze gewoonweg niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M3ToJqfk0ilvt7prN7MvRlDsMq0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Um5tx7iCAKjcDgrucaa7LJHR.png?f=fotoalbum_large

Mijn kennis van routers is niet zo geweldig, maar weet iemand hoe ik dit uit kan sluiten of het aan de ERX ligt? Ik dacht de firewall daarop uit te schakelen, maar dat gaat niet zo lijkt?

De config draait overigens al 2 jaar op deze manier, daar is niets aan veranderd.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:17
Verschil in MTU setting bij ERX / EBV12 ? Probeer eens te kijken wat voor settings beiden gebruiken, kun je testen door te zien vanaf welke waarde het misgaat: https://kb.netgear.com/19...ptimal-MTU-Size-on-Router

Of er is een blokkade (?) aan de kant van YouTube omdat je bijv. teveel requests in korte tijd hebt gedaan?

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 10-04-2024 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

ThinkPad schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:08:
Verschil in MTU setting bij ERX / EBV12 ? Probeer eens te kijken wat voor settings beiden gebruiken, kun je testen door te zien vanaf welke waarde het misgaat: https://kb.netgear.com/19...ptimal-MTU-Size-on-Router

Of er is een blokkade (?) aan de kant van YouTube omdat je bijv. teveel requests in korte tijd hebt gedaan?
Complexe materie :D Ik ga eens kijken wat dit is.

Als ik ingelogd ben op YouTube, werkt alles wel via de ERX.

ERX staat op 1500 in ieder geval en dat is al 2 jaar zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5IU362lKpBxXSuSq_V3R-m5r-Hs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Rqtat5FBCEU2IgzTSQmtlKRT.png?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door JB op 10-04-2024 15:26 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomer21
ArnoldSmit schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:29:
@boomer21
Als je Home-assistant draait, kan je via local Tuya de smart apparaten zonder internet verbinding besturen:

Als je een apart IOT VLAN heb, kan het handig zijn om Home-assistant op dat VLAN te zetten, of op beiden VLAN's default en IOT.
(Laatste optie zorgt ervoor dat je bijvoorbeeld bij het aanzetten van je TV bepaalde instellingen kan activeren qua verlichting)
Geweldig.
Dit ga ik proberen, maar hoop dat werkt want mijn Home -assstant bediend nu de thermostaat via een api van Honeywell en wil het wel werkend houden ook via 4g en WireGuard werkt het prima.

En vindt Home-assistent nog steeds moelijk om mee te werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
ArnoldSmit schreef op woensdag 10 april 2024 @ 12:17:
[...]

Ook hue? Hue werkt toch ook goed via wifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
JB schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:05:

De config draait overigens al 2 jaar op deze manier, daar is niets aan veranderd.
Nieuw IP-adres waardoor Youtube denkt dat je in een ander land zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

jadjong schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:33:
[...]

Nieuw IP-adres waardoor Youtube denkt dat je in een ander land zit?
Nee is nog altijd hetzelfde. Het werkt dus wel als in inlog, is dat te verklaren adhv een ander IP adres als dit al zo zou zijn?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoldSmit
boomer21 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:30:
[...]

Ook hue? Hue werkt toch ook goed via wifi?
Hue werkt niet voor de verlichting over de wifi, maar via Zigbee.
De Hue Hub verbind je ook via een UTP kabel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
ArnoldSmit schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:29:
@boomer21

Hier moet je ook een api key installeren,is dat veilig? want bij Honeywell moest ik toestemming geven voor de api-key als ze mee willen “kijken “ soort van cookies? Maar kon je niet nee zeggen anders kreeg ik de key niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JB schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:35:
[...]

Nee is nog altijd hetzelfde. Het werkt dus wel als in inlog, is dat te verklaren adhv een ander IP adres als dit al zo zou zijn?
Als je op YouTube inlogt en het dan wel werkt heeft het zeeer zeker niks met jou thuisnetwerk te maken. Enige logische verklaring vind ik dan dat YouTube (anoniem) kijken op dat IP adres blokkeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoldSmit
boomer21 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:41:
[...]

Hier moet je ook een api key installeren,is dat veilig? want bij Honeywell moest ik toestemming geven voor de api-key als ze mee willen “kijken “ soort van cookies? Maar kon je niet nee zeggen anders kreeg ik de key niet.
Door een API key in Home-assistant in te voeren, hoef je niet je Tuya account gegevens in home-assistant in te voeren.
Dit maakt het eigenlijk een stuk veiliger, en mocht je je wachtwoord wijzigen van je Tuya account, blijft de koppeling goed werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

RobertMe schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:49:
[...]

Als je op YouTube inlogt en het dan wel werkt heeft het zeeer zeker niks met jou thuisnetwerk te maken. Enige logische verklaring vind ik dan dat YouTube (anoniem) kijken op dat IP adres blokkeert.
Dat zou je zeggen he, maar met de EB12 aangesloten (hetzelfde IPv4 adres extern), uitgelogd bij Youtube; filmpjes doen het gewoon. Zojuist nogmaals getest.

Ik vind 123 de MTU settings nog niet op die router. Nog aan het zoeken.

En nu lijk ik er dus achter te zijn! Op de EB12 is ook een IPv6 actief. Die heb ik zojuist uitgezet en dan werkt het niet meer... Dus het lijkt inderdaad te zitten op het IPv4 adres. Die kan ik helaas niet uitschakelen zie ik, om te testen of het alleen/wel werkt met IPv6 actief.

[ Voor 20% gewijzigd door JB op 10-04-2024 16:14 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
ArnoldSmit schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:49:
[...]

Door een API key in Home-assistant in te voeren, hoef je niet je Tuya account gegevens in home-assistant in te voeren.
Dit maakt het eigenlijk een stuk veiliger, en mocht je je wachtwoord wijzigen van je Tuya account, blijft de koppeling goed werken.
Goed om te weten,ik als leek denk dan dat ze ook via De api-key kunnen meekijken blij dat, dat niet het geval.

Alleen als je een account in Home-assistent invoert dan wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-09 21:02

jurroen

Security en privacy geek

boomer21 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 16:47:
[...]

Goed om te weten,ik als leek denk dan dat ze ook via De api-key kunnen meekijken blij dat, dat niet het geval.

Alleen als je een account in Home-assistent invoert dan wel.
Zo'n API key hoeft zéker geen verbinding naar de cloud te betekenen. Home Assistant geeft daarnaast aan of iets 'cloud bound is'. En als je de zaakjes op orde hebt wat betreft je eigen netwerk zou je prima in staat moeten zijn om de IoT devices het recht om te communiceren met "het internet" te ontnemen.

Ook zou je kunnen kijken of je de devices kunt flashen naar bijvoorbeeld Tasmota.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
(niet zo) interessant....?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6mN3TiodUkJ4vSIJX_f1l0Lai9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dwJkUyiWxBMTaabzDDrteN2i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:53
Geen Etherlightning dus nee :+

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
jurroen schreef op woensdag 10 april 2024 @ 23:10:
[...]

Zo'n API key hoeft zéker geen verbinding naar de cloud te betekenen. Home Assistant geeft daarnaast aan of iets 'cloud bound is'. En als je de zaakjes op orde hebt wat betreft je eigen netwerk zou je prima in staat moeten zijn om de IoT devices het recht om te communiceren met "het internet" te ontnemen.

Ook zou je kunnen kijken of je de devices kunt flashen naar bijvoorbeeld Tasmota.
Ben wel benieuwd waar je in Home-assistent kan zien als api-key cloud Bound is zodat je een secure unifi lot- netwerk kan maken,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 14:08
Weer zo lekker net-niet, zoals alle nieuwe devices de laatste tijd als je het mij vraagt.
4.3gbps IPS/IDS throughput en een paar spaarzame SFP poorten, maar dan de rest gigabit poortjes 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The_Admin schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:10:
[...]

Weer zo lekker net-niet, zoals alle nieuwe devices de laatste tijd als je het mij vraagt.
4.3gbps IPS/IDS throughput en een paar spaarzame SFP poorten, maar dan de rest gigabit poortjes 8)7
Het doel van die 8Gbit/s poorten is dan ook om er bv camera's op aan te sluiten. Je echte netwerk sluit je natuurlijk aan op een switch die je met SFP+ aansluit op deze UDM (bv de gelijknamige Pro Max switch dus :+).
Is het uiteraard wel de vraag of er PoE op zit om die camera's van stroom te voorzien. Dat staat er niet, en de UDM Pro heeft het niet en de UDM SE na veler verzoek weer wel.

En met de 1Gbit/s switching backplane waren die 8 poorten op de UDM Pro / SE natuurlijk nooit al heel interessant. En dat zal bij deze Pro Max vast niet anders zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 14:08
RobertMe schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:25:
[...]

Het doel van die 8Gbit/s poorten is dan ook om er bv camera's op aan te sluiten. Je echte netwerk sluit je natuurlijk aan op een switch die je met SFP+ aansluit op deze UDM (bv de gelijknamige Pro Max switch dus :+).
Is het uiteraard wel de vraag of er PoE op zit om die camera's van stroom te voorzien. Dat staat er niet, en de UDM Pro heeft het niet en de UDM SE na veler verzoek weer wel.

En met de 1Gbit/s switching backplane waren die 8 poorten op de UDM Pro / SE natuurlijk nooit al heel interessant. En dat zal bij deze Pro Max vast niet anders zijn.
True, als je het echt profi wil doen is je backbone aangesloten via glas, maar denk voor een hoop prosumers dat een apparaat als deze (zeker gezien de prijs) ook meteen mee mag doen als switch.

Hoop nog steeds op een beetje betaalbaar en knappe switch met 1 of 2 SFP poorten en gewoon 8 of meer 2,5Gbe poortjes met PoE. Heb het idee dat we de goede kant op bewegen, maar we zijn er nog niet :+

[ Voor 10% gewijzigd door The_Admin op 11-04-2024 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-09 21:02

jurroen

Security en privacy geek

boomer21 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:08:
[...]

Ben wel benieuwd waar je in Home-assistent kan zien als api-key cloud Bound is zodat je een secure unifi lot- netwerk kan maken,
Settings => Devices & services. Als een integratie cloud-bound is zie je er een wolkje bij staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8t-QRRz4vc5fmZf3SYLphhyGT04=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6nS1AXm2uMz0Oo4pbKir0XJS.jpg?f=fotoalbum_large

Let wel - dit is niet alleszeggend. Ik geloof dat Tuya zowel een cloud modus heeft als lokale communicatie ondersteund. Als je het zeker wilt weten zou je op je IoT VLAN (tenminste, hoop dat je de IoT meuk in een eigen VLAN hebt draaien) internet-toegang kunnen ontnemen. Als het daarna nog werkt weet je genoeg >:)

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:37
Ik ben recent overgegaan van een Windows VM installatie waarop de netwerk software van Unifi draaide naar een Cloud Key gen 2+. Nu had ik voor een aantal gebruikers die extern aanmelden op mijn deze netwerk omgeving een eigen account / login die direct (en alleen) op hun omgeving kwam. Nu zie ik wel dat ik gebruikers aan kan maken in de Unifi OS , en dat ik uit een pull-down menu kan selecteren wat men te zien krijgt enz. maar niet direct en alleen naar hun eigen omgeving. Heeft iemand hier een oplossing op/voor ?

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 18:27
JB schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:54:
[...]

Dat zou je zeggen he, maar met de EB12 aangesloten (hetzelfde IPv4 adres extern), uitgelogd bij Youtube; filmpjes doen het gewoon. Zojuist nogmaals getest.

Ik vind 123 de MTU settings nog niet op die router. Nog aan het zoeken.

En nu lijk ik er dus achter te zijn! Op de EB12 is ook een IPv6 actief. Die heb ik zojuist uitgezet en dan werkt het niet meer... Dus het lijkt inderdaad te zitten op het IPv4 adres. Die kan ik helaas niet uitschakelen zie ik, om te testen of het alleen/wel werkt met IPv6 actief.
Hier lees ik vergelijkbaar gedrag
https://www.reddit.com/r/...e_content_isnt_available/

Youtube streams werken niet meer vanaf bepaald IP maar zodra je bent ingelogd werkt de stream weer wel.
topic is wel van 3 maanden geleden maar ik denk dat je wel de conclusie kunt trekken dat dit buiten je netwerk ligt of je ip staat bij ze op blacklist door gebruik van adblocker/alternatieve clients

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 11-04-2024 12:29 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
Pimmetje651 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:11:
Ik ben recent overgegaan van een Windows VM installatie waarop de netwerk software van Unifi draaide naar een Cloud Key gen 2+. Nu had ik voor een aantal gebruikers die extern aanmelden op mijn deze netwerk omgeving een eigen account / login die direct (en alleen) op hun omgeving kwam. Nu zie ik wel dat ik gebruikers aan kan maken in de Unifi OS , en dat ik uit een pull-down menu kan selecteren wat men te zien krijgt enz. maar niet direct en alleen naar hun eigen omgeving. Heeft iemand hier een oplossing op/voor ?
Waarom wil je geen unifi accounts gebruiken hiervoor? Dan kan het in elk geval wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomer21
jurroen schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:01:
[...]

Settings => Devices & services. Als een integratie cloud-bound is zie je er een wolkje bij staan:

[Afbeelding]

Let wel - dit is niet alleszeggend. Ik geloof dat Tuya zowel een cloud modus heeft als lokale communicatie ondersteund. Als je het zeker wilt weten zou je op je IoT VLAN (tenminste, hoop dat je de IoT meuk in een eigen VLAN hebt draaien) internet-toegang kunnen ontnemen. Als het daarna nog werkt weet je genoeg >:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vndlgr_kurfREUj4J1SYvP7ezzs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/c0fwZvTVOEkbNoXEGDUp0UDM.jpg?f=user_large

Zo leer je nog eens wat,voelde aan mijn water dat zo was en ja mijn thermostaat kunnen ze gewoon volgen via de api,wel heel slecht moet maar gauw in lot-vlan maar dan gaat ie niet meer werken denk ik.
Dank je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofman2
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16:15
Hallo,

gisteren Ubiquiti Cloud Gateway Ultra bij UI.com besteld en vanmorgen geleverd (was gelukkig (even)op voorraad)
Deze dient als vervanger voor USG-3P.
Internet Provider KPN Glasvezel.
Na veel proberen ben ik erachter gekomen dat alleen via WAN2 internet werkt, WAN1 maakt geen connectie met Genexis Glasvezel box(FTU). Hij blijft dan de melding geven 'plug in cable', en blijft in de contrller greyed out.
Had ook gelezen dat FTU powercycle moest hebben, dit is ook gedaan zonder resultaat.

Iemand een idee waaraan dit kan liggen ?

Gebruik volgende instellingen : PPPeE
VLAN : 6
user : kpn
pass : kpn

[ Voor 26% gewijzigd door Goofman2 op 11-04-2024 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Goofman2 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:29:

Zet WAN1 eens fixed op 1Gbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua1
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-09 00:35
Goofman2 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 19:29:
Hallo,

gisteren Ubiquiti Cloud Gateway Ultra bij UI.com besteld en vanmorgen geleverd (was gelukkig (even)op voorraad)
Deze dient als vervanger voor USG-3P.
Internet Provider KPN Glasvezel.
Na veel proberen ben ik erachter gekomen dat alleen via WAN2 internet werkt, WAN1 maakt geen connectie met Genexis Glasvezel box(FTU). Hij blijft dan de melding geven 'plug in cable', en blijft in de contrller greyed out.
Had ook gelezen dat FTU powercycle moest hebben, dit is ook gedaan zonder resultaat.

Gebruik volgende instellingen : PPPeE
VLAN : 6
user : kpn
pass : kpn
Probeer eens bij Port Settings, WAN1 op "1Gbps FDX" te zetten ipv "Automatically negotiate"

-edit-
@jadjong was mij voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:17
Even een vraag van een netwerkleek tevens doorzetter en uitzoeker :) ; Ik heb 4 Unifi Pro's hangen in mijn nieuwbouwwoning. Nu heb ik sinds kort het 1000Mbit pakket van ziggo. Als ik nu een speedtest doe met een UTP kabel via mijn Unifi Pro dan haal ik keurig de ca 950mbit download. Via wifi kom ik echter niet verder dan ca 300 a 400mbit download. Ook niet als ik naast de AP sta. Ik heb ook al een 5Ghz only apart wifi netwerk gemaakt maar dat maakt geen verschil. Alle kanalen zendsterktes zijn handmatig ingesteld. Ik heb deze ook al weer even aangepast en 'harder/zachter' gezet maar dit heeft ook niet geholpen. Daarnaast nog meer zaken getest maar tot op heden niet het gewenste resultaat. Iemand een tipje voor mij? :)

Ik heb het niet nodig en ik mis het niet dagelijks maar ik ben toch benieuwd waar het aan kan liggen :)

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garp
  • Laatst online: 03-06 13:25
hk12nl schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:28:
Even een vraag van een netwerkleek tevens doorzetter en uitzoeker :) ; Ik heb 4 Unifi Pro's hangen in mijn nieuwbouwwoning. Nu heb ik sinds kort het 1000Mbit pakket van ziggo. Als ik nu een speedtest doe met een UTP kabel via mijn Unifi Pro dan haal ik keurig de ca 950mbit download. Via wifi kom ik echter niet verder dan ca 300 a 400mbit download. Ook niet als ik naast de AP sta. Ik heb ook al een 5Ghz only apart wifi netwerk gemaakt maar dat maakt geen verschil. Alle kanalen zendsterktes zijn handmatig ingesteld. Ik heb deze ook al weer even aangepast en 'harder/zachter' gezet maar dit heeft ook niet geholpen. Daarnaast nog meer zaken getest maar tot op heden niet het gewenste resultaat. Iemand een tipje voor mij? :)

Ik heb het niet nodig en ik mis het niet dagelijks maar ik ben toch benieuwd waar het aan kan liggen :)
1. Wat voor AP’s zijn het exact?
2. Met wat voor client test je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
garp schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:37:
[...]

1. Wat voor AP’s zijn het exact?
2. Met wat voor client test je?
1. Unifi AC Pro (is dit voldoende?)
2. Speedtest.net

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 03:36
Met client bedoelt garp het apparaat waarop je de test doet.
telefoon? zoja welk model
laptop? zoja, welk os, drivers en welke wifichip/kaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garp
hk12nl schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:44:
[...]

2. Speedtest.net
Ik bedoelde eigenlijk met wat voor hardware device test je, maar gezien het ac-pro’s zijn is die snelheid wel ok. Die zijn wifi-5, heel erg veel meer is daar niet uit te persen in de praktijk. Ze zijn in 2015 op de markt gekomen en waren toen echt top of the line.

Mag ik vragen waarom je specifiek voor deze AP’s hebt gekozen en niet een wat moderner model? Niet dat ze slecht zijn of zo, zeker niet. Je kunt nu zeker 1000 client devices faciliteren op WiFi 😎

Wat is je gewenste resultaat?

[ Voor 28% gewijzigd door garp op 11-04-2024 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
garp schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:46:
[...]

Ik bedoelde eigenlijk met wat voor hardware device test je, maar gezien het ac-pro’s zijn is die snelheid wel ok. Die zijn wifi-5, heel erg veel meer is daar niet uit te persen in de praktijk. Ze zijn in 2015 op de markt gekomen en waren toen echt top of the line.

Mag ik vragen waarom je specifiek voor deze AP’s hebt gekozen en niet een wat moderner model? Niet dat ze slecht zijn of zo, zeker niet. Je kunt nu zeker 1000 client devices faciliteren op WiFi 😎

Wat is je gewenste resultaat?
Ah excuus. Middels een MacBook Air m2 uit 2022.

Haha ik kon deze voor een heel zacht prijsje overnemen en ik had hiervoor in de plaats de lite’s uit ongeveer hetzelfde jaartal. Dus dat maar gedaan :) Het hangt inmiddels al weer een tijdje.

Volgens mij moet ik de 500 nog wel halen maar jij zegt dus eigenlijk dat dit de max is? Op zich geen probleem want ik heb niet meer nodig. En alles wat bedraad moet zijn is bedraad. :)

Maar dan hoef ik iig niet verder te zoeken en kan ik het laten rusten :)

Wat zou je in de toekomst aanraden als upgrade? Moet wel x4 en betaalbaar blijven. Voor eigenlijk maar licht gebruik..

[ Voor 5% gewijzigd door hk12nl op 11-04-2024 22:12 ]

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NEK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-09 16:12

NEK

hk12nl schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:28:

Kijk even na of “meshing” op de access points aan staat. Dit uitzetten. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:54
The_Admin schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:27:
[...]

True, als je het echt profi wil doen is je backbone aangesloten via glas, maar denk voor een hoop prosumers dat een apparaat als deze (zeker gezien de prijs) ook meteen mee mag doen als switch.

Hoop nog steeds op een beetje betaalbaar en knappe switch met 1 of 2 SFP poorten en gewoon 8 of meer 2,5Gbe poortjes met PoE. Heb het idee dat we de goede kant op bewegen, maar we zijn er nog niet :+
Maar veel prosumers hebben natuurlijk ook weer vrij specifieke wensen. Waardoor je lastig tot een echt uniforme oplossing zal komen. De keuze voor het gewenste aantal ports zal flink verschillen. Ook de vraag voor gewenste snelheid, wat is genoeg? 1 Gbps? 2.5 Gbps? 10 Gbps? Er zit geen goed of fout. Het is erg persoonlijk. Maar feit is natuurlijk wel dat het aantal mensen dat genoeg heeft aan 1 Gbps voor >95% van hun use case, groter is dan de groep die 2.5 Gbps of 10 Gbps of meer nodig zal hebben. Of zelfs helemaal geen RJ45 ports, maar enkel SFP+/28 als vorm van aggregation switch.

Hoewel één device ergens natuurlijk een elegante oplossing zou zijn, vind ik persoonlijk de huidige wijze dan ook niet echt een onlogische.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:32

pinda powerrr

Slow down...

hk12nl schreef op donderdag 11 april 2024 @ 21:44:
[...]

2. Speedtest.net
Staat de bandbreedte van 5Ghz ingesteld op 80?

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

psychodude schreef op donderdag 11 april 2024 @ 23:07:
[...]

Maar veel prosumers hebben natuurlijk ook weer vrij specifieke wensen. Waardoor je lastig tot een echt uniforme oplossing zal komen. De keuze voor het gewenste aantal ports zal flink verschillen. Ook de vraag voor gewenste snelheid, wat is genoeg? 1 Gbps? 2.5 Gbps? 10 Gbps? Er zit geen goed of fout. Het is erg persoonlijk. Maar feit is natuurlijk wel dat het aantal mensen dat genoeg heeft aan 1 Gbps voor >95% van hun use case, groter is dan de groep die 2.5 Gbps of 10 Gbps of meer nodig zal hebben. Of zelfs helemaal geen RJ45 ports, maar enkel SFP+/28 als vorm van aggregation switch.

Hoewel één device ergens natuurlijk een elegante oplossing zou zijn, vind ik persoonlijk de huidige wijze dan ook niet echt een onlogische.
Ik weet niet het niet hoor. 2.5GbE is vrij standaard op nieuwe apparaten en zelfs hun nieuwe U7 lijn is 2.5G met POE. Om dan een nieuwe UDM Pro Max uit te brengen zonder 2.5Gbe is op zijn minst raar. Wellicht komen ze met een ultra of enterprise

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
pinda powerrr schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 00:47:
[...]

Staat de bandbreedte van 5Ghz ingesteld op 80?
Yes, bij alle 4

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@hk12nl
500 is wel de max

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WF-DlMzjk0QFZww6b_hT4b8vfmk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ciAgUdjR6wmiNlu6f3hAvvaD.png?f=user_large

[ Voor 65% gewijzigd door laurens0619 op 12-04-2024 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
Thx, duidelijk overzicht! Zo te zien zijn er maar weinig die de volle 1000 halen over wifi :)

[ Voor 4% gewijzigd door hk12nl op 12-04-2024 07:32 ]

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garp
hk12nl schreef op donderdag 11 april 2024 @ 22:08:
[...]

Ah excuus. Middels een MacBook Air m2 uit 2022.

Haha ik kon deze voor een heel zacht prijsje overnemen en ik had hiervoor in de plaats de lite’s uit ongeveer hetzelfde jaartal. Dus dat maar gedaan :) Het hangt inmiddels al weer een tijdje.

Volgens mij moet ik de 500 nog wel halen maar jij zegt dus eigenlijk dat dit de max is? Op zich geen probleem want ik heb niet meer nodig. En alles wat bedraad moet zijn is bedraad. :)

Maar dan hoef ik iig niet verder te zoeken en kan ik het laten rusten :)

Wat zou je in de toekomst aanraden als upgrade? Moet wel x4 en betaalbaar blijven. Voor eigenlijk maar licht gebruik..
De aanrader voor de toekomst is simpel: dat wat op dat moment verkrijgbaar is, voldoet aan je eisen van dan en past in je budget van dan :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
hk12nl schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 07:31:
[...]

Thx, duidelijk overzicht! Zo te zien zijn er maar weinig die de volle 1000 halen over wifi :)
Wel in dit lijstje.

Wil je richting de gigabit gaan dan kom je sowieso op wifi 6 uit. Belangrijke voetnoot is dat je client deze snelheid ook moet kunnen halen en dus wifi 6 aan boord moet hebben met juist aantal antenees/streams etc.

Jouw macbook air kan bijvoorbeeld max wifi 6 (ax) op 80mhz waarbij je een linkrate van van 1200mbps krijgt. Dat is echter de bruto linkrate, netto kom je dan vaak op ongeveer 60% van deze snelheid uit.
Mijn (werk) laptop is bijvoorbeeld ook met 1201Mbps verbonden op een standaard Ziggo wifi accesspoints en daarmee kom ik niet boven de 650mbit uit. Sneller accesspoint heeft hier ook geen zin want het is de limiet van mijn laptop.

Accesspoints kopen die bv 160mhz kunne heeft dan weinig zin. Je blijft steken op die 1200mbps.

https://support.apple.com...ployment/dep268652e6c/web

Afbeeldingslocatie: https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/5d3c73c906ac510001158d1b/1651414028537-UOG9LFI412OZ7DL7GJWK/03+-+UniFi+APs+Combined.png?format=2500w

De optie die ik het meest lees is een Unifi 6 plus. Die staat helaas niet in het grafiek maar ik dacht dat je die qua snelheid mocht verlijken met de pro (?).

[ Voor 28% gewijzigd door laurens0619 op 12-04-2024 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no_way_today
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-09 05:39
Klopt het dat je de unify accespoints niet meer gewoon los kan gebruiken. Ik kan nog wel via de softwarematige (controller) kant mijn accespoints instellen, maar als ik dat via de app wil doen heb ik ineens iets van een (cloud)key nodig. Die kost ook weer 130 euro.
Het instellen via de softwarecontroller kan nog wel, maar ik krijg blijvend te horen dat het out dated is. Bij de support zie ik ook geen andere versies meer te downloaden.

Moet ik unify nu als afgeschreven zien als ik geen cloud key meer wil kopen? Want via de app kan ik ze nu niet meer instellen. Lijkt wel of ze bepaalde producten geforceerd willen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@no_way_today volgens mij kun je de unifi controller gewoon nog steeds zelf in je netwerk draaien, in een docker container bijvoorbeeld.
https://github.com/jacobalberty/unifi-docker
https://pimylifeup.com/unifi-docker/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Laatst online: 18:18
Je kan toch prima de AP's instellen via de Network Software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no_way_today
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-09 05:39
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:23:
@no_way_today volgens mij kun je de unifi controller gewoon nog steeds zelf in je netwerk draaien, in een docker container bijvoorbeeld.
https://github.com/jacobalberty/unifi-docker
https://pimylifeup.com/unifi-docker/
Ik ben een simpele eindgebruiker die de oplossing op een eenvoudige manier via de maker wil gebruiken. Er is dus geen up to date manier meer als je alleen een losse accespoint hebt? Dus als je nu een losse accespoint koopt van unify kan je deze als eenvoudige consument niet meer gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Real Gunnar
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-09 15:32
no_way_today schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:27:
[...]

Ik ben een simpele eindgebruiker die de oplossing op een eenvoudige manier via de maker wil gebruiken. Er is dus geen up to date manier meer als je alleen een losse accespoint hebt? Dus als je nu een losse accespoint koopt van unify kan je deze als eenvoudige consument niet meer gebruiken?
Natuurlijk wel, je kunt de netwerk server gewoon installeren op vrijwel elke willekeurige pc/laptop en de AP instellen. Voor de laatste versie van de software zie: Unifi software downloads

Maar het Unifi systeem is niet bedoeld voor een enkele AP en vergt soms iets meer moeite dan andere merken. Unifi is niet voor alle 'simpele eindgebruikers' de beste keuze.

[ Voor 11% gewijzigd door The Real Gunnar op 12-04-2024 09:36 ]

Pagina: 1 ... 265 ... 326 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.