[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 266 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:56

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@no_way_today Kan nog steeds. Alleen is de software van Unifi Controller hernoemd naar Unifi Network Manager en zie nu dat hij Unifi Server heet...

Die gewoon draaien tijdens instellen en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
no_way_today schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:27:
[...]

Ik ben een simpele eindgebruiker
Sorry dat ik het zeg, maar dan is Ubiquiti eigenlijk uberhaupt niet voor jou bedoeld.
die de oplossing op een eenvoudige manier via de maker wil gebruiken.
En juist daarom moet je niet bij Ubiquiti UniFi zijn. Dat is alleen (relatief) eenvoudig als je meerdere apparaten uit de lijn hebt. Heb je maar een apparaat, zoals jij, is het net zo eenvoudig / moeilijk als dat je 10 apparaten hebt om op te zetten, alleen haal je er 0,0 voordeel uit.

Maar ik zie in de app nog steeds een knop staan om een apparaat toe te voegen. Kun je die niet gebruiken om het UAP daar in te adopteren? Moet die uiteraard wel nog unadopted zijn. Vroeger zat in de app in ieder geval een "mini controller" die je alleen kon gebruiken om UAPs te beheren.
Anders moet je alsnog de volledige controller hebben, waar @The Real Gunnar al over schrijft. Maar dan laat je die "eenvoudige oplossing" dus ver achter je.

Heden ten dagen was je waarschijnlijk gewoon veel beter af geweest met een mesh setje van een consumenten merk (TP-Link, Netgear, Asus, ...). Die technisch vast prima zijn en of een ingebouwde webinterface hebben of via een app direct te beheren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
The Real Gunnar schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:32:
[...]

Maar het Unifi systeem is niet bedoeld voor een enkele AP en vergt soms iets meer moeite dan andere merken. Unifi is niet voor alle 'simpele eindgebruikers' de beste keuze.
dit

Unifi is "groot" geworden doordat het 1 van de eerste betaalbare managed multi-ap oplossingen was. Op 1 plek beheer en daarna automatische enrollment naar de andere accesspoints. Veel roaming ging mis omdat het gelijk houden van instellingen complex leek, dat ging met unifi direct goed.

Als je vervolgens accesspoints indidivudeel met een telefoon app gaat instellen en een simpele eindgebruiker bent dan zou ik eerder aan consumenten wifi setjes of provider wifi denken om te kopen.

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 12-04-2024 09:51 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:48
laurens0619 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:00:
[...]

Wel in dit lijstje.

Wil je richting de gigabit gaan dan kom je sowieso op wifi 6 uit. Belangrijke voetnoot is dat je client deze snelheid ook moet kunnen halen en dus wifi 6 aan boord moet hebben met juist aantal antenees/streams etc.

Jouw macbook air kan bijvoorbeeld max wifi 6 (ax) op 80mhz waarbij je een linkrate van van 1200mbps krijgt. Dat is echter de bruto linkrate, netto kom je dan vaak op ongeveer 60% van deze snelheid uit.
Mijn (werk) laptop is bijvoorbeeld ook met 1201Mbps verbonden op een standaard Ziggo wifi accesspoints en daarmee kom ik niet boven de 650mbit uit. Sneller accesspoint heeft hier ook geen zin want het is de limiet van mijn laptop.

Accesspoints kopen die bv 160mhz kunne heeft dan weinig zin. Je blijft steken op die 1200mbps.

https://support.apple.com...ployment/dep268652e6c/web

[Afbeelding]

De optie die ik het meest lees is een Unifi 6 plus. Die staat helaas niet in het grafiek maar ik dacht dat je die qua snelheid mocht verlijken met de pro (?).
Thx voor je toelichting. Duidelijk verhaal. Van mij zeker niet van toepassing voor een beetje streamen en internetten dus ik hou het voorlopig lekker bij hoe het nu is :)

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:42
Jay-v schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 07:06:
[...]

Ik weet niet het niet hoor. 2.5GbE is vrij standaard op nieuwe apparaten en zelfs hun nieuwe U7 lijn is 2.5G met POE. Om dan een nieuwe UDM Pro Max uit te brengen zonder 2.5Gbe is op zijn minst raar. Wellicht komen ze met een ultra of enterprise
Tsja. Op mijn selectie hardware is 10 gbit niet ongewoon. Sterker nog, mijn eerste apparatuur met 10 gbit is inmiddels al weer meerdere jaren oud. Dus gebrek er aan, op zijn minst raar ;-).

Nogmaals, verreweg de meeste mensen maken überhaupt nog geen gebruik van dit soort snelheden. Zelfs niet binnen het prosumer segment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hasseroderman
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:51
JB schreef op woensdag 10 april 2024 @ 15:05:
Sinds enkele dagen werkt YouTube hier thuis niet meer. Ik gebruik een ERX SFP router via KPN.

Uiteindelijk de Experia Box 12 voor de 1e keer aangesloten en dan werkt het wel.

..

De config draait overigens al 2 jaar op deze manier, daar is niets aan veranderd.
Ik had ditzelde issue met het gebruik van de Ziggo DNS servers. Toen 1.1.1.1 ingesteld als DNS server, alle problemen opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:44

JB

Cédric roelt!

hasseroderman schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:15:
[...]

Ik had ditzelde issue met het gebruik van de Ziggo DNS servers. Toen 1.1.1.1 ingesteld als DNS server, alle problemen opgelost.
Mijn IPv4 adres staat op de blacklist van YouTube zo lijkt, omdat ik al (te) lang anoniem cq. onder de radar blijf. Als ik inlog werken de filmpjes wel, als ik via het IPv6 adres van KPN kom, werkt het ook.

De ERX instellen met IPv6 is iets waar ik nog niet naar gekeken noch ervaring mee heb.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no_way_today
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-09 05:39
Septillion schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:39:
@no_way_today Kan nog steeds. Alleen is de software van Unifi Controller hernoemd naar Unifi Network Manager en zie nu dat hij Unifi Server heet...

Die gewoon draaien tijdens instellen en klaar.
Kijk dat is een goede tip! Ik ben er te weinig mee bezig om door te hebben dat het hernoemd is.
Inmiddels draait de Unify Server en vindt mijn accespoints. Hij kan ze alleen niet adopten. Zal wel komen omdat ze nog in de oude netwerk controller staan. Zal ze denk ik één voor één moeten gaan resetten met de paperclip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no_way_today
RobertMe schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 09:47:
[...]

Sorry dat ik het zeg, maar dan is Ubiquiti eigenlijk uberhaupt niet voor jou bedoeld.

[...]

En juist daarom moet je niet bij Ubiquiti UniFi zijn. Dat is alleen (relatief) eenvoudig als je meerdere apparaten uit de lijn hebt. Heb je maar een apparaat, zoals jij, is het net zo eenvoudig / moeilijk als dat je 10 apparaten hebt om op te zetten, alleen haal je er 0,0 voordeel uit.

Maar ik zie in de app nog steeds een knop staan om een apparaat toe te voegen. Kun je die niet gebruiken om het UAP daar in te adopteren? Moet die uiteraard wel nog unadopted zijn. Vroeger zat in de app in ieder geval een "mini controller" die je alleen kon gebruiken om UAPs te beheren.
Anders moet je alsnog de volledige controller hebben, waar @The Real Gunnar al over schrijft. Maar dan laat je die "eenvoudige oplossing" dus ver achter je.

Heden ten dagen was je waarschijnlijk gewoon veel beter af geweest met een mesh setje van een consumenten merk (TP-Link, Netgear, Asus, ...). Die technisch vast prima zijn en of een ingebouwde webinterface hebben of via een app direct te beheren zijn.
Inmiddels draait de boel weer en wellicht dat ik in het verleden deze keuze heb gemaakt omdat het toen prima werkte. Nu nog steeds, alleen als je netwerk al 2 jaar foutloos draait, waarom zou ik dan inloggen.
Moet alleen de accespoints resetten en dan kan ik ze weer adopten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:56

Septillion

@no_way_today Ja, als ze al adopted zijn dan moet je ze resetten. En dan voor de volgende keer even zorgen dat je een backup van de controller hebt. Dan kan je die gewoon weer laden en verder gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofman2
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20:46
Joshua1 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:41:
[...]

Probeer eens bij Port Settings, WAN1 op "1Gbps FDX" te zetten ipv "Automatically negotiate"

-edit-
@jadjong was mij voor ;)
Helaas, werkt nog steeds niet. Heb alle mogelijkheden qua snelheid geprobeerd.

Krijg nu ook niet meer WAN2 werkend
Iemand nog suggesties ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no_way_today
Septillion schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 13:52:
@no_way_today Ja, als ze al adopted zijn dan moet je ze resetten. En dan voor de volgende keer even zorgen dat je een backup van de controller hebt. Dan kan je die gewoon weer laden en verder gaan :)
Die back up heb ik wel, alleen van een hele oude versie.
Dat maakt denk ik uit? Zal het eens proberen. Het ergste dat mij kan overkomen is alles opnieuw instellen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
no_way_today schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:09:
[...]

Die back up heb ik wel, alleen van een hele oude versie.
Dat maakt denk ik uit? Zal het eens proberen. Het ergste dat mij kan overkomen is alles opnieuw instellen :).
Volgens mij staat bij de software releases met welke voorgaande versies die compatible is. Volgens mij moet je van die versies ook een backup kunnen herstellen in die nieuwe versie. Ik zou het in ieder geval gewoon proberen. Zoals je aangeeft, worst case moet je de controller verwijderen en "purgen". Best case hoef je de apparaten niet te resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr7Br
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:24
Hebben jullie dit ook met de in-wall modellen? De muur erboven kleurt helemaal zwart na twee jaar.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWiIPRUeqwh0suriuGS94neg0Uc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LqCJJs1LEUTGxKnPKFqK1HL5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
nope. 4x geen zwarte muur hier

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Kr7Br schreef op zondag 14 april 2024 @ 19:13:
Hebben jullie dit ook met de in-wall modellen? De muur erboven kleurt helemaal zwart na twee jaar.[Afbeelding]
Hangt hier al dik 3 jaar op witte muur en geen vlek erboven.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:55

RnB

Kr7Br schreef op zondag 14 april 2024 @ 19:13:
Hebben jullie dit ook met de in-wall modellen? De muur erboven kleurt helemaal zwart na twee jaar.[Afbeelding]
Gek, geen UniFi, maar wel hetzelfde euvel.
Rondom mijn AP is het zwart op de muur, net als bij jou. Alsof het AP zo heet is geworden dat het is gaan kleuren. Kon het ook niet zomaar wegvegen met een natte doek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ligt aan de verf en hoe die reageert op warmte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:55
jadjong schreef op zondag 14 april 2024 @ 19:49:
Ligt aan de verf en hoe die reageert op warmte.
Dit en daarbij thermodynamiek: warme lucht stijgt, koele lucht wordt van onderaf aangevoerd en stof daarmee ook, die weer langs de muur gaat en wellicht blijft plakken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als ik inzoom zie ik een klein open randje aan de bovenkant tussen de muur en je access point. Kan het zijn dat er lucht van achter je accesspoint naar binnen komt of via de leiding naar binnen komt met daarin dan stof of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:55
Ik heb mijn controller altijd op een laptopie gedraaid.
Nu wil ik het op een NUC zette
De config staat op maandelijks een backup maken. Maar ik die maar 2 files
van 1-1 en van 1-4
Hoe kan ik nu alsnog een backup maken van vandaag?

Ik heb overigigens wel een oude backup geprobeerd maar daar staat alles dan ook op rood

[ Voor 16% gewijzigd door chimera2 op 15-04-2024 09:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:09

zeroday

There is no alternative!

Wow ... voor het eerst 802.11ax op 160Mhz meegemaakt .. nadat er een nieuw notebook thuis binnen kwam ;)

Nog wel apart dat de snelheid erg fluctueert maar wel erg kewl om 2.1Gbps of 1.4Gbps te zien staan als je vroeger nog met de allereerste 802.11b hebt gewerkt.. Voor het eerst een 100MB/s read meegemaakt over Wireless..

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
chimera2 schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:35:
van 1-1 en van 1-4

Ik heb overigigens wel een oude backup geprobeerd maar daar staat alles dan ook op rood
Schema even aanpassen naar vandaag naar een zo snel mogelijke tijd.
Dan maakt hij "zo" een backup die je kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
masaman schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:08:
Als ik inzoom zie ik een klein open randje aan de bovenkant tussen de muur en je access point. Kan het zijn dat er lucht van achter je accesspoint naar binnen komt of via de leiding naar binnen komt met daarin dan stof of iets anders?
Dit ziet er inderdaad uit als iets waar lucht ventileert/circuleert!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr7Br
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:24
austin_77 schreef op zondag 14 april 2024 @ 19:55:
[...]

Dit en daarbij thermodynamiek: warme lucht stijgt, koele lucht wordt van onderaf aangevoerd en stof daarmee ook, die weer langs de muur gaat en wellicht blijft plakken?
Ik denk dat dit het zal zijn. Op de plek waar een hoop adapters in een stekkerdoos zaten kan je hetzelfde fenomeen zien.

btw: uit dat gaatje bovenaan komt geen extra warme lucht. Dat is een lipje om de voorkant vast te klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
koesie schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:24:
[...]

Schema even aanpassen naar vandaag naar een zo snel mogelijke tijd.
Dan maakt hij "zo" een backup die je kan gebruiken.
daar had ie ook weinig zin in.
Nu geupdate naar de network manager.
maar daar kan ik al helemaal het knopje update niet vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:23
chimera2 schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:39:
[...]

daar had ie ook weinig zin in.
Nu geupdate naar de network manager.
maar daar kan ik al helemaal het knopje update niet vinden
Soms staan knopjes alleen in de legacy interface (of alleen de nieuwe). Het kan helpen om even van interface te wisselen en daar te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:54
van 1-1 en van 1-4

Settings- System- Updates. Daar kun je bij download een bu maken, en bij restore weer terugzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
tnx zal is kijken :)

[ Voor 81% gewijzigd door chimera2 op 15-04-2024 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08:26
Snap niet dat U fiber olt switch https://store.ui.com/us/e...sp-fiber-basestation-gpon met 8 GPON OLT SFP ports en 2 10 Gbps SFP+ ports wat het verschil is tussen deze poorten.

Heb nu sfp+ transceiver (gpon) met gpon patchkabel erop .

Acties:
  • +2 Henk 'm!
boomer21 schreef op maandag 15 april 2024 @ 20:32:
Snap niet dat U fiber olt switch https://store.ui.com/us/e...sp-fiber-basestation-gpon met 8 GPON OLT SFP ports en 2 10 Gbps SFP+ ports wat het verschil is tussen deze poorten.

Heb nu sfp+ transceiver (gpon) met gpon patchkabel erop .
Ik denk dat je "mist" dat Ubiquiti breder is dan UniFi ;) Ubiquiti maakt ook hardware voor de (W)ISP markt en dit apparaat past in dat portfolio.

Waarbij die 1028 apparaten dus neer komt op het aantal klanten (/"modems") dat je aansluit. En deze switch plaats je dan in de POP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08:26
RobertMe schreef op maandag 15 april 2024 @ 20:39:
[...]

Ik denk dat je "mist" dat Ubiquiti breder is dan UniFi ;) Ubiquiti maakt ook hardware voor de (W)ISP markt en dit apparaat past in dat portfolio.

Waarbij die 1028 apparaten dus neer komt op het aantal klanten (/"modems") dat je aansluit. En deze switch plaats je dan in de POP.
Maar kan je in beide poorten dezelfde tranceiver doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:54
van 1-1 en van 1-4

Even de oude interface activeren en dan naar de maintenance tab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
ASS-Ware schreef op maandag 15 april 2024 @ 21:45:
[...]

Even de oude interface activeren en dan naar de maintenance tab.
Ik keek op mijn laptop scherm en daar kan je niet ver genoeg naar beneden scrollen. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:05

BiG-GuY

boomer21 schreef op maandag 15 april 2024 @ 21:12:
[...]

Maar kan je in beide poorten dezelfde tranceiver doen?
Nee, dit type switch is niet bedoeld voor normaal gebruik. Het is de andere kant van je GPON netwerk. Dit soort switches (van ander merk) hangen in de verdeelstations van Odido en KPN bijvoorbeeld, om het GPON signaal te splitsen van normaal signaal.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
mm snap er niks meer van.

Eerst loopt hij te zeuren dat er wat anders draait op poort 8080. (vers geinstalleerde NUC)
weer opnieuw geïnstalleerd. Loopt ie nu weer zeuren :

Server taking to long to start

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:00

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik gebruik Unifi (4 AP's, USG, Switch 24 POE) al een hele tijd met veel plezier en ik heb nu een kwestie waar ik niet helemaal uitkom. De casus:

Ik heb een garagebox gekocht die op zo'n 6 meter van mijn schuur afstaat. In die garagebox komt een Alfen laadpaal en deze laadpaal moet met internet verbonden worden. De laadpaal heeft geen wifi.
Nu hoor ik jullie al denken: kabeltje trekken en klaar. Echter zit er tussen mijn schuur en mijn garagebox een hoop gemeente grond en het is niet mogelijk daar een ethernet kabel te trekken, hoewel dat natuurlijk wel de voorkeur zou hebben

Plaatje voor het idee: (groen is van mij)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swWwfk9YX2Y9PZp-HMH6mp6S5t0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YGnGp2RUuSc4tis0KFnWhYgA.png?f=user_large

Naar mijn idee zijn er twee opties:
- Point 2 Point verbinding: Heeft gezien de geringe afstand niet de voorkeur, en apparatuur plaatsen in line of sight is ook niet echt mogelijk / handig.
- Wireless bridge:

Betref de Wireless Bridge:
In mijn schuur heb ik een Unifi AP Pro hangen, dus ik zou een wireless bridge een optie zijn. Dit kan volgens mij met elke gangbare TP-Link of Asus router. Maar nu wil ik natuurlijk in het Unifi eco-systeem blijven. Dus ik las dat je dan gewoon een losse AP kan kopen en deze in Wireless Uplink te zetten.

Ik heb echter een paar vragen c.q. opmerkingen:
- Er word echter juist altijd aangeraden om de Wireless Uplink uit te zetten, want de andere AP's (die bedraad zijn aangesloten) willen dan ook nog wel eens draadloos verbinden.
- Hebben de andere clients (in huis/tuin) geen last van deze 'draadloze AP'?
- Kan je met een POE injector de AP gewoon voeden?
- Kan je de ethernet poort van die AP inderdaad gebruiken om te verbinden met de laadpaal?

Kortom zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben?

[ Voor 11% gewijzigd door rens-br op 17-04-2024 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:24
rens-br schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:58:
Ik gebruik Unifi (4 AP's, USG, Switch 24 POE) al een hele tijd met veel plezier en ik heb nu een kwestie waar ik niet helemaal uitkom. De casus:

Ik heb een garagebox gekocht die op zo'n 6 meter van mijn schuur afstaat. In die garagebox komt een Alfen laadpaal en deze laadpaal moet met internet verbonden worden. De laadpaal heeft geen wifi.
Nu hoor ik jullie al denken: kabeltje trekken en klaar. Echter zit er tussen mijn schuur en mijn garagebox een hoop gemeente grond en het is niet mogelijk daar een ethernet kabel te trekken, hoewel dat echter de voorkeur zou hebben

[Afbeelding]

- Point 2 Point verbinding: Heeft gezien de geringe afstand niet de voorkeur, en apparatuur plaatsen in line of sight is ook niet echt mogelijk / handig.
- Wireless bridge:

In mijn schuur heb ik een Unifi AP Pro hangen, dus ik zou een wireless bridge een optie zijn. Dit kan volgens mij met elke gangbare TP-Link of Asus router. Maar nu wil ik natuurlijk in het Unifi eco-systeem blijven. Dus ik las dat je dan gewoon een losse AP kan kopen en deze in Wireless Uplink te zetten.

- Er word echter juist altijd aangeraden om de Wireless Uplink uit te zetten, want de andere AP's (die bedraad zijn aangesloten) willen dan ook nog wel eens draadloos verbinden.
- Kan je de ethernet poort van die AP inderdaad gebruiken om te verbinden met de laadpaal.

Je kan gewoon een Unifi AP gebruiken icm de mesh functie. Eerst even bedraad opzetten dan mesh aanzetten op de AP in de schuur en de nieuwe AP en dan zoeken ze elkaar uiteindelijk op via de "beste weg". Ik heb het hier tijdens een verbouwing wel eens gebruikt met AP > AP > switch > PC etc, dus met een laadpaal zal het ook zeker wel werken. De AP krijgt gewoon zijn voeding van de POE injector idd.

Het kost je natuurlijk wel bandbreedte maar die heb je met een laadpaal niet echt nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online

Nu hoor ik jullie al denken: kabeltje trekken en klaar. Echter zit er tussen mijn schuur en mijn garagebox een hoop gemeente grond en het is niet mogelijk daar een ethernet kabel te trekken, hoewel dat echter de voorkeur zou hebben

[Afbeelding]

- Wireless bridge:

- Kan je de ethernet poort van die AP inderdaad gebruiken om te verbinden met de laadpaal.

Je kan inderdaad de AP verbinden met de andere AP d.m.v. Wireless Uplink maar daarmee kun je nog niet de UTP poort gebruiken om er een client of switch aan te hangen helaas. Met Wireless Uplink halveer je ook de maximale snelheid omdat de helft gebruikt wordt voor de uplink.

Als je het draadloos moet en wilt doen moet je denk ik kijken naar of een simpel Asus routertje die je in 'access point' mode kan zetten zodat je het signaal kan ontvangen en de poorten als switch kan gebruiken of je moet kijken naar een AirMAX oplossing, maar ik vraag me af of dat rendabel is (wel leuk).

[ Voor 198% gewijzigd door SgtElPotato op 17-04-2024 14:07 ]

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Nu online
jwtje schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:03:
[...]

Je kan gewoon een Unifi AP gebruiken icm de mesh functie. Eerst even bedraad opzetten dan mesh aanzetten op de AP in de schuur en de nieuwe AP en dan zoeken ze elkaar uiteindelijk op via de "beste weg". Ik heb het hier tijdens een verbouwing wel eens gebruikt met AP > AP > switch > PC etc, dus met een laadpaal zal het ook zeker wel werken. De AP krijgt gewoon zijn voeding van de POE injector idd.

Het kost je natuurlijk wel bandbreedte maar die heb je met een laadpaal niet echt nodig.
Ik dacht dat dat niet kon. De UTP ingang in de AP's is alleen een ingang en in mesh / wireless uplink mode is dat nog steeds een ingang en geen uitgang?

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwtje
SgtElPotato schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:06:
[...]

Ik dacht dat dat niet kon. De UTP ingang in de AP's is alleen een ingang en in mesh / wireless uplink mode is dat nog steeds een ingang en geen uitgang?
Volgens mij werkt het prima, test het maar eens. Mesh aanzetten op twee AP en dan de kabel eruit. Na een paar minuten zie je in de topologie dat de AP verbonden is via wifi met daarachter de overige aparatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:23
jwtje schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:09:
[...]

Volgens mij werkt het prima, test het maar eens. Mesh aanzetten op twee AP en dan de kabel eruit. Na een paar minuten zie je in de topologie dat de AP verbonden is via wifi met daarachter de overige aparatuur.
Dat kan inderdaad. Maar het AP kan niet via UTP achterliggende bedrade clients voorzien van netwerkconnectiviteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

jwtje schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:03:
Je kan gewoon een Unifi AP gebruiken icm de mesh functie. Eerst even bedraad opzetten dan mesh aanzetten op de AP in de schuur en de nieuwe AP en dan zoeken ze elkaar uiteindelijk op via de "beste weg".
Mesh aanzetten op losse AP's kan ik in ieder geval niet vinden, maar ik heb wel een systeem 'wireless Meshing' optie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K157Ztpt2V1N1WIGZoy2qBwLVOU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/F4LtnP6PGxUYLu46HQbJHsO1.png?f=user_large
Daar lig ik inderdaad niet zo wakker van.
Ik heb het hier tijdens een verbouwing wel eens gebruikt met AP > AP > switch > PC etc, d
SgtElPotato schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:04:
Je kan inderdaad de AP verbinden met de andere AP d.m.v. Wireless Uplink maar daarmee kun je nog niet de UTP poort gebruiken om er een client of switch aan te hangen helaas. Met Wireless Uplink halveer je ook de maximale snelheid omdat de helft gebruikt wordt voor de uplink.
loeberce schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:12:
[...]

Dat kan inderdaad. Maar het AP kan niet via UTP achterliggende bedrade clients voorzien van netwerkconnectiviteit.
Dit spreekt elkaar een beetje tegen eigenlijk.
Met Wireless Uplink halveer je ook de maximale snelheid omdat de helft gebruikt wordt voor de uplink.
Halveer je daarmee ook de snelheid van de AP in de schuur? Of alleen van die in de garagebox?

[ Voor 7% gewijzigd door rens-br op 17-04-2024 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 13:25
Ik heb zo'n nanostation ooit gebruikt om mijn netwerk aan een WiFI netwerk in de buurt te hangen toen ik een tijdje geen eigen vaste internet verbinding had. Werkte prima. Zou in deze situatie ook goed moten werken, die 6 meter is peanuts. Ff goed richten en klaar.

Zoiets (zijn meerdere varianten van) https://www.wifishop.nl/p/ubiquiti-nanostation-m-n2m2-31377

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

garp schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:31:
Ik heb zo'n nanostation ooit gebruikt om mijn netwerk aan een WiFI netwerk in de buurt te hangen toen ik een tijdje geen eigen vaste internet verbinding had. Werkte prima. Zou in deze situatie ook goed moten werken, die 6 meter is peanuts. Ff goed richten en klaar.

Zoiets (zijn meerdere varianten van) https://www.wifishop.nl/p/ubiquiti-nanostation-m-n2m2-31377
Maar dan heb je twee van die NanoStation's nodig, toch? Heeft gezien de kosten niet persee de voorkeur. Een goedkope wireless repeater (en instellen als bridge) is namelijk ook nog altijd een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Nu online
rens-br schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:14:
Dit spreekt elkaar een beetje tegen eigenlijk.
Het werkt niet. Je kunt de apparaten die erachter hangen wel draadloos verbinden maar niet met UTP.
Halveer je daarmee ook de snelheid van de AP in de schuur? Of alleen van die in de garagebox?
Ja, van beide.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva
  • Laatst online: 18:50

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Toevallig een aparte meter in de garagebox? Anders zou je nog iets van powerline kunnen overwegen van de meterkast naar de box gezien je volgens mij voor iedere mogelijke oplossing wel een stopcontact nodig heb :P

[ Voor 4% gewijzigd door Yariva op 17-04-2024 14:42 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

SgtElPotato schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:40:
[...]

Het werkt niet. Je kunt de apparaten die erachter hangen wel draadloos verbinden maar niet met UTP.

[...]

Ja, van beide.
Dan valt die optie eigenlijk gewoon af en ga ik eens opzoek in de pricewatch naar een (goedkope) router / repeater van Asus of TP-Link om die gewoon in te zetten als wireless bridge.
Yariva schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:42:
Toevallig een aparte meter in de garagebox? Anders zou je nog iets van powerline kunnen overwegen van de meterkast naar de box gezien je volgens mij voor iedere mogelijke oplossing wel een stopcontact nodig heb :P
Stroom komt van mijn eigen meterkast af, er loopt een 3 fase kabel direct van mijn meterkast naar de verdeelkast in de garagebox. Dus dat zou eventueel ook nog kunnen, maar powerlink vind ik echt een gedrocht.

[ Voor 13% gewijzigd door rens-br op 17-04-2024 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva
  • Laatst online: 18:50

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

rens-br schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:44:
Stroom komt van mijn eigen meterkast af, er loopt een 3 fase kabel direct van mijn meterkast naar de verdeelkast in de garagebox. Dus dat zou eventueel ook nog kunnen, maar powerlink vind ik echt een gedrocht.
Ja het is vloeken in de kerk :+ Maar mocht er geen echt elegante oplossing uit komen is dat een mooie "plan E".

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SgtElPotato schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:06:
[...]

Dus jij kunt thuis alleen maar downloaden en niet uploaden (of andersom, alleen uploaden en niet downloaden) :p

Tussen "AP" (/wifichip/ ...) en "ethernetpoort" zit er gewoon een bridge. Dus alles wat op de een binnen komt gaat op de ander naar buiten en vise versa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SgtElPotato schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:40:
[...]

Wel gek dat Ubiquiti dan jarenlang met die feature geadverteerd heeft. En iemand hierboven nog schrijft dat recentelijk gebruikt te hebben.
[...]

Ja, van beide.
Nee? Het halveren van de snelheid komt juist omdat het wireless uplinked AP maar 1 wifi radio heeft. En die wifi radio moet dus zijn tijd verdelen tussen communiceren met de uplink of communiceren met de clients. Voor in dit geval het AP in de schuur "kost" het wireless uplinken dus niet meer/minder dan dat het een gewone wifi client zou zijn die dezelfde hoeveelheid verkeer genereert.
En voor het AP in de garagebox maakt het in deze ook niet uit. Immers zal er in principe geen wifi client zijn waardoor de wifi rafio 100% van de tijd kan communiceren met de uplink, i.p.v. 50/50 moeten verdelen tussen eerst (een stukje) data van een wifi client ontvangen, vervolgens stoppen met ontvangen vanaf de client en het reeds ontvangen moeten sturen naar het andere AP, vervolgens weer wachten tot het AP antwoord, en als dat antwoord er is dat "bufferen" en daarna weer doorsturen.
Dat effect speelt hier niet omdat de data van/naar ethernet zal gaan en de wifi radio exclusief voor de uplink gebruikt wordt. Hetzelfde als dat "dedicated" devices hiervoor vaker twee wifi radios hebben waardoor dus 1 radio met de client(s) kan communiceren en de andere radio tegelijkertijd met de uplink. Daardoor behouden die wel de originele snelheid. Vervang vervolgens 1 radio door een UTP poort en je behoudt nog steeds de volledige snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Nu online
RobertMe schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:30:
[...]

Wel gek dat Ubiquiti dan jarenlang met die feature geadverteerd heeft. En iemand hierboven nog schrijft dat recentelijk gebruikt te hebben.

[...]
Ik was altijd van mening dat dat nooit goed werkte, vooral omdat ik het zelf niet goed aan de praat heb gekregen... Ik gebruikte daar altijd AirMAX voor (vooral landelijke gebieden, maar zijn ook wat grotere afstanden).
Nee? Het halveren van de snelheid komt juist omdat het wireless uplinked AP maar 1 wifi radio heeft. En die wifi radio moet dus zijn tijd verdelen tussen communiceren met de uplink of communiceren met de clients. Voor in dit geval het AP in de schuur "kost" het wireless uplinken dus niet meer/minder dan dat het een gewone wifi client zou zijn die dezelfde hoeveelheid verkeer genereert.
En voor het AP in de garagebox maakt het in deze ook niet uit. Immers zal er in principe geen wifi client zijn waardoor de wifi rafio 100% van de tijd kan communiceren met de uplink, i.p.v. 50/50 moeten verdelen tussen eerst (een stukje) data van een wifi client ontvangen, vervolgens stoppen met ontvangen vanaf de client en het reeds ontvangen moeten sturen naar het andere AP, vervolgens weer wachten tot het AP antwoord, en als dat antwoord er is dat "bufferen" en daarna weer doorsturen.
Dat effect speelt hier niet omdat de data van/naar ethernet zal gaan en de wifi radio exclusief voor de uplink gebruikt wordt. Hetzelfde als dat "dedicated" devices hiervoor vaker twee wifi radios hebben waardoor dus 1 radio met de client(s) kan communiceren en de andere radio tegelijkertijd met de uplink. Daardoor behouden die wel de originele snelheid. Vervang vervolgens 1 radio door een UTP poort en je behoudt nog steeds de volledige snelheid.
Oke, ik dacht dat er per 'hop' sowieso een afname was van snelheid (50% volgens Ubiquiti zelf):
Minimize the number of wireless 'hops.'
Although you can uplink one wireless AP to another wireless AP, this is not recommended. Each wireless 'hop' from its internet source will reduce stability, and will also result in nearly 50% performance decrease. Due to this, we recommend a maximum of only two hops for a wireless AP.
Maar wellicht is dat dan mijn verkeerde intrepetatie?

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@SgtElPotato interpretatie, dit betreft als je het tweede AP als repeater gebruikt in dezelfde band/frequentie. Maar omdat de laadpaal via UTP communiceert is het repeat gedeelte niet in de lucht maar bedraad, waardoor de radio volledig als cliënt draait als ware het een laptop oid.

Edit: zou de laadpaal wel WIFI hebben, maar je een tweede AP met mesh gebruikt als repeater om de afstand te vergroten, dan halveert de boel wel.

[ Voor 20% gewijzigd door franssie op 17-04-2024 15:50 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roy Batty
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 11:58

Jazeker werkt dit; ik heb dit lange tijd zo gedaan naar mijn garage. Wireless meshing aanzetten en een AP in de garage plaatsen. Daar een TP Link el cheapo unmanged switch met PoE naar de betreffende AP en 3 camera`s. In jouw geval hangt daar de laadpaal aan. Uiteindelijk had ik wel de mogelijkheid om een kabel te trekken en is de switch vervangen door een Unifi. Maar ik kan je garanderen dat het principe gewoon werkt.

Wat wel van belang is......de kwaliteit van het signaal.

"We're not computers, Sebastian. We're physical."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:59

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

@rens-br dit zou gewoon moeten werken, die netwerkpoort op het ap kan vervolgens gewoon bedraad netwerk leveren. Hier een van de vele oud topics op de UI site die exact beschrijft wat jij zoekt : https://community.ui.com/...a4-4e56-a076-ccf739e02794

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

RobertMe schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:30:
Dat is wel interessant om te weten! Wellicht is het zelfs mogelijk om de wifi op de AP in de garagebox uit te schakelen. Dan is het een wireless bridge geworden en weet je ook zeker dat clients er niet mee gaan verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

SgtElPotato schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:45:
Maar wellicht is dat dan mijn verkeerde intrepetatie?
Zoals ik dat lees gaat de snelheid met 50% achteruit per draadloze hop, dus:

AP1 (100% snelheid) -> AP2 (50% snelheid) -> AP3 (25% snelheid) etc.

Terugvertaald naar mijn case:

AP schuur (100% snelheid) -> AP garagebox (50% snelheid - mits hij ook draadloze clients heeft)

Toch @RobertMe?

[ Voor 19% gewijzigd door rens-br op 17-04-2024 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rens-br schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:08:
Terugvertaald naar mijn case:
AP schuur (100% snelheid) -> AP garagebox (50% snelheid - mits hij ook draadloze clients heeft)
Toch @RobertMe?
Naar mijn idee wel. En zonder draadloze clients dus "gewoon" 100% snelheid.

En van je post erboven om op dat AP alle SSIDs uit te schakelen zou dan idd een ideetje kunnen zijn om dat te garanderen. Moet je alleen hopen dat bij 0 SSIDs niet de hele radio wordt uitgeschakeld en die daardoor niet meer doet meshen / niet meer verbindt met de wireless uplink.

[ Voor 11% gewijzigd door RobertMe op 17-04-2024 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy Batty
@rens-br en ter algemene discussie. Zou het niet interessanter zijn om 2 van deze te kopen en het trucje daarmee doen ? Is zelfs goedkoper dan een Unifi AP. Zijn er in 2,4 en 5 GHz; ik weet niet wat gemakkelijker door muren gaat maar snelheid lijkt me in dit geval niet heel relevant. Stabiliteit van de verbinding wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwtje
loeberce schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:12:
[...]

Het begint ondertussen een beetje wellus nietus te worden maar het werkt hier toch echt zo ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIa5aKu3bi-fmki_MoTHRoBvqiU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8b1x3SfERdHhUnNHgU2WK0K7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door jwtje op 17-04-2024 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy Batty
jwtje schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:23:
[...]

Het begint ondertussen een beetje wellus nietus te worden maar het werkt hier toch echt zo ;)

[Afbeelding]
Het werkt 100% zeker, da`s volgens mij wel duidelijk inmiddels, meerdere malen bevestigd. Zelf heb ik minder goede ervaring met de kwaliteit van de mesh verbinding (2 muren en een meter of 8 ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Nu online
jwtje schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:23:
[...]

[Afbeelding]
Dus dan werkt het wel (al is bekend dat de topologie in Unifi ook niet altijd even betrouwbaar is). Maar offer jij dus wel de helft van de draadloze capaciteit op in het AP van de woonkamer.

Weer iets geleerd in ieder geval! In mijn installaties nog nooit gebruikt, 100% van mijn installaties hebben een bedrade aansluiting naar de AP's toe.

Ik lees wel dat je het moet aansluiten op een switch en niet op een vast apparaat want als die de verbinding verbreekt zou de connectie ook weer even op zich laten wachten, maar dat is in dit geval geen probleem denk ik aangezien er toch een switch tussen komt.

Ik ga het vanavond toch eens proberen, ben wel benieuwd nu

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwtje
Roy Batty schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:34:
[...]

Het werkt 100% zeker, da`s volgens mij wel duidelijk inmiddels, meerdere malen bevestigd. Zelf heb ik minder goede ervaring met de kwaliteit van de mesh verbinding (2 muren en een meter of 8 ).
Daar ben ik het zeker mee eens, in mijn geval was de bandbreedte rond de 30Mbps. Voor een middag wel te overzien maar structureel was het geen oplossing. Voor een laadpaal lijkt die bandbreedte me geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
jwtje schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:36:
[...]

Daar ben ik het zeker mee eens, in mijn geval was de bandbreedte rond de 30Mbps. Voor een middag wel te overzien maar structureel was het geen oplossing. Voor een laadpaal lijkt die bandbreedte me geen issue.
Inderdaad, daarom vroeg ik me af of P2P geen betere oplossing is. Ik las laatste op een ander forum een soortgelijke vraag, ook voor een laadpaal, en daar werden die Nano Loco`s ingezet. Het probleem met vrij stralen (althans het ontbreken daarvan) heb je in beide gevallen. Zal in beide scenario`s een beetje een gokje blijven tav de kwaliteit van de lijn vrees ik ivm omgevingsfactoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
@rens-br gekke vraag wellicht maar.....loopt er dan wel een stroomkabel van je huis naar die garage of heeft die garage een eigen meter ? In het eerste geval zou je een....ahum....powerline kunnen overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Roy Batty schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:43:
Inderdaad, daarom vroeg ik me af of P2P geen betere oplossing is.
Voor point to point zal je toch een vrij zicht moeten hebben, neem ik aan? Anders moet ik in beide gevallen door een aantal muren heen en ik gok dat de snelheid er niet veel beter op wordt dan.
Roy Batty schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:53:
@rens-br gekke vraag wellicht maar.....loopt er dan wel een stroomkabel van je huis naar die garage of heeft die garage een eigen meter ? In het eerste geval zou je een....ahum....powerline kunnen overwegen.
Er loopt inderdaad een kabel van mijn meterkast naar die garage. Maar powerline is wel echt de last resort option wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
rens-br schreef op woensdag 17 april 2024 @ 17:05:
[...]

Voor point to point zal je toch een vrij zicht moeten hebben, neem ik aan? Anders moet ik in beide gevallen door een aantal muren heen en ik gok dat de snelheid er niet veel beter op wordt dan.

[...]

Er loopt inderdaad een kabel van mijn meterkast naar die garage. Maar powerline is wel echt de last resort option wat mij betreft.
Hoe relevant is snelheid hier ? Door de P2P heb je geen extra load op je AP`s, dus dat hele 50% gedoe heb je dan niet. Dat probleem met muren heb je altijd.

Ik heb hier een 3 fasen Alfen Eve Pro-Line met load balancer. Daar zit een sim-card in van Vattenfall, dat kan dus ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:59
Ik heb hiervoor een Asus wifi extender gekocht. Deze verbind ik met het wifi netwerk op de gewenste locatie. En die extenders zijn in te stellen op die manier, zodat de poort via het netwerk benaderbaar is en er geen wifi signaal wordt uitgezonden. En eigenlijk de oorspronkelijke functie niet meer werkt (het uitbreiden van het wifi netwerk).
Maar zoals gezegd, met een Unifi AP kan het zeker wel. Ook via een power injector. Dan blijf je binnen het ecosysteem en kun je een melding krijgen als de verbinding wordt verbroken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
rens-br schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:38:
[...]

Maar dan heb je twee van die NanoStation's nodig, toch? Heeft gezien de kosten niet persee de voorkeur. Een goedkope wireless repeater (en instellen als bridge) is namelijk ook nog altijd een optie.
Nee, je kan een enkele Nano/Loco/Pica handmatig als client van je huidige wifi-netwerk configureren. Gewoon SSID en password invoeren alsof je een iPad van internet voorziet.
Mocht je met een 'normaal' AP aan de gang gaan dan eerst bedraad toevoegen aan het netwerk en vervolgens 'wireless uplink' op dat ene specifieke AP aanzetten. Daarna de stekker er uit en naar de garagebox verhuizen met een PoE adapter er bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:54

Nu hoor ik jullie al denken: kabeltje trekken en klaar. Echter zit er tussen mijn schuur en mijn garagebox een hoop gemeente grond en het is niet mogelijk daar een ethernet kabel te trekken, hoewel dat natuurlijk wel de voorkeur zou hebben

[Afbeelding]

- Wireless bridge:

- Kan je de ethernet poort van die AP inderdaad gebruiken om te verbinden met de laadpaal?

Kun je geen andere laadpaal kiezen?
Easee heeft laadpalen die zelf een draadloze verbinding kunnen opzetten met de loadbalancer via wifi of eigen draadloos signaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
rens-br schreef op woensdag 17 april 2024 @ 17:05:
[...]
Ik moet zeggen dat ik enorm goede ervaringen heb met powerline. Stabiel en snel. Ik woonde in een flat van gewapend beton waar 1 van de kamers op een hogere verdieping was en daar had ik met wifi echt een rukverbinding. Het was ook een heel rare constructie want die hele trap gebruikte zowaar meer ruimte dan de kamer waar die naartoe ging. Maargoed. Een tijdje met wifi geprobeerd maar de powerline was echt een verademing.

Point to point zou ook kunnen maar als je buiten spullen gaat hangen dan gaan de buren misschien weer zeuren want antennes buiten zijn 'eng' in Nederland. Je moet officieel dat soort dingen ook aangeven in het antenneregister, dat is ooit gedaan om de aluhoedjes van stopumts stil te krijgen, en nu heb je natuurlijk weer de 5G wappies (die wel met een telefoon in eigen zak lopen natuurlijk 8)7 )

PS: Waarom heeft zo'n "paal" internet nodig als het je eigen stroom is? Gewoon een vraagje.

[ Voor 26% gewijzigd door Llopigat op 18-04-2024 02:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:47
Iemand ervaringen met lage prijzen bij aanschaf van materiaal bij een specifieke aanbieder? Of acties rondom vakantiegeld tijd?

Ben van plan mijn Ubiquitinetwerk in 1x aan te schaffen.

ehhhh..HOI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:58
krizzziz schreef op donderdag 18 april 2024 @ 06:34:
Iemand ervaringen met lage prijzen bij aanschaf van materiaal bij een specifieke aanbieder? Of acties rondom vakantiegeld tijd?

Of het wordt een klein netwerk. of je krijgt heel veel vakantiegeld :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xyler
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 20:34
Op dit moment is de Cloud Gateway Ultra weer beschikbaar op de EU store: https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/products/ucg-ultra

Inmiddels uitverkocht

[ Voor 11% gewijzigd door xyler op 18-04-2024 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
krizzziz schreef op donderdag 18 april 2024 @ 06:34:

Op marktplaats is het redelijk goed betaalbaar als je niet de volle prijs wilt betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

ASS-Ware schreef op woensdag 17 april 2024 @ 22:17:
[Kun je geen andere laadpaal kiezen?
Easee heeft laadpalen die zelf een draadloze verbinding kunnen opzetten met de loadbalancer via wifi of eigen draadloos signaal.
Nee de werkgever dwingt deze paal af en hij ligt inmiddels ook al thuis te wachten, totdat ik hem kan installeren.
Llopigat schreef op donderdag 18 april 2024 @ 02:03:
Ik moet zeggen dat ik enorm goede ervaringen heb met powerline. Stabiel en snel.
Powerline kan goed werken, maar kan ook veel gedoe geven. Dus dat is echt last resort.
PS: Waarom heeft zo'n "paal" internet nodig als het je eigen stroom is? Gewoon een vraagje.
Zodat ik deze kan uitlezen via mijn Domotica, hij kan communiceren met het backoffice voor de verrekening en zodat hij kan communiceren met Home Wizard P1 meter voor load balancing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[Afbeelding]

- Wireless bridge:

Laat ik beginnen met:in een Alfen laadpaal zit vanuit de lease 99% zeker gewoon een simkaart. Als je hem prive koopt kan je dat eventueel ook nog overwegen.

Mijn buurman kocht een paardenstal in het weiland achter ons en kocht daar een cheap setje 5Ghz beam units voor (merk onbekend) daar heb ik echt met open mond staan kijken over de behaalde afstand...Als je het hebt over richtantennes dan kom je hier op uit.. Mogelijk heb je al aan 1 richtantenne genoeg om het andere AP te voeden/te bereiken. Dan kan je aan de andere kant iets deployen met een 2e ethernetpoort.

Klopt zodra je een AP voedt met POE zonder LAN kabel en wireless uplink/mesh staat ingeschakeld dan krijgt deze AP link met een andere AP binnen bereik. Dat gaat soms ook mis als je een switch update, POE blijft aan en het switch OS boot langzaam waardoor de AP langere tijd geen LAN connectivity heeft. Dat is vaak de reden om Wireless Mesh uit te schakelen zodat je dit gedrag niet hebt, omdat jij weet dat je switch over enkele minuten weer gereed is met booten/updaten.
-Nee
-Ja
-Ja dit AP heeft 2 ethernet porten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

stormfly schreef op donderdag 18 april 2024 @ 08:19:
Laat ik beginnen met:in een Alfen laadpaal zit vanuit de lease 99% zeker gewoon een simkaart. Als je hem prive koopt kan je dat eventueel ook nog overwegen.
We gaan nu wel ontzettend offtopic, maar ik heb hem privé gekocht.

Ik heb nu op marktplaats een 2e hands AP AC Lite gekocht voor 40 euro, we gaan daar eens mee experimenteren. Nieuwe (en daarmee dure) hardware kan ik altijd nog aanschaffen en richtantenntes, point to point setjes zal stap 2, 3, ...zijn mocht de Lite niet voldoen. Bedankt voor alle inzichten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:55
Vanochtend een UCG Ultra gekocht op UI.com, hij was weer 'even' op voorraad, want ik kijk nu en is 'ie precies uitverkocht! Ik ga een oude Synology router vervangen, waarachter nu een ui switch en een paar AP's hangen. Ben erg benieuwd naar de mogelijkheden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

RobertMe schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:22:
Een beetje zoals wifi dus? En dan vooral wifi over grotere afstanden en door muren. Het kan goed werken, maar het kan ook veel gedoe opleveren.

Sorry, had to do it :+
:+

Wifi netwerk hier in huis is wat dat betreft rete stabiel met snelheden van 400Mbit/s. (op 5Ghz)
Overigens heb ik geen ervaring met beide.
Je hebt geen ervaring met beide? Geen ervaring met wifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:29
xyler schreef op donderdag 18 april 2024 @ 08:10:
Op dit moment is de Cloud Gateway Ultra weer beschikbaar op de EU store: https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/products/ucg-ultra
Hij lijkt nog in stock, maar zodra je wil afrekenen is ie er niet meer. :(
Ook geen stock mail gekregen. Wil hem graag hebben, maar vind het prijs verschil met andere sites zo bizar groot..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xyler
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 20:34
MADG0BLIN schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:35:
[...]

Hij lijkt nog in stock, maar zodra je wil afrekenen is ie er niet meer. :(
Ook geen stock mail gekregen. Wil hem graag hebben, maar vind het prijs verschil met andere sites zo bizar groot..
Ai, jammer! Ik heb 'm vanochtend nog kunnen bestellen, maar ze gaan echt als warme broodjes over de toonbank. Ik had overigens ook geen stock mail ontvangen (ook niet van UI Notify), dus het kan lonen om af en toe zelf op de webwinkel te kijken. Oh en mocht je wachten op een in stock mail vanuit Ubiquiti zelf: van wat ik heb gelezen kun je dan lang wachten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-09 16:12

NEK

stormfly schreef op donderdag 18 april 2024 @ 08:10:
[...]

Op marktplaats is het redelijk goed betaalbaar als je niet de volle prijs wilt betalen.
Daar hebben we toch de tweakers vraag & aanbod sectie voor _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Iemand al ervaring met de redelijk nieuwe (wellicht geheel nieuwe) G5 Ultra Turret Camera ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MR_VIPER
  • Laatst online: 19-09 13:55

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

Korte tip over bestellen van de Ultra bij UI.com. Ik heb gemerkt in mijn aankoop tocht dat als ze beschikbaar komen dit vaak tussen 12:00u en 15:00u is. Dan moet je nog steeds wat geluk hebben. Maar dat is iets wat me iig opviel.

*empty*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

MR_VIPER schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:17:
Korte tip over bestellen van de Ultra bij UI.com. Ik heb gemerkt in mijn aankoop tocht dat als ze beschikbaar komen dit vaak tussen 12:00u en 15:00u is. Dan moet je nog steeds wat geluk hebben. Maar dat is iets wat me iig opviel.
Ik kreeg een mailtje vanochtend om iets over 07.00 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR_VIPER
  • Laatst online: 19-09 13:55

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

zeroday schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:20:
[...]

Ik kreeg een mailtje vanochtend om iets over 07.00 ;)
Ik had ook de notificatie aanstaan maar kreeg geen bericht van ze. Via het dan zelf maar opletten systeem is het enkele weken geleden gelukt.

*empty*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
MR_VIPER schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:23:
[...]

Ik had ook de notificatie aanstaan maar kreeg geen bericht van ze. Via het dan zelf maar opletten systeem is het enkele weken geleden gelukt.
Notificaties krijgen gaat op volgorde van aanmelding voor de notificatie heb ik eens op Reddit gelezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delange 71
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22-02 21:31
zeroday schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:54:
Iemand al ervaring met de redelijk nieuwe (wellicht geheel nieuwe) G5 Ultra Turret Camera ?
Daar ben ik ook zeer benieuwd naar heb er al jaren van Hikvision maar die gaan maar een jaar of 6 mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Delange 71 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:45:
[...]

Daar ben ik ook zeer benieuwd naar heb er al jaren van Hikvision maar die gaan maar een jaar of 6 mee.
Ik heb al heel wat jaartjes een paar G3 Pro's hangen. De Ultra Turret lijkt me een leuke vervanger. Moet alleen wel de Camera Arm Mount er nog bij hebben ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik heb al 2,5 jaar een UDM Pro staan en ben er zeer tevreden over, maar ik kan hem niet echt ophangen in de meterkast. Dus zit er bijna aan te denken te switchen naar een Unifi Dream Router. Ik heb ook 4 Unifi camera's in gebruik, dus ben vooral op zoek naar redenen om deze switch NIET te maken. Die Unifi Dream Router kan je met een mooie bracket zo tegen de muur schroeven. Iemand voor of tegens?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Nu online
zeroday schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:54:
Ik heb hem aan de gevel hangen, bevalt me tot nu toe prima. Beeld is kraakhelder, en de IR 's nachts vind ik indrukwekkend.

Alleen is het wel een (witte) blikvanger, en ik vind de afwerking met de kabel niet zo geweldig, maar daar kun je weer de extra 'junction box' voor bestellen. Voor het geld van de Turret vind ik hem meer dan waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-09 08:56
Als je nu moet kiezen tussen een

- USW-Ultra (42W)

of de

- USW-Lite-8-POE (52W)

Voorkeur voor een?

Doel is om 4 POE AP's te voorzien van POE en de ander 4 poorten voor een Netgear switch naar het TV-meubel (Wou de mini.. maar die heeft geen IGMP snooping) een NUC (Hass)..

En dan als gateway de UCG-Ultra

Ik neig naar de USW-Ultra (42W), omdat die ook nieuw is.. Of mis ik nu iets waar ik rekening mee moet houden?

- The Neo and Only -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Nu online
DennusB schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:02:
Ik heb al 2,5 jaar een UDM Pro staan en ben er zeer tevreden over, maar ik kan hem niet echt ophangen in de meterkast. Dus zit er bijna aan te denken te switchen naar een Unifi Dream Router. Ik heb ook 4 Unifi camera's in gebruik, dus ben vooral op zoek naar redenen om deze switch NIET te maken. Die Unifi Dream Router kan je met een mooie bracket zo tegen de muur schroeven. Iemand voor of tegens?
De Dream Router is in mijn ervaring baggertraag. Ik had er eentje in gebruik waar ik nu een UDM Pro heb, en als er iemand op VDSL (KPN) met 200 Mbit/s aan het downloaden was, dan liep ie al vast. Ik had wel IDS/IPS aanstaan. De processor is niet toereikend voor PPPoE dat KPN op VDSL gebruikt,

Sinds ik de UDM Pro heb draaien (bijna gelijk met de switch van VDSL naar glas) heb ik geen problemen meer ervaren. De korte tijd dat ik de UDM Pro aan VDSL had hangen had ik ook geen problemen.

Volgens mij is de UDM Pro ook quad core en de UDR een dual core die nog lager geklokt is ook. Als je dan ook nog Protect wil draaien is het denk ik vragen om problemen qua performance :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Polyphemus schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:16:
[...]

Ik heb hem aan de gevel hangen, bevalt me tot nu toe prima. Beeld is kraakhelder, en de IR 's nachts vind ik indrukwekkend.

Alleen is het wel een (witte) blikvanger, en ik vind de afwerking met de kabel niet zo geweldig, maar daar kun je weer de extra 'junction box' voor bestellen. Voor het geld van de Turret vind ik hem meer dan waard.
ja daarom die junction box. moet bij mij aan de muur komen .. Wil hem gaan gebruiken als vervanger voor een camera die dagelijks een timelapse maakt en op youtube zet ;)

en ik ga geen 31mm gat door mijn muur boren ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wadwandelaar
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18-09 20:11
DennusB schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:02:
Wel zonde als je die zou vervangen. De UDM Pro kun je ook plat tegen de muur schroeven. Dat was mijn eerste plan maar ik heb het zo bevestigd:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sne5dz5.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
wadwandelaar schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:29:
[...]

Wel zonde als je die zou vervangen. De UDM Pro kun je ook plat tegen de muur schroeven. Dat was mijn eerste plan maar ik heb het zo bevestigd:

[Afbeelding]
Ja probleem is dat er in m'n meterkast geen vlak op de muur is met voldoende ruimte, overal lopen buizen, kabels etc. Anders had ik hem idd opgehangen

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Nu online
zeroday schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:28:
[...]

ja daarom die junction box. moet bij mij aan de muur komen .. Wil hem gaan gebruiken als vervanger voor een camera die dagelijks een timelapse maakt en op youtube zet ;)

en ik ga geen 31mm gat door mijn muur boren ;)
Ik heb hem ook aan de muur hangen, zonder box, en laat de kabel, volgens de instructie, er aan de bovenkant uit komen. Maar navraag heeft me geleerd dat ie ook aan de onderkant uit mag komen :P

Dat moet ik nog eens aanpassen :D
Pagina: 1 ... 266 ... 326 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.