[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 267 ... 316 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NeoFoX schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:19:
Als je nu moet kiezen tussen een

- USW-Ultra (42W)

of de

- USW-Lite-8-POE (52W)

Voorkeur voor een?

Doel is om 4 POE AP's te voorzien van POE en de ander 4 poorten voor een Netgear switch naar het TV-meubel (Wou de mini.. maar die heeft geen IGMP snooping) een NUC (Hass)..

En dan als gateway de UCG-Ultra

Ik neig naar de USW-Ultra (42W), omdat die ook nieuw is.. Of mis ik nu iets waar ik rekening mee moet houden?
Ik meen gelezen te hebben dat de Ultra switch ook geen IGMP doet. En daarnaast meen ik ook dat de Ultra duurder was?
Lekker voor een Lite gaan, of de nog wat oudere USW 8-60W gaan dus, als je daarmee uit de voeten kunt (4 PoE poorten en max 8023af, de Lite heeft meen ik 8 PoE+/802.3at poorten). Want het is ook maar een switch natuurlijk. Wat moet daar toekomstbestendig aan zijn? Het daadwerkelijke werk wordt gedaan door een dedicated stuk hardware dat altijd vrijwel identiek is en je weinig "features" aan hebt. En wat er dan wel aan software kant op en aan zit is al lang uitgekristalliseerd.
Als in: bij bv wifi is er nog WPA3 gekomen dat met een software update is gekomen naar oudere modellen. Device compatibiliteit kan nog wel eens een probleem zijn waarvoor updates nodig kunnen zijn. Zaken als de hotspot portal dat gedeeltelijk in het AP wordt afgehandeld waar nog wel eens wat aan veranderd. En daar draait natuurlijk een redelijk volledig OS op dat een groot deel van de taken doet. (Bij een switch doet de CPU/SoC "niks", en het OS op de SoC is er ook alleen om de switch chip te programmeren en statistieken etc uit te lezen, dat doet verder niet veel).

Waar ik switch schrijf bedoel ik dan een layer wat switch, wat de genoemde modellen ook zijn. Bij een L3 switch is dat natuurlijk een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:54
Llopigat schreef op donderdag 18 april 2024 @ 02:03:
[...]

Ik moet zeggen dat ik enorm goede ervaringen heb met powerline. Stabiel en snel. Ik woonde in een flat van gewapend beton waar 1 van de kamers op een hogere verdieping was en daar had ik met wifi echt een rukverbinding. Het was ook een heel rare constructie want die hele trap gebruikte zowaar meer ruimte dan de kamer waar die naartoe ging. Maargoed. Een tijdje met wifi geprobeerd maar de powerline was echt een verademing.

Point to point zou ook kunnen maar als je buiten spullen gaat hangen dan gaan de buren misschien weer zeuren want antennes buiten zijn 'eng' in Nederland. Je moet officieel dat soort dingen ook aangeven in het antenneregister, dat is ooit gedaan om de aluhoedjes van stopumts stil te krijgen, en nu heb je natuurlijk weer de 5G wappies (die wel met een telefoon in eigen zak lopen natuurlijk 8)7 )

PS: Waarom heeft zo'n "paal" internet nodig als het je eigen stroom is? Gewoon een vraagje.
Zo'n paal heeft verbinding nodig met de slimme meter om load balancing toe te kunnen passen, zodat de auto minder gaat laden als er in het huis meer stroom wordt vebruikt, of juist meer zodra de zonnepanelen veel opwekken.
Internet access is handig als je de geladen kWh's via een third party laat registreren en verrekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-05 11:24

zeroday

There is no alternative!

Polyphemus schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:34:
[...]

Ik heb hem ook aan de muur hangen, zonder box, en laat de kabel, volgens de instructie, er aan de bovenkant uit komen. Maar navraag heeft me geleerd dat ie ook aan de onderkant uit mag komen :P

Dat moet ik nog eens aanpassen :D
Misschien dat ik hem dan eerst nog aan de schuur hang ;) daar maakt de zichtbaarheid niet zoveel uit .. maar liever blijf ik niet bezig om dingen te verplaatsen en gaten te blijven boren.

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:54
wadwandelaar schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:29:
[...]

Wel zonde als je die zou vervangen. De UDM Pro kun je ook plat tegen de muur schroeven. Dat was mijn eerste plan maar ik heb het zo bevestigd:

[Afbeelding]
Ik heb de switch in de meterkast boven de deur hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ttgb4p2N9tFjw7bvmvt5ftGI9IQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hh4DQrANqjZSjReL9gIWeJxw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w2cO5gINuPW3bpXjQcHx2vOpdfs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gu00iGl4bIYB6Qq3Qo8oLySU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
ASS-Ware schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:10:
[...]

Ik heb de switch in de meterkast boven de deur hangen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oke, dit is wel heel slim. Ga ik eens checken!

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 29-05 14:46
DennusB schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:02:
Ik heb al 2,5 jaar een UDM Pro staan en ben er zeer tevreden over, maar ik kan hem niet echt ophangen in de meterkast. Dus zit er bijna aan te denken te switchen naar een Unifi Dream Router. Ik heb ook 4 Unifi camera's in gebruik, dus ben vooral op zoek naar redenen om deze switch NIET te maken. Die Unifi Dream Router kan je met een mooie bracket zo tegen de muur schroeven. Iemand voor of tegens?
Naar een selfhosted omgeving gaan en het vervangen voor een Gateway? Maar dan moet je dus ook een switch aanschaffen met PoE voor je camera's.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
SgtElPotato schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:32:
[...]

Naar een selfhosted omgeving gaan en het vervangen voor een Gateway? Maar dan moet je dus ook een switch aanschaffen met PoE voor je camera's.
Vanaf m'n UDMP ga ik nu al naar 2 PoE switches, die kunnen blijven!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
SgtElPotato schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:32:
[...]

Dat gaat niet. Protect kan niet selfhosted. Dan zou @DennusB een UNVR of UCK Gen 2+ moeten kopen (en met UNVR dan alsnog zelf Network hosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 29-05 14:46
RobertMe schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:02:
[...]

Dat gaat niet. Protect kan niet selfhosted. Dan zou @DennusB een UNVR of UCK Gen 2+ moeten kopen (en met UNVR dan alsnog zelf Network hosten).
Ah ja uiteraard. Ik ging er eigenlijk vanuit dat er al een UNVR zou zijn, maar dat is natuurlijk de UDMP nu.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 29-05 18:12

Mimiix

Professioneel Prutser

loeberce schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:12:
[...]

Dat kan inderdaad. Maar het AP kan niet via UTP achterliggende bedrade clients voorzien van netwerkconnectiviteit.
Ik heb dit laatst getest. Werkt gewoon.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-05 15:54
Llopigat schreef op donderdag 18 april 2024 @ 02:03:
[...]

PS: Waarom heeft zo'n "paal" internet nodig als het je eigen stroom is? Gewoon een vraagje.
- verrekening met de werkgever in geval van auto v/d zaak. Provider die de paal heeft geplaatst (essent, vattenfall) leest het ding uit net zoals bij een slimme meter, en vergoed jou tegen een tarief per kwh. Provider stuurt factuur naar Leasemij en die stuurt totaalfactuur (auto, verzekering, belasting, stroom) naar werkgever.

- whitelisten van laadpassen
- laadschema`s instellen (na 9 uur = daltarief)
- rapportages verbruik
- reboot laadpaal bij storing

"We're not computers, Sebastian. We're physical."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:45
DennusB schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:29:
[...]

Ja probleem is dat er in m'n meterkast geen vlak op de muur is met voldoende ruimte, overal lopen buizen, kabels etc. Anders had ik hem idd opgehangen
Ik had datzelfde probleem, heb hem aan de bovenkant van de meterkast opgehangen, met de display en poorten naar beneden. Vergelijkbaar met @ASS-Ware , alleen bij mij hangt er ook nog een switch bij.

[ Voor 9% gewijzigd door Phoolie op 19-04-2024 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Phoolie schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:34:
[...]

Ik had datzelfde probleem, heb hem aan de bovenkant van de meterkast opgehangen, met de display en poorten naar beneden. Vergelijkbaar met @ASS-Ware , alleen bij mij hangt er ook nog een switch bij.
Net gekeken, ook aan de bovenkant niet genoeg ruimte :( Zit bijna te denken om de binnenkomende fiber door te trekken naar de trapkast en daar een 19" rack neer te plempen haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:11

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
DennusB schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:45:
Net gekeken, ook aan de bovenkant niet genoeg ruimte :( Zit bijna te denken om de binnenkomende fiber door te trekken naar de trapkast en daar een 19" rack neer te plempen haha
Toevallig, dat heb ik ook gedaan :P

[ Voor 11% gewijzigd door rens-br op 19-04-2024 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
rens-br schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:11:
[...]

Toevallig, dat heb ik ook gedaan :P
Heb je foto's? :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Ja zeker: rens-br in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4". Moet er wel als kanttekening bijzetten dat de ruimte bij mij beperkt is. Ik ben blij dat de kast er staat, maar upgrades e.d. doen is onhandig, gezien het ding op de grond staat. (en alle rommel die ervoor en omheen staat dan weg moet, maar ach)

[ Voor 34% gewijzigd door rens-br op 19-04-2024 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05 19:23

Yucko

One clown to rule them all !

dit zou bij mij niet werken :')

Wij hebben een soortgelijke kast en mijn vrouw gebruikt deze als voorraadkast en is behoorlijk volgestouwd. Als ik de kruipkelder in wil moet ik eerst zo'n beetje alles eruit halen om bij het luik te komen. Laat staan als ik dan een patchkast (hoe klein dan ook) bovenop het luik ga zetten 8)7

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Help, ik ben mijn UniFi Flex Mini kwijt, iemand een idee hoe ik hem terug kan vinden? :+

Nee nee, niet letterlijk maar virtueel. Situatieschets:
UniFi Network draait op een VPS. Vanaf mijn zelfbouw router heb ik een VPN op gezet naar deze VPS. De zelfbouw router geeft ook DHCP option 43 op en in de DNS resolved unifi naar het (VPN) adres van de VPS. Dit werkt allemaal prima. Alleen... Ik heb een nieuwe VPS en de controller verplaatst. VPN weer ingesteld naar de nieuwe VPS, en deze heeft ook over de tunnel een ander IP (.1 is nu .2). De DHCP option heb ik aangepast net zoals het DNS record. Vrij snel daarna kwamen mijn UniFi apparaten weer online. Behalve dus de Flex Mini. Waarbij ik uiteraard in mijn router (en op de "oude") VPS nog steeds verkeer zie vanaf deze switch.
Met een factory reset gaat die vast wel weer werken. Maar dat vind ik een beetje flauwe optie :P En daarnaast moet ik dan de woonkamer "verbouwen" (ligt onder TV meubel). Iemand dus nog een idee voor een andere optie? Ik zou in de router het verkeer naar het .1 adres kunnen redirecten naar het .2 adres. Maar dat is wel een dikke hack. Tijdelijk dat doen kan, maar dan krijg ik hem nog steeds niet goed aan de praat lijkt me zo. En een force inform override vermijd ik liever aangezien de rest prima werkt met http://unifi:8080/inform en ik voor die wel dus eenvoudig de controller kan verplaatsten door het DNS record aan te passen.

Owja. Ik heb wel de DHCP option ingesteld, maar alles draait op een static IP. Dus die zal ook vast niet meer via DHCP proberen te achterhalen waar de controller is.

Edit:
Overigens uiteraard ook al een reboot gedaan (power cycle knop bij PoE port van andere switch waar die op zit) "maar dat doet niks". En ook even PoE uit gezet op die poort, en dat "doet ook niks".
Daarnaast bedacht ik me net nog dat de discovery tool (+ discovery port) natuurlijk ook nog bestaan. En ik zie idd dat die pakketjes naar (UDP) 10001 stuurt. Maarja, daar luistert niks op. De discovery tool voor Chrome lijkt niet meer te bestaan. Search results lijken te hinten op dat het nu mogelijk in Wifiman zit. Maarja, de switch zit "zoals het hoort" op een management netwerk, waar dus geen wifi aan hangt. En dan nog vraag ik me af "of het gaat werken" zeg maar.

[ Voor 17% gewijzigd door RobertMe op 19-04-2024 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@RobertMe het is een draak van een switch als het om beheer gaat. Ik heb mijn UniFi "backbone" vervangen door de reeds eerder genoemde zeer betaalbare Zyxel 2.5Gpbs switches.

De switches aan de rand van het netwerk was o.a. een Flex Mini...en die raakt gewoon de controller kwijt binnen een dag of 2. Er is niets gewijzigd behalve het switch merk, en toch raakt de flex mini de controller kwijt. Dat lijkt mijn inzien mis te gaan in de mgmt stack van die switch, die niet zelfherstellend lijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:47

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
0 problemen met de USW-Flex-Mini heb er twee in m’n netwerk. Dus zal iets in je configuratie of non Unifi netwerk zijn wat fouten veroorzaakt. Niet alle unmanaged switches sturen alle packets transparant door, dus kan ook wat verloren raken.

1x UDM-SE (Network + Protect)
2x USW-Enterprise-8-PoE
2x USW-Flex-Mini
3x U7-Pro
1x U6-Pro

[ Voor 22% gewijzigd door BiG-GuY op 19-04-2024 22:14 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BiG-GuY schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 22:11:
0 problemen met de USW-Flex-Mini heb er twee in m’n netwerk. Dus zal iets in je configuratie of non Unifi netwerk zijn wat fouten veroorzaakt. Niet alle unmanaged switches sturen alle packets transparant door, dus kan ook wat verloren raken.

1x UDM-SE (Network + Protect)
2x USW-Enterprise-8-PoE
2x USW-Flex-Mini
3x U7-Pro
1x U6-Pro
Het is nu een TP-Link geworden, noem het een workarround. Overigens gaan de AP's en overige UniFi switches wel goed via de Zyxel. Het is echt uniek gedrag van de flex Mini. Het is ook geen configuratie fout, unifi resolved via DNS, optie 43 wordt netjes uitgegeven.

En ja een flex mini is het gelukkigst omringt door overige UniFi netwerk componenten, dan heb je de minste foutkans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:55
RobertMe schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 20:13:
Help, ik ben mijn UniFi Flex Mini kwijt, iemand een idee hoe ik hem terug kan vinden? :+

Nee nee, niet letterlijk maar virtueel. Situatieschets:
UniFi Network draait op een VPS. Vanaf mijn zelfbouw router heb ik een VPN op gezet naar deze VPS. De zelfbouw router geeft ook DHCP option 43 op en in de DNS resolved unifi naar het (VPN) adres van de VPS. Dit werkt allemaal prima. Alleen... Ik heb een nieuwe VPS en de controller verplaatst. VPN weer ingesteld naar de nieuwe VPS, en deze heeft ook over de tunnel een ander IP (.1 is nu .2). De DHCP option heb ik aangepast net zoals het DNS record. Vrij snel daarna kwamen mijn UniFi apparaten weer online. Behalve dus de Flex Mini. Waarbij ik uiteraard in mijn router (en op de "oude") VPS nog steeds verkeer zie vanaf deze switch.
Met een factory reset gaat die vast wel weer werken. Maar dat vind ik een beetje flauwe optie :P En daarnaast moet ik dan de woonkamer "verbouwen" (ligt onder TV meubel). Iemand dus nog een idee voor een andere optie? Ik zou in de router het verkeer naar het .1 adres kunnen redirecten naar het .2 adres. Maar dat is wel een dikke hack. Tijdelijk dat doen kan, maar dan krijg ik hem nog steeds niet goed aan de praat lijkt me zo. En een force inform override vermijd ik liever aangezien de rest prima werkt met http://unifi:8080/inform en ik voor die wel dus eenvoudig de controller kan verplaatsten door het DNS record aan te passen.

Owja. Ik heb wel de DHCP option ingesteld, maar alles draait op een static IP. Dus die zal ook vast niet meer via DHCP proberen te achterhalen waar de controller is.

Edit:
Overigens uiteraard ook al een reboot gedaan (power cycle knop bij PoE port van andere switch waar die op zit) "maar dat doet niks". En ook even PoE uit gezet op die poort, en dat "doet ook niks".
Daarnaast bedacht ik me net nog dat de discovery tool (+ discovery port) natuurlijk ook nog bestaan. En ik zie idd dat die pakketjes naar (UDP) 10001 stuurt. Maarja, daar luistert niks op. De discovery tool voor Chrome lijkt niet meer te bestaan. Search results lijken te hinten op dat het nu mogelijk in Wifiman zit. Maarja, de switch zit "zoals het hoort" op een management netwerk, waar dus geen wifi aan hangt. En dan nog vraag ik me af "of het gaat werken" zeg maar.
Kun je een kopie van je controller op het oude ip adres laten draaien? En dan override inform host naar het nieuwe ip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tonne schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 22:33:
[...]

Kun je een kopie van je controller op het oude ip adres laten draaien? En dan override inform host naar het nieuwe ip?
Dat was ik inderdaad ook nog aan het denken. Kan in principe de controller daar gewoon weer opstarten (draait in Docker en data staat er nog). Dus dan zou ik idd de inform host override kunnen doen die dan als het goed is alleen bij de Flex Mini aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 29-05 19:06
RobertMe schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 22:46:
[...]

Dat was ik inderdaad ook nog aan het denken. Kan in principe de controller daar gewoon weer opstarten (draait in Docker en data staat er nog). Dus dan zou ik idd de inform host override kunnen doen die dan als het goed is alleen bij de Flex Mini aankomt.
Dat is het nadeel van de Mini. Je kan niet even met SSH inloggen en hem handmatig pushen naar de nieuwe

Acties:
  • +2 Henk 'm!
king006 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 10:46:
[...]

Dat is het nadeel van de Mini. Je kan niet even met SSH inloggen en hem handmatig pushen naar de nieuwe
Nja, ja en nee. Als de inform nog op http://unifi:8080/inform staat zou je verwachten dat die gewoon het juiste IP uit DNS haalt. Of, zoals bij familie waar de boel niet op static IPs staat, heb io gewoon lekker over SSH /etc/hosts aangepast waar een unifi regel in staat. Verder staat daar een EdgeRouter 4 die dan ook DHCP doet met ingestelde "unifi-controller" (wat vast DHCP option 43 wordt). Voor de zekerheid even een AP gereboot en dat ging gewoon prima.

Dus all in all heb ik over beide sites zowel met DHCP option 43 als met DNS de boel draaiende gehouden / gekregen. Dus alle opties die Ubiquiti aangeeft, buiten een "set-inform", werken gewoon prima. En dat zijn dus ook de opties die Ubiquiti aangeeft om de Flex Mini geadopt te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:22
ik heb nu een pihole draaien in mijn netwerk.
Maar als ik aangeeft dat mijn dns moet verwijzen naar de pihole
192.168.1.222 dan zet hij het automatisch weer terug naar 127.0.0.1

iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-05 19:12
xyler schreef op donderdag 18 april 2024 @ 08:10:
Op dit moment is de Cloud Gateway Ultra weer beschikbaar op de EU store: https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/products/ucg-ultra

Inmiddels uitverkocht
Gisteren binnen gekregen, kreeg een mail dat ie in stock was en besteld.

Installatie ging eigenlijk vrij makkelijk, heeft een USG-3P vervangen. Console draaide op een NUC. Backup maken daarvan, via laptop op de UCG-ultra gezet en daarna de USG eruit gehaald, UCG erin en het draaide allemaal weer direct met de juiste settings, ik had meer problemen verwacht.

Merk verder eigenlijk geen verschil, snelheid is nog hetzelfde, alleen kan ik nu ids/ipd aanzetten zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-05 08:33

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Vraagje voor de ervaringsdeskundigen; ik gebruik nu een EdgeRouter 4, en die serveert de verschillende VLANs, verzorgt ook de DHCP voor alle VLANs,is de firewall en zorgt voor NAT.

Nu wil ik de UXG Max gaan gebruiken, maar de DHCP functionaliteit is ondermaats (geen preprovisioned reserveringen).

Ik ben dus voornemens de DHCP te gaan laten verzorgen door een ander device, voor in elk geval het default VLAN. In Guest en IOT heb ik geen preprovisioned reserveringen nodig, dus die kunnen gewoon door Unifi bediend worden.

Opties voor DHCP server:
- PiHole (heb ik jaren als DHCP gebruikt voordat ik de EdgeRouter had)
- Windows DHCP (heb sowieso een tweetal Hyper-V hosts draaien)
- De EdgeRouter zelf alleen voor DHCP blijven gebruiken (qua verbruik natuurlijk overkill)

Mijn vragen:
- Vallen er Unifi features weg zodra je DHCP niet door Unifi laat afhandelen?
- Welke lightweight DHCP zou ik nog kunnen overwegen ?

[ Voor 3% gewijzigd door MarcelG op 20-04-2024 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MarcelG schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 14:13:
Vraagje voor de ervaringsdeskundigen; ik gebruik nu een EdgeRouter 4, en die serveert de verschillende VLANs, verzorgt ook de DHCP voor alle VLANs,is de firewall en zorgt voor NAT.

Nu wil ik de UXG Max gaan gebruiken, maar de DHCP functionaliteit is ondermaats (geen preprovisioned reserveringen).

Ik ben dus voornemens de DHCP te gaan laten verzorgen door een ander device, voor in elk geval het default VLAN. In Guest en IOT heb ik geen preprovisioned reserveringen nodig, dus die kunnen gewoon door Unifi bediend worden.

Opties voor DHCP server:
- De EdgeRouter zelf alleen voor DHCP blijven gebruiken (qua verbruik natuurlijk overkill)

Mijn vragen:
Het kan wel met UniFi alleen je moet even freubelen.
https://community.ui.com/...fe-4b61-a5d2-f9700dea1a44

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MarcelG schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 14:13:

Opties voor DHCP server:

Mijn vragen:
Bij de "Client devices" lijst heb ik rechtsboven (boven de tabel) een "Add client" knop. Bij mij is "Fixed IP Address" disabled want heb geen UniFi router (meer). Maar dat lijkt mij de optie die je zoekt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Held! _/-\o_
Ik ga eens uitvogelen of ik dat werkend krijg zodra ik de UXG Max geadopteerd heb. (Nu kan ik het vakje 'Fixed IP address' niet aanvinken, vermoedelijk omdat er geen DHCP server actief is in Unifi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:11

pinda powerrr

Slow down...

@RobertMe je was sneller geweest om gewoon achter dat tv kastje te kruipen :+

Waiting on the world to change

Acties:
  • +3 Henk 'm!
pinda powerrr schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 15:20:
@RobertMe je was sneller geweest om gewoon achter dat tv kastje te kruipen :+
Nah... where's the fun in that? 8)

Heb net op de oude VPS de controller gestart (en voor de zekerheid wat firewall rules opgezet dat echt alleen deze switch over de tunnel zou gaan). Vervolgens eerst DHCP weer aan gezet, maar dat maakte geen verschil.
Vervolgens de "Network application Hostname/IP" op unifi gezet en de "Override inform host with the Network application hostname/IP." optie aangevinkt. Naast me had ik de telefoon liggen met de UniFi app open (die dus met de "juiste" / nieuwe controller verbonden was, terwijl ik op laptop met de "oude" verbonden was). En letterlijk ~2 seconden nadat ik op "Apply config" klikte zag ik in mijn ooghoek wat flitsen op de telefoon en was die al online.

En hopelijk dat die nu dus ook gewoon het inform address op http://unifi:8080/inform heeft staan en die altijd blijft werken zolang ik zorg dat via DNS unifi resolved naar het controller adres.

Edit:
En ook even gevalideerd met een tcpdump -nvvvi any port 53 and host <IP adres van de Flex Mini> op de DNS hosts. Vervolgens een POE power cycle, en zie netjes requests voor unifi langskomen van de switch.

[ Voor 9% gewijzigd door RobertMe op 20-04-2024 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
DennusB schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:29:
[...]

Ja probleem is dat er in m'n meterkast geen vlak op de muur is met voldoende ruimte, overal lopen buizen, kabels etc. Anders had ik hem idd opgehangen
Dit misschien een oplossing voor je? Sand0rf in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king006
chimera2 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 11:05:
ik heb nu een pihole draaien in mijn netwerk.
Maar als ik aangeeft dat mijn dns moet verwijzen naar de pihole
192.168.1.222 dan zet hij het automatisch weer terug naar 127.0.0.1

iemand tips?
Waar pas je de DNS dan aan? Bij ‘Netwerk’ instellingen? Of onder ‘Internet’ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-05 09:11
Mooi gedaan alles door kruipruimte gaat bij ons via plafond,

Vroeg me af als zo,n pachpaneel bij verhuizing ook weer kunnen gebruiken als je de kabels doorknipt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
  • Laatst online: 08:22
king006 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 16:33:
[...]

Waar pas je de DNS dan aan? Bij ‘Netwerk’ instellingen? Of onder ‘Internet’ ?
Op mijn USG onder configuration
Of moet ik het dan onder network aanpassen bij DNS server onder DHCP server

[ Voor 13% gewijzigd door chimera2 op 21-04-2024 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king006
chimera2 schreef op zondag 21 april 2024 @ 10:36:
[...]

Op mijn USG onder configuration
Of moet ik het dan onder network aanpassen bij DNS server onder DHCP server
Ik pas hem inderdaad aan onder de DHCP server. Je Device krijg dan direct het DNS Server IP door ipv die van je USG (De USG gaat dan weer door routeren naar de DNS Server)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

boomer21 schreef op zondag 21 april 2024 @ 09:55:
[...]

Mooi gedaan alles door kruipruimte gaat bij ons via plafond,

Vroeg me af als zo,n pachpaneel bij verhuizing ook weer kunnen gebruiken als je de kabels doorknipt?
Ja hoor. Dat moet zeker gaan. Ik vind dat persoonlijk alleen echt niet netjes voor de volgende bewoners. Dus ik denk dat ik de kast en paneel gewoon laat staan. Alles bij elkaar is dan zo'n 200 euro en dat zijn de kosten / winst niet bij de verkoop van je huis.

Heb je foto's van jouw setup?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verzenden
  • Laatst online: 29-05 06:21
Even een oplossing delen:

Al langere tijd probeer ik om op mijn UDM pro, port 10 als primaire Wan te gebruiken. Ik had daarvoor de SFP+ to RJ45 Adapter UACC-CM-RJ45-MG van Ubiquiti gekocht. Alleen kreeg ik het nooit werkend. Er komt geen verbinding tot stand met het modem (2.5 GbE) en geen ip adres. Alle mogelijke combinaties van instellingen geprobeerd.

De oplossing: Een andere adapter gekocht, QSFPTEK 10G SFP+ RJ45 Module. Het werkt gelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
verzenden schreef op zondag 21 april 2024 @ 18:37:
Even een oplossing delen:

Al langere tijd probeer ik om op mijn UDM pro, port 10 als primaire Wan te gebruiken. Ik had daarvoor de SFP+ to RJ45 Adapter UACC-CM-RJ45-MG van Ubiquiti gekocht. Alleen kreeg ik het nooit werkend. Er komt geen verbinding tot stand met het modem (2.5 GbE) en geen ip adres. Alle mogelijke combinaties van instellingen geprobeerd.

De oplossing: Een andere adapter gekocht, QSFPTEK 10G SFP+ RJ45 Module. Het werkt gelijk!
Heb je een linkje, je noemt een 10G SFP en je modem is 2.5G, schakelt de SPF dan terug? Ik zie op Amazon dat je deze SFP voor verschillende switchvendoren kunt aanschaffen. Wat is het exacte type wat jij hebt gekozen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-05 09:11
rens-br schreef op zondag 21 april 2024 @ 17:42:
[...]

Ja hoor. Dat moet zeker gaan. Ik vind dat persoonlijk alleen echt niet netjes voor de volgende bewoners. Dus ik denk dat ik de kast en paneel gewoon laat staan. Alles bij elkaar is dan zo'n 200 euro en dat zijn de kosten / winst niet bij de verkoop van je huis.

Heb je foto's van jouw setup?
Nee moeten nog mee beginnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fasthook
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06:17
Cloud Gateway Ultra weer beschikbaar in de EU store... voor degene die afgelopen donderdag te laat waren.
Zelf net besteld, ben benieuwd.

@MikeOO bedankt voor de tip met de uptime monitor :)

[ Voor 17% gewijzigd door Fasthook op 22-04-2024 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Laatst online: 08:07
Fasthook schreef op maandag 22 april 2024 @ 08:18:
Cloud Gateway Ultra weer beschikbaar in de EU store... voor degene die afgelopen donderdag te laat waren.
Zelf net besteld, ben benieuwd.

@MikeOO bedankt voor de tip met de uptime monitor :)
and its gone!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06:58
Soms komen er meerdere keren per dag voorraad bij. Toen ik hem zelf kon kopen was ik die dag 2x te laat en de 3de keer lukte het wel >:)

Stel de monitor in met een melding naar je mobiel en dan heel snel zijn.

Nadeel is dat er geen reservering plaats vindt als je hem in het winkelmandje stop dus voorraad kan al op zijn voor je wilt betalen. Krijg je wel een melding van.

Zorg dat je ingelogd bent op de site zodat je heel snel door kunt klikken naar het betaalscherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-05 14:32

NEK

MikeOO schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:47:
[...]

Soms komen er meerdere keren per dag voorraad bij. Toen ik hem zelf kon kopen was ik die dag 2x te laat en de 3de keer lukte het wel >:)

Stel de monitor in met een melding naar je mobiel en dan heel snel zijn.

Nadeel is dat er geen reservering plaats vindt als je hem in het winkelmandje stop dus voorraad kan al op zijn voor je wilt betalen. Krijg je wel een melding van.

Zorg dat je ingelogd bent op de site zodat je heel snel door kunt klikken naar het betaalscherm.
Waar kan ik de uptime monitor instellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:22

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Gisteren mijn bejaarde Netgear R7000 met pensioen gestuurd en vervangen door een Gateway Max en een U7 Pro. Werkt allemaal prima en op 5Ghz veel hogere snelheden dan voorheen (logisch: WiFi 5 vs 6).

Maar ik was vooral benieuwd naar 6Ghz en daar lijkt de client (een Lenovo Legion Pro 5 Gen 8 met WiFi 6E) helemaal niets mee te doen. Ik heb een gecombineerd 5Ghz/6Ghz netwerk en hoe dichtbij ik ook kom bij de U7 Pro, de laptop blijft 100% van de tijd alleen 5Ghz gebruiken.

Zie ik iets voor de hand liggends over het hoofd? :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verzenden
  • Laatst online: 29-05 06:21
stormfly schreef op zondag 21 april 2024 @ 20:47:
[...]

Heb je een linkje, je noemt een 10G SFP en je modem is 2.5G, schakelt de SPF dan terug? Ik zie op Amazon dat je deze SFP voor verschillende switchvendoren kunt aanschaffen. Wat is het exacte type wat jij hebt gekozen?
Woon in Frankrijk, dus Franse Amazon:
https://www.amazon.fr/dp/...21_487030221_TE_SCE_dp_i1
De variant voor Cisco heb ik gekozen. Op de UDM pro is de verbinding zichtbaar als 10G, de module schakelt dus terug naar 2.5G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:46

Septillion

@Gizz Paar dingen die ik me kan bedenken:
- 6GHz staat aan in Unifi?
- Niet een 6GHz band gekozen die niet mag in NL?
- Laatste driver van de AX221?
- In de adapter settings niet 6GHz / 802.11ax uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gizz schreef op maandag 22 april 2024 @ 12:15:
Gisteren mijn bejaarde Netgear R7000 met pensioen gestuurd en vervangen door een Gateway Max en een U7 Pro. Werkt allemaal prima en op 5Ghz veel hogere snelheden dan voorheen (logisch: WiFi 5 vs 6).

Maar ik was vooral benieuwd naar 6Ghz en daar lijkt de client (een Lenovo Legion Pro 5 Gen 8 met WiFi 6E) helemaal niets mee te doen. Ik heb een gecombineerd 5Ghz/6Ghz netwerk en hoe dichtbij ik ook kom bij de U7 Pro, de laptop blijft 100% van de tijd alleen 5Ghz gebruiken.

Zie ik iets voor de hand liggends over het hoofd? :)
Volgens mij heb ik hier eens gelezen dat Windows niet lekker overweg gaat met een SSID op meerdere banden waaronder 6GHz. Maak dus eens een nieuw netwerk/SSID aan, dat je dan alleen enabled op de 6GHz radio.
Septillion schreef op maandag 22 april 2024 @ 12:54:
- Niet een 6GHz band gekozen die niet mag in NL?
Die zou je dan ook niet mogen/kunnen instellen in de controller. Tenzij daarin een ander land is ingesteld natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@RobertMe Is dat dan specifiek voor de 6GHz band? Hier al jaren zonder problemen 2.4GHz en 5GHz op zelfde SSID, geen probleem. (En 6GHz heb ik nog niet :/)

En voor laatste zou het niet de eerste keer zijn dat mensen dat hebben gedaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Septillion schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:28:
@RobertMe Is dat dan specifiek voor de 6GHz band? Hier al jaren zonder problemen 2.4GHz en 5GHz op zelfde SSID, geen probleem. (En 6GHz heb ik nog niet :/)
Was inderdaad 6GHz specifiek.
En voor laatste zou het niet de eerste keer zijn dat mensen dat hebben gedaan :+
Maar die zorgen er waarschijnlijk ook voor dat de client zich ook in dat andere land bevinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07:35
Dit weekeinde een extra 6+ in het netwerk gehangen en de USW-mini opnieuw verbonden. Net als de laatste keer liep de boel in eerste instantie helemaal vast. maar bleef het internet het gewoon doen.

Na een uurtje door menu's zoeken was ik het zat en heb een backup van begin van de maand teruggezet. Na 10 minuten waren beide nieuwe devices in het netwerk opgenomen en had ik de 6+ aan het juiste netwerk toegewezen.

Tot nu toe elke keer een installatie gehad die lastig was en pas na het terugzetten van een backup kreeg ik alles aan de praat.
Blijft een mooi systeem en ik twijfel of ik de 16P switch niet door een managed Unifi model moet vervangen. Alleen voor de heb:)

DS1817+ DX517 - DS923+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Septillion @RobertMe dank voor het meedenken.

De Legion Pro 5 van mijn vriendin is een AMD-variant en heeft als WiFi-adapter de AMD RZ616 Wi-Fi 6E. Deze had drivers uit mei 2023. Op basis van deze reddit-post heb ik op deze pagina nieuwere drivers gepakt van 21-12-2023.

Ik heb de 5Ghz en 6Ghz netwerken losgeknipt. Dus één SSID met alleen 6Ghz. Mijn omgeving is gewoon ingesteld op Nederland en Unifi heeft zelf een legaal kanaal (37) gekozen ;)

Resultaat tot nu toe: geen 6 6Ghz-netwerk te zien. Ik zag wel het '6Ghz-control' netwerk langskomen (maar is die überhaupt zelf 6Ghz?)

edit: nu hier de 3.3.0.972 WHQL [26/02/2024]-drivers gepakt. Geen verschil.

De laptop ziet mijn 2.4Ghz-netwerk, mijn 5Ghz-netwerk en 6Ghz-control.

Dit zijn de instellingen van het 6Ghz-netwerk. Veel meer dan een nieuw netwerk aanmaken -> manual -> alleen 6Ghz aanvinken heb ik niet gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRDrj029nHbvmSKmwDMp1WcBnDg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jkd9vzXUaxsa9KOdLgBqoXPQ.png?f=fotoalbum_large

en hier nog even de drie radio's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EOP2sUyIZqMMcKEPCB0LiBoYsgM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/riY2yWRttd4hxY1F3DHQdswn.png?f=fotoalbum_large

en de WiFi-netwerken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S5xWU97IK1O6CiDbITO0RUzWDfo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WAUTTJqL2oNpdSafDMp7NrcR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door Gizz op 22-04-2024 17:27 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Gizz schreef op maandag 22 april 2024 @ 17:03:
@Septillion @RobertMe dank voor het meedenken.

De Legion Pro 5 van mijn vriendin is een AMD-variant en heeft als WiFi-adapter de AMD RZ616 Wi-Fi 6E. Deze had drivers uit mei 2023. Op basis van deze reddit-post heb ik op deze pagina nieuwere drivers gepakt van 21-12-2023.

Ik heb de 5Ghz en 6Ghz netwerken losgeknipt. Dus één SSID met alleen 6Ghz. Mijn omgeving is gewoon ingesteld op Nederland en Unifi heeft zelf een legaal kanaal (37) gekozen ;)

Resultaat tot nu toe: geen 6 6Ghz-netwerk te zien. Ik zag wel het '6Ghz-control' netwerk langskomen (maar is die überhaupt zelf 6Ghz?)

edit: nu hier de 3.3.0.972 WHQL [26/02/2024]-drivers gepakt. Geen verschil.

De laptop ziet mijn 2.4Ghz-netwerk, mijn 5Ghz-netwerk en 6Ghz-control.

Dit zijn de instellingen van het 6Ghz-netwerk. Veel meer dan een nieuw netwerk aanmaken -> manual -> alleen 6Ghz aanvinken heb ik niet gedaan.

[Afbeelding]

en hier nog even de drie radio's:
[Afbeelding]

en de WiFi-netwerken:
[Afbeelding]
Volgens mij kan een 6Ghz netwerk niet altijd standalone draaien, probeer eens een 5+6Ghz netwerk te deployen en kijk eens of hij dan roamed naar 6Ghz? Dat heeft volgens mij te maken dat hij op 5Ghz via de buurkanalen reports verteld dat 6Ghz ook bestaat. Zie bullet #1

1. Out of Band Discovery (6GHz BSSID Discovery via Legacy bands – 2.4GHz/5.0GHz): This method (also known as RNR – Reduced Neighbor Report) involves clients seeking out 6GHz APs by initially scanning the more familiar 2.4GHz and 5.0GHz bands. Since many 6GHz APs are also configured to support these legacy bands, this is a preferred method for most AP vendors and client devices.

2. In-Band Discovery (6GHz BSSID Discovery via 6GHz band): Here, clients directly search for 6GHz APs within the 6GHz band. However, it’s important to note that not all client devices support this method. For example, Apple devices currently rely on “Out of Band Discovery”, so if your AP only enables the 6GHz band, these devices won’t be able to discover it.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2IGqmEp3OPnYdbcOZ2N1B_1tYs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9sgzWS0aXS2KrMhoTsCRwTZ3.png?f=fotoalbum_large
Om het te bespoedigen kan je nog kijken of je op een specifiek PSC kanaal uitzend, dat maakt het makkelijker voor de clients. Jij gebruikt 37 maar ik dacht ik benoem het toch even voor anderen. The full list of PSCs is: 5, 21, 37, 53, 69, 85, 101, 117, 133, 149, 165, 181, 197, 213, and 229

Staan je country codes goed op je client device?

[ Voor 27% gewijzigd door stormfly op 22-04-2024 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Goed, ik heb het werkend, maar het is wel houtje-touwtje. Volgens mij loop ik tegen een bug aan, maar geen idee of hij aan de Unifi-kant zit of bij de client.

Op advies van @stormfly weer één netwerk gemaakt met 5Ghz en 6GHz (tegenovergestelde dus van wat @RobertMe adviseerde).

Verbind ik met mijn netwerk (Broodtrommel 5), dan blijft hij op 5Ghz hangen.

Om te kijken of mijn client wel echt 6Ghz ziet heb ik de WiFi-adapter geforceerd op alleen 6Ghz. Er blijven dan twee netwerken over die hij kan zien: 6ghz-control en een verborgen netwerk. Als ik vervolgens verbind met het verborgen netwerk, als SSID Broodtrommel5 invul met het bijbehorende wachtwoord, dan ben ik opeens met 6Ghz verbonden 8)7

Samengevat met mijn beperkte kennis: het 6Ghz-kanaal zendt geen SSID uit en daar zou je automatisch terecht moeten komen (met behulp van 6ghz-control of zo?) maar dat werkt in mijn geval totaal niet met deze client.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Gizz schreef op maandag 22 april 2024 @ 20:13:
Goed, ik heb het werkend, maar het is wel houtje-touwtje. Volgens mij loop ik tegen een bug aan, maar geen idee of hij aan de Unifi-kant zit of bij de client.

Op advies van @stormfly weer één netwerk gemaakt met 5Ghz en 6GHz (tegenovergestelde dus van wat @RobertMe adviseerde).

Verbind ik met mijn netwerk (Broodtrommel 5), dan blijft hij op 5Ghz hangen.

Om te kijken of mijn client wel echt 6Ghz ziet heb ik de WiFi-adapter geforceerd op alleen 6Ghz. Er blijven dan twee netwerken over die hij kan zien: 6ghz-control en een verborgen netwerk. Als ik vervolgens verbind met het verborgen netwerk, als SSID Broodtrommel5 invul met het bijbehorende wachtwoord, dan ben ik opeens met 6Ghz verbonden 8)7

Samengevat met mijn beperkte kennis: het 6Ghz-kanaal zendt geen SSID uit en daar zou je automatisch terecht moeten komen (met behulp van 6ghz-control of zo?) maar dat werkt in mijn geval totaal niet met deze client.
Vanaf Network 8.1.113 is het een stuk makkelijker geworden met 6Ghz AP’s.

Heb nu gewoon m’n enige SSID op Advanced “Auto” staan en hij maakt er dan een combi SSID van met WPA2/3 op 2.4Ghz en 5Ghz en WPA3 only op 6Ghz.

Al mijn clients die 6Ghz kunnen, pakken automatisch 6Ghz. iPhone 15 Pro Max, MacBook Pro 14 M3 Pro en Steam Deck OLED.

Ook de 5Ghz apparaten pakken vanzelf 5Ghz.

Verder zendvermogen van 2.4Ghz op Low, 5Ghz en 6Ghz op High. Roaming werkt ook prima tussen de AP’s, op elke verdieping 1x U7-Pro.

Wel even je client opnieuw verbinden, mocht je in verleden WPA2 only hebben gebruikt. 6Ghz werkt niet op WPA2.

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

BiG-GuY schreef op maandag 22 april 2024 @ 20:59:
[...]
Wel even je client opnieuw verbinden, mocht je in verleden WPA2 only hebben gebruikt. 6Ghz werkt niet op WPA2.
Misschien is dat het pijnpunt: ik heb het SSID en wachtwoord van mijn voormalige WiFi-5 netwerk opnieuw gebruikt. En daarbij de client niet eerst het netwerk laten vergeten en opnieuw verbinding gemaakt (inclusief wachtwoord opnieuw invoeren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:55
Houdt er rekening mee dat je client een wifi 6E apparaat is, terwijl de U7 Pro een wifi 7 AP is. Ondanks dat je client de 6 GHz band gebruikt, betekent dat wellicht niet per sé dat ie compatibel is met wifi 7. Daarnaast is de wifi 7 standaard nog niet helemaal uitgekristalliseerd en vecht Ubiquiti nog met wat kinderziektes op de U7 Pro.

Ik heb hier een laptop met een Intel BE200 wifi 7 adapter en die verbind prima met de U7 Pro, waarbij het niks uitmaakt of ik één gecombineerd SSID instel (met of zonder bandsteering) of aparte SSID's voor iedere frequentieband.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik dacht dat het probleem bij 6ghz was dat er zoveel kanalen zijn en het scannen te lang duurt. (Helemaal bij non psc)

Praktischer is dan een 5ghz netwerk met 802.11v aan. Dan stuurt het al gewoon via dat protocol je kan ook op dit 6ghz kanaal verbinden en is er geen scanning nodig.

Ik zie in je screenshot dat bandsteering (is 802.11v) aan staat op je 6ghz. Staat dat ook aan op je 5ghz netwerk?

Edit: ah wat @stormfly zegt :)

[ Voor 20% gewijzigd door laurens0619 op 22-04-2024 21:44 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

BiG-GuY schreef op maandag 22 april 2024 @ 20:59:
Vanochtend alle bekende thuisnetwerken verwijderd op de laptop van mijn vriendin, Broodtrommel5 opnieuw aangeklikt, wachtwoord ingevoerd: meteen verbonden op 6Ghz. Achteraf gezien had ik deze stap eerder moeten uitproberen tijdens het troubleshooten. Maar ja, achteraf is alles duidelijk :P

Dank @BiG-GuY !

[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 23-04-2024 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Gizz Hier kriebelt het toch ook wel een beetje om mijn AP Lite ("Lite 5") te vervangen door een U7 Pro... Nog wel wat prijzig dus twijfel of ik de U7 of U7+ afwacht...

Gezien jij ook wel into SH bent en ook een power injector gebruikt, zou je eens een power meter ervoor willen drukken? Wat gebruikt het dan nu idle? En wat als je volle bak 6GHz doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Septillion schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:41:
@Gizz Hier kriebelt het toch ook wel een beetje om mijn AP Lite ("Lite 5") te vervangen door een U7 Pro... Nog wel wat prijzig dus twijfel of ik de U7 of U7+ afwacht...

Gezien jij ook wel into SH bent en ook een power injector gebruikt, zou je eens een power meter ervoor willen drukken? Wat gebruikt het dan nu idle? En wat als je volle bak 6GHz doet?
Tussen 9-10W aan PoE volgens de USW-Enterprise-8-PoE waarop de U7-Pro aangesloten zijn.

Dit is met tussen de 10-20 clients op 2.4/5Ghz en 2-3 op 6Ghz verbonden. En zelfde gebruik voor de AP's waar nu 2 clients op zitten.

Ter vergelijking, de U6-Pro die we buiten hebben hangen zit tussen de 7-8W met 3 clients verbonden. Dus 'idle' verbruik is niet heel anders.

Ik heb logging even aangezet in Home Assistant, zodat ik het verbruik over een dag kan zien per AP.

[ Voor 12% gewijzigd door BiG-GuY op 23-04-2024 10:01 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Septillion ik ga m'n best doen het voor je te meten (beetje drukke week en staan op het punt op vakantie te gaan :P)

Ik weet in ieder geval dat de combinatie UXG-Max + U7-pro zonder 6Ghz-client 10W meer verbruikt dan mijn oude Netgear R7000 alles-in-een router. Het verbruik gemeten met de tussenstekker van m'n 'internethoekje' is van 24W naar 34W gegaan. Maar er zit wel meer achter die stekker, namelijk:Maar ik zal zeker even de PoE-injector van de U7-pro los meten als ik het niet te druk heb :)

edit: @BiG-GuY heeft waarschijnlijk eerder de data voor je. Er schijnt overigens een fan in de U7-pro te zitten, maar die heb ik nog niet gehoord.

[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 23-04-2024 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@BiG-GuY en @Gizz Thanks! Dat lijkt op eerste gezicht wel prima. Fan is wel heftig, ding is ook wel 4x zo zwaar als een Lite 5 :+

Eerst maar eens Unifi Controller bedoel Unifi Network Application (maar zag de term Unifi Server ook al langs komen...) zien te updaten. Draai het in docker maar de nieuwe linuxserver/unifi-network-application met losse db is nauw niet echt lekker gebruikersvriendelijk :/. Waarom dat niet gewoon in een enkele docker compose kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Gistermiddag de UXG-Max in gebruik genomen als vervanger voor de EdgeRouter 4.
Ik heb lang niet zo'n hoofdpijn gehad. Leek initieel allemaal goed en redelijk soepel te gaan werken (wel maar max 700 mbit met IDS/IPS etc aan), maar na een paar uur begonnen de problemen.
Onverklaarbare time-outs van de DNS, clients die (ondanks dat IPv6 support op de UXG Max uit staat) meenden met IPv6 te kunnen gaan praten met het internet, in de controller viel de UXG Max ineens weg (adoption mislukt, maar hij was al actief en geconfigureerd), dat soort spul. Om een uur of elf dacht ik dat het allemaal opgelost was, maar om kwart over elf kwam het weer keihard terug.

Uiteindelijk vannacht om kwart voor 2 alles gestabiliseerd gekregen door weer terug te gaan naar de EdgeRouter 4.
"Never change a winning team" zeggen ze dan.

Nou, het zal wel aan mijn setup liggen (een mix van 2 TP-Link, 3 Netgear en 2 Zyxel (2,5 GBe) switches als 'backbone') maar ik krijg het nieuwe team niet winning.

In elk geval zit de de UXG-Max weer in de doos. ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@MarcelG van mijn nieuwe setup was het juist de UXG-Max waar ik 0,0 moeite in hoefde te steken en meteen perfect werkte :P

Kan me trouwens niet voorstellen da tje UXG-Max qua DNS gek gaat doen omdat je switches van meerdere merken hebt. Die dingen delen toch geen DNS-servers uit via DHCP of zo.

@Septillion ik ben gegaan voor jacobalberty/unifi, die vond ik erg eenvoudig om in te stellen. Daar is geen lang vooronderzoek aan vooraf gegaan trouwens, ik ben gewoon gegaan voor de docker image met de meeste likes/sterren en deze was populairder dan de variant van linuxserver :)

edit: die van linuxserver lijkt wel nieuwer. Hmm..

[ Voor 92% gewijzigd door Gizz op 23-04-2024 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@MarcelG Wat had je als DNS server in je DHCP? De UXG, direct of iets als Adguard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Gizz Oef, 7.1.68 is wel heel oud ja. De linuxserver/unifi-controller is blijven hangen op 8.0.24, die is dus al flink nieuwer. En de opvolger linuxserver/unifi-network-application zit netjes op 8.1.113, laatste versie van Unifi.

Met andere zaken ook weinig issues met linuxserver, juist omdat die mooie voorbeelden en docker compose hebben en vaak netjes up te date blijven. Maar voor linuxserver/unifi-network-application moet je dus klooien met een losse db en geen enkele docker compose :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
"AC Lite" ;) Toen was wifi nog niet genummerd. Pas later is tijdens het AX proces daar voor de "wifi 6" naam gekozen en is AC "hernoemd" naar "wifi 5". Maar UI heeft daar natuurlijk niet de productnaam op aangepast.

V.w.b. de Docker container. Ik gebruik al sinds dag 1 (dat was 2017) deze: goofball222/unifi. Nog nooit problemen mee gehad. Single image/container en AFAIK helemaal up to date (8.1.113)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

jacobalberti/unifi is in de praktijk al op 8.1.113. Meestal wordt deze container snel geupdate naar de laatste versie, al kostte de update van 7.xx naar 8.xx meer tijd dan fijn was. Mede voor het draaien van een controller voor de UXG-lijn die 8.xx zou veronderstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Opi volgens mij heb je gelijk en is de tekst op dockerhub gewoon verouderd. Volgens de github is het sinds 22 maart 8.1.113.

@Septillion wellicht de moeite waard om over te stappen als je geen gedoe wil hebben met een losse database?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Septillion schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:33:
@BiG-GuY en @Gizz Thanks! Dat lijkt op eerste gezicht wel prima. Fan is wel heftig, ding is ook wel 4x zo zwaar als een Lite 5 :+

Eerst maar eens Unifi Controller bedoel Unifi Network Application (maar zag de term Unifi Server ook al langs komen...) zien te updaten. Draai het in docker maar de nieuwe linuxserver/unifi-network-application met losse db is nauw niet echt lekker gebruikersvriendelijk :/. Waarom dat niet gewoon in een enkele docker compose kan...
Ik heb daar in november al een keer een guide voor gemaakt, hier vond ik de overstap meevallen. Zie ook: rens-br in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gizz schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:33:
@Opi volgens mij heb je gelijk en is de tekst op dockerhub gewoon verouderd.
Die tekst op Docker Hub is AFAIK gewoon de README van de repo? Tags tabje geeft ook aan dat er een v8.1 tag is (en latest die nog nieuwer is), en dat is uiteraard gebaseerd op wat er in het registry staat.

Overigens heeft die hem ook gepubliceerd in het GitHub Container Registry (ghcr): https://github.com/jacoba...gs/container/unifi-docker . Na wat issues met Docker Hub en wat licentie aanpassingen etc etc bij Docker verkies ik die zelf als dat beschikbaar is (zelfde geldt overigens voor die van goofbal die ikzelf aangaf / gebruik, ook die staat op ghcr).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

rens-br schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:58:
[Afbeelding]

Dus ik las dat je dan gewoon een losse AP kan kopen en deze in Wireless Uplink te zetten.
Gisteren de AP AC Lite opgehaald en even snel zitten testen.
Wat je moet doen:
- Bedraad aansluiten en dan adopten;
- Wireless meshing aanzetten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K157Ztpt2V1N1WIGZoy2qBwLVOU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/F4LtnP6PGxUYLu46HQbJHsO1.png?f=user_large
- Ethernet kabel eruit trekken;
- Hij verbind nu automatisch met de dichbijzijnste AP en in de controller zie je ook 'Mesh' staan;
- Via de ethernet poort kan je dan weer andere apparaten aansluiten. (Snelheid was 350Mbit/s op 2 meter afstand)

Werkt dus vooralsnog prima voor mijn doel!

Vervolgens heb ik ook nog geprobeerd het wifi netwerk van die specifieke AP uit te schakelen, zodat er geen andere clients mee gaan verbinden. Dat werkt dus absoluut niet. De AP wilt dan niet meer verbinden met andere access points.

Vanavond ga ik eens proberen om een netwerk aan te maken specifiek voor die AP en zijn parent om te zien of dat wel werkt. En ga dan ook eens kijken wat de snelheid is wanneer ik bij de garagebox ga staan met mijn laptop.

[ Voor 11% gewijzigd door rens-br op 23-04-2024 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Septillion schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:03:
@MarcelG Wat had je als DNS server in je DHCP? De UXG, direct of iets als Adguard?
De DHCP wees de clients als vanouds naar de Pihole.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

RobertMe schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:27:
[...]

"AC Lite" ;) Toen was wifi nog niet genummerd. Pas later is tijdens het AX proces daar voor de "wifi 6" naam gekozen en is AC "hernoemd" naar "wifi 5". Maar UI heeft daar natuurlijk niet de productnaam op aangepast.

V.w.b. de Docker container. Ik gebruik al sinds dag 1 (dat was 2017) deze: goofball222/unifi. Nog nooit problemen mee gehad. Single image/container en AFAIK helemaal up to date (8.1.113)
UAP-AC-LITE als je het echt correct wilt :+ Maar is "Lite 5" wel een makkelijke bijnaam :+

Die goofball222/unifi klinkt ook wel als een aardige :)

@Gizz Mm, dat is dan wel leuk. Maar niet gewoon de readme bijwerken geeft niet gelijk veel vertrouwen....

@rens-br Ook bedankt! Die init-mongo.js klinkt wel als de missende link om het wel in een enkele compose te doen. Blijf het wel raar vinden dat deze container van linuxserver wat dat betreft zoveel minder compleet is qua guide dan andere / de oude Unifi container.

Ik moet er dus weer eens even een avondje voor gaan zitten :) Op zich gelukkig goed te doen om ze allemaal eens te proberen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Zijn er eigenlijk schema's of iets dergelijks waarop zichtbaar is aan welke kant en in welke vorm de antenne's hun signaal uitstralen? Kan natuurlijk gewoon andere posities uitproberen, want meten = weten. Maar wat technische achtergrondinfo daarbij kan vast geen kwaad.

Ik twijfel nog over de precieze positionering van mijn U7. Heb 'm nu nog los op pootjes staan om een aantal plekken in huis (verschillende kasten) te testen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jbbzo33iCOPMOe-WgNgtoeWKha8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/57vxPT06OJKp8ysGjXVawSLk.jpg?f=user_large

Maar ik heb ergens ook de neiging om het ufo-uiterlijk te omarmen en full ufo te gaan :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cr802qAetbmyGDiT2kXa_kElOEs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/atofFLjYrF4OlJ4SSqg6Zx3h.webp?f=fotoalbum_large

Alleen zit je dan op de bank met je laptop wel t.o.v. de achterkant (onderkant) van het AP..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 20:48

nexhil

BAM!

Gizz schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 12:49:
Zijn er eigenlijk schema's of iets dergelijks waarop zichtbaar is aan welke kant en in welke vorm de antenne's hun signaal uitstralen? Kan natuurlijk gewoon andere posities uitproberen, want meten = weten. Maar wat technische achtergrondinfo daarbij kan vast geen kwaad.
si,

https://help.ui.com/hc/en...ntenna-Radiation-Patterns

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-05 16:05
Zijn er eigenlijk schema's of iets dergelijks waarop zichtbaar is aan welke kant en in welke vorm de antenne's hun signaal uitstralen?

[...]
Officiele zelfs :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@nexhil @- J.W. - dank! Zo te zien niet zo'n goed idee dus om clients tegen de achterkant van de U7 aan te laten kijken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kP-3HWL3EgcjM8zbW0q0C1O4L78=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LKWY7zuzBm2b3pA0WAHVuZnY.png?f=fotoalbum_large

Een ufo is dan alleen handig als hij op een laag tafeltje staat (koffietafel of zo) en niet op een hogere kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

rens-br schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:41:
Vervolgens heb ik ook nog geprobeerd het wifi netwerk van die specifieke AP uit te schakelen, zodat er geen andere clients mee gaan verbinden. Dat werkt dus absoluut niet. De AP wilt dan niet meer verbinden met andere access points.
Hoe heb je dat geprobeerd? Door alle andere in een AP group te zetten behalve deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Septillion schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 12:56:
Hoe heb je dat geprobeerd? Door alle andere in een AP group te zetten behalve deze?
Ja zoiets, ik heb bij elk wifi netwerk de nieuwe AP gedisabled. Maar op het moment dat je dat doet valt de AP weg en doet hij het niet meer.

Edit: Ik heb nu een 2e groep aangemaakt met daarin de nieuwe AP en de parent AP en één voor een de wifi netwerken uitgezet op de nieuwe AP en nu lijkt hij in de controller in ieder geval nog gewoon verbonden, straks thuis eens kijken of ik ook bedraad nog verbinding kan maken met het ding. Ben benieuwd.

[ Voor 43% gewijzigd door rens-br op 23-04-2024 13:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Maar ik heb ergens ook de neiging om het ufo-uiterlijk te omarmen en full ufo te gaan :P
[Afbeelding]
Met of zonder koe? :P
https://www.reddit.com/r/...o_flying_saucer/#lightbox

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nu wil ik ook zo'n UFO setting. Maar ik heb op mijn AC AP pro geen lampjes op de onderkant :(

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

The Eagle schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 13:28:
Nu wil ik ook zo'n UFO setting. Maar ik heb op mijn AC AP pro geen lampjes op de onderkant :(
Ik kan mij vergissen, maar volgens mij zit dat lampje in de bodem van het glas.
edit: @The Eagle dit idee: https://www.bol.com/nl/nl...5-stuks/9200000074263202/
edit2: @The Eagle Volgens mij komt deze het dichtst in de buurt: https://www.partyglowz.co...s-multicolor#&gid=1&pid=1

[ Voor 32% gewijzigd door Raven op 23-04-2024 14:08 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-05 20:55
Meer mensen last van veel TX Retries op een U6 Pro AP? Het lijkt er bij mij ook op dat er interference is, maar krijg het niet voor elkaar om op te lossen door kanalen te switchen.
Ik zie sommige clients (die stil in een kast liggen) van -25 dBm naar -78 dBm schieten bijvoorbeeld. Dit op 5Ghz. Het is alleen op dit AP, de andere 3 AP's (AC Lite, U6 Lite)hebben dit niet.
Power staat op medium, channel width 80 Mhz en geen overlappende kanalen in gebbruik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Ondertussen is de nieuwe UDM officieel uit:

UDM-Pro-Max

[ Voor 16% gewijzigd door BiG-GuY op 23-04-2024 16:47 ]

Gallery V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

En nog geen 2.5Gbit LAN :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

De interne switch wordt niet gebruikt in setups waar je deze power nodig hebt. Omdat je onder andere geen LAG en RSTP kan gebruiken. Het stomme is vooral dat er geen PoE in zit imho.

Want voor camera's zou die interne switch prima zijn. Voor andere toepassingen is de 1Gbps koppeling naar de CPU een beperking. Zo gebruik ik de interne poorten in mn UDM-SE ook, enkel voor camera's.

[ Voor 14% gewijzigd door BiG-GuY op 23-04-2024 17:21 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

stormfly schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 17:22:
[...]

Hogere CPU dat is wel fijn voor de PPPoE internet lijnen.
En dubbele RAM, al denk ik niet dat je dat merkt voor thuisgebruik, waar deze ook niet voor ontworpen is.

Al vraag ik me af hoeveel PPPoE verschil het maakt van QuadCore ARM A57 1.7Ghz naar QuadCore ARM A57 2.0Ghz. De specs zeggen alleen wat de 'kale' performance is zonder PPPoE.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:31

Mr-D.

interpunctie? no hero here

en ook geen ethernet lightning :) :+

maar inderdaad wel een snellere proccesor, de mijne tikt te vaak de 100% waardoor de rest inelkaar stort. (udmpro)

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Mja, wat dat betreft eigenlijk een achteruitgang vergeleken met de SE :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je dat wilt koop je maar een all-in-one apparaat van een consumenten merk :p

Dat is ook helemaal niet waar UI zich op richt. Maar (helaas?) wel een richting waar ze weer steeds meer naar toe gaan.

In ieder geval zijn zoals @BiG-GuY aangeeft de poorten op dit apparaat helemaal niet bedoelt om serieus spul op aan te sluiten. Dat hoort op een echte switch. En die echte switch sluit je via SFP+ hier op aan en dan heb je 10Gbit/s. En die echte switch kan dan 2,5Gbit/s, of nog hogere, RJ45 poortjes hebben.

Dat ze deze zwaar focussen op NVR en geen PoE er op zit is dan wel slecht. Maarja, dan komt er vast wel weer een UDM SE Max Superdeluxe Plus binnen nu en een paar maanden, met als grootste verschil dat die wel PoE heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
BiG-GuY schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 17:25:
[...]

En dubbele RAM, al denk ik niet dat je dat merkt voor thuisgebruik, waar deze ook niet voor ontworpen is.

Al vraag ik me af hoeveel PPPoE verschil het maakt van QuadCore ARM A57 1.7Ghz naar QuadCore ARM A57 2.0Ghz. De specs zeggen alleen wat de 'kale' performance is zonder PPPoE.
Dat is lastig als je kijkt naar pakketinspectie dan is dat best intensief dan kom je op de volgende nummers uit.

3,5Gbps UDM-SE
5Gbps UDM Pro MAX

PPPoE lijkt voor UniFi apparatuur nog net wat zwaarder te zijn dan IDS/IPS. Ik heb getallen gelezen van 1,5Gbps max op een 4Gbps lijn bij KPN. Volgens mij las ik dat hier: Thyraon in "[KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken"

Mijn schatting is dat deze misschien wel 2-2,2Gbps kan halen maar lang geen 4Gbps icm PPPoE.

[ Voor 3% gewijzigd door stormfly op 23-04-2024 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:06
RobertMe schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 17:41:
[...]

Als je dat wilt koop je maar een all-in-one apparaat van een consumenten merk :p

...

In ieder geval zijn zoals @BiG-GuY aangeeft de poorten op dit apparaat helemaal niet bedoelt om serieus spul op aan te sluiten. Dat hoort op een echte switch. En die echte switch sluit je via SFP+ hier op aan en dan heb je 10Gbit/s. En die echte switch kan dan 2,5Gbit/s, of nog hogere, RJ45 poortjes hebben.

...
Sowieso kan ik mij persoonlijk ook slecht bedenken waar je thuis nu echt uitkomt met een 8-poort interne switch alleen, indien je een beetje serieus netwerk hebt.

En indien je dit dus wel lukt omdat je dusdanig beperkte hoeveelheid apparatuur hebt om aan te willen sluiten, waarom dan voor het Ubiquiti ecosysteem kiest.

Daarnaast vind ik 2.5Gbit persoonlijk een beetje net niets, maar kan aan mij liggen. Voor het merendeel van de devices in huis, is 1Gbit ruim voldoende. Voor camera's, TV's, consoles, heb je geen 2.5Gbit porten nodig.

En voor connectie tussen een workstation en NAS, vind ik persoonlijk 2.5Gbit eigenlijk weer een gemiste kans, in plaats van gewoon direct voor 10Gbit te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
psychodude schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 18:05:
Daarnaast vind ik 2.5Gbit persoonlijk een beetje net niets, maar kan aan mij liggen. Voor het merendeel van de devices in huis, is 1Gbit ruim voldoende. Voor camera's, TV's, consoles, heb je geen 2.5Gbit porten nodig.

En voor connectie tussen een workstation en NAS, vind ik persoonlijk 2.5Gbit eigenlijk weer een gemiste kans, in plaats van gewoon direct voor 10Gbit te gaan.
2,5Gbit/s is (net zoals 5Gbit/s) natuurlijk sowieso een beetje een rare standaard. Het is een trage 10Gbit/s, geen snellere 1Gbit/s. Want 10Gbit/s bestond al lang voordat de 2,5Gbit/s en 5Gbit/s standaarden werden ingevoerd.

En ja, voor serieus werk wil je eerder 10Gbit/s hebben. En voor "niet serieus: (:+) is 1Gbit/s eigenlijk altijd voldoende. En v.w.b. TVs zie je nog vaak genoeg 100Mbit/s :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvkdev
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-05 19:03
Ik heb een wat oudere Ubiquiti Edge Lite 24 switch, met vlan mogelijkheden. Kan ik daar ook odido vanuit de mediaconverter rechtstreeks op aansluiten?
Pagina: 1 ... 267 ... 316 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.