Ik meen gelezen te hebben dat de Ultra switch ook geen IGMP doet. En daarnaast meen ik ook dat de Ultra duurder was?NeoFoX schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:19:
Als je nu moet kiezen tussen een
- USW-Ultra (42W)
of de
- USW-Lite-8-POE (52W)
Voorkeur voor een?
Doel is om 4 POE AP's te voorzien van POE en de ander 4 poorten voor een Netgear switch naar het TV-meubel (Wou de mini.. maar die heeft geen IGMP snooping) een NUC (Hass)..
En dan als gateway de UCG-Ultra
Ik neig naar de USW-Ultra (42W), omdat die ook nieuw is.. Of mis ik nu iets waar ik rekening mee moet houden?
Lekker voor een Lite gaan, of de nog wat oudere USW 8-60W gaan dus, als je daarmee uit de voeten kunt (4 PoE poorten en max 8023af, de Lite heeft meen ik 8 PoE+/802.3at poorten). Want het is ook maar een switch natuurlijk. Wat moet daar toekomstbestendig aan zijn? Het daadwerkelijke werk wordt gedaan door een dedicated stuk hardware dat altijd vrijwel identiek is en je weinig "features" aan hebt. En wat er dan wel aan software kant op en aan zit is al lang uitgekristalliseerd.
Als in: bij bv wifi is er nog WPA3 gekomen dat met een software update is gekomen naar oudere modellen. Device compatibiliteit kan nog wel eens een probleem zijn waarvoor updates nodig kunnen zijn. Zaken als de hotspot portal dat gedeeltelijk in het AP wordt afgehandeld waar nog wel eens wat aan veranderd. En daar draait natuurlijk een redelijk volledig OS op dat een groot deel van de taken doet. (Bij een switch doet de CPU/SoC "niks", en het OS op de SoC is er ook alleen om de switch chip te programmeren en statistieken etc uit te lezen, dat doet verder niet veel).
Waar ik switch schrijf bedoel ik dan een layer wat switch, wat de genoemde modellen ook zijn. Bij een L3 switch is dat natuurlijk een ander verhaal.