DAB schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:25:
Ik ben gisteren overgestapt op 1gb glasvezel van Odidio.
Beoogde configuratie
Huawei Terminal > USG > Switch (AP, Cloudkey gen2, switch, andere devices)
Context uitdaging 1 & 2.
Als ik via Odido community(forum) bekijk word er genoemd dat in de USG de vlan id naar 300 moet aanpassen om het oddio modem(Zyxcel T56) niet nodig te hebben. Dit werkt.
Huawei Terminal > USG > Switch(PC)
Ik kan de de aanpassing doen op het IP adres van USG en heeft de pc een speedtest resultaat 900+mb. De USG omgeving geeft aan dat ik de "Unifi Controller" software nodig heb. Deze download ik en loop door de setup stappen. ik zie de USG en de Switch in het device overzicht en kan deze adoteren.
Uitdaging 1:
Na adoptie in de "Unifi Controller" omgeving kan ik niet meer inloggen op de USG. standard wachtwoord ubnt en Unifi account credentials geven mij geen toegang. Mijn PC blijft internet verbinding houden en ga verder
Huawei Terminal > USG > Switch(PC, AP)
Ik adopteer AP's en zet een Wifi netwerk op. Ik kan op mijn telefoon de app gebruiken en zie de locatie naam die ik eerder in de "Unifi Controller" heb aangemaakt.
Huawei Terminal > USG > Switch(PC, cloudkey gen2 plus) ik sluit de cloudkey aan. Deze komt wel als client in de controler maar niet als device. ik kan hem dus niet adopteren. Als ik de cloudkey via Bluetooth met mijn app(telefoon) verbind kan ik de wizard door lopen maar dat stop omdat ik de melding krijg dat er geen internet verbinding is en ik alleen offline modes het proces kan door lopen.
Uitdaging 2:
Key wil niet adopteren in controller, heeft geen internet verbinding.
Uitdaging 3
Zonder key merk ik op dat in de controller device storing hebben. AP geven aan dat er storing is. er komt geen internet verbinding op stand als ik verbonden ben met wifi netwerk.
na meerder keren vanuit verschillende routes opnieuw begonnen te zijn en wel een werkende oplossing wilde hebben heb ik de USG uit de configuratie gehaald
Huawei Terminal > Odido Modem> Switch (AP, Cloudkey gen2, switch, andere devices)
Nu kon ik met de app via de cloudkey die nu wel internet verbinding heeft alle devices adopten. adoptie gaat snel en in 1 keer goed. aangemaakt wifi netwerken hebben verbinding.
Uitdaging 4
geen USG wel een werkend wifi netwerk i het huis. snelheid laag. Wifi uit odido model 900+, wifi uit Unfi AC lite 100+. zou volgens spec boven 500 verwachten.
Heeft er iemand ervaring met een USG, Switches en cloudkey gen2 plus in combinatie van Huawai Terminal (via glasvezel odido)?