[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 268 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:27
RobertMe schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 18:34:
[...]

2,5Gbit/s is (net zoals 5Gbit/s) natuurlijk sowieso een beetje een rare standaard. Het is een trage 10Gbit/s, geen snellere 1Gbit/s. Want 10Gbit/s bestond al lang voordat de 2,5Gbit/s en 5Gbit/s standaarden werden ingevoerd.

En ja, voor serieus werk wil je eerder 10Gbit/s hebben. En voor "niet serieus: (:+) is 1Gbit/s eigenlijk altijd voldoende. En v.w.b. TVs zie je nog vaak genoeg 100Mbit/s :X.
Maar feitelijk heeft een TV op dit moment doorgaans meer ook eigenlijk niet nodig natuurlijk. Mijn 4K streams op de diverse platforms zoals Netflix, Disney+, HBO Max, etc. consumeren zelf niet eens de 100Mbit.

En behoudens als ik een specifieke use case volledig over het hoofd zie, is media streaming eigenlijk zo'n beetje het enige dat je met een TV doet.

Enig dat ik mij kan bedenken waarvoor je mogelijk, met nadruk op mogelijk, meer zou willen hebben is eigen 4K bluray rips in hoge bitrate voor Plex streaming; maar ik weet niet goed op wat voor een bitrate je dan uitkomt.

Ik denk dat we ook vooral data consumptie niet moeten overschatten. Zelfs 8K streaming, eer het de norm wordt, zal bijvoorbeeld niet de 1Gbit snelheden gaan overschrijden.

En verder eens natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
psychodude schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 20:18:
Enig dat ik mij kan bedenken waarvoor je mogelijk, met nadruk op mogelijk, meer zou willen hebben is eigen 4K bluray rips in hoge bitrate voor Plex streaming; maar ik weet niet goed op wat voor een bitrate je dan uitkomt.
100Mbit/s+ dus :p Er zijn hier en daar wel ervaringen te vinden van eigenaren met een TV met 100Mbit/s waarbij het kijken van bepaalde videos niet goed gaat. Via wifi (AC / hoger) of zelfs met een USB netwerkkaart werkt het vervolgens prima. Uiteraard is dat niet standaard. Maar er zijn dus bluray rips die niet genoeg hebben aan 100Mbit/s.
En ja, uiteraard is 100Mbit/s heel erg vaak voldoende. Ook TVs, maar ook VOIP telefonie, versterkers (alleen audio dus, scheelt ook heel wat bits per sec), omvormers van zonnepanelen en god knows what voor ander IOT spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mvkdev schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 20:15:
Ik heb een wat oudere Ubiquiti Edge Lite 24 switch, met vlan mogelijkheden. Kan ik daar ook odido vanuit de mediaconverter rechtstreeks op aansluiten?
Een switch is een switch en geen router. Dus fysiek kun je dat doen, maar het zal je niet door het hele huis een internetverbinding opleveren.

Tenzij je bedoelt: kan ik de glasvezelkabel direct op de switch aansluiten (en dan via een VLAN naar een router). Dan kan, maar als je moet vragen of het kan zou ik er niet zomaar aan beginnen zonder je eerst goed in te lezen. En als dit de vraag is dan maak ik het niet op uit de originele vraag, al helemaal niet met de "vanuit de mediaconverter", want die zet je dan juist buitenspel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-09 12:51
psychodude schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 20:18:
[...]

Maar feitelijk heeft een TV op dit moment doorgaans meer ook eigenlijk niet nodig natuurlijk. Mijn 4K streams op de diverse platforms zoals Netflix, Disney+, HBO Max, etc. consumeren zelf niet eens de 100Mbit.
Mijn Sony OLED kan via Bravia Core (Sony streamingdienst) "lossless UHD quality" streams aanbieden, zolang je maar verbonden bent met wifi.. De kabel is niet goed genoeg.. (En ja, dat is er ook zo eentje met 100Mbit 8)7)

*edit*
Via TomsHardware:
Sony's lossless streaming technology is called Pure Stream. The goal is simple: Streaming quality that matches what you'd get from a UHD Blu-ray disc. That means not only 4K resolution, but HDR metadata and immersive sound by DTS. Sony recommends a minimum internet speed of 43Mbps, and speeds of 115Mbps or higher for true lossless streaming quality.

Waarom ze daar dan niet gewoon Gbit op hebben gezet begrijp ik niet. Kostenbesparing? Lijkt me sterk dat een Gbit nic zoveel duurder is dan een 100Mbit.. :p

[ Voor 37% gewijzigd door bibi2205 op 23-04-2024 23:19 ]

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:57

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
rens-br schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 13:02:
[...]

Ja zoiets, ik heb bij elk wifi netwerk de nieuwe AP gedisabled. Maar op het moment dat je dat doet valt de AP weg en doet hij het niet meer.

Edit: Ik heb nu een 2e groep aangemaakt met daarin de nieuwe AP en de parent AP en één voor een de wifi netwerken uitgezet op de nieuwe AP en nu lijkt hij in de controller in ieder geval nog gewoon verbonden, straks thuis eens kijken of ik ook bedraad nog verbinding kan maken met het ding. Ben benieuwd.
Om mezelf nog even te quoten. Gisteren dit nog even getest en met het toevoegen van de van de nieuwe AP en de Parent in één AP groep is het mogelijk om daarna alle wifi netwerken op het ding uit te schakelen en er gewoon een 'domme' wifi client van te maken. Ik ben tevreden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:33
rens-br schreef op woensdag 24 april 2024 @ 08:46:
[...]

Om mezelf nog even te quoten. Gisteren dit nog even getest en met het toevoegen van de van de nieuwe AP en de Parent in één AP groep is het mogelijk om daarna alle wifi netwerken op het ding uit te schakelen en er gewoon een 'domme' wifi client van te maken. Ik ben tevreden. :)
Goed om te horen! En wij hier (iig ik) ook weer wat geleerd :)

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:05

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
bibi2205 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 23:15:
[...]

Mijn Sony OLED kan via Bravia Core (Sony streamingdienst) "lossless UHD quality" streams aanbieden, zolang je maar verbonden bent met wifi.. De kabel is niet goed genoeg.. (En ja, dat is er ook zo eentje met 100Mbit 8)7)

*edit*
Via TomsHardware:
Sony's lossless streaming technology is called Pure Stream. The goal is simple: Streaming quality that matches what you'd get from a UHD Blu-ray disc. That means not only 4K resolution, but HDR metadata and immersive sound by DTS. Sony recommends a minimum internet speed of 43Mbps, and speeds of 115Mbps or higher for true lossless streaming quality.

Waarom ze daar dan niet gewoon Gbit op hebben gezet begrijp ik niet. Kostenbesparing? Lijkt me sterk dat een Gbit nic zoveel duurder is dan een 100Mbit.. :p
Meerdere factoren helaas. MediaTek maakt niet echt chips voor TV's met Gigabit LAN, omdat ze intern op de gedeelde USB2 bus aangesloten worden van de SoC. De wifi net zo. Waardoor je niet veel verder dan 300Mbps kan komen over USB2. En dan gaan mensen sowieso zeuren dat ze geen Gigabit kunnen halen, al heb je daar geen enkele functie voor op een TV :+ .

Deze Bravia TV's hebben dan nog wel een USB3 poort, waar je een USB3 to Gigabit LAN in kan steken om iets van 700-800Mbps te halen, merkte alleen dat ik met sommige apps problemen had met een USB adapter dus gebruik maar gewoon de interne 100Mbps poort. Sony Pictures Core (voorheen Bravia Core) vind ik te duur voor wat het brengt.

De TV's zouden flink duurder worden als ze over zouden stappen op chips van Qualcomm, dus dat zie ik ze niet snel doen. En de 2024 line-up heeft de nieuwste high-end MediaTek chip, die nog steeds 100Mbps heeft.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Bedankt voor deze tip. Net kunnen bestellen doordat ik een melding kreeg. Hij was weer op voorraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henry_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 11:54
MADG0BLIN schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:11:
[...]

Bedankt voor deze tip. Net kunnen bestellen doordat ik een melding kreeg. Hij was weer op voorraad.
Hier ook net besteld, en hij is nog beschikbaar : https://eu.store.ui.com/e...teways/products/ucg-ultra ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haelerien
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-09 08:44
Yes! Ik kreeg vreemd genoeg geen melding, maar dankzij jouw antwoord hier toch snel één gaan bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:34
Maar als pppoe een probleem is voor de snelheid, kan er dan niet voor gekozen worden om alle verkeer via ipv6 te laten lopen. Deze heeft namelijk een dhcpv6 verbinding. Of praat ik nu een beetje onzin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hgwj1983
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:15
Voor wie uptime-kuma gebruikt hiermee kun je ook gewoon de webpagina checken en een update krijgen wanneer de UCG beschikbaar is (Y) ik krijg nog eeder de update dan bijv. de discord die ook de voorraden bijhoudt :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Wordt het niet eens tijd voor een "Ubiquiti beschikbaarheid en levertijden" topic? O-)

Met de "slechte" (/gefaseerde) beschikbaarheid van al die nieuwe apparaten aat het nu ineens wel heel veel daarover. Incl. dan het uitwisselen van ervaringen met tools om de beschikbaarheid in de gaten te houden. En IMO is dat wel erg offtopic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 24 april 2024 @ 14:54:
Wordt het niet eens tijd voor een "Ubiquiti beschikbaarheid en levertijden" topic? O-)

Met de "slechte" (/gefaseerde) beschikbaarheid van al die nieuwe apparaten aat het nu ineens wel heel veel daarover. Incl. dan het uitwisselen van ervaringen met tools om de beschikbaarheid in de gaten te houden. En IMO is dat wel erg offtopic.
Hadden we daar al niet het [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie topique voor? Lijkt me dat alles wat je nog moet bestellen / aankopen / betalen, wáár dan ook, gewoon nog onder het kopje 'aankoop & advies' thuis hoort.

>:)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAB
  • Laatst online: 30-03 21:24

DAB

Ik ben gisteren overgestapt op 1gb glasvezel van Odidio.

Beoogde configuratie
Huawei Terminal > USG > Switch (AP, Cloudkey gen2, switch, andere devices)

Context uitdaging 1 & 2.
Als ik via Odido community(forum) bekijk word er genoemd dat in de USG de vlan id naar 300 moet aanpassen om het oddio modem(Zyxcel T56) niet nodig te hebben. Dit werkt.

Huawei Terminal > USG > Switch(PC)
Ik kan de de aanpassing doen op het IP adres van USG en heeft de pc een speedtest resultaat 900+mb. De USG omgeving geeft aan dat ik de "Unifi Controller" software nodig heb. Deze download ik en loop door de setup stappen. ik zie de USG en de Switch in het device overzicht en kan deze adoteren.

Uitdaging 1:
Na adoptie in de "Unifi Controller" omgeving kan ik niet meer inloggen op de USG. standard wachtwoord ubnt en Unifi account credentials geven mij geen toegang. Mijn PC blijft internet verbinding houden en ga verder

Huawei Terminal > USG > Switch(PC, AP)
Ik adopteer AP's en zet een Wifi netwerk op. Ik kan op mijn telefoon de app gebruiken en zie de locatie naam die ik eerder in de "Unifi Controller" heb aangemaakt.

Huawei Terminal > USG > Switch(PC, cloudkey gen2 plus) ik sluit de cloudkey aan. Deze komt wel als client in de controler maar niet als device. ik kan hem dus niet adopteren. Als ik de cloudkey via Bluetooth met mijn app(telefoon) verbind kan ik de wizard door lopen maar dat stop omdat ik de melding krijg dat er geen internet verbinding is en ik alleen offline modes het proces kan door lopen.

Uitdaging 2:
Key wil niet adopteren in controller, heeft geen internet verbinding.

Uitdaging 3
Zonder key merk ik op dat in de controller device storing hebben. AP geven aan dat er storing is. er komt geen internet verbinding op stand als ik verbonden ben met wifi netwerk.

na meerder keren vanuit verschillende routes opnieuw begonnen te zijn en wel een werkende oplossing wilde hebben heb ik de USG uit de configuratie gehaald
Huawei Terminal > Odido Modem> Switch (AP, Cloudkey gen2, switch, andere devices)
Nu kon ik met de app via de cloudkey die nu wel internet verbinding heeft alle devices adopten. adoptie gaat snel en in 1 keer goed. aangemaakt wifi netwerken hebben verbinding.

Uitdaging 4
geen USG wel een werkend wifi netwerk i het huis. snelheid laag. Wifi uit odido model 900+, wifi uit Unfi AC lite 100+. zou volgens spec boven 500 verwachten.

Heeft er iemand ervaring met een USG, Switches en cloudkey gen2 plus in combinatie van Huawai Terminal (via glasvezel odido)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 13:25
DAB schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:25:
Ik ben gisteren overgestapt op 1gb glasvezel van Odidio.

Beoogde configuratie
Huawei Terminal > USG > Switch (AP, Cloudkey gen2, switch, andere devices)

Context uitdaging 1 & 2.
Als ik via Odido community(forum) bekijk word er genoemd dat in de USG de vlan id naar 300 moet aanpassen om het oddio modem(Zyxcel T56) niet nodig te hebben. Dit werkt.

Huawei Terminal > USG > Switch(PC)
Ik kan de de aanpassing doen op het IP adres van USG en heeft de pc een speedtest resultaat 900+mb. De USG omgeving geeft aan dat ik de "Unifi Controller" software nodig heb. Deze download ik en loop door de setup stappen. ik zie de USG en de Switch in het device overzicht en kan deze adoteren.

Uitdaging 1:
Na adoptie in de "Unifi Controller" omgeving kan ik niet meer inloggen op de USG. standard wachtwoord ubnt en Unifi account credentials geven mij geen toegang. Mijn PC blijft internet verbinding houden en ga verder

Huawei Terminal > USG > Switch(PC, AP)
Ik adopteer AP's en zet een Wifi netwerk op. Ik kan op mijn telefoon de app gebruiken en zie de locatie naam die ik eerder in de "Unifi Controller" heb aangemaakt.

Huawei Terminal > USG > Switch(PC, cloudkey gen2 plus) ik sluit de cloudkey aan. Deze komt wel als client in de controler maar niet als device. ik kan hem dus niet adopteren. Als ik de cloudkey via Bluetooth met mijn app(telefoon) verbind kan ik de wizard door lopen maar dat stop omdat ik de melding krijg dat er geen internet verbinding is en ik alleen offline modes het proces kan door lopen.

Uitdaging 2:
Key wil niet adopteren in controller, heeft geen internet verbinding.

Uitdaging 3
Zonder key merk ik op dat in de controller device storing hebben. AP geven aan dat er storing is. er komt geen internet verbinding op stand als ik verbonden ben met wifi netwerk.

na meerder keren vanuit verschillende routes opnieuw begonnen te zijn en wel een werkende oplossing wilde hebben heb ik de USG uit de configuratie gehaald
Huawei Terminal > Odido Modem> Switch (AP, Cloudkey gen2, switch, andere devices)
Nu kon ik met de app via de cloudkey die nu wel internet verbinding heeft alle devices adopten. adoptie gaat snel en in 1 keer goed. aangemaakt wifi netwerken hebben verbinding.

Uitdaging 4
geen USG wel een werkend wifi netwerk i het huis. snelheid laag. Wifi uit odido model 900+, wifi uit Unfi AC lite 100+. zou volgens spec boven 500 verwachten.

Heeft er iemand ervaring met een USG, Switches en cloudkey gen2 plus in combinatie van Huawai Terminal (via glasvezel odido)?
Even afgezien van de issues met de USG: kun je die Huawei er niet beter tussenuit halen? Rachtstreeks de UTP die in de Huawei in de USG stoppen en vlan 300 op de WAN instellen zou prima moeten werken voor zover ik weet.

Oh never mind, dat staat er ook, had je al bedacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-09 12:54
DAB schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:25:

Je creert telkens een ip conflict omdat de huawei en unifi standaard de lan reeks nemen van 192.168.1.x.
1 van de 2 moet aangepast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAB

DAB

Bedankt voor de reactie!
Als ik je reactie goed begrijp zal ik dus de lan reeks van de USG nadat ik hem benaderd heb achter de Huawei terminal moeten aanpassen. Dit zou internet toegang tot mijn cloud key moeten geven zodat ik daar de verdere configuratie/adoptatie kan doen.

Heeft iemand verdere hints/instructie hoe ik dit in de USG kan doen?

Dit zou wel verklaren waarom de verbinding onstabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-09 12:54
DAB schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:45:
Bedankt voor de reactie!
Als ik je reactie goed begrijp zal ik dus de lan reeks van de USG nadat ik hem benaderd heb achter de Huawei terminal moeten aanpassen. Dit zou internet toegang tot mijn cloud key moeten geven zodat ik daar de verdere configuratie/adoptatie kan doen.

Heeft iemand verdere hints/instructie hoe ik dit in de USG kan doen?

Dit zou wel verklaren waarom de verbinding onstabiel is.
In de controller eerst de lan reeks aanpassen, en daarna de usg pas adopteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAB

DAB

Behoorlijk Leek schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:00:
[...]

In de controller eerst de lan reeks aanpassen, en daarna de usg pas adopteren.
Sorry ik heb meer verduidelijking nodig. Ik zal kijken of ik wat screenshots kan maken van de interface op de USG. Bedoel je met de "Controler" de USG, de interface van de cloud key, of de controler software die in de browser op de aangesloten pc draait.

Voor gestelde stappen uit bovenstaande reacties:
1. Sluit USG aan achter Huawei terminal
2. Verbind met USG interface (via PC-Switch-USG)
3. Zet "vlan ID" met waarde 300
4. Pas lan reeks aan in controler (USG?/Cloudkey?)
5. Doorloop proces om site aan te maken met app/Cloudkey interface
6 Adopteer rest van netwerk

Wat ik begrijp is dat ik de controler software in de browser niet nodig heb omdat er een cloudkey in het netwerk aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

DAB schreef op donderdag 25 april 2024 @ 17:21:
[...]

Sorry ik heb meer verduidelijking nodig. Ik zal kijken of ik wat screenshots kan maken van de interface op de USG. Bedoel je met de "Controler" de USG, de interface van de cloud key, of de controler software die in de browser op de aangesloten pc draait.

Voor gestelde stappen uit bovenstaande reacties:
4. Pas lan reeks aan in controler (USG?/Cloudkey?)
5. Doorloop proces om site aan te maken met app/Cloudkey interface
6 Adopteer rest van netwerk

Wat ik begrijp is dat ik de controler software in de browser niet nodig heb omdat er een cloudkey in het netwerk aanwezig is.
Je hebt maar 1 controller nodig, je Cloud Key. Dus de software controller die je lokaal draait op PC heb je niet nodig. Mogelijk dat je het beste even alles reset naar fabriekswaarden.

Heb zelf nooit gewerkt zonder een UDM, dus geen ervaring in welke volgorde je het opzet. Maar lijkt me eerst de cloud key en dan in de Cloud Key de USG adopten.

Het Huawei kastje is passief voor de GPON, dus daar kan je niks op instellen. Die converteert het glasvezel in UTP. De Zyxel router heb je niet nodig, de USG vervangt die router functie.

In de USG configuratie die je in de Cloud Key aanmaakt, moet je VLAN300 aanzetten op de WAN met DHCP en hij moet gelijk werken.

Daarna de overige Unifi apparaten die je hebt adopten op de Cloud Key.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Iemand hier ervaring met een in-wall? Ik vermoed dat dit net te krap gaat zijn? Ik had mijn aannemer gevraagd hier rekening mee te houden, maar dat is volgens mij niet goed gegaan...

(links gaat een dubbele WCD zijn, rechts de In Wall)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sRZggBLXH9P81UGoe6yvIf2pwYY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/al4lvsJYSnsvVxaeycl00sbu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Jay-v op 25-04-2024 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superhuuper
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:33
Jay-v schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:57:
Iemand hier ervaring met een in-wall? Ik vermoed dat dit net te krap gaat zijn? Ik had mijn aannemer gevraagd hier rekening mee te houden, maar dat is volgens mij niet goed gegaan...

[Afbeelding]
Geen ervaring mee, maar als ik de afmetingen bekijk denk ik dat het nét zou moeten lukken.
De U6 In-wall is 96mm breed. Je inbouwdoos is 7cm breed dus de in-wall zal 1,3cm aan beide kanten uitsteken.
Er zit 3cm tussen de beide inbouwdozen. Er vanuitgaande dat je dubbele WCD ook +/- 1,3cm uitsteekt moet dat net lukken.

Desnoods kun je en paar mm van het afdekraam van de WCD schaven mocht het net niet passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22-09 11:21

[Afbeelding]
Dit is volledig afhankelijk van de serie schakelmateriaal en bijbehorende afdekraampjes je krijgt. Als je een beetje gemiddeld spul hebt (zoals Busch jaeger balance) gaat het passen. Maar als je gigantisch grote afdek ramen hebt word het nog krap

Acties:
  • 0 Henk 'm!
x0z8_ schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:24:
[...]

Dit is volledig afhankelijk van de serie schakelmateriaal en bijbehorende afdekraampjes je krijgt. Als je een beetje gemiddeld spul hebt (zoals Busch jaeger balance) gaat het passen. Maar als je gigantisch grote afdek ramen hebt word het nog krap
En afhankelijk van de In-Wall, de 6 Enterprise ziet er echt huge uit op de foto's, en dan ook vierkant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:19

pinda powerrr

Slow down...

Oh boy....mijn AC-Pro die elders in huis hangt, stond te knipperen. Niet te benaderen. De switch even opnieuw opgestart, poorten gewisseld, alles geeft nog steeds poe door, dus lijkt het zo snel toch dat de Pro zijn laatste adem heeft uitgeblazen...

Nou moet ik ineens wat anders gaan kopen :P
De Nano HD doorschuiven en dan in de woonkamer een U7-Pro. Kan ik eindelijk eens de apparatuur die 6Ghz aankan, ook zodanig te gebruiken.

Pffff, wat klote zeg })

Waiting on the world to change

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jackberry
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 26-08 18:50

[Afbeelding]
Dat gaat makkelijk passen. Ik heb er 3 direct naast elkaar, maar dat past net niet omdat de inbouwdoos niet mooi in het midden zit door schakel materiaal (Busch Jaeger future linear) van dubbele wcd ernaast. Met iets meer afstand had het wel gepast. Zie fotos

Niet heel elegant maar nu de in wall met sterk dubbelzijdig tape direct op het schakelmateriaal geplakt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qD2pS_qd3CYuuF1DygSOJPt41T8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zj0FA7MKm81F3Lr2LF430AjY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOsg9Aa5bBO4MzmKRMWoeEyTVEE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vf5KEDlTFaiRUvf7llLH7F1g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-09 08:26
Je kan 2 unifi Access points Wireless Meshing als geen kabel hebt, genoeg info op internet
maar kan je ook een unifi Access point Wireless laten meshen met een andere merk?(camping wifi)

Het Heet Uplink of Downlink weet zo niet wat wat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:59

3_s

Ik ga toch eens werk maken van een UPS.
Er moet een DS423+ en een Dream Machine Pro opkomen, eventueel ook nog een 16-poort switch. Het belangrijkste is dat de toestellen proper kunnen afsluiten, niet dat ik kan blijven werken. Als de stroom uitvalt, is het meestal m'n eigen schuld en duurt dat maar een aantal minuten.

De NAS heeft 28,3W nodig, de DMP 33W en de switch 18W, zonder POE.

Volgens Synology moet je het verbruik delen door 70%. Dat is dus 79,3 / 0,7 = 113.

Als ik dan de APC SurgeArrest koop, lijkt me dat voldoende. Maar ik ben hier een complete leek en sta open voor alle ideeën.
Ik koop het zakelijk, dus budget mag hoger zijn dan die APC van € 118.

Voor de NAS kan ik instellen dat die moet afsluiten indien de UPS start. Kan dat voor de DMP ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:54

Septillion

rens-br schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:35:
[...]

Ik heb daar in november al een keer een guide voor gemaakt, hier vond ik de overstap meevallen. Zie ook: rens-br in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"
Yeah, eindelijk gelukt. Nog even mee zitten klooien dat Unifi Network manager niet overweg kan met wat speciale tekens in het db password tenzij je ze urlencode... Maar nu ook weer bij :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcelG
  • Laatst online: 11:41

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

3_s schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:40:
Er moet een DS423+ en een Dream Machine Pro opkomen, eventueel ook nog een 16-poort switch. Het belangrijkste is dat de toestellen proper kunnen afsluiten, niet dat ik kan blijven werken. Als de stroom uitvalt, is het meestal m'n eigen schuld en duurt dat maar een aantal minuten.

Volgens Synology moet je het verbruik delen door 70%. Dat is dus 79,3 / 0,7 = 113.

Als ik dan de APC SurgeArrest koop, lijkt me dat voldoende. Maar ik ben hier een complete leek en sta open voor alle ideeën.

Voor de NAS kan ik instellen dat die moet afsluiten indien de UPS start. Kan dat voor de DMP ook?
de DMP kan dat nog steeds niet; zie ook https://community.ui.com/...-8053-a351c99c1b32?page=6
Er staan daar ook posts van mensen die met een raspberry pi en wat scripting, en zelfs home assistant het geautomatiseerd hebben.
Wat ik heb gedaan is simpelweg een ups met iets meer capaciteit/autonomy inzetten (900VA, APC Backups Pro 900VA/540W) zodat ie langer up blijft, waardoor de kans dat ie echt uitvalt omdat de accu leeg is kleiner is. Is wel duurder, maar dat is logisch. Jaren terug gekocht op marktplaats, en vorig jaar een nieuwe accu er in gezet.
Recent een outage gehad van anderhalf uur (hele wijk lag plat) en alles bleef gewoon draaien (load van 105W). Het had nog tien minuten langer mogen duren volgens de APC logging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:34
MikeOO schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:47:
[...]

Soms komen er meerdere keren per dag voorraad bij. Toen ik hem zelf kon kopen was ik die dag 2x te laat en de 3de keer lukte het wel >:)

Stel de monitor in met een melding naar je mobiel en dan heel snel zijn.

Nadeel is dat er geen reservering plaats vindt als je hem in het winkelmandje stop dus voorraad kan al op zijn voor je wilt betalen. Krijg je wel een melding van.

Zorg dat je ingelogd bent op de site zodat je heel snel door kunt klikken naar het betaalscherm.
Zojuist gelukt om er 1 te bestellen. Op de gok even gekeken en hij was op voorraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• x0z8_
Tomas_ schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:46:
[...]

Zojuist gelukt om er 1 te bestellen. Op de gok even gekeken en hij was op voorraad.
Ik heb er gisteren eentje hier via Tweakers op de kop getikt. Wat een verademing tegenover de USG+Controller op een NUC. Werkt allemaal vlekkeloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
3_s schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:40:

uitvoering: APC Back-UPS BE850G2-GR (Europees)

Dit is een prachtig ding. Waarom? Er zit geen transformator in, geen warmte waardoor je accu niet uitdroogt en langer mee meegaat. En het stand-by verbruik is lager dan bij een transformator model. Heb er al jaren 3 liggen en geen centje pijn qua accu’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

Ik zit stiekem te kijken naar een Unifi 19 INCH switch voor PoE devices. In principe heb ik genoeg aan 16 of zelfs 8 poorten. Echter wordt die 16 poorts nog maar op 3 plekken verkocht . Heeft iemand enig idee hoe dat komt? Komt er een andere?

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mimiix schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 17:40:
Ik zit stiekem te kijken naar een Unifi 19 INCH switch voor PoE devices. In principe heb ik genoeg aan 16 of zelfs 8 poorten. Echter wordt die 16 poorts nog maar op 3 plekken verkocht . Heeft iemand enig idee hoe dat komt? Komt er een andere?
Dat is de "Gen 1"? Die is al ouuuud (ik heb die al bijna 7 jaar :p). Volgens mij is er ook een "Gen 2" model (met display). Maar de 24 poorts is gangbaarder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
@Mimiix Als aanvulling daar op: De 'GEN-1' spullen zou ik nu niet meer aan gaan schaffen als ik jou was, die machientjes zijn als L2 Switch technisch gezien gewoon nog steeds net zo goed als dat de huidige 'GEN-2' uitvoeringen dat zijn echter verbruiken ze een 'paar Watt' aan stroom méér (per uur)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Will_M schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 18:02:
@Mimiix Als aanvulling daar op: De 'GEN-1' spullen zou ik nu niet meer aan gaan schaffen als ik jou was, die machientjes zijn L2 Switch technisch gezien gewoon nog steeds net zo goed als dat de huidige 'GEN-2' uitvoeringen dat zijn echter verbruiken ze een 'paar Watt' aan stroom méér (per uur)....
Dat kan ik wel beamen ja v.w.b. stroomverbruik. Volgens mij gebruiken zowel mijn 8-150W als 16-150W ~20Watt :X (eerste zit wel "vol", 2e zitten eigenlijk maar een paar apparaten op). De nieuwe modellen zitten zonder poorten aangesloten volgens mij heel ruim onder de 10W en met een paar poorten aangesloten eerder rond de 10W. Dat "scheelt de helft" dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 18:33:
[...]

Dat kan ik wel beamen ja v.w.b. stroomverbruik. Volgens mij gebruiken zowel mijn 8-150W als 16-150W ~20Watt :X (eerste zit wel "vol", 2e zitten eigenlijk maar een paar apparaten op). De nieuwe modellen zitten zonder poorten aangesloten volgens mij heel ruim onder de 10W en met een paar poorten aangesloten eerder rond de 10W. Dat "scheelt de helft" dus.
Da's ~240W/dag en dus ruim 85 kWh / €30,- jaar welke je 'idle' (en dus onnodig) weg laat stoken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 11:58
MarcelG schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:01:
[...]
zelfs home assistant het geautomatiseerd hebben.
Het lukt me net niet met Home Assistant & Syno en een unmanaged UPS.....bijna. Misschien hebben anderen een idee hier. Wat ik gedaan heb:

1. Syno met unmanaged UPS verbinden via USB, deze wordt herkend door de Syno
2. NUT integratie opzetten binnen HA
3. In Syno bij UPS settings 'Enable network UPS server' aanvinken en IP van HA ingeven
4. De UPS heeft nu entities binnen HA als batterij percentage, status etc
5. Unifi Network integratie opzetten (niet de add on)
6. Automation maken dat de gateway een shutdown doet als batterij <50% (bijvoorbeeld)

Het idee was zo mooi, ware het niet dat (onder 5) de Unifi Network integratie wel een Restart maar geen Shutdown entity heeft. Voor de rest werk het allemaal hierboven.

"We're not computers, Sebastian. We're physical."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanxxx511
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-09 13:38
zijn hier meer mensen die een upgrade hebben gedaan van een UDR naar UDM SE en of dit ook echt de moeite waard is?
ik heb toch het idee dat er in de UDR een niet al te krachtige CPU in zit en zelf bottleneckt. bijvoorbeeld bij volle download het dashboard niet wil laden.
wat mij erg aanspreekt is dat er een 8 ethernet poorten op zitten met PoE, dit scheel weer van die PoE injectors

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stefanxxx511 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 16:50:
zijn hier meer mensen die een upgrade hebben gedaan van een UDR naar UDM SE en of dit ook echt de moeite waard is?
ik heb toch het idee dat er in de UDR een niet al te krachtige CPU in zit en zelf bottleneckt. bijvoorbeeld bij volle download het dashboard niet wil laden.
wat mij erg aanspreekt is dat er een 8 ethernet poorten op zitten met PoE, dit scheel weer van die PoE injectors
Geen ervaring (met geen van beiden). Maar dit is wel waarom ze de UDR (goedkoop) in de markt hebben gezet, met lage specs. Om kopers te overtuigen van het systeem en te verleiden naar een upgrade (van een IMO overpriced model :X).
Dus slechter dan de UDR zal het zeer zeker niet worden.

V.w.b. de switch poorten, wel even opletten dat er een 1Gbit/s backplane op de switch zit. Leuk om dus wat camera's aan te hangen. Minder leuk als je er (meerdere) clients op wilt aansluiten die 1Gbit/s vol trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-09 17:55
RobertMe schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 17:09:
[...]

Geen ervaring (met geen van beiden). Maar dit is wel waarom ze de UDR (goedkoop) in de markt hebben gezet, met lage specs. Om kopers te overtuigen van het systeem en te verleiden naar een upgrade (van een IMO overpriced model :X).
Dus slechter dan de UDR zal het zeer zeker niet worden.

V.w.b. de switch poorten, wel even opletten dat er een 1Gbit/s backplane op de switch zit. Leuk om dus wat camera's aan te hangen. Minder leuk als je er (meerdere) clients op wilt aansluiten die 1Gbit/s vol trekken.
De vraag is hoe vaak je die 1Gbit voltrekt. Daarnaast, als je dat wel doet, dan kun je alsnog met de UDM pro (SE) vooruit, zet je er een UGX-naast en wellicht nog een Enterprise XG24. Hier met een gezin dat echt wel volledig digitaal functioneert trek ik ook nooit de 1 gbit/s vol, behalve als ik een game download op de Xbox series X, zoon en dochter plus vrouwlief aan het streamen en tegelijkertijd videochatten/discorden is met vrienden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
stefanxxx511 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 16:50:
Ik heb ze beide...de UDR is een testbakkie en evt backup. Het is appels en peren vergelijken, als je serieus met Protect en camera`s aan de slag wilt, dan is de UDR al snel onvoldoende net zoals 8 poorten op de UDM-SE ook onvoldoende is voor een beetje opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-09 17:55
Roy Batty schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 17:37:
[...]

Ik heb ze beide...de UDR is een testbakkie en evt backup. Het is appels en peren vergelijken, als je serieus met Protect en camera`s aan de slag wilt, dan is de UDR al snel onvoldoende net zoals 8 poorten op de UDM-SE ook onvoldoende is voor een beetje opstelling.
Met een UDM-Pro SE plus USW-24 POE zou je toch een eind moeten komen. Zeker als je de SPF gebruikt.
Gewoon leuk en mooi spul voor de prosumer. Tuurlijk kan het altijd beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy Batty
austin_77 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 17:41:
[...]

Met een UDM-Pro SE plus USW-24 POE zou je toch een eind moeten komen. Zeker als je de SPF gebruikt.
Gewoon leuk en mooi spul voor de prosumer. Tuurlijk kan het altijd beter.
zeker, zo heb ik het ook, alleen met de Pro switch en dan heeft de SFP+ ook zin omdat je dan een 10Gbps backbone krijgt met de UDM. De LAN poorten van mijn UDM-SE zijn ongebruikt, je kunt net zo goed een UDM-P nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelG
  • Laatst online: 11:41

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Roy Batty schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 10:01:
[...]

Het lukt me net niet met Home Assistant & Syno en een unmanaged UPS.....bijna. Misschien hebben anderen een idee hier. Wat ik gedaan heb:

1. Syno met unmanaged UPS verbinden via USB, deze wordt herkend door de Syno
2. NUT integratie opzetten binnen HA
3. In Syno bij UPS settings 'Enable network UPS server' aanvinken en IP van HA ingeven
4. De UPS heeft nu entities binnen HA als batterij percentage, status etc
5. Unifi Network integratie opzetten (niet de add on)
6. Automation maken dat de gateway een shutdown doet als batterij <50% (bijvoorbeeld)

Het idee was zo mooi, ware het niet dat (onder 5) de Unifi Network integratie wel een Restart maar geen Shutdown entity heeft. Voor de rest werk het allemaal hierboven.
je zou als alternatief bij stap 6 een ssh commando vanaf HA kunnen aftrappen om de shutdown te doen.
Zelf nooit geprobeerd, maar schijnbaar kan dat wel ; https://community.home-as...o-a-raspberri-pi/377415/4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:11

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Toch hier maar eens vragen....

heb sinds een tijdje last van de verbinding met m'n Sonos systeem. Urenlang aan de telefoon gehangen met die gasten. Maar kom geen steek verder. Merk verder namelijk helemaal niks van issues...

Ik heb de volgende handleiding van ze gekregen:
About your request, here are the steps to check:

Log into the UniFi controller

Click the Settings tab on the left sidebar

Click WiFi under the Settings page

Click on the network SSID. Note: if there are multiple SSIDs that the players and controllers connect to, the same will need to be done for each SSID.
image.png
?

Scroll down to Advanced Configuration and set it to Manual

Verify and confirm that WiFi Type is set to Standard
image.png
?

Click on the Apply Changes button at the bottom of the page.

Click on Settings > Networks and select the network that Sonos is being set on.
image.png
?

Scroll down to Advanced Configuration and set it to Manual

Verify and confirm that Network Type is set to Standard and IGMP Snooping is enabled.
IGMP_Snooping1.png
??

Disable the following options by unchecking the Enable option:

Multicast and Broadcast Control (blocks all multicast and broadcast for non-listed devices).

Multicast Enhancement (converts multicast to unicast when possible).

Client Device Isolation (prevents wireless client on the same AP from communicating with each other).

Proxy ARP (converts broadcast to unicast when possible).
image.png
??

Once completed, allow up to a minute for the AP to provision (apply the settings) and restore online connection, then proceed to the connection or setup of the Sonos system.
Bizar dat je dit soort dingen zou moeten aanpassen, maar ik weet natuurlijk niet of Ubiquiti out-of-the-box andere settings toepast dan 'normaal' is.

Iemand nog een idee waar ik het in zou kunnen zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 01:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

x0z8_ schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:22:
[...]

Ik heb er gisteren eentje hier via Tweakers op de kop getikt. Wat een verademing tegenover de USG+Controller op een NUC. Werkt allemaal vlekkeloos.
Welke stappen heb jij doorlopen voor de migratie (linkje?) :)
Hier een USG met controller op een pi, moet de migratie nog doen.
Gezin met jonge kids dus downtime = papa krijgt kwaaie gezichten :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
The Eagle schreef op zondag 28 april 2024 @ 15:22:
[...]

Dáár gaat het dus al fout!!! Verwachtingsmanagement lijkt me wel een ding voor je gezin (lees: kinderen) :*) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
[...]

Mijn migratie stappen:
- de tijd nemen
- schijt hebben aan mensen thuis die even downtime zouden hebben

Ik heb alles fris en nieuw geïnstalleerd. Had weinig zin in het extra onderhoud voor IPTV van KPN via de gateway ultra dus die zijn nog in de experiabox geplugd en de gateway doet de rest. Misschien een keer hier die Android boxjes van KPN overwegen zodat ik zonder gekloot direct op de ONT in kan prikken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

x0z8_ schreef op zondag 28 april 2024 @ 17:12:
[...]

Mijn migratie stappen:
- de tijd nemen
- schijt hebben aan mensen thuis die even downtime zouden hebben

Ik heb alles fris en nieuw geïnstalleerd. Had weinig zin in het extra onderhoud voor IPTV van KPN via de gateway ultra dus die zijn nog in de experiabox geplugd en de gateway doet de rest. Misschien een keer hier die Android boxjes van KPN overwegen zodat ik zonder gekloot direct op de ONT in kan prikken
Zo kan het ook lol.
In mijn geval Ziggo in bridge en een drietal Vlans plus firewall er tussen, en een pihole voor de rest van de devices. Dus ik hou mijn config liever ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvkdev
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-09 22:14
RobertMe schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 20:26:
[...]

Een switch is een switch en geen router. Dus fysiek kun je dat doen, maar het zal je niet door het hele huis een internetverbinding opleveren.

Tenzij je bedoelt: kan ik de glasvezelkabel direct op de switch aansluiten (en dan via een VLAN naar een router). Dan kan, maar als je moet vragen of het kan zou ik er niet zomaar aan beginnen zonder je eerst goed in te lezen. En als dit de vraag is dan maak ik het niet op uit de originele vraag, al helemaal niet met de "vanuit de mediaconverter", want die zet je dan juist buitenspel.
Ik begrijp wat je bedoeld maar die EdgeSwitch heeft ook wat routing mogelijkheden waarbij ik me dan afvraag of het voldoende is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mvkdev schreef op zondag 28 april 2024 @ 18:42:
[...]

Ik begrijp wat je bedoeld maar die EdgeSwitch heeft ook wat routing mogelijkheden waarbij ik me dan afvraag of het voldoende is.
I see, het is een layer 2/3 switch.

Maar die zal lijkt mij geen NAT doen bij IPv4 verkeer. En of die bij IPv6 de hele riedel aan DHCP-PD "naar" RA doet zou ik dan ook sterk aan twijfelen.
Immers is een "router" die je thuis plaatst meer dan alleen een apparaat dat puur routing (/"layer 3 switching") doet. Het "onderhoud" ook de internet verbinding en zorgt voor de communicatie tussen de LAN en de WAN. Dus bij IPv4 het NAT verhaal, en bij IPv6 middels DHCP-PD een IPv6 prefix opvragen, koppelen met een prefix ID, en vervolgens via een router advertisement communiceren aan de LAN kant. En dit lijken mij zaken die niet onder "layer 3 switching" vallen. En een firewall zal er vast ook niet in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvkdev
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-09 22:14
RobertMe schreef op zondag 28 april 2024 @ 18:51:
[...]

I see, het is een layer 2/3 switch.

Maar die zal lijkt mij geen NAT doen bij IPv4 verkeer. En of die bij IPv6 de hele riedel aan DHCP-PD "naar" RA doet zou ik dan ook sterk aan twijfelen.
Immers is een "router" die je thuis plaatst meer dan alleen een apparaat dat puur routing (/"layer 3 switching") doet. Het "onderhoud" ook de internet verbinding en zorgt voor de communicatie tussen de LAN en de WAN. Dus bij IPv4 het NAT verhaal, en bij IPv6 middels DHCP-PD een IPv6 prefix opvragen, koppelen met een prefix ID, en vervolgens via een router advertisement communiceren aan de LAN kant. En dit lijken mij zaken die niet onder "layer 3 switching" vallen. En een firewall zal er vast ook niet in zitten.
Ja precies, ik Googlede terwijl je dit schreef al op 'edgeswitch lite' en NAT, maar dat doet het ding niet, en mijn provider, odido op glas naar mediaconverter Ethernet levert alleen IPV4...

Dus dat wordt op zoek naar een alternatief, Ubiquiti? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mvkdev schreef op zondag 28 april 2024 @ 18:56:
Dus dat wordt op zoek naar een alternatief, Ubiquiti? :)
Geen alternatief maar aanvulling ;)

Binnen de EdgeMax lineup hebben ze in ieder geval een hele serie aan EdgeRouter modellen. Inclusief SFP(+) poorten waar je dan mogelijk een glasvezel module voor Odido in kunt doen.

Maar de meeste hier kiezen voor de UniFi lineup. Maar in jou geval is dat "iffy" als je alleen de EdgeSwitch hebt. Immers zit de kracht van UniFi in het centrale beheer van alle UniFi apparaten vanuit de controller. Maar bij jou zou dat dan maar één apparaat zijn, de router naar keuze. De EdgeSwitch zul je altijd los moeten beheren.
Mogelijk dat je bij de EdgeMax lineup wel iets met het UISP systeem kunt v.w.v. "centraal" beheer. Maar daar heb ik geen ervaring mee noch mij in verdiept.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• haelerien
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-09 08:44
[...]

Ik had een USG met controller op Synology NAS in docker.
Afgelopen weekend de switch gemaakt, ik volgde deze stappen:

1. Back-up maken van je settings in je huidige controller. Zorg wel dat deze de recentste update heeft voor je de back-up uitvoert. Ik sloot de docker hierna ook af, niet zeker of dat nodig was.
1. Ultra aansluiten op je huidig netwerk met internetverbinding
2. Inloggen op UCG ultra via IP. Alles updaten.
3. Restore de eerder gemaakte backup van je controller in de UCG. Na de restore komt die offline, gezien die in conflict komt met je USG met dezelfde instellingen.
4. Daarna ontkoppelde ik de USG en ik plaatste ik de UCG in de plaats.

Alles kwam daarna vrij snel terug online :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MikeyMan schreef op zondag 28 april 2024 @ 14:57:
Toch hier maar eens vragen....

heb sinds een tijdje last van de verbinding met m'n Sonos systeem. Urenlang aan de telefoon gehangen met die gasten. Maar kom geen steek verder. Merk verder namelijk helemaal niks van issues...

Ik heb de volgende handleiding van ze gekregen:

[...]

Bizar dat je dit soort dingen zou moeten aanpassen, maar ik weet natuurlijk niet of Ubiquiti out-of-the-box andere settings toepast dan 'normaal' is.

Iemand nog een idee waar ik het in zou kunnen zoeken?
In navolging hierop. Heb inmiddels de accesspoints allemaal op kanaal 11 en 48 gezet.

Lijkt nu een stuk sneller allemaal.

Maar dacht dit juist niet mocht? En juist meer interferentie veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
  • Laatst online: 13:34
Durft iemand al de 4.03 firmware op de Dream Machines?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:02

Quad

Doof

blaaspijp schreef op maandag 29 april 2024 @ 18:58:
Durft iemand al de 4.03 firmware op de Dream Machines?
Net erop gekwakt. Op de standaard UDM.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:51

lier

MikroTik nerd

MikeyMan schreef op maandag 29 april 2024 @ 17:07:
Mag wel, maar het is de meest slechte instelling mogelijk.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:27
Will_M schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 18:37:
[...]

Da's ~240W/dag en dus ruim 85 kWh / €30,- jaar welke je 'idle' (en dus onnodig) weg laat stoken :P
Naja, welk op gaat in restwarmte. In de winter beperkt het stookkosten, in de zomer beperkt het terug leveren van je zonnepaneel opbrengst :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

lier schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:09:
[...]

Mag wel, maar het is de meest slechte instelling mogelijk.
Ja dat dacht ik... Irritant genoeg loopt die sonos zo wel als een trein tot nu toe. Voor het eerst in lange tijd :X

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 29-04-2024 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MikeyMan schreef op maandag 29 april 2024 @ 17:07:
[...]

In navolging hierop. Heb inmiddels de accesspoints allemaal op kanaal 11 en 48 gezet.

Lijkt nu een stuk sneller allemaal.

Alle APs op hetzelfde kanaal is inderdaad niet handig, omdat de APs onderling dan interferentie geven. Verder is kanaal 11 prima, omdat dat in de "set" van aanbevolen kanalen zit (1, 6, 11), die niet met elkaar overlappen. Bij 5GHz zijn de kanalen op 20MHz sowieso niet overlappend. De wel overlappende kanalen bestaan niet / kun je niet kiezen. Alsof bij 2,4GHz de enige opties dus 1, 6 en 11 zouden zijn en 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10 niet bestaan.

V.w.b. Sonos. De oplossing die ik het meest heb gelezen is één Sonos apparaat bedraad (IIRC) aansluiten en alle andere Sonos-en via Sonos eigen wifi / ... verbinden, waarbij de Sonos-en dus onderling een (mesh) netwerk opzetten en via die ene bedrade unit met internet verbinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:08
MikeyMan schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:49:
[...]

Ja dat dacht ik... Irritant genoeg loopt die sonos zo wel als een trein tot nu toe :X
Ik deel je ervaring... Hier 1 en 48 op beide accespoints, geef ik ze elk hun eigen kanaal dan is er 1 niet zo tevreden.
TXRetries gaat dan vlug boven de 30%
Nu beiden onder de 10%

Heb hier ook Sonos, en met deze instelling heb in geen haperende stream meer. Speelt van sochtends tot savonds zonder probleem

[ Voor 14% gewijzigd door RedPas op 29-04-2024 19:54 ]

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RobertMe schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:52:
[...]

Alle APs op hetzelfde kanaal is inderdaad niet handig, omdat de APs onderling dan interferentie geven. Verder is kanaal 11 prima, omdat dat in de "set" van aanbevolen kanalen zit (1, 6, 11), die niet met elkaar overlappen. Bij 5GHz zijn de kanalen op 20MHz sowieso niet overlappend. De wel overlappende kanalen bestaan niet / kun je niet kiezen. Alsof bij 2,4GHz de enige opties dus 1, 6 en 11 zouden zijn en 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10 niet bestaan.
Gek genoeg als ik de Ubiquiti zelf de kanalen laat kiezen wordt het 1, 1, 6. Waarbij 1 hier in de buurt al veruit het drukst bezet is. Ook een beetje raar.
V.w.b. Sonos. De oplossing die ik het meest heb gelezen is één Sonos apparaat bedraad (IIRC) aansluiten en alle andere Sonos-en via Sonos eigen wifi / ... verbinden, waarbij de Sonos-en dus onderling een (mesh) netwerk opzetten en via die ene bedrade unit met internet verbinden.
Kan ik ook wel proberen, maar heb ze niet echt op plekken staan met een aansluiting. Zou toch gewoon moeten werken zonder gezeur :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RedPas schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:53:
[...]

Ik deel je ervaring... Hier 1 en 48 op beide accespoints, geef ik ze elk hun eigen kanaal dan is er 1 niet zo tevreden.
TXRetries gaat dan vlug boven de 30%
Nu beiden onder de 10%

Heb hier ook Sonos, en met deze instelling heb in geen haperende stream meer. Speelt van sochtends tot savonds zonder probleem
Ja dat... Ontwerpfout van sonos?

Zelfs als ik ze geforceerd een vast accesspoint geef met verschillende kanalen gaat het voor geen meter :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert20
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-06 20:16
Heb ik eindelijk ook een Cloud Gateway Ultra.....
Werkt die niet wat ik gewent ben van mijn oude USG.....

Heb een minecraft server, die bereikbaar zou moeten zijn vanaf een domainnaam. Welke mijn eigen IP geeft.
Extern werkt het allemaal prima, maar intern kom ik nu niet op mijn server.....

Werkt HairPin (Nat Reflection) wel goed? Volgens mij heeft het met dat te maken.....
Iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bert20 schreef op maandag 29 april 2024 @ 22:41:
Heb ik eindelijk ook een Cloud Gateway Ultra.....
Werkt die niet wat ik gewent ben van mijn oude USG.....

Heb een minecraft server, die bereikbaar zou moeten zijn vanaf een domainnaam. Welke mijn eigen IP geeft.
Extern werkt het allemaal prima, maar intern kom ik nu niet op mijn server.....

Werkt HairPin (Nat Reflection) wel goed? Volgens mij heeft het met dat te maken.....
Iemand tips?
Ik kan je in ieder geval de tip geven dat je de klok zeer waarschijnlijk goed hebt horen luiden. Dit zal inderdaad een hairpin nat / nat loopback issue zijn.

Als workaround (ik weet niet of je hairpin nat / nat loopback aan kunt zetten, heb geen UCG) zou je intern een eigen DNS server kunnen draaien met daarin het lokale IP adres van het apparaat in kwestie. En dan uiteraard die DNS server laten uitdelen door de UCG. Met die oplossing hoeft het verkeer dus ubethaupt ook niet via de UCG te gaan en is dus sowieso iets "netter".

Of als je provider IPv6 ondersteund, gewoon dat gebruiken. Zonder NAT kun je ook geen NAT loopback issue hebben.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert20
RobertMe schreef op maandag 29 april 2024 @ 22:57:
[...]

Ik kan je in ieder geval de tip geven dat je de klok zeer waarschijnlijk goed hebt horen luiden. Dit zal inderdaad een hairpin nat / nat loopback issue zijn.

Als workaround (ik weet niet of je hairpin nat / nat loopback aan kunt zetten, heb geen UCG) zou je intern een eigen DNS server kunnen draaien met daarin het lokale IP adres van het apparaat in kwestie. En dan uiteraard die DNS server laten uitdelen door de UCG. Met die oplossing hoeft het verkeer dus ubethaupt ook niet via de UCG te gaan en is dus sowieso iets "netter".

Of als je provider IPv6 ondersteund, gewoon dat gebruiken. Zonder NAT kun je ook geen NAT loopback issue hebben.,
Zover ik kan vinden kan je het nergens aanzetten, wel gevonden dat een UXG Lite er ook problemen mee had, maar die waren opgelost voor zover ik kan vinden.

Heb Ziggo modem in bridge en geen IPv6. Dus dat is voor nu geen optie.
Wel heb ik intern een DNS Server draaien (blocky), dacht ik ook aan.

Maar iets wat werkte, moet toch gewoon weer kunnen werken..... :|
Heb geen Vlans, geen extra firewall rules, alles standaard......

Misschien morgen nieuwe inzichten.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bert20 schreef op maandag 29 april 2024 @ 23:09:
Heb Ziggo modem in bridge en geen IPv6. Dus dat is voor nu geen optie.
Dat is wel een optie? Alleen als je geen ConnectBox (waaronder dd nieuwste Sagemcom) noch Ubee UBC1318ZG hebt kun je geen IPv6 gebruiken. En als je zo'n modem hebt (dat geen IPv6 in bridge doet) kun je vast bij Ziggo een nieuwe krijgen. Want dan heb je een sterk verouderd modem.
Wel heb ik intern een DNS Server draaien (blocky), dacht ik ook aan.
Daarin kun je lokale DNS instellen. Heb ik zelf ook een tijdje gebruikt en werkte prima.
Maar iets wat werkte, moet toch gewoon weer kunnen werken..... :|
Er is wel iets veranderd, namelijk de router.
Heb geen Vlans, geen extra firewall rules, alles standaard......
Dat heeft er allemaal niks mee te maken. Uiteindelijk is het gewoon vrij simpel: port forwarding is een fancy term voor de (uitgebreidere) DNAT (Destination Network Address Translation). "Als pakketje binnenkomt met bestemming poort (+ adres) X dan herscrhijf naar Y". Het verschil tussen wel of geen hairpinning is of die firewall / DNAT regel kijkt naar de herkomst (interface / adres/subnet). Dus "als op WAN een pakketje binnen komt met bestemming poort 1234 dan..." vs "als een pakketje binnen komt met bestemming poort 1234...". In het eerste geval zal verkeer afkomstig van de LAN kant niet herschreven worden (geen hairpinning), in het tweede geval wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-09 23:41
Sinds vorige week heb ik twee U6+ APs. Erg tevreden met het verbeterde WiFi ontvangst. Nu heb ik tijdje terug nieuwe switches van ZyXeL gekocht, maar zit nu al te denken die te vervangen voor Ubiquiti 8)

Zit nog wel even te denken waar ik de Unifi Controller het beste op kan gaan draaien. Ik heb een twee docker hosts (Pi 4, 1GB) voor de paar dingen die ik draai is dat meer dan genoeg, alleen ging afgelopen weekend een host down toen ik er de Unifi Controller op had gezet. Ding slurpt nogal wat geheugen. Twijfel nu of ik een Pi 4, 4GB zou toevoegen aan mijn rack, of dat ik toch voor een andere oplossing ga.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22-09 10:27

Mr-D.

interpunctie? no hero here

PluueeR schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:06:
Sinds vorige week heb ik twee U6+ APs. Erg tevreden met het verbeterde WiFi ontvangst. Nu heb ik tijdje terug nieuwe switches van ZyXeL gekocht, maar zit nu al te denken die te vervangen voor Ubiquiti 8)

Zit nog wel even te denken waar ik de Unifi Controller het beste op kan gaan draaien. Ik heb een twee docker hosts (Pi 4, 1GB) voor de paar dingen die ik draai is dat meer dan genoeg, alleen ging afgelopen weekend een host down toen ik er de Unifi Controller op had gezet. Ding slurpt nogal wat geheugen. Twijfel nu of ik een Pi 4, 4GB zou toevoegen aan mijn rack, of dat ik toch voor een andere oplossing ga.
kan je beter hier vragen, https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2039340

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert20
RobertMe schreef op maandag 29 april 2024 @ 23:32:
[...]

Dat is wel een optie? Alleen als je geen ConnectBox (waaronder dd nieuwste Sagemcom) noch Ubee UBC1318ZG hebt kun je geen IPv6 gebruiken. En als je zo'n modem hebt (dat geen IPv6 in bridge doet) kun je vast bij Ziggo een nieuwe krijgen. Want dan heb je een sterk verouderd modem.

[...]

Daarin kun je lokale DNS instellen. Heb ik zelf ook een tijdje gebruikt en werkte prima.

[...]

Er is wel iets veranderd, namelijk de router.

[...]

Dat heeft er allemaal niks mee te maken. Uiteindelijk is het gewoon vrij simpel: port forwarding is een fancy term voor de (uitgebreidere) DNAT (Destination Network Address Translation). "Als pakketje binnenkomt met bestemming poort (+ adres) X dan herscrhijf naar Y". Het verschil tussen wel of geen hairpinning is of die firewall / DNAT regel kijkt naar de herkomst (interface / adres/subnet). Dus "als op WAN een pakketje binnen komt met bestemming poort 1234 dan..." vs "als een pakketje binnen komt met bestemming poort 1234...". In het eerste geval zal verkeer afkomstig van de LAN kant niet herschreven worden (geen hairpinning), in het tweede geval wel.
Via locale DNS resolving minecraft.domain.nl naar 192.168.1.50, dan werkt het.

Het zou natuurlijk nog steeds kunnen dat het geen hairpin probleem is......
Zou heel goed een config issue kunnen zijn, maar ik zie niet wat ik anders heb gedaan dan met m'n andere controller van m'n USG. Ben helemaal opnieuw begonnen, niet met overzetten van configuraties.

Maar stel ik laat minecraft.domain.nl via externe DNS resolven naar mijn externe IP.
En hij komt weer terug binnen.
Hoe weet die dan dat die door moet naar 192.168.1.50?

Ik had in mijn oude config alleen maar 2 poortforwards voor externe ip's van vrienden.
Moet ik ook een eigen poortforward maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Bert20 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:22:
[...]

Via locale DNS resolving minecraft.domain.nl naar 192.168.1.50, dan werkt het.

Het zou natuurlijk nog steeds kunnen dat het geen hairpin probleem is......
Zou heel goed een config issue kunnen zijn, maar ik zie niet wat ik anders heb gedaan dan met m'n andere controller van m'n USG. Ben helemaal opnieuw begonnen, niet met overzetten van configuraties.

Maar stel ik laat minecraft.domain.nl via externe DNS resolven naar mijn externe IP.
En hij komt weer terug binnen.
Hoe weet die dan dat die door moet naar 192.168.1.50?

Ik had in mijn oude config alleen maar 2 poortforwards voor externe ip's van vrienden.
Moet ik ook een eigen poortforward maken?
In de Port Forward stel je normaal gesproken in naar welk IP-adres lokaal je forward. Dus je router forward het dan naar het juiste interne apparaat.

Als je in de lokale DNS, of dat nou die van Unifi zelf of een andere op je lokale netwerk is, dat minecraft.domain.nl de lokale DNS record is van die server, dan zullen je apparaten op het lokale netwerk niet via het publieke IP gaan, maar direct naar het lokale IP.

Hier met een UDM-SE en Odido geen problemen met Hairpin NAT, werkte vanzelf door simpelweg een port forward aan te maken naar mijn NUC op poort 443 en NGINX Reverse Proxy op de NUC (Home Assistant OS met paar add-ons). Maar heb alsnog ook een lokaal DNS record gemaakt, wat ook werkt.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert20
BiG-GuY schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:59:
[...]

In de Port Forward stel je normaal gesproken in naar welk IP-adres lokaal je forward. Dus je router forward het dan naar het juiste interne apparaat.

Als je in de lokale DNS, of dat nou die van Unifi zelf of een andere op je lokale netwerk is, dat minecraft.domain.nl de lokale DNS record is van die server, dan zullen je apparaten op het lokale netwerk niet via het publieke IP gaan, maar direct naar het lokale IP.

Hier met een UDM-SE en Odido geen problemen met Hairpin NAT, werkte vanzelf door simpelweg een port forward aan te maken naar mijn NUC op poort 443 en NGINX Reverse Proxy op de NUC (Home Assistant OS met paar add-ons). Maar heb alsnog ook een lokaal DNS record gemaakt, wat ook werkt.
Ja ik mis denk een juiste portforward....
Maar ik wil niet een portforward rule hebben voor alle IP adressen van buiten.
Ik heb er twee externe IP portforwards die werken.

Maar welke moet ik er dan bijmaken voor intern? Zodat ik niet die poort openzet voor heel het internet?

Wil inprincipe niet via locale DNS afhankelijk zijn, want die gebruik ik niet altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-09 12:15
In de laatste EA release van UniFi OS zitten onder andere de volgende wijzigingen:
Improved PPPoE stability.
Fixed a rare case where PPPoE throughput was lower without using 0 for Smart Queues.
Improved speed test accuracy.
Of het nou aan de PPPoE fixes of aan de speedtestfix ligt, voor het eerst haal ik consequent 930 Mbit up/down. Ik heb een 1 Gbit lijn (KPN AON), maar ben wel benieuwd of de performance op multigig lijnen nu is verbeterd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Bert20 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:11:
[...]

Ja ik mis denk een juiste portforward....
Maar ik wil niet een portforward rule hebben voor alle IP adressen van buiten.
Ik heb er twee externe IP portforwards die werken.

Maar welke moet ik er dan bijmaken voor intern? Zodat ik niet die poort openzet voor heel het internet?

Wil inprincipe niet via locale DNS afhankelijk zijn, want die gebruik ik niet altijd.
Omdat ik het ook vanaf 5G wil kunnen bereiken, heb ik het wel opengezet voor 'alle' inkomende IP-adressen. Anders moet je het inderdaad instellen per Publiek IP-adres wat inkomend kan zijn.

Je kan als je wilt nog filteren op landen in de Security configuratie dat bepaalde landen überhaupt geen toegang krijgen.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Ik ben even aan het zoeken geweest, maar het is met niet helemaal duidelijk. Wil wat meer controle hebben over wat bepaalde devices op bepaalde tijdstippen kunnen doen (gaming, socials, etc). Kom ik dan weg met een UDM Pro? Of kan ik dan beter voor een Firewalla gaan, ondanks dat ik dan niet meer volledig in het Unifi ecosysteem zit?

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bert20
BiG-GuY schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:56:
[...]

Omdat ik het ook vanaf 5G wil kunnen bereiken, heb ik het wel opengezet voor 'alle' inkomende IP-adressen. Anders moet je het inderdaad instellen per Publiek IP-adres wat inkomend kan zijn.

Je kan als je wilt nog filteren op landen in de Security configuratie dat bepaalde landen überhaupt geen toegang krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PDvff7kk2fLASzmarg-XQG0w01k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QLLcGqRdR7kBimdkz9SqHjCr.png?f=fotoalbum_large

Heb nu deze forward rule toegevoegd, nu lijkt het te werken en kan ik met een Domeinnaam (externIP), op mijn interne netwerk op de minecraft server.

BiG-GuY, RobertMe, super bedankt voor het sturen van de juiste richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MikeyMan schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:57:
[...]

Ja dat... Ontwerpfout van sonos?

Zelfs als ik ze geforceerd een vast accesspoint geef met verschillende kanalen gaat het voor geen meter :X
Om mezelf toch even te quoten:

Met alle AP's op kanaal 1 loopt Sonos echt als een trein. Echter; het voelt op alle andere apparaten net een beetje trager. Misschien is het onzin, kan het niet zo makkelijk meten natuurlijk.

Heb nu de AP's op resp 1, 6 en 11 gezet. Dit voelt weer sneller op alle andere apparaten, maar er lijkt weer wat vertraging op te treden in Sonos. Stuk sneller dan het was. Maar lijkt dus net een paar seconden meer tijd nodig te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 80% gewijzigd door stormfly op 30-04-2024 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:54
Eigenlijk mogen early access details niet gedeeld worden. Daar ben je akkoord mee gegaan bij deelname aan dat programma. Een release candidate mag wel gedeeld worden.

[ Voor 86% gewijzigd door Tonne op 30-04-2024 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:34
Tonne schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:42:
[...]

Eigenlijk mogen early access details niet gedeeld worden. Daar ben je akkoord mee gegaan bij deelname aan dat programma. Een release candidate mag wel gedeeld worden.
euh er staat in de post door een ui medewerker het volgende: This release is a gradual roll-out. Everyone will get it in the coming days! Also, please specify the Gateway model when reporting back!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tonne schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:42:
[...]

Tja dat is tweeledig want zonder EA bughunters verliest het product zijn stabiliteit en we zitten hier wel op Tweakers.net en niet op fok.nl met Henk & Ingrid of wat daar de tegenwoordige variant van is. Als niemand meehelpt bug's te vinden dan stort het concept in bij een no-subscription model. Ergens moeten de manuren vandaan komen, dat komt niet alleen uit de hardware sales? Of ben ik de enige met deze mindset 8) ?

Omdat je wel een punt hebt qua voorwaarden heb ik hem tussen member quotes gezet, als jij de door mij getikte tekst nog even uit jouw quotepost haalt @Tonne dan blijft het alleen op Tweakers.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
Tomas_ schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:46:
[...]

euh er staat in de post door een ui medewerker het volgende: This release is a gradual roll-out. Everyone will get it in the coming days! Also, please specify the Gateway model when reporting back!
Ja je mag op hun forum natuurlijk wel reageren. En iedereen die op het early access zit die krijgt de release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
stormfly schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 18:05:
[...]

Tja dat is tweeledig want zonder EA bughunters verliest het product zijn stabiliteit en we zitten hier wel op Tweakers.net en niet op fok.nl met Henk & Ingrid of wat daar de tegenwoordige variant van is. Als niemand meehelpt bug's te vinden dan stort het concept in bij een no-subscription model. Ergens moeten de manuren vandaan komen, dat komt niet alleen uit de hardware sales? Of ben ik de enige met deze mindset 8) ?

Omdat je wel een punt hebt qua voorwaarden heb ik hem tussen member quotes gezet, als jij de door mij getikte tekst nog even uit jouw quotepost haalt @Tonne dan blijft het alleen op Tweakers.net
Misschien ben ik wel een beetje pietje precies hoor, maar ik denk dat jouw oplossing zeker in lijn is met de intentie van Ubiquiti.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
MikeyMan schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:33:
[...]

Om mezelf toch even te quoten:

Met alle AP's op kanaal 1 loopt Sonos echt als een trein. Echter; het voelt op alle andere apparaten net een beetje trager. Misschien is het onzin, kan het niet zo makkelijk meten natuurlijk.

Heb nu de AP's op resp 1, 6 en 11 gezet. Dit voelt weer sneller op alle andere apparaten, maar er lijkt weer wat vertraging op te treden in Sonos. Stuk sneller dan het was. Maar lijkt dus net een paar seconden meer tijd nodig te hebben.
Als je nu enkel kanaal 1 en 11 gebruikt, hoe is het dan? Want volgens mij was Sonosnet vast op kanaal 6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tonne schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 19:49:
[...]

Als je nu enkel kanaal 1 en 11 gebruikt, hoe is het dan? Want volgens mij was Sonosnet vast op kanaal 6
Als dat het ding is, zou ik verwachten dat sonos daar een hint in kan geven :X

Heb overigens geen bedrade sonos, dus zou ook verwachten dat ie dan geen kanaal opzet.

Maar valt te proberen natuurlijk!

Kans bestaat wel dat er dan weer wat interferentie ontstaat tussen de ap's. Maargoed, dat doet Ubiquiti zelf ook.

[ Voor 23% gewijzigd door MikeyMan op 30-04-2024 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

haelerien schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:27:
[...]

Ik had een USG met controller op Synology NAS in docker.
Afgelopen weekend de switch gemaakt, ik volgde deze stappen:

1. Back-up maken van je settings in je huidige controller. Zorg wel dat deze de recentste update heeft voor je de back-up uitvoert. Ik sloot de docker hierna ook af, niet zeker of dat nodig was.
1. Ultra aansluiten op je huidig netwerk met internetverbinding
2. Inloggen op UCG ultra via IP. Alles updaten.
3. Restore de eerder gemaakte backup van je controller in de UCG. Na de restore komt die offline, gezien die in conflict komt met je USG met dezelfde instellingen.
4. Daarna ontkoppelde ik de USG en ik plaatste ik de UCG in de plaats.

Alles kwam daarna vrij snel terug online :)
Ugh, ik loop al vast bij stap 1 :/
Controller op pi draait 7.3.63 uit mijn hoofd. Raspbian Bullseye. Laatste versie controller heeft andere Java versie en andere mongodb nodig kennelijk, upgrade is niet zo 123 gedaan zo lijkt het. En de boel de nek om draaien is ook geen optie want dan ben ik pihole ook kwijt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-09 23:41
The Eagle schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 22:47:
[...]

Ugh, ik loop al vast bij stap 1 :/
Controller op pi draait 7.3.63 uit mijn hoofd. Raspbian Bullseye. Laatste versie controller heeft andere Java versie en andere mongodb nodig kennelijk, upgrade is niet zo 123 gedaan zo lijkt het. En de boel de nek om draaien is ook geen optie want dan ben ik pihole ook kwijt :/
Op welk model Pi draai je? Ik heb het van het weekend getest op een Pi 4B met 1GB, maar na een paar uur crashte de Pi. Ik vermoed geheugen gebrek? Overigens gebruikte ik hem wel in een Docker container. Niet die van Linuxserver.io, maar die andere :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

PluueeR schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 22:51:
[...]

Op welk model Pi draai je? Ik heb het van het weekend getest op een Pi 4B met 1GB, maar na een paar uur crashte de Pi. Ik vermoed geheugen gebrek? Overigens gebruikte ik hem wel in een Docker container. Niet die van Linuxserver.io, maar die andere :P
Pi 3b even uit mijn hoofd. Zeker geen 4.
Draai wel native, script gebruikt voor de Unifi controller icm pihole wat hier wel bekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
The Eagle schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 01:02:
[...]

Pi 3b even uit mijn hoofd. Zeker geen 4.
Draai wel native, script gebruikt voor de Unifi controller icm pihole wat hier wel bekend is.
Om welke controller versie gaat het eigenlijk ? Als je een Pi3 hebt, dan heb je waarschijnlijk een 32-bit OS en de laatste controller versie die dit ondersteund, is 7.3.83. Daarna moet je een 64-bit OS hebben en ik vraag me af of dat wel haalbaar is op een Pi3.

Daar komt bij, maar dat kan aan mij liggen, dat een versie update v/d controller software via Docker & backup restore iets heel anders is als een update via de GUI v/d controller zelf. Normaal kun je een backup & restore alleen maar doen tussen identieke controller versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Roy Batty schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:59:
[...]

Om welke controller versie gaat het eigenlijk ? Als je een Pi3 hebt, dan heb je waarschijnlijk een 32-bit OS en de laatste controller versie die dit ondersteund, is 7.3.83. Daarna moet je een 64-bit OS hebben en ik vraag me af of dat wel haalbaar is op een Pi3.

Daar komt bij, maar dat kan aan mij liggen, dat een versie update v/d controller software via Docker & backup restore iets heel anders is als een update via de GUI v/d controller zelf. Normaal kun je een backup & restore alleen maar doen tussen identieke controller versies.
7.3.63 (even uit mijn hoofd, kan niet checken @ work).
32/64 bits geen idee atm, moet ik ook checken.
Docker niet relevant.
En ik hoef geen full backup, maar alleen een config die over moet ;)

Waar ik nog aan zat te denken: denk ik te makkelijk als ik het via windows zou doen?
Dus gewoon controller config export / backup op linux, laatste versie windows controller installeren, import settings, controller up en running. Nieuwe export config maken en dan in de CGU importeren?

Maar als ik dat doe: waarom zou ik dan niet meteen de 7.x.xx kunnen importeren in mijn CGU :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAB

DAB

Bedankt voor alle tips tot nu toe. ik ben verder gekomen met mijn netwerk setup.

Doel:
Terminal geleverd vanuit Odido direct op USG aansluiten. Eigen Unifi hardware gebruiken.(USG, Cloudkey gen2, switches, AP lite.

Tot nu toe succesvolle stappen:
0. Alle Unifi op fabriek instellingen
4. Pas lan reeks aan in USG
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G7Xe0uss-dK0vKc0cJMFsmPdei0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n9ujjEJXj7bR8bfdze321uRO.png?f=fotoalbum_large

5. Herstart alle unifi hardware
6. Valideer of hardware nieuwe IP heeft gekregen uit nieuwe reeks.
7. Doorloop proces om site aan te maken met UI van cloudkey
8. Site aangemaakt. Alle hardware gevonden. klaar om te adopteren

Probleem
Bij het adopteren van de USG krijgt hij niet een adres van de nieuwe range maar van de oude. Dit geeft conflicten en USG geef conectie error en kan niet geadopteerd worden.

Wie kan mij helpen. weet iemand waarom de adoptie niet lukt en de USG niet binnen de nieuwe reeks blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
DAB schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:27:
Bedankt voor alle tips tot nu toe. ik ben verder gekomen met mijn netwerk setup.

Doel:
Terminal geleverd vanuit Odido direct op USG aansluiten. Eigen Unifi hardware gebruiken.(USG, Cloudkey gen2, switches, AP lite.

Tot nu toe succesvolle stappen:
0. Alle Unifi op fabriek instellingen
4. Pas lan reeks aan in USG
[Afbeelding]

5. Herstart alle unifi hardware
6. Valideer of hardware nieuwe IP heeft gekregen uit nieuwe reeks.
7. Doorloop proces om site aan te maken met UI van cloudkey
8. Site aangemaakt. Alle hardware gevonden. klaar om te adopteren

Probleem
Bij het adopteren van de USG krijgt hij niet een adres van de nieuwe range maar van de oude. Dit geeft conflicten en USG geef conectie error en kan niet geadopteerd worden.

Wie kan mij helpen. weet iemand waarom de adoptie niet lukt en de USG niet binnen de nieuwe reeks blijft?
Start je ook de USG opnieuw op? Want dat moet juist niet.
En hoe staan je instellingen op de cloud key bij networks? Gebruik je daar dezelfde range als die je op je screenshot instelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
The Eagle schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:01:
[...]

7.3.63 (even uit mijn hoofd, kan niet checken @ work).
32/64 bits geen idee atm, moet ik ook checken.
Docker niet relevant.
En ik hoef geen full backup, maar alleen een config die over moet ;)

Waar ik nog aan zat te denken: denk ik te makkelijk als ik het via windows zou doen?
Dus gewoon controller config export / backup op linux, laatste versie windows controller installeren, import settings, controller up en running. Nieuwe export config maken en dan in de CGU importeren?

Maar als ik dat doe: waarom zou ik dan niet meteen de 7.x.xx kunnen importeren in mijn CGU :?
Als het niet lukt om een backup/config bestand (allemaal hetzelfde) van de UNA v7 in te lezen in een UNA v8, dan lukt dat waarschijnlijk nergens, niet in Docker, niet in Windows en niet in je Cloud Gateway. Je komt er maar op 1 manier achter. Ik zat even te kijken in de release notes van de laatste official UNA 8.1.127 maar ik zie daar niks staan welke config files wel of niet ingelezen kunnen worden.

Pagina: 1 ... 268 ... 326 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.