(KPN) Router/modem probleem of Unify
"Korte versie" voor de pro's in dit topic. Iets lijkt mis te gaan in het geven van IP adressen aan mijn apparatuur. De 192.168 adressen worden in eens 169.254 adressen zonder verklaring. Ik ben hier achter gekomen omdat dit al een keer was opgevallen met een windows laptop waardoor ik eergisteren de keuze heb gemaakt een aantal vaste (UTP) devices in de V10 omgeving van KPN een vast IP adres heb gegeven. Vanochtend kon ik geen connectie maken met mijn Synology waarna ik direct naar mijn Cloudkey Gen2 (die had ik een vast IP gegeven) omgeving ben gegaan waar ik live de ip adressen van verschillende devices van 192.168.XXX naar 168.254.XXX zag verspringen. Echter had ik dus de cruciale apparatuur om op WiFi te blijven een vast IP gegeven waardoor ik nu wel een keer in de controller omgeving kon komen om te zien wat er mis ging.
Radeloos Voor de context: ik ben "maar" een simpele fysiotherapeut met basiskennis internet. Een fatsoenlijk unify netwerk opzetten lukt mij echter wel en ik kan basisinstellingen en tweaken van netwerken op basis van wat meer kennis dan beginners.
Hulpvraag: Ligt het probleem in de glasvezel aansluiting, de KPN V10 router of mijn Unify omgeving?
Betrokken apparatuur: Binnenkomst KPN glasvezel,
V10 router,
UniFi Switch Lite 16 PoE, 4 AP's unify en 3 unify camera's.
Situatie 2020-2023; goede dekking, goede snelheid, 0 problemen. Helemaal content!
Sinds 2024 (er is niets veranderd aan devices of wat dan ook); elke week disconnects, volledig uitvallen van netwerk, geen TV meer. Netwerk was niet meer zichtbaar. Oplossing? Stroom van V10 afhalen doormiddel van stekker en opnieuw opstarten, terug zetten naar fabrieksinstellingen, ISP van KPN is op hun advies keer 2 minuten eraf geweest. Sinds april gaat dit nog maar 2 a 3 dagen goed. Logs uitlezen op de V10 ging niet omdat bij reset deze niet meer terug te vinden zijn.
Wat is er al geprobeerd? Ik dacht dat het op een gegeven moment aan KPN lag. KPN heeft voor nu op afstand meegekeken. Op het moment van trouble shooten werkt alles en zien ze "niets geks" op de inkomende verbinding. Het zou dus aan mijn randapparatuur moeten liggen, waarom het daarvoor 3 jaar lang zonder probleem heeft gefunctioneerd weet niemand. KPN monteur langssturen is een optie maar als het dan aan "mijn" randapparatuur ligt krijg ik kosten. En vooral de HUE bridges waren vaak een probleem. Ook hier sprak ik weer mijn verbazing uit waarom het dan eerst 3 jaar wel werkt. En het voelt voor mij dat dit gebruikt gaat worden als een verklaring voor het "uitvallen" van het netwerk.
Eigen conclusie: Het gaat mis met de IP adressen. Wat er al die tijd lijkt te gebeuren is dat al mijn devices in huis een "verkeerd" IP krijgen toegewezen waardoor een verbinding met internet niet meer mogelijk is. Althans, zo zie ik het als ik naar de IP adressen in de controller omgeving kijk. Zie ook foto's en filmpjes.
Opvallend is dat mijn HUE Bridge overeind is gebleven, maar deze heeft dan ook een vast IP gekregen in de V10 omgeving. Echter had die Bubendorff dat ook en deze is toch getroffen en uitgevallen wegens switch van 192.168.X naar zoals je ziet op de afbeelding 169.254.172.149.
Beeldmateriaal:
Glasvezel punt op het moment dat ik dus een disconnect heb maar de V10 nog 3 groene lampjes geeft. Dit is niet normaal toch?
https://vimeo.com/manage/videos/942312659
Na enkele keren ontstond de volgende combinatie van groen licht:
https://vimeo.com/manage/videos/942312829
Na stekker van de V10 eruit doen en weer terug in stopcontact kreeg ik weer de "normale" lampjes te zien en werkt het voorlopig weer even:
https://vimeo.com/manage/videos/942313833
Detail; ik maak geen gebruik van VPN.
Mijn hulpvraag in het KPN topic eerder vorige maand:
https://forum.kpn.com/int...allende-verbinding-612695
Wie mij kan helpen ben ik eeuwig dankbaar. Het uitvallen van je gehele thuisnetwerk om de 2 dagen is zo enorm frusterend. Alvast enorm bedankt! Een oplossing zou geweldig zijn maar een troubleshoot advies waar het probleem in kan zitten zou helpen.
Opvallend vind ik dat de lampjes op het kastje van de KPN glasvezel veranderen van knipperen! Dan zou het wel aan KPN liggen zou je zeggen.