[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 269 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:19

pinda powerrr

Slow down...

DAB schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:27:
Bedankt voor alle tips tot nu toe. ik ben verder gekomen met mijn netwerk setup.

Doel:
Terminal geleverd vanuit Odido direct op USG aansluiten. Eigen Unifi hardware gebruiken.(USG, Cloudkey gen2, switches, AP lite.

Tot nu toe succesvolle stappen:
0. Alle Unifi op fabriek instellingen
1. Sluit USG aan achter Huawei terminal
2. Verbind met USG interface (via PC-Switch-USG)
3. Zet "vlan ID" met waarde 300
4. Pas lan reeks aan in USG
[Afbeelding]

5. Herstart alle unifi hardware
6. Valideer of hardware nieuwe IP heeft gekregen uit nieuwe reeks.
7. Doorloop proces om site aan te maken met UI van cloudkey
8. Site aangemaakt. Alle hardware gevonden. klaar om te adopteren

Probleem
Bij het adopteren van de USG krijgt hij niet een adres van de nieuwe range maar van de oude. Dit geeft conflicten en USG geef conectie error en kan niet geadopteerd worden.

Wie kan mij helpen. weet iemand waarom de adoptie niet lukt en de USG niet binnen de nieuwe reeks blijft?
Waarom heb je alles terug gezet op fabrieksinstellingen? Het is letterlijk niets meer dan VLAN 300 instellen op de WAN en je bent klaar. Hoeft je verdere netwerk niks van te merken.

Nu in jouw geval zou ik gewoon starten met de basis reeks, adopt de hele boel en VLAN instellen. Daarna pas IP ranges veranderen.

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:52

Wie kan mij helpen. weet iemand waarom de adoptie niet lukt en de USG niet binnen de nieuwe reeks blijft?
Je zit op de verkeerde plek de settings in te vullen, deze worden na adoptie overschreven door de controller.
Controller openen en daar bij internet de settings aanpassen en dan adopteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAB
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-03 21:24

DAB

Tonne schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:37:
[...]

Start je ook de USG opnieuw op? Want dat moet juist niet.
En hoe staan je instellingen op de cloud key bij networks? Gebruik je daar dezelfde range als die je op je screenshot instelt?
Ik dacht dat ik de USG niet opnieuw opnieuw aan/uit gezet heb om de nieuwe reeks overal te krijgen.
Ik ga een nieuwe poing doen. ik denk dat ik niet de netwerk instellingen in de controler gelijk getrokken heb met de eerdere gevens in de USG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAB

DAB

pinda powerrr schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:45:
[...]

Waarom heb je alles terug gezet op fabrieksinstellingen? Het is letterlijk niets meer dan VLAN 300 instellen op de WAN en je bent klaar. Hoeft je verdere netwerk niks van te merken.

Nu in jouw geval zou ik gewoon starten met de basis reeks, adopt de hele boel en VLAN instellen. Daarna pas IP ranges veranderen.
Nee ik moet het in de USG eerder doen. Als ik dit niet doe ben ik geblokeerkt in de controller setup omdat hij geen dan geen internet verbinding heeft.

Begrijp uit andere reactie dat ik het een 2de keer in de controller moet doen voor adoptie van de USG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op welk adres connect je naar de webpagina van de controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:34
Bedankt voor alle tips tot nu toe. ik ben verder gekomen met mijn netwerk setup.

Doel:
Terminal geleverd vanuit Odido direct op USG aansluiten. Eigen Unifi hardware gebruiken.(USG, Cloudkey gen2, switches, AP lite.

Tot nu toe succesvolle stappen:
0. Alle Unifi op fabriek instellingen
1. Sluit USG aan achter Huawei terminal
2. Verbind met USG interface (via PC-Switch-USG)
3. Zet "vlan ID" met waarde 300
4. Pas lan reeks aan in USG
[Afbeelding]

5. Herstart alle unifi hardware
6. Valideer of hardware nieuwe IP heeft gekregen uit nieuwe reeks.
7. Doorloop proces om site aan te maken met UI van cloudkey
8. Site aangemaakt. Alle hardware gevonden. klaar om te adopteren

Probleem
Bij het adopteren van de USG krijgt hij niet een adres van de nieuwe range maar van de oude. Dit geeft conflicten en USG geef conectie error en kan niet geadopteerd worden.

Mijn stappen zijn:

1. UCGU uit doos aanzetten en vlan 300 op wan via app.
2. Daarna ODIDO rechtstreeks op UCGU WAN en laptop in switchpoort UCGU.
3. Netwerk applicatie updaten naar versie Cloudkey2.
3a. laptop weer naar oude netwerk koppelen
4.) Backup van config cloudkey2 netwerkapplicatie naar laptop
5. Cloudkey2 netwerk apllicatie uninstall
5a.) laptop weer naar UCGU
6. Restore van settings op UCGU
7. 4 Kabels die in de switch zitten van Odido modem in UCGU switch (wo de uplink naar het netwerk..

klaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Tomas_ op 02-05-2024 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterav1984
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Wie heeft er inmiddels antwoord op de volgende vragen over de UniFi Cloud Gateway Ultra?

1 Kan je in de UCG ultra o.o.t.b configureren zonder "smartphone app" of "ubiquity account", oftewel zit er nog een webinterface op waar je lokaal op kan inloggen?

2 Kan je in de UCG ultra nog steeds unifi AP's configureren met vlans zonder een unifi switch te hebben, met de aanname dat in den begin alle devices nog in een untagged (managed) vlan zitten?

Begrijp natuurlijk dat je in je 3rd party switch/apparatuur zelf de (un)tagged configs moet maken(zit er al in), maar bied UI nog steeds de mogelijkheid of geven ze in plaats van een Oranje ledje in de unifi controller interface nu inmiddels een Rood ledje die zegt dat je eerst een unifi switch of ander unifi product moet aanschaffen voordat je een subnet en vlan voor zo'n AP in deze nieuwe gateway aanmaakt?

3 Kan je in deze router ook meerdere subnetten en vlans (un)tagged aanmaken als gateway zelf, die dan later door 3rd party switches en bovengenoemde AP opstelling gebruikt kan worden. Bijvoorbeeld kan je een managed vlan maken voor de unifi producten en 4 of 5 subnets/vlan/ssid(AP limit) of is er enkel simpel beperking tussen Guest en Home?

4 In een eerdere tweakersforum post zag ik een screenshot met vlan6 en PPPoE verbinding als WAN of WAN2 is dit inmiddels op te zetten zonder de CLI in te gaan, bijvoorbeeld voor KPN of CheapConnect?

5 Maakt dit apparaat wat betreft het "unifi controller" gedeelte een compatible config bestand aan die je weer kan exporteren/importeren naar andere Unifi controllers (cloud key / docker container / dream machine) mocht je upgraden, sterker nog kun je een bestaande unifi controller config in de ultra importeren zo ja vanaf welke versie?

6 Wanneer multi-wan in gebruik is, kan er dan per subnet gekozen worden tussen "Failover Only / Distributed"?

7 Werken Port-forwards van buiten naar binnen nog in een of beide opties van de multi-wan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas_
@walterav1984

1.) ja via webinterface. Laptop aansluiten op de ingebouwde switch en naar 192.168.1.1 gaan
2.) Er zit in switch ingebouwd dus je hebt al een switch
3.) kan gewoon
4.) ja kan via de gui, bij installatie
5.) ja kan, mits ze dezelfde applicatie versie draaien
6.) geen idee
7.) geen idee

[ Voor 88% gewijzigd door Tomas_ op 02-05-2024 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hgwj1983
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:15
Tomas_ schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:20:
@walterav1984

5.) ja kan, mits ze dezelfde applicatie versie draaien
Dezelfde versie of naar een nieuwere versie. Vanaf een nieuwe versie werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-09 18:18
Dit is misschien niet helemaal de juiste plek hier, maar ik weet zo 1, 2, 3 niet waar dit geplaatst kan worden. Ik heb een Unifi Gateway Lite en heb Wireguard geconfigureerd. De tunnel werkt prima.

De volgende situatie doet zich met enige regelmaat voor:

Ik heb een Proxmox servertje draaien, met daarop oa HomeAssistant. De laatste tijd valt de stroom hier wel eens uit (weet niet wat ze aan het doen zijn maar is nu al meerdere keren gebeurd dat de hele straat eruit ligt in een paar maand (ik ga geen UPS kopen trouwens ;))). Ik heb m'n server ingesteld dat hij uitblijft na een stroomuitval omdat het wel eens gebeurt dat als de boel weer 'up' komt het een paar keer aan/uit gaat. Ik wil niet dat m'n server / nas dan een paar keer herstart. Dus ik heb Wake on Lan aangezet op m'n server zodat ik 'm op een later moment via WoL kan aanzetten op afstand. Nu het volgende:

Als ik niet thuis ben en de stroom komt er weer op, dan gaat m'n Wireguard wel weer draaien (Gateway Lite). Ik kan vervolgens via Wireguard via m'n Android telefoon geen Magic Packet versturen om de server aan te zetten. Heb ik op gezocht en blijkt met layer 3 (Wireguard) en layer 2 (Wake on Lan) te maken te hebben. Verder gezocht en lees zaken als gretap & vxlan maar is allemaal Linux zo te zien. Ergens anders lees ik over dat je een device in je netwerk kan hangen die WoL uitzend via een interface oid zodat je via een webUI bijv verbinding kunt maken en dat device WoL commando kan laten sturen naar de server. Dat zou wellicht iets via een Raspberry oid kunnen?

Naja, ben m'n brein er dus een beetje over aan het breken, maar er is vast iemand met een soortgelijke situatie hier? :) alle hulp is welkom. Het lijkt alsof Ubiquiti binnen de controller geen optie heeft om de layers te verbinden (als dit uberhaupt al kan).

Ik vond het volgende nog:
Devices can only talk to devices with the same network IP and mask if they are on the same layer 2 network. Right from the get-go wireguard is a layer 3 tunnel. When .5 tries to ping .3, it sends out an ARP request broadcast to ask for the mac address of .3. This broadcast cannot cross outside the layer 2 boundary. What you really need to do is set up your wireguard subnet to be different, and then set up the UDM to route between your two subnets. You'll need to configure the static route on your wireguard client configs so they know to go to the UDM to get to the LAN subnet. Likewise, either the LAN clients need a static route to the wireguard subnet, or if the UDM is their default gateway, they will "just work (if you don't know why, you should read up on default routes).
( Reply op deze Reddit post: https://www.reddit.com/r/...it_lan_cannot_ping_hosts/ )

Vond dit ook nog, dit lijkt denk ik meer op mijn situatie: https://toggen.com.au/it-...-internet-with-unifi-kit/

Maar dan zit je dus weer een poort te forwarden :/ of zou je voor de port forward in het 'from' field de wireguard client IP kunnen gebruiken?

[ Voor 28% gewijzigd door spokje op 02-05-2024 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:07
spokje schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:26:
Dit is misschien niet helemaal de juiste plek hier, maar ik weet zo 1, 2, 3 niet waar dit geplaatst kan worden. Ik heb een Unifi Gateway Lite en heb Wireguard geconfigureerd. De tunnel werkt prima.

De volgende situatie doet zich met enige regelmaat voor:

Ik heb een Proxmox servertje draaien, met daarop oa HomeAssistant. De laatste tijd valt de stroom hier wel eens uit (weet niet wat ze aan het doen zijn maar is nu al meerdere keren gebeurd dat de hele straat eruit ligt in een paar maand (ik ga geen UPS kopen trouwens ;))). Ik heb m'n server ingesteld dat hij uitblijft na een stroomuitval omdat het wel eens gebeurt dat als de boel weer 'up' komt het een paar keer aan/uit gaat. Ik wil niet dat m'n server / nas dan een paar keer herstart. Dus ik heb Wake on Lan aangezet op m'n server zodat ik 'm op een later moment via WoL kan aanzetten op afstand. Nu het volgende:

Als ik niet thuis ben en de stroom komt er weer op, dan gaat m'n Wireguard wel weer draaien (Gateway Lite). Ik kan vervolgens via Wireguard via m'n Android telefoon geen Magic Packet versturen om de server aan te zetten. Heb ik op gezocht en blijkt met layer 3 (Wireguard) en layer 2 (Wake on Lan) te maken te hebben. Verder gezocht en lees zaken als gretap & vxlan maar is allemaal Linux zo te zien. Ergens anders lees ik over dat je een device in je netwerk kan hangen die WoL uitzend via een interface oid zodat je via een webUI bijv verbinding kunt maken en dat device WoL commando kan laten sturen naar de server. Dat zou wellicht iets via een Raspberry oid kunnen?

Naja, ben m'n brein er dus een beetje over aan het breken, maar er is vast iemand met een soortgelijke situatie hier? :) alle hulp is welkom. Het lijkt alsof Ubiquiti binnen de controller geen optie heeft om de layers te verbinden (als dit uberhaupt al kan).

Ik vond het volgende nog:

[...]

( Reply op deze Reddit post: https://www.reddit.com/r/...it_lan_cannot_ping_hosts/ )

Vond dit ook nog, dit lijkt denk ik meer op mijn situatie: https://toggen.com.au/it-...-internet-with-unifi-kit/

Maar dan zit je dus weer een poort te forwarden :/ of zou je voor de port forward in het 'from' field de wireguard client IP kunnen gebruiken?
Kun je geen wol package op de cli van de router installeren/gebruiken? Ik heb zelf een OPNSense router staan waarop ik dit gebruik om m'n pc op afstand aan te zetten. Op de iPhone een 'opdracht' gemaakt die met een ssh-key inlogt op de router en puur een WOL commando start voor de pc, dus met 1 druk op de knop is die opgestart, ook via de wireguard verbinding.

https://community.ui.com/...69-4857-be31-8ad16e3df063

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19-09 10:48
Ik heb gisteren de Cloud Gateway Ultra besteld, zodat ik mijn moden/router van mijn ISP in bridge mode kan zetten.
Momentele heb ik al een 8 ports Unifi POE switch en 2 Pro 6 access points.
De Unifi controller software heb ik in Docker op mijn NAS draaien.

Hoe kan ik het makkelijkste mijn nieuwe Cloud Gateway Ultra installeren en mijn huidige config exporteren van de NAS en importeren op mijn nieuwe router?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

So_Surreal schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 09:26:
Ik heb gisteren de Cloud Gateway Ultra besteld, zodat ik mijn moden/router van mijn ISP in bridge mode kan zetten.

Hoe kan ik het makkelijkste mijn nieuwe Cloud Gateway Ultra installeren en mijn huidige config exporteren van de NAS en importeren op mijn nieuwe router?
Zie haelerien in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"
(en de issues die ik tegenkwam, en ik nog niet heb kunnen oplossen. Dus ik moet nog vanaf een native draaiende controller naar een USG :?

[ Voor 9% gewijzigd door The Eagle op 03-05-2024 09:44 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
So_Surreal schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 09:26:

Zorgen dat ze dezelfde versie draaien en dan een backup maken in de GUI en importeren tijdens de installatie wizard van de UCG.

Soms als de versie verschillend is kan je de UCG even als stand alone router in je netwerk zetten en updaten met een laptop op een lan poort en de wan poort in je huidige netwerk. En daarna weer resetten en bovenstaande flow doorlopen.

[ Voor 15% gewijzigd door stormfly op 03-05-2024 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-slayer
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:47
iemand een idee waarom ik de nieuwe controller software niet binnenkrijg op mijn UCG-ultra?
Ik heb geprobeerd om eens te kijken via ssh om verder te troubleshooten maar ook die krijg ik niet werkend.

Iemand tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7NHszxyjLjq9t0kzKLaCjQIM1y0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4axPzE9ZVrLtY7RoeRlLAoTv.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jyAkCJOOfax89rjwNjB5zVP8nO0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Bmab8RMpvwCghiirQfw1eQV6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robi
  • Laatst online: 11:36
Ter info voor de mensen met een Cloud Gateway Ultra.
IPS/IDS werkt niet op dit apparaat, schijnt al kapot te zijn sinds launch (dit ervaar ik zelf ook)
Voor meer info zie.

https://www.reddit.com/r/...been_broken_since_launch/
https://community.ui.com/...b3-4d17-b4f0-d189bb829afe
https://community.ui.com/...46-41a1-9606-64cc69e60907
https://community.ui.com/...a9-45d6-9d51-fabc713648be

Acties:
  • 0 Henk 'm!
M-slayer schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:40:
iemand een idee waarom ik de nieuwe controller software niet binnenkrijg op mijn UCG-ultra?
Ik heb geprobeerd om eens te kijken via ssh om verder te troubleshooten maar ook die krijg ik niet werkend.

Iemand tips?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welke versie verwacht je?

De laatste official komt overeen met degene die je nu draait.

Als je EA versies wilt draaien moet je het channel aanpassen (zichtbaar in je screenshot) en je mogelijk ook nog aanmelden voor het EA. programma.

[ Voor 12% gewijzigd door stormfly op 03-05-2024 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:47

Iemand tips?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Updates voor de network application beheer je in console van Unifi OS, niet in network application zelf. Klik op de eerste link uit je tweede screenshot, daar kun je de instellingen vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door JungleJim op 03-05-2024 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UninPro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:53
(KPN) Router/modem probleem of Unify
"Korte versie" voor de pro's in dit topic. Iets lijkt mis te gaan in het geven van IP adressen aan mijn apparatuur. De 192.168 adressen worden in eens 169.254 adressen zonder verklaring. Ik ben hier achter gekomen omdat dit al een keer was opgevallen met een windows laptop waardoor ik eergisteren de keuze heb gemaakt een aantal vaste (UTP) devices in de V10 omgeving van KPN een vast IP adres heb gegeven. Vanochtend kon ik geen connectie maken met mijn Synology waarna ik direct naar mijn Cloudkey Gen2 (die had ik een vast IP gegeven) omgeving ben gegaan waar ik live de ip adressen van verschillende devices van 192.168.XXX naar 168.254.XXX zag verspringen. Echter had ik dus de cruciale apparatuur om op WiFi te blijven een vast IP gegeven waardoor ik nu wel een keer in de controller omgeving kon komen om te zien wat er mis ging.

Radeloos Voor de context: ik ben "maar" een simpele fysiotherapeut met basiskennis internet. Een fatsoenlijk unify netwerk opzetten lukt mij echter wel en ik kan basisinstellingen en tweaken van netwerken op basis van wat meer kennis dan beginners.

Hulpvraag: Ligt het probleem in de glasvezel aansluiting, de KPN V10 router of mijn Unify omgeving?

Betrokken apparatuur: Binnenkomst KPN glasvezel, V10 router, UniFi Switch Lite 16 PoE, 4 AP's unify en 3 unify camera's.

Situatie 2020-2023; goede dekking, goede snelheid, 0 problemen. Helemaal content!
Sinds 2024 (er is niets veranderd aan devices of wat dan ook); elke week disconnects, volledig uitvallen van netwerk, geen TV meer. Netwerk was niet meer zichtbaar. Oplossing? Stroom van V10 afhalen doormiddel van stekker en opnieuw opstarten, terug zetten naar fabrieksinstellingen, ISP van KPN is op hun advies keer 2 minuten eraf geweest. Sinds april gaat dit nog maar 2 a 3 dagen goed. Logs uitlezen op de V10 ging niet omdat bij reset deze niet meer terug te vinden zijn.

Wat is er al geprobeerd? Ik dacht dat het op een gegeven moment aan KPN lag. KPN heeft voor nu op afstand meegekeken. Op het moment van trouble shooten werkt alles en zien ze "niets geks" op de inkomende verbinding. Het zou dus aan mijn randapparatuur moeten liggen, waarom het daarvoor 3 jaar lang zonder probleem heeft gefunctioneerd weet niemand. KPN monteur langssturen is een optie maar als het dan aan "mijn" randapparatuur ligt krijg ik kosten. En vooral de HUE bridges waren vaak een probleem. Ook hier sprak ik weer mijn verbazing uit waarom het dan eerst 3 jaar wel werkt. En het voelt voor mij dat dit gebruikt gaat worden als een verklaring voor het "uitvallen" van het netwerk.

Eigen conclusie: Het gaat mis met de IP adressen. Wat er al die tijd lijkt te gebeuren is dat al mijn devices in huis een "verkeerd" IP krijgen toegewezen waardoor een verbinding met internet niet meer mogelijk is. Althans, zo zie ik het als ik naar de IP adressen in de controller omgeving kijk. Zie ook foto's en filmpjes.

Opvallend is dat mijn HUE Bridge overeind is gebleven, maar deze heeft dan ook een vast IP gekregen in de V10 omgeving. Echter had die Bubendorff dat ook en deze is toch getroffen en uitgevallen wegens switch van 192.168.X naar zoals je ziet op de afbeelding 169.254.172.149.

Beeldmateriaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HcttfUJRRX506eqFWJkZk8NIHAM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VYcw2I4r5Cp599WRjoWX6XZq.jpg?f=fotoalbum_large

Glasvezel punt op het moment dat ik dus een disconnect heb maar de V10 nog 3 groene lampjes geeft. Dit is niet normaal toch?
https://vimeo.com/manage/videos/942312659
Na enkele keren ontstond de volgende combinatie van groen licht:
https://vimeo.com/manage/videos/942312829

Na stekker van de V10 eruit doen en weer terug in stopcontact kreeg ik weer de "normale" lampjes te zien en werkt het voorlopig weer even:
https://vimeo.com/manage/videos/942313833

Detail; ik maak geen gebruik van VPN.
Mijn hulpvraag in het KPN topic eerder vorige maand: https://forum.kpn.com/int...allende-verbinding-612695

Wie mij kan helpen ben ik eeuwig dankbaar. Het uitvallen van je gehele thuisnetwerk om de 2 dagen is zo enorm frusterend. Alvast enorm bedankt! Een oplossing zou geweldig zijn maar een troubleshoot advies waar het probleem in kan zitten zou helpen.

Opvallend vind ik dat de lampjes op het kastje van de KPN glasvezel veranderen van knipperen! Dan zou het wel aan KPN liggen zou je zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-slayer
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:47

Iemand tips?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is gefixed. Bleek aantal settings te missen zoals de console settings etc. Na een factory reset en config opnieuw terug lezen staat alles weer terug zoals het hoort en draai ik ook de laatste controller versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

UninPro schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:34:
...
Geen Pro, maar wel KPN en Unifi hier op werk.

In de Experiabox de Unifi router in DMZ zetten (icm vast IP). Dan regelt Unifi alle uitgifte van de IP adressen. Enige wat je dan natuurlijk niet moet doen, is apparaten op de ExperiaBox aansluiten, want dan krijgen die uiteraard gewoon een IP in die range.

Dus ExperiaBox->Unifi router->Unifi Switch->eigen devices

Eventuele TV decoders moet je dan wél weer direct op de ExperiaBox aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pinda powerrr schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:50:
[...]

Geen Pro, maar wel KPN en Unifi hier op werk.

In de Experiabox de Unifi router in DMZ zetten (icm vast IP). Dan regelt Unifi alle uitgifte van de IP adressen. Enige wat je dan natuurlijk niet moet doen, is apparaten op de ExperiaBox aansluiten, want dan krijgen die uiteraard gewoon een IP in die range.

Dus ExperiaBox->Unifi router->Unifi Switch->eigen devices

Eventuele TV decoders moet je dan wél weer direct op de ExperiaBox aansluiten.
Eens dit is de beste optie. +1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
UninPro schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:34:
"Korte versie" voor de pro's in dit topic. Iets lijkt mis te gaan in het geven van IP adressen aan mijn apparatuur. De 192.168 adressen worden in eens 169.254 adressen zonder verklaring. Ik ben hier achter gekomen omdat dit al een keer was opgevallen met een windows laptop waardoor ik eergisteren de keuze heb gemaakt een aantal vaste (UTP) devices in de V10 omgeving van KPN een vast IP adres heb gegeven. Vanochtend kon ik geen connectie maken met mijn Synology waarna ik direct naar mijn Cloudkey Gen2 (die had ik een vast IP gegeven) omgeving ben gegaan waar ik live de ip adressen van verschillende devices van 192.168.XXX naar 168.254.XXX zag verspringen. Echter had ik dus de cruciale apparatuur om op WiFi te blijven een vast IP gegeven waardoor ik nu wel een keer in de controller omgeving kon komen om te zien wat er mis ging.

Radeloos Voor de context: ik ben "maar" een simpele fysiotherapeut met basiskennis internet. Een fatsoenlijk unify netwerk opzetten lukt mij echter wel en ik kan basisinstellingen en tweaken van netwerken op basis van wat meer kennis dan beginners.

Hulpvraag: Ligt het probleem in de glasvezel aansluiting, de KPN V10 router of mijn Unify omgeving?

Betrokken apparatuur: Binnenkomst KPN glasvezel, V10 router, UniFi Switch Lite 16 PoE, 4 AP's unify en 3 unify camera's.

Situatie 2020-2023; goede dekking, goede snelheid, 0 problemen. Helemaal content!
Sinds 2024 (er is niets veranderd aan devices of wat dan ook); elke week disconnects, volledig uitvallen van netwerk, geen TV meer. Netwerk was niet meer zichtbaar. Oplossing? Stroom van V10 afhalen doormiddel van stekker en opnieuw opstarten, terug zetten naar fabrieksinstellingen, ISP van KPN is op hun advies keer 2 minuten eraf geweest. Sinds april gaat dit nog maar 2 a 3 dagen goed. Logs uitlezen op de V10 ging niet omdat bij reset deze niet meer terug te vinden zijn.

Wat is er al geprobeerd? Ik dacht dat het op een gegeven moment aan KPN lag. KPN heeft voor nu op afstand meegekeken. Op het moment van trouble shooten werkt alles en zien ze "niets geks" op de inkomende verbinding. Het zou dus aan mijn randapparatuur moeten liggen, waarom het daarvoor 3 jaar lang zonder probleem heeft gefunctioneerd weet niemand. KPN monteur langssturen is een optie maar als het dan aan "mijn" randapparatuur ligt krijg ik kosten. En vooral de HUE bridges waren vaak een probleem. Ook hier sprak ik weer mijn verbazing uit waarom het dan eerst 3 jaar wel werkt. En het voelt voor mij dat dit gebruikt gaat worden als een verklaring voor het "uitvallen" van het netwerk.

Eigen conclusie: Het gaat mis met de IP adressen. Wat er al die tijd lijkt te gebeuren is dat al mijn devices in huis een "verkeerd" IP krijgen toegewezen waardoor een verbinding met internet niet meer mogelijk is. Althans, zo zie ik het als ik naar de IP adressen in de controller omgeving kijk. Zie ook foto's en filmpjes.

Opvallend is dat mijn HUE Bridge overeind is gebleven, maar deze heeft dan ook een vast IP gekregen in de V10 omgeving. Echter had die Bubendorff dat ook en deze is toch getroffen en uitgevallen wegens switch van 192.168.X naar zoals je ziet op de afbeelding 169.254.172.149.

Beeldmateriaal:
[Afbeelding]

Glasvezel punt op het moment dat ik dus een disconnect heb maar de V10 nog 3 groene lampjes geeft. Dit is niet normaal toch?
https://vimeo.com/manage/videos/942312659
Na enkele keren ontstond de volgende combinatie van groen licht:
https://vimeo.com/manage/videos/942312829

Na stekker van de V10 eruit doen en weer terug in stopcontact kreeg ik weer de "normale" lampjes te zien en werkt het voorlopig weer even:
https://vimeo.com/manage/videos/942313833

Detail; ik maak geen gebruik van VPN.
Mijn hulpvraag in het KPN topic eerder vorige maand: https://forum.kpn.com/int...allende-verbinding-612695

Wie mij kan helpen ben ik eeuwig dankbaar. Het uitvallen van je gehele thuisnetwerk om de 2 dagen is zo enorm frusterend. Alvast enorm bedankt! Een oplossing zou geweldig zijn maar een troubleshoot advies waar het probleem in kan zitten zou helpen.

Opvallend vind ik dat de lampjes op het kastje van de KPN glasvezel veranderen van knipperen! Dan zou het wel aan KPN liggen zou je zeggen.
Op basis van jouw 'betrokken apparatuur' begrijp ik dat je dus geen Unifi router tot je beschikking hebt en puur de controller op een cloudkey hebt met een aantal camera's en AP's. Daarmee is wat @pinda powerrr en @stormfly suggereren dus helaas geen optie.

Het IP-adres dat jouw apparaten toegewezen krijgen vanuit de V10 is een zogenoemd link-local adres dat een apparaat aan zichzelf toebedeeld op het moment dat het geen adres verkrijgt of kan krijgen van een beschikbare DHCP-server, oftewel de server die de IP-adressen normaal gesproken uitdeelt aan apparaten die daarom vragen. Zo'n uitgedeeld ip-adres heeft over het algemeen een bepaalde levensduur waarop dit gebruikt mag worden en waarschijnlijk is de DHCP-server op de V10 op het moment dat het ip-adres is 'verlopen' volgens het apparaat niet direct bereikbaar of andersinds beschikbaar.
Dit kan verschillende redenen hebben, maar mijn eerste vraag zou zijn: hoeveel apparaten zijn er in jouw netwerk aanwezig? En dan bedoel ik ook de clients. En zijn daar apparaten tussen met een privé MAC-adres zoals iPhones dat standaard doen? Het zou namelijk kunnen zijn dat de IP-pool 'uitgeput' is geraakt en dus geen beschikbare adressen meer heeft om uit te delen.
Verder zou ik me afvragen of je wel de V10 interface kunt bereiken op het moment dat dit gebeurd vanaf een apparaat dat een vast IP-adres heeft. Als deze niet bereikbaar is dan zou je het daarin kunnen zoeken, bijv. een slechte bekabeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrdemc schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 14:01:
[...]

Op basis van jouw 'betrokken apparatuur' begrijp ik dat je dus geen Unifi router tot je beschikking hebt en puur de controller op een cloudkey hebt met een aantal camera's en AP's. Daarmee is wat @pinda powerrr en @stormfly suggereren dus helaas geen optie.
Nog steeds de beste optie, er is niet geschreven dat er geen kosten gemaakt mogen worden?

In het huidige netwerk sluit ik vlan mismatches ook niet uit. Een vlan 2 per ongeluk aangemaakt waarin een V10 EB nooit DHCP zal gaan uitdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
stormfly schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 14:15:
[...]
Nog steeds de beste optie, er is niet geschreven dat er geen kosten gemaakt mogen worden?
Daar heb je helemaal gelijk in :P
stormfly schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 14:15:
In het huidige netwerk sluit ik vlan mismatches ook niet uit. Een vlan 2 per ongeluk aangemaakt waarin een V10 EB nooit DHCP zal gaan uitdelen.
Dan zou ik verwachten dat die apparaten in geen enkel geval een ip-adres zouden krijgen en van wat ik begrijp is het 'soms'. Al valt het me wel op dat ze allemaal op een IW danwel AP zitten, zowel bekabeld als via WiFi dus en is de Hue de enige die via de USW Lite zit. Het zou dus zomaar kunnen dat de IW danwel AP's een probleem hebben met het bereiken van de DHCP-server. Mogelijk meshing die verkeerd gaat danwel een slechte kabel naar het AP/IW toe?

[ Voor 20% gewijzigd door mrdemc op 03-05-2024 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrdemc schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 14:20:
[...]

Daar heb je helemaal gelijk in :P

[...]

Dan zou ik verwachten dat die apparaten in geen enkel geval een ip-adres zouden krijgen en van wat ik begrijp is het 'soms'. Al valt het me wel op dat ze allemaal op een IW danwel AP zitten, zowel bekabeld als via WiFi dus en is de Hue de enige die via de USW Lite zit. Het zou dus zomaar kunnen dat de IW danwel AP's een probleem hebben met het bereiken van de DHCP-server. Mogelijk meshing die verkeerd gaat danwel een slechte kabel naar het AP/IW toe?
Misschien kan @UninPro wat screenshots van zijn netwerken overzicht en port instellingen maken en hier posten?

En inderdaad meshing uitschakelen en als er dan een AP verdwijnt heb je daar wel mogelijk een kabel of vlan uitdaging te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UninPro
@stormfly @mrdemc
Luister, ik koop direct een unify router of wat dan ook wanneer dat de oplossing is!
Er is inderdaad sprake van een Macbook Pro en twee iPhones in het netwerk.
Ik heb geen V-lans ingeschakeld, wel een gasten netwerk zodat die niet mijn Sonos en HUE kunnen bedienen.

Ik heb dus inderdaad mijn Unify Controller op de Cloudkey Gen2 draaien.

Slechte kabels is voor mij geen optie aangezien het na een reset als een trein draait en eigenlijk al 3 jaar zonder problemen heeft gefunctioneerd. Het betreft een nieuwbouwwoning met nieuwe CAT6 kabels. Het "uitputten" van IP-pool klinkt bijna logisch gezien wat er gebeurt.

Ik heb een afbeelding van het netwerk gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/agl3klYKt5FdoaFoCXMIX4-fzGs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mEnjaLAeigCbcxcFPRrHeGmT.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens ziet het volgende voorstel er grandioos uit:
"Dus ExperiaBox->Unifi router->Unifi Switch->eigen devices"

Welke Unifi router adviseren jullie?

Edit:/
Nog ter info. De V10 draait in elk geval op fabrieksinstellingen. Daar heb ik niets in aangepast, geen porten geforward. Op het "vastzetten" van IP voor bepaalde zaken als mijn switch afgelopen week. Maar toen was het probleem al en dat is dus ook niet de oplossing gebleken. Behalve dat ik heb kunnen zien dat het met de IP adressen mis gaat.

[ Voor 12% gewijzigd door UninPro op 03-05-2024 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
UninPro schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 18:06:
@stormfly @mrdemc
Luister, ik koop direct een unify router of wat dan ook wanneer dat de oplossing is!
Ik heb geen V-lans ingeschakeld, wel een gasten netwerk zodat die niet mijn Sonos en HUE kunnen bedienen.

Slechte kabels is voor mij geen optie aangezien het na een reset als een trein draait en eigenlijk al 3 jaar zonder problemen heeft gefunctioneerd. Het betreft een nieuwbouwwoning met nieuwe CAT6 kabels. Het "uitputten" van IP-pool klinkt bijna logisch gezien wat er gebeurt.

[Afbeelding]

Nog ter info. De V10 draait in elk geval op fabrieksinstellingen. Daar heb ik niets in aangepast, geen porten geforward. Op het "vastzetten" van IP voor bepaalde zaken als mijn switch afgelopen week. Maar toen was het probleem al en dat is dus ook niet de oplossing gebleken. Behalve dat ik heb kunnen zien dat het met de IP adressen mis gaat.
Ik ben op vakantie en heb geen laptop mee. Misschien kan iemand je even duiden waar je een screenshot kan maken van je vlans/netwerken. Wil het toch graag even dubbel checken.

Wat zijn die gele driehoekjes bij de UI devices in je overzicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UninPro
stormfly schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 18:37:
[...]

Ik ben op vakantie en heb geen laptop mee. Misschien kan iemand je even duiden waar je een screenshot kan maken van je vlans/netwerken. Wil het toch graag even dubbel checken.

Wat zijn die gele driehoekjes bij de UI devices in je overzicht?
Je bent een topper. O+ Ga lekker vakantie houden!
*knip afbeelding. Ben voldoende geholpen en wegen privacy redenen weer verwijderd.

Heb 1 default netwerk, zonder extra V-lans. Met dus 2 Wifi signalen, wat altijd zonder probleem heeft gewerkt. Ik heb een gasten netwerk voor externe zoals vrienden met mobiele telefoons. Puur omdat ik niet wil dat zij Sonos of Hue apparatuur kunnen/gaan bedienen.

De gele driehoekjes wijzen op de Power Abilitie van de POE. Maar die staat op 32,4 en 45 is mogelijk.
Ik lees oa. op Reddit ook dat deze waarschuwing gewoon irritant is en te snel wordt weergegeven vanuit de Switch. Maar het is ook niet dat er apparatuur uitvalt wat betreft verbinding.

[ Voor 16% gewijzigd door UninPro op 03-05-2024 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:51
Maar je hebt geen gasten netwerk. Alleen een gasten SSID. Gezien ze wel op hetzelfde netwerk zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-09 23:41
jwtje schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:03:
Maar je hebt geen gasten netwerk. Alleen een gasten SSID. Gezien ze wel op hetzelfde netwerk zitten
Dus kunnen ze ook je je Sonos bedienen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:24

rally

Deyterra Consultancy

Niet helemaal waar, want als hij op zijn gasten netwerk “guest isolation” aanzet, dan kunnen de clients die met het gasten SSID verbonden zijn, alleen maar communiceren met de default gateway en niet met andere gasten.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

In jouw geval zou ik nu voor een Gateway Max gaan. Is de nieuwste en zou ook hogere snelheden aan moeten kunnen.

Tenzij je voor een rack oplossing wil gaan (maar dan kan je Cloud Key met pensioen), dan kan je voor een UDM-Pro, of UDM SE gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
UninPro schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 18:53:
[...]

Je bent een topper. O+ Ga lekker vakantie houden!
[Afbeelding]

Heb 1 default netwerk, zonder extra V-lans. Met dus 2 Wifi signalen, wat altijd zonder probleem heeft gewerkt. Ik heb een gasten netwerk voor externe zoals vrienden met mobiele telefoons. Puur omdat ik niet wil dat zij Sonos of Hue apparatuur kunnen/gaan bedienen.

De gele driehoekjes wijzen op de Power Abilitie van de POE. Maar die staat op 32,4 en 45 is mogelijk.
Ik lees oa. op Reddit ook dat deze waarschuwing gewoon irritant is en te snel wordt weergegeven vanuit de Switch. Maar het is ook niet dat er apparatuur uitvalt wat betreft verbinding.
Ja dit ziet er wel goed uit, bijzonder probleem heb je. Had je al getest met het uitschakelen van meshing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:32
De Cloud Gateway Ultra als je voldoende hebt aan 1 gbps internet. Hij is goedkoop en heeft een ingebouwde cloud key.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UninPro
@rally Staat aan inderdaad. Scherp!

@pinda powerrr Die max heeft de voorkeur boven de Gateway Lite? Het liefst behoud ik mijn Cloudkey want die werkt naar wens en hoeft sowieso qua leeftijd nog niet met pensioen.
Ik kan dan onder andere de functie toepassen die door jou eerder is aangewezen als oplossing?
ExperiaBox->Unifi router->Unifi Switch->eigen devices

@stormfly Het is om gek van te worden. Ik ben ontzettend blij met jullie meedenken. Op 2 AP's stond de meshing uit. Op 2 AP's nog niet dus dat heb ik nu ook uitgeschakeld. Gaan we dat eens even aankijken komende dagen.

Kans is groot dat er dus een Gateway Ultra/Lite aangeschaft gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 15:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Iemand dit al eens als migratie geprobeerd?

Zou het echt zo simpel zijn? En dan bij een migratie van usg plus local controller naar cgu gewoon je cgu even een tijdelijk op geven en later aanpassen?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

UninPro schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 20:51:

@pinda powerrr Die max heeft de voorkeur boven de Gateway Lite? Het liefst behoud ik mijn Cloudkey want die werkt naar wens en hoeft sowieso qua leeftijd nog niet met pensioen.
Ik kan dan onder andere de functie toepassen die door jou eerder is aangewezen als oplossing?

@stormfly Het is om gek van te worden. Ik ben ontzettend blij met jullie meedenken. Op 2 AP's stond de meshing uit. Op 2 AP's nog niet dus dat heb ik nu ook uitgeschakeld. Gaan we dat eens even aankijken komende dagen.

Zowel de Lite als Max doen eigenlijk hetzelfde en hebben allebei een losse Cloud Key nodig (die je al hebt).
De prestaties zijn af te leiden aan de namen en dan is het bijna zonde om niet de Max te nemen met 2,5Gbit capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

heuker schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 20:49:
[...]

De Cloud Gateway Ultra als je voldoende hebt aan 1 gbps internet. Hij is goedkoop en heeft een ingebouwde cloud key.
Deze valt al af, want dan werken de Unifi camera's niet meer ;) Protect draait niet op dit systeem.

[ Voor 5% gewijzigd door pinda powerrr op 03-05-2024 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AP3X
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
The Eagle schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 21:15:
[YouTube: Unifi Controller Migration - Backup & Restore]

Zou het echt zo simpel zijn? En dan bij een migratie van usg plus local controller naar cgu gewoon je cgu even een tijdelijk op geven en later aanpassen?
Ik heb dit gebruikt bij de overstap van een UDR naar een UDM Pro SE
Ging geheel probleemloos in mijn geval
Heb 3 switches en 3 accesspoints
2 Vlans en een guest netwerk
Zover ik heb kunnen controleren zijn alle settings netjes overgenomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Laatst online: 14:52

Op je cloudkey kun je eventueel netwerk controller deactiveren en enkel protect gebruiken, en een ucg ultra aanschaffen dan.
Ik zie dat je enkele sonos devices hebt, die kunnen ook gezeik veroorzaken mits niet juist ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Behoorlijk Leek schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 00:19:
[...]

Op je cloudkey kun je eventueel netwerk controller deactiveren en enkel protect gebruiken, en een ucg ultra aanschaffen dan.
Ik zie dat je enkele sonos devices hebt, die kunnen ook gezeik veroorzaken mits niet juist ingesteld.
Oprechte vraag: waarom zou je bij de bestaande Cloud Key de netwerk controller uitzetten, netwerk draaien op de Ultra en dan alsnog een extra apparaat ernaast hebben om Protect te draaien?

Ik heb een Ultra draaien op de zaak, dus die ken ik wel. Had ik iets langer gewacht met upgraden, dan was er zeker een Gateway Max gekomen (gezien ik al een CKgen2 had)
De Max heeft een 2,5Gbit backplane, wat meer toekomstbestendig is. De USG heeft namelijk ook tien jaar gedraaid bij mij.

Dus ik zie het voordeel niet van jouw opstelling, maar ik lees graag waar ik overheen kijk :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Je kunt het in de algemene instellingen ook nog uitschakelen. Even via het zoekveld op “mesh” zoeken. Dat zou ik nog even doen want dan kan het ook niet meer voorkomen in een nieuwe situatie met nieuwe hardware.

UXG Lite is mogelijk de best fit voor jou. Je hebt nog geen 2,5Gbps switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xieoxer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21-09 08:41
Kan iemand mij helpen? Mijn UniFi controller draait in VM. Ik heb een nieuw netwerk opgezet bij een vriend van mij. Ik heb de core switch verbonden met de Ziggo Connect modem, omdat ik geen aparte modem wilde gebruiken. Vanuit de core heb ik verschillende AP's en een USW-Ultra aangesloten. Ik heb alles netjes via SSH geconfigureerd en de 'set inform' opdracht uitgevoerd, maar het lukt me niet om hetzelfde te doen voor de USW-Ultra. SSH lijkt niet te werken. Ik heb geprobeerd de handleiding (https://support.hostifi.c...-the-usw-ultra-to-hostifi) te volgen, maar telkens wanneer ik probeer te adopteren, krijg ik een socketfout. DHCP of aangepaste DNS kan ik niet gebruiken omdat de Ziggo modem dat niet ondersteunt. Heeft iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Xieoxer schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 08:08:
Kan iemand mij helpen? Mijn UniFi controller draait in VM. Ik heb een nieuw netwerk opgezet bij een vriend van mij. Ik heb de core switch verbonden met de Ziggo Connect modem, omdat ik geen aparte modem wilde gebruiken. Vanuit de core heb ik verschillende AP's en een USW-Ultra aangesloten. Ik heb alles netjes via SSH geconfigureerd en de 'set inform' opdracht uitgevoerd, maar het lukt me niet om hetzelfde te doen voor de USW-Ultra. SSH lijkt niet te werken. Ik heb geprobeerd de handleiding (https://support.hostifi.c...-the-usw-ultra-to-hostifi) te volgen, maar telkens wanneer ik probeer te adopteren, krijg ik een socketfout. DHCP of aangepaste DNS kan ik niet gebruiken omdat de Ziggo modem dat niet ondersteunt. Heeft iemand tips?
Een switch met ssh aanschaffen of een UniFi router. Je geeft het al aan DHCP optie 43 en DNS “UniFi” gaat niet werken met een ISP modem.

Of hem thuis bij jou adopteren, dan “override inform url” op de publieke site instellen in de controller en de switch dan verhuizen.

Heb je de WiFiman app al geprobeerd daar zit ook een discoverytool in.

Ik ben benieuwd waar anderen nog mee komen?

[ Voor 8% gewijzigd door stormfly op 04-05-2024 08:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwtje
@stormfly @mrdemc

[Afbeelding]

Ik zou ook zoals anderen hierboven aangeven voor de Gateway max gaan met behoud van je cloudkey als je geen rackmount form factor hoeft/wilt.

Waarom de wens om de experiabox te behouden? Dan heb je eigenlijk twee routers wat niet nodig is. Die ertussenuit halen scheelt weer een stap en weer een apparaat dat stroom verbruikt zonder functie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jwtje schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 09:28:
[...]

Ik zou ook zoals anderen hierboven aangeven voor de Gateway max gaan met behoud van je cloudkey als je geen rackmount form factor hoeft/wilt.

Waarom de wens om de experiabox te behouden? Dan heb je eigenlijk twee routers wat niet nodig is. Die ertussenuit halen scheelt weer een stap en weer een apparaat dat stroom verbruikt zonder functie.
Waarom dit advies? Omdat hij aangeeft dat hij netwerken niet als basis kennis beheerst en andere kwaliteiten heeft. Hij laat doorschemeren dat hij genoot van de 3 jaar stabiliteit. Ik zie hem geen Fabian IPTV script draaien na elke UI update.

Als hij geen TV heeft dan kan hij prima af met een UI router. Als hij wel TV heeft dan is het veel minder bewerkelijk voor hem om de EB ertussen te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwtje
stormfly schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 09:32:
[...]

Waarom dit advies? Omdat hij aangeeft dat hij netwerken niet als basis kennis beheerst en andere kwaliteiten heeft. Hij laat doorschemeren dat hij genoot van de 3 jaar stabiliteit. Ik zie hem geen Fabian IPTV script draaien na elke UI update.

Als hij geen TV heeft dan kan hij prima af met een UI router. Als hij wel TV heeft dan is het veel minder bewerkelijk voor hem om de EB ertussen te laten.
Ok, valide reden inderdaad. Dat het maar duidelijk is dat er meerdere wegen naar Rome leiden. Maar gezien de IT kennis wellicht beter om de experiabox te behouden dan ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
The Eagle schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 21:15:
[YouTube: Unifi Controller Migration - Backup & Restore]

Ik heb hier vorig jaar met de omzetting van m'n USG-3P én CKG2+ naar een UDM-SE het volgende gedaan.
  • CKG2+ en USG-3P naar de laatste softwareversies gebracht (Unifi OS 3.1.x minimaal).
  • CKG2+ een Full Back-Up in de cloud laten maken.
  • UDM-SE middels een LAN poort verbonden aan m'n bestaande netwerk.
  • UDM-SE laten updaten naar Unifi OS 3.1.x (gelijk aan de CKG2+).
  • Restore van de CKG2+ Back-Up óp m'n UDM-SE (met dus mede tot gevolg een IP conflict op m'n LAN :*) ).
  • CKG2+ uit gezet.
  • WAN kabel van de USG-3P over geprikt naar de WAN aansluiting van m'n UDM-SE.
  • LAN kabel van de USG-3P over geprikt naar een LAN poort op de UDM-SE.
KLAAR!!! d:)b

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAB

DAB

Korte update.
Dedankt voor alle tips voor het aansluiten van mijn USG en cloudkey Gen2 achter de Huawai terminal geleverd door Odido!

stappen waarmee het gelukt is.
1. Via browser naar ip USG (terminal-USG-Switch-PC)
2. Aanpassen VlanID, ip van USG & DCHP range aanpassen
3. Alles achter de USG normale herstart
4. Doorlopen Site aanmaken proces op Key
5. Via app (DIT KAN NIET IN DE BROWSER) Netwerk>Default>Gateway IP/subnet, Host ip aanpassen. Deze optie komt als je "auto schalend netwerk" disabled
6. Adopteren van USG
7. Via de app (DIT KAN NIET IN DE BROWSER) Internet>Primary (WAN1)>Advance>Handmatig>gebruik VLAN>VlanID 300

Extra aanvulling. Na adoptie is er een timing issue waar de eerdere instellingen in de USG worden overschreven door de controller. Als op dat moment je de VlanID nog niet aangepast hebt verlies je verbinding. Het zetten van de VlanID in de app kan pas na adoptie van de USG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Mooi dat het gelukt is, maar al deze dingen heb ik nog nooit via de app gedaan...sterker nog, zou niet weten hoe :+ instellingen via browser zijn meestal uitgebreider en overzichtelijker.

Er is hier een user die misschien wel uit zijn schuilplaats komt als je het woord "app" te vaak gebruikt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:51
pinda powerrr schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 16:13:
Mooi dat het gelukt is, maar al deze dingen heb ik nog nooit via de app gedaan...sterker nog, zou niet weten hoe :+ instellingen via browser zijn meestal uitgebreider en overzichtelijker.

Er is hier een user die misschien wel uit zijn schuilplaats komt als je het woord "app" te vaak gebruikt 8)
Ik vind de app prima om te monitoren en dingen op afstand aan te passen, maar initiele configuratie doe ik ook liever via de browser. Maar meer voor het gemak want bij mij zijn de instellingen exact hetzelfde (hosted controller - Gateway Max - NanoHD Ap's).

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UninPro
@stormfly Het is gisteren al de UXG MAX geworden, overkill begrijp ik nu, maar laten we het erop houden dat we nu toekomstbestendig zijn. Verwacht deze binnen enkele dagen binnen te hebben. Ik had gisteren alweer een totale disconnect van het netwerk dus het interesseert mij allemaal niet zo veel meer wat er tussen moet. Als het maar werkt.

Ik lees het gesprek over de KPN TV mee, er is sprake van tv kijken via een experia box. De KPN app is ook een optie maar gebruiken we eigenlijk niet. Heb altijd het gevoel dat de beeldkwaliteit minder is. De EB moet dus wel direct in de KPN modem zitten als ik de UXG Max ertussen ga zetten?

Is jullie advies om een volledige fabrieksinstellingen reset te doen? Dus alles opnieuw instellen? Of de UXG ertussen zetten en eerst kijken of dat werkt met de huidige configuratie?

Blijft mij toch die ene vraag een beetje storend aanwezig. Het heeft jaren gewerkt, en nu dit. Waarom? Stel zo'n IP pool is uitgeput, wat mij verassend lijkt gezien de IP range mogelijkheden en het aantal devices. Maar stel, is hier geen reset aan te geven? Want wat maakt nu dat mijn IP adressen plots niet goed verdeeld worden? Gaat dat mis in de KPNV10 router of heeft de Unify switch hier een aandeel in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
UninPro schreef op zondag 5 mei 2024 @ 08:23:
@stormfly Het is gisteren al de UXG MAX geworden, overkill begrijp ik nu, maar laten we het erop houden dat we nu toekomstbestendig zijn. Verwacht deze binnen enkele dagen binnen te hebben. Ik had gisteren alweer een totale disconnect van het netwerk dus het interesseert mij allemaal niet zo veel meer wat er tussen moet. Als het maar werkt.

Ik lees het gesprek over de KPN TV mee, er is sprake van tv kijken via een experia box. De KPN app is ook een optie maar gebruiken we eigenlijk niet. Heb altijd het gevoel dat de beeldkwaliteit minder is. De EB moet dus wel direct in de KPN modem zitten als ik de UXG Max ertussen ga zetten?

Is jullie advies om een volledige fabrieksinstellingen reset te doen? Dus alles opnieuw instellen? Of de UXG ertussen zetten en eerst kijken of dat werkt met de huidige configuratie?

Blijft mij toch die ene vraag een beetje storend aanwezig. Het heeft jaren gewerkt, en nu dit. Waarom? Stel zo'n IP pool is uitgeput, wat mij verassend lijkt gezien de IP range mogelijkheden en het aantal devices. Maar stel, is hier geen reset aan te geven? Want wat maakt nu dat mijn IP adressen plots niet goed verdeeld worden? Gaat dat mis in de KPNV10 router of heeft de Unify switch hier een aandeel in?
Het draait al jaren goed en je hebt niets veranderd. Het ligt dus niet aan je configuratie. Dan is het een client oid.
Heb je niet ergens een dubbel ip adres? Ik denk dan aan 2 x het gateway adres. De clients gaan dan renewen en kijken dan naar de verkeerde host die geen dhcp gaat leveren. Iets in mij zegt dat je af en toe iets aanzet met dat dubbele adres waardoor het fout gaat.

Dit heb ik vaker gezien. Dan gaat het een tijdje goed, en ineens niet meer.

Je bent bezig geweest met het configureren van vaste ip’s. Heb je daar geen (type) fout gemaakt en per ongeluk het gateway adres gebruikt?

Voor je iets nieuws gaat kopen moet je de oorzaak achterhalen. Controleer dus alle clients op hun ip adres.

Ontkoppel eventueel je gateway en kijk of dat adres nog te pingen is. Dan weet je dat hij dubbel is. Zet wel alle mogelijke clients aan.

[ Voor 13% gewijzigd door Tomas_ op 05-05-2024 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
UninPro schreef op zondag 5 mei 2024 @ 08:23:

Alles resetten. Even de AP en switch vergeten en dan de CK2+ resetten. Je wilt het nu in 1x goed zonder historie. Even de Mac adressen noteren van de APs zodat je weet welke verdieping welke AP hangt.

Meshing uitschakelen in de globale instellingen.

Dan in default state alles ontdekken via de CK2+ inclusief je UXG Max. En dan heb je ook goed overzicht over je uitgedeelde IP adressen.

Het kan eigenlijk niet aan de V10 experiabox liggen. KPN test firmware vrij doortastend het zal een combinatie zijn van factoren die het voor jou uniek maken. In ieder geval heb je meer inzicht met je nieuwe router wat weer kan helpen als problemen blijven aanhouden.

De TV ontvanger moet dan direct in de ExperiaBox. PS: Je kijkt geen TV via de EB maar via een setopbox met HDMI uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tomas_ schreef op zondag 5 mei 2024 @ 09:01:
[...]

Het draait al jaren goed en je hebt niets veranderd. Het ligt dus niet aan je configuratie. Dan is het een client oid.
Heb je niet ergens een dubbel ip adres? Ik denk dan aan 2 x het gateway adres. De clients gaan dan renewen en kijken dan naar de verkeerde host die geen dhcp gaat leveren. Iets in mij zegt dat je af en toe iets aanzet met dat dubbele adres waardoor het fout gaat.

Dit heb ik vaker gezien. Dan gaat het een tijdje goed, en ineens niet meer.

Je bent bezig geweest met het configureren van vaste ip’s. Heb je daar geen (type) fout gemaakt en per ongeluk het gateway adres gebruikt?

Voor je iets nieuws gaat kopen moet je de oorzaak achterhalen.
UI lanceert ook updates en niet altijd zijn ze vrij van bugs. Je hebt meer variabelen dan de configure om rekening mee te houden.

Als je een dubbele gateway hebt dan zou DHCP moeten blijven functioneren dat is namelijk een broadcast pakket. De DHCP server zal dit in veel gevallen ontvangen en antwoorden. De adressen die hij laat zien duiden op DHCP probleem in het netwerk.

Waar in nog aan dacht vanmorgen is DHCP guarding/snooping. Dat hij in zijn switch een uniek IP heeft opgevoerd als de enige DHCP server en dat het adres niet klopt. Alleen zou het dan altijd defect zijn en niet af en toe.

[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 05-05-2024 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
stormfly schreef op zondag 5 mei 2024 @ 09:33:
[...]

Als je een dubbele gateway hebt dan zou DHCP moeten blijven functioneren dat is namelijk een broadcast pakket. De DHCP server zal dit in veel gevallen ontvangen en antwoorden. De adressen die hij laat zien duiden op DHCP probleem in het netwerk.

Waar in nog aan dacht vanmorgen is DHCP guarding/snooping. Dat hij in zijn switch een uniek IP heeft opgevoerd als de enige DHCP server en dat het adres niet klopt. Alleen zou het dan altijd defect zijn en niet af en toe.
Ik heb dit vaker meegemaakt en het 169.255 adres betekend dat de client geen dhcp server kan vinden. Dat is heel simpel, als hij de verkeerde gateway connect voor zijn dhcp, gaat hij hem niet krijgen en geeft hij zichzelf een 169 adres.

Ik heb de exact zelfde situatie meerdere keren meegemaakt: dubbel gateway adres. Het gaat een tijdje goed. Dan ineens geen dhcp meer. Alles resetten en het werkt weer even.

[ Voor 9% gewijzigd door Tomas_ op 05-05-2024 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tomas_ schreef op zondag 5 mei 2024 @ 09:37:
[...]

Ik heb dit vaker meegemaakt en het 169.255 adres betekend dat de client geen dhcp server kan vinden. Dat is heel simpel, als hij de verkeerde gateway connect voor zijn dhcp, gaat hij hem niet krijgen en geeft hij zichzelf een 169 adres.
Met een gateway bedoel je een IP als in 192.168.1.1? Dat neem ik even aan? Een DHCP request is gemaakt om je cliënt van een IP te voorzien vóórdat je de gateway kent. Dat verloopt via boot.p en broadcast.

Stel dat hij een static cliënt heeft met 1.1 en zijn modem heeft de 1.1. Dan zal het modem het DHCP verzoek zien via broadcast en via unicast antwoorden. Dan krijgt de dynamische cliënt een IP toegewezen.

Dat het daarna mis kan gaan met een dubbele gateway als de dynamische cliënt een IP heeft dat klopt. Als de statische cliënt met de 1.1 sneller antwoord op een ARP verzoek wordt dat MAC geleerd door de dynamische cliënt.

Mijn punt is echter dat je dan in het cliënt overzicht échte IP adressen zou zien en geen 169.x adressen. Ik denk dat de situatie die jij schetst hier voor DHCP niet van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UninPro
@Tomas_ Kleine nuance in je verklaring. Het configureren van vaste ip adressen ben ik afgelopen week gaan doen omdat het nu al 5 maanden fout gaat. Je gaat op een gegeven moment op basis van opgezochte informatie wat dingen proberen. Het heeft vervolgens wel opgeleverd dat mijn Wifi tijdelijk in de lucht bleef waardoor ik kon zien wat er gebeurde. Voorheen was er totaal geen logica in wat er gebeurde.

En terwijl ik deze reactie typ zie ik ondertussen je gesprek met @stormfly gevoerd worden, en dat gaat inmiddels zodanig de diepte in dat ik daarvoor termen moet gaan opzoeken.

Wat ik vooral wil benoemen is dat ik nergens ben begonnen aan portforwarding, VPN's, DNS/IP aanpassingen of dergelijke ben gaan toepassen. Wat dat betreft werk ik vrij plug&play en is het draaiende hebben van mijn Unify omgeving met camera's en AP's al een leuke speelomgeving voor mij. Uiteraard alles via de browser en niet via de app :+ Hoewel de app ook functioneert om soms wat zaken te checken.
Ik heb in het verleden wel wat zaken getweaked zoals de channels en zendsterkte van de AP's maar nogmaals, verbinding en snelheden zijn nooit een probleem geweest. Het netwerk draait als een tierelier zolang deze in de lucht blijft. En daar komen we dus bij het punt waar het mis gaat sinds begin 2024.
Ik heb niet (bewust) nieuwe clients toegevoegd, wel zijn er bijvoorbeeld gasten geweest die dan connecten met de mobiele telefoon op het "GastenNetwerk",

Maar goed, de UXG Max is onderweg! Klein dingetje is dat er vanuit de meterkast 1 UTP kabel via de switch rechtstreeks naar de Unif-6IW loopt, waar vervolgens mijn KPN Experia Box aangesloten is met UTP op die inwall. Dat is zometeen niet meer mogelijk als ik die UXG ertussen zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
stormfly schreef op zondag 5 mei 2024 @ 09:46:
[...]

Met een gateway bedoel je een IP als in 192.168.1.1? Dat neem ik even aan? Een DHCP request is gemaakt om je cliënt van een IP te voorzien vóórdat je de gateway kent. Dat verloopt via boot.p en broadcast.

Stel dat hij een static cliënt heeft met 1.1 en zijn modem heeft de 1.1. Dan zal het modem het DHCP verzoek zien via broadcast en via unicast antwoorden. Dan krijgt de dynamische cliënt een IP toegewezen.

Dat het daarna mis kan gaan met een dubbele gateway als de dynamische cliënt een IP heeft dat klopt. Als de statische cliënt met de 1.1 sneller antwoord op een ARP verzoek wordt dat MAC geleerd door de dynamische cliënt.

Mijn punt is echter dat je dan in het cliënt overzicht échte IP adressen zou zien en geen 169.x adressen. Ik denk dat de situatie die jij schetst hier voor DHCP niet van toepassing is.
Nogmaals: ik heb dit meerdere keren meegemaakt.

Waarschijnlijk krijgt de gateway zelf een conflict met het dubbele ipadres waardoor hij niet meer uitdeelt oid.

Hoe dan ook: ik herken de symptomen en dat was bij mij een dubbel ip gateway adres. Met het verwijderen van het dubbele gatewayadres waren de problemen verdwenen.

Ik heb dit onthouden omdat de symptomen zo expliciet en apart zijn. Met name het feit dat een herstart van de gateway het weer even oplost waarna de problemen weer terug keren. Ik herken ook de frustratie ;-)

@UninPro heb je mijn suggesties getest?

Iets nieuws kopen om een probleem op te lossen wat er eerst niet was gaat ook een beetje tegen mijn principes in haha. Je moet de oorzaak kunnen achterhalen :-)

[ Voor 14% gewijzigd door Tomas_ op 05-05-2024 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UninPro
Tomas_ schreef op zondag 5 mei 2024 @ 10:03:
[...]

Nogmaals: ik heb dit meerdere keren meegemaakt.

Waarschijnlijk krijgt de gateway zelf een conflict met het dubbele ipadres waardoor hij niet meer uitdeelt oid.

Hoe dan ook: ik herken de symptomen en dat was bij mij een dubbel ip gateway adres. Met het verwijderen van het dubbele gatewayadres waren de problemen verdwenen.

Ik heb dit onthouden omdat de symptomen zo expliciet en apart zijn. Met name het feit dat een herstart van de gateway het weer even oplost waarna de problemen weer terug keren. Ik herken ook de frustratie ;-)

@UninPro heb je mijn suggesties getest?

Iets nieuws kopen om een probleem op te lossen wat er eerst niet was gaat ook een beetje tegen mijn principes in haha. Je moet de oorzaak kunnen achterhalen :-)
Vooral dat laatste is eigenlijk ook voor mij een belangrijk onderdeel.
We gaan ons alleen nu op het gebied begeven waar ik meer instructies nodig ga hebben.

De gateway krijgt een conflict. Wie is dat in dit geval? Misschien niet van belang maar voor het begrip.
Een dubbel IP gateway adres? Van wat? Moet ik dit zien in mijn V10 of de unify omgeving.

Edit:
In de KPN omgeving is 1 device, geen idee wat, die 255.255.255.255 heeft. Misschien normaal? Valt op omdat de overige netjes 192.168.2.XXX hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door UninPro op 05-05-2024 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas_
UninPro schreef op zondag 5 mei 2024 @ 10:11:
[...]

We gaan ons alleen nu op het gebied begeven waar ik meer instructies nodig ga hebben.

De gateway krijgt een conflict. Wie is dat in dit geval? Misschien niet van belang maar voor het begrip.
Een dubbel IP gateway adres? Van wat? Moet ik dit zien in mijn V10 of de unify omgeving.

Edit:
In de KPN omgeving is 1 device, geen idee wat, die 255.255.255.255 heeft. Misschien normaal? Valt op omdat de overige netjes 192.168.2.XXX hebben.
Wat er gebeurd is dat je clients de dhcp server niet zien op een bepaald moment. dit is toevallig ook je gateway.

Als een device hetzelfde ipadres bezit als de gateway/dhcp server dan wordt het moeilijk. Wie moet je dan hebben?

Dit zou de oorzaak KUNNEN zijn. controleren op die ipadressen bij alle clients is dan de eerste stap.

@stormfly @stormfly Klopt wat jij zegt, echter wanneer de clients al een ip adres hebben gaan ze een renew aanvragen bij de reeds bekende dhcp server. Dit gaat dan over IP en dat lukt dan niet.

Dan snap je dus meteen hoe dit werkt. Je reset de dhacp server en de clients vragen dan via de jouw omschreven technolgie weer een nieuw ip. He het werkt weer. Na de lease is verstreken proberen ze te renewen via IP naar de dhap server. Hey een dubbel ip, het werkt niet. Vervolgens reset je de dhcp server weer en ze krijgen weer een ip via bootp.

Broadcast is dus alleen voor clients die geen ip hebben en geen connectie met de dhcp server hebben.

maw broadcast werkt want herstart dhcp. Renew werkt niet want er is een dubbel ipadres wat ook de dhcp server is

Dit is de reden dat het een tijdje werkt na een reset en dan ineens niet en dan na een reset wel en dan ineens niet etc etc etc

Als we naar de basis gaan: Na een reset werkt het altijd. Na een tijdje niet meer en krijgen ze een 169 adres.

Conclusie: de clients verliezen de verbinding naar de dhcp server.

mogelijke oorzaak: dubbel gateway/dhcp adres

Er zijn uiteraard meer mogelijke oorzaken.

[ Voor 15% gewijzigd door Tomas_ op 05-05-2024 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
UninPro schreef op zondag 5 mei 2024 @ 09:54:

Maar goed, de UXG Max is onderweg! Klein dingetje is dat er vanuit de meterkast 1 UTP kabel via de switch rechtstreeks naar de Unif-6IW loopt, waar vervolgens mijn KPN Experia Box aangesloten is met UTP op die inwall. Dat is zometeen niet meer mogelijk als ik die UXG ertussen zet?
Ik zou die kabel even gebruiken voor de UXG en dan in fase 2 even nadenken hoe je de wifi dekking in de woonkamer weer op orde krijgt. Misschien wel door de IW even in de meterkast te leggen behoud je wat restdekking in de woonkamer.

Of ff kabeltje trekken/laten trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:18
Tomas_ schreef op zondag 5 mei 2024 @ 09:37:
[...]

Ik heb dit vaker meegemaakt en het 169.255 adres betekend dat de client geen dhcp server kan vinden.
169.254, ook wel apipa genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tomas_ schreef op zondag 5 mei 2024 @ 10:32:
[...]

Wat er gebeurd is dat je clients de dhcp server niet zien op een bepaald moment. dit is toevallig ook je gateway.

Als een device hetzelfde ipadres bezit als de gateway/dhcp server dan wordt het moeilijk. Wie moet je dan hebben?

Dit zou de oorzaak KUNNEN zijn. controleren op die ipadressen bij alle clients is dan de eerste stap.

@stormfly @stormfly Klopt wat jij zegt, echter wanneer de clients al een ip adres hebben gaan ze een renew aanvragen bij de reeds bekende dhcp server. Dit gaat dan over IP en dat lukt dan niet.

Dan snap je dus meteen hoe dit werkt. Je reset de dhacp server en de clients vragen dan via de jouw omschreven technolgie weer een nieuw ip. He het werkt weer. Na de lease is verstreken proberen ze te renewen via IP naar de dhap server. Hey een dubbel ip, het werkt niet. Vervolgens reset je de dhcp server weer en ze krijgen weer een ip via bootp.

Broadcast is dus alleen voor clients die geen ip hebben en geen connectie met de dhcp server hebben.

maw broadcast werkt want herstart dhcp. Renew werkt niet want er is een dubbel ipadres wat ook de dhcp server is

Dit is de reden dat het een tijdje werkt na een reset en dan ineens niet en dan na een reset wel en dan ineens niet etc etc etc

Als we naar de basis gaan: Na een reset werkt het altijd. Na een tijdje niet meer en krijgen ze een 169 adres.

Conclusie: de clients verliezen de verbinding naar de dhcp server.

mogelijke oorzaak: dubbel gateway/dhcp adres

Er zijn uiteraard meer mogelijke oorzaken.
Klopt bij een renew is het unicast dan heb je het GW adres nodig. Je zou dat kunnen timen als je de exacte DHCP lease time weet. Op de helft van deze timer gaat hij verversen toch?

Dan is het ook van belang dat hij alle apparaten ontdoet van een statisch IP gedurende de herinstallatie. Dan zijn alle theoretische oorzaken weggenomen en start je met een schone lei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas_
UninPro schreef op zondag 5 mei 2024 @ 10:11:
[...]

Edit:
Samenvattend:

1.) Een ip adres krijgen lukt voor de verse clients want dit is onafhankelijk van een ipadres. Je krijgt onderwater info om je ip te verkrijgen
2.) het vernieuwen lukt niet. de client probeert het maar krijgt een ipappa adres in de 169.255 range. dit adres zet hij zelf in het geval hij geen dhcp kan verkrijgen

Conclusie: De clients kunnen de dhcp server niet vinden voor een renew van het ip.

mogelike oorzaak:

Een duplicate ip.

Heb je bijvoorbeeld onlangs een nieuw device in je netwerk toegevoegd (sinds wanneer heb je het probleen?) Het kan zijn dat dit device toevallig het adres van je gateway heeft en daarmee voor een conflict zorgt. Je zou je gateway los kunnen koppelen van je netwerk tijdelijk en dan het ipadres van die gateway pingen. Kriijg je een reply, dan is er een dubbel ip.

Dit zou mijn eerste stap zijn.

Het kan ook zo zijn dat er een ander issue is waarom de clients niet kunnen refreshen. Bijvoorbeeld een netwerk instellng of een firewall, maar omdat je aangeeft niets veranderd te hebben lijkt dat niet logisch

Een andere tip is om de logging van je gateway eens door te lopen. misschien staat daar wat in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cor70
  • Laatst online: 22-09 18:39
@UninPro Is je DHCP-pool niet te klein. Heb ik namelijk een keer gehad. Met de iphones en ipads hier en Prive wifi adres aan op alle apparaten kregen we elke keer andere ip adressen als we ff van de Wifi waren geweest en hierdoor was de ‘kleine’ dhcp-pool zo leeg. We kregen dan ook 169.254 ip-adressen totdat er weer een ip-adres beschikbaar was in de dhcp-pool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

HaTe

haat niet

Ik ben al een tijdje aan het stoeien om een IP camera op het IoT vlan te zetten. Zie hieronder. Ik heb deze nu aangesloten op eth4 (want met extra managed switch ertussen kreeg ik ook niet voor elkaar). Alle draadloze clients werken perfect op het IoT vlan, maar bedraad krijg ik het niet voor elkaar. Wat doe ik nog fout of mis ik nog?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xn9MvaaSvM5a927TF-rZYYzMhmY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rHhD42yH2cuhN5OjKWv6RMct.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_XAIg55FV65pqBBhDV-tW5yF3M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oHQki6NcfzeTEE6s2ffWOGcg.png?f=user_large
Ik had begrepen dat pvid een "untagged" vlan betekend, dus dat dit de default is als het ware voor apparatuur die geen vlans ondersteunen (zoals de camera). Waarom gaat dit dan niet automatisch goed?

Ik zie in de DHCP server dat de camera zich niet aanmeld namelijk.

[ Voor 13% gewijzigd door HaTe op 05-05-2024 20:13 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Iemand ervaring met een SSL certificaat koppelen aan de unifi controller op een UDM SE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Tomas_ schreef op zondag 5 mei 2024 @ 13:21:
[...]
2.) het vernieuwen lukt niet. de client probeert het maar krijgt een ipappa adres in de 169.255 range.
169.254 en dat heet apipa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
HaTe schreef op zondag 5 mei 2024 @ 20:11:
Ik ben al een tijdje aan het stoeien om een IP camera op het IoT vlan te zetten. Zie hieronder. Ik heb deze nu aangesloten op eth4 (want met extra managed switch ertussen kreeg ik ook niet voor elkaar). Alle draadloze clients werken perfect op het IoT vlan, maar bedraad krijg ik het niet voor elkaar. Wat doe ik nog fout of mis ik nog?
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik had begrepen dat pvid een "untagged" vlan betekend, dus dat dit de default is als het ware voor apparatuur die geen vlans ondersteunen (zoals de camera). Waarom gaat dit dan niet automatisch goed?

Ik zie in de DHCP server dat de camera zich niet aanmeld namelijk.
Ik heb geen idee in welk scherm je bent, maar ik klik op de switch en dan op ports en krijg dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otSmz00PGE1xgZG3bsoY6Dfyhg4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yZ9oKqNKqHsZ6iiTjPPKhT8v.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna klik ik op port management en selecteer een poort en daar kan ik het vlan instellen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I6b9B7sUw9dmmKNBHj-w3E0ioY0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TO0HdpA4zj84I5YmVph4zpRP.jpg?f=fotoalbum_large

Of ik begrijp niet waar het bij jou fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Nu online

HaTe

haat niet

ASS-Ware schreef op zondag 5 mei 2024 @ 21:15:
[...]

Ik heb geen idee in welk scherm je bent, maar ik klik op de switch en dan op ports en krijg dit:

[Afbeelding]

Daarna klik ik op port management en selecteer een poort en daar kan ik het vlan instellen:

[Afbeelding]

Ik heb een EdgeRouter X, dus die draait niet op Unifi. Dat ziet er inderdaad een stuk simpeler uit, net als voor mijn Unifi AP's.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwtje
ASS-Ware schreef op zondag 5 mei 2024 @ 21:15:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zou je ook een screenshot kunnen maken van de configuratie van het Port Profile? Nu is het niet duidelijk welke instellingen er daadwerkelijk worden toegepast. Als het een enkele poort is zou je ook zonder profile kunnen werken en het iOT VLAN als native kunnen instellen en de rest niet meesturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/td-KmpuH4DEPhDu_2ruLVhfhElU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Lm9p5STxZJWQAoHsX9iLSj9P.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door jwtje op 06-05-2024 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
jwtje schreef op maandag 6 mei 2024 @ 09:41:
[...]

Zou je ook een screenshot kunnen maken van de configuratie van het Port Profile?
Dat is gewoon een netwerk wat je aanmaakt onder networks.
Netwerknaam, vlan, subnet, dhcp of geen dhcp, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
https://uptimerobot.com/inc/files/ips/IPv4andIPv6.txt

Ondersteund UI al het importeren van ACL vanaf een online bron in txt formaat? Om daarna FW rules te maken met deze lijst als source?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:22
Ik heb recent op een vrij groot netwerk (enkele tientallen VLANs) een migratie gedaan van een hele oude USG / Cloudkey (gen1) naar UDM Pro. Zou een kwestie moeten zijn van back-up terug zetten, maar dat was het niet. Letterlijk niets werkte.. Dus maar besloten alles opnieuw in te richten (heb het meeste in Terraform staan, dus dat was eigenlijk zo gedaan).

Nu loop ik tegen het probleem aan dat alle Unifi devices (Accesspoints, switches etc) geen global IPv6 meer krijgen (ik gebruik dat voor monitoring, zodat ik geen VPN op hoef te bouwen). Alle apparaten die verbonden zijn aan het accesspoint of switch krijgen wel keurig een global IPv6 adres.

Het gekke is dat alle Unifi devices die in het Default netwerk (native vlan 1) wel een global IPv6 adres krijgen.

Ik zie in de networks geen verschil tussen het default netwerk en de andere netwerken. Kan verder ook neit veel instellen voor IPv6. Staat op Prefix Delegation en SLAAC. Enige wat me opvalt is dat het default netwerk een Gateway IP/Subnet laat zien en de andere netwerken niet.

Iemand enig idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nSdsS0q36wRmORewFu_rjBJhcP0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jrTV1Ynpid4mfc3vULLx42rm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KNKOfnKLLGs7QjUQ7LlJ8PnARRU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3sA35Upf7e8rGjgvBU2469tm.png?f=fotoalbum_large

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EWS99 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:06:
Ik heb recent op een vrij groot netwerk (enkele tientallen VLANs) een migratie gedaan van een hele oude USG / Cloudkey (gen1) naar UDM Pro. Zou een kwestie moeten zijn van back-up terug zetten, maar dat was het niet. Letterlijk niets werkte.. Dus maar besloten alles opnieuw in te richten (heb het meeste in Terraform staan, dus dat was eigenlijk zo gedaan).

Nu loop ik tegen het probleem aan dat alle Unifi devices (Accesspoints, switches etc) geen global IPv6 meer krijgen (ik gebruik dat voor monitoring, zodat ik geen VPN op hoef te bouwen). Alle apparaten die verbonden zijn aan het accesspoint of switch krijgen wel keurig een global IPv6 adres.

Het gekke is dat alle Unifi devices die in het Default netwerk (native vlan 1) wel een global IPv6 adres krijgen.

Ik zie in de networks geen verschil tussen het default netwerk en de andere netwerken. Kan verder ook neit veel instellen voor IPv6. Staat op Prefix Delegation en SLAAC. Enige wat me opvalt is dat het default netwerk een Gateway IP/Subnet laat zien en de andere netwerken niet.

Iemand enig idee?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik meen wel eens gelezen te hebben dat al dat nieuwe spul maar met 1 VLAN overweg kan met IPv6 :X Dus bij een staat auto gelijk aan "gebruik IPv6 met een willekeurig prefix ID", en bij de rest dus blijkbaar "off", afgaande op de screenshot.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-09 14:57
Via de unifi omgeving kan ik een aantal opties aanzetten. Bij deze opties staan dan meldingen dat het ook voor problemen kan zorgen. Iemand ervaring met de volgende opties;
- Fast Roaming
- BSS Transition
- UAPSD
- Multicast Enhancement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
RobertMe schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:12:
[...]

Ik meen wel eens gelezen te hebben dat al dat nieuwe spul maar met 1 VLAN overweg kan met IPv6 :X Dus bij een staat auto gelijk aan "gebruik IPv6 met een willekeurig prefix ID", en bij de rest dus blijkbaar "off", afgaande op de screenshot.,
Hoe verklaar je dan dat clients op de overige netwerken wel gewoon een Global IPv6 krijgen en met verschillende Prefixes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:22
Robbie T schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:30:
Via de unifi omgeving kan ik een aantal opties aanzetten. Bij deze opties staan dan meldingen dat het ook voor problemen kan zorgen. Iemand ervaring met de volgende opties;
- Fast Roaming
- BSS Transition
- UAPSD
- Multicast Enhancement
Zoiets?

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
EWS99 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:06:

Iemand enig idee?
Opgelost (denk ik), door op alle netwerken IPv6 op None en weer op Prefix Delegation te zetten |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-09 14:57
Daar staat mooi uitgelegd wat het doet. Maar niet of het ook werkt. Ik heb laatst 1 optie aangezet waarna ik problemen had met ontvangst op mijn tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EWS99 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:32:
[...]

Hoe verklaar je dan dat clients op de overige netwerken wel gewoon een Global IPv6 krijgen en met verschillende Prefixes?
Hoe zien die andere functionele netwerken eruit? Hebben die ook een juiste IPv6 adres staan op de plaats waar het ene screenshot een leegte laat zien?

Als je hem van auto afhaalt en eens kijkt wat je handmatig voor elkaar krijgt? Misschien loop je in een conflict waar de UI router hard naar een DHCPv6-PD reeks vraagt die de WAN verbinding niet toe staat/out of range is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Niet online
@RobertMe De beperking die eerder besproken was was dat je geen invloed hebt op de prefix ID (UDM's in ieder geval). Hiermee wordt een ACL schrijven vrijwel onmogelijk als je prefix weleens verandert. Volgens mij kan je wel gewoon meerdere VLAN's op IPv6 configureren.

[ Voor 6% gewijzigd door Jay-B op 07-05-2024 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jay-B schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:55:
@RobertMe De beperking die eerder besproken was was dat je geen invloed hebt op de prefix ID (UDM's in ieder geval). Hiermee wordt een ACL schrijven vrijwel onmogelijk als je prefix weleens verandert. Volgens mij kan je wel gewoon meerdere VLAN's op IPv6 configureren.
Maar hetgeen voor de prefix id (dus de DHCP prefix) kan ook nog wel eens veranderen. Dus voor ACL sowieso niet geschikt.

Was voor mij ook een van de redenen om de USG te vervangen door zelfbouw. Mogelijkheid om de firewall in te regelen op interface niveau, dus VLAN X mag wel/niet naar VLAN Y etc. Op IP adres (/subnet) anders niet te doen. En een IP(v6) adres is überhaupt ook geen gegeven omdat ook die dynamisch gegenereerd wordt door SLAAC. Dus dat doe ik nu op MAC adres basis.

Wat eigenlijk ook gek is, want op de EdgeRouters kun je wel een zone based firewall inregelen. Waarbij je verkeer van/naar interfaces kunt toestaan en blokkeren, en dus niet alleen op IP/subnet basis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:03

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
En weer wat nieuwe producten van Unifi:

USW-Pro-Max-16-PoE (180W)
USW-Pro-Max-16
UACC-Pro-Max-16-RM

Grappig hoe ze de rackmount hebben verzonnen, had liever gewoon een ingebouwde voeding gehad met een 19" Rack brede switch zoals de oudere USW-16-POE (42W), maar is zo wel flexibeler inzetbaar.

Wel erg fijn dat er nu eindelijk een switch is zonder fans met 2.5GbE en PoE++, Etherlighting is een leuke extra.

(4) 2.5 GbE RJ45 PoE++ ports
(12) GbE RJ45 PoE+ ports
(2) 10G SFP+ ports

[ Voor 10% gewijzigd door BiG-GuY op 07-05-2024 15:44 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BiG-GuY schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:41:

USW-Pro-Max-16
UACC-Pro-Max-16-RM

Grappig hoe ze de rackmount hebben verzonnen, had liever gewoon een ingebouwde voeding gehad met een 19" Rack brede switch zoals de oudere USW-16-POE (42W), maar is zo wel flexibeler inzetbaar.

Wel erg fijn dat er nu eindelijk een switch is zonder fans met 2.5GbE en PoE++, Etherlighting is een leuke extra.

(12) GbE RJ45 PoE+ ports
(2) 10G SFP+ ports
Maar 4x 2,5Gbit/s en gecombineerd met PoE++? Bedoelt voor de dikke APs dus en niet voor end devices :X

Edit:
* ook maar eens op linkjes klikken *
Prijs valt nog mee => oh, dat is model zonder PoE dan => hmm, die met PoE dan al meteen dik in de 300 => en dat andere linkje is zeker "RM" rack mount? => #damn, nog eens €50

[ Voor 9% gewijzigd door RobertMe op 07-05-2024 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

RobertMe schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:49:
[...]

Maar 4x 2,5Gbit/s en gecombineerd met PoE++? Bedoelt voor de dikke APs dus en niet voor end devices :X
PoE enkel voor het PoE model uiteraard. En je kan er prima non PoE op aansluiten. Er zijn ook andere apparaten die gebruik kunnen maken van PoE++.

Gebruik nu de Enterprise-8-PoE en heb genoeg aan 4x 2.5GbE per switch, waarvan inderdaad meerdere AP's erop zitten, maar ook mijn NUC en op een andere verdieping onze Game PC's.

Deze is nog steeds stuk goedkoper dan de Enterprise-8-PoE.

Het is niet anders dan de grotere modellen in de Pro Max serie. De 24-poorts heeft 8x 2.5GbE, de 48-poorts heeft 16x 2.5GbE.

[ Voor 4% gewijzigd door BiG-GuY op 07-05-2024 15:54 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:51
RobertMe schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:49:
[...]

Edit:
* ook maar eens op linkjes klikken *
Prijs valt nog mee => oh, dat is model zonder PoE dan => hmm, die met PoE dan al meteen dik in de 300 => en dat andere linkje is zeker "RM" rack mount? => #damn, nog eens €50
Opzich wel perfect voor mij, alleen heb ik de 2,5Gb PoE niet nodig. De andere poorten zouden perfect zijn voor de AP's en voor de camera's. En dan alle vaste computers / servertjes op de 2,5Gb poorten (al kunnen die ook rechtstreeks op de UXG-Max).

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BiG-GuY schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:53:
[...]

PoE enkel voor het PoE model uiteraard. En je kan er prima non PoE op aansluiten. Er zijn ook andere apparaten die gebruik kunnen maken van PoE++.
Snap ik ;) Maar 4 stuks is natuurlijk al niet heel ruim. En de "dikke" APs benoem ik juist omdat die of PoE++ vereisen of 2,5Gbit/s hebben. Dus die moet (/wil) je ook al op deze poorten aansluiten. Dan blijft niet veel over voor een NAS/server en een PC waar die content heen gaat, zeg maar (2 APs + NAS + een client).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BiG-GuY schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:41:

USW-Pro-Max-16
UACC-Pro-Max-16-RM

(12) GbE RJ45 PoE+ ports
(2) 10G SFP+ ports
Tja dit is geen vernieuwing maar een commerciële continuering van hun dure switch lineup. Slechts 4 2.5Gbps porten voor 430 piek🤭

Met 16x 2.5Gbps porten had ik direct getwijfeld om
mijn twee Zyxels uit te gasten uit de link hieronder. Het doet mij vermoeden wat de full 16x 2.5Gbps variant gaat kosten…veel geld.

uitvoering: ZyXEL 8-Port 2.5G PoE Unmanaged Switch with 10G Uplink Hier heb je 8 POE++ porten voor 183euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hgwj1983
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:15
//telaat ;)

[ Voor 82% gewijzigd door hgwj1983 op 07-05-2024 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

stormfly schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:10:
[...]

Tja dit is geen vernieuwing maar een commerciële continuering van hun dure switch lineup. Slechts 4 2.5Gbps porten voor 430 piek🤭

Met 16x 2.5Gbps porten had ik direct getwijfeld om
mijn twee Zyxels uit te gasten uit de link hieronder. Het doet mij vermoeden wat de full 16x 2.5Gbps variant gaat kosten…veel geld.

uitvoering: ZyXEL 8-Port 2.5G PoE Unmanaged Switch with 10G Uplink Hier heb je 8 POE++ porten voor 183euro
Tsja, het was al duidelijk dat de Pro Max serie niet alle poorten 2.5GbE zouden zijn. Zou raar zijn als ze dat bij de 16-poorts wel hadden gedaan.

Daarbij vergelijk je het hier met een Unmanaged switch van een heel ander merk. O.a. Flow Control is best een belangrijke met verschillende snelheid apparaten op je bedrade netwerk.

Als je het echt goedkoop wilt, kan je op AliExpress nog goedkopere switches vinden.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BiG-GuY schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:36:
[...]

Tsja, het was al duidelijk dat de Pro Max serie niet alle poorten 2.5GbE zouden zijn. Zou raar zijn als ze dat bij de 16-poorts wel hadden gedaan.

Daarbij vergelijk je het hier met een Unmanaged switch van een heel ander merk. O.a. Flow Control is best een belangrijke met verschillende snelheid apparaten op je bedrade netwerk.

Als je het echt goedkoop wilt, kan je op AliExpress nog goedkopere switches vinden.
Tja ik zou heel graag bij UI blijven, maar de prijs rechtvaardigt niet de beperkte functies die een switch daarvoor levert. Als je ziet hoe goed de UI routers zijn geworden voor rond de 150euro. Dan blijf ik hoop houden dat ze voor switching ook een omslag gaan doormaken. Daar zijn de laatste tijd veel opties voor IPv6 en WireGuard bij gekomen.

Jeps hij is unmanaged en voorzien van flow control en zet alle vlans gewoon door. Heel veel bang voor bucks, 10 jaar garantie. Ernaast ligt een UI Ultra switch voor de porten in een specifiek vlan 🤣

Nee China switches trekt me minder, Zyxel is dan toch wel net wat meer.

Een 16 port 2,5Gbps voor rond de 500 zou ik wel willen aanschaffen als deze uitkomt bij UI :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 15:23
verzenden schreef op zondag 21 april 2024 @ 18:37:
Even een oplossing delen:

Al langere tijd probeer ik om op mijn UDM pro, port 10 als primaire Wan te gebruiken. Ik had daarvoor de SFP+ to RJ45 Adapter UACC-CM-RJ45-MG van Ubiquiti gekocht. Alleen kreeg ik het nooit werkend. Er komt geen verbinding tot stand met het modem (2.5 GbE) en geen ip adres. Alle mogelijke combinaties van instellingen geprobeerd.

De oplossing: Een andere adapter gekocht, QSFPTEK 10G SFP+ RJ45 Module. Het werkt gelijk!
Hier hetzelfde probleem. Zowel de nieuwe als de oudere Unifi 10G RJ45 module niet werkend te krijgen op WAN. Heb nu die QSFPTEK besteld, Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:56
Ik heb een EdgerouterX met een client eraan hangen. Via DHCP heeft de client een IP-adres gekregen.

Ik heb dat zojuist aangepast naar een static mapping met daarbij een ander(!) IP-adres, maar ik krijg het apparaat maar niet op dat nieuwe IP-adres verbonden. Hij blijft vasthouden aan het dynamische adres. Heb al clear dhcp lease ip 192.168.1.28 gedaan, dnsmasq herstart, ERX herstart maar hij blijft maar terugkomen op dat oude IP }:|

Iemand nog een ander truukje? Ik kan helaas niet remote bij het clientdevice om die te herstarten.

Edit: Vannacht om 3:00 hadden de devices plotseling het nieuwe IP-adres...

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 08-05-2024 07:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:53
ThinkPad schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 00:43:
Edit: Vannacht om 3:00 hadden de devices plotseling het nieuwe IP-adres...
Een eenmaal uitgegeven IP adres aan een cliënt kan alleen door die cliënt vrijgegeven worden. En als de lease tijd (half) voorbij is doet de cliënt pas een nieuw DHCP verzoek .. en krijgt dan pas dat nieuw toegewezen IP terug op zijn DHCP verzoek.

Wat soms kan werken is de netwerk aansluiting down brengen .. als je bijvoorbeeld een switch hebt die je wel remote kan beheren .. dan zal de cliënt geen netwerk hebben, bij weer inschakelen zal die in de meeste gevallen weer een nieuw DHCP verzoek doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:56
De DHCP leasetime op dat vlan heb ik op één week staan aangezien de devices toch zelden wijzigen. Heb er geen verklaring voor, maar het werkt nu iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wat zouden jullie doen in de volgende situatie?

We zijn net verhuisd naar een bijna hagelnieuwe woning met in letterlijk elke leefruimte een of meer LAN aansluitingen. Er zit in de meterkast een patchpaneel met 12 aansluitingen. Zelfs de technische ruimte waar de WP staat heeft een eigen LAN aansluiting. :P

Kortom: posities bepalen voor een AP is dan ook een luxeprobleem en zeker niet beperkt qua mogelijkheden. Nu ben ik alleen aan het kijken wat ik het beste kan doen wat een combinatie is van toekomstbestendig, goede prestaties en kosteneffectief.

Beneden hebben we ca. 120 m2 (woonkamer, keuken, bijkeuken, slaapkamer/kantoor, badkamer, garage). Boven hebben we 4 slaapkamers en badkamer en is het zo'n 70 m2.

Boven is de slaapkamer die qua positie in het midden van de verdieping zit als studeerkamer in gebruik, dus ik denk dat daar een AP voldoende is voor de hele verdieping.

Beneden denk ik aan een AP in de hoek bij de woonkamer (zeg even linksvoor) en nog een bij de eettafel/keuken (rechtsachter) die aan de tuin grenst of ipv de eettafel/keuken juist in het kantoortje wat naast de keuken en bijkeuken wat verder de andere kant op zit (linksachter).

Zou het gezien het oppervlak uitkomen met 3 AP's op deze manier?

Ik dacht aan 3x een U7 Pro, waarschijnlijk overkill maar wel toekomstbestendig vanwege de 6 GHz radio en aangezien een Wi-Fi 6E AP nauwelijks goedkoper is, lijkt me een 7 het beste?

Verder dacht ik aan een Dream Machine SE en qua switch een 16-poorts Pro (Max) ivm de 10 Gbps uplink. Niet dat ik dat nodig heb, maar de 1 Gbps van de Standard switches lijkt me nogal wat weinig.

Mijn idee is om de 3 AP's op de 2 PoE+ poorten aan te sluiten en 1 via een PoE+ adapter of toch maar een U6 Pro voor boven bijv zodat die via een van de overige PoE poorten kan.

De switch zal dus 12 van de punten van het patchpaneel benutten en daarnaast puur de uplink naar de Dream Machine SE. Houd ik nog 3 poorten vrij voor de toekomst.

Wat ik in de meterkast heb staan aan HA spul wil ik via 1 of 2 Flex Minis (PoE powered) koppelen. Dit puur uit kostenoogpunt. Ja, ik zou het het mooist vinden om één 24/48-poorts switch te plaatsen, maar mijn portemonnee kan/wil dat niet aan.

Is dit een beetje goede opzet vanuit dit oogpunt?
- Dream Machine SE
- 16-poorts Pro Max switch
- 2x Flex Mini voor HA spul
- 3x U7 Pro AP (of 2x U7 Pro en 1x U6 Pro ivm PoE/PoE+)
Pagina: 1 ... 269 ... 326 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.