[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 270 ... 327 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:22
EWS99 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:54:
[...]

Opgelost (denk ik), door op alle netwerken IPv6 op None en weer op Prefix Delegation te zetten |:(
Het was helaas nog niet opgelost, na een tijdje verdwenen de netwerken meer.

Ik denk dat ik inmiddels de "root cause" heb gevonden. De /var/log/messages geeft:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
2024-05-08T20:40:31+02:00 ubios-udapi-server[2587]: prefix-delegation: PD address renewal on br0: 2a00:xxxx:yyyy:c400::1/64 (1400/2750)
2024-05-08T20:40:31+02:00 ubios-udapi-server[2587]: prefix-delegation: PD address renewal on br10: 2a00:xxxx:yyyy:c401::1/64 (1400/2750)
2024-05-08T20:40:31+02:00 ubios-udapi-server[2587]: prefix-delegation: PD address renewal on br16: 2a00:xxxx:yyyy:c402::1/64 (1400/2750)
2024-05-08T20:40:31+02:00 ubios-udapi-server[2587]: prefix-delegation: PD address renewal on br17: 2a00:xxxx:yyyy:c403::1/64 (1400/2750)
2024-05-08T20:40:31+02:00 ubios-udapi-server[2587]: prefix-delegation: PD address renewal on br19: 2a00:xxxx:yyyy:c404::1/64 (1400/2750)
2024-05-08T20:40:31+02:00 ubios-udapi-server[2587]: prefix-delegation: PD address renewal on br20: 2a00:xxxx:yyyy:c405::1/64 (1400/2750)
2024-05-08T20:40:32+02:00 ubios-udapi-server[2587]: prefix-delegation: PD address renewal on br200: 2a00:xxxx:yyyy:c406::1/64 (1400/2750)
2024-05-08T20:40:32+02:00 ubios-udapi-server[2587]: prefix-delegation: PD address renewal on br21: 2a00:xxxx:yyyy:c407::1/64 (1400/2750)
2024-05-08T20:40:32+02:00 ubios-udapi-server[2587]: prefix-delegation: PD address renewal on br22: 2a00:xxxx:yyyy:c410::1/64 (1400/2750)
2024-05-08T20:40:32+02:00 ubios-udapi-server[2587]: prefix-delegation: PD address renewal on br23: 2a00:xxxx:yyyy:c408::1/64 (1400/2750)
2024-05-08T20:40:32+02:00 ubios-udapi-server[2587]: prefix-delegation: PD address renewal on br24: 2a00:xxxx:yyyy:c40a::1/64 (1400/2750)
2024-05-08T20:40:32+02:00 ubios-udapi-server[2587]: prefix-delegation: PD address renewal on br245: 2a00:xxxx:yyyy:c40b::1/64 (1400/2750)

En die PD address renewal stopt dus precies op een interface die niet meer bestaat. Ik heb dat netwerk (vlan 245) weer opnieuw aangemaakt, IPv6 enabled en daarna verwijderd. Daarna kreeg ik op de overige vlans ook weer een IPv6 adres. Daarna het vlan weer verwijderd. En tot nu toe lijkt het opgelost.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
MooDyBLueS schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 20:03:
Wat zouden jullie doen in de volgende situatie?

We zijn net verhuisd naar een bijna hagelnieuwe woning met in letterlijk elke leefruimte een of meer LAN aansluitingen. Er zit in de meterkast een patchpaneel met 12 aansluitingen. Zelfs de technische ruimte waar de WP staat heeft een eigen LAN aansluiting. :P

Kortom: posities bepalen voor een AP is dan ook een luxeprobleem en zeker niet beperkt qua mogelijkheden. Nu ben ik alleen aan het kijken wat ik het beste kan doen wat een combinatie is van toekomstbestendig, goede prestaties en kosteneffectief.

Beneden hebben we ca. 120 m2 (woonkamer, keuken, bijkeuken, slaapkamer/kantoor, badkamer, garage). Boven hebben we 4 slaapkamers en badkamer en is het zo'n 70 m2.

Boven is de slaapkamer die qua positie in het midden van de verdieping zit als studeerkamer in gebruik, dus ik denk dat daar een AP voldoende is voor de hele verdieping.

Beneden denk ik aan een AP in de hoek bij de woonkamer (zeg even linksvoor) en nog een bij de eettafel/keuken (rechtsachter) die aan de tuin grenst of ipv de eettafel/keuken juist in het kantoortje wat naast de keuken en bijkeuken wat verder de andere kant op zit (linksachter).

Zou het gezien het oppervlak uitkomen met 3 AP's op deze manier?

Ik dacht aan 3x een U7 Pro, waarschijnlijk overkill maar wel toekomstbestendig vanwege de 6 GHz radio en aangezien een Wi-Fi 6E AP nauwelijks goedkoper is, lijkt me een 7 het beste?

Verder dacht ik aan een Dream Machine SE en qua switch een 16-poorts Pro (Max) ivm de 10 Gbps uplink. Niet dat ik dat nodig heb, maar de 1 Gbps van de Standard switches lijkt me nogal wat weinig.

Mijn idee is om de 3 AP's op de 2 PoE+ poorten aan te sluiten en 1 via een PoE+ adapter of toch maar een U6 Pro voor boven bijv zodat die via een van de overige PoE poorten kan.

De switch zal dus 12 van de punten van het patchpaneel benutten en daarnaast puur de uplink naar de Dream Machine SE. Houd ik nog 3 poorten vrij voor de toekomst.

Wat ik in de meterkast heb staan aan HA spul wil ik via 1 of 2 Flex Minis (PoE powered) koppelen. Dit puur uit kostenoogpunt. Ja, ik zou het het mooist vinden om één 24/48-poorts switch te plaatsen, maar mijn portemonnee kan/wil dat niet aan.

Is dit een beetje goede opzet vanuit dit oogpunt?
- Dream Machine SE
- 16-poorts Pro Max switch
- 2x Flex Mini voor HA spul
- 3x U7 Pro AP (of 2x U7 Pro en 1x U6 Pro ivm PoE/PoE+)
Wat voor internet verbinding heb je? Want met deze spullen heb je alleen tussen de Dream Machine en je switch een 10GB, maar als je <1gb internet hebt, dan heb je niet veel aan 10gb tussen die 2. In dat geval zou je wat kunnen besparen met de "Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE (45w)"

En is het echt nodig om alle 12 patch aansluitingen meteen aan te sluiten? Want als je een aansluiting gewoon "on demand" aansluit, heb je aan 1x 16 port switch wel genoeg?

Voor de rest een prima plan.

Ik doe zelf altijd 1 AP per verdieping en dan beneden het liefst op de plek waar je het meeste zit. Dus als je met je laptop / tablet / whatever veel op de bank zit, dan daar in de buurt een AP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:01
EWS99 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 20:58:
[...]

Wat voor internet verbinding heb je? Want met deze spullen heb je alleen tussen de Dream Machine en je switch een 10GB, maar als je <1gb internet hebt, dan heb je niet veel aan 10gb tussen die 2. In dat geval zou je wat kunnen besparen met de "Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE (45w)"

En is het echt nodig om alle 12 patch aansluitingen meteen aan te sluiten? Want als je een aansluiting gewoon "on demand" aansluit, heb je aan 1x 16 port switch wel genoeg?

Ik doe zelf altijd 1 AP per verdieping en dan beneden het liefst op de plek waar je het meeste zit. Dus als je met je laptop / tablet / whatever veel op de bank zit, dan daar in de buurt een AP.
Als je NAS of andere systemen heb kan een 10GB backbone je snelheid binnen huis sterk verhogen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
EWS99 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 20:58:
[...]

Nu 100 Mbps Ziggo, maar dat is puur ter overbrugging totdat ik binnenkort Delta glasvezel heb. Dat wordt 2 Gbps, 8 Gbps is ook mogelijk maar 2x de prijs niet waard.

Daarnaast heb ik een NAS en als alle AP's via de UDMSE lopen (AP's welke per stuk boven de 1 Gbps kunnen halen, ik haal nu ook 1,2 Gbps verbindingssnelheid op 802.11ax regelmatig) en de rest allemaal via 1 of meerdere switches, dan is de verbinding tussen die switch en de UDMSE volgens mij wel snel een bottleneck als dat maar 1 Gbps is.

Ik kom tot 3 AP's, dan 2 plekken (woonkamer+kantoor) waar ik apparatuur bekabeld aan wil sluiten en dan met name een aantal plekken waar ik (omdat het nu kan) Sonos speakers bekabeld aan wil sluiten, 3 totaal, dus 8 patch aansluitingen benut.

Maar ik wil wel op de toekomst voorbereid zijn en niet snel tegen een limiet aan lopen. Ik heb ook al in totaal 7 hubs/dongles voor HA zaken. Dat is allemaal low bandwidth spul dus via een simpele switch meer dan prima natuurlijk.
Ik zou voor beneden met 1 AP af kunnen, al betwijfel ik of het kantoor beneden daar voldoende aan heeft, maar misschien puur voor die locatie een goedkopere U6 reeks dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 21:31:
[...]

Ik, maar dat is wellicht persoonlijk, zou deze vraag stellen in [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie #flauw :p
Oeps, ik heb niet gezien dat die ook bestaat. Nou ja, ik denk dat ik al aardig op weg ben. Als ik nog meer wil weten, ga ik daar wel verder ja. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

MooDyBLueS schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 20:03:
Wat zouden jullie doen in de volgende situatie?

We zijn net verhuisd naar een bijna hagelnieuwe woning met in letterlijk elke leefruimte een of meer LAN aansluitingen. Er zit in de meterkast een patchpaneel met 12 aansluitingen. Zelfs de technische ruimte waar de WP staat heeft een eigen LAN aansluiting. :P
offtopic:
WP? De enige die ik ken is wattpiek, als in zonnepanelen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-09 18:18
Raven schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 08:58:
[...]

offtopic:
WP? De enige die ik ken is wattpiek, als in zonnepanelen.
Warmtepomp

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• UninPro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:53
Update
Special thanks @stormfly @rally @pinda powerrr @thomas_.
Dankzij jullie hulp, beschaafde "discussie" over verschillende onderwerpen en adviezen is er een UXG Ultra tussen KPN V10 en Switch Lite 16 PoE geïnstalleerd.

Uiteraard heb ik net als hier gekozen voor advies van een expert binnen mijn vriendengroep, waarvoor enorm dank Niels! Wat een enorme toevoeging is stiekem dan toch zo'n UXG qua mogelijkheden. Theoretisch zou het IP probleem niet meer kunnen ontstaan. Ook is er nu daadwerkelijk een apart gastennetwerk inclusief VLANS geïnstalleerd en werkt de TV doordat deze direct in de V10 is geplugd. Dat is weer een voordeel van een nieuwbouwhuis, dat ik qua UTP verbindingen voldoende ruimte heb.

Het gehele netwerk is vanaf de start (eerst zonder internet) opgebouwd binnen de Unify omgeving. Daarna was het KPN als provider van het World Wide Internet toevoegen en we zijn los. Internet werkt weer als een tierelier en is zelfs sneller.

Nu komt de grote spanning. Blijft het langer werken dan afgelopen tijd zonder disconnects.
Ik heb er alle vertrouwen in O+

Fijn weekend allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Kan iemand met een UDM Pro/SE aangeven hoeveel ruimte je minimaal qua diepte nodig hebt met de stroomkabel erachter (desnoods een haakse) en de LAN-kabels + 1 SFP kabel aan de voorkant?

Ik ben namelijk even aan het puzzelen hoeveel ruimte ik nodig ga hebben en welke positionering handig is. Ik zie 3 opties, waarvan plat in de meterkast de minst ruime is. Meterkast is van achterplaat tot deurkozijn 33 cm. Met 28,5 cm diepte van de UDM SE en een haakse stroomkabel kom je al snel op ±31 cm en dus geen ruimte meer om normaal de patchpunten aan te sluiten.

Daarom denk ik aan 'hangend' waarbij de patchpunten recht naar boven steken want breedte en hoogte heb ik genoeg. Er zitten diverse planken in de meterkast en dan kan ik een uitsparing zagen waar UDM SE en Switch in kunnen. Enige nadeel daarvan is weer dat het patchpaneel naar de ruimtes rechtsboven in de meterkast zit en de UDM+Switch linksonder tot het midden dus dat ik tot wel 12 patchpunten van 1-1,5 mtr door de meterkast heb lopen of bundelen en via links naar boven naar rechts en iets naar beneden, dat gaat waarschijnlijk wel 2-3 mtr aan kabels nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:59

DukeBox

loves wheat smoothies

MooDyBLueS schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 12:07:
Kan iemand met een UDM Pro/SE aangeven hoeveel ruimte je minimaal qua diepte nodig hebt met de stroomkabel erachter (desnoods een haakse) en de LAN-kabels + 1 SFP kabel aan de voorkant?
Als je voor a.s. maandag nog geen antwoord hebt stuur mij dan een reminder, dan kan ik het voor je opmeten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:24

pinda powerrr

Slow down...

Ik ben namelijk even aan het puzzelen hoeveel ruimte ik nodig ga hebben en welke positionering handig is. Ik zie 3 opties, waarvan plat in de meterkast de minst ruime is. Meterkast is van achterplaat tot deurkozijn 33 cm. Met 28,5 cm diepte van de UDM SE en een haakse stroomkabel kom je al snel op ±31 cm en dus geen ruimte meer om normaal de patchpunten aan te sluiten.

Daarom denk ik aan 'hangend' waarbij de patchpunten recht naar boven steken want breedte en hoogte heb ik genoeg. Er zitten diverse planken in de meterkast en dan kan ik een uitsparing zagen waar UDM SE en Switch in kunnen. Enige nadeel daarvan is weer dat het patchpaneel naar de ruimtes rechtsboven in de meterkast zit en de UDM+Switch linksonder tot het midden dus dat ik tot wel 12 patchpunten van 1-1,5 mtr door de meterkast heb lopen of bundelen en via links naar boven naar rechts en iets naar beneden, dat gaat waarschijnlijk wel 2-3 mtr aan kabels nodig hebben.
Waarschijnlijk net te krap, of juist net passend :X

Hier een UDM Pro, hangend in een patchbeugel (gewoon horizontaal dus). Beugel met de UDMP er in is 30cm, wat net genoeg ruimte geeft aan de achterkant voor de stroomkabel (haaks). De buigbare Unifi patchkabels maken het geheel vanaf achterkant beugel tot voorkant mét kabels ca 33/34 cm.

Ik heb feitelijk 4~5cm meer ruimte/diepte in mijn meterkast dan in jouw geval, dus het past :+

Waiting on the world to change

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Byte
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Misschien een handige toevoeging voor de mensen die nog een USG (Pro) draaien zoals ik: deze is offiicieel EOL zonder officiële aankondiging.

Ondanks de gelimiteerde functies en snelheid was het toch een fijn apparaat. We hadden veel functies waarbij we alleen enkele URL's hoefde te whitelisten. Daar was dit een prima apparaat voor!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superhuuper
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:09
Zie onderstaand wat foto’s van mijn situatie.
Mijn meterkast heeft een diepte van 39cm.
Met (korte) patchkabels heb ik nog zo’n 2cm speling.

De UDM Pro gebruikt met haakse stekker zo’n 32cm. Deze zou mogelijk nog 0,5cm dichter tegen de achterwand aan kunnen maar zeker niet meer dan dat.

Schat in dat je dus minimaal 36,5cm nodig hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b11k4OcpGahlRiKxBHBuxR0fM6M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t8X6KfFawzxYsxKfBwSRoOvM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBp_G4ZB37L0M0h7WylQ2g3bH68=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zvBryYmab6nvHpj4nMgsMmeR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PC2BBcKEiNDjgdtKHizJdGXOIz4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WkIq0muaeYhpu9O8Aem1O2UD.jpg?f=fotoalbum_tile

Je kan eventueel nog wat winnen met ‘slimline’ UTP kabels;
https://amzn.eu/d/iCrIMjJ
https://amzn.eu/d/0AvdUyl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Byte schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 17:53:
Misschien een handige toevoeging voor de mensen die nog een USG (Pro) draaien zoals ik: deze is offiicieel EOL zonder officiële aankondiging.

Ondanks de gelimiteerde functies en snelheid was het toch een fijn apparaat. We hadden veel functies waarbij we alleen enkele URL's hoefde te whitelisten. Daar was dit een prima apparaat voor!
Raar dat ze dit niet aankondigen?

Staat mij nog bij dat ze jaren terug toentertijd wel hebben aangegeven dat de oude UAPs (met 802.11n) en de originele AC lineup (die was vierkant, van voor de Lite / LR / Pro) wel hebben aangekondigd dat de support zou eindigen en dat vanaf controller versie X je deze apparaten niet meer kon beheren (en je dus niet moest upgraden als je een van deze apparaten had).

Blijft uiteraard wel van origine een oud apparaat (de mijne heb ik sinds januari 2017, wel vorig jaar vervangen door zelfbouw). Maar volgens mij was die 1 of 2 jaar terug nog gewoon te koop. En was er ook nog niet een echte opvolger (wat er pas sinds eind vorig jaar is met de UXG Lite UCG Ultra etc).

But then again, de end of "support" was ook niet aangekondigd. En werd na vragen ook tussen neus en lippen door beantwoordt als "de enige updates die er nog komen zijn kritieke bugfixes / security fixes". Dat die nu echt EOL is zonder aankondiging past wellicht wel in die lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Ik wil buiten een AP gaan ophangen dat gevoed gaat worden via PoE.

Nu heb ik er ook een Ubiquiti Ethernet Surge Protector (ETH-SP-G2) bij gekocht:
Ubiquiti Ethernet Surge Protector (ETH-SP-G2)

Kan ik deze nu het beste binnen of buiten ophangen?

De ETH-SP-G2 installatie handleiding geeft me ook weinig info.
Dat je de Surge Protector op een paal kan bevestigen suggereert buiten want er zijn niet zoveel palen binnen te vinden anders dan in een stripclub :+
Maar muurbevestiging kan natuurlijk prima binnen.

Voordeel van binnen is mogelijk dat het stuk kabel dat vanaf huis naar de surge protector loopt ook wordt meegenomen in de bescherming van de apparatuur binnen.
Buiten heeft mogelijk als voordeel dat er dan ook een aardpen buiten zit zodat de overspannings eerder of op twee plekken (buiten en binnen) kan worden afgevoerd.

Maar ik weet er gewoon te weinig van om voor het een of ander te kunnen besluiten. Of misschien maakt het niet uit.
Wie weet er meer van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
Wat is tegenwoordig de snelheid die een UDM Pro kan halen met PPPoE? Heb een netwerk in beheer waar nu 500mbit ligt, men wil mogelijk upgraden naar 1000mbit.
Zover ik terug heb kunnen vinden haalt de UDM Pro maar rond de 800mbit doordat het PPPoE proces op een single core draait. Is dat nog steeds zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 15:23
EWS99 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 07:27:
Wat is tegenwoordig de snelheid die een UDM Pro kan halen met PPPoE? Heb een netwerk in beheer waar nu 500mbit ligt, men wil mogelijk upgraden naar 1000mbit.
Zover ik terug heb kunnen vinden haalt de UDM Pro maar rond de 800mbit doordat het PPPoE proces op een single core draait. Is dat nog steeds zo?
Ik haal hier met KPN PPPoE 940/940 op de Gbe poort 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
Cloud_VII schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 07:54:
[...]

Ik haal hier met KPN PPPoE 940/940 op de Gbe poort 9
Zonder aanpassingen in de shell? Want heb ook ergens voorbij zien komen dat het mogelijk is om PPPoE over meerdere cores te laten gaan.

Dit stelt me in ieder geval gerust (hoewel 800 alweer een verbetering is op 500)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud_VII
EWS99 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 08:25:
[...]

Zonder aanpassingen in de shell? Want heb ook ergens voorbij zien komen dat het mogelijk is om PPPoE over meerdere cores te laten gaan.

Dit stelt me in ieder geval gerust (hoewel 800 alweer een verbetering is op 500)
Zonder enige aanpassing. Heb zelfs 1000mbit+ gehaald toen ik een UCG aan het configureren was op mijn lijn voor iemand ivm de 2.5 gbit wan poort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
Cloud_VII schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:14:
[...]

Zonder enige aanpassing. Heb zelfs 1000mbit+ gehaald toen ik een UCG aan het configureren was op mijn lijn voor iemand ivm de 2.5 gbit wan poort
Hmm, heb het hier wel specifiek over een UDM Pro. Die hebben problemen met PPPoE performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud_VII
EWS99 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:15:
[...]

Hmm, heb het hier wel specifiek over een UDM Pro. Die hebben problemen met PPPoE performance.
Die 940/940 was op een UDM Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Ik zoek mij suf, maar kan het niet vinden.

Hoe stel ik een bandbreedte limiet in, voor een vlan of specifieke poort op de udmp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leugering
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:06
Cloud_VII schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:19:
[...]

Die 940/940 was op een UDM Pro.
Allereerst bedankt, want ik zocht ook deze informatie en is IDS/IPS hierbij ook geactiveerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ik haal met mijn UDM Pro rond de 940Mb up en down. Dit is met IDS en IPS ingeschakeld. Verder geen tweaks anders dan de MTU grootte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloud_VII
leugering schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:48:
[...]

Allereerst bedankt, want ik zocht ook deze informatie en is IDS/IPS hierbij ook geactiveerd?
Ik heb IDS/IPS uit staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22-09 10:27

Mr-D.

interpunctie? no hero here

https://speedtest.freedom...1HXH67PFEE0X5ZKCR29DGA0KB

dat werkt wel goed.
maar let op bij grote bestanden binnen harken gooi je de rest van het netwerk redelijk plat.
heb ook IPS/IDS aan staan.
heb hier al een ticket voor gemaakt.

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Superhuuper schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:49:
[...]

Zie onderstaand wat foto’s van mijn situatie.
Mijn meterkast heeft een diepte van 39cm.
Met (korte) patchkabels heb ik nog zo’n 2cm speling.

De UDM Pro gebruikt met haakse stekker zo’n 32cm. Deze zou mogelijk nog 0,5cm dichter tegen de achterwand aan kunnen maar zeker niet meer dan dat.

Schat in dat je dus minimaal 36,5cm nodig hebt.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Je kan eventueel nog wat winnen met ‘slimline’ UTP kabels;
https://amzn.eu/d/iCrIMjJ
https://amzn.eu/d/0AvdUyl
Thanks! Ik heb vandaag opgemeten en van meterkastdeur tot aan de rail waar de planken op bevestigd zitten heb ik 36 cm ruimte. De rail is zelf 1,5 cm en dus kan ik daar met een juist positionering van een haakse stroomkabel nog optimaal gebruik van maken door daar die 1,5 cm van te benutten. Totaal dus 37,5 cm. Met die 36,5 cm minimaal ga ik ervan uit dat ik precies goed uitkom.

Ik heb al eens een reeks Ubiquiti kabels gekocht omdat ik het buigbare en ultradunne aspect erg mooi vond om in bijv. de woonkamer te gebruiken waar je toch een stukje kabel langs de plint ziet lopen. Dus die een beetje buigen om ruimte te winnen is geen probleem.

Maar ook overweeg ik nog om de UDM SE en Switch te laten hangen in een plank. Ik heb namelijk 6 planken boven elkaar en juist de onderste plank heeft de gehele breedte van de meterkast en tussen 2 plankhouders in is er 50cm ruimte, genoeg voor de UDM SE met bevestigingsplaatjes.

Moet alleen even kijken hoe ik om ga met het patchpaneel die rechtsboven in de meterkast zit:
1. 11 patchpunten met ±3m kabels bundelen en naar de switch laten lopen (naar boven, naar links en naar beneden)
2. De switch rechtsboven in deze | positie plaatsen direct naast het patchpaneel die ook zo gepositioneerd is zodat ik 11x een 0.15m patchkabel kan gebruiken. En dan met 1 SFP 10 Gbit/s (overkill, maar de kosten zijn het niet, vandaar) van 3m naar de UDM SE. Ruimte (diepte) voor de UDM SE rechtesboven heb ik helaas niet vanwege een aantal leidingen die daar lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
Mr-D. schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 14:11:
[...]

https://speedtest.freedom...1HXH67PFEE0X5ZKCR29DGA0KB

dat werkt wel goed.
maar let op bij grote bestanden binnen harken gooi je de rest van het netwerk redelijk plat.
heb ook IPS/IDS aan staan.
heb hier al een ticket voor gemaakt.
Top, dankjewel allemaal! De aansluiting zou al op 1000 moeten zitten, maar blijf echt maar max 500 meten en ook geen enkele meting er boven gezien. Dus dan weet ik dat er iets niet goed zit aan de ISP kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22-09 10:27

Mr-D.

interpunctie? no hero here

EWS99 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 07:00:
[...]

Top, dankjewel allemaal! De aansluiting zou al op 1000 moeten zitten, maar blijf echt maar max 500 meten en ook geen enkele meting er boven gezien. Dus dan weet ik dat er iets niet goed zit aan de ISP kant.
heb je ook een andere router waar mee je kan testen?
of je pc direct aansluiten?

dan weet je het pas echt zeker en ook met een andere kabel getest?

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
Mr-D. schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 09:03:
[...]

heb je ook een andere router waar mee je kan testen?
of je pc direct aansluiten?

dan weet je het pas echt zeker en ook met een andere kabel getest?
De andere router was een USG (die nu vervangen is door de UDM). Die kwam soms niet eens boven de 300 uit.

Even testen is makkelijker gezegd dan gedaan op een netwerk met tientallen VLANs en honderden clients >:) . And I know the drill, iperf etc.

Het is, zeg maar, geen thuis situatie :) (waar 5 min zonder internet ook al paniek kan veroorzaken)

[ Voor 6% gewijzigd door EWS99 op 11-05-2024 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:55
EWS99 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 09:05:
[...]

De andere router was een USG (die nu vervangen is door de UDM). Die kwam soms niet eens boven de 300 uit.

Even testen is makkelijker gezegd dan gedaan op een netwerk met tientallen VLANs en honderden clients >:) . And I know the drill, iperf etc.

Het is, zeg maar, geen thuis situatie :) (waar 5 min zonder internet ook al paniek kan veroorzaken)
Tijd voor een UDM pro max?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwr_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12:01
Vraag: ik heb al tijden een hybride netwerk bestaande uit een fritzbox en Unify switches en APs. Nu heb ik onlangs de UCG gekocht zodat ik de fritz eruit kan halen aangezien deze geen VLANs ondersteunde en ik dan een compleet Unifi landschap heb. Nu zag ik een stappenplan beschreven in dit draadje over hoe je moet migreren van USG naar UCG, maar ik neem aan dat dit voor mijn casus hetzelfde is, of zie ik iets over het hoofd? Mijn controller draait in docker op mijn Synology NAS. Daarbij dient zich wel een probleem aan: want ik zou dus het liefst mijn netwerk zo indelen:
192.168.1/24 (main)
192.168.2/24 (guests)
192.168.3/24 (iot)
Maar mijn huidige netwerk is 192.168.178.1/24, waarbij mijn NAS een static IP heeft. Hoe zou ik dit het beste kunnen migreren? DHCP wordt momenteel uitgevoerd door fritz

Acties:
  • +2 Henk 'm!
rwr_ schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 12:47:
Vraag: ik heb al tijden een hybride netwerk bestaande uit een fritzbox en Unify switches en APs. Nu heb ik onlangs de UCG gekocht zodat ik de fritz eruit kan halen aangezien deze geen VLANs ondersteunde en ik dan een compleet Unifi landschap heb. Nu zag ik een stappenplan beschreven in dit draadje over hoe je moet migreren van USG naar UCG, maar ik neem aan dat dit voor mijn casus hetzelfde is, of zie ik iets over het hoofd? Mijn controller draait in docker op mijn Synology NAS. Daarbij dient zich wel een probleem aan: want ik zou dus het liefst mijn netwerk zo indelen:
192.168.1/24 (main)
192.168.2/24 (guests)
192.168.3/24 (iot)
Maar mijn huidige netwerk is 192.168.178.1/24, waarbij mijn NAS een static IP heeft. Hoe zou ik dit het beste kunnen migreren? DHCP wordt momenteel uitgevoerd door fritz
Als je NAS het enig is met een vast IP zou ik de IP reeks kiezen die je graag wilt. Als er veel vaste IPs zijn zou ik mijn hoofdnetwerk in 192.168.178.x houden en dan guest en IOT in 179 en 180 plaatsen.

Backup file heb je nodig uit je controller. En je kan dan nog een site export toepassen dan zouden de UI devices om moeten gaan naar het UGC IP adres.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:34
192.168.1/24 (main)
192.168.2/24 (guests)
192.168.3/24 (iot)
Let even goed op met de versies van je controller en die op de UCGu .. voor een restore moeten die wel gelijk of in de zelfde versie range zitten, maar niet nieuwer.
Daarnaast merkte ik bij de overgang van mijn controler met alle APs naar de UCGu dat hij de instellingen van de UCGu niet behield en daardoor mijn LAN netwerk range niet lekker overnam. Bij mij was het toen eenvoudiger om helemaal van scratch te beginnen en de APs te vergeten op de oude controller en alles opnieuw op te zetten. (Maar ik kon wat downtime veroorloven toen er niemand anders thuis was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
duvekot schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 13:13:
[...]

Let even goed op met de versies van je controller en die op de UCGu .. voor een restore moeten die wel gelijk of in de zelfde versie range zitten, maar niet nieuwer.
Daarnaast merkte ik bij de overgang van mijn controler met alle APs naar de UCGu dat hij de instellingen van de UCGu niet behield en daardoor mijn LAN netwerk range niet lekker overnam. Bij mij was het toen eenvoudiger om helemaal van scratch te beginnen en de APs te vergeten op de oude controller en alles opnieuw op te zetten. (Maar ik kon wat downtime veroorloven toen er niemand anders thuis was)
Dat zou ik zelf ook doen, van scratch af aan beginnen als je nog geen router hebt. Voor de router is de configuratie vaak het grootst en die heb je nu nog niet.

Zeker omdat als je export wizard niet lekker loopt je met paperclips de boel alsnog moet resetten. Dan reset ik ze bij voorkeur even via het vergeten knopje in de controller, en adopteer ik ze in de nieuwe controller. Scheelt een rondje paperclippen door het huis 😅

[ Voor 15% gewijzigd door stormfly op 11-05-2024 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
stormfly schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 14:23:
Zeker omdat als je export wizard niet lekker loopt je met paperclips de boel alsnog moet resetten. Dan reset ik ze bij voorkeur even via het vergeten knopje in de controller, en adopteer ik ze in de nieuwe controller. Scheelt een rondje paperclippen door het huis 😅
Vanuit de oude controller kun je altijd nog de SSH credentials bewaren / aanpassen. I.p.v. paperclippen kun je ze dan via SSH resetten. Behalve dan de SSH-loze apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
What the actual f...

Ben in EdgeRouter die bij familie staat aan het klussen. Allemaal firewall "sets" aangemaakt (voor in/out/local). Vervolgens bij de interface de firewall instellen welke name / ipv6-name die moet gebruiken en dan (pas) komt er een error dat de namen die je bij name / ipv6-name gebruikt uniek moeten zijn. Dus onder de (root) firewall {,ipv6-}name kan ik prima voor ipv4 / ipv6 dezelfde naam hergebruiken, maar bij de interface <type> <naam> firewall {in,local,out} {,ipv6-}name mag je ineens niet dezelfde name opgeven bij name en ipv6-name.
En aangezien je deze dingen (ogenschijnlijk) niet kunt renamen moet ik weer alles opnieuw doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:25
Vraag: ik heb al tijden een hybride netwerk bestaande uit een fritzbox en Unify switches en APs. Nu heb ik onlangs de UCG gekocht zodat ik de fritz eruit kan halen aangezien deze geen VLANs ondersteunde en ik dan een compleet Unifi landschap heb. Nu zag ik een stappenplan beschreven in dit draadje over hoe je moet migreren van USG naar UCG, maar ik neem aan dat dit voor mijn casus hetzelfde is, of zie ik iets over het hoofd?
Je hoeft geen conversie te doen.
Gewoon die USG adopten en IP adres van je FritzBox geven, klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwr_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12:01
Dank voor de input. Ik heb uiteindelijk gekozen voor clean install. Speciaal vlan voor NAS gemaakt, waarbij ik die z'n vaste op-adres heb gegeven. Toen overgezet op mijn lan (192.168.1.1/24). Alles werkt nu weer! 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Vliegvlug schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 22:07:
Ik wil buiten een AP gaan ophangen dat gevoed gaat worden via PoE.

Nu heb ik er ook een Ubiquiti Ethernet Surge Protector (ETH-SP-G2) bij gekocht:
[Afbeelding: Ubiquiti Ethernet Surge Protector (ETH-SP-G2)]

Kan ik deze nu het beste binnen of buiten ophangen?

De ETH-SP-G2 installatie handleiding geeft me ook weinig info.
Dat je de Surge Protector op een paal kan bevestigen suggereert buiten want er zijn niet zoveel palen binnen te vinden anders dan in een stripclub :+
Maar muurbevestiging kan natuurlijk prima binnen.

Voordeel van binnen is mogelijk dat het stuk kabel dat vanaf huis naar de surge protector loopt ook wordt meegenomen in de bescherming van de apparatuur binnen.
Buiten heeft mogelijk als voordeel dat er dan ook een aardpen buiten zit zodat de overspannings eerder of op twee plekken (buiten en binnen) kan worden afgevoerd.

Maar ik weet er gewoon te weinig van om voor het een of ander te kunnen besluiten. Of misschien maakt het niet uit.
Wie weet er meer van?
Normaliter plaats je overspanning beveiliging (zo dicht mogelijk) op 't punt waar de bekabeling binnen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Koekstra schreef op zondag 12 mei 2024 @ 09:18:
[...]

Normaliter plaats je overspanning beveiliging (zo dicht mogelijk) op 't punt waar de bekabeling binnen komt.
Dat is in mijn geval de meterkast dan?
Want de netwerkkabels gaan in de schuur de grond in in een mantelbuis, deze komt in de kruipruimte weer omhoog en gaat dan een paar meter de kruipruimte door om in de meterkast omhoog te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als de kabel eerst de schuur in gaat is dat het punt waar deze 'binnen' komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
jadjong schreef op zondag 12 mei 2024 @ 11:58:
Als de kabel eerst de schuur in gaat is dat het punt waar deze 'binnen' komt.
De plek waar je schade wilt voorkomen is in de meterkast. Dus daar zou ik hem doen. Dan houd je op die plek het potentiaalverschil binnen de perken bij een blikseminslag. Bovendien heb je daar ook een goede aarding beschikbaar en dat is essentieel bij bliksembescherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graatje88
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22-09 10:54
Vraag mbt inrichten netwerk nieuwe woning. Voor ons nieuwe huis ben ik bezig met het aanleggen van een nieuw netwerk. Nu heb ik twee opties in gedachte:

Optie 1: cloud gateway ultra, Lite 16 POE switch
Optie 2: dream machine pro, pro max 16 POE switch (wellicht overkill)

Access points voor beide opties: u6+ x2 en u6 in wall x2

Overige apparaten in het netwerk: Sonos, Eufy, TV, computers

Nu ben ik opzoek naar een toekomst bestendige set-up die ook met glasvezel nog een tijdje vooruit kan evt. icm Unifi protect. Wat is jullie advies?

Ook nog twee aanvullende vragen: is er een maximum afstand vanaf het modem van de provider tot aan de router van unifi? Mijn plan is om de router in een andere ruimte te zetten +/- 20m verder. En hebben jullie nog advies/adres voor een rol cat6a stugge s/ftp kabel?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:51
graatje88 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:38:
Vraag mbt inrichten netwerk nieuwe woning. Voor ons nieuwe huis ben ik bezig met het aanleggen van een nieuw netwerk. Nu heb ik twee opties in gedachte:

Nu ben ik opzoek naar een toekomst bestendige set-up die ook met glasvezel nog een tijdje vooruit kan evt. icm Unifi protect. Wat is jullie advies?

Ook nog twee aanvullende vragen: is er een maximum afstand vanaf het modem van de provider tot aan de router van unifi? Mijn plan is om de router in een andere ruimte te zetten +/- 20m verder. En hebben jullie nog advies/adres voor een rol cat6a stugge s/ftp kabel?

Alvast bedankt!
Als je in de toekomst protect wilt gebruiken zou ik voor een setup met de udm pro gaan. Wat de switch betreft moet je voor jezelf de afweging maken of je 2.5 poorten nodig hebt. Je zou nu een 1Gb switch met poe kunnen nemen en die later alsnog upgraden.

Die 20 meter is met UTP geen probleem. Zelf heb ik ook een redelijke afstand vanaf het punt waar het internet de woning binnenkomt. Ik heb hiervoor fiber gebruikt direct in de FTU (glasvezel dus) Let op als je TV afneemt is dit niet plug and play zie andere topic. Voordeel is wel dat je die modem/router van de provider niet hoeft te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@graatje88 is dit niet een handiger topic? [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie

Je geeft aan dat je 'een tijdje vooruit wilt kunnen met glasvezel'. Wat bedoel je daar precies mee, dat je hogere snelheden dan 1Gb/s wilt kunnen benutten? In dat geval is een gateway ultra natuurlijk niet heel toekomstbestendig.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:15

Alvast bedankt!
Als je de cloud controller wil gebruiken van de machine zelf moet je voor optie 2 gaan. Die gaat wat harder met glasvezel snelheden. De Ultra heeft zijn beperkingen.
Als je een controller host kun je ook kijken naar de UXG-Max, die heeft 2,5G poorten mocht je sneller glasvezel krijgen / willen.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Ik ben voor optie 1 gegaan, de Lite 16 POE switch heb ik al langer hangen maar de Cloud Gateway Ultra is gisteren binnen gekomen en moet ik nog aansluiten :)

Houdt er rekening mee dat er nog geen opslag voor protect bij zit.
Ik heb getwijfeld voor een UDM SE te gaan maar vanwege de opslag voor protect met maar 1 harddisk en het voordeel om twee losse apparaten te hebben ga ik voor een UNVR waar er vier in kunnen.
GCU + UNVR is niet veel duurder dan een UDM SE.

Wel minder power dan een UDM natuurlijk maar voorlopig ben ik nog niet van plan boven de 1Gbps te gaan qua internet verbinding en ik ga er vanuit dat er tegen die tijd wel een beter GCU is. Voordeel is dat ik dan alleen die hoef te upgraden en de UNVR gewoon kan behouden.

Ook nog twee aanvullende vragen: is er een maximum afstand vanaf het modem van de provider tot aan de router van unifi? Mijn plan is om de router in een andere ruimte te zetten +/- 20m verder.
Geen enkel probleem, je kan veel langere afstanden overbruggen met een goede ethernet kabel.
En hebben jullie nog advies/adres voor een rol cat6a stugge s/ftp kabel?

Alvast bedankt!
Heb zelf Draka Cat 7 installatiekabel UC900 HS23 S/FTP PiMF / gegevensblad en Draka Cat 7 installatiekabel UCHOME SS26 S/FTP PiMF, wit / gegevensblad

De laatste vooral vanwege de geringe diameter (5,8 vs 7,3mm) om twee kabels in een normale pvc buis te krijgen met wat bochten.

Belangrijkste is om een beetje gerenommeerd merk te kopen en er zeker van te zijn dat de kabels volledig koperen geleiders hebben, CCA (Copper Clad Aluminium) mijden als de pest!

En voor buiten deze outdoor netwerkkabel GOOBAY 53867 Cat.7 aardkabel, S/FTP PiMF / gegevensblad

Vind zelf het gebruik van keystones ideaal.
Heb deze: uitvoering: Digitus CAT 6A Keystone Module, shielded, toolfree (set van 24 st... voor aan de kant van mijn patchpaneeltje.
Bij de inbouwdozen in de muur moet je haakse keystones hebben waarbij je erop moet letten dat ze verschillend zijn als de kabels van onder (270° connectoren) of van boven (90° connectoren) de doos binnen komen.

Bewust voor Cat6A gegaan trouwens terwijl de kabels cat7 zijn, dat is omdat voor de connectoren 7 duurder is dan 6A en voor de kabels precies andersom.

[ Voor 15% gewijzigd door Vliegvlug op 12-05-2024 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graatje88
Gizz schreef op zondag 12 mei 2024 @ 21:07:
@graatje88 is dit niet een handiger topic? [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie

Je geeft aan dat je 'een tijdje vooruit wilt kunnen met glasvezel'. Wat bedoel je daar precies mee, dat je hogere snelheden dan 1Gb/s wilt kunnen benutten? In dat geval is een gateway ultra natuurlijk niet heel toekomstbestendig.
Inderdaad, ik wil voorbereid zijn voor de toekomst van glasvezel. We laten nu een stukadoor komen voor ons huis. Dus dit is mijn mogelijkheid om het in een keer goed aan te leggen. Vandaar dat het toekomst bestendig dient te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@graatje88 het werk van de stukadoor is natuurlijk niet van invloed op welke gateway je pakt ;) En bepaalt ook niet hoe snel het glasvezel abonnement is wat je af wilt nemen.

Maar ga je voor internet dat sneller is dan 1Gb/s, dan lijkt de ultra mij een onhandige keus.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graatje88
Gizz schreef op maandag 13 mei 2024 @ 07:54:
@graatje88 het werk van de stukadoor is natuurlijk niet van invloed op welke gateway je pakt ;) En bepaalt ook niet hoe snel het glasvezel abonnement is wat je af wilt nemen.

Maar ga je voor internet dat sneller is dan 1Gb/s, dan lijkt de ultra mij een onhandige keus.
Zou mooi zijn als de stukadoor daar ook in voorziet :9

Maar inderdaad, het glasvezel abonnement zal minimaal 1Gb/s worden en wie weet wat de toekomst brengt. Op basis van bovenstaande reacties neig ik inderdaad meer richting de dream machine pro. Dit is de meest toekomst bestendige optie ook icm controller en protect.

Wat betreft de switch lijkt mij de Standard 16 PoE ook voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graatje88
Wat betreft de kabel ben ik uitgekomen op deze https://www.kabelshop.nl/...-91888-i33075-t26387.html op basis van jullie ervaringen zal dit voldoen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:34
graatje88 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 08:05:
Wat betreft de kabel ben ik uitgekomen op deze https://www.kabelshop.nl/...-91888-i33075-t26387.html op basis van jullie ervaringen zal dit voldoen?
Lees dit even door .. en pak daarna gewoon cat6a:

https://www.cablematters....and-why-you-don-t-need-it

ja .. ze verkopen zelf kabels .. maar de blog is naar mijn mening wel een goed verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-09 18:18
En zolang je maar 100% koper neemt ;)

[ Voor 7% gewijzigd door spokje op 13-05-2024 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

graatje88 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 08:01:
[...]
Wat betreft de switch lijkt mij de Standard 16 PoE ook voldoende.
Voor camera's en dergelijke wel. Wil je dat bedrade clients sneller dan 1Gb/s kunnen downloaden als je straks een dik glasvezelabonnement hebt (of als je wilt dat ze onderling niet beperkt worden door een 1 Gb/s verbinding bij het overzetten van veel data), dan kom je toch snel uit bij 2.5Gb/s switches. Recent komt in dit topic die dan van Zyxel vaak langs, omdat Ubiquiti nog geen interessante betaalbare 2.5 switches heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 13-05-2024 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
duvekot schreef op maandag 13 mei 2024 @ 08:23:
[...]

Lees dit even door .. en pak daarna gewoon cat6a:
LMFTFY.

Cat6 doet 10Gbit/s tot 55 meter. Als die dat niet doet voldoet die niet aan de specificatie. En dat zou toch ook zeer vaak voldoende moeten zijn voor in een woning.
En 10Gbit/s zal de komende jaren ook nog wel voldoende zijn gezien "ze" tussendoor nog allemaal halve standaarden verzonnen hebben (10Gbit/s standaard is opgesteld na 1Gbit/s, pas veel later zijn 2,5Gbit/s en 5Gbit/s opgesteld als slap aftreksel van 10Gbit/s).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:51
En om je leven wat makkelijker te maken zou ik RJ45 kopjes nemen met doorsteek icm de juiste tang ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
jwtje schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:48:
En om je leven wat makkelijker te maken zou ik RJ45 kopjes nemen met doorsteek icm de juiste tang ;)
Gewoon zelf geen kabels krimpen.
Kabels door de muur moet je solid kabel voor nemen en idealiter monteer je die af op een WCD of patchpaneel. Immers right tool for the job. Patchkabels kun je niet trekken (groot risico op dat ze stuk gaan) en installatiekabel kun je niet buigen / veel mee bewegen (groot risico dat die stuk gaat). En ter vergelijking: stroomkabels doe je ook niet vanuit de groepenkast in een keer aansluiten op je eindapparaten. Daar zit ook nog een stopcontact tussen. Uitzonderingen daargelaten, en die uitzonderingen zijn er ook voor netwerken, en ook dan zijn er betere oplossingen dan een plug krimpen.
En als je al gaat krimpen op solid kabel... heb je ook nog eens stekkers nodig die geschikt zijn voor solid kabel.

En patchkabels van WCD naar eindapparaat en van patchpaneel naar switch kun je beter gewoon kopen. Scheelt zo veel ergernissen (met of zonder stekkers waar je aders doorheen kunt steken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:08
jwtje schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:48:
Nog makkelijker, neem goeie keystones en patchkabels :P

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
RobertMe schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:57:
[...]

Gewoon zelf geen kabels krimpen.
Kabels door de muur moet je solid kabel voor nemen en idealiter monteer je die af op een WCD of patchpaneel. Immers right tool for the job. Patchkabels kun je niet trekken (groot risico op dat ze stuk gaan) en installatiekabel kun je niet buigen / veel mee bewegen (groot risico dat die stuk gaat). En ter vergelijking: stroomkabels doe je ook niet vanuit de groepenkast in een keer aansluiten op je eindapparaten. Daar zit ook nog een stopcontact tussen. Uitzonderingen daargelaten, en die uitzonderingen zijn er ook voor netwerken, en ook dan zijn er betere oplossingen dan een plug krimpen.
En als je al gaat krimpen op solid kabel... heb je ook nog eens stekkers nodig die geschikt zijn voor solid kabel.

En patchkabels van WCD naar eindapparaat en van patchpaneel naar switch kun je beter gewoon kopen. Scheelt zo veel ergernissen (met of zonder stekkers waar je aders doorheen kunt steken).
Mee eens, zou absoluut het uitgangspunt moeten zijn.
Echter heeft mijn patchpaneel maar 12 aansluitingen, ik heb er 22 nodig....
Dus heb ik voor de anderen, die niet naar een wandcontactdoos gaan, toch maar stekkers eraan gekrompen.
Op zoek naar een ander patchpaneel....

[ Voor 3% gewijzigd door rinkel op 13-05-2024 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:58
rinkel schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:17:
[...]

Mee eens, zou absoluut het uitgangspunt moeten zijn.
Dus heb ik voor de anderen, die niet naar een wandcontactdoos gaan, toch maar stekkers eraan gekrompen.
Op zoek naar een ander patchpaneel....
22 aanslutingen op 1 punt?
wow.
Gaan al je netwerk apparaten met 1 kabel naar hetzelfde punt? (puur ster netwerk)?
Ik heb daar bij lange na niet voldoende loze leidingen voor.
Ik heb 3 grote schakelpunten in huis: de meterkast, de zolder en de woonkamer.
Deze zijn onderling verbonden.
Op het drukste punt (de zolder) heb ik 12 aansluitingen.
Die zitten op 2 switches en die gaan met 1 kabel naar de meterkast switch.
Maar goed, hierdoor heb ik verspreid door mijn hele huis wel 7 (kleine) switches staan.
Met een beetje optimalisatie kan dit aantal wel wat omlaag.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
GarBaGe schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:36:
[...]

22 aanslutingen op 1 punt?
wow.
Gaan al je netwerk apparaten met 1 kabel naar hetzelfde punt? (puur ster netwerk)?
Ik heb daar bij lange na niet voldoende loze leidingen voor.
Ik heb 3 grote schakelpunten in huis: de meterkast, de zolder en de woonkamer.
Deze zijn onderling verbonden.
Op het drukste punt (de zolder) heb ik 12 aansluitingen.
Die zitten op 2 switches en die gaan met 1 kabel naar de meterkast switch.
Maar goed, hierdoor heb ik verspreid door mijn hele huis wel 7 (kleine) switches staan.
Met een beetje optimalisatie kan dit aantal wel wat omlaag.
Gaan idd allemaal naar de meterkast, op mn werkkamer na, daar staan een aantal apparaten die ook een aansluiting nodig hebben (2 3d-printers, 2 pc's, 2 laptops, etc) daar heb ik nog een kleine switch (Flex lite) staan.
Ik probeer zo weinig mogelijk switches te gebruiken buiten de meterkast.

Ik heb alles bedraad aangesloten, behalve telefoons, ipads en laptops (wel vast via docking). Elke wandcontactdoos komt uit op het patchpaneel, dat zijn er al 3 per kamer (woonkamer 6), elke AP heeft een vaste verbinding (3x) dus dan kom je al snel aan 20+

[ Voor 4% gewijzigd door rinkel op 13-05-2024 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superhuuper
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:09
rinkel schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:17:
[...]
2e Patchpaneel toevoegen? :)
Of vervangen voor een 24p variant? (maar ik vermoed dat jij een 10" rack hebt en dit niet zomaar gaat passen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:39

Mimiix

Professioneel Prutser

rinkel schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:48:
[...]

Gaan idd allemaal naar de meterkast, op mn werkkamer na, daar staan een aantal apparaten die ook een aansluiting nodig hebben (2 3d-printers, 2 pc's, 2 laptops, etc) daar heb ik nog een kleine switch (Flex lite) staan.
Ik probeer zo weinig mogelijk switches te gebruiken buiten de meterkast.

Ik heb alles bedraad aangesloten, behalve telefoons, ipads en laptops (wel vast via docking). Elke wandcontactdoos komt uit op het patchpaneel, dat zijn er al 3 per kamer (woonkamer 6), elke AP heeft een vaste verbinding (3x) dus dan kom je al snel aan 20+
Is een in-wall niets voor je?

uitvoering: Ubiquiti UniFi WiFi 6 In-Wall

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Daar heb ik er idd 2 van, althans de voorganger, de AC
Moet mijn AP's nog eens upgraden naar 6, maar op zich voldoen de AC versies wel prima nog.
Superhuuper schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:26:
[...]

2e Patchpaneel toevoegen? :)
Of vervangen voor een 24p variant? (maar ik vermoed dat jij een 10" rack hebt en dit niet zomaar gaat passen)
Ik heb er idd niet de ruimte voor, het patchpaneel zit tegen de zij-muur (heb geen patchkast)
De 19-inch varianten van Unifi kan ik ook niet echt kwijt, dus was al blij dat er een opvolger voor de 3P USG is gekomen (UCG ultra), die heb ik net geinstalleerd.

[ Voor 48% gewijzigd door rinkel op 13-05-2024 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bauk
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-09 18:08
Hoi,

echt onbelangrijk vraagje, maar toch voor de OCD die ik heb niet vol te houden.... Nadat ik naar versie 8.x.x van de controller overgestapt ben, zie ik mijn USG niet meer weergegeven in het dashboard:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gX-4fn44w2p8otkGLHScBpP39EQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4kwTCor9pzTu5g9yENwfQoQp.png?f=user_large

Ik zoek op google maar ik krijg alleen maar verhalen over gateways die niet goed geadopteerd worden.. maar daar heb ik allemaal geen last van :). Ik wil gewoon dat 't plaatje linksboven het dashboard klopt ;).

Enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bauk schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:47:
Hoi,

echt onbelangrijk vraagje, maar toch voor de OCD die ik heb niet vol te houden.... Nadat ik naar versie 8.x.x van de controller overgestapt ben, zie ik mijn USG niet meer weergegeven in het dashboard:

[Afbeelding]

Ik zoek op google maar ik krijg alleen maar verhalen over gateways die niet goed geadopteerd worden.. maar daar heb ik allemaal geen last van :). Ik wil gewoon dat 't plaatje linksboven het dashboard klopt ;).

Enig idee?
Volgens mij vult dat plaatje zich in 8.x.x alleen als je een router/console van UniFi zelf koopt. Je hebt nu een self-hosted controller geeft hij aan, klopt dat een VM of Docker? Volgens mij kun je dit alleen herstellen door een financiële uitgave te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:15
Hoi,

[Afbeelding]

Enig idee?
Ik heb dat nooit gezien, heb een UXG Max en altijd gezien wat jij nu ziet :'(

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hoi,

[Afbeelding]

Enig idee?
Als zoals @stormfly aangeeft (en @SgtElPotato semi bevestigd) dit plaatje een weergave van het apparaat is waarop de controller draait is die weergave dus min of meer correct. Mogelijk dat het USG plaatje er ook stond in een andere variant? IIRC is er ook een periode geweest met een lange lijn over de breedte met links de router, in het midden een switch, en rechts een AP. En dit plaatje past duidelijk niet in zo'n (netwerk) weergave.

Overigens ook opletten dat UI de USG stilletjes op een lijst van legacy apparaten heeft gezet sinds kort. Oftewel: je zult 0 updates meer krijgen. En er komt vast ook een moment dat de controller de USG niet meer zal kunnen beheren. Dus op zijn minst goed opletten met controller updates dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bauk
Ik bedoelde een dashboard zoals bijvoorbeeld deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UdNxTrIKl26rTTe05Rwp5pYxH2M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KjNh3qVfIjrX0Qo57K2fXjCM.png?f=user_large

En ja het is een vm, en ja de USG is EOL, maar hij leeft nog, voor mijn 200/200 die haast nooit op max komt... prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bauk schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:22:
Ik bedoelde een dashboard zoals bijvoorbeeld deze:
[Afbeelding]

En ja het is een vm, en ja de USG is EOL, maar hij leeft nog, voor mijn 200/200 die haast nooit op max komt... prima!
Maar bij dat plaatje staat ook "Firewall", en dat is de USG. Dat andere plaatje staat informatie van de controller, en dat die self hosted is. Daar hoort dus geen USG bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bauk
RobertMe schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 09:04:
[...]

Maar bij dat plaatje staat ook "Firewall", en dat is de USG. Dat andere plaatje staat informatie van de controller, en dat die self hosted is. Daar hoort dus geen USG bij.
Zo scherp had ik 'm niet gelezen. Daarmee is OCD weer gerustgesteld ;). Vond het wel beetje gelikter uitzien met de usg in scherm, maar dat zijn vervlogen tijden :).

Case closed, thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ik heb nu mijn UDM SE met 2x U7 Pro geïnstalleerd en heb daarbij mijn oude situatie op mijn wired mesh kit nagebootst, eigenlijk heel simpel: ik heb een 5+6 GHz Wi-Fi SSID en een aparte voor de 2.4 GHz spullen. Ik gebruik nog niks qua VLAN of netwerkseparatie, dat komt later wel, maar ik loop met mijn Sonos producten tegen het probleem aan dat ik NIKS met ze kan tenzij ik zelf op de 2.4 GHz radio verbindt.

Dat klinkt heel raar, want met mijn mesh kit kon ik dit wel gewoon, zoals gezegd heb ik SSID's en WPA keys gewoon overgenomen zodat alles automatisch op de juiste manier connecteert. En als ik met het 2.4 GHz netwerk verbindt, kan ik gewoon via de Sonos app radio afspelen en/of AirPlay gebruiken.

Gebruik ik het 5 GHz netwerk voor mijn telefoon of laptop, dan kan ik zoals gezegd helemaal niks en verschijnen de AirPlay speakers ook niet meer als optie.

De Sonos die ik heb zijn 2.4 GHz only, allebei S2 producten, de ene is een IKEA bookshelf speaker en de ander een lamp+speaker.

Kort gezegd heb ik dus 2 Wi-Fi netwerken, en maar 1 "Network", verder niks. Beide Wi-Fi netwerken broadcasten op beide AP's. Het zou toch niet zo mogen zijn dat het scheiden van SSID ertoe leidt dat ze binnen het netwerk niet meer gevonden kunnen worden? Ik kan immers letterlijk AL het andere op mijn "legacy" 2.4 GHz SSID gewoon vinden én bedienen, waaronder veel HA spul zoals van Hue/Xiaomi/etc en ook zelfs mijn wasmachine.

Kortom: is dit een bekend probleem van Sonos icm UniFi? Want zoals gezegd heb ik geen enkel issue gehad op mijn mesh kit opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
MooDyBLueS schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:34:
Ik heb nu mijn UDM SE met 2x U7 Pro geïnstalleerd en heb daarbij mijn oude situatie op mijn wired mesh kit nagebootst, eigenlijk heel simpel: ik heb een 5+6 GHz Wi-Fi SSID en een aparte voor de 2.4 GHz spullen. Ik gebruik nog niks qua VLAN of netwerkseparatie, dat komt later wel, maar ik loop met mijn Sonos producten tegen het probleem aan dat ik NIKS met ze kan tenzij ik zelf op de 2.4 GHz radio verbindt.

Dat klinkt heel raar, want met mijn mesh kit kon ik dit wel gewoon, zoals gezegd heb ik SSID's en WPA keys gewoon overgenomen zodat alles automatisch op de juiste manier connecteert. En als ik met het 2.4 GHz netwerk verbindt, kan ik gewoon via de Sonos app radio afspelen en/of AirPlay gebruiken.

Gebruik ik het 5 GHz netwerk voor mijn telefoon of laptop, dan kan ik zoals gezegd helemaal niks en verschijnen de AirPlay speakers ook niet meer als optie.

De Sonos die ik heb zijn 2.4 GHz only, allebei S2 producten, de ene is een IKEA bookshelf speaker en de ander een lamp+speaker.

Kort gezegd heb ik dus 2 Wi-Fi netwerken, en maar 1 "Network", verder niks. Beide Wi-Fi netwerken broadcasten op beide AP's. Het zou toch niet zo mogen zijn dat het scheiden van SSID ertoe leidt dat ze binnen het netwerk niet meer gevonden kunnen worden? Ik kan immers letterlijk AL het andere op mijn "legacy" 2.4 GHz SSID gewoon vinden én bedienen, waaronder veel HA spul zoals van Hue/Xiaomi/etc en ook zelfs mijn wasmachine.

Kortom: is dit een bekend probleem van Sonos icm UniFi? Want zoals gezegd heb ik geen enkel issue gehad op mijn mesh kit opstelling.
Nee dit klopt niet. Sonos moet gewoon werken. Dus ergens heb je iets verkeerd gedaan. Heb je iets met guest aangezet? Of device isolation? Of stiekem toch een ander netwerk bij ‘networks’. Geef eens wat meer informatie over je instellingen. Want daar zit iets niet goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Tonne schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:13:
[...]

Nee dit klopt niet. Sonos moet gewoon werken. Dus ergens heb je iets verkeerd gedaan. Heb je iets met guest aangezet?
Nee, er is geen Guest netwerk actief.
Of device isolation?
Op beide Wi-Fi netwerken staat Client Device Isolation uit.
Of stiekem toch een ander netwerk bij ‘networks’.
Alleen de Default, zonder instellingen aangepast te hebben.
Geef eens wat meer informatie over je instellingen. Want daar zit iets niet goed
Mijn setup is (nu nog) erg basic. Ik ben zoals ik min of meer al aangaf juist basic begonnen met het oogpunt van eerst gewoon werkend krijgen (wat los van Sonos erg eenvoudig was) en later evt. aanpassen waar nodig.

Op de WAN zit mijn (nu nog) Ziggo modem, verder op de UDM SE zitten direct gezien 5 connecties:
- U7 Pro AP (2x) via PoE+
- Flex Mini switch voor een paar HA hubjes
- TP-Link 16-poorts switch voor de rest
- directe link naar Apple TV in woonkamer (moet nog een Flex Mini tussen voor de andere apparaten aldaar)

Qua setup heb ik 2 Wi-Fi netwerken:
- 1x 5+6 GHz
- 1x 2.4 GHz

In beide gevallen op netwerk Default en broadcasting All APs. Experience=Excellent fwiw.

Op de 5+6 GHz Wi-Fi heb ik Band Steering aan en Fast Roaming (802.11r) en na wat googlen ook Multicast Enhancement omdat dat goed zou zijn voor Sonos. Rest staat uit of default.

Op de 2.4 GHz Wi-Fi heb ik alleen Multicast Enhancement aan en geen Band Steering, Fast Roaming of iets anders.

Het default netwerk had alleen Multicast DNS standaard aan, ik heb wederom na googlen ook IGMP Snooping aangezet. In de Global Network Settings staan beide aan Default netwerk gekoppeld en Global Switch settings heeft enkel DHCP Snooping aan (ik dacht standaard al) en Spanning Tree Protocol staat op RSTP (ook standaard al).

De WAN staat verder op Auto en de UDM SE is DHCP (net als de Ziggo maar die zit ervoor dus geen last ervan, daar staat wel de Wi-Fi uit).

Verder geen routing, geen profiles, geen VPN, geen port forwarding of traffic&firewall rules nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:08

HaTe

haat niet

HaTe schreef op zondag 5 mei 2024 @ 20:11:
Ik ben al een tijdje aan het stoeien om een IP camera op het IoT vlan te zetten. Zie hieronder. Ik heb deze nu aangesloten op eth4 (want met extra managed switch ertussen kreeg ik ook niet voor elkaar). Alle draadloze clients werken perfect op het IoT vlan, maar bedraad krijg ik het niet voor elkaar. Wat doe ik nog fout of mis ik nog?
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik had begrepen dat pvid een "untagged" vlan betekend, dus dat dit de default is als het ware voor apparatuur die geen vlans ondersteunen (zoals de camera). Waarom gaat dit dan niet automatisch goed?

Ik zie in de DHCP server dat de camera zich niet aanmeld namelijk.
Iemand die hier nog naar kan kijken? Ik heb het nog steeds niet aan de praat.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper1975
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 12:44
Iemand ervaring met het trekken van Fiber ipv utp? Kan je dat door een PVC pijp trekken en dan een conector erop zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jasper1975 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:37:
Iemand ervaring met het trekken van Fiber ipv utp? Kan je dat door een PVC pijp trekken en dan een conector erop zetten?
Ja, nee :+

Fiber "zet je geen connector op". Fiber moet gelast worden en heb je specialistische hardware voor nodig (die iets verder gaat dan een krimptang of punchdown tool) en ook iets meer kennis.

Maar... fiber zelf is ontzettend dun. En als je een single mode fiber hebt heb je ook maar 1 fiber met 1 enkele connector. En als je dan een kabel hebt met bv een LC connector is dat best compact (niet veel dikker dan een goede cat6 kabel).
Enige waar je dan nog rekening mee moet houden is dat je niet moet gaan trekken. Kans dat je de vezel dan kapot trekt is best aanwezig. Zelf heb ik er een van de zolder naar de kelder gelegd. En dan op zolder begonnen en voorzichtig doorvoeren. Met als "voordeel" dat de leiding door een inbouwkast en de meterkast gaat waar ik de leiding ook een stukje open kon maken, dus ook tussendoor kon ik "bijsturen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:40

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
MooDyBLueS schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:40:
[...]

Nee, er is geen Guest netwerk actief.

[...]

Op beide Wi-Fi netwerken staat Client Device Isolation uit.

[...]

Alleen de Default, zonder instellingen aangepast te hebben.

[...]

Mijn setup is (nu nog) erg basic. Ik ben zoals ik min of meer al aangaf juist basic begonnen met het oogpunt van eerst gewoon werkend krijgen (wat los van Sonos erg eenvoudig was) en later evt. aanpassen waar nodig.

Op de WAN zit mijn (nu nog) Ziggo modem, verder op de UDM SE zitten direct gezien 5 connecties:
- U7 Pro AP (2x) via PoE+
- Flex Mini switch voor een paar HA hubjes
- TP-Link 16-poorts switch voor de rest
- directe link naar Apple TV in woonkamer (moet nog een Flex Mini tussen voor de andere apparaten aldaar)

Qua setup heb ik 2 Wi-Fi netwerken:
- 1x 5+6 GHz
- 1x 2.4 GHz

In beide gevallen op netwerk Default en broadcasting All APs. Experience=Excellent fwiw.

Op de 5+6 GHz Wi-Fi heb ik Band Steering aan en Fast Roaming (802.11r) en na wat googlen ook Multicast Enhancement omdat dat goed zou zijn voor Sonos. Rest staat uit of default.

Op de 2.4 GHz Wi-Fi heb ik alleen Multicast Enhancement aan en geen Band Steering, Fast Roaming of iets anders.

Het default netwerk had alleen Multicast DNS standaard aan, ik heb wederom na googlen ook IGMP Snooping aangezet. In de Global Network Settings staan beide aan Default netwerk gekoppeld en Global Switch settings heeft enkel DHCP Snooping aan (ik dacht standaard al) en Spanning Tree Protocol staat op RSTP (ook standaard al).

De WAN staat verder op Auto en de UDM SE is DHCP (net als de Ziggo maar die zit ervoor dus geen last ervan, daar staat wel de Wi-Fi uit).

Verder geen routing, geen profiles, geen VPN, geen port forwarding of traffic&firewall rules nog.
Je hoeft de netwerken niet meer te splitsen. Je kan 1 SSID instellen voor alle drie de banden. Bij mij werkt het prima met de Advanced op “Auto” sinds network 8.1.127 .
Wel je apparaten die WPA3 ondersteunen opnieuw verbinden als je voorheen WPA2 only hebt gebruikt.

De HomePod (2023) deed soms ook raar met gesplitste netwerken, met een hybrid netwerk met alle banden en WPA2/3 Hybrid geen problemen meer.

Heb je overigens meer dan 1 Sonos bedraad aangesloten op het netwerk? Dan moet je op de bedrade LAN wel STP aanzetten ipv RTSP en dus ook switches gebruiken die dat ondersteunen.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:54
HaTe schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:50:
[...]

Iemand die hier nog naar kan kijken? Ik heb het nog steeds niet aan de praat.
Het is lang geleden voor mij maar kan het zijn dat je zowel de vid als pvid op 8 moet zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:08

HaTe

haat niet

theblindman schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:25:
[...]

Het is lang geleden voor mij maar kan het zijn dat je zowel de vid als pvid op 8 moet zetten?
Helaas. Dit is niet toegestaan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
BiG-GuY schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 21:06:
[...]

Je hoeft de netwerken niet meer te splitsen. Je kan 1 SSID instellen voor alle drie de banden. Bij mij werkt het prima met de Advanced op “Auto” sinds network 8.1.127 .
Wel je apparaten die WPA3 ondersteunen opnieuw verbinden als je voorheen WPA2 only hebt gebruikt.

De HomePod (2023) deed soms ook raar met gesplitste netwerken, met een hybrid netwerk met alle banden en WPA2/3 Hybrid geen problemen meer.

Heb je overigens meer dan 1 Sonos bedraad aangesloten op het netwerk? Dan moet je op de bedrade LAN wel STP aanzetten ipv RTSP en dus ook switches gebruiken die dat ondersteunen.
Ik heb de splitsing overgenomen van mijn vorige mesh kit, daar had ik geen problemen. Dus dat het niet hoeft, begrijp ik op zich wel, maar ik vind het wel prettig en technisch zou het mogelijk moeten zijn.

Moet eerlijk bekennen dat ik nu wel op het punt zit van €1200 uitgegeven te hebben, eigenlijk nog de TP-Link switch willen vervangen voor een Ubiquiti en dan dit soort dingen die nét niet lekker werken en klaarblijkelijk geen eenduidige oplossing hebben.

Ik vind eigenlijk dat voor dit geldt het óf moet werken out-of-the-box óf duidelijk gedocumenteerd (hetzij vanuit UniFi, hetzij vanuit de vele ervaringen op het internet) moet zijn, maar dat is dus beide niet het geval.

En zoals ik al zei: ik heb niks geks, dus ik verbaas me enorm over het probleem.

Overigens merk ik dat het heel erg hit or miss is, soms komen ze terug (AirPlay) maar even later zijn ze weer weg. En ook streamen geeft hick-ups, had via Sonos radio zelf iets opgezet en dat ging elke paar minuten even kort op stil (1-2 sec) en nog wat later gewoon pats boem weg en ook de Sonos app die dan zegt "nee hoor, er zijn geen devices op je netwerk" terwijl ik het en half uur ofzo later weer probeer: "hier zie ik 2 devices, wil je ermee verbinden?". Zo random.

Overigens gaat het bij beide Sonos om Wi-Fi zoals ik aangaf, 2.4 GHz only werken ze namelijk op, ik heb op de plek waar ze staan geen makkelijke bekabelde verbinding.

[ Voor 4% gewijzigd door MooDyBLueS op 14-05-2024 23:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:08
MooDyBLueS schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 23:26:
[...]

Ik heb de splitsing overgenomen van mijn vorige mesh kit, daar had ik geen problemen. Dus dat het niet hoeft, begrijp ik op zich wel, maar ik vind het wel prettig en technisch zou het mogelijk moeten zijn.

Moet eerlijk bekennen dat ik nu wel op het punt zit van €1200 uitgegeven te hebben, eigenlijk nog de TP-Link switch willen vervangen voor een Ubiquiti en dan dit soort dingen die nét niet lekker werken en klaarblijkelijk geen eenduidige oplossing hebben.

Ik vind eigenlijk dat voor dit geldt het óf moet werken out-of-the-box óf duidelijk gedocumenteerd (hetzij vanuit UniFi, hetzij vanuit de vele ervaringen op het internet) moet zijn, maar dat is dus beide niet het geval.

En zoals ik al zei: ik heb niks geks, dus ik verbaas me enorm over het probleem.

Overigens merk ik dat het heel erg hit or miss is, soms komen ze terug (AirPlay) maar even later zijn ze weer weg. En ook streamen geeft hick-ups, had via Sonos radio zelf iets opgezet en dat ging elke paar minuten even kort op stil (1-2 sec) en nog wat later gewoon pats boem weg en ook de Sonos app die dan zegt "nee hoor, er zijn geen devices op je netwerk" terwijl ik het en half uur ofzo later weer probeer: "hier zie ik 2 devices, wil je ermee verbinden?". Zo random.

Overigens gaat het bij beide Sonos om Wi-Fi zoals ik aangaf, 2.4 GHz only werken ze namelijk op, ik heb op de plek waar ze staan geen makkelijke bekabelde verbinding.
Hoe is je kanaal indeling?
Zet als test eens al je AP op zelfde kanaal de 2.4 en de 5.
1200euro... Das het Unifi virus, eens begonnen is er geen stoppen aan.

En ik kan je garanderen, eens alles goed ingesteld zul je nooit meer naar TP link kijken

En out off the box werken? Niemand heeft zelfde netwerk he, alles moet aangepast worden op maat.

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

RedPas schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:06:
[...]
Zou het? Ik dacht wel klaar te zijn met mijn UXG-Max en een U7-Pro. Snel netwerk in mijn gehele huis + tuin, klaar!

Maar ik laat me graag door iemand aan deze post herinneren als ik toch opeens iets toevoeg :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:34
MooDyBLueS schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 23:26:
[...]

Hier een interessant draadje over Unifi en sonos en een aantal oplossingen:

https://community.ui.com/...-ab4c-977736749159?page=3

Ik heb zelf een oude Play 5 en Play 1 en die hebben dit ook gehad. Weet niet meer wat ik heb gedaan, maar het is opgelost. Draait al jaren prima.

IGMP Snooping iig aangevinkt.

Link naar de mogelijke oplossing in het draadje:

https://community.ui.com/...95-4adb-999c-94a054cf8977

[ Voor 9% gewijzigd door Tomas_ op 15-05-2024 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:08

Falcon10

Hit it i would !

Heeft iemand de MFA al ingesteld op zijn Unifi infrastructuur ?
Blijkbaar kan je een Ubiquiti Verify gebruiken, of een andere authentification App (vermoed dat MS Authenticator er ook bij zit ?)
Ben aan het twijfelen welke nu te gaan instellen.
Enerzijds zou ik de MS Authenticator pakken, daar ik die meestal gebruik voor die zaken.
Maar anderzijds, de Ubiquiti app zelf gaat misschien juist minder problemen geven (of juist wel).

Wat zijn jullie ervaringen op dat vlak ?

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Falcon10 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 11:23:
Blijkbaar kan je een Ubiquiti Verify gebruiken, of een andere authentification App (vermoed dat MS Authenticator er ook bij zit ?)
Enerzijds zou ik de MS Authenticator pakken, daar ik die meestal gebruik voor die zaken.
Maar anderzijds, de Ubiquiti app zelf gaat misschien juist minder problemen geven (of juist wel).

De MFA optie is gewoon TOTP, dus je kunt iedere authenticator app gebruiken. Werkt prima hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 16:14

nexhil

BAM!

Ik gebruik hier ook die van Microsoft, zonder problemen tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mk23
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18:22
Voor mijn unify controller gewoon die van Unify genomen. Meer uit gewoonte dan bewust, ik heb voor mijn NAS ook gekozen voor de synology app en niet die van Google.
En voor werk / prive gebruik ik de MS authenticator app.

Ik zie weinig echte voordelen in het gebruik van één app, anders dan dat het minder ruimte in zou nemen.

DS1817+& DS923+ DX513 & DX517

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:34

Hier eerst de app gebruikt. Werkte prima, tot hij kuren had. Werkte ineens niet goed. nu met de Google Authenticator, werkt prima.
Dit is toch een nobrainer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGILLY
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17:17
Double post

[ Voor 96% gewijzigd door TGILLY op 15-05-2024 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TGILLY
Hallo iedereen,

Kort vraagje, ik heb sinds kort een LTE Pro aangeschaft. Als ik mijn primaire internet verbinding onderbreek, neemt deze echter niet over. Ik kan ook niet inschatten of hij wel effectief werkt (APN settings enzo).
Heeft er iemand tips hoe ik dit best kan testen ? Kan ik via de command line testen of the LTE Pro met mijn SIM goed werkt ?

Bedankt

Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@TGILLY het ding instellen als primaire verbinding? Dan weet je in ieder geval of het aan de fall-over ligt of dat het ding zelf niet werkt.

[ Voor 45% gewijzigd door Gizz op 15-05-2024 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGILLY
Gizz schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:54:
@TGILLY het ding instellen als primaire verbinding? Dan weet je in ieder geval of het aan de fall-over ligt of dat het ding zelf niet werkt.
Goed punt, maar ik denk niet echt dat het lukt. Ik kan hem bv niet al WAN2 instellen want dan wordt hij niet herkent. Hij wordt echt gezien als een backup and niet als WAN1 of 2 heb ik het gevoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 11:58
TGILLY schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:00:
[...]

Goed punt, maar ik denk niet echt dat het lukt. Ik kan hem bv niet al WAN2 instellen want dan wordt hij niet herkent. Hij wordt echt gezien als een backup and niet als WAN1 of 2 heb ik het gevoel
even voor de zekerheid.....hij moet in een LAN port en niet in een WAN port. Dan adopten als elke Unifi device.

"We're not computers, Sebastian. We're physical."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TGILLY
Roy Batty schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:08:
[...]

even voor de zekerheid.....hij moet in een LAN port en niet in een WAN port. Dan adopten als elke Unifi device.
Yep dat was de eerste fout ;) . Maar die rechtgezet. Het ziet er nu zo uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6aYhwTzdygv9jYiHaSLpy4nRh8M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bUI9TPK0Dhj7Vorv6uIb0eob.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy Batty
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 11:58
TGILLY schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 14:12:
[...]

Yep dat was de eerste fout ;) . Maar die rechtgezet. Het ziet er nu zo uit
[Afbeelding]
ok, ziet er toch naar uit dat ie actief is

"We're not computers, Sebastian. We're physical."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
RedPas schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:06:
[...]

Hoe is je kanaal indeling?
Zet als test eens al je AP op zelfde kanaal de 2.4 en de 5.

En ik kan je garanderen, eens alles goed ingesteld zul je nooit meer naar TP link kijken

En out off the box werken? Niemand heeft zelfde netwerk he, alles moet aangepast worden op maat.
Kanalen staan als volgt:
2.4 GHz = 1
5 GHz = 36
6 GHz = 37

Maar de 2.4 GHz gaat maar tot kanaal 13 en de 5 GHz begint bij 36, dus hoe bedoel je dit precies?

Ik denk ook wel dat het instellen dan even een dingetje is waar ik even aan moet wennen, op zich niet erg, maar juist daarom verwacht ik wel dat het uiteindelijk hoort te werken met 2 SSID's.

Al moet ik erbij zeggen dat ik het vanuit mijn oude mesh kit en daarvoor ASUS router gewend was om zodanig te doen omdat de band steering (volgens mij?) daar niet zo best was en daarom bijv. mijn MacBook met WiFi 6 soms doodleuk op 2.4 GHz connecteerde terwijl ik met een geforceerd 5 GHz SSID mooi op Tx rate van 900-1200 Mbps uitkwam op de juiste plekken. Dan een schamele 100 Mbps is not done. En juist dat gaat gewoon perfect nu met de UniFi al zegt iets me dat het niet de sterkste uitzenders zijn, maar ze staan nu op Auto power. Ze lijken in ieder geval wel minder krachtig dan mijn mesh kit was, maar dat is niet zo'n ramp.
Pagina: 1 ... 270 ... 327 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.