Vliegvlug schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 19:10:
...
Qua controller zat ik te denken om de migratie methode uit dit filmpje te gebruiken:
Unifi Controller Migration - Backup & Restore
(met dank aan deze post: The Eagle in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4")
Wat neer komt op deze 3 stappen:
- Backup maken van de huidige controller (en dan “no limit” ipv “settings only” wat ze in het filmpje doen om ook de statistics mee te migreren)
- In de settings de “inform host override” op 192.168.1.1 in te stellen.
Die override staat nu trouwens ingesteld op het HA IP 192.168.178.22 omdat deze anders het interne container IP zou gebruiken wat niet naar buiten toe exposed is. Ik hoop trouwens dat deze setting niet in de backup wordt meegenomen
. Iemand die dat weet? - De backup restoren op de Cloud Gateway Ultra
- De Ubiquiti apparatuur fysiek naar het nieuwe subnet achter de CGU te prikken waarna deze door de override uit de vorige stap weer zouden moeten worden gevonden door de controller op de CGU
Voor het fysiek omzetten lijkt me het makkelijkst om de kabel van de USW Lite 16 PoE switch die nu in de Ziggo router zit over te prikken op de eerste poort van de Cloud Gateway Ultra.
Dan zit alles in één keer achter de CGU.
Bovenstaande vandaag gedaan maar helaas ging het niet helemaal soepel
Waar de Cloud Gateway Ultra voor de restore als default netwerk 192.168.1.0/24 had was deze na de restore verandert in de 192.168.178.0/24 wat het default netwerk was van de controller waar de backup van gemaakt is.
Op zich niet heel gek als je een restore doet maar ik ging er vanuit dat de CGU op 192.168.1.1 zou blijven omdat ze in het filmpje voor het wisselen nog een override op de oude controller doen om het inform IP bij de aangesloten Unifi devices te wijzigen naar het IP adres van de nieuwe controller.
(maar dit ging achteraf blijkbaar om een ander IP in hetzelfde subnet)
Dat had ik ook gedaan maar dan naar de range van het default waarde van voor de restoren waardoor de Unifi devices dus naar inform IP 192.168.1.1 keken na het overprikken, maar dat ging natuurlijk niet werken aangezien de nieuwe controller op de CGU op het 192.168.178.1 IP van de default range van de oude controller ging zitten. De oude controller zat daarvoor op 192.168.178.22
Verrassend genoeg ging de twee switches uiteindelijk uit zichzelf naar het nieuw controller IP kijken dus die hebben blijkbaar een recovery mechanisme wat de AP's niet hebben.
Daar moest ik naar toe SSH-en om de inform url handmatig aan te passen naar 192.168.178.1
Was blij dat de Flex mini switch uit zichzelf het juist IP vond want daar kan je niet naar SSH-en.
Nu was de boel qua Unifi Network controller weer online maar de clients die allemaal nog op 192.168.178.0 range zaten konden niet naar internet omdat dezelfde range zowel op de LAN als WAN interface aanwezig was.
Daarop nieuw VLAN's aangemaakt en begonnen met de shelly's om te zetten naar een eigen smart device subnet en daar een bijbehorend WiFi SSID voor aangemaakt.
Vervolgens het default subnet gewijzigd naar 192.168.1.0/24 waarop de Unifi devices netjes vanzelf mee kwamen en de devices die op DHCP stonden ook.
De nog fixed IP ingestelde devices die niet op wifi zaten was ik een beetje vergeten dus die daarna met een truuk alsnog kunnen omzetten door een wifi netwerk "Oud" aan te maken en dan een subnet van .178.x aan te maken waar het device in viel en welke ik dan aan dat "Oud" wifi koppelde en de fysieke poort waar het device aan hing in het betreffende vlan te zetten. Dan kon ik daarna met mijn telefoon het IP aanpassen van dat device. Had namelijk geen zin om er heen te lopen met een laptop voor een directe kabel verbinding om op die manier de boel om te zetten. Door steeds een andere subnet waar het device in zat te koppelen aan "Oud" kon ik ze zo allemaal langs.

Alleen voor een device met .15 ontkwam ik daar niet aan omdat dat geen host IP was van een subnet dat ik kon instellen zonder het 192.168.178.0/30 subnet te raken.
Wat ik nu nog wil doen is het default netwerk enkel voor de Unifi apparatuur houden als mgmt vlan en dat voor de reguliere devices een ander vlan gaan gebruiken.
Dan heb ik voor Unifi mgmt, smart devices en reguliere devices elk een eigen vlan.
Wordt nog even wat werk om alle wifi clients af te gaan om deze om te zetten naar het nieuw vlan maar dat kan gelukkig remote want ze zijn bereikbaar.
En als dat klaar is kan het oude Wifi wat nu nog aan het default netwerk gekoppeld is uit want de unifi devices zijn allemaal bedraad aangesloten.
Laatste stap wordt dan de Ziggo modem in bridge modus laten instellen.