Vaak wordt toch wel afgeraden om VLAN 1 voor management te gebruiken. Maar is wel security by obscurity. We gaan vermoedelijk op het werk ook overstappen op Unifi, daar kan het nog wel iets zijn om rekening mee te houden als VLAN 1 voor iets anders wordt gebruikt.jadjong schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:08:
Bij Unifi maak je port profiles en vinden ze uit de doos vlan 1 als management fijn.
Gebruikers vallen niet onder idioten, dat zijn debielen.Vliegvlug schreef op zondag 19 mei 2024 @ 14:18:
[...]
Ik ben eerlijk gezegd wat verward door jouw opmerking.
Dacht dat die profiles voor beheerders zouden zijn maar begrijp ik nu goed dat het om reguliere gebruikers gaat die apparatuur op het netwerk aansluiten?
Wat hebben die met de profiles van doen, gaat het dan om een soort van provisioning?
Kan je niet altijd het fqdn gebruiken? Dus unifi.tonne.com? Anders zou je tonne.com als DNS search suffix moeten instellen in Windows (of in je DHCP server, optie 15).Tonne schreef op zondag 19 mei 2024 @ 14:38:
[...]
Ik heb een domein ingesteld. Zeg even tonne.com. En als ik dan https://unifi.tonne.com gebruik dan kom ik op de controller. Dus wat je zegt klopt.
https://unifi.local zal misschien wel werken dan?
Als je het niet instelt in de controller dat jouw lokale netwerk die domeinnaam voert. Hoe moet de router dan weten waar het verkeer heen moet?PluueeR schreef op zondag 19 mei 2024 @ 14:51:
[...]
Kan je niet altijd het fqdn gebruiken? Dus unifi.tonne.com? Anders zou je tonne.com als DNS search suffix moeten instellen in Windows (of in je DHCP server, optie 15).
Wat wel werkt is port forwarding instellen. Dan werkt hairpin nat en dan kun je de fqdn gebruiken.
Maar ook zonder port forwarding kun je, met enkel een unifi router en geen aparte dns records, gebruik maken van de fqdn als je het domein instelt.
Voor de woning van mijn ouders een Unifi express aangeschaft, deze voldoet echter niet aan de verwachtingen om de volgende redenen:
Om toch voldoende Wifi dekking in de woning te krijgen dient hierbij een extra AP te worden geïnstalleerd. nu zijn er twee mogelijkheden de Express houden of omruilen voor een U6+.
Ik kan echter nergens vinden welk van deze AP's betere prestaties heeft, iemand een Idee?
- Lan port 1 kan geen andere VLANS aan dan default 1 waardoor de controller niet in een management netwerk te plaatsen is.
- Snelheidslimieten op bv gasten of IOT netwerk zorgt ervoor dat de throughput zakt naar 100mbit
Om toch voldoende Wifi dekking in de woning te krijgen dient hierbij een extra AP te worden geïnstalleerd. nu zijn er twee mogelijkheden de Express houden of omruilen voor een U6+.
Ik kan echter nergens vinden welk van deze AP's betere prestaties heeft, iemand een Idee?
en wat als je VLAN 1 voor management inzet?medal schreef op maandag 20 mei 2024 @ 12:31:
- Lan port 1 kan geen andere VLANS aan dan default 1 waardoor de controller niet in een management netwerk te plaatsen is.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Dat was een optie tot ik achter de throughput issues kwam 100mbit over alle netwerken (wifi en kabel) gaat hem echt niet worden. vandaar dat de ultra er bij komt, dan blijft de vraag over welk apparaat beter functioneert als AP de Express of een u6+ met een prijsverschil van 50 euro.
Ik zou altijd een dedicated AP kopen ... Ipv demedal schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:33:
[...]
Dat was een optie tot ik achter de throughput issues kwam 100mbit over alle netwerken (wifi en kabel) gaat hem echt niet worden. vandaar dat de ultra er bij komt, dan blijft de vraag over welk apparaat beter functioneert als AP de Express of een u6+ met een prijsverschil van 50 euro.
express inzetten. Die kan dan of op V/A hier..of je neemt hem mee als travel router op vakantie
Kan je bij de Unifi Express niet Network Override gebruiken om het management VLAN in te stellen? Bij mij werkt dat zo op mijn Switch Lite en AP+ accesspoints.medal schreef op maandag 20 mei 2024 @ 12:31:
Lan port 1 kan geen andere VLANS aan dan default 1 waardoor de controller niet in een management netwerk te plaatsen is.[/li]
De Express kan als dedicated AP draaien, de vraag is of deze beter presteert dan de U6+. Indien de conclusie is dat de U6+ beter is gaat de Express terug naar de winkel wegens niet voldoen aan beschrijvingduvekot schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:56:
[...]
Ik zou altijd een dedicated AP kopen ... Ipv de
express inzetten. Die kan dan of op V/A hier..of je neemt hem mee als travel router op vakantie
Nee die optie zit er helaas niet in zoals bij de overige Unifi apparatuur/. zelfs de ethernet port forceren naar aan ander netwerk heeft geen efect gezien die deze settings negeeert.PluueeR schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:06:
[...]
Kan je bij de Unifi Express niet Network Override gebruiken om het management VLAN in te stellen? Bij mij werkt dat zo op mijn Switch Lite en AP+ accesspoints.
Zijn er al tweakers die overgestapt zijn van pihole naar de UDM pro / SE filtering optie? Het schijnt dat de recente updates al wat meer controle / inzicht geven en het zou voor mij weer een device schelen. Ook is het sd kaartje van de pihole aan vervanging toe..
Klopt het dat de In Wall APs geen IGMP snooping kunnen? Ik wil die gaan gebruiken in plaats van wandcontactdozen, want ik heb op die plekken sowieso een AP nodig en ik vind vrijwel alle WCDs lelijk. Nu kijken we nauwelijks TV, maar het zou wel zonde zijn om veel geld uit te geven en dan met zo'n handicap te zitten.
Context: we gaan naar een nieuwbouw huis en ik heb nu nog niets van Ubiquiti.
Context: we gaan naar een nieuwbouw huis en ik heb nu nog niets van Ubiquiti.
Net eindelijk mijn CGU in gebruik genomen. Van controller op Pi en USG naar CGU.
Nieuw trucje gevonden (denk ik), had niet eens internet nodig.
- USG weggooien uit de controller
- export config maken
- CGU aanzetten, laten booten zonder internet en met aangesloten laptop draaide network application 7.5.x
- setup zonder internet connectivity
- import settings vanuit oude controller
- wachten
- modem ff reset omdat wan verbinding niet op kwam
En door
Voor zover ik kan zien draait ie nu ook zonder UI account integratie en slechts met local accounts
- export config maken
- CGU aanzetten, laten booten zonder internet en met aangesloten laptop draaide network application 7.5.x
- wachten
En door
Voor zover ik kan zien draait ie nu ook zonder UI account integratie en slechts met local accounts
[ Voor 10% gewijzigd door The Eagle op 20-05-2024 17:30 ]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
- RobertMe
- Registratie: Maart 2009
- Laatst online: 03:39
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- Ubiquiti EdgeRouter Infinity
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro
- Amplifi High Density WiFi Router
- Ubiquiti EdgePoint Router
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)
- Ubiquiti Cloud Gateway Max
- Modems en routers
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AP-AC LITE
- Ubiquiti UniFi AP AC PRO
Als de UCG Ultra 7.5 draaide had je dus op de RPi ook een oude controller draaien? Want de nieuwe controller moet minimaal dezelfde versie, of nieuwer, zijn.The Eagle schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:30:
Net eindelijk mijn CGU in gebruik genomen. Van controller op Pi en USG naar CGU.
- export config maken
- wachten
En door
Pi had 7.3.x iirc. Dat was exact mijn probleem. Ik zou die hele pi hebben moeten upgraden inclusief alles onderliggend en pihole om een 8.x controller te kunnen draaien. En van 32bit naar 64bit iirc. Dus blij dat dit gelukt is 
Kabelmodem reset had nog een leuke bijvangst. Kreeg van Ziggo zomaar 700Mbit down ipv de 400 die ik had
Kabelmodem reset had nog een leuke bijvangst. Kreeg van Ziggo zomaar 700Mbit down ipv de 400 die ik had
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik zit te twijfelen tussen de Cloud Gateway Ultra en de UDM Pro/SE. Dit ter vervanging van mijn UDM. Die hoeft eigenlijk nog niet vervangen, hij voldoet nog prima, maar ik verken alvast de opties.
- Ik gebruik geen Protect en ben dat ook niet van plan in de toekomst, heb al camera's van een ander systeem
- Ik gebruik geen andere apps op de UDM
- PoE is niet nodig: ik heb al losse UniFi switches die beschikken over PoE dus kan alles aansluiten wat ik nodig heb
Nee.. niets vergeten .. maar waarom vervangen als die UDM nog prima werkt?PhilipsFan schreef op maandag 20 mei 2024 @ 19:38:
Ik zit te twijfelen tussen de Cloud Gateway Ultra en de UDM Pro/SE. Dit ter vervanging van mijn UDM. Die hoeft eigenlijk nog niet vervangen, hij voldoet nog prima, maar ik verken alvast de opties.Ik concludeer dus eigenlijk dat ik de Pro features niet nodig ben. Ik wil alleen een fijne controller met een hoge doorvoersnelheid. Heb ik dan genoeg aan de Cloud Gateway Ultra? Of ben ik nog iets vergeten?
- Ik gebruik geen Protect en ben dat ook niet van plan in de toekomst, heb al camera's van een ander systeem
- Ik gebruik geen andere apps op de UDM
- PoE is niet nodig: ik heb al losse UniFi switches die beschikken over PoE dus kan alles aansluiten wat ik nodig heb
Tegen de tijd dat die UDM geen updates/ondersteuning meer krijgt heeft Ubiquiti vast al wel weer de "Cloud Gateway Ultra Plus SE Pro" net aangekondigd ...
En verwacht je op korte termijn je internet sneller dan 1Gb te hebben?
Dank. Ja, je hebt een punt, wie weet wat er nog uitkomt aan nieuwe apparatuur, maar het is altijd leuk om iets nieuws te kopen. De oude vindt wel weer ergens een nuttig plekje...duvekot schreef op maandag 20 mei 2024 @ 19:55:
[...]
Nee.. niets vergeten .. maar waarom vervangen als die UDM nog prima werkt?
Tegen de tijd dat die UDM geen updates/ondersteuning meer krijgt heeft Ubiquiti vast al wel weer de "Cloud Gateway Ultra Plus SE Pro" net aangekondigd ...
En verwacht je op korte termijn je internet sneller dan 1Gb te hebben?
De UDM brengt nu nog wat op, meer dan de UCG Ultra kost. Alleen je mist een accespoint dan.PhilipsFan schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:07:
[...]
Dank. Ja, je hebt een punt, wie weet wat er nog uitkomt aan nieuwe apparatuur, maar het is altijd leuk om iets nieuws te kopen. De oude vindt wel weer ergens een nuttig plekje...
Ja ik heb het in gebruik, de grootste uitdaging die ik zag was het niet kunnen zien welke url geblokkeerd werd. Dat hebben ze nu op gelost in de laatste EA release.Workaholic schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:25:
Zijn er al tweakers die overgestapt zijn van pihole naar de UDM pro / SE filtering optie? Het schijnt dat de recente updates al wat meer controle / inzicht geven en het zou voor mij weer een device schelen. Ook is het sd kaartje van de pihole aan vervanging toe..
Ik twijfel nog wel of ik het in stand hou. Met AdGuard filterde ik ook nog per device. Toen ik de policy bekeek was het eigenlijk zo dat alleen mijn devices filtering gebruiken. Ik ben zelf mogelijk beter af met content filters in de browsers dan op het netwerk, en het verlaagt ook mijn beheerlast als een site voor mijn vrouw haar werk niet functioneert etc.
Nog maar eens overdenken, kortom; de UI versie werkt best OK met de laatste EA release en de nieuwe inzichten.
Ik ervaar eerlijk gezegd nu met mijn U7-Pro aan de lopend band problemen. Veelal is het bereik een ramp. Ik kwam van een AC Pro af en deze leek soms oneindig bereik te hebben en was reten stabiel. Toen de overstap gemaakt naar de U6 pro, die latency issues had, welke bekend waren op het forum van Unify. Nu naar u7 pro waarmee de latency problemen zijn opgelost, maar het bereik wel een drama is geworden. Ik woon in een jaren 60 woning, dus alles van hout. En toch is het hemelsbreed nog geen 10 meter mogelijk om fatsoenlijk verbinding te houden. Erg bijzonder.
Heb hem zelf ook, ben er erg tevreden over, verbinding is stabiel met een lage latency.Luchtbakker schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:21:
Ik ervaar eerlijk gezegd nu met mijn U7-Pro aan de lopend band problemen. Veelal is het bereik een ramp. Ik kwam van een AC Pro af en deze leek soms oneindig bereik te hebben en was reten stabiel. Toen de overstap gemaakt naar de U6 pro, die latency issues had, welke bekend waren op het forum van Unify. Nu naar u7 pro waarmee de latency problemen zijn opgelost, maar het bereik wel een drama is geworden. Ik woon in een jaren 60 woning, dus alles van hout. En toch is het hemelsbreed nog geen 10 meter mogelijk om fatsoenlijk verbinding te houden. Erg bijzonder.
Ook is de performance redelijk te noemen als ik achterin mijn Tuinstra, dat is 15 meter en een schuifpui er tussen.
Wat voor clients heb je, wanneer ondervindt je problemen, wanneer merk je het, welke internet verbinding heb je, wanneer doet het probleem zich voor.
Heb je de app wifi man al geprobeerd om de beste kanalen te vinden om je accespoint op in te stellen.
Ik kan misschien samen met je het probleem oplossen
Mijn bereik is tenminste goed nu eindelijk met mijn U7.Luchtbakker schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:21:
Ik zou je adviseren om even te kijken naar je settings van de banden en vooral naar een goede PoE+ 2.5 Gbit/s injector alsmede bekabeling.
Mijn oude U6 deed het ook prima maar toen bij de U7 Pro was het drama. Heb toen de bekabeling eerst getest die CAT 8 te gebruiken in plaats van CAT 6 maar dat leek niet te helpen (wel iets beter) dus toen maar een nieuwe en losse PoE injector en dat was de oplossing. Gewoon te weinig stroom denk ik.
Vandaag had ik ook een mooie ellende met een Unifi 16 Lite PoE switch bij een klant. Het was al een week aan het klapperen binnen het netwerk en vanaf reboot gedaan. Toen begon het.
Adoptie faalde bij de UDM Pro van alle apparaten die waren aangesloten op de switch. Ook kreeg ik meldingen van te weinig stroom. Dus WiFi deed het niet meer of moeizaam, pings vielen uit etc. Ook netwerk was instabiel. Adoptie wilde ook niet via SSH en ook niet via controller. Dus toch maar even langs bij de klant ondanks Pinksteren. Ja hoor lekkage gehad dus even een reset gegeven, het werkt maar vertrouw voor geen meter. Switch is maar half jaar oud maar gezien de bruine troep en druppels vertrouw ik de switch niet direct meer. Doet het nu wel maar ga toch vervangen.
I hit the CTRL key, but I'm still not in control!
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Dus een kabel die 10Gbit/s aankan tot 55 meter (en 100 meter op 1Gbit/s) was niet voldoende en nu heb je deze vervangen door een kabel die uberhaupt maar tot maximaal 36 meter is gespecificeerd? En daarbij idealiter ook nog afwijkende connectoren vereist (die er uiteraard niet op zitten want dat werkt niet met het AP en PoE injector, daar zit immers RJ45 op).itsalex schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 00:38:
Heb toen de bekabeling eerst getest die CAT 8 te gebruiken in plaats van CAT 6 maar dat leek niet te helpen
Gisteren was na een update van mijn CGU mijn media netwerk/wifi corrupt. Clients konden niet meer aanmelden. De andere wifi ssid's deden het wel. In mijn media netwerk staat macadressfiltering aan.
geen zin in gedoe, dus het netwerk opnieuw gecreeerd. Werkt weer prima.
geen zin in gedoe, dus het netwerk opnieuw gecreeerd. Werkt weer prima.
De CAT6 bekabeling lag er al langer en merkte voorheen al iets vertraging maar niet direct merkbaar. Toen de U7 Pro kwamen echt de issues zoals slechte verbinding, timeouts, etc. Op 1 Gbit/s ging het nog wel maar met 2.5 Gbit/s was het pan, uitval van WiFi, traag, etc.RobertMe schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 06:21:
[...]
Dus een kabel die 10Gbit/s aankan tot 55 meter (en 100 meter op 1Gbit/s) was niet voldoende en nu heb je deze vervangen door een kabel die uberhaupt maar tot maximaal 36 meter is gespecificeerd? En daarbij idealiter ook nog afwijkende connectoren vereist (die er uiteraard niet op zitten want dat werkt niet met het AP en PoE injector, daar zit immers RJ45 op).
Ik weet van de connectors dus heb toen een kant en klare CAT8 kabel bij mijn leverancier gekocht en buitenom getrokken (dus niet via plafond maar via kabelgoten) en nu heb ik geen issues meer en ook geen uitval meer. Pings naar mijn WiFi punt zijn ook heel stabiel en haal qua download boven de 1 Gbit/s. Dus wat mij betreft was het dus wel de kabel.
Uit je eerdere post maak ik juist op dat het aan de PoE-injector lag?
de bekabeling eerst getest die CAT 8 te gebruiken in plaats van CAT 6 maar dat leek niet te helpen (..) toen maar een nieuwe en losse PoE injector en dat was de oplossing.
[ Voor 28% gewijzigd door Gizz op 21-05-2024 09:40 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ben wel nieuwsgierig naar de round trip time van de pings?itsalex schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:20:
[...]
De CAT6 bekabeling lag er al langer en merkte voorheen al iets vertraging maar niet direct merkbaar. Toen de U7 Pro kwamen echt de issues zoals slechte verbinding, timeouts, etc. Op 1 Gbit/s ging het nog wel maar met 2.5 Gbit/s was het pan, uitval van WiFi, traag, etc.
Ik weet van de connectors dus heb toen een kant en klare CAT8 kabel bij mijn leverancier gekocht en buitenom getrokken (dus niet via plafond maar via kabelgoten) en nu heb ik geen issues meer en ook geen uitval meer. Pings naar mijn WiFi punt zijn ook heel stabiel en haal qua download boven de 1 Gbit/s. Dus wat mij betreft was het dus wel de kabel.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Ik had ongeveer een gelijksoortige situatie en heb toen alle kabels vervangen door CAT6A SFTP kabels. Probleem opgelost..itsalex schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 00:38:
[...]
Mijn bereik is tenminste goed nu eindelijk met mijn U7.
Ik zou je adviseren om even te kijken naar je settings van de banden en vooral naar een goede PoE+ 2.5 Gbit/s injector alsmede bekabeling.
Mijn oude U6 deed het ook prima maar toen bij de U7 Pro was het drama. Heb toen de bekabeling eerst getest die CAT 8 te gebruiken in plaats van CAT 6 maar dat leek niet te helpen (wel iets beter) dus toen maar een nieuwe en losse PoE injector en dat was de oplossing. Gewoon te weinig stroom denk ik.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Ik zeg ook niet dat het niet de bekabeling kan zijn geweestitsalex schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:20:
[...]
De CAT6 bekabeling lag er al langer en merkte voorheen al iets vertraging maar niet direct merkbaar. Toen de U7 Pro kwamen echt de issues zoals slechte verbinding, timeouts, etc. Op 1 Gbit/s ging het nog wel maar met 2.5 Gbit/s was het pan, uitval van WiFi, traag, etc.
En die speciale connectors zijn deze of deze. Knappe jongen als je die in een UAP krijgt gestoken (en je nog een werkende verbinding krijgt)
Ik zag in de EA firmware dat het eindelijk mogelijk is om custom DNS entery's vanuit de GUI aan te maken 
Gisteravond geïnstalleerd op mijn UDM-Pro maar nog niet kunnen testen helaas.
[ Voor 27% gewijzigd door HKLM_ op 21-05-2024 11:35 ]
Cloud ☁️
Waar heb je deze zo snel gevonden? Ik kijk er denk ik overheen 🤷♂️HKLM_ schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:34:
Ik zag in de EA firmware dat het eindelijk mogelijk is om custom DNS entery's vanuit de GUI aan te maken
Heb je toegang tot EarlyAccess? Formeel mag je die links niet sharen vandaar even een verdiepende vraag ;-)king006 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:57:
[...]
Waar heb je deze zo snel gevonden? Ik kijk er denk ik overheen 🤷♂️
Geweldig he, werkt prima heel blij met deze optie.HKLM_ schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:34:
Ik had eerst een PoE stroom vanuit mijn switch, dat ging niet goed, toen een losse PoE injector en die klapte elke keer eruit met mijn eigen CAT6 bekabeling en toen ik die losse CAT8 kabel had, toen ging het wel goed en sindsdien ook geen problemen meer gehad.Gizz schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:39:
[...]
Uit je eerdere post maak ik juist op dat het aan de PoE-injector lag?
[...]
Vandaag mijn eerste ervaringen opdoen met Ubiquiti: het pakje van Megagekko is onderweg.
Ik was eigenlijk van plan de voorbeeldvideo van Unified IT ( YouTube: UniFi Network BEGINNERS Configuration Guide | 2024 ) te gaan volgen voor de VLAN inrichting, dus:
- Netwerkhardware van Ubiquiti in het default LAN
- VLAN voor de 'reguliere' gebruikers
- VLAN voor camera's e.d.
- VLAN voor IOT
- VLAN voor gasten
Nu heb ik best veel legacy spul wat ik langzaam ga migreren / vervangen, zoals Ethernet over Power adapters om hoeken van mijn huis te bereiken waar ik niet met UTP kon komen.
Zouden jullie dat dan allemaal in dat default LAN kieperen?
Ik was eigenlijk van plan de voorbeeldvideo van Unified IT ( YouTube: UniFi Network BEGINNERS Configuration Guide | 2024 ) te gaan volgen voor de VLAN inrichting, dus:
- VLAN voor IOT
- VLAN voor gasten
Nu heb ik best veel legacy spul wat ik langzaam ga migreren / vervangen, zoals Ethernet over Power adapters om hoeken van mijn huis te bereiken waar ik niet met UTP kon komen.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Ik neem aan dat die Ethernet over Power adapters nogal transport zijn? Die bevinden zich op de fysieke laag van het OSI model en hebben dus niks te maken met VLANs of wat dan ook. V.w.b. het te gebruiken VLAN op de switch lijkt mij dus dat je hetzelfde kunt (/moet) doen als het gewoon een kabel zou zijn. Als het apparaat aan de andere kant dus bv een camera is moet je ook het VLAN voor de cameras instellen. Doe je dat niet zal de camera immers in het default VLAN belanden.fietsie schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:04:
Vandaag mijn eerste ervaringen opdoen met Ubiquiti: het pakje van Megagekko is onderweg.
- VLAN voor IOT
- VLAN voor gasten
Logische vraag! Ik heb toegang tot Early Access.stormfly schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:58:
[...]
Heb je toegang tot EarlyAccess? Formeel mag je die links niet sharen vandaar even een verdiepende vraag ;-)

Ik lees je post nu nogmaals bedoel je de download of bedoel je waar deze private DNS optie zit?king006 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:53:
[...]
Logische vraag! Ik heb toegang tot Early Access.
[Afbeelding]
Routing-> rechtste tab DNS.
Mijn idee is om aan de andere kant van die stekkers een Ubiquiti managed switch te hangen, met de poorten daarvan in de VLANS waar ze voor zijn.RobertMe schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:53:
[...]
Ik neem aan dat die Ethernet over Power adapters nogal transport zijn? Die bevinden zich op de fysieke laag van het OSI model en hebben dus niks te maken met VLANs of wat dan ook. V.w.b. het te gebruiken VLAN op de switch lijkt mij dus dat je hetzelfde kunt (/moet) doen als het gewoon een kabel zou zijn. Als het apparaat aan de andere kant dus bv een camera is moet je ook het VLAN voor de cameras instellen. Doe je dat niet zal de camera immers in het default VLAN belanden.
Maar het ging me er dus vooral om dat ook het management van die power adapters zelf (en dus de app op je telefoon enzo) natuurlijk niet is ingericht voor netwerken met vlan configuraties..
Ik ga wel eens experimedingesen: PostNL zegt dat het pakketje op het afhaalpunt ligt.
Ik kan de download nergens vinden. Maar wellicht is die er nog niet voor de Ultra?stormfly schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:58:
[...]
Ik lees je post nu nogmaals bedoel je de download of bedoel je waar deze private DNS optie zit?
Routing-> rechtste tab DNS.
Oeps, ik keek ergens anders voor de upgrade dan dat die staat 😂 Hij is nu bezig en daarna zou ik hem moeten zien. Ben benieuwd!
[ Voor 17% gewijzigd door king006 op 21-05-2024 16:42 ]
Hee @ArnoldSmit en @itsalex .
Ik denk dat het troubleshooten niet hoeft, gezien het euvel ook al bekend is op het forum van unify.
Het bereik op zich kan ik nog wel mee leven, maar het veelal wegvallen van de verbinding is wel zwaar hinderlijk. Het is zo jammer dat het eeuwen moet duren voor unify updates uitbrengt voor tig problemen die zich op het forum voordoen.
Ik heb toch even gespiekt wat betreft de wegvallende verbinding. En volgens Airport-configuratieprogramma heeft mijn verbinding op moment van wegvallen ongeveer 59dbi. Dat zou ruim zat moeten zijn.
In mijn geval: https://community.ui.com/...83-49e0-9b25-c1eecfd89990
En specifieker:
/f/image/VPZZBzylUVKaj95vO13aQ9PP.png?f=fotoalbum_large)
Al beperkt het in mijn geval enkel tot de iPhone 15 pro max. Want bijvoorbeeld mijn laptop op de 6Ghz frequentie werkt gewoon reten stabiel en heeft prima bereik. Ergens ook wel logisch, want niemand in mijn buurt heeft iets op 6Ghz.
Ik denk dat het troubleshooten niet hoeft, gezien het euvel ook al bekend is op het forum van unify.
Het bereik op zich kan ik nog wel mee leven, maar het veelal wegvallen van de verbinding is wel zwaar hinderlijk. Het is zo jammer dat het eeuwen moet duren voor unify updates uitbrengt voor tig problemen die zich op het forum voordoen.
Ik heb toch even gespiekt wat betreft de wegvallende verbinding. En volgens Airport-configuratieprogramma heeft mijn verbinding op moment van wegvallen ongeveer 59dbi. Dat zou ruim zat moeten zijn.
En specifieker:
/f/image/VPZZBzylUVKaj95vO13aQ9PP.png?f=fotoalbum_large)
Al beperkt het in mijn geval enkel tot de iPhone 15 pro max. Want bijvoorbeeld mijn laptop op de 6Ghz frequentie werkt gewoon reten stabiel en heeft prima bereik. Ergens ook wel logisch, want niemand in mijn buurt heeft iets op 6Ghz.
[ Voor 8% gewijzigd door Luchtbakker op 21-05-2024 18:45 ]
Vandaag even getest. Het werkt echt geweldig 😃 Blij mee!HKLM_ schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:34:
Welke instellingen heb je per band ingesteld?Luchtbakker schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 18:43:
Hee @ArnoldSmit en @itsalex .
En specifieker:
[Afbeelding]
Aanbevolen wordt voor de UDM 7 Pro door Ubiquity:
2.4Ghz - 20
5Ghz - 80
6Ghz - 160
Als je de instellingen nog niet zo had staan, kan je dan kijken of de UDM wel stabieler is met deze instellingen?
Dit is inderdaad hoe hij default staat, en heb ik ook zo gelaten.ArnoldSmit schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:21:
[...]
Welke instellingen heb je per band ingesteld?
Aanbevolen wordt voor de UDM 7 Pro door Ubiquity:
2.4Ghz - 20
5Ghz - 80
6Ghz - 160
Als je de instellingen nog niet zo had staan, kan je dan kijken of de UDM wel stabieler is met deze instellingen?
Mijn config is als volgt:
:fill(white):strip_exif()/f/image/SP1F61A0Ded9yG4raEtfNi0R.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/sauQIJbP0CUwiG2pwfRTHfub.png?f=user_large)
Ik heb Transmit Power trouwens ook op auto gehad, maar dat maakte geen verschil.
Enige verschil wat ik heb met jou configuratie zit op band steering, bij mij staat die op prefer 5Ghz.Luchtbakker schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:57:
[...]
Dit is inderdaad hoe hij default staat, en heb ik ook zo gelaten.
Mijn config is als volgt:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb Transmit Power trouwens ook op auto gehad, maar dat maakte geen verschil.
Heb wel andere cliënts, een Samsung Galaxy S22.
En een laptop met Wifi 7, en de OnePlus 10 van mijn vriendin
Eerst stond Band Steering op off, zal hem eens op pre 5Ghz zetten, maar dat zal weinig effect hebben denk ik.ArnoldSmit schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 21:21:
[...]
Enige verschil wat ik heb met jou configuratie zit op band steering, bij mij staat die op prefer 5Ghz.
Heb wel andere cliënts, een Samsung Galaxy S22.
En een laptop met Wifi 7, en de OnePlus 10 van mijn vriendin
Mocht het wel zo zijn, laat ik het je weten.
Dankjewel voor zover
@Luchtbakker wat je ook nog zou kunnen doen is losse SSID's gebruiken voor je banden. Ik heb zo een 2,4 en een 5Ghz SSID draaien. Vrijwel alles connect naar de 5Ghz, geen band steering nodig. En die paar dingen die alleen 2,4 doen hebben lekker hun eigen ssid
Goed idee, vind ik. Het probleem met band steering is dat 'gewoon' wordt gedaan door een apparaat van de access point af te trappen, de associatie wordt verbroken waardoor het apparaat geforceerd wordt om opnieuw te gaan zoeken naar de beste verbindingsoptie.The Eagle schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 21:54:
@Luchtbakker wat je ook nog zou kunnen doen is losse SSID's gebruiken voor je banden. Ik heb zo een 2,4 en een 5Ghz SSID draaien. Vrijwel alles connect naar de 5Ghz, geen band steering nodig. En die paar dingen die alleen 2,4 doen hebben lekker hun eigen ssid
Dit gebeurt niet alleen met band steering maar ook met andere optimalisatie features zoals de Minimum RSSI, voor een apparaat dat blijft hangen op een AP dat te ver weg zit (dat blijft hangen op het AP van de keuken als je naar de woonkamer loopt bijvoorbeeld). Het protocol heeft geen uitgebreide coordinatie waarin de infrastructuur gewoon kan zeggen wat de bedoeling is, de enige mogelijkheid is het apparaat er af te trappen en te hopen dat het bij de nieuwe verbinding een betere keuze maakt.
Sommige apparaten hebben in combinatie met enterprise netwerken wel iets meer beheeropties maar die zijn niet heel breed ondersteund waardoor ik zie dat met name het bovenstaande wordt gedaan.
Helaas heb ik gemerkt dat sommige apparaten een beetje in de war raken en 'denken' dat een AP defect is of de credentials niet kloppen als ze te vaak een disconnect krijgen, waarna ze stoppen met die te gebruiken, wat de situatie juist erger maakt. Daardoor gebruik ik ook geen band steering en minimum RSSI meer. Met name met de 'simpelere' apparaten zoals IoT WiFi sensoren (ESP32 based bijvoorbeeld) zag ik regelmatig dat die het gewoon helemaal opgeven.
Ik hoop dat de nieuwere WiFi versies wat meer coordinatie vanuit de infrastructuur gaan bieden waarbij je gewoon aan kan geven wat een device zou moeten doen.
[ Voor 12% gewijzigd door Llopigat op 22-05-2024 09:38 ]
Voor wie erop aan het wachten was: de Cloud Gateway Ultra is weer op voorraad (voor zolang het duurt
).
Nou ja, 802.1k/r/v zit toch in al aardig wat producten. Heb alleen geen idee in hoeverre dit binnen de Unifi lijn geïmplementeerd is.Llopigat schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 09:31:
[...]
Goed idee, vind ik. Het probleem met band steering is dat 'gewoon' wordt gedaan door een apparaat van de access point af te trappen, de associatie wordt verbroken waardoor het apparaat geforceerd wordt om opnieuw te gaan zoeken naar de beste verbindingsoptie.
Hoe gaan jullie om met IPS? Ik heb een paar servers thuis draaien met wat services erop en de daarbij behorende poorten open gezet, rest staat dicht en benader ik van buitenaf met een VPN.
Mijn IPS geeft de laatste tijd, soms wel om de minuut een nieuwe melding. Nu heb ik het zo ingesteld dat ie alles moet blocken, maar zetten jullie die IP's ook nog op een lijst of?
Mijn IPS geeft de laatste tijd, soms wel om de minuut een nieuwe melding. Nu heb ik het zo ingesteld dat ie alles moet blocken, maar zetten jullie die IP's ook nog op een lijst of?
Zucht...
Ik moet mijn legacy cloud key vervangen en nu twijfel ik tussen deze 2:
Dream machine pro:
Het is voor thuis gebruik: heb momenteel de CloudKey, USG, US-24-250W switch, USW-Lite-8-POE switch, 3 AP's en 1 mesh AP. In de toekomst wil ik er alleen nog 2 camera's bij, dus had al gelezen dat ik dan een controller moet hebben die Unifi Protect kan draaien, wat beide controllers kunnen zover ik begrijp.
Dream machine pro:
- Dream Machine Pro: https://store.ui.com/us/e...-machine/products/udm-pro
- Dream Machine: https://eu.store.ui.com/eu/en/products/udm
Het is voor thuis gebruik: heb momenteel de CloudKey, USG, US-24-250W switch, USW-Lite-8-POE switch, 3 AP's en 1 mesh AP. In de toekomst wil ik er alleen nog 2 camera's bij, dus had al gelezen dat ik dan een controller moet hebben die Unifi Protect kan draaien, wat beide controllers kunnen zover ik begrijp.
Als je camera's wilt zou ik al gaan voor een systeem die compleet overweg kan met de camera's. Bij de UDM moet je dan later nog een UNVR bijvoorbeeld toevoegen voor de opslag van je beelden. Bij de UDM-Pro kan dit door middel van een HDD (al is dat er maar eentje en heb je dus geen RAID / redundancy).YinYang schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 15:40:
Ik moet mijn legacy cloud key vervangen en nu twijfel ik tussen deze 2:
Dream machine pro:
- Dream Machine Pro: https://store.ui.com/us/e...-machine/products/udm-pro
Als ik het goed begrijp is de DM-Pro een betere versie met meer RJ45 poorten + de mogelijkheid tot het plaatsen van een HDD? Of zijn er nog andere verschillen die ik mee moet nemen in mijn overweging tussen deze 2?
- Dream Machine: https://eu.store.ui.com/eu/en/products/udm
Persoonlijk zou ik nu kiezen voor de router / gateway die je nodig hebt (router als je de controller op het apparaat wil draaien, Gateway als je kiest voor een hosted oplossing).
Tegen de tijd dat je camera's gaat draaien kun je weer kijken naar een UNVR. Dan heb je ook gelijk ruimte voor 4 tot 7 schijven voor de beelden.
Zucht...
ik kijk dagelijks welke IP's er geblocked worden door IPS.. deze zet ik dan als x.y.z.0/24 in een block rule... inmiddels al zo'n 515 reeksen (verdeeld over 2 block regels)....SgtElPotato schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:13:
Hoe gaan jullie om met IPS? Ik heb een paar servers thuis draaien met wat services erop en de daarbij behorende poorten open gezet, rest staat dicht en benader ik van buitenaf met een VPN.
Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work
Eigenlijk dubbel werk dan toch? De IPS dropt al die verbindingen al zodra ze binnenkomen. Of is er een ander voordeel om ze ook nog aan een block rule toe te voegen?MAdD schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 16:12:
[...]
ik kijk dagelijks welke IP's er geblocked worden door IPS.. deze zet ik dan als x.y.z.0/24 in een block rule... inmiddels al zo'n 515 reeksen (verdeeld over 2 block regels)....
Zucht...
de drop regel gebruik ik meer voor de toekomst dat ze niet direct (en de rest van de ip-reeks) meer toegang hebben.....SgtElPotato schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 16:18:
[...]
Eigenlijk dubbel werk dan toch? De IPS dropt al die verbindingen al zodra ze binnenkomen. Of is er een ander voordeel om ze ook nog aan een block rule toe te voegen?
dus als ip 1.2.3.4 iets probeert, is voor de toekomst 1.2.3.0/24 geblokkeerd
Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work
Ah ja op die manier. Slim. Goede tip!MAdD schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 16:20:
[...]
de drop regel gebruik ik meer voor de toekomst dat ze niet direct (en de rest van de ip-reeks) meer toegang hebben.....
dus als ip 1.2.3.4 iets probeert, is voor de toekomst 1.2.3.0/24 geblokkeerd
Zucht...
Ik deed dat eerst ook, nu heb ik eigenlijk alle ip ranges van de APNIC,LACNIC en de AFRINIC standard geblokkeerd.SgtElPotato schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 16:18:
[...]
Eigenlijk dubbel werk dan toch? De IPS dropt al die verbindingen al zodra ze binnenkomen. Of is er een ander voordeel om ze ook nog aan een block rule toe te voegen?
Voor ARIN en RIPE heb ik gedeeltelijk een filter maar meer block dan non block.
Cloud ☁️
Ook klote dit. Jij post dit om 13:20, en ik krijg de mail van Ubiquiti pas om 15:20, dus uiteraard al lang weer uitverkocht. Op deze manier krijg ik, tegen m'n principes, toch steeds meer de neiging om dan maar via een "scalper" te gaan bestellen voor een paar tientjes meer.posttoast schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:20:
Voor wie erop aan het wachten was: de Cloud Gateway Ultra is weer op voorraad (voor zolang het duurt).
Nomen nescio
Ik heb via uptime-robot een waarschuwing aanstaan. Die reageert wat sneller. Ik zal hem aan laten staan, als je wilt kan ik je mailen als ze er weer zijn. Stuur me maar even een DMBra-Jo schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:13:
[...]
Ook klote dit. Jij post dit om 13:20, en ik krijg de mail van Ubiquiti pas om 15:20, dus uiteraard al lang weer uitverkocht. Op deze manier krijg ik, tegen m'n principes, toch steeds meer de neiging om dan maar via een "scalper" te gaan bestellen voor een paar tientjes meer.
Wat een fuckers zeg bij Ubiquiti. Dit spul raak je aan verslaafd, en snel ook....fietsie schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:04:
- VLAN voor IOT
- VLAN voor gasten
Wat staat er nu:
- Een UCG Ultra
- Een U6+ AP
- Een Power injectvoor voor dit AP
De UCG Ultra is gekoppeld aan:
- Het AP (via de injector)
- Een Netgear ProSafe GS105GE
Deze koppelt een aantal switches:
* Woonkamer GS108 voor tv en radio e.d. echter, ik gebruik er effectief nog maar 3 poorten van:
- Uplink
- Ikea tradfri
- SmartTV
* Zolder plastic prut Gbit switch, voor weinig relevante zaken maar ook voor el-cheapo AP voor de tuin
* Werkamer 1 plastic Netgear, unmanaged, met 2 werkstations eraan.
* Werkkamer 2 een setje Devolo Power-stekkers
Aan de power stekker hangt in Werkkamer 2 een TP-Link TL-SG105E 5p switch, managed (wordt wel gevonden door Unifi, "kan" verder niets) maar door mij verder nu niet voorzien van een config (immers, ik had nooit vlans)
Ik heb nu met Wifiman wat rondgelopen om huis, en ik moet zeker nog 1 AP erbij om dekking in de tuin voldoende te krijgen, en de goedkope plastic Action AP af te kunnen voeren..
Dus ja... dan gaat het kriebelen... Fuckers bij Ubiquiti met hun smooth software en schitterend verpakte van fijn kunststof gemaakt spul...
Ik denk aan de volgende vervolg investering:
- U6+ AP
- 3 pack USW Flex Mini
- Ubiquiti UniFi Lite 8 PoE netwerk switch
* gekoppeld aan Port 1 van de UCG Ultra
* gekoppeld aan het U6+ AP en deze voedende
* gekoppeld aan 2 van de drie FlexMini's en deze voedende (in de woonkamer en op zolder)
- Woonkamer, en zo tv naar gebruikers vlan gooien, en tradfri in het infra vlan houden
- Zolder, daar 1 poort in het infra vlan, en daaraan het nieuwe AP, met de injector om die te voeden
* gekoppeld aan de Devolo's voor naar mijn werkkamer
- hier een FlexMini aan en experimenteren of de vlans door de Devolo's heen komen...
En dan verwacht ik eigenlijk dat er nog 1 AP bij moet komen in de nok van het huis, en dan kan ik beginnen met een CloudKey en camera's en en en ....
Is dit een reasonable setup ?
En al weer uitverkocht....posttoast schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:20:
Voor wie erop aan het wachten was: de Cloud Gateway Ultra is weer op voorraad (voor zolang het duurt).
DS1817+& DS923+ DX513 & DX517
And it's gone. Ben aan het wachten tot de Pro Max 16 PoE weer voorradig is. Heeft vorige week een paar dagen in mijn winkelwagentje gezeten en toen ik wilde bestellen was hij Sold Out. De rack mount heb ik inmiddels wel in huisposttoast schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:20:

In de vraag en aanbod staan nog 48 poorts 500
Watt switches voor 250 euro. Zo goedkoop heb ik ze nog niet eerder gezien 🥳 lijkt erop dat de nieuwe lijn dus ook de prijzen drukt !
Watt switches voor 250 euro. Zo goedkoop heb ik ze nog niet eerder gezien 🥳 lijkt erop dat de nieuwe lijn dus ook de prijzen drukt !
Niet alleen de nieuwe lijn. Na 5 jaar is het ook wel verstandig je switch te vervangen.jantje112 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:28:
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Hoezo dat?John245 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:30:
[...]
Niet alleen de nieuwe lijn. Na 5 jaar is het ook wel verstandig je switch te vervangen.
Ik kan er grandioos overheen lezen, maar hier staat toch niet waarom de levensduur zo kort is? Alleen maar dát het zo is. Ik ben ben oprecht benieuwd waarom dit zo zou zijn, zeker voor mij als “simpele” thuisgebruiker.
Ja als je alleen simpele dingen doet dan kan de switch wel wat langer mee. Technologie staat niet stil.posttoast schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:34:
[...]
Ik kan er grandioos overheen lezen, maar hier staat toch niet waarom de levensduur zo kort is? Alleen maar dát het zo is. Ik ben ben oprecht benieuwd waarom dit zo zou zijn, zeker voor mij als “simpele” thuisgebruiker.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Vergis je niet in het stroomverbruik van deze dingen. Daar gaan ook nog wel wat kosten in zitten. Mijn USW 8-150W en USW 16-150W trekken bij mijn weten 24/7 ~20W uit het stopcontact. De nieuwe modellen zitten AFAIK (ruim) onder de helft.jantje112 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:28:
Er vanuitgaande dat je 10W per device bespaart is dat ca Euro 70,- over een periode van 5 jaar.RobertMe schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:40:
[...]
Vergis je niet in het stroomverbruik van deze dingen. Daar gaan ook nog wel wat kosten in zitten. Mijn USW 8-150W en USW 16-150W trekken bij mijn weten 24/7 ~20W uit het stopcontact. De nieuwe modellen zitten AFAIK (ruim) onder de helft.
Zou de Unifi Pro Max 24 of 48 PoE ook veel zuiniger zijn dan mijn huidige US 24-PoE.
En hoeveel verbruikt de Unifi Pro Max 24 PoE ten opzichte van de Unifi Pro Max 48 PoE? Wil misschien voor 1 locatie 2 maal een Pro Max 24 PoE aanschaffen in plaats van 1 Pro Max 48 PoE.
Niet op de mail wachten, maar regelmatig de site bezoeken. Een aantal weken geleden was er op vrijdag tussen 13:00 en 19:00 gewoon voorraad. Ik had een link in mijn bookmarks gezet.Bra-Jo schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:13:
[...]
Ook klote dit. Jij post dit om 13:20, en ik krijg de mail van Ubiquiti pas om 15:20, dus uiteraard al lang weer uitverkocht. Op deze manier krijg ik, tegen m'n principes, toch steeds meer de neiging om dan maar via een "scalper" te gaan bestellen voor een paar tientjes meer.
[ Voor 3% gewijzigd door Tomas_ op 23-05-2024 06:53 ]
Ze zijn er weerposttoast schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:20:
Ik snap deze zin niet echt: "Persoonlijk zou ik nu kiezen voor de router / gateway die je nodig hebt (router als je de controller op het apparaat wil draaien, Gateway als je kiest voor een hosted oplossing).", maar dat ligt er waarschijnlijk aan dat ik het echte verschil niet ken en welke nou het beste is voor bij mij thuis.SgtElPotato schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 16:06:
[...]
Als je camera's wilt zou ik al gaan voor een systeem die compleet overweg kan met de camera's. Bij de UDM moet je dan later nog een UNVR bijvoorbeeld toevoegen voor de opslag van je beelden. Bij de UDM-Pro kan dit door middel van een HDD (al is dat er maar eentje en heb je dus geen RAID / redundancy).
Persoonlijk zou ik nu kiezen voor de router / gateway die je nodig hebt (router als je de controller op het apparaat wil draaien, Gateway als je kiest voor een hosted oplossing).
Tegen de tijd dat je camera's gaat draaien kun je weer kijken naar een UNVR. Dan heb je ook gelijk ruimte voor 4 tot 7 schijven voor de beelden.
Bedoel je dus dat ik nu alléén moet kijken naar de vervanging van mijn CloudKey en dus bijv. een Cloud Gateway Ultra koop (begrijp dat dit voldoende is toch als vervanger van de CloudKey?), en dan later een UNVR koop samen met de camera's?
Hij bedoelt eerst een Cloud Gateway Ultra halen of een bijv. UXG-Lite met een Cloud Key Gen 2 of de controller voor de UXG-Lite op bijv. Proxmox draaien.YinYang schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 06:45:
[...]
Ik snap deze zin niet echt: "Persoonlijk zou ik nu kiezen voor de router / gateway die je nodig hebt (router als je de controller op het apparaat wil draaien, Gateway als je kiest voor een hosted oplossing).", maar dat ligt er waarschijnlijk aan dat ik het echte verschil niet ken en welke nou het beste is voor bij mij thuis.
Bedoel je dus dat ik nu alléén moet kijken naar de vervanging van mijn CloudKey en dus bijv. een Cloud Gateway Ultra koop (begrijp dat dit voldoende is toch als vervanger van de CloudKey?), en dan later een UNVR koop samen met de camera's?
Later een UNVR met camera's kopen.
Ja precies. Je hebt bijvoorbeeld de UDM (Pro / SE etc) of Cloud Gateway waarop de Unifi Controller draait, een soort all-in-one pakketje. Of je hebt bijvoorbeeld de gateways (Gateway Max / Pro) waarbij je de Unifi Controller zelf draait op een klein servertje of PC.YinYang schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 06:45:
[...]
Ik snap deze zin niet echt: "Persoonlijk zou ik nu kiezen voor de router / gateway die je nodig hebt (router als je de controller op het apparaat wil draaien, Gateway als je kiest voor een hosted oplossing).", maar dat ligt er waarschijnlijk aan dat ik het echte verschil niet ken en welke nou het beste is voor bij mij thuis.
Of je kiest gelijk voor een Dream Machine Pro Max (dan heb je 2 bays voor redundant opslag voor je camera's en alle Unifi applicaties draaien daarop) en later een PoE switch plus je camera's.
Zucht...
_AcS_ schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 07:37:
[...]
Hij bedoelt eerst een Cloud Gateway Ultra halen of een bijv. UXG-Lite met een Cloud Key Gen 2 of de controller voor de UXG-Lite op bijv. Proxmox draaien.
Later een UNVR met camera's kopen.
Voor nu is het belangrijkste dat ik iig weer bij mijn omgeving kan en mijn firmware etc kan updaten, omdat de oude CloudKey niet meer werkt. Daarbij heb ik het liefst zo simpel en gecombineerd mogelijk, omdat mijn kennis ook weer niet al te groot is. Dus wil sowieso iets waar de controller ook op draait.SgtElPotato schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:01:
[...]
Ja precies. Je hebt bijvoorbeeld de UDM (Pro / SE etc) of Cloud Gateway waarop de Unifi Controller draait, een soort all-in-one pakketje. Of je hebt bijvoorbeeld de gateways (Gateway Max / Pro) waarbij je de Unifi Controller zelf draait op een klein servertje of PC.
Of je kiest gelijk voor een Dream Machine Pro Max (dan heb je 2 bays voor redundant opslag voor je camera's en alle Unifi applicaties draaien daarop) en later een PoE switch plus je camera's.
Dus dan heb ik denk ik 2 opties?
1) Cloud Gateway Ultra, welke niet zo duur is en dan op een later moment een keer de UNVR + camera's. Ik begrijp ook dat de CGU een combinatie is van zowel mijn huidige USG als CloudKey en ik daarmee dus beiden in één keer vervang. Daarnaast had ik ook gelezen dat de snelheid beter is en wat minder kinderziektes dan bij de Dream Machine, klopt dat?
2) Of nu ook al voorbereiden voor de camera's en een Dream Machine Pro Max kopen.
Qua kosten is de DM Pro Max zo'n €550 tegen €91 (UCG) + €276 = €365, dus optie 1 is ook nog een stuk goedkoper.
Zie ik dat zo goed?
Ja. Ik denk dat de CGU een prima oplossing is voor je! En later kun je dan rustig je systeem uitbreiden met de UNVR en camera's.YinYang schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:37:
[...]
[...]
Voor nu is het belangrijkste dat ik iig weer bij mijn omgeving kan en mijn firmware etc kan updaten, omdat de oude CloudKey niet meer werkt. Daarbij heb ik het liefst zo simpel en gecombineerd mogelijk, omdat mijn kennis ook weer niet al te groot is. Dus wil sowieso iets waar de controller ook op draait.
1) Cloud Gateway Ultra, welke niet zo duur is en dan op een later moment een keer de UNVR + camera's. Ik begrijp ook dat de CGU een combinatie is van zowel mijn huidige USG als CloudKey en ik daarmee dus beiden in één keer vervang. Daarnaast had ik ook gelezen dat de snelheid beter is en wat minder kinderziektes dan bij de Dream Machine, klopt dat?
2) Of nu ook al voorbereiden voor de camera's en een Dream Machine Pro Max kopen.
Qua kosten is de DM Pro Max zo'n €550 tegen €91 (UCG) + €276 = €365, dus optie 1 is ook nog een stuk goedkoper.
Zie ik dat zo goed?
Zucht...
Om je omgeving te beheren kan je de software ook gewoon in Linux of Windows installeren en het daar vandaan beheren. Dat hoeft niet de hele tijd te draaien. (of als je een NAS of server hebt staan hem daarop draaien, evt in docker)YinYang schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:37:
[...]
[...]
Voor nu is het belangrijkste dat ik iig weer bij mijn omgeving kan en mijn firmware etc kan updaten, omdat de oude CloudKey niet meer werkt. Daarbij heb ik het liefst zo simpel en gecombineerd mogelijk, omdat mijn kennis ook weer niet al te groot is. Dus wil sowieso iets waar de controller ook op draait.
Zie ik dat zo goed?
Dan koop je tijd om te kijken wat je precies gaat doen en evt doorsparen of vrouw overtuigen.
Hoeveel camera's wil je gaan gebruiken? Heb hier de G4 Doorbell (2K), 2x G4 Pro (4K) en 1x G4 Instant (2K), wat er nooit meer gaan worden. 4 camera's heeft de UDM-SE geen enkel probleem mee en er zit zelfs PoE in ingebouwd, dus geen losse switch nodig persé.YinYang schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 08:37:
[...]
[...]
Zie ik dat zo goed?
Ook was ik daarmee gelijk voorbereid op internet boven 1Gbps wat ik later ga afnemen.
De redundante opslag is voor mij niet zo belangrijk met de enkele 6TB schijf erin kan ik al meer dan een maand opslaan op volle kwaliteit. En als die data verloren gaat als hij crasht, jammer dan.
Ik stel voor minimaal 3 camera's. 1 om te filmen en 2 om de camera die filmt in de gaten te houden. Volgens mij wordt je wel blij als de inbreker niet op je gecrashte schijf staat.BiG-GuY schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:39:
[...]
Hoeveel camera's wil je gaan gebruiken? Heb hier de G4 Doorbell (2K), 2x G4 Pro (4K) en 1x G4 Instant (2K), wat er nooit meer gaan worden. 4 camera's heeft de UDM-SE geen enkel probleem mee en er zit zelfs PoE in ingebouwd, dus geen losse switch nodig persé.
Ook was ik daarmee gelijk voorbereid op internet boven 1Gbps wat ik later ga afnemen.
De redundante opslag is voor mij niet zo belangrijk met de enkele 6TB schijf erin kan ik al meer dan een maand opslaan op volle kwaliteit. En als die data verloren gaat als hij crasht, jammer dan.
Uhh kan dat ja?Goof2000 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:28:
[...]
Om je omgeving te beheren kan je de software ook gewoon in Linux of Windows installeren en het daar vandaan beheren. Dat hoeft niet de hele tijd te draaien. (of als je een NAS of server hebt staan hem daarop draaien, evt in docker)
Dan koop je tijd om te kijken wat je precies gaat doen en evt doorsparen of vrouw overtuigen.

En nee ik hoef mijn vrouw niet te overtuigen, alleen mijzelf
Ik wil 2, max 3 camera's. Heb nu ook wel een Google Home deurbel, maar die heb ik dus apart, buiten Unifi om.BiG-GuY schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:39:
[...]
Hoeveel camera's wil je gaan gebruiken? Heb hier de G4 Doorbell (2K), 2x G4 Pro (4K) en 1x G4 Instant (2K), wat er nooit meer gaan worden. 4 camera's heeft de UDM-SE geen enkel probleem mee en er zit zelfs PoE in ingebouwd, dus geen losse switch nodig persé.
Redundante opslag voor mij ook niet persé een vereiste. Inderdaad pech als hij crasht.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Tsja, ook een kwestie van risico analyse. Hoe groot is de kans dat er ingebroken wordt net als de HDD stuk is? En wellicht wil je dan al dat risico verkleinen door een spare op de plank te hebben liggen (zodat je dus maar de HDD hoeft te wisselen), of wil je ook nog wel het risico lopen om als het zo ver is een HDD te bestellen en een (paar) dag(en) geen video te hebben.John245 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:49:
[...]
Ik stel voor minimaal 3 camera's. 1 om te filmen en 2 om de camera die filmt in de gaten te houden. Volgens mij wordt je wel blij als de inbreker niet op je gecrashte schijf staat.
En ook met redundant opslag zijn natuurlijk niet alle risico's afgedekt. Als de UNVR stuk gaat heb je ook niks (ga je er dan twee plaatsen? Incl. redundante camera's). Als de stroom uitvalt heb je ook niks (ga je dan een UPS plaatsen? Twee keer voor de redundante UNVR? En wat als de stroomstoring lang duurt, een generator er bij?)
Ergo: risico analyse maken en zelf oordelen wat wel of niet nodig is. Maar voor thuisgebruik kun je denk ik wel wat risico's nemen (geen redundantie etc). De kans dat een defecte router problemen oplevert is vele malen groter, en zelfs daarvan heeft "niemand" redundantie. En de kans op een inbraak is vele malen kleiner.
Maar dat verschilt uiteraard voor iedereen. Als je een BNer bent is de kans op een inbraak thuis weer groter wellicht, ook al is er niks te halen.
Dan ben ik niemandRobertMe schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:09:
[...]
Tsja, ook een kwestie van risico analyse. Hoe groot is de kans dat er ingebroken wordt net als de HDD stuk is? En wellicht wil je dan al dat risico verkleinen door een spare op de plank te hebben liggen (zodat je dus maar de HDD hoeft te wisselen), of wil je ook nog wel het risico lopen om als het zo ver is een HDD te bestellen en een (paar) dag(en) geen video te hebben.
En ook met redundant opslag zijn natuurlijk niet alle risico's afgedekt. Als de UNVR stuk gaat heb je ook niks (ga je er dan twee plaatsen? Incl. redundante camera's). Als de stroom uitvalt heb je ook niks (ga je dan een UPS plaatsen? Twee keer voor de redundante UNVR? En wat als de stroomstoring lang duurt, een generator er bij?)
Ergo: risico analyse maken en zelf oordelen wat wel of niet nodig is. Maar voor thuisgebruik kun je denk ik wel wat risico's nemen (geen redundantie etc). De kans dat een defecte router problemen oplevert is vele malen groter, en zelfs daarvan heeft "niemand" redundantie. En de kans op een inbraak is vele malen kleiner.
Maar dat verschilt uiteraard voor iedereen. Als je een BNer bent is de kans op een inbraak thuis weer groter wellicht, ook al is er niks te halen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZmMgevQRVmyfhWCX8APUTC2w.jpg?f=user_large)
Een van de G4 Pro hangt in de gang gericht op de voordeur. Dus als de deurbel gesloopt zou zijn en er ingebroken is, wordt de inbreker daarop alsnog gefilmd in mooi 4K beeldJohn245 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:49:
[...]
Ik stel voor minimaal 3 camera's. 1 om te filmen en 2 om de camera die filmt in de gaten te houden. Volgens mij wordt je wel blij als de inbreker niet op je gecrashte schijf staat.
De tweede hangt in de achtertuin op hoogte waar je niet bij kan, en filmt zo de enige andere logische route het huis in. Maar aan die kant is ook een rolluik dicht, dus kom je er alsnog niet doorheen.
En de G4 instant hangt in de losse schuur/garage achterin de tuin, die ook enkel toegankelijk is via twee rolluiken, dus daar kom je niet echt in.
Heb een tijd Scrypted gebruikt om de Unifi camera's in Apple Home te krijgen met HomeKit Secure Video. Als 'back-up' van de video van de lokale opslag. Maar sinds de overstap naar Home Assistant gebruik ik HomeKit niet meer actief. Binnen iCloud kan je dan 14 dagen opslaan per camera, wel alleen 'event based', maar dat is meer dan niks.
Heb altijd het gevoel op Tweakers dat men een perceptie heeft dat inbrekers heel slim zijn. Dit gaan echt niet weten wat in je meterkast je NVR is als ze die zouden willen meenemen/onklaar maken.
Overigens wel een UPS in de meterkast, dus als stroom onderbroken wordt, blijft het netwerk/wifi en blijven de PoE camera's gewoon doorgaan. De deurbel is wel vanuit de beltrafo gevoed, dus die gaat offline.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Je bent de uitzondering die de regel bevestigdJohn245 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:17:
[...]
Dan ben ik niemandEn ook nog alle serverksten met UPS en Victron voor langdurige uitval.
[Afbeelding]
En gezien je op Tweakers zit, en duidelijk weet waar je mee bezig bent... Zal het ook wel voor een deel onder "hobby" vallen. Maar velen die thuis een camera hebben zullen zich echt niet bezig houden met redundante opslag, backups voor als iets stuk gaat, camera's op elkaar richten zodat deze niet gesaboteerd kunnen worden, .... En die hebben wellicht ook nog eens een wifi camera die dus makkelijk offline te krijgen is.
/f/image/7uDxJxOvfqCoUxCOKM4qa8Jx.png?f=fotoalbum_large)
Enkel nog redundante internet-toegang nodig.
Er is nog een switchkast op zolder ivm poe.
Ganse kast achter UPS,
en was de generator vergeten
Betreft een simpele manueet te starten ding, maar zat genoeg om de boel draaiende te houden
Cameras waar je zou aankunnen zijn gezien door andere cameras.
Beelden worden verwerkt met:
Frigate, Milestone en Hikvision NVR
Een leuke hobby toch
[ Voor 12% gewijzigd door RedPas op 24-05-2024 11:06 ]
Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi
Als je geen apparatuur hebt met een controller, kan Ubiquiti controller (thuis) installeren. Google op bijv. "Install ubiquiti controller raspberry pi 4" als je die hebt liggen en als je een Synology NAS hebt dan kan je (vaak) hem daarop installeren, maar ook Windows installatie wordt aangeboden. (het kan) Die kan je (zolang het aanstaat) via die URL benaderen. (Maak wel geregeld een backup van je instellingen)YinYang schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:05:
[...]
Uhh kan dat ja?Ik ging altijd hier naartoe: https://unifi.ui.com/ en dan kon ik inloggen en daar device en firmware updates doen. Hoe werkt het dan op de manier hoe jij zegt?
En nee ik hoef mijn vrouw niet te overtuigen, alleen mijzelf
[...]
Oké ik ga eens Google, had daar nog niet eerder van gehoord.Goof2000 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:06:
[...]
Als je geen apparatuur hebt met een controller, kan Ubiquiti controller (thuis) installeren. Google op bijv. "Install ubiquiti controller raspberry pi 4" als je die hebt liggen en als je een Synology NAS hebt dan kan je (vaak) hem daarop installeren, maar ook Windows installatie wordt aangeboden. (het kan) Die kan je (zolang het aanstaat) via die URL benaderen. (Maak wel geregeld een backup van je instellingen)
Maar ik denk dat ik voor de UCG ga, lijkt me toch het meest simpel in mijn situatie. En dan later een keer de UNVR aanschaf met de camera's.
Waar ik ook nog naar aan het kijken ben is een USP, want heb al een keer gehad dat de stroom eraf viel en de switch daardoor kapot is gegaan.
Hebben jullie hier beveiliging tegen? Zo ja, hoe heb je dat ingericht? Welke apparatuur?
Ik zelf gebruik sinds kort deze.YinYang schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:31:
[...].
Waar ik ook nog naar aan het kijken ben is een USP, want heb al een keer gehad dat de stroom eraf viel en de switch daardoor kapot is gegaan.
Hebben jullie hier beveiliging tegen? Zo ja, hoe heb je dat ingericht? Welke apparatuur?
uitvoering: APC Back-UPS BE850G2-SP
Al eens getest hoe lang alles blijft draaien als de stroom er vanaf gaat?_AcS_ schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:40:
[...]
Ik zelf gebruik sinds kort deze.
Allemaal leuk en aardig. Gelukkig hebben we in Nederland een goed stabiel net.YinYang schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:48:
[...]
Al eens getest hoe lang alles blijft draaien als de stroom er vanaf gaat?
Ipv backup een kleine ups voor dipjes op te vangen, wat weer schade tegen gaat. Lijkt me inderdaad belangrijker dan hele redudantie (welke eventueel ook gedeeltelijk offline kan of dmv tijdige offline backups)
Belangrijker staat ook je koelkast/vriezer en bier achter een ups/generator? :-)
Prima model zo te zien! Na wat kort onderzoek kom ik op de volgende 2 uit:_AcS_ schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:40:
[...]
Ik zelf gebruik sinds kort deze.
uitvoering: APC Back-UPS BE850G2-GR (Europees)
uitvoering: APC BX950MI-GR
Voor welke zouden jullie kiezen en vooral ook waarom? Naast het capaciteitsverschil (850 VS 950) is het enige merkbare verschil wat ik zie de UPS topologie. Bij de een is dat "stand-by (offline)" en bij de ander "line-interactive", maar wat dat precies inhoudt..?
Mm, dat is wel een goede, zo heb ik er nooit over gedacht. Mijn USW 8-60W verbruikt continue 30W (waarvan 17W volgens zijn eigen gegevens voor de U6 Pro, U6IW en de Flex). Dat vond ik altijd redelijk ruim, maar als daar wat te winnen is, is dat een goed excuusRobertMe schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:40:
[...]
Vergis je niet in het stroomverbruik van deze dingen. Daar gaan ook nog wel wat kosten in zitten. Mijn USW 8-150W en USW 16-150W trekken bij mijn weten 24/7 ~20W uit het stopcontact. De nieuwe modellen zitten AFAIK (ruim) onder de helft.
Een maand geleden was er een stroomstoring van ca. 2 uur en alles werkte nog steeds.YinYang schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:48:
[...]
Al eens getest hoe lang alles blijft draaien als de stroom er vanaf gaat?
Accu was half leeg volgens de ledjes.
Dit was met een UXG-Lite, Cloudkey Gen2 Plus, USW-16-POE Gen2, 2 UAP's op poe (switch), 3 camera's op poe (switch) en 2 camera's achter poe-adapter (die ook in de APC is in geplugd)
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Het verschil is dat je bij line-interactive veel meer stroom verbruikt om te beschermen tegen theoretische problemen die niet voor mogen komen.YinYang schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:51:
[...]
Prima model zo te zien! Na wat kort onderzoek kom ik op de volgende 2 uit:
uitvoering: APC Back-UPS BE850G2-GR (Europees)
uitvoering: APC BX950MI-GR
Voor welke zouden jullie kiezen en vooral ook waarom? Naast het capaciteitsverschil (850 VS 950) is het enige merkbare verschil wat ik zie de UPS topologie. Bij de een is dat "stand-by (offline)" en bij de ander "line-interactive", maar wat dat precies inhoudt..?
Bij een stand-by model wordt AFAIK simpel een switch geflipt als de spanning te laag/hoog is zodat die op de accu draait. Line interactive beschermd ook tegen wat andere zaken. En er is nog een derde variant waarbij er altijd een perfecte sinus aan wisselspanning uit het stopcontact komt (die nog meer stroom verbruikt).
Case in point: ik had een APC met line interactive waarbij mijn 4 á 5 Watt mini PCtje ~25W uit het stopcontact trok. Vervangen door een stand-by model (ik denk de hier vermelde APC stekkerdoos) en nu trekt die ~8W uit het stopcontact.
Ik denk niet dat dit device specifiek failover biedt? De shadow mode is op meerdere producten beschikbaar. Dit device heeft heel veel performance als ik de specs bekijk.Xieoxer schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 18:51:
Ik weet niet of jullie al gezien hebben, maar er is eindelijk failover router oplossing op komst! [Afbeelding]
[Afbeelding]
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.