Wifi sommige apps soms geen internet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-05 22:55
Ik loop al een tijdje te klooien met een raar fenomeen op m'n thuiswifi. Omdat ik zelf geen netwerkgoeroe ben en met de voor de handliggende opties geen oplossing heb gevonden hier de hulpvraag om mee te denken over mogelijke oorzaken en oplossingen.

In het kort: op zowel mijn mobiele telefoon als die van m'n vriendin (beide Android) hebben sommige apps vaak geen verbinding. Bijvoorbeeld de rabobank-app: die zal op een laadscherm blijven hangen tot hij een time-out krijgt. Als ik tijdens het wachten op de time-out de wifi uit- en inschakel op m'n telefoon zal hij een melding geven van een verbroken verbinding, maar daarna wel werken.

Zo is er nog een aantal apps dat incidenteel geen verbinding krijgt tot ik de wifi uit- en inschakel. Niet alle apps hebben er last van. Op m'n Windows laptop lijkt het issue ook niet te spelen.

Mijn netwerktopololgie is als volgt:

|
KPN glasvezel
|
KPN Experiabox (gateway + dhcp)
|
Unifi US8-15W Switch
|
Per verdieping 1 Unify AP-AC InWall of Unify AP-AC Lite

De KPN Experiabox fungeert als gateway en dhcp server. De verschillende accesspoints zijn op dezelfde manier geconfigureerd vanuit de Unify Switch.

Omdat het probleem niet consequent optreedt ben ik een beetje moeite met waar ik het issue moet zoeken. Ik dacht eerst aan een DNS probleem, maar zou verwachten dat dit breder issues zou moeten veroorzaken.

Verschil tussen de telefoons en de andere apparaten is ook het "hoppen" tussen accesspoints. Waar de rest van de apparaten meestal op 1 plek blijven wandelen de telefoons mee het huis door.

De bedrade apparaten (sommige aan de Unify switch, sommige direct aan de Experiabox) hebben geen issues.

Iemand enig idee waar ik moet beginnen met zoeken?

Beste antwoord (via dixet op 16-02-2024 10:48)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

fenix41 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:41:
Ik heb dit verschijnsel thuis ook gehad waarbij de telefoons soms een slechte verbinding hadden en het aan- en uitzetten van de WiFi het probleem even oploste.

Het probleem ontstaat inderdaad als je je door het huis beweegt. De telefoon blijft dan met het eerste access point verbonden, zelfs als er een ander access point in de buurt is met een veel beter bereik. Laptops hebben dit probleem niet, omdat ze steeds om de zoveel tijd kijken of er betere access points zijn.

Mogelijke oplossingen zijn:
- de WiFi-netwerken van de access points verschillende namen te geven
- de access points te verplaatsen zodat er minder overlap is
- de signaalsterkte van een of meer van de access points te verlagen zodat je minder overlap hebt

Het idee bij minder overlap is dat je dan ook op je telefoon sneller overschakelt naar het access point met een beter bereik
TS zegt:
Niet alle apps hebben er last van.
Lijkt mij uitermate sterk dat bij slechte roaming/siicky clients, er apps zijn die er geen last van hebben :o

TS, kun je een overzichtje maken van welke apps wel en welke apps geen problemen hebben?

Ik heb vergelijkbare problemen gezien in dual stack (IPv4 + IPv6) situaties waarin IPv4 problemen had, bijvoorbeeld omdat de DHCPv4 scope leeg was. Apps die v6 ondersteunden werkten prima, apps die v4 nodig hadden verloren verbinding tot er weer succesvol DHCP gedaan kon worden.

Let op dat dit *geen* IPv6 probleem is. Als je (In dit geval) geen IPv6 gehad zou hebben zou helemaal niets gewerkt hebben.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:40
Als de Unifi APs via 1 controller worden aangestuurd / zijn geconfigureerd, verwacht ik eigenlijk geen problemen met het hoppen tussen APs.
Persoonlijk heb ik een hekel aan de Experiabox (heb ik hier ook hangen).
Bij mij heeft ie ook een tijd als DHCP gefungeerd.
Apparaten die dan niet altijd aanstonden (vooral draadloze) kregen dan soms geen IP adres van de DHCP server.
Dan moest ik de Experiabox power-cyclen om dit gedrag te corrigeren.
Maar naar een paar dagen, kwam dit gedrag weer terug.
Net alsof de IP adressen opwaren na een tijdje.
Echter, ik heb deze instelling gechecked op de Experiabox (grootte van de DHCP pool), maar die was oke.
Bovendien zou een goede DHCP server de oudere IP adressen vanzelf moeten gaan recyclen.

Toen heb ik besloten een eigen router achter de Experiabox te zetten voor DHCP en was dit gedrag weg.

Het lijkt niet helemaal op wat jij nu ervaart.
Het tricky aspect met telefoons is wel, dat als deze detecteren dat de Wifi onbruikbaar is, dan ze vanzelf overschakelen op 4G.
En het ontvangst van 4G kan in je huis varieren.
Vanwege mijn persoonlijke slechte ervaring met de Experiabox, verdenkt ik dat dit je boosdoener is.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenix41
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 18-02 15:08
Ik heb dit verschijnsel thuis ook gehad waarbij de telefoons soms een slechte verbinding hadden en het aan- en uitzetten van de WiFi het probleem even oploste.

Het probleem ontstaat inderdaad als je je door het huis beweegt. De telefoon blijft dan met het eerste access point verbonden, zelfs als er een ander access point in de buurt is met een veel beter bereik. Laptops hebben dit probleem niet, omdat ze steeds om de zoveel tijd kijken of er betere access points zijn.

- de signaalsterkte van een of meer van de access points te verlagen zodat je minder overlap hebt

Het idee bij minder overlap is dat je dan ook op je telefoon sneller overschakelt naar het access point met een beter bereik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:38
Als het mis gaat. Kun je dan eens in de controller kijken:
- Met welk AP je bent verbonden en welke RSSI?
- OF je met 2.4 of 5ghz verbonden bent?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TS zegt:
Niet alle apps hebben er last van.
Lijkt mij uitermate sterk dat bij slechte roaming/siicky clients, er apps zijn die er geen last van hebben :o

TS, kun je een overzichtje maken van welke apps wel en welke apps geen problemen hebben?

Ik heb vergelijkbare problemen gezien in dual stack (IPv4 + IPv6) situaties waarin IPv4 problemen had, bijvoorbeeld omdat de DHCPv4 scope leeg was. Apps die v6 ondersteunden werkten prima, apps die v4 nodig hadden verloren verbinding tot er weer succesvol DHCP gedaan kon worden.

Let op dat dit *geen* IPv6 probleem is. Als je (In dit geval) geen IPv6 gehad zou hebben zou helemaal niets gewerkt hebben.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
GarBaGe schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:26:
Persoonlijk heb ik een hekel aan de Experiabox (heb ik hier ook hangen).

Toen heb ik besloten een eigen router achter de Experiabox te zetten voor DHCP en was dit gedrag weg.

Het lijkt niet helemaal op wat jij nu ervaart.
[...]
Vanwege mijn persoonlijke slechte ervaring met de Experiabox, verdenkt ik dat dit je boosdoener is.
Mijn vermoeden ligt ook bij de Experiabox, ik heb eerder met andere Experiaboxen ook rare problemen gehad. Juist met windows laptops die niet wilden verbinden in plaats van mobiele apparaten. De oorzaak lag toen in de QoS optie die standaard aan stond en blijkbaar rare dingen deed. Ik ga in ieder geval nog eens goed alle instellingen op die box bij langs.

Een andere router erachter kan, maar heeft niet m'n voorkeur. De meterkast hangt al zo vol ;)

Het probleem ontstaat inderdaad als je je door het huis beweegt. [...]

Goeie tip. Ik had al eens gekeken naar de signaalsterkte, maar kan dat wat beter mappen met een app als Wifiman. Ik had de hoop dat met alleen Unifi accesspoint dat wel soepel zou moeten werken. Wel zie ik verschillende instellingen die het hoppen beïnvloeden waar ik nog wat mee kan spelen.
laurens0619 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:08:
Als het mis gaat. Kun je dan eens in de controller kijken:
- Met welk AP je bent verbonden en welke RSSI?
- OF je met 2.4 of 5ghz verbonden bent?
Goeie tip, ga ik vanavond of dit weekend eens doen (altijd even afwachten wanneer het probleem zich voordoet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:38
dixet schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:51:
[...]

Mijn vermoeden ligt ook bij de Experiabox, ik heb eerder met andere Experiaboxen ook rare problemen gehad. Juist met windows laptops die niet wilden verbinden in plaats van mobiele apparaten. De oorzaak lag toen in de QoS optie die standaard aan stond en blijkbaar rare dingen deed. Ik ga in ieder geval nog eens goed alle instellingen op die box bij langs.
QoS is vaker een vloek dan een zegen ja in deze situaties :P

Ik denk niet dat het je box is want:
De bedrade apparaten (sommige aan de Unify switch, sommige direct aan de Experiabox) hebben geen issues.
Mijn hypothese is dat sommie Android apparaten momenteel slecht roamen. En met slecht bedoel ik:
- Op AP blijven hangen met laag signaalsterkte
- Naar 2.4ghz connecten terwijl er 5ghz is

Nogmaals puur hypoptjhese maar ik heb Android apparaten wel vaker koppig zien zijn met roamen.

[ Voor 16% gewijzigd door laurens0619 op 08-02-2024 11:55 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:40
dixet schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:51:
[...]

Een andere router erachter kan, maar heeft niet m'n voorkeur. De meterkast hangt al zo vol ;)
Je kan de Experiabox ook vervangen met je eigen apparaat.
Fritzbox heeft wel veel ADSL apparaten die geschikt zijn om Experiabox te vervangen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mngm
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-03 20:09
Ik had een tijd geleden een gelijkaardig probleem: specifieke apps wilden niet laden op de WiFi, maar werkten op 4G zonder probleem. Bereik van de WiFi was perfect en de meeste apps werkten wel.

Het probleem had bij mij iets te maken met IPv4/IPv6. Mijn clients kregen een v6 en v4 IP maar via v6 was er geen connectiviteit (te checken via https://test-ipv6.com/). Rebooten van de provider modem/router box (Telenet) was de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenix41
dion_b schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:10:
[...]
Ik vraag me af of het daadwerkelijk zo is dat bepaalde apps er geen last van hebben of dat dat alleen maar zo lijkt. Symptomen van een zwakke verbinding zijn juist dat het soms wel werkt en soms niet. Als ik bijvoorbeeld Edge draai op mijn telefoon en de pagina laadt niet en daarna met Chrome wel, omdat dan net de verbinding weer even werkt, dan zou ik kunnen denken dat het aan Edge ligt.

Toen ik nog niet door had waar het probleem aan lag, dacht ik precies hetzelfde ("pff, wat is Chrome toch weer traag..."), dat het dus aan bepaalde apps lag. Maar op een gegeven moment ontdekte ik ook dat het uit- en aanzetten van de Wifi het probleem oploste. En ontdekte ik ook dat ik soms heel slecht bereik had op plaatsen waar ik juist perfect bereik zou moeten hebben. De "boosdoener" bleek het access point van de zolder waarmee mijn telefoon (per ongeluk) mee verbonden was en die verbinding niet losliet toen ik zelfs beneden was.

Ik ben er eens in gaan duiken hoe het wifi protocol hiermee werkt en ik vond dat het wel of niet opnieuw verbinden met een ander access point overgelaten wordt aan de client. Dat kan verklaren waarom laptops wel automatisch verbinden met een beter access point en telefoons niet. Dit probleem heet sticky clients. (Bron: https://www.wifiweb.nl/wifi-roaming/#hoe-werkt-roaming, zie "Android roaming problemen oplossen")

Maar goed, om dit te testen, zou je even naar een access point in een uithoek van je huis moeten lopen, daarmee verbinden (Wifi uit, Wifi aan en kijken of je een goede signaalsterkte hebt) en vervolgens door het huis lopen en testen of je een zwak signaal krijgt, ondanks een ander access point in de buurt. (Niet helemaal weg laten vallen, want dan wordt er wel opnieuw verbonden!).
Als je dit kunt reproduceren, dan vermoed ik dat je dus een sticky client hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
fenix41 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:51:
[...]

Ik vraag me af of het daadwerkelijk zo is dat bepaalde apps er geen last van hebben of dat dat alleen maar zo lijkt. Symptomen van een zwakke verbinding zijn juist dat het soms wel werkt en soms niet. Als ik bijvoorbeeld Edge draai op mijn telefoon en de pagina laadt niet en daarna met Chrome wel, omdat dan net de verbinding weer even werkt, dan zou ik kunnen denken dat het aan Edge ligt.
Zojuist mooi kunnen testen. De rabo app start niet op. Omschakelen naar een andere app die netjes verbinding maakt. Weer terug naar rabo en geen verbinding. Ook na hard killen en opnieuw starten rabo app niet.
Dus het is geen generiek verbindingsprobleem die toevallig voorbij gaat.
laurens0619 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:54:
[...]
Mijn hypothese is dat sommie Android apparaten momenteel slecht roamen. En met slecht bedoel ik:
- Op AP blijven hangen met laag signaalsterkte
- Naar 2.4ghz connecten terwijl er 5ghz is

Nogmaals puur hypoptjhese maar ik heb Android apparaten wel vaker koppig zien zijn met roamen.
Roaming lijk ik ook uit te sluiten. Net op mijn kamer getest of de rabo app startte. Dat deed hij netjes. Een kwartier later niet meer. In de tussentijd zijn mijn telefoon en ik niet van onze plek geweest en was de telefoon verbonden met het dichtsbijzijnde accesspoint, een meter achter me
mngm schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:10:
Ik had een tijd geleden een gelijkaardig probleem: specifieke apps wilden niet laden op de WiFi, maar werkten op 4G zonder probleem. Bereik van de WiFi was perfect en de meeste apps werkten wel.

Het probleem had bij mij iets te maken met IPv4/IPv6. Mijn clients kregen een v6 en v4 IP maar via v6 was er geen connectiviteit (te checken via https://test-ipv6.com/). Rebooten van de provider modem/router box (Telenet) was de oplossing.
Dit zou best eens de oorzaak kunnen zijn. Op m'n laptop krijg ik netjes allemaal groene vinkjes op die site, op m'n telefoon niet. Rebooten van de experiabox kan ik straks pas doen, want nu in een teams meeting (ik kan prima multitasken :P ).

Als een simpele reboot het oplost ga ik me rotschamen, dat was het eerste wat ik zou moeten proberen als ex-helpdeskmedewerker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenix41
Goed bezig. Goed dat je al een aantal zaken hebt kunnen uitsluiten. Gezien wat je hier post, verwacht ik dan ook niet meer dat het sticky clients of roamingproblemen zijn.
Succes! Ik ben benieuwd wat er gebeurt na een reboot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
Net een reboot gedaan en lichte hoop dat dit het al oplost.... uiteraard moet ik nog even wachten om het zeker te weten aangezien het probleem zich niet consequent voordeed.

De https://test-ipv6.com/ pagina geeft nu ook op m'n telefoon direct resultaat, waar het voor de reboot bij sommige tests lang duurde voor er een rood kruis stond, Hij zegt nog steeds geen IPv6 adres, maar voor de rest wel groene vinkjes.

Komende paar uur nog af en toe de rabo-app starten en kijken wat er gebeurd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dixet schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 17:18:
Net een reboot gedaan en lichte hoop dat dit het al oplost.... uiteraard moet ik nog even wachten om het zeker te weten aangezien het probleem zich niet consequent voordeed.

De https://test-ipv6.com/ pagina geeft nu ook op m'n telefoon direct resultaat, waar het voor de reboot bij sommige tests lang duurde voor er een rood kruis stond, Hij zegt nog steeds geen IPv6 adres, maar voor de rest wel groene vinkjes.

Komende paar uur nog af en toe de rabo-app starten en kijken wat er gebeurd!
Mooi dat je v6 werkt, maar mijn vermoeden is dat juist v4 faalt als sommige dingen het niet doen. Check dat dus ook.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

fenix41 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:51:
[...]

Ik ben er eens in gaan duiken hoe het wifi protocol hiermee werkt en ik vond dat het wel of niet opnieuw verbinden met een ander access point overgelaten wordt aan de client. Dat kan verklaren waarom laptops wel automatisch verbinden met een beter access point en telefoons niet. Dit probleem heet sticky clients. (Bron: https://www.wifiweb.nl/wifi-roaming/#hoe-werkt-roaming, zie "Android roaming problemen oplossen")
Ben uiteraard bekend met sticky clients, maar we leven anno 2024, niet 2014. Sinds Android 5 en iOS 8 roamen mobieltjes betrouwbaar. Voor een voorbeeld van de algoritmes, zie document van Apple voor hoe het bij iIS werkt.

Als je tegenwoordig een roaming probleem hebt tussen APs op zelfde netwerk betekent het eigenlijk vrij simpel dat je instellingen in de AP's verkeerd (=SSID, wachtwoord, beveiliging en encryptie exact gelijk en zelfde IP subnet).

Dan nog, terecht om een double check te doen of omschrijving van TS wel klopt, maar uitgaande van wat hij zegt is het netjes verbonden met goede AP alleen kunnen niet alle apps van de verbinding gebruik maken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
Oke, nu twee dag na de reset van mijn Experiabox. Hoewel de issues opgelost leken keren ze nu weer terug.

Aangezien het anderhalve dag stabiel werkte en nu niet meer ga ik nog een keer de Experiabox resetten. Als het weer tijdelijk opgelost is wordt het tijd om dat ding te vervangen of eens goed in de instellingen te duiken.

-- update.
Na resetten van de Experiabox werkte weer tijdelijk, maar na een dag keren de issues weer terug. Ik heb nu IPv6 volledig uitgezet en sindsdien heb ik al bijna een week geen issues meer. Dit lijkt dus de oorzaak en oplossing te zijn. Hoewel het geen IPv6 issue is veroorzaakt de combinatie IPv4 en IPv6 issues bij sommige IPv4 clients.
dion_b schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:10:
[...]

Hoewel het helemaal uitzetten van IPv6 natuurlijk geen permanente oplossing is ben ik voor nu geholpen en ga ik mij komende tijd maar eens verdiepen in permanente oplossingen, zoals het vervangen van de Experiabox. Met deze informatie heb ik al wel kunnen vinden dat ik niet de enige ben met dit issue, helaas nog geen echte oplossing te vinden .

[ Voor 72% gewijzigd door dixet op 16-02-2024 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRETOR
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-05 15:22
Ik heb precies hetzelfde probleem. IPv6 uitgeschakeld en Buienalarm laadt erna als een raket. Laat het nu maar even zo, maar hoop dat er een oplossing komt vanuit KPN.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09-05 21:15
dixet schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 16:54:
-- update.
Na resetten van de Experiabox werkte weer tijdelijk, maar na een dag keren de issues weer terug. Ik heb nu IPv6 volledig uitgezet en sindsdien heb ik al bijna een week geen issues meer. Dit lijkt dus de oorzaak en oplossing te zijn. Hoewel het geen IPv6 issue is veroorzaakt de combinatie IPv4 en IPv6 issues bij sommige IPv4 clients.
Hier een experiabox v10 er tussen hangen. Met zowel IPv4 en IPv6 aan. Daarnaast wel de DHCP-lease naar 16 uur en een range van 100 ip-adressen voor IPv4 aangepast.

Het blijft een apart verhaal dat bij sommige apparaten zonder IPv6 wel goed werken maar met deze aan niet omdat de IPv4-pool leeg zou zijn. Bij de standaard instellingen van Experiabox heb je een range van 1 tot en met 253. Dat zijn meer dan 250 IPv4-adressen. Er moet een andere reden zijn.

Als ik even een snelle blik in de Experiabox instellingen werp zie ik mijn laptop 3 keer bij de verschillende DHCP-pagina's. Bij de Wifi-clients één maal en bij de LAN-clients 2 keer te voorschijn komen. Dat laatste is vreemd. Er zit maar één netwerkadapter in het apparaat. Bij de LAN-clients: adres 117 en nog een keer 107. Bij de toegewezen adressen bij de DHCP-clients alleen maar de Wifi-adres en adres 117. Even nadenken. De windows instelling "willekeurige hardwareadressen" staat ingeschakeld. Bij adres 107 staat met een ander MACadres geregistreerd. De laptop is gisteren uit geweest en heeft dus bij het opnieuw verbinden met het netwerk een "willekeurig nieuw" MAC-adres doorgegeven en daarmee een ander IP-adres gekregen.

Even op twee telefoons gekeken: Bij zowel een Android 11 als een Iphone Se staat bij het thuisnetwerk aangegeven dat er het telefoon MAC-adres gebruikt mag worden. En staat niet aangegeven dat er "willekeurige MAC-adressen" gebruikt moeten worden. Deze MAC-adressen wisselen niet. Dat klopt ook wel. De twee telefoons zitten met de adressen heel laag in de DHCP-pool. Met adres 117 is al hoog in de pool.

Wisselt een apparaat vaker van MAC-adres dan krijg je een ander ip-adres. Met een standaard leastijd van 24 uur (86400 seconden) zal de Experiabox de reservering voor 24 uur in de reserveringstabel opslaan en daarna pas verwijderen. Dat opslaan gebeurd voor zowel IPv4 als IPv6. Nu kan ik niet zo snel achterhalen h hoe groot de tabel kan zijn. Dus hoeveel reserveringen er mogelijk zijn. Als die vol is zal er eerst wat uit verwijderd moeten worden om ruimte te maken voor nieuwe verbindingen.

Nu is in jouw situatie de vraag: Hoe vaak verbindt het apparaat opnieuw met het netwerk maakt daardoor een nieuw MAC-adres aan en krijgt daardoor ander IP-adres. Daardoor loopt op één of andere manier reserveringstabel van de DHCP-server sneller vol dan anders. Komt het door het iedere keer wisselen van accesspoint (lopen tussen de verdiepingen)? Wordt dat door de telefoon gezien als verschillende netwerken?

Mogelijk zal het verkorten van de DHCP-lease helpen om de reserveringen uit de reserveringstabel van de Experiabox te verwijderen. Daarnaast kan je kijken of het helpt om geen "willekeurige MAC-adressen" uit te geven voor bepaalde (wifi-)netwerken.

[ Voor 11% gewijzigd door RonnieKo op 22-02-2024 08:04 ]

• BRETOR
Denk niet dat het komt door het wisselen tussen de access points, want ik heb er zelf maar 1 hangen (wifi op Experiabox uit) en ervoer hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09-05 21:15
BRETOR schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 20:53:
Denk niet dat het komt door het wisselen tussen de access points, want ik heb er zelf maar 1 hangen (wifi op Experiabox uit) en ervoer hetzelfde probleem.
Heb je "willekeurige MAC-adressen" voor netwerken op de telefoon / laptop aanstaan? Zo ja: Kijk eens wat daar mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRETOR
Willekeurig staat aan op de telefoon. Kan het veranderen naar "telefoon-MAC". Maar dat lijkt me eigenlijk niet de juiste oplossing, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-05 16:37
Ik heb hetzelfde probleem en het ligt inderdaad aan Ipv6. Wanneer internet deels wegvalt geeft test-ipv6.com ook foutmelding. Na wifi aan en uit --> test-ipv6.com geeft weer alles goed (10/10). Ik heb er bij KPN ook een topic over geopend:
https://forum.kpn.com/thu...uur-internet-kwijt-611811

Enige oplossing die nu werkt is Ipv6 uitzetten op mijn V14 box van KPN...
Wel raar, het lijkt erop dat de combi van KPN glasvezel met Ipv6 niet goed samenwerkt met Ubiquiti. Grote vraag is dan waar wat moet worden aangepast.

[ Voor 21% gewijzigd door vandermark op 27-03-2024 19:34 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ties86
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 31-03 08:41
RonnieKo schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:14:
[...]

Heb je "willekeurige MAC-adressen" voor netwerken op de telefoon / laptop aanstaan? Zo ja: Kijk eens wat daar mee kan.
Ik heb hetzelfde probleem met mijn Ubiquity / KPN combo thuis. Android telefoons verliezen de verbinding met sommige apps (Buienalarm, Rabobank, Google Drive) en na kort uit-/inschakelen van de wifi op de telefoon werkt het weer als een zonnetje.

Bovenstaande oplossing van een vast MAC-adres heb ik geprobeerd, maar helpt helaas ook niet. Ik volg dit topic dus met belangstelling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
Ties86 schreef op maandag 15 april 2024 @ 21:35:
[...]

Bovenstaande oplossing van een vast MAC-adres heb ik geprobeerd, maar helpt helaas ook niet. Ik volg dit topic dus met belangstelling!
Enige wat bij mij tot nu toe werkt is ipv6 volledig uitzetten in de kpn modem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:28
Ah, dit topic was ik kwijt :)
Maar ook niet meer nodig.

Aantal weken geleden kon ik plots ook niet meer werken met de bovenstaande apps. Via dit topic kwam ik erachter dat ik ook geen ipv6 verbinding had.

De grap is, ik heb ziggo. Dus dacht er aan om eerst alle unify devices te updaten en blijkbaar liep de controller nog op een oude ongebruikte nas. Deze heb ik dus opnieuw geinstalleerd, de nieuwste versie en de switch, de ac lite en de ac pro geupdate. Deze laatste zat nog in een adopt loop waar ik toch wel wat tijd aan kwijt was om weer aan de praat te krijgen.

Nu werkt eigenlijk alles weer zoals het hoort. Misschien heeft iemand er wat aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beugeldop
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-04 12:31
dixet schreef op maandag 15 april 2024 @ 21:42:
[...]

Bij deze (tijdelijke) oplossing rijst bij mij de vraag: hoeveel kwaad kan het om IPv6 uit te zetten?

Niet zo lang geleden had ik een experiabox v8 (gratis 'geupgrade'), waarvan ik op de KPN site lijk te vinden dat die IPv6 niet ondersteund. (https://www.kpn.com/service/internet/ipv6) Ik heb het nooit echt gemist ;)
Thuis
Alle vaste verbindingen van het KPN netwerk zijn al klaar voor IPv6.

Op dit moment zijn de KPN Experia Box V9, V10, V10a en KPN Box 12 geschikt voor IPv6. En de FRITZ!Box ondersteunt het ook.
BRETOR schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:58:
Ik heb precies hetzelfde probleem. IPv6 uitgeschakeld en Buienalarm laadt erna als een raket. Laat het nu maar even zo, maar hoop dat er een oplossing komt vanuit KPN.
deze oplossing overweeg ik (noodgedwongen) ook... ervaar je sindsdien andere ongeregeldheden? Lees: is er in negatieve zin bijvangst met deze oplossing? Slechtere performance (traag) etc?

[ Voor 26% gewijzigd door beugeldop op 23-04-2024 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beugeldop
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-04 12:31
dat ging niet helemaal goed met wijzigen...

[ Voor 89% gewijzigd door beugeldop op 23-04-2024 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:56

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

dixet schreef op maandag 15 april 2024 @ 21:42:
[...]

Welk KPN Experia modem heb jij precies?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
Falcon schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 16:14:
[...]

Welk KPN Experia modem heb jij precies?
KPN box 12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J3YywN5s9gH_yYHTb_ifNJZwbes=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ScgR1JszegSvgEoD7KiWqN4z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRETOR
beugeldop schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:33:
[...]

Bij deze (tijdelijke) oplossing rijst bij mij de vraag: hoeveel kwaad kan het om IPv6 uit te zetten?

Niet zo lang geleden had ik een experiabox v8 (gratis 'geupgrade'), waarvan ik op de KPN site lijk te vinden dat die IPv6 niet ondersteund. (https://www.kpn.com/service/internet/ipv6) Ik heb het nooit echt gemist ;)

[...]

[...]

deze oplossing overweeg ik (noodgedwongen) ook... ervaar je sindsdien andere ongeregeldheden? Lees: is er in negatieve zin bijvangst met deze oplossing? Slechtere performance (traag) etc?
toon volledige bericht
Nee, liep als een zonnetje.

Ben wel sinds een week over op Odido. Tot op heden geen problemen met hun modem. Niks aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtpeters
  • Laatst online: 08-05 09:46
Hallo,

Bij mijn bezoek op Tweakers kwam ik dit topic tegen.

De problemen die de TS schetst heb ik ook, alleen is mijn setup anders.

Bij mijn KPN abonnement heb ik een Box 12 internet modem/router gekregen en 2 Super WiFI punten (1ste versie). De Box 12 hangt in de meterkast, waar glasvezel het huis (uit 2016) binnen komt. Met de SuperWiFi punten kreeg ik wel signaal op de 2de verdieping (m'n werkplek) maar was de snelheid erg laag. Na verloop van tijd heb ik ze vervangen door een Devolo Magic 2 WiFi Next set met 2 WiFi access points. Eén access points hangt op de overloop op de 1ste verdieping en de 2de hangt bij mijn werkplek op de 2de verdieping.
Op de access points heb ik dezelfde netwerknaam en WiFi wachtwoord ingesteld.

Maar ook bij mij gaat het roamen van met name de Android telefoons van mijzelf en mijn vrouw niet goed. De Rabo app en ook andere apps blijven hangen op hun laad-/splash scherm als ze worden gestart. De WiFi op de telefoon uit en daarna weer in te schakelen lost dit probleem (tijdelijk) op, totdat je met de telefoon naar een andere verdieping in het huis loopt.

Ik overweeg nu om de Devolo set te vervangen door een of twee WiFi versterkers, zoals de TP-Link WIFI 6 Range Extender RE705X, om de afstand van de meterkast (waar de KPN Box 12 hangt) naar de 1ste en 2de verdieping te overbruggen.

Heeft iemand nog tips of ideeën hoe ik dit probleem kan oplossen met m'n huidige setup?

Alvast bedankt voor jullie feedback.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djrogg
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 31-05-2024
Ik heb eenzelfde probleem ervaren. De Rabo app had regelmatig problemen bij het starten, een aantal seconden een wit scherm en daarna een foutmelding. Overige apps en browser werkte op dat moment gewoon.

Hier ook een configuratie met kpn box 12, waarvan ik de wifi disabled heb. Voor wifi maak ik gebruik van een aantal APs van Ubiquiti. Mobiel een pixel 6a.

Ik heb meerdere netwerknamen geconfigureerd, oa apart per frequentie 2.4ghz en 5ghz.

Wat mij opviel is dat het probleem ontstond op het moment dat mijn verbonden wifi netwerk was geswitcht, bijv van voorkeur 5ghz ssid naar 2.4ghz ssid. Als ik handmatig een andere ssid verbond, werkte de Rabo app weer correct.

Ik heb het voor nu kunnen oplossen door alle netwerken, behalve de 5ghz te vergeten, sindsdien heb ik geen issues meer met de Rabo app

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
Ik durf het nog niet met zekerheid te zeggen, maar het lijkt opgelost.
Een week geleden ontving ik een firmware update voor de experiabox. Ik heb meteen IPv6 weer aangezet. Iedere dag 1 of 2x de rabo app gestart en tot nu toe geen issues.
Firmwareversie is V12.C.24.05.08

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ties86
dixet schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 18:05:
Ik durf het nog niet met zekerheid te zeggen, maar het lijkt opgelost.
Een week geleden ontving ik een firmware update voor de experiabox. Ik heb meteen IPv6 weer aangezet. Iedere dag 1 of 2x de rabo app gestart en tot nu toe geen issues.
Firmwareversie is V12.C.24.05.08
Bedankt voor je reply en ik heb het ook direct geprobeerd. Helaas lijkt het bij mij niet te werken: Bijvoorbeeld de DigiD app werkt niet over wifi...(ik krijg de melding dat de pincode onjuist is na iets dat lijkt op een time-out). Wifi uitschakelen (4G) of Ipv6 uitzetten en het werkt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
Ties86 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:19:
[...]

Bedankt voor je reply en ik heb het ook direct geprobeerd. Helaas lijkt het bij mij niet te werken: Bijvoorbeeld de DigiD app werkt niet over wifi...(ik krijg de melding dat de pincode onjuist is na iets dat lijkt op een time-out). Wifi uitschakelen (4G) of Ipv6 uitzetten en het werkt weer.
Vreemd. Zojuist ook DigiD even geprobeerd en dat gaat prima.
Misschien toch een andere versie? Of ergens nog een instelling die anders is?

Ik weet dat ik toen ik nog aan het proberen was wat de oorzaak was ook IPv6 prefix delegation heb uitgezet (dat was bij een vergelijkbaar probleem bij Ziggo de oplossing). Die staat nog steeds uit bij mij.

[ Voor 4% gewijzigd door dixet op 03-07-2024 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ties86
Hmm, nu werkt het wel (na een keer in-uitschakelen van de Wifi op mijn telefoon, na overschakelen naar IPv6). Ik houdt het in de gaten de komende tijd.

Prefix delegation was in ieder geval niet de oorzaak. Die stond ook bij mij al uit door de eerdere zoektocht naar de oorzaak ;)

Bedankt voor je snelle reactie!
Pagina: 1