[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 27 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:02

Mystikal

It never hurts to help!

never mind

[ Voor 97% gewijzigd door Mystikal op 10-07-2020 10:54 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-06 18:13
TheMystery schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:18:
[...]

Je 5Ghz kanalen overlappen, stel deze eens in op 36 en 52 (of 100,116,128)
goeie tip, maar maakt helaas niet veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Volgend jaar gaan verschillende access points EOL. Ubiquiti meldt op haar website dat deze dan niet langer configureerbaar zijn met controllers die daarna worden uitgebracht. Nu vermoed ik dat ik het antwoord op de vraag wel weet, maar betekent het dat die APs niet om kunnen gaan met wijzigingen in wifi-netwerken (ander ww, andere naam)? (tenzij je het AP eerst terugzet naar een oude controller, de boel daar aanpast en de AP vervolgens weer omzet naar de nieuwe controller)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:31
Opi schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:52:
Volgend jaar gaan verschillende access points EOL. Ubiquiti meldt op haar website dat deze dan niet langer configureerbaar zijn met controllers die daarna worden uitgebracht. Nu vermoed ik dat ik het antwoord op de vraag wel weet, maar betekent het dat die APs niet om kunnen gaan met wijzigingen in wifi-netwerken (ander ww, andere naam)? (tenzij je het AP eerst terugzet naar een oude controller, de boel daar aanpast en de AP vervolgens weer omzet naar de nieuwe controller)
Lees anders ff een paar pagina's terug in dit draadje ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Opi schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:52:
Je kunt de controller niet doengraden, dus dat gaat niet werken.

Maar de EOL geldt voornamelijk voor de "niet AC" apparaten. Heb je dan zo'n apparaat? Want in dat geval ben je misschien sowieso wel aan een upgrade toe :p En als je een AC Lite / AC LR / AC Pro / AC IW / NanoHD / IW HD / AC Mesh hebt is er niks aan de hand. Mocht je toch een oudje hebben die eruit gaat dan zou ik even wachten totdat hopelijk voor de EOL datum de U6 modellen beschikbaar zijn en AC over slaan en meteen naar AX gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:05
nero355 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 20:18:
[...]

Gebruik je de firmware die een paar posts boven die van jou worden genoemd :?

En heb je al naar het DTIM verhaal gekeken dat een tijdje geleden is besproken ?
4.3.20.11298 inderdaad en de voorgaande stable (kan exact build ff niet terug vinden)
DTIM leek mij niet omdat je wel kan verbinden en ook netjes een IP krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:45
@kevertje1977 Nee niets in de logs maar het zijn allemaal apparaten die alleen werken op 2.4Ghz. Als je die niet hebt kan je gerust upgraden en kijken of roaming werkt. Anders zou ik even wachten op een nieuwe release.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

@Neyluzz, had ik gedaan, maar ik lees blijkbaar over iets heen. Je lijkt te suggereren dat mijn vraag ergens in het topic specifiek wordt geadresseerd. :)
@RobertMe, het gaat om een pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro. Ik vind vier jaar voor een AP, waarvan een jaar in maintenance mode wel erg kort voor een model dat nu nog gewoon verkocht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Opi schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 14:05:
@Neyluzz, had ik gedaan, maar ik lees blijkbaar over iets heen. Je lijkt te suggereren dat mijn vraag ergens in het topic specifiek wordt geadresseerd. :)
@RobertMe, het gaat om een pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro. Ik vind vier jaar voor een AP, waarvan een jaar in maintenance mode wel erg kort voor een model dat nu nog gewoon verkocht wordt.
Voor de AC IW Pro is dat ook wel gek ja. Hebben we het afgelopen week ook al beetje over gehad. Zal wel iets te maken hebben met exotische hardware die erin zit of dat die vrijwel niet verkocht is. Gezien de AC Pro (schotel) en AC IW (non-Pro) wel gewoon supported blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 00:04

Copitano

Hoorn NH

rinkel schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:07:
[...]

@Copitano & @MAdD

Mee eens.
Anders moet je weer aan de slag met het wijzigen van het WAN-IP op de USG. Zoveel eenvoudiger als de Ziggo-router in bridge staat. Je hebt dan alleen geen internet totdat de USG in de lucht is.
Net het modem van Ziggo in bridge laten zetten. Kan 24 uur duren zeggen ze bij Ziggo. Lijkt er dus op dat ik nog even niet verder kan :(
Moest by the way ook nog even een ander probleempje fixen >:)
Je hebt het in je vorige post over het instellen van WAN. Gaat dat niet automatisch?
Zo niet wat moet ik dan instellen zodra de USG is geadopteerd?
IP adres van het Ziggo modem?
Ik wacht dan dus even met het aansluiten van de switch die er direct onder hangt.

[ Voor 8% gewijzigd door Copitano op 10-07-2020 16:16 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Copitano schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 16:14:
[...]

Net het modem van Ziggo in bridge laten zetten. Kan 24 uur duren zeggen ze bij Ziggo. Lijkt er dus op dat ik nog even niet verder kan :(
Moest by the way ook nog even een ander probleempje fixen >:)
Je hebt het in je vorige post over het instellen van WAN. Gaat dat niet automatisch?
Zo niet wat moet ik dan instellen zodra de USG is geadopteerd?
IP adres van het Ziggo modem?
Ik wacht dan dus even met het aansluiten van de switch die er direct onder hangt.
WAN gewoon op DHCP laten staan.

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:17
Copitano schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 16:14:
[...]

Ik snap niet helemaal wat ze moeten doen, maar die 24 uur is echt onzin. Eerste instantie zei iemand dat ook tegen mij en na 24 uur stond hij nog steeds niet in bridge mode. Iets later gebeld en de bridgemode was niet doorgevoerd. Binnen 10 minuten stond daarna mijn modem in de bridge mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

geenwindows schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 16:22:
[...]

WAN gewoon op DHCP laten staan.
Moet zeker eerst wachten tot het lampje op het Ziggo modem groen (bridge mode) ipv wit wordt, voordat ik de USG fysiek aansluit en opstart?

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

grote_oever schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 16:25:
[...]

Ik snap niet helemaal wat ze moeten doen, maar die 24 uur is echt onzin. Eerste instantie zei iemand dat ook tegen mij en na 24 uur stond hij nog steeds niet in bridge mode. Iets later gebeld en de bridgemode was niet doorgevoerd. Binnen 10 minuten stond daarna mijn modem in de bridge mode.
Moet wachten tot het lampje groen wordt zei hij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
Copitano schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 16:27:
[...]

Moet zeker eerst wachten tot het lampje op het Ziggo modem groen (bridge mode) ipv wit wordt, voordat ik de USG fysiek aansluit en opstart?
geen idee, Ik zit in fUPC gebied en heb zelf de mogelijkheid om de ziggo router in bridge te zetten, heb overigens ook nooit naar de lampjes zitten kijken...

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

geenwindows schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 16:28:
[...]

geen idee, Ik zit in fUPC gebied
Hmmm, ik dus niet zei hij. We gaan het zien ;)
Ik heb nog internet en die tien minuten zijn wel om. Wifi is wel al weg.

[ Voor 15% gewijzigd door Copitano op 10-07-2020 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22:54
grote_oever schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 16:25:
[...]

Ik weet nog dat ze eerst de hotspot functie uitzetten, dat duurt 24 uur en dan kan de bridge modus aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Cloud_VII schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 16:33:
[...]

Ik weet nog dat ze eerst de hotspot functie uitzetten,
Die had ik volgens mij helemaal niet aan staan. :?
Kan nog wel gewoon in het modem en zie daar al wel wat extra functies onder beveiliging o.a. iets van port forwarding en DMZ

[ Voor 21% gewijzigd door Copitano op 10-07-2020 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAdD
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-08 14:23
Copitano schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 16:34:
[...]

Die had ik volgens mij helemaal niet aan staan. :?
Kan nog wel gewoon in het modem en zie daar al wel wat extra functies onder beveiliging o.a. iets van port forwarding en DMZ
net gebeld met Ziggo en binnen 5 minuten stond mijn modem in bridge mode...
nu druk bezig de UDM te configureren... :) :P

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

MAdD schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 17:14:
[...]

net gebeld met Ziggo en binnen 5 minuten stond mijn modem in bridge mode...
nu druk bezig de UDM te configureren... :) :P
Waarom jij wel ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAdD
geen idee... had al wel een ipv4 adres (in oud casema gebied)... of de helpdesk medewerker was wat makkelijker met het provisionen van het modem...

in ieder geval ben ik nu druk bezig met het instellen van de UDM en mijn firewall regels....
kan zijn dat ik de komeden uren met N00B vragen ga komen ;) :) :*)

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

MAdD schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 17:43:
[...]
kan zijn dat ik de komeden uren met N00B vragen ga komen ;) :) :*)
Die ga ik zeker ook krijgen :+
Maar in dit topic zijn een aantal zeer behulpzame medetweakers actief die dat best begrijpen en ons vast geduldig gaan helpen :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psycho_Bartje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-09 09:25
Wat ben ik dan blij dat ik een wat ouder Genexys glasmodem heb van Caiway. Die routert niks zelf,
Nu nog kiezen tussen een Dream Machine of een Dream Machine Pro

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Psycho_Bartje schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 18:19:
Wat ben ik dan blij dat ik een wat ouder Genexys glasmodem heb van Caiway. Die routert niks zelf,
Tja, alle nieuwe klanten na 1 November 2018 krijgen dat Genexis 7840 onding en niet meer dat prachtige oude kastje! :'( :|
Copitano schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 18:15:
Maar in dit topic zijn een aantal zeer behulpzame medetweakers actief die dat best begrijpen en ons vast geduldig gaan helpen :*)
Als ik merk dat je de Search niet hebt gebruikt dan zeg ik lekker niks hoor! }) :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:03

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

nero355 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 18:34:
[...]
Als ik merk dat je de Search niet hebt gebruikt dan zeg ik lekker niks hoor! }) :+
AMEN!

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Bartje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-09 09:25
RobertMe schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 18:24:
[...]

Of toch nog wachten op een UXG (Pro) :+
Ik heb geen haast, dus overstappen van een dekkend gigabit bedraad/WiFi netwerk naar 10G netwerk, lijkt qua toekomstbestendigheid interessant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinoudkil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 15:08
RobertMe schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 18:24:
[...]

Of toch nog wachten op een UXG (Pro) :+
Ja vast... voor dat geld lijkt het me niet.... blijft een gevalletje minder voor meer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reinoudkil schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 18:37:
[...]

Ja vast... voor dat geld lijkt het me niet.... blijft een gevalletje minder voor meer....
Gezien "UXG lineup" zullen er vast ook nog goedkopere modellen komen, hoop ik toch. De UXG Pro is in ieder geval een teleurstelling. Of ja, de prijs is een teleurstelling :+ Voor €100 zou ik hem zo kopen, zonder er verder over na te denken, welke features missen of wat dan ook. Maar een dom Ziggo lijntje vraagt natuurlijk ook niet zo veel, in tegenstelling tot *DSL / glasvezel met VLANs aan de de WAN kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinoudkil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 15:08
Voor 200 ook, aangezien het toch een opvolger van de Usg-pro is, zou in de 200 een prima prijs zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAdD
nero355 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 18:34:
daar is de eerste 2 dan.. ik heb deze nog niet kunnen vinden.
Mijn LAN netwerk staat op 192.168.1.1 (standaard voor de UDM).
Mijn oude netwerk (met fixed ip's) staat op 192.168.5.1/24 met als gateway 192.168.5.1

Ik heb nu een ip op laptop (rechtstreeks op de UDM) van het LAN netwerk, maar ik kan niet pingen naar het oude netwerk.
code:
1
Reply from 192.168.1.1: Destination host unreachable.

Komt dit door de default gateway van mijn machines? Of zit er nog wat config in de weg?

Daarnaast zie ik op mijn mobiel de UDM niet (wireless netwerken) ik zie ze wel van de AP (maar deze hangt op zolder). Ik had verwacht dat ik de UDM ook zou zien (zit op corona afstand 1,5 meter)... iets wat ik ook vergeten ben te configureren?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

MAdD schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 19:57:
[...]

[...]

Mijn oude netwerk (met fixed ip's) staat op 192.168.5.1/24 met als gateway 192.168.5.1

Ik heb nu een ip op laptop (rechtstreeks op de UDM) van het LAN netwerk, maar ik kan niet pingen naar het oude netwerk.
code:
1

Komt dit door de default gateway van mijn machines? Of zit er nog wat config in de weg?

Daarnaast zie ik op mijn mobiel de UDM niet (wireless netwerken) ik zie ze wel van de AP (maar deze hangt op zolder). Ik had verwacht dat ik de UDM ook zou zien (zit op corona afstand 1,5 meter)... iets wat ik ook vergeten ben te configureren?

Zorg dat die eerste drie getallen overal gelijk zijn, dus of 192.168.5. of 192.168.1. (of zelfs 192.168.7.). Als alternatief kun je natuurlijk ook met routes gaan lopen stoeien, maar dat zou ik je in dit geval niet aanraden, je geeft zelf al aan er niet teveel verstand van te hebben.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:35
[...]

[...]

code:
1

Heb je al een netwerk aangemaakt met 192.168.5.0/24 ?
Volgens mij heb je anders idd geen gateway op 192.168.5.1

Ik zou eerst even alles gelijktrekken, later alles mooi indelen in vlans. Anders moet je nu al de vlans gaan aanmaken en op de poorten (of via AP) configureren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rinkel schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 21:06:
Ik zou eerst even alles gelijktrekken, later alles mooi indelen in vlans. Anders moet je nu al de vlans gaan aanmaken en op de poorten (of via AP) configureren.
Juist niks gelijktrekken, want dan wordt het een puinhoop! :P

- Default LAN 192.168.1.0/24 overlaten als Management VLAN.
- Een nieuw VLAN aanmaken en daarin je oude subnet gebruiken dus in dit geval 192.168.5.0/24
- Vervolgens daaraan een WiFi SSID koppelen door de VLAN in te vullen bij de instellingen.
- Alle poorten die in gebruik zijn door een bepaald apparaat dat in dat subnet hoort te zitten het juiste Switch Profile toewijzen.

code:
1

Hang de UDM gewoon aan je Ziggo netwerk als NAT achter NAT en dan zou je vanuit 192.168.1.0/24 naar 192.168.5.0/24 moeten kunnen pingen ;)

Op het moment dat je op de UDM een VLAN aanmaakt met dat subnet erin zal dat echter niet meer werken en zal je Ziggo Modem in Bridge Mode moeten staan als je nog een werkende Internet verbinding wilt hebben!
Dat is wel maf...

Ik ken dat ding verder niet echt, maar zie je hem dan niet als een aparte accesspoint die je kan Provisionen :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Heb inmiddels wel een nieuw IP adres gekregen van Ziggo en in de connectbox een drie opties erbij onder Geavanceerde instellingen=>Beveiliging. Namelijk:
Poort-forwarding
Poort-triggering
DMZ

Maar voor de rest werkt alles nog, zelfs de Wifi. Staat dus nog niet in bridge. Begin mij af te vragen of ze niet een foutje gemaakt hebben bij het instellen van bridge, of dat ik echt nog tot morgen middag moet wachten voor ik verder kan met het aansluiten en instellen van de USG??? Mijn handen jeuken :P
Ik doe de stap voor stap methode van @rinkel . Dan kan ik een beetje volgen wat er gebeurt. Hoewel ik ook dit verhelderend filmpje gevonden heb waar de hele handel wel in een keer wordt aangesloten en opgestart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:47
Copitano schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 01:23:
Heb inmiddels wel een nieuw IP adres gekregen van Ziggo en in de connectbox een drie opties erbij onder Geavanceerde instellingen=>Beveiliging. Namelijk:
Poort-forwarding
Poort-triggering
DMZ

Maar voor de rest werkt alles nog, zelfs de Wifi. Staat dus nog niet in bridge. Begin mij af te vragen of ze niet een foutje gemaakt hebben bij het instellen van bridge, of dat ik echt nog tot morgen middag moet wachten voor ik verder kan met het aansluiten en instellen van de USG??? Mijn handen jeuken :P
Ik doe de stap voor stap methode van @rinkel . Dan kan ik een beetje volgen wat er gebeurt. Hoewel ik ook dit verhelderend filmpje gevonden heb waar de hele handel wel in een keer wordt aangesloten en opgestart
Moetst je hem niet rebooten om de actie door te voeren?

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Copitano schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 01:23:
Poort-forwarding
Poort-triggering
DMZ

Je modem staat in routed ipv4 mode, niet in bridge. Als je in voormalig UPC gebied woont heb je een optie om bridge aan te zetten, zit je in voormalig Ziggo gebied moet je de helpdesk weer bellen om bridge te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HKLM_ schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 07:46:
[...]

Moetst je hem niet rebooten om de actie door te voeren?
Dat moet inderdaad met een kabelmodem. Modem haalt via bootp/tftp een configfile op.
Dus als Ziggo iets wijzigt moet er altijd een reboot plaatsvinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@ed1703 @_JGC_ @HKLM_ Die reboot heeft hij gehad... per ongeluk weliswaar. Was een beetje ruimte aan het maken in de meterkast en heb daarbij per ongeluk het zwarte aan/uit knopje uitgezet en iets later weer aan gezet. Dit was uren na het omzetten door Ziggo. Maar zal het nog eens netjes doen.

EDIT: Noop, maakt niets uit. Ga maar weer eens bellen.
EDIT: Foutje bedankt. Ze hadden hem inderdaad nog niet in bridge gezet :(
Was nu binnen 10 minuten gepiept.
Nu wordt echter mijn USP niet geadopteerd.
Zie hem wel.
EDIT: Kennelijk te ongeduldig. Modem gereset, 10 minuten wachten en voilà ik heb weer internet.
Nu de volgende stap, configureren.

[ Voor 38% gewijzigd door Copitano op 11-07-2020 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:01
Krijgen jullie ook dit soort meldingen? Er staat niet bij wanneer de connectie weer hersteld is en ik kan er ook verder geen diagnostische informatie over vinden. Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet en wat de oorzaak is. (en of het überhaupt uitmaakt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pd5csFoN5-2lj4tt_0RHOKQoSNU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gfGGszalM8ronpG7kdBLmkXV.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laagheim
@Torgo Nee dat hoort niet zo. Normaal gesproken zou ik zeggen probeer een andere kabel maar bij jou lijken al je apperaten er uit te vliegen. :) Misschien je controller geïnstalleerd op een rpi? Probeer dan ff een ander SD kaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:50
@Torgo

Ik kreeg die meldingen van clients ook als er voor enige tijd geen dataverkeer was geweest.
Misschien is dat hier ook het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Zojuist geprobeerd het LAN Gateway 192.168.1.1/24 te wijzigen naar 192.168.2.1/24 (mijn oude Gateway waar mijn ESP’s naar zoeken) USG en switch geven nu aan adoptie mislukt. Geen internet meer, dus maar weer terug gezet naar 192.168.1.1/24. Situatie blijft echter onveranderd. USG heeft bij apparaten nu 192.168.1.1 en de switch 192.168.2.6. Die laatste lijkt dus te blijven hangen. Heb al beiden opnieuw gestart en ziggo modem opnieuw gestart. Geen resultaat. Nu dus even pielen vanaf mijn telefoon. Wat heb ik fout gedaan en hoe kan ik dat herstellen? Alles terug naar fabrieksinstellingen en helemaal opnieuw beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:01
Torgo schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 12:38:
Krijgen jullie ook dit soort meldingen? Er staat niet bij wanneer de connectie weer hersteld is en ik kan er ook verder geen diagnostische informatie over vinden. Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet en wat de oorzaak is. (en of het überhaupt uitmaakt).

[Afbeelding]
Is dit de verbinding die weg valt tussen de controller en de devices? Dat is op zich nog wel verklaarbaar. Ik draai de controller op mijn iMac die draadloos verbonden is dus dat zal de reden wel zijn. Het is alleen een beetje verwarrend dat er niet bij staat voor hoe lang en dat er geen logfiles zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAdD
nero355 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 01:12:
[...]

Juist niks gelijktrekken, want dan wordt het een puinhoop! :P

- Default LAN 192.168.1.0/24 overlaten als Management VLAN.
- Een nieuw VLAN aanmaken en daarin je oude subnet gebruiken dus in dit geval 192.168.5.0/24
- Vervolgens daaraan een WiFi SSID koppelen door de VLAN in te vullen bij de instellingen.
- Alle poorten die in gebruik zijn door een bepaald apparaat dat in dat subnet hoort te zitten het juiste Switch Profile toewijzen.

[...]

Hang de UDM gewoon aan je Ziggo netwerk als NAT achter NAT en dan zou je vanuit 192.168.1.0/24 naar 192.168.5.0/24 moeten kunnen pingen ;)

Op het moment dat je op de UDM een VLAN aanmaakt met dat subnet erin zal dat echter niet meer werken en zal je Ziggo Modem in Bridge Mode moeten staan als je nog een werkende Internet verbinding wilt hebben!

[...]

Dat is wel maf...

Ik ken dat ding verder niet echt, maar zie je hem dan niet als een aparte accesspoint die je kan Provisionen :?
inmiddels ben ik maar vanaf scratch begonnen.
Situatie is nu
  1. Ziggo modem in bridge mode
  2. UDM op default 192.168.1.1
  3. Netwerk aangemaakt op VLAN 20 (192.168.20.1/24)
Zojuist een nieuwe machine (via ESX die in het UDM netwerk draait) voorzien van een nieuwe windows desktop.
Deze heb ik een ip adres gegeven in het VLAN 20. (handmatig op 192.168.20.x, dns/gateway op 192.168.20.1)
Als ik deze nu ping vanaf mijn machine (in het UDM netwerk) dan krijg ik dus het volgende:
code:
1

in de ESX console zie ik wel dat de machine internet heeft.
Zelfs een remote desktop naar deze machine lukt.

Wat zie ik over het hoofd?
  • Firewall settings?
  • netwerk instellingen?
  • vlan instellingen?
  • iets anders?
hulp is welkom :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
MAdD schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 14:49:
[...]

inmiddels ben ik maar vanaf scratch begonnen.
Situatie is nu
  1. Ziggo modem in bridge mode
  2. UDM op default 192.168.1.1
  3. Netwerk aangemaakt op VLAN 20 (192.168.20.1/24)
Zojuist een nieuwe machine (via ESX die in het UDM netwerk draait) voorzien van een nieuwe windows desktop.
Deze heb ik een ip adres gegeven in het VLAN 20. (handmatig op 192.168.20.x, dns/gateway op 192.168.20.1)
Als ik deze nu ping vanaf mijn machine (in het UDM netwerk) dan krijg ik dus het volgende:
code:
1

in de ESX console zie ik wel dat de machine internet heeft.
Zelfs een remote desktop naar deze machine lukt.

Wat zie ik over het hoofd?
  • Firewall settings?
  • netwerk instellingen?
  • vlan instellingen?
  • iets anders?
hulp is welkom :)
zo te merken gebruik je de zoekfunctie niet helemaal goed :>
want anders had je wel geweten dat de default firewall regels communicatie tussen lan-vlan, vlan-lan, vlan-vlan, etc. blokkeert ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

En we zijn er weer. USG reset naar fabrieksinstellingen, controller gedeinstalleerd en opnieuw geinstalleerd zonder instellingen te behouden. Opnieuw geadopteerd en voila. Nu de switch nog opnieuw.
Ik krijg nu bij de switch beheerd door ander, maar wel met een IP in de range 192.168.1.xxx :?
Hoe krijg ik dat goed, ook een fabrieksreset?

[ Voor 26% gewijzigd door Copitano op 11-07-2020 15:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAdD
geenwindows schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 15:07:
[...]

zo te merken gebruik je de zoekfunctie niet helemaal goed :>
want anders had je wel geweten dat de default firewall regels communicatie tussen lan-vlan, vlan-lan, vlan-vlan, etc. blokkeert ;)
of je zet je VLANS aan in ESXi 8)7 8)7 8)7 :( :( :( :( :F :F :F :F :F :F :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Copitano schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 15:48:
En we zijn er weer. USG reset naar fabrieksinstellingen, controller gedeinstalleerd en opnieuw geinstalleerd zonder instellingen te behouden. Opnieuw geadopteerd en voila. Nu de switch nog opnieuw.
Ik krijg nu bij de switch beheerd door ander, maar wel met een IP in de range 192.168.1.xxx :?
Hoe krijg ik dat goed, ook een fabrieksreset?
Fabrieksreset zal helpen.
Als je nog via ssh erbij kan kun je nog een set-inform (2x) proberen, maar dan moet je wel de logingegevens hebben. Die worden namelijk bij een provision overschreven vanuit de controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

rinkel schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 16:40:
[...]

Fabrieksreset zal helpen.
Als je nog via ssh erbij kan kun je nog een set-inform (2x) proberen, maar dan moet je wel de logingegevens hebben. Die worden namelijk bij een provision overschreven vanuit de controller.
Ben nu alweer een paar uurtjes verder. Van alles geprobeerd:
Switch een harde reset gegeven via het knopje op het apparaat zelf (niet verbonden met de LAN poort van de USG, en daarna harde reset wel verbonden met de USG. Via de instellingen in de controller (apparaat vergeten) hij verdwijnt, maar komt even later weer terug met dezelfde melding. Probeer ik opnieuw te adopteren dan maakt hij een paar rondjes maar er veranderd niets. Via Putty wordt de toegang geweigerd. Aan inloggen kom ik niet eens toe. Ik weet het effe niet meer. Overigens heb ik wel internet via de switch anders zou ik hier nu niet zijn. Ben ff door mijn ideeën heen. Wacht wat ik nog niet geprobeerd heb is los halen van de USG en dan vergeten en daarna opnieuw aansluiten. Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MAdD schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 14:49:
Is dat voor de UniFi Controller :? De horror! :P

Pak gewoon lekker een Debian based Linux distro en draai daarin de UniFi Controller :Y)
rinkel schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 16:40:
Tegenwoordig kan dat al een jaar of twee gewoon vanuit de UniFi Controller als je de login gegevens weet ;)
Copitano schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 14:32:
Zojuist geprobeerd het LAN Gateway 192.168.1.1/24 te wijzigen naar 192.168.2.1/24 (mijn oude Gateway waar mijn ESP’s naar zoeken) USG en switch geven nu aan adoptie mislukt.
Waarom doe je dat nou... :? -O-

Lees eens mijn reactie goed door : nero355 in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4" :P
Alles terug naar fabrieksinstellingen en helemaal opnieuw beginnen?
Dat lijkt me inderdaad wel zo handig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

nero355 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 17:47:
Tegenwoordig kan dat al een jaar of twee gewoon vanuit de UniFi Controller als je de login gegevens weet ;)
Dè login: Welke is dat dan. Nooit een login hoeven aanmaken behalve dan voor de controller en het Wifi netwerk :?
Waarom doe je dat nou... :? -O-
Zoals eerde aangegeven volstrekte NOOB. Zo makkelijk als alles leek is het niet. Lees me de hele dag al suf en verschillende keren helemaal opnieuw begonnen. Laatste actie: USG terug naar fabrieksinstellingen switch terug naar fabrieksinstellingen controller deinstalleren en opnieuw installeren en waarachtig, ik kon de switch ook weer adopteren.
Ga ik zeker doen.
Dat lijkt me inderdaad wel zo handig!
Voor alles is een oplossing. Zie hiervoor dat werkte inderdaad. Kost alleen wel veel zaterdag. De boer hij ploegde voort ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

nero355 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 18:33:
[...]

Standaard : ubnt/ubnt
Na de adoptie : De login die je via de UniFi Controller zelf kan instellen/aanpassen :)
Ahha, ga ik zo eens opzoeken. Is nu de eerste AP Lite aan het updaten.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rinkel
Copitano schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 17:14:
[...]

Ben nu alweer een paar uurtjes verder. Van alles geprobeerd:
Switch een harde reset gegeven via het knopje op het apparaat zelf (niet verbonden met de LAN poort van de USG, en daarna harde reset wel verbonden met de USG. Via de instellingen in de controller (apparaat vergeten) hij verdwijnt, maar komt even later weer terug met dezelfde melding. Probeer ik opnieuw te adopteren dan maakt hij een paar rondjes maar er veranderd niets. Via Putty wordt de toegang geweigerd. Aan inloggen kom ik niet eens toe. Ik weet het effe niet meer. Overigens heb ik wel internet via de switch anders zou ik hier nu niet zijn. Ben ff door mijn ideeën heen. Wacht wat ik nog niet geprobeerd heb is los halen van de USG en dan vergeten en daarna opnieuw aansluiten. Wordt vervolgd.
Je moet eigenlijk even bedenken hoe je je netwerk wilt vormgeven. Welke netwerken en vlans.
Eerst bedenken wat je management-netwerk gaat worden, al je ubiquiti apparatuur in dat netwerk plaatsen. Je controller krijgt een prominent ipadres. En dan ook dit ipadres en het gehele netwerk niet meer wijzigen.
Wat je later doet met andere apparatuur in je netwerk (dus niet je ubiquiti apparatuur) doet er niet zo heel veel toe, dat kan in eerste instantie ook gewoon in het management-netwerk via dhcp. Dit kun je dan later wijzigen.
Zo heeft deze noob het gedaan.

Ik heb de volgende netwerken
  • 192.168.0.0/24 - MGMT vlan
  • 192.168.10.0/24 - MAIN vlan 10
  • 192.168.20.0/24 - GUEST vlan 20
  • 192.168.30.0/24 - CAM vlan 30
Ik had liever MGMT in de 192.168.1.0/24 gehad, maar ik ga dit nu niet meer wijzigen.

Mijn dhcp-reeks begint op alle netwerken op 50, dan kun je nog wat andere apparaten van fixed ip's voorzien.

Ik heb een RaspberryPI met dockers draaien (mooie is dat die ook vlans ondersteunen) waarop de controller draait, naast PiHole en Unbound.

[ Voor 5% gewijzigd door rinkel op 11-07-2020 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

rinkel schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 18:58:
[...]

Je moet eigenlijk even bedenken hoe je je netwerk wilt vormgeven. Welke netwerken en vlans.
Eerst bedenken wat je management-netwerk gaat worden, al je ubiquiti apparatuur in dat netwerk plaatsen. Je controller krijgt een prominent ipadres. En dan ook dit ipadres en het gehele netwerk niet meer wijzigen.
Wat je later doet met andere apparatuur in je netwerk (dus niet je ubiquiti apparatuur) doet er niet zo heel veel toe, dat kan in eerste instantie ook gewoon in het management-netwerk via dhcp. Dit kun je dan later wijzigen.
Zo heeft deze noob het gedaan.

Ik heb de volgende netwerken
  • 192.168.0.0/24 - MGMT vlan
  • 192.168.10.0/24 - MAIN vlan 10
  • 192.168.20.0/24 - GUEST vlan 20
  • 192.168.30.0/24 - CAM vlan 30
Ik had liever MGMT in de 192.168.1.0/24 gehad, maar ik ga dit nu niet meer wijzigen.

Mijn dhcp-reeks begint op alle netwerken op 50, dan kun je nog wat andere apparaten van fixed ip's voorzien.

Ik heb een RaspberryPI met dockers draaien (mooie is dat die ook vlans ondersteunen) waarop de controller draait, naast PiHole en Unbound.
Heb de boel inmiddels wel weer in de lucht. Inmiddels ook de eerste lite (bedraad) geadopteerd.
Nu bezig met de tweede lite (draadloos) moet eerst een update krijgen. Zegt nu 'geïsoleerd (update vereist)' is het normaal dat dat zo lang duurt (nu al een half uur)? Of is er iets anders aan de hand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Copitano schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 20:27:
[...]

Heb de boel inmiddels wel weer in de lucht. Inmiddels ook de eerste lite (bedraad) geadopteerd.
Nu bezig met de tweede lite (draadloos) moet eerst een update krijgen. Zegt nu 'geïsoleerd (update vereist)' is het normaal dat dat zo lang duurt (nu al een half uur)? Of is er iets anders aan de hand?
Dat duurt idd wel heel erg lang.
Kun je die 2e niet even aan een draadje hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Word er nu echt moedeloos van. Controller opnieuw gestart en alles staat weer op adoptie mislukt of verbinding verbroken. Ook geen internet meer dus. Wat kan dat toch zijn? Ik doe toch niks geks?
Idioot genoeg heb ik op mij telefoon wel WiFi |:(

[ Voor 11% gewijzigd door Copitano op 11-07-2020 20:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rinkel
Copitano schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 20:42:
Word er nu echt moedeloos van. Controller opnieuw gestart en alles staat weer op adoptie mislukt of verbinding verbroken. Ook geen internet meer dus. Wat kan dat toch zijn? Ik doe toch niks geks?
Idioot genoeg heb ik op mij telefoon wel WiFi |:(
Ik neem aan dat je controller een vast ip-adres heeft?
De controller geeft de settings door aan alle unifi apparaten, dus als je controller even je werk heeft gedaan, dan kan het zijn dat sommige apparaten wel werken en anderen niet.

Via wat heb je nu wel, en wanneer geen internet? Wat is het verschil? vlan? netwerk?
Ik heb in het begin ook wat moeite gehad om alles aan te sluiten. Ik ging van DMZ naar bridge. Moest ook een paar keer opnieuw beginnen.
Toen wel gezorgd dat geen van de unifi apparaten van ipadres wisselden, dat hielp een boel.

Sluit sowiezo alles eerst even bedraad aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

rinkel schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 21:05:
[...]

Ik neem aan dat je controller een vast ip-adres heeft?
De controller geeft de settings door aan alle unifi apparaten, dus als je controller even je werk heeft gedaan, dan kan het zijn dat sommige apparaten wel werken en anderen niet.

Via wat heb je nu wel, en wanneer geen internet? Wat is het verschil? vlan? netwerk?
Ik heb in het begin ook wat moeite gehad om alles aan te sluiten. Ik ging van DMZ naar bridge. Moest ook een paar keer opnieuw beginnen.
Toen wel gezorgd dat geen van de unifi apparaten van ipadres wisselden, dat hielp een boel.

Sluit sowiezo alles eerst even bedraad aan.
Tot en met het aansluiten van de eerste Lite ging alles goed incl. WiFi testje terwijl de Lite gewoon in de buurt van de USG op tafel lag (bedraad). Heb voor die drie aliassen aangemaakt. Geen probleem. Tweede Lite aangesloten en gevraagd akkoord op update gegeven. Dat leek goed te gaan maar bleef op een gegeven moment wel erg lang hangen. Toen de controller afgesloten en opnieuw gestart. Dat had ik misschien beter niet kunnen doen. Ga maar weer alle apparaten terugzetten naar fabrieksinstellingen en maar weer van vooraf aan beginnen. En dan eens proberen alles in een keer aan te sluiten en te adopteren. Wel in eerste instantie bedraad :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Copitano schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 21:25:
[...]

Tot en met het aansluiten van de eerste Lite ging alles goed incl. WiFi testje terwijl de Lite gewoon in de buurt van de USG op tafel lag (bedraad). Heb voor die drie aliassen aangemaakt. Geen probleem. Tweede Lite aangesloten en gevraagd akkoord op update gegeven. Dat leek goed te gaan maar bleef op een gegeven moment wel erg lang hangen. Toen de controller afgesloten en opnieuw gestart. Dat had ik misschien beter niet kunnen doen. Ga maar weer alle apparaten terugzetten naar fabrieksinstellingen en maar weer van vooraf aan beginnen. En dan eens proberen alles in een keer aan te sluiten en te adopteren. Wel in eerste instantie bedraad :|
Je kan ook proberen alleen die AP te resetten, als de rest goed werkt? USG is normaal gesproken het lastigst.
Heb je een plan voor je netwerken? Vast ipadres voor je Controller? (uiteraard in de range van je USG)
Zoek ook even het default wachtwoord op in de controller. Standaard staan de AP's op ubnt/ubnt, maar na adopten krijgt deze een nieuw wachtwoord, dit is een gegenereerd wachtwoord.
Je kan dit wijzigen in de tab "Site", geavanceerde instellingen aan, opslaan.
Dan zie je bij "Site" het kopje "Apparaat authenticatie" verschijnen (onderaan). Daar kun je nu een default user/passw opgeven.

[ Voor 4% gewijzigd door rinkel op 11-07-2020 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56
@Copitano als je er nog niet uitkomt probeer dit dan eens; vwb de UniFi controller kijk hier eens naar.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@rinkel Nee helemaal niets deed het meer, dus als weeeer terug naar fabrieksinstellingen, controller er af en er weer op, alles aangesloten, modem gereset wachhhten en nu weer in de lucht met twee van de drie AP's de derde moet nog een update krijgen. Ben benieuwd hoe dat gaat. Staat voorlopig al weer een hele tijd met de boodschap 'wachten op adoptie (update vereist) maar krijg nog niet het blauwe rechthoekje wat ik bij de vorige wel kreeg. Uiteindelijk wil ik voor mijn interne netwerkje naar 192.168.2.xxx omdat ik hier een stuk of 20 ESP's ingebouwd heb zitten in de verwarmingsconvectoren enzo die de aanvoer en retourtemperatuur meten. Nu maak ik uit het filmpje waar @Comp User naar linkte dat de Voip poort uit staat, maar standaart 192.168.2.0 gebruikt. En ook nog een paar voor fijnstof, luchtdruk, relatieve vochtigheid en temperatuur, een OTGW die een aantal gegevens doorgeeft van de warmtepomp en een Kamstrup die het geleverde aantal kWh warmte doorgeeft naar de Pi en een youless die de gebruikt elektriciteit doorgeeft allemaal naar Domoticz. Werkte allemaal perfect, maar is sinds de overstap naar Ziggo een ramp. Die zijn allemaal via HTTP verbonden met een RPi in die zelfde reeks IP's.
@Comp User Hahaha, van hem had ik al heel wat filmpjes gevonden, maar deze nog niet. moet het wel een paar keer bekijken denk ik want het gaat allemaal erg snel en het is een oudere versie van de controller waar hij mee werkt. Ben benieuwd. Moet nog wel de controller updaten want ik ben gestart met 5.11.50 omdat ik de controller lokaal wil houden. Ik heb ergens in dit topic gelezen dat dat kan door eerst een oudere versie te gebruiken en daarna een update te doen naar 5.13.x Misschien dat dat er iets mee te maken heeft.

[ Voor 27% gewijzigd door Copitano op 11-07-2020 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Copitano schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 22:41:
@rinkel Nee helemaal niets deed het meer, dus als weeeer terug naar fabrieksinstellingen, controller er af en er weer op, alles aangesloten, modem gereset wachhhten en nu weer in de lucht met twee van de drie AP's de derde moet nog een update krijgen. Ben benieuwd hoe dat gaat. Staat voorlopig al weer een hele tijd met de boodschap 'wachten op adoptie (update vereist) maar krijg nog niet het blauwe rechthoekje wat ik bij de vorige wel kreeg. Uiteindelijk wil ik voor mijn interne netwerkje naar 192.168.2.xxx omdat ik hier een stuk of 20 ESP's ingebouwd heb zitten in de verwarmingsconvectoren enzo die de aanvoer en retourtemperatuur meten. En ook nog een paar voor fijnstof, luchtdruk, relatieve vochtigheid en temperatuur, een OTGW die een aantal gegevens doorgeeft van de warmtepomp en een Kamstrup die het geleverde aantal kWh warmte doorgeeft naar de Pi en een youless die de gebruikt elektriciteit doorgeeft allemaal naar Domoticz. Werkte allemaal perfect, maar is sinds de overstap naar Ziggo een ramp. Die zijn allemaal via HTTP verbonden met een RPi in die zelfde reeks IP's.
@Comp User Hahaha, van hem had ik al heel wat filmpjes gevonden, maar deze nog niet. moet het wel een paar keer bekijken denk ik want het gaat allemaal erg snel en het is een oudere versie van de controller waar hij mee werkt. Ben benieuwd. Moet nog wel de controller updaten want ik ben gestart met 5.11.50 omdat ik de controller lokaal wil houden. Ik heb ergens in dit topic gelezen dat dat kan door eerst een oudere versie te gebruiken en daarna een update te doen naar 5.13.x Misschien dat dat er iets mee te maken heeft.
Je hebt volgens mij ook de keuze om update eerst te doen en dan later te adopten.
Ik meen me te herinneren dat ik ook eens een probleem had als je beide tegelijk doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

rinkel schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 23:03:
[...]

Je hebt volgens mij ook de keuze om update eerst te doen en dan later te adopten.
Ik meen me te herinneren dat ik ook eens een probleem had als je beide tegelijk doet.
Ik neem eerst een andere gok. Eerst updaten van 5.11.x naar 5.13.x voor de controller. Het ergste wat kan gebeuren is dat ik weer alles opnieuw moet doen. Maar daarvan heb ik de slag inmiddels wel te pakken :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Copitano schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 23:06:
[...]

Ik neem eerst een andere gok. Eerst updaten van 5.11.x naar 5.13.x voor de controller. Het ergste wat kan gebeuren is dat ik weer alles opnieuw moet doen. Maar daarvan heb ik de slag inmiddels wel te pakken :F
Ik herken dit wel hoor. Ik heb het ook een keer of 5 over moeten doen. Maar dit is mijn werk dan ook niet, puur hobby.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

rinkel schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 23:10:
[...]

Ik herken dit wel hoor. Ik heb het ook een keer of 5 over moeten doen. Maar dit is mijn werk dan ook niet, puur hobby.
Zelfde hier. Eerst de Pi met domoticz en grafana met veel toeters en bellen. Hartstikke geinig. Maar ja als je dan al je sensors kwijt raakt door dat ip gedoe is het balen en Tompoes verzin een list _/-\o_
Toch nog maar even gewacht. Plotseling begon de derde AP op de valreep met een updat :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Copitano schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 23:16:
[...]
Toch nog maar even gewacht. Plotseling begon de derde AP op de valreep met een updat :P
Geduld is een schone zaak en is niet voor niets één van de zeven hoofddeugden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

rinkel schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 23:10:
[...]

Nou, ze hangen er allemaal in hoor. Nu vraag ik mij af: Wat gaat er gebeuren als in nu de kabels los haal en ze op de verdiepingen verbind met de PoE adapter. De bedoeling is dat twee van de drie een uplink krijgen. Dus Basis naar uplink 1 en uplink 1 naar uplink 2? Gaat dat werken of ben ik dan weer terug bij af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Copitano schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 23:36:
[...]

Nou, ze hangen er allemaal in hoor. Nu vraag ik mij af: Wat gaat er gebeuren als in nu de kabels los haal en ze op de verdiepingen verbind met de PoE adapter. De bedoeling is dat twee van de drie een uplink krijgen. Dus Basis naar uplink 1 en uplink 1 naar uplink 2? Gaat dat werken of ben ik dan weer terug bij af?
Zolang ze in hetzelfde netwerksegment hangen en je hebt de poorten van je switch juist geconfigureerd zal dit geen problemen moeten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

rinkel schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 23:38:
[...]

Zolang ze in hetzelfde netwerksegment hangen en je hebt de poorten van je switch juist geconfigureerd zal dit geen problemen moeten geven.
Hoe bedoel je de poorten van de switch juist geconfigureerd? Die staan gewoon standaard zoals ze stonden. Daar heb ik niets (bewust) aan gewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

nero355 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 00:34:
Dit is nou een mooi voorbeeld van "Ubiquiti UniFi is niet voor iedereen geschikt!" maar toch word ik elke keer weer scheef aangekeken door @RobertMe als ik dat zeg O-) :P :+
Alles is te leren...........met een beetje hulp ;) Kun jij je nog de dag herinneren dat je voor de eerste keer op zo'n wiebelige fiets zat? Vast ook wel door paps aan de bagagedrager overeind gehouden ;) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Copitano schreef op zondag 12 juli 2020 @ 00:49:
Alles is te leren...........met een beetje hulp ;) Kun jij je nog de dag herinneren dat je voor de eerste keer op zo'n wiebelige fiets zat? Vast ook wel door paps aan de bagagedrager overeind gehouden ;) ;)
Ja, maar al deze ellende had jij niet gehad als je gewoon accesspoints, switches en een router had gekocht die elke hun eigen WebGUI hebben denk ik ?! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 00:34:
Dit is nou een mooi voorbeeld van "Ubiquiti UniFi is niet voor iedereen geschikt!" maar toch word ik elke keer weer scheef aangekeken door @RobertMe als ik dat zeg O-) :P :+
Moet ik hier nog inhoudelijk op reageren, en daarvoor de hele trial en error terug lezen (wat ik niet heb gedaan omdat ik gisteren niet thuis was en 's avonds F1 belangrijker vond), of heb je je mening al klaar en ben je alleen aan het trollen?

In ieder geval zit er een verschil tussen een dom consumentenroutertje plaatsen en twee vragen in een wizard beantwoorden, en een compleet netwerk met meerdere APs, managed switches, en een router installeren. Dat iemand het eerste kan betekent niet dat die ook het tweede kan, of dat nu met UniFi, Netgear, TP-Link of Cisco is. En als ik dan kijk naar die ene TP-Link managed switch die ik heb (gehad) dan stel ik bv VLANs toch echt een stuk makkelijker in in UniFi (selecteren uit dropdown), dan in die TP-Link (op twee verschillende pagina's wat moeten instellen, namelijk op de ene de VLANs toekennen aan de poorten, en op de ander aangeven welk VLAN untagged binnenkomend verkeer moet krijgen). En als ik UniFi vergelijk met meerdere routers met OpenWRT (/één als router, andere als AP) in combinatie met meerdere VLANs en meerdere draadloze netwerken gaat daarvoor toch ook echt mijn voorkeur uit naar UniFi met centraal beheer en niet OpenWRT met een "fantastische lokale WebUI".

En specifiek m.b.t. adopten (want volgens mij speelde de trial & error zich in die regionen af?). Ik heb geen idee wat je daar fout aan kunt doen. Thuis, mijn eerste UniFi setup, heb ik gewoon de USG achter bestaande router gelegd, switch erachter en APs daarachter, laptop via kabel op de switch, UniFi controller installeren en gaan met die banaan. Daarna de hardware door het huis geplaatst en een backup van de controller op mijn NAS/thuisserver geïmporteerd en klaar. En ik heb ook nog een aandere UniFi setup gedaan waarbij de controller op mijn VPS draait, en daarbij heb ik een EdgeRouter 4 gebruikt en het IP voor inform address ingevuld en toen ging het adopten ook vanzelf (IIRC hebben die vervolgens in eerste instantie nog achter een OpenWRT router gedraaid die de extra DHCP optie meestuurde).
Dus ik geloof best dat er issues kunnen zijn bij een UniFi setup, maar gevoelsmatig komt dat niet vaak voor, en als het voorkomt zal het of door fouten in UniFi hardware komen (zie bv de Flex Mini die volgens sommigen een bitch is om te adopten, op basis van adoption method), maar ook in veel gevallen door PICNIC en dus of in verkeerde volgorde de setup willen doen, of het ontbreken van kennis op dit gebied, waarbij ik mij serieus af vraag of het met een uitgebreidere setup met hardware van concurrenten wel zoveel beter gaat.
En om iets te doen aan N = 1 uit mijn ervaringen. Toen ik UniFi opzette had ik dus ook al OpenWRT draaien met VLANs, dus wel een beetje netwerk kennis. Maar ik vernam laatst ook van twee collega's dat zij thuis een UniFi setup hadden opgezet, en van hun weet ik vrij zeker dat zij tot dan toe een provider modem/router of consumentenrouter hadden draaien, evt. aangevuld met wat repeaters (ja, repeaters, geen extra APs).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@RobertMe Ik denk dat @nero355 meer doelde op het feit dat er steeds meer mensen 'simpele' spullen van UBNT/UI aanschaffen doordat het merk tegenwoordig steeds meer naamsbekendheid krijgt. Als ik tegenwoordig ooit '@random' wat rondklik in de nieuwe topics onder het netwerk deel hier op GoT dan krijg ik ook wel eens het idee dat de spullen van UBNT/UI ooit iets te gemakkelijk aangeraden worden aan 'Henk & Ingrid' waarbij die mensen eigenlijk vaak veel beter af zijn met bijvoorbeeld een setje KPN Super-WiFi "AP's" óf een ander setje "AP's" wat door de ISP geleverd kan worden en wat samenwerkt met het , standaard door de ISP geleverde, Modem/Router apparaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 12-07-2020 13:11 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Will_M schreef op zondag 12 juli 2020 @ 12:17:
@RobertMe Ik denk dat @nero355 meer doelde op het feit dat er steeds meer mensen 'simpele' spullen van UBNT/UI aanschaffen doordat het merk tegenwoordig steeds meer naamsbekendheid krijgt. Als ik tegenwoordig ooit wat '@random' rondklik in de nieuwe topics onder het netwerk deel hier op GoT dan krijg ik ook wel eens het idee dat de spullen van UBNT/UI ooit iets te gemakkelijk aangeraden worden aan 'Henk & Ingrid' waarbij die mensen eigenlijk vaak veel beter af zijn met bijvoorbeeld een setje KPN Super-WiFi "AP's" óf een ander setje "AP's" wat door de ISP geleverd kan worden.
En daar heeft @nero355 ook een heel groot punt. Zelfs met de meest gelikte interface kun je nog steeds niet goed uit de voeten als je niet ook de netwerkkennis in huis hebt om te begrijpen wat je aan het instellen bent. Het is mij overigens een raadsel wat er bij @Copitano zo fout gaat. Enige afwijking is de controller op een windowssysteem, maar ook dat lijkt mij geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

RobertMe schreef op zondag 12 juli 2020 @ 11:23:
[...]
En specifiek m.b.t. adopten (want volgens mij speelde de trial & error zich in die regionen af?). Ik heb geen idee wat je daar fout aan kunt doen.
Wat ik fout gedaan heb blijf ik mij ook afvragen,. Ik heb exact de aanwijzingen uit de bijgeleverde instructie gevolgd. Maar na poging x draait het hier nu. USG=>8 poort switch 60W en drie AP lite's (nog aan de kabel maar moet straks in een uplink, want geen kabel naar boven) en nog een oude 5 poort switch op een van de poorten van de Unifi switch.
Thuis, mijn eerste UniFi setup, heb ik gewoon de USG achter bestaande router gelegd, switch erachter en APs daarachter, laptop via kabel op de switch, UniFi controller installeren en gaan met die banaan.
Yep, zo zit het hier nu dus ook.
Dus ik geloof best dat er issues kunnen zijn bij een UniFi setup, maar gevoelsmatig komt dat niet vaak voor
Bij mij dus in eerste instantie wel, maar het draait nu dus. voorlopig nog wel even op het originele ip adres.
of het ontbreken van kennis op dit gebied,
Dat is in mijn geval zeker aan de orde. Als ik alles al zou weten had ik hier niets te zoeken, maar alles is te leren ;) Nu twee van de AP's in uplink zien te krijgen en daarna mijn oude KPN netwerk ip's weer in de lucht zien te krijgen voor alle ESP's. Ik geef het niet zomaar op :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laagheim
@Copitano Wat misschien nog helpt (in elk geval bij mij een paar jaar geleden, misschien is het ondertussen anders na alle firmware updates) is om netwerken niet automatisch aan te maken maar met de hand (dus zelf de gateway, netmask, dns) in te vullen. Ik kan me herinneren dat ik ook dit soort problemen had toen ik begon (ook met een kpn experiabox voor wan) maar nadat ik ipv automatisch zelf het netwerkje maakte geen problemen meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Dit is wat hier wordt gedemonstreerd ongeveer bij minuut 6:29. Dat moet dan dus bij het installeren van de controller voordat verbinding gemaakt wordt met de USG. Althans zo begrijp ik het. Dat zou betekenen alles weer terug naar fabrieksinstellingen, controller de-installeren en weer van vooraf opnieuw beginnen.......
Ik heb ergens gelezen dat de LAN2 (Voip) poort ook kan worden ingesteld als tweede gewone LAN poort met als adres 192.168.2.x Dat was nou precies wat KPN gebruikte als standaard netwerk. Misschien zit daar een oplossing om alle ESP weer tot leven te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Copitano schreef op zondag 12 juli 2020 @ 14:43:
Dit is wat hier wordt gedemonstreerd ongeveer bij minuut 6:29. Dat moet dan dus bij het installeren van de controller voordat verbinding gemaakt wordt met de USG. Althans zo begrijp ik het. Dat zou betekenen alles weer terug naar fabrieksinstellingen, controller de-installeren en weer van vooraf opnieuw beginnen.......
Ik heb ergens gelezen dat de LAN2 (Voip) poort ook kan worden ingesteld als tweede gewone LAN poort met als adres 192.168.2.x Dat was nou precies wat KPN gebruikte als standaard netwerk. Misschien zit daar een oplossing om alle ESP weer tot leven te brengen.
Ik zou die lan2 skippen. USG is geen goede switch.
Gewoon een tweede netwerk aanmaken met die range op lan1
Moet je wel smart switches hebben natuurlijk. Of je gebruikt die alleen via de AP’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:11

Vliegvlug

Flight Simple

Ik heb in mijn nieuwe woning boven de deur van de woonkamer en op de 1e boven de deur van de gang een inbouwdoos geplaatst met het idee om daar dan een UniFi In-Wall Access Point (UAP-AC-IW-US) te installeren.

Ik kom er alleen nu achter dat die dingen eigenlijk bedoelt zijn om veel lager op te hangen gezien de netwerkpoorten aan de onderkant die als ze zo hoog hangen wel erg in het oog springen.

Nu kan ik daar nog wel een wit afdekplaatje voor maken maar ik maak me nu wel zorgen of het WiFi signaal wel goed de kamer in komt en niet bij wijze van spreken over mijn hoofd heen gaat. :P

Even nieuwe aansluitpunten maken is er ook niet bij daar alles net gestuct is en de stopcontacten en andere dozen net verlaagd zijn.

Zou de in-wall AP zo hoog plaatsen (~230cm) veel problemen opleveren met de dekking of het bereik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Vliegvlug schreef op zondag 12 juli 2020 @ 22:17:
Ik heb in mijn nieuwe woning boven de deur van de woonkamer en op de 1e boven de deur van de gang een inbouwdoos geplaatst met het idee om daar dan een UniFi In-Wall Access Point (UAP-AC-IW-US) te installeren.

Ik kom er alleen nu achter dat die dingen eigenlijk bedoelt zijn om veel lager op te hangen gezien de netwerkpoorten aan de onderkant die als ze zo hoog hangen wel erg in het oog springen.

Nu kan ik daar nog wel een wit afdekplaatje voor maken maar ik maak me nu wel zorgen of het WiFi signaal wel goed de kamer in komt en niet bij wijze van spreken over mijn hoofd heen gaat. :P

Even nieuwe aansluitpunten maken is er ook niet bij daar alles net gestuct is en de stopcontacten en andere dozen net verlaagd zijn.

Zou de in-wall AP zo hoog plaatsen (~230cm) veel problemen opleveren met de dekking of het bereik?
Ik heb een in-wall op een inbouwdoos bij het plafond op de 1e hangen. Ik heb m gewoon op zn kop gehangen, met de poorten naar boven, gaat prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMax12
  • Laatst online: 17-09 22:51
Vliegvlug schreef op zondag 12 juli 2020 @ 22:17:

Je zou op die plaatsen ook een andere AP kunnen plaatsen die meer voor die plekken bedoeld zijn, als je nog geen AP hebt aangeschaft. Een AP AC Lite/Pro/nanoHD bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:11

Vliegvlug

Flight Simple

rinkel schreef op zondag 12 juli 2020 @ 22:20:
[...]

Ik heb een in-wall op een inbouwdoos bij het plafond op de 1e hangen. Ik heb m gewoon op zn kop gehangen, met de poorten naar boven, gaat prima.
Dat is ook nog een optie natuurlijk maar vaag me af of er met de luchtstroom geen problemen ontstaan qua koeling, want is natuurlijk andersom ontworpen, wil niet dat mijn AP eerder overlijdt.

Maar goed te horen dat het bij jou goed werkt, dat is ook aan de muur dus,
hoe hoog?
MadMax12 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 22:21:
[...]

Je zou op die plaatsen ook een andere AP kunnen plaatsen die meer voor die plekken bedoeld zijn, als je nog geen AP hebt aangeschaft. Een AP AC Lite/Pro/nanoHD bijvoorbeeld.
Ik dacht dat die modellen voor het plafond bedoelt zijn?
Is de antenne config dan niet anders en meer naar boven en beneden gericht als je die aan de muur hangt?

Ik heb nu al een Ubiquiti UniFi AP-AC-LR aan het plafond hangen in mijn huidige woning maar dacht dat ik die niet zonder meer vertikaal aan de muur kan hangen vanwege de andere vorm van de antenne array.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMax12
  • Laatst online: 17-09 22:51
Vliegvlug schreef op zondag 12 juli 2020 @ 22:59:
[...]

Ik dacht dat die modellen voor het plafond bedoelt zijn?
Is de antenne config dan niet anders en meer naar boven en beneden gericht als je die aan de muur hangt?

Ik heb nu al een Ubiquiti UniFi AP-AC-LR aan het plafond hangen in mijn huidige woning maar dacht dat ik die niet zonder meer vertikaal aan de muur kan hangen vanwege de andere vorm van de antenne array.
Ik heb op dit moment een Lite tijdelijk aan een muur hangen met de achterkant richting het grootste deel van de verdieping, maar de dekking is verbazingwekkend goed overal. De meest ideale setup is aan het plafond, maar ze kunnen ook prima verticaal aan een muur. Onze buren hebben ook 3 achter een tv, kast hangen in huis en prima dekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Vliegvlug schreef op zondag 12 juli 2020 @ 22:59:
[...]

Dat is ook nog een optie natuurlijk maar vaag me af of er met de luchtstroom geen problemen ontstaan qua koeling, want is natuurlijk andersom ontworpen, wil niet dat mijn AP eerder overlijdt.

Maar goed te horen dat het bij jou goed werkt, dat is ook aan de muur dus,
hoe hoog?
Ik denk op ongeveer 2.40 meter,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:18
Sinds een aantal weken heb ik in de tuin een UniFi-AC-Mesh hangen.
Nu kwam ik afgelopen week tot de ontdekking dat de AP niet meer te zien is in de controller, status disconnected. Ook zie ik in de leases van de router (edgerouter) de AP ook niet meer staan.
Dit is vreemd, aangezien de switch (UniFi switch-8) wel aangeeft dat de AP aangesloten is en geeft ook zijn naam weer op de aangesloten poort.
De AP werkt wel, blauwe led brand. Heb er prima bereik van in de tuin, internet werkt, zie ook de traffic op de switch, maar kan hem niet meer bereiken via ping, ip of via de controller.
Hierop gisteren avond de AP complete reset gegeven, hierna kon ik hem weer discoveren, tot dat ik hem een reboot gaf (software update) was hij weer spoorloos.

Hij word gemanaged over een VLAN, de managed VLAN is ook aangegeven, profielen zijn het zelfde als de andere AP.
Iemand soort gelijke ervaringen of tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Fatal schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:06:
Sinds een aantal weken heb ik in de tuin een UniFi-AC-Mesh hangen.
Nu kwam ik afgelopen week tot de ontdekking dat de AP niet meer te zien is in de controller, status disconnected. Ook zie ik in de leases van de router (edgerouter) de AP ook niet meer staan.
Dit is vreemd, aangezien de switch (UniFi switch-8) wel aangeeft dat de AP aangesloten is en geeft ook zijn naam weer op de aangesloten poort.
De AP werkt wel, blauwe led brand. Heb er prima bereik van in de tuin, internet werkt, zie ook de traffic op de switch, maar kan hem niet meer bereiken via ping, ip of via de controller.
Hierop gisteren avond de AP complete reset gegeven, hierna kon ik hem weer discoveren, tot dat ik hem een reboot gaf (software update) was hij weer spoorloos.

Hij word gemanaged over een VLAN, de managed VLAN is ook aangegeven, profielen zijn het zelfde als de andere AP.
Iemand soort gelijke ervaringen of tips?
Is dat VLAN end to end doorgetrokken, zonder porten welke door STP geblokkeerd zijn en soms wel up komen?

Misschien even een forget van dit AP doen en even vers adopteren. Werkt het dan nog niet, even naar het native untagged vlan (default) gaan en testen of dat wel stabiel blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-09 13:46
Vraag: Op locatie A draait een controller en wat unifi apparatuur. Op locatie B draait een EdgeRouter lite en wat unifi apparatuur. In de DHCP server van de EdgeRouter staat het publieke IP van locatie A bij "Unifi Controller" ingevuld. Werkte allemaal als een speer.
Helaas veranderde onverwacht het publieke IP van locatie A. Dat heb ik uiteraard bij "Unifi Controller" in de DHCP server ook bijgewerkt, maar de devices op locatie B maken geen verbinding meer met de controller. Is er een andere oplossing dan de devices op locatie B rebooten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
esky schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:25:
Vraag: Op locatie A draait een controller en wat unifi apparatuur. Op locatie B draait een EdgeRouter lite en wat unifi apparatuur. In de DHCP server van de EdgeRouter staat het publieke IP van locatie A bij "Unifi Controller" ingevuld. Werkte allemaal als een speer.
Helaas veranderde onverwacht het publieke IP van locatie A. Dat heb ik uiteraard bij "Unifi Controller" in de DHCP server ook bijgewerkt, maar de devices op locatie B maken geen verbinding meer met de controller. Is er een andere oplossing dan de devices op locatie B rebooten?
DNS gebruiken in het vervolg ;-)

Voor de korte termijn heb ik geen oplossing voor je. Misschien even de renewtimer afwachten van je DHCP leases, uren/dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-Tim
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-09 12:03
Ik heb sinds kort een vreemde situatie... ik had een EdgeRouter X SFP achter mijn KPN Experia box hangen om mijn eigen netwerk te kunnen regelen en toch werkende TV te krijgen (dat is me nooit gelukt op de EdgeRouter).

Nu heb ik een paar weken geleden een USG + Unifi 8p switch gekocht, en dit allemaal aangesloten... alles van KPN eruit, en met behulp van de configuratie van Bas Meerman op Github het geheel werkend gekregen. (Met een controller in Azure op een VM weliswaar, voor de rest komt de situatie vrij aardig overeen).

Wat ik echter niet goed voor elkaar krijg is UPnP, ik draai Plex aan de achterkant en wilde deze gewoon met UPnP ontsluiten. Ik zie de rule in de firewall voorbij komen, maar van buiten is Plex totaal niet meer benaderbaar.

Idem geldt ook voor de VPN, ik heb een L2TP VPN geconfigureerd, met 2 users in een Radius server, en ik kan totaal niet verbinden met mijn iPhone van buitenaf. (Op windows weet ik dat je wat extra config moet doen, iOS heeft dat niet nodig)

Aangezien ik ook de USG van een maat beheer, en daar ook VPN op geconfigureerd én werkend heb... kon ik mooi vergelijken, maar de settings zijn echt identiek (uitgezonderd de keys en users). Dus daar kan het niet aan liggen.

Ik heb ook nog geprobeerd om met een SSH prompt deze commando's uit te voeren, maar dat geeft een foutmelding bij de "delete" regel dat er niets bestaat. (Ter controle ook eth0.6 geprobeerd)
configure
set vpn ipsec ipsec-interfaces interface pppoe2
delete vpn l2tp remote-access dhcp-interface eth0
set vpn l2tp remote-access outside-address 0.0.0.0
commit
save

Met de gedachte.... als dit werkt, dan schedule ik simpelweg een script na provisioning zodat dit elke keer wordt recht getrokken, net als dat er ook een IPTV script draait.

En... als ik de VPN diagnose (moet het commando ff opzoeken, weet het niet uit m'n hoofd), dan zie ik het VPN verkeer wél binnen komen, en lijkt het erop dat de PSK, user, en pw ook juist zijn... maar hij maakt geen verbinding.

Ik vermoed dat het eraan ligt dat de USG op de WAN IP 0.0.0.0 binnen krijgt, en daardoor niet kan connecten. Zeker aangezien ik een eenvoudige port forward heb ingesteld, en die wél werkt.

Internet en TV werken verder overigens vlekkeloos so far.

Heeft iemand dit ook al meegemaakt? En nog veel interessanter... opgelost? :9

[ Voor 4% gewijzigd door F-Tim op 13-07-2020 12:10 ]

Wanna play?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-09 13:46
stormfly schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:46:
[...]
DNS gebruiken in het vervolg ;-)

Voor de korte termijn heb ik geen oplossing voor je. Misschien even de renewtimer afwachten van je DHCP leases, uren/dagen?
Als ik een DNS naam invul staat er een error "Enter IPv4 address" helaas.

De renewtimer (24uur) is al een paar keer verlopen sinds de IP aanpassing. Er zit denk ik niks anders op dan een bezoek aan locatie B inplannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
esky schreef op maandag 13 juli 2020 @ 12:11:
[...]

Als ik een DNS naam invul staat er een error "Enter IPv4 address" helaas.

De renewtimer (24uur) is al een paar keer verlopen sinds de IP aanpassing. Er zit denk ik niks anders op dan een bezoek aan locatie B inplannen.
Wat ik doe voor remote sites:

set inform overwrite aanvinken, unifi.tweakers.net configuren en dan pushen naar de devices. Dan doet het device het op DNS. Als fallback, of voor nieuwe devices, kan je dan jouw DHCP optie blijven configureren als schaduw administratie.

Als je het overwrite vinkje niet aanzet, dan blijft de url zoeken naar unifi, en mislukt je migratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:18
stormfly schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:18:
[...]

Is dat VLAN end to end doorgetrokken, zonder porten welke door STP geblokkeerd zijn en soms wel up komen?

Misschien even een forget van dit AP doen en even vers adopteren. Werkt het dan nog niet, even naar het native untagged vlan (default) gaan en testen of dat wel stabiel blijft.
Naar mijn idee wel.
Heb nu even de poort profile op de switch op all gezet en komt er ineens meer door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Mijn Samsung K950 soundbar zie ik de laatste tijd zeer frequent opnieuw verbinden.
Volgens de UniFi Controller is deze dagenlang verbonden, maar op de soundbar zelf zie ik 'm steeds reconnecten. Andere apparaten zie ik dit probleem niet hebben. Herkent iemand dit?

Mijn omgeving: 3x AC Lite en 1x Mesh buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raikkonen_WC
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:51
Vraagje, heeft iemand ervaring met de Dream Machine pro en URL filtering op de WAN kant?

Ik heb namelijk 2 IIS omgevingen die ik remote wil benaderen over poort 443

Wat ik graag zou willen is als volgt:
Als ik naar https://domein1.nl/ ga, wil ik terecht komen op de VM met het interne IP Adres 192.168.1.5
Als ik naar https://domein2.nl/ ga, wil ik terecht komen op de VM met het interne IP Adres 192.168.1.6

Een verzoek rechtstreeks op het externe IP adres moet geblokkeerd worden. Dsu een request ag alleen binnenkomen vanuit domein1 of domein 2...

Is dit te realiseren via de Dream Machine? Ik ben bang van niet, naar wat ik kon vindne op Google, maar ik wilde het toch hier eens even proberen.

Ter extra informatie. De KPN Glasvezel is rechtstreeks geconfigureerd op de WAN van de Dream Machine. Dus heb voor de dreammachine niks meer zitten....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Raikkonen_WC schreef op maandag 13 juli 2020 @ 14:44:
Vraagje, heeft iemand ervaring met de Dream Machine pro en URL filtering op de WAN kant?

Ik heb namelijk 2 IIS omgevingen die ik remote wil benaderen over poort 443

Wat ik graag zou willen is als volgt:
Als ik naar https://domein1.nl/ ga, wil ik terecht komen op de VM met het interne IP Adres 192.168.1.5
Als ik naar https://domein2.nl/ ga, wil ik terecht komen op de VM met het interne IP Adres 192.168.1.6

Een verzoek rechtstreeks op het externe IP adres moet geblokkeerd worden. Dsu een request ag alleen binnenkomen vanuit domein1 of domein 2...

Is dit te realiseren via de Dream Machine? Ik ben bang van niet, naar wat ik kon vindne op Google, maar ik wilde het toch hier eens even proberen.

Ter extra informatie. De KPN Glasvezel is rechtstreeks geconfigureerd op de WAN van de Dream Machine. Dus heb voor de dreammachine niks meer zitten....
Je Synology NAS als reverse proxy instellen, of enig ander device. En dan de UDM laten wijzen met port 80/443 naar de reverse proxy en die regelt de rest.

UDM = IP aware
reverse proxy = DNS aware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raikkonen_WC
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:51
stormfly schreef op maandag 13 juli 2020 @ 14:52:
[...]

Je Synology NAS als reverse proxy instellen, of enig ander device. En dan de UDM laten wijzen met port 80/443 naar de reverse proxy en die regelt de rest.

UDM = IP aware
reverse proxy = DNS aware
Is dus niet te regelen op de ubiquiti? Wil juist niet weer overal extra dingen ervoor of erachter zetten. Alles op 1 device houden....

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Raikkonen_WC schreef op maandag 13 juli 2020 @ 14:55:
[...]

Is dus niet te regelen op de ubiquiti? Wil juist niet weer overal extra dingen ervoor of erachter zetten. Alles op 1 device houden....
de UDM kan het niet, misschien had dat een beter antwoord geweest 8)
Pagina: 1 ... 27 ... 326 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.