[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 241 ... 330 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:59
Ik heb best wel wat problemen met Ziggo. Dus ik heb een Speciale Edition besteld ter vervanging van mijn UDR. De SE krijgt op de Secundary een 5g modem als fail over.

Nu draait de UDR momenteel op 3.1.x firmware en de SE gaat max tot 3.0.18 (ook bij Beta)

Kortom, terugzetten van een backup geeft dan een foutmelding.

Ik heb geen oudere backup, kan ik die ergens terughalen? Iemand anders tips?

• Gert456
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:52
jantje112 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:06:

Nu draait de UDR momenteel op 3.1.x firmware en de SE gaat max tot 3.0.18 (ook bij Beta)
Umm, mijn UDM-SE draait op 3.1.16 (=early access), dus wat is het probleem?

• Roy Batty
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-10 22:00
jantje112 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:06:
Ik heb best wel wat problemen met Ziggo. Dus ik heb een Speciale Edition besteld ter vervanging van mijn UDR. De SE krijgt op de Secundary een 5g modem als fail over.

Kortom, terugzetten van een backup geeft dan een foutmelding.

Ik heb geen oudere backup, kan ik die ergens terughalen? Iemand anders tips?
ja klopt niet; hier een UDR en een UDM-SE, beide op 3.1. Het is ook pas vanaf 3.1 dat je full console backups kunt inlezen tussen verschillende types dus daarom werkt het niet.

"We're not computers, Sebastian. We're physical."

• jantje112
Gert456 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 18:03:
[...]

Umm, mijn UDM-SE draait op 3.1.16 (=early access), dus wat is het probleem?
Mijn SE geeft aan dat V3.0.18 de meest recente is..

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-11 21:52
jantje112 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:50:
[...]

Mijn SE geeft aan dat V3.0.18 de meest recente is..
3.1.16 is de nieuwste officiele release
https://community.ui.com/...62-4c8d-ab14-b65f3090ea24

• jantje112
De SE draait nu. 3.1.16 is pas te downloaden, nadat je de upgrade naar 3.0.x hebt gedaan. Allicht nog oude voorraad :)

Andere vraag. Heeft er iemand een 4G (of 5G) backup draaien op WAN2 (port 8 in mijn geval) Ik heb een TP link 3020 met 4G stick op Wan 2 zitten, maar die Connect niet naar het WAN. Als ik de TPLINK rechtstreeks op mijn laptop aansluit krijg ik een IP en kan ik het internet op.

Iemand tips?

-------

Dat is ondertussen gelukt. De TPLINK geeft standaard een IP in 192.168.1.1 reeks. Maar daar zit ook mijn Unifi op. Dus dat werkt niet, aangepast naar 192.188.1.1 en ik heb nu netjeseen Backup Wan2

Voor de Ziggo Zakelijk gebruikers, die SIM kaart kun je gratis aanvragen. Komt met 500gb databundel.

[ Voor 27% gewijzigd door jantje112 op 17-10-2023 20:25 ]

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-11 19:12
jantje112 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 18:12:

Dat is ondertussen gelukt. De TPLINK geeft standaard een IP in 192.168.1.1 reeks. Maar daar zit ook mijn Unifi op. Dus dat werkt niet, aangepast naar 192.188.1.1 en ik heb nu netjeseen Backup Wan2

Voor de Ziggo Zakelijk gebruikers, die SIM kaart kun je gratis aanvragen. Komt met 500gb databundel.
192.168.1.1 is een prive adres volgens RFC1918

Wikipedia: RFC 1918

Het huidige gekozen IP, 192.188.1.1 valt niet in deze reeks en is publiekelijk:

https://en.ipshu.com/ipv4/192.188.1.1

Dit zou daarom problemen kunnen geven met routeringen, beter om je daarom te houden aan de eerder vermelde RFC

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Gunner schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:00:
Ik heb sinds gister last van wat lijkt op een coil whine op een AP Lite. Erg vervelend als je dat ding in je slaapkamer hebt liggen.

Na wat zoekende lees ik wat dingen over slechte UTP kabels als je PoE gebruikt maar ook met de bijgeleverde PoE adapter hoor ik het in wat lijkt mindere mate. Apparaat werkt verder wel goed dus om het nu maar in de kliko te gooien gaat me ook wat ver.

[YouTube: UniFi ap ac lite coil whine?]

Even gemailed met de RMA-afdeling kijken hoe goed hun support is :)
In navolging hierop. Europe rma heeft mijn verzoek goedgekeurd en ik krijg een replacement access point :7

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:36
Ik ben hier even het één en ander aan het testen met Wireguard, maar ik kom ergens niet uit.
Ik heb een Pihole, waarin ik een local DNS heb opgezet mijnserver.mijnhuis.net die verwijst naar de server
Ik heb een raspberry pi opgezet met Wireguard, en dat werkt gewoon.

Als ik echter Wireguard op de UDM aanzet en verbinding maak, dan kan ik wel het lokale netwerk bereiken, maar zodra ik de server wil benaderen met de local DNS mijnserver.mijnhuis.net, dan kan hij geen verbinding maken.

Ik doe vast iets verkeerd, maar ik weet niet zo goed wat precies.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Wachten... schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:43:
Ik ben hier even het één en ander aan het testen met Wireguard, maar ik kom ergens niet uit.
Ik heb een Pihole, waarin ik een local DNS heb opgezet mijnserver.mijnhuis.net die verwijst naar de server

Als ik echter Wireguard op de UDM aanzet en verbinding maak, dan kan ik wel het lokale netwerk bereiken, maar zodra ik de server wil benaderen met de local DNS mijnserver.mijnhuis.net, dan kan hij geen verbinding maken.

Lijkt me meer een Wireguard probleem dan een UniFi probleem? Je kunt in Wireguard (de "client" kant) namelijk (optioneel) de DNS servers instellen. Dus als je de PiHole die "thuis" draait wilt gebruiken zul je dat in Wireguard moeten instellen.

• Wachten...
RobertMe schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:23:
[...]

Lijkt me meer een Wireguard probleem dan een UniFi probleem? Je kunt in Wireguard (de "client" kant) namelijk (optioneel) de DNS servers instellen. Dus als je de PiHole die "thuis" draait wilt gebruiken zul je dat in Wireguard moeten instellen.
Ik zit ineens te denken dat het ook nog door de firewall kan komen misschien? Ik werk niet met RFC1918 groepen, maar heb alles lost gespecificeerd. Dus ik moet denk ik even kijken welke ip range de Wireguard gebruikt in Unifi zelf, en die even toegang geven tot de server en Pihole.

@RobertMe ik heb geprobeert de ddns in de wireguard settings te plaatsen (bij de cliënt) maar zonder goed resultaat.

Voor de duidelijkheid. Ik wil connecten via synology.me ddns als ik met wiregiard (op de unifi) verbonden ben

[ Voor 15% gewijzigd door Wachten... op 19-10-2023 13:32 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Kan je het ding pingen op IP?

• Wachten...
Nou als ik dus verbonden ben met Wireguard in Unifi, dan kan ik dus overal in komen als ik het ip adres invoer.
Echter heb ik op mijn nas alles geconfigureerd met reserve proxy van synology.me DDNS.

Als ik dus mijnserver.synology.me invoer, dan krijg ik een fout.
Ik heb deze wel in de local DNS staan dat deze resolved moet worden naar mijn server zijn ip adres

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik heb dus van Ubiquity een AP gekregen, heel mooi. Maar adopten wil hij niet.

Mijn buurman heeft ook een All-UNifi netwerk en die zag hem direct in zijn controller (blijkbaar werkt dat niet alleen over LAN) maar daardoor kan ik dus niets.

info: apparaat heeft een IP-adres van mijn netwerk
set-inform is standaard en 'ping unifi' resolved via SSH naar mijn controller

set-default maakt niet uit

Van de week een AP-Lite verbonden en adopted, en dat ging gewoon 'by the book'

edit: blijkbaar was m'n 7.1.68 controller te oud. nu wel online and adopted

[ Voor 7% gewijzigd door Gunner op 20-10-2023 14:15 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• MAdD
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:40
iemand met een UDM Base, die mij uit de brand kan helpen?

Zou je het volgende command kunnen runnen via SSH

code:
1
cat /etc/ustd/fan.conf

dit laat de zien welke waardes er voor de fan zijn ingesteld.
Bij mij zijn ze door Ubiquity veranderd, maar ze geven niet aan wat precies... enige manier om het terug te krijgen is een factory reset... maar dan kost het mij veel tijd om alles weer goed in te stellen.. aangezien ik een niet standaard software draai ivm met problemen die ze niet willen/kunnen oplossen.

Alvast bedankt!

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

• SniperGuy
  • Laatst online: 13:51
Wachten... schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 11:43:

Doe eerst een een nslookup of een dig op je apparaat waar je wireguard op hebt draaien dan zie je of het een DNS probleem is of een connectieprobleem
Bor schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 17:13:
Ligt het aan mij of heeft Network 7.5.176 geen mogelijkheid meer on Wireless meshing te configureren?

Ik krijg de hele setting niet meer te zien in de global WIFI config of de config op een access point.
Hoe is dit bij jullie?
Geen enkel probleem in de 5.x.x Controller >:) :+
Boeryepes schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:10:
Na enkele negatieve ervaringen met buggy updates (AP’s die niet meer adopten) heb ik al enige jaren geen updates van controllers en AP firmware gedaan tot afgelopen weekend. Tot mijn opluchting was het update proces soepel en robuust. Ik ging van 6.x naar 7.x.

Ikke blij, want in plaats van een halve dag gedoe was het maar 10 minuten werk.

De nieuwe controller UI is nu duidelijk minder tweakerachtig en daardoor wel duidelijker.
Binnenkort mag je weer aan de slag : UniFi Controller 8.x.x komt er blijkbaar aan ?!?!

Zag net een e-mail met de 8.0.2 Beta versie namelijk en vroeg me af of er al iemand iets van ervaring mee heeft of screenshots heeft gezien :?

Ik blijf namelijk valse hoop hebben dat ze ooit alles fatsoenlijk volledig gaan herontwerpen en we van al dat gezeik sinds de 6.x.x Controller af zullen komen :
- Eindelijk alle opties unified maken en zodoende het wisselen tussen de nieuwe en oude webGUI overbodig maken :F
- Het ongedaan maken van opties die ergens diep verstopt staan terwijl dat nergens voor nodig is en vroeger ook niet het geval is geweest! :(
- Gewoon gebruik maken van tekst en elementen die je hele scherm zo efficiënt mogelijk benutten en niet helemaal opvreten! :X

#ValseHoopFTW!!! O-) :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:23

djbarney

XBL: DeejayBarney

nero355 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:35:
[...]

[...]

Binnenkort mag je weer aan de slag : UniFi Controller 8.x.x komt er blijkbaar aan ?!?!

Zag net een e-mail met de 8.0.2 Beta versie namelijk en vroeg me af of er al iemand iets van ervaring mee heeft of screenshots heeft gezien :?

Ik blijf namelijk valse hoop hebben dat ze ooit alles fatsoenlijk volledig gaan herontwerpen en we van al dat gezeik sinds de 6.x.x Controller af zullen komen :
- Eindelijk alle opties unified maken en zodoende het wisselen tussen de nieuwe en oude webGUI overbodig maken :F
- Het ongedaan maken van opties die ergens diep verstopt staan terwijl dat nergens voor nodig is en vroeger ook niet het geval is geweest! :(
- Gewoon gebruik maken van tekst en elementen die je hele scherm zo efficiënt mogelijk benutten en niet helemaal opvreten! :X

ik heb m sinds vannochtend draaiend op mijn udm-se, maar geen major redesign. ik denk ook niet dat die gaat komen, want dan krijg je weer een splitsing van mensen die hardnekkig vast willen houden aan de versie 7 ui... ik moet overigens ook zeggen dat ik de oude webgui al zeker een jaar niet meer gezien heb, en das op zich best positief. wellicht gebruik ik t spul ook anders waardoor ik die opties niet nodig heb, ook een optie natuurlijk

• SniperGuy
nero355 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:35:
[...]

[...]

Sommige dingen zoals FW rules en port forwards werken in de Legacy GUI zoveel makkelijker. In de nieuwe Gui loop je maar te scrollen en te klikken, persoonlijk vind ik dat heel vervelend en daarom gebruik ik de legacy GUI nog. :X

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 03-11 13:50
Benieuwd of dit een bekend probleem is. Heb hier in huis 2 Unifi AP's. Het valt mij op dat zodra mijn iPhone switch van het ene accespoint naar het andere ik bepaalde netwerk componenten (tijdelijk) niet kan benaderen. Denk bijvoorbeeld aan mijn Home Assistant host. Op het moment dat ik een paar minuten wacht dan kom ik er uiteindelijk weer bij. Heb nu een tijdje getest door mijn iPhone toe te wijzen aan één specifiek AP, en dan lijkt het goed te gaan. De instellingen binnen de Unifi controller ben ik al doorgelopen, maar "Fast Roaming" heb ik al vanaf het begin af aan uit staan, omdat daar veel problemen worden gemeld. Wat kan ik nog meer proberen?

• Tonne
GertJan2012 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:26:
Benieuwd of dit een bekend probleem is. Heb hier in huis 2 Unifi AP's. Het valt mij op dat zodra mijn iPhone switch van het ene accespoint naar het andere ik bepaalde netwerk componenten (tijdelijk) niet kan benaderen. Denk bijvoorbeeld aan mijn Home Assistant host. Op het moment dat ik een paar minuten wacht dan kom ik er uiteindelijk weer bij. Heb nu een tijdje getest door mijn iPhone toe te wijzen aan één specifiek AP, en dan lijkt het goed te gaan. De instellingen binnen de Unifi controller ben ik al doorgelopen, maar "Fast Roaming" heb ik al vanaf het begin af aan uit staan, omdat daar veel problemen worden gemeld. Wat kan ik nog meer proberen?
Dat lijkt op een netwerk probleem ipv een probleem met een access point.
Welke firmware en controller draai je?

Even je hele SSID verwijderen. Opnieuw aanmaken, even een week niet aan de overige SSID instellingen komen, anders dan default.

5G vermogen op high en 2G vermogen op medium of low.

Apple is juist een partij die roaming goed voor elkaar heeft.

• casparz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:04
iPhone heeft een functie die WiFi-assistentie heet (bijna onderaan de instellingen van ‘mobiel netwerk’). Hierbij sta je toe dat bij slechte WiFi verbinding het mobiele netwerk wordt gebruikt. Je zou die optie eens uit kunnen zetten (als die überhaupt aan staat). Je merkt dan direct dat je internet er af ligt als je een slechte WiFi verbinding hebt.

• grindal81
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-05 21:01
Hoi,

Ik heb een USG op versie 7,2,97.
Afzonderlijke netwerken (home & kids) waarbij de "kids" wifi om 21h uit gaat.

Is er een mogelijkheid om bepaalde websites te blokkeren (whatsapp / snapchat enz ?) met mijn USG ?

in" traffic management" heb ik een rule kunnen aanmaken om "web instant messengers, social networks, instant messengers" te blokkeren, en deze toegewezen aan de kids netwerk, maar dit lijkt precies niet te werken :?

[ Voor 33% gewijzigd door grindal81 op 21-10-2023 13:17 ]

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
grindal81 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:12:
Hoi,

Ik heb een USG op versie 7,2,97.
Afzonderlijke netwerken (home & kids) waarbij de "kids" wifi om 21h uit gaat.

Is er een mogelijkheid om bepaalde websites te blokkeren (whatsapp / snapchat enz ?) met mijn USG ?
Als het goed is kan je bij Security->Traffic Rules apps blokkeren. Weet niet precies of dit hetzelfde te vinden is op de USG (hier een UDM Pro met de nieuwe interface op Controller v8).

Voorbeeldje van het web.
Afbeeldingslocatie: https://img.community.ui.com/6eb385b3-1a0b-483f-be9c-0f85eaebec21/answers/ee5a6567-708a-4d2e-9e70-8eef702c649c/00a402ff-b275-463a-8509-dce9a5ad40ed

[ Voor 16% gewijzigd door rikadoo op 21-10-2023 13:20 ]

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• GertJan2012
Tonne schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 07:03:
[...]

Dat lijkt op een netwerk probleem ipv een probleem met een access point.
Ok, op basis waarvan dan? En heb je concrete tips waar ik naar kan kijken? Beide AP's kijken naar de router als DNS, Subnetmask staat gelijk en verder zie ik ook geen verschillen tussen de AP's.

• GertJan2012
casparz schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:17:
[...]

iPhone heeft een functie die WiFi-assistentie heet (bijna onderaan de instellingen van ‘mobiel netwerk’). Hierbij sta je toe dat bij slechte WiFi verbinding het mobiele netwerk wordt gebruikt. Je zou die optie eens uit kunnen zetten (als die überhaupt aan staat). Je merkt dan direct dat je internet er af ligt als je een slechte WiFi verbinding hebt.
Thanks! Die functie kende ik inderdaad, die heb ik nu uitgezet.

• GertJan2012
stormfly schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 08:17:
[...]

Welke firmware en controller draai je?

Even je hele SSID verwijderen. Opnieuw aanmaken, even een week niet aan de overige SSID instellingen komen, anders dan default.

5G vermogen op high en 2G vermogen op medium of low.

Apple is juist een partij die roaming goed voor elkaar heeft.
2 AP's:
UAP-AC-LR (Firmware: 6.5.62)
U6-Lite (Firmware: 6.5.64)

Controller: Network 7.4.162

De SSID verwijderen kan ik natuurlijk doen, maar een week zonder WIFI gaat helaas niet lukken.

• Tonne
GertJan2012 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:25:
[...]

Ok, op basis waarvan dan? En heb je concrete tips waar ik naar kan kijken? Beide AP's kijken naar de router als DNS, Subnetmask staat gelijk en verder zie ik ook geen verschillen tussen de AP's.
Hoe ziet de rest van je netwerk er uit. Welke
Provider heb je. Heb je iptv. Heb je Sonos?

Omdat wat je wel connectie hebt het het SSID, maar niet met het netwerk.
GertJan2012 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 15:29:
[...]

2 AP's:

De SSID verwijderen kan ik natuurlijk doen, maar een week zonder WIFI gaat helaas niet lukken.
Ik bedoel niet een week zonder WiFi. Ik bedoelde dat je een week lang de default instellingen hanteert, en niet zelf gaat zitten draaien aan de knoppen om het te verbeteren. 8)

• sjonie100
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-10 17:48
Ik probeer een UDR op mijn Glasvezel aan te sluiten, maar hij zegt elke keer 'Geen Internet', dus kan hij de snelheid ook niet testen tijdens de setup. Het onderste lampje (Ethernet) van mijn oranje glasvezel 'doosje' is amber en zou groen moeten zijn. Als ik de oude v8 experia-router er weer achter doe, dan is het lampje wel groen en kan ik dit bericht sturen... Doe ik iets verkeerd?

• sjonie100
Alles even van de stroom gehaald en inmiddels is het 'Ethernet-ledje' groen... Maar verder niets: geen internet connectie, dus geen internet speedtest ( is volgende stap in setup-procedure).
Wie kan hier iets over zeggen?
Ik heb glasvezel via Youfone (KPN-netwerk)

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-11 23:14
sjonie100 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 13:26:
Ik probeer een UDR op mijn Glasvezel aan te sluiten, maar hij zegt elke keer 'Geen Internet', dus kan hij de snelheid ook niet testen tijdens de setup. Het onderste lampje (Ethernet) van mijn oranje glasvezel 'doosje' is amber en zou groen moeten zijn. Als ik de oude v8 experia-router er weer achter doe, dan is het lampje wel groen en kan ik dit bericht sturen... Doe ik iets verkeerd?
Unifi Dream Router icm KPN glasvezel XGSPON
Ik zou hem eerst even instellen achter de Experiabox en de laatste beta installeren en daarna dan een reset doen en opnieuw proberen, er zijn erg veel problemen mee geweest maar schijnen opgelost te zijn in de laatste beta voor wat ik lees.

It's All In The "Mix"

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:33
Als je niet door de setup heen komt kun je de UDR eerst even achter je provider router hangen zodat er een internet verbinding is. Vervolgens de instelling gebruiken van het Youfone netwerk op de WAN interface:

https://www.youfone.nl/thuis/vrije-modem-keuze

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:29
sjonie100 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 13:57:
Alles even van de stroom gehaald en inmiddels is het 'Ethernet-ledje' groen... Maar verder niets: geen internet connectie, dus geen internet speedtest ( is volgende stap in setup-procedure).
Wie kan hier iets over zeggen?
Ik heb glasvezel via Youfone (KPN-netwerk)
Wat probeer je te doen? Experia er tussen weg halen?

• sjonie100
Bedankt! Ik ga ermee bezig.

• sjonie100
Behoorlijk Leek schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:02:
[...]

Wat probeer je te doen? Experia er tussen weg halen?
Sorry. Werd door Heel zieke buur weggeroepen om naar ziekenhuis te rijden...

Ja, in eerste instantie direct op de ONT geprobeerd. Werd niets. Begrijp nu waarom. Heb hem nu aangesloten op de experia en al gezien dat hij nu wel internet heeft. (Werd weggeroepen...) Morgen verder met jullie aanwijzingen. :) Ik hou jullie op de hoogte.

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-11 21:57
Voor T-Mobile glas moest ik vlan 300 instellen op de WAN poort van mijn router.
Jij wellicht ook zoiets?

• jantje112
bluecupra schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:28:
[...]

192.168.1.1 is een prive adres volgens RFC1918

Wikipedia: RFC 1918

Het huidige gekozen IP, 192.188.1.1 valt niet in deze reeks en is publiekelijk:

https://en.ipshu.com/ipv4/192.188.1.1

Dit zou daarom problemen kunnen geven met routeringen, beter om je daarom te houden aan de eerder vermelde RFC
Bedankt voor je tips, heb het aangepast. Draait nu op 192.168.111.1

De 4G stick haalt ongeveer 25 mbit. Even kijken of het Aliexpress antennesysteem dat gaat verbeteren :)

• sjonie100
Excuus. Raar weekend.

[ Voor 93% gewijzigd door sjonie100 op 23-10-2023 12:58 ]

• Wachten...
Ik kom hier iets geks tegen wat ik niet eerder heb gezien (of wat mij nog nooit is opgevallen).

Ik heb een gast netwerk op mijn Unifi, die ik gebruik wil laten maken van mijn Adguard DNS.
Ik heb diverse VLANS in mijn netwerk, en deze kunnen allemaal gebruik maken van Adguard en ik zie ze daar ook verschijnen.

Echter als ik dus verbinding maak met mijn Gast netwerk, dan veranderd in windows mijn DNS instelling naar die van Google. Als ik dan weer naar één van mijn andere netwerken ga, dan gaat deze vanzelf weer op automatisch en wordt mijn Adguard weer opgepakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gKmVueUTXRtzZ7jZ3T2jrOr14yE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4qjxkoeQDlJPaHQKXyLfBIRb.jpg?f=user_large

Misschien is het een instelling, maar zo ja, dan had ik geen idee dat dit mogelijk was.

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 04-11 23:09
Hoe staan je DHCP options? Want dit lijkt me gewoon datgene wat de DHCP server als preferred DNS meegeeft aan de client.

• Wachten...
Ruben279 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:36:
Hoe staan je DHCP options? Want dit lijkt me gewoon datgene wat de DHCP server als preferred DNS meegeeft aan de client.
Als ik naar settings>networks ga, dan staat daar bij alle netwerken de DNS verwezen naar de pihole.
Je kunt 4 DNS hosts toevoegen, en heb voor de zekerheid overal het IP ingevoerd van mijn Adguard.

En even voor de duidelijkheid, bij alle andere VLANS werkt het gewoon zoals het hoort en zie ik alle traffic voorbij komen in Adguard. het is dus enkel het Gast netwerk wat 'raar' doet.

Ik heb ook al client isolation uitgezet, maar zonder gewenst resultaat. Hij blijft de DNS maar wijzigen in Windows.

EDIT:
Ik denk dat windows iets vast hield qua settings, en het is nu opgelost

Wat heb ik gedaan:
  • Verbonden met het gast netwerk
  • Handmatig de DNS in windows weer op automatisch gezet
  • In het command prompt een ipconfig /release gedaan, gevolgd door ipconfig /flushdns, en weer gevolgd door ipconfig /renew.
Het lijkt er nu op dat alles weer werkt. Ik zie de gasten nu in Adguard verschijnen.

[ Voor 23% gewijzigd door Wachten... op 23-10-2023 12:56 ]

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:45

zeroday

There is no alternative!

Identity Enterprise ..
UCK G2 Plus v3.2.5

MMm zie de toegevoegde waarde voor mijn home niet ..

There are no secrets, only information you do not yet have

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 02-11 08:30
Excuus, verkeerde topic.

[ Voor 87% gewijzigd door sgouman op 25-10-2023 11:46 ]

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Heeft er iemand ervaring met de U6 Enterprise In-Wall vs U6 Enterprise?

Ik ben een woning aan het bouwen en twijfel of ik de UTP overal laat afmonteren in het plafond of op de wand.

Voor bij mijn kantoor en TV lijkt me een U6 Enterprise In-Wall handiger zodat PC/TV/Game Consoles etc via Kabel verbonden kunnen worden. Verder zit je met zaken zoals zonnepanelen e.d.

Iemand hier ervaringen over het bereik van een in-wall? Of over hoeveel WiFi punten ik moet plaatsen in mijn woning?

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:54

Eraser127

Nijkerk

@Jay-v Qua wifi heb ik zelf op elke verdieping een Ubiquiti UniFi AP-AC LITE aan het plafond (Ubiquiti UniFi Switch (24-poorts, 250W PoE+ in de meterkast)) en in elke kamer nog dubbele utp. Is ook een nieuwbouwwoning en dacht, dan maar 1x goed alles wegwerken (8> . qua gebruik is de dubbele utp per kamer wel wat overkill :P

My Discogs

• Henno Keers
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:49
Je moet niet proberen, Dat is gokken.
Heb je een apparaat in huis die dit gedrag niet vertoont, maar wel zou moeten vertonen?
Welke versies van de software heb je in gebruik? Is er bewijs dat het met een revisie te maken heeft?
Sinds wanneer speelt dit? Datum / tijd

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:58
Jay-v schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:02:
Heeft er iemand ervaring met de U6 Enterprise In-Wall vs U6 Enterprise?

Ik ben een woning aan het bouwen en twijfel of ik de UTP overal laat afmonteren in het plafond of op de wand.

Voor bij mijn kantoor en TV lijkt me een U6 Enterprise In-Wall handiger zodat PC/TV/Game Consoles etc via Kabel verbonden kunnen worden. Verder zit je met zaken zoals zonnepanelen e.d.

Iemand hier ervaringen over het bereik van een in-wall? Of over hoeveel WiFi punten ik moet plaatsen in mijn woning?
Enterprise versie heb je echt niet nodig in een thuis-omgeving. Ik heb ook 1 AP per verdieping (2x Lite en 1x IW-HD beneden) en dat werkt perfect. Mocht je WiFi in de tuin belangrijk vinden kan een buiten-AP ook geen kwaad.

• Chakotay
  • Laatst online: 04-11 08:57

Chakotay

Lick here to continue

@loeberce behalve als je persé Wifi 6E wil hebben :P

Hier hangt boven ook nog een AC-Lite trouwens, doet het prima zolang er geen absolute topsnelheid nodig is. Met een beetje zinnige client doet het ding alsnog ruim 600Mbit. (de U6 Pro beneden trekt 900+). Het enige dat mij opvalt is dat de led-ring in de AC-Lite heel zwak geworden is. Volgens mij was dat een (flink) aantal firmwares geleden instelbaar, die die optie lijkt verdwenen te zijn,

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Chakotay schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:04:

Hier hangt boven ook nog een AC-Lite trouwens, doet het prima zolang er geen absolute topsnelheid nodig is. Met een beetje zinnige client doet het ding alsnog ruim 600Mbit. (de U6 Pro beneden trekt 900+). Het enige dat mij opvalt is dat de led-ring in de AC-Lite heel zwak geworden is. Volgens mij was dat een (flink) aantal firmwares geleden instelbaar, die die optie lijkt verdwenen te zijn,
Exact, ik wil 6E. Ik heb nu ook een 6 Lite en een 6 Pro hangen. Voor het meeste spul prima, maar ik verhuis nogal veel data tussen PC en NAS.

Daarnaast wil ik mijn PC, PS5 en TV via UTP aansluiten in de toekomst. Vandaar dat ik naar een inwall kijk ipv access point aan het plafond (2 vliegen in 1 klap toch?).

Voor mijn PC kijk ik naar 2.5 GE of evt 10G dus naar mijn kantoor zou ik een dubbele UTP trekken omdat een inwall enkel 1G doet.

Heb even mijn tekeningen in UniFi design center gehangen en dat werkt best aardig :).
loeberce schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:51:
[...]

Mocht je WiFi in de tuin belangrijk vinden kan een buiten-AP ook geen kwaad.
Goede tip. Ik ben van plan een mantelbuis naar de achterkant van mijn woning te trekken. Dan kan ik in de toekomst makkelijk een UTP en electra naar mijn tuinhuisje trekken.

[ Voor 21% gewijzigd door Jay-v op 25-10-2023 15:25 ]

• loeberce
Jay-v schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:21:
[...]

Exact, ik wil 6E. Ik heb nu ook een 6 Lite en een 6 Pro hangen. Voor het meeste spul prima, maar ik verhuis nogal veel data tussen PC en NAS.

Daarnaast wil ik mijn PC, PS5 en TV via UTP aansluiten in de toekomst. Vandaar dat ik naar een inwall kijk ipv access point aan het plafond (2 vliegen in 1 klap toch?).

Voor mijn PC kijk ik naar 2.5 GE of evt 10G dus naar mijn kantoor zou ik een dubbele UTP trekken omdat een inwall enkel 1G doet.

Heb even mijn tekeningen in UniFi design center gehangen en dat werkt best aardig :).

[...]

Goede tip. Ik ben van plan een mantelbuis naar de achterkant van mijn woning te trekken. Dan kan ik in de toekomst makkelijk een UTP en electra naar mijn tuinhuisje trekken.
Ik sluit alles aan via UTP als snelheid van data-overdracht belangrijk is. Thuis kan ik het prijsverschil (en de fysieke afmetingen) tussen een gewone IW en en IW enterprise niet rechtvaardigen......

• GertJan2012
Henno Keers schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:24:
[...]

Je moet niet proberen, Dat is gokken.
Heb je een apparaat in huis die dit gedrag niet vertoont, maar wel zou moeten vertonen?
Welke versies van de software heb je in gebruik? Is er bewijs dat het met een revisie te maken heeft?
Sinds wanneer speelt dit? Datum / tijd
Nee, beide iPhones die hier aanwezig zijn vertonen hetzelfde probleem. Dat zijn de apparaten die het meeste roamen tussen de verschillende AP's. Met andere devices raadpleeg ik niet HomeAssistant.
Het komt bijvoorbeeld ook voor dat op het moment dat één van de iPhones wisselt van AP, je tijdelijk niet alle Sonos Speakers kunt benaderen. Wacht je een paar minuten dan is de connectie ineens wel weer mogelijk.
Ik heb al op advies van @casparz de wifi assistentie uitgezet, maar op het moment dat hij switcht van AP zie ik niet dat hij tijdelijk naar 4G gaat. Dat lijkt dus niet het probleem te zijn.
Inmiddels ook al geprobeerd om een nieuwe SSID aan te maken met de default settings zoals @stormfly suggereerde maar dat heeft hetzelfde effect. Pin ik de iPhone vast op 1 AP dan werkt alles prima, laat ik hem roamen dan treed hetzelfde probleem weer op.

• Tonne
GertJan2012 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:07:
[...]

Nee, beide iPhones die hier aanwezig zijn vertonen hetzelfde probleem. Dat zijn de apparaten die het meeste roamen tussen de verschillende AP's. Met andere devices raadpleeg ik niet HomeAssistant.
Het komt bijvoorbeeld ook voor dat op het moment dat één van de iPhones wisselt van AP, je tijdelijk niet alle Sonos Speakers kunt benaderen. Wacht je een paar minuten dan is de connectie ineens wel weer mogelijk.
Ik heb al op advies van @casparz de wifi assistentie uitgezet, maar op het moment dat hij switcht van AP zie ik niet dat hij tijdelijk naar 4G gaat. Dat lijkt dus niet het probleem te zijn.
Inmiddels ook al geprobeerd om een nieuwe SSID aan te maken met de default settings zoals @stormfly suggereerde maar dat heeft hetzelfde effect. Pin ik de iPhone vast op 1 AP dan werkt alles prima, laat ik hem roamen dan treed hetzelfde probleem weer op.
Heb je Sonos speakers bekabeld aangesloten? En welke switches heb je?
Sonos kan in bepaalde gevallen zorgen voor een broadcast storm over je netwerk.
[...]

Heb je wel 1 SSID van voor al je netwerken? Niet: boven | beneden | 5G etc

• Henno Keers
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:49
[...]

Welke versies van de software heb je in gebruik?
Sinds wanneer speelt het? Daarvoor niet?

• GertJan2012
Zeker, 1 SSD die verdeeld is over de groep waar beide APs in zitten.
2 AP's:

Verder een aantal Sonos speakers die draadloos verbonden zijn met Wifi en 2 unmanaged netwerk switches. Kan niet zo herleiden wanneer het probleem ontstaan is, maar het is inmiddels al geruime tijd. Dacht in eerste instantie dat het met HomeAssistant te maken had, maar kan bijvoorbeeld ook een aantal Sonos speakers niet bereiken ten tijde van het probleem. Nu een paar dagen mijn telefoon gekoppeld aan één van de AP's en alles werkt probleemloos. Laat ik hem weer roamen dan ontstaat het probleem direct. Ook wanneer je bijvoorbeeld naar beneden en boven loopt (dus wanneer hij switcht).

[ Voor 18% gewijzigd door GertJan2012 op 26-10-2023 17:25 ]

• Tonne
GertJan2012 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:18:
Zeker, 1 SSD die verdeeld is over de groep waar beide APs in zitten.
2 AP's:

Verder een aantal Sonos speakers die draadloos verbonden zijn met Wifi en 2 unmanaged netwerk switches. Kan niet zo herleiden wanneer het probleem ontstaan is, maar het is inmiddels al geruime tijd. Dacht in eerste instantie dat het met HomeAssistant te maken had, maar kan bijvoorbeeld ook een aantal Sonos speakers niet bereiken ten tijde van het probleem. Nu een paar dagen mijn telefoon gekoppeld aan één van de AP's en alles werkt probleemloos. Laat ik hem weer roamen dan ontstaat het probleem direct. Ook wanneer je bijvoorbeeld naar beneden en boven loopt (dus wanneer hij switcht).
Als je een apparaat bedraad koppelt, duurt het dan ook even voor je verbinding kunt maken? Dan weet je in elk geval of het puur in de wifi zit.

• GertJan2012
Tonne schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:32:
[...]

Als je een apparaat bedraad koppelt, duurt het dan ook even voor je verbinding kunt maken? Dan weet je in elk geval of het puur in de wifi zit.
Geprobeerd, maakt niets uit. Switch ik van WIFI naar Ethernet, kan ik binnen no-time HomeAssistant weer bereiken. Dus het lijkt een puur WIFI gerelateerd issue. Zou Pi-Hole er nog iets mee te kunnen maken hebben?

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:45

zeroday

There is no alternative!

GertJan2012 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:16:
[...]

Geprobeerd, maakt niets uit. Switch ik van WIFI naar Ethernet, kan ik binnen no-time HomeAssistant weer bereiken. Dus het lijkt een puur WIFI gerelateerd issue. Zou Pi-Hole er nog iets mee te kunnen maken hebben?
bij een issue probeer je altijd de ui af te pellen. Dus puntje voor puntje elimineer je dingen
Normaliter zit er niet zoveel verschil tussen Wifi en Lan, dus ..
kan je andere sites via wifi wel bereiken?

denk je dat je pihole er tussen zit, wat gebeurd er als je op IP niveau naar je HomeAssistant gaat?
eventueel open je een shell / cmd en trace route je even iets naar het IP, is de machine wel bereikbaar via wifi?

Wil je de Pi-Hole er even tussen uit, pak dan even de DNS van je router (of wat je maar gebruikt).

Probeer stapje voor stapje wat te bereiken. Normaliter zou een PING moeten werken (tenzij je natuurlijk een ICMP blokkade op je interne verkeer hebt staan),

There are no secrets, only information you do not yet have

• Tonne
https://www.reddit.com/r/Ubiquiti/s/DRUqyYb5gL

Nieuwe producten aangekondigd op de Unifi World Conference.

En een video van Mactelecom Networks daarover
YouTube: New Unifi Hardware Lineup : Unifi Ultra

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Allereerst: mijn netwerk draait al een aantal jaren stabiel. Prachtig spul, veel opties en zeker een aardigheid om er mee te spelen.

Nu ben ik bezig met Home Asisstant en wil ik de up- en downloadsnelheden realtime op een schermpje tonen. Dat moet kunnen alleen heb je daar een omweg voor nodig. SNMP moet aan staan, dat is inmiddels gedaan. Met de app MiB Browser krijg ik een heleboel waarden weer terug, waar ik zelf geen chocola van kan maken, ongeveer 15000 rijen met gegevens.

Nu las ik in een ouder topic een terminal commando op een snmpwalkthrough te doen, kijken of dat wat anders oplevert.
code:
1
snmpwalk -Os -v2c -c snmp-edgerouter 127.0.0.1

Weet iemand of dit ook om te bouwen is naar een commando van de USG4 Pro?
SNMP V1, 2C en 3 staan aan.

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:49
sypie schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 18:08:
Allereerst: mijn netwerk draait al een aantal jaren stabiel. Prachtig spul, veel opties en zeker een aardigheid om er mee te spelen.

Nu ben ik bezig met Home Asisstant en wil ik de up- en downloadsnelheden realtime op een schermpje tonen. Dat moet kunnen alleen heb je daar een omweg voor nodig. SNMP moet aan staan, dat is inmiddels gedaan. Met de app MiB Browser krijg ik een heleboel waarden weer terug, waar ik zelf geen chocola van kan maken, ongeveer 15000 rijen met gegevens.

Nu las ik in een ouder topic een terminal commando op een snmpwalkthrough te doen, kijken of dat wat anders oplevert.
code:
1

Je kan toch gewoon de Unifi integratie van home assistant gebruiken. Ik heb de snelheden ook in mijn homescreen staan

• sypie
  • Niet online
@blaaspijp Heb je de snelheid van het totaal er in staan (dus van de WAN-poort) of heb je per apparaat de snelheid er in staan? Volgens mij zit daar een verschil in.

Van de USG4 Pro zie ik maar 4 items in het lijstje staan, waar geen snelheid bij staat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2tq5m1pErVGWeZlx-0PZ33fxhg4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8ji49Q3trp8IfB6ykl7ABtk7.png?f=user_large

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-10 17:00
sypie schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 18:56:
@blaaspijp Heb je de snelheid van het totaal er in staan (dus van de WAN-poort) of heb je per apparaat de snelheid er in staan? Volgens mij zit daar een verschil in.

Van de USG4 Pro zie ik maar 4 items in het lijstje staan, waar geen snelheid bij staat:
[Afbeelding]
Je moet zeker wel meer opties hebben: mijn USG4P heeft het volgende beschikbaar in de device entry:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ml0ZxyDRIQklk3UzupjmVSog0r0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jYOBkWMWbvzkwZg3VjFOBHoy.png?f=user_large

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• sypie
  • Niet online
@Dutchess_Nicole Dan vraag ik me af waar ik de mist in ga...

Ik heb HAOS draaien met daarin de Unifi add-on. Daar heb ik verder weinig mee gedaan. Ik zag dat de controller ook softwarematig gedraaid kan worden op dezelfde host als Home Assistant maar ik heb alles via een CloudKey draaien.

Mijn integratie van de USG ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PD2Z0ZMVCO9rkPxPW4OkXWGoggs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bVndZWrOANAXIdfQ33Squzhq.png?f=fotoalbum_large

• Dutchess_Nicole
Ik zou zeggen, loop de configuratie van de Unifi integratie nog een keertje door en kijk of je wat dingen mist. Ik weet dat er iig 1 optie is die gegevens van de Unifi apparaten zelf uitleest.

• sypie
  • Niet online
Dutchess_Nicole schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 20:43:
Ik weet dat er iig 1 optie is die gegevens van de Unifi apparaten zelf uitleest.
Bedoel je SNMP? Dat is het eerste wat ik tegenkwam in mijn zoektocht naar mogelijke oplossingen om dit voor elkaar te krijgen in HA.
sypie schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 20:50:
[...]

Bedoel je SNMP? Dat is het eerste wat ik tegenkwam in mijn zoektocht naar mogelijke oplossingen om dit voor elkaar te krijgen in HA.
Volgens mij staan er een heel aantal entities default disabled bij deze integratie. Je kan ze zichtbaar maken in device in HA.

• sypie
  • Niet online
@stormfly Dat is het scherm wat je hierboven ziet? Apparaten in het Nederlands. Daar kan ik geen toevoegingen doen.
sypie schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 22:52:
@stormfly Dat is het scherm wat je hierboven ziet? Apparaten in het Nederlands. Daar kan ik geen toevoegingen doen.
Op Tweakers wordt er wel verwacht dat je iets meer zelf uitzoekt, Google, Youtube etc. Je kunt met de vinkjes rechts zoeken of er entities zijn welke je zoekt en nu nog uitgeschakeld zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gCRvERmQC8HXo41JFkOG1DpX3KQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hplfURa2dIMHTnEGWTrwHzHS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door stormfly op 30-10-2023 08:00 ]

• sypie
  • Niet online
@stormfly Jammer van die sneer, helemaal niet nodig. Ik ben al uren aan het zoeken geweest, heb diverse zaken in mijn HAOS aangepast maar het mocht niet baten.

In de afbeelding die jij ziet staan bij mij alle 4 de hokjes aangevinkt. Oftewel alles wat er zou moeten zijn is zichtbaar. Ga ik dan filteren op "usg" dan komen er slechts 4 entiteiten naar boven: Uptime, Update, Restart en Device tracker. Daar staat dus niets in over snelheden/activiteit waar ik iets mee kan. Daarom ben ik ook op zoek naar waar het verschil door komt van mijn schermafbeelding van de USG en die van Dutchess Nicole daarboven.

• Anoniemand
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:53
@sypie Mogelijk dat dit artikel een oplossing bied? Even specifiek gelinkt naar het stuk vwb sensoren.
sypie schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 08:07:
@stormfly Jammer van die sneer, helemaal niet nodig. Ik ben al uren aan het zoeken geweest, heb diverse zaken in mijn HAOS aangepast maar het mocht niet baten.
Het is helemaal geen sneer, je laat een overview zien van de UniFi integratie? Hoe kunnen we dan concluderen dat jij in het menu bent geweest wat ik je op wees? Gaat om zorgvuldigheid, als jij aangeeft dat je de hele lijst met entiteiten had doorgelopen had ik geen screenshot hoeven posten.
In de afbeelding die jij ziet staan bij mij alle 4 de hokjes aangevinkt. Oftewel alles wat er zou moeten zijn is zichtbaar. Ga ik dan filteren op "usg" dan komen er slechts 4 entiteiten naar boven: Uptime, Update, Restart en Device tracker. Daar staat dus niets in over snelheden/activiteit waar ik iets mee kan. Daarom ben ik ook op zoek naar waar het verschil door komt van mijn schermafbeelding van de USG en die van Dutchess Nicole daarboven.
Ik heb bij mij gekeken en ik kan ook niets voor snelheid vinden, zijn er niet meerdere integraties versienummers? :?

• sypie
  • Niet online
@stormfly Ik had ook zeker wat duidelijker kunnen zijn.

Het verschil wat ik zie is het getal achter Hardware. Bij mij staat die op 17, bij Dutchess Nicole staat die op 18.

@Anoniemand Ik ga je stuk doornemen. Dank voor het plaatsen al vast.

• loeberce
sypie schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 08:46:
@stormfly Ik had ook zeker wat duidelijker kunnen zijn.

Het verschil wat ik zie is het getal achter Hardware. Bij mij staat die op 17, bij Dutchess Nicole staat die op 18.

@Anoniemand Ik ga je stuk doornemen. Dank voor het plaatsen al vast.
Intrigeert mij ook wel. Ik draai Home Assistant in een docker met de Unifi HACS integratie. Daar staat hardware op 11 en ik herken de eerder genoemde opties ook niet. Kan het met de cloudkey te maken hebben? Ik heb een CK1.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@sypie Heb je onderstaande al eens door gelezen?

https://www.home-assistant.io/integrations/snmp/

Ik vraag me overigens ook af waarom je alle drie de SNMP versies enabled hebt (én of je jezelf ook bewust bent van de verschillen én securitybreaches in o.a. SNMPv1).

>>knip<<

code:
1

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• sypie
  • Niet online
Ik heb een CK2, niet de plus. Alles is up to date, gecontroleerd op de site van UBNT.

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:52
RobertMe schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:32:
Hardware 11 / 15 / 16, verwijst dat niet naar specifieke hardware revisies van een product?
Precies dit ;)

• Dutchess_Nicole
Ik heb zelf geen CK draaien, ik heb een VM met de controller erin staan. SNMP staat inderdaad aan en ik verzamel de statistieken verder in een Prometheus instance, maar volgens mij moet dat niet uitmaken voor wat HA kan verzamelen.

Als het goed is moet je bij het instellen van de Unifi integratie een user/pass combo opgeven om de controller te kunnen bedienen, heb je daar het admin account in gezet of een andere user? Misschien maakt dat ook nog verschil.

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Ik heb best wat doorgelezen en gezocht hier in de ervaringen topics, maar ik ben benieuwd hoe mensen hun camera’s in/rond garages hebben opgelost? Ik lees wel over welke apparatuur men heeft geïnstalleerd en ook dat ze de nodige kabels hebben liggen, maar niet hoe het er uitziet/geregeld is in detail. Ik betrek straks een nieuwbouw huis met aangebouwde garage, maar heb daar geen UTP naar toe laten trekken (achteraf gezien niet zo slim hah). Zijn er mensen met foto’s toevallig?

Na het doorlezen zijn de opties: alsnog een kabel trekken (en eventueel vanuit woonkamer/gang naar voordeur/achtertuin) of een PoE switch in de garage installeren (nog bedenken hoe ik daar internet dan naar toe krijg, verwacht weinig van die powerline adapters of is dat misplaatst?).

Ik heb nu een 16poorts PoE+ Gen1 switch, een 8 PoE Gen1 switch en wat WiFi 5 AP’s. Ik ben alvast een boodschappenlijstje aan het maken voor het nieuwe huis.

Daar staat nu op:
2x AP 6 Pro
Dream Machine SE
G4/G5 Pro voor bij de voordeur of de nieuwe AI bullet + nog 1 voor de achterkant.
Een dome of flex G5 voor binnen in de garage.

Zijn er nog tweakers met gelijke ervaringen?

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:52

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
sheane schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:35:
Ik heb best wat doorgelezen en gezocht hier in de ervaringen topics, maar ik ben benieuwd hoe mensen hun camera’s in/rond garages hebben opgelost? Ik lees wel over welke apparatuur men heeft geïnstalleerd en ook dat ze de nodige kabels hebben liggen, maar niet hoe het er uitziet/geregeld is in detail. Ik betrek straks een nieuwbouw huis met aangebouwde garage, maar heb daar geen UTP naar toe laten trekken (achteraf gezien niet zo slim hah). Zijn er mensen met foto’s toevallig?

Na het doorlezen zijn de opties: alsnog een kabel trekken (en eventueel vanuit woonkamer/gang naar voordeur/achtertuin) of een PoE switch in de garage installeren (nog bedenken hoe ik daar internet dan naar toe krijg, verwacht weinig van die powerline adapters of is dat misplaatst?).

Ik heb nu een 16poorts PoE+ Gen1 switch, een 8 PoE Gen1 switch en wat WiFi 5 AP’s. Ik ben alvast een boodschappenlijstje aan het maken voor het nieuwe huis.

Daar staat nu op:
2x AP 6 Pro
Dream Machine SE
G4/G5 Pro voor bij de voordeur of de nieuwe AI bullet + nog 1 voor de achterkant.

Alle Unifi Wifi 6 AP’s ondersteunen Mesh, als je dekking vanaf binnen daarheen sterk genoeg is, kan dat een draadloze link opbouwen en zo je switch voeden qua netwerk/internet terwijl de switch het AP voedt.

Zelf heb ik een buiten AP aan de achtergevel van ons nieuwbouw huis (2019) en een Unifi G4 Instant camera in de losse schuur/garage aan einde van achtertuin via WiFi. Dat werkt prima bij ons en de kwaliteit is goed genoeg.

Aan de achtergevel van de woning ook een G4 Pro camera die wel een stuk beter beeld heeft nog, maar eigenlijk overkill voor thuis…

Gallery V&A

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-11 21:57

Daar staat nu op:
2x AP 6 Pro
Dream Machine SE

Ik heb een paar jaar geleden zonnepanelen laten plaatsen op de schuur en de garage.
Daarvoor moest de oprit open, 3 dikke kabels door de grond van meterkast naar schuur en garage, en daar heb ik gelijk 2 x cat 7 en 1 x laadkabel bij laten leggen.
Ik heb dus netwerk in de garage en dat gaat een switch in.
Op de switch zijn een accesspoint en 2 camera’s aangesloten, nergens een kabel te zien.

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-11 18:11

code:
1

Heb de home assistant in docker draaien op raspberry, moet ik begrijpen dat je HA ook op de unifi controller gen 2 kunt draaien?

• sypie
  • Niet online
@boomer21 Nee, net andersom. Je kunt de controller ook in HA draaien. Het enige wat ik dan niet weet is wat er met de CK gebeurt wanneer je dat zou gaan doen. Kunnen ze naast elkaar werken of gaat dat elkaar bijten?

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:41

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

...

PoE switch in de garage installeren (nog bedenken hoe ik daar internet dan naar toe krijg, verwacht weinig van die powerline adapters of is dat misplaatst?).

...

Ik heb een G3 Flex aan de schuur hangen (achterin de tuin, 10 meter vanaf het huis) en verbonden aan een PoE switch in de schuur met een powerline adapter voor het netwerk. Hier zit alleen maar de camera op en voor mij werkt dat goed. Ik vond het jammer dat powerline geen PoE adapters had want dan had ik de switch ook niet nodig.

Sys Specs

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:03

Mr-D.

interpunctie? no hero here

(jarig!)
het valt mij gevoels matig op dat je bij een update van een USW 16 PoE steeds minder kan aansluiten.
in het begin zat er op deze aangesloten
1 x G4 Dome
2 x IW HD
2 x U6 Lite
1 x UAP AC Pro
1 x USW Flex Mini
ik had op een inwall ook nog die kleine USW Flex Mini hangen op die poe poort , en dat ging een jaar goed.
na een update kwam de melding dat ik aan de max van de switch zat.
toen de kleine USW Flex Mini op een adapter gezet en nu begint hij weer het zelfde bericht te geven + extra

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uBJPUHvi_lfOCrhBetqfzj_LFCs=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/ymUaI6pKUc3ptCXf4oZucUeg.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fJ9srNAFniCm9zerc_kUnTosjrk=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/VP9cgrD52ET7HAuMVq0GU4AJ.png?f=fotoalbum_medium

en 10 seconden later krijg ik dit plaatje te zien 8)7
nb ik zit op : 6.5.59

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FOvRisrtoN3TiKPghJkPMEHVXIs=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/73N9ylcZSTrD0UeogmkdrWC1.png?f=fotoalbum_medium

sneller usenet? tips en tricks

Mr-D. schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:38:
het valt mij gevoels matig op dat je bij een update van een USW 16 PoE steeds minder kan aansluiten.
in het begin zat er op deze aangesloten
1 x G4 Dome
2 x IW HD
2 x U6 Lite
1 x UAP AC Pro
1 x USW Flex Mini
ik had op een inwall ook nog die kleine USW Flex Mini hangen op die poe poort , en dat ging een jaar goed.
na een update kwam de melding dat ik aan de max van de switch zat.
toen de kleine USW Flex Mini op een adapter gezet en nu begint hij weer het zelfde bericht te geven + extra

[Afbeelding]

[Afbeelding]

en 10 seconden later krijg ik dit plaatje te zien 8)7
nb ik zit op : 6.5.59

[Afbeelding]
Zeg voor de reflectie eens alle POE budgetten uit de datasheets onder elkaar. Ik denk dat je met 42 watt budget te krap zit. Als alles geboot en in rust is zal het gaan maar zodra je gaat updaten en devices gebruiken hun CPU kan het zo maar zijn dat je hem in zijn limiet trekt.

Een inwall HD is al 11 watt volgens de sheet.

Ik denk niet dat de updates iets beperken. Ik denk dat de updates meer power vragen van je devices. En dat je eigenlijk bij start al een te krappe switch hebt gekocht.

Wat zit er op port 16 dat je een STP block hebt in je topologie?

• Mr-D.

Mr-D.

(jarig!)
stormfly schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:23:
[...]

Zeg voor de reflectie eens alle POE budgetten uit de datasheets onder elkaar. Ik denk dat je met 42 watt budget te krap zit. Als alles geboot en in rust is zal het gaan maar zodra je gaat updaten en devices gebruiken hun CPU kan het zo maar zijn dat je hem in zijn limiet trekt.

Een inwall HD is al 11 watt volgens de sheet.

Ik denk niet dat de updates iets beperken. Ik denk dat de updates meer power vragen van je devices. En dat je eigenlijk bij start al een te krappe switch hebt gekocht.
of de update maakt het nu inzichtelijk dat kan natuurlijk ook.
maar goed idee van je.

1 x G4 Dome 1 x 5.0 Watt
2 x IW HD 2 x 11 Watt
2 x U6 Lite 2 x 6.5 Watt
1 x UAP AC Pro 1 x 9.0 Watt
1 x USW Flex Mini 1 x 2.5 Watt
51.5 Watt

switch doet 42 watt, heb gelukkig ook nog een US-8-60W op de plank liggen.
maar die past niet in mijn rack :(
maar we moeten iets te klagen hebben toch?

maar vind overigens wel dat hij snel begint te klagen. is ongeveer 65% belasting
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mAN3wZ8pA5U3oAuYL54KHsMk8Hs=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/vlW7TZfMV8DYBVwm0j0HD4Dy.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 14% gewijzigd door Mr-D. op 31-10-2023 18:41 ]

• Tonne
Mr-D. schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:36:
[...]

of de update maakt het nu inzichtelijk dat kan natuurlijk ook.
maar goed idee van je.

1 x G4 Dome 1 x 5.0 Watt
2 x IW HD 2 x 11 Watt
2 x U6 Lite 2 x 6.5 Watt
1 x UAP AC Pro 1 x 9.0 Watt
1 x USW Flex Mini 1 x 2.5 Watt
51.5 Watt

switch doet 42 watt, heb gelukkig ook nog een US-8-60W op de plank liggen.
maar die past niet in mijn rack :(
maar we moeten iets te klagen hebben toch?

maar vind overigens wel dat hij snel begint te klagen. is ongeveer 65% belasting
[Afbeelding]
Ik ben het met je eens hoor. Maar wat ik zou zeggen. Probeer eens een reboot. Dus gewoon stekker uit de switch en er weer in. Doet alles het dan? Of krijg je dan problemen?

Ik heb om deze reden bij een klant voor een usw-24-poe gekozen, die heeft fors meer vermogen. Terwijl ik de poorten verder niet nodig had.
Die gebruikt nu 63 van de 95W. Dus ik had het ook niet gered met de 16 poort versie. Maar ik heb 13 poorten in gebruik.

Maar dus ongeveer hetzelfde percentage belasting en geen melding.

5x G4 pro 12,5W
5x AC-lite 6,5W
1x Cisco AP 6W

Totaal 101W

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kolfJ1VkJjCW2ZutVmOmlrenrNk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m0vIWVMfFTOKwA2GE9vPYDbA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Tonne op 31-10-2023 19:26 ]

• Mr-D.

Mr-D.

(jarig!)
Tonne schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:18:
[...]

Ik ben het met je eens hoor. Maar wat ik zou zeggen. Probeer eens een reboot. Dus gewoon stekker uit de switch en er weer in. Doet alles het dan? Of krijg je dan problemen?

Ik heb om deze reden bij een klant voor een usw-24-poe gekozen, die heeft fors meer vermogen. Terwijl ik de poorten verder niet nodig had.
Die gebruikt nu 63 van de 95W. Dus ik had het ook niet gered met de 16 poort versie. Maar ik heb 13 poorten in gebruik.

Maar dus ongeveer hetzelfde percentage belasting en geen melding.

5x G4 pro 12,5W
5x AC-lite 6,5W
1x Cisco AP 6W

Totaal 101W

[Afbeelding]
thanks, ik ga dat morgen rond etenstijd proberen anders krijgen we ruzie :)

• Ratjetoe92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:43
Crosspost uit het Odido Glasvezel topic, omdat dit waarschijnlijk de juiste plek is:

Sinds gisteren van KPN glasvezel overgestapt naar Odido. Heb zelf een UniFi Dream Router, dus het was eenvoudig overstappen. Nadat de monteur was geweest Odido modem er tussenuit, Dream Router aansluiten en kwestie van VLAN ID naar 300 zetten en IPv4 Connection op DHCPV4.

Nu merk ik echter dat de speedtest van de Dream Router een veel hogere snelheid haalt dan dat ik op mijn devices (bijv. iPhone) haal. +/- 700 Mbps vs 250 Mbps. Ook via het andere acces point (U6+) wat is aangesloten haal ik maar 250 Mbps.

Voorheen met KPN was dit niet zo en mijn iPhone haalde met het modem van Odido ook makkelijk 700 Mbps.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Hey Look, I'm Woody! Howdy! Howdy! Howdy!

• SniperGuy
Chakotay schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:04:

De LED van de Lite is volgens mij firmwarematig gedimd omdat die dingen loeiheet werden en smolten als er iets overheen lag.
Nu branden ze idd zwak en kunnen ze niet meer dienen als nachtlampje :P

• Bram131
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:11
Ratjetoe92 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:38:
Crosspost uit het Odido Glasvezel topic, omdat dit waarschijnlijk de juiste plek is:

Sinds gisteren van KPN glasvezel overgestapt naar Odido. Heb zelf een UniFi Dream Router, dus het was eenvoudig overstappen. Nadat de monteur was geweest Odido modem er tussenuit, Dream Router aansluiten en kwestie van VLAN ID naar 300 zetten en IPv4 Connection op DHCPV4.

Nu merk ik echter dat de speedtest van de Dream Router een veel hogere snelheid haalt dan dat ik op mijn devices (bijv. iPhone) haal. +/- 700 Mbps vs 250 Mbps. Ook via het andere acces point (U6+) wat is aangesloten haal ik maar 250 Mbps.

Voorheen met KPN was dit niet zo en mijn iPhone haalde met het modem van Odido ook makkelijk 700 Mbps.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Interessant, ik heb namelijk precies hetzelfde! Nog geen oplossing gevonden maar ben vrij nieuw in de netwerk/Ubiquiti wereld :)

• Will_M
  • Niet online
Aangaande die Ookla(?) speedtest op het ODIDO netwerk: ODIDO routeert graag al het 'eigen' verkeer over een Duitse Internet Exchange (DECIX Frankfurt) en je client PC zal vanwege DNS en ARP caching nog wel de routes via de Nederlandse AMSIX naar Ookla proberen op te zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 01-11-2023 19:32 ]

• Chakotay
  • Laatst online: 04-11 08:57

Chakotay

Lick here to continue

@SniperGuy ahh, vandaar het verschil :)

@Ratjetoe92 ik zit hier met Tweak wat tegenwoordig ook over het netwerk van Odidio gaat. Ik merk hier ook flink verschil als een via Speedtest.net de Odidio-server of bijvoorbeeld de KPN-server kies, scheelt zo 400Mbit.

Over snelheid gesproken, is er nog iemand die OpenVPN server op een UDR Pro draait? Ik dacht dat dat 700Mbit zou moeten kunnen halen, maar als ik de 100 haal is al ruim...

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

• Ratjetoe92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:43
Chakotay schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:08:
@SniperGuy ahh, vandaar het verschil :)

@Ratjetoe92 ik zit hier met Tweak wat tegenwoordig ook over het netwerk van Odidio gaat. Ik merk hier ook flink verschil als een via Speedtest.net de Odidio-server of bijvoorbeeld de KPN-server kies, scheelt zo 400Mbit.

Over snelheid gesproken, is er nog iemand die OpenVPN server op een UDR Pro draait? Ik dacht dat dat 700Mbit zou moeten kunnen halen, maar als ik de 100 haal is al ruim...
Aha! Dat scheelt inderdaad. 550Mbps als ik de KPN server selecteer. Dat lijkt er meer op. Dan hoef ik me geen zorgen te maken.

Hey Look, I'm Woody! Howdy! Howdy! Howdy!

• Will_M
  • Niet online
Ratjetoe92 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 20:14:
[...]

Aha! Dat scheelt inderdaad. 550Mbps als ik de KPN server selecteer. Dat lijkt er meer op. Dan hoef ik me geen zorgen te maken.
En tot zover meteen 'het belang' van speedtests middels een 'website' :P

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:57

Prx

Chakotay schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:08:
OpenVPN is dan ook echt enorm belastend en traag, dus dat je überhaupt 100Mbit haalt over OpenVPN vind ik persoonlijk dan weer een wonder.
Pagina: 1 ... 241 ... 330 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.