[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 242 ... 329 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:40

Chakotay

Lick here to continue

Prx schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:40:
[...]

OpenVPN is dan ook echt enorm belastend en traag, dus dat je überhaupt 100Mbit haalt over OpenVPN vind ik persoonlijk dan weer een wonder.
Ik ga binnenkort eens knutselen met de andere protocollen :) Ik heb het ding net een paar dagen, OpenVPN was ik gewend van mij vorige router, dus dat was met een paar klikken geregeld.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Heeft iemand hier een UDM Pro of SE direct aan glas hangen op een KPN lijn (internet-only met simpele DHCP)? Ik heb het net even getest, het lampje op de SFP-poort gaat wel aan, maar ik krijg geen WAN IP op die poort. De poort als primary of secondary instellen heeft geen effect. Ik heb de SFP-module als test ook even in een Fritzbox 5530 gestoken aangezien die wat meer fiber-statistieken geeft, daar krijg ik netjes bevestiging dat er licht is en na ~30 seconden krijgt het ding ook een IP.

De SFP modules die ik geprobeerd heb zijn een Generic 1310/1490 module van FS.com en een Frits!SFP Aon. Beide hebben hetzeflde gedrag, in de Fritzbox netjes een werkende verbinding en in de UDM wel een lampje maar geen IP.

Wil de UDM perse de eigen merk Ubiquiti SFP modules hebben, of mis ik ergens anders iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:28
Chakotay schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:52:
Heeft iemand hier een UDM Pro of SE direct aan glas hangen op een KPN lijn (internet-only met simpele DHCP)? Ik heb het net even getest, het lampje op de SFP-poort gaat wel aan, maar ik krijg geen WAN IP op die poort. De poort als primary of secondary instellen heeft geen effect. Ik heb de SFP-module als test ook even in een Fritzbox 5530 gestoken aangezien die wat meer fiber-statistieken geeft, daar krijg ik netjes bevestiging dat er licht is en na ~30 seconden krijgt het ding ook een IP.

De SFP modules die ik geprobeerd heb zijn een Generic 1310/1490 module van FS.com en een Frits!SFP Aon. Beide hebben hetzeflde gedrag, in de Fritzbox netjes een werkende verbinding en in de UDM wel een lampje maar geen IP.

Wil de UDM perse de eigen merk Ubiquiti SFP modules hebben, of mis ik ergens anders iets?
Weet je zeker dat het DHCP is? Naar mijn weten doet KPN alleen PPPoE. En heb je een AON lijn of (XGS-)pon?. Met die laatste werkt een simpele SFP niet.

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Mitssz schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:55:
[...]

Weet je zeker dat het DHCP is? Naar mijn weten doet KPN alleen PPPoE. En heb je een AON lijn of (XGS-)pon?. Met die laatste werkt een simpele SFP niet.
De lijn is van KPN, provider is Tweak. Die doen voor Internet-only simpele DHCP. Dat heb ik bevestigd doordat het nu zo ook werkt ook over de ethernetpoort op de UDM, en als ik de Fritzbox aan glas hang en op DHCP zet werkt het ook :)

Het is AON inderdaad, had ik er even bij moeten zetten. Oude Genexis GN02-grondplaat waar ik de FiberXport NTU even vanaf heb gehaald om te testen of ik de boel direct op glas aan de praat krijg. SC-SC koppelblokje op de glasvezel, van daar een SC-LC patchkabel naar de SFPmodule met voor de FS.com module een blauwe, en voor de Fritz-module een groene LC-plug aan die kant.

[ Voor 27% gewijzigd door Chakotay op 02-11-2023 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-10 13:13
Chakotay schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:57:
[...]

De lijn is van KPN, provider is Tweak. Die doen voor Internet-only simpele DHCP. Dat heb ik bevestigd doordat het nu zo ook werkt ook over de ethernetpoort op de UDM, en als ik de Fritzbox aan glas hang en op DHCP zet werkt het ook :)
Moet je niet ergens een Vlan instellen?

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

RedPas schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:59:
[...]

Moet je niet ergens een Vlan instellen?
Nope, voor internet-only is het nu bij Tweak zo simpel als het maar kan. Zo staat het nu op de ethernet-poort ingesteld, met als resultaat een werkende verbinding op zowel IPv4 als IPv6: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RC3ESkE5YWPSUbwXvRhnPXlmLJs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ku6v1r6Br5Gvc8u5YNeJ0lYo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPas
Chakotay schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:01:
[...]

Nope, voor internet-only is het nu bij Tweak zo simpel als het maar kan. Zo staat het nu op de ethernet-poort ingesteld, met als resultaat een werkende verbinding op zowel IPv4 als IPv6: [Afbeelding]
Als je nu kan aansluiten via ethernet kabel, dan zit er een glas naar rj45 doosje tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

RedPas schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:06:
[...]

Als je nu kan aansluiten via ethernet kabel, dan zit er een glas naar rj45 doosje tussen?
Jup, Genexis GN02 grondplaat met FiberXport ONT. Die gaat Freedom er volgende week tussenuit halen, daarom ben ik nu alvast aan het testen om het op de UDM aan de praat te krijgen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPas
Chakotay schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:08:
[...]

Jup, Genexis GN02 grondplaat met FiberXport ONT. Die gaat Freedom er volgende week tussenuit halen, daarom ben ik nu alvast aan het testen om het op de UDM aan de praat te krijgen :)
Denk dat die Genexis je correcte Vlan uit je fiber haalt en op de ethernet poort zet. Dus deze moet je zien te vinden, ingeven in Unifi en fiber aansluiten. Zeker dat je de juiste SFP module hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

RedPas schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:27:
[...]

Denk dat die Genexis je correcte Vlan uit je fiber haalt en op de ethernet poort zet. Dus deze moet je zien te vinden, ingeven in Unifi en fiber aansluiten. Zeker dat je de juiste SFP module hebt?
Van de website van Tweak:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CufjN_aVo_o0UUNPdOul22SSkzk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Vrs9hecoEmtfcR4WQOAiw3ML.png?f=user_large.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HbZffjpFCU3qy1OfC8lG5ohFEtc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cIyG0cP2WBBWNwIMy7QHw7YW.png?f=fotoalbum_large

VLAN instellen zou niet nodig moeten zijn dus :)

De juiste SFP module is waar ik over twijfel, vandaar dat ik hoop dat iemand dezelfde combinatie van een UDM Pro met een dergelijke Internet-Only verbinding op simpele DHCP heeft. Dat de modules, patchkabels en koppelstukje werken voor deze verbinding weet ik in ieder geval, doordat ik ze beide werkend heb gehad in een nieuw uit doos Fritzbox (zonder ISP-profiel ingesteld, ook alleen DHCP zonder VLAN tagging).

[ Voor 18% gewijzigd door Chakotay op 02-11-2023 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPas
Wat zijn de specs van je SFP module?
Ik gebruik enkel de Ubiquiti modules

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

RedPas schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:39:
Wat zijn de specs van je SFP module?
Ik gebruik enkel de Ubiquiti modules
FS.com module:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p4HdUJvNA2y5aVryKZbeJK6reVY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qRqP8d2EotX4WUCkWkvg7ndw.png?f=fotoalbum_large

Fritz module:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yOohawXC5k3YVkyGeO2VZETUheA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ugkGnn7GULFucNruqF8wIVfr.png?f=user_large

Welke module van Ubiquiti gebruik je? Ik had op andere fora gezien dat die FS.com generieke modules ook zouden werken in een UDM Pro, maar kan natuurlijk zijn dat ik toch net de verkeerde heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Ha, opgelost! Blijkbaar moest ik de SFP-poort op de UDM Pro op 1Gbps forceren ipv deze op auto te laten staan. Deze setting had ik gemist aangezien hij niet direct vanuit het internet-menu te benaderen is, maar vanuit het Ports-overzicht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u5z4kEjD-pK2ONxxS3OiaX103Pw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Faex5G32Upr1Bc8vvW3xoT3y.png?f=fotoalbum_large

De boel werkt nu direct op glas *O* Zo ziet het er nu uit in wat er over is van de FTU/ONT:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oMqsRDSf8-f5eBbZNdkXkuXomlY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oMwekbvO9GdpIaiPh08DUd63.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dim8TUrQvVdZZMb9yjmxTqDAy5c=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TpDH2FkREBzBR8pmXrH6KLiT.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 30% gewijzigd door Chakotay op 02-11-2023 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPas
De aanhouder wint. Mooi gedaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:36
RobertMe schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:19:
[...]

"Gewoon" Wireguard gebruiken. Modern, minder overhead, en sinds kort ingebakken in de UDM & UDR modellen.
Tenzij je werkgever alleen OpenVPN toestaat op hun laptop :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:52
Klopt het dat als je een WIFI config op WPA2 hebt staan en omzet naar WPA3, dat clients die WPA3 wel ondersteunen, niet meer reconnecten en vragen om het wachtwoord?

Op mijn W11 laptop krijg ik de melding bij het kiezen van SSID dat er instellingen gewijzigd zijn en in de input box het wachtwoord moet opgeven. Hierna connect de laptop prima. Ik weet niet of dit specifiek OS gerelateerd is en/of iOS en Android dit verschijnsel niet hebben en netjes reconnecten.

Iemand/meerdere ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mgizmo schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:33:
Klopt het dat als je een WIFI config op WPA2 hebt staan en omzet naar WPA3, dat clients die WPA3 wel ondersteunen, niet meer reconnecten en vragen om het wachtwoord?

Op mijn W11 laptop krijg ik de melding bij het kiezen van SSID dat er instellingen gewijzigd zijn en in de input box het wachtwoord moet opgeven. Hierna connect de laptop prima. Ik weet niet of dit specifiek OS gerelateerd is en/of iOS en Android dit verschijnsel niet hebben en netjes reconnecten.

Mogelijk verslikken ze zich in de opgeslagen WPA2 config ten aanzien van het huidige WPA3 netwerk. Ik denk dat het simpel op te lossen is: de opgeslagen netwerken eerst verwijderen op de devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
stormfly schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:46:
[...]

Mogelijk verslikken ze zich in de opgeslagen WPA2 config ten aanzien van het huidige WPA3 netwerk. Ik denk dat het simpel op te lossen is: de opgeslagen netwerken eerst verwijderen op de devices.
Dank. De redenatie snap ik, maar onderbouwd met feiten is eigenlijk mijn vraag. Niet voor mezelf namelijk ;)
En voor anderen, in thuis situatie, is het ook wel fijn om te weten ipv die "knop" maar om te zetten in de controller.

[ Voor 12% gewijzigd door mgizmo op 03-11-2023 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
mgizmo schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:33:

WPA3 kent een volledig andere encryptie / hash dan dat WPA2 heeft. Jouw 'WiFi Wachtwoord' wat je instelt en dus ook kunt 'lezen' (PSK) wordt volledig anders opgeslagen op je devices. Als je die encryptie veranderd dan veranderd dus ook de opgeslagen hash en komt een clientdevice zich melden met de inmiddels verouderde gegevens.... Die opgeslagen gegevens kloppen, dankzij je aanpassing naar WPA3, dus niet meer en dus krijg jij de vraag om jezelf (opnieuw) te authenticeren.

WPA3 in combinatie met wat IOT devices, altijd leuk..... Zeker als die 'meuk' vanuit de fabrikant geen firmwareupdates meer krijgt en derhalve ook nóóit iets van WPA3 kán gaan snappen (áls de hardware er überhaupt al mee overweg zou kunnen). Een (gasten)netwerk op WPA3 levert helaas ook altijd nog ellende op waarbij vrienden/kennisen dus gewoon 'dikke pecht' hebben als ze even van een WiFi netwerk gebruik wensen te maken wat middels alléén WPA3 ontsloten is.... >:)

[ Voor 18% gewijzigd door Will_M op 03-11-2023 13:18 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
Will_M schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:57:
[...]

WPA3 kent een volledig andere encryptie / hash dan dat WPA2 heeft. Jouw 'WiFi Wachtwoord' wat je instelt en dus ook kunt 'lezen' (PSK) wordt volledig anders opgeslagen op je devices. Als je die encryptie veranderd dan veranderd dus ook de opgeslagen hash en komt een clientdevice zich melden met de inmiddels verouderde gegevens.... Die opgeslagen gegevens kloppen, dankzij je aanpassing naar WPA3, dus niet meer en dus krijg jij de vraag om jezelf (opnieuw) te authenticeren.

WPA3 in combinatie met wat IOT devices, altijd leuk..... Zeker als die 'meuk' vanuit de fabrikant geen firmwareupdates meer krijgt en derhalve ook nóóit iets van WPA3 kán gaan snappen (áls de hardware er überhaupt al mee overweg zou kunnen). Een (gasten)netwerk op WPA3 levert helaas ook altijd nog ellende op waarbij vrienden/kennisen dus gewoon 'dikke pecht' hebben als ze even van een WiFi netwerk gebruik wensen te maken wat middels alléén WPA3 ontsloten is.... >:)
Dank voor je feedback. Wat betreft het laatste, snap ik, maar zal in deze situatie niet van toepassing zijn. Deze clients supporten WPA3 (zoals iphones en Sonos One's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Laatst online: 27-10 14:56

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik zit te klooien met een macbook air die steeds connectie verliest met een AP. Dit Ap staat ingesteld voor 5 Ghz op 160 Mhz voor mijn Quest3 en KPN TV, maar blijkbaar vind die mac dat niet lekker en valt terug naar een beroerde 2.4 Ghz en verliest daarbij continue de verbinding.

Ik heb daarom een andere AP opgehangen, met 5 Ghz, 40 Mhz en daar verbind hij prima mee. Nu wil ik op het 'hoge bandbreedte' AP de 2.4 band helemaal uitschakelen. Maar liever heb ik geen apart SSID hiervoor. Hoe doe ik dat? Ik kan wel een aparte AP groep aanmaken waar alleen die in hangt, maar dan nog kan ik niet alleen voor die groep een band uitzetten. Of kijk ik ergens overheen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rjhilbrink
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:39
Will_M schreef op woensdag 1 november 2023 @ 17:43:
Aangaande die Ookla(?) speedtest op het ODIDO netwerk: ODIDO routeert graag al het 'eigen' verkeer over een Duitse Internet Exchange (DECIX Frankfurt) en je client PC zal vanwege DNS en ARP caching nog wel de routes via de Nederlandse AMSIX naar Ookla proberen op te zetten.
Het routeren via Duitsland is wel erg oude informatie. Toen Odido nog van Deutche Telekom was hebben ze dit ooit geprobeert. Dit is allang niet meer zo. Een traceroute kan dit ook snel aantonen.

PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjhilbrink
Chakotay schreef op donderdag 2 november 2023 @ 12:01:
[...]

Nope, voor internet-only is het nu bij Tweak zo simpel als het maar kan. Zo staat het nu op de ethernet-poort ingesteld, met als resultaat een werkende verbinding op zowel IPv4 als IPv6: [Afbeelding]
Zie ik daar op je IPV6 nu een /48 staan? volgens mij levert Tweak alleen een /56 op IPV6..

PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Ik ben erg onervaren op dit vlak. Ik wil mijn netwerk verbeteren met een AP.
Ik heb de Ubiquiti Unify U6+ gekocht. Echter, wanneer ik deze met een Ethernet kabel in een Cat6 steek dan blijft hij 'dood'. Komt geen licht vanaf en de Unify app ziet hem ook niet.

De Cat6 is verbonden met de Experia Box V10 van KPN in de meterkast.

Mis ik nog een kastje? Is de U6+ kapot? Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

rjhilbrink schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:32:
[...]

Zie ik daar op je IPV6 nu een /48 staan? volgens mij levert Tweak alleen een /56 op IPV6..
Hm, goed punt. Ik weet dat ik van Freedom straks een /48 krijg, maar ik vind bij Tweak eigenlijk niet terug wat je krijgt. Ik heb een /48 ingevuld in de config en het werkte, maar goede kans dat ze 'maar' een /56 leveren :) Ik heb sowieso nog niet de moeite genomen om daadwerkelijk VLANs te configureren, dat komt wel nadat ik over ben naar Freedom volgende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjhilbrink
Chakotay schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:44:
[...]

Hm, goed punt. Ik weet dat ik van Freedom straks een /48 krijg, maar ik vind bij Tweak eigenlijk niet terug wat je krijgt. Ik heb een /48 ingevuld in de config en het werkte, maar goede kans dat ze 'maar' een /56 leveren :) Ik heb sowieso nog niet de moeite genomen om daadwerkelijk VLANs te configureren, dat komt wel nadat ik over ben naar Freedom volgende week.
Door gestuntel bij Tweak moet ik nog een extra week wachten op de overgang naar Freedom. (16 november geplanned) en dan heb ik eindelijk ook een /48. (alsof ik nu tekort heb aan de /56 8)7 )
De Unifi routers beginnen toch onderaan in de range met uitdelen, dus daardoor heb je er niet veel last van hebben. (Tenzij je een van de ip adressen nodig hebt die je je nu zelf hebt toegeëigend.)
Of er moet iemand in het bovenste deel een heel interessante site hebben..
Ikzelf gebruik een deel van het IPV6 adres om aan te geven in welk vlan deze zit. en dan kan het wel eens een issue worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjhilbrink
Patox schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:43:
Ik heb de Ubiquiti Unify U6+ gekocht. Echter, wanneer ik deze met een Ethernet kabel in een Cat6 steek dan blijft hij 'dood'. Komt geen licht vanaf en de Unify app ziet hem ook niet.

U6+ heeft een inline power adapter nodig. (of een netwerk poort met stroom) ik neem aan dat je die wel gebruikt?
Volgens mij mis je deze nog "U-POE-af" levert 15 watt AP gebruikt volgens de specs max 9 watt.
https://tweakers.net/pric...poe-injector-48v-05a.html

[ Voor 13% gewijzigd door rjhilbrink op 03-11-2023 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitssz

Je hebt wel een POE adapter nodig. Er komt geen stroom uit de netwerkpoorten van een Experia box

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je mist alleen nog de stroom voor je AP. Even wat research doen hoe dat werkt……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

@Patox Deze dus als je er eentje van Ubiquiti zelf wil, of een switch met PoE poorten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Nu online
Chakotay schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:55:
@Patox Deze dus als je er eentje van Ubiquiti zelf wil, of een switch met PoE poorten :)
Thanks! Ik wil er later waarschijnlijk ook nog een U6+ in de tuinkamer hangen. Kan ik dan beter maar meteen voor een switch gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitssz
Patox schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 17:05:
[...]

Thanks! Ik wil er later waarschijnlijk ook nog een U6+ in de tuinkamer hangen. Kan ik dan beter maar meteen voor een switch gaan?
Let wel op als je ook de switch neemt. Je wel ergens een controller moet hebben draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Nu online
Mitssz schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 17:13:
[...]

Let wel op als je ook de switch neemt. Je wel ergens een controller moet hebben draaien.
Die controller is gewoon een programma op een PC oid toch? Geen hardware?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Patox schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 17:15:
[...]

Je kan het op een PC met Java draaien en soms aanzetten, in een docker container op bijvoorbeeld een Nas, Cloudkey (zie vraag en aanbod), of een USG nemen. Veel opties. Ik zou als je kan je Experia de deur uit doen afhankelijk of die nog TV etc regelt.
Edit
Je kan waarschijnlijk ook goedkopere switches zoals TP-link overwegen zolang ze het per poort de wattage maar aankunnen.

[ Voor 13% gewijzigd door Kecin op 03-11-2023 17:21 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitssz
Kecin schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 17:18:
[...]

Je kan het op een PC met Java draaien en soms aanzetten, in een docker container op bijvoorbeeld een Nas, Cloudkey (zie vraag en aanbod), of een USG nemen. Veel opties. Ik zou als je kan je Experia de deur uit doen afhankelijk of die nog TV etc regelt.
Op een USG draait geen controller, pas vanaf de UDM ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Mitssz schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 17:19:
[...]

Op een USG draait geen controller, pas vanaf de UDM ;)
Oja, excuses. Ik had ooit in het verleden een USG + Cloudkey, even in de war :+

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medjai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:21
Patox schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 17:15:
[...]

Ja dat is gewoon software, en die controller gebruik je in een thuis netwerk alleen om de boel in te stellen en zo nu en dan te updaten dus die hoeft echt niet altijd te draaien. Cloudkey of UDM oplossingen voor de controller heb je dus niet echt nodig naar mijn mening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Laatst online: 27-10 14:56

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

iemand nog een tip hoe je op één bepaald AP de 2.4 Ghz band uitschakeld zonder gelijk een ander SSID aan te hoeven maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:43
Even een vraagje aan de gene met een ubi rack. Hoe hebben jullie je power geregeld, als in de stekkers netjes wegwerken van stroom?

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik heb sinds vanochtend een spontaan probleem, waarmee jullie hopelijk kunnen helpen.

Door het huis hangen meerdere access points, waarvan een AC Lite op zolder die nu een probleem geeft.
Ik heb meerdere WiFi-netwerken, verdeeld over 2.4 en 5 GHz (geen netwerken die op beide bands zitten).
Vanochtend werd spontaan de verbinding verbroken met alle clients op 2.4 GHz.
Op andere AP's werken dit WiFi-netwerk en de 2.4 GHz band nog wel.
Als ik naar zolder loop, roamen mijn iPhone en MacBook direct naar dit AP op 5 GHz.
Het AP is zonder foutmeldingen te benaderen via de Unifi Controller.
Ik heb het AP, switches en de controller al herstart, zonder oplossing.
Ik had nog een AC Lite liggen, die heb ik ook aangesloten op dezelfde switch, maar ook deze krijgt geen 2.4 GHz clients.
Ik heb niets gewijzigd in instellingen de afgelopen maanden. Auto-updates staan ook uit. Recent dus zeker geen wijzigingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4Hzz7y_qVzVbehfkAOSuWrrHN8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/l8XbqWAVTTXDTC3LVeGQ36sW.png?f=user_large

Kan iemand mij helpen? Alvast bedankt!!!

Edit: het AP op zolder is het enige AP op deze switch. Ik heb het AP ook direct aangesloten op een andere switch, maar nog steeds zonder resultaat.

Edit2: ik heb nu de reserve AC-Lite in een kamer ernaast aangesloten (op dezelfde switch) en deze werkt nu wel. Het enige wat ik me nu kan bedenken is een stoorzender (bij de buren?).

[ Voor 23% gewijzigd door TKroon op 04-11-2023 14:43 ]

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11:54
Ik wil wat gaan schuiven met mijn apparatuur in huis en zit met een vraagje. Aangezien een van mijn Ubiquiti UniFi AP AC PRO's op een rot plek zit om de montageplaat te vervangen zou ik het volgende graag willen weten....

Past een Ubiquiti UniFi 6 Pro op de montageplaat van een Ubiquiti UniFi AP AC PRO?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Nougat schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 14:08:
Ik wil wat gaan schuiven met mijn apparatuur in huis en zit met een vraagje. Aangezien een van mijn Ubiquiti UniFi AP AC PRO's op een rot plek zit om de montageplaat te vervangen zou ik het volgende graag willen weten....

Past een Ubiquiti UniFi 6 Pro op de montageplaat van een Ubiquiti UniFi AP AC PRO?
durf het niet met zekerheid te zeggen maar volgens mij wel.
tenminste als ik die 2 naast elkaar leg qua specs (ik heb geen Pro ap's)
wel heb ik gevonden op reddit dat de UAP Pro mounting past op een U6LR, waar de LR groter is...
de U6 is 3mm groter dan en ac pro.

Ubiquiti heeft overigens ook een professional mounting system brakcit te koop waar het aangeeft dat de U6 en AC erop passen, verwacht dus geen echte problemen bij het gebruiken van de ac pro bracket op de u6.
https://store.ui.com/us/e...fessional-mounting-system

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vetter
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-10 11:10
Goedendag, onlangs heb ik 2 unifi 6 pro accespoints aangeschaft. Ik moet zeggen dat het bereik mij niet helemaal meevalt. Ik had hiervoor deco M5 maar qua bereik ben ik er zeker niet op voorruit gegaan. Daarnaast haal ik draadloos ook bijna geen hogere snelheid. Ik heb een 1 gigabit aansluiting. Haal rechtstreeks aan de router en switch 995Mbps, maar draadloos 350--400Mbps(iphone 13/13pro). Is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
vetter schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 16:19:
Goedendag, onlangs heb ik 2 unifi 6 pro accespoints aangeschaft. Ik moet zeggen dat het bereik mij niet helemaal meevalt. Ik had hiervoor deco M5 maar qua bereik ben ik er zeker niet op voorruit gegaan. Daarnaast haal ik draadloos ook bijna geen hogere snelheid. Ik heb een 1 gigabit aansluiting. Haal rechtstreeks aan de router en switch 995Mbps, maar draadloos 350--400Mbps(iphone 13/13pro). Is dit normaal?
Dat klinkt realistisch voor 40Mhz op 5Ghz, heb je al geprobeerd op 80Mhz? Weet niet zeker of de iPhone 13 ook 160Mhz ondersteund, maar dan moet je wel in een rustig gebied zitten qua 5Ghz wil dat stabiel werken.

Op watvoor een afstand haal je deze snelheden? En hoe zijn de U6-Pro gemonteerd? Beste dekking haal je met montage aan het plafond.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vetter
BiG-GuY schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 16:24:
[...]

Dat klinkt realistisch voor 40Mhz op 5Ghz, heb je al geprobeerd op 80Mhz? Weet niet zeker of de iPhone 13 ook 160Mhz ondersteund, maar dan moet je wel in een rustig gebied zitten qua 5Ghz wil dat stabiel werken.

Op watvoor een afstand haal je deze snelheden? En hoe zijn de U6-Pro gemonteerd? Beste dekking haal je met montage aan het plafond.
Net op 80 gezet en nu 700 _/-\o_, bijna 800
Iphone 13 doet volgens mij geen 160.
Ze zijn beide tegen het plafond gemonteerd(beganegrond en verdieping), meerdere muren en 30cm dikke betonnen vloer er tussen.
Maar als ik onder de veranda ga staan(afstand 6 meter), heb ik eigenlijk geen bereik meer.
Ook op zolder eigenlijk geen bereik. Voor het mooie dus nog 2 accespoints erbij.

[ Voor 25% gewijzigd door vetter op 04-11-2023 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:37
vetter schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 16:19:
Waarom heb je in hemelsnaam meer dan 100Mbps nodig op je iPhone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ASS-Ware schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 21:12:
[...]

Dan gaat het backuppen naar Dropbox/etc sneller? :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vetter
ASS-Ware schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 21:12:
[...]

Het gaat me natuurlijk niet om de iphone. Ik bewerk/verstuur veel dicom(rontgen/echo) bestanden. Daarnaast wil ik toch gewoon het maximale eruit halen als dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:23
vetter schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:12:
[...]

Het gaat me natuurlijk niet om de iphone. Ik bewerk/verstuur veel dicom(rontgen/echo) bestanden.
Dat zijn wel vrij forse bestanden inderdaad.
Maar hoe zit dat aan de kant van het ziekenhuis dan? Als jouw verbinding daar naartoe bijv. maar 500 MBps is, kan je eigen installatie wel bijna een gigabit aantikken maar dan is dat de maximale snelheid natuurlij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Laatst online: 26-10 19:51
Goedemiddag,
ik draai op een Cloudkey meerdere sites t.b.v. wifi via de unifi controller
Ik heb op 1 site een raar probleem.

Alle cliënts welke met het wifi verbinden krijgen dezelfde naam --> connect-on.
Deze client bestaat ook nog op het netwerk (dit is namelijk de afszuigkap van Siemens) :-)

Echter alle andere clients krijgen ook dezelfde naam in de unifi controller (zie screenshot).
Iemand die dit herkend en oplossing hier voor weet?

Thx

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQ8KyCZhgJ0V45lchYNvrqTTnjQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yBaQkmXVHDaLpEdfr5DPAWac.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Als ik in het DNS-overzicht van de KPN modem kijk staan hier wel de juiste hostnames. Er gaat dus iets mis in de unifi-controller?
pitchdown schreef op zondag 5 november 2023 @ 15:26:
Goedemiddag,

Deze client bestaat ook nog op het netwerk (dit is namelijk de afszuigkap van Siemens) :-)

Echter alle andere clients krijgen ook dezelfde naam in de unifi controller (zie screenshot).

Thx

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
vetter schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:12:
[...]

Het gaat me natuurlijk niet om de iphone. Ik bewerk/verstuur veel dicom(rontgen/echo) bestanden. Daarnaast wil ik toch gewoon het maximale eruit halen als dat kan.
Als het niet om de iPhone gaat, waarom benoem je het dan?
En grote zaken uploaden doe je toch bedraad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Eenvoudige / domme vraag:

Je kunt de nieuwe in wall 6 (4x) toch gewoon aan een non unify POE switch koppelen?

Er is wel een udm se aanwezig maar heeft niet genoeg poe budget.

Gaat dit werken? Moet goed gaan toch, udm se hangt aan de tplink POE switch dus adopteren zou moeten werken? Of werkt dit alleen goed met unify poe switch ?

[ Voor 13% gewijzigd door Workaholic op 05-11-2023 21:33 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:23
Workaholic schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:32:
Eenvoudige / domme vraag:

Je kunt de nieuwe in wall 6 (4x) toch gewoon aan een non unify POE switch koppelen?

Er is wel een udm se aanwezig maar heeft niet genoeg poe budget.

Gaat dit werken? Moet goed gaan toch, udm se hangt aan de tplink POE switch dus adopteren zou moeten werken? Of werkt dit alleen goed met unify poe switch ?
Ja dat werkt, AP's hoeven niet perse aan een Unifi switch te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:24
pitchdown schreef op zondag 5 november 2023 @ 15:26:
Goedemiddag,

Thx

[Afbeelding]
Ik heb dit ook op 1 site met kpn. Geen idee waarom. En ook geen oplossing helaas. Ik heb 3x een U6-IW. En een switch 8 lite. Dhcp doet de kpn modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Tonne schreef op maandag 6 november 2023 @ 06:26:
[...]

Ik heb dit ook op 1 site met kpn. Geen idee waarom. En ook geen oplossing helaas. Ik heb 3x een U6-IW. En een switch 8 lite. Dhcp doet de kpn modem.
Ok ik ben dus niet de enige :-)

Wel bijzonder dat wel de juiste DNS-namen in de router van KPN te vinden zijn.
Tussen KPN en de unifi-controller lijkt et dus iets mis te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 19:54

Eraser127

Nijkerk

@Tonne @pitchdown Hier hetzelfde probleem met de de Unifi controller als add-on in Home-Assistant en dhcp KPN. Sommige apparaten heten hier ook ineens connect-on. Ik heb het idee dat het pas een week of drie is, maar kan dus ook geen verschil herkennen in configuratie van de verschillende apparaten.

[ Voor 17% gewijzigd door Eraser127 op 06-11-2023 18:49 ]

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:24
Op dit moment host ik mijn UniFi controller op mijn Synology NAS (via een docker container). Deze controller stuurt de apparaten uit mijn thuisnetwerk aan + een aantal UniFi AP's bij famillie en vrienden die elk een eigen site hebben. Dit werkt allemaal naar wens. Sinds kort ben ik verhuisd en wil ik overstappen op ook een router van UniFi, gezien de wensen wordt dit waarschijnlijk een UDM SE i.v.m. PoE en UniFi protect. Echter, ik lees online dat je een UDM niet kan adopten in een andere controller. Dat vind ik wel een beetje jammer. Het artikel wat ik heb gevonden is alweer 4 jaar oud, kan iemand hier bevestigen dat je nog steeds geen UDM kan adopten in een andere controller? Als in; je moet de controller op de UDM gebruiker voor de UDM?

Op korte termijn is dat an sich geen ramp; ik kan prima mijn eigen apparatuur daaraan hangen, maar wat ik vervelender vind is dat ik ook van plan was een UDM bij mijn schoonouders te zetten. Dan krijg ik daar dus automatisch een losse controller voor.

Klopt dit, of zie ik iets over het hoofd?

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:08

bonzz.netninja

Niente baffi

shit, verkeerde topic

[ Voor 93% gewijzigd door bonzz.netninja op 06-11-2023 19:50 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hammetje schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:31:

Klopt…. Alles met een ingebouwde controller kan je niet opnemennin een multi-site controller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
@Hammetje @Verwijderd
maar gelukkig wel op afstand beheren en aanpassen.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
Hammetje schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:31:
Op dit moment host ik mijn UniFi controller op mijn Synology NAS (via een docker container). Deze controller stuurt de apparaten uit mijn thuisnetwerk aan + een aantal UniFi AP's bij famillie en vrienden die elk een eigen site hebben. Dit werkt allemaal naar wens. Sinds kort ben ik verhuisd en wil ik overstappen op ook een router van UniFi, gezien de wensen wordt dit waarschijnlijk een UDM SE i.v.m. PoE en UniFi protect. Echter, ik lees online dat je een UDM niet kan adopten in een andere controller. Dat vind ik wel een beetje jammer. Het artikel wat ik heb gevonden is alweer 4 jaar oud, kan iemand hier bevestigen dat je nog steeds geen UDM kan adopten in een andere controller? Als in; je moet de controller op de UDM gebruiker voor de UDM?

Op korte termijn is dat an sich geen ramp; ik kan prima mijn eigen apparatuur daaraan hangen, maar wat ik vervelender vind is dat ik ook van plan was een UDM bij mijn schoonouders te zetten. Dan krijg ik daar dus automatisch een losse controller voor.

Je kunt op unifi.ui.com wel vrij gemakkelijk meerdere controllers benaderen.
Zelf zou ik voor thuissituaties juist de voorkeur hebben voor een eigen controller per site. Maar dan dus met externe toegang.
Je hebt de mogelijkheid een eigenaar in te stellen. Dat is dan degene bij wie het ding staat. En een admin, dat ben jij dan dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
Eraser127 schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:48:
@Tonne @pitchdown Hier hetzelfde probleem met de de Unifi controller als add-on in Home-Assistant en dhcp KPN. Sommige apparaten heten hier ook ineens connect-on. Ik heb het idee dat het pas een week of drie is, maar kan dus ook geen verschil herkennen in configuratie van de verschillende apparaten.
Ik heb het zeker al sinds augustus. Op een experiabox V12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 19:54

Eraser127

Nijkerk

@Tonne Ik zie nu trouwens ook dat bij bepaalde devices (Philips soundbar) ConnectON wordt afgewisseld met de eigen naam (playfi.....).

En als ik kijk naar de status gegevens van mijn telefoon in Home Assistant staat daar ook: host_name: ConnectON.

[ Voor 40% gewijzigd door Eraser127 op 07-11-2023 10:50 ]

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kweetnie080
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-10 17:53
Eraser127 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:42:
@Tonne Ik zie nu trouwens ook dat bij bepaalde devices (Philips soundbar) ConnectON wordt afgewisseld met de eigen naam (playfi.....).

En als ik kijk naar de status gegevens van mijn telefoon in Home Assistant staat daar ook: host_name: ConnectON.
Ik heb sinds die periode exact hetzelfde. Hier ook een v12, HA (Vm synology) en een cloud key. Erg irritant aangezien je niet (makkelijk) kan zien welke devices op je netwerk zitten. Op de Kpn v12 ( met nieuwe software) zie ik wel de juiste
apparaatnaam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daansan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:23
Workaholic schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 20:33:
Update OS 3.1.1.15

[...]

Nog steeds geen MTU setting :(. Spijtig dat ze wel de moeite nemen om diverse zaken aan te passen maar de MTU mogelijkheid niet te bieden.
Terwijl we wachten to UI dit ooit inbouwt in de oplossing: heeft iemand hier een handigheid om die MTU setting automatisch goed te zetten?

Een shell script werkt prima, zelfs on boot door het maken van een systemd service. Echter bij elke configuratie aanpassing in de controller overschrijft ie dat soort waardes weer. Vast geen hooks in de controller te vinden waar we dit "on-change" kunnen doen?

I love it when a plan comes together!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
daansan schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:22:
[...]

Terwijl we wachten to UI dit ooit inbouwt in de oplossing: heeft iemand hier een handigheid om die MTU setting automatisch goed te zetten?

Een shell script werkt prima, zelfs on boot door het maken van een systemd service. Echter bij elke configuratie aanpassing in de controller overschrijft ie dat soort waardes weer. Vast geen hooks in de controller te vinden waar we dit "on-change" kunnen doen?
Het laten staan op 1492 heeft geen nadelige gevolgen toch? Het verschil van 1492 naar 1500 is procentueel te verwaarlozen.

Heb liever dat ze wat doen aan die FW interface en DPI etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
Hier in huis een aantal UniFi UAP-AC Pro's. Niet de meest nieuwe dingen, maar voldoen an sich nog prima. Recentelijk verhuisd en dus de boel gereset en opnieuw toegevoegd aan mijn controller (UniFi in docker container op mijn NAS).

Nu het gekke; alle AP's zijn aangesloten op een PoE switch van UniFi (8 ports, lite). AP in mijn werkkamer doet het prima, de AP in mijn vrouw haar werkkamer is ook bekabeld aangesloten op de PoE switch, maar haalt zijn uplink via mijn AP. Hoe de fuck kan dit?

Dat kreng is online, dat kan alleen via de UTP kabel die op de PoE switch zit. Hij is ook stabiel online. Ik snap niet waarom hij niet zijn uplink over de UTP kabel pakt. Iemand een idee?

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hammetje schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:28:
Hier in huis een aantal UniFi UAP-AC Pro's. Niet de meest nieuwe dingen, maar voldoen an sich nog prima. Recentelijk verhuisd en dus de boel gereset en opnieuw toegevoegd aan mijn controller (UniFi in docker container op mijn NAS).

Nu het gekke; alle AP's zijn aangesloten op een PoE switch van UniFi (8 ports, lite). AP in mijn werkkamer doet het prima, de AP in mijn vrouw haar werkkamer is ook bekabeld aangesloten op de PoE switch, maar haalt zijn uplink via mijn AP. Hoe de fuck kan dit?

Dat kreng is online, dat kan alleen via de UTP kabel die op de PoE switch zit. Hij is ook stabiel online. Ik snap niet waarom hij niet zijn uplink over de UTP kabel pakt. Iemand een idee?
Dan heb je waarschijnlijk wireless meshing aan staan in je AP settings.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EEHj8AxUupMvPCM2SN0PWMD2WUE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6g1DMkO7GgdlMuRluktlQc2u.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door pagani op 13-11-2023 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Meshing uitzetten in de Unifi network applicatie, in globale settings. Niet op device niveau zoals het vorige screenshot laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PoE gebruikt volgens mij maar 4 aders. Als dat niet exact dezelfde aders zijn die nodig zijn voor 100Mbit/s kan het dus altijd dat net een vereiste ader voor het opzetten van een ethernetverbinding stuk is terwijl de aders die nodig zijn voor PoE wel functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:14:
[...]

Dat is natuurlijk volledig afhankelijk van de situatie. Wellicht maakt @Hammetje ook daadwerkelijk gebruik van meshing (zeg voor een AP in de tuin).,
Ik citeer 8)

Nu het gekke; alle AP's zijn aangesloten op een PoE switch van UniFi (8 ports, lite).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:15:
[...]

Ik citeer 8)

Nu het gekke; alle AP's zijn aangesloten op een PoE switch van UniFi (8 ports, lite).
In welke scope? Ik weet vrij zeker dat niet alle APs bedraad zijn aangesloten op de UniFi Switch bij Hammetje thuis (lange kabels nodig anders, en die van mij steken toch echt op mijn switch in). Wellicht wel alle switches die Hammertje in en om het huis heeft geplaatst. Maar hij kan ook bedoelen alle APs die in het verdere deel van het bericht worden benoemd (dus effectief "de twee switches die elk in een werkkamer zijn geplaatst").

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:36:
[...]

In welke scope? Ik weet vrij zeker dat niet alle APs bedraad zijn aangesloten op de UniFi Switch bij Hammetje thuis (lange kabels nodig anders, en die van mij steken toch echt op mijn switch in). Wellicht wel alle switches die Hammertje in en om het huis heeft geplaatst. Maar hij kan ook bedoelen alle APs die in het verdere deel van het bericht worden benoemd (dus effectief "de twee switches die elk in een werkkamer zijn geplaatst").
We kunnen er nog een uur over bakkeleien maar als hij meshing uit wil zetten dan kan dat helpen, of hij doet het niet :9 en trekt zijn eigen plan. Als je iemand helpt dan start ik het liefst bij: branden de lampjes en benoem de meest voorkomende showstoppers zoals meshing.

Overigens is de topology view ook niet geheel onbevlekt qua "vreemde zaken". Kan ook cosmetisch een ding zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daansan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:23
stormfly schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:33:
[...]

Het laten staan op 1492 heeft geen nadelige gevolgen toch? Het verschil van 1492 naar 1500 is procentueel te verwaarlozen.

Heb liever dat ze wat doen aan die FW interface en DPI etc.
Niet super nadelig maar ik vind het wel sup optimaal. Gewoon meer packet fragmentation en met MSS clamping moet de CPU dat weer allemaal gaan omrekenen. Gewoon zonde.

Nu een cronjob aangemaakt die iedere minuut checkt of de MTU geen 1500 is, als dat zo is roept ie een script aan om de MTU goed te zetten.

crontab -e, toevoegen:
code:
1
*/1 * * * * /root/checkandchangemtu.sh >> /root/checkandchangemtu.log 2>&1

/root/checkandchangemtu.sh
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#!/bin/bash

if ! cat /sys/class/net/ppp0/mtu | grep -q "1500"; then
    echo "1500 NOT FOUND, SET IT CORRECTLY"
    sed -i 's/ 1492/ 1500/g' /etc/ppp/peers/ppp0
    ip link set dev eth0 mtu 1512 && ip link set dev eth0.6 mtu 1508
    killall pppd
    ifconfig eth0 down && ifconfig eth0 up
fi

Kies wel zelf even je juiste WAN interface, momenteel gebruik ik op mijn UXG Pro eth0, maar voor andere devices is dit wellicht anders. Bijvoorbeeld voor de UDM-SE waar eth8 WAN RJ45 is en eth9 WAN SFP is.

Deze wijzigingen overleven een firmware upgrade waarschijnlijk niet, maar daar kan ik mee leven. Een config change of een reboot overleeft dit wel.

[ Voor 7% gewijzigd door daansan op 13-11-2023 13:25 ]

I love it when a plan comes together!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@daansan goede post, misschien nog even je post editen dat het bij een UDM-SE eth8 is voor WAN utp en eth9 vor WAN SFP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne

Niks aan het handje. Fout in de weergave van de topologie. Pas als je een router van Unifi hebt, dan krijg je dit soort gekke fouten niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
Dank allen voor het meedenken. Als het een topology foutje is, so be it. Stomme is; het heeft wel gewerkt.

Helaas kan ik meshing niet uitzetten; die is 'uitgegrijsd' (of nou ja, uitgelichtblauwd).

Ik heb één UniFi 8 ports switch (de lite variant, met 4 PoE porten). 3 PoE poorten hebben allemaal een eigen UTP installatie kabel (CAT6, AWG24) met aan beide kanten een keystone. Vanaf de keystones een korte CAT6 patchkabel van 0,5m, zowel aan kant van de switch als kant van AP.

Met black friday/cyber monday hoop ik een UDM PRO SE te kunnen scoren voor een leuke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
stormfly schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:14:
@daansan goede post, misschien nog even je post editen dat het bij een UDM-SE eth8 is voor WAN utp en eth9 vor WAN SFP.
<hier stond iets wat niet waar is> :+

[ Voor 8% gewijzigd door loyske op 13-11-2023 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
loyske schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:48:
[...]

Je bedoeld Eth9 WAN UTP en Eth10 SFP :+
Ik kreeg het 1:1 door van een UniFi guru van zijn UDM-SE, heb zo'n box zelf niet. Heb je CLI output want ik zie mijn bron als Guru _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
stormfly schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:53:
[...]

Ik kreeg het 1:1 door van een UniFi guru van zijn UDM-SE, heb zo'n box zelf niet. Heb je CLI output want ik zie mijn bron als Guru _/-\o_
  • Poort 9: 2.5Gbps RJ45
  • Poort 10: 10Gbps SFP+
  • Poort 11: 10Gbps SFP+

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
stormfly schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:53:
[...]

De SE (maar ook de non SE) heeft 8 switch poorten, dus das al Eth1 t/m 8. Maar wacht, je zegt CLI... zijn ze op de CLI bij Eth0 begonnen! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

RobertMe schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:25:
[...]

Ook met een UniFi router ben je niet gevrijwaard van fouten in de topologie. Zeker als er niet UniFi switches in het netwerk zitten.
Zodra je de switch gebruikt in de In-Wall AP’s klopt de topologie ook vaak niet. Denk dat het beter werkt als je hun dedicated switches gebruikt vanaf de USW-Flex en hoger, omdat deze meer netwerkprotocollen ondersteunen dan de ingebouwde switch van de UDM SE, de In-Walls en de Flex Mini, welke waarschijnlijk gebruikt worden om de Topology op te bouwen.

Heb nu direct op de UDM SE aangesloten:
  • U6-IW-Enterprise
  • U6-IW
  • U6-IW
  • U6-Pro
  • G4 Pro
  • G4 Pro
En achter een van de U6-IW een USW-Flex-Mini en de bedrade apparaten vliegen tussen de verschillende AP’s 8)7 . Nu vind ik de Topology zelf niet zo boeiend, weet wat waar aangesloten is.

[ Voor 8% gewijzigd door BiG-GuY op 13-11-2023 17:26 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!
loyske schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:03:
[...]

De SE (maar ook de non SE) heeft 8 switch poorten, dus das al Eth1 t/m 8. Maar wacht, je zegt CLI... zijn ze op de CLI bij Eth0 begonnen! 8)7
Jazeker ;-) je mag er vanuit gaan dat elke linux doos start op eth0
Will_M schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:00:
[...]
  • Poort 9: 2.5Gbps RJ45
  • Poort 10: 10Gbps SFP+
  • Poort 11: 10Gbps SFP+
Daar gaat het mis Will_M ;) Ik schreef het in relatie tot een bash script die tellen linux eth porten, en dat start bij 0.

Resume: mijn UniFi guru heeft gelijk mbt tot de porten en het bash script.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hammetje schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:27:
Dank allen voor het meedenken. Als het een topology foutje is, so be it. Stomme is; het heeft wel gewerkt.

Helaas kan ik meshing niet uitzetten; die is 'uitgegrijsd' (of nou ja, uitgelichtblauwd).

Ik heb één UniFi 8 ports switch (de lite variant, met 4 PoE porten). 3 PoE poorten hebben allemaal een eigen UTP installatie kabel (CAT6, AWG24) met aan beide kanten een keystone. Vanaf de keystones een korte CAT6 patchkabel van 0,5m, zowel aan kant van de switch als kant van AP.

Met black friday/cyber monday hoop ik een UDM PRO SE te kunnen scoren voor een leuke prijs.
Wat is een keystone?

Weet dat een UDM-SE niet gek veel hoger komt dan 1Gigabit/s met PPPoE...als je in de toekomst 4Gigabit/s verbindingen wilt aanschaffen is een UI router niet de beste keuze. Just saying, want in het KPN topic kwam het als een verrassing voor iemand met een UDM.

System -> tab Advanced ->
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/26dC4ctX5iw0HGha0hsvfpoMRHA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EXkW4yUBwvsYFMvWc7MuRPOY.png?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door stormfly op 13-11-2023 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hammetje
stormfly schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:07:
[...]

Wat is een keystone?

System -> tab Advanced ->
[Afbeelding]
Een keystone: https://www.netwerkproduc...dule-onafgeschermd-toolfr

Ik heb altijd geleerd dat je op installatiekabel niet direct een RJ-45 connector mag zetten. Vandaar dus de Keystones erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
Hammetje schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:10:
[...]

Een keystone: https://www.netwerkproduc...dule-onafgeschermd-toolfr

Ik heb altijd geleerd dat je op installatiekabel niet direct een RJ-45 connector mag zetten. Vandaar dus de Keystones erop.
Er zijn ook rj45 stekkers voor massieve kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:11
Afgelopen week overgestapt van KPN glasvezel naar Odido. Gebruik een eigen router, UniFi USG-3P. Het werkt allemaal prima alleen wordt zoals verwacht de snelheid 400/400 niet gehaald. Mijn vraag, is er van UniFi een alternatief voor mijn USG-3P die niet in een rack gemonteerd hoeft te worden? Hier en daar lees je ook dat er nu echt een opvolger van de USG komt, is dit het wachten waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rorie schreef op maandag 13 november 2023 @ 20:41:
Afgelopen week overgestapt van KPN glasvezel naar Odido. Gebruik een eigen router, UniFi USG-3P. Het werkt allemaal prima alleen wordt zoals verwacht de snelheid 400/400 niet gehaald. Mijn vraag, is er van UniFi een alternatief voor mijn USG-3P die niet in een rack gemonteerd hoeft te worden? Hier en daar lees je ook dat er nu echt een opvolger van de USG komt, is dit het wachten waard?
400/400 zou geen probleem moeten zijn voor een USG. Zonder PPPoE (dat Odido niet gebruikt) moet je bij mijn weten 1Gbit/s kunnen halen zolang je IDS/IPS niet aan zet (met dat aan haal je met geluk 135Mbit/s meen ik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dutchess_Nicole schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 20:06:
[...]
Je moet zeker wel meer opties hebben: mijn USG4P heeft het volgende beschikbaar in de device entry:
Het is even geleden maar ik ben er nu achter waar het verschil door komt/kwam: De UPnP stond niet aan. Die heb ik nu aangezet.

Enige wat ik nog niet werkend krijg is de live meting van de download en upload snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:10
RobertMe schreef op maandag 13 november 2023 @ 20:44:
[...]

400/400 zou geen probleem moeten zijn voor een USG. Zonder PPPoE (dat Odido niet gebruikt) moet je bij mijn weten 1Gbit/s kunnen halen zolang je IDS/IPS niet aan zet (met dat aan haal je met geluk 135Mbit/s meen ik).
Ik kan bevestigen dat de USG3p ook met PPPoE de 1Gbit/s haalt :) daar ligt het dus niet aan.
rorie schreef op maandag 13 november 2023 @ 20:41:
Het vervangen kan denk ik sowieso geen kwaad gezien het software-onderhoud, ik ben ook aan het zoeken naar een vervanger en ga niet meer wachten op de release van een opvolger. Ook omdat ik andere eisen heb voor een toekomstige router dan tot nu toe bekend is geworden over de opvolger(s). Maar voor de snelheid hoef je het niet te doen, dat zul je ergens anders in moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
sypie schreef op maandag 13 november 2023 @ 20:54:
[...]

Het is even geleden maar ik ben er nu achter waar het verschil door komt/kwam: De UPnP stond niet aan. Die heb ik nu aangezet.

Enige wat ik nog niet werkend krijg is de live meting van de download en upload snelheid.
UPNP kun je maar beter weer uitzetten, voor de veiligheid.
Bovendien heeft dat niets te maken met je snelheid.
Ik haal 950 up en down met dezelfde router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixelRanger03
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:38
Ondertussen al lange tijd plezier van mijn Unifi setup in huis. Een UDM Pro die via SFP naar een USW 24 PoE verbonden is, waaruit alles het hele huis door gaat. Nu merk ik dat ik niet de beloofde 1000/1000mbit haal die KPN beloofd, na de UDM. Het is maar een derde hiervan. De speedtest op de UDM geeft wel netjes de gecontracteerde waarde aan.

Ik ben al bezig geweest met de Smart Queues, IDS/IPS, recent geïnstalleerde software om te kijken of dat invloed heeft gehad. De links tussen de devices in de Unifi UI geeft netjes de GBE weer. Een van jullie een idee waar ik nog naar kan kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
ASS-Ware schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:05:
[...]
Ik haal 950 up en down met dezelfde router.
Het gaat niet om de snelheid. De discussie ging over het zichtbaar maken van de download/uploadsnelheid van mijn USG Pro4 in Home Assistant. Standaard werden die sensoren niet gevonden, er waren maar 4 entities terwijl er na het aanzetten van UPnP 12 extra entities werden gevonden waar ik iets mee kan in Home Assistant.

Alleen nu nog niet de upload/download snelheid van het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:30
PixelRanger03 schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:09:
Ondertussen al lange tijd plezier van mijn Unifi setup in huis. Een UDM Pro die via SFP naar een USW 24 PoE verbonden is, waaruit alles het hele huis door gaat. Nu merk ik dat ik niet de beloofde 1000/1000mbit haal die KPN beloofd, na de UDM. Het is maar een derde hiervan. De speedtest op de UDM geeft wel netjes de gecontracteerde waarde aan.

Ik ben al bezig geweest met de Smart Queues, IDS/IPS, recent geïnstalleerde software om te kijken of dat invloed heeft gehad. De links tussen de devices in de Unifi UI geeft netjes de GBE weer. Een van jullie een idee waar ik nog naar kan kijken?
Vraag aan alle lezers: Is dit een algemeen probleem waar meer mensen last van hebben?

Ik maak binnenkort de overstap naar 1 Gb glasvezel en heb nu een USW-24-PoE als centrale switch. In de huidige situatie komt de internetverbinding binnen op de switch via de modem van Ziggo.

Ik was van plan een UDM Pro als eigen router aan te schaffen om die direct met de glasvezel te verbinden. Of dat via UTP of SFP wordt is nog te bezien. Maar als ik ook tegen dit probleem ga aanlopen, dan kan ik me de UDM Pro besparen, toch?

Dus graag jullie ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Nu online

BiG-GuY

Masimo schreef op maandag 13 november 2023 @ 23:04:
[...]

Vraag aan alle lezers: Is dit een algemeen probleem waar meer mensen last van hebben?

Ik maak binnenkort de overstap naar 1 Gb glasvezel en heb nu een USW-24-PoE als centrale switch. In de huidige situatie komt de internetverbinding binnen op de switch via de modem van Ziggo.

Ik was van plan een UDM Pro als eigen router aan te schaffen om die direct met de glasvezel te verbinden. Of dat via UTP of SFP wordt is nog te bezien. Maar als ik ook tegen dit probleem ga aanlopen, dan kan ik me de UDM Pro besparen, toch?

Dus graag jullie ervaringen.
Met Odido geen problemen met de UDM SE om de volle bandbreedte van 1/1Gbps te halen. Zelfs met IDS/IPS aan. Odido gebruikt hier GPON, waardoor je hun glasconverter moet gebruiken, maar dat werkt prima via UTP naar de UDM SE/Pro toe.

Er bestaan GPON SFP’s, maar die worden officieel niet ondersteund en heb ik zelf niet werkend kunnen maken.

Maar Odido gebruikt geen PPPoE wat voor meer routers een probleem is. PPPoE werkt vaak niet met hardwarematige acceleratie, waardoor het een hogere load is op de CPU.

Gallery V&A

Pagina: 1 ... 242 ... 329 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.